Sygn. akt: KIO 333/21
POSTANOWIENIE
z dnia 18 lutego 2021 r.
Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie:
Przewodniczący: Agata Mikołajczyk
po rozpoznaniu
na posiedzeniu niejawnym bez udziału stron w dniu 18 lutego 2021 r.
odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 1 lutego 2020 r. przez
odwołującego: Biuro Inżynierskie Via Regia Sp. z o.o. z siedzibą w kamieńcu
Wrocławskim (ul. Klonowa 10, 55-002 Kamieniec Wrocławski) w postępowaniu
prowadzonym przez zamawiającego: Gmina Sobótka (Rynek 1, 55-050 Sobótka),
zgłaszający przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego
wykonawca: R. A.
prowadzący działalność gospodarczą pod firmą BIURO OBSŁUGI
INWESTYCJI' MGR INŻ. R. A., z siedzibą w Kobierzycach (ul. Sportowa 44, 55-040
Kobierzyce),
postanawia:
umarza postępowanie odwoławcze;
nakazuje zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz
odwołującego: Biuro Inżynierskie Via Regia Sp. z o.o. (ul. Klonowa 10, 55-002 Kamieniec
Wrocławski) kwoty 6.750 zł 00 gr (słownie: sześć tysięcy siedemset pięćdziesiąt złotych
zero groszy), stanowiącej 90% kwoty uiszczonego wpisu.
Stosownie do art. 580 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 11 września 2019 r. – Prawo zamówień
publicznych (Dz. U.
z 2019 r. poz. 2019 ze zm.) w związku z art. 92 ust. 2 ustawy z dnia
11 września 2019 r. Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo zamówień publicznych (Dz.U
z 2019 r. poz. 2020) na niniejsze postanowienie
– w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia
– przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu
Okręgowego w Warszawie.
………………..…………………..
Sygn. akt KIO 333/21
Uzasadnienie
Odwołanie zostało wniesione w dniu 1 lutego 2021 r. przez odwołującego: Biuro Inżynierskie
Via Regia Sp. z o.o.
(Odwołujący) w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego
prowadzonym w trybie przetargu nieograniczonego na podstawie ustawy z dnia 29 stycznia
2004r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1843 ze zm.), [ustawa Pzp lub
Pzp lu
b Ustawa PZP] przez Zamawiającego: w postępowaniu prowadzonym przez
zamawiającego: Gmina Sobótka w przedmiocie zamówienia publicznego na:
„Wielobranżowy nadzór inwestorski dla zadania inwestycyjnego pn. Poprawa transportowej
mobilności mieszkańców poprzez budowę sieci dróg rowerowych oraz budowę obiektów
Parkuj i Jedź (P&R) i B&R na terenie gmin Jelcz-Laskowice, Kąty Wrocławskie, Sobótka”.
Numer referencyjny: RiiGK.271.3.25.2020.WG.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało
opublikowane w BZP w dniu 30 grudnia 2020 r. Nr 773989-N-2020.
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie przepisów ustawy Pzp z uwagi na
dokonanie:
niezgodnej z przepisami czynności polegającej na wykluczeniu wykonawcy z
przedmiotowego postępowania, pomimo, że nie zaszły podstawy wskazane przez
Zamawiającego, przywołującego w tym zakresie przepisy art. 24 ust. 1 pkt 12 ustawy
Pzp 2004, jakoby Odwołujący rzekomo nie spełnił warunku udziału wskazanego w
rozdziale VI pkt 2 ppkt 2a SIWZ;
w konsekwencji powyższego - niezgodnej z przepisami czynności Zamawiającego,
polegającej na wyborze jako najkorzystniejszej oferty złożonej przez Wykonawcę Biuro
Obsługi Inwestycji z Kobierzyc, pomimo, że to oferta Odwołującego winna podlegać
ocenie i przedstawiała najkorzystniejszy bilans w zakresie kryteriów oceny ofert dla tego
postępowania;
zaniechania przez Zamawiającego czynności, do której Zamawiający był zobowiązany
na podstawie przepisów ustawy Pzp 2004, tj. zaniechania przeprowadzenia właściwej
kwalifikacji podmiotowej Odwołującego w zakresie opisanego powyżej warunku udziału
poprzez uznanie, że dokumenty przekazane przez Odwołującego nie potwierdzają
spełniania postawionego ww. warunku co nie znajduje uzasadnienia w zaistniałym
stanie faktycznym;
zaniechania przez Zamawiającego czynności, do której Zamawiający był zobowiązany
na podstawie przepisów ustawy Pzp 2004, tj. zaniechania przeprowadzenia właściwej
procedury kwalifikacji podmiotowej Odwołującego w zakresie opisanego powyżej
warunku udziału, - polegającego na zaniechaniu wezwania Odwołującego do
pon
ownego złożenia wymaganych dokumentów podmiotowych, w sytuacji gdy
Zamawiający uważał, że pierwotnie złożone przez Odwołującego dokumenty nie
potwierdzają spełniania rzeczonego warunku, do czego to Zamawiający był zobligowany
w oparciu o przepis art. 26 ust. 3 ustawy Pzp .2004.
