KIO 404/21 WYROK dnia 2 marca 2021 r.

Stan prawny na dzień: 28.04.2021

Sygn. akt: KIO 404/21 

WYROK 

z dnia 2 marca 2021 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza   -   w składzie: 

Przewodniczący:        Ryszard Tetzlaff 

Protokolant:                 

Piotr Cegłowski  

po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 1 marca 2021 r. w Warszawie 

odwołania wniesionego 

do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  8  lutego  2021  r.  przez  wykonawcę  HVD 

HOLDING  AG  Sp.  z  o.o.,  ul.  Piechoty    Łanowej  9A,  02-951  Warszawa                               

w  postępowaniu  prowadzonym  przez  INSTYTUT  MATKI  I  DZIECKA  w  imieniu  którego 

postępowanie  prowadzi  ZAKŁAD  ZAMÓWIEŃ  PUBLICZNYCH  PRZY  MINISTRZE 

ZDROWIA, Al. Jerozolimskie 155, 02-326 Warszawa 

przy udziale wykonawcy 

TK Biotech Sp. z o.o. sp. k., ul. Królewicza Jakuba 40A, 02-956 

Warszawa 

zgłaszającego  swoje  przystąpienie  do  postępowania  odwoławczego  po  stronie 

zamawiającego 

orzeka: 

1.  oddala od

wołanie 

2.  k

osztami postępowania obciąża HVD HOLDING AG Sp. z o.o., ul. Piechoty  Łanowej 

9A, 02-951 Warszawa i:  

zalicza  w  poczet  kosztów  postępowania  odwoławczego  kwotę  15  00  zł  00  gr 

(słownie:  piętnaście  tysięcy  złotych  zero  groszy)  uiszczoną  przez  wykonawcę 

HVD  HOLDING  AG  Sp.  z  o.o.,  ul.  Piechoty    Łanowej  9A,  02-951  Warszawa 

tytułem wpisu od odwołania; 


zasądza od wykonawcy HVD HOLDING  AG Sp. z o.o., ul. Piechoty  Łanowej 

9A,  02-951  Warszawa  na  rzecz  INSTYTUTU  MATKI  I  DZIECKA  w  imieniu 

którego postępowanie prowadzi ZAKŁAD ZAMÓWIEŃ PUBLICZNYCH PRZY 

MINISTRZE ZDROWIA, Al. Jerozolimskie 155, 02-326 Warszawa 

kwotę 3 600 

zł  00  gr  (słownie:  trzy  tysiące  sześćset  złotych  zero  groszy)  stanowiącą  koszty 

postępowania odwoławczego poniesione z tytułu wynagrodzenia pełnomocnika. 

Stosownie do art. 579 ust. 1 oraz art. 580 ust.1 i 2 ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo 

zamówień  publicznych  (Dz.  U.  z  2019  r.  poz.  2019  z  późn.  zm.)  na  niniejszy  wyrok  –  w 

terminie  14  dni  od  dnia  jego  doręczenia  -  przysługuje  skarga  za  pośrednictwem  Prezesa 

Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie. 

Przewodniczący: 

……………………………… 


Sygn. akt: KIO 404/21 

U z a s a d n i e n i e 

Postępowanie  o  udzielenie  zamówienia  publicznego  prowadzone  w  trybie  przetargu 

nieograniczonego:  „Dostawę  zestawów  do  badań przesiewowych  noworodków, części  1-5”. 

Oznaczenie  sprawy:  ZZP-210/20; 

zostało  wszczęte  ogłoszeniem  w  ogłoszeniem 

opublikowanym  w

Dzienniku  Urzędowym  Unii  Europejskiej  w  dniu  04.12.2020  r.  pod  nr 

2020/S  237-582994  przez:

INSTYTUT  MATKI  I  DZIECKA  w  imieniu  którego  postępowanie 

prowadzi  ZAKŁAD  ZAMÓWIEŃ  PUBLICZNYCH  PRZY  MINISTRZE  ZDROWIA,                               

Al. Jerozolimskie 155, 02-326 Warszawa zwany dalej: 

„Zamawiającym”.  

W  dniu  29.01.2021  r. 

(za  pośrednictwem  platformy  zakupowej)  Zamawiający 

poinformował o odrzuceniu na podstawie art. 89 ust.1 pkt 2 Pzp oferty HVD HOLDING AG 

Sp.  z  o.o.,  ul.  Piechoty    Łanowej  9A,  02-951 Warszawa  zwanej  dalej:  „HVD  HOLDING  AG 

Sp.  z  o.o.”  albo  „Odwołującym”

na  części  3,4,5.  W  odniesieniu  do  wszystkich  części 

zamówienia  Zamawiający  zgodnie  z  zapisami  rozdz.  VII  Specyfikacji  Istotnych  Warunków 

Zamówienia (dalej SIWZ), wskazał wśród parametrów granicznych oferowanych testów m.in. 

poniższy  wymóg:  „Standardy  i  kontrole  na  bazie  krwi  o  hematokrycie  50-55  na  bibule 

standard  903,  każdy  na  osobnej  bibule  z  kodem  paskowym  zawierającym  dla  każdego 

stężenia standardu/kontroli numerację  (np.: A lub B lub C …)  oraz datę ważności.”  

Celem  potwierdzenia  spełnienia  powyższego  wymagania,  Zamawiający  żądał 

załączenia  do  oferty  pełnej  instrukcji  do  oferowanego  testu,  zawierającej  wszystkie 

informacje  określone  w  rodz.  VII  pkt  9  SIWZ  oraz  skan  wzoru  oferowanych  bibuł  ze 

standardami i kontrolami. Wykonawca HVD Holding AG Sp. z o.o. do instrukcji oferowanych 

testów załączył wzór bibuły niespełniający wymagań Zamawiającego w zakresie powyższego 

zapisu  SIWZ.  Standardy  wskazane  przez  Wykonawcę  są  oferowane  w  układzie  sześć 

standardów (stężeń)  na jednej bibule z jednym kodem dla całego kompletu.  

Wykonawca  w  wyjaśnieniach  –  wskazał,  że  standardy  i  kontrole  są  na  osobnych 

bibułach,  ale  nie  wskazał,  że  każdy  standard  i  kontrola  –  są  na  osobnych  bibułach.                        

A wymaganiem było, aby KAŻDY standard i kontrola – były na osobnych bibułach.   

Układ zaoferowany przez Wykonawcę - nie spełnia warunku, wskazującego, że każdy 

standard  lub  kontrola 

–  powinny  być  na  odrębnej  bibule  z  odrębnym  kodem  paskowym 

zawierającym  istotne  dane  odczytywane  przy  wycinaniu  próbek,  tj.  poziom  oraz  datę 


ważności,  które jednoznacznie identyfikują  każdy  poziom  standardu  i kontroli. Wykonawca   

w złożonych wyjaśnieniach potwierdził, że oferuje rozwiązanie inne, niż opisał Zamawiający:  

Fragment  wyjaśnień:  „Zamawiający  opisuje,  że  każdy  standard  lub  poziom  kontroli 

powinien  znajdować  się  na  osobnej  bibule  filtracyjnej  z  odrębnym  kodem  kreskowym 

zawierającym istotne dane odczytywane przy wycinaniu próbek tj. poziom i termin ważności, 

które jednoznacznie identyfikują standard. Nawiązując do przetargu wykonawca dołączył do 

złożonej  oferty  wzór  bibuły  filtracyjnej,  gdzie  standardy  oferowane  są  w  układzie  sześciu 

poziomów (stężeń) na jednej bibule z jednym kodem dla całego zestawu.”.  

Łączne naniesienie 6 standardów (a, b, c, d, e, f) na jednej bibule przy zastosowaniu 

posiadanego  przez  Zamawiającego  systemu  i  oprogramowania  do  badań  przesiewowych 

noworodków  uniemożliwia  prawidłową  ich    identyfikację  (poziom  i  data  ważności)  poprzez 

odczyt  kodu  i  może  prowadzić  do  błędów  przy  wycinaniu  do  płytek,  co  jest  sprzeczne                     

z  zasadami  GLP. Oferowane testy    wymagają od   Zamawiającego ręcznego  przetwarzania                  

i wprowadzania wartości standardów i kontroli i wizualnej kontroli przy każdym wycięciu, co 

stwarza  znaczne  ryzyko  błędu    przy  przeprowadzaniu  badań  przesiewowych  noworodków. 

Firma P. E.

, będąca producentem zaoferowanych testów zaleca używanie całego, własnego 

systemu (

„oprzyrządowanie - począwszy od wycinania próbek a kończąc na wykonaniu testu 

oraz oprogramowanie, to kompletne i  zintegrowane rozwiązania”,  „w celu zminimalizowania 

liczby błędów użytkownika”).  Zamawiający nie posiada systemu P. E., dysponuje natomiast 

własnym  systemem  i  autorskim  oprogramowaniem  do  badań  przesiewowych,  które 

wykorzystuje  od  ponad  20  lat,  zapewniając  pełną  kontrolę  i  dokumentację  badań 

przesiewowych.  System  ten  dla  zapewnienia  bezpieczeństwa  i  uniknięcia  błędów  ludzkich 

wymaga  stosowania:  każdego  stężenia  standardu/kontroli  na  osobnej  bibule  z  kodem 

paskowym zawierającym poziom i datę ważności, które jednoznacznie identyfikują te wzorce. 

Oprogramowanie Workstation firmy P. E.

, które automatyzuje proces wprowadzania danych 

jest  dedykowane  do  aparatury  tej  firmy  i  nie  jest  mo

żliwe  do  wykorzystania  przez 

Zamawiającego bez konieczności zakupu całego oprzyrządowania firmy P. E. do wykonania 

badań przesiewowych.   

Zamawiający  opisując  wymagania  odnośnie  oferowanych  testów,  dostosował  je  do 

aktualnie  posiadanego  systemu  i  oprogramo

wania  do  przeprowadzania  badań.  W  wyniku  

rozstrzygniętego postępowania w 2018 roku na zakup testów, Zamawiający stosował bibuły 

o  parametrach  tożsamych  z  zaoferowanymi  w  niniejszym  postępowaniu,  jednak    używanie  

standardów i kontroli bez separacji i kodów jest bardzo czasochłonne, wymaga dużej uwagi 

personelu i powoduje błędy.  Celem zapewnienia pełnej kontroli badań, wykluczenia błędów 

wykonawczych,  a  także  skrócenia  czasu  wykonania  badania  Zamawiający  wymagał  aby 

każde stężenie standardu/kontroli było na osobnej bibule z kodem paskowym zawierającym  


ich  identyfikację  -  zgodnie  z  zapisami  SIWZ.    W  związku  z  niespełnieniem  przez  oferenta 

HVD Holding AG Sp. z o.o.  wyżej wskazanego warunku granicznego, Zamawiający odrzuca 

ofertę  złożoną  na  części  3,4,5  postępowania  z  uwagi  na  niezgodność  oferowanego 

przedmiotu zamówienia z wymaganiami postawionymi przez Zamawiającego w SIWZ.   

W  dniu  08.02.2021  r. 

(wpływ  do  Prezesa  KIO  w  wersji  elektronicznej  podpisane 

podpisem  cyfrowym  za  pośrednictwem  elektronicznej  skrzynki  podawczej  -  ePUAP)    HVD 

HOLDING  AG  Sp.  z  o.o. 

wniosła  odwołanie  na  czynności  z  29.01.2021  r.

na  części  3,4,5. 

