Sygn. akt: KIO 3509/21
WYROK
z 16 grudnia 2021 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Ernest Klauziński
Protokolant:
Aldona Karpińska
po rozpoznaniu na rozprawie 14 grudnia 2021
roku w Warszawie odwołania wniesionego
do Prezesa Krajowej I
zby Odwoławczej 1 grudnia 2021 r. przez odwołującego: Instal
Warszawa S.A.
z siedzibą w Warszawie, w postępowaniu prowadzonym przez
zamawiającego: Przedsiębiorstwo Komunalne w Tucholi Sp. z o.o. z siedzibą w Tucholi,
przy udziale:
1. wykonawcy Budimex S.A.
z siedzibą w Warszawie zgłaszającego przystąpienie
do postępowania odwoławczego po stronie odwołującego,
2. wykonawc
ów wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia: Melbud S.A.
z siedzibą w Grudziądzu i Przedsiębiorstwo Inżynierii Środowiska EkoWodrol Sp. z
o.o. z siedzibą w Koszalinie zgłaszających przystąpienie do postępowania
odwoławczego po stronie zamawiającego
orzeka:
1. Oddal
a odwołanie.
Kosztami postępowania obciąża odwołującego Instal Warszawa S.A. z siedzibą
w Warszawie
z siedzibą w Warszawie i:
zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 20 000 zł 00 gr
(słownie: dwadzieścia tysięcy złotych 00/100), uiszczoną przez odwołującego
tytułem wpisu od odwołania,
zasądza od odwołującego na rzecz zamawiającego kwotę 3 600 zł 00 gr (trzy
tysiące sześćset złotych 00/100) stanowiącą koszty postępowania odwoławczego
poniesione przez zamawiającego z tytułu wynagrodzenia pełnomocnika.
Stosownie do art. 579 i 580 ustawy z 11 wr
ześnia 2019 r. - Prawo zamówień publicznych
(Dz. U. z 2019 r., poz. 2019 ze zm.) na niniejszy wyrok - w terminie 14 dni od dnia jego
doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Pr
zewodniczący: ………............…………………..……………
Sygn. akt: KIO 3509/21
U z a s a d n i e n i e
Przedsiębiorstwo Komunalne w Tucholi Sp. z o.o. z siedzibą w Tucholi (dalej: Zamawiający)
prowadzi na podstawie przepisów ustawy z 11 września 2019 r. Prawo zamówień
publicznych (Dz. U. z 2019 r., poz. 2019, dalej: Pzp) postępowanie o udzielenie zamówienia
publicznego w trybie przetargu nieograniczonego pn.
„Modernizacja i rozbudowa
oczyszczalni
ścieków
w Tucholi
”, nr postępowania: PK.ZP.271.3.2.2021.PG. Ogłoszenie o zamówieniu zostało
opublikowane
14 września 2021 r. w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej
pod numerem 2021/S 178-462676.
1 grudnia 2021 r. wykonawca Instal Warszawa S.A.
z siedzibą w Warszawie (dalej:
Odwołujący), wniósł odwołanie, w którym zaskarżył niezgodne z przepisami czynności
i zaniechania
Zamawiającego, zarzucając mu naruszenie następujących przepisów Pzp:
1. art. 226 ust. 1 pkt 14 Pzp przez
zaniechanie czynności odrzucenia oferty
wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia: Melbud S.A. z
siedzibą
w Grudziądzu i Przedsiębiorstwo Inżynierii Środowiska EkoWodrol Sp. z o.o. z
siedzibą w Koszalinie (dalej: Przystępujący), podczas gdy Przystępujący wniósł
wadium
w sposób nieprawidłowy;
2. art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. b Pzp przez
zaniechanie czynności odrzucenia oferty
Przystępującego, podczas gdy Przystępujący nie wykazał, że spełnił warunek udziału
w postępowaniu, o którym mowa w Rozdziale VI pkt 2.2. tiret siódmy SWZ;
3. art. 109 ust. 1 pkt 8 Pzp przez
zaniechanie czynności wykluczenia Przystępującego
z postępowania, podczas gdy Przystępujący w wyniku zamierzonego działania
lub rażącego niedbalstwa wprowadził Zamawiającego w błąd przedstawiając
informację, że spełnił warunek udziału w postępowaniu, o którym mowa w Rozdziale
VI pkt 2.2. tiret siódmy SWZ, co miało istotny wpływ na decyzje podejmowane przez
Zamawiającego w postępowaniu o udzielenie zamówienia;
4. art. 109 ust. 1 pkt 10 Pzp przez
zaniechanie czynności wykluczenia Przystępującego
z postępowania, podczas gdy Przystępujący w wyniku lekkomyślności lub
niedbalstwa przedstawił wprowadzające Zamawiającego w błąd informacje, że
Przystępujący spełnił warunek udziału w postępowaniu, o którym mowa w Rozdziale
VI pkt 2.2. tiret siódmy SWZ, co mogło miało istotny wpływ na decyzje podejmowane
przez Zamawiającego w postępowaniu o udzielenie zamówienia;
5. art. 128 ust. 1 Pzp przez
zaniechanie czynności wezwania Przystępującego
do uzupełnienia Wykazu osób, podczas gdy ze złożonego przez Przystępującego
Wykazu osób nie wynikało, że spełnił on warunek udziału w postępowaniu, o którym
mowa w Rozdziale VI pkt 2.2. tiret trzeci SWZ.
Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie Zamawiającemu:
unieważnienia czynności wyboru oferty najkorzystniejszej z 22 listopada 2021 r.;
2. dokonania ponownego badania i oceny ofert;
3. odrzucenia oferty
Przystępującego na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 1 lit b i pkt 14 Pzp
oraz wykluczenie
Przystępującego na podstawie art. 109 ust. 1 pkt 8 i 10 Pzp.
Odwołujący wniósł ponadto o obciążenie Zamawiającego kosztami postępowania.
W uzasadnieniu odwołania Odwołujący wskazał m.in.:
Wymagania dotyczące gwarancji wadialnej
W Rozdziale X SWZ Zamawiający określił wymagania dotyczące wnoszenia wadium przez
wykonawców zainteresowanych uzyskaniem zamówienia. Wadium wynosiło 400 000 złotych
i miało obejmować pełen okres związania ofertą tj. do 23 stycznia 2022 r. Przystępujący
dołączył do oferty gwarancję wadialną z 22 października 2021 r. nr 727500106146
wystawioną przez UNIQA Towarzystwo Ubezpieczeń Spółka Akcyjna z siedzibą w
Warszawie (dalej: Wadium
Przystępującego). W dokumencie wadialnym w § 4 znalazło się
zastrzeżenie, zgodnie z którym gwarancja była ważna od 25 października 2021 r. do 23
stycznia
r.
włącznie
i wygasa
ła automatycznie i całkowicie, jeśli żądanie zapłaty wraz z oświadczeniem
Beneficjenta nie zosta
łoby doręczone Gwarantowi w ww. terminie.
