Sygn. akt: KIO 387/21
POSTANOWIENIE
z dnia 24 lutego 2021 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Agnieszka Trojanowska
Protokolant:
Konrad Wyrzykowski
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym z udziałem stron w Warszawie w dniu 24 lutego
r. odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 5 lutego
2021r. przez wykonawc
ę Comarch Healthcare Spółka Akcyjna z siedzibą w Krakowie,
Al. Jana Pawła II 39a w postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego Kujawsko-
P
omorskie Centrum Kompetencji Cyfrowych „Conectio” spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością z siedzibą w Toruniu, ul. Wrocławska 167
postanawia :
Umorzyć postępowanie odwoławcze,
Nakazać zwrot z rachunku bankowego
Urzędu Zamówień Publicznych kwoty 13 500zł. 00 gr (słownie: trzynaście tysięcy
pięćset złotych zero groszy) na rzecz
wykonawcy
Comarch Healthcare Spółka Ak-
cyjna z siedzibą w Krakowie, Al. Jana Pawła II 39a
tytułem zwrotu uiszczonego wpisu
od odwołania.
Stosownie do art. 579 ust. 1 i a
rt. 580 ust.1 i 2 ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo
zamówień publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 2019 ze zm.) na niniejsze postanowienie – w
terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Kra-
jowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący: ……………………..
Sygn. akt KIO 387/21
Uzasadnienie
Postępowanie o udzielenie zamówienia w trybie przetargu nieograniczonego pn.: „Utworze-
nie Kujawsko-Pomorskiego Telecentrum i utrzymania systemu teleop
ieki“ zamówienie udzie-
lane w ramach projektu Kujawsko-Pomorska Teleopieka realizowanego w ramach Regional-
nego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata 2014 - 2020,
współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Osi Priorytetowej 9.
Solidarne społeczeństwo Działanie 9.3 Rozwój usług zdrowotnych i społecznych Poddziała-
nie 9.3.2 Rozwój usług społecznych zostało wszczęte ogłoszeniem o zamówieniu opubliko-
wanym w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej (Dz.U./S S18 27/01/2021), w dniu 27
stycznia 2021 roku, numer ogłoszenia: 2021/S 018-041737 (TED).
W dniu 5 lutego 2021 r. odwołanie wniósł wykonawca Comarch Healthcare Spółka Akcyjna z
siedzibą w Krakowie. Odwołanie zostało wniesione przez pełnomocnika działającego na
podstawi
e pełnomocnictwa z dnia 4 lutego 2021 r. udzielonego przez prezesa i wiceprezesa
zarządu ujawnionych w KRS i upoważnionych do łącznej reprezentacji, zgodnie z odpisem z
KRS. Kopia odwołania została przekazana zamawiającemu w dniu 5 lutego 2021 r.
Odwołujący zarzucił zamawiającemu naruszenie:
1. art. 99 ust. 1 i 4 ustawy
, w związku z art. 16 ustawy oraz art. 106 ust. 1 i 3 ustawy przez
żądanie dostarczenia próbki oraz opisanie przedmiotu zamówienia w sposób niejednoznacz-
ny i niewyczerpujący, a tym samym w sposób utrudniający uczciwa konkurencję, przez żą-
danie dostarczenia próbki w postaci opaski w pełni skonfigurowanej do pracy w systemie
wraz z kartą SIM lub E-SIM uruchomionej w środowisku testowym systemu (co prowadzi do
obowiązku dostarczenia próbki będącej gotowym produktem), jak również przez zaniechanie
określenia funkcjonalności, które ma zawierać próbka na etapie składania ofert, a także za-
niechanie określenia kryteriów oceny, czy prezentowana zamawiającemu podczas demon-
stracji próbka spełnia wymagania zamawiającego (zaniechanie określenia scenariuszy pre-
zentacji funkcjonalności na etapie SWZ), co uniemożliwia wykonawcom zweryfikowanie
przed terminem składania ofert, czy ich oferta może być uznana za niezgodną z SWZ, co
narusza zasadę uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców;
2. art. 99 ust. 4 ustawy
, w związku z art. 16 ustawy oraz art. 8 ust. 1 ustawy w związku z art.
