Sygn. akt: KIO 316/21
WYROK
z dnia 23 lutego 2021 r.
Krajowa Izba Odwoławcza
w składzie:
Przewodniczący: Anna Chudzik
Protokolant:
Aldona Karpińska
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 19 lutego 2021 r. w Warszawie
odwołania wniesionego
d
o Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 1 lutego 2021 r. przez wykonawcę GE
Medical Systems Polska Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie,
w postępowaniu prowadzonym przez Samodzielny Publiczny Szpital Kliniczny Nr
4 w Lublinie,
przy udziale wykonawcy Althea Polska
Sp. z o.o. z siedzibą w Mikołowie, zgłaszającego
przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego,
orzeka:
Oddala odwołanie;
Kosztami postępowania obciąża wykonawcę GE Medical Systems Polska Sp. z o.o.
i zalicza w poczet koszt
ów postępowania odwoławczego kwotę 15 000 zł 00 gr (słownie:
piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez Odwołującego tytułem wpisu od
odwołania.
Stosownie do art. 579 ust. 1 i 580 ust. 1 i 2
ustawy z dnia 11 września 2019 r. – Prawo
zamówień publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 2019 z późn. zm.) na niniejszy wyrok –
w terminie 14
dni od dnia jego doręczenia – przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący: …………………
Sygn. akt KIO 316/21
U z a s a d n i e n i e
Zamawiający – Samodzielny Publiczny Szpital Kliniczny Nr 4 w Lublinie – prowadzi
w
trybie przetargu nieograniczonego postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego pn.
Usługa serwisowania urządzeń medycznych – 4 zadania. Wartość zamówienia jest większa
niż kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy Pzp.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej
20 listopada 2020 r. pod numerem 2020/S 227-558255.
W dniu 1 lutego
2021 r. wykonawca GE Medical Systems Polska Sp. z o.o. wniósł
odwołanie wobec czynności wyboru oferty wykonawcy Althea Polska Sp. z o.o. w zakresie
zadania nr 2 i zaniechania odrzucenia te oferty z uwagi na zaoferowanie rażąco niskiej ceny.
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie przepisów: art. 91 ust. 1, art. 89 ust. 1 pkt
4, art. 90 ust. 2 i 3 oraz art. 7 ust. 1 ustawy Pzp.
Odwołujący wskazał, że przedmiotem zamówienia jest usługa serwisowania urządzeń
medycznych z podziałem na 4 zadania. W zakresie zadania nr 2 wyszczególniono system
kardioangiograficzny INNOVA 3100 C produkcji GE Healthcare. Zakres obsługi tego aparatu
wraz z wyposażeniem wyspecyfikowano na stronie 4 SIWZ. Wynika z niego, że ma charakter
pełny, tj. obejmuje planowane przeglądy, pracę inżynierów serwisowych bez limitów,
wymianę wszystkich części zamiennych, łącznie z częściami specjalnymi, w tym m.in.
planowane usługi konserwacyjne (przeglądy techniczne) – 2 w roku, zalecane przez
producenta kontrole bezpieczeństwa i sprawności technicznej aparatu, zdalne
diagnozowanie uszkodzeń poprzez sieć komputerową, wykonywanie wszelkich napraw,
wymianę wszystkich części zamiennych w przypadku ich awarii, łącznie z częściami
specjalnymi typu lampa RTG. generator, detektor obrazu, chłodnica. Dodatkowo w pkt
rozdziału 2 SIWZ (Opis przedmiotu zamówienia) zawarte zostały wymagania wspólne dla
wszystkich zadań. Wśród nich zastrzeżono, m.in. że:
świadczenie usług obejmuje wykonywanie okresowych przeglądów technicznych
i
konserwacji sprzętu i aparatury;
wszystkie czynności przeglądowe zostaną wykonane według zaleceń producenta
zawartych w instrukcji obsługi urządzeń i instrukcjach serwisowych;
przez pojęcie konserwacji rozumieć należy poprzedzające przegląd czyszczenie
elementów aparatury, urządzeń i systemów, wymianę materiałów eksploatacyjnych bądź
części zużywalnych (np. filtrów, czujników, uszczelek, elektrod, baterii, głowic,
Sygn. akt KIO 316/21
bezpieczników itp.), przeprowadzanie testów bezpieczeństwa elektrycznego, legalizacji
urządzeń - zgodnie z dokumentacją techniczną, instrukcją obsługi aparatu i instrukcją
serwisową, regulację (przywracanie) wymaganych przez producenta parametrów, jak
również aktualizację oprogramowania, jeżeli dotyczy ono danego wyrobu medycznego;
usługi zostaną wykonane przy użyciu aparatury kontrolno-pomiarowej, narzędzi
i
materiałów wykonawcy;
wykonawca zobowiązuje się do wykorzystywania przy realizacji usługi materiałów
(części zużywalnych) fabrycznie nowych, oryginalnych (zgodne z fabryczną konfiguracją
aparatu oraz zaleceniami instrukcji o
bsługi) i dobrej jakości;
w sytuacji, gdyby uzyskanie fabrycznie nowych i/lub oryginalnych materiałów
eksploatacyjnych było niemożliwe – wykonawca może, po uprzednim poinformowaniu
Zamawiającego o wskazanych powyżej okolicznościach i uzyskaniu jego zgody,
wykorzystać używane (rekondycjonowane) materiały eksploatacyjne.
Odwołujący zaznaczył, że w odpowiedzi na pytanie 15 z 8 grudnia 2020 r.
Zamawiający wyjaśnił, że przez części zużywalne nowe rozumie części zużywalne oraz
części zamienne oryginalne, niepozyskane z rynku wtórnego, certyfikowane fabrycznie,
pochodzące z oficjalnej dystrybucji producenta. Natomiast w odpowiedzi na pytanie nr 2 z 4
grudnia 2020 r. Zamawiający podał, że data ostatniej wymiany lampy w kardioangiografie
Innova 3100C to 17 kwietnia 2014 r.
Odwołujący wskazał, że zgodnie z opisem kryteriów którymi Zamawiający będzie się
kierował przy wyborze oferty (rozdz. 12 SIWZ) Zamawiający oceniał okres gwarancji na
części zamienne wymienione podczas wykonywanych usług, przypisując mu 30% wagę
i p
unktując w maksymalnym stopniu 12 miesięczną gwarancję.
Ponadto Odwołujący podał, że Zamawiający na sfinansowanie zamówienia w zadaniu
nr 2 zamierza przeznaczyć 1 836 000,00 zł. W przewidzianym terminie oferty złożyli dwaj
wykonawcy: Odwołujący z ceną 1 681 344 zł i 3 miesięczną gwarancją oraz Althea z ceną
729 000 zł i 12 miesięczną gwarancją. Cena oferty Althea stanowi niespełna 40% kwoty
oszacowanej przez Zamawiającego i zarazem ok. 44% ceny oferty Odwołującego.
Odwołujący wskazał, że 28 grudnia 2020 r. Zamawiający wezwał Althea do udzielenia
wyjaśnień, w tym złożenia dowodów, dotyczących elementów oferty mających wpływ na
wysokość ceny dla zadania nr 2. W piśmie zażądał przedstawienia informacji i dowodów
wskazujących, iż kalkulacja ceny wskazanej w kosztorysie ofertowym jest na poziomie, który
gwarantuje prawidłową realizację zamówienia oraz zysk (nie jest ceną dumpingową).
