Sygn. akt: KIO 380/21
WYROK
z dnia 4 marca 2021 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący:
Izabela Niedziałek-Bujak
Protokolant:
Szymon Grzybowski
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 4 marca 2021 r.
odwołania wniesionego do Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 5 lutego 2021 r. przez Odwołującego –
Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, ul.
Miechowity 6A, 31-
475 Kraków w postępowaniu prowadzonym przez Zamawiającego –
Miasto Kraków, Zarząd Dróg Miasta Krakowa, ul. Centralna 53, 31-586 Kraków
przy udziale
Wykonawcy Centrum Motoryzacyjne Saska S
półka z ograniczoną odpowiedzialnością z
siedzibą w Krakowie, ul. Józefa Rzebika 6, 30-725 Kraków zgłaszającego przystąpienie do
postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego
orzeka:
Oddala odwołanie.
Kosztami postępowania odwoławczego obciąża Odwołującego – Przedsiębiorstwo Usług
Technicznych Sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie i:
2.1 z
alicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15.000 zł 00 gr. (słownie:
piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez Odwołującego tytułem wpisu od
odwołania oraz koszty Zamawiającego poniesione w związku z wynagrodzeniem
pełnomocnika w wysokości 3.600,00 zł 00 gr. (słownie: trzy tysiące sześćset złotych zero
groszy) i:
zasądza od Odwołującego na rzecz Zamawiającego kwotę 3.600,00 zł. (słownie: trzy
tysiące sześćset złotych zero groszy) tytułem zwrotu kosztów strony poniesionych w
związku z wynagrodzeniem pełnomocnika.
Stosownie do
580 ust. 1 ustawy z dnia 11 września 2019 r. – Prawo Zamówień Publicznych
(Dz. U. poz. 2019 ze zm.) na niniejszy wyrok - w terminie 14
dni od dnia jego doręczenia -
przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu
Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący:
………………………………
Sygn. akt: KIO 380/21
U z a s a d n i e n i e
W postępowaniu prowadzonym w trybie przetargu nieograniczonego przez Zamawiającego –
Zarząd Dróg Miasta Krakowa na świadczenie usług parkowania pojazdów usuniętych
zgodnie z art. 130 a i 50 a ustawy Prawo o ruchu drogowym (
nr postępowania: 3/XI/2020),
ogłoszonym w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich w dniu 13 listopada 2020 r.,
2020/S 222-545347, wobec
czynności rozstrzygnięcia postępowania w sytuacji, w której
postępowanie powinno podlegać unieważnieniu, wniesione zostało w dniu 5 lutego 2021 r.
do Prezesa Kraj
owej Izby Odwoławczej odwołanie Wykonawcy Przedsiębiorstwo Usług
Technicznych Sp. z o.o.
z siedzibą w Krakowie (sygn. akt KIO 380/21).
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu:
rozstrzygnięcie postępowania (dokonania wyboru oferty wykonawcy – Centrum
Motoryzacyjne SASKA Sp. z o.o.) w sytuacji, w której postępowanie powinno podlegać
unieważnieniu zgodnie z ustawą;
2) zan
iechanie unieważnienia postępowania w sytuacji, gdy postępowanie obarczone jest
niemożliwą do usunięcia wadą uniemożliwiającą zawarcie niepodlegającej
unieważnieniu umowy w sprawie zamówienia publicznego. Wada polega w
szczególności;
a)
rozstrzygnięciu postępowania w sytuacji braku możliwości zweryfikowania ofert
wykonawców zgodnie z wymaganiami ustawy w zakresie zbadania wystąpienia
rażąco niskiej ceny w trybie art. 90 Pzp,
b)
przyjęciu, że wartość zamówienia jest tożsama z kwotą, jaką Zamawiający zamierzał
prze
znaczyć na realizację zamówienia oraz z całkowitą ceną oferty (tj.
wynagrodzeniem wykonawcy, jakie otrzymał on od Zamawiającego) – pojęcia te
według Zamawiającego są tożsame, pomimo że nie wynika to z ustawy ani z siwz i
według Zamawiającego stanowią kwotę wynagrodzenia wykonawcy,
c)
brak jest możliwości ustalenia ceny całkowitej oferty (tj. kwoty wynagrodzenia danego
wykonawcy) w postępowaniu;
Prowadzenie postępowania w sposób, który nie zapewnia zasad przejrzystości oraz
możliwości zachowania uczciwej konkurencji.
Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołań i nakazanie Zamawiającemu unieważnienia
czynności wyboru oferty najkorzystniejszej i nakazanie unieważnienia postępowania.
Zamawiający dokonał wyboru oferty najkorzystniejszej 26.01.2021 r.
Uzasadnienie faktyczne i prawne.