5 KC w związku z art. 353(1) KC przez dokonanie opisu przedmiotu zamówienia w sposób
utrudniający uczciwą konkurencję oraz w sposób sprzeczny z zasadami współżycia społecz-
nego, przez
ukształtowanie treści przyszłego stosunku prawnego w sposób naruszający jego
właściwość, przepisy powszechnie obowiązującego prawa, zasady proporcjonalności oraz
równowagę stron stosunku zobowiązaniowego prowadząc do nadużycia pozycji dominującej
zamawiającego, na skutek postawienia wymagań, że system informatyczny (Aplikacja) ma
zapewniać możliwość działania Telecentrum w zakresie obsługi urządzeń Opasek przez
24h/7 z gwarancją SLA 99,99%;
3. art. 112 ust. 1 ustawy
w związku z art. 16 ustawy przez określenie nieproporcjonalnego
warunku udziału w postępowaniu, ograniczającego konkurencję wyrażającego się w ustano-
wieniu w zakresie zdolności technicznej lub zawodowej warunku dotyczącego doświadczenia
wykonawcy
w postaci: wykazania, że wykonawca w okresie ostatnich 3 lat przed upływem
terminu składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy – w tym okresie,
wykonał lub wykonuje 2 (dwie) usługi polegające na dostawie i min. 2000 opasek do monito-
rowania osób wraz z wdrożeniem systemu do Teleopieki oraz integracją oprogramowania z
centralą telefoniczną IP. Łączna wartość usług wskazanych w wykazie winna być nie mniej-
sza niż 2 000 0000 zł brutto – w sytuacji, gdy wymaganie w zakresie łącznego wykazania się
projektami w przedmiocie dostawy urządzeń oraz systemu informatycznego do Teleopieki nie
jest niczym uzasadnione, natomiast powoduje że warunek udziału w postepowaniu jest nie-
proporcjonalny i ustanawiający wymagania powyżej minimalnych poziomów zdolności po-
zwalających na ocenę zdolności wykonawcy do należytego wykonania zamówienia;
4. art. 99 ust. 1 i 4 ustawy
, w związku z art. 16 ustawy w związku z art. 8 ust. 1 ustawy w
związku z art. 3531 Kodeksu Cywilnego przez określenie terminu wykonania zamówienia w
sposób utrudniający uczciwą konkurencję oraz w sposób sprzeczny z zasadą swobody
umów, jak również przez opisanie przedmiotu zamówienia w sposób niejednoznaczny i nie-
wyczerpujący, a tym samym również w sposób utrudniający uczciwa konkurencję.
Wnioski i żądania odwołującego zostały przedstawione pod zarzutami.
Ponadto odwołujący wniósł o zwrot kosztów postępowania, w tym zwrot kosztów wynagro-
dzenia pełnomocnika zastępującego odwołującego w postępowaniu odwoławczym.
W dniu 9 lutego 2021 r. zamawiający zamieścił na platformie zakupowej na której prowadzi
postępowanie informację o wniesieniu odwołania.
W dniu 10 lutego 2021 r. (wpływ w dniu 16 lutego 2021r.) zamawiający wniósł odpowiedź na
odwołanie, w której oświadczył, że uwzględnia zarzuty w nim zawarte.
Zamawiający zapoznał się z zarzutami odwołania i w konsekwencji powyższego zamawiają-
cy:
1. uwzględnia zarzuty nr 1 i 2 odwołania. W konsekwencji zamawiający dokona zmian w tre-
ści dokumentów zamówienia
2. w zakresie
zarzutów nr 3 i 4 odwołania - zarzuty odwołującego pozostają bezprzedmioto-
we z
uwagi na fakt, iż zamawiający w dniu 3.02.2021 r. dokonał zmiany ogłoszenia oraz tre-
ści dokumentów zamówienia w zakresie kwestionowanego przez odwołującego warunku
udziału oraz dokonał zmiany w zakresie terminu wykonania zamówienia - dotyczy cz. 2 po-
stępowania.
(zmiana opublikowana w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej z dnia 8.02.2021 r. nr
ogłoszenia
2021/S 026-065061).
Warunek udziału zmieniono następująco:
W celu wykazania
spełniania warunku udziału w postępowaniu Wykonawca musi wykazać,
że w okresie ostatnich 3 lat przed upływem terminu składania ofert, a jeżeli okres prowadze-
nia działalności jest krótszy – w tym okresie, wykonał lub wykonuje:
a)
Minimum 2 (dwie) usługi o łącznej wartości nie mniejszej niż 900 000 zł brutto, polegające
na
łącznej dostawie min. 2 000 opasek do monitorowania osób.
b)
Minimum 2 (dwie) usługi polegające na wdrożeniem systemu do Teleopieki w tym przy-
najmniej
jedna usługa polegała na wdrożeniu systemu do Teleopieki wraz z integracją opro-
gramowania
z centralą telefoniczną IP, o łącznej wartości nie mniejszej niż 2 000 0000 zł
brutto. Jednocześnie wykonawca jest zobowiązany do podania wartości wykonanych do-
staw, przedmiotu, daty wykonania
i odbiorców oraz przedstawienia dowodów potwierdzają-
cych, że dostawy te zostały wykonane lub są wykonywane należycie.