Zaznaczył, że w wyjaśnieniach należy wskazać wszelkie obiektywne czynniki, odnoszące się
Sygn. akt KIO 316/21
do elementów oferty i mające znaczenie dla należytej realizacji zamówienia oraz konkretne
okoliczności, które będą uprawniały Zamawiającego do oceny, że zaoferowana cena nie
stwarza ryzyka niewykonania umowy przez wykonawcę. Wykonawca AIthea złożył
wyjaśnienia, zastrzegając, że zawierają informacje stanowiące tajemnicę przedsiębiorstwa
wykonawcy. Zamawiający udostępnił Odwołującemu część tych wyjaśnień, z których wynika,
że:
AIthea kwestionuje wartość szacunkową zamówienia podnosząc, że została ustalona
wyłącznie w oparciu o stawki stosowane na rynku przez firmę GE, a w konsekwencji
twierdzi, że Zamawiający w ogóle nie powinien wzywać jej do złożenia wyjaśnień,
bowiem zachodzą okoliczności oczywiste;
AIthea podnosi, że Zamawiający dopuścił składanie ofert przez nieautoryzowany serwis,
a ich rozwiązania techniczne są tańsze; powołuje się przy tym na bardzo bogate
doświadczenie w serwisowaniu sprzętu medycznego produkcji GE;
Althea wskazuje na ceny zaoferowane w 2018 r. dla Szpitala w Świdnicy, gdzie
Odwołujący złożył ofertę na serwis aparatu Innova 3100 o wartości 292 740 zł na 24
miesiące.
Odwołujący stwierdził, że od strony 3 wyjaśnień Althea zapewnia o rentowności
kontraktu, uwzględnieniu wszystkich kosztów, cytuje orzecznictwo oraz przedstawia ogólne
informacje o swoim przedsiębiorstwie. Z ostatniego tiret (z fragmentu udostępnionego
Odwołującemu) wynika, że Althea prezentuje wyliczenia dla każdego ze składników ceny
ofertowej, które jednak nie są w posiadaniu Odwołującego.
Odwołujący zaznaczył, że nie ulega wątpliwości, iż w postępowaniu wystąpiły
p
rzesłanki do wezwania Althea do wyjaśnienia elementów oferty mających wpływ na
wysokości ceny. Drastyczna różnica między wartością szacunkową zamówienia oraz ceną
drugiego wykonawcy nie tylko wyczerpywała arytmetyczną przesłankę wynikającą z art. 90
ust. 1
a pkt 1 ustawy Pzp, ale również musiała budzić wątpliwości każdego zamawiającego,
do których referuje art. 90 ust. 1 ustawy Pzp.
Odwołujący podniósł, że na skutek wezwania do wyjaśnień obowiązkiem Althea
wynikającym z art. 90 ust. 2 ustawy Pzp było wykazanie, że oferta nie zawiera rażąco niskiej
ceny.
Odwołujący zaznaczył, że nie ma możliwości poddania dokładnej analizie wyjaśnień
Althea pod kątem tych wszystkich kryteriów, nie ma bowiem dostępu do pełnej ich
zawartości. Jednakże na podstawie dokumentacji przetargowej, wiedzy nt. urządzenia
Sygn. akt KIO 316/21
będącego przedmiotem opieki serwisowej w przedmiotowym zamówieniu oraz cen
rynkowych i możliwości Althea, jest uprawniony do wyciągnięcia nw. wniosków.
W ocenie Odwołującego zarzut nieprawidłowego oszacowania wartości zamówienia
jest chybiony. Przedmiotowe zamówienia obejmuje pełny kontrakt serwisowy wysoce
specjalistycznego urządzenia medycznego, ale zarazem aparatu ponadprzeciętnym okresie
eksploatacji
– 13 letniej. Zamawiający wymaga utrzymaniu w sprawności leciwego sprzętu,
oczekując, że w zamian za ryczałtowe wynagrodzenie wykonawca, przez kolejne 4 lata
będzie realizował wszystkie konieczne konserwacje, przeglądy i naprawy, używając do tego
wyłącznie fabrycznie nowych i oryginalnych (zgodne z fabryczną konfiguracją aparatu oraz
zaleceniami instrukcji obsługi) materiałów i części. Ustalenie szacowanych kosztów
w
oparciu o podobne usługi realizowane na jego rzecz w latach ubiegłych jest zatem w pełni
usprawiedliwione, niezależnie od tego, kto je świadczył. Dla każdego podmiotu
(autoryzowanego przez producenta lub nie) większość kosztów stanowić będą części
zamienne, których źródłem zaopatrzenia pozostaje oficjalna dystrybucja producenta.
Ewentualne różnice wynikające z posiadanych relacji handlowych (rabaty, upusty etc.)
podlegają zaś indywidualnej ocenie i nie sposób z góry założyć ich dostępności w danym
okresie. Żaden zamawiający na etapie szacowania wartości zamówienia nie jest w stanie
stwierdzić, jakie możliwości w tym zakresie mają poszczególni wykonawcy.
Dalej Odw
ołujący podniósł, że zawarte na str. 3 wyjaśnień oświadczenie Althea, że
rozwiązania techniczne w przypadku serwisu nieautoryzowanego są tańsze jest
nieuprawnione na gruncie tej sprawy. Wywodzenie z niej jakiejkolwiek przewagi rynkowej
jest błędne. W rezultacie zbudowana na niej argumentacja i kalkulacje nie mogą być
zaakceptowane. Odwołujący podkreślił, że techniczna strona usługi została narzucona przez
Zamawiającego i nie ma tu miejsca na dowolność. Wymaga on ścisłego przestrzegania
wymagań producenta, instrukcji obsługi oraz stosowania wyłącznie nowych oryginalnych
części. W ramach umowy nie wolno używać zamienników, części rekondycjonowanych albo
nawet nowych, ale pochodzących z niesprawdzonego źródła (w szczególności tzw.
„podróbek”). Tak więc tańsze rozwiązania techniczne, na które powołuje się Althea, nawet
jeśli stanowią dla jakiś klientów alternatywę, to na pewno nie mogą być zaaplikowane
w
omawianym przypadku. W rezultacie przewaga, którą tak silnie akcentuje Althea,
a
zarazem okoliczność świadcząca o przeszacowaniu wartości zamówienia, nie występuje.
Wręcz stanowi podstawę do tezy, że Althea nie mogąc jej wykorzystać, automatycznie
utraciła swój główny „atut”, którym stara się uzasadniać niskie ceny stosowane na rynku.
