sygn. akt: KIO 361/21
WYROK
z dnia 1 marca 2021 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący:
Emil Kuriata
Protokolant:
Szymon Grzybowski
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 25 lutego 2021 r., w Warszawie,
odwołania wniesionego
do Preze
sa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 2 lutego 2021 r. przez wykonawcę MW
Technic sp. z o.o., ul. Bodycha 73A; 05-
816 Michałowice, w postępowaniu prowadzonym
przez
zamawiającego Powiat Opoczyński reprezentowany przez Zarząd Powiatu
Opoczyńskiego, ul. Kwiatowa 1a; 26-300 Opoczno,
przy udziale wykonawcy Archimmodicus sp. z o.o. sp. k., ul. Kluczborska 13/1A: 50-323
Wrocław, zgłaszającego przystąpienie do postępowania odwoławczego - po stronie
zamawiającego,
przy udziale wykonawcy INDUSTRIA PROJECT sp. z o.o., ul. Azymutalna 9; 80-298
Gdańsk, zgłaszającego przystąpienie do postępowania odwoławczego - po stronie
zamawiającego,
orzeka:
Uwzględnia odwołanie i nakazuje zamawiającemu: unieważnienie czynności
odrzucenia oferty odwołującego MW Technic sp. z o.o., ul. Bodycha 73A; 05-816
Michałowice, dokonanie ponownej oceny ofert z uwzględnieniem oferty złożonej
przez MW Technic sp. z o.o., ul. Bodycha 73A; 05-
816 Michałowice.
2. K
osztami postępowania obciąża zamawiającego Powiat Opoczyński reprezentowany
przez Zarz
ąd Powiatu Opoczyńskiego, ul. Kwiatowa 1a; 26-300 Opoczno i:
2.1. zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 7 500 zł 00 gr
(słownie: siedem tysięcy pięćset złotych zero groszy) uiszczoną przez MW Technic
sp. z o.o., ul. Bodycha 73A; 05-816 M
ichałowice, tytułem wpisu od odwołania,
nakazuje Urzędowi Zamówień Publicznych zwrot kwoty 2 500 zł 00 gr (słownie: dwa
tysiące pięćset złotych zero groszy) na rzecz MW Technic sp. z o.o., ul. Bodycha
73A; 05-
816 Michałowice, tytułem zwrotu nadpłaty wpisu od odwołania,
zasądza od zamawiającego Powiat Opoczyński reprezentowany przez Zarząd
Powiatu Opoczyńskiego, ul. Kwiatowa 1a; 26-300 Opoczno na rzecz MW
Technic sp. z o.o., ul. Bodycha 73A; 05-
816 Michałowice kwotę 11 267 zł 16 gr
(słownie: jedenaście tysięcy dwieście sześćdziesiąt siedem złotych, szesnaście
groszy) stanowiącą koszty postępowania odwoławczego poniesione z tytułu: wpisu
od odwołania, wynagrodzenia i wydatków jednego pełnomocnika, dojazdu na
rozprawę.
Stosownie do art. 579 ust. 1 i
art. 580 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo
zamówień publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 2019) na niniejszy wyrok - w terminie 14 dni od
dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący:
…………………………
sygn. akt: KIO 361/21
Uzasadnienie
Zamawiający – Powiat Opoczyński reprezentowany przez Zarząd Powiatu
Opoczyńskiego, prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego, w trybie
przetargu nieograniczonego,
którego przedmiotem jest „Wykonanie dokumentacji
projektowo-
kosztorysowej dla budowy budynku bloku operacyjnego z oddziałem intensywnej
terapii dla osób dorosłych, pomieszczeniami towarzyszącymi wraz ze sprawowaniem
nadzoru autorskiego” w ramach projektu: Poprawa bezpieczeństwa zdrowotnego w regionie
opoczyńskim poprzez budowę nowoczesnego Bloku Operacyjnego”.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w BZP, pod nr 772187-N-2020.
Dnia 29 stycznia 2020
roku, zamawiający poinformował wykonawców o odrzuceniu oferty
MW Technic sp. z o.o.
Dnia 2 lutego 2020 roku wykonawca MW Technic sp. z o.o. (
dalej „Odwołujący”) wniósł
odwołanie do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej.
Odwołujący zarzucił zamawiającemu naruszenie art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp, poprzez
odrzucenie oferty wykonawcy MW Technic sp. z o.o., pomimo że jej treść odpowiada treści
specyfikacji istotnych warunków zamówienia.
W związku z powyższym odwołujący wniósł o: nakazanie zamawiającemu unieważnienia
czynności odrzucenia oferty odwołującego oraz nakazanie dokonania ponownej oceny ofert
z uwzględnieniem oferty odwołującego.
