Sygn. akt: KIO 300/21
WYROK
z dnia 26 lutego 2021 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący:
Anna Wojciechowska
Protokolant:
Klaudia Kwadrans
po rozpoznaniu na rozprawie w Warszawie w dniu 24 lutego 2021
r. odwołania wniesionego
do Prez
esa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 27 stycznia 2021 r. przez wykonawcę
SIMPLE Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie w postępowaniu prowadzonym przez
zamawiającego Wojewódzki Szpital Psychiatryczny w Złotoryi z siedzibą w Złotoryi
przy udziale wykonawcy Asseco Poland S. A.
z siedzibą w Rzeszowie zgłaszającego
przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego
orzeka:
Odrzuca odwołanie w zakresie zarzutu 1 odwołania.
W pozostałym zakresie odwołanie oddala.
Kosztami postępowania obciąża wykonawcę SIMPLE Spółka Akcyjna z siedzibą
w Warszawie i
Zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 7 500 zł 00 gr
(słownie: siedem tysięcy pięćset złotych zero groszy) uiszczoną przez
wykonawcę SIMPLE Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie tytułem wpisu od
odwołania,
Zasądza od wykonawcy SIMPLE Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie na
rzecz
zamawiającego Wojewódzkiego Szpitala Psychiatrycznego w Złotoryi z
siedzibą w Złotoryi kwotę 2 460 zł 00 gr (słownie: dwa tysiące czterysta
sześćdziesiąt złotych zero groszy) stanowiącą uzasadnione koszty strony
poniesione z tytułu wynagrodzenia pełnomocnika.
Stosownie do art. 579 i 580 ustawy z dnia
11 września 2019 r. - Prawo zamówień
publicznych (t. j. Dz. U. z 2019 r., poz. 2019 ze. zm.)
w związku z art. 92 ust. 2 ustawy z dnia
11 września 2019 r. Przepisy wprowadzające ustawę ‒ Prawo zamówień publicznych (Dz. U.
z 2019 r., poz. 2020 ze zm.) na niniejszy wyrok - w terminie 14
dni od dnia jego doręczenia -
przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu
Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący: ……………………..
Sygn. akt KIO 300/21
Uzasadnienie
Zamawiający – Wojewódzki Szpital Psychiatryczny w Złotoryi z siedzibą w Złotoryi -
prowadzi w trybie przetargu nieograniczonego
postępowanie o udzielenie zamówienia
publicznego pn.
„Dostosowanie części administracyjnej systemu informatycznego
Wojewódzkiego Szpitala Psychiatrycznego w Złotoryi do obowiązujących przepisów prawa
i
obowiązków”. Ogłoszenie o zamówieniu opublikowane zostało w Biuletynie Zamówień
Publicznych z dnia 30 grudnia 2020 r., za numerem 774532-N-2020.
W dniu 27 stycznia 2021
r. odwołanie wniósł wykonawca SIMPLE Spółka Akcyjna
z
siedzibą w Warszawie. Odwołujący wniósł odwołanie wobec treści SIWZ (opisu przedmiotu
zamówienia oraz ustanowieniu wymagań dotyczących prezentacji systemu) i zaniechaniu
Zamawiającego, polegającym na niedokonaniu czynności zgodnie z żądaniem
uwzględnionego przez Zamawiającego odwołania.
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie następujących przepisów:
1. art. 186 ust. 2 ustawy pzp,
przez niedokonanie przez Zamawiającego wszystkich
czynności zgodnie z treścią uwzględnionego w całości (w dniu 11 stycznia 2021 r.)
odwołania wniesionego przez Odwołującego w dniu 4 stycznia 2021 r.;
2. art. 29 ust. 1 i 2 w zw. z art. 7 ust. 1 ustawy pzp, przez o
pisanie przedmiotu zamówienia
w
sposób niepełny, wewnętrznie sprzeczny i niepozwalający na pełne ustalenie zakresu
przyszłego zobowiązania wykonawcy oraz związanych z tym kosztów oraz w sposób
ograniczający konkurencję wyrażające się w ustanowieniu w całym opisie przedmiotu
zamówienia wymagań dotyczących integracji wdrażanych funkcjonalności z systemami
posiadanymi przez Zamawiającego bez określenia odpowiedzialności stron w tym procesie,
a
także bez wskazania jakie możliwości integracyjne owe systemy posiadają, co w żaden
sposób nie pozwala na zidentyfikowanie przedmiotu zamówienia w zakresie integracji oraz
weryfikację, czy ten zakres zamówienia możliwy jest do wykonania i jakim kosztem, a także
w
sposób, który wymaga do wykonawców podjęcia współpracy z producentem system
u z
którym ma nastąpić integracja, pomimo, że producent ten jest jednocześnie potencjalnym
wykonawcą zamówienia, a wykonawcy nie mają żadnych narzędzi prawnych by skutecznie
doprowadzić do podjęcia z tym producentem odpowiedniej współpracy na zasadach
rynkowych.
