KIO 3517/21 WYROK dnia 15 grudnia 2021 r.

Stan prawny na dzień: 07.03.2022

Sygn. akt:  

KIO 3517/21 

WYROK 

 z dnia 15 grudnia 2021 r.  

Krajowa Izba Odwoławcza  

−   w składzie: 

Przewodniczący:      Bartosz Stankiewicz 

Protokolant:    

Mikołaj Kraska 

po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 15 grudnia 2021 r. w Warszawie 

odwołania wniesionego 

do  Prezesa  K

rajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu  3  grudnia  2021  r.  przez  wykonawcę 

GISPartner 

Sp.  z  o.o.  z  siedzibą  we  Wrocławiu  przy  ul.  Długosza  60  (51-162  Wrocław)  w 

postępowaniu  prowadzonym  przez  zamawiającego  Skarb  Państwa  –  Urząd  Komunikacji 

Elektronicznej 

z siedzibą w Warszawie przy ul. Giełdowej 7/9 (01-211 Warszawa) 

orzeka: 

1.  Uwzgl

ędnia  odwołanie  w  części  dotyczącej  zarzutu  odnoszącego  się  do  treści  pkt  3.4 

załącznika  nr  10  do  specyfikacji  warunków  zamówienia  –  tj.  wzoru  umowy  i  nakazuje 

zamawiającemu modyfikację treści ww. punktu oraz w razie potrzeby innych postanowień 

wzoru  umowy

,  która  dopuści  zmianę  wysokości  wynagrodzenia  w  sytuacji,  gdy  zakres 

zobowiązań  wykonawcy  i  specyfikacja  systemu  ulegną  zmianie  w  wyniku  prac  nad 

Analizą  Przedwdrożeniową,  jeśli  wykonawca  wykaże  zamawiającemu,  że  zmiany 

przyjęte  w  Analizie  Przedwdrożeniowej  okażą  się  niezbędne  i  jednocześnie  nie  mogły 

być  przewidziane  na  etapie  opracowywania  oferty,  a  uzasadniać  będą  podwyższenie 

wynagrodzenia. 

W pozostałym zakresie oddala odwołanie. 

Kosztami  postępowania  obciąża  wykonawcę  GISPartner  Sp.  z  o.o.  z  siedzibą  we 

Wrocławiu  w  części  3/4  oraz  zamawiającego  Skarb  Państwa  –  Urząd  Komunikacji 

Elektronicznej 

z siedzibą w Warszawie w części 1/4 i: 

zalicza  na  poczet  kosztów  postępowania  odwoławczego  kwotę  15 000  zł  00  gr 

(słownie:  piętnaście  tysięcy  złotych  zero  groszy)  uiszczoną  przez  wykonawcę 

GISPartner 

Sp.  z  o.o.  z  siedzibą  we  Wrocławiu  tytułem  wpisu  od  odwołania  oraz 

kwotę 3 600 zł 00 gr (słownie: trzy tysiące sześćset złotych zero groszy) poniesioną 

tytułem wynagrodzenia pełnomocnika ww. wykonawcy; 


zasądza od zamawiającego Skarbu Państwa – Urzędu Komunikacji Elektronicznej z 

siedzibą  w  Warszawie  na  rzecz  wykonawcy  GISPartner  Sp.  z  o.o.  z  siedzibą  we 

Wrocławiu,  kwotę  w wysokości  4  650  zł  00  gr  (słownie:  cztery  tysiące  sześćset 

pięćdziesiąt  złotych  zero  groszy)  stanowiącą  różnicę  pomiędzy  kosztami 

postępowania  odwoławczego  poniesionymi  dotychczas  przez  ww.  wykonawcę,  a 

kosztami 

postępowania za jakie odpowiadał w świetle jego wyniku. 

Stosownie  do  ar

t.  579  ust.  1  i  580  ust.  1  i  2  ustawy  z  dnia  11  września  2019  r.  Prawo 

za

mówień  publicznych  (t.j.  Dz.  U.  z  2021  r.,  poz.  1129  ze  zm.)  na  niniejszy  wyrok  –  

w termini

e 14 dni od dnia jego doręczenia – przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa 

Krajowej Izb

y Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie. 

Przewodniczący:      ……………………………. 


Sygn. akt: KIO 3517/21 

U z a s a d n i e n i e 

Skarb  Państwa  –  Urząd  Komunikacji  Elektronicznej  z  siedzibą  w  Warszawie  zwany 

dalej:  „zamawiającym”,  prowadzi  w  trybie  przetargu  nieograniczonego  postępowanie  o 

udzielenie zamówienia publicznego na podstawie przepisów ustawy z dnia 11 września 2019 

r. Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2021 r., poz. 1129 ze zm.), zwanej dalej: „Pzp” 

pn.: 

Zaprojekt

owanie,  budowa,  dostarczenie  i  wdrożenie  Rozbudowy  Systemu 

i

nformatycznego  pn.  Punkt  Informacyjny  ds.  Telekomunikacji  oraz  świadczenie  usług 

wsparcia,  asysty  przy  zbieraniu  danych  i  rozwoju  o  numerze:  BA.WZP.26.46.2021,  zwane 

dalej: „postępowaniem”. 

O

głoszenie  o  zamówieniu  zostało  opublikowane  w  Dzienniku  Urzędowym  Unii 

Europejskiej w dniu 23 listopada 2021 r., pod numerem: 2021/S 277-597886.  

Szacunkowa  wartość  zamówienia,  którego  przedmiotem  są  usługi,  jest  wyższa  od 

kwot wskazanych w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie art. 3 ust. 3 Pzp.  

W dniu 3 grudnia 2021 r. wykonawca GISPartner 

Sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu 

(zwany 

dalej: „odwołującym”) wniósł odwołanie od: 

1)  specyfikacji 

warunków zamówienia, a to ust. 3 pkt 3.4 oraz ust. 26 pkt 26.2 ppkt 26.2.1-

26.2.7 i 26.2.12 w z

wiązku z punktem 26.3 Załącznika nr 10 do SWZ Wzór Umowy, zgodnie 

z którymi:  

a) z

amawiający założył, że zakres zobowiązań wykonawcy i specyfikacja systemu mogą ulec 

zmianie  w  wyniku  prac 

nad  Analizą  Przedwdrożeniową,  przy  jednoczesnym  nałożeniu  na 

wykonaw

cę  zobowiązania  do  wykazania  zamawiającemu,  że  zmiany  zakresu  ww. 

zobowiązań  przyjęte  w  Analizie  Przedwdrożeniowej,  są  niezbędne  i  nie  mogły  być 

przewidziane  na  etapie  opracowywania  oferty  oraz  do  przedstawienia  ich  uzasadnionej  i 

rzetelnej  wyceny,  przyjmu

jąc  jednocześnie,  że  zmiany  te  nie  mogą  wpływać  na  wysokość 

wynagrodzenia,  co  oznacza, 

że  wykonawca  zrealizuje  powyższe  zmiany  w  ramach 

w

ynagrodzenia przyjętego w dniu podpisania umowy;  

b) z

amawiający zgodnie z pkt 26.3 Wzoru Umowy określił, że jedynie zmiana przewidziana w 

podpunktach  26.2.8-26.2.11 

może  skutkować  zwiększeniem  wysokości  wynagrodzenia 

w

ykonawcy  wskazując  jednocześnie  wprost,  że  pozostałe  zmiany  nie  mogą  w  żądnym 

przypadku 

stanowić  podstawy  do  zwiększenia  wysokości  wynagrodzenia  wykonawcy, 

podc

zas gdy te przesłanki to między innymi zmiana warunków technicznych, czy wzrost ceny 

materiałów lub kosztów związanych z realizacją Umowy (ppkt 26.2.12.);  


2) specyfikacji war

unków zamówienia, a to ust. 10 pkt 10.1 i 10.2 Wzoru umowy w związku z 

ust. 9 Opi

su przedmiotu zamówienia, w zakresie w jakim zamawiający narzuca wykonawcom 

wykonanie  przedmiotu  zamówienia  przy  wykorzystaniu  oprogramowania Open  Source,  bez 

możliwości  realizacji  zamówienia  przy  wykorzystaniu  oprogramowania  standardowego, 

licencjonowaneg

o  na  standardowych  zasadach  określonych  przez  producentów  tego 

oprogramowania,  lub  opisanych  przez  zamawiającego  jednak  bez  obowiązku  udzielania 

licencji otwartej;  

3) specyfik

acji warunków zamówienia, a to ust. 12 pkt 12.9-12.11 Wzoru Umowy, w których 

zam

awiający  przewidział  możliwość  narzucenia  wykonawcy  zobowiązania  do  wykonania 

zamówienia  w  liczbie  godzin  oraz  czasie  określonym  przez  biegłego  powołanego  przez 

z

amawiającego. 

