Sygn. akt: KIO 319/21
WYROK
z dnia 24 lutego 2021 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Emil Kawa
Emilia Garbala
Magdalena Grabarczyk
Protokolant:
Rafał Komoń
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 24 lutego 2021
odwołania wniesionego do Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 01 lutego 2021 r. przez wykonawców wspólnie
ubiegających się o udzielenie zamówienia: Ayesa Polska Sp. z o.o., ul. Szyb Walenty 26a,
41-700, PROKOM Construction Sp. z o.o., ul. Reymonta 30/1, 41-200 Sosnowiec w
postępowaniu prowadzonym przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad, ul.
Wronia 53, 00-874 Warszawa
Oddziałw Katowicach
przy udziale wykonawcy
GRAMAR Sp. z o.o., ul. Chłopska 15, 42-700 Lubliniec
zgłaszającego przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego
orzeka
1 uwzględnia odwołanie w zakresie zarzutu naruszenia art. 24 ust.1 pkt 17 Pzp dotyczącego
wprowadzenia zamawiającego w błąd w zakresie wykazania dysponowania Panią E. Z. na
stanowisko technologa i nakazuje
wykluczenie z postępowania wykonawcy GRAMAR Sp. z
o.o., ul. Chłopska 15, 42-700 Lubliniec.
W pozostałym zakresie zarzuty odwołania oddala
. zalicza w poczet kosztów postępowania kwotę 15 000,00 (piętnaście tysięcy) złotych i:
3a.kosztami postępowania obciąża odwołującego w 2/3 i przystępującego w wysokości 1/3.
4. Zas
ądza od odwołującego Ayesa Polska Sp. z o.o., ul. Szyb Walenty 26a, 41-700,
PROKOM Construction Sp. z o.o., ul. Reymonta 30/1, 41-200 Sosnowiec na rzecz
zamawiającego Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad, ul. Wronia 53, 00-874
Warszawa
kwotę 2400,00 zł (dwa tysiące czterysta) złotych tytułem zwrotu 2/3 kosztu
wynagrodzenia pełnomocnika
5. zasadza od prz
ystępującego na rzecz odwołującego kwotę 5 000,00 (pięć tysięcy) złotych
tytułem zwrotu części 1/3 wpisu oraz 1200,00 złotych tytułem zwrotu kosztu wynagrodzenia
pełnomocnika
6. zasądza od przystępującego na rzecz zamawiającego kwotę 1200,00 (jeden tysiąc
dwieście) złotych tytułem zwrotu 1/3 wynagrodzenia pełnomocnika.
Stosownie do art. 580 ust.1 i 2 ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień
publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 2019 ze zm.) w związku z art. 92 ust. 2 ustawy z dnia 11
września 2019 r. Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo zamówień publicznych (Dz. U z
2019 r. poz.2020 że zm.) na niniejszy wyrok – w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia -
przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu
Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący:…………………………..
Członkowie …………………………….
……………………………
KIO 319/21
UZASADNIENIE
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, ul. Wronia 53, 00-874 Warszawa, Oddział
w Katowicach, zwany dalej „zamawiającym” prowadzi postępowanie celem udzielenia
zamówienia na pełnienie nadzoru nad projektowaniem i realizacją robót oraz zarządzanie
kontraktem pn.: „Budowa drogi S1 Pyrzowice - Kosztowy, odc. Podwarpie - Dąbrowa
Górnicza”. W postępowaniu oferty złożyło 10 (dziesięciu) wykonawców.
W dniu 10
stycznia 2021 roku zamawiający poinformował wykonawców o ocenie ofert.
Powyższą czynność zamawiającego zakwestionował wykonawca- konsorcjum firm Ayesa
Polska Sp. z o.o., ul. Szyb Walenty 26a, 41-700, PROKOM Construction Sp. z o.o., ul.
Reymonta 30/1, 41-20
0 Sosnowiec, zwane dalej „odwołującym” lub „konsorcjum”.
We wniesionym odwołaniu do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej podniósł zarzuty wobec
oferty złożonej przez GRAMAR Sp. z o.o., ul. Chłopska 15, 42-700 Lubliniec zarzucając
zamawiającemu niewłaściwe dokonanie:
1) czynności wyboru oferty GRAMAR Sp. z o.o. z siedzibą w Lubieńcu (dalej: "GRAMAR"),
jako najkorzystniejszej w sytuacji, w której wykonawca ten powinien zostać wykluczony z
postępowania;
2) zaniechania czynności wykluczenia GRAMAR z postępowania na podstawie art. 24 ust. 1
pkt 12 Pzp w sytuacji w której wykonawca ten nie wykazał, że spełnia warunek udziału w
postępowaniu, o którym mowa w pkt 7.2.3 pkt 1 lit. a SIWZ, tj. nie wykazał, że legitymuje się
doświadczeniem w wykonaniu (zakończeniu) w okresie ostatnich 5 lat przed upływem
terminu składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia postępowania jest krótszy - w tym
okresie, usług polegających na pełnieniu nadzoru nad realizacją co najmniej 1 zadania
polegającego na budowie lub przebudowie dróg lub ulic o klasie drogi lub ulicy min. GP
dwujezdniowych o wartości robót co najmniej 97 min PLN netto oraz 1 obiektu mostowego o
obciążeniu dla klasy A i długości całkowitej obiektu co najmniej 50 m mierzonej pomiędzy
skrajnymi dylatacjami obiektu;
3) zaniechan
ia czynności wykluczenia GRAMAR z postępowania na podstawie art. 24 ust. 1
pkt 12 ustawy Pzp, w sytuacji w której wykonawca ten nie potwierdził, że spełnia warunek
udziału w postępowaniu, o którym mowa w pkt 7.2.2 lit. b pkt 3 SIWZ, tj. nie dysponuje osobą
spełniającą wymagania określone dla Technologa, tj. osobą, która posiada minimum 12
miesięcy doświadczenia zawodowego przy realizacji 1 lub 2 zadań obejmujących budowę
lub przebudowę dróg lub ulic klasy min. GP dwujezdniowych o wartości robót co najmniej 97
mln PLN netto każde, na stanowisku Główny Technolog / Technolog / Główny Specjalista ds.
technologii i materiałów / Kierownik Laboratorium / Naczelnik Wydziału Technologii;
4) zaniechania czynności wykluczenia GRAMAR z postępowania na podstawie art. 24 ust. 1
pkt 16 ustawy Pzp, w sytuacji w której w wyniku zamierzonego działania lub rażącego
niedbalstwa wprowadził zamawiającego w błąd co do spełniania warunków udziału w
postępowaniu w zakresie dysponowania osobą na stanowisko Technologa, spełniającą
wyma
gania określone w pkt 7.2.2 lit. b pkt 3 SIWZ w postaci Pani E. Z. pomimo tego, że Pani
E. Z.
nie wyraziła zgody na powołanie jej osoby w celu wykazania się spełnieniem udziału w
postępowaniu przez GRAMAR oraz nie wyraziła woli udziału w realizacji zamówienia z
ramienia tego wykonawcy;
zaniechania czynności wykluczenia GRAMAR z postępowania na podstawie art. 24
ust. 1 pkt 17 ustawy Pzp z uwagi na to, że w wyniku lekkomyślności lub niedbalstwa
przedstawił informacje wprowadzające w błąd zamawiającego co do spełniania warunków
udziału w postępowaniu w zakresie dysponowania osobą wskazaną na stanowisko
Technologa, spełniającą wymagania określone w pkt 7.2.2 lit. b pkt 3 SIWZ w postaci Pani E.