W ocenie Odwołującego gwarancja Przystępującego nie spełniała wymagań wynikających
z przepisów Pzp, gdyż nie zabezpieczała w pełni interesu Zamawiającego.
Gwarancja
była bezwarunkowa, nieodwołalna, a wypłata środków pieniężnych przez
gwaranta
miała nastąpić po otrzymaniu pierwszego pisemnego żądania, bez konieczności
jego uzasadnienia, o ile Zamawiający stwierdziłby w swoim żądaniu, że kwota roszczenia
była
mu należna w związku z zaistnieniem, co najmniej jednego z warunków zatrzymania wadium
określonego w Pzp. Jednocześnie z gwarancji Przystępującego wynikało, że data upływu
terminu związania ofertą Przystępującego została określona równocześnie jako termin
ważności gwarancji i w tym terminie do gwaranta powinny zostać zgłoszone wszelkie
roszczenia wynikające z gwarancji wadialnej. Zgodnie z § 4 Gwarancji, Zamawiający,
aby otrzymać wypłatę sumy gwarancyjnej był obowiązany przesłać do gwaranta żądanie
zapłaty w okresie ważności wadium, tj. do 23 stycznia 2022 r.
Powyższe oznaczało, że nawet jeśli w okresie obowiązywania gwarancji ziściłaby
się przesłanka do zatrzymania wadium (szczególnie w ostatnich dniach terminu związania
ofertą) to przez zrównanie terminu związania ofertą z okresem ważności gwarancji
możliwość skorzystania z niej była jedynie teoretyczna. Gdyby do materializacji podstawy
zatrzymania wadium do
szło ostatniego dnia obowiązywania gwarancji (23 stycznia 2021 r.)
Zamawiający nie mógłby zaspokoić się z wniesionej gwarancji Przystępującego. W gwarancji
wadialnej
Przystępującego wskazano, że roszczenie Zamawiającego musi być doręczone
pisemnie
na adres Gwaranta. Wysłanie więc przez Zamawiającego pocztą na adres Gwaranta
roszczenia w ostatnim dniu upływu terminu gwarancji, nie stanowiłoby skutecznego
doręczenia żądania wypłaty, bowiem nastąpiłoby ono po upływie ważności gwarancji.
Według treści gwarancji wadialnej nie było także skuteczne i możliwe wysłanie żądania
wypłaty
z gwarancji wadialnej przez Zamawiającego za pomocą poczty elektronicznej.
P
ozostali wykonawcy biorący udział w postępowaniu określili w swoich gwarancjach
odpowiednio dłuższy termin na skierowanie do gwaranta żądania zapłaty.
Z powyższych przyczyn w ocenie Odwołującego oferta Przystępującego nie była w sposób
należyty zabezpieczona wadium i podlegała odrzuceniu z postępowania.
Wymagania dotyczące personelu wykonawcy
Zgodnie z Rozdziałem VI pkt 2.2 lit. b SWZ Zamawiający wymagał od wykonawców
zainteresowanych uzyskaniem zamówienia wykazaniem się dysponowaniem m.in.
następującym personelem:
Kierownik robót sanitarnych - osoba posiadająca wykształcenie wyższe, uprawnienia
budowlane do pełnienia samodzielnych funkcji technicznych w budownictwie
do kierowania robotami budowlanymi bez ograniczeń w specjalności instalacyjnej
w zakresie sieci, instalacji i urządzeń: wodociągowych i kanalizacyjnych, cieplnych,
wentylacyjnych i gazowych bez ograniczeń lub inne uprawnienia umożliwiające
wykonywanie tyc
h samych czynności, na wykonywanie których w aktualnym stanie
prawnym pozwalają uprawnienia budowlane w tych specjalnościach oraz minimum
5 lat doświadczenia w kierowaniu robotami budowlanymi jako kierownik robót/budowy
(licząc od daty uzyskania uprawnień), a w tym pełnienie funkcji kierownika robót
sanitarnych na minimum jednej
zakończonej inwestycji obejmującej swoim zakresem
realizację robót budowlanych o wartości co najmniej niż 15 mln zł brutto, polegającej
na budowie lub przebudowie oczyszczalni ścieków komunalnych o przepustowości
minimum 5000 m
/dobę;
2. Specjalista -
osoba posiadająca wykształcenie wyższe techniczne o kierunku
inżynieria środowiska lub sanitarna oraz minimum 5 lat doświadczenia zawodowego
w zakresie technologii oczyszczalni ścieków, w tym na co najmniej jednej
oczyszczalni
ze wspomaganiem usuwania biogenów, wyposażonej w instalację deamonifikacji
odcieków, posiadającym wiedzę i doświadczenie w tym zakresie.
Zamawiający w SWZ wskazał, że dopuszcza możliwość łączenia poszczególnych funkcji,
pod warunkiem posiadania wymaganych uprawnień i doświadczenia, z wyłączeniem funkcji
Koordynatora.
Odwołujący wskazał ponadto, że Zamawiający przewidział wykluczenie z postępowania
wykonawców, wobec których zaistniały podstawy wykluczenia, o których mowa w art. 108
ust. 1 oraz w art. 109 ust. 1 pkt 4, 5, 7, 8, 9, 10 Pzp.
W postępowaniu oferty złożyło 3 wykonawców, w tym Odwołujący oraz Przystępujący.
27 października 2021 r. Zamawiający wezwał Przystępującego w trybie art. 126 ust. 1 Pzp
do przedstawienia podmiotowych środków dowodowych, w tym przedstawienia Wykazu osób
na potwierdzenie spełniania warunku udziału w postępowaniu, o którym mowa w Rozdziale
VI pkt 2.2.lit. b SWZ.
Przystępujący 9 listopada 2021 r. przekazał Zamawiającemu dokumenty podmiotowe.
Na stanowisko Specjalisty wskazany został Pan I. P. . W wykazie nie wskazano natomiast
osoby na stanowisko Kierownika robót sanitarnych.
Zamawiający 16 listopada 2021 r. wezwał Przystępującego do uzupełnienia wykazu osób.
W treści wezwania zostało wskazane, że:
”(...) Wykaz dorobku wskazanego do pełnienia funkcji specjalisty p. I. P. składa się z 28
różnych obiektów i opracowanych koncepcji, w których podaje się deamonifikacja, usuwanie
struwitu,
biogenów. Proszę o dodatkowe uzupełnienie doświadczenia Pana I. P., jako
specjalisty w zakresie związanym z oczyszczalnią ścieków ze wspomaganiem usuwania
biogenów, wyposażonej w instalację deamonifikacji odcieków. Celowym test wskazanie czy
posiadane doświadczenie w projektowaniu wiązało się z prowadzeniem nadzoru autorskiego
lub inwestorskiego lub technologicznego w tym zakresie".
W odpowiedzi
Przystępujący 19 listopada 2021 r. przedstawił Zamawiającemu uzupełniony
w
ykaz osób, w którym na miejsce pana P. wpisany został pan W. M.