Odwołujący zarzucił zamawiającemu naruszenie następujących przepisów: 

1)  art.  99  ust.  1  Pzp 

przez  opisanie  przedmiotu  zamówienia  w  sposób  niejednoznaczny  i 

niewyczerpujący,  a  przez  to  uniemożliwiający  wykonawcom  należyte  skalkulowanie  ceny 

oferty; 

2)  art.  16  pkt  1-3  Pzp  przez  opisanie 

przedmiotu  zamówienia  bez  dopuszczenia  realizacji 

zamówienia  przy  wykorzystaniu  oprogramowania  standardowego  licencjonowanego  przez 

producentów tego oprogramowania na zasadach innych niż oprogramowanie Open Source, 

narzucając wykonawcom wykonanie zamówienia przy wykorzystaniu oprogramowania Open 

Source,  a 

tym  samym  w  sposób  utrudniający  uczciwą  konkurencję  i  naruszający  równe 

traktowanie wykonawców; 

3)  art.  99  ust.  1  Pzp  oraz  art.  353

  Kodeksu 

cywilnego w związku z art. 8 ust.  1 Pzp przez 

opisanie przedmiot

u zamówienia w sposób niejednoznaczny i niewyczerpujący w zakresie:  

a) Prawa Opcji/Usług Rozwoju, przewidując możliwość narzucenia wykonawcy zobowiązania 

do wykonania zamówienia w liczbie godzin oraz czasie określonym przez biegłego, czyli przy 

ograniczeniu  swobody  wykonawcy  co  do  wyceny  przedmiotu  z

amówienia,  czyli  w  sposób 

wyłączający  możliwość  ułożenia  przez  wykonawcę  stosunku  prawnego  według  uznania 

w

ykonawcy,  w  tym  w  szczególności  w  zakresie  essentialia  negotii  Prawa  Opcji/Usług 

Rozwoju,  czy

li  określenia  pracochłonności,  a  co  za  tym  idzie  wynagrodzenia  wykonawcy  i 

terminu realizacji zamówienia;  

b)  braku  możliwości  podwyższenia  wysokości  wynagrodzenia  wykonawcy  w  przypadkach 

opisanych w punktach 26.2.1-26.2.7 i 26.1.12; 

4) art. 439 Pzp przez niewprowad

zenie do Wzoru Umowy w przedmiotowym postępowaniu, 

obejmującym usługi, zawieranej na okres dłuższy niż 12 miesięcy, postanowień dotyczących 

zasad wprowadzania zmian wysokości wynagrodzenia należnego wykonawcy, w przypadku 

zmiany  ceny  materiałów  lub  kosztów  związanych  z  realizacją  zamówienia,  wobec 

wprowad

zenia  postanowienia  ust.  26  pkt  26.3  Wzoru  Umowy,  który  przewiduje,  że  zmiany 


przewidziane  w  pkt  26.2  (z  wyjątkiem  ppkt  26.2.8-26.2.11)  w  żadnym  przypadku  nie  mogą 

stanowić podstawy do zwiększenia wysokości wynagrodzenia wykonawcy, co stoi wprost w 

sprzecz

ności z ww. przepisem art. 439 Pzp. 

związku z postawionymi zarzutami odwołujący wniósł o nakazanie zamawiającemu 

m

odyfikacji  treści  specyfikacji  warunków  zamówienia  poprzez  doprowadzenie  ich 

pos

tanowień do zgodności z ustawą, w tym przez:  

)  usunięcie  w  ust.  3  pkt  3.4  Wzoru  umowy,  względnie  takiej  jego  zmiany,  która  dopuści 

zmianę  wysokości  wynagrodzenia  w  sytuacji,  gdy  zakres  zobowiązań  wykonawcy  i 

specyfikacja  s

ystemu  ulegną  zmianie  w  wyniku  prac  nad  Analizą  Przedwdrożeniową,  jeśli 

zmiany  przyjęte  w  Analizie  Przedwdrożeniowej,  które  są  niezbędne  i  które  nie  mogły  być 

przewidziane  na  etapie  opracowywania  oferty,  uza

sadniać  będą  podwyższenie 

wynagrodzenia;  

2)  modyfikację  Wzoru  Umowy  i  Opisu  Przedmiotu  Zamówienia  w  sposób  dopuszczający 

wykonanie  przedmiot

u  zamówienia  przy  wykorzystaniu  oprogramowania  standardowego 

(tzw. COTS) licencjonowanego na standardowych zasadach 

określonych przez producentów 

tego oprogramowania, lub opisanych przez zamawiającego jednak bez obowiązku udzielania 

licencji otwartej, w ty

m w szczególności poprzez modyfikację ust. 10 Wzoru Umowy i ust. 9 

Opisu Przedmiotu Zamówienia, w sposób dopuszczający realizację przedmiotu zamówienia 

przy  wykorzystaniu  oprogramowania  standardowego,  licencjonowanego  na  standardowych 

zasadach  określonych  przez  producentów  tego  oprogramowania,  lub  opisanych  przez 

zamawiającego jednak bez obowiązku udzielania licencji otwartej; 

3) usunięcie w ust. 12 pkt 12.9-12.11 Wzoru umowy;  

4)  modyfikację  postanowień  Wzoru  Umowy  przez  wykreślenie  w  ust.  26  pkt  26.3  Wzoru 

umowy  zdania 

Zmiany  nie  mogą  w  żadnym  przypadku  stanowić  podstawy  do  zwiększenia 

wysokości  Wynagrodzenia  Wykonawcy,  z  zastrzeżeniem  Artykułu  26.2.8,  26.2.9,  26.2.10  i 

26.2.11., przy wprowadzeniu postanowi

enia Umowy, zgodnie z którym zmiany Umowy będą 

mog

ły  skutkować  zwiększeniem  wysokości  wynagrodzenia  wykonawcy,  w  szczególności  w 

okolicznościach przewidzianych w podpunkcie 26.2.12 i 26.l. 

Odwołujący  wskazał,  że  posiada  interes  we  wniesieniu  odwołania,  bowiem  jest 

podmiotem  uprawnionym  i  zdolnym  do  wykonania  prze

dmiotu  zamówienia.  Uchybienia 

z

amawiającego naruszające przepisy ustawy – zdaniem odwołującego – uniemożliwiają mu 

złożenie  oferty.  W  konsekwencji  może  on  ponieść  szkodę  w  wyniku  naruszenia  przez 

za

mawiającego  powołanych  przepisów  ustawy,  wynikającą  z  braku  możliwości  uzyskania 

przedmiotowego zamówienia. 