Z.
pomimo tego, że Pani E. Z. nie wyraziła GRAMAR zgody na powołanie jej doświadczenia
w celu wykazania się spełnieniem udziału w postępowaniu oraz nie wyraziła woli udziału w
realizacji zamówienia z ramienia tego wykonawcy, co miało istotny wpływ na wynik
postępowania;
czynności ponownego wezwania GRAMAR w trybie art. 26 ust. 3 ustawy Pzp do
uzupełnienia dokumentów podmiotu trzeciego, na którego zasoby GRAMAR powołuje się w
celu wykazania spełnienia warunku udziału w postępowaniu o którym mowa w pkt 7.2.3 pkt 1
lit. a SIWZ, w sytuacji, w której wykonawca ten był już wcześniej wezwany do uzupełnienia
dokumentów tego podmiotu.
Podnosząc powyższe zarzuty wniósł o nakazanie zamawiającemu:
unieważnienia czynności wyboru oferty GRAMAR, jako oferty najkorzystniejszej;
dokonanie ponownego badania i oceny ofert;
wykluc
zenia GRAMAR z postępowania na podstawie art. 24 ust. 1 pkt 12, 16 i 17
ustawy Pzp;
uznanie oferty Odwołującego za ofertę najwyżej ocenioną.
Uzasadniając podniesiony zarzut dotyczący niewykazania przez Gramar warunku
udziału w postepowania w zakresie zdolności technicznej lub zawodowej wskazał, że
zgodnie z treścią pkt 7.2.3 lit. a SIWZ zamawiający wymagał od oferentów wykazaniem się
wiedzą i doświadczeniem w wykonaniu (zakończeniu) w okresie ostatnich 5 lat przed
upływem terminu składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia postępowania jest krótszy - w
tym okresie, usług polegających na pełnieniu nadzoru nad realizacją co najmniej:
a)
1 zadania polegającego na budowie lub przebudowie dróg lub ulic o klasie drogi lub
ulicy min. GP dwujezdniowych o wartości robót co najmniej 97 min PLN netto;
b)
1 obiektu mostowego o obciążeniu dla klasy A i długości całkowitej obiektu co
najmniej 50 m mierzonej pomiędzy skrajnymi dylatacjami obiektu.
Dodatkowo Zamawiający w pkt 7.2.3 lit. b ppkt 3 SIWZ (zdolność techniczna lub
zawodowa osób zdolnych do realizacji zamówienia) wymagał dysponowania osobą
Technologa posiadającego "minimum 12 miesięcy doświadczenia zawodowego przy
realizacji 1 lub 2 zadań obejmujących budowę lub przebudowę dróg lub ulic klasy min. GP
dwujezdn
iowych o wartości robót co najmniej 97 min PLN netto każde na stanowisku Główny
Technolog / Technolog / Główny Specjalista ds. technologii i materiałów / Kierownik
Laboratorium / Naczelnik Wydziału Technologii".
GRAMAR w ofercie wskazał, że w zakresie warunku wiedzy i doświadczenia, o którym mowa
w pkt 7.2.3 lit. a SIWZ będzie korzystał z potencjału podmiotu trzeciego - spółki SGS Polska
Sp. z o.o. (dalej: "SGS"). Zamawiający w dniu 6 listopada 2020 r. wezwał GRAMAR do
złożenia w trybie art. 26 ust. 1 ustawy Pzp dokumentów potwierdzających spełnianie
warunków udziału w postępowaniu określonych w pkt 7.2 SIWZ oraz braku przesłanek
wykluczenia z postępowania określonych w pkt 8 SIWZ.
GRAMAR w dniu 17 listopada 2020 r. przesłał zamawiającemu dokumenty mające
p
otwierdzać spełnianie warunków udziału w postępowaniu oraz mające potwierdzić brak
przesłanek wykluczenia z postępowania GRAMAR oraz SGS. Na potwierdzenie spełniania
warunku udziału w postępowaniu w zakresie wymaganej wiedzy i doświadczenia GRAMAR
wskazał na usługi wykonane przez SGS dla Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad
Oddział we Wrocławiu. Nadto na potwierdzenie dysponowania osobą Technologa
spełniającego wymagania określone w SIWZ powołał się na doświadczenie p. E. Z.
Zamawiający w dniu 7 grudnia 2020 r. wezwał w trybie art. 26 ust. 3 ustawy Pzp GRAMAR
do uzupełnienia dokumentów, tj. dowodów potwierdzających, że usługi referencyjne
wskazane w Wykazie usług zostały wykonane należycie. Przekazane w dniu 7 listopada
2021 r. dokumenty nie zostały bowiem poświadczone za zgodność z oryginałem przez
podmiot trzeci udostępniający zasoby, ale przez GRAMAR. Dodatkowo zamawiający wezwał
GRAMAR do złożenia wyjaśnień jaki był faktyczny udział SGS przy realizacji usługi
referencyjnej oraz jaka była wartości robót, nad którymi SGS sprawował usługę pełnienia
nadzoru oraz czy SGS będzie podwykonawcą tylko w zakresie usługi pełnienia nadzoru nad
robotami branży drogowej, a także w jaki sposób GRAMAR zamierza zorganizować swoją
współpracę z SGS w celu zapewnienia realnego wykorzystania przekazanych zasobów przy
realizacji zamówienia.
W odpowiedzi na powyższe wezwania GRAMAR w dniu 14 grudnia 2020 r. złożył dokumenty
referencyjne poświadczone za zgodność z oryginałem przez osobę uprawnioną do
reprezentacji SGS. Do
datkowo GRAMAR wyjaśnił m.in., że:
•
"Faktyczny zakres udziału SGS Spółka z o. o. w wykonaniu powyższego zamówienia
opiewał na 70% całości zamówienia - zarówno jeśli mowa o zakresie jak i wynagrodzeniu.
Współpracę Partnerów Konsorcjum regulowała Umowa Realizacyjna
•
"Jednocześnie Wykonawca informuje, że z treści zobowiązania podmiotu SGS Polska
Sp. z o.o. wynika, że podmiot będzie podwykonawcą w zakresie usługi pełnienia nadzoru
nad robotami branży drogowej oraz pełnienia funkcji Inżyniera Kontraktu. Ocena realnego
udziału podmiotu udostępniającego zasoby w wykonaniu zadania powinna być dokonywana
całościowo z uwzględnieniem zakresu podwykonawstwa tak przy nadzorze nad robotami
branży drogowej jak i przy sprawowaniu funkcji Inżyniera Kontraktu."
•
"Szczegółowy zakres współpracy pomiędzy Gramar sp. z o. o. a SGS Polska sp. z o.
o. będzie regulowała oprócz umowy podwykonawczej - umowa realizacyjna (stanowiąca
załącznik do umowy podwykonawczej), zawarta w przypadku wyboru oferty „GRAMAR" Sp.
z o.o. jako oferty n
ajkorzystniejszej w niniejszym postępowaniu.