Kopie odwołania Zamawiający otrzymał w tym samym dniu (e-mailem).  

1)  Art.  89  ust.  1  pkt  2  pzp  w  zw.  z  art.  26  ust.  3  Pzp  oraz  art.  7  ust.  1  Pzp  poprzez 

odrzucenie oferty Odwołującego, jako niezgodnej z SIWZ w sytuacji, w której takie działanie 

nie  ma  uzasadnienia  w  zapisach  SIWZ  oraz  jest  przedwczesne,  gdyż  Zamawiający  nie 

wezwał  Odwołującego  do  uzupełnienia  próbek  (wzorów  bibuł)  2)  oraz  wszystkich  innych 

przepisów prawa, których naruszenie wynika z treści niniejszego odwołania.  

W  związku  z  powyższymi  zarzutami  wnosił  o  uwzględnienie  odwołania 

oraz o nakazanie Zamawiającemu podjęcia następujących czynności:  

1. unieważnienia czynności odrzucenia oferty Odwołującego  

2. przeprowadzenia badania i oceny ofert przy uwzględnieniu oferty Odwołującego 

3.  Jeżeli  do  dnia  rozpoznania  niniejszego  Odwołania  zostanie  dokonany  wybór  oferty 

najkorzystniejszej  to  wnoszę  także  o  nakazanie  unieważnienia  wyboru  oferty 

najkorzystniejszej  

Dani 18.01.2021 r. Zamawiający wezwał Odwołującą do wyjaśnień na podstawie art. 

26 ust. 4 Pzp w odniesieniu do wzorów oferowanych bibuł. Zamawiający pytał, czy dołączone 

do oferty próbki spełniają wymaganie graniczne rozdziału VII “Standardy i kontrole na bazie 

krwi  o  hematokrycie  50-

55  na  bibule  standard  903,  każdy  na  osobnej  bibule  z  kodem 

paskowym  zawierającym  dla  każdego  stężenia  standardu/kontroli  numerację  (np.:  A  lub  B 

lub C …) oraz datę ważności.”.  

W  odpowiedzi  na  wezwanie  O

dwołujący  wskazał,  iż  “przedmiot  oferty  Odwołującej 

spełnia wymaganie SIWZ o treści <<Standardy i kontrole na bazie krwi o hematokrycie 50-55 

na  bibule  standard  903,  każdy  na  osobnej  bibule  z  kodem  paskowym  zawierającym  dla 

każdego stężenia standardu/kontroli numerację (np.: A lub B lub C …) oraz datę ważności.>> 

w szczególności kontrole i standardy są na osobnych bibułach, do każdej przypisano kod 

kreskowy i datę ważności oraz numerację dla każdego stężenia standardu/kontroli.”   

Dnia  29.01.2021  r.  Zamaw

iający  poinformował  Odwołującą  o  odrzuceniu  jej  oferty                          

w  postępowaniu  na  części  3,4,5  na  podstawie  art.  89  ust.  1  pkt  2  Pzp.  Zgodnie                                                    

z uzasadnieniem odrzucenia: 

“W odniesieniu do wszystkich części zamówienia Zamawiający 


zgodnie  z  zapisami  rozdz.  VII  Specyfikacji  istotnych  warunków  zamówienia  (dalej  SIWZ), 

wskazał wśród parametrów granicznych oferowanych testów m.in. poniższy wymóg:   

<<Standardy  i  kontrole na  bazie  krwi  o  hematokrycie  50-55  na  bibule  standard  903, 

każdy  na  osobnej  bibule  z  kodem  paskowym  zawierającym  dla  każdego  stężenia 

standardu/kontroli numerację (np.: A lub B lub C …) oraz datę ważności.>>”   

Ww.  zapis  znajduje  się  w  szczególności  w  Rozdz.  VII  pkt  3.3.5,  4.3.5,  5.3.5  SIWZ. 

Zamawiający w żadnym miejscu nie wskazał, iż niezgodność z SIWZ dotyczy tych jednostek 

redakcyjnych,  nie  przywołał  ani  ich  numerów,  ani  tym  bardziej  nie  napisał,  iż  oferta 

Odwołującego jest z nimi niezgodna. Dalej Zamawiający wskazał:  

“Wykonawca  w  wyjaśnieniach  –  wskazał,  że  standardy  i  kontrole  są  na  osobnych 

bibułach,  ale  nie  wskazał,  że  każdy  standard  i  kontrola  –  są  na  osobnych  bibułach.  A 

wymaganiem  było,  aby  KAŻDY  standard  i  kontrola  –  były  na  osobnych  bibułach.  Układ 

zaoferowany przez Wyk

onawcę - nie spełnia warunku, wskazującego, że każdy standard lub 

kontrola 

–  powinny  być  na  odrębnej  bibule  z  odrębnym  kodem  paskowym  zawierającym 

istotne  dane  odczytywane  przy  wycinaniu  próbek,  tj.  poziom  oraz  datę  ważności,  które 

jednoznacznie identyfiku

ją każdy poziom standardu i kontroli.”  

Ze  stanowiskiem  Zamawiającego  nie  sposób  się  zgodzić.  Odwołujący  podkreślił,  iż 

Standardy lub Kontrole są na osobnych bibułach.   

“Łączne  naniesienie  6  standardów  (a,b,c,d,e,f)  na  jednej  bibule  przy  zastosowaniu 

posi

adanego  przez  Zamawiającego  systemu  i  oprogramowania  do  badań  przesiewowych 

noworodków  uniemożliwia  prawidłową  ich  identyfikację  (poziom  i  data  ważności)  poprzez 

odczyt  kodu  i  może  prowadzić  do  błędów  przy  wycinaniu  do  płytek,  co  jest  sprzeczne                      

z zasadami GLP. “  

Zamawiający pracował na zestawach dostarczanych przez Odwołującą przynajmniej 

od  2016  r.  Odwołująca  przez  cały  ten  okres  nie  miała  żadnych  zgłoszeń  w  tym  zakresie                  

o  jakichkolwiek  nieprawidłowościach  lub  braku  kompatybilności.  Zestawami  dostarczanymi 

przez Odwołującą badany był prawie każdy noworodek urodzony w Polsce (prawie 400.000 

osób) oraz na terenie UE (5.000.000 osób rocznie). W ocenie Odwołującego potwierdza to 

przydatność  oferowanego  przedmiotu  dla  Zamawiającego  oraz  jego  zgodność  z  GLP 

(dobrymi praktykami laboratoryjnymi).  

“Zamawiający nie posiada systemu P. E., dysponuje natomiast własnym systemem i 

autorskim oprogramowaniem do badań przesiewowych, które wykorzystuje od ponad 20 lat, 

zapewniając  pełną  kontrolę  i  dokumentację  badań  przesiewowych.  System  ten  dla 

zapewnienia  bezpieczeństwa  i  uniknięcia  błędów  ludzkich  wymaga  stosowania:  każdego 


stężenia  standardu/kontroli  na  osobnej  bibule  z  kodem  paskowym  zawierającym  poziom                  

i datę ważności, które jednoznacznie identyfikują te wzorce.”  

Zamawiający  dysponuje  6  aparatami  firmy  P.  E.,  czyli  producenta  zestawów 

oferowanych  przez  Odwołującą  w  postępowaniu.  Aparaty  zostały  kupione  w  postępowaniu 

A/ZP/SZP.251-25/16.  

Ponadto Oprogramowanie WORKSTATION:  

1.  Stanowi  element  zestawu  i  jest  dostępne  dla  Zamawiającego  w  cenie  testów  (także  

instalacja);  

2. Jest możliwe do zainstalowania na komputerze klasy PC;  

3.  Jest  możliwe  stworzenie  odpowiedniego  sterownika  integrującego  Workstation                               

z oprogramowaniem Zamawiającego.  

Fakt,  iż  Zamawiający  odmawia  używania  WORKSTATION  to  wyłącznie  decyzja 

Zamawiającego  i  mimo,  że  Zamawiający  nie  wymagał,  aby  przedmiot  zamówienia 

udzielanego  w  postępowaniu  był  zgodny  z  autorskim  systemem  Zamawiającego  to  taka 

zgodność występuje.   

“W  wyniku  rozstrzygniętego  postępowania  w  2018  roku  na  zakup  testów, 

Zamawiający  stosował  bibuły  o  parametrach  tożsamych  z  zaoferowanymi  w  niniejszym 

postępowaniu,  jednak  używanie  standardów  i  kontroli  bez  separacji  i  kodów  jest  bardzo 

czasochłonne, wymaga dużej uwagi personelu i powoduje błędy.”  

Zamawiający  używał  zestawów  firmy  P.  E.  przynajmniej  od  2016  i  wybrał  ofertę 

Odwołującego  w  postępowaniu  w  2018  r.  Jak  już  wskazano,  Zamawiający  nie  zgłaszał 

żadnych uwag na etapie współpracy z Odwołującą.   

“Celem  zapewnienia  pełnej  kontroli  badań,  wykluczenia  błędów  wykonawczych,                     

a  także  skrócenia  czasu  wykonania  badania  Zamawiający  wymagał  aby  każde  stężenie  

standardu/kontroli było na osobnej bibule z kodem paskowym zawierającym ich identyfikację 

zgodnie z zapisami SIWZ.”  

Taki zapis nie znalazł się w dokumentacji zamówienia.   

Należy wskazał, iż Spółka TK BIOTECH Sp. z o.o. sp. k. w ogóle nie złożyła wzorów 

bibuł  i  wobec  tego  Zamawiający  skierował  do  tej  Spółki  TK  BIOTECH  Sp.  z  o.o.  sp.  k. 

wezwanie do uzupełnienia próbek z art. 26 ust. 3 Pzp. Wezwanie z art. 26 ust. 3 Pzp zostało 

skierowane  04.01.2021  r.  również  do  Odwołującego  ale  tego  samego  dnia  Zamawiający 

uznał to wezwanie za “niezasadne”.   