Interes odwołującego. Odwołujący wskazał, że posiada interes w uzyskaniu zamówienia
oraz może ponieść szkodę w wyniku naruszenia przez zamawiającego ww. przepisów
ustawy. Gdyby z
amawiający w sposób prawidłowy dokonał badania oferty odwołującego, to
nie dokonałby jej odrzucenia. Natomiast oferta złożona przez odwołującego uzyskałaby
najwyższą ilość punktów zgodnie z kryteriami oceny ofert przyjętymi w postępowaniu.
W związku z powyższym, odwołujący może ponieść szkodę powstałą w wyniku naruszenia
przepisów ustawy przez zamawiającego, polegającą na nie udzieleniu odwołującemu
przedmiotowego zamówienia publicznego.
Odwołujący wskazał, iż pismem z dnia 18.01.2021 r. zamawiający zwrócił się do
odwołującego o udzielenie wyjaśnień w zakresie zaoferowanej ceny na podstawie art. 90 ust
1a pkt 1 ustawy Pzp. Pismem z dnia 20.01.2021 r.
odwołujący przedłożył wyjaśnienie,
w którym jednym z argumentów uzasadniającym wysokość zaoferowanej ceny było
wykonanie dokumentacji projektowo-
kosztorysowej w technologii modułowej, z uwagi na
duże doświadczenie odwołującego w tego rodzaju realizacjach oraz posiadaną
wykwalifikowaną kadrę techniczną, zatrudnioną u wykonawcy. Kolejno w dniu 26.01.2021 r.
z
amawiający zwrócił się do odwołującego z kolejnym pismem w zakresie doprecyzowania,
czy zamieszczona w ofercie cena obejmuje tylko i wyłącznie sporządzenie dokumentacji do
realizacji budynku w technologii modułowej, czy również przewiduje sporządzenie
dokumentacji projektowej do realizacji budynku w innych technologiach powszechnie
stosowanych w budownictwie? W odpowiedzi z dnia 28.01.2021 r. w
ykonawca wyjaśnił,
iż przyjął wykonanie dokumentacji projektowo-kosztorysowej w technologii modułowej.
Techno
logia ta nie została wykluczona przez zamawiającego w treści s.i.w.z. Ponadto
o
dwołujący, jako biuro projektowe, zdecydował się na zastosowanie technologii modułowej
dostosowując się w ten sposób do wymagań zamawiającego, który w treści s.i.w.z. punkt 4
Te
rmin wykonania zamówienia określa szacowany termin odbioru Inwestycji na koniec roku
2022. Zakładając realizację kolejnych etapów w tym terminie tj. implementacji budynku na
podstawie wykonanej dokumentacji projektowej, w
ykonawca uznał technologię modułową za
najbardziej adekwatną do oczekiwań zamawiającego.
W uzasadnieniu odrzucenia oferty
odwołującego, zamawiający wskazał, że oferta tego
wykonawcy jest niezgodna z s.i.w.z.
, gdyż wykonawca „narzucił” wykonanie projektu
w oparciu o technologię modułową, zaś zamawiający w opisie przedmiotu zamówienia
rozdział III s.i.w.z. nie sprecyzował technologii wykonania budynku bloku operacyjnego i nie
narzucił wykonawcom konkretnej technologii. Co, jak podnosi zamawiający, nie jest
równoznaczne z tym, że wykonawca na etapie składania oferty, narzuca zamawiającemu,
że opracuje dokumentację w takiej technologii, jaką on uważa za słuszną, a co za tym idzie,
to z
amawiający na etapie opracowania projektu koncepcji i ustaleń do projektowania
podejmie decyzję w jakiej technologii zostanie zrealizowana budowa.
Odwołujący podniósł, iż zamawiający w treści s.i.w.z. nie określił technologii w jakiej ma
zostać wykonana dokumentacja projektowo-kosztorysowa, a także wśród wymienionych w
OPZ kodów CPV nie umieścił kodów dotyczących żadnej konkretnej technologii. Zostawił
tym samym wolną rękę wykonawcom do wybrania dowolnej technologii realizacji zadania.
Zamawiający decydując się na wybranie oferty konkretnego wykonawcy na etapie zadania
dot. wykonania dokumentacji projektowo - koszto
rysowej powinien podjąć decyzję w jakiej
technologii zostanie zrealizowany budynek. Niezasadne jest jednak odrzucenie oferty
o
dwołującego z powodu niezgodności treści oferty z s.i.w.z. w sytuacji, kiedy z treści s.i.w.z.
wynika, że zamawiający dopuszcza realizację w każdej prawnie i technicznie uzasadnionej
technologii.