Zamawiający w dniu 21 grudnia 2020 r. w trybie art. 26 ust. 3 ustawy Pzp w zw. z art. 22a
ust. 6 ustawy Pzp wezwał GRAMAR do uzupełnienia dokumentów potwierdzających
spełnianie warunku udziału w Postępowaniu, o którym mowa w pkt 7.2.3 lit. a SIWZ. W
zobowiązaniu do udostępnieniu zasobów, SGS wskazał, że przedmiotem użyczenia jest
wiedza i doświadczenie w realizacji usługi w zakresie branży drogowej oraz branży
mostowej, natomiast z treści tego dokumentu oraz złożonych przez GRAMAR w dniu 14
grudnia 2020 r. wyjaśnień wynikało, że SGS będzie brał udział w realizacji zamówienia
jedynie w zakresie świadczenia usługi w branży drogowej. Powyższe w ocenie
zamawiającego stało w sprzeczności z art. 22a ust. 4 ustawy Pzp, który wymaga
faktycznego udziału podmiotu, na którego wiedzę i doświadczenie wykonawca się powołuje i
w takim zakresie, w jakim zostają udostępnione zasoby celem wykazania spełniania
warunków udziału w postępowaniu. W odpowiedzi na powyższe wezwanie GRAMAR
przedłożyło uzupełniony Wykaz usług o doświadczenie firmy – M. K. prowadzący
jednoosobową działalność gospodarczą pod firmą M. K. „Road-Skan-Expert". W dniu 9
stycznia 2021 r. zamawiający wezwał GRAMAR w trybie art. 26 ust. 3 ustawy Pzp do
uzupełnienia Jednolitego Dokumentu JEDZ dla nowego podmiotu trzeciego oraz
dokumentów potwierdzających, że podmiot ten nie podlega wykluczeniu z postępowania. Na
podstawie przesłanych dokumentów określonych w Rozdziale 8 IDW GRAMAR w dniu 15
stycznia 2021 r. przekazał zamawiającemu dokumenty, mające czynić zadość powyższemu
żądaniu, a zamawiający w dniu 20 stycznia 2021r. poinformował Wykonawców o wyborze
oferty GRAMAR jako oferty najkorzystniejszej. W ocenie zamawiającego GRAMAR
potwierdził spełnianie warunków udziału w postępowaniu oraz brak podstaw wykluczenia go
z postępowania.
Odwołujący nie zgodził się z taką, podjętą przez zamawiającego czynnością w sprawie
wskazując, że została ona dokonana z naruszeniem przepisów ustawy Pzp. Odwołujący
podał że wbrew oświadczeniu wskazanemu w uzupełnionym Wykazie osób, nowy podmiot
trzeci M. K.
„Road-Skan-Expert" nie posiada doświadczenia w "Pełnieniu nadzoru nad
budowa obiektu mostowego o obciążeniu klasy A i długości całkowitej min. 50 m mierzonej
pomiędzy skrajnymi dylatacjami obiektu: budowa obiektu mostowego MD-02 nad rz. Mała
Panew o obciążeniu kiasy A i długości całkowitej 166m; budowa obiektu mostowego WD-04
o obciążeniu kiasy A i długości całkowitej 210,28 m" w ramach inwestycji pn. „Pełnienie
nadzoru inwestorskiego dla in
westycji: Budowa obwodnicy miejscowości Czamowąsy, zatem
nie miał możliwości udostępnienia tego zasobu spółce GRAMAR. Jak wynika bowiem z
referencji z dnia 2 lipca 2018 r. wystawionej przez Zarząd Dróg Wojewódzkich w Opolu
przedmiotowa inwestycja była realizowana wspólnie z innym wykonawcą - eR GRUPA sp. z
o.o. z siedziba w Katowicach.
Zatem, zdaniem odwołującego brak jest możliwości bezrefleksyjnego przypisania M. K.
„Road-Skan-Expert" doświadczenia w zrealizowaniu całego zamówienia, w tym
nadzorowaniu bud
owy obiektu mostowego. Dodał, że z informacji publicznie dostępnych w
sieci Internet wynika, że to eR GRUPA SP. z o.o. była odpowiedzialna za realizację
przedmiotowej inwestycji. Analogiczna informacja nie została opisana na stronie internetowej
M. K.
„Road-Skan-Expert", gdzie dodatkowo nie wskazano, że jego firma prowadzi
działalność w zakresie usług w branży mostowej (opis zakresu świadczonych usług dotyczy
wyłącznie branży drogowej). Również z informacji zawartej w Centralnej Ewidencji Informacji
Działalności Gospodarczej w latach 2016 - 2017, kiedy realizowana była inwestycja
referencyjna, zakres działalności gospodarczej firmy M. K. „Road-Skan-Expert” nie
obejmował świadczenia usług nadzoru nad realizacją robót budowlanych, w tym w nadzoru
nad robotami
branży mostowej (w tym czasie wpis do CEIDG tego podmiotu nie obejmował
działalności określonej kodem PKD 71.11 - świadczenie usług), co dodatkowo potwierdza
niemożliwość nabycia takiego doświadczenia przez tego członka konsorcjum. Na dowód
powyższego załączył wydruki ze stron internetowych. Wskazał także , że z treści referencji
wprost wynika, że nadzór inwestorski w branży mostowej był realizowany przez I. K.
(prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą Mosty i Konstrukcje Opole I. K.). Z
referencji, z
daniem odwołującego można wywieść również, że M. K. (prowadzący
jednoosobową działalność gospodarczą) brał udział w realizacji zamówienia świadcząc
usługi nadzoru w branży drogowej. Zamawiający zatem dysponował dokumentami dającymi
możliwość wywiedzenia istotnych dla oceny udostępnionego potencjału informacji jako
niespełniających wymagań określonych w SIWZ. Tym samym M. K. „Road-Skan-Expert",
jako lider konsorcjum, może co najwyżej legitymować się w nabyciu doświadczenia w
koordynacji przebiegu umowy na na
dzór oraz pełnieniu funkcji inspektora nadzoru w branży
drogowej, ale nie świadczeniem nadzoru we wszystkich branżach w tym mostowej.
Kolejnym zarzutem łączącym się z zarzutem powyżej opisanym, jest zarzut bezpodstawnego
ponownego wezwania GRAMAR do uzupełnienia dokumentów nowego podmiotu trzeciego.
W tym zakresie odwołujący podkreślił, że GRAMAR nie potwierdził, iż spełnia warunek
udziału w postępowaniu, w zakresie potencjału technicznego również z uwagi na fakt, że w
odpowiedzi na wezwanie z art. 22a ust. 6 ustawy Pzp w zw. z art. 26 ust. 3 ustawy Pzp nie
wykazał, że nowy podmiot trzeci M. K. „Road-Skan-Expert" nie podlega wykluczeniu na
podstawie przesłanek, o których mowa w pkt 8 SIWZ. Innymi słowy GRAMAR nie wykazał,
że nowy podmiot trzeci nie podlega wykluczeniu na podstawie art. 24 ust. 1 ustawy Pzp oraz
art. 24 ust. 1 pkt 1-
4, 8 ustawy Pzp, co uniemożliwia GRAMAR skorzystanie z
udostępnionych przez niego zasobów. Dodał, że istotnym jest to, że zamawiający w dniu 9
stycznia 2021 r. w sposób bezpodstawny wezwał ponownie GRAMAR do uzupełnienia w
trybie art. 26 ust. 3 ustawy Pzp (i) Jednolitego Dokumentu M. K.
„Road-Skan-Expert" oraz
dokumentów potwierdzających, że podmiot ten nie podlega wykluczeniu na podstawie
przesłanek, o których mowa w pkt 8 SIWZ. Dokumenty te powinny zostać złożone od razu, w
odpowiedzi na pierwsze wezwanie zamawiającego, na podstawie art. 26 ust. 3 ustawy Pzp w
zw. z art. 22a ust. 6 ustawy Pzp w odpowiedzi na pismo z dnia 21 grudnia 2020 r.