W celu odrzucenia oferty Odwołującego z postępowania ze względu na niezgodność 

treści  oferty  z  treścią  SIWZ  Zamawiający  zobowiązany  jest  wskazać  merytoryczną  treść 

oferty,  do  której  nie  przystaje  treść  oferty  Odwołującego.  Innymi  słowy  na  Zamawiającym 

ciąży „wskazanie i wykazanie na czym konkretnie niezgodność ta polega – co i w jaki sposób 


w  ofercie  nie  jest  zgodne  z  konkretnie  wskazanymi,  skwantyfikowanymi  i  ustalonymi 

fragmentami  czy  normami  SIWZ”  (tak:  KIO  w  wyroku  z  dnia  8.09.2014  r.,  sygn.  akt:  KIO 

736/14).  Zamawiający  do  dnia  złożenia  niniejszego  Odwołania  nie  przekazał 

Odwołującemu, z którym zapisem SIWZ i jaka treść oferty jest niezgodna. Wymagania, aby 

“każde stężenie standardu/kontroli było na osobnej bibule z kodem paskowym zawierającym 

ich ide

ntyfikację” nie uwzględniono w SIWZ, a z zapisami umieszczonymi w Rozdziale VII pkt 

3.3.5,  4.3.5,  5.3.5  SIWZ  oferta  Odwołującego  jest  zgodna  i  Zamawiający  w  żadnym 

momencie  nie  twierdził,  że  jest  inaczej.  Zgodnie  z  art.  89  ust.  1  pkt  2  Pzp  Zamawiający 

odrz

uca  ofertę,  jeżeli  jej  treść  nie  odpowiada  treści  specyfikacji  istotnych  warunków 

zamówienia.  A  contrario  nie  jest  możliwe  odrzucenie  oferty,  gdy  odpowiada  ona 

wymaganiom  Zamawiającego  wyrażonym  w  SIWZ.  Zamawiający  Rozdziale  VII  pkt  3.3.5, 

4.3.5,  5.3.5  SIW

Z  wskazał  <<Standardy  i  kontrole  na  bazie  krwi  o  hematokrycie  50-55  na 

bibule standard 903, każdy na osobnej bibule z kodem paskowym zawierającym dla każdego 

stężenia standardu/kontroli numerację (np.: A lub B lub C …) oraz datę ważności.>>  

Standardy  zaof

erowane  przez  Odwołującą  są  na  osobnych  bibułach,  posiadają 

odpowiednią bazę i bibułę z kodem paskowym z numeracją dla każdego stężenia standardu 

w  formie  A,  B,  C,  D,  E,  F  na  bibule  oraz  w  formie  C1,  C2,  C3,  C4,  C5,  C6  (skrót  od: 

Calibrator 1, Calibrator 2

, etc. …) w oprogramowaniu Workstation, oraz datę ważności.   

Podkreślił,  iż  wymaganie  “Zamawiający  wymagał  aby  każde  stężenie 

standardu/kontroli było na osobnej bibule z kodem paskowym zawierającym ich identyfikację” 

nie  znalazło  się  w  SIWZ,  a  pojawiło  się  dopiero  w  uzasadnieniu  odrzucenia  oferty 

Odwołującego  i  jest  wprost  sprzeczne  z  zapisami  SIWZ.  Skoro  Zamawiający  dopuścił 

numerację “( np.: A lub B lub C …)” to należy wysnuć wniosek, iż na jednej bibule:  

1. Mogło się znaleźć wiele próbek kalibrujących lub kontrolnych;  

2.  Standardy  mogły  obejmować  stężenia  kalibrujące  (standardowe)  zarówno  o  jednym 

stężeniu (numeracja A albo B albo C …), jak i o różnych stężeniach (A i B i C).  

Oba  Standardy  spełniałyby  wymagania  Zamawiającego.  Powyższe  uwagi  dotyczą 

również kontroli odpowiednio, z tą różnicą, iż numeracja na bibułach kontrolnych to C1, C2, 

C3.  Zamawiający  nie  wymagał  w  SIWZ  również  aby  standardy  lub  kontrole  wykonano                        

w  sposób  dostosowany  do  autorskich  rozwiązań  Zamawiającego.  Zamawiający  nie 

udostępnił  posiadanego  przez  siebie  oprogramowania  ani  jego  dokumentacji  technicznej                   

w  ramach  dokumentacji  zamówienia.  Natomiast  z  uwagi  na  wieloletnią  współpracę 

Odwołującego  z  Zamawiającym,  Odwołująca  ma  przekonanie,  iż  proponowane  przez  nią 

rozwiązania pozwalają na pełną integrację z oprogramowaniem Zamawiającego.   


W postępowaniu doszło do sytuacji, w której Zamawiający zmienił swoje wymagania 

dotyczące  tego,  co  ma  się  znaleźć  na  bibułach  w  taki  sposób,  iż  nie  pasują  one  do  oferty  

Odwołującego.  Tymczasem,  Zamawiający  nie  wymagał,  aby  “każde  stężenie 

standardu/kontroli  było  na  osobnej  bibule  z  kodem  paskowym  zawierającym  ich 

identyfikację”.  Jeżeli  słowo  “każdy”  w  zapisach  <<  Standardy  i  kontrole  na  bazie  krwi               

o hematokrycie 50-

55 na bibule standard 903, każdy na osobnej bibule z kodem paskowym 

zawierającym dla każdego stężenia standardu/kontroli numerację (np.: A lub B lub C …) oraz 

datę  ważności.>>  odnosiłoby  się  do  każdej  pojedynczej  próbki  krwi  to  również  oferta 

Wykonawcy  TK  BIOTECH  Sp.  z  o.o.  sp.  k.  powinna  podlegać  odrzuceniu,  gdyż  Spółka  ta 

również  pokazała  próbki  zawierające  6  stężeń  poziomu  standardów  na  jednej  bibule. 

Tymczasem, zgodnie z najlepszą wiedzą Odwołującego oferta Wykonawcy TK BIOTECH Sp. 

z  o.

o.  sp.  k.  nie  została  odrzucona.  Należy  podkreślić,  iż  nie  tylko  Odwołująca  ale również 

Zamawiający  jest  związany  treścią  udostępnionej  dokumentacji  przetargowej.  To  na  jej 

podstawie  dokonywane  są  badanie  i  ocena  ofert  i  Zamawiający  nie  może  przedstawiać 

d

odatkowych  wymagań  już  po  otwarciu  ofert,  co  zaszło  w  postępowaniu.  Zamawiający  nie 

dał  szansy  uzupełnienia  próbki  Odwołującego,  która  została  wezwana  wyłącznie  do 

wyjaśnień  z  art.  26  ust.  4  Pzp,  natomiast  takie  działania  podjął  względem  oferty  Spółki  TK 

B

IOTECH Sp. z o.o. sp. k., którą to Spółkę wezwał również do uzupełnienia próbek z art. 26 

ust. 3 Pzp.   

Z  ostrożności  wskazał,  iż  nawet  jeżeli  możliwe  są  dwie  interpretacje  zapisów 

umieszczonych w  Rozdziale VII  pkt  3.3.5,  4.3.5, 5.3.5  SIWZ to  należy  przyjąć  interpretację 

na  korzyść  Odwołującego  i  nie  odrzucać  jej  oferty.  W  orzecznictwie  KIO  wskazuje  się  na 

obowiązek  interpretowania  wszelkich  nieścisłości  na  korzyść  wykonawców,  bowiem  to 

Zamawiający,  jako  gospodarz  postępowania,  zobowiązany  jest  do  należytego  opracowania 

dokumentacji  przetargowej,  której  brzmienie  powinno  być  jasne,  m.in.    w  wyroku  z  dnia 

21.11.2017  r.  o  sygn.  akt  KIO  2336/17,  w  którym  Izba  orzekła:  „Zgodnie  z  orzecznictwem 

Krajowej  Izby  Odwoławczej,  wszelkie  niejasności,  nieścisłości  treści  Specyfikacji  Istotnych 

Warunków  Zamówienia  należy  rozpatrywać  na  korzyść  wykonawcy”,    w  wyroku  z  dnia 

16.04.2015  r.  o  sygn.  akt  KIO  660/15: 

„obowiązuje  swoista  „święta”  zasada,  że  wszelkie 

niejasności, dwuznaczności, niezgodności postanowień SIWZ należy rozpatrywać na korzyść 

wykonawców.”,    w  wyroku  z  07.10.2013  r.  o  sygn.  akt:  KIO  2260/13:  „wszelkie  niejasności                 

w  treści  dokumentacji  sporządzonej  przez  zamawiającego  należy  tłumaczyć  na  korzyść 

wykonawców, zaś ewentualne błędy popełnione w toku postępowania przez zamawiającego 

nie mogą wpływać negatywnie na sytuację wykonawców, biorących udział w postępowaniu.”

Analogiczne  stanowisko  zajmują  sądy  powszechne.  Przykładowo,  SO  w  Nowym  Sączu                  


w wyroku z 18.03.2015 r. o sygn. akt: 

III Ca 70/15 uznał, iż: „Zapisy w SIWZ (...) muszą mieć 

charakter  precyzyjny  i  jednoznaczny,  a  wątpliwości  powstałe  na  tym  tle  muszą  być 

rozstrzygane na korzyść wykonawcy. Obowiązek takiego formułowania i tłumaczenia ma na 

celu realizację zasady uczciwej konkurencji i równego traktowania wszystkich wykonawców 

przystępujących do przetargu (...).”

Zamawiający  w  dniu  08/09.02.2021  r.  (za  pośrednictwem  platformy  zakupowej)  

wezwał  wraz  kopią  odwołania,  w  trybie  art.  524  NPzp,  uczestników  postępowania 

przetargo

wego do wzięcia udziału w postępowaniu odwoławczym.  

W  dniu  10.02.2021  r. 

(wpływ  do  Prezesa  KIO  w  wersji  elektronicznej  podpisane 

podpisem  cyfrowym  za  pośrednictwem  elektronicznej  skrzynki  podawczej  -  ePUAP)  TK 

Biotech  Sp.  z  o.o.  sp.  k.,  ul.  Królewicza  Jakuba  40A,  02-956  Warszawa  zwane  dalej:  „TK 

Biotech  Sp.  z  o.o.  sp.  k.”  albo  „Przystępującym”  zgłosiło  przystąpienie  do  postępowania 

odwoławczego po stronie Zamawiającego wnosząc  o oddalenie odwołania w całości. Kopia 

zgłoszenia została przekazana Zamawiającemu oraz Odwołującemu. 

W  dniu  26.02.2021  r. 

(wpływ  bezpośredni  do  Prezesa  KIO)  Zamawiający  wobec 

wniesienia odwołanie do Prezesa KIO wniósł na piśmie, w trybie art. 521 NPzp,  odpowiedź 

na odwołanie, w której oddala w całości odwołanie. Kopia została przekazana Odwołującemu 

oraz Przystępującym.  

W zakresie naruszenia art.  89  ust.  1 pkt  2 Pzp.  Na wstępie przedstawił  zestawy  do 

badań, które zaoferował Odwołujący i wskazać, dlaczego nie spełniają wymagań SIWZ: 

Wymaganie: 

„Standardy  i  kontrole  na  bazie  krwi  o  hematokrycie  50-55  na  bibule  standard 

903,  każdy  na  osobnej  bibule  z  kodem  paskowym  zawierającym  dla  każdego  stężenia 

standardu/ kontroli numeracja (np.: A lub B lub C ...) oraz datę ważności.”. Oznacza to: każdy 

standard na osobnej bibule, 

- z kodem kreskow

ym, zawierającym dla każdego stężenia standardu numerację, oraz datę 

ważności. 

Tymczasem  - 

Bibuła  Odwołującego  do  badania  standardów:  /W  tym  miejscu 

przedstawił w odpowiedzi jej wygląd i układ./ 

Litery  A,  B,  C,  D,  E,  F  - 

to  oznaczenia  standardów/stężeń  (każda  litera  do  inny  standard  / 

stężenie) - wszystkie standardy są na jednej bibule. 

Jest to jednoznacznie sprzeczne z wymaganiem, aby każdy standard był na osobnej bibule. 

Ponadto - 

żaden ze standardów (stężeń) - nie ma własnego kodu kreskowego. Tymczasem 

w

ymaganie było takie, aby dla każdego stężenia standardu był kod kreskowy identyfikujący 

poziom i datę ważności. 


Wszystkie standardy Odwołującego są na jednej bibule i przyporządkowane są do jednego 

kodu kreskowego  (który  odczytać może wyłącznie wycinarka  E.  P., której  Zamawiający  nie 

posiada i której zakup (i całego systemu E. P.) - usiłuje spowodować odwołujący). 