W ocenie Odwołującego w postępowaniu wystąpiły przesłanki do unieważnienia
postępowania na podstawie art. 93 ust. 1 pkt 7 Pzp, co wynikać ma z okoliczności
związanych z oceną ofert w oparciu o ustalone kryteria. W postępowaniu miało dojść do
rozstrzygnięcia przez wybór oferty najkorzystniejszej z naruszeniem ustawowych wymogów i
standardów. Okazało się bowiem, iż wybór wykonawcy nastąpił w oparciu o kryteria w istocie
nieweryfikowalne, w warunkach niedających się naprawić wad postępowania. Zawarta w
tych warunkach umowa podlegałaby unieważnieniu w myśl art. 146 ust. 6 Pzp.
Zamawiający przyjął, że wartość szacunkowa zamówienia jest tożsama z całkowitą ceną
oferty, jak też kwotą jaką Zamawiający zamierza przeznaczyć na realizację zamówienia, co
spowodowało brak możliwości wpisania do umowy kwoty wynagrodzenia wykonawcy, której
nie można w ogóle ustalić.
Odwołujący wskazał na różnice w opisie kryterium „Cena” w siwz i informacji o wyborze
oferty najkorzystniejszej, gdzie użyto opisu „cena brutto” (siwz) oraz „cena jednostkowa
brutto za parkowanie pojazdu usuniętego o dopuszczalnej masie całkowitej do 3500 kg (…)”
- informacja.
Zamawiający dokonał wyboru przy uwzględnieniu kryterium, którego nie wskazano w treści
siwz, a co więcej – przy uwzględnieniu kryterium, które powoduje, że brak jest możliwości
jego zbadania w kontekście wystąpienia rażąco niskiej ceny. Brak jest bowiem elementu
porównawczego (brak podania w formularzu ceny całkowitej oferty), który musi wystąpić, aby
takiego badania oferty
dokonać. Zamawiający w odpowiedziach z 8.12.2020r. z jednej strony
potwierdził, że nie jest możliwe przerachowanie tej ceny, a z drugiej strony podał ilość
pojazdów (450), w oparciu o którą można byłoby dokonać takiego przerachowania.
Dokonując wyboru oferty najkorzystniejszej Zamawiający potwierdził, że ukształtował
postępowanie w taki sposób, w którym nie było możliwe zbadanie oferty w sposób zgodny z
ustawą, w szczególności w zakresie rażąco niskiej ceny – brak bowiem możliwości
porównania zaoferowanej ceny jednostkowej oferty z szacunkową wartością zamówienia
powiększoną o należny podatek VAT. Koniecznym dla takiego badania jest bowiem
wskazanie ceny całkowitej oferty, dla porównania z ceną innej oferty oraz wartością
zamówienia.
Znajomość samych cen jednostkowych podanych w ofertach jest niewystarczająca dla
przeprowadzenia badania ceny rażąco niskiej. Zamawiający musiałby bowiem znać rynkową
wartość usługi, którą punktuje w kryterium oceny ofert, celem ustalenia czy przyjęte wartości
są realne.
Zamawia
jący w odpowiedzi z 19.01.2021 r. przyznał, iż nie dysponuje wiedzą, jaka jest
wartość rynkowa usługi punktowanej w kryterium (pismo NZ.271.229.2020).
W konsekwencji powyższego postępowanie obarczone jest wadą niemożliwą do usunięcia,
która skutkuj niemożliwością zawarcia niepodlegającej unieważnieniu umowy. Zawarcie
umowy nastąpiłoby bowiem w oparciu o ofertę nieweryfikowalną (niezweryfikowaną zgodnie
z ustawą), a do tego wybraną niezgodnie z prawem.
Zgodnie z postanowieniami umowy wykonawca ma otrzymać kwotę nie przekraczającą
wartości (pozostawiona do wpisania), którą Zamawiający uzyska z przeliczenia cen
jednostkowych dotyczących pojazdów oraz ich ilości. Ponieważ Zamawiający podał
wymaganą minimalną ilość miejsc parkingowych (450) Odwołujący przypuszczał, że
Zamawiający dokona stosownego przerachowania.
Zamawiający dokonała oszacowania wartości zamówienia, co utożsamia z kwotą jaką
przeznacza na zamawianą usługę, którą odnosił również do kwoty wynagrodzenia
umownego (odpowiedź z 19.01.2021 r.). Jednocześnie podane w protokole kwoty różnią się
od siebie i nie można ustalić, która z nich jest prawidłowa. Kwota wynagrodzenia umownego
jest tożsama z kwotą przeznaczoną na realizację zamówienia, tj. 2 210 764,00 zł brutto
(informacja z otwarcia ofert z 16.12.2020r.), natomiast wskazana kwota wynagrodzenia
tożsama z wartością zamówienia wynosi 2 696 053,65 zł netto (pkt 2.4 protokołu ZP-PN). Na
tej podstawie nie jest możliwe ustalenie wynagrodzenia wykonawcy.
Również we wzorze umowy postanowienia dotyczące kar umownych odsyłają do
wynagrodzenia łącznego – łącznej wartości oferty i nie jest możliwe wpisanie wartości, którą
Zamawiający odczytał podczas otwarcia ofert, skoro nie wynika to z postanowień § 6.
