Sygn. akt: KIO 358/21
POSTANOWIENIE
z dnia 17 lutego 2021 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodnicz
ący: Anna Wojciechowska
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym bez
udziału stron oraz uczestników postępowania
odwoławczego w Warszawie w dniu 17 lutego 2021 r. odwołania wniesionego do Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 2 lutego 2021 r. przez wykonawcę BCJ Firmę
Instalacyjno
– Budowlaną sp. z o.o. z siedzibą w Tarnobrzegu w postępowaniu
prowadzonym przez
zamawiającego Gminę Bodzechów z siedzibą w Ostrowcu
Świętokrzyskim
postanawia:
umorzyć postępowanie odwoławcze;
nakazuje zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz
wykonawcy BCJ Firmy Instalacyjno
– Budowlanej sp. z o.o. z siedzibą w
Tarnobrzegu kwoty 10 000
zł 00 gr (słownie: dziesięć tysięcy złotych zero groszy),
uiszczonej tytułem wpisu od odwołania.
Stosownie do art. 579 i 580 ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień
publicznych (tekst jednolity Dz.U.2019 r., poz. 2019 ze zmianami) na niniejsze postanowienie
w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący: ………………………
Sygn. akt KIO 358/21
Uzasadnienie
Zamawiający – Gmina Bodzechów z siedzibą w Ostrowcu Świętokrzyskim - prowadzi
w
trybie przetargu nieograniczonego postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego,
którego przedmiotem jest „Budowa sieci kanalizacji sanitarnej w miejscowości Miłków
i
Jędrzejów - część 2”. Nr postępowania: ZP.271.14.2020. Postępowanie zostało ogłoszone
w
Biuletynie Zamówień Publicznych (ogłoszenie z dnia 18 grudnia 2020 r. za numerem
768053-N-2020).
W dniu 2 lutego 2021
r. odwołanie wniósł wykonawca BCJ Firma Instalacyjno –
Budowlana sp. z o.o. z sied
zibą w Tarnobrzegu – dalej Odwołujący. Odwołanie zostało
wniesione wobec
czynności i zaniechań Zamawiającego w postępowaniu, a mianowicie:
- wyboru
jako najkorzystniejszej oferty Przedsiębiorstwa Produkcyjno Handlowo Usługowego
„MAKO” s.c. G. G. i A. G. z siedzibą w Ostrowcu Świętokrzyskim (dalej: „Wykonawca
MAKO”), mimo iż oferta tego Wykonawcy podlegała odrzuceniu;
- zaniechaniu odrzucenia oferty Wykonawcy MAKO na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 4 ustawy
pzp w zw. z art. 90 ust. 3 ustawy pzp;
- zaniechaniu odrzucenia oferty Wykonawcy MAKO na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 3 ustawy
pzp.
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie następujących przepisów:
1. art. 89 ust. 4 ustawy pzp, poprzez zaniechanie odrzucenia oferty Wykonawcy MAKO,
pomimo iż oferta złożona przez Wykonawcę MAKO zawiera rażąco niską cenę w stosunku
do wartości przedmiotu zamówienia;
2. art. 89 ust. 1 pkt 3 ustawy pzp w zw. z art. 15 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 16 kwietnia 1993
r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (tj. Dz. U. z 2018 poz. 419), poprzez zaniechanie
odrzucenia oferty Wykonawcy MAKO
, pomimo iż złożenie oferty przez Wykonawcę MAKO
stanowi czyn nieuczciwej konkurencji z uwagi na utrudnianie dostępu do rynku innym
przedsiębiorcom, poprzez zamiar świadczenia usług poniżej kosztów.
W związku z powyższymi zarzutami Odwołujący wniósł o:
- m
erytoryczne rozpatrzenie przez Krajową Izbę Odwoławczą niniejszego odwołania i jego
uwzględnienie;
- d
opuszczenie i przeprowadzenie dowodu z dokumentacji postępowania oraz z innych
wskazywanych dowodów na okoliczności wskazane w odwołaniu;
- n
akazanie Zamawiającemu unieważnienia czynności Zamawiającego polegającej na
wyborze jako najkorzystniejszej oferty Wykonawcy MAKO
, a następnie nakazanie
Zamawiającemu odrzucenia oferty Wykonawcy MAKO z udziału w postępowaniu o
udzielenie zamówienia, a następnie powtórzenie czynności wyboru najkorzystniejszej oferty
(ponownego badania i oceny ofert);
- z
asądzenie na rzecz Odwołującego zwrotu kosztów postępowania odwoławczego, w tym
zwrotu kos
ztów wynagrodzenia profesjonalnego pełnomocnika według faktury oraz kosztów
dojazdu.