Przykład  bibuły  prawidłowej,  zgodnej  z  wymaganiem,  dot.  standardu  D:

/W  tym  miejscu 

przedstawił w odpowiedzi jej wygląd i układ./ 

Każda kropla dot. jednego standardu - D - o stężeniu 115 ng/mL. 

Drugi  przykład  bibuły  prawidłowej,  dot.  standardu  C  o  stężeniu  59  ng/mL:

/W  tym  miejscu 

przedstawił w odpowiedzi jej wygląd i układ./ Podobnie jest w przypadku kontroli: 

Bibuła odwołującego - zawiera trzy kontrole (Cl, C2, C3) - a powinna zawierać jedną. /W tym 

miejscu przedstawił w odpowiedzi jej wygląd i układ./  

Do  wszystkich kontroli  łącznie  jest  jeden  kod  kreskowy,  a  powinien  być  przyporządkowany 

do  każdej.  Tak  jak  w  przypadku  standardów  -  odczytać  ten  kod  kreskowy  może  wyłącznie 

system  E.  P.

,  natomiast  w  przypadku  systemu  Zamawiającego  -  kod  kreskowy  jest 

całkowicie nieprzydatny. 

Co istotne - 

na etapie badania i oceny ofert Odwołujący zdawał sobie sprawę z tego, 

że zaproponował  system  niezgodny  z  wymaganiami Zamawiającego - dowód  -  wyjaśnienia 

Odwołującego : 

„19th of Jan 2021 —Turku, Finland Do wszystkich których to dotyczy 

Odpowiedź na pismo dotyczące kalibratorów i materiałów do kontroli jakości w zestawach P. 

E. w przetargu nieograniczonym, sygn. Nr: ZZP-210/20 

Zamawiający opisuje, że każdy standard lub poziom kontroli powinien znajdować się na 

osobnej bibule filtracyjnej z odrębnym kodem kreskowym zawierającym istotne dane 

odczytywane  przy  wycinaniu  próbek  tj.  poziom  i  termin  ważności,  które  jednoznacznie 

identyfikują standard. 

Nawiązując  do  przetargu  wykonawca  dołączył  do  złożonej  oferty  wzór  bibuły  filtracyjnej, 

gdzie  standardy  oferowane  są  w  układzie  sześciu  poziomów  (stężeń)  na  jednej  bibule                              

z  jednym  kodem  dla  całego  zestawu.  Podejście  firmy  P.  E.  polegające  na  dostarczaniu 

standardów  i  kontroli  na  różnych  poziomach  na  tej  samej  bibule  filtracyjnej  jest 

szeroko  akceptowane  w  dziedzinie  neonatologii  i  stosowane  w  programach  badań 

przesiewowych  w  ponad  70  krajach,  w  których  testuje  się  30  milionów  dzieci  rocznie. 

Podejście  to  zostało  wybrane  ze  względu  na  mniejszy  negatywny  wpływ  środowiskowy 

kaiibratorów  i  próbek  kontrolnych  i  pozwala  na  ograniczenie  czasu  przetwarzania  każdej 

bibuły  filtracyjnej,  jeżeli  tytko  jedna  próbka  dla  każdego  poziomu  znajduje  się  na  tej  samej 

karcie.  Odczynniki  do  badań  przesiewowych  noworodków  firmy  P.  E.,  oprzyrządowanie  - 

począwszy  od  wycinania  próbek  a  kończąc  na  wykonaniu  testu  oraz  oprogramowanie,  to 


kompletne  i  zintegrowane  rozwiązania  dające  możliwość  śledzenia  całego  procesu 

przetwarzania próbki. (…)" 

Jest  to  pismo,  w  którym  Odwołujący  -  na  etapie  badania  ofert  wskazał  wręcz  wprost  - 

prawidłowe  rozumienie  -  tj.,  że  każdy  standard  powinien  znajdować  się  na  OSOBNEJ 

BIBULE.  A  potem  wskazał,  że  u  niego  -  jest  inaczej  -  bo  6  standardów  -  znajduje  się  na 

jednej  bibule.  Następnie  -  opisywał,  że  to  rozwiązanie  jest  w  jego  ocenie  lepsze,  szeroko 

przyjęte na świecie. 

W treści odwołania - Odwołujący zmienił jednak narrację - buduje swoją argumentację 

opiera odwołanie na autorskiej interpretacji postanowień pkt 3.3.5., 4.3.5. oraz 5.3.5. SIWZ, 

przy  czym  - 

trudno  zrozumieć,  czy  odwołujący  twierdzi  jednak,  że  każdy  standard  jest  na 

osobnej bibule, czy też - twierdzi, że nie było takiego wymagania, aby każdy standard był na 

osobnej  bibule.  Odwołujący  skupia  się  na  tworzeniu  „gry  słów"  i  szukaniu  różnic                                       

w  sformułowaniach  zawartych  w  odrzuceniu  oferty  z  treścią  SIWZ.  Odwołujący  dopiero 

obecnie  - 

manewruje  pojęciem  „standardu"  i  twierdzi  -  całkowicie  sprzecznie  z  własnymi 

wyjaśnieniami: 

„Standardy zaoferowane przez Odwołującą są na osobnych bibułach, posiadają odpowiednią 

bazę i bibułę z kodem paskowym z numeracją dla każdego stężenia standardu w formie A, 

B,  C,  D,  E,  F  na 

bibule  oraz  w  formie  C1,  C2,  C3,  C4,  C5,  C6  (skrót  od:  Calibrator  1, 

Calibrator 2, etc. ...) w oprogramowaniu Workstation, oraz datę ważności. ” 

(twierdzenie  z  odwołania  -  sprzeczne  ze  stanem  faktycznym,  który  polega  na  tym,  że  na 

jednej bibule - zawartych 

jest wiele standardów). 

Co  istotne  - 

jest  to  całkowicie  sprzeczne  z  twierdzeniem  w  wyjaśnieniach  składanych  na 

etapie badania i oceny ofert: 

„Podejście firmy P. E. polegające na dostarczaniu standardów i 

kontroli  na  różnych  poziomach  na  tej  samej  bibule  filtracyjnej  jest  szeroko  akceptowane  w 

dziedzinie neonatologii (…)” (twierdzenie z wyjaśnień - zgodne ze stanem faktycznym). 

Ponadto - 

Odwołujący całkowicie pomija w swojej argumentacji, że z przedmiotowych 

postanowień wynika również wymóg, aby każdy standard - miał kod paskowy zawierający - 

dla każdego stężenia standardu - numerację oraz datę ważności oraz aby każda kontrola  - 

znajdująca  się  na  osobnej  bibule  -  miała  kod  paskowy  zawierający  -  dla  każdego  stężenia 

kontroli  - 

numerację  oraz  datę  ważności.  Opierając  się  na  takiej  interpretacji  postanowień 

SIWZ Odwołujący zarzucił Zamawiającemu, że dokonał w istocie zmiany postanowień treści 

SIWZ  na  etapie  czynności  odrzucenia  oferty  Odwołującego.  Niemniej  twierdzenie  takie  nie 

odpowiada  okolicznościom  faktycznym  w  niniejszym  postępowaniu,  a  w  szczególności 

abstrahuje od faktycznej, pierwotnej treści postanowień SIWZ. Zwrócił uwagę, że Odwołujący 

nie  sformułował  w  odwołaniu  zarzutu  naruszenia  przepisu  ustawy  (np.  art.  38  ust.  4  Pzp) 

poprzez zmianę treści SIWZ po terminie składnia ofert w postępowaniu. 


Wskazał,  że  Zamawiający  zmienił  postanowienia  SIWZ  w  porównaniu                                       

z postępowaniem prowadzonym w 2018r., w którym wybrano ofertę Odwołującego: 

Postanowienia SIWZ w 2018r. : 

„Standardy  i  kontrole  na  bazie  krwi  o  hematokrycie  50-55na  bibule standard  903,  z  kodem 

paskowym zawierającym kod stężenia oraz datę ważności”

Obecnie  - 

wymagania  SIWZ  były  inne  -  Zamawiający  dokładnie  dookreślił  wymogi,  mając 

wiedzę,  jakie  problemy  wynikają  z  korzystania  z  zestawów  niedostosowanych  do  jego 

systemu: 

„Standardy i kontrole na bazie krwi o hematokrycie 50-55na bibule standard 903, każdy na 

osobnej  bibule  z  kodem  paskowym  zawierającym  dla  każdego  stężenia  standardu/kontroli 

odrębną numerację (np.: A lub B lub C...) oraz datę ważności”

Wprowadzono więc nowy wymóg w stosunku do poprzednich postanowień : 

każdy standard i kontrola na osobnej bibule, 

z  kodem  paskowym,  zawierającym  dla  każdego  stężenia  standardu  /  kontroli  odrębną 

numerację  oraz  datę  ważności.  Z  tymi  właśnie  wymogami  zestawy  Odwołującego  są 

sprzeczne. 

Podkreślił,  że  Odwołujący  manipuluje  pojęciami  zawartymi  w  SIWZ  w  taki  sposób, 

aby  nie  doszło  do  należytego  ustalenia  stanu  faktycznego.  Próbuje  żonglować  pojęciami 

„standardu" i „stężenia" i umyślnie wprowadza chaos terminologiczny - sprzecznie z tym, co 

sam  oświadczył  w  wyjaśnieniach  w  trakcie  badania  i  oceny  ofert.  Wprowadza  również 

informacje obiektywnie nieprawdziwe - 

dwie z nich należy wymienić i podkreślić, aby ukazać 

całą istotę działania Odwołującego na etapie odwoławczym : 

twierdzenie  Odwołującego  :  „Zamawiający  dysponuje  6  aparatami  firmy  P.  E.,  czyli 

producenta  zestawów  oferowanych  przez  Odwołującą  w  Postępowaniu.  Aparaty  zostały 

kupione  w  Postępowaniu  A/ZP/SZP.251-25/16.”  -  jest  nieprawdziwe  w  kontekście 

przedmiotowego odwołania, gdyż te aparaty E. P. (które Zamawiający posiada) nie służą do 

wycinania próbek krwi z zestawów i ich posiadanie nic Zamawiającemu nie daje 

Twierdzenie  to  zawarte w  odwołaniu  -  może  wprowadzać  Izbę  w  błąd  jakoby  Zamawiający 

miał  możliwość  rejestrowania  i  wycinania  zestawów  na  tych  aparatach  -  tymczasem  -  TO 

JEST  NIEPRAWDA.  To  są  urządzenia  do  zupełnie  innej  czynności  na  dalszym  etapie 

badania przesiewowego. Posiadanie tych urządzeń przez Zamawiającego - nic mu nie daje. 

Użycie  tego  twierdzenia  w  odwołaniu  -  obnaża  prawdziwy  cel  odwołującego,  którym  jest 

SPOWODOWANIE  ABY  ZAMAWIAJĄCY  KUPIŁ  JEGO  CAŁY  SYSTEM  i  uzależnił  się 

wyłącznie od producenta P. E. 

- twierdzenie: 

„Ponadto Oprogramowanie WORKSTATION: 


Stanowi  element  zestawu  i  jest  dostępne  dla  Zamawiającego  w  cenie  testów  (także 

instalacja); 

2. jest możliwe do zainstalowania na komputerze klasy PC; 

3.  Jest  możliwe  stworzenie  odpowiedniego  sterownika  integrującego  Workstation                              

z oprogramowaniem Zamawiającego. 