Ponadto w żadnym punkcie s.i.w.z., w szczególności w pkt. III Opis przedmiotu
zamówienia, zamawiający nie wskazał, że wyklucza zastosowanie technologii modułowej,
oferowanej przez o
dwołującego. Na etapie uzasadnienia odrzucenia oferty odwołującego
z
amawiający potwierdził, że faktycznie nie sprecyzował technologii wykonania budynku
bloku operacyjnego i nie narzucił wykonawcom przyjęcia konkretnej technologii.
Motywowanie stanowiska z
amawiającego w zakresie odrzucenia oferty odwołującego
poprzez stwierdzenie, iż zgoda na realizację zadania w technologii modułowej wyklucza
budowę budynku w technologii innej - na przykład tradycyjnej, jest nieracjonalne zważając na
fakt, iż ten mechanizm będzie działał na tej samej zasadzie również w odwrotnej sytuacji.
Rozumieć można przez to, że realizacja dokumentacji w technologii tradycyjnej wykluczy
możliwość budowania budynku bloku operacyjnego w innych technologiach, a tym samym
będzie wykluczające dla wykonawców posługujących się innymi metodami budownictwa niż
tradycyjna.
Odwołujący wskazał, że zrealizowanie oczekiwanego przez zamawiającego obiektu
w technologii modułowej będzie w pełni odpowiadało wymaganiom właściwym dla tego typu
obiektów, tj. obiekt ten z funkcjonalnego i technicznego punktu widzenia będzie
pełnowartościowym obiektem spełniającym wszystkie przewidziane przepisami prawa
wymagania. Analogiczna sytuacja będzie odnosiła się do opracowanej dokumentacji
projektowej, która pozwoli na uzyskanie prawomocnej decyzji pozwolenia na budowę.
Podkreślenia jednak wymaga, że to opis przedmiotu zamówienia jest dokumentem,
w którym zamawiający określa wszystkie swoje wymagania co do przedmiotu zamówienia.
To w tym dokumencie wskazuje, jakie rozwiązania dopuszcza, a jakie wyklucza. Przy tym,
opis przedmiotu zamówienia powinien być jednoznaczny i kompletny, zaś wszelkie
nieścisłości należy interpretować na korzyść wykonawcy. Taka reguła interpretacyjna wynika
z bogatego orzecznictwa w tym zakresie. Przykładowo, Sąd Najwyższy w wyroku z dnia
4 lipca 2019 r. (sygn. Akt IV CSK 363/18) wskazał, że „to na Zamawiającym spoczywa
obowiązek pełnego i jednoznacznego opisu przedmiotu zamówienia jeszcze przed
wszczęciem postępowania o jego udzielenie. Powinien on więc przygotować niezbędną
dokumentację [...]. Jeżeli powstaną wątpliwości, co do jednoznaczności postanowień SIWZ
(a szerzej: dokumentacji zamawiającego, w oparciu o którą wykonawcy składają oferty),
muszą być one rozstrzygane na korzyść wykonawcy. Przeciwny wniosek byłby sprzeczny z
treścią art. 29 ust. 1 Pzp. W konsekwencji, jeżeli dokumentacja sporządzona przez
zamawiającego zawiera nieścisłości, nie jest jednoznaczna, nie można negatywnymi
skutkami obciążać oferentów (a więc potencjalnych wykonawców), ale zamawiającego - jako
autora tej dokumentacji”. Jeżeli zatem, zamawiający nie ujął jakiegoś elementu w opisie
przedmiotu zamówienia, czy też nie dookreślił metody przyjętej do realizacji zamówienia, to
nie może na etapie oceny ofert zarzucać wykonawcy przyjęcie wskazanego przez
w
ykonawcę rozwiązania. Skoro bowiem, na etapie formułowania opisu przedmiotu
zamówienia, zamawiający danego rozwiązania nie negował, to nie ma podstaw do
twierdzenia na etapie badania oferty, że jest ono niezgodne z OPZ. W tym wypadku
z
amawiający nie tylko nie wskazał na czym ta niezgodność polega, jak również nie jest w
stanie jej wskazać, gdyż nie narzucił wykonawcom żadnej technologii wykonania robót
budowlanych. Samo lakoniczne twierdzenie, że oferta nie spełnia przyjętych przez
zam
awiającego założeń, nie jest wystarczające, w sytuacji, gdy owe przyjęte założenia nie
były wcześniej wyraźnie wyartykułowane w OPZ. Realizacja robót budowlanych może
przebiegać w kilku w pełni równoważnych technologiach, zarówno technologii tradycyjnej
(c
hoć w prawnego punktu widzenia trudno jest jednocześnie ustalić, co należy rozumieć pod
tym pojęciem), technologii wykorzystującej prefabrykaty, technologii modułowej, technologii
szkieletowej itd.