Komentowany fragment wyjaśnień nakazuje zatem wyjątkowo krytyczne podejście do
kalkulacji (zakładając, że takowa jest przedłożona),
Sygn. akt KIO 316/21
Odnosząc się do argumentu dotyczącego przebiegu postępowania w Szpitalu
w
Świdnicy i zaoferowania przez Odwołującego w tym postępowaniu ceny w wysokości
niecałych 300 tys. zł za dwuletni serwis angiografu, Odwołujący podniósł, że Althea pominęła
wymagania tamtego zamawiającego, stan urządzenia, którego dotyczyło postępowanie
i
wiele aspektów wpływających na wycenę (w szczególności zapotrzebowanie na nowe
c
zęści). Odwołujący zaznaczył, że Samodzielny Publiczny Zespół Opieki Zdrowotnej
w
Świdnicy wycenił wartość dwuletniej usługi na ponad 500 000 zł, a oferta Althea opiewała
na 523 980,00 zł brutto. Odwołujący stwierdził, że można dywagować nad przyczynami
zaoferowania przez GE ww. ceny dla wspomnianego klienta, co jednak wykracza poza
granice przedmiotowego sporu, natomiast w obliczu warunków zaproponowanych
w
niniejszym postępowaniu konsternację wzbudzać musi przede wszystkim wynik
porównania cen Althea. Trudno wyobrazić sobie jakiekolwiek okoliczności, które mogły się
wydarzyć w okresie dwóch lat i które mogły umożliwić Althea zaoferowanie dla
Zamawiającego ceny istotnie niższej niż w Świdnicy, zwłaszcza biorąc pod uwagę, że koszty
samych części zamiennych, które należy wziąć pod uwagę kalkulując cenę dla
Samodzielnego Publicznego Szpitala Kliniczny Nr 4 w Lublinie są znacznie wyższe, niż
w
przypadku Świdnicy. Odwołujący podkreślił, że zgodnie z SIWZ do wykonawcy należy
wymiana wszystkich części zamiennych w przypadku ich awarii, łącznie z częściami
specjalnymi typu lampa RTG. generator, detektor obrazu, chłodnica. Tylko te specjalnie
wymienione przez Zamawiającego pozycje wymagają wydatków ponad 1 mln zł netto (przy
cenie oferty Althea
– 675 tys. zł netto). W związku z powyższym przykład Szpitala
w
Świdnicy nie tylko nie stanowi – zdaniem Odwołującego – żadnej obiektywnej okoliczności
tłumaczącej drastyczne zaniżenie ceny w Lublinie, ale pogłębia wątpliwości, co rzetelności
wyceny Althea.
Odnosząc się do argumentu dotyczącego doświadczenia firmy, mającego rzekomy
walor pozwalający na optymalizację kosztów, Odwołujący podniósł, że wykonawca Althea
przyznał, że dla systemów kardioangiograficznych posiada znacznie mniejsze (raptem 5-
letnie) doświadczenie, niż w odniesieniu do tomografów czy rezonansów. Ponadto nie
wykazał w żadnej mierze, jak owo doświadczenie przekłada się na możliwości zaoferowania
niższej ceny niż w przypadku Odwołującego, którego potencjał jest w tym zakresie znacząco
większy (kilkunastoletnie doświadczenie).
Podsumowując Odwołujący stwierdził, wyjaśnienia wprowadzające do kalkulacji
szczegółowej Althea dowodzą na brak dostępności takich elementów jak oszczędność
metody wykonania zamówienia, wybrane rozwiązania techniczne, wyjątkowo sprzyjające
warunki wykonywania zamówienia dostępne dla wykonawcy, oryginalność projektu
wykonawcy, koszty użytych części wymienianych podczas usług jak również, koszty ich
Sygn. akt KIO 316/21
transportu, koszty okresu gwarancyjnego na wykonaną pracę. Względem Odwołującego
jedyną przewagę kosztową, aczkolwiek nie znaczącą, Althea uzyskuje na polu wynagrodzeń
pracowniczych. Ze względu na wymagane przez producenta poziom kwalifikacji osób
wykonujących przeglądy i naprawy sprzętu medycznego GE Healthcare, od pracowników
Odwołującego wymaga się ciągłego doskonalenia, ich wiedza jest regularnie weryfikowana.
Oczekiwania płacowe są więc wyższe. Szacowane korzyści to jednak kilkanaście –
kilkadziesiąt tysięcy złotych, natomiast różnica w cenie wynosi prawie 1 000 000 zł. Zatem
jawna część wyjaśnień musi prowadzić do wniosku, że oferta Althea jest zaniżona, zawiera
cenę dumpingową.
Odwołujący zaznaczył, że nie zna zawartości wyliczenia zapowiedzianego w ostatnim
zdaniu jawnej części wyjaśnień, jest jednak w stanie postawić tezę, że kalkulacja nie
p
otwierdza wysokości ceny i jedynie pozornie może sprawiać wrażenie kompletnej. Gdyby
bowiem obejmowała wszystkie koszty konieczne dla wykonania zamówienia, to jej
podsumowanie musiałoby się zakończyć stratą wykonawcy. Jednocześnie Odwołujący
przypuszcza (p
rzy czym jest to przypuszczenie graniczące z pewnością), że wyjaśnienie nie
są poparte wiarygodnymi dowodami, w postaci ofert, czy informacji cenowych pozyskanych
od oficjalnego dystrybutora części do angiografu INNOVA 3100 C, potwierdzających
dostępność oryginalnych części w wyjątkowo przystępnej cenie, niższej niż dla podmiotów
autoryzowanych. Zdaniem Odwołującego wszelkie zapewnienia własne firmy Althea należy
ocenić jako gołosłowne.
W ocenie Odwołującego realizacja przedmiotu zamówienia wiąże się z kosztami
(netto) następujących elementów (przy czym są to główne wydatki, które nie wyczerpują
wszystkich nakładów): przeglądy – ok. 50 tys. zł, konserwacje – ok. 20 tys. zł, części
zamienne, usługi obce – min. 900 tys. zł, gwarancja – kilka procent wartości kontraktu,
koszty zarządu – kilka procent wartości kontraktu, ryzyka – kilka procent wartości kontraktu.
Odwołujący podkreślił, że powyższe koszty szacunkowe części zamiennych znajdują oparcie
w cennnikach części zamiennych i zużywalnych do angiografu INNOVA 3100 C,
spełniających wymogi SIWZ (tj. oryginalne, niepozyskane z rynku wtórnego, certyfikowane
fabrycznie, pochodzące z oficjalnej dystrybucji producenta), jak również uwzględniają
wszystkie części, jakie dla tego rodzaju sprzętu, o takim okresie eksploatacji i natężeniu
eksploatacji powinny zostać wkalkulowane dla 4-Ietniego „pełnego” kontraktu serwisowego.
Odwołujący zaznaczył również, że zamówienie obejmuje nie tylko serwis angiografu, ale
także jego wyposażenia wyspecyfikowanego na stronie 4 SIWZ, tj.: monitory, konsole,
generator, wstrzykiwacz kontrastu, pozycjoner, stół z wyposażeniem. Tak szerokie spektrum
obowiązków jakie spoczywają na wykonawcy uzasadniały wysoką wartość szacunkową oraz
cenę oferty Odwołującego, mimo wszystko prawie 10% niższą od estymacji klienta.
Sygn. akt KIO 316/21
Odwołujący wniósł o nakazanie Zamawiającemu: unieważnienia czynności wyboru
oferty Althea jako najkorzystniejszej, dokonania czynności odrzucenia tej oferty oraz
powtórzenia czynności badania i oceny ofert.
Na podstawie dokumentacji pr
zedmiotowego postępowania oraz biorąc pod
uwagę stanowiska stron, Izba ustaliła i zważyła, co następuje:
W związku z tym, że postępowanie o udzielenie niniejszego zamówienia zostało
wszczęte przed 1 stycznia 2021 r., jest ono prowadzone na podstawie przepisów ustawy
z
29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2019 r., poz. 1843 z późn.
zm.), stosownie do art. 90 ust. 1 ustawy z 11 września 2019 r. Przepisy wprowadzające
ustawę ‒ Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 2020 z późn. zm.), który
stanowi, że do postępowań o udzielenie zamówienia, o których mowa w ustawie uchylanej
w
art. 89, wszczętych i niezakończonych przed dniem 1 stycznia 2021 r. stosuje się przepisy
dotychczasowe.