W zakresie doświadczenia pana M. Przystępujący wskazał m. in.: „Okres od 08.2012 r. do
11.2013 r.: Dokumentacja projektowa dla zadania inwestycyjnego pn. Rozbudowa węzła
fermentacji i kogeneracji na oczys
zczalni ścieków w Słupsku. Oczyszczalnia wyposażona
w instalację deamonifikacji odcieków, z usuwaniem biogenów. Stanowisko: projektant branży
technologicznej. Od 06.2014 r. do 01.2016 r. prowadzący nadzór autorski nad realizacją
projektu i nad przeprowadzeniem rozruchu instalacji deamonifikacji
”.
22 listopada 2021 r. Zamawiający poinformował wykonawców o wyborze oferty
Przystępującego, jako najkorzystniejszej w postępowaniu.
Zdaniem Odwołującego czynność ta była wadliwa, ponieważ oferta Odwołującego jako
podmiotu, który nie wykazał spełnienia warunków udziału w postępowaniu i wprowadził
Zamawiającego w błąd, podlegała odrzuceniu z postępowania.
Zdaniem Odwołującego informacja o doświadczeniu pana M. była nieprawdziwa. Odwołujący
podniósł, że z pozyskanych od inwestora informacji wynikało, że w latach 2012 -2013
faktycznie powstała dokumentacja projektowa dla inwestycji pn. „Rozbudowa węzła
fermentacji i kogeneracji na oczyszcz
alni ścieków w Słupsku", w której pan M. brał udział
jako projektant branży technologicznej. Dokumentacja ta obejmowała technologię reaktora
do oczyszczania odcieków z odwadniania osadów ściekowych w ciągu bocznym
oczyszczalni ścieków w Słupsku. Zakres projektu obejmował jako wariant podstawowy
wykonanie reaktora w technologii SBR z wykorzystaniem osadu czynnego i wariant
alternatywny
oparty
o
technologię deamonifikacji. W okresie 2014 - 2015 były wykonywane roboty budowlane
polegające na wykonaniu instalacji, ale w wariancie podstawowym - a nie jak wskazał
Przystępujący - w wariancie zakładającym instalację deamonifikacji. Oznaczało to, że w
w
yżej wskazanym okresie, wbrew temu co zadeklarował Przystępujący, nie została
wykonana instalacja deamonifikacji. Instalacja deamonifikacji na wskazanej oczyszczalni,
została wdrożona przez inwestora dopiero w 2020 r., jednakże pan M. nie brał udziału
w projektowaniu oraz przy realizacji projektu
, w tym nie uczestniczył w rozruchu tej instalacji.
Na d
owód powyższego Odwołujący załączył do odwołania informację mailową otrzymaną
od pana A.M.,
Kierownika Działu Inwestycji Wodociągów Słupsk Sp. z o.o.
Doświadczenie pana M. obejmowało tylko i wyłącznie zaprojektowanie instalacji
deamonifikacji i to w wariancie dodatkowym, który nie został zrealizowany przez inwestora.
Pan M.
zatem nie nabył doświadczenia przy budowie takiej instalacji i jej uruchomieniu.
Odwołujący podkreślił, że w celu wykazania spełnienia warunku udziału w postępowaniu
określonym w Rozdziale VI pkt 2.2 tiret siódmy SWZ Specjalista powinien wykazać
się doświadczeniem „na co najmniej jednej oczyszczalni ze wspomaganiem usuwania
biogenów, wyposażonej w instalację deamonifikacji odcieków", co wskazywało
jednoznacznie, że nabywane doświadczenie miało dotyczyć oczyszczalni, która istniała lub
powstawała
(i która była lub została wyposażona w instalację) w trakcie pełnienia przez daną osobę
funkcji podczas wykonywanych robót budowlanych. Nie sposób było uznać, że
doświadczenie nabyte tylko i wyłącznie w fazie koncepcyjnej / projektowej spełnia wyżej
wskazane wymaganie.
Z uwagi na okol
iczność, że Zamawiający wzywał już w trybie art. 128 ust. 1 Pzp
Przystępującego do uzupełnienia wykazu osób w wyżej wskazanym zakresie, brak
było możliwości konwalidowania zidentyfikowanych okoliczności przez skierowanie
do
Przystępującego kolejnego wezwania do uzupełnienia wykazu osób.
O
koliczności opisane powyżej w ocenie Odwołującego wypełniły również przesłankę
wykluczenia, o której mowa w art. 109 ust. 1 pkt 8 i 10 Pzp. Informacje dotyczące
doświadczenia pana M. w zakresie prowadzenia przez niego nadzoru autorskiego
nad realizacją projektu i nad przeprowadzeniem rozruchu instalacji deamonifikacji były
nieprawdziwe.
Zdaniem Odwołującego wypełnione zostały wszystkie przesłanki określone
w ww. przepisach, a w konsekwencji Przystępujący podlegał wykluczeniu z postępowania.
Z Wykazu osób Przystępującego nie wynikało ponadto czy wykonawca przewidział osobę na
stanowisko Kierownika robót sanitarnych (nawet w ramach dopuszczonego przez
Zamawiającego łączenia funkcji). W świetle powyższego Przystępujący nie potwierdził,
że spełnił stosowny warunek udziału w postępowaniu. Zamawiający winien zatem wezwać
go
do uzupełnienia w trybie art. 128 ust. 1 Pzp.
Zamawiający nie ustosunkował się pisemnie do zarzutów odwołania. Podczas rozprawy
Zamawiający wniósł o oddalenie odwołania jako niezasadnego. W ocenie Zamawiającego
Przystępujący w należyty sposób zabezpieczył swoją ofertę wadium, wykazał spełnianie
warunków udziału w postępowaniu i nie wprowadził Zmawiającego w błąd. Zamawiający nie
podzielił również stanowiska Odwołującego, co do konieczności uzupełnienia przez
Przystępującego wykazu osób w zakresie kierownika budowy i kierownika robót sanitarnych.
14 grudnia 2021 r.
Przystępujący złożył pismo procesowe stanowiące odpowiedź na odwołanie
i wniósł o jego oddalenie. Uzasadniając swoje stanowisko Przystępujący wskazał m. in.:
Przystępujący wskazał, że zarzut nieprawidłowego wniesienia wadium był bezpodstawny. Brak
było podstaw prawnych do żądania od wykonawcy, aby wniósł wadium na okres przekraczający
okres związania ofertą. Przystępujący podniósł również, że wątpliwe byłoby jaki okres należałoby
uznać za niezbędny do zgłoszenia żądania wypłaty wadium. Nie wiadomo czy wystarczający
byłby jeden dodatkowy dzień ponad okres obowiązywania gwarancji czy też więcej.
W SWZ również brak było postanowień obligujących wykonawców do złożenia gwarancji
z dodatkowym terminem na
zgłoszenie roszczeń przez Zamawiającego.
W zakresie zarzutów dotyczących pana M. Przystępujący wskazał, że Zamawiający określił
następujące wymogi, co do osoby wskazanej na stanowisko Specjalisty: „Osoba posiadająca
wykształcenie wyższe techniczne o kierunku inżynieria środowiska lub sanitarna oraz minimum
5 lat doświadczenia zawodowego w zakresie technologii oczyszczalni ścieków, w tym
na co najmniej jednej oczyszczalni ze wspomaganiem usuwania biogenów, wyposażonej
w instalację deamonifikacji odcieków, posiadającym wiedzę i doświadczenie w tym zakresie”.
