KIO 3320/21 WYROK dnia 25 listopada 2021 r.

Stan prawny na dzień: 15.06.2022

Sygn. akt: KIO 3320/21 

WYROK 

z dnia 25 listopada 2021 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie: 

Przewodniczący:      Beata Konik 

Protokolant:            

Rafał Komoń 

po  rozpoznaniu  na  rozprawie  23  listopada  2021 r. 

w Warszawie odwołania wniesionego do 

Prezesa  Kra

jowej  Izby  Odwoławczej  12  listopada  2021  roku  przez  odwołującego,  tj.  

wykonawc

ę  „RED”  Code  spółkę  komandytową  z  siedzibą  w  Gdyni  w  postępowaniu 

prowadzonym przez 

zamawiającego Szpital Rejonowy w Raciborzu im dr Józefa Rostka 

z siedzibą w Raciborzu, przy udziale wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie 

zamówienia  ENTRAST  spółki  z  ograniczoną  odpowiedzialnością  z  siedzibą  w 

Warszawie, K. Z. 

prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą zoltek design K. Z. 

z  siedzibą  w  Olsztynie  oraz  TROGON  BC  spółki  z  ograniczoną  odpowiedzialnością  z 

siedzibą  w  Olsztynie,  zgłaszających  przystąpienie  do  postępowania  odwoławczego  po 

stronie Zamawiającego, 

orzeka: 

1.  Oddala 

odwołanie.  

2.  Kosztami 

postępowania odwoławczego obciąża Odwołującego i:  

zalicza 

w  poczet  kosztów  postępowania  odwoławczego  kwotę  15  000  zł  00  gr 

(słownie: piętnaście tysięcy złotych, zero groszy) uiszczoną przez Odwołującego 

tytułem  wpisu  od  odwołania,  po  3  600  zł  00  gr  (słownie:  trzy  tysiące  sześćset 
złotych,  zero  groszy),  stanowiącą  koszt  poniesiony  przez  Zamawiającego  oraz 

przez Odwołującego z tytułu zastępstwa przed Izbą. 

zasądza  od  Odwołującego  na  rzecz  Zamawiającego  kwotę  3 600  zł  00  gr 

(słownie: trzy tysiące sześćset złotych, zero groszy), stanowiącą koszt poniesiony 

przez Zamawiającego z tytułu zastępstwa przed Izbą. 


Stosownie do art. 579 ust. 1 i art. 580 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo 

zamówień  publicznych  (Dz.U.  z  2019  r.  poz.  2019  ze  zm.),  tj.  z  dnia  18  maja  2021  r. 

(Dz.U.  z  2021  r.  poz.  1129),  na  niniejszy  wyrok  -  w  terminie  14  dni  od  dnia  jego 

doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej 

do Sądu Okręgowego w Warszawie.  

Przewodniczący:      ……………………..… 


Sygn. akt: KIO 3320/21 

UZASADNIENIE 

Szpital  Rejonowy  w  Raciborzu  im. 

dr  Józefa  Rostka  z  siedzibą  w  Raciborzu,  (dalej: 

„Zamawiający”) prowadzi w trybie podstawowym postępowanie o udzielenie zamówienia na 

świadczenie usługi pn. „Inżynier Kontraktu Asysta Techniczna”, nr postępowania: 16/2021 

Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Biuletynie Zamówień Publicznych 

września 2021 r., nr 2021/BZP 00166706/01. 

Postępowanie  o  udzielenie  przedmiotowego  zamówienia  publicznego  prowadzone 

jest  w  oparciu  o  przepisy  ustawy 

z  dnia 11  września 2019  r.  Prawo  zamówień  publicznych 

(Dz.U.  z  2019 r.  poz.  2019  ze zm.), tj.  z  dnia  18  maja  2021 r.  (Dz.U.  z  2021  r.  poz.  1129), 

dalej jako „ustawa Pzp”.  

W  postępowaniu  tym  wykonawca  „RED”  Code  spółka  komandytowa  z  siedzibą  w 

Gdyni 

(dalej:  „Odwołujący”)  12  listopada  2021  roku  złożył  odwołanie  do  Prezesa  Krajowej 

Izby Odwoławczej wobec wyboru jako najkorzystniejszej oferty złożonej przez wykonawców 

wspólnie  ubiegających  się  o  udzielenie  zamówienia  ENTRAST  spółki  z  ograniczoną 

odpowiedzialnością z  siedzibą  w  Warszawie,  K.  Z.  prowadzącego  działalność  gospodarczą 

pod firmą zoltek design K. Z. z siedzibą w Olsztynie oraz TROGON BC spółki z ograniczoną 

odpowiedzialnością z siedzibą w Olsztynie. 

Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie następujących przepisów ustawy: 

art.  226  ust.  1  pkt  2  lit.  c)  ustawy  Pzp  przez  brak  odrzucenia  oferty  złożonej  przez 

Konsorcjum  i  przyjęcie,  że  Odwołujący  spełnia  warunki  udziału  w  postępowaniu, 

pomimo,  że  nie  wykazał  on  spełnienia  warunków  udziału  w  postępowaniu  o 

udzielenie  zamówienia  publicznego  i  nie  złożył  w  przewidzianym  terminie 

podmiotowych środków dowodowych potwierdzających spełnienie warunków udziału 

w postępowaniu; 

2)  art.  239  ust.  1  w  zw.  z  art.  16  pkt  1  i  2  ustawy  Pzp  przez  dokonanie  oceny  oferty 

Konsorcjum  w  sposób  sprzeczny  z  kryteriami określonymi  w  Rozdziale XVI  SWZ  tj. 

przyznanie  dodatkowych  punktów  za  doświadczenie  i  wymagania  Kierownikowi 

Projektu  i  Architektowi  infrastruktury  i  bezpieczeństwa  IT  pomimo,  że  osoby 

wskazane  przez  Wykonawcę  do  pełnienia  ww.  funkcji  nie  posiadają  wymaganego 

doświadczenia  i  nie  spełniają  dodatkowych  wymagań  określonych  w  Rozdziale  XVI 

SWZ  kryteriach  „Dodatkowe  doświadczenia  i  wymagania  Kierownika  Projektu  – 


Inżyniera  Kontraktu”  i  „Dodatkowe  doświadczenie  Architekta  infrastruktury  i 

bezpieczeństwa IT”. 

art.  226 ust.  1 pkt  8  ustawy  Pzp przez  wybór  jako najkorzystniejszej  oferty złożonej 

przez  Konsorcjum  pomimo,  że  zawiera  ona  rażąco  niską  cenę  w  stosunku  do 

przedmiotu zamówienia. 

związku z powyższym, Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie 

Zamawiającemu: 

unieważnienie  czynności  wyboru  jako  najkorzystniejszej  oferty  złożonej  przez 

Konsorcjum; 

powtórzenie  czynności  badania  i  oceny  ofert  oraz  nakazanie  odrzucenia  oferty 

Konsorcjum w oparciu o art. 226 ust. 1 pkt. 2 lit. B) i c) i art. 226 ust. 1 pkt 8 ustawy 

Pzp 

ewentualnie w przypadku nieuwzględnienia powyższych zarzutów 

nakazanie Zamawiającemu  dokonania oceny  oferty  Konsorcjum  w  sposób  zgodny  z 

kryteriami  oceny  ofert  określonymi  w  Rozdziale  XVI  SWZ  w  zakresie  kryterium 

„Dodatkowe doświadczenia i wymagania Kierownika Projektu – Inżyniera Kontraktu” i 

„Dodatkowe doświadczenie Architekta infrastruktury i bezpieczeństwa IT”. 

zasądzenie kosztów postępowania odwoławczego proporcjonalnie do podniesionych 

3 zarzutów i idących za nimi żądań. 

W uzasadnieniu odwołania Odwołujący wskazał, co następuje.  

Odwołujący  w  pierwszej  kolejności  wskazał,  że  posiada  interes  w  uzyskaniu 

zamówienia, gdyż jego oferta jest ważna i skuteczna, nie podlega odrzuceniu. W przypadku, 

gdyby  Zamawiający  dokonał  badania  i  oceny  ofert  w  sposób  zgodny  z  ustawą  Pzp,  oferta 

Odwołującego  zostałaby  uznana  za  najkorzystniejszą.  Na  skutek  niezgodnych  z  prawem 

czynności  dokonanych  przez  Zamawiającego  Odwołujący,  który  złożył  najkorzystniejszą  i 

prawidłową  ofertę  został  pozbawiony  możliwości  uzyskania  przedmiotowego  zamówienia 

oraz  zawarcia  umowy  w  sprawie  zamówienia  publicznego.  W  przypadku  uznania  przez 

Krajową  Izbę  Odwoławczą  zasadności  niniejszego  odwołania,  a  następnie  po  dokonaniu 

przez Zamawiającego żądanych czynności, Odwołujący uzyska przedmiotowe zamówienie. 

Zarzut dotyczący nie spełniania warunków udziału  

a) 

w zakresie zdolności ekonomicznej i finansowej 

Odwołujący  wyjaśnił,  że  ponownego  wyboru  najkorzystniejszej  oferty  Zamawiający 

dokonał po wezwaniu Konsorcjum do uzupełnienia i poprawienia dokumentów na podstawie 

art. 128 ust. 1 ustawy Pzp następujących dokumentów: 


•  oświadczenia  o  aktualności  informacji  zawartych  w  oświadczeniu  składanym  na 

podstawie art. 125 ustawy Pzp tj. oświadczenia dot. braku podstaw do wykluczenia – 

wzór oświadczenia stanowi Załącznik Nr 10 do SWZ; 

•  informacji  banku  lub  spółdzielczej  kasy  oszczędnościowo-  kredytowej, 

potwierdzającej, że Wykonawca posiada środki finansowe niezbędne do zatrudnienia 

osób wymienionych w SWZ lub zdolność kredytową w wysokości nie mniej niż 50 000 

zł (pięćdziesiąt tysięcy złotych) w okresie nie wcześniejszym niż 3 miesiące przed jej 

złożeniem; 

•  wykazu  usług  wykonanych  –  załącznik  nr  4  (należy  wykazać  dwie  wykonane  i 

prawidłowo zakończone usługi dla jednego z konsorcjantów) 

•  wykaz  osób  –  załącznik  Nr  5  (należy  poprawić  tabelę,  dodać  dane  osoby  z  firmy 

Entrast  Sp.  z  o.o.,  po

dać  kontakty  referencyjne  oraz  przesłać  wszystkie  kserokopie 

wymaganych dokumentów potwierdzających uprawnienia dla osób biorących udział w 

projekcie  zarówno  dla  Entrast  Sp.  z  o.o.  oraz  zoltek  design  K.  Z.  –  zgodnie  z 

przesłaną  ofertą oraz  oświadczeniem  wykonawcy  o  podziale  obowiązków  pomiędzy 

konsorcjum). 