Jednocześnie zauważył, że wezwanie z dnia 21 grudnia 2020 r. miało charakter ogólny i nie
wskazywało w sposób konkretny, uzupełniania jakich dokumentów oczekuje od Gramar
zamawiający. Podał, że wykonawca w odpowiedzi na wezwanie z art. 22a ust. 6 ustawy Pzp
w zw. z art. 26 ust. 3 ustawy Pzp jest z
obowiązany od razu przedstawić zamawiającemu
komplet dokumentów nowego podmiotu trzeciego. Stwierdził, że skorzystanie z procedury
wynikającej z art. 22a ust. 6 ustawy Pzp nie kreuje nowych podstaw prawnych i nowych
okoliczności dających możliwość obejścia zasady jednokrotnego wzywania wykonawcy do
uzupełnienia tego samego dokumentu. Przepis art. art. 22a ust. 6 ustawy Pzp nie stanowi
bowiem "odpowiednika" art. 26 ust. 1 ustawy Pzp, jak przyjął to zamawiający, ale jest
szczególnym trybem, który jednorazowo i wyjątkowo pozwala wykonawcy na dokonanie
zmiany podmiotu trzeciego na inny podmiot lub powołanie się na zasoby własne.
Tym samym skierowanie w dniu 8 stycznia 2021 r. do GRAMAR kolejnego wezwania do
uzupełnienia dokumentów nowego podmiotu trzeciego zostało dokonane z naruszeniem
przepisów ustawy Pzp. tj. art. 26 ust. 3 ustawy Pzp oraz z pogwałceniem zasady
jednokrotnego wezwania wykonawcy do uzupełnienia dokumentów.
W kolejnej grupie zarzutów dotyczących braku wykazania przez Gramar
dysponowania osobą Technologa posiadającego "minimum 12 miesięcy doświadczenia
zawodowego przy realizacji 1 lub 2 zadań obejmujących budowę lub przebudowę dróg lub
ulic klasy min. GP dwujezdniowych o wartości robót co najmniej 97 min PLN netto każde”,
p
odniósł także zarzuty związane z osobą Technologa tj. dotyczące wprowadzenia
zamawiającego w błąd co winno było skutkować wykluczeniem Gramar z postępowania.
Główną kwestią tej grupy zarzutów jest próba wykazania, że Gramar nie dysponował osobą
Pani E. Z
. Gramar podał zamawiającemu, że dysponuje osobą na stanowisko Technologa, a
dysponowanie to oparte jest na podstawie umowy cywilno
– prawnej, w więc w sposób
bezpośredni.
W uzasadnieniu tego zarzutu podał, że Pani E. Z. nigdy nie współpracowała z GRAMAR, jak
również nigdy nie wyraziła zgody na powołanie jej doświadczenia przez GRAMAR w celu
potwierdzenia przez tego wykonawcę spełnienia warunków udziału w postępowaniu, a tym
samym nigdy nie wyraziła woli uczestniczenia w realizacji zamówienia z ramienia Gramar.
Nadto Gramar nie z
wracał się do Pani E. Z., tak w dacie składania ofert, jak i w dacie
złożenia niniejszego oświadczenia, o wyrażenie zgody na powołanie jej doświadczenia na
potrzeby ubiegania się o udzielenie przedmiotowego zamówienia. Tym samym Gramar w
sposób całkowicie bezprawny powołał się na doświadczenie wyżej wskazanej osoby nie
nawiązując z nią uprzednio żadnej relacji, a przede wszystkim nie otrzymując od niej jej
aprobaty uczestniczenia w wykonaniu zamówienia z ramienia firmy Gramar. Powyższe
działanie winno skutkować jako wypełniające znamiona art. 24 ust. 1 pkt 16 i 17 ustawy Pzp,
wykluczeniem tego wykonawcy z postępowania.
Zamawiający w odpowiedzi na odwołanie oświadczył, że uwzględnia zarzut nr 3
odwołania dotyczący naruszenia art. 24 ust. 1 pkt 17 ustawy Pzp poprzez zaniechanie
wykluczenia wykonawcy GRAMAR Sp. z o.o. z postępowania w sytuacji, w której
wykonawca ten w wyniku lekkomyślności lub niedbalstwa przedstawił informacje
wprowadzające w błąd co do spełniania warunków udziału w postępowaniu w zakresie
dysponowania osobą wskazaną na stanowisko Technologa, spełniającą wymagania
określone w pkt 7.2.2 lit. b pkt 3 SIWZ, co mogło mieć istotny wpływ na decyzje
podejmowane przez zamawiającego w postępowaniu.
W pozostałym zakresie, tj. w odniesieniu do zarzutów dotyczących naruszenia przez
zamawiającego:
—
art. 24 ust. 1 pkt 12 ustawy Pzp;
—
art. 24 ust. 1 pkt 16 ustawy Pzp;
—
art. 26 ust. 3 ustawy Pzp, zamawiający wniósł o ich oddalenie jako niezasadnych.
Uzasadniając powyższe stanowisko podał, że zarzut dotyczący niewykazania spełnienia
warunków udziału w postepowaniu jest nie tylko niezasadny, ale i nie wykazany dowodowo.
Zdaniem zamawiającego odwołujący nie sprostał ciężarowi wykazania, że wobec
wykonawcy zachodzą przesłanki do wykluczenia na podstawie art. art. 24 ust. 1 pkt 12
ustawy Pzp. Podkreślił, że przedmiotowe postępowanie jest prowadzone w procedurze
odwróconej, zgodnie z art. 24aa ustawy Pzp (SIWZ TOM I pkt. 9.6.). Zgodnie z klasyfikacją
ofert, oferta złożona przez wykonawcę GRAMAR Sp. z o.o. oceniona została jako
najkorzystniejsza (została sklasyfikowana na pierwszym miejsce w rankingu ofert). Wobec
powyższego zamawiający pismem z dnia 06.11.2020 r. wezwał wykonawcę, na podstawie
art. 26 ust. 1 ustawy Pzp, do złożenia dokumentów potwierdzających spełnianie warunków
udziału w postępowaniu oraz brak podstaw do wykluczenia. Nadto podał, że zamawiający
wzywał dodatkowo Gramar w trybie art. 26 ust.3, 26 ust.4 oraz art. 26 ust. 3 w zw. z art. 22a
ust. 6 Pzp. Jednakże każde z ww. wezwań było kierowane do wykonawcy w innym zakresie i
dotyczyło innych dokumentów. Podkreślił, że Gramar w piśmie z dnia 05.01.2021 r.
stanowiącym odpowiedź na pismo zamawiającego z dnia 21.12.2020 r. oświadczył, że
zgodnie z art. 22a ust. 6 ustawy Pzp zastępuje dotychczasowy podmiot SGS Polska Sp. z
o.o. innym podmiotem i zgodnie z zobowiązaniem podmiotu, zamierza z firmą „M. K. Road-
Skan-
Expert" zawrzeć umowę.
Zamawiający w oparciu o przedłożony Wykaz Usług, referencje oraz oświadczenie Gramar
uznał zakres udziału M. K. „Road-Skan-Expert" przy realizacji zamówienia pn.: „Pełnienie
nadzoru inwestorskiego dla inwestycji: Budowa obwodnicy miejscowości Czarnowąsy" za
wystarczające do przyjęcia wykazania spełnienia warunku udziału w postępowaniu. W
konsekwencji zamawiający na podstawie dokumentów i oświadczeń przedłożonych przez
wykonawcę uznał, że wykonawca spełnia warunki udziału w postępowaniu określone w pkt.
7.2.3a) SIWZ TOM I (IDW). Nadto dodał, że odwołujący nie wykazał w treści odwołania, ani
nie przedstawił dowodów na potwierdzenie tego, że M. K. ROAD - SKAN - EXPERT nie
posiada wskazanego doświadczenia obejmującego pełnienie usług nadzoru nad robotami
branży mostowej.
Kolejnym zarzutem odwołania związanym z zarzutem powyższym, jest zarzut dotyczący
naruszenia przez zamawiającego przepisu art. 26 ust.3 ustawy Pzp. W tym zakresie
zamawiający podał, że regulacja wyrażona w art. 26 ust. 3 ustawy Pzp opisuje zasady
wzywania wykonawców o uzupełnienie oświadczeń lub dokumentów niezależenie od tego,
czy dany wykonawca wskazuje, że sam spełnia warunki udziału w postępowaniu, czy też
wskazuje, że spełnia warunki udziału w postępowania za pomocą potencjału podmiotu
trzeciego.