Fakt,  iż  Zamawiający  odmawia  używania  WORKSTATION  to  wyłącznie  decyzja 

Zamawiającego  i  mimo,  że  Zamawiający  nie  wymagał,  aby  przedmiot  zamówienia 

udzielanego  w  Postępowaniu  był  zgodny  z  autorskim  systemem  Zamawiającego  to  taka 

zgodność  występuje."  Również  może  wprowadzać  Izbę  w  błąd.  Ma  ono  „przekonywać" 

jakoby  Zamawiający  świadomie  odmawiał  zastosowania  oprogramowania,  które 

Zamawiający  „otrzymuje"  od  Odwołującego  w  ramach  ceny  zestawów.  Tymczasem  - 

posiadanie  samego  oprogramowania  Worstation  - 

nic  nie  daje  Zamawiającemu. 

Oprogramowanie  Workstation  - 

może  działać  wyłącznie  z  posiadaniem  kompletnego 

systemu  firmy  E.  P.

,  składającego  się  z  szeregu  urządzeń,  których  Zamawiający  NIE 

POSIADA. 

Co  istotne  - 

Odwołujący  na  etapie  badania  i  oceny  ofert  NIE  KRYŁ  SIĘ W  OGÓLE                 

Z  PRAWDZIWĄ  INTENCJĄ,  KTÓRA  POLEGA  NA  SPOWODOWANIU  KONIECZNOŚCI 

ZAKUPU - 

CAŁEGO SYSTEMU E. P.: Dowód - wyjaśnienia Odwołującego - Załącznik nr 1 

do niniejszego pisma, str. 5 (ostatnia - 

tłumaczenie pisma producenta). 

„Firma  P.  E.  zaleca  używanie  całego  systemu  w  celu  zminimalizowania  liczby  błędów 

użytkownika. Kiedy nowa seria zestawu P. E. Neonatal jest używana z platformą VICTOR2 

D, wszystkie specyficzne dla danej serii informacje, w tym przypisane wartości kalibratorów i 

kontroli  oraz  daty  ważności,  zostaną  wprowadzone  z  certyfikatu  QC  do  oprogramowania 

Workstation.  Po  tym  etapie  nie  jest  już  wymagane  żadne  ręczne  przetwarzanie  ani 

wprowadzanie  wartości  standardów  i  kontroli.  W  trakcie  wycinania  próbek  do 

przeprowadzenia  testu,  oprogramowanie  automatycznie  łączy  wartości  z  próbkami, 

minimalizując  w  ten  sposób  ryzyko  ręcznego  błędu  ze  strony  użytkownika  podczas 

wykonywania testu. Różne poziomy kalibratorów i kontroli są wyraźnie zaznaczone na bibule 

filtracyjnej,  poprawnie  prowadząc  użytkownika  (kierując  użytkownika)  począwszy  od 

właściwego  miejsca  próbki.  Oprogramowanie  wycinarki  kontroluje,  czy  do  testu 

wycinane są prawidłowe serie i poziomy kalibratorów i kontroli, skanując kody kreskowe 

wydrukowane  na  kartach  kalibratorów  i  kontroli.  Ponieważ  oprogramowanie  pozwala  na 

pełną  kontrolę  przypisywania  wartości  i  kontrolę  terminów  ważności,  dlatego  podczas 

wycinania nie są potrzebne oddzielne kody kreskowe dla kalibratorów lub kontroli." 

Jest  to  oświadczenie  producenta  załączone  do  wyjaśnień  złożonych  w  postępowaniu. 

Wyni

ka  z  niego  jednoznacznie,  że  rekomenduje  on  zastosowanie  innego  rozwiązania  niż 


wymagane  w  SIWZ  (o czym  bardziej  szczegółowo  będzie  poniżej),  które  w  sytuacji,  gdyby 

Zamawiający  był  w  posiadaniu  całego  systemu  (a  w  praktyce  7  systemów  ponieważ 

Zamawiający prowadzi badania w 7 ośrodkach w Polsce) - to miałoby w jego ocenie lepsze 

działanie  niż  systemy  obecnie  posiadane  przez  Zamawiającego.  Dopiero  na  etapie 

odwołania  -  pełnomocnik  Odwołującego  usiłuje  „zmieniać"  stanowisko  swojego  klienta, 

zawarte  w  wyjaśnieniach  i  „tłumaczyć"  jakoby  jednak  rozwiązanie  zaproponowane  było 

„zgodne z wymaganiami SIWZ" i że Zamawiający „ma wszystko" aby poprawnie użytkować 

zestawy Odwołującego. 

Obecne  twierdzenia  zawarte  w  odwołaniu  są  sprzeczne  w  wyjaśnieniami  składanymi                         

w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego i wprowadzają w błąd - tworzą chaos 

terminologiczny.  W  istocie  - 

podstawowym  celem  odwołującego  jest  spowodowanie,  aby 

Zamawiający  zakupił  wycinarkę  i  inne  urządzenia  (za  dodatkową  odpłatnością)  i  stworzył 

system  oparty  wyłącznie  o  urządzenia  E.  P.  i  poza  zapłatą  dodatkowej  ceny  -  tym  samym 

„uzależnił"  się  wyłącznie  od  jednego  producenta  -  zarówno  w  badaniach  jak                               

i w zamówieniach zestawów do badań. Tymczasem - obecnie użytkowany, autorski system 

Zamawiającego -  daje możliwość składania ofert  wielu  wykonawcom  na  zestawy  do  badań 

przesiewowych. 

Wskazał  na  dokument  ogólnodostępny,  obowiązujący  w  dziedzinie  badań 

przesiewowych  - 

PROGRAM  BADAŃ  PRZESIEWOWYCH  NA  LATA  2019-2022  -  Oficjalny 

dokument Ministra Zdrowia obowiązujący w zakresie badań przesiewowych : 

https://www.qov.pl/web/zdrowie/proqram-badan-przesiewowvch-noworodkow-w-polsce-na-

lata-2019-2022

dostosowany  jest  do  systemu  niezależnego,  autorskiego  posiadanego  przez 

Zamawiającego 

„...4.1.Etapy  programu  polityki  zdrowotnej  i  działania  podejmowane  w  ramach  etapów                             

W  Rzeczposp

olitej  Polskiej  badania  przesiewowe  są  oparte  na  systemie  opracowanym                    

w  IMID.  Bazuje  on  na  pełnej  komputerowej  kontroli  wszystkich  etapów  przesiewu 

(dedykowane  oprogramowanie),  począwszy  od  pobierania  próbek  krwi  na  bibułę  aż  do 

finalnej 

diagnozy lekarza prowadzącego diagnostykę potwierdzającą, a w następnym etapie 

badania  kontrolne  i  monitorowanie  leczenia.  Podstawą  bezpieczeństwa  systemu  jest 

wprowadzenie dzielonych etykiet z kodem paskowym oraz 

program  polityki  zdrowotnej  Ministra  Zdro

wia  Program  badań  przesiewowych  noworodków                

w  Polsce  na  tata  2019-

2022Strona  50  zll9  standardowych  bibuł  do  pobrań,  które  są 

dostarczane przez producentów zestawów diagnostycznych" 

próba zakupu i wdrożenia systemu E. P. byłaby sprzeczna z tym programem, wymagałaby 

zmiany  całego  systemu  i  opisu  programu.  Wdrożenie  systemów  E.  P.  we  wszystkich 


lokalizacjach  właściwych  do  badań  przesiewowych  -  wymagałoby  całkowitej  zmiany 

programu lekowego. 

W  toku  postępowania  Odwołujący  ani  pozostali  wykonawcy,  którzy  złożyli  oferty                   

w postępowaniu także do innych części postępowania (TK BIOTECH Sp. z o.o. sp. k. oraz 

DIASORIN  POLAND  Sp.  z  o.o.)  - 

nie  wnosili  o  wyjaśnienie  przez  Zamawiającego  treści 

postanowień  pkt  1.3.5,  2.3.5,  3.3.5.,  4.3.5.  oraz  5.3.5.  SIWZ,  które  były  tożsame  we 

wszystkich  częściach  postępowania.  Pozostali  wykonawcy  (TK  BIOTECH  Sp.  z  o.o.  sp.  k. 

oraz DIASORIN POLAND Sp. z o.o.) - 

złożyli oferty, w których zaoferowali zestawy zgodne  

z postanowieniami pkt 1.3.5, 2.3.5, 3.3.5., 4.3.5. oraz 5.3.5. SIWZ. 

Wynika  z  tego,  że  przedmiotowe  postanowienia  były  jasne,  zostały  odczytane  przez 

większość wykonawców zgodnie z intencją Zamawiającego. 

Odnośnie  postanowień  pkt  3.3.5.,  4.3.5.  oraz  5.3.5.  SIWZ,  w  których  Zamawiający 

sformułował  minimalne  wymogi  dotyczące  zestawów  do  badań  będących  przedmiotem 

zamówienia. Wyżej  wymienione postanowienia mają  analogiczną  treść, a ich umieszczenie 

w kilku odrębnych jednostkach redakcyjnych związane jest z faktem, że odnoszą się one do 

przedmiotu zamówienia w częściach nr 3-5 zamówienia. 

Przedmiotowe postanowienia mają następującą treść: 

Standardy  i kontrole  na bazie  krwi  o  hematokrycie  50-

55 na bibule standard 903, każdy na 

osobnej  bibule  z  kodem  paskowym  zawierającym  dla  każdego  stężenia  standardu/kontroli 

numerację (np.: A lub B lub C...) oraz datę ważności. 

Z przedmiotowego wymogu wynika, że: 

— w ramach zestawu każdy standard i kontrola muszą być na osobnych bibułach; 

— każdy standard - znajdujący się na osobnej bibule - musi mieć kod paskowy zawierający - 

dla każdego stężenia standardu - numerację oraz datę ważności; 

— każda kontrola - znajdująca się na osobnej bibule - musi mieć kod paskowy zawierający - 

dla każdego stężenia kontroli - numerację oraz datę ważności; 

Zamawiający - w celu oceny zgodności oferty Odwołującego z wymogami pkt 3.3.5., 

4.3.5. oraz 5.3.5. SIWZ - 

zasięgnął opinii biegłego. Biegły dokonując oceny zgodności oparł 

się na dokumentach przekazanych przez Odwołującego w toku postępowania zawierających 

schemat oferowanych bibuł. Z opinii tej wynika, że Odwołujący zaoferował zestawy, gdzie na 

jednej  bibule  standardy  są  w  układzie  sześciu  stężeń  (a,  b,  c,  d,  e,  f)  z  jednym  kodem 

paskowym dla wszystkich stężeń.-, co uniemożliwia odczyt informacji o każdym poziomie (A, 

B,  C..)  i  ich  rozróżnienie  przez  system  komputerowy.  Tymczasem  Zamawiający  wymagał, 

aby każdy standard - znajdujący się na osobnej bibule - miał kod paskowy, ale dla każdego 

stężenia standardu, a nie jeden dla wszystkich stężeń standardu łącznie. 


Podnieść należy, że łączne naniesienie 6 stężeń standardu (a, b, c, d, e, f) na jednej bibule   

z jednym kodem paskowym - 

uniemożliwia prawidłową identyfikację każdego ze standardów 

poprzez odczyt kodu paskowego i analogicznie pojedynczych kontroli. 