Zdaniem  Odwołującego  Konsorcjum  nie  sprostało  powyższemu  wezwaniu  w  zakresie 

informacji  banku  lub  spółdzielczej  kasy  oszczędnościowo-kredytowej,  potwierdzającej,  że 

posiada  środki  finansowe  niezbędne  do  zatrudnienia  osób  wymienionych  w  SWZ  lub 

zdolność  kredytową  w  wysokości  nie  mniej  niż  50  000  zł  (pięćdziesiąt  tysięcy  złotych)  w 

okresie nie wcześniejszym niż 3 miesiące przed jej złożeniem, w związku z powyższym nie 

wykazał  spełnienia  warunków  udziału  w  postępowaniu,  a  zatem  jego  oferta  podlega 

odrzucenia, ponieważ Zamawiający zastosował już raz określoną w art. 128 ust. 1 procedurę 

wezwania  Wykonawcy  do  złożenia,  uzupełnienia  lub  poprawienia  podmiotowych  środków 

dowodowych. 

b) 

W  zakresie  warunku  zdolności  technicznej  i  zawodowej  dla  osoby  Architekta 

Infrastruktury i bezpieczeństwa IT. 

Odwołujący wyjaśnił, że  Zamawiający  w  Roz.  VIII  pkt.  2.4 lit  b.  ust.  2 wymagał,  aby  osoba 

wskazana  do  pełnienia  tej  funkcji    posiadała  doświadczenie  w  realizowaniu  minimum 

jedne

go  projektu  informatycznego,  w którym  zaprojektowała infrastrukturę i  wykonała  audyt 

systemów  zabezpieczeń,  a  co  za  tym  idzie  posiada  uprawnienia  audytora  systemów 

zarządzania  bezpieczeństwem  informacji  wynikające  z  normy  PN-ISO/IEC  27001  lub 

posiadania  ce

rtyfikatów  autorskich  CISA  LUB  CISSP.  Odwołujący  wskazał,  że  Konsorcjum 

na potwierdzenie spełniania ww. wymogu przedstawiło osobę pana K. Z. oraz przedłożył dla 

niego  dokument  wystawiony  przez  Trusted  Information  Consulting  potwierdzający  odbycie 

szkolenia 

z zakresu audytu wewnętrznego systemu zarządzania bezpieczeństwem informacji 


ISO  27001. 

Zdaniem  Odwołującego,  skoro  wymogiem  Zamawiającego  było,  aby  osoba  ta 

posiadała  uprawnienia  audytora  wynikające  z  normy  ISO/IEC  27001  to  należy  uznać,  że 

konieczne jes

t złożenie stosownego certyfikatu, nie zaś poświadczenia odbycia szkolenia. W 

tym zakresie należy wskazać, że  mówiąc o certyfikacji należy, z braku odrębnych regulacji w 

SWZ,  odwołać  się  do  definicji  tego  pojęcia  wedle  ustawy  o  systemach  oceny  zgodności  i 

nadzoru  rynku  (t.j.  Dz.U.2021  poz.514).  Z  art.  4  pkt  5  ww.  ustawy  wynika,  że  mówiąc  o 

certyfikacji  należy  przez to  rozumieć  działanie jednostki  oceniającej  zgodność,  wykazujące, 

że należycie zidentyfikowany wyrób, projekt wyrobu lub proces jego wytwarzania są zgodne 

z  wymaganiami. 

Jak  wskazał  Odwołujący,  zgodnie  z  pkt  4  ww.  przepisu  wynika,  że 

certyfikatem jest dokument wydany przez jednostkę notyfikowaną, potwierdzający, że wyrób, 

projekt  wyrobu  lub  proces  jego  wytwarzania  są  zgodne  z  wymaganiami.  Z  kolei  jednostką 

notyfikowaną  jest  jednostka  oceniająca  zgodność  właściwą  do  wykonywania  czynności 

określonych  w  procedurach  oceny  zgodności,  notyfikowaną  zgodnie  z  art.  29  ww.  Ustawy. 

Odwołujący wyjaśnił, że powołana ustawa opisuje w sposób szczegółowy proces akredytacji 

jednostek. Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 765/2008 

„akredytacja”  oznacza  poświadczenie  przez  krajową  jednostkę  akredytującą,  że  jednostka 

oceniająca zgodność spełnia wymagania określone w normach zharmonizowanych oraz – w 

stosownych przypadkach 

– wszelkie dodatkowe wymagania, w tym wymagania określone w 

odpowiednich  systemach  sektorowych  konieczne  do  realizacji  określonych  czynności 

związanych  z  oceną  zgodności.  W  Polsce  instytucją,  która  zajmuje  się  prowadzeniem  listy 

podmiotów  akredytowanych,  krajową  jednostką  akredytującą  jest  Polskie  Centrum 

Akredytacji.  Wystawca  potwierdzenia  odbycia  szkolenia  posiada  wprawdzie  certyfikat 

ISO/IEC  27001,  co  wynika  ze  strony  https://www.ticons.pl/    jednak  nie  stanowi  jednostki 

uprawnionej  do  certyfikacji  w  tym  zakresie.  Powyższe  można  ustalić  na  podstawie  listy 

certyfikowanych  podmiotów  na  stronie  www.pca.gov.pl,  wśród  których  nie  ma  Trusted 

Information Consulting.  

związku  z  powyższym,  Odwołujący  uważa,  że  osoba  Pana  Z.  nie  może  być 

uznana,  jako  spełniająca  wymaganie  a  wykonawca  nie  spełnia  warunku  zdolności 

technicznej i zawodowej. 

Zarzut dotyczący niezasadnie przyznanej punktacji  

a) 

w  zakresie kryterium  Dodatkowe doświadczenia i  wymagania Kierownika Projektu  – 

Inżyniera Kontraktu 

Odwołujący  wyjaśnił,  że  Zamawiający  przyznał  Konsorcjum  dodatkowe  punkty  w 

kryterium  „Dodatkowe  doświadczenia  i  wymagania  Kierownika  Projektu  –  Inżyniera 

Kontraktu”  i  „Dodatkowe  doświadczenie  Architekta  infrastruktury  i  bezpieczeństwa  IT” 


pomimo

,  że  osoby  wskazane  przez  Wykonawcę  do  pełnienia  ww.  funkcji  nie  posiadają 

wymaganego doświadczenia i nie spełniają dodatkowych wymagań określonych w Rozdziale 

XVI SWZ kryteriach.  

Odwołujący  wskazał,  że  w  kryterium  „Dodatkowe  doświadczenia  i  wymagania  Kierownika 

Projektu 

–  Inżyniera  Kontraktu”  Zamawiający  przyznawał  dodatkowe  punkty  zgodnie  z 

poniższą tabelą: 

L.p. 

Wymagania 

Liczba 

punktów 

Doświadczenie  w  realizowaniu  przetargów  publicznych,  w  tym 

udokumentowany udział w minimum jednym przetargu informatycznym 

jako  członek  komisji  lub  biegły,  oraz  posiadanie  wykształcenia 

wyższego lub podyplomowego w zakresie prawa zamówień publicznych 

5 pkt 

Posiadanie ważnego certyfikatu w zakresie na poziomie podstawowym 

w  jeden  ze  zwinnych  metod  z

arządzania  projektem  np.  (AgilePM 

Foundation, SCRUM Master lub równoważnego) 

5 pkt 

Posiadanie  ważnego  certyfikatu  w  zakresie  zarządzania  ryzykiem  w 

projekcie zgodnie z normą ISO 31000 lub równoważnego 

5 pkt 

Odwołujący wskazał, że osoba dedykowana przez Konsorcjum do funkcji Kierownika 

Projektu 

–  Inżyniera  Kontraktu  Pan  M.  S.  nie  spełnia  wymagań  określonych  w  pkt.  2  i  3 

powyższej tabeli, w związku z powyższym Zamawiający nie powinien przyznać Konsorcjum 

15 pkt. w kryterium „Dodatkowe doświadczenia i wymagania Kierownika Projektu – Inżyniera 

Kontraktu”, jak to uczynił, a jedynie 5 pkt. 

Odwołujący wyjaśnił, że powyższe wynika z faktu, iż wykonawca nie złożył certyfikatu 

Agile  PM  lecz  certyfikat  Agile  Trainer

,  który  nie  jest  równoważny,  gdyż  potwierdza  jedynie 

kompetencje  do  szkolenia  w  tej  metodyce  a  nie  w  zakresie  zarządzania  projektem.  Wg 

metodyki  certyfikat  Agile  PM  odnosi  się  do  metodyki  zarządzania  projektem,  zaś  certyfikat 

Agile Trainer (training) jest 

niezdefiniowanym certyfikatem, który można odnieść do poziomu 

coacha  a  więc  osoby  dedykowanej  do  szkolenia  osób  w  pożądanej  przez  Zamawiającego 

metodyce.  Są  to  zupełnie  odmienne  poziomy  referencyjne.  Agile  Project  Management 

(AgilePM®)  to  metodyka,  która  w  spójny  i  precyzyjny  sposób  przedstawia  zwinne 

zarządzanie  projektami.  Stworzona  przez  APM  Group  International  i  Agile  Business 

Consorcium  służy  określaniu  produktów  (rezultatów)  i  procesów  zarządzania  projektami, 

które  pozwalają  prowadzić  projekt  w  sposób  uporządkowany  i  przewidywalny,  ale  także 

elastyczny i adaptacyjny. Zupełnie odmiennym elementem jest zatem prowadzenie szkolenia 

celem uzyskanie danego certyfikatu od jego posiadania.  


Natomiast  odnosząc  się  do  punktu  nr  3  ww.  tabeli  Odwołujący  wskazał,  że 

wykonawca  nie  złożył  certyfikatu  zarządzania  ryzykiem  zgodnie  z  normą  ISO  31000  ani 

dokumentu  równoważnego.  Wykonawca  złożył  jedynie  poświadczenie  odbycia  szkolenia 

wystawione  przez  Fib.Code,  który  nie  stanowi  jednostki  notyfikowanej  w  myśl  ustawy  o 

syst

emach oceny zgodności i nadzoru rynku. Analogicznie jak w zakresie warunku zdolności 

technicznej,  należy  przyjąć,  że  sformułowanie  certyfikat,  którym  wprost  posłużył  się 

Zamawiający w opisie tego kryterium w zakresie pkt 3 należy rozumieć zgodnie z tą ustawą. 

Skoro  zaś  powinien  on  być  wystawiony  przez  jednostkę  notyfikowaną  to  punktację  można 

przyznać  wyłącznie  osobie,  która  taki  certyfikat  posiada.  Na  stronach  Polskiego  Centrum 

Akredytacji próżno szukać tego podmiotu.   

Wobec  tego, 

zdaniem  Odwołującego,  Zamawiający  w  sposób  nie  uprawniony,  nie 

zgodnie z ustanowionym kryterium przyznał punktację za posiadanie jedynie przeszkolenia z 

zakresu zarządzania ryzykiem nie biorąc pod uwagę, iż osoba ta nie posiada wymaganych w 

kryterium uprawnień. Przyjęcie tak liberalnego podejścia do oceny tego wykonawcy skutkuje 

naruszeniem zasad równego traktowania wykonawców.  

b)  Zarzut  dot.  niezasadnego  przyznania  punktacji  dla  Pana  K.  Z.  wskazanego  do 

pełnienia funkcji Architekta infrastruktury bezpieczeństwa IT 

Odwołujący wskazał, że zgodnie z Roz. XVI pkt 2 lit C SWZ Zamawiający postanowił 

dla kryterium Dodatkowe doświadczenie Architekta infrastruktury i bezpieczeństwa IT (Cz), iż 

ofercie  Wykonawcy  zostaną  przyznane  punkty  zgodnie  z  tabelą  na  podstawie  informacji 

podanych  w  f

ormularzu  ofertowym  (załącznik  nr  2  do  SWZ):  „W  kryterium  „Dodatkowe 

doświadczenie  Architekta  infrastruktury  i  bezpieczeństwa  IT”  Zamawiający  przyznawał 

dodatkowe punkty zgodnie z poniższą tabelą: 

L.p. 