3. art. 29 ust. 1 i 2 w zw. z art. 7 ust. 1 ustawy pzp w zw. z
§ 13 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia
Ministra Rozwoju z dnia 26 lipca 2016 r. w sprawie rodzajów dokumentów, jakich może
żądać zamawiający od wykonawcy w postępowaniu o udzielenie zamówienia (Dz. U. z 2020
r. poz. 1282) przez opisanie przedmiotu zamówienia w zakresie prezentacji systemu w
sposób niejednoznaczny i niewyczerpujący oraz nieuwzględniający wszystkich wymagań
oraz okoliczności mogących mieć wpływ na sporządzenie oferty wyrażające się w
ustanowieniu wymagań dot. prezentacji systemu implikujących w zasadzie obowiązek
dostarczenia przez wykonawcę (w ramach wspomnianej prezentacji), gotowego systemu
(posiadającego wszystkie funkcjonalności o pełnej sprawności), w sytuacji, gdy wykonanie
zamówienia polegać ma na wdrożeniu systemu, a więc na skomponowaniu na etapie
realizacji umowy określonych w OPZ funkcjonalności zgodnie z wymaganiami i potrzebami
Z
amawiającego, co stanowiłoby w istocie wymaganie spełnienia świadczenia jeszcze przed
zawarciem umowy z
wybranym wykonawcą.
Odwołujący w oparciu o wyżej wskazane zarzuty wniósł o uwzględnienie odwołania,
jak
również nakazanie Zamawiającemu:
Wobec powyższego wnoszę o uwzględnienie odwołania i:
dokonania czynności polegającej na modyfikacji dokumentacji postępowania tj.:
a) wprowadzenie do OPZ postanowień w zakresie integracji systemów, zgodnie z którymi: to
Zamawiający pozyska we własnym zakresie i na własny koszt wszelkie niezbędne do
przeprowadzenia integracji informacje i dane od producentów lub autorów eksploatowanych
systemów i baz danych, z którymi ma nastąpić integracja, a tym samym, że to Zamawiający
sfinansuje ewentualne koszty prac integracyjnych
po stronie systemów obecnie
wykorzystywanych przez Zamawiającego, co zapewni równość konkurencyjną wszystkim
wykonawcom,
wskazana zostanie pełna lista systemów z którymi ma nastąpić integracja
zamawianego systemu wraz z dokumentacją ich interfejsów wymiany danych, oraz
wskazaniem wszystkich technicznych informacji, dzięki którym możliwa będzie ta integracja
a
w szczególności m.in.: specyfikacja interfejsu i protokołu wymiany danych w stopniu
umożliwiającym ocenę i wycenę przez Wykonawcę prac niezbędnych do przeprowadzenia
integracji,
dokumentacja w/w elementów umożliwiających integrację w stopniu
umożliwiającym ocenę i wycenę przez Wykonawcę prac niezbędnych do przeprowadzenia
integracji, inne, niezbędne do wyceny informacje techniczne, a także zapewni iż zapisy
umów licencyjnych, gwarancyjnych i serwisowych dotyczących systemów będących w
posiadaniu Zamawiającego a podlegających integracji umożliwiają jej wykonanie w
przedmiotowym zakresie,
b) ustanowienie scenariusza prezentacji systemu zgodnie z wzorem za
łączonym do
niniejszego
odwołania, który będzie znany wykonawcom przed terminem składania ofert, co
zapewni równość konkurencyjną wszystkim wykonawcom;
obciążenie kosztami postępowania odwoławczego Zamawiającego, w tym zasądzenie od
Zamawiającego na rzecz Odwołującego kosztów zastępstwa przed Krajową Izbą
Odwoławczą.
Odwołujący uzasadniając zarzuty odwołania wskazał, że w dniu 4 stycznia 2021 r.
Odwołujący wniósł odwołanie od niezgodnych z przepisami ustawy pzp czynności
Zamawiającego polegających na sporządzeniu opisu przedmiotu zamówienia oraz
ustanowieniu wymagań dotyczących prezentacji systemu. Zamawiający w dniu 11 stycznia
2021 r. oświadczył, że uwzględnia odwołanie w całości wskazując jednocześnie, że dokona
stosownych zmian w SIWZ. W dniu 14 stycz
nia 2021 r. Zamawiający opublikował informację
o zmianie treści SIWZ modyfikując ją we wskazanych w podniesionych zarzutach obszarach,
jednak niezgodnie z treścią wniosków uwzględnionego odwołania. Wobec tego, Odwołujący
wniósł kolejne odwołanie (w dniu 18 stycznia 2021 r.), powielające zarzuty i wnioski. W dniu
21 stycznia 2021 r. Zamawiający po raz kolejny uwzględnił odwołanie w całości i dokonał
dalszych zmian SIWZ. Wspomniana modyfikacja nie odpowiadała jednak treści wniosków
Odwołującego.