Odnośnie  pierwszego  zarzutu  odwołujący  wskazał,  że  zamawiający  w 

przygotowanym Wzorze Umowy, w ust. 3 pkt 3.4 Załącznika nr 10 do specyfikacji warunków 

zamówienia (zwanej dalej: „SWZ”) Wzór Umowy, założył, że zakres zobowiązań wykonawcy 

i  specyfikacja  s

ystemu  mogą  ulec  zmianie  w  wyniku  prac  nad  Analizą  Przedwdrożeniową, 

przy jednoczesnym  nałożeniu na  wykonawcę zobowiązania do  wykazania  zamawiającemu, 

że zmiany zakresu ww. zobowiązań przyjęte w Analizie Przedwdrożeniowej, są niezbędne i 

nie  mogły  być  przewidziane  na  etapie  opracowywania  oferty  oraz  do  przedstawienia  ich 

uzasadnionej  i  rzetelne

j wyceny, przyjmując jednocześnie, że zmiany te nie mogą wpływać 

na  wy

sokość  wynagrodzenia,  co  oznacza  że  wykonawca  zrealizuje  powyższe  zmiany  w 

ramach  w

ynagrodzenia  przyjętego  w  dniu  podpisania  umowy.  Zdaniem  odwołującego, 

w

ykonawca  kalkulując  cenę  oferty  nie  jest  w  stanie  przewidzieć  jakie  skutki  przyniesie 

przeprowadzenie Analiz

y Przedwdrożeniowej, przyjęcie jednak przez zamawiającego z góry, 

że  zakres  zobowiązań  wykonawcy  i  specyfikacja  systemu  mogą  się  zwiększyć/ulec 

rozszerzeniu  bez  jednoczesnej  zmiany  wynagrodzenia  nie  pozwala  wykonawcom  na 

należyte  skalkulowanie  ceny  oferty.  Tym  samym  uznać  należy,  że  przedmiot  zamówienia 

został  opisany  przez  zamawiającego  niejednoznacznie  i  niewyczerpująco,  co  narusza 

wskazane na wstępie odwołania przepisy.  

W zakresie zarzutu z pkt 2, 

odwołujący wyjaśnił, że w ust. 10 pkt 10.1 i 10.2 Wzoru 

umowy  w  związku  z  ust.  9  Opisu  przedmiotu  zamówienia  zamawiający  narzuca 

wykonawcom wykonanie przedmiotu zamówienia przy wykorzystaniu oprogramowania Open 

Source,  bez  możliwości  realizacji  zamówienia  przy  wykorzystaniu  oprogramowania 

standardowego,  licencjonowanego  na  standardowych  zasad

ach  określonych  przez 

producentów  tego  oprogramowania,  lub  opisanych  przez  zamawiającego  jednak  bez 

obowiązku  udzielania  licencji  otwartej.  Powyższe  w  sposób  istotny  utrudnia  uczciwą 

konkurencję  i  narusza  równe  traktowanie  wykonawców,  którzy  dysponują  odpowiednim 

doświadczeniem  i  zasobami  w  postaci  oprogramowania  standardowego  (tzw.  COTS  – 

commercial  of-the-

shelf),  pozwalającego  na  należyte  wykonanie  zobowiązań,  jednak  bez 

obowiązku udzielania licencji otwartej przewidzianej w Oprogramowaniu Open Source. 

Od

wołujący wskazał, że zamawiający w definicjach we Wzorze Umowy przewidział definicję 

„Standardowego  Oprogramowania  Systemowego”  i  „Standardowego  Oprogramowania 

Aplikacyjnego”, jednak w całym Wzorze Umowy i w Opisie Przedmiotu Zamówienia w żaden 

sposób  zamawiający  nie  określił  możliwości  jego  wykorzystania,  co  więcej  zamawiający  w 

ogóle wykluczył możliwość zastosowania oprogramowania standardowego.  

Jeśli chodzi o kolejny zarzut odwołujący uzasadnił, że w SWZ, a to ust. 12 pkt 12.9-

12.11  Wzoru  Umowy,  zamawia

jący  przewidział  możliwość  narzucenia  wykonawcy 

zobowiązania  do  wykonania  zamówienia  w  liczbie  godzin  oraz  czasie  określonym  przez 

biegłego powołanego przez  zamawiającego,  czym zamawiający  naruszył  art.  99  ust.  1  Pzp 


oraz  art.  353

  Kodeksu  cywilnego  w 

związku  z art.  8  ust.  1  Pzp  przez opisanie przedmiotu 

zamówienia  w  sposób  niejednoznaczny  i  niewyczerpujący  w  zakresie  Prawa  Opcji/Usług 

Roz

woju,  przewidując  możliwość  narzucenia  wykonawcy  zobowiązania  do  wykonania 

zamówienia w liczbie godzin oraz czasie określonym przez biegłego, czyli przy ograniczeniu 

swobody  w

ykonawcy  co  do  wyceny  przedmiotu  zamówienia,  czyli  w  sposób  wyłączający 

możliwość  ułożenia  przez  wykonawcę  stosunku  prawnego  według  uznania  wykonawcy,  w 

tym  w  szczególności  w  zakresie  essentialia  negotii  Prawa  Opcji/Usług  Rozwoju,  czyli 

określenia pracochłonności, a co za tym idzie wynagrodzenia wykonawcy i terminu realizacji 

zamówienia.  

W  ocenie 

odwołującego  zaproponowane  przez  zamawiającego  rozwiązanie  nie  może  być 

zaakceptowane,  albowiem  rodzi  istotne  ryzyko  narzucenia  w

ykonawcy  zobowiązania  do 

wykonania części przedmiotu zamówienia w sposób zupełnie oderwany od woli wykonawcy, 

a  być  może  nawet  w  skrajnym  przypadku  do  wykonania  zobowiązania  niemożliwego  do 

realizacji przez wy

konawcę w określonym przez biegłego terminie, lub w sposób powodujący 

istotne  szkody  u  w

ykonawcy,  ze  względu  na  obniżenie  liczby  godzin  niezbędnej  do 

wykonania  zamówienia.  Zdaniem  odwołującego  najlepszy  nawet  biegły  nie  zna  specyfiki 

pracy w

ykonawcy, dostępnych wykonawcy zasobów, modelu pracy czy możliwego podejścia 

do  realizacji  zamówienia  –  tym  samym  wprowadzenie  możliwości  narzucenia  wykonawcy 

przez biegłego ww. parametrów świadczeń w zakresie Prawa Opcji/Usług Rozwoju nie może 

zosta

ć zaakceptowane.  

W  przypadku  ostatniego  z  pod

niesionych  zarzutów  odwołujący  wyjaśnił,  że 

z

amawiający  zgodnie  z pkt 26.3  Wzoru  Umowy określił,  że jedynie zmiana  przewidziana  w 

podpunktach  26.2.8-26.2.11 

może  skutkować  zwiększeniem  wysokości  wynagrodzenia 

w

ykonawcy  wskazując  jednocześnie  wprost,  że  pozostałe  zmiany  nie  mogą  w  żądnym 

przypadku  stan

owić  podstawy  do  zwiększenia  wysokości  wynagrodzenia  wykonawcy, 

podczas gdy te przesłanki to między innymi zmiana warunków technicznych, czy wzrost ceny 

materia

łów  lub  kosztów  związanych  z  realizacją  Umowy  (ppkt  26.2.12.).  W  ocenie 

odwołującego nieuwzględnienie możliwości zmiany wysokości wynagrodzenia wykonawcy w 

okolicznościach przewidzianych w ust. 26 ppkt 26.2.12 i 26.10 Wzoru Umowy stanowi błąd, 

albowiem  z  jednej  strony  z

amawiający  nie  przewiduje  możliwości  podwyższenia 

wynagrodzenia (art. 26

.3) przewidując możliwość tej zmiany w art. 26.10.  

Ponadto 

odwołujący  wskazał,  że  zamawiający  prowadził  już  kilka  postępowań 

dotyczących  przedmiotu  zamówienia  analogicznego,  jak  w  przypadku  przedmiotowego 

postępowania, jednak bez pozytywnego skutku, wskazując w szczególności na:  

)  fakt  rozwiązania  przez  zamawiającego  umowy  na  wykonanie  zamówienia  zawartej  z  e-

point  S.A.  w  wyniku  przeprowadzenia  postępowania  o  udzielenie  zamówienia  publicznego 

pn. 