Odwołujący wskazał ponadto, iż zbliżony stan faktyczny stanowił przedmiot
sprawy prowadzonej pod sygnaturą KIO 3508/20. W sprawie tej został wydany przez
Krajową Izbę Odwoławczą wyrok korzystny dla odwołującego w niemal identycznym stanie
faktycznym.
Zamawiający złożył pisemną odpowiedź na odwołanie, w której wniósł o oddalenie
odwołania. Zamawiający wskazał, iż wbrew twierdzeniom odwołującego, treść złożonej przez
niego oferty nie odpowiada treści s.i.w.z., gdyż niezgodnie z treścią s.i.w.z., której integralną
częścią jest projekt umowy, wykonawca z góry narzuca zamawiającemu, iż de facto jedyny
założony przez niego koncept na technologię wykonania późniejszej realizacji umowy tenże
z
amawiający będzie musiał zaakceptować. Zamawiający podkreślił, iż odwołujący się
parokrotnie zaprzeczył w wyjaśnieniach swoim oświadczeniom złożonym w formularzu
ofertowym (cenowym), tj.:
1) w
punkcie 4: „oświadczamy, że zapoznaliśmy się z SIWZ i uznajemy się za związanych
określonymi w niej postanowieniami i zasadami postępowania”,
2) w
punkcie 9: „Oświadczamy, że zapoznaliśmy się z projektem umowy i zobowiązujemy
się w przypadku wyboru naszej oferty, do zawarcia umowy, na warunkach określonych
w postanowieniach SIWZ.
”.
Stanowczo w tym miejscu należy podkreślić, iż spór w niniejszym postępowaniu nie
polega, jak chciałby w swoim odwołaniu przedstawić odwołujący, na niedopuszczaniu przez
z
amawiającego
możliwości
wykonania
koncepcji
architektoniczno-technologicznej
w technologii modułowej. Spór niniejszy nie jest w ogóle sporem o charakterze technicznym,
w związku z tym wywody odwołującego się, co do rodzajów technologii wykonania
i późniejszej realizacji budowy, nie mają najmniejszego znaczenia dla sprawy, dlatego też
z
amawiający nawet się do nich nie odnosi. Odnoszenie się do elementów nie związanych
z istotą niniejszego postępowania oraz podstaw leżących u konieczności odrzucenia przez
zamawiającego oferty odwołującego, gmatwałoby jedynie stan faktyczny, a przede
wszystkim prawny w zaistniałym postępowaniu, przecząc zasadom ekonomii procesowej.
Zdaniem zamawiającego, w przedmiotowym postępowaniu spór ma charakter czysto
jurydyczny, związany ze składaniem przez odwołującego sprzecznych oświadczeń woli
i wiedzy, a przez to doprowadzeniem przez swoje zachowanie i działanie do obligatoryjnego
odrzucenia jego oferty.
Zamawiający podkreślił, iż ewentualne przychylenie się do wniosków odwołującego,
mogłoby prowadzić do kuriozalnej sytuacji, w której zamawiający byłby zmuszony do
zawarcia z o
dwołującym umowy dotkniętej rygorem nieważności. Skoro bowiem:
1) w s.i.w.z. w rozdziale III w Opisie p
rzedmiotu zamówienia w punkcie 1, części
dotyczącej Etapu I jest wyraźnie zaznaczone, że „Sporządzona koncepcja musi zostać
zaakceptowana przez z
amawiającego przed przystąpieniem do następnych etapów prac
projektowych”;
w projekcie umowy (stanowiącym załącznik nr 5 do s.i.w.z.) w §1 ust. 2 w odniesieniu
do Etapu I
jest wyraźnie zaznaczone, że „Sporządzona koncepcja musi zostać
zaakceptowana przez Zamawiającego przed przystąpieniem do następnych etapów prac
projektowych”,
a jednocześnie odwołujący z góry uznaje, że najlepszym rozwiązaniem dla
z
amawiającego będzie opracowanie koncepcji w technologii modułowej i nie dopuszcza
(i tym samym nie kalkuluje co do tego ewentualnej
ceny ryczałtowej za swoje prace) żadnej
innej wersji koncepcji o innej technologii,
to doprowadza do sytuacji, w której złożone - jak
powyżej podniósł zamawiający - przez niego oświadczenia w formularzu ofertowym są
sprzeczne z wyjaśnieniami, a właściwie to wyjaśnienia wykonawcy złożone na późniejszym
etapie pokazują, iż oferta nie jest zgodna z treścią s.i.w.z., albowiem wbrew literalnie
złożonym oświadczeniom odwołujący już pierwotnie nie miał zamiaru dochować zasadom
określonym wyraźnie przez zamawiającego.
Gdyby bowiem
odwołujący dopuszczał możliwość przygotowania innych koncepcji niż
koncepcja w technologii modułowej, w przypadku nie zaakceptowania przez zamawiającego
na etapie oceny Etapu I prac koncepcji modułowej, to taka oferta musiałaby ewentualnie być
uznana pod tym przynajmniej względem za poprawną.