W ocenie Przystępującego niesporne było, że pan W. M. w okresie 2012 r. – 2013 r. brał udział w
opracowaniu dokumentacji projektowej dla zadania inwestycyjnego pn.
„Rozbudowa węzła
fermentacji i kogeneracji na oczyszczalni ścieków w Słupsku”. Niesporne było również
to, że elementem opracowania było zaprojektowanie także procesu deamonifikacji, choćby
w postaci wariantu
– potwierdzeniem powyższego była również wiadomość e-mail z 26 listopada
2021 r. powołana jako dowód przez Odwołującego. Powyższe okoliczności, w świetle wymagań
Specyfikacji były wystarczające do uznania spełnienia warunku udziału w postępowaniu
co do osoby Specjalisty.
By spełnić wymagania SWZ wystarczający był już sam fakt
zaprojektowania oczyszczalni ścieków z wariantem deamonifikacji, albowiem ta czynność
uprawniała do przyjęcia spełnienia wymogu określonego doświadczenia zawodowego. Nawet
wobec wyboru przez inwestora nieco innego wariantu procesu deamonifikacji niż projektowany
przez pana W. M. samo opracowanie projekt
owe w zakresie obiektów pozostało wykorzystane do
powstania
większej
części
obiektów
i
instalacji
owej
oczyszczalni,
także
w zakresie deamonifikacji, albowiem, jak wynika z informacji tego zamawiającego dostarczonej
przez Odwołującego: „Zaprojektowane przez Pana W. M. rozwiązanie wpłynęło
na uniknięcie wykonania istotnych zmian w istniejących obiektach i nie wymagało uzyskania
decyzji pozwolenia na budowę a jedynie uzupełnienia/zmiany wyposażenia technicznego w
niezbędne instalacje do prowadzenia procesu”. W świetle powyższego jasne było, że realizując
przedmiotową inwestycję w oparciu, co do części deamonifikacyjnej, o projekt pochodzący m.in.
od pana W. M. inwestor
zrealizował większą część instalacji, obiektów łącznie z instalacjami
elektrycznymi i AKPi
A deamonifikacji. Jedynie nieznaczna część wymagała uzupełnienia
urządzeń, które bez zmian projektowych nastąpiło w 2020 r.
Przystępujący podkreślił również, że przekazane przez niego Zamawiającemu informacje nie były
nieprawdziwe. P
rzeważająca część obiektów oraz instalacji dotyczących procesu deamonifikacji
w oczyszczalni ścieków w Słupsku została wykonana i oddana do użytkowania pod koniec 2015
r. Z kolei później, w 2020 r., jedynie uzupełniono wyposażenie techniczne - bez zmian projektu
opracowanego przez Pana W. M.
Jako dowód powyższego Przystępujący wskazał
Korespondencję mailową pracownika Inwestora z Odwołującym załączoną do odwołania oraz
informacj
ę prezesa Wodociągów Słupsk z 9 grudnia 2021 r. złożoną wraz z pismem procesowym
Przystępującego.
Przystępujący opierając się na słownikowej definicji słowa rozruch wskazał, że rozruch nie musi
dotyczyć instalacji ukończonej, a może również dotyczyć pewnego jej części (etapu), zatem
instalacji nieukończonej. W konsekwencji podniósł, że pan M. w okresie od czerwca 2014 r. do
stycznia
2016 r. prowadził nadzór autorski nad rozruchem instalacji deamonifikacji była w tym
kontekście obiektywnie prawdziwa.
W zakresie zarzutu dotyczącego zaniechania uzupełnienia wykazu osób w zakresie kierownika
robót sanitarnych Przystępujący podniósł, że biorąc pod uwagę treść warunku dotyczącego
kierownika robót sanitarnych wymóg spełniał wskazany jako kierownik budowy pan G., a
kierownikiem robót był pan J. M. dysponujący uprawnieniami konstrukcyjnymi.
Po przeprowadzeniu rozprawy Izba, uwzględniając dokumentację przedmiotowego
postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, w tym w szczególności treść
SWZ
, jak również biorąc pod uwagę oświadczenia i stanowiska stron i
przystępującego zawarte w odwołaniu i piśmie procesowym, a także wyrażone ustnie
na
rozprawie
i odnotowane w protokole, ustaliła i zważyła, co następuje.
Izba stwierdziła, że nie została wypełniona żadna z przesłanek ustawowych skutkujących
odrzuceniem odwołania, wynikających z art. 528 Pzp.
Przystępując do rozpoznania odwołania, Izba ustaliła wystąpienie przesłanek z art. 505 ust.
1 Pzp, tj. istnienie po
stronie odwołującego interesu w uzyskaniu zamówienia oraz
możliwości poniesienia przez niego szkody w wyniku kwestionowanych czynności
zamawiającego.
Mając na uwadze powyższe Izba merytorycznie rozpoznała złożone odwołanie, uznając,
że nie zasługuje ono na uwzględnienie.
Rozpoznając odwołanie Izba przeprowadziła dowody z:
dokumentacji postępowania, ze szczególnym uwzględnieniem:
a)
SWZ wraz z załącznikami,
b) oferty
Przystępującego,
c)
wezwań kierowanych przez Zamawiającego do Przystępującego wraz
z odpowiedziami na te wezwania,
d) korespondencji mailowej z panem M.
, Kierownikiem Działu Inwestycji Wodociągów
Słupsk Sp. z o.o. załączonej przez Odwołującego do odwołania,
e) Opisu
przedmiotu zamówienia z 27 marca 2019 r. dla przetargu nieograniczonego
pod nazwą: „Dostawa i montaż wyposażenia technologicznego wraz z rozruchem
w celu przystosowania sekwencyjnego reaktora biologicznego eksploatowanego
na oczyszczalni ścieków w Słupsku do prowadzenia deamonifikacji odcieków”
złożonego przez Odwołującego na rozprawie,
f)
Wyciągu z Projektu rozbudowy węzła fermentacji i kogenereacji na oczyszczalni
ścieków w Słupsku - Tom I z lipca 2013 r., autorstwa p. M.,
g)
Pisma Wodociągów Słupsk z 9 grudnia 2021 r. podpisanego przez Prezesa
Zarządu tego podmiotu.
Zarzut nr 1
Rozdział X SWZ określał wymogi dotyczące wadium w postępowaniu w następujący sposób:
„Wykonawca przystępujący do postępowania jest zobowiązany, przed upływem
terminu składania ofert, wnieść wadium w kwocie: 400 000,00 zł (słownie: czterysta
tysięcy zł).
Wadium musi obejmować pełen okres związania ofertą tj. do dnia 23.01.2022 r.
3. Wadium mo
że być wniesione w jednej lub kilku formach wskazanych w art. 97 ust. 7
ustawy Pzp
(…).