Zaprojektowanie, 

budow

a,  dostarczenie  i  wdrożenie  rozbudowy  systemu 


informatycznego  pn.  Punkt  Informacyjny  ds.  Telekomunikacji  oraz  świadczenie  usług 

wsparcia, asysty przy zbieraniu danych i rozwoju 

– sprawa BA.WZP.26.15.2020; 

)  unieważnienie  w  maju  2021  r.  postępowania  o  udzielenie  zamówienia  prowadzonego  w 

trybie  negocjacji  bez 

ogłoszenia  pn.  Zaprojektowanie,  budowa,  dostarczenie  i  wdrożenie 

Rozbudowy  Systemu  informatycznego  pn.  Punkt  Informacyjny  ds.  Telekomunikacji  oraz 

świadczenie  usług  wsparcia,  asysty  przy  zbieraniu  danych  i  rozwoju,  sprawa  nr 

BA.WZP.26.12.2021;  

3)  uniewa

żnienie  w  październiku  2021  r.  postępowania  o  udzielenie  zamówienia 

prowadzonego  w  trybie  negocjacji  bez  ogłoszenia  pn.  Zaprojektowanie,  budowa, 

dostarcz

enie i wdrożenie Rozbudowy Systemu informatycznego pn. Punkt Informacyjny ds. 

Telekomunikacji  oraz  świadczenie  usług  wsparcia,  asysty  przy  zbieraniu  danych  i  rozwoju

sprawa nr BA.WZP.26.13.2021.  

Zdaniem o

dwołującego działania zamawiającego (w szczególności nieprecyzyjne określenie 

przedmiotu  zamówienia  powodujące  ryzyko  niemożliwe  do  oszacowania)  oraz  wyłączenie 

możliwości  zastosowania oprogramowania standardowego,  przy  jednoczesnej konieczności 

utrzymania  funkcjonalności  istniejącego  rozwiązania  (co  de  facto  też  przekłada  się  na 

niemożliwe  do  oszacowania  ryzyko)  były  powodem  fiaska  poprzednich  prób  realizacji 

zamówienia. 

W  ramach  przedmiotowego  postępowania  odwoławczego  nie  zgłosił  przystąpienia 

żaden wykonawca.  

W  dniu  14  grudnia  2021 

r.  zamawiający  złożył  odpowiedź  na  odwołanie.  W 

odpowiedzi 

zamawiający wniósł o oddalenie odwołania w całości.  

argumentacji dotyczącej pierwszego zarzutu zamawiający wyjaśnił, że zakłada, iż 

potencjalny  w

ykonawca  jako  profesjonalny  podmiot  prowadzący  działalność  w  zakresie 

obejmującym przedmiot umowy sporządzi swoją ofertę w sposób profesjonalny, która będzie 

odpowiadała opisowi przedmiotu zamówienia. Mając na uwadze stopień komplikacji budowy 

czy  też  rozbudowy  systemów  informatycznych,  zamawiający  stwierdził,  że  wyszedł 

naprzeciw potencjalnym w

ykonawcom pozwalając na możliwość modyfikacji zawartej umowy 

z  w

ykonawcą  w  okolicznościach  przewidzianych  we  wzorze  umowy.  Przytoczony  przez 

o

dwołującego  zapis  art.  3.4.  wzoru  umowy  zezwala  stronom  umowy  na  dokonanie  zmiany 

umowy, w zw

iązku z art. 26.2.6 w przypadku, kiedy wykonawca w wyniku prac nad Analizą 

Przedwdrożeniową  uzna,  iż  założenia  odnośnie  określonych  w  ofercie  zobowiązań 

wykonawcy  i  specyfikacji  s

ystemu  okazały  się  niewłaściwe  i  powinny  ulec  zmianie  w  celu 

umożliwienia prawidłowej realizacji umowy. Zamawiający wskazał, że w takim przypadku nie 

może  przejąć  odpowiedzialności  wykonawcy  jako  profesjonalisty  w  zakresie  rzetelnego 


opracowania  Analizy  Przedwdrożeniowej,  a  jednocześnie  umożliwia  wykonawcy 

kontynuowanie  realizacji  umowy  b

ez  ponoszenia  konsekwencji  rozwiązania  umowy  z 

przyczyn leżących po stronie wykonawcy lub naliczenia kar umownych z tytułu nienależytego 

wykonania  przedmiotu  umowy. 

Zamawiający  wyjaśnił,  że  powyższy  zapis  wprowadził 

pomimo  przedstawienia  wykonawcom  w  SWZ  obecnego  syste

mu  oraz  możliwością 

zapoznania się z całą dokumentacją, w tym kodami źródłowymi, co zdaniem zamawiającego 

jest  wystarczające  do  sporządzenia  prawidłowej  oferty  przez  podmiot  profesjonalnie 

prowadzącego  działalność  gospodarczą.  Idąc  dalej  zamawiający  wyjaśnił,  że  stawiany 

powyżej  zarzut  z  uwzględnieniem  treści  całości  SWZ,  w  tym  projektu  umowy  budził  jego 

wątpliwości co do właściwego zrozumienia przedmiotu umowy przez odwołującego, a co za 

tym  idzie  możliwości  sporządzenia  profesjonalnej  oferty  i  potencjalnego  wykonania 

z

amówienia  przez  odwołującego.  Rozbudowa  systemu  wynika  z  rozporządzenia  Ministra 

Administracji  i  Cyfryzacji  z  dnia  24  lutego  2014  r.  w  sprawie  inwentaryzacji  infrastruktury  i 

usług  telekomunikacyjnych  (Dz.U.  z  2014  r.  poz.  276).  Mając  na  uwadze  konieczność 

implementacji  do  polskiego porządku  prawnego Europejskiego Kodeksu Łączności  (EKŁE), 

który rozszerza zakres sprawozdawczości, zamawiający przewidział w postępowaniu prawa 

opcji  oraz  możliwość  udzielenia  zamówienia  dodatkowego.  Takie  rozwiązanie  pozwoli  na 

Rozbudowę  Systemu  bezpośrednio  po  implementacji  EKŁE  i  możliwość  niezwłocznego 

wykorzystania posiadanych danych w celu gospodarnego wydatkowania środków unijnych w 

ramach  nowej  perspektywy.  Zamawi

ający  stwierdził,  że  na  możliwość  zmiany  przedmiotu 

zamówienia  przez  niego,  w  tym  Analizy  Przedwdrożeniowej  wskazał  wprost  w  prawie  opcji 

art.  12.43  oraz  12.54).  Okoliczności  zmiany  umowy  i  jej  wartości  stanowią  zatem 

zabezpieczenie  interesów  zarówno  zamawiającego  jak  i  wykonawcy.  Podobnym 

zabezpiecze

niem jest możliwość realizacji prac rozwojowych. 

Na  podstawie  dokumentacji  przedmiotowego 

postępowania  oraz  biorąc  pod  uwagę 

stanowiska 

stron, Izba ustaliła i zważyła, co następuje: 

Izba  uznała,  że  odwołujący  posiada  interes  w  uzyskaniu  zamówienia  oraz  może 

ponieść szkodę w wyniku naruszenia przez zamawiającego przepisów ustawy, czym wypełnił 

materialnoprawne  przesłanki  dopuszczalności  odwołań,  o których  mowa  w  art.  505  ust.  1 

Pzp.  Ponadto  Izba 

stwierdziła,  że  nie  została  wypełniona  żadna  z  przesłanek  skutkujących 

odrzuceniem 

odwołania  na  podstawie art.  528  Pzp  i  skierowała  odwołanie  na  rozprawę  w 

zak

resie podniesionych zarzutów. 


Izba 

zaliczyła na poczet materiału dowodowego: 

dokumentację przekazaną w postaci elektronicznej, zapisaną na płycie CD, przesłaną do 

akt sprawy przez zamawiającego w dniu 9 grudnia 2021 r., w tym w szczególności: 

- specyfikacj

ę warunków zamówienia (zwaną dalej nadal: „SWZ”); 

ogłoszenie o zamówieniu; 

załączony do odpowiedzi na odwołanie zmodyfikowany załącznik nr 10 do SWZ – wzór 

umowy. 