Wymagania 

Liczba 

punktów 

Doświadczenie 

projektowaniu 

systemów 

infrastruktury 

teleinformatycznej 

jednostkach 

służby 

zdrowia 

wraz 

oprogramowaniem  dedykowanym  w  oparciu  o  jedną  z  metodologii 

zwinnych projektu dotyczącego tworzenia i wdrażania oprogramowania 

(np. AgilePM lub SCR

UM Master) lub równoważne inne metody zwinne 

5 pkt 

Doświadczenie  w  projektowaniu  systemów  informatycznych  w  których 

prowadzono modelowanie biznesowe oprogramowania w notacji BPMN 

oraz  posiadanie  uprawnień  wynikających  z  posiadania  certyfikatu  w 

5 pkt 


zakresie ISO/IEC 19510 lub równoważne (inne certyfikaty dot. Bussines 

Processing) 

Doświadczenie w projektowaniu, eksploatacji i dozorze sieci, instalacji i 

urządzeń  elektrycznych,  elektroenergetycznych  o  napięciu  powyżej  1 

kV, poświadczone wydanymi uprawnieniami budowlanymi w rozumieniu 

art. 24 ust. 1 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (tj. Dz. U. 

z  2013  r.  poz.  1409  z  późn.  zm.)  lub  wydanymi  i  aktualnymi 

uprawnieniami SEP w zakresie eksploatacji dla minimum następujących 

specjalności:  urządzenia,  instalacje  i  sieci  elektroenergetyczne  o 

napięciu  minimum  20kV,  sieci  elektrycznego  oświetlenia,  aparatura 

kontrolno-

pomiarowa  oraz  urządzenia  instalacje  automatycznej 

regulacji, sterowania i zabezpieczeń urządzeń i instalacji elektrycznych 

5 pkt 

Uprawnienia 

nadzoru 

(dozoru) 

zakresie 

infrastruktury 

teleinformatycznej i serwerowni tj. uprawnienia wynikające z par. 5 ust. 

1  Rozporządzenia  Ministra  Gospodarki,  Pracy  i  Polityki  Społecznej  z 

dnia  28  kwietnia  2003  w  sprawie  szczegółowych  zasad  stwierdzania 

posiadania  kwalifikacji  przez  osoby  zajmujące  się  eksploatacją 

urządzeń, instalacji i sieci (Dz.U.03.89.828) 

5 pkt 

Uprawnienia wynikające z przepisów Rozporządzenia Rady Ministrów z 

dnia  2  września  1997  r.  w  sprawie  służby  bezpieczeństwa  i  higieny 

pracy (Dz. U. Nr 109 poz. 704) 

Odwołujący wskazał, że Zamawiający zasadnie nie przyznał punktacji w zakresie pkt 

2  dla  tego  kryterium,  gdyż  wskazana  osoba  nie  wykazała  się  wykonaniem  projektu  BPMN 

oraz nie posiada stosownego certyfikatu (pkt 2 kryterium).  

J

ak  wskazał  Odwołujący,  co  do  punktu  nr  3  Zamawiający  uznał,  iż  należy  przyznać 

wykonawcy 5 punktów, co należy ocenić negatywnie. 

Odwołujący  wyjaśnił,  że  podstawą  przyznania  dodatkowej  punktacji  w  tym  zakresie 

było  posiadanie  doświadczenia  w  projektowaniu,  eksploatacji  i  dozorze  sieci,  instalacji  i 

urządzeń  elektrycznych,  elektroenergetycznych  o  napięci  powyżej  1  kV,  poświadczone 

wydanymi  uprawnieniami  budowlanymi  w  rozumieniu  art.  24.  Ust.1  ustawy  z  dnia  7  lipca 

1994  r.  Prawo  Budowlane  (tj.  Dz.U.  z  2013  r.  poz.1409  z  poźn.  zm)  lub  wydanymi  i 

aktualnymi uprawnieniami SEP. Wykonawca w zakresie tego wymagania złożył świadectwa 

kwalifikacyjne  Stowarzyszenia  Profesjonalnych  Energetyków  wystawione  w  omawianym 

zakresie dnia 8.09.2021 r. a więc kilka dni przed złożeniem ofert. 


Zdaniem  O

dwołującego  nie  sposób  uznać,  że  osoba  ta  spełnia  tak  określone 

kryterium doświadczenia.  Zamawiający nie wymagał bowiem jedynie posiadania uprawnień 

SEP,  ale  wymagał  posiadania  doświadczenia  potwierdzonego  posiadaniem  uprawnień. 

Skoro  wskazana  osoba zdoby

ła te uprawnienia tuż przed złożeniem ofert należy uznać, że 

nie  posiada  stosownego  doświadczenia  jakkolwiek  liberalnie  traktować  ten  wymóg. 

Realizacja  niniejszego  zamówienia  z  dużą  dozą  prawdopodobieństwa  będzie  pierwszym 

projektem  z  wykorzystaniem  tych  u

prawnień  wykonanym  przez  tą  osobę.  Skoro 

Zamawiający wskazał, że punktację przyzna nie tyle za samo posiadanie uprawnień, lecz za 
posiadanie doświadczenia z nimi związanego należy uznać, że taka osoba warunku tego nie 

spełnia. 

Odwołujący wskazał na różnice w opisie punktu 4 i 5 w ramach tego kryterium, gdzie 

Zamawiający  z  kolei  wymagał  jedynie  posiadania  uprawnień  dozoru  i  BHP  bez 

doświadczenia. Skoro wymagania te zostały opisane odmiennie w pkt 3 i w punktach 4 i 5 

nie  sposób  uznać,  że  Zamawiający  mógł  poprzestać  jedynie  na  stwierdzeniu  posiadania 

uprawnień  SEP  bez  weryfikacji  okresu  ich  posiadania  wskazującego  na  posiadane 

doświadczenie. 

W  ocenie  Odwołującego  konieczne  jest  dokonanie  ponownej  oceny  i  badania  ofert 

oraz  przeliczenie  punktacji  w  taki 

sposób,  aby  pomniejszych ilość  przyznanych  punktów  za 

osobę architekta o 5. 

Zarzut dotyczący rażąco niskiej ceny oferty Konsorcjum  

Odwołujący  wyjaśnił,  że  Konsorcjum  w  toku  postępowania  zostało  wezwane  do 

złożenia wyjaśnień w zakresie rażąco niskiej ceny, którą powziął Zamawiający w związku z 

zaangażowaniem do realizacji zamówienia osób wskazanych w wykazie osób. Wykonawca z 

jednej  strony  złożył  wraz  z  ofertą  oświadczenie  z  14.09.2021  r.,  dotyczące  podziału 

kompetencji  pomiędzy  członków  konsorcjum.  W  oświadczeniu  tym  wskazał,  że  w  imieniu 

Entrast  Sp.  Z  o.o.  zostanie  wykonane:  przygotowanie  wsadu  technicznego  do  postępowań 

przetargowych,  udział  w  komisji  przetargowej  i  opiniowanie  dokumentacji,  w  imieniu  Zoltec 

design  K.  Z.  zostanie  wykonane 

odbiór  produktów  projektu,  nadzór  nad  integracją 

oprogramowania,  zaś  ze  strony  TROGON  BC  nadzór  techniczny  i  wsparcie  zespołu 

projektowego na każdym etapie. Z drugiej zaś strony w złożonym wykazie osób wykonawca 

wskazał jedynie osobę Pana S. – Kierownika Projektu, osobę Pana Z. oraz Pana M. J. 

Odwołujący  wskazał,  że  z  wyjaśnień  rażąco  niskiej  ceny  złożonych  pismem  z  dnia 

1.11.2021  r.  wynika,  że wykonawca zaangażuje 3 osoby do  realizacji zamówienia,  w  czym 

upatruje oszczędności realizacji zamówienia (s. 3 wyjaśnień). Ze strony 4 wyjaśnień wynika, 

że  Pan  S  będzie  zatrudniony  na  ½  etatu  w  spółce  Entrast,  Pan  Z.  z  ramienia  drugiego  z 

wykonawców  weźmie  udział  osobiście  oraz  dodatkowo,  jako  specjalista  ds.  przetargów 


będzie  zaangażowany  Pan  J.  W  złożonych  wyjaśnieniach  brak  natomiast  jakiejkolwiek 

wzmianki o osobie, która wykona z ramienia trzeciego z konsorcjantów  – Trogon realizację 

obowiązków  związanych  z  nadzorem  technicznym  i  wsparciem  zespołu  projektowego,  co 

wykonawca oświadczył w oświadczeniu z dnia 14.09 złożonym wraz z ofertą. 

Biorąc pod uwagę wyliczenia wykonawcy, iż wynagrodzenie kierownika (p. S.) i architekta (p. 

Z.

)  wyniesie  w  okresie  20  miesięcy  realizacji  kontraktu  97074  zł,  marża  wyniesie  ok  9%, 

koszty specjalisty 1500 zł oraz koszty wyjazdów i 2% koszty pośrednie nie sposób uznać, iż 

wynagrodzenie  zaoferowane  przez  wykonawcę  w  ofercie  tj.  117  000  zł  netto  mogłoby 

obejmować  również  koszty  tej  dodatkowej  usługi  nadzoru.  Jeśli  jeszcze  przyjąć  do  tego 

koszty  realizacji  obowiązków  gwarancyjnych,  których  wykonawca  nie  ujawnił  w  złożonych 
wyjaśnieniach należy wskazać, że wyjaśnienia te wskazują, iż cena nie obejmuje wszystkich 

kosztów realizacji zamówienia.  

Odwołujący  wskazał  że  wyjaśnienia  rażąco  niskiej  ceny  są  ponadto  ogólnikowe,  a 

Konsorcjum  p

owołuje  się  w  większości  na  nie  znaczące  okoliczności.  Natomiast  w  ocenie 

Odwołującego żaden z podanych przez Konsorcjum aspektów nie wpływa bezpośrednio na 

wysokość ceny. Wobec tego, jedynie wycena pracy osób realizujących poszczególne usługi 

przez  poszcz

ególnych  konsorcjantów  może  być  wiążąca.  Przy  tym,  jak  wskazano  powyżej 

wykonawca  nie  ujawnił  w  wyjaśnieniach  oferty,  że  cena  uwzględnia  obowiązki  nadzorcze 

wykonawcy  Trogon  oraz  koszty  obowiązków  gwarancyjnych.  Ponieważ  wskazane  w 

wyjaśnieniach założenia realizacji zamówienia tj. zaangażowanie jedynie 3 osób, inne koszty 

jak marża, wyjazdy i koszty pośrednie pokrywają w 100% zaoferowaną cenę należy uznać, 

że  cena  oferty  jest  rażąco  niska  gdyż  nie  obejmuje  zaangażowania  członka  konsorcjum 

Trogon i kosztów gwarancji. Jeżeli uznać, że Trogon będzie realizować obowiązki nadzorcze 

w  projekcie  należałoby  przyjąć,  że  osoba,  która  je  wykona  musi  posiadać  stosowne 

kwalifikacje  równe  co  najmniej  osobie  Kierownika  lub  Architekta,  co  oznacza,  że  jej 

wynagrodzenie  powin

no  być analogiczne,  a więc  wartość tego niedoszacowania wynosi  co 

najmniej  48  tysięcy  złotych.  Odwołujący  wskazał,  że  wynika  to  z  faktu,  że  czynności 

nadzorcze  realizuje  się  w  tym  samym  okresie,  niejako  równolegle.  Wyjaśnienia  zaś  takiej 

kwoty nie zawieraj

ą. 