Wadium wnoszone w poręczeniach lub gwarancjach należy załączyć do oferty
w oryginale w postaci dokumentu elektronicznego podpisanego kwalifikowanym
podpisem elektronic
znym przez wystawcę dokumentu i powinno zawierać
następujące elementy:
–
nazwę dającego zlecenie (wykonawcy), beneficjenta gwarancji (Zamawiającego),
gwaranta/poręczyciela oraz wskazanie ich siedzib. Beneficjentem wskazanym
w gwarancji lub poręczeniu ma być Przedsiębiorstwo Komunalne w Tucholi
Sp. z o.o.,
–
określenie wierzytelności, która ma być zabezpieczona gwarancją/poręczeniem,
–
kwotę gwarancji/poręczenia,
–
termin ważności gwarancji/poręczenia,
–
zobowiązanie
gwaranta
do
zapłacenia
kwoty
gwarancji/poręczenia
bezwarunkowo, na pierwsze pisemne żądanie zamawiającego, w sytuacjach
określonych w art. 98 ust. 6 ustawy Pzp.
W przypadku, gdy wykonawca nie wniósł wadium lub wniósł w sposób nieprawidłowy
lub nie utrzymywał wadium nieprzerwanie do upływu terminu związania ofertą
lub złożył wniosek o zwrot wadium, w przypadku o którym mowa w art. 98 ust. 2 pkt 3
ustawy Pzp, Zamawiający odrzuci ofertę na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 14 ustawy
Pzp
(…)”.
Przystępujący wraz z ofertą złożył wystawioną przez UNIQA Towarzsytwo Ubezpieczeń
S.A. z siedzibą w Warszawie Gwarancję ubezpieczeniową zapłaty wadium Nr
z 22 października 2021 r. Zgodnie z § 1 gwarancji: „Gwarant udziela gwarancji
ubezpieczeniowej na rzecz Beneficjenta tytułem zabezpieczenia zapłaty wadium przez
Zobowiązanego do wysokości sumy gwarancyjnej 400.000,00 PLN (słownie: czterysta
tysięcy 00/100), w związku z ogłoszonym przetargiem, którego przedmiotem jest
Modernizacja
i rozbudowa oczyszczalni ścieków w Tucholi. Nr zamówienia: PK.ZP.271.3.2.2021.PG”.
W zakresie istotnym dla oceny zasadności zarzutu przytoczyć należy następujące
postanowienia gwarancji Przystępującego:
§ 2
Gwarant zobowiązuje się nieodwołalnie i bezwarunkowo do zapłacenia kwoty
maksymalnie do wysokości sumy gwarancyjnej określonej w § 1.
Gwarant dokona zapłaty z tytułu niniejszej gwarancji w terminie 14 dni od dnia
otrzymania pierwszego pisemnego żądania zapłaty, spełniającego wymogi formalne
określone w § 3 ust. 1 oraz zawierającego oświadczenie Beneficjenta, że wystąpiła
jedna z następujących sytuacji określonych w art. 98 ust. 6 ustawy Prawo zamówień
publicznych
(…).
§ 3
Żądanie zapłaty winno być podpisane przez osoby uprawnione do składania
oświadczeń w imieniu Beneficjenta ze wskazaniem podstawy tego uprawnienia oraz
zawierać wskazanie rachunku bankowego Beneficjenta, na który ma nastąpić zapłata
z niniejszej gwarancji.
Żądanie zapłaty należy doręczyć na adres Gwaranta: UNIQA TU SA, Centrum
Pomocy, Roszczenia z Gwarancji, ul. Gdańska 132, 90-520 Łódź.
§ 4
Niniejsza gwarancja ważna jest w okresie od dnia 25 października 2021 r. do dnia 23
stycznia 2022 r. włącznie (zwanym dalej „okresem ważności gwarancji”) i wygasa
automatycznie
i całkowicie, jeśli żądanie zapłaty wraz z oświadczeniem Beneficjenta nie zostanie doręczone
Gwarantowi w ww. terminie.
Zgodnie z art. 97 ust. 5 Pzp w
adium wnosi się przed upływem terminu składania ofert
i utrzymuje nieprzerwanie do dnia upływu terminu związania ofertą, z wyjątkiem przypadków,
o których mowa w art. 98 ust. 1 pkt 2 i 3 oraz ust. 2.
Biorąc pod uwagę ustalony i opisany wyżej stan faktyczny Izba uznała, że zarzut nr 1
odwołania nie potwierdził się. Gwarancja wadialna złożona przez Przystępującego była w
pełni zgodna zarówno z przepisami Pzp jak i postanowieniami SWZ. Fakt, że Gwarant nie
przewidział dodatkowego terminu na zgłoszenie przez Zamawiającego żądań wynikających
z okoliczności, które mogłyby wystąpić w ostatnich dniach obowiązywania gwarancji nie
zmienia tej oceny.
Żaden przepis nie obligował Gwaranta do ustanowienia takiego
dodatkowego terminu. Stąd brak jest podstaw prawnych i faktycznych do uznania,
że gwarancja wadialna Przystępującego była niezgodna z przepisami Pzp. W konsekwencji
zarzut nr 1 podlegał oddaleniu.
Zarzuty nr 2 - 4
W Rozdziale VI SWZ, w punkcie 2 ppkt 2 lit. b Zamawiający określił m .in. następujący
warunek udziału w postępowaniu w zakresie zdolności technicznej lub zawodowej dotyczący
dysponowania osobami zdolnymi
do wykonania zamówienia:
„Specjalista - osoba posiadająca wykształcenie wyższe techniczne o kierunku inżynieria
środowiska lub sanitarna oraz minimum 5 lat doświadczenia zawodowego w zakresie
technologii oczyszczalni ścieków, w tym na co najmniej jednej oczyszczalni ze
wspomaganiem
usuwania biogenów, wyposażonej w instalację deamonifikacji odcieków,
posiadającym wiedzę i doświadczenie w tym zakresie”.
Na potwierdzenie spełniania warunków udziału w postępowaniu w pierwszym rzędzie
wykonawcy mieli załączyć do oferty oświadczenie o niepodleganiu wykluczeniu oraz
spełnianiu warunków udziału w postępowaniu składane w postaci JEDZ (Rozdział VIII pkt 2
SWZ).
W dalszej kolejności, zgodnie z Rozdziałem IX SWZ na wezwanie Zamawiającego
wykonawca
, którego oferta została najwyżej oceniona, w wyznaczonym terminie, nie
krótszym niż 10 dni złożyć miał aktualne na dzień złożenia podmiotowe środki dowodowe, w
tym
wykaz osób, skierowanych przez wykonawcę do realizacji zamówienia publicznego, w
szczególności odpowiedzialnych za świadczenie usług, kontrolę jakości lub kierowanie
robotami budowlanymi, wraz z informacjami na temat ich kwalifikacji zawodowych,
uprawnień, doświadczenia i wykształcenia niezbędnych do wykonania zamówienia
publicznego, a także zakresu wykonywanych przez nie czynności oraz informacją o
podstawie do dysponowania tymi osobami.