Na obecnym etapie postępowania nie jest możliwe naprawienie uchybień Zamawiającego.
brak jasnych reguł – adekwatnego ustalenia kryterium oceny ofert, wypacza zasadę
zachowania uczciwej konkurencji, bowiem w istocie najkorzystniejszą mogła być ta oferta, w
której zastosowano rażąco niskie ceny, a nawet dumpingowe. Naruszona została zasada
proporcjonalności odnoszona do obowiązku takiego ukształtowania warunków udziału w
postępowaniu i kryteriów oceny ofert, aby były one uzasadnione wartością zamówienia,
charakterystyką, zakresem, stopniem złożoności ofert lub warunkami realizacji zamówienia,
a także by nie ograniczały dostępu do zamówienia wykonawcom dającym rękojmię
należytego jego wykonania.
Zamawiający w piśmie z 3 marca 2021 r. złożył odpowiedź na odwołanie wnosząc o jego
oddalenie w całości.
Zamawiający streścił postanowienia siwz dotyczące przedmiotu zamówienia oraz przyjętych
kryteriów oceny ofert, które uwzględniają specyfikę świadczenia, którego nie można w żaden
sposób ograniczyć ilością pojazdów, jakie będą przechowywyane w czasie obowiązywania
umowy
. Ilość pojazdów uzależniona będzie od dyspozycji usunięcia pojazdów na parking
strzeżony wydawanej co do zasady przez Straż Miejską oraz Policję, jak również okresem
przechowywania pojazdów do czasu ich odebrania. Na kwotę przechowywania wpływ ma
również podstawa na jakiej pojazd zostaje odholowany oraz tonaż. Wykonawca wystawiać
będzie faktury miesięczne w oparciu o ilość pojazdów, czas ich przechowywania wraz z
rozróżnieniem na stawki.
Zamawiający oszacował wartość zamówienia na okres 24 miesięcy w kwocie 2 210 764,00 zł
brutto. Do wyliczenia tej wartości Zamawiający przyjął średnią miesięczną kwotę wyliczoną
za ostatnie 19 miesięcy (od stycznia 2019 r. do lipca 2020 r.) – w wysokości 83 741,01 zł
brutto, stanowiącą podstawę do wyliczenia wartości dla okresu 24 miesięcy. Zamawiający
założył konieczność zwiększenia środków o 10% w trakcie realizacji zamówienia względem
danych za okres poprzedni. Zamawiający nie ma wiedzy jaka będzie ostatecznie ilość
pojazdów przechowywanych oraz jaka będzie cena przechowywania pojazdu o DMC do 3,5
t.
W protokole postępowania (druk ZP-PN) Zamawiający podał kwotę 2 210 764,00 zł., jako
kwotę wartości szacunkowej zamówienia podstawowego – która faktycznie jest wartością
brutto i wynik
a z dokumentacji postępowania. Jest to oczywisty błąd Zamawiającego
(oczywista omyłka pisarska), ponieważ w treści wniosku o wszczęcie postępowania z
15.10.2020 r., pkt 7, dane są prawidłowe. Błąd ten nie miał żadnego wpływu na prawidłowy
przebieg postępowania i nie może prowadzić do stwierdzenia wady powodującej nieważność
postępowania.
Zamawiający zarezerwował środki na udzielenie zamówienia o podobnym charakterze w
wysokości nie przekraczającej 50% wartości szacunkowej zamówienia podstawowego, tj.
382,00 zł brutto. Zamawiający może (ale nie musi) udzielić zamówienia o podobnym
charakterze
– dlatego wartość całkowita zamówienia jest sumą wartości szacunkowej,
wartości przewidywanych zamówień o podobnym charakterze i wynosi 3 316 146,00 zł brutto
(2.696 053,65 zł netto).
Zamawiający ustalił dwa kryteria, w tym kryterium „cena brutto”, dla którego w siwz opisał
sposób obliczenia ceny ofertowej – „całkowita cena jednostkowa brutto za parkowanie
pojazdu usuniętego o dopuszczalnej masie całkowitej do 3500 kg w złotych polskich (PLN),
wraz z podanie
m stawki podatku VAT, zgodnie z Cennikiem parkowania pojazdów (załącznik
nr 5 do siwz) przy założeniu, że cena ta nie może być równa lub wyższa, niż kwota podana w
Uchwale nr XXXII/828/19 Rady Miasta Krakowa z dnia 8 grudnia 2019 r. w sprawie ustalenia
wys
okości opłat za usunięcie i przechowywanie pojazdu oraz wysokości kosztów powstałych
w przypadku odstąpienia od usunięcia pojazdu oraz Uchwałę nr XLVII/1272/20 Rady Miasta
Krakowa z dnia 14.10.2020 r. w sprawie ustalenia wysokości opłat za usunięcie i
prze
chowywanie pojazdu oraz wysokości kosztów powstałych w przypadku odstąpienia od
usunięcia pojazdu". Wykonawcy w formularzu oferty wskazywali tylko jedną cenę i kwota ta
brana była pod uwagę w badaniu i ocenie ofert.