Zgodnie z pie
rwotną treścią SIWZ, Zamawiający w specyfikacji wymagań
funkcjonalnych zawarł kilkadziesiąt wymagań, do realizacji których niezbędne jest
przeprowadzenie integracji z obecnie wykorzystywanym przez Zamawiającego systemem
części medycznej bądź systemem EOD, natomiast nie określił odpowiedzialności stron w
tym procesie, a także nie wskazał jakie możliwości integracyjne owe systemy posiadają.
W pierwszym odwołaniu, Odwołujący podniósł, że Zamawiający w ten sposób określił
tylko oczekiwany finalny efekt integracji, bez wskazania wykonawcom podstawowych
danych, które umożliwią złożenie oferty w tym zakresie. Odwołujący argumentował, że dla
przeprowadzenia integracji niezbędne jest zapewnienie dokumentacji systemów z którymi
przeprowadzona ma być integracja oraz opisanie wszystkich technicznych danych
wspomnianych systemów. W ukształtowanym pierwotnie przez Zamawiającego modelu,
wspomniane dokumentacje oraz dane muszą zostać pozyskane od producentów dotychczas
funkcjonujących u Zamawiającego systemów. Tymczasem, OPZ nie dostarczała
wspomnianych dokumentacji i danych, oraz przenosiła na przyszłego wykonawcę obowiązek
ich pozyskania.
W dniu 14 stycznia 2021 r. Zamawiający opublikował załącznik nr 2a do
SIWZ, w którym jedynie opisowo wskazał podstawowe informacje o posiadanym przez siebie
systemie.
Jednocześnie, Zamawiający określił dalsze postanowienia w zakresie integracji.
Po uwzględnieniu drugiego odwołania, poza niewielkimi zmianami w treści Załącznika nr 1
OPZ w zakresie integracji, Zamawiający wprowadził dwa dodatkowe dokumenty załączniki
do SIWZ:
Zał. nr 8a - Komunikaty HL7 w InfoMedica; Zał. nr 8b - Interfejs rozszerzonej
wymiany danych.
Jak wynika z analizy treści tych dokumentów, zmiany dokonane przez
Zamawiającego mają charakter pozorny. Opisy interfejsów integracyjnych zawarte w tych
dokumentach w
żaden sposób nie uszczegóławiają przedmiotu zamówienia i w dalszym
ciągu uniemożliwiają oferentom, innym niż dostawca dotychczas używanych przez
Zamawiającego systemów, oszacowania kosztów wymaganych integracji. Nie odnoszą się
one do zakresu oczekiwanej
przez Zamawiającego integracji. Zamawiający w załączniku nr 1
— Opis Przedmiotu Zamówienia, zawarł następujące wymagania wskazujące na
konieczność integracji systemu będącego przedmiotem zamówienia z obecnym systemem
części medycznej AMMS/Infomedica: 161. System umożliwia integrację w zakresie faktur
sprzedaży wystawionych w systemie AMMS; 5.
System umożliwia dostęp do skorowidza
pacjentów zintegrowanego z aplikacjami medycznymi (Recepcja, Gabinet). Wspomniano już,
że zakres ten został rozszerzony w opublikowanym w dniu 14 stycznia 2021 r. załączniku nr
2a do SIWZ, gdzie Zamawiający wskazał w rozdziale II. Zakres integracji systemów
następujący zakres danych jakie powinny być pobierane do systemu ERP (przedmiot
zamówienia) z systemu HIS (obecny system części medycznej) w zakresie integracji.
Opublikowane przez Zamawiającego załączniki 8a i 8b w żaden sposób nie odnoszą się do
wskazanego zakresu integracji. Nie wyjaśniają ani nie opisują zakresu danych do pobrania z
syst
emu HIS jak również synchronizowanych słowników. Wydają się być załączone
całkowicie przypadkowo, bez związku z przedmiotem zamówienia. Tym samym mają dla
potencjalnych oferentów znikomą wartość i nie mogą być traktowane jako dostosowanie
SWZ do wniosków zawartych w odwołaniu do KIO, które zamawiający uznał w całości.