I

zba ustaliła co następuje 

Kwestionowane 

przez odwołującego postanowienia załącznika nr 10 do SWZ – wzór 

umowy

, posiadały następującą treść: 

- pkt 3.4 

– Strony są świadome, że zakres zobowiązań Wykonawcy i specyfikacja Systemu 

mog

ą  ulec  zmianie  w  wyniku  prac  nad  Analizą  Przedwdrożeniową.  Wykonawca  jest 

zobowiązany wykazać Zamawiającemu, zmiany zakresu ww. zobowiązań przyjęte w Analizie 

Przedwdrożeniowej,  które  są  niezbędne  i  które  nie  mogły  być  przewidziane  na  etapie 

opracowywania 

Oferty  wraz  z  ich  uzasadnioną  i  rzetelną  wyceną.  Powyższe  zmiany  nie 

mogą  wpływać  na  wysokość  Wynagrodzenia,  co  oznacza  że  Wykonawca  zrealizuje 

powyższe  zmiany  w  ramach  Wynagrodzenia  przyjętego  w  dniu  podpisania  Umowy, 

Proponowane  prz

ez  Wykonawcę  zmiany  nie  mogą  wpłynąć  na  datę  realizacji 

poszczególnych  Etapów.  Zmiany  o  których  mowa  nie  mogą  polegać  na  ograniczeniu 

wymagań określonych w SWZ i Ofercie (Załącznik Nr 1 i Nr 2 do Umowy)

-  pkt  10.1.  i  10.2. 

–  10.1.  Z  zastrzeżeniem  postanowień  ustępów  następnych  Wykonawca 

musi do realizacji Przedmiotu Umowy wykorzystać Oprogramowanie Open Source zgodnie z 

jego definicją podaną przez Zamawiającego w OPZ.  

Wykaz  Oprogramowania  Open  Source,  z  którego  korzysta  Wykonawca,  wraz  z 

warunkami  licencyjnymi  jest  zawarty  w  Ofercie.  W  razie  ewentualnych  sprzeczności 

warunków  licencyjnych  i  Umowy,  stosuje  się postanowienia  Umowy.  Wykorzystanie  innego 

Oprogramowania  Open  Source,  tj. 

jego  uzupełnienie,  wymaga  uprzedniej  pisemnej  zgody 

Zamawiającego.  Wykonawca  nie  może  wymienić  zaoferowanego  Oprogramowania  Open 

Source na inne. 

-  pkt  12.9-12.11 

–  12.9.  W  przypadku  kiedy  Zamawiający  i  Wykonawca  nie  będą  w  stanie 

porozumieć  się  co  do  oceny  pracochłonności  danego  zamówienia  oraz  terminu  jego 

realizacji,  Zamawiający  może  powołać  biegłego  z  zakresu  informatyki,  wpisanego  na  listę 

biegłych  sądowych  przy  sądzie  powszechnym,  w  celu  wyceny  pracochłonności  oraz 

określenia czasu niezbędnego do realizacji wnioskowanych prac.  


12.10.  Wykonawca  b

ędzie  zobowiązany  pokryć  koszty  wynagrodzenia  biegłego  w 

przypadku,  kiedy  liczba  roboczo

godzin  ustalona  przez  biegłego  będzie  mniejsza  niż  ilość 

wsk

azana  przez  Wykonawcę  o  15%  i  więcej.  W  przypadku  gdy  różnica wyniesie  mniej  niż 

15% koszty wynagrodzenie bi

egłego poniesie Zamawiający. 

Wykonawca jest zobowiązany do wykonania zamówienia w liczbie godzin oraz czasie 

określonym przez biegłego

- pkt 26.2. i 26.3. 

– 26.2. Na podstawie art. 455 ust. 1 PZP, Strony dopuszczają możliwość 

zmiany 

Umowy,  która  nie  stanowi  istotnej  zmiany  jej  przedmiotu,  a  także  w  przypadku 

wystąpienia następujących okoliczności: 

[usunięty];  

zmiany  warunków  technicznych  wdrażanej  Rozbudowy  Systemu,  gdy  wystąpi 

niedostępność  na  rynku  materiałów  lub  urządzeń,  spowodowana  zaprzestaniem  produkcji 

lub  wycofaniem  z  rynku  tych  materiałów  lub  urządzeń  -  przy  czym  zmiana  ta  nie  może 

skutkować obniżeniem parametrów technicznych oferowanego rozwiązania;  

26.2.3.  zmiany  w

arunków  technicznych  wdrażanej  Rozbudowy  Systemu  w  przypadku 

pojawienia  się  na  rynku  części,  materiałów  lub  urządzeń  nowszej  generacji  pozwalających 

na zaoszczędzenie przez Zamawiającego kosztów realizacji przedmiotu Umowy lub kosztów 

eksploatacji  wykonanego  przedmiotu  Umowy  - 

przy  czym  zmiana  ta  nie  może  skutkować 

obniżeniem parametrów technicznych oferowanego rozwiązania;  

zmiany  warunków  technicznych  wdrażanej  Rozbudowy  Systemu  w  przypadku 

konieczności 

zrealizowania 

Umowy 

przy 

zastosowaniu 

innych 

rozwiązań 

technicznych/technologicznych  w  sytuacji,  gdyby  zas

tosowanie  przewidzianych  rozwiązań 

groziło niewykonaniem lub wadliwym wykonaniem Umowy - przy czym zmiana ta nie może 

skutkować obniżeniem parametrów technicznych oferowanego rozwiązania;  

[usunięty]; 

26.2.6.  z

miany  warunków  technicznych  wdrażanej  Rozbudowy  Systemu  jeżeli  po 

opracowaniu 

Analizy Przedwdrożeniowej będzie to niezbędne dla zapewnienia prawidłowego 

i  efektywnego  funkcjonowania  Rozbudowanego  Systemu,  zgodnie  z wymaganiami 

Zamawiającego zawartymi w OPZ – przy czym zmiana ta nie może skutkować obniżeniem 

par

ametrów technicznych Rozbudowanego Systemu; 

zaistnienia 

Siły 

Wyższej, 

która 

ma 

wpływ 

na 

zmiany 

terminów 

Odbiorów/przedstawienia do Odbioru Produktów; 

zmiany stawki podatku od towarów i usług VAT; 

26.2.9.  zmiany wysoko

ści minimalnego wynagrodzenia za pracę albo wysokości minimalnej 

stawki godzinowej, ustalonych na podstawie przepisów ustawy z dnia 10 października 2002 

r. o 

minimalnym wynagrodzeniu za pracę (t.j. Dz. U. z 2018 r., poz. 2177 z późn. zm.) jeżeli 

zmiany te 

będą miały wpływ na koszty wykonania zamówienia przez Wykonawcę; 


zmiany  zasad  podlegania  ubezpieczeniom  społecznym  lub  ubezpieczeniu 

zdrowotnemu lub wysokości stawki składki na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne, jeżeli 

zmiany t

e będą miały wpływ na koszty wykonania zamówienia przez Wykonawcę; 

zmiany  zasad  gromadzenia  i  wysokości  wpłat  do  pracowniczych  planów 

kapitałowych,  o  których  mowa  w  ustawie  z  dnia  4  października  2018  r.  o pracowniczych 

planach  kapitałowych  jeżeli  zmiany  te  będą  miały  wpływ  na  koszty  wykonania  zamówienia 

przez Wykonawcę 

zmiany  (wzrostów  lub  spadków)  ceny  materiałów  lub  kosztów  związanych 

realizacją Umowy. 

Zmiany,  o  których  mowa  w  niniejszym  Artykule  wprowadzane  będą  w  zakresie 

niezbędnym  do  dostosowania  Umowy  do  zaistniałych  okoliczności.    Zmiany  nie  mogą  w 

żadnym  przypadku  stanowić  podstawy  do  zwiększenia  wysokości  Wynagrodzenia 

Wykonawcy,  z 

zastrzeżeniem  Artykułu  0,  0,  0,  0  i  0.  Każda  ze  zmian,  o których  mowa 

w niniejszym  Artykule, 

może  natomiast  skutkować  obniżeniem  wysokości  Wynagrodzenia 

Wykonawcy

Treść przepisów dotyczących zarzutów: 

-  art.  99  ust.  1  Pzp 

–  Przedmiot  zamówienia  opisuje  się  w  sposób  jednoznaczny  i 

wyczerpujący,  za  pomocą  dostatecznie  dokładnych  i  zrozumiałych  określeń,  uwzględniając 

wym

agania i okoliczności mogące mieć wpływ na sporządzenie oferty

- art. 16 pkt 1 Pzp 

– Zamawiający przygotowuje i przeprowadza postępowanie o udzielenie 

zamówienia w sposób:  

1) zapewniający zachowanie uczciwej konkurencji oraz równe traktowanie wykonawców

2) przejrzysty;  

3) proporcjonalny. 