W odpowiedzi z 8.12.2020 r. na pytanie n
r 10 Zamawiający wskazał, iż rozliczenie
wykonawcy dokonywane będzie na podstawie cen jednostkowych, co wynika wprost z § 4
ust. 2 IPU:
„2. Usługi świadczone przez Wykonawcę rozliczane będą w oparciu o ceny
jednostkowe brutto wyspecyfikowane w ofercie Wykonawcy
– załącznik nr 3 do umowy
(Tabela „Cennik parkowania pojazdów”).
Zatem zarzut, jakoby z treści siwz kryteria oceny ofert nie odnosiły się do ceny jednostkowej
brutto nie mają odzwierciedlenia w rzeczywistości.
Odwołujący wskazywał, iż przy tak określonych kryteriach oceny ofert nie było możliwe
zbadanie ofert pod kątem „rażąco niskiej ceny”, co zdaniem Zamawiającego nie jest
prawdziwe i przeczą temu fakty, gdyż Zamawiający badał ceny w odniesieniu do średniej
arytmetycznej cen złożonych w ofertach. Zamawiający nie stwierdził, aby zaistniała
przesłanka z art. 90 ust. 1 pkt 1a Ustawy obligująca do badania rażąco niskiej ceny.
Z uwagi na s
pecyfikę przedmiotu zamówienia wykonawcy mają mniejszą możliwość
kształtowania ceny za usuwanie i przechowywanie pojazdów, gdyż nie może ona
przekraczać kwot opłat przyjętych w uchwałach Rady Miasta Krakowa (Uchwała nr
XXXII/828/19 oraz Uchwała nr XLVIII/1272/20). Ma to na celu uniknięcie sytuacji, w której
koszty jakie poniesie Gmina Miejska Kraków – wynikające z umów zawartych z
wykonawcami wyłonionymi na prowadzenie parkingu, byłby w rzeczywistości wyższe niż te,
które prawo miejscowe zezwala na późniejsze obciążenie właścicieli i użytkowników
usuniętych pojazdów.
Zamawiający sprzeciwił się twierdzeniu Odwołującego, jakoby brak był możliwości ustalenia
całkowitej ceny oferty, jak również aby Zamawiający w odpowiedzi na pytanie nr 1 przyznał,
iż nie dysponuje wiedzą, jaka jest wartość rynkowa usługi. Odpowiedź dotyczyła sposobu
ustalenia wartości szacunkowej, co nastąpiło w oparciu o koszty realizacji usługi za
poprzednie dwa lata trwania umowy (umowy zawartej z Odwołującym). W poprzednim
postępowaniu, jak i przetargu w 2016 r. kryteria oceny oferty były takie same, co nie spotkało
się z obiekcjami Odwołującego, który od 2016 r. świadczy na rzecz Zamawiającego usługi
związane z prowadzeniem parkingu strzeżonego.
Określone w IPU wynagrodzenie należne wykonawcy uzależnione jest od ilości pojazdów za
określoną liczbę dni, jak również ilości dyspozycji usunięcia pojazdów. Teoretycznie możliwe
jest zatem, iż wynagrodzenie jakie zostanie ostatecznie zapłacone będzie mniejsze od kwoty
określonej w § 4 ust. 1 IPU.
Do postępowania odwoławczego przystąpił po stronie Zamawiającego wykonawca Centrum
Motoryzacyjne Saska Sp. z o.o. Przys
tępujący złożył pismo procesowe, w którym odniósł się
do zarzutów i twierdzeń Odwołującego. Oferta tego wykonawcy została uznana za
najkorzystniejszą według kryteriów oceny ofert, w których zaoferował cenę za
przechowywanie pojazdu o dopuszczalnej masie ca
łkowitej do 3500 kg w wysokości 17,98
zł. brutto oraz 500 i więcej miejsc parkingowych. Oferty obu wykonawców różniły się ceną,
gdzie
Odwołujący zaoferował stawkę 28 zł brutto. Dokonując wyboru oferty
najkorzystniejszej Zamawiający porównywał ceny jednostkowe, które stanowiły kryterium
oceny ofert zgodnie z części IX siwz. Wykonawca przedstawił szacunki, jakie przyjął do
wyceny kosztów na podstawie średniej ilości pojazdów przechowywanych na parkingu w
okresie ostatnich trzech lat (lata 2017 - 2020), wskazu
jące na ilość 450 pojazdów
przechowywanych dziennie na parkingu. Zdaniem wykonawcy Odwołujący kwestionuje
postanowienia siwz, co jest działaniem spóźnionym, a wykonawca na właściwym etapie nie
zadawał pytań i nie zgłaszał zastrzeżeń do ustalonych w przetargu kryteriów oceny ofert.
Sposób szacowania wartości zamówienia nie może prowadzić do jego unieważnienia w
okolicznościach wskazanych w odwołaniu. Takiej podstawy nie stanowią również zasady
ustalenia wynagrodzenia należnego wykonawcy, które ustalane będzie oddzielnie za każdy
pojazd za każdą rozpoczętą dobę parkowania, iloczyn dób i ceny jednostkowej. W przypadku
wyczerpania kwoty środków przeznaczonych na sfinansowanie zamówienia, okres
obowiązywania umowy ulegnie skróceniu.