Odwołujący wskazał, że Zamawiający nie uwzględnił innych aspektów kosztowych
integracji, które były przedmiotem pozornie uznanego odwołania, tj. udostępnienia
odpowiednich licencji do systemu
Asseco wymaganych do właściwego przeprowadzenia
integracji wraz z zachowaniem ciągłości gwarancji czy zgodności z zapisami licencyjnymi
systemu Asseco. Wprowadzone w wyniku zmiany SIWZ wymagania w zakresie integracji
systemów w zasadzie w dalszym ciągu nie pozwalają więc na prawidłowe i konkurencyjne
opracowanie oferty przez wykonawców którzy mogą ubiegać się o zamówienie, poza
producentem posiadanego przez Zamawiającego systemu HIS, a więc systemu z którym ma
nastąpić integracja zamawianego systemu. Po pierwsze Odwołujący wskazał, że pomimo
nadanej nazwy, Załącznik nr 2a do SIWZ, biorąc pod uwagę jego treść, w istocie nie stanowi
żadnej dokumentacji technicznej posiadanego przez Zamawiającego systemu z którym
nastąpić ma integracja - Zamawiający nie opisuje w nim przede wszystkim żadnych opisów
struktur danych tego systemu, co w zasadzie nie daje oferentom żadnego obrazu co do
możliwości wykonania zamówienia oraz związanych z tym kosztów. Odwołujący wyjaśnił, że
zgodnie z treścią przedmiotowego dokumentu, Zamawiający przewidział dwa warianty
wykonania integracji: 1) z wykorzystaniem mechanizm
ów niewymagających współpracy
z
dostawcami posiadanych przez Zamawiającego systemów, czyli wykonane w całości przez
Wykonawcę; 2) z wykorzystaniem komercyjnych interfejsów, udostępnianych przez
producentów posiadanych przez Zamawiającego systemów. W żadnym z przytoczonych
dwóch wariantów, Zamawiający nie zaimplementował opisów spełniających wymagania
wniosków uwzględnionego odwołania. Należy wskazać, że dla wykonania integracji we
wskazanych wariantach (zwłaszcza pierwszego z nich), a tym samym dla złożenia oferty
w
tym zakresie kluczowym i bezwzględnie koniecznym jest udostępnienie dokumentacji
systemu z
którym integracja ma zostać przeprowadzona. Tymczasem, treść załącznika nr 2a
nie zawiera żadnych informacji zawierającej się w takiej dokumentacji. Zamawiający
oświadczył, że nie jest w posiadaniu kodów źródłowych modułów posiadanych systemów.
Mylącym jest też oświadczenie Zamawiającego, zawarte w Załączniku nr 2a do SIWZ,
zgodnie z którym udostępnia on posiadaną przez siebie dokumentację używanych systemów
jak wspomniano, treść tej dokumentacji jest nieprzydatna dla potencjalnych oferentów. Co
też znamienne, w pkt 5,6 i 7 pkt II załącznika nr 2a do SIWZ, Zamawiający wskazuje, że
umożliwia wizję lokalną, udzieli dostępu do bazy danych i dopuści ich dekompilację To
postanowienie jest o tyle iluzoryczne
, że Zamawiający przedmiotową zmianę SIWZ
opublikował w dniu 21 stycznia 2021 r. zachowując jednak dotychczasowy termin składania
ofert przewidziany na dzień 28 stycznia 2021 r. o godz. 10:00. Tym samym, wykonawcy inni
niż producent posiadanego przez Zamawiającego systemu, nie są w stanie poznać przed
terminem składania oferty informacji o bazach danych, co i tak, mając na uwadze zakres
posiadanych przez Zamawiającego na ten moment uprawnień prawno - autorskich nie jest
um
ożliwieniem spełnienia wymagań ustawy pzp.
Wykonawca,
który potencjalnie zamierza dokonać integracji zgodnie z pierwszym
opisanym wyżej modelem, na etapie konstruowania oferty nie posiada żadnej dokumentacji
umożliwiającej ocenę i wycenę niezbędnych prac do przeprowadzenia integracji. Zmiany
wprowadzone przez Zamawiającego głównie w postaci załącznika nr 2a do SIWZ, stanowią
tabelę nr 1 zawierającą szczątkowe i opisowe informacje, których nie można nazwać danymi
technicznymi. Inne dane w tabeli i powiązania logiczne pomiędzy nimi opisane są
pojedynczym zdaniem, nie zawierając żadnych istotnych informacji technicznych. Struktura
baz danych opisana jest jednym słowem określającym typ bazy danej, a nie jej strukturę.