Zdaniem zamawiającego nie powinno ulegać wątpliwości, że wezwanie dokonane w trybie
przepisu art. 26 ust. 3 ustawy
Pzp powinno mieć charakter jednokrotny, ale wyłącznie w
odniesieniu do tego samego konkretnego dokumentu wskazanego w wezwaniu
zamawiającego. Podkreślił, że wskazywana w orzecznictwie jednorazowość wezwania do
uzupełnienia dokumentów odnosi się nie do wszystkich dokumentów potwierdzających
spełnienie warunków udziału w postępowaniu (czy potwierdzających brak podstaw do
wykluczenia), ale do konkretnego dokumentu czy dokumentów, objętych wezwaniem
zamawiającego. Wskazany przepis nie zabrania wezwania wykonawcy o dokument lub
dokumenty, o które nie był dotychczas wzywany przez zamawiającego. Nie ma tym samym
przeszkód prawnych, aby wykonawca został wezwany ponownie do uzupełnienia w nowo
wyznaczonym terminie innego dokumentu niż określono w ewentualnych wcześniejszych
wezwaniach zamawiającego, jak to miało miejsce w przedmiotowym postępowaniu.
Przystępujący do postępowania wykonawca Gramar, którego oferta została uznana przez
zamawiającego za najkorzystniejszą, dalej zwany „Gramar” lub „przystępujący” wniósł o
oddalenie zarzutów odwołania, a w następstwie uwzględnienia przez zamawiającego zarzutu
odwołania dotyczącego nie wykazania dysponowania osobą Pani E. Z. na stanowisko
Technologa wniósł sprzeciw od uwzględnienia tego zarzutu.
Odnosząc się do zarzutu braku wykazania spełnienia warunku udziału w postępowaniu w
postaci posiadania doświadczenia wskazanego w pkt 7.2.3. lit a) SIWZ (pełnienie nadzoru
nad budową obiektu mostowego o parametrach wskazanych w SIWZ) podał, że zarzut ten
jest bezzasadny, gdyż warunek ten został spełniony przez przystępującego. Przystępujący
wykazał ten fakt, przedstawiając: Wykaz usług uwzględniający nadzory sprawowane przez
M. K.
nad inwestycją w Czarnowąsach, referencje wystawione przez Zarząd Dróg
Wojewódzkich w Opolu dnia 2 lipca 2018 r. i zobowiązanie M. K. do udostępnienia jego
zasobów przystępującemu (dokumenty dołączone do pisma Przystępującego z dnia 21
grudnia 2020 r.). Podkreślił, że nadzory nad inwestycją w Czarnowąsach były wykonywane
przez M. K.
w ramach konsorcjum ze Spółką eR Grupa Sp. z o.o. Pomimo, że M. K. nie
realizował tego zadania samodzielnie, zdobył on w jego trakcie doświadczenie wymagane
przez zamawiającego w postępowaniu, wobec czego przystępujący mógł powołać się na to
doświadczenie w ramach korzystania z zasobów podmiotu trzeciego. Dodał, że funkcję
inspektora nadzoru branży mostowej pełnił rzeczywiście I. K., który sprawował tę funkcję na
podstawie umowy cywilnoprawnej zawartej z M. K
. Była to forma bezpośredniego
dysponowania przez M. K.
osobą pełniącą funkcję inspektora nadzoru branży mostowej.
Pełną odpowiedzialność za działania i zaniechania I. K. wobec zamawiającego ponosił M. K.,
jako strona umowy z zamawiającym. M. K. odpowiadał również za zorganizowanie całego
procesu sprawowania nadzorów we wszystkich branżach i ich koordynowania.
Odnosząc się do zarzutu odnoszącego się do rzekomych nieprawidłowości przy wezwaniu
przystępującego do przedłożenia dokumentów w trybie art 26 ust.3 Pzp, podniósł, że
zamawiający wezwał do „złożenia dokumentów potwierdzających spełnianie warunku udziału
w postępowaniu w zakresie określonym w pkt. 7.2.3a) w SIWZ TOM IIDW w zakresie
zdolności technicznej lub zawodowej wykonawcy. Niewątpliwym jest, że zamawiający
zamierzał dokonać dwuetapowej oceny spełniania przedmiotowego warunku. W pierwszej
kolejności zażądał od wykonawcy wskazania wyłącznie wykazu usług wraz z referencjami
(co wykonawca przedłożył) i dopiero po zweryfikowaniu tychże dokumentów, wezwał
wykonawcę do przedłożenia dokumentów podmiotowych. Zamawiający - wbrew
twi
erdzeniom zawartym w odwołaniu - nie wymagał od przystępującego na tym etapie
składania dokumentów podmiotowych dotyczących Pana M. K.. Podkreślił, że w takiej
sytuacji przystępujący uczynił w całości zadość wezwaniu zamawiającemu, a kolejne
skierowane do
niego wezwanie, które kwestionuje odwołujący, stanowiło wezwanie o
odrębnym merytorycznie zakresie, wobec czego powinno zostać uznane za dopuszczalne.
W nawiązaniu do kolejnego zarzutu odwołania, dotyczącego niezasadnego przyjęcia przez
zamawiającego, że przystępujący nie wykazał dysponowania osobą na stanowisko
Technologa podał, iż przystępującego wiązała z Panią E. Z. umowa cywilnoprawna, na
podstawie której, E. Z. zobowiązana była do pełnienia funkcji Technologa na przedmiotowej
inwestycji. Kwestii tej n
ie zmienia fakt, iż umowa taka została zawarta przez pełnomocnika.
Dodał, że E. Z. przekazała swoje CV Spółce SGS Polska sp. z o. o., która w niniejszym
postępowaniu użyczała Gramar zasobów w postaci doświadczenia oraz osób niezbędnych
do realizacji zamówienia. Przekazując swoje CV SGS, E. Z. wyraziła zgodę na to, aby brać
udział w realizacji zadań w które będzie zaangażowana spółka SGS. Upoważniła również
pracownika SGS - Pana B. G.
do zawierania w jej imieniu umów cywilnoprawnych, na
podstawie których będzie pełnić funkcje technologa na inwestycjach w wykonywanych przez
SGS. Przystępujący wyjaśnił, że sprawy związane z uzyskiwaniem referencji i
kompletowaniem składu personelu załatwiane były w niniejszej sprawie przez
przedstawiciela przystępującego, będącego jednocześnie pracownikiem SGS B. G. B. G.
kontaktował się z K. G., który z kolei działał jako pełnomocnik E. Z. W ten sposób ustalone
zostały zasady udziału E. Z. w realizacji zamówienia, a następnie zawarta umowa pomiędzy
Gramar sp. z o. o. a Panią E. Z., reprezentowaną przez pełnomocnika w osobie Pana B. G.
Podkreślił, że kwestii tej nie zmienia fakt, iż umowa została zawarta w formie ustnej, gdyż dla
wszystkich stron czynności jasnym było, iż umowa zawierana jest bezpośrednio pomiędzy
Panią E. Z., a Gramar sp. z o. o. Podkreślił, że przystępujący działał w zaufaniu do swojego
partnera biznesowego, jakim był SGS Polska sp. z o. o., w tym również do Pana B. G., z
którym przystępujący również pozostawał w stałych kontaktach w związku z licznie
przygotowy
wanymi wspólnie inwestycjami. Dodał, że nie ma wiedzy, z jakiego powodu Pani
E. Z.
wycofała się z uprzednio zawartej umowy. Jako takie wycofanie przystępujący traktuje
złożone przez nią oświadczenie załączone do odwołania.