Skład orzekający Krajowej Izby Odwoławczej, wyznaczony do rozpoznania
niniejszej sprawy odwoławczej ustalił i zważył, co następuje:
W związku z brzmieniem art. 90 ust. 1 Przepisów wprowadzających ustawę - Prawo
zamówień Publicznych z dnia 11 września 2019 r. (Dz.U. z 2019 r., poz. 2020), zgodnie
z
którym do postępowań o udzielenie zamówienia, o których mowa w ustawie uchylanej
w art. 8
9, wszczętych i niezakończonych przed dniem 1 stycznia 2021 r. stosuje się przepisy
dotychczasowe. Uwzględniając okoliczność, iż postępowanie wszczęte zostało w dniu
18 grudnia
2020 r., ilekroć w treści uzasadnienia mowa o przepisach materialnych ustawy
pz
p należy przez to rozumieć ustawę z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień
publicznych.
Jednocześnie, z uwagi na treść art. 92 ust. 2 Przepisów wprowadzających ustawę -
Prawo zamówień Publicznych z dnia 11 września 2019 r. (Dz.U. z 2019 r., poz. 2020),
zg
odnie z którym do postępowań odwoławczych oraz postępowań toczących się wskutek
wniesienia skargi do sądu, o których mowa w ustawie uchylanej w art. 89, wszczętych po
dniu 31 grudnia 2020 r., dotyczących postępowań o udzielenie zamówienia wszczętych
przed
dniem 1 stycznia 2021 r., stosuje się przepisy ustawy, o której mowa w art. 1, Izba
ustaliła, że odwołanie czyni zadość wymogom proceduralnym zdefiniowanym w Dziale IX
ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych.
Izba ustaliła, iż Zamawiający przekazał kopię odwołania innym wykonawcom w dniu
4 lutego 2021 r. W terminie
wynikającym z art. 525 ust. 1 ustawy pzp do postępowania
odwoławczego nie zgłosił przystąpienia żaden wykonawca.
W dniu 9 lutego 2021
r. Zamawiający złożył odpowiedź na odwołanie, w której
oświadczył, że uwzględnia odwołanie w całości oraz wniósł o umorzenie postępowania
odwoławczego. Krajowa Izba Odwoławcza stwierdziła, że pismo uwzględniające odwołanie
zostało złożone prawidłowo i podpisane przez osobę umocowaną, w konsekwencji czego
uznała, że odwołanie zostało skutecznie uwzględnione przed otwarciem rozprawy.
Krajowa Izba Odwoławcza uznała, iż zachodzą podstawy do umorzenia
postępowania odwoławczego w oparciu o art. 522 ust. 1 ustawy pzp, zgodnie z którym w
przypadku uwz
ględnienia przez zamawiającego w całości zarzutów przedstawionych w
odwołaniu, Izba może umorzyć postępowanie odwoławcze na posiedzeniu niejawnym bez
obecności stron oraz uczestników postępowania odwoławczego, którzy przystąpili do
postępowania po stronie wykonawcy, pod warunkiem że w postępowaniu odwoławczym po
stronie zamawiającego nie przystąpił w terminie żaden wykonawca. W takim przypadku
zamawiający wykonuje, powtarza lub unieważnia czynności w postępowaniu o udzielenie
zamówienia, zgodnie z żądaniem zawartym w odwołaniu. Taka sytuacja zaistniała w
przedmiotowym postępowaniu odwoławczym. Zamawiający uwzględnił w całości zarzuty
odwołania, natomiast po jego stronie nie przystąpił do postępowania odwoławczego żaden
wykonawca, co wyczerpuje dyspozycję ww. przepisu i obliguje Izbę do umorzenia
postępowania
odwoławczego.
Powyższe
powoduje
zakończenie
postępowania
odwoławczego bez merytorycznego rozpoznania zarzutów odwołania.
O kosztach postępowania odwoławczego Izba orzekła na postawie art. 557 i 575
ustawy
z dnia 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych oraz § 9 ust. 1 pkt 2 lit. a
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie szczegółowych
rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu
pobierania wpisu od odwołania (Dz. U. z 2020 r., poz. 2437 ze zm.), nakazując dokonanie na
rzecz Odwołującego zwrotu z rachunku Urzędu Zamówień Publicznych kwoty uiszczonej
tytułem wpisu od odwołania.
Mając na uwadze powyższe postanowiono jak w sentencji.
Przewodniczący: …………………….