Sygn. akt: KIO 345/21
POSTANOWIENIE
z dnia 19 lutego 2021 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodnicz
ący: Anna Wojciechowska
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym bez
udziału stron oraz uczestników postępowania
odwoławczego w Warszawie w dniu 19 lutego 2021 r. odwołania wniesionego do Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 1 lutego 2021 r. przez wykonawcę EKSA sp. z o.o.
z
siedzibą
w Łodzi
w
postępowaniu
prowadzonym
przez
zamawiającego
Wielospecjalistyczny Szpital SPZOZ z siedzibą w Nowej Soli
postanawia:
umorzyć postępowanie odwoławcze;
nakazuje zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz
wykonawcy EKSA sp. z o.o. z
siedzibą w Łodzi kwoty 10 000 zł 00 gr (słownie:
dziesięć tysięcy złotych zero groszy), uiszczonej tytułem wpisu od odwołania.
Stosownie do art. 579 i 580 ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień
publicznych (tekst jednolity Dz.U.2019 r., poz. 2019 ze zmianami) na niniejsze postanowienie
w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący: ………………………
Sygn. akt KIO 345/21
Uzasadnienie
Zamawiający – Wielospecjalistyczny Szpital SPZOZ z siedzibą w Nowej Soli -
prowadzi w trybie p
rzetargu nieograniczonego postępowanie o udzielenie zamówienia
publicznego,
którego przedmiotem jest pn.: Przebudowa kotłowni węglowej na kotłownię
gazową w ramach zadania pn. ,,Modernizacja Kotłowni Wielospecjalistycznego Szpitala
Samodzielnego Publicznego
Zakładu Opieki Zdrowotnej w Nowej Soli”. Numer sprawy: DZP
– 280 – 60/2020. Postępowanie zostało ogłoszone w Biuletynie Zamówień Publicznych
(ogłoszenie z dnia 14 grudnia 2020 r. za numerem 766277-N-2020).
W dniu 1 lutego 2021
r. odwołanie wniósł wykonawca EKSA sp. z o.o. z siedzibą
w
Łodzi – dalej Odwołujący. Odwołanie zostało wniesione wobec postanowień Specyfikacji
Istotnych Warunków Zamówienia w zakresie Projektu umowy (zał. nr 8 do SIWZ) w
brzmieniu po zmianie treści SIWZ z dnia 25 stycznia 2021 r. oraz wobec SIWZ w brzmieniu
po zmianie treści SIWZ z dnia 27 stycznia 2021 r.
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie następujących przepisów:
art. 647 Kodeksu Cywilnego zwanym dalej „KC”, art. 654 KC, art. 630 KC, art. 353 (1) KC
i
art. 58 § 3 KC, art. 5 KC w związku z art. 7 ust. 1 ustawy pzp, art. 14 ust. 1 ustawy pzp, art.
29 ust. 1-3 ustawy pzp, art. 31 ust. 1 ustawy pzp, art. 36 ust. 1 pkt 16, art. 139 ust. 1 ustawy
pzp
, poprzez ukształtowanie warunków SIWZ oraz umowy o zamówienie publiczne w sposób
sprzeczny z
zasadą równowagi stron stosunku zobowiązaniowego, zasadami współżycia
społecznego, przepisami kodeksu cywilnego, a tym samym w sposób naruszający naczelną
zasadę prowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego w sposób
zapew
niający zachowanie uczciwej konkurencji, polegające na: zobowiązaniu wykonawcy do
wykonania w ramach
wynagrodzenia usług i robót nie objętych dokumentacją przetargową,
czyli wykonania u
sług i robót pozostających poza opisem przedmiotu zamówienia, objętych
niezidentyfikowanym ryzykiem, co stanowi
naruszenie zasady proporcjonalności,
przejrzys
tości, równomiernego rozłożenia ryzyka, uczciwego kontraktowania i słuszności
kontraktowej oraz naruszenie zasady
jednoznacznego i wyczerpującego opisu przedmiotu
zamówienia; względnie
art. 29 ust. 1 i 2 w związku z art. 93 ust. 1 pkt 7) ustawy pzp, poprzez zaniechanie
unieważnienia postępowania ze względu na brak wyczerpującego i jednoznacznego opisania
przedmiotu zamówienia, co doprowadzi do złożenia nieporównywalnych cenowo ofert
z
przyczyn niezawinionych przez Wykonawców, przez co postępowanie dotknięte jest
niemożliwą do usunięcia wadą.
W związku z powyższymi zarzutami Odwołujący wniósł o:
1) przywrócenie zapisów POSTANOWIEŃ UMOWY Projektu umowy lit. A-H w brzmieniu
z dnia 14 grudnia
2020 r. (usunięcie wprowadzonej lit. I) tj. dzień publikacji ogłoszenia
o
zamówieniu lub wprowadzenie w § 6 Projektu umowy obowiązku zapłaty wynagrodzenia
za wprowadzony, dodatkowy
zakres zamówienia – nowa lit. I POSTANOWIEŃ UMOWY.
2) p
rzywrócenie zapisów rodz. XVII ust. 4 lit. a-k SIWZ w brzmieniu z dnia 14 grudnia 2020 r.