W konsekwencji zaoferowane przez Odw

ołującego zestawy: 

Nie  odpowiadają  wymogom  SIWZ  co  do  tego,  że  każdy  standard  ma  się  znajdować  na 

osobnej bibule, 

nie  odpowiadają  wymogom  SIWZ  co  do  tego,  że  każdy  standard  -  znajdujący  się  na 

osobnej  bibule  - 

musi  mieć  kod  paskowy  zawierający  -  dla  każdego  stężenia  standardu  - 

numerację oraz datę ważności; 

nie odpowiadają wymogom SIWZ co do tego, że każda kontrola - znajdująca się na osobnej 

bibule - 

musi mieć kod paskowy zawierający - dla każdego stężenia kontroli - numerację oraz 

datę ważności. 

Nie 

zasługują  również  na  uwzględnienie  twierdzenia  Odwołującego  o  tym,  że 

Zamawiający nie przekazał Odwołującemu, z którymi postanowieniami SIWZ oraz jaka treść 

oferty  Odwołującego  jest  niezgodna  z  SIWZ.  Podniósł,  że  Zamawiający  w  ramach 

uzasadnienia do czynn

ości odrzucenia oferty Odwołującego przytoczył postanowienie SIWZ 

w zakresie którego upatruje niezgodności oferty Odwołującego z treści SIWZ. Zamawiający 

przytoczył  postanowienie SIWZ:  „Standardy i kontrole na  bazie krwi  o  hematokrycie  50-  55 

na  bibule  sta

ndard  903,  każdy  na  osobnej  bibule  z  kodem  paskowym  zawierającym  dla 

każdego stężenia standardu/kontroli numerację (np.: A lub B lub C ...) oraz datę ważności"

Ponadto  Zamawiający  w  ramach  uzasadnienia  do  czynności  odrzucenia  oferty  wskazał                      

w  jakim  zakresie  treść  oferty  Odwołującego  jest  niezgodna  z  wyżej  przytoczonym 

postanowieniem  SIWZ.  Zamawiający  wskazał,  że  „Układ  zaoferowany  przez  Wykonawcę  - 

nie  spełnia  warunku,  wskazującego,  że  każdy  standard  lub  kontrola  -  powinny  być  na 

odrębnej bibule z odrębnym kodem paskowym zawierającym istotne dane odczytywane przy 

wycinaniu  próbek,  tj.  poziom  oraz  datę  ważności,  które  jednoznacznie  identyfikują  każdy 

poziom  standardu  i  kontroli"

.  Zatem  twierdzenia  Odwołującego,  że  Zamawiający  nie 

przekaz

ał mu, z którymi postanowieniami SIWZ oraz jaka treść oferty jest niezgodna z SIWZ 

nie odpowiadają okolicznościom faktycznym niniejszego postępowaniu. 

Zwrócić  jednocześnie  uwagę  należy,  że  Odwołujący  nie  sformułował  w  odwołaniu  zarzutu 

naruszenia  przepisu  ustawy  (np.  art.  92  ust.  1  Pzp)  poprzez  niedostateczne  uzasadnienie 

czynności odrzucenia oferty. 

W  zakresie  naruszenia  art.  26  ust.  1  w  zw.  z  art.  7  ust.  1  Pzp.  Co  do  zaniechania 

wezwania Odwołującego do uzupełnienia wzorów bibuł w trybie art. 26 ust. 3  Pzp wskazać 

należy, że Zamawiający: 


po  analizie  dokumentów  przedmiotowych  złożonych  przez  Odwołującego  w  zakresie 

zaoferowanych zestawów oraz 

wezwaniu Odwołującego do złożenia wyjaśnień dokumentów podmiotowych w trybie art. 26 

ust.  4  Pzp  w  zakresie  zgo

dności  zaoferowanych  zestawów  z  wymogami  SIWZ  uzyskał 

jednoznaczne  potwierdzenie,  że  oferta  Odwołującego  pozostaje  niezgodna  z  SIWZ                          

w  zakresie,  w  jakim  wymagano,  aby  każdy  standard  lub  kontrola  -  były  na  odrębnej  bibule                  

z  odrębnym  kodem  paskowym  zawierającym  istotne  dane  odczytywane  przy  wycinaniu 

próbek,  tj.  poziom  oraz  datę  ważności,  które  jednoznacznie  identyfikują  każdy  poziom 

standardu  i  kontroli.  W  konsekwencji  Zamawiający  nie  miał  obowiązku  wezwania 

Odwołującego do uzupełnienia wzorów bibuł, jako że zgodnie z przepisem art. 26 ust. 3 Pzp 

obowiązek  wezwania  odpada,  jeśli  z  okoliczności  postępowania  wynika,  że  mimo 

uzupełnienia dokumentu oferta wykonawcy podlega odrzuceniu. 

Jednocześnie całkowicie bezzasadne jest powołanie się przez Odwołującego - w celu 

uzasadnienia  naruszenia  art.  26  ust.  3  Pzp  - 

na  fakt  wezwania  przez  Zamawiającego 

wykonawcy  TK  BIOTECH  Sp.  z  o.o.  sp.  k.  do  uzupełnienia  dokumentów  podmiotowych. 

Podniósł,  że  sytuacja  wykonawcy  TK  BIOTECH  Sp.  z  o.o.  sp.  k.  oraz  Odwołującego                          

w  niniejszym  postępowaniu jest  odmienna.  Zamawiający  wezwał  wykonawcę TK  BIOTECH 

Sp.  z  o.o.  sp.  k.  do  uzupełnienia  dokumentów  przedmiotowych,  bowiem  nie  złożył  on  ich 

wcześniej w toku postępowania. Tymczasem Odwołujący - dokumenty przedmiotowe w toku 

postępowania złożył. 

W zakresie twierdzeń Odwołującego o naruszeniu przez Zamawiającego art. 26 ust. 3 

Pzp  należy  również  mieć  na  uwadze,  że  Odwołujący  nie  sformułował  w  odwołaniu  żądań 

skorelowanych  z  tym  n

aruszeniem.  Odwołujący  nie  zażądał  nakazania  Zamawiającemu 

przez Izbę wezwania Odwołującego do uzupełnienia wzoru bibuł. 

Mając  na  uwadze  powyższe  bezzasadne  pozostają  twierdzenia  Odwołującego                       

o  naruszeniu  przez  Zamawiającego  przepisów  art.  26  ust.  3  w  zw.  z  art.  7  ust.  1  Pzp.                    

W  okolicznościach  postępowania  nie  zachodziły  przesłanki  uzasadniające  wezwanie 

Odwołującego do uzupełnienia wzorów bibuł. 

W  zakresie  pozostałych  twierdzeń  Odwołującego.  Odnośnie  twierdzenia,  że 

Zamawiający w przeszłości korzystał z zestawów oferowanych obecnie przez Odwołującego: 

Oferta została złożone przy postanowieniach SIWZ w 2018r., które były różne od obecnych: 

Standardy  i  kontrole  na  bazie  krwi  o  hematokrycie  50-55na  bibule  standard  903,  z  kodem 

paskowym zawierającym kod stężenia oraz datę ważności. Obecnie - wymagania SIWZ były 

inne  - 

Zamawiający  dokładnie  dookreślił  wymogi,  mając  wiedzę,  jakie  problemy  wynikają                     

z korzystania z zestawów niedostosowanych do jego systemu: „Standardy i kontrole na bazie 

krwi  o  hematokrycie  50-

55na  bibule  standard  903,  każdy  na  osobnej  bibule  z  kodem 


paskowym  zawierającym  dla  każdego  stężenia  standardu/kontroli  odrębną  numerację  (np.:  

A  lub  B  lub  C...)  oraz  datę  ważności”.  Odwołujący  wskazał,  że  w  przeszłości  Zamawiający 

nie  zgłaszał  uwag  co  do  jakości  zestawów  i  wywodzi  z  tego,  że  zestawy  te  także                              

w  niniejszym  przypadku  muszą  odpowiadać  wymogom  określonym  przez  Zamawiającego.  

W tym zakresie podniósł, że Zamawiający nie zgłaszał Odwołującemu w przeszłości uwag, 

bowiem  nie  miał  zastrzeżeń  co  do  sposobu  realizacji  dostaw  przez  Odwołującego  oraz 

dlatego,  że  dostarczane  zestawy  odpowiadały  minimalnym  warunkom  w  postępowaniu,                    

w  którym  w  przeszłości  dokonano  ich  zakupu.  Nie  oznacza  to  jednak,  że  Zamawiający  nie 

miał trudności z korzystaniem z zestawów. Z praktyki Zamawiającego wynika, że używanie 

zestawów  ze  standardami  i  kontrolami  bez  separacji  i  kodów  (tj.  zestawami  jakimi  oferuje 

obecnie Odwołujący) jest bardzo czasochłonne, wymaga dużej uwagi personelu i powoduje 

błędy.  Zaoferowane  przez  Odwołującego  zestawy  wymagają  od  Zamawiającego  ręcznego 

przetwarzania i wprowadzania wartości standardów i kontroli i wizualnej kontroli przy każdym 

wycięciu,  co  stwarza  znaczne  ryzyko  błędu  przy  przeprowadzaniu  badań  przesiewowych 

noworodków. 

Z  kolei  w  odniesieniu  do  twierdzeń  Odwołującego  co  do  tego,  że  Zamawiający 

posiada urządzenia P. E., bowiem zakupił je w przeszłości - poza wskazaniami, że   w istocie 

- twi

erdzenia te mogą wprowadzać w błąd - wskazać należy, że ta okoliczność również nie 

ma znaczenia w niniejszej sprawie ponieważ są to uniwersalne czytniki fluorymetryczne do 

odczytywania płytek (testów w płytkach). W pierwszym rzędzie podniósł, że Zamawiający w 

niniejszym  postępowaniu  nie  wskazał  w  jakim  systemie  będzie  wykorzystywał  zakupione 

zestawy.  Dalej  wskazał,  że  z  faktu,  że  Zamawiający  dysponuje  jakimiś  urządzeniami  -  nie 

można  wywodzić,  że  Zamawiający  dokonuje  zakupu  zestawów  na  potrzeby  ich 

wykorzys

tania  właśnie  w  tych  urządzeniach.  Zamawiający  z  tytułu  posiadania  jakichś 

urządzeń nie jest zobowiązany do zamawiania wyłącznie zestawów kompatybilnych  z  tymi 

urządzeniami. Jednak co najistotniejsze w niniejszej sprawie - w rzeczywistości Zamawiający 

nie  posiada  systemu  P.  E.  - 

z  wycinarką  i  systemem  umożliwiającym  odczyt  kodów 

kreskowych.  Wspomniana  przez  Odwołującego  „Workstation  nie  jest  programem 

komputerowym, który można połączyć z systemem Zamawiającego co sugeruje Odwołujący 

w  swoim  odwołaniu.  „Workstation"  odnosi  się  natomiast  do  stacji  roboczej,  która 

automatyzuje procesy  w  tym  wycinanie prób krwi  z  bibuły  do  testu,  a  następnie wykonanie 

testu.  Taka  aparatura  wymagałaby  zakupu  przez  Zamawiającego  i  zmianę  posiadanego 

systemu  stosowanego  dla  wszys

tkich  badań  przesiewowych  w  Polsce.  W  tej  sprawie  - 

istotne  jest,  że  Zamawiający  dysponuje  własnym  systemem  oraz  autorskim 

oprogramowaniem  do  badań  przesiewowych,  które  wykorzystuje  od  ponad  20  lat,                                    

a w niniejszym postępowaniu Zamawiający sformułował wymogi w stosunku do oferowanych 


zestawów  w  taki  sposób,  aby  istniała  możliwość  ich  wykorzystania  w  właśnie  w  tym 

systemie. System ten dla zapewnienia bezpieczeństwa i uniknięcia błędów ludzkich wymaga 

stosowania:  każdego  stężenia  standardu/kontroli  na  osobnej  bibule  z  kodem  paskowym 

zawierającym  poziom  i  datę  ważności,  które  jednoznacznie  identyfikują  te  wzorce. 