Taki opis przedmiotu zamówienia nie licuje z wymaganiami określonymi w przepisie art. 29
ust. 1 ustawy pzp
, zwłaszcza z postulatami związanymi z jednoznacznym i wyczerpującym
sporządzaniem takiego opisu, który uwzględnia wszystkie wymagania i okoliczności mogące
mieć wpływ na sporządzenie oferty. Odwołujący zwrócił uwagę na sprzeczność treści
wiersza 10) tabeli wskazującą, iż dokumentacja zostanie udostępniona wykonawcom dopiero
po podpisaniu umowy na re
alizację zamówienia, co uniemożliwia wykonawcom ocenę
możliwości integracyjnych systemów podlegających integracji i będących w posiadaniu
Zamawiającego a także uniemożliwia prawidłowe oszacowanie kosztów wykonania takiej
integracji, mających bezpośredni wpływ na cenę oferty i jej konkurencyjność. O zapisach
umów licencyjnych, gwarancyjnych lub utrzymaniowych posiadanych systemów
Zamawiający wspomina jedynie w kontekście braku dostępu do kodów źródłowych, jednakże
w żaden inny sposób nie informuje, czy posiada odpowiednie uprawnienia wynikające z ww.
umów, umożliwiające Zamawiającemu i potencjalnemu wykonawcy zrealizowanie integracji
w wariancie pierwszym, bez żadnej szkody oraz bez naruszania zapisów ww. umów. Z kolei,
wykonanie zamówienia w zakresie integracji zgodnie z drugim przewidzianym przez
Zamawiającego wariantem, przenosi na wykonawcę wszystkie związane z tym koszty, które
również nie są możliwe do zidentyfikowania. Odwołujący wskazał, że w jego ocenie nie
istnieje realna możliwość wykonania integracji zgodnie z tym modelem. Producent systemu
posiadanego przez Zamawiającego z którym ma nastąpić integracja jest potencjalnym
wykonawcą tego zamówienia. To na wykonawcach ciążyć będzie obowiązek ustalenia
kosztów takiej integracji co w istocie sprowadza się do konieczności nawiązania współpracy
ze wspomnianym producentem i zawarcia umowy o współpracy w celu przeprowadzenia
integracji. Co oczywiste, producent taki nie posiada żadnego interesu ekonomicznego w
nawiązaniu takiej współpracy — tym samym bowiem producent ten może, przez niepodjęcie
wspomnianej współpracy, wyeliminować swoich konkurentów z udziału w postępowaniu,
uniemożliwiając im złożenie oferty zgodnej z SIWZ (opiewającą na integrację danych).
Przyjmując nawet, że co do zasady producent systemu jaki posiada Zamawiający podjąłby
współpracę z wykonawcą, lub zgodził się złożyć mu ofertę w tym zakresie, to należy zwrócić
uwagę na fakt, że zgodnie z załącznikiem nr 2a do SIWZ: Koszty integracji są częścią
składową oferty, składanej przez Wykonawcę. Wykonawca zobowiązany jest uwzględnić w
ofercie pełny koszt wykonania integracji uwzględniający również, o ile będzie to konieczne,
wykonanie modyfikacji interfejsów wymiany danych posiadanych systemów oraz zakup
niezbędnych do integracji licencji. Konieczność uwzględnienia kosztów integracji w ofercie
powoduje, że cena oferty (a więc główne kryterium oceny ofert) wykonawców innych niż
producent,
z którym nastąpić ma integracja zależna będzie właśnie od tego producenta. Tym
samym, wspomniany producent będzie mógł szafować wynikami postępowania, oferując
innym wykonawcom wysokie stawki względem cen rynkowych usług związanych z
wykonaniem integracji, automatycznie „windując” ceny ofertowe innych wykonawców, za
które nie będą w stanie pozyskać przedmiotowego zamówienia, bowiem nie będą one
konkurencyjnymi.
Odwołujący podniósł, że Zamawiający wprowadził krótki opis zakresu wymaganej
integracji, z którego wynika, iż część danych ma być przekazywana z systemu ERP do HIS
(pkt 2.1) a słowniki określone w pkt 2.3 podlegają synchronizacji, czyli uzgadnianiu wartości
pozycji w obu systemach jednocześnie. Wszelkie zapisy w bazie danych systemu HIS
wykonywane w ramach takiej integracji, bez zapewnienia zgodności z technicznymi
możliwościami systemu HIS, bez specyfikacji bazy danych i powiązań pomiędzy jej
obiektami, bez utrzymania w zgodności ze zmianami jakie mogą przynieść nowe wersje
systemu HIS a
także bez potwierdzenia przez Zamawiającego, iż nie naruszają zapisów
umów licencyjnych, gwarancyjnych czy utrzymaniowych zawartych z dostawcą systemu HIS
— rodzą określone skutki formalnoprawne. Dla Zamawiającego w postaci ewentualnie
nieprawidłowego działania nie tylko samej integracji, lecz również systemu HIS oraz utraty
gwarancji/licencji
— a co za tym idzie zapewnienia ciągłości działania jednostki. Dla
Wykonawcy
— w postaci obciążenia odpowiedzialnością za ewentualne szkody powstałe w
wyniku działań prowadzonych przez Wykonawcę na bazach danych posiadanych przez
Zamawiającego systemów, lecz mających bezpośrednią przyczynę w działaniach dostawcy i
producenta obecnego systemu HIS, np. zmiana struktury danych w nowej wersji systemu
HIS spowodować może niezgodność interfejsu integracyjnego i uszkodzenie danych
niezawinione przez wykonawcę.