Termin realizacji zamówienia uległ zmianie i zapisy otrzymały następujące brzmienie:
§ 2 Termin i miejsce realizacji przedmiotu umowy ust. 1:
1. Zama
wiający wymaga wykonania zamówienia w terminie 26 miesięcy od dnia podpisania
umowy,
nie później niż do dnia 30.06.2023 r. z czego wykonanie poszczególnych elementów
przedmiotu
umowy zostanie zrealizowany następująco:
a. Dostawa opasek wraz z zainstalowanymi kartami SIM oraz z panelem Administratora do
zarządzania dostarczonymi kartami może zostać zrealizowana jednorazowo w terminie do
30 dni
kalendarzowych od dnia zawarcia umowy lub w dwóch partiach1 następująco:
1) W terminie do 30 dni kalendarzowych od dnia zawarcia umowy
i w ilości nie mniejszej niż
1100szt. opasek wraz z zainstalowanymi kartami SIM oraz z panelem Administratora do za-
rządzania nimi,
2) Nie później niż do końca drugiego kwartału pozostała część opasek i kart SIM.
1 W zależności od oferty wykonawca zobowiązany jest do dostarczenia urządzeń z zainsta-
lowanymi kartami SIM do siedziby z
amawiającego, po wcześniejszym poinformowaniu za-
mawiającego o planowanej dacie dostawy na co najmniej 3 dni przed planowaną datą do-
stawy (dotyczy każdej partii).
b. dostarczenie wirtualnej centrali telefonicznej wraz z zestawieniem łączy, zestawienia połą-
czeń sieciowych, dostawy i uruchomienia telefonów systemowych IP na potrzeby telecen-
trum w
ilości 8 szt., dostawy słuchawek nagłownych z mikrofonami do obsługi telefonów sys-
temowych
z redukcją szumów w ilości 16 szt., zintegrowania centrali z Aplikacją, przeszkole-
nie osób wskazanych przez Zamawiającego w zakresie obsługi Aplikacji i funkcjonowania
Telecentrum, dostarczenie gotowych procedur i instrukcji użytkowania i funkcjonowania Apli-
kacji nie później niż do dnia 01.07.2021 r.
Pozostała część zamówienia – usługa dostępu do Aplikacji, stanowiąca usługę wsparcia
technicznego
i utrzymania systemu realizowana będzie w terminie 26 miesięcy od podpisa-
nia protokołu odbioru, o którym mowa w §6 ust. 5. Płatność będzie ponoszona miesięcznie
nie później jednak niż do dnia 30.06.2023 r
Do postępowania odwoławczego nikt nie przystąpił.
Izba w dniu 17 lutego 2021 r. zarządziła przekazanie odwołującemu opisu odpowiedzi na
odwołanie.
W dniu 23 lutego 2021 r. odwołujący złożył oświadczenie o cofnięciu odwołania.
Posiedzenie z udziałem stron zostało wyznaczone na dzień 24 lutego 2021 r.
Izba zważyła, co następuje:
Izba ustaliła, że zamawiający uwzględnił w części zarzuty odwołania. Izba ustaliła, że po
stronie zamawiającego skutecznie nie przystąpił żaden wykonawca.
Odwołujący oświadczył, że cofa odwołanie w całości na dzień przed wyznaczonym
posiedzeniem.
Zgodnie z art. 520 ust. 1 ustawy odwołujący może cofnąć odwołanie do czasu zamknięcia
rozprawy, a cofnięte odwołanie nie wywołuje skutków prawnych, jakie ustawa wiąże z wnie-
sieniem odwołania do Prezesa Izby.
Stosownie do art.
568 pkt. 1 ustawy Izba umarza postępowania odwoławcze, w formie po-
stanowienia, w przypadku cofnięcia odwołania;.
Na podstawie § 9 ust. 1 pkt. 3 lit. a rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów w sprawie
szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz wyso-
kości i sposobu pobierania wpisu od odwołania z dnia 30 grudnia 2020 r. (Dz.U. z 2020 r.
poz. 2437) w przypadku umorzenia postępowania odwoławczego przez Izbę w całości na
skutek cofnięcia odwołania przed otwarciem rozprawy najpóźniej w dniu poprzedzającym
dzień, na który został wyznaczony termin rozprawy lub posiedzenia z udziałem stron lub
uczestników postępowania odwoławczego - odwołującemu zwraca się 90% wpisu; w takim
przypadku Izba orzeka o dokonaniu zwrotu odwołującemu z rachunku Urzędu kwoty uisz-
czonej tytułem wpisu, w wysokości stanowiącej 90% jego wartości i skoro odwołujący uiścił
wpis w wysokości 15 000zł., to do zwrotu pozostała kwota 13 500 zł. o czym orzeczono w
pkt. 2 sentencji.
Przewodniczący: ………………………..