Odwołujący  podniósł,  że  wielokrotnie  w  orzecznictwie  Izby  wskazywano,  że  oferta 

musi  podlegać  weryfikacji  co  do  wszystkich  oświadczeń  w  niej  zawartych.  Aby  uznać,  że 

wyjaśnienia  rażąco  niskiej  ceny  są  wiarygodne  należy  przede  wszystkim  wykazać  ich 

spójność ze złożoną ofertą, z czym nie mamy do czynienia w niniejszej sytuacji. 

Wobec czego 

zdaniem Odwołującego należy uznać, że konsorcjum Entrast dokonało 

nie należytej kalkulacji ceny. Jedynie na marginesie, Odwołujący pragnie zwrócić uwagę, iż 

nie  pierwszy 

raz  ma  miejsce  taka  sytuacja.  Sposób  działania  Konsorcjum  jest  znany 

Odwołującemu  bowiem  biorąc  udział  w  wielu  podobnych  zamówieniach  spotkał  się  już  z 


podobną sytuacją. Przykładowo, w wyroku z dnia 7.10.2021 r. KIO 2556/21 Izba orzekła, iż 

Konsorcjum  nie

rzetelnie  wyceniło  ofertę  podtrzymała  jej  odrzucenie  w  podobnym 

zamówieniu. 

W  ocenie 

Odwołującego,  Zamawiający  nie  miał  podstaw  faktycznych  i  prawnych  do 

wyboru  jako  najkorzystniejszej  oferty  złożonej  przez  Konsorcjum,  ponieważ  podlega  ona 

odrzuceniu w oparciu o art. 226 ust. 1 pkt. 2 lit c) Pzp oraz 226 ust. 1 pkt. 8 ustawy Pzp. 

Zgodnie z art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. c) ustawy Pzp Zamawiający odrzuca ofertę złożoną 

przez Wykonawcę, który nie złożył w przewidzianym terminie oświadczenia, o którym mowa 

w  art

.  125  ust.  1,  lub  podmiotowego  środka  dowodowego,  potwierdzających  brak  podstaw 

wykluczenia  lub  spełnienie  warunków  udziału  w  postępowaniu,  przedmiotowego  środka 

dowodowego  lub  innych  dokumentów  i  oświadczeń.  Konsorcjum  pomimo  wezwania  do 

złożenia  informacji  banku  lub  spółdzielczej  kasy  oszczędnościowo-  kredytowej, 

potwierdzającej,  że Wykonawca  posiada  środki  finansowe  niezbędne  do  zatrudnienia  osób 

wymienionych  w  SWZ  lub  zdolność  kredytową  w  wysokości  nie  mniej  niż  50  000  zł 

(pięćdziesiąt tysięcy złotych) w okresie nie wcześniejszym niż 3 miesiące przed jej złożeniem 

nie złożył przedmiotowego dokumentu. Pismem z dnia 28 października 2021 r. Zamawiający 

wezwał  Wykonawcę  do  uzupełnienia  przedmiotowego  dokumentu,  jednak  przedstawił  on 

jedynie  Listę  operacji  za  okres  od  2021-10-29  do  2021-10-29.  Składanym  dokumentem 

powinna  być  informacja  z  banku,  czyli  dokument  przez  bank  wystawiony.  Prawidłowy 

dokument  wystawiony  przez  bank  w  postaci  elektronicznej  po  wygenerowaniu  z  systemu 

pozostaje  w  tym  systemie  i  nie  uleg

a  zmianom.  Może  być  pobrany  w  każdym  czasie  z 

identycznym  efektem.  Właściwie  wygenerowany  dokument  zwykle  ma  formę  pdf  z  dodaną 

klauzulą,  że  jest  to  dokument  bankowy,  który  nie  wymaga  podpisu  ani  pieczęci,  a  w 

przedstawionej  przez  Konsorcjum  liście  operacji  znajduje  się  adnotacja,  że  lista  nie  jest 

dokumentem w rozumieniu art. 7 ustawy Prawo bankowe (Dz. U. Nr 140 z 1997 r. poz. 939 z 

późniejszymi zmianami), ponieważ operacje można samodzielnie edytować. Przedstawiona 

przez  Konsorcjum  Lista  operacji  nie  pot

wierdza  spełnienia  warunków  udziału  w 

postępowaniu,  nie  jest  ponadto  dokumentem  o  którym  mowa  w  §  8  ust.  1  pkt  3 

Rozporządzenia  w  sprawie  podmiotowych  środków  dowodowych  oraz  innych  dokumentów 

lub  oświadczeń,  jakich  może  żądać  zamawiający  od  wykonawcy  (Dz.  U.  z  2020  r.  poz. 

2415). Przedłożony dokument nie jest informacją z banku, a jedynie listą operacji. Art. 7 ust. 

1  ustawy  Prawo  bankowe  stanowi,  że  oświadczenia  woli  związane  z  dokonywaniem 

czynności  bankowych  mogą  być  składane  w  postaci  elektronicznej.  Skoro  przedstawiona 

przez Konsorcjum lista operacji nie stanowi dokumentu z banku w postaci elektronicznej, nie 

można uznać jej za dokument potwierdzający spełnienie warunków udziału w postępowaniu. 


Podsumowując  przedstawiony  wydruk  nie  może potwierdzać  spełnienia warunku  udziału  w 

postępowaniu,  ponieważ  nie  jest  to  dokument  wystawiony  przez  bank.  Nie  jest  to  zatem 

informacja  z  banku,  o  której  mowa  w  Rozporządzeniu  w  sprawie  podmiotowych  środków 

dowodowych oraz innych dokumentów lub oświadczeń, jakich może żądać zamawiający od 

wykonawcy,  ponieważ  nie  jest  dokumentem  w  rozumieniu  art.  7  ust.  1  ustawy  Prawo 

bankowe. 

Zamawiający  przyznał  Konsorcjum  dodatkowe  punkty  w  kryterium  „Dodatkowe 

doświadczenia  i  wymagania  Kierownika  Projektu  –  Inżyniera  Kontraktu”  i  „Dodatkowe 

doświadczenie  Architekta  infrastruktury  i  bezpieczeństwa  IT”  pomimo,  że  osoby  wskazane 

przez Wykonawcę do pełnienia ww. funkcji nie posiadają wymaganego doświadczenia i nie 

spełniają  dodatkowych  wymagań  określonych  w  Rozdziale  XVI  SWZ  kryteriach.  Zgodnie  z 

art.  239  ust.  1  Zamawiający wybiera  najkorzystniejszą  ofertę  na  podstawie kryteriów  oceny 

ofert  określonych  w  dokumentach  zamówienia.  W  przedmiotowym  postępowaniu  Szpital 

Rejonowy  w  Raciborzu  im  dr  Józefa  Rostka  w  sposób  sprzeczny  z  kryteriami  oceny  ofert 

określonymi  w  Rozdziale  XVI  SWZ  dokonał  oceny  oferty  Konsorcjum,  co  skutkowało 

przyznaniem mu zawyżonej liczby punktów zarówno w kryterium „Dodatkowe doświadczenia 

i  wymagania  Kierownika  Projektu 

–  Inżyniera  Kontraktu”    jak  i  w  kryterium  „Dodatkowe 

doświadczenie Architekta infrastruktury i bezpieczeństwa IT”. 

Odnosząc  się  do  uzasadnienia  w  zakresie  rażąco  niskiej  ceny  należy  Odwołujący 

wskazał, że na orzecznictwo, zgodnie z którym cena rażąco niska w stosunku do przedmiotu 

zamówienia będzie ceną odbiegającą od jego rzeczywistej wartości, a rzeczona różnica nie 

będzie uzasadniona obiektywnymi względami pozwalającymi danemu wykonawcy bez strat i 

finansowania  wykonania  zamówienia  z  innych  źródeł  niż  wynagrodzenie  umowne, 

zamówienie  to  wykonać.  Reasumując,  cena  rażąco  niska  jest  więc  ceną  nierealistyczną, 

nieadekwatną  do  zakresu  i  kosztów  prac  składających  się  na  dany  przedmiot  zamówienia, 

zakładającą wykonanie zamówienia poniżej jego rzeczywistych kosztów i w takim sensie nie 

jest ceną rynkową, tzn. generalnie nie występuje na rynku, na którym ceny wyznaczane są 

m.in.  poprzez  ogólną  sytuację  gospodarczą  panującą  w  danej  branży  i  jej  otoczeniu 

biznesowym, postęp technologiczno-organizacyjny oraz obecność i funkcjonowanie uczciwej 

konkurencji  podmiotów  racjonalnie  na  nim  działających...  etc.  Definicja  tego  typu  została 

wypracowana w  orzecznictwie i  nie występują w tym  zakresie  kontrowersje (np.  wyrok  KIO 

Zdaniem  Odwołującego  zaoferowana  przez  Konsorcjum  cena  nie  pozwala  na 

realizację  przedmiotu  zamówienia  tak  jak  przewidział  to  wykonawca,  gdyż  nie  przewiduje 

wynagrodzenia  za  czynności  wykonywane  przez  trzeciego  konsorcjanta  oraz  czynności 

gwarancyjne. Jest więc to cena dumpingowa – poniżej kosztów wytworzenia usługi. 


Zamawiający  w  złożonej  odpowiedzi  na  odwołanie,  wniósł  o  oddalenie  odwołania  w 

całości.  

Krajowa  Izba  Odwoławcza,  rozpoznając  na  rozprawie  złożone  odwołanie  

i  uwzględniając  dokumentację  z  przedmiotowego  postępowania  o  udzielenie 

zamówienia  publicznego,  stanowiska  stron złożone  na  piśmie  i  podane  do  protokołu 

rozprawy 

ustaliła, co następuje.  

Odwołującemu  zgodnie  z  treścią  w  art.  505  ustawy  Pzp  przysługują  środki  ochrony 

prawnej,  ponieważ  jest  wykonawcą  uczestniczącym  w  postępowaniu  o  to  zamówienie 

publiczne.  

Do  przedmiotowego  postępowania  odwoławczego  przystąpienie  w  charakterze 

uczestnik

ów  postępowania  skutecznie  zgłosili  wykonawcy  wspólnie  ubiegający  się  o 

udzielenie  zamówienia  ENTRAST  spółka  z  ograniczoną  odpowiedzialnością  z  siedzibą  w 

Warszawie,  K.  Z. 

prowadzący  działalność  gospodarczą  pod  firmą  zoltek  design  K.  Z.  z 

siedzibą w Olsztynie oraz TROGON BC spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą 

w Olsztynie

, po stronie Zamawiającego. 