-  art.  353

  k.c. 

–  Strony  zawierające  umowę  mogą  ułożyć  stosunek  prawny  według  swego 

uznania,  byleby  jego  treść  lub  cel  nie  sprzeciwiały  się  właściwości  (naturze)  stosunku, 

ustawie ani zasadom współżycia społecznego.; 

- art. 8 ust. 1 Pzp 

– Do czynności podejmowanych przez zamawiającego, wykonawców oraz 

uczestników konkursu w postępowaniu o udzielenie zamówienia i konkursie oraz do umów w 

sprawach  zamówień  publicznych  stosuje  się  przepisy  ustawy  z  dnia  23  kwietnia  1964  r.  – 

Kodeks  cywilny  (Dz.  U.  z 

2020  r.  poz.  1740  i  2320),  jeżeli  przepisy  ustawy  nie  stanowią 

inaczej.; 

- art. 439 Pzp 

– 1. Umowa, której przedmiotem są roboty budowlane lub usługi, zawarta na 

okres dłuższy niż 12 miesięcy, zawiera postanowienia dotyczące zasad wprowadzania zmian 

wysoko

ści wynagrodzenia należnego wykonawcy, w przypadku zmiany ceny materiałów lub 

kosztów związanych z realizacją zamówienia.  


2. W umowie określa się:  

1)  poziom  zmiany  ceny  materiałów  lub  kosztów,  o  których  mowa  w  ust.  1,  uprawniający 

strony umowy do żądania zmiany wynagrodzenia oraz początkowy termin ustalenia zmiany 

wynagrodzenia;  

2) sposób ustalania zmiany wynagrodzenia:  

a) z użyciem odesłania do wskaźnika zmiany ceny materiałów lub kosztów, w szczególności 

wskaźnika ogłaszanego w komunikacie Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego lub  

b)  przez  wskazanie  innej  podstawy,  w  szczególności  wykazu  rodzajów  materiałów  lub 

kosztów,  w  przypadku  których  zmiana  ceny  uprawnia  strony  umowy  do  żądania  zmiany 

wynagrodzenia;  

3)  sposób  określenia  wpływu  zmiany  ceny  materiałów  lub  kosztów  na  koszt  wykonania 

zamówienia  oraz  określenie  okresów,  w  których  może  następować  zmiana  wynagrodzenia 

wykonawcy;  

4)  maksymalną  wartość  zmiany  wynagrodzenia,  jaką  dopuszcza  zamawiający  w  efekcie 

zastosowania p

ostanowień o zasadach wprowadzania zmian wysokości wynagrodzenia.  

Jeżeli umowa została zawarta po upływie 180 dni od dnia upływu terminu składania ofert, 

początkowym terminem ustalenia zmiany wynagrodzenia jest dzień otwarcia ofert, chyba że 

zamawiający określi termin wcześniejszy.  

4.  Przez  zmianę  ceny  materiałów  lub  kosztów  rozumie  się  wzrost  odpowiednio  cen  lub 

kosztów,  jak  i  ich  obniżenie,  względem  ceny  lub  kosztu  przyjętych  w  celu  ustalenia 

wynagrodzenia wykonawcy zawartego w ofercie.  

5. Wykonawca

, którego wynagrodzenie zostało zmienione zgodnie z ust. 1–3, zobowiązany 

jest do zmiany wynagrodzenia przysługującego podwykonawcy, z którym zawarł umowę, w 

zakresie odpowiadającym zmianom cen materiałów lub kosztów dotyczących zobowiązania 

podwykonawcy, 

jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:  

1) przedmiotem umowy są roboty budowlane lub usługi;  

2) okres obowiązywania umowy przekracza 12 miesięcy

Izba zważyła co następuje. 

Biorąc pod uwagę zgromadzony w sprawie materiał dowodowy oraz stanowiska stron 

Izba uznała, że odwołanie częściowo zasługiwało na uwzględnienie. 

ocenie składu orzekającego potwierdził się zarzut oznaczony w petitum odwołania 

pkt  1.  Konfro

ntując  stanowiska  stron  w  ramach  przedmiotowego  zarzutu  Izba  doszła  do 

przekonan

ia,  że  jakkolwiek  słuszna  była  argumentacja  zamawiającego  wskazująca  na 

intencję  wprowadzenia  pkt  3.4  wzoru  umowy,  która  koncentrowała  się  na  podkreśleniu 

odpowiedzialności wykonawcy za rzetelne przygotowanie oferty, to zupełnie niezrozumiałym 


okazał  się  brak  wprowadzenia  mechanizmu  dopuszczającego  zmianę  wysokości 

wynagrodzenia  wykonawcy  w  sytuacji,  gdy  zakres  zobow

iązań  tego  wykonawcy  i 

specyfikacja  systemu 

ulegną  zmianie  w  wyniku  prac  nad  Analizą  Przedwdrożeniową,  jeśli 

zmiany 

przyjęte w tej Analizie, które okażą się niezbędne i – przede wszystkim – nie mogły 

być przewidziane na etapie opracowania oferty i które uzasadniać będą podwyższenie tego 

wynagrodzenia. 

Zamawiający  nie  był  w  stanie  przy  tym  potwierdzić  swojej  argumentacji 

wskazującej na korelację treści pkt 3.4 wzoru umowy z postanowieniami odnoszącymi się do 

prawa opcji. W 

związku z tym o ile zasadne było stanowisko zamawiającego wskazujące, że 

wykonawca,  k

tóry  nierzetelnie  przygotował  swoją  ofertę,  ponieważ  nie  zapoznał  się 

dokumentacją  niezbędną  dla  jej  sporządzenia,  nie  może  domagać  się  zwiększenia 

wynagrodzenia na etapie realizacji zamówienia w związku z wykonaniem prac koniecznych 

do  zrealizowania 

przedmiotu  zamówienia  i  możliwych  do  przewidzenia  w  momencie 

przygotowania  oferty,  to  pozbawianie  przez  za

mawiającego  wynagrodzenia  wykonawcy  w 

przypadku  zmiany  zakresu 

zobowiązań  wykonawcy  i  specyfikacji  systemu  przyjętej  w 

Analizie  Przedwdrożeniowej,  które  okażą  się  niezbędne  i  jednocześnie  nie  mogły  być 

przewidziane  na  etapie  opracowywania  oferty

,  należało  uznać  za  niedopuszczalne.  Skoro 

zmiany  zakresu 

zobowiązań wykonawcy i specyfikacji systemu nie mogły być przewidziane 

na  etapie  opracowania  oferty,  to  nie  można  takiej  sytuacji  traktować  jako  nierzetelności 

wykonawcy 

przy  sporządzeniu  oferty.  Ponadto  zamawiający  nie  był  w  stanie  określić 

potencjalnej 

wielkości  lub  zakresu  takich  zmian,  których  nie  można  będzie  przewidzieć  na 

etapie  opracowywania  oferty,  a 

mogą  wynikać  z  pojawienia  się  nowych  okoliczności  na 

etapie realizacji zamówienia np. w wyniku zmian legislacyjnych, przez co może się okazać, 

ze zakres tych zmian będzie na tyle duży, że może wpłynąć na opłacalność realizacji całego 

zamówienia  dla  wykonawcy.  Taka  okoliczność  może  mieć  wpływ  na  wynik  postępowania 

choćby z tego względu, że wykonawcy obawiając się ryzyka znacznego zwiększenia prac w 

trakcie  realizacji  zamówienia,  za  które  nie  będzie  przysługiwać  im  wynagrodzenie,  mogą 

zdecydować się na niezłożenie oferty w postępowaniu.  