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie następujących przepisów:
1. art. 7 ust. 1 ustawy Pzp 2004 poprzez naruszenie zasad zachowania uczciwej konkurencji
oraz równego traktowania wykonawców;
2. art. 24 ust. 1 pkt 12 ustawy P
zp 2004 poprzez bezpodstawne wykluczenie Odwołującego z
postępowania, pomimo że ten potwierdził spełnienie opisywanego warunku udziału;
3. art. 91 ust. 1 ustawy Pzp 2004 poprzez wybór oferty, która nie jest ofertą najkorzystniejszą
wg podanych dla tego pos
tępowania kryteriów oceny ofert oraz dokonanie porównania i
oceny ofert z bezzasadnym pominięciem oferty złożonej przez Odwołującego, która właśnie
jest ofertą najkorzystniejszą w tym postępowaniu;
4. ewentualnie - art. 26 ust. 3 ustawy Pzp 2004 poprzez zaniechanie wezwania
Odwołującego do ponownego złożenia dokumentu podmiotowego, w sytuacji gdy
Zamawiający stał na stanowisku, że pierwotnie złożone przez Odwołującego dokumenty nie
potwierdzają spełniania rzeczonego warunku udziału w postępowaniu;
5. art. 26 ust. 2 ustawy Pzp 2004, poprzez wadliwe oparcie o ten przepis wezwania do
wyjaśnień dokumentu podmiotowego, podczas gdy właściwe do tego przepisy to art. 26 ust.
3 lub 4 ustawy Pzp 2004.
W nawiązaniu do powyższych zarzutów wniósł o nakazanie Zamawiającemu:
unieważnienia czynności wykluczenia Odwołującego z postępowania;
unieważnienia czynności wyboru jako najkorzystniejszej oferty, złożonej przez
Wykonawcę Biuro Obsługi Inwestycji z Kobierzyc;
dokonania ponownej oceny ofert, z udziałem oferty Odwołującego i wybór tejże oferty jako
najkorzystniejszej oferty;
4. ewentualnie -
na wypadek gdyby Krajowa Izba Odwoławcza nie stwierdziła, że złożone
pierwotnie przez Odwołującego potwierdzają spełnianie przez niego warunku udziału w
postępowaniu - nakazanie Zamawiającemu wezwanie Odwołującego do ponownego
złożenia takiego dokumentu podmiotowego w zakresie spornego warunku udziału zgodnie
z obowiązkiem wynikającym z przepisu art, 26 ust. 3 ustawy Pzp 2004.
Odwołujący wskazał, że ma interes w złożeniu przedmiotowego odwołania, ponieważ
w razie jego uwzględnienia, oferta złożona przez Odwołującego, będzie ofertą
najkorzystniejszą w postępowaniu.
Do postępowania odwoławczego po stronie odwołującego na podstawie art. 525
ust.1
ustawy z dnia 11 września 2019r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. poz. 2019 ze
zm.) przystąpienie zgłosił wykonawca R. A. prowadzący działalność gospodarczą pod firmą
BIURO OBSŁUGI INWESTYCJI' MGR INŻ. R. A., z siedzibą w Kobierzycach wnosząc o
oddalenie
odwołania.