Stanowisko Izby.
Do rozpoznania
zarzutów w odwołaniu zastosowanie znajdowały przepisy ustawy Prawo
zamówień publicznych obowiązującej w dacie wszczęcia postępowania o udzielenie
zamówienia, (Dz. U. z 2018 r., poz. 1986), tj. po zmianie dokonanej ustawą z dnia 22
czerwca 2016 r. o zmianie ustawy
– Prawo zamówień publicznych oraz niektórych innych
ustaw (Dz. U poz. 1020)
, zwanej dalej „Ustawą”. W związku z wejściem w życie z dniem 1
stycznia 2021 r. przepisów ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych
w części dotyczącej środków ochrony prawnej, do postępowania odwoławczego znajdowały
zastosowanie przepisy nowej Ustawy.
Przystępując do rozpoznania odwołań, Izba w pierwszej kolejności zobowiązana była do
oceny wypełnienia przesłanek z art. 505 ust. 1 nowej Ustawy, tj. istnienia po stronie
Odwołującego interesu w uzyskaniu zamówienia oraz możliwości poniesienia przez Niego
szkody w wyniku kwestionowanych czynności Zamawiającego. Odwołujący w zarzutach
wskazywał na ziszczenie się przesłanki do unieważnienia postępowania, której podstawa
miała tkwić w wadzie postępowania, czyniącej niemożliwym dokonanie wyboru oferty
najkorzystniejszej zgodnie z przepisami Ustawy. Potwierdzenie się tych zarzutów
oznaczałoby, iż nie jest możliwe zawarcie umowy w sprawie zamówienia publicznego, która
na podstawie przepisów Ustawy podlegałaby unieważnieniu (art. 146 Ustawy). W
konsekwencji powyższego, w interesie wykonawcy biorącego udział w postępowaniu jest,
aby do rozstrzygnięcia przetargu doszło w ramach ważnej procedury przetargowej. Gdyby
nawet niniejsze odwołanie miało doprowadzić do unieważnienia postępowania Odwołujący
ma
interes w tym, aby żądać zweryfikowania prawidłowości czynności Zamawiającego, w
wyniku
których doszło do wyboru oferty najkorzystniejszej. Składając ważną ofertę (drugą ze
złożonych w przetargu), Odwołujący posiadał w momencie wnoszenia odwołania interes w
zakwestionowaniu działań Zamawiającego, które ostatecznie pozbawiały go szansy na
uzyskanie zamówienia w ramach kolejnej procedury przetargowej.
W świetle powyższego Izba uznała, że spełnione zostały przesłanki materialno-prawe do
merytorycznego rozpoznania
odwołania.
W oparciu o przedłożoną dokumentację postępowania Izba ustaliła okoliczności faktyczne
istotne z punktu widzenia
zarzutów związanych z badaniem i oceną złożonych oferty.
Przedmiotem zamówienia jest świadczenie w okresie 24 miesięcy od dnia zawarcia umowy
usługi parkowania pojazdów usuniętych zgodnie z art. 130a i 50a ustawy Prawo o ruchu
drogowym. Zamawiający przewidział możliwość udzielenia zamówień polegających na
powtórzeniu podobnych usług, nieprzekraczających 50% wartości zamówienia
podstawowego (art. 67 ust. 1 pkt 6 Ustawy).
We wniosku o wszczęcie postępowania z 15.10.2020 r. Zamawiający określił całkowitą
wartość szacunkową przedmiotu zamówienia: netto 2 696 053,65 zł, brutto 3 316 146,00 zł,
w tym: wartość szacunkową zamówienia podstawowego: 1 797 369,10 zł netto, 2 210 764,00
zł brutto oraz wartość zamówienia o podobnym charakterze: 898 684,55 zł netto,
382,00 zł brutto. Zamawiający dokonał szacunkowej wyceny na podstawie faktur z
2019 oraz 2020 r. (do lipca), z których wyliczył średnią miesięczną kwotę – 83 741,07 zł
stanowiącą podstawę do wyliczenia wartości dla okresu 24 miesięcy zwiększoną następnie o
10%, co stanowi szacunkową wartość zamówienia i wynosi 2 210 764,00 zł.
W protokole postępowania druk ZP-PN, Zamawiający wskazał, jako wartość zamówienia
053,65 zł, co stanowi równowartość 631 497,82 euro, w tym wartość przewidzianych
zamówień, o których mowa w art. 67 ust. 1 pkt 6 i 7 oraz w art. 134 ust. 6 pkt 3 ustawy,
684,55 zł, co stanowi równowartość 210 499,27 euro.
Zamawiający wymagał dysponowania minimalną ilością miejsc do parkowania – 450.