Tak
ukształtowany opis przedmiotu zamówienia jest wadliwy — nie można na ten
moment ocenić zakresu zamówienia i kosztów jego wykonania, a także nawet rozstrzygnąć,
czy przeprowadzenie integracji jest technicznie wykonalne. Wielokrotnie ponoszono
w
orzecznictwie KIO, że sprzeczne z ustawą pzp jest przenoszenie na wykonawców
obowiązku pozyskania danych i dokumentacji systemów integrowanych — sprowadza się to
bowiem do niedozwolonego narzucenia potencjalnemu
wykonawcy współpracy z innym niż
zamawiający podmiotem, często bezpośrednio z nim konkurującym. Powołał się na wyrok
KIO z dnia 9 stycznia 2018 r. sygn. akt KIO 2682/17, wyrok KIO z dnia 21 lutego 2017 r.,
sygn. akt KIO 269/17
. Przeniesienie całości odpowiedzialności za przeprowadzenie integracji
na wykonawcę jest sprzeczne z podstawowymi założeniami leżącymi u podstaw ustawy pzp,
czyli zapewnienia równości konkurencyjnej wykonawców. W przypadku takiego
sformułowania dokumentacji mamy do czynienia z uprzywilejowaniem producenta systemu
posiadanego przez Zamawiającego, którzy mają wymagane kompetencje i dokumentację w
obrębie dostarczonych przez siebie systemów. Niebagatelna jest również konieczność
zapewnienia zgodności prowadzonych operacji integracyjnych z zapisami umów
licencyjnych/serwisowych/gwarancyjnych dla obecnych systemów (np. utrata gwarancji przy
próbie tworzenia przez Zamawiającego oprogramowania aplikacyjnego, które mogłoby
modyfikować dane przechowywane w obecnym systemie).
Uzasadniając kolejny zarzut odwołania Odwołujący wskazał, że w pierwotnej
dokumentacji, w wyniku której Odwołujący skierował pierwsze, uwzględnione przez
Zamawiającego
odwołanie,
wymagano
przeprowadzenia
prezentacji
funkcji
wyspecyfikowanych w załączniku nr 1 do OPZ w celu potwierdzenia, że oferowane
oprogramowanie spełnia wymagania Zamawiającego. Zamawiający nie podał listy funkcji
jakie będą sprawdzane na prezentacji, nie dając tym samym Wykonawcy odpowiedniego
czasu na przygotowanie się do weryfikacji systemu.
Po uwzględnieniu drugiego odwołania, w dniu 21 stycznia 2021 r. Zamawiający
dokonał zmiany SIWZ. Nadal wśród prezentowanych elementów systemu mogą również
wystąpić takie, które będą wymagały opracowania modyfikacji funkcjonalnych systemu
Wykonawcy lub przeprowadzenia skomplikowanej rekonfiguracji/kastomizacji czy w zasadzie
wdrożenia pod wymagania indywidualne, co jest właściwe dla rozbudowanych systemów
klasy ERP (w przeciwieństwie do prostych systemów „pudełkowych"), a co w tak krótkim jak
przewidziany na prezentację czasie, może okazać się niemożliwe. Wykonanie zamówienia
opiewa na wdrożenie oprogramowania zawierającego określone funkcjonalności zgodnie
z
wymaganiami Zamawiającego oraz na wykonaniu migracji danych i integracji
oprogramowania z innymi systemami użytkowanymi przez Zamawiającego. Innymi słowy,
wykonanie takiego zamówienia polega na konfiguracji poszczególnych wymagań
dostosowanych do konkretnego klienta (w tym wypadku Zamawiającego). Dopiero po
wykonaniu wszystkich wspomnianych czynności, oprogramowanie osiągnąć może pełną,
wymaganą przez OPZ funkcjonalność. Każdy wykonawca posiada trzon, szkielet
oferowanego oprogramowania, który za każdym razem, podczas wdrożenia, dostosowuje
poprzez integrację poszczególnych elementów w jedno spójne rozwiązanie, w zależności od
preferencji i (często specyficznych) potrzeb zamawiającego. To właśnie etap wdrożenia
systemu jest najbardziej czasochłonny z perspektywy wykonania przedmiotu zamówienia.