Z uwagi na fakt, że odwołanie zostało wniesione 1 lutego 2021 r., do postępowania
odwoławczego w niniejszej sprawie znajdują zastosowanie przepisy ustawy z 11 września
2019 r. Prawo zamówień publicznych, Dz. U. z 2019 r. poz. 2019 z późn. zm. (dalej: nowa
ustawa Pzp), stosownie do 92 ust. 2 ustawy z 11
września 2019 r. Przepisy wprowadzające
ustawę ‒ Prawo zamówień publicznych.
Izba ustaliła, że Odwołujący spełnia określone w art. 505 ust. 1 nowej ustawy Pzp
przesłanki korzystania ze środków ochrony prawnej, tj. ma interes w uzyskaniu zamówienia,
a naru
szenie przez Zamawiającego przepisów ustawy Pzp może spowodować poniesienie
przez niego szkody polegającej na nieuzyskaniu zamówienia.
Izba ustaliła następujący stan faktyczny:
Zgodnie z rozdz. 2 SIWZ przedmiotem zamówienia w ramach zadania nr 2 jest
usługa serwisowania systemu kardioangiograficznego INNOVA 3100 C, obejmująca:
a)
Planowane usługi konserwacyjne (przeglądy techniczne) – 2 w roku,
b)
Zalecane przez producenta kontrole bezpieczeństwa i sprawności technicznej aparatu.
c)
Zdalne diagnozowanie uszkodzeń poprzez sieć komputerową.
d) Wykonywanie wszelkich napraw.
e)
Wymianę wszystkich części zamiennych w przypadku ich awarii, łącznie z częściami
specjalnymi typu lampa RTG, generator, detektor obrazu, chłodnica,
Sygn. akt KIO 316/21
Zgodnie z rozdz. 10 SIWZ cena ma charakter ryczałtowy i musi uwzględniać podatek
VAT, cło, koszt usługi, koszty pracy, koszty dojazdów, części zamiennych (jeśli będzie
dotyczyć), utylizacji wymontowanych części, kalibracji, testów (jeśli będzie dotyczyć), zdalnej
diagnostyki (jeśli możliwa), ubezpieczenia towaru podczas transportu oraz wszystkie inne
koszty realizacji zamówienia. Cena obejmuje wszystkie czynności Wykonawcy niezbędne do
uzyskania efektu finalnego, w postaci wolnej od wad prawnych i technicznych. Cena oferty
powinna zawierać wszystkie koszty niezbędne do zrealizowania zamówienia wynikające
wprost z dokumentacji przetargowej, jak również wszelkie inne koszty w niej nieujęte, a bez
których nie można wykonać zamówienia.
Wartość szacunkowa dla zadania 2 został ustalona na kwotę 1.700.000,00 zł netto
(1.836.000,00 zł brutto).
W odniesieniu do zadania 2 zostały złożone oferty z następującymi cenami:
oferta Odwołującego z ceną 1.681.344,00 zł,
oferta Przystępującego z ceną 729.000,00 zł.
Pismem z 28
grudnia 2020 r. Zamawiający wezwał Przystępującego do złożenia
wyjaśnień dotyczących ceny oferty. Zamawiający podał w wezwaniu, że zaoferowana cena
dla Zadania nr 2-
System kardioangiograficzny INNOVA 3100 C, jest niższa więcej niż o 30%
od wartości zamówienia powiększonej o VAT i równocześnie od średniej arytmetycznej cen
wszystkich złożonych ofert. Zamawiający wskazał, że:
W wyjaśnieniach należy uwzględnić w szczególności (jeśli mają zastosowanie w Państwa
sytuacji):
oszczędność metody wykonania zamówienia,
wybrane rozwiązania techniczne,
wyjątkowo sprzyjające warunki wykonywania zamówienia dostępne dla wykonawcy,
oryginalność projektu wykonawcy,
koszty użytych części wymienianych podczas usług jak również koszty ich transportu,
koszty okresu gwarancyjnego na wykonaną pracę
- koszty prac
ownicze ponoszone w związku z realizacją tych usług i przejazdami
W wyjaśnieniach należy wskazać wszelkie obiektywne czynniki, odnoszące się do
elementów oferty i mające znaczenie dla należytej realizacji zamówienia, konkretne
okoliczności, które będą uprawniały Zamawiającego do oceny, że zaoferowana cena nie
stwarza ryzyka niewykonania umowy przez wykonawcę.
Sygn. akt KIO 316/21
Pismem z 4 stycznia 2021 r. Przystępujący przedstawił wyjaśnienia, które częściowo
zastrzegł jako tajemnicę przedsiębiorstwa.
W części jawnej wyjaśnień Przystępujący podał:
Różnica pomiędzy ceną oferty ALTHEA POLSKA sp. z o.o. a wartością przedmiotu
zamówienia, oszacowaną przez Zamawiającego, według naszej najlepszej wiedzy wynika
z
faktu, iż Zamawiający ustalił wartość szacunkową jedynie na podstawie wyceny firmy GE
Medical Systems Polska Sp. z o.o. („GE”), gdyż nie otrzymaliśmy zapytania o podanie
szacowanej wartości zamówienia. Gdyby Zamawiający ustalił szacunkową wartość
zamówienia z należytą starannością, w oparciu o pełne rozeznanie rynku, szacowana
wartość była by dużo niższa, a tym samym w chwili obecnej nie byłoby podstaw do
wzywania do przedmiotowych wyjaśnień. Ponadto, wskazujemy, że w chwili obecnej, skoro
Zamawiający uzyskał wiedzę co do tego, że na rynku funkcjonują także inne podmioty niż
GE, które mogą świadczyć usługi będące przedmiotem zamówienia, mógł odstąpić od
wzywania naszej spółki do wyjaśnień dotyczących rażąco niskiej ceny z uwagi na fakt, iż
rozbieżność pomiędzy ceną Althea Polska sp. z o.o. a wartością szacunkową zamówienia
wyn
ika z okoliczności oczywistych, nie wymagających wyjaśnienia, tj. nieprawidłowo
oszacowanej wartości zamówienia.
Zamawiający w przedmiotowym przetargu dopuścił składanie ofert przez nieautoryzowany
serwis, a ich rozwiązania techniczne są tańsze (adekwatnie do innych dziedzin gospodarki).
Jako potwierdzenie przedstawiamy Wyrok KIO 2017-
2184 (załącznik nr 1), gdzie cytowane
jest oświadczenie przedstawiciela GE, że: „podmioty autoryzowane ponoszą wyższe koszty”.
Jako niezależny serwis, przy zachowaniu wysokich standardów świadczenia usługi
(posiadamy certyfikat ISO w zakresie normy 13485 oraz 9001
– załącznik nr 2), możemy
zaoferować cenę niższą. Althea Polska sp. z o.o. (dawniej MVS Sp. z o.o.) posiada bardzo
bogate doświadczenie w serwisowaniu sprzętu medycznego produkcji GE, tj. tomografów
komputerowych, rezonansów magnetycznych, kardioangiografów wraz z urządzeniami
peryferyjnymi tj. strzykawkami automatycznymi czy stacjami opisowymi.
Wskazujemy, że autoryzowany przedstawiciel producenta systemu kardioangiograficznego -
GE Medical Systems Polska sp. z o.o. w podobnym postępowaniu na serwis aparatu
INNOVA 3100 w Szpitalu w Świdnicy w dniu 21.12.2018 r. złożył ofertę o wartości: 292
740,00 zł brutto na okres 24 miesięcy, co daje kwotę: 585 480,00 zł na okres 48 miesięcy –
przy ponoszonych większych kosztach – co potwierdził sam przedstawiciel GE w Wyroku
KIO 2017-
2184. • Dowód: informacja z otwarcia ofert z dnia 21.12.2018 r. – załącznik nr 3 do
niniejszych wyjaśnień.