W  związku  z  tym  Izba  uznała,  że  przedmiotowy  zarzut  należało  uwzględnić.  Jednocześnie 

mając  świadomość  znaczenia  pkt  3.4  wzoru  umowy  skład  orzekający  doszedł  do 

przekonania, że nie było konieczności nakazania usunięcia ww. punktu z treści dokumentu, 

ponieważ  wystarczającym  okazała  się  jego  modyfikacja  przez  wprowadzenie  mechanizmu 

dopu

szczającego  zmianę  wysokości  wynagrodzenia  w  sytuacji,  gdy  zakres  zobowiązań 

wykonawcy  i  specyfikacja  s

ystemu  ulegną  zmianie  w  wyniku  prac  nad  Analizą 

Przedwdrożeniową, jeśli wykonawca wykaże zamawiającemu, że zmiany przyjęte w Analizie 

Przedwdrożeniowej  okażą  się  niezbędne  i  jednocześnie  nie  mogły  być  przewidziane  na 

etapie  opracowywania  oferty,  a  uza

sadniać  będą  podwyższenie  wynagrodzenia.  Ponadto 

mając  na  uwadze  dyspozycje  zawartą  w  art.  554  ust.  6  Pzp,  Izba  w  kontekście 


przedmiotowej modyfikacji 

nie nakazywała wprowadzenia do wzoru umowy postanowienia o 

określonej  treści,  skupiając  się  na  podaniu  wytycznych,  według  których  te  postanowienia 

powinny przez zamawia

jącego zostać zmienione. 

W zakresie zarzutu oznaczonego pkt 2 w petitum 

odwołania, Izba w znacznej mierze 

przyjęła za własną argumentację zamawiającego i uznała, że istotne znaczenie miało to, że 

z

amawiający  ma  prawo  określić  przedmiot  zamówienia  w  taki  sposób,  aby  uzyskać 

oczekiwany  efekt,  bowiem  przepisy 

Pzp  pozostawiają  właśnie  zamawiającemu  możliwość 

precyzowania cech p

rzedmiotu zamówienia w sposób, który chroni jego obiektywny interes. 

W  orzecznictwie  istnieje  ugruntowane  stanowisko,  zgodnie  z  którym  fakt,  że  nie  wszystkie 

podmioty  z  danej  branży  mogą  wziąć  udział  w  postępowaniu  z  powodu  niespełnienia 

wszystkich wymagan

ych parametrów nie przesądza o tym, że postępowanie narusza zasady 

uczciwej  konkurencji.  Sama  okoliczność,  że  odwołujący  nie  spełnia  wszystkich  wymagań 

określonych przez zamawiającego, w tym przypadku dotyczących typu oprogramowania, nie 

świadczy jeszcze o tym, że została naruszona zasada uczciwej konkurencji. Aby udowodnić 

n

aruszenie zasad  systemu zamówień  publicznych  w  opisie przedmiotu zamówienia,  należy 

wykazać,  że  wymagania  określone  przez  zamawiającego  nie  wynikają  z  jego 

zobiektywizowanych  potrzeb,  a  oczekiw

ania  co  do  określonych  parametrów  są  na  tyle 

wygórowane,  że  utrudniają  lub  uniemożliwiają  dostęp  do  zamówienia.  W  tym  wypadku 

jednak  trudno  założyć,  że  warunek  wykorzystania  oprogramowania  Open  Source  utrudnia 

w

ykonawcy  pozyskania  zamówienia,  gdyż  ma  on  –  podobnie  jak  pozostali  wykonawcy  –

dostęp do tego oprogramowania.  

W  d

alszej  kolejności  skład  orzekający  uwzględnił  fakt,  że  dotychczasowy  system  został 

zbudowany  na  bazie  oprogramowania  typu  Open  Source

,  także  należało  przyjąć,  że 

przedmiotowe 

postępowanie  stanowi  kontynuację  koncepcji  oraz  działań  zamawiającego  w 

związku  realizacją  systemu  objętego  zamówieniem,  co  potwierdza  uzasadnione  potrzeby 

zamawiającego w tym zakresie.  

Biorąc  powyższe  pod  uwagę  Izba  uznała,  że  zamawiający  dokonując  wyboru  w  postaci 

oprogramowania Open Source kierował się obiektywnymi potrzebami, w tym zapewnieniem 

sobie  swobodnego  doboru  wykonawców  w  przypadku  ewentualnej  potrzeby  rozbudowy 

systemu,  a  także  usług  serwisowych  tego  oprogramowania.  Ponadto  w  załączniku  nr  2  do 

opisu  przedmiotu  zamówienia  zamawiający  wskazał  zakres  wykorzystywania  w  obecnym 

systemie oprogramowania typu Open Source, tj.  

1.  PostgreSQL-

Silnik  relacyjnej  bazy  danych.  Dzięki  nakładce  opisanej  poniżej,  silnik 

PostgreSQL może przechowywać także dane przestrzenne. 

http://www.postgresql.org

2.  PostGIS-

Nakładka  na  PostgreSQL  pozwalająca  na  przechowywanie  także  danych 

przestrzennych. {+}http://postgis.net+  


3.  GeoServer  - 

Oprogramowanie  serwerowe  pozwalające  na  przetwarzanie  danych 

przestrzennych http://www.geoserver.org  

4.  QGIS  - 

Oprogramowanie  do  tworzenia  aplikacji  desktopowych  do  przeglądania  i  analizy 

danych przestrzennych 

http://www.qgis.org

5.  OpenLayers  -  Oprogramowa

nie  do  publikowania  aplikacji  webowych  służących  do 

przeglądania danych przestrzennych i map http://www.openlayers.org  

6. NGINX - 

Oprogramowanie serwera HTTP umożliwiające publikację zasobów statycznych, 

jak kod HTML portalu mapowego i panelu administracy

jnego, oraz komunikację z serwerami 

zasobów  dynamicznych,  jak  GeoServer  i  PIT  API,  integrujące  wszystkie  te  komponenty. 

http://www.nginx.org Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)  

7.  pgBouncer  - 

Oprogramowanie  do  zarządzania  połączeniami  PIT  API  z  bazą  danych 

P

ostgreSQL, 

zabezpieczające 

przed 

wyczerpaniem 

dostępnej 

puli 

połączeń 

https://pgbouncer.github.io  

8.  Umbraco  - 

Oprogramowanie  służące  do  budowy  Portalu  Publikacji  (CMS). 

https://umbraco.com

9.  WSO2  Identity  Server-Opro

gramowanie  do  dostarczania  tożsamości  systemom 

zintegrowanym 

https://wso2.com/identity-and-access-management/

Dodatkowo  w 

okolicznościach  przedmiotowej  sprawy  Izba  nie  znalazła  powodów  do 

kwestionowania  argumentacji 

zamawiającego,  który  zwrócił  uwagę,  iż  Standardowe 

Oprogramowanie  Systemowe  jak  i  Standardowe  Oprogramowanie  Aplikacyjne  może  być 

jednocześnie 

Oprogramowaniem 

Open 

Source. 

Przykładami 

Standardowego 

Oprogramowania  Systemowego,  będącego  jednocześnie  Oprogramowaniem  Open  Source 

są  liczne  dystrybucje  systemu  operacyjnego  Linux,  GNU/Linux,  systemy  FreeBSD, 

OpenBSD1.  Przykłady  Standardowego  Oprogramowania  Aplikacyjnego,  będącego 

jednocześnie Oprogramowaniem Open Source są niewspółmiernie liczniejsze w porównaniu 

do  Standardowego  Oprogramowania  Systemowego.  W  kontekście  przedmiotowego 

zamówienia można wymienić PostgreSQL, MySQL, Apache HTTP Server, NGINX, Docker, 

Kubernetes,  Bootstrap  wraz  z  licznymi  rozszerzeniami,  bibliotekami,  zestawami 

narzędzi 

dedykowanymi  do  zastosowań  specjalistycznych  również  wpisującymi  się  w  definicję 

Standardowego  Oprogramowania  Aplikacyjnego,  jednocześnie  spełniając  warunek 

Oprogramowania Open Source. 

Mając powyższe na uwadze Izba stwierdziła, że przedmiotowy zarzut należało oddalić. 