W części VIII siwz – opis sposobu obliczenia ceny, Zamawiający wymagał podania w
formularzu oferty
– całkowitą cenę jednostkową brutto za parkowanie pojazdu usuniętego o
dopuszczalnej masie całkowitej do 3500 kg, zgodnie z Cennikiem parkowania pojazdów
(załącznik nr 5 do siwz) przy założeniu, że cena ta nie może być równa lub wyższa niż kwota
podana w Uchwale nr XXXII/828/19 Rady Miasta Krakowa z dnia 18 grudnia 2019r. w
sprawie ustalenia wysokości opłat za usunięcie i przechowywanie pojazdu oraz wysokości
kosztów powstałych w przypadku odstąpienia od usunięcia pojazdu oraz Uchwale nr
XLVII/1272/20 Rady Miasta Krakowa z dnia 14.10.2020 r. w sprawie ustalenia wysokości
opłat za usunięcie i przechowywanie pojazdu oraz wysokości kosztów powstałych w
przypadku odstąpienia od usunięcia pojazdu (załącznik nr 4 do siwz). Wykonawcy
zobowiązani byli również zadeklarować łącznią ilość miejsc do parkowania wskazując jeden
z przedziałów określony w siwz, tj. 450-475 miejsc; 476-499 miejsc; 500 i więcej.
Kryteriami oceny ofert była cena brutto (60%) oraz łączna ilość miejsc do parkowania (40%).
Ofer
ta z najniższą ceną uzyskać mogła 60 pkt, natomiast w drugim kryterium, w zależności
od zadeklarowanego przedziału ilości miejsc, odpowiednio, o pkt, 20 pt i 40 pkt. Oferty
zawierające łączną ilość miejsc do parkowania mniejszą niż 450 zostałyby odrzucone, jako
nie spełniające wymagań siwz.
W formularzu oferty pozostawion
o do wypełnienia przez wykonawców ceny jednostkowej zł.
brutto za parkowanie pojazdu usuniętego o dopuszczalnej masie całkowitej do 3500 kg oraz
zaznaczenia jednego z trzech przedziałów miejsc do parkowania (w tym minimum 2 miejsca
dla przechowywania samochodów ciężarowych z przyczepą lub pojazdów członowych oraz
autobusów).
W załączniku nr 5 do siwz w pozycji nr 3 tabeli pozostawione zostało do uzupełnienia
miejsce
– wycena wykonawcy Opłata za parkowanie pojazdu usuniętego …. PLN brutto*.
W Istotnych Postanowieniach Umowy (IPU), w § 4 określono, iż Strony ustalają, że za
wykonywanie niniejszej umowy Wykonawca otrzyma wynagrodzenie nie przekraczające
kwoty: ….. złotych brutto (słownie złotych ……..). Usługi świadczone przez Wykonawcę
rozliczone będą w oparciu o ceny jednostkowe brutto wyspecyfikowane w ofercie
Wykonawcy
– załącznik nr 3 do umowy (Tabela „Cennik parkowania pojazdów”). Strony
ustalają, iż stawka brutto za parkowanie pojazdu o dopuszczalnej masie całkowitej do 3500
kg to …. Złotych brutto (słownie złotych: …….) w tym 23 % VAT, za każdą rozpoczętą dobę
parkowania. Stawki za przechowywanie pozostałych rodzajów pojazdów usuniętych w trybie
art. 130a Ustawy za każdą rozpoczętą dobę wynoszą odpowiednio: - określony przez
Zamawiającego w tabeli „Cenniki parkowania pojazdów” wskaźnik stawki określonej w ust. 3
( za parkowanie pojazdu o DMC do 3500 kg). W ust. 16 Zamawiający przewidział limity
finansowe na poszczególne lata (2020 – 2022), do których wypłacone zostanie
wynagrodzenie wykonawcy.
W przetargu oferty złożyło dwóch wykonawców: Odwołujący oraz Przystępujący deklarując
ten sam przedział miejsc parkingowych: 500 i więcej oraz ceny jednostkowe brutto za
parkowanie pojazdu usuniętego o DMC do 3500 kg: 17,98 zł brutto (Przystępujący) i 28,00 zł
(Odwołujący).
Zamawiający dokonał wyboru oferty Przystępującego, jako najkorzystniejszej w kryteriach
oceny ofert.
W świetle powyższych ustaleń Izba uznała, iż odwołanie w całości podlega oddaleniu.
Kwestią zasadniczą dla złożonego odwołania było ustalenia, czy wskazane błędy
Zamawiającego dotyczące przede wszystkim podanej w dokumentacji postępowania
wartości szacunkowej zamówienia mogły prowadzić do wady postępowania, która zdaniem
Odwołującego uniemożliwiała dokonanie wyboru oferty najkorzystniejszej. Odwołujący
wskazywał w tym zakresie na brak możliwości przeprowadzenia prawidłowej oceny ofert,
której elementem powinno być sprawdzenie, czy nie złożono cen rażąco niskich, do czego
konieczne b
yło ustalenie ceny brutto za całość zamówienia. Zdaniem Odwołującego nie
można było porównać ofert, w których wskazano jedynie stawkę jednostkową za dobę
przechowywania pojazdu o DMC do 3500 kg, co nie stanowiło ceny całkowitej zamówienia. Z
drugiej strony Zam
awiający posługiwał się różnymi kwotami, tj. wartością szacunkową oraz
kwotą środków przeznaczonych na sfinansowanie zamówienia, które były różne.