Odwołanie  zostało  rozpoznane  w  granicach  zawartych  w  nim  zarzutów  (art.  555 

ustawy  Pzp),  podtrzymanych  na  rozprawie  z  uwzględnieniem  zasady  kontradyktoryjności 

postępowania (art. 534 ust. 1 ustawy Pzp). Rozpoznając przedmiotowe odwołanie Izba miała 

na  uwadze  treść  akt  postępowania (§8  rozporządzenia  Prezesa  Rady  Ministrów  w  sprawie 

postępowania  przy  rozpoznawaniu  odwołań  przez  Krajową  Izbę  Odwoławczą  z  dnia  30 

grudnia 2020 r. (Dz.U. z 2020 r. poz. 2453). 

Izba przy rozpoznaniu sprawy miała na uwadze 

ponadto 

złożone w sprawie pisma procesowe przez Strony i Uczestników postępowania, w 

tym odpowiedź na odwołanie.   

Izba 

ustaliła następujące okoliczności faktyczne jako istotne dla rozstrzygnięcia 

sprawy.  

Na  podstawie  treści  SWZ,  Izba  ustaliła,  że  w  rozdziale  VIII  SWZ  „Informacja  o 

warunkach  udziału  w  postępowaniu  o  udzielenie  zamówienia”,  Zamawiający  zawarł  opis 

warunków  udziału  w  postępowaniu.  Pod  literą  „A”  w  pkt  2.3,  Zamawiający  opisał  warunek 

udziału  w  postępowaniu  w  zakresie  sytuacji  ekonomicznej  lub  finansowej  w  następujący 

sposób:  


„-  Zamawiający  wymaga,  aby  Wykonawca  posiadał  przez  cały  okres  realizacji  umowy  oraz 

okresu  gwarancji  ważnego  (opłaconego)  ubezpieczenia  od  odpowiedzialności  cywilnej  w 

zakresie prowadzonej działalności związanej z przedmiotem zamówienia na kwotę nie niższą 

niż  1  000  000,00  zł  (słownie:  jeden  milion  złotych)  w  postaci  polisy  OC  deliktowo-

kontraktowej.  Dokument  spełniający  ww.  warunek  Wykonawca  musi  przedłożyć  przed 

podpisaniem umowy. 

Zamawiający  wymaga,  aby  Wykonawca  posiadał  zdolność  finansową  do  wykonywania 

działalności  gospodarczej  w  okresie  wykonywania  zamówienia,  w  szczególności,  posiadał 

środki  finansowe  niezbędne  do  zatrudnienia  osób  wymienionych  w  SWZ  lub  zdolność 

kredytową o wysokości nie mniej niż 50 000,00 zł (pięćdziesiąt tysięcy złotych).” 

Ponadto  Zamawiający  wskazał,  że:  „uzna  warunek  za  spełniony,  jeżeli  Wykonawca 

potwierdzi ww. dokumentem wymienionym w Rozdziale IX SWZ.

” 

Jak  natomiast  wynika  z  Rozdziały  IX  „Informacja  o  podmiotowych  środkach 

dowodowych:  oświadczenia  i  dokumenty,  jakie  zobowiązani  są  dostarczyć  Wykonawcy  w 

celu  potwierdzenia  spełniania  warunków  udziału  w  postępowaniu  oraz  wykazania  braku 

podstaw wykluczenia

” 

„W  celu  potwierdzenia  spełniania  przez  Wykonawcę  warunków  udziału  w  postępowaniu 

dotyczących wymaganej sytuacji ekonomicznej lub finansowej 

1) Wykonawca złoży dokument potwierdzający posiadanie ubezpieczenia odpowiedzialności 

cywilnej  w  zakresie  prowadzonej  działalności  związanej  z  przedmiotem  zamówienia  (usługi 

doradcze)  Zamawiający  wymaga  posiadania  ubezpieczenia  na  kwotę  co  najmniej  1  000 

000,00 zł (słownie: jeden milion złotych) w postaci policy OC deliktowo-kontraktowej; 

2)  Posiadanie  zdolności  finansowej  do  wykonywania  działalności  gospodarczej  w  okresie 

wykonywania  zamówienia  (tj.  środki  finansowe  niezbędne  do  zatrudnienia  osób 

wymienionych  w  SWZ)  lub  zdolności  kredytowej  o  wysokości  nie  mniej  niż  50  000,00  zł 

(pięćdziesiąt tysięcy złotych).” 

Pismem z 

28 października 2021 r. Zamawiający działając na podstawie art. 128 ust. 1 

ustawy  Pzp  Zamawiający  wezwał  Przystępującego  do  uzupełnienia  informacji  banku  lub 

spółdzielczej  kasy  oszczędnościowo  –  kredytowej,  potwierdzającej,  że wykonawca  posiada 

środki  finansowe  niezbędne  do  zatrudnienia  osób  wymienionych  w  SWZ  lub  zdolność 

kredytową o wysokości nie mniejszej niż 50.000,00 zł (pięćdziesiąt tysięcy złotych) w okresie 

nie 

wcześniejszym  niż  3  miesiące  przed  jej  złożeniem.  Podstawą  faktyczną  wezwania  była 

okoliczność, że „dokument nie został złożony”.  

W  odpowiedzi  na  powyższe  Przystępujący  przedstawił  Zamawiającemu  „Listę 

operacji  za  okres  od  2021-10-29  do  2021-10-

19”  wygenerowaną  samodzielne  z  systemu 

elektronicznej  bankowości  banku,  w  którym  posiada  rachunek  bankowy.  Na  liście  tej 

znajduje się adnotacja o treści: Lista nie jest dokumentem w rozumieniu art. 7 ustawy Prawo 


Bankowe (Dz.U. Nr 140 z 1997 roku, poz. 939 z późniejszymi zmianami), ponieważ operacje 

można  samodzielnie  edytować).”  W  treści  tej  listy  wskazane  jest  saldo,  którego  wysokość 

przewyższa kwotę 50.000,00 zł.  

Izba  ustaliła  również,  że  warunek  dotyczący  zdolności  technicznej  lub  zawodowej 

został opisany w Rozdziale VIII SWZ, pkt 2.4 w następujący sposób:  

„-Zamawiający uzna warunek za spełniony jeżeli Wykonawca wykaże, że w okresie ostatnich 

3  lat  przed  upływem  terminu  składania  ofert,  a  jeżeli  okres  ten  jest  krótszy,  w  tym  okresie 

wykonał i ukończył prawidłowo: 

✓ co najmniej dwie usługi polegające na świadczeniu usług Inżyniera Kontraktu lub Projektu 

przy  realizacji  projektu  informatycznego  lub  teleinformatycznego  w  tym  jedną  usługę,  która 

dotyczyła nadzoru nad projektem obejmującym wdrożenie systemu szpitalnego o wartości co 

najmniej 2 000 000,00 zł (dwa miliony złotych). 

Zamawiający  wymaga  aby  Wykonawca  dysponował  odpowiednim  potencjałem 

technicznym  oraz  osobami  zdolnymi  do  wykonania  zamówienia,  które  będą  brały  udział  w 

realizacji zamówienia; Zamawiający uzna warunek za spełniony, jeżeli Wykonawca wykaże, 

że dysponuje zespołem osób zdolnych do wykonania zamówienia wg wzoru załącznika nr 5 

do SWZ wykaz osób, w skład którego wchodzą minimum: 

a)  Kierownik  Projektu- 

Inżyniera  Kontraktu:  minimum  1  osoba  spełniająca  łącznie: 

posiadająca  wiedzę  i  co  najmniej  3  letnie  doświadczenie  w  zakresie  kierowania  projektami 

informatycznymi  lub  teleinformatycznymi,  co  oznacza,  że  osoba  ta  posiada  wiedzę  i 

doświadczenie wynikające z: 

1)posiadania ważnego certyfikatu na poziomie profesjonalnym w jednej z klasycznych metod 

zarządzania  projektem  (np.Prince  2  Practitioner  lub  PMI  PMP  lub  IPMA  Level  B  lub 

równoważne). 

2)  doświadczenia  w  kierowaniu  projektami  informatycznymi jako  kierownik  projektu,  project 

manager,  inżynier  projektu/  kontraktu  w  minimum  dwóch  projektach  informatycznych  o 

wartości  minimum  2  000  000,00  zł  (dwa  miliony  złotych).,  z  których  jeden  z  nich  dotyczył 

projektu  informatycznego  w  zakresie  budowy  infrastruktury  teleinformatycznej  łącznie  z 

wdrożeniem oprogramowania. 

b)  Architekt  infrastruktury  i  bezpieczeństwa  IT:  posiadający  wiedzę  i  co  najmniej  5  letnie 

doświadczenie w zakresie architektury w projektach informatycznych, co oznacza, że osoba 

ta posiada wiedzę i doświadczenie wynikające z: 

1)posiadania  cer

tyfikatu  w  zakresie  projektowania  infrastruktury  IT  i  systemów 

teleinformatycznych,  potwierdzone  certyfikatem  Togaf  9  Certified  wydanym  przez 

akredytowany  przez  „The  Open  Group”  podmiot  do  wydawania  takich  certyfikatów  lub 

potwierdzone  certyfikatem  w  dzied

zinie  Architekt  Systemów  IT  na  poziomie  Expert  EUCIP 

wydanym  przez  Polskie  Towarzystwo  Informatyczne  lub  kwalifikacje  potwierdzone 


zakończonymi  studiami  wyższymi  lub  podyplomowymi  z  zakresu  architektury  IT  lub 

zarządzania zasobami IT, 

2)  doświadczenie  w  realizowaniu  minimum  jednego  projektu  informatycznego,  w  którym 

osoba ta zaprojektowała infrastrukturę i wykonała audyt systemów zabezpieczeń a co za tym 

idzie  posiada  uprawnienia  audytora  systemów  zarządzania  bezpieczeństwem  informacji 

wynikające  z  normy  PN-ISO/IEC  27001  lub  posiadania  certyfikatów  audytorskich  CISA  lub 

CISSP 

Specjalista ds. obsługi przetargów: Posiada uprawnienia do świadczenia pomocy prawnej w 

rozumieniu ustawy z dnia 6 lipca 1982r. o radcach prawnych (tekst jedn.: Dz. Uz. 2010 r. Nr 

10,  p

oz.  65  z  pózn.  zm.)  albo  ustawy  z  dnia  26  maja  1982  r.-  Prawo  o  adwokaturze  (teks 

jedn.  Dz.U.  z  2009  r.  Nr  146,  poz.1188,  z  pózn.zm.),  posiada  tytuł  zawodowy  radcy 

prawnego albo adwokata, lub działa jako prawnik zagraniczny w rozumieniu ustawy z dnia 5 

lip

ca  2002  r.  o  świadczeniu  przez  prawników  zagranicznych  pomocy  prawnej  w 

Rzeczpospolitej  Polskiej  (Dz.U.  N  126,  poz.  1069  ze  zm.)  oraz  posiada  doświadczenie 

zawodowe, tj. uczestniczył w doradztwie prawnym w co najmniej jednym projekcie z obszaru 

informatyki 

lub teleinformatyki o wartości kontraktu nie mniejszej niż 1 000 000,00 zł (jeden 

milion złotych brutto).” 

