KIO 385/21
Sygn. akt: KIO 385/21
POSTANOWIENIE
z dnia 17 lutego 2021 r.
Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie:
Przew
odniczący: Klaudia
Szczytowska-Maziarz
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym be
z udziału stron i uczestników postępowania
odwoławczego w dniu 17 lutego 2021 r. w Warszawie odwołania wniesionego do Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 5 lutego 2021 r. przez wykonawcę Jan De Nul NV,
Tragel 60, 9308 Aalst
– Hofstade-Aalst, Belgia w postępowaniu prowadzonym przez
Dyrektora Urzędu Morskiego w Gdyni, ul. Chrzanowskiego 10, 81-338 Gdynia
przy udziale wykonawcy
Boskalis Polska Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością,
ul. Mariana Langiewicza 28 lok. 2, 70-283 Szczecin,
zgłaszającego swoje przystąpienie do
postępowania odwoławczego po stronie odwołującego
postanawia:
1. umarza
postępowanie odwoławcze,
2. nakazuje
zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych rzecz wykonawcy
Jan De Nul NV, Tragel 60, 9308 Aalst
– Hofstade-Aalst, Belgia kwoty 18 000 zł 00 gr
(słownie: osiemnaście tysięcy złotych zero groszy) stanowiącej 90% kwoty uiszczonego
wpisu.
KIO 385/21
Stosownie do art. 579 ust. 1 i art. 580 ust. 1 i 2
ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo
zamówień publicznych (Dz.U. z 2019 r., poz. 2019 ze zm.) na niniejsze postanowienie
– w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia – przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący: …………………………………….
KIO 385/21
U Z A S A D N I E N I E
W odniesieniu do postępowania o udzielenie zamówienia publicznego na budowę
toru podejściowego wewnętrznego (do Portu Północnego w Gdańsku) wraz z obrotnicą,
ogłoszonego w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej w dniu 1 grudnia 2020 r.,
prowadzonego przez Dyrektora Urzędu Morskiego w Gdyni, ul. Chrzanowskiego 10,
38 Gdynia (dalej „zamawiający”) wykonawca Jan De Nul NV, Tragel 60, 9308 Aalst –
Hofstade-Aalst,
Belgia
(dalej „odwołujący”) złożył odwołanie wobec czynności
zamawiającego, polegającej na wadliwym sporządzeniu Specyfikacji Istotnych Warunków
Zamówienia i braku ich korekty, mimo wniosków w formie pytań, kierowanych przez
wykonawców, a to w zakresie utrzymania instytucji rękojmi za wady robót, kiedy przy tak
określonym przedmiocie zamówienia, podejmowanie przez wykonawcę działań w ramach
rękojmi za wady jest tożsame z ponownym częściowym wykonaniem przedmiotu
zamówienia.
Odwołujący zarzucił zamawiającemu naruszenie art. 7 ust. 1 ustawy z dnia
29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2019 poz. 1843 ze zm.)
w zw. z art. 29 ust. 2 i w zw.
z art. 36 ust. 1 pkt 16 tejże ustawy, poprzez zaniechanie korekty
specyfikacji istotnych warunków zamówienia w zakresie rękojmi za wady robót i żądanie od
wykonawcy zaakceptowania zapisów o rękojmi za wady, w sytuacji, w której specyfika robót
będących przedmiotem zamówienia i udzielenie przez wykonawcę rękojmi, prowadzi
w praktyce do obowiązku niegraniczonego ilościowo, ponownego wykonywania prac
b
ędących przedmiotem zamówienia, tym samym do obowiązku utrzymywania miejsca
wykonania robót w niezmienionym stanie, mimo, że zmiana tych miejsc będzie następowała
samoczynnie, a jej przyczyną nie będą w żadnym razie wady dzieła.
Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania w całości i nakazanie zamawiającemu
zmiany projektowanego postanowienia umowy dotyczącego rękojmi, poprzez jego usunięcie.
Pismem z dnia 15
lutego 2021 r. odwołujący oświadczył, że cofa odwołanie.
Zgodnie z art. 92 ust. 2 ustawy Przepi
sy wprowadzające ustawę – Prawo zamówień
publicznych (Dz.U. z 2019 r. poz. 2020), do postępowań odwoławczych oraz postępowań
toczących się wskutek wniesienia skargi do sądu, o których mowa w ustawie uchylanej
w art. 89, wszczętych po dniu 31 grudnia 2020 r., dotyczących postępowań o udzielenie
zamówienia wszczętych przed dniem 1 stycznia 2021 r., stosuje się przepisy ustawy, o której
mowa w art. 1.
KIO 385/21
Zgodnie z art. 520 ustawy Prawo zamówień publicznych (Dz.U. z 2019 r. poz. 2019
ze zm.), o
dwołujący może cofnąć odwołanie do czasu zamknięcia rozprawy, a cofnięte
o
dwołanie nie wywołuje skutków prawnych, jakie ustawa wiąże z wniesieniem odwołania do
Prezesa Izby.
Zgodnie z § 9 ust. 1 pkt 3 lit. a) rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia
31 grudnia 2020 r. w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania
odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania
(Dz.U. z 2020 r. poz. 2437): w przypadku umorzenia postępowania odwoławczego przez
Izbę w całości na skutek cofnięcia odwołania przed otwarciem rozprawy: a) najpóźniej w dniu
poprzedzającym dzień, na który został wyznaczony termin rozprawy lub posiedzenia
z udziałem stron lub uczestników postępowania odwoławczego – odwołującemu zwraca się
90% wpisu; w
takim przypadku Izba orzeka o dokonaniu zwrotu odwołującemu z rachunku
Urzędu kwoty uiszczonej tytułem wpisu, w wysokości stanowiącej 90% jego wartości.
Dlatego też Izba orzekła jak w sentencji i nakazała zwrot odwołującemu 90 % kwoty
uiszczonego wpisu o
d odwołania.
Przewodniczący: …………………………………….