Jednak skoro
odwołujący wbrew:
treści s.i.w.z.,
treści projektu umowy,
treści oświadczenia w formularzu ofertowym w punkcie 4,
treści oświadczenia w formularzu ofertowym w punkcie 9,
w wyjaśnieniach m.in. z 28 stycznia 2021 roku przesądza z góry, że jedyną możliwą
koncepcją architektoniczno-technologiczną jest uznana przez niego za najlepszą technologia
modułowa i nie dopuszcza możliwości żadnej modyfikacji ze swojej strony co do tej
koncepcji, to na ile jego oświadczenia w formularzu ofertowym są spójne z takimi
wyjaśnieniami? I w jaki sposób zamawiający nie narażając się przy tym na zarzut nie
zachowania zasad konkurencyjności miałby uznać ofertę takiego wykonawcy za zgodną
z treścią s.i.w.z.?
Jak wynika z powyższego, problemem w postępowaniu, a tym samym przesłanką do
uznania oferty
odwołującego za niezgodną z treścią s.i.w.z., było nie samo zaproponowanie
technologii modułowej w koncepcji, a nie dopuszczenie możliwości niezaakceptowania takiej
technologii przez z
amawiającego na etapie oceny. Takie zaś postępowanie i założenie
o
dwołującego nie podlega ochronie, a zamawiający w przedmiotowym postępowaniu został
zmuszony do odrzucenia oferty w
ykonawcy, jako przeczącej zasadom s.i.w.z.
i postanowieniom umowy.
Marginalnie tylko z
amawiający stwierdził, że skoro odwołujący przy kalkulacji ceny założył
opracowanie koncepcji jedynie w technologii modułowej i nie założył żadnych możliwości
nakładów w zakresie prac projektowych w przypadku nie zaakceptowania takiej koncepcji,
do czego z
amawiający przecież w s.i.w.z., projekcie umowy, oświadczeniach z pkt. 4 i 9
formularza zagwarantował sobie prawo, to oferta odwołującego zapewne jest dotknięta
również wadą rażąco niskiej ceny, nie uwzględniającej wszystkich niezbędnych nakładów.
Zamawiający na etapie przygotowania postępowania, jak i wyboru najkorzystniejszej
oferty dla wykonania dokumentacji projektowo-
kosztorysowej, nie określił konkretnej
technologii realizacji planowanego budynku bloku operacyjnego,
ponieważ założeniem
z
amawiającego było wybranie najkorzystniejszego rozwiązania technologicznego na etapie
realizacji umowy. Należy nadmienić, iż projektowany budynek bloku operacyjnego będzie
stanowił rozbudowę funkcjonującego budynku szpitala i na etapie sporządzania opisu
przedmiotu zamówienia, jak i wyłonienia wykonawcy dokumentacji, zamawiający nie ma
dokładnej wiedzy, w jaki sposób projektowany budynek bloku operacyjnego zostanie
skomunikowany z istniejącym budynkiem szpitala, jak również jak będzie wyglądał
ostateczny kształt układu technologicznego pomieszczeń. W tym wypadku uniemożliwia
podjęcie przez zamawiającego, na tak wczesnym etapie postępowania, jednoznacznej
decyzji co do przyszłej technologii jego realizacji.
Zamawiający wskazał, iż widząc trudności, o których mowa powyżej, umożliwił
potencjalnym w
ykonawcom zapoznanie się z terenem przyszłej lokalizacji, obligując ich do
uczestnictwa w wizji lokalnej, która odbyła się dnia 05.01.2021 r., w której to wizji odwołujący
nie uczestniczył.
Ustalenie odpowiedniej technologii wykonawstwa z
amawiający przewidział dopiero na
etapie realizacji umowy, o czym stanowi
§6 ust. 1 pkt. 9 projektu umowy, stanowiącej
załącznik nr 5 do s.i.w.z.: „do obowiązków Wykonawcy należy: 9) uzgodnienie z
Zamawiającym rozwiązań techniczno-materiałowo-technologicznych prac oraz danych
wyjściowych do kosztorysowania.”. Wykonawca składając ofertę zaakceptował projekt
umowy, której postanowienia obligowały go do ustalenia technologii wykonania na I etapie
realizacji umowy, a jednocześnie składając z ofertą oświadczenie narzucające technologię
modułową zaprzeczył oświadczeniu złożonemu w formularzu cenowym stanowiącym
integralną część oferty. Dopiero opracowany projekt koncepcji budowlanej budynku (l etap
realizacji umowy) da jednoznaczną odpowiedź zamawiającemu, jak i wykonawcy
dokumen
tacji, jaka przyjęta technologia dla realizacji budynku będzie optymalna i zapewni
zrealizowanie przedmiotu umowy w pełnym zakresie i wyznaczonym terminie.