Sygn. akt KIO 316/21
Reasumując, potwierdzamy, że cena zaoferowana przez Wykonawcę w Postępowaniu
uwzględnia wszystkie elementy i wymagania opisane przez Zamawiającego w dokumentacji
przetargowej. W szczególności, wskazujemy, że Wykonawca skalkulował cenę oferty
zgodnie ze swoją najlepszą wiedzą oraz doświadczeniem zdobytym podczas realizacji
zamówień publicznych przedmiotowo tożsamych do objętego niniejszym Postępowaniem.
Ponadto, w załączeniu przedkładam dowody potwierdzające, że zaoferowana przez
Wykonawcę cena została skalkulowana prawidłowo, z uwzględnieniem wszystkich wymogów
realizacji przedmiotu zamówienia, oraz że zapewnia ona wykonanie całego zakresu
zamówienia z należytą starannością. Co więcej, realizacja zamówienia będzie dla
Wykonawcy rentowna, a przyjęty przez Wykonawcę zysk obejmuje również odpowiednią
rezerwę kosztów na wypadek wystąpienia czynników nieprzewidzianych. (...)
Wyjaśnienia wprowadzające
W pierwszej kolejności, Wykonawca pragnie zwrócić uwagę Zamawiającego, że sam
fakt, iż Wykonawca jest gotów wykonać przedmiotowe zamówienia za kwotę niższą od
wartości, którą Zamawiający zamierza przeznaczyć na realizację zamówienia nie
przesądza jeszcze, że cena ofertowa Wykonawcy jest rażąco niska.
Jak słusznie bowiem zauważyła Krajowa Izba Odwoławcza w uzasadnieniu wyroku
z dnia 25 lutego 2013 r. sygn. a
kt KIO 283/13, odnoszenie się, dokonując kwalifikacji
oferty jako oferty
z rażąco niską ceną, do pozostałych ofert złożonych w postępowaniu
nie stanowi obiektywnie właściwego kryterium. Nie istnieje też, i nie można wywieść na
żadnej podstawie, jednoznaczne określenie poziomu różnicy pomiędzy cenami ofert, aby
od jego przekroczenia można było mówić o cenie rażąco niskiej (podobnie
w uzasadnieniu wyroku Izby z dnia 12 lutego 2009 r. sygn. akt KIO/UZP 126/09).
Zaznaczamy, że kalkulacje budżetów ofertowych u Wykonawcy realizowane są
w
oparciu o szereg czynników, w szczególności uwzględniając historyczne dane
statystyczne, które są kolekcjonowane w całym okresie działalności Wykonawcy. Przy
wycenie danego kontraktu, Wykonawca opiera się też na informacjach pozyskiwanych
podczas aktualnie realizowanych (nie tylko przez Wykonawcę) tożsamych zamówień
publicznych.
Biorąc pod uwagę, że Wykonawca posiada ponad 10-letnie doświadczenie
w
świadczeniu usług serwisowych aparatury medycznej (tomografów komputerowych
oraz r
ezonansów magnetycznych), w tym ponad 5-letnie doświadczenie w świadczeniu
usług serwisowych systemu kardioangiograficznego INNOVA, przez co jest w stanie
prawidłowo ocenić i skalkulować budżet na realizację zamówienia oraz swój zysk, jaki
Sygn. akt KIO 316/21
osiągnie w związku z realizacją przedmiotowego zamówienia. Więcej informacji o profilu
naszej działalności dostępnych jest na stronie https://www.althea-group.com/pl/
Podsumowując niniejsze wyjaśnienia wprowadzające, Wykonawca oświadcza, że:
Cena ofertowa uwzględnia wszelkie wymagania Zamawiającego zawarte
w
dokumentacji Postępowania;
Cena ofertowa obejmuje wszystkie koszty, jakie poniesie Wykonawca z tytułu
należytego wykonania przedmiotu zamówienia oraz pozwala na osiągnięcie Wykonawcy
satysfakcjonującego zysku;
Wszystkie elementy oferty zostały wycenione zgodnie z wymaganiami dokumentacji
Postępowania; Cena ofertowa została wyliczona rzetelnie, z uwzględnieniem poziomu
możliwych do zaoferowania cen jednostkowych w okresie realizacji zamówienia;
Cena ofertowa wynika z założonej konkurencyjności Wykonawcy w ubieganiu się
o
zamówienie publiczne, pozwalającej Wykonawcy – niezależnemu od producenta – na
zaoferowanie ceny odpowiednio wyższej niż koszty realizacji przedmiotu zamówienia,
a
możliwie najniższej, aby maksymalnie zwiększyć szanse na uzyskanie zamówienia.
Jeżeli w wyniku przedstawionych wyjaśnień u Zamawiającego nadal będą istniały (choć
zdaniem Wykonawcy nie powinny) jakiekolwiek wątpliwości co do zaoferowanej przez
Wykonawcę ceny, to Wykonawca niniejszym wyraża pełną gotowość do przedstawienia
dalszych wyjaśnień, jeżeli zaszłaby (w ocenie Zamawiającego) taka potrzeba.
Co więcej, zarówno z przepisów dyrektywy 2014/24/UE, jak i z orzecznictwa Trybunału
Sprawiedliwości Unii Europejskiej wprost wynika, że zamawiający powinien dokonać
oceny złożonych wyjaśnień w drodze konsultacji z wykonawcą. Z uwagi na charakter
komunikacji pomiędzy wykonawcą i zamawiającym, która ma formę konsultacji, uznaje
się, że zamawiający ma prawo do wielokrotnego wyzwania wykonawcy do złożenia
wyjaśnień w celu uzyskania odpowiedzi co do elementów oferty, które budzą wątpliwości
zamawiającego. Tryb konsultacji ma bowiem na celu zapewnienie, że ustalenia czy
oferta jest faktycznie rażąco niska, a w efekcie nie pozwala na prawidłowe wykonanie
zamówienia, zostaną dokonane w sposób wyczerpujący i kompleksowy.
Podsumowując niniejszą część pisma, Wykonawca pragnie raz jeszcze podkreślić, że
zaoferowana przez niego w Postępowaniu cena ma charakter rynkowy.
Tym niemniej, w kolejnym punkcie niniejszych wyjaśnień Wykonawca pragnie
przedstawić możliwie wyczerpujące wyliczenia dla każdego ze składników ceny
ofertowej skalkulowanej w Postępowaniu.
Sygn. akt KIO 316/21
Z uwagi na zastrzeżenie części szczegółowej wyjaśnień jako tajemnicy
przedsiębiorstwa, Izba odstępuje od przytoczenia ich treści, wskazując jedynie ogólnie ich
zakres, który obejmuje:
opis założeń co do metodyki wykonania zamówienia,
kalkulację ceny z podziałem na poszczególne elementy przedmiotu zamówienia, w której
przedstawiono założenia co do liczby roboczogodzin i kosztów pracy w odniesieniu do
poszczególnych obowiązków obciążających wykonawcę, w tym koszty dojazdu,
opis przyjętych założeń co do kosztów części zamiennych,
wycenę kosztów prac dotyczących wyposażenia dodatkowego,
marżę uwzględniającą ryzyka związane z realizacją przedmiotu zamówienia oraz
określenie minimalnego zysku wykonawcy.