Uwzględniając całość dokumentacji z przedmiotowego postępowania Krajowa Izba
Odwoławcza rozpoznając złożone odwołanie na rozprawie i uwzględniając stanowiska
stron postępowania i przystępującego zaprezentowane na piśmie i ustnie do protokołu
rozprawy, ustaliła i zważyła co następuje.
Od
wołane jest częściowo zasadne. Izba uznała, że nie znalazły potwierdzenia w
materiale dowodowym podniesione zarzuty wobec czynności uznania przez
zamawiającego, że wykonawca Gramar spełnia warunki udziału w zakresie potencjału
technicznego i zawodowego, a
także naruszenia art. 26 ust.3 Pzp.
Na wstępie zaznaczenia wymaga kwestia, iż w związku z tym, że postępowanie o
udzielenie niniejszego zamówienia zostało wszczęte przed 1 stycznia 2021 r., jest ono
prowadzone na podstawie przepisów ustawy z 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 2019 r., poz. 1843 ze zm.), stosownie do art. 92 ust. 1 ustawy z 11
września 2019 r. Przepisy wprowadzające ustawę ‒ Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z
2019 r. poz. 2020 ze zm.), który stanowi, że do postępowań o udzielenie zamówienia, o
których mowa w ustawie uchylanej w art. 89, wszczętych i niezakończonych przed dniem 1
stycznia 2021 r. stosuje się przepisy dotychczasowe.
Jednocześnie przepisy ustawy Prawo zamówień publicznych z 11 września 2019 r.
(teks
t jednolity Dz.U.2019 r., poz. 2019 ze zmianami, dalej jako „nPzp”) znajdują
zastosowanie do postępowania odwoławczego w przedmiotowej sprawie. Zgodnie bowiem z
art. 92 ust. 2 ustawy z 11 września 2019 r. Przepisy wprowadzające ustawę ‒ Prawo
zamówień publicznych, do postępowań odwoławczych oraz postępowań toczących się
wskutek wniesienia skargi do sądu, o których mowa w ustawie uchylanej w art. 89 a
wszczętych po dniu 31 grudnia 2020 r., dotyczących postępowań o udzielenie zamówienia
wszczętych przed dniem 1 stycznia 2021 roku stosuje się przepisy ustawy, o której mowa w
art. 1.
Następnie ustalono, że nie została wypełniona żadna z przesłanek skutkujących
odrzuceniem odwołania w trybie art. 528 ust. 1 ustawy nPzp i nie stwierdziwszy ich, Izba
skierowała odwołanie na rozprawę.
Strony postępowania odwoławczego oraz przystępujący nie wnosiły o uzupełnienie
materiału dowodowego, bądź uzupełnienie stanu faktycznego wskazanego w odwołaniu oraz
odpowiedzi na odwołanie. Tym samym Izba przyjęła do oceny stan faktyczny wynikający z
odwołania i dokumentów postępowania.
Przechodząc do rozpoznania zarzutów Izba wskazuje, że pomimo faktu, iż
odwołujący sformułował 5 zarzutów, to jednak uwzględniając ich treść oraz stan faktyczny
który obejmują, Izba przyjęła (tak jak to uczynił także zamawiający i przystępujący), że w
sprawie zostały podniesione trzy zarzuty.
Pierwszy z podniesionych zarzutów dotyczył kwestii niewykluczenia Gramar z
postępowania w sytuacji, kiedy nie wykazał, że spełnia warunek udziału w postępowaniu o
którym mowa w pkt 7.2.3 pkt 1 lit. a SIWZ, dotyczący pełnienia nadzoru nad realizacją
obiektu mostowego o wskazanych parametrach.
Odwołujący wywodził, że wskazany do pełnienia nadzoru w tym postępowaniu podmiot – M.
K.
„Road-Skan- Expert” nie spełnia ww. wymagań zamawiającego, gdyż wbrew twierdzeniom
przystępującego nie nabył ich na wskazanej inwestycji realizowanej przez Zarząd Dróg
Wojewódzkich w Opolu pn. Budowa obwodnicy miejscowości Czarnowąsy. Odwołujący
podkreślał, że nadzór nad tą inwestycją pełniło dwa podmioty - oprócz firmy M. K. nadzór
pełniony był także przez podmiot eR Grupa sp. z o.o. z siedzibą w Katowicach. Tym samym
bez ustalenia, który podmiot i w jakim zakresie pełnił nadzór nad robotami, nie jest możliwe
ustalenie czy dany podmi
ot nabył określone doświadczenie w referencyjnym zakresie.
Natomiast zarówno zamawiający jak i przystępujący wykazywali w oparciu o dokumenty
zawarte w dokumentacji postępowania oraz złożonych dowodach na rozprawie, iż brak był
podstaw do uznania, że podmiot M. K. „Road-Skan- Expert” postawionych w pkt 7.2.3 pkt 1
lit a wymagań nie spełnia.
Oceniając całość materiału dowodowego dotyczącego tego zarzutu Izba uznała
przedmiotowy zarzut za niezasadny. Analizie przez Izbę zostały poddane wszystkie istotne
dla
rozstrzygnięcia kwestie i dowody. Na wstępie podkreślić należy, że aby podniesiony
zarzut mógł zostać uwzględniony przez Izbę to wnoszący odwołanie winien wykazać i
przedłożyć Izbie (art. 190 ust.1 Pzp), iż posiada dowody potwierdzające jego zarzuty. Za
w
yrokiem SO w Wrocławiu z 6 lutego 2018 roku Sygn. akt XI Ga 692/17 wskazać należy, że
aby Izba mogła oprzeć orzeczenie na złożonych dowodach to dowody te muszą być pewne i
kategoryczne. Natomiast w tej sytuacji odwołujący żadnych takich dowodów nie wskazał i nie
złożył ich Izbie. Podać należy, że odwołujący jako podstawę swoich twierdzeń co do braku
posiadania przez firmę M. K. wymaganego doświadczenia w zakresie nadzoru nad robotami
mostowymi, podał, że stanowisko jest uzasadnione następującymi okolicznościami:
- podmiot M. K.
„Road-Skan-Expert" nie posiada doświadczenia w "Pełnieniu nadzoru nad
budowa obiektu mostowego o obciążeniu klasy A i długości całkowitej min. 50 m mierzonej
pomiędzy skrajnymi dylatacjami obiektu…”
- z referencji z dnia 2 lipca 2018
r. wystawionej przez Zarząd Dróg Wojewódzkich w Opolu
wynika, że przedmiotowa inwestycja była realizowana wspólnie z innym wykonawcą eR
GRUPA Sp. z o.o. z siedzibą w Katowicach (...)";
z informacji publicznie dostępnych w sieci Internet wynika, że to eR GRUPA Sp. z o.o. była
odpowiedzialna za realizację przedmiotowej inwestycji. Analogiczna informacja nie została
opisana na stronie internetowej M. K.
„Road- Skan-Expert", gdzie dodatkowo nie wskazano,
że firma prowadzi działalność w zakresie usług w branży mostowej (opis zakresu
świadczonych usług dotyczy wyłącznie branży drogowej) (...)".
z informacji zawartej w Centralnej Ewidencji Informacji Działalności Gospodarczej w latach
2017, kiedy realizowana była inwestycja referencyjna, zakres działalności
gospodarczej firmy M. K.
„Road- Skan-Expert" nie obejmował świadczenia usług nadzoru
nad realizacją robót budowlanych, w tym nadzoru nad robotami branży mostowej (...) co
dodatkowo potwierdza niemożliwość nabycia takiego doświadczenia przez tego członka
konsorcjum (...)".