Odwołujący (działający w jego imieniu pełnomocnik) w piśmie z dnia 17 lutego
2021r.
złożył „Oświadczenie o cofnięciu odwołania”, w którym podał, że „Działając w imieniu
Odwołującego, w oparciu o przepis art. 540 ustawy Prawo zamówień publicznych,
oświadcza, że cofam wniesione przez nas w dniu 1 lutego br. odwołanie. Jednocześnie, w
związku z faktem, że termin rozprawy został wyznaczony na dzień 19 lutego, w oparciu o
przepis par. 9 ust. 1 pkt 3 lit. a) Rozporządzenia Prezesa RM w sprawie szczegółowych
rodzaj
ów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu
pobierania wpisu od odwołania wnoszę o zwrot 90% kwoty wpisu na konto (…).
Izba ustaliła i zważyła, co następuje:
Zgodnie z art. 92 ust. 2 ustawy z dnia 11 września 2019 r. Przepisy wprowadzające
ustawę - Prawo zamówień publicznych (Dz.U. z 2019 poz. 2020) [dalej: ustawa Pwu), do
postępowań odwoławczych, o których mowa w uchylanej ustawie z dnia 29 stycznia 2004 r.
(dalej: ustawa Pzp), wszczętych po dniu 31 grudnia 2020 r., dotyczących postępowań o
udzielenie zamówienia wszczętych przed dniem 1 stycznia 2021 r. stosuje się przepisy
ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych (Dz.U. z 2019 r., poz. 2019)
(dalej: nPzp).
Odwołanie w niniejszej sprawie zostało wniesione w dniu 1 lutego 2021 r. Izba zatem
wydając postanowienie w niniejszej sprawie, stosowała w postępowaniu odwoławczym
przepisy nPzp z dnia 11 września 2019 r.
We wniosku o umorzenie postępowania odwoławczego wykonawca powołał się na
art. 540 nPz
p z dnia 11 września 2019 r., jednakże w niniejszej sprawie ma zastosowanie
art. 52
0 ust. 1 nPzp z dnia 11 września 2019 r. Zgodnie z art. 520 ust. 1 nPzp: „Odwołujący
może cofnąć odwołanie do czasu zamknięcia rozprawy”. Wniosek Odwołującego
niewątpliwie dotyczy cofnięcia odwołania, a nie okoliczności odnoszących się do świadka i
jego zeznań zgodnie ze wskazanym przez Odwołującego art. 540 nPzp z dnia 11 września
2019 r. (wg wniosku art. 540 ustawy Prawo zamówień publicznych).
Izba stwierdziła, że oświadczenie o wycofaniu odwołania zostało złożone przez osobę
uprawnioną do reprezentowania Odwołującego i odwołanie zostało na podstawie art. 520
ust. 1 nPzp z dnia 11 września 2019 r. skutecznie wycofane przed otwarciem rozprawy.
Zgodnie zatem z art. 568 pkt 1 cytowanej ustawy, Izba
postanowiła o umorzeniu
postępowania odwoławczego. Wskazany art. 568 pkt 1 cytowanej ustawy stanowi, że w
przypadku cofnięcia odwołania Izba umarza postępowania odwoławcze w formie
postanowienia.
Orzekając o kosztach postępowania odwoławczego Izba miała na uwadze art. 557
nPzp z dnia 11 września 2019 r. oraz § 9 ust. 1 pkt 3 lit. a rozporządzenia Prezesa Rady
Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów
postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od
odwołania (Dz.U. z 2020 r., poz. 2437).
Zgodnie z dyspozycją wskazanego art. 557 w wyroku oraz w postanowieniu
kończącym postępowanie odwoławcze Izba rozstrzyga o kosztach postępowania
odwoławczego. Z kolei zgodnie z § 9 ust. 1 pkt 3 lit. a ww. rozporządzenia w przypadku
umorzenia postępowania odwoławczego przez Izbę w całości na skutek cofnięcia odwołania,
najpóźniej w dniu poprzedzającym dzień, na który został wyznaczony termin rozprawy lub
posiedzenia z udziałem stron lub uczestników postępowania odwoławczego, odwołującemu
zwraca się 90% wpisu.
Tym samym Izba, uwzględniając wskazane przepisy, nakazała zwrócić na rzecz
Odwołującego 90% kwoty wpisu od odwołania uiszczonego w przedmiotowej sprawie w
wysokości 20.000 zł.
Mając powyższe na uwadze postanowiono jak w sentencji.
………………..…………..