Załącznikami do części niejawnej wyjaśnień są: zanonimizowana umowa o pracę
z
inżynierem serwisu oraz oferta na zakup lampy RTG.
Odwołanie nie zasługuje na uwzględnienie.
Zgodnie z art. 89 ust. 1 pkt 4 ustawy Pzp zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli zawiera
rażąco niską cenę lub koszt w stosunku do przedmiotu zamówienia.
Stosownie do art. 90 ust. 1 ustawy Pzp, jeżeli zaoferowana cena lub koszt, lub ich
istotne części składowe, wydają się rażąco niskie w stosunku do przedmiotu zamówienia
i
budzą wątpliwości zamawiającego co do możliwości wykonania przedmiotu zamówienia
zgodnie z wymaganiami określonymi przez zamawiającego lub wynikającymi z odrębnych
przepisów, zamawiający zwraca się o udzielenie wyjaśnień, w tym złożenie dowodów,
dotyczących wyliczenia ceny lub kosztu, w szczególności w zakresie:
1) oszczędności metody wykonania zamówienia, wybranych rozwiązań technicznych,
wyj
ątkowo sprzyjających warunków wykonywania zamówienia dostępnych dla wykonawcy,
oryginalności projektu wykonawcy, kosztów pracy, których wartość przyjęta do ustalenia
ceny nie może być niższa od minimalnego wynagrodzenia za pracę albo minimalnej stawki
godz
inowej, ustalonych na podstawie przepisów ustawy z dnia 10 października 2002 r.
o
minimalnym wynagrodzeniu za pracę (Dz.U. z 2018 r. poz. 2177);
2) pomocy publiczne
j udzielonej na podstawie odrębnych przepisów;
3) wynikającym z przepisów prawa pracy i przepisów o zabezpieczeniu społecznym,
obowiązujących w miejscu, w którym realizowane jest zamówienie;
Sygn. akt KIO 316/21
4) wynikającym z przepisów prawa ochrony środowiska;
5) powier
zenia wykonania części zamówienia podwykonawcy.
Art. 90 ust. 1a ustawy Pzp stanowi, że w przypadku gdy cena całkowita oferty jest
niższa o co najmniej 30% od:
1) wartości zamówienia powiększonej o należny podatek od towarów i usług, ustalonej przed
wszczęciem postępowania zgodnie z art. 35 ust. 1 i 2 lub średniej arytmetycznej cen
wszystkich złożonych ofert, zamawiający zwraca się o udzielenie wyjaśnień, o których mowa
w ust. 1, chyba że rozbieżność wynika z okoliczności oczywistych, które nie wymagają
wyjaśnienia;
2) wartości zamówienia powiększonej o należny podatek od towarów i usług,
zaktualizowanej z uwzględnieniem okoliczności, które nastąpiły po wszczęciu postępowania,
w szczególności istotnej zmiany cen rynkowych, zamawiający może zwrócić się o udzielenie
wyjaśnień, o których mowa w ust. 1.
Zgodnie z art. 90 ust. 2 ustawy Pzp obowiązek wykazania, że oferta nie zawiera
rażąco niskiej ceny lub kosztu spoczywa na wykonawcy.
Stosownie do art. 90 ust. 3 ustawy Pzp zamawiający odrzuca ofertę wykonawcy,
który nie udzielił wyjaśnień lub jeżeli dokonana ocena wyjaśnień wraz ze złożonymi
dowodami potwierdza, że oferta zawiera rażąco niską cenę lub koszt w stosunku do
przedmiotu zamówienia.
Odnosząc się do zarzutów podniesionych w odwołaniu w pierwszej kolejności należy
zwrócić uwagę na sposób ich sformułowania. Odwołujący zakwestionował w odwołaniu
przede wszystkim część jawną wyjaśnień, wyprowadzając z niej wniosek o tym, że
wyjaśnienia są ogólnikowe i nie potwierdzają realności ceny. Tymczasem zasadnicza część
wyjaśnień, zawierająca konkretne informacje na temat sposobu kalkulacji ceny i przyjętych
do tego celu założeń, znajduje się w części zastrzeżonej jako tajemnica przedsiębiorstwa,
zatem na podstawie części jawnej, stanowiącej de facto wstęp do właściwych wyjaśnień, nie
sposób wnioskować o tym, że wyjaśnienia były ogólnikowe i niewystarczające,
a
przedstawione w nich okoliczności nie wykazują prawidłowości zaoferowanej ceny. Z kolei
w odniesieniu do tej właściwej części wyjaśnień Odwołujący nie podniósł skonkretyzowanych
zarzutów, poprzestając na ogólnikowym zaprzeczeniu ich prawidłowości. Odwołujący
ograniczył się do stwierdzenia, że chociaż nie zna tej części wyjaśnień, jest w stanie
postawić tezę, że kalkulacja nie potwierdza wysokości ceny i jedynie pozornie może
sprawiać wrażenie kompletnej oraz że wyjaśnienia nie są poparte wiarygodnymi dowodami,
w postaci ofert, czy informacji cenowych pozysk
anych od oficjalnego dystrybutora części do
Sygn. akt KIO 316/21
angiografu.
Odwołujący nie zakwestionował jednak żadnych konkretnych elementów
wyjaśnień i nie sprecyzował zarzutów w tym zakresie.
Następnie, dopiero podczas posiedzenia z udziałem stron, Odwołujący złożył pismo
procesowe, w którym przedstawił dodatkowe twierdzenia faktyczne co do elementów
wyjaśnień objętych tajemnicą przedsiębiorstwa. Odwołujący przedstawił w tym piśmie m.in.
obliczenia dotyczące kosztów pracy inżynierów, zakwestionował stawkę, jaką – jak zakłada –
Przystępujący przyjął do kalkulacji ceny. Pismo zawiera także obliczenia dotyczące kosztów
materiałów eksploatacyjnych i części zamiennych. Dodatkowo Odwołujący zarzucił w piśmie
procesowym p
ominięcie przez Przystępującego w cenie oferty kosztów administracyjnych,
na które składają się wydatki na wynajem lub amortyzację lokalu biurowego, pracowników
biurowych, usługi obce, mediów, sformułował także zarzut pominięcia w cenie ryzyk
kontraktowych.
Odnosząc się do powyższego podkreślić należy, że zakres rozstrzygnięcia Izby,
zgodnie z art. 555 nowej ustawy Pzp, wyznacza treść odwołania – kwestionowana w nim
czynność, oraz przede wszystkim podniesione zarzuty. Zgodnie z treścią tego przepisu, Izba
nie może orzekać co do zarzutów, które nie były zawarte w odwołaniu. Zatem zarzuty
odwołania muszą być skonkretyzowane, a Izba nie może wyznaczać ich granic z zastępstwie
Odwołującego. Niewystarczające jest określenie w odwołaniu czynności lub zaniechania
Zamawiającego i wskazanie kwalifikacji prawnej, treść i zakres zarzutu wyznaczają bowiem
okoliczności faktyczne, w których Odwołujący upatruje niezgodności z przepisami ustawy.