Zamawiający wskazał też, że: „Zamawiający dokona oceny na podstawie: 

–  załączonego  do  oferty  wykazu  osób,  którymi  dysponuje  lub  będzie  dysponował 

Wykonawca  wraz  z  informacjami  na  temat  ich  kwalifikacji  zawodowych,  doświadczenia  i 

wykształcenia niezbędnych do wykonania zamówienia (Wykonawca dołącza do ww. wykazu 

kserokopie  dokumentów  potwierdzających  uprawnienia  dla  osób  wymienionych  w  wykazie 

tylko na wezwanie Zamawiającego w trakcie weryfikacji ofert). 

–  wykazu  projektów  w  których  uczestniczył  (wraz  z  załączonymi  referencjami  podmiotów 

potwierdzającymi  udział)  –  wg  własnego  wzoru,  (  protokoły  odbioru,  dokumenty,  referencja 

lub podobne).

” 

Natomiast  jak  wynika  z  treści  Rozdziału  IX:  „w  celu  potwierdzenia  spełniania  przez 

Wykonawcę  warunków  udziału  w  postępowaniu  dotyczących  zdolności  technicznej  lub 

zawodowej Wykonawca złoży: 

3)  wykaz  usług  wykonanych  nie  wcześniej  niż  w  okresie  ostatnich  trzech  latach  przed 

upływem terminu składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy – w tym 

okresie,  wraz  z  podaniem  ich  rodzaju,  wartości,  daty,  miejsca  wykonania  i  podmiotów,  na 

rzecz  których  usługi  te  zostały  wykonane,  z  załączeniem  dowodów  określających  czy  te 

usługi zostały wykonane należycie, przy czym dowodami o których mowa są referencje bądź 


inne  dokumenty  wystawione  przez  podmioty  na  rzecz  którego  usługi  były  wykonywane. 

(załącznik nr 4 do SWZ wykaz usług) 

4)  wykaz  osób,  które  będą  uczestniczyć  w  wykonywaniu  zamówienia  publicznego,  w 

szczególności  odpowiedzialnych  za  świadczenie  usług,  wraz  z  informacjami  na  temat  ich 

kwalifikacji  zawodowych,  uprawnień,  doświadczenia  i  wykształcenia  niezbędnych  do 

wykonania  zamówienia  publicznego,  a  także  zakresu  wykonywanych  przez  nie  czynności 

oraz informacją o podstawie do dysponowania tymi osobami; 

(załącznik nr 5 do SWZ wykaz osób).” 

Pismem z 28 października 2021 r. Zamawiający wezwał Przystępującego w trybie art. 

128  ust.  1  ustawy  Pzp 

do  „poprawienia  i  uzupełnienia”  wykazu  osób  –  załącznik  5). 

Zamawiający  wskazał,  że  należy  poprawić  tabelę,  dodać  dane  osoby  z  firmy  Entrast  sp.  z 

o.o.,  podać  kontakty  referencyjne  oraz  przesłać  wszystkie  kserokopie  wymaganych 

dokumentów  potwierdzających  uprawnienia  dla  osób  biorących  udział  w  projekcie zarówno 

dla  Entrasrt  sp.  z  o.o.  oraz  zlotek  design  K.  Z. 

–  zgodnie  z  przesłaną  ofertą  oraz 

oświadczeniem  wykonawcy  o  podziale  obowiązków  pomiędzy  konsorcjantami).  Jako 

uzasadnienie  faktyczne  wskazano  „dokument  jest  niekompletny  z  uwagi  na:  brak  podania 

danych  drugiej  osoby  będącej  Architektem  Infrastruktury  i  bezpieczeństwa  IT,  brak 

przesłanych kwalifikacji zawodowych, o których mowa w SWZ rozdział VIII część A ust. 2 pkt 

–  Zamawiający  dokona  oceny  na  podstawie  „załączonego  do  oferty  wykazu  osób, 

którymi  dysponuje  lub  będzie  dysponował  Wykonawca  wraz  z  informacjami  na  temat  ich 

kwalifikacji  zawodowych,  doświadczenia  i  wykształcenia  niezbędnych  do  wykonania 

zamówienia (Wykonawca dołącza do ww. wykazu kserokopie dokumentów potwierdzających 

uprawnienia dla osób wymienionych w wykazie tylko na wezwanie Zamawiającego w trakcie 

weryfikacji  ofert)”.  Należy  przedłożyć  informację  dotyczącą:  wystawcy  każdego  certyfikatu, 

dane kontaktowe wystawcy w celu potwierdzenia certyfikatu, skan certyfikatów wystawionych 

przez  akredytowanych  wystawców.  Dokumenty/certyfikaty  wymienione  w  SWZ  w  rozdziale 

VIII  należy  przedstawić  odpowiednio  dla  każdego  z  konsorcjantów  wymienionych  w  ofercie 

oraz oświadczeniu wykonawcy o podziale obowiązków między konsorcjantami.”    

Kryteria oceny oferty zostały opisane w Rozdziale XVI SWZ i były następujące: 

1)  cena 60%, 

Dodatkowe  doświadczenia  i  wymagania  Kierownika  Projektu  –  Inżyniera 

Kontraktu (Dk) 15%, 

Dodatkowe  doświadczenie  Architekta  infrastruktury  i  bezpieczeństwa  IT  (Cz) 


W  kryterium  „Dodatkowe  doświadczenia  i  wymagania  Kierownika  Projektu-  Inżyniera 

Kontraktu 

(Dk)” ofercie Wykonawcy zostaną przyznane punkty zgodnie z poniższą tabelą na 

podstawie informacji podanych w formularzu ofertowym (załącznik nr 2 do SWZ) 

Doświadczenie  w  realizowaniu  przetargów  publicznych,  w  tym  udokumentowany 

udział w minimum jednym przetargu informatycznym jako członek komisji lub biegły, 

oraz  posiadanie  wykształcenia  wyższego  lub  podyplomowego  w  zakresie  prawa 

zamówień publicznych - 5 pkt 

Posiadanie  ważnego  certyfikatu  w  zakresie  na  poziomie  podstawowym  w  jednej  ze 

zwinnych metod zarządzania projektem np. (AgilePM Foundation, SCRUM Master lub 

równoważnego) - 5 pkt 

Posiadanie ważnego certyfikatu w zakresie zarządzania ryzykiem w projekcie zgodnie 

z normą ISO 31000 lub równoważnego - 5 pkt 

Jako 

„Dodatkowe doświadczenie Kierownika Projektu- Inżyniera Kontraktu” należy rozumieć 

pełnienie przez wskazaną osobę funkcji kierowniczych lub doradczych w zakresie realizacji 

projektów  informatycznych  lub  teleinformatycznych  w  okresie  ostatnich  5  lat  od  terminu 

składania ofert. 

Dodatkowe  doświadczenie  Architekta  infrastruktury  i  bezpieczeństwa  IT  (Cz)  ofercie 

Wykonawcy  zostaną  przyznane  punkty  zgodnie  z  poniższą  tabelą  na  podstawie  informacji 

podanych w formularzu ofertowym (załącznik nr 2 do SWZ) 

Doświadczenie  w  projektowaniu  systemów  infrastruktury  teleinformatycznej  w 

jednostkach  służby  zdrowia  wraz  z  oprogramowaniem  dedykowanym  w  oparciu  o 

jedną  z  metodologii  zwinnych  projektu  dotyczącego  tworzenia  i  wdrażania 

oprogramowania  (np.  AgilePM  lub  SCR

UM  Master)  lub  równoważne  inne  metody 

zwinne. - 5 pkt 

Doświadczenie  w  projektowaniu  systemów  informatycznych  w  których  prowadzono 

modelowanie  biznesowe  oprogramowania  w  notacji  BPMN  oraz  posiadanie 

uprawnień  wynikających  z  posiadania  certyfikatu  w  zakresie  –  ISO/IEC  19510  lub 

równoważne (inne certyfikaty dot. Bussines Processing) - 5 pkt 

Doświadczenie  w  projektowaniu,  eksploatacji  i  dozorze  sieci,  instalacji  i  urządzeń 

elektrycznych,  elektroenergetycznych  o  napięci  powyżej  1  kV,  poświadczone 

wydanymi  uprawnieniami  budowlanymi  w  rozumieniu  art.  24.  Ust.1  ustawy  z  dnia  7 

lipca  1994  r.  Prawo  Budowlane  (tj.  Dz.U.  z  2013  r.  poz.1409  z  poźn.  zm)  lub 

wydanymi  i  aktualnymi  uprawnieniami  SEP  w  zakresie  eksploatacji  dla  minimum 

następujących  specjalności:  urządzenia,  instalacji  i  sieci  elektroenergetyczne, 

wytwarzające,  przetwarzające,  przesyłające  i  zużywające  energie  elektryczną; 

urządzenia,  instalacje  i  sieci  elektroenergetyczne  o  napięciu  minimum  20kV,  sieci 


elektrycznego oświetlenia, aparatura kontrolno-pomiarowa oraz urządzenia instalacje 

automatycznej  regulacji,  sterowania  i  zabezpieczeń  urządzeń  i  instalacji 

elektrycznych. - 5 pkt 

4.  Uprawnienia  nadzoru  (dozoru)  w  zakresie  infrastruktury  teleinformatycznej  i 

serwerowni  tj.  uprawnienia  wynikające  z  par.  5  ust  1  Rozporządzenia  Ministra 

Gospodarki,  Pracy  i  Polityki  Społecznej  z  dnia  28  kwietnia  2003  w  sprawie 

szczegółowych zasad stwierdzania posiadania kwalifikacji przez osoby zajmujące się 

eksploatacją urządzeń, instalacji i sieci (Dz.U.03.89.828) - 5 pkt 

5.  Uprawnienia 

wynikające  z  przepisów  Rozporządzenia  Rady  Ministrów  z  dnia  2 

września  1997r.  w  sprawie  służby  bezpieczeństwa  i  higieny  pracy  (Dz.U.  Nr  109, 

poz.704). 

– 5 pkt. 

Następnie Izba  ustaliła, że pismem  z  28  października 2021  r.,  Zamawiający wezwał 

Przystępującego  do  wyjaśnienia,  w  tym  złożenia dowodów  „w  zakresie wyliczenia ceny  lub 

kosztu lub ich istotnych części składowych” na podstawie art. 224 ust. 1 ustawy Pzp. 

Na powyższe Przystępujący odpowiedział pismem z 1 listopada 2021 r., zastrzegając 

tr

eść tych wyjaśnień tajemnicą przedsiębiorstwa.  

Izba zważyła co następuje. 

W ocenie Izby odwołanie nie zasługiwało na uwzględnienie.   