Przede wszystkim należy podkreślić, iż w odwołaniu nie postawiono zarzutów wobec oferty
wybranej
– złożonej przez Przystępującego, w szczególności Odwołujący nie kwestionował
stawki stanowiącej ceną jednostkową brutto za parkowanie pojazdu o DMC do 3500 kg, jako
rażąco niskiej. W odwołaniu nie było również zarzutu zaniechania przeprowadzenia
postępowania sprawdzającego, o którym mowa w art. 90 ust. 1 Ustawy. Tym samym Izba
pominęła stanowisko Odwołującego, w którym przekonywał o potrzebie zweryfikowania
oferty wybranej pod kątem zaoferowanej ceny jednostkowej. Obecnie, jak i wcześniej
Odwołujący nie kwestionował również samych kryteriów oceny ofert opisanych w siwz. Z
uwagi na okoliczności podniesione w podstawie zarzutu, Odwołujący wskazywał na
zasadność unieważnienia postępowania na podstawie art. 93 ust. 1 pkt 7 Ustawy wskazując
na brak możliwość dokonania weryfikacji cen ofertowych brutto.
Zgodnie z
e wskazaną podstawą prawną zamawiający unieważnia postępowanie o udzielenie
zamówienia publicznego jeżeli obarczone jest ono niemożliwą do usunięcia wadą
uniemożliwiającą zawarcie niepodlegającej unieważnieniu umowy w sprawie zamówienia
publicznego. Odwołujący wskazał na naruszenie przepisów ustawy, które miało lub mogło
mieć wpływ na wynik postępowania, jako podstawy, która uprawniałaby do wystąpienia o
unieważnienie umowy przez Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych (art. 146 ust. 6
Ustawy). Naruszającym przepisy ustawy miał być wybór oferty najkorzystniejszej dokonany
w warunkach, które według Odwołującego uniemożliwiały ustalenie wyniku postępowania.
Taka przeszkoda miała tkwić w sposobie określenia wartości szacunkowej zamówienia, do
której Zamawiający odnosił kwotę środków przeznaczonych na sfinansowanie zamówienia
oraz w
braku możliwości ustalenia ceny brutto oferty za całość zamówienia, którą następnie
można byłoby odnieść do rozeznania rynku w celu ustalenia, czy nie zaoferowano ceny
rażąco niskiej.
Przed analizą zasadności wniosków Odwołującego Izba zauważa, iż przedmiot zamówienia
determinował sposób określenia ceny oferty brutto, która wyrażona była w kwocie
jednostkowej brutto za przechowywanie pojazdu o DM
C do 3500 kg i stanowiła następnie
podstawę, tak do ustalenia stawek dla przechowywania pozostałych pojazdów wskazanych
w cenniku, jak i ustalenia wynagrodzenia należnego wykonawcy. Bezpośredni wpływ na
sposób ustalania ceny mają uchwały Rady Miasta Krakowa określające stawki stanowiące
górną granicę kosztów, jakie mogą być udziałem wynagrodzenia podmiotów świadczących
usługę na rzecz podmiotu publicznego. Ponadto, brak możliwości ustalenia z góry ilości i
rodzajów pojazdów, zdarzeń powodujących ich zatrzymanie powodują, iż górną granicę
wynagrodzenia wykonawcy stanowi kwota środków przeznaczona przez Zamawiającego na
sfinansowanie zamówienia. Ma to miejsce również w tym postępowaniu, gdzie Zamawiający
określił pułapy środków w kolejnych latach świadczenia usługi, tj. 2020-2022.
Zamawiający od kilku lat prowadzi postępowania na przedmiotową usługę i jak wyjaśnił na
rozprawie,
od kilku lat tylko dwa te same podmioty konkurują na rynku składając oferty w
przetargach publicznych. Nie jest niczym nowym, iż cenę oferty brutto stanowi cena
jednostkowa za przechowanie pojazdu o DMC do 3500 kg. Tą stawką faktycznie wykonawcy
konkurują i w obecnym postępowaniu to Przystępujący zaoferował niższą stawę, co
przesądziło o wyniku przetargu.
Odnosząc się zatem do przyczyn mających wpływać na ważność postępowania Izba uznała,
iż żadna z okoliczności podniesionych przez Odwołującego nie uzasadniała wniosku o
wystąpieniu przesłanki z art. 93 ust. 1 pkt 7 Ustawy.
Kwestia szacowania wartości zamówienia została w sposób dostateczny wyjaśniona przez
Zamawiającego, który podane w protokole kwoty faktycznie utożsamiał z środkami
przeznaczonymi na sfinansowanie zamówienia wyrażonymi w wartościach brutto.