Zgodnie z treścią art. 516 ust. 1 nowej ustawy Pzp, odwołanie powinno wskazywać m.in.
wskazanie czynności lub zaniechania czynności zamawiającego, której zarzuca się
niezgodność z przepisami ustawy, zawierać zwięzłe przedstawienie zarzutów, określać
żądanie oraz wskazywać okoliczności faktycznych i prawnych uzasadniających wniesienie
odwołania oraz dowodów na poparcie przytoczonych okoliczności. Powyższe oznacza, że
odwołanie powinno konkretyzować postawiony zarzut, zawierać wskazanie okoliczności
faktycznych, które uzasadniają stawianie Zamawiającemu wyartykułowanych w odwołaniu
zastrzeżeń. Jak wskazano w uzasadnieniu wyroku Sądu Okręgowego w Gliwicach z 29
czerwca 2009 r. sygn. akt. X Ga 110/09, o tym jakie twierdzenia lub zarzuty podnosi strona
w
postępowaniu nie przesądza proponowana przez nią kwalifikacja prawna, ale okoliczności
faktyczne wskazane przez tę stronę. Jeśli więc strona nie odwołuje się do konkretnych
okoliczności faktycznych, to skład orzekający nie może samodzielnie ich wprowadzić do
postępowania tylko dlatego, że można je przyporządkować określonej, wskazanej
w
odwołaniu kwalifikacji prawnej. W powyższym wyroku Sąd Okręgowy wskazał, że granice
rozpoznania sprawy przez zarówno KIO, jak i Sąd, są ściśle określone przez zarzuty
odwołania, oparte na konkretnej i precyzyjnej podstawie faktycznej.
Sygn. akt KIO 316/21
Reasumując, odwołanie nie może mieć charakteru blankietowego. Powinno
konkretyzować zarzuty, nakierowane na uwzględnienie odpowiadających im żądań,
wskazywać okoliczności faktyczne i prawne, które pozwalają na dokonanie oceny
zasadności tych zarzutów. Odwołanie powinno wyrażać zastrzeżenia wobec dokonanych
przez Zamawiającego czynności lub zaniechań, co oznacza, że niewystarczające jest ogólne
twierdzenie o
wystąpieniu określonego rodzaju nieprawidłowości, ale konieczne jest
określenie ich zakresu faktycznego. Oznacza to zatem obowiązek odniesienia się do
elementów stanu faktycznego, zawartości kwestionowanych dokumentów, w taki sposób,
który pozwoli na uznanie, że podniesione zostały konkretne zarzuty wobec tych czynności
lub zaniechań przypisanych Zamawiającemu.
W odwołaniu wniesionym w tej sprawie sprecyzowane zarzuty odnoszą się jedynie do
części jawnej wyjaśnień, w odniesieniu do części zastrzeżonej Odwołujący ograniczył się do
ogólnikowego zanegowania ich prawidłowości. Oceniając zasadność odwołania Izba nie
może wykroczyć poza tak sformułowane zarzuty i ani, działając niejako z urzędu, poddać
generalnej weryfikacji
wyjaśnienia złożone przez Przystępującego i ustalić w zastępstwie
Odwołującego zakresu faktyczny zarzutów, ani rozpoznać zarzutów sprecyzowanych dopiero
w piśmie procesowym. Do takiego działania Izba nie jest uprawniona.
Prz
yjęcie stanowiska dopuszczającego ogólne zaprzeczenie prawidłowości
wyjaśnień, a następnie nadawanie temu twierdzeniu konkretnej treści w toku postępowania
odwoławczego, prowadziłoby do tego, że strona przeciwna byłaby postawiona w sytuacji,
w
której dopiero podczas posiedzenia Izby dowiaduje się, jakie konkretnie elementy stanu
faktycznego są kwestionowane i dlaczego, co uniemożliwiałoby podjęcie właściwej decyzji co
do stanowiska procesowego oraz przygotowanie się do rozprawy. Nie może więc być tak, że
Od
wołujący stwierdza w odwołaniu, że (...) nie zna zawartości wyliczenia zapowiedzianego
w
ostatnim zdaniu jawnej części wyjaśnień. Jest jednak w stanie postawić tezę, że kalkulacja
nie potwierdza wysokości ceny i jedynie pozornie może sprawiać wrażenie kompletnej.
Gdyby bowiem obejmowała wszystkie koszty konieczne dla wykonania zamówienia, to jej
podsumowanie musiałoby się zakończyć stratą wykonawcy. Jednocześnie Odwołujący
przypuszcza (przy czym jest to przypuszczenie graniczące z pewnością), że wyjaśnienie nie
są poparte wiarygodnymi dowodami (...), a dopiero w toku postępowania Odwołujący
wskazuje, dlaczego tak twierdzi
i na jakich okolicznościach te twierdzenia opiera. Jeżeli
powyższe jest wyrazem strategii procesowej Odwołującego, to nie może to – w ocenie Izby –
korzystać z ochrony.
Powyższej oceny nie może zmieniać okoliczność, że wyjaśnienia złożone przez
Przystępującego zostały w istotnej części zastrzeżone jako tajemnica przedsiębiorstwa.
Okoliczność ta nie może zmieniać formuły postępowania odwoławczego, czyniąc z Izby
Sygn. akt KIO 316/21
organ dokonujący generalnej kontroli prawidłowości prowadzonego postępowania, bez
względu na wyznaczony odwołaniem zakres podstaw faktycznych zarzutów. Wskazać
należy, że Odwołujący nie podjął kroków zmierzających do ujawnienia tych dokumentów.
Jeśli nawet uznał zastrzeżenie tajemnicy przedsiębiorstwa za zgodne z przepisami prawa
i
zdecydował się podnieść zarzut bez znajomości ich treści, to zrobił to na własne ryzyko
i
miał obowiązek określić, jaki aspekt kwestionuje i dlaczego. Jeżeli miał wiedzę czy
podejrzenia, dlaczego szczegółowa treść wyjaśnień jest nieprawidłowa, powinien to opisać
już w odwołaniu. Jeżeli natomiast takich podejrzeń nie miał, powstaje pytanie o celowość
podniesienia zarzut
ów w formie, która nie mogła prowadzić do ich uwzględnienia.
Podkreślenia wymaga również, że jakkolwiek w postępowaniu odwoławczym ciężar
wykazania prawidłowości ceny (który należy rozumieć jako ciężar wykazania, że złożone
zamawiającemu wyjaśnienia potwierdzały prawidłowość ceny), stosownie do art. 537 pkt 1
nowej
ustawy Pzp spoczywa na wykonawcy, który złożył ofertę, to taki rozkład ciężaru
dowodu nie zwalnia Odwołującego z obowiązku sformułowania konkretnych i precyzyjnych
twierdzeń co do podstaw faktycznych podnoszonych zarzutów. Przepisu art. 537 pkt 1 nowej
ustawy Pzp nie można rozumieć w ten sposób, że wykonawca kwestionujący inną ofertę
może poprzestać na ogólnikowym zanegowaniu prawidłowości złożonych wyjaśnień.
Konkludując należy stwierdzić, że Izba zobowiązana była ocenić zasadność zarzutów
wyłącznie w zakresie ich podstaw faktycznych określonych w odwołaniu oraz pominąć takie
twierdzenia co do faktów, które zostały podniesione dopiero w toku postępowania
odwoławczego.
Jak już wyżej wskazano, zarzuty odwołania dotyczą przede wszystkim jawnej części
wyjaśnień. Odwołujący zarzucił, że Przystępujący w tej części wyjaśnień:
zakwestionował wartość szacunkową zamówienia,
powołał się na niższe koszty rozwiązań technicznych oferowanych przez
nieautoryzowany serwis,
powołał się na bogate doświadczenie w serwisowaniu sprzętu medycznego produkcji
GE,
przedstawił porównanie do wartości oferty złożonej przez Odwołującego w postępowaniu
prowadzonym w 2018 r. przez Szpital w Świdnicy,
przedstawił zapewnienia o rentowności kontraktu, uwzględnieniu wszystkich kosztów,
ogólne informacje o swoim przedsiębiorstwie oraz cytaty z orzecznictwa.