Odwołujący ma i miał pełną wiedzę na ten temat, co ujawnił składając wyjaśnienia w trakcie 

badania  i  oceny  ofert.  Dopiero  teraz  - 

pełnomocnik  Odwołującego  usiłuje  zamieszać  całą 

sytuację  i  wprowadzić  chaos  terminologiczny.  Odwołanie  jest  całkowicie  bezzasadne,  jest 

próbą  zmiany  stanowiska  Odwołującego,  które  było  jasne  i  czytelne  w  trakcie  badania                        

i oceny ofert. 

Skład  orzekający  Krajowej  Izby  Odwoławczej  po  zapoznaniu  się  z  przedstawionymi 

poniżej  dowodami,  po  wysłuchaniu  oświadczeń,  jak  i  stanowisk  stron  oraz 

Przystępującego  złożonych  ustnie  do  protokołu w  toku  rozprawy,  ustalił  i  zważył,  co 

na

stępuje. 

W związku z brzmieniem art. 90 ust. 1 Przepisów wprowadzających ustawę - Prawo 

zamówień  Publicznych  z  dnia  11  września  2019  r.  (Dz.U.  z  2019  r.,  poz.  2020),  zgodnie                     

z  którym  do  postępowań  o  udzielenie  zamówienia,  o  których  mowa  w  ustawie  uchylanej                    

w  art.  89,  wszczętych  i  niezakończonych  przed  dniem  01.01.2021  r.  stosuje  się  przepisy 

dotychczasowe.  Uwzględniając  okoliczność,  iż  postępowanie  wszczęte  zostało  04.12.                  

2020  r.,  ilekroć  w  treści  uzasadnienia  mowa  o  przepisach  materialnych  ustawy  Pzp  należy 

przez  to rozumieć  ustawę z  dnia 29  stycznia 2004 r.  Prawo zamówień  publicznych (zwana 

dalej: 

„Pzp”

Jednocześnie, z uwagi na treść art. 92 ust. 2 Przepisów wprowadzających ustawę  - 

Prawo  zamówień  Publicznych  z  dnia  11  września  2019  r.  (Dz.U.  z  2019  r.,  poz.  2020), 

zgodnie  z  którym  do  postępowań  odwoławczych  oraz  postępowań  toczących  się  wskutek 

wniesienia  skargi  do  sądu,  o  których  mowa  w  ustawie  uchylanej  w  art.  89,  wszczętych  po 

dniu  31.12.2020  r., 

dotyczących  postępowań  o  udzielenie  zamówienia  wszczętych  przed 

dniem  01.01.2021  r.,  stosuje  się  przepisy  ustawy,  o której  mowa  w  art.  1,  odwołanie  czyni 

zadość  wymogom  proceduralnym  zdefiniowanym  w  Dziale  IX  ustawy  z  dnia  11  września 

2019 r. - 

Prawo zamówień publicznych. (zwana dalej: „NPzp”

Skład  orzekający  Izby  ustalił,  że  nie  została  wypełniona  żadna  z  przesłanek 

skutkujących odrzuceniem odwołania na podstawie art. 528 NPzp, a Wykonawca wnoszący 


odwołanie posiadał interes w rozumieniu art. 505 ust. 1 NPzp, uprawniający do jego złożenia. 

Odwołujący,  którego  oferta  została  odrzucona,  w  wypadku  potwierdzenia  zarzutów  ma 

szanse na uzyskanie zamówienia. 

Skład orzekający Izby , działając zgodnie z art. 542 ust. 1 NPzp, dopuścił w niniejszej 

sprawie  dowody  z: 

dokumentacji  postępowania  o  zamówienie  publiczne  nadesłanej  przez 

Zamawiającego w formie elektronicznej, w tym szczególności postanowień SIWZ, formularza 

ofertowego,  kopii  oferty  Przystępującego  oraz  Odwołującego,  pełnej  instrukcji  oferowanego 

testu  wr

az ze skanem wzoru bibuły Odwołującego, wezwania do wyjaśnień w trybie art. 26 

ust.  4  Pzp  z  18.01.2021  r.,  wyjaśnieniami  Odwołującego  z  20.01.2021  r.  wraz  z  pismem 

producenta  z  19.01.2021  r.  P.  E. 

z  tłumaczeniem  oraz  załączonymi  skanami  wzoru  bibuły, 

infor

macją  o  odrzuceniu  oferty  Odwołującego  z  29.01.2021  r.,  anulowanego  wezwania  z 

04.01.2021 r. w trybie art. 26 ust. 3 Pzp do Odwołującego, wezwania z 07.01.2021 r. w trybie 

art. 26 ust. 3 Pzp do Przystępującego do cz. 2 -5 oraz uzupełnionych w dniu 08.01.2021 r. 

przez Przystępujących wzorów bibuł do każdej części 

Izba  zaliczyła  również  w  poczet  materiału  dowodowego  załączone  przez 

Odwołującego na rozprawie: 

1)  informację  o  wyborze  oferty  najkorzystniejszej  z  26.07.2016,  z  którego  wynika,  iż 

Zamawiający nabył 6 systemów P. E. na okoliczność tego rodzaju, iż zaoferowane standardy 

i  kontrole  nadają  się  do  wykorzystania  przez  Zamawiającego,  jak  również  na  okoliczność 

tego rodzaju, iż Zamawiający korzysta z systemów Odwołującego w swojej bieżącej pracy; 

2)  pismo  producenta  z  firmy  P.  E. 

wraz  z  tłumaczeniem  na  okoliczność  tego  rodzaju,  że 

standardy i kontrole Odwołującego nadają się do badań przesiewowych noworodków.  

Podczas rozprawy Odwołujący złożył dodatkowo wezwanie z 07.01.2021 skierowane 

do Przystępującego w trybie art. 26 ust. 3 i uzyskane zdjęcia wzorów bibuł ze standardami i 

kontrolami  zaoferowane  przez  Przystępującego.  Nadto,  przedkłada  próbki  standardów  i 

kontroli  Odwołującego,  które  są  oferowane  w  tym  postępowaniu.  Powyższe  uczynił  celem 

lepszego zobrazowania przedmiotu sporu.  

Przy  rozpoznawaniu  przedmiotowej  sprawy  skład  orzekający  Izby  wziął  pod  uwagę 

stanowisko 

wynikające  z  odpowiedzi  na  odwołanie,  stanowiska  i  oświadczenia  stron  oraz 

Przystępującego złożone ustnie do protokołu.  

Odnosząc  się  generalnie  do  podniesionych  w  treści  odwołania  zarzutów,  stwierdzić 

należy, że odwołanie nie zasługuje na uwzględnienie.  

Odwołujący sformułował w odwołaniu następujące zarzuty naruszenia:  


1)  Art.  89  ust.  1  pkt  2  pzp  w  zw.  z  art.  26  ust.  3  Pzp  oraz  art.  7  ust.  1  Pzp  poprzez 

odrzucenie oferty Odwołującego, jako niezgodnej z SIWZ w sytuacji, w której takie działanie 

nie  ma  uzasadnienia  w  zapisach  SIWZ  oraz  jest  przedwczesne,  gdyż  Zamawiający  nie 

wezwał  Odwołującego  do  uzupełnienia  próbek  (wzorów  bibuł)  2)  oraz  wszystkich  innych 

przepisów prawa, których naruszenie wynika z treści niniejszego odwołania.  

Izba dokonała następujących ustaleń odnośnie do przedmiotowego odwołania: 

W pierwszej kolejności Izba przywołuje stan faktyczny wynikający z treści odwołania 

oraz  od

powiedzi  na  odwołanie.  Skład  orzekający  Izby  stwierdził,  że  nie było sporu co  do 

zaistniałego  stanu faktycznego,  ale  dopuszczalności  określonych  działań  ze  strony 

Zamawiającego w kontekście takich a nie innych postanowień SIWZ oraz takich a nie innych 

wzor

ów  bibuł,  czyli  zaoferowanych  testów  przez  Odwołującego.  Jednocześnie  wymaga 

podkreślania,  że  zarzuty  nie  dotyczyły  oferty  Przystępującego,  a  argumentacja  związana                   

z  tym  wykonawca  miała  charakter  porównawczy  tylko  i  wyłącznie  względem  oferty 

Odwołującego.  W  pozostałym  zakresie  Izba  odniesie  się  przy  rozpoznawaniu 

poszczególnych zarzutów.    

Biorąc  pod  uwagę stan rzeczy  ustalony  w  toku postępowania (art.  552 ust.1  NPzp), 

oceniając  wiarygodność  i  moc  dowodową,  po  wszechstronnym  rozważeniu  zebranego 

materiału (art. 542 ust. 1 NPzp), Izba stwierdziła co następuje. 

Izba  z  uwagi  na  charakter  sformułowanych  zarzutów  odniesie  się  do  nich  łącznie, 

uznając, ze podlegają one oddaleniu.  

Przedmiotem  sporu  jest  czy  oferta  Odwołującego,  którą  materializuje  próbka,  tzn. 

wzór bibuły (czyli zaoferowanych testów) odpowiada postanowieniom SIWZ. W tym zakresie 

konieczna jest wykładnia postanowień SIWZ. 

VII. USZCZEGÓŁOWIENIE PRZEDMIOTU ZAMÓWIENIA I OBOWIĄZKÓW WYKONAWCY  

CZĘŚĆ 3  

ZESTAWY DO BADAŃ PRZESIEWOWYCH NOWORODKÓW W KIERUNKU  

MUKOWISCYDOZY 

3.3.5.  Standardy  i  kontrole  na  bazie  krwi  o  hematokrycie  50-55  na  bibule  standard  903, 

każdy  na  osobnej  bibule  z  kodem  paskowym  zawierającym  dla  każdego  stężenia 

standardu/kontroli odrębną numerację  (np.: A lub  B  lub C …)  oraz datę ważności; 

CZĘŚĆ 4   

ZESTAWY DO BADAŃ PRZESIEWOWYCH NOWORODKÓW W KIERUNKU  


WRODZONEGO PRZEROSTU NADNERCZY   

4.3.5.  Standardy  i  kontrole  na  bazie  krwi  o  hematokrycie  50-55  na  bibule  standard  903, 

każdy  na  osobnej  bibule  z  kodem  paskowym  zawierającym  dla  każdego  stężenia 

standardu/kontroli  

numerację  (np.: A lub  B lub C …)  oraz datę ważności. 