W  odniesieniu  do  kolejnego  zarzutu  za  punkt 

wyjścia  Izba  przyjęła  stanowisko 

zamawiającego,  który  wyjaśnił,  że  mając  na  względzie  możliwość  zmiany  zakresu 

inwentaryzacji w trakcie Rozbudowy Systemu na skutek zmian przepisów prawa, poszukiwał 

on 

możliwości  zabezpieczenia  swoich  interesów  z  uwzględnieniem  jak  najdalszego 

zabezpieczenia interesów wykonawcy w przypadku konieczności zmian przedmiotu umowy. 


Zdaniem z

amawiającego procedura określenia realizacji prawa opcji z udziałem biegłego jest 

rozwiązaniem zapewniającym ochronę interesów zarówno wykonawcy jak i zamawiającego. 

okolicznościach  przedmiotowej  sprawy,  mając  przede  wszystkim  na  uwadze  stanowisko 

odwołującego,  Izba  doszła  do  przekonania,  że  powyżej  zaprezentowane  wyjaśnienie 

zaproponowane przez zamawiającego, należało uznać za słuszne. 

Skład  orzekający  stwierdził,  że  w  przypadku  odwołań  dotyczących  treści  SWZ  trafność 

za

rzutu  niejednokrotnie determinowana jest charakterem  lub  zakresem żądań.  Nie dało się 

nie  zauważyć,  że  kwestionowane  w  ramach  przedmiotowego  zarzutu  fragmenty  wzoru 

umowy  tj.  pkt  12.9.-12.11.

,  stanowiły  próbę  rozwiązania  ewentualnego  impasu  na  etapie 

realizacji  zamówienia,  jaki  może  się  pojawić  pomiędzy  stronami  przy  wykonywaniu  usług 

rozwoju w ramach prawa opcji. 

Odwołujący tymczasem, w zakresie przedmiotowego zarzutu, 

skupił  się  wyłącznie  na  podważaniu  zasadności  wprowadzonego  przez  zamawiającego 

sposobu  rozwiązania  takiego  impasu  przez  wprowadzenie  instytucji  biegłego,  żądając  przy 

tym  usunięcia  ww.  fragmentów  wzoru  umowy.  Izba  miała  świadomość,  że  rozwiązanie 

pr

zyjęte  przez  zamawiającego  może  mieć  pewne  ograniczenia,  jednakże  odwołujący  nie 

pokusił  się  o  zaproponowanie  alternatywnego  rozwiązania  mogącego  doprowadzić  do 

uzyskania  tego  sam

ego efektu co sposób przyjęty przez zamawiającego. Tym samym Izba 

doszła  do  przekonania,  że  mechanizm  wprowadzony  przez  zamawiającego  był  w 

okolicznościach  przedmiotowej  uzasadniony,  a  odwołujący  nie  wykazał  słuszności  swojej 

argumentacji, co skutkowało koniecznością oddalenia przedmiotowego zarzutu. 

J

eśli  chodziło  ostatni  zarzut  podniesiony  w  odwołaniu  Izba  w  pierwszej  kolejności 

ustaliła,  że  zamawiający  zmienił  kwestionowane  postanowienia  wzoru  umowy  przez 

usunięcie  pkt.  26.2.1.  oraz  26.2.5.  oraz  dokonał  modyfikacji  postanowień  pkt  26.3.  przez 

dodanie w nim pkt 26.2.12. 

W dalszej kolejności Izba uznała, że przedmiotowy zarzut nie powinien zostać uwzględniony 

z  uwagi  na  jego  blankietowy  charakter,  przedstawiony  w  odwo

łaniu.  Cała  argumentacja 

podniesiona  w  odwo

łaniu  w  zakresie  tego  zarzutu  skupiała  się  na  podaniu  jednostek 

redakcyjnych  w  ramach  wzoru  umowy 

ze  wskazaniem,  które  z  nich  opisują  sytuację,  w 

których  zamawiający  przewidział  zwiększenie  wynagrodzenia,  a  w  których  nie  przewidział 

zwiększenia  wynagrodzenia.  Odwołujący  dopiero  na  rozprawie  próbował  doprecyzować 

swoje  stanowisko 

w  tym  zakresie  przez  odniesienie  się  przede  wszystkim  do  sytuacji 

przewidzianej  w  pkt  26.2.7.  wzoru  umowy,  przy  czym  argumentacja  ta 

była  bardzo 

zdawkowa.  Odwołujący  nie  może  zakładać,  że  w  odwołaniu  zasygnalizuje  tylko  pewien 

problem  przez  wymienienie 

kwestionowanych  fragmentów  SWZ,  a  całość  argumentacji  na 

potwierdzenie  zarzutu  przedstawi 

na  późniejszym  etapie,  ponieważ  zarzuty  powinny  być 

precyz

yjnie uzasadnione, tak aby nie było wątpliwości co do ich treści. Nieprecyzyjne, ogólne 

wskazanie przepisu lub oko

liczności nie tworzy prawidłowego zarzutu.  


Tym samym Izba 

oddaliła przedmiotowy zarzut. 

W  związku  z  powyższym  Izba  uznała,  że  odwołanie  podlegało  uwzględnieniu  w 

zakresie  wskazanym  pow

yżej  i  na  podstawie  art.  553  zdanie  pierwsze  Pzp  orzekła  jak  w 

sentencji. 

Zgodnie  bowiem  z  treścią  art.  554  ust.  2  pkt  1  Pzp,  Izba  uwzględnia  odwołanie, 

jeżeli stwierdzi naruszenie przepisów ustawy, które miało wpływ lub może mieć istotny wpływ 

na  wynik  po

stępowania  o  udzielenie  zamówienia.  Potwierdzenie  zarzutu  wskazanego 

odwołaniu  spowodowało,  iż  w  przedmiotowym  stanie  faktycznym  została  wypełniona 

hipoteza normy prawnej wyrażonej w ww. przepisie.  

Zgodnie z art. 575 Pzp Strony 

oraz uczestnik postępowania odwoławczego wnoszący 

sprzeciw  ponoszą  koszty  postępowania  odwoławczego  stosownie  do  jego  wyniku.  W 

przedmiotowej sprawie 

odwołujący podniósł cztery zarzuty. Odwołanie okazało się zasadne 

w  zakresie  jednego  zarzutu  i  chybione 

pozostałym  zakresie.  W  związku  z  tym  kosztami 

postępowania w ¾ obciążono odwołującego oraz w ¼ zamawiającego. 

Na  koszty  post

ępowania  odwoławczego  składał  się  wpis  uiszczony  przez 

odwołującego  (15 000  zł)  oraz  koszt  wynagrodzenia  jego  pełnomocnika  (3 600  zł),  zatem 

łącznie  18  600  zł.  Zamawiający  nie  poniósł  dotychczas  kosztów  postępowania 

odwoławczego,  tymczasem  odpowiadał  za  nie  do  wysokości  4  650  zł  (18 600  zł  x  1/4).  Z 

kolei  odwołujący  podniósł  do  tej  pory  koszty  w  wysokości  18  600  zł  (koszt  wpisu  i 

wynagrodzenia  pełnomocnika),  a  odpowiadał  za  te  koszty  w  kwocie  13  950  zł  (18 600  zł  x 

). Wobec powyższego Izba zasądziła od zamawiającego na rzecz odwołującego kwotę 4 

zł  (18 600  zł  –  13  950  zł),  stanowiącą  różnicę  pomiędzy  kosztami  poniesionymi 

dotychczas  przez 

odwołującego  a  kosztami  postępowania,  za  jakie  odpowiadał  w  świetle 

jego wyniku.  

Biorąc  powyższe  pod  uwagę,  o  kosztach  postępowania  odwoławczego  orzeczono 

stosownie do jego wyniku, na podstawie art. 557, 574 i 575 Pzp oraz 

§ 5 pkt 1 i 2 lit. b) w zw. 

z  §  7  ust.  2  pkt  1  rozporządzenia  Prezesa  Rady  Ministrów  z  dnia  30  grudnia  2020  r.  w 

sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz 

wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania z dnia 30 grudnia 2020 r. (Dz. U. z 2020 

r. poz. 2437). 

Przewodn

iczący:      …………………………….