Odwołujący chciał z góry w swojej ofercie narzucić technologię w jakiej zostanie
wykonany budynek. I
dąc za wyrokiem KIO 1543/14: „Niezgodność treści oferty z treścią
SIWZ, stanowiąca przesłankę odrzucenia oferty na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy
Pzp, zachodzi wówczas, gdy zawartość merytoryczna oferty nie odpowiada między innymi
pod względem przedmiotu zamówienia lub sposobu jego wykonania wymaganiom zawartym
w SIWZ, z zastrzeżeniem art. 87 ustawy Pzp. W tym zakresie wskazać należy, że oferta nie
odpowiadająca treści SIWZ to taka, która jest sporządzona odmiennie, niż określają to
postanowienia spe
cyfikacji. Odmienność ta może przejawiać się w zakresie proponowanego
przedmiotu zamówienia, jak też w sposobie jego realizacji.”. Jako odmienność traktować
można tu narzucenie konkretnej technologii przez odwołującego, czego zamawiający nie
oczekiwał na etapie złożenia oferty.
„Zarówno treść SIWZ, jak i treść oferty stanowią merytoryczne postanowienia oświadczeń
woli odpowiednio: zamawiającego, który w szczególności przez opis przedmiotu zamówienia
precyzuje, jakiego świadczenia oczekuje po zawarciu umowy w sprawie zamówienia
publicznego, oraz wykonawcy, który zobowiązuje się do wykonania tego świadczenia w razie
wyboru złożonej przez niego oferty jako najkorzystniejszej. Wobec tego - co do zasady -
porównanie zaoferowanego przez wykonawcę świadczenia z opisem przedmiotu
zamówienia, sposobem i terminem jego realizacji wymaganymi przez zamawiającego,
przesądza o tym, czy treść złożonej oferty odpowiada treści SIWZ - jest z nią zgodna.” (sygn.
akt. III Ca 452/17). Zamawiający nie wyraził w s.i.w.z. oświadczenia woli dotyczącej
konkretnej technologii wykonania budynku. Natomiast
odwołujący w ofercie wyraził
oświadczenie woli dotyczące wykonania projektu budynku dla budowy w technologii
modułowej. Zatem zamawiający nie ma możliwości porównania zaoferowanego przez
odwołującego świadczenia z opisem przedmiotu zamówienia przedstawionym w s.i.w.z.,
ponieważ s.i.w.z. nie zawiera szczegółów dotyczących technologii modułowej, złożona oferta
i zawarte w niej oświadczenie są niezgodne z s.i.w.z.
Reasumując powyższe, zamawiający podkreślił, że nie jest przeciwnikiem
zaprojektowania budynku, który wybudowany może być w technologii modułowej.
Zamawiający na etapie opisu przedmiotu zamówienia dotyczącego rozwiązań
technologicznych postanowił po wyborze oferty poznać propozycje projektantów, którzy są
specjalistami w tej dziedzinie, aby wybrać rozwiązanie najkorzystniejsze do panujących
warunków przy założeniu, że „budynek projektowanego bloku operacyjnego winien posiadać
dwie kondygnacje nadziemne oraz całkowite podpiwniczenie. Projektowany budynek musi
być funkcjonalnie połączony i skomunikowany z istniejącym budynkiem szpitala” (pkt. 1.1.1.
s.i.w.z.
). Zatem efektem końcowym, jednym z rozwiązań może być również budynek
realizowany w technologii modułowej, jeżeli okaże się to najkorzystniejszym rozwiązaniem.
Wykonawca nie może jednak, bowiem jest to niezgodne z treścią s.i.w.z. i w/w
dokumentów zakładać jedynej słusznej koncepcji, przez co zamawiający utraciłby realną
możliwość „zaakceptowania (bądź nie)” koncepcji na koniec etapu I realizacji zamówienia.
Dlatego też zamawiający nie mógł postąpić inaczej, jak odrzucić ofertę odwołującego, gdyż
był do tego zobowiązany na podstawie art. 89 ustawy Pzp.
Z uwagi na powyższe, zamawiający oświadczył, iż nie uznaje za zasadnych argumentów
ani wniosków odwołującego, co do konieczności uchylenia jego czynności i ponownej oceny
ofert, z uwzględnieniem oferty odwołującego.