Żaden z powyższych dowodów nie jest zdaniem Izby, dowodem wskazującym jednoznacznie
i kategorycznie, że firma M. K. „Road- Skan-Expert" nie mogła udostępnić Gramar
doświadczenia w zakresie pełnienia nadzoru nad robotami mostowymi, gdyż takowego nie
posiadała.
Odnosząc się pokrótce do ww. argumentacji odwołującego Izba podkreśla, że udział danego
członka konsorcjum w realizacji zamówienia nie musi zawsze oznaczać bezpośredniego
udziału w realizacji całości zakresu zamówienia. Podmiot nabywa doświadczenia zwykle
poprzez pracę osób, którymi dysponuje przy realizacji danego zamówienia. Inne podejście
do tej kwestii
– tak jak tego oczekuje odwołujący powodowałoby sytuację że doświadczenie
nabywaliby tylko pracownicy, którzy dane roboty wykonują, co skutkowałoby tym, że tylko
grupa pracowników, a nie podmiot ich zatrudniający mógłby legitymować się uzyskaniem
doświadczenia w zakresie potencjału technicznego i osobowego.
Izba po analizie dokumentacji postępowania uznała, że zamawiający zasadnie przyjął w
oparciu o dokumenty i wyjaśnienia przystępującego, że M. K., jako lider konsorcjum
składającego się z dwóch firm, nabył wymagane przez zamawiającego doświadczenie w
zakresie pełnienia nadzoru na robotami z branży mostowej.
Nadto Izba zauważa, że nie można dać mocy dowodowej informacji, iż o fakcie nabycia
doświadczenia w danym zakresie przez podmiot, decydujące znaczenie ma treść wpisu do
ewidencji działalności gospodarczej CEIDG. Otóż wpis taki ma charakter deklaratoryjny, a
nie konstytutywn
y. Na poparcie takiego stanowiska zasadnym jest przywołanie wyroku z dnia
30 stycznia 2007 r. (sygn. akt XIX Ga 3/07) w którym Sąd Okręgowy w Katowicach wyjaśnił,
że: „Oznaczenie przedmiotu działalności, zgodne z przedmiotem zamówienia nie jest
ustawowym w
arunkiem uczestnictwa w przetargu ani prowadzenia działalności gospodarczej
w danej dziedzinie, a ma jedynie charakter informacyjno- statystyczny".
Biorąc pod uwagę powyższe Izba uznała, że nie zachodziły w sprawie uzasadnione
podstawy do zakwestionowania
złożonych przez Gramar oświadczeń i dokumentów w
zakresie spełnienia przedmiotowego warunku udziału w postępowaniu. Gramar w Wykazie
usług prawidłowo potwierdził spełnienie warunku udziału w postępowaniu. Jednocześnie
przedłożył referencje, które potwierdzają należyte wykonanie zamówień objętych
przedłożonym Wykazem usług. Odwołujący kwestionuje doświadczenie firmy M. K., ale poza
hipotetycznym założeniem o braku doświadczenia, żadnego dowodu potwierdzającego
swoje stanowisko nie złożył.
Kolejnym zarzutem,
jest zarzut dotyczący naruszenia przez zamawiającego przepisu
art. 26 ust.3 ustawy Pzp. Odwołujący podnosił, że wezwanie w trybie art. 26 ust.3 Pzp winno
być wezwaniem jednokrotnym - z czym zgadzał się zarówno zamawiający jak i
przystępujący, co również Izba uznaje za zasadne. Jednakże zamawiający i przystępujący w
swoim stanowisko wskazywali na zaistniały w sprawie stan faktyczny, tj. że w postępowaniu
po stronie przystępującego pojawił się nowy podmiot – inny niż wskazany w pierwotnej
ofercie, tj. firma M. K.
„Road- Skan-Expert”. Odwołujący stał na stanowisku, że wraz ze
zmianą podmiotu, ten nowy podmiot winien był złożyć od razu w odpowiedzi na pierwsze
wezwanie
zamawiającego dokumenty potwierdzające, że nie podlega on wykluczeniu z
postępowania. W tym zakresie wskazał także na przepis art. 22aust.6 Pzp, podkreślając, że
nie stanowi on odpowiednika art. 26 ust.1 Pzp, a jest szczególnym trybem wezwania, który
nadto wyjątkowo pozwala wykonawcy na dokonanie zmiany podmiotu trzeciego na inny
podmiot lub pow
ołanie się na zasoby własne.
Oceniając przedmiotowe wezwania zamawiającego oraz odpowiedzi Gramar Izba
uznała, że zasadnym jest postępowanie zamawiającego, który dążył do wyjaśnienia
wątpliwości w zakresie spełniania warunków udziału w zakresie tego nowego podmiotu i
wzywał go do podania wyjaśnień i dokumentów. Niewątpliwie do Gramar zostało
skierowanych kilka wezwań w trybie art. 26 ust. 3 ustawy Pzp. Z wezwań zamawiającego
skierowanych do przystępującego w trybie art. 26 ust. 3 ustawy Pzp wynika, że wykonawca
ten był każdorazowo wzywany do uzupełnienia różnych dokumentów, a wezwanie z dnia
08.01.2021 r. dotyczyło podmiotu, na którego zasoby wykonawca powołał się dopiero w
piśmie z dnia 05.01.2021 r. Zamawiający nie wzywał wcześniej Gramar do przedłożenia
dokumentu JEDZ oraz dokumentów potwierdzający brak podstaw do wykluczenia w
odniesieniu do podmiotu M. K. ROAD-SKAN-
EXPERT, na zdolnościach, którego Gramar
polega.
Reasumując ocenę zasadności ww. dwóch zarzutów Izba wskazuje, że ich oddalenie nie ma
wpływu na wynik postępowania, gdyż w wyniku uwzględnienia kolejnego zarzutu Izba
nakazała wykluczenie Gramar z postępowania.
W zakresie kolejnego zarzutu dotyczącego wskazania dla spełnienia warunku udziału
w postępowaniu osoby Pani E. Z., dedykowanej do pełnienia funkcji Technologa podkreślić
należy, że odwołujący upatrywał w tej czynności nie tylko naruszenia przez zamawiającego
art. 24 ust.1 pkt 12, ale także przepisu art. 24 ust.1 pkt 16 i 17 Pzp.
Podstawową kwestią wymagającą oceny Izby, jest ocena okoliczności faktycznych
zaistniałych w tej materii mającej na celu ustalenie, czy przystępujący Gramar miał podstawy
do wykazania wskazanej osoby, a także ustalenia, czy ww. przepisy Pzp zostały naruszone.
Na wstępie wskazać należy, że Pani E. Z. niewątpliwie przekazała swoje CV spółce SGS
Polska sp. z o.o., celem wykazywania jej na stanowisko technologa w postępowaniach w
których ten podmiot będzie brał udział.
Przystępujący podał, że dla celów tego postępowania dysponował tą osobą w sposób
bezpośredni, tj. na podstawie umowy cywilno-prawnej, dodając jednocześnie, że była to
umowa ustna. Dysponowanie osobą na stanowisko Technologa przystępujący wywodził w
szczególności, opierając się na treści oświadczenia B. G. z 17 lutego 2021 roku. Powyższe
oświadczenie złożone przez przystępującego, niewątpliwie było napisane pod potrzeby
przedmiotowego postępowania odwoławczego. Dlatego też Izba uznała, iż większą moc
dowodową posiada Wyjaśnienie sporządzone własnoręcznie przez Panią E. Z. niż wskazane
Oświadczenie.