Co więc istotne, przy tego typu zamówieniach, ich przedmiotem nie jest gotowy w dniu
złożenia ofert produkt, a powstaje on - jest budowany, wdrażany i konfigurowany u danego
zamawiającego zgodnie z wytycznymi zawartymi w OPZ przez określony w umowie czas (w
przypadku tego zamówienia, co najmniej kilka miesięcy). Świadczenie wykonawcy jest więc
konstrukcyjnie zbliżone do świadczenia z umowy o dzieło lub o roboty budowlane i nie
posiada cech właściwych umowie sprzedaży. Wobec powyższego, należy podkreślić, że na
etapie ubiegania się o udzielenie zamówienia publicznego, żaden z wykonawców nie musi
posiadać skonfigurowanych zgodnie z wymaganiami Zamawiającego funkcjonalności —
wykonanie zamówienia polega bowiem na wdrożeniu „skrojonego na miarę” i zestawionego
według wymagań gospodarza postępowania oprogramowania, co rozłożone jest w czasie, a
swój początek ma dopiero po podpisaniu umowy, a koniec, w przypadku tego postępowania,
w najdalej w styczniu 2022 r.
Mając na względzie powyższe należy wskazać, że zgodnie ze
Scenariuszem prezentacji systemu, Zamawiający przeznaczył na przygotowanie się przez
Wykonawcę do prezentacji 3, specyfikując jednocześnie wyspecyfikował w OPZ około 770
funkcji w spośród których Zamawiający może wytypować ok dowolnych 100, które będą
podlegały prezentacji. Funkcjonalności te często zawierają wiele podpunktów które same
w
sobie można z powodzeniem uznać za osobne funkcjonalności. W związku z powyższym,
aby spełnić wymagania Zamawiającego, wykonawca na potrzeby prezentacji wykonać
muszą w zasadzie kompletny, w pełni skonfigurowany system, tj. spełnić świadczenie już na
etapie ubiegania się o udzielenie zamówienia publicznego aby być gotowym na
przeprowad
zenie tak szerokiej prezentacji w tak krótkim czasie. Tak ukształtowane
wymagania w zakresie prezentacji systemu nie są zgodne z przepisami ustawy pzp
dotyczącymi próbki przedmiotu zamówienia, która z definicji zawierać może jedynie
fragment, wycinek przys
złego przedmiotu świadczenia. Powołał się na wyrok KIO z dnia 23
lipca 2014 r., sygn. akt: KIO 1395/14, wyrok KIO z dnia 22 listopada 2013 r., sygn. akt: KIO
Rażącym przykładem takich, niedozwolonych wymagań, są te związane z
koniecznością zaprezentowania działających integracji, które w oczywisty wręcz sposób
możliwe są do zrealizowania już po skonfigurowaniu całego zamawianego systemu
(warunkiem sine qua non integracji jednego systemu z drugim jest ich w pełni funkcjonalne
zestawienie). Co więcej, zgodnie z OPZ, omawiana integracja ma nastąpić przecież z
wykorzystywanymi
już
przez
Zamawiającego
rozwiązaniami
informatycznymi.
Czasochłonność i zawansowanie organizacyjne spełnienia tego elementu świadczenia są
oczywiste oraz dobitnie potwierdzają skalę wymagania Zamawiającego w zakresie
prezentacji systemu. W
łaściwym etapem do weryfikacji spełnienia przez wykonawcę takich
wymagań jest etap realizacji umowy, a nie etap prezentacji przedmiotu zamówienia.
Zaproponowany przez O
dwołującego scenariusz prezentacji lub dowolny inny, zawierający
konkretną listę wymagań funkcjonalnych podlegających weryfikacji, umożliwia wcześniejsze
przygotowanie i skonfigurowanie systemu na próbce a tym samym wyrównuje szansy
wszystkim wykonawcom, niezależnie od różnic w sposobie obsługi i konfiguracji różnych
funkcjonalności w ich systemach.
W dniu 11 lutego 2021 r.
Zamawiający złożył odpowiedź na odwołanie, w której
wniósł o odrzucenie zarzutu 1 odwołania i odrzucenie bądź oddalenie odwołania w
pozostałej części. W odpowiedzi jak również w trakcie rozprawy przedstawił uzasadnienie
faktyczne i prawne swego stanowiska.