Jedynie z tzw. ostrożności procesowej zamawiający wskazał, iż treść oferty odwołującego
budzi również wątpliwości, co do korzystania z udostępnienia potencjału w zakresie
doświadczenia i wskazania w związku z tym zakresu robót/prac objętych podwykonawstwem
podmiotu udostępniającego potencjał. Otóż odwołujący w formularzu ofertowym (cenowym)
w punkcie 12 wskazał jako część zamówienia jaką zamierza powierzyć podwykonawcy:
„wykonanie części prac projektowych, nadzór nad poprawnością procesu realizacji
zamówienia, merytoryczne wsparcie w tym techniczne, bieżące konsultacje oraz stałe
doradztwo”. W ocenie zamawiającego takie wskazanie zakresu robót jakie odwołujący
zamierza powierzyć podwykonawcy nie dookreśla konkretnej części zakresu zamówienia
jakie miałby wykonywać podwykonawca, gdyż jest zbyt ogólne. W żaden sposób tak
wskazanego „zakresu części zamówienia” nie da się wpisać w treść umowy, której projekt
odwołujący znał i zaakceptował zawarcie jej po ewentualnym wyborze przez zamawiającego.
Gdyby uznać przeciwnie, iż takie określenie zakresu robót przewidzianych dla
podwykonawcy jest wystarczające, wtedy po uzupełnieniu treści umowy (gdyby taka między
z
amawiającym a odwołującym została po wyborze zawarta), a konkretnie jej §5 ust. 1.1
brzmiałby następująco: „Wykonawca - zgodnie z oświadczeniem zawartym w Ofercie -
zamówienie wykona sam za wyjątkiem prac wykonania części prac projektowych, nadzoru
nad poprawnością procesu realizacji zamówienia, merytorycznego wsparcia w tym
technicznego, bieżących konsultacji oraz stałego doradztwa, które zostaną wykonane przy
udziale podwykonawców, na którego zasoby wykonawca powoływał się”.
Jak wi
dać powyżej i nie podlega to dowodzeniu, tak skonstruowany i podany przez
o
dwołującego zakres części zamówienia do wykonania przez podwykonawcę zawierałby
w umowie swoistą definicję ignotum per ignotum, tj. nieznanego przez nieznane, gdyż przy
tak sformułowanej treści przyszłej umowy, zamawiający właściwie nie wiedziałby jaki realnie
zakres części zamówienia wykonywać miałby podwykonawca. W tym też zakresie zdaniem
z
amawiającego, oferta odwołującego jest sprzeczna z s.i.w.z., jednak jak zostało powołane
po
wyżej, zamawiający powołuje ten argument jedynie z ostrożności procesowej.
Izba ustaliła i zważyła, co następuje.
Krajowa Izba Odwoławcza stwierdziła, iż zgodnie z art. 92 ust. 2 ustawy z dnia 11
września 2019 r. Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo zamówień publicznych (Dz.U.
z 2019 r. poz. 2020) do postępowań odwoławczych, o których mowa w uchylanej ustawie,
wszczętych po dniu 31 grudnia 2020 r., a dotyczących postępowań o udzielenie zamówienia
wszczętych przed dniem 1 stycznia 2021 r. stosuje się przepisy ustawy z dnia 11 września
2019 r. -
Prawo zamówień publicznych (Dz.U. z 2019 r. poz. 2019) dalej jako: „nowa ustawa”
albo „nPzp”.
Izba stwierdziła, że nie zachodzą przesłanki do odrzucenia odwołania, o których stanowi
przepis art. 528 nPzp.
Zamawiający prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego
z zastosowaniem przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych wymaganych przy
procedurze, której wartość szacunkowa zamówienia nie przekracza kwot określonych
w przepisach wydanych na podstawie art.
11 ust. 8 ustawy Prawo zamówień publicznych.
Krajowa Izba Odwoławcza stwierdziła, że odwołujący posiada interes w uzyskaniu
przedmiotowego zamówienia, kwalifikowanego możliwością poniesienia szkody w wyniku
naruszenia przez zamawiającego przepisów ustawy, o których mowa w art. 505 ust. 1 nPzp,
co uprawniało go do złożenia odwołania.
Uwzględniając dokumentację z przedmiotowego postępowania o udzielenie
zamówienia publicznego, jak również biorąc pod uwagę oświadczenia i stanowiska
stron, oraz uczestnik
ów postępowania odwoławczego, złożone w pismach
procesowych, jak też podczas rozprawy Izba stwierdziła, iż odwołanie zasługuje na
uwzględnienie.
W ocenie Krajowej Izby Odwoławczej zarzuty odwołującego są zasadne. Izba w całości
podziela stanowisko prezentowane
przez odwołującego, uznając je za własne.
W ocenie Izby, na obecnym etapie postępowania, zamawiający próbuje walidować treść
dokumentacji przygotowanej przez siebie, w szczególności specyfikacji istotnych warunków
zamówienia oraz wzoru umowy, próbując dopasować jej treść do zaistniałej sytuacji
faktycznej w sprawie.