Zarzut  naruszenia  art.  226  ust.  1  pkt  2  lit c)  ustawy  Pzp 

dotyczący informacji banku 

został  oddalony  z  następujących  powodów.  Po pierwsze,  wskazać  należy,  że jak  wynika  z 

poczynionych przez Izbę ustaleń faktycznych, Zamawiający nie opisał w Rozdziale IX SWZ 

w  sposób  nie  budzący  wątpliwości,  sposobu  weryfikacji  spełniania  warunku  udziału  w 

postępowaniu    w  zakresie  zdolności  ekonomicznej  lub  finansowej.  Pełne  brzmienie 

postanowienia,  odnoszące  się  zarówno  do  posiadania  ubezpieczenia  OC  jak  i  zdolności 

finansowej  jest nastające: 

„W  celu  potwierdzenia  spełniania  przez  Wykonawcę  warunków  udziału  w  postępowaniu 

dotyczących wymaganej sytuacji ekonomicznej lub finansowej 

1) Wykonawca złoży dokument potwierdzający posiadanie ubezpieczenia odpowiedzialności 

cywilnej  w  zakresie  prowadzonej  działalności  związanej  z  przedmiotem  zamówienia  (usługi 

doradcze)  Zamawiający  wymaga  posiadania  ubezpieczenia  na  kwotę  co  najmniej  1  000 

000,00 zł (słownie: jeden milion złotych) w postaci policy OC deliktowo-kontraktowej; 

2)  Posiadanie  zdolności  finansowej  do  wykonywania  działalności  gospodarczej  w  okresie 

wykonywania  zamówienia  (tj.  środki  finansowe  niezbędne  do  zatrudnienia  osób 


wymienionych  w  SWZ)  lub  zdolności  kredytowej  o  wysokości  nie  mniej  niż  50  000,00  zł 

(pięćdziesiąt tysięcy złotych).” 

Natomiast  odnosząc  powyższe  stricte  do  sytuacji  finansowej,  który  to  aspekt  warunku  jest 

przez odwołującego kwestionowany, brzmienie jest następujące: 

„W  celu  potwierdzenia  spełniania  przez  Wykonawcę  warunków  udziału  w  postępowaniu 

dotyczących wymaganej sytuacji ekonomicznej lub finansowej (…) 

2)  Po

siadanie  zdolności  finansowej  do  wykonywania  działalności  gospodarczej  w  okresie 

wykonywania  zamówienia  (tj.  środki  finansowe  niezbędne  do  zatrudnienia  osób 

wymienionych  w  SWZ)  lub  zdolności  kredytowej  o  wysokości  nie  mniej  niż  50  000,00  zł 

(pięćdziesiąt tysięcy złotych).” 

Zatem  z  literalnego  brzmienia  ww.  postanowienia  nie  wynika  czy  i  jaki  dokument 

należało przedstawić w celu wykazania spełniania warunku w zakresie posiadania zdolności 

finansowej

 lub zdolności kredytowej o wysokości nie mniej niż 50 000,00 zł. 

W  ogłoszeniu  o  zamówieniu  Zamawiający  również  nie  sprecyzował  katalogu 

dokumentów lecz odesłał w tym zakresie do dokumentów wskazanych w Rozdziale IX SWZ 

(vide: pkt 5.4 „Nazwa i opis warunków udziału w postępowaniu” ogłoszenia, ppkt 2.3 oraz pkt 

.)  „wykaz  podmiotowych  środków  dowodowych  na  potwierdzenie  spełniania  warunków 

udziału w postępowaniu” gdzie wskazano: „opisane w SWZ”).  

Zgodnie  z  jednolit

ym  stanowiskiem  wyrażonym  w  orzecznictwie  Izby,  wszelkie 

wątpliwości  wynikające  z  dokumentacji  postępowania  należy  interpretować  na  korzyść 

wykonawców.  W  ocenie  Izby  w  tej  sprawie,  w  zakresie  ocenianego  zarzutu  zasada  ta  ma 

zastosowanie.  Wskazać  bowiem  należy,  że  Zamawiający  jako  profesjonalny  podmiot 

zobowiązany  jest  do  dochowania  należytej  staranności  przy  formułowaniu  postanowień 

SWZ. 

W  ocenie  Izby  skoro  jest  wątpliwe  jak  było  przez  Zamawiającego  weryfikowane 

spełnianie  warunku  udziału  w  postępowaniu,  nie  można  Przystępującego  obarczać 

negatywnymi konsekwencjami złożenia „Listy operacji”.  

Po  drugie, 

przechodząc  do  oceny  złożonej  „Listy  operacji”,  zdaniem  Izby 

argumentacja  Odwołującego  nie  zasługuje  na  uwzględnienie.  Argumentacja  ta  sprowadza 

się  do  twierdzenia,  że  „składanym  dokumentem  powinna  być  informacja  z  banku,  czyli 

dokument  przez  bank  wystawi

ony”.  Izba  nie  podziela  tego  stanowiska.  Wskazać  w  tym 

miejscu  należy  na  brzmienie  §  8  ust.  1  pkt  3)  rozporządzenia  Ministra  Rozwoju,  Pracy,  i 

technologii  w  sprawie  podmiotowych  środków  dowodowych    oraz  innych  dokumentów  lub 

oświadczeń,  jakich  może  żądać  zamawiający  od  wykonawcy,  z  dnia  23  grudnia  2020  r. 

(Dz.U.  z  2020  r.  poz.  2415

),  zgodnie  z  którym:  „W  celu  potwierdzenia  spełniania  przez 

wykonawcę  warunków  udziału  w  postępowaniu  lub  kryteriów  selekcji  dotyczących  sytuacji 

ekonomicznej  lub  finansowej  zamaw

iający  może  żądać,  w  szczególności,  następujących 

podmiotowych środków dowodowych: (…) 


3)  informacji  banku  lub  spółdzielczej  kasy  oszczędnościowo-kredytowej  potwierdzającej 

wysokość posiadanych środków finansowych lub zdolność kredytową wykonawcy, w okresie 

nie wcześniejszym niż 3 miesiące przed jej złożeniem; (…)”. 

W  ocenie  Izby  pojęcie  „informacji  banku”  należy  interpretować  szeroko,  ponieważ 

przepis  ten  nie  precyzuje  formy,  jaką  przybrać  ma  informacja  banku.  Nie  jest  powiedziane 

wprost, że ma mieć ona postać dokumentu wystawionego przez pracownika banku oraz że 

dokument  ten  ma  być  podpisany.  Nie  jest  również  przesądzone,  że  ma  to  być  dokument 

bankowy w rozumieniu ustawy Prawo bankowe

, jak wywodzi Odwołujący.  

Izba  nie  podziela  również  stanowiska  Odwołującego  dotyczącego  klauzuli,  jaką  jest 

opatrzony  wydruk  zawierający  „Listę  operacji”.  Z  treści  tej  klauzuli  wynika,  że  lista  nie  jest 

dokumentem  w  rozumieniu  art.  7  ustawy  Prawo  bankowe,  ponieważ  operacje  można 

samodzielnie  edytować.  W  ocenie  Izby  informacja  banku  nie  musi  być  dokumentem  w 

rozumieniu  ustawy  Prawo  bankowe,  ponieważ  nie  wynika  to  z  brzmienia  §8  ust.  1  pkt  3) 

rozporządzenia  w  sprawie  podmiotowych  środków  dowodowych.  Tezy  stawiane  przez 

odwołującego  są  w  ocenie  Izby  zbyt  daleko  idące.  Art.  7  prawa  bankowego,  jak  wynika  z 

jego treści dotyczy oświadczeń woli oraz operacji bankowych, czym nie mamy w ocenie Izby 

do czynienia w tej sprawie. Należy ponadto odróżnić sytuację, w której wykonawca powołuje 

się na posiadane środki finansowe (słusznie wskazał Przystępujący, że jest to oświadczenie 

wiedzy, tj.  stwierdzenie  faktu  ile środków  znajduje się na rachunku  bankowym),  od  sytuacji 

gdy  wykonawca  powołuje  się  na  swoją  zdolność  kredytową,  ta  bowiem  badana  jest  przez 

bank  i  jest  to  oświadczenie  dotyczące  tego  jaki  kredyt  w  danym  banku  może  zaciągnąć 

wykonawca.   

Reasumując,  zarzut  nie  potwierdził  się  z  uwagi  na  to,  że  w  ocenie  Izby  sposób 

potwierdzenia spełniania warunku udziału w postępowaniu w zakresie  zdolności finansowej 

lub  zdolności  kredytowej  był  wątpliwy,  ponadto  w  ocenie  Izby  złożony  dokument,  tj.  „Lista 

operacji”  mieści  się  w  pojęciu  „informacji  banku”,  o  której  mowa  w  §  8  ust.  1  pkt  3) 

rozporządzenia w sprawie podmiotowych środków dowodowych.  

Zarzut naruszenia art. 226 ust. 1 pkt 2 lit c) ustawy Pzp 

zakresie 

podstawy 

faktycznej  odnoszącej  się  do  niespełnienia  warunku  udziału  w  postepowaniu  w  zakresie 

zdolności  technicznej  lub  zawodowej  w  zakresie  w  jakim  odnosił  się  do  dysponowania 

odpowiednim  potencjałem  technicznym  oraz  osobami  zdolnymi  do  wykonania  zamówienia, 

podlegał oddaleniu.  

Odwołujący kwestionował spełnienie warunku przez osobę wskazaną na stanowisko 

Architekta  infrastruktury  i  bezpieczeństwa  IT,  pana  K.  Z.  Pełne  brzmienie  warunku  jest 

następujące:  


„Architekt  infrastruktury  i  bezpieczeństwa  IT:  posiadający  wiedzę  i  co  najmniej  5  letnie 

doświadczenie w zakresie architektury w projektach informatycznych, co oznacza, że osoba 

ta posiada wiedzę i doświadczenie wynikające z: 

1)posiadania  certyfikatu  w  zakresie  projektowania  infrastruktury  IT  i  systemów 

teleinformatycznych,  potwierdzone  certyfikatem  Togaf  9  Certified  wydanym  przez 

akredytowany  przez  „The  Open  Group”  podmiot  do  wydawania  takich  certyfikatów  lub 

pot

wierdzone  certyfikatem  w  dziedzinie  Architekt  Systemów  IT  na  poziomie  Expert  EUCIP 

wydanym  przez  Polskie  Towarzystwo  Informatyczne  lub  kwalifikacje  potwierdzone 

zakończonymi  studiami  wyższymi  lub  podyplomowymi  z  zakresu  architektury  IT  lub 

zarządzania zasobami IT, 

2)  doświadczenie  w  realizowaniu  minimum  jednego  projektu  informatycznego,  w  którym 

osoba ta zaprojektowała infrastrukturę i wykonała audyt systemów zabezpieczeń a co za tym 

idzie  posiada  uprawnienia  audytora  systemów  zarządzania  bezpieczeństwem  informacji 

wynikające  z  normy  PN-ISO/IEC  27001  lub  posiadania  certyfikatów  audytorskich  CISA  lub 

CISSP

”.  

Z  powyższego  wynika,  że  tam  gdzie  Zamawiający  żądał  potwierdzenia  uprawnień 

certyfikatem  wydanym  przez  jednostkę  akredytowaną,  pisał  o  tym  wprost.  Natomiast 

warunek w zakresie w jakim jego spełnienie jest kwestionowane brzmi: „posiada uprawnienia 

audytora  systemów  zarządzania  bezpieczeństwem  informacji  wynikające  z  normy  PN-

ISO/IEC  27001

”.  W  ocenie  Izby  z  powyższego nie  wynika  wprost,  że  należało  przedstawić 

certyfikat  wystawiony  przez  akredytowany  podmiot,  dlatego  w  ocenie  Izby  certyfikaty 

przedstawione  przez  Przystępującego  są  wystarczające  aby  uznać  że  ten  warunek  jest 

spełniony.  