W załączniku nr 6 do SWZ stanowisko to zostało określone jako Specjalista ds.
deamonifikacji.
W wykazie osób z 5 listopada 2021 r. złożonym przez Przystępującego w odpowiedzi
na wezwanie z 27 października 2021 r. na stanowisko Specjalisty ds. deamonifikacji
wskazany został pan I. P. Przystępujący podał następujące informacje o doświadczeniu
ww. osoby:
„Wykształcenie wyższe techniczne, mgr inż. ochrony wód
Doświadczenie:
Koncepcja modernizacji gospodarki osadowej na oczyszczalni ścieków w Słupsku
(hydroliza, deamonifikacja, usuwanie struwitu, biogenów, sucha fermentacja), Q =
40 000 m
/d, 2016 r.
Koncepcja modernizacji gospodarki osadowej na oczyszczalni ścieków w Gdyni
hydroliza, deamonifikacja, usuwanie struwitu , biogenów ), Q = 70 000 m
/d, 2016 r.
Koncepcja modernizacji gospodarki osadowej na oczyszczalni ścieków w Łodzi
(hydroliza, deamonifikacja, usuwanie struwitu, biogenów ), Q = 170 000 m
/d, 2016 r.
Modernizacja
oczyszczalni ścieków w Sierpcu Q = 9 000 m
/d, 2015 r.
Modernizacja oczyszczalni ścieków w Kościerzynie Q = 4 500 m
/d, 2015 r.
(…),
Mleczarnia OSM w Sierpcu rozbudowa beztlenowo tlenowej oczyszczalni ścieków
do przepustowości 2 000 m
/d, 2014 r.
Cukrownia
Chełmża beztlenowa oczyszczalnia ścieków Q = 2 400 m
/d, 2014 r
. (…),
Oczyszczalnia ścieków dla Farm Frites Poland, reaktor beztlenowy, agregaty
kogeneracyjne, wytwornica pary, 2011 r.,
Oczyszczalnia ścieków dla Algida, 2011 r,
Oczyszczalnia ścieków dla Mleczarni Piątnica Q = 3000 m
/d, 2011 r.
(…),
Rozbudowa i modernizacja oczyszczalni ścieków dla OSM w Łowiczu Q = 4.000
m
/d, RLM = 182.000, komory fermentacyjne, agregaty kogeneracyjne 2006 - 2007 r.,
Rozbudowa i modernizacji oczyszczalni ścieków w Gostyninie Q = 9.450 m
/d, RLM =
45.000, komory fermentacyjne, nowe komory osadu czynnego, osadniki wstępne
i wtórne. 2006 – 2008 r.”
Przystępujący w zakresie doświadczenia zawodowego p. P. wskazał łącznie 28 zadań.
16 listopada 2021 r. Zamawiający na podstawie art. 128 ust. 1 Pzp wezwał Przystępującego
do uzupełnienia podmiotowych środków dowodowych. Zamawiający wskazał m. in.:
„Wykaz dorobku wskazanego do pełnienia funkcji specjalisty p. I. P. składa
się z 28 różnych obiektów i opracowanych koncepcji, w których podaje się deamonifikacja,
usuwanie struwitu, biogenów. Proszę o dodatkowe uzupełnienie doświadczenia Pana I. P.,
jako specjalisty w zakresie związanym z oczyszczalnią ścieków ze wspomaganiem usuwania
biogenów, wyposażonej w instalację deamonifikacji odcieków. Celowym jest wskazanie czy
posiadane doświadczenie w projektowaniu wiązało się z prowadzeniem nadzoru autorskiego
lub inwestorskiego lub technologicznego w tym zakresie
”.
W odpowiedzi na powyższe wezwanie Przystępujący złożył uzupełniony wykaz osób, w
którym dokonał zmiany osoby wskazanej na stanowisko Specjalisty ds. deamonifikacji, tj.
zastąpił pana I. P. panem W. M. Przystępujący zawarł następujące informacje w zakresie
doświadczenia p. M.:
„Okres od: 01.2017 r. do 05.2018 r. Dokumentacja projektowa dla zadania
pn. Modernizacja Oczyszczalni ścieków w Nowej Wsi koło Grudziądza. Stanowisko:
projektant branży technologicznej, oraz od 07.2018 r. do 12.2019 r. nadzór autorski
nad wykonaniem projektu.
- Okres od: 03.2017 r. do 01.2018 r. Dokumentacja projektowa dla zadania
pn. Modernizacja i rozbudowa gminnej oczyszczalni ścieków - Etap I i ll w m. Mała
Nieszawka, gm. Wielka Nieszawka. Stanowisko: projektant branży technologicznej,
oraz od 06.2018 r. do 08.2019
r. nadzór autorski nad wykonaniem projektu.
- Okres od: 04.2013 r. do 05.2014 r. Wykonanie dokumentacji projektowej rozbudowy
oczyszczalni ścieków w Unieściu gmina Mielno wraz z uzyskaniem pozwolenia
na budowę. Stanowisko: sprawdzający projekt branży technologicznej oraz nadzór
autorski nad wykonaniem projektu.
- Okres od: 08.2012 r. do 11.2013 r. Dokumentacja projektowa dla zadania
inwestycyjnego pn.: Rozbudowa węzła fermentacji i kogeneracji na oczyszczalni
ścieków w Słupsku.
Oczyszczalnia wyposażona w instalację deamonifikacji odcieków, z usuwaniem
biogenów. Stanowisko: projektant branży technologicznej. Od 06.2014 r. do 01.2016 r.
prowadzący nadzór autorski nad realizacją projektu i nad przeprowadzeniem rozruchu
instalacji deamonifikacji
(…)”.
22 listopada 2021 r. Zamawiający poinformował o wyborze oferty Przystępującego
w postępowaniu.
W ocenie Izby decyzja Zamawiającego w zakresie objętym zarzutem nr 2 była prawidłowa.
Spór sprowadzał się do oceny ostatniego, przytoczonego zadania wskazanego jako
doświadczenie pana M.
Po przeprowadzeniu dowodów z dokumentów złożonych w zakresie zarzutów nr 2 – 4 przez
Przystępującego i Odwołującego Izba uznała, że nie budzi wątpliwości, iż p. M.
zaprojektował instalację, która mogła pracować w zależności od sposobu jej działania – jako
instalacja SBR albo Anammox (instalacja deamonifikacji).
Powyższe wynikało w
szczególności ze złożonego przez Przystępującego wyciągu z dokumentacji projektowej
dotyczącej
ww. zadania.
Z kolei z dowodu złożonego przez Odwołującego (OPZ z 27 marca 2019 r.)
wynikało, że po 2019 r. zrealizowana została dostawa fabrycznie nowego wyposażenia
technologicznego służącego do przystosowania istniejącego sekwencyjnego reaktora
biologicznego do prowadzenia deamonifikacji odcieków. Stąd wynika, że instalacja
umożliwiająca prowadzenie deamonifikacji istniała, ale nie został uruchomiony sam proces
deamonifikacji.