Wskazać bowiem należy, iż s.i.w.z., jako dokument źródłowy, determinuje możliwość
udziału wykonawców w postępowaniu. Wykonawca analizując treść wymagań opisanych
przez zamawiającego w s.i.w.z. podejmuje decyzję, w zakresie udziału w danym
postępowaniu. W niniejszym postępowaniu, którego przedmiotem jest wykonanie
dokumentacji projektowo-kosztorysowej wraz ze sprawowaniem nadzoru autorskiego,
zamawiający nie dokonał wyłączenia polegającego na określeniu, jakiego rodzaje
technologie
nie mogą być przedmiotem składanej oferty. Skoro tak, to każdy z wykonawców,
w tym odwołujący, posiadający odpowiednie zasoby, doświadczenie i możliwości, mieli
prawo przyjąć dla realizacji tego przedmiotu zamówienia sposobną dla siebie technologię,
która z kolei determinowała, zarówno termin wykonania zamówienia, jak i cenę oferty.
Biorąc powyższe pod uwagę, zdaniem Izby, brak było podstaw do stwierdzenia
niezgodności treści oferty odwołującego z treścią s.i.w.z.
Zamaw
iający wskazywał, iż w specyfikacji istotnych warunków zamówienia w rozdziale III
w Opisie przedmiotu zamówienia w punkcie 1, części dotyczącej Etapu I jest wyraźnie
zaznaczone, że „Sporządzona koncepcja musi zostać zaakceptowana przez Zamawiającego
przed
przystąpieniem do następnych etapów prac projektowych” oraz w projekcie umowy
(stanowiącym załącznik nr 5 do s.i.w.z.) w §1 ust. 2 w odniesieniu do Etapu I jest wyraźnie
zaznaczone, że „Sporządzona koncepcja musi zostać zaakceptowana przez Zamawiającego
pr
zed przystąpieniem do następnych etapów prac projektowych”, z których to postanowień
wywodził, iż odwołujący, niejako narzucając zamawiającemu określoną technologię,
wykluczył możliwość podjęcia decyzji przez zamawiającego, w zakresie realizacji przedmiotu
zamówienia. Powyższe wywodził z postanowienia dotyczącego zaakceptowania przez
zamawiającego przedłożonej przez wykonawcę koncepcji. O ile sam fakt zaakceptowania
przez zamawiającego koncepcji nie budzi wątpliwości, to już wątpliwości budzi skutek, jaki
w
ywodzi z tego postanowienia zamawiający. Odróżnić bowiem należy etap składania oferty
od etapu realizacji zamówienia. Dlatego też, na tym etapie postępowania, nie sposób
wywodzić negatywnych skutków względem odwołującego. Skoro zatem stwierdzone zostało,
i
ż sama treść oferty nie jest sprzeczna z s.i.w.z. to okoliczność, iż przyjęta przez
odwołującego koncepcja wykonania zamówienia może zostać niezaakceptowana przez
zamawiającego wynika już z etapu nr I realizacji zamówienia (etapu realizacji umowy). Z taką
decyzją zamawiającego możemy mieć do czynienia w odniesieniu do każdego
z wykonawców, którzy złożyli swoje oferty w przedmiotowym postępowaniu. Także
argumentacja zamawiającego, iż tylko w odniesieniu do odwołującego może zaistnieć taka
sytuacja, jest arg
umentacją bezzasadną, albowiem końcowo może okazać się, że żadna
z przedstawionych koncepcji może nie uzyskać akceptacji zamawiającego, obojętnie w jakiej
technologii miałaby być wykonana.
Krajowa Izba Odwoławcza nie odnosiła się w treści uzasadnienia, ani nie było podstawą
rozstrzygnięcia, argumentacja zamawiającego, podnoszona „z ostrożności procesowej”.
Zarzuty odwołania dotyczą bowiem tylko czynności odrzucenia oferty odwołującego
wskazane w informacji zamawiającego o odrzuceniu oferty odwołującego, dlatego też Izba
odniosła się tylko do zarzutów, jakie zostały podniesione w odwołaniu.
Biorąc pod uwagę powyższe, orzeczono jak w sentencji.
O kosztach postępowania orzeczono stosownie do wyniku sprawy na podstawie art. 575
ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. poz. 2019 ze zm.)
oraz § 8 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie
szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz
wysokości i sposobu pobierania wpisu wysokości wpisu od odwołania (Dz. U. poz. 2437),
uwzględniając koszty poniesione przez odwołującego związane z: wpisem od odwołania
500,00 zł), wynagrodzeniem i wydatkami jednego pełnomocnika (3 600,00 zł, zawierający
wynagrodzenie pełnomocnika oraz wydatek jednego pełnomocnika związany z opłatą
skarbową od pełnomocnictwa), dojazdem na rozprawę (167,16 zł).
Przewodniczący:
…………………………