(usunięcie wprowadzonej lit. l) tj. dzień publikacji ogłoszenia o zamówieniu lub wprowadzenie
w § 6 Projektu umowy obowiązku zapłaty wynagrodzenia za wprowadzony, dodatkowy
zakres przedmiotu zamówienia – rodz. XVII ust. 4 lit. l SIWZ po zmianie.
w przypadku niemożliwości wprowadzenie w/w zapisów:
3) unieważnienie postępowania jako dotkniętego niemożliwą do usunięcia wadą.
Skład orzekający Krajowej Izby Odwoławczej, wyznaczony do rozpoznania
niniejszej sprawy odwoławczej ustalił i zważył, co następuje:
W związku z brzmieniem art. 90 ust. 1 Przepisów wprowadzających ustawę - Prawo
zamówień Publicznych z dnia 11 września 2019 r. (Dz.U. z 2019 r., poz. 2020), zgodnie
z
którym do postępowań o udzielenie zamówienia, o których mowa w ustawie uchylanej
w art.
89, wszczętych i niezakończonych przed dniem 1 stycznia 2021 r. stosuje się przepisy
dotychczasowe. Uwzględniając okoliczność, iż postępowanie wszczęte zostało w dniu
14 grudnia
2020 r., ilekroć w treści uzasadnienia mowa o przepisach materialnych ustawy
p
zp należy przez to rozumieć ustawę z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień
publicznych.
Jednocześnie, z uwagi na treść art. 92 ust. 2 Przepisów wprowadzających ustawę -
Prawo zamówień Publicznych z dnia 11 września 2019 r. (Dz.U. z 2019 r., poz. 2020),
zgodnie z którym do postępowań odwoławczych oraz postępowań toczących się wskutek
wniesienia skargi do sądu, o których mowa w ustawie uchylanej w art. 89, wszczętych po
dni
u 31 grudnia 2020 r., dotyczących postępowań o udzielenie zamówienia wszczętych
przed dniem 1 stycznia 2021 r., stosuje się przepisy ustawy, o której mowa w art. 1, Izba
ustaliła, że odwołanie czyni zadość wymogom proceduralnym zdefiniowanym w Dziale IX
us
tawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych.
Izba ustaliła, iż Zamawiający przekazał kopię odwołania innym wykonawcom w dniu
3 lutego 2021 r.
W terminie wynikającym z art. 525 ust. 1 ustawy pzp do postępowania
odwoławczego nie zgłosił przystąpienia żaden wykonawca.
W dniu 11 lutego 2021 r. oraz w dniu 18 lutego 2021 r.
Zamawiający złożył
odpowiedź na odwołanie, w której oświadczył, że uwzględnia odwołanie w zakresie zarzutu 1
i 2 oraz
wniósł o umorzenie postępowania odwoławczego. Mając na względzie, że zarzut 3
został postawiony w przypadku nieuwzględnienia zarzutu 1 i 2, należało uznać, że
Zamawiający uwzględnił wniesione odwołanie w całości. Krajowa Izba Odwoławcza
stwierdziła, że pisma uwzględniające odwołanie zostały złożone prawidłowo i podpisane
przez osobę umocowaną, w konsekwencji czego uznała, że odwołanie zostało skutecznie
uwzględnione przed otwarciem rozprawy.
Krajowa Izba Odwoławcza uznała, iż zachodzą podstawy do umorzenia
postępowania odwoławczego w oparciu o art. 522 ust. 1 ustawy pzp, zgodnie z którym w
przypadku uwzględnienia przez zamawiającego w całości zarzutów przedstawionych w
odwołaniu, Izba może umorzyć postępowanie odwoławcze na posiedzeniu niejawnym bez
obecności stron oraz uczestników postępowania odwoławczego, którzy przystąpili do
postępowania po stronie wykonawcy, pod warunkiem że w postępowaniu odwoławczym po
stronie zamawiającego nie przystąpił w terminie żaden wykonawca. W takim przypadku
zamawiający wykonuje, powtarza lub unieważnia czynności w postępowaniu o udzielenie
zamówienia, zgodnie z żądaniem zawartym w odwołaniu. Taka sytuacja zaistniała w
przedmiotowym postępowaniu odwoławczym. Zamawiający uwzględnił w całości zarzuty
odwołania, natomiast po jego stronie nie przystąpił do postępowania odwoławczego żaden
wykonawca, co wyczerpuje dyspozycję ww. przepisu i obliguje Izbę do umorzenia
postępowania
odwoławczego.
Powyższe
powoduje
zakończenie
postępowania
odwoławczego bez merytorycznego rozpoznania zarzutów odwołania.
O kosztach postępowania odwoławczego Izba orzekła na postawie art. 557 i 575
ustawy z dnia 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych oraz § 9 ust. 1 pkt 2 lit. a
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie szczegółowych
rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu
pobierania wpisu od odwołania (Dz. U. z 2020 r., poz. 2437 ze zm.), nakazując dokonanie na
rzecz Odwołującego zwrotu z rachunku Urzędu Zamówień Publicznych kwoty uiszczonej
tytułem wpisu od odwołania.
Mając na uwadze powyższe postanowiono jak w sentencji.
Przewodniczący: …………………….