Odnosząc się do powyższego należy stwierdzić, że gdyby Przystępujący przedstawił
Zamawiającemu tylko takie wyjaśnienia, które zawarł w części niezastrzeżonej jako
Sygn. akt KIO 316/21
tajemnica
przedsiębiorstwa, to z pewnością należałoby je uznać za ogólnikowe
i
niewystarczające, a zarzuty odwołania za zasadne. W zdecydowanej większości stanowią
one ogólne twierdzenia i zapewnienia, które same w sobie nie mogłyby świadczyć o rzetelnej
kalkulacji ceny oferty.
Bez wątpienia polemizowanie z prawidłowością ustalenia wartości
szacunkowej zamówienia, powoływanie się na bogate doświadczenie, bez skonkretyzowania
jego wpływu na cenę, czy porównanie do cen oferowanych w innym postępowaniu, bez
wykazania t
ożsamości zakresu i okoliczności towarzyszących obu postępowaniom, nie mogą
być uznane za dowodzące prawidłowości ceny. Jak już jednak wspomniano, twierdzenia te
stanowią jedynie fragment wyjaśnień, których zasadnicza część (objęta tajemnicą
przedsiębiorstwa) zawiera przedstawienie szczegółowych założeń i obrazuje sposób
kalkulacji ceny. Przedstawiono w tej części opis założeń co do metodyki wykonania
zamówienia, kalkulację ceny z podziałem na poszczególne elementy przedmiotu
zamówienia, w której określono założenia co do liczby roboczogodzin i kosztów pracy
w
odniesieniu do poszczególnych obowiązków obciążających wykonawcę, w tym koszty
dojazdu,
opis przyjętych założeń co do kosztów części zamiennych, wycenę kosztów prac
dotyczących wyposażenia dodatkowego, marżę uwzględniającą ryzyka związane z realizacją
przedmiotu zamówienia oraz określenie minimalnego zysku wykonawcy. Nieuprawnione jest
zatem
– co próbował zrobić Odwołujący – wnioskowanie o całości wyjaśnień na podstawie
ogólnikowego charakteru jednej z ich części.
W odniesieniu do szczegółowej części wyjaśnień Odwołujący ogólnie zanegował
w
odwołaniu, że potwierdzają one realny poziom ceny. Takie ogólnikowe zanegowanie
wyjaśnień nie może być podstawą uwzględnienia odwołania. Zastrzeżona część wyjaśnień
p
rzedstawia szczegóły kalkulacji ceny, które nie zostały w skonkretyzowany sposób
zakwestionowane. Nie potwierdziło się również podejrzenie Odwołującego co do braku
przedstawienia dowodów. Przystępujący załączył bowiem dowody w postaci umowy o pracę
z inżynierem oraz ofertę na zakup lampy RTG. Przedstawiona przez Przystępującego
kalkulacja
uwzględnia koszty wynikające z tych dowodów.
Zauważenia wymaga również, że z postanowień SIWZ nie wynika, aby Zamawiający
dopuścił wyłącznie części zużywalne i zamienne wyprodukowane przez producenta
serwisowanego aparatu. W odpowiedzi z 8 grudnia 2020 r. na pytanie nr 15 Zamawiający
poinformował, że części mają pochodzić z oficjalnej dystrybucji producenta, przy czym nie
wskazał, że chodzi o producenta angiografu. Należy wiec stwierdzić, że Zamawiający
wymaga, aby części pochodziły z oficjalnej dystrybucji podmiotu, który je wyprodukował.
Następnie stwierdzić należy, że przedstawione w odwołaniu rozbicie ceny ofertowej
na poszczególne części składowe prezentuje jedynie założenia Odwołującego w tym
zakresie i nie świadczy o tym, że inny poziom kosztów nie jest możliwy do osiągnięcia.
Sygn. akt KIO 316/21
Jednocześnie Odwołujący nie wskazał, które z tych składników nie zostały uwzględnione
w
cenie oferty Odwołującego, a które zostały uwzględnione na zbyt niskim poziomie
i z
czego to wynika. Doprecyzowanie zarzutów w tym zakresie nastąpiło w piśmie złożonym
podczas posiedzenia z udziałem stron.
Odnosząc się natomiast do złożonych przez Odwołującego dowodów należy
zauważyć, że w znacznej mierze odnoszą się one do twierdzeń faktycznych
przedstawionych dopiero w toku postępowania odwoławczego, a niesprecyzowanych
w
odwołaniu. Mając na uwadze, że zgodnie z art. 535 nowej ustawy Pzp, dowody na
poparcie swoich twierdzeń lub odparcie twierdzeń strony przeciwnej, strony i uczestnicy
postępowania odwoławczego mogą przedstawiać aż do zamknięcia rozprawy, to twierdzenia
będące przedmiotem dowodu powinny być sformułowane już w odwołaniu, stanowią one
bowiem składnik zarzutu, jakim jest jego podstawa faktyczna. W ocenie Izby niezasadne
byłoby przyjęcie, że dopuszczalne jest ogólne zanegowanie w odwołaniu prawidłowości
wyjaśnień, a następnie, przez skorzystanie z możliwości określonej art. 535 nowej ustawy
Pzp, dowodzenie tez niemających oparcia w podstawach faktycznych zarzutów.
Niezależnie od powyższego, przyjmując nawet korzystną dla Odwołującego
interpretację, zgodnie z którą przedstawione dowody dotyczą twierdzeń, które – co prawda
w
sposób bardzo ogólny – ale jednak zostały sformułowane w odwołaniu, stwierdzić należy,
że:
wyjaśnienia złożone przez Przystępującego w innym postępowaniu (prowadzonym przez
Giżycką Ochronę Zdrowia Sp. z o.o.) nie mogą mieć znaczenia dla oceny prawidłowości
ceny w postępowaniu będącym przedmiotem odwołania, badaniu podlegają bowiem
wy
jaśnienia złożone w konkretnym stanie faktycznym, w odniesieniu do konkretnego
przedmiotu zamówienia;
pismo spółki GE Medical Systems Societe en Commandite Simple (europejskiej centrali
spółki GE Healthcare) nie dowodzi, że GE Medical Systems jest jedynym dystrybutorem
części zamiennych, które mogą być wykorzystane na potrzeby realizacji zamówienia;
oświadczenie własne Odwołującego może mieć jedynie walor stanowiska strony;
zestawienia cen i dowody sprzedaży potwierdzają jedynie poziom cen oferowanych
przez
GE Healthcare oraz stanowią podstawę kalkulacji własnych prezentowanych przez
Odwołującego, co nie może być uznane za brak możliwości realizacji zamówienia za
niższą cenę.
Podsumowując, należy stwierdzić, że nie potwierdziły się zarzuty przedstawione
w od
wołaniu.
Sygn. akt KIO 316/21
Wobec niestwierdzenia naruszenia przez Zamawiającego przepisów ustawy,
odwołanie podlegało oddaleniu.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 557, art. 574
i
art. 575 ustawy z 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych oraz w oparciu
o
przepisy § 5 pkt 1 oraz § 8 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30
grudnia 2020 r. w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego,
ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz. U. z 2020 r.
poz. 2437), stosownie do wyniku postępowania obciążając kosztami postępowania
Odwołującego.
Przewodniczący: …………………