Odnosząc  się  natomiast  do  argumentacji  Odwołującego  dotyczącej  ustawy  o 

systemach  oceny  zgodności,  mając  na  uwadze  zakres  zastosowania  ww.  regulacji 

odnoszący się do wyrobów oraz okoliczność, że Zamawiający nie odwołał się w treści SWZ 

do tej regulacji, stanowisko to nie zasługiwało na uwzględnienie.  

Nato

miast  w  ocenie  Izby  przekonywująca  jest  argumentacja  Przystępującego 

wskazana na str. 4 pisma procesowego z 23 listopada 2021 r. 

Jest okolicznością bezsporną, 

że  Przystępujący  złożył  certyfikat  potwierdzający  odbycie  szkolenia  ale  dokonując  jego 

oceny przez pryzmat tego konkretnego postanowienia SWZ, z zastosowaniem jego literalnej 

wykładni, certyfikat ten w ocenie Izby uznać należy za wystarczający dla spełnienia warunku 

udziału w postępowaniu.  

Zarzut  naruszenia  art.  239  ust.  1  w  zw.  z  art.  16  pkt  1  i  2  ustawy  Pzp 

dotyczący 

wadliwej  oceny  w  ramach  wskazanych  w  odwołaniu  kryteriów  oceny  ofert  wobec  osoby 

wskazanej na stanowisko Inżyniera Kontraktu (pkt 2 i 3 tabeli) oraz wobec osoby wskazanej 


na  stanowisko  Architekta  Infrastruktury  (pkt  3  tabeli),  został  oddalony  z  następujących 

powodów.  

W  zakresie  podstawy  faktycznej  zarzutu  odnoszącej  się  do  oceny  w  kryterium 

„Dodatkowe doświadczenia i wymagania Kierownika Projektu – Inżyniera Kontraktu” zakresie 

wymagań wskazanych w pkt 2 i 3 tabeli, Izba wskazuje co następuje.  

Wymaganie  z  pkt  2  tabeli  brzmi:  „Posiadanie  ważnego  certyfikatu  w  zakresie  na 

poziomie  podstawowym  w  jeden  ze  zwinnych  metod  zarządzania  projektem  nr.  (AgilePM 

Foundation,  SCRUM 

Master  lub  równoważnego)”.  Przytoczone  brzmienie  jest  istotne  dla 

oceny tego kryterium, uwagę należy zwrócić na użyte w jego treści określenia „na poziomie 

podstawowym”, „w jednej ze zwinnych metod”, „np.”. Przystępujący wykazał się posiadaniem 

certyfikatu  Agile  PM  Trainer. 

Jak  wyjaśnił  Przystępujący  jest  to  certyfikat  na  wyższym 

poziomie niż wymagany w treści kryterium, co nie zostało przez Odwołującego podważone, 

co  więcej  sam  Odwołujący  przyznał,  że  nie  wątpi  w  posiadanie  przez  Przystępującego 

spornego 

certyfikatu lecz chodzi o to, że Przystępujący tego certyfikatu nie przedstawił w tym 

postępowaniu. W ocenie Izby mając na uwadze literalne brzmienie kryterium i wskazany w 

nim  przykładowy  katalog  możliwych  do  przedstawienia  certyfikatów,  ten  przedstawiony  w 

postępowaniu  przez  Przystępującego  wpisuje  się  w  omawiane  kryterium.  Niewątpliwie 

przedstawiony  przez  Przystępującego  certyfikat  dotyczy  jednej  ze  zwinnych    metod,  a 

okoliczność, że jest certyfikatem na poziomie wyższym niż wymagany w treści kryterium nie 

może prowadzić do wniosku o wadliwej ocenie w ramach tego kryterium. Byłby to w ocenie 

Izby  wniosek  absurdalny.  Skoro  bowiem  wystarczający  jest  certyfikat  na  poziomie 

podstawowym,  to  tym  bardziej  za  prawidłowy  i  wystarczający  uznać  można  certyfikat  na 

p

oziomie  wyższym,  tym  bardziej  że  sam  Zamawiający  w  treści  omawianego  kryterium  nie 

ograniczył możliwości legitymowania się certyfikatem tylko do poziomu podstawowego.  

Wymaganie  pkt  3  tabeli  brzmi:  „Posiadanie  ważnego  certyfikatu  w  zakresie 

zarządzania  ryzykiem  w  projekcie  zgodnie  z  normą  ISO  31000  lub  równoważnego”. 

Interpretując powyższą treść zgodnie z jej literalnym brzmieniem nasuwa się wniosek, że z 

brzmienia opisu tego kryterium nie wynika aby certyfikat miał pochodzić od akredytowanego 

wystawcy.  Nat

omiast  jak  już  wcześniej  Izba  wskazała,  z  treści  SWZ  wynika  że  tam  gdzie 

Zamawiający wymagał certyfikatu od akredytowanego podmiotu, pisał o tym wprost.  

W  zakresie  podstawy  faktycznej  zarzutu  odnoszącej  się  do  oceny  w  kryterium 

„Dodatkowe  doświadczenie  Architekta  Infrastruktury  i  bezpieczeństwa  IT”,  zakresie 

wymagań wskazanych w pkt 3 tabeli, Izba wskazuje, co następuje. Treść wymagania z pkt 3 

tabeli  jest  następująca:  „Doświadczenie  w  projektowaniu,  eksploatacji  i  dozorze  sieci, 

instalacji  i  urządzeń  elektrycznych,  elektroenergetycznych  o  napięci  powyżej  1  kV, 

poświadczone wydanymi uprawnieniami budowlanymi w rozumieniu art. 24. Ust.1 ustawy z 

dnia  7  lipca  1994  r.  Prawo  Budowlane  (tj.  Dz.U.  z  2013  r.  poz.1409  z  poźn.  zm)  lub 


wydanymi  i  aktualnymi  uprawnieniami  SEP  w  zakresie  eksploatacji  dla  minimum 

następujących specjalności: urządzenia, instalacji i sieci elektroenergetyczne, wytwarzające, 

przetwarzające, przesyłające i zużywające energie elektryczną; urządzenia, instalacje i sieci 

elektroenergetyczne  o  n

apięciu  minimum  20kV,  sieci  elektrycznego  oświetlenia,  aparatura 

kontrolno-

pomiarowa  oraz  urządzenia  instalacje  automatycznej  regulacji,  sterowania  i 

zabezpieczeń  urządzeń  i  instalacji  elektrycznych.”  Interpretując  powyższe  wymaganie 

literalnie należy dojść do wniosku, że wystarczające dla uzyskania punktacji w ramach tego 

kryterium  było  wylegitymowanie  się  tylko  posiadaniem  uprawnień.  Z  brzmienia  bowiem 

wynika  „doświadczenie  (…)  poświadczone  uprawnieniami”.  Ponadto  wskazać  należy  na 

okoliczność, że Zamawiający w tym postępowaniu nie zapewnił sobie możliwości weryfikacji 

ewentualnego  doświadczenia ponieważ w  ogóle go  nie opisał  ani  go  nie badał,  co  również 

potwierdza 

że wystarczającym było wylegitymowanie się tylko uprawnieniami.   

W  związku  z  powyższym  zarzut  został  oddalony.  Natomiast  zgłoszone  przez 

Odwołującego  na  rozprawie  wnioski  dowodowe  (dowody  oznaczone  jako  1,  2,  i  3)  Izba 

odda

liła jako niemające znaczenia dla rozstrzygnięcia sprawy, bowiem kluczowe znaczenie 

dla oceny zarzutów i działam Zamawiającego miała treść dokumentacji postępowania.  

Zarzut  naruszenia  art. 

226  ust.  1  pkt  8  ustawy  Pzp  podlegał  oddaleniu  z 

następujących  powodów.  Izba  miała  na  uwadze  treść  skierowanego  do  Przystępującego 

wezwania  w  przedmiocie  wyjaśnienia  ceny,  którą  ocenić  należy  jako  bardzo  ogólną.  Na 

podkreślenie  zasługuje  fakt,  że  tak  naprawdę  w  wezwaniu  tym  Zamawiający  w  ogóle  nie 

sformułował żądania w przedmiocie zakresu w jakim należy udzielić wyjaśnień co do ceny. 

Innymi  słowy,  z  wezwania  tego  nie  sposób  się  dowiedzieć  co  Przystępujący  w  ogóle  miał 

Zamawiającemu  wyjaśnić.  Ponadto  uprawnionym  jest  wniosek,  że  Zamawiający  zostawił 

Przystępującemu  swobodę  co  do  sposobu  i  zakresu  wyjaśnienia  ceny  wskazując,  że 

„Państwa wyjaśnienia mogą dotyczyć  w szczególności”.  Wobec  powyższego Przystępujący 

uprawniony był nadać wyjaśnieniom taką treść i zakres jaki uważał za stosowny, w tym nie 

wyjaśniać całej ceny a tylko jej subiektywnie wybrane elementy. W piśmie procesowym z 23 

listopada  2021  r.  Przystępujący  wyjaśnił  sposób  ujęcia  kosztów  gwarancyjnych  i  kosztów 

związanych  z  nadzorem  odwołując  się  przy  tym  do  postanowień  OPZ  i  motywując  tym 

przyjęty przez siebie sposób ujęcia tych kosztów. Wreszcie zdaniem Izby mając na uwadze 

treść  wezwania,  nie  można  czynić  Przystępującemu  zarzutu,  że  składając  wyjaśnienia 

postanowił skoncentrować się na wybranych kosztach realizacji zamówienia w tym, na tych 

które  przez  samego  Zamawiającego  zostały  mocniej  zaakcentowane  w  dokumentacji 

postępowania.  Ponadto  zauważyć  należy,  że  zarzut  opiera  się  na  przekonaniu  własnym 

Odwołującego  co  do  tego  w  jakiej  wysokości  powinny  zostać  wycenione  przez 

Przystępującego  koszty,  o  których  Przystępujący  w  treści  wyjaśnień  ceny  się  nie 


wy

powiedział  (czynności  trzeciego  konsorcjanta  i  czynności  gwarancyjne).  Odwołujący 

zakłada,  że  jeśli  Trogon  będzie  realizować  obowiązki  nadzorcze  w  projekcie  należałoby 

przyjąć  że  osoba,  która  je  wykona  musi  posiadać  stosowne  kwalifikacje  równe  co  najmniej 

osobie  Kierownika  lub  Architekta,  co  oznacza  że  jej  wynagrodzenie  powinno  być 

analogiczne,  natomiast  wyjaśnienia  takiej  kwoty  nie  zawierają.  W  ocenie  Izby  są  to  tylko 

spekulacje Odwołującego, dlatego też zarzut został oddalony.     

W związku z powyższym orzeczono jak w sentencji.   

O kosztach postępowania orzeczono stosownie do wyniku sprawy na podstawie art. 

575 ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. poz. 2019  ze 

zm.)  oraz  §  8  ust.  2  pkt  1  w  związku  §  5  pkt  1  i  2  lit  b)  w  związku  z  §  2  ust.  2  pkt  2 

r

ozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie szczegółowych 

rodzajów  kosztów  postępowania  odwoławczego,  ich  rozliczania  oraz  wysokości  i  sposobu 

pobierania wpisu wysokości wpisu od odwołania (Dz. U. poz. 2437).   

Przewodniczący:      ……………………..…