Wniosek ten jest zgodny z twierdzeniem Przystępującego wyrażonym w toku
rozprawy.
Skoro zamawiający oczekiwał doświadczenia zawodowego w technologii oczyszczalni
ścieków, w tym co najmniej jednej oczyszczalni wyposażonej w instalację deamonifikacji
odcieków, to Przystępujący spełnił ten warunek. Pan M. zaprojektował tego rodzaju
instalację, więc niewątpliwie dysponował wymaganym doświadczeniem zawodowym. Nie ma
przy tym znaczenia okoliczność, że instalacja, która mogła pracować na dwa sposoby,
do
piero po 2019 r. zaczęła realizować proces deamonifikacji. Ze złożonej przez
Odwołującego jako dowód korespondencji mailowej z Kierownikiem Działu Inwestycji
Wodociągów
Słupsk
Sp. z o.o.
również wynikało, że p. M. dysponował doświadczeniem adekwatnym
do
warunku udziału postępowaniu:
„Ad. 1. Czy opracowana dokumentacja projektowa (w której projektantem był Pan W.M.)
obejmowała instalację deamonifikacji?
Opracowana przez Pana W. M.
dokumentacja branży technologicznej obejmowała
technologię reaktora do oczyszczania odcieków z odwadniania osadów ściekowych w ciągu
bocznym oczyszczalni ścieków w Słupsku. Zakres projektu obejmował jako wariant
podstawowy wykonanie reaktora w technologii SBR z wykorzystaniem osadu czynnego, a
także wariant alternatywny oparty o technologię deamonifikacji.
Przyjętym jako alternatywne dla opcji SBR było rozwiązanie oparte o technologię o rynkowej
nazwie AnitaMox będącą jedną z odmian procesu Anammox. Ta odmiana procesu bazuje na
zastosowaniu w reaktorze nośników biomasy, na których rozwija się błona biologiczna z
mikroorganizmami zdolnymi do prowadzenia procesu Anammox. Wybór tej technologii
stwarzał
możliwość
zaimplementowania
technologii
deamonifikacji,
również
z
zastosowaniem innych technicznych odmian tego procesu, np. odmiany, w
której selekcja
mikroorganizmów odpowiedzialnych za proces beztlenowego utleniania amoniaku odbywa
się z wykorzystaniem specjalnego hydrocyklonu lub mikrosita (proces o rynkowej nazwie
DEMON). Technologia SBR wymaga największej kubatury reaktora oraz zapewnienia
największej
ilości
powietrza
do jej natleniania. Zaprojektowane obiekty mogły bez zmian konstrukcyjnych zostać
zaadoptowane
do
wprowadzenia
procesu
deamonifikacji
poprzez
zainstalowanie
dedykowanych dla nich urządzeń i wykorzystaniu większości urządzeń wymaganych dla
opcji SBR, takie jak komora reaktora ze stacją operacyjną, przepompownia, ruszty
napowietrzające, dmuchawy, instalacje wentylacji, itp. (...).
Ad. 3. Czy Pan W. M.
(w trakcie realizacji w/w zadania) pełnił nadzór autorski, w tym nadzór
nad rozruchem instalacji deamonifikacji?
Pan W. M.
jako autor projektu zobowiązany był do pełnienia nadzoru autorskiego w trakcie
realizacji robót, jednakże w związku z tym, iż instalacja realizowana była dla opcji SBR
nadzór autorski mógł obejmować ten zakres dokumentacji.
Dodam, że w 2020 r. po przeprowadzonym wdrożeniu oddano do użytkowania instalację
deamonifikacji w oparciu o technologię DEMON. Zaprojektowane przez Pana W. M.
rozwiązanie, wpłynęło na uniknięcie wykonania istotnych zmian w istniejących obiektach i nie
wymagało uzyskania decyzji o pozwoleniu na budowę, a jedynie uzupełnienia/zmiany
wyposażenia technicznego w niezbędne instalacje do prowadzenia procesu. Wykonano
doposażenie istniejącego reaktora biologicznego do prowadzenia deamonifikacji odcieków w
procesie DEMON oraz adaptację istniejącego zbiornika buforowego odcieków do
projektowanego układu tak aby nowa instalacja pełniła całość funkcjonalno-użytkową. Dla
pro
wadzenia napowietrzania zaprojektowana została nowa dmuchawa wraz z
wykorzystaniem jednej istniejącej dmuchawy, która w opcji SBR stanowiła dmuchawę
uzupełniającą (doregulowującą). Jedną z „dużych” dmuchaw zdemontowano, natomiast
jedną pozostawiono jako rezerwę awaryjną, jej wydajność przekracza wymagane
zapotrzebowanie na powietrze
”.
W ocenie Izby przytoczona korespondencja
dowodzi, że pan M. zaprojektował instalację w
dwóch wersjach, która bez zmian konstrukcyjnych mogła zostać zaadoptowana
do wprowadzenia procesu deamonifikacji.
W konsekwencji nie potwierdziły się zarzuty nr 3 i 4. Izba oceniła te zarzuty z
uwzględnieniem brzmienia warunku udziału w postępowaniu dotyczącego specjalisty ds.
deamonifikacji.
W warunku tym
Zamawiający nie wymagał doświadczenia w pełnieniu nadzoru autorskiego.
Dlatego,
mimo treści wezwania do uzupełnienia informacji dotyczących p. P., Zamawiający
nie mógłby odrzucić oferty Przystępującego, nawet gdyby ten oświadczył,
że wskazany zamiast p. P. p. M. nie pełnił funkcji nadzoru autorskiego.
Zgodnie z art. 109 ust. 1 pkt 8 i pkt 10
zamawiający może wykluczyć wykonawcę:
który w wyniku zamierzonego działania lub rażącego niedbalstwa wprowadził
zamawiającego w błąd przy przedstawianiu informacji, że nie podlega wykluczeniu,
spełnia warunki udziału w postępowaniu lub kryteria selekcji, co mogło mieć istotny
wpływ na decyzje podejmowane przez zamawiającego w postępowaniu o udzielenie
zamówienia, lub który zataił te informacje lub nie jest w stanie przedstawić
wymaganych podmiotowych środków dowodowych;
który w wyniku lekkomyślności lub niedbalstwa przedstawił informacje
wprowadzające w błąd, co mogło mieć istotny wpływ na decyzje podejmowane przez
zamawiającego w postępowaniu o udzielenie zamówienia.
Zamawia
jący w SWZ przewidział możliwość wykluczenia wykonawców z postępowania
na podstawie obu ww. przyczyn. W przypadku art. 109 ust. 1 pkt 8 Pzp wykluczenie
może nastąpić w sytuacji, gdy przedstawione zamawiającemu nieprawdziwe informacje
dotyczą m. in. spełniania warunków udziału w postępowaniu. Zamawiający nie wymagał
w ramach warunku udziału w postępowaniu doświadczenia w pełnieniu funkcji nadzoru
autorskiego
związanego z instalacją deamonifikacji, dlatego nawet, gdyby informacje podane
przez Przystępującego w wykazie, wskazujące na pełnienie przez p. M. nadzoru autorskiego
nad rozruchem instalacji deamonifikacji były nieprawdziwe, to nie byłoby podstaw do
wykluczenia Przystępującego z postępowania na podstawie art. 109 ust. 1 pkt 8 Pzp.