Zamawiający popełnił błąd wpisując w protokole te kwoty jako wartość szacunkową, która
powinna być wyrażona w kwocie netto. Była to jedyna przyczyna rzekomej wady
postępowania. Szacowanie wartości zamówienia może mieć skutek dla postępowania, ale w
tylko w sytuacji, gdyby błędy popełnione przy szacowaniu miały skutek dla samej procedury,
co np. może dotyczyć braku zamieszczenia ogłoszenia we właściwym publikatorze, przyjęciu
terminów przewidzianych dla zamówień o wartości mniejszej w sytuacji, gdy prawidłowo
wyliczona
wartość zamówienia powoduje, że powinno być ono udzielone w procedurze
unijnej.
W niniejszym postępowaniu taka sytuacja nie wystąpiła, a Zamawiający w sposób rzetelny
dokonał szacowania na podstawie danych historycznych. Zostało to szczegółowo
udokumentowane ze wskazaniem faktur miesięcznych, wyznaczających poziom
dotychc
zasowych kosztów świadczenia usługi. Omyłka popełniona przy określaniu w
protokole postępowania wartości szacunkowej miała wyłącznie charakter techniczny i nie
wpływała na samą wycenę, jak i na ocenę ofert.
Odwołujący wywodził skutki dla oceny ofert z braku możliwości ustalenia ceny całkowitej
oferty, która w jego ocenie powinna być odnoszona do rzeczywistej wartości umowy, którą
Zamawiający określił w IPU wartością maksymalną wynagrodzenia, czyli kwotą środków jaką
przewidział na jego sfinansowanie. Miało to czynić niemożliwym faktyczną ocenę ofert, min.
pod kątem rażąco niskiej ceny. Izba oddaliła również w tej części zarzut, gdyż Zamawiający
przy ocenie ofert od początku i konsekwentnie posługiwał się kwotą jednostkową za
przechowanie pojazdu o DMC do 350
0 kg. Stanowiły one cenę oferty brutto podlegająca
ocenie w kryterium „Cena”. Wnioski o potrzebie przeliczenia ceny ofert w oparciu o ilość
pojazdów – 450 miesięcznie nie miały podstawy oraz uzasadnienia. Niezależnie bowiem od
tego przeliczenia, w postępowaniu decydującą o pozycji oferty w rankingu była cena
jednostkowa, na podstawie której miałoby dojść do przeliczenia ceny oferty brutto. W ocenie
Izby takie przeliczenie nie było konieczne również z tej przyczyny, że od początku w siwz
wskazano wyraźnie, iż podstawą oceny ofert będzie stawka za dobę przechowywania
pojazdu o DMC do 3500 kg, a nie łączna wartość brutto umowy, która identyfikowana była
kwotą środków, jaką Zamawiający przeznaczył na sfinansowanie zamówienia.
Postanowienia IPU w tym zakresie były jasne i wskazują, że dla oceny ofert, jak również
ustalenia należnego wynagrodzenia znaczenie ma deklarowana w ofercie stawka
jednostkowa
, co wynika z całości postanowień § 4 IPU. Zasady te znane są Odwołującemu z
dotychczasowej współpracy, gdyż sam w ten sposób rozlicza świadczoną usługę
przedstawiając miesięczne faktury, które uwzględniają rzeczywistą ilość pojazdów i cenę za
ich przechowywanie wyliczoną według zaoferowanej ceny jednostkowej – 28 zł. brutto.
Reasumując Izba nie dopatrzyła się wady postępowania prowadzonego w oparciu o jasne
postanowienia tak co do przedmiotu ofert, jak i kryteriów oceny ofert, które nie były przez
Odwołującego dotychczas kwestionowane. Nie przekonały argumenty Odwołującego co do
potrzeby przeliczenia ceny oferty i ilości pojazdów w celu porównania ofert i dokonania
wyboru oferty najkorzystniejszej. Taki zabieg w żaden sposób nie zmieniłby wyniku oceny
ofert, gdyż jedyną zmienną, na którą wpływ mieli wykonawcy była cena jednostkowa brutto
za przechowywanie pojazdu o DMC do
3500 kg., którą wykonawcy konkurowali o
przedmiotowe zamówienia. Przyjęty przez Zamawiającego mechanizm określenia wartości
umowy przez
limit środków przewidzianych na sfinansowanie zamówienia również nie
świadczy o naruszenia zasad związanych z oceną ofert w kryteriach oceny.
W świetle powyższego orzeczono jak w sentencji.
O
kosztach postępowania orzeczono stosownie do wyniku na podstawie przepisów § 8 ust. 2
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie szczegółowych
rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu
bierania wpisu od odwołania (Dz. U. poz. 2437). Izba zaliczyła do kosztów postępowania
wpis wniesion
y przez Odwołującego w wysokości 15.000,00 zł oraz wynagrodzenie
pełnomocnika Zamawiającego w wysokości 3.600,00 zł. i obciążyła nimi Odwołującego.
Przew
odniczący: ……………………….