Z anal
izy treści tego Oświadczenia zdaniem Izby, wynika przede wszystkim, że
udostępniając swoje CV na rzecz firmy SGS Polska sp. z o.o. w dniu 19 listopada 2019 roku,
Pani Z.
warunkowała udział w postępowaniach, wcześniejszym poinformowaniem jej o takim
fakcie oraz uzyskaniem
jej zgody. Przystępujący nie wykazał w jakikolwiek sposób, że przed
wykazaniem
w wykazie osób Pani E. Z. poinformował zainteresowaną o tym fakcie oraz, że
uzyskał jej zgodę. Z treści przedmiotowego Wyjaśnienia wynika także, że Pani Z. w ogóle nie
wiedziała, że podmiot o nazwie Gramar wskazał ją na stanowisko Technologa w tym
postępowaniu. Tym samym przystępujący, a także podmiot SGS Polska nie wypełnili
elementarnego obowiązku zapytania o zgodę Pani Z. na udział w tym postępowaniu, a dla
c
elów dowodowych na potrzeby postępowania odwoławczego wskazano iż została zawarta z
Panią Z. umowa cywilnoprawna, której nie przedłożono ani Izbie, ani zamawiającemu.
Odnosząc się do zarzutu podania nieprawdziwych informacji zamawiającemu
wskazać należy, że naruszenia z art. 24 ust.1 pkt 16 i 17 Pzp, pomimo swojej pewnej
zbieżności co do treści i skutków ich naruszenia, są przepisami bazującymi na innej
podstawie faktycznej.
Dokonując oceny poprawności wskazania zarzutu naruszenia z ww. pkt.16, tj. czy
p
rzystępujący w sposób zamierzony, a więc z winy umyślnej wprowadził zamawiającego w
błąd, Izba ustaliła, że odwołujący nie przedstawił żadnego dowodu mogącego potwierdzić
taki zarzut, a tym samym zarzut jako nie udowodniony został oddalony. Nadto z analizy
dokumentacji postępowania i złożonych dowodów na rozprawie brak było podstaw do
wywiedzenia, że działanie przystępującego w tym zakresie było działaniem celowym.
Natomiast dokonując oceny wypełnienia przesłanek z pkt 17 art. 24 ust.1 Pzp, Izba
oparła swoją oceną na dokonaniu ustaleń w zakresie: czy przystępujący Gramar w toku
przedmiotowego
postępowania
przedstawił
informacje
wprowadzające
w
błąd
zamawiającego, czy informacje te miały lub mogły mieć istotny wpływ na decyzje
zamawiającego podejmowane w tym postępowaniu oraz, czy wprowadzenie w błąd nastąpiło
na skutek lekkomyślności lub niedbalstwa wykonawcy.
Odnosząc się do pierwszej i drugiej kwestii Izba uznała, że Gramar nie mając żadnego
potwierdzenia, że Pani Z. wyraża zgodę na udział w postępowaniu na stanowisku
Technologa, podał zamawiającemu nieprawdziwą w tym zakresie informację. Nie ulega
wątpliwości, że Gramar przystępując do przetargu powołał się na osobę Pani Z., którą nie
dysponował. Zamawiający w ocenie oferty oparł się na podanych przez wykonawcę
informacjach, które miały dowodzić, że dysponuje osobą na stanowisko Technologa, co nie
miało potwierdzenia w rzeczywistości. Okoliczność powyższa jednoznacznie wskazuje więc
na podanie przez Gramar informacji nieprawdziwych, a to
wprowadziło zamawiającego w
błąd i miało istotny wpływ na decyzje zamawiającego w zakresie wyboru oferty tego
wykonawcy. Podkreślić należy także, iż art. 24 ust.1 pkt. 17 Pzp nakazuje wykluczyć
wykonawcę w sytuacji, jeśli ten przez podanie nieprawdziwych informacji uzyskałby
nieuzasadnioną korzyść, to jest taką, której by w przypadku nie wykazania osoby na
stanowisko Technologa
nie uzyskał. W tym postępowaniu w oparciu o tą nieprawdziwą
informację zamawiający wybrał ofertę przystępującego, jako zgodną z wymaganiami SIWZ i
t
ym samym najkorzystniejszą w postępowaniu.
Odnosząc się natomiast do trzeciej z wymienionych wyżej przesłanek warunkujących
odpowiedzialność określoną w art. 24 ust.1 pkt. 17 Pzp tj. tego, czy wprowadzenie
zamawiającego w błąd nastąpiło na skutek lekkomyślności lub niedbalstwa wykonawcy,
zauważyć należy, że trudno mówić w tym przypadku o zachowaniu przez Gramar należytej
staranności o której mowa w przepisie art. 355 kc. Model ten sprowadza się do zasady
działania uczciwego. Działanie uczciwe zakłada rzetelne przedstawienie żądanych informacji
i dokumentów, wyklucza posługiwania się danymi nieprawdziwymi i wprowadzania
zamawiającego w błąd. Skoro w jednym z kluczowych i podstawowych aspektów oferty,
warunkującym udział w postępowaniu przetargowym, zawarto informację merytorycznie
nieprawdziw
ą, to oznacza, że wykonawca, o ile nie działał celowo, to postąpił niedbale.
Dlatego też zasadnym jest zarzut naruszenia art. 24 ust.1 pkt 12 i 17 Pzp przez Gramar,
który w wyniku lekkomyślności, a także niedbalstwa wskazał w ofercie Panią Z. na
stanowisko Technologa celem spełnienia wymagań o których mowa w pkt. 7.2.3 lit. b SIWZ.
Tym samym również stanowisko zamawiającego o uwzględnieniu tego zarzutu należało
uznać za w pełni uzasadnione. Podkreślić należy także fakt, przemawiający za tym, że Pani
Z.
nie wiedziała o przedmiotowym zamówieniu, jak również nie zamierzała brać w nim
udziału. Gramar nie zwracał się do Pani E. Z., tak w dacie składania ofert, jak i w dacie
złożenia ww. oświadczenia, o wyrażenie zgody na udział w przedmiotowym postępowaniu.
Reasumując powyższe ustalenia i rozważania orzeczono jak w sentencji odwołania.
Orzekając o kosztach postępowania Izba miała na względzie fakt, że zamawiający
uwzględnił jeden z zarzutów postępowania co do którego przystępujący złożył sprzeciw i
Izba po rozpatrzeniu materiału dowodowego w tym zakresie uznała jego zasadność.
W związku z powyższym oraz w wyniku ustalenia, iż w postępowaniu zostały podniesione
trzy łączone tematycznie zarzuty, Izba uznała, że zamawiający wygrał postępowanie w
zakresie dwóch zarzutów, a odwołujący w jednym. W zakresie tego uwzględnionego zarzutu
kosztami postępowania został obciążony przystępujący wnoszący sprzeciw od którego
zasądzono 1/3 kwoty wpisu na rzecz odwołującego oraz po 1/3 kosztów wynagrodzenia
pełnomocnika zarówno na rzecz zamawiającego jak i odwołującego (dwóch przeciwników
sporu w zakresie tego zarzutu). Odwołujący wygrał w zakresie jednego zarzutu (1/3), wobec
tego podnosząc 3 zarzuty został obciążony 2/3 kwoty wpisu i 1/3 kosztu wynagrodzenia
pełnomocnika zamawiającego.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 575 Pzp tj.
stosownie do wyniku postępowania, oraz § 7 ust. 2 pkt 3 oraz ust. 4 pkt 1 oraz ust. 5
postanowień Rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów w sprawie szczegółowych rodzajów
kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania
wpisu od odwołania z dnia 30 grudnia 2020 r. (Dz.U. z 2020 r. poz. 2437).
Przewodniczący: ………..…………………..
Członkowie: …………………………….
……………………………