CZĘŚĆ 5   

ZESTAWY DO BADAŃ PRZESIEWOWYCH NOWORODKÓW W KIERUNKU  

DEFICYTU BIOTYNIDAZY 

5.3.5.  Standardy  i  kontrole  na  bazie  krwi  o  hematokrycie  50-55  na  bibule  standard  903, 

każdy  na  osobnej  bibule  z  kodem  paskowym  zawierającym  dla  każdego  stężenia 

standardu/kontroli  numerację  (np.: A lub  B lub C …)  oraz datę ważności. 

Należy  uznać,  że każdy standard (l.  poj.)  oraz każda  kontrola (l.  poj.)  winna być  na 

osobnej bibule z kodem paskowym. Dodatkowo, co istotne dla każdego stężenia standardu, 

które winno być na osobnej bibule.    

Jednocześnie,  Izba  nie  uznaje  stanowiska  Odwołującego,  że  zawartość  (w  dalszej 

części tego zdania) A lub B lub C oznacza, że możliwe było na jednej bibule zamieszczenie 

zarówno  jednego  stężenia  standardu  lub  kontroli,  jak  i  wielu  stężeń  standardu  lub  kontroli. 

Całokształt  okoliczności  przeczy  możliwości  przyjęcia  takiej  interpretacji,  a  zwłaszcza 

stanowisko  producenta 

przytoczone  poniżej.  Dodatkowo  należy  wziąć  pod  uwagę  kontekst 

całościowy całego zdania. Nadto, słowo dla „każdego” stężenia standardu/kontroli powoduje, 

że  każde  stężenie  A,  B,  C,  D  musi  być  na  osobnej  bibule    z  osobnym  kodem  paskowym.

Odwołujący  wbrew  tezom  z  odwołania  i  rozprawy  doskonale  zrozumiał  przesłanie 

Zamawiającego,  gdyż  na  wezwanie  do  wyjaśnień  z  18.01.2021  r.  przedstawił  wyjaśnienia                    

z  20.01.2021  r.  wraz  z  pismem  producenta  P.  E. 

z  19.01.2021  r.  z  tłumaczeniem,  gdzie 

wskazał,  że:  „Zamawiający  opisuje,  że  każdy  standard  lub  poziom  kontroli  powinien 

znajdować  się  na  osobnej  bibule  filtracyjnej  z  odrębnym  kodem  kreskowym  zawierającym 

istotne  dane  odczytywane  przy  wycinaniu  próbek  tj.  poziom  i  termin  ważności,  które 

jednoznacznie 

identyfikują  standard.”.  Następnie  zaś  przyznaje  (okoliczność  w  ocenie  Izby 

przyznana),  że  w  jego  ofercie:  „Nawiązując  do  przetargu  wykonawca  dołączył  do  złożonej 

oferty” jest inaczej „wzór bibuły filtracyjnej, gdzie standardy oferowane są w układzie sześciu 

poziomów (stężeń) na jednej bibule z jednym kodem dla całego zestawu. Podejście firmy P. 

E. 

polegające  na  dostarczaniu  standardów  i  kontroli  na  różnych  poziomach  na  tej  samej 

bibule filtracyjnej (…)”.  

Inaczej 

mówiąc  u  Odwołującego  kod  paskowy  jest  dla  wszystkich  standardów  (A,B,C,  D).  Kod  ten 

nie  identyfikuje  standardu,  który  jest  wycinany,  tylko  komplety  (A,B,C,D).  Jest  to  komplet 

standardów  firmy  P.  E..  Jeden  kod  paskowy  odnosi  się  do  6  standardów,  a  miało  być  tak, 


żeby 1 kod paskowy odnosił się do jednego stężenia na osobnej bibule z kodem paskowym 

dla każdego stężenia standardu. 

Izba  dodatkowo  podkreśla,  że  Odwołujący  w  odwołaniu  powoływał  się  na 

dotychczasowa  praktykę  i  współprace  z  Zamawiającym,  ale  w  ogóle  nie  dostrzegł  zmian 

postanowień SIWZ względem tych które obowiązywały w 2018 r., tzn. w 2018 r. „Standardy                   

i kontrole na bazie krwi o hematokrycie 50-55 na bibule standard 903,  z kodem paskowym 

zawierającym  kod  stężenia  oraz  datę  ważności.”.  Obecnie:  „Standardy  i  kontrole  na  bazie 

krwi  o  hematokrycie  50-

55  na  bibule  standard  903,  każdy  na  osobnej  bibule  z  kodem 

paskowym zawierającym dla każdego stężenia standardu/kontroli  numerację  (np.: A lub  B 

lub C …) oraz datę ważności.” Wprowadzono więc w stosunku do poprzedniego: 

każdy standard i kontrola na osobnej bibule, 

z  kodem  paskowym,  zawierającym  dla  każdego  stężenia  standardu  /  kontroli  odrębną 

numerację oraz datę ważności. 

Należy  podkreślić,  że  zaistniała  sytuacja  jest  wynikiem  zaniedbań  nie  ze  strony 

Zamawiającego,  ale  tego,  że  Odwołujący  nie  dostrzegł  zmian  postanowień  SIWZ                            

w  względem  tych  które  obowiązywały  w  2018  r.  Izba  przypomina  stanowisko  wyrażone                     
w  orzecznictwie  SN  o  konieczności  zadawania  pytań,  jak  i  profesjonalnym  charakterze 

uczestników postępowania o udzielnie zamówienie publicznego. Izba podnosi powyższe, za 

wyrokiem SN z 05.06.2014 r., sygn. akt: IV CSK 626/2013 - 

gdzie SN wskazał na znaczenie 

art.  38  Pzp  w  kontekście  przepisów  Kodeksu  cywilnego  wyznaczających  ogólne  reguły 

wykonywania zobowiązań. Zgodnie z omawianym wyrokiem Sądu Najwyższego art. 38 Pzp 

w  związku z art. 354 § 2 k.c. w okolicznościach konkretnego zamówienia publicznego daje 

nie tylko wykonawcy  uprawnienie,  ale także nakłada na  niego  obowiązek zwrócenia się do 

Zamawiającego o wyjaśnienie treści SIWZ. Sąd wskazał także, że od profesjonalisty w danej 

dziedzinie,  uzasadnione  jest  wymaganie  większej  staranności  niż  od  innych  uczestników 

rynku,  a  to  skutkuje  potrzebą  zwrócenia  się  do  Zamawiającego  o  udzielenie  potrzebnych 

interpretacji postanowień SIWZ, celem właściwego przygotowania oferty.  

Okoliczności dodatkowe podnoszone przez Odwołującego oraz producenta P. E. nie 

mają znaczenia dla przedmiotu sporu, gdyż Odwołujący w dalszej części pisma producenta 

P.  E. 

próbuje  przekonać  Zamawiającego  do  zalet  swojego  produktu.  Izba  wskazuje,  że 

Odwołujący tego rodzaju argumenty winien podnosić na wcześniejszym etapie postępowania 

przed  terminem  składnia  ofert  celem  skłonienia  Zamawiającego  do  zmiany  niekorzystnych 

dla siebie postanowień SIWZ. Obecnie jest to działanie spóźnione. Izba, jak i Zamawiający 

nie  neguje  dokonań  producenta  P.  E.  i  jego  asortymentu,  ale  Izba  musi  ocenić  czynności 

Zamawiającego  w  kontekście  przytoczonych  powyżej  postanowień  SIWZ  oraz  takiej  a  nie 


innej treści oferty Odwołującego, której emanacją były próbki, tzn. wzory bibuł Odwołującego. 

Kwestia  tego  rodzaju  czy  Zamawiający  ma  sprzęty  firmy  P.  E.  nie  była  sporna,  ale 

niewątpliwie  także  z  pisma  producenta  wynikało,  że  problem  tkwi  nie  posiadania  lub  nie 

takiego czy też nie sprzętu firmy P. E. ale tego, że konieczne byłoby daleko idące działania 

dostosowawcze  u 

Zamawiającego  i  de  facto  uzależnienie  od  tej  firmy.  Deklaracje  o 

możliwości działań dostosowawczych na koszt producenta Izba uznaje za mało wiarygodne i 

jako element strategii procesowej Odwołującego. 

Względem zaniechania wezwania w trybie art. 26 ust. 3 Pzp. W pierwszej kolejności 

należy  zgodzić  się,  że  w  ofercie  wraz  z  instrukcją  takie  wzory  bibuł  zostały  dołączone.                     

W odróżnieniu do  oferty  Przystępującego  (stąd wezwanie w  tym  trybie do  Przystępującego 

nie  zostało  anulowane).  Po  drugie,  na  wezwanie  do  wyjaśnień  z  18.01.2021  r.  przedstawił 

wyjaśnienia z 20.01.2021 r. wraz z pismem producenta P. E. z 19.01.2021 r. z tłumaczeniem, 

gdzie po raz drugi pojawiły się także takie same wzory bibuł Odwołującego. W ocenie Izby 

kontekst  tych  bibuł  z  pisma  producenta  jednoznacznie  referuje  do  złożonej  oferty.  Można 

więc  uznać,  że  Odwołujący  dokonał  na  własne  ryzyko  samouzupełnienia  przy  okazji 

wyjaśnień. Podczas rozprawy takie same wzory bibuł zostały przedstawione po raz trzeci. W 

ocenie Izby w konsekwencji brak jest podstaw do nakazywania do wezwania w trybie art. 26 

ust. 3 Pzp wobec tak jednoznacznego stanowiska producen

ta, który oferuje określone wzory 

bibuł  przedstawiane  de  facto  trzykrotnie  (licząc  także  rozprawę)  pomijając  preferencje 

Zamawiającego wynikające z SIWZ. Inaczej mówiąc oferuje próbki, tzn. wzory bibuł zupełnie 

nie  odpowiadające  postanowieniom  SIWZ.  Ewentualne  przedstawienie  zupełnie  nowych 

dostosowanych  do  potrzeb  Zamawiającego  próbek  byłoby  równoznaczne  ze  zmianą  treści 

oferty wobec tak jednoznacznego dotychczasowego stanowiska Odwołującego.          

Biorąc powyższe pod uwagę, Izba uznała jak na wstępie. 

W tym stanie rzeczy, Izba oddaliła odwołanie na podstawie art. 553 zdanie pierwsze                   

i art. 554 ust. 1 pkt  1 Pzp oraz orzekła jak w sentencji.    

O kosztach postępowania orzeczono stosownie do wyniku na podstawie art. 557 Pzp 

oraz art

. 575 Pzp, z uwzględnieniem postanowień Rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów  

w  sprawie  szczegółowych  rodzajów  kosztów  postępowania  odwoławczego,  ich  rozliczania 


oraz  wysokości  i  sposobu pobierania wpisu od  odwołania z  dnia 30  grudnia 2020  r.  (Dz.U.                      

z  2020  r.  poz.  2437)  w  oparciu  o 

§  8  ust.  2  pkt  1  rozporządzenia  wskazanego  powyżej 

obciążając  kosztami  Odwołującego.  Izba  uznała  wniosek  Zamawiającego  w  sprawie                        

o  zasądzenie  kwoty  3.600,00  zł,  tj.  kosztów  wynagrodzenia  pełnomocnika,  w  maksymalnej 

kwocie dopuszczonej przez w/w rozporządzenie (§ 5 pkt 2 lit. b w/w rozporządzenia). 

Przewodniczący: 

………………………………