Nie zostały również wypełnione przesłanki określone w art. 109 ust. 1 pkt 10 Pzp. Informacja
o pełnieniu przez p. M. nadzoru autorskiego nad rozruchem instalacji deamonifikacji nie
mogła mieć istotnego wpływu na decyzje podejmowane przez Zamawiającego
w
postępowaniu – jedyny wymóg dotyczący nadzoru autorskiego pojawił się w wezwaniu
skierowanym do Przystępującego z 16 listopada 2021 r. W SWZ brak natomiast podstaw,
które pozwalałyby uznać, że taka informacja mogłaby mieć istotny wpływ na decyzje
podejmowa
ne przez Zamawiającego. Podkreślenia przy tym wymaga, że w ww. wezwaniu
Zamawiający wskazał jedynie, że podanie informacji czy „posiadane doświadczenie w
projektowaniu
wiązało
się z prowadzeniem nadzoru autorskiego lub inwestorskiego lub technologicznego” było
„celowe” a nie obligatoryjne.
W konsekwencji zarzuty o numerach od 2 do 4 podlegały oddaleniu.
Zarzut nr 5
W Rozdziale VI SWZ, w punkcie 2 ppkt 2 lit. b Zamawiający określił m .in. następujące
warunki udziału w postępowaniu w zakresie zdolności technicznej lub zawodowej dotyczące
dysponowania osobami zdolnymi
do wykonania zamówienia:
„Kierownik budowy – osoba posiadająca wykształcenie wyższe, uprawnienia budowlane
do pełnienia samodzielnych funkcji technicznych w budownictwie do kierowania robotami
budowlanymi w specjalności konstrukcyjno-budowlanej bez ograniczeń lub w specjalności
instalacyjnej w zakresie sieci, instalacji i urządzeń: wodociągowych i kanalizacyjnych,
cieplnych, wentylacyjnych i gazowych bez ograniczeń, lub inne uprawnienia umożliwiające
wykonywanie tych samych czynności, na wykonywanie których w aktualnym stanie prawnym
pozwalają uprawnienia budowlane w tych specjalnościach oraz minimum 5 lat
doświadczenia w kierowaniu robotami budowlanymi jako kierownik budowy (licząc od daty
uzysk
ania uprawnień), a w tym pełnienie funkcji kierownika budowy na minimum jednej
zakończonej inwestycji obejmującej swoim zakresem realizację robót budowlanych o
wartości co najmniej niż 15 mln zł brutto, polegających na budowie lub przebudowie
oczyszczalni
ścieków komunalnych o przepustowości minimum 5000 m³/dobę;
Kierownik robót sanitarnych – osoba posiadająca wykształcenie wyższe, uprawnienia
budowlane do pełnienia samodzielnych funkcji technicznych w budownictwie do kierowania
robotami budowlanymi bez ogr
aniczeń w specjalności instalacyjnej w zakresie sieci, instalacji
i urządzeń: wodociągowych i kanalizacyjnych, cieplnych, wentylacyjnych i gazowych
bez ograniczeń lub inne uprawnienia umożliwiające wykonywanie tych samych czynności,
na
wykonywanie których w aktualnym stanie prawnym pozwalają uprawnienia budowlane
w tych specjalnościach oraz minimum 5 lat doświadczenia w kierowaniu robotami
budowlanymi jako kierownik robót/budowy (licząc od daty uzyskania uprawnień), a w tym
pełnienie funkcji kierownika robót sanitarnych na minimum jednej zakończonej inwestycji
obejmującej swoim zakresem realizację robót budowlanych o wartości co najmniej niż 15 mln
zł brutto, polegającej na budowie lub przebudowie oczyszczalni ścieków komunalnych
o prze
pustowości minimum 5000 m³/dobę”.
Na potwierdzenie spełniania powyższych warunków Przystępujący w wykazie osób wskazał
następującym personelem:
1. S. G.: Kierownik budowy
„Wykształcenie wyższe techniczne, mgr inż. inżynierii środowiska. Uprawnienia budowlane
do kierowania robotami budowalnymi w specjalności instalacyjnej w zakresie sieci, instalacji
i urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych, cieplnych, wentylacyjnych i gazowych
bez ograniczeń, nr ewidencyjny ABIT-VI/7342/17/99 z dn. 17.12.1999 r.”
W zakresie przytoczonej wyżej informacji, przed wyborem oferty Przystępującego jako
najkorzystniejszej w postępowaniu Zamawiający nie wzywał wykonawcy do uzupełnienia
wykazu osób.
Biorąc pod uwagę powyższe w ocenie Izby twierdzenie Odwołującego, że Przystępujący
nie podał w wykazie osób informacji o osobie wyznaczonej na stanowisko kierownika robót
sanitarnych było nietrafne. Z przytoczonych wyżej informacji z wykazu osób Przystępującego
wprost wynikało, że p. G. spełniał wymogi dotyczące kierownika robót sanitarnych. P. G.
wskazany został jako kierownik budowy, ale Zamawiający dopuścił łączenie „poszczególnych
funkcji, pod warunkiem posiadania wymaganych uprawnień i doświadczenia, z wyłączeniem
funkcji
Koordynatora
”.
Ponadto,
w
wykazie
osób
Przystępujący
podał,
że p. J. M. został wyznaczony jako kierownik robót budowlanych o następującym
doświadczeniu: „Wykształcenie wyższe techniczne, mgr inż. budownictwa, uprawnienia
budowlane do kierowania robotami budo
wlanymi bez ograniczeń w specjalności
konstrukcyjno-budowalnej nr ewidencyjny ABIT-OW-7132-20/2001z dn. 12.12.2001 r.
”
Zamawiający nie postawił warunku dotyczącego dysponowania osobą na stanowisko
kierownika robót budowlanych, ale biorąc pod uwagę przytoczony opis dot. P. M. jasno
wynika, że spełniał on określone w SWZ wymogi dotyczące kierownika budowy. Z kolei
p. G.
spełniał wymogi dotyczące kierownika robót sanitarnych. Brak jest tym samym podstaw
do uznania, że Przystępujący w wykazie osób nie podał osób spełniających wymogi
określone w SWZ w zakresie spełniania warunków udziału w postępowaniu. Fakt,
że Przystępujący nie przypisał panu G. funkcji kierownika robót sanitarnych tylko kierownika
budowy nie zmienia tej oceny.
W wykazie osób Przystępujący wskazał kierownika budowy i
kierownika robót budowlanych, ale opis doświadczenia obu ww. osób pozwala w sposób
niewątpliwy uznać, że panu G. w rzeczywistości przyporządkowana została funkcji
kierownika robót sanitarnych.
Mając powyższe na uwadze, orzeczono jak w sentencji.
Przewodniczący: ………............…………………..……………