W dniu 24 lutego 2021 r. Odwołujący zmodyfikował żądanie odwołania odnośnie
zarzutu 3 odwołania, w ten sposób, aby Zamawiający opublikował przed terminem składania
ofert, które funkcjonalności mają zostać zaprezentowane, zastrzegając, że czas na
przygotowanie będzie wynosił 10 dni.
Izba ustaliła, co następuje:
W związku z brzmieniem art. 90 ust. 1 Przepisów wprowadzających ustawę - Prawo
zamówień Publicznych z dnia 11 września 2019 r. (Dz.U. z 2019 r., poz. 2020), zgodnie
z
którym do postępowań o udzielenie zamówienia, o których mowa w ustawie uchylanej
w art.
89, wszczętych i niezakończonych przed dniem 1 stycznia 2021 r. stosuje się przepisy
dotychczasowe. Uwz
ględniając okoliczność, iż postępowanie wszczęte zostało w dniu 30
grudnia
2020 r., ilekroć w treści uzasadnienia mowa o przepisach materialnych ustawy pzp
należy przez to rozumieć ustawę z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych.
Jednocześnie, z uwagi na treść art. 92 ust. 2 Przepisów wprowadzających ustawę - Prawo
zamówień Publicznych z dnia 11 września 2019 r. (Dz.U. z 2019 r., poz. 2020), zgodnie
z
którym do postępowań odwoławczych oraz postępowań toczących się wskutek wniesienia
skargi do s
ądu, o których mowa w ustawie uchylanej w art. 89, wszczętych po dniu 31
grudnia 2020 r., dotyczących postępowań o udzielenie zamówienia wszczętych przed dniem
1 stycznia 2021 r., stosuje się przepisy ustawy, o której mowa w art. 1, Izba ustaliła, że
odwołanie czyni zadość wymogom proceduralnym zdefiniowanym w Dziale IX ustawy z dnia
11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych, tj. odwołanie nie zawiera braków
formalnyc
h oraz został uiszczony od niego wpis.
Izba stwierdziła, że Odwołujący wykazał przesłanki dla wniesienia odwołania określone w art.
505 ust. 1 i 2
ustawy pzp, tj. posiadanie interesu w uzyskaniu danego zamówienia oraz
możliwości poniesienia szkody w wyniku naruszenia przez Zamawiającego przepisów
ustawy pzp.
Do postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego, zachowując termin ustawowy
oraz wskazując interes w uzyskaniu rozstrzygnięcia na korzyść Zamawiającego zgłosił
przystąpienie wykonawca
Asseco Poland S. A. z siedzibą w Rzeszowie. W dniu 24 lutego
2021 r. na rozprawie wniósł o oddalenie odwołania i przedstawił uzasadnienie faktyczne
i prawne swego stanowiska.
Izba postanowiła dopuścić dowody z dokumentacji postępowania, w tym dokumentacji
w
sprawie KIO 57/21 i 199/21, odwołanie wraz z załącznikami, odpowiedź na odwołanie wraz
z załącznikami oraz dowody złożone przez Przystępującego na rozprawie.
Izba postanowiła odrzucić zarzut 1 odwołania na podstawie art. 528 pkt 3) ustawy pzp, jako
wniesiony
po upływie terminu określonego w ustawie. Izba zgadza się z Odwołującym, że
o
prawidłowości postawionego zarzutu decyduje nie tyle kwalifikacja prawna, co okoliczności
faktyczne i ich uzasadnienie. Niemniej jednak w niniejszej sprawie prawidłowe określenie
naruszenia przepisów pzp w postaci niedokonania czynności przez Zamawiającego zgodnie
z
uwzględnionym odwołaniem miało istotne znaczenie identyfikujące, mając na względzie, że
wniesienie przedmiotowe
go odwołania poprzedzało wniesienie dwóch innych. Analizując
treść postawionego zarzutu, a także jego uzasadnienia zawartego w dalszej części
odw
ołania, które sprowadzało się do przytoczenia orzecznictwa uznać należało, że odnosi
się on do odwołania uwzględnionego dnia 4 stycznia 2021 r., w następstwie którego
Zamawiający dokonał zmian SIWZ w dniu 14 stycznia 2021 r. Mając na uwadze treść art.
ust. 1 pkt 2 lit a ustawy pzp, odwołanie na niedokonanie czynności uwzględnionych w
dniu 4 stycznia 2021 r. i zmienionych postanowień SIWZ z dnia 14 stycznia 2021 r. powinno
zostać wniesione do dnia 19 lutego 2021 r. Odwołanie wnosi się bowiem w przypadku
zamówień, których wartość jest mniejsza niż progi unijne, w terminie: 5 dni od dnia
przekazania informacji o czynności zamawiającego stanowiącej podstawę jego wniesienia,
jeżeli informacja została przekazana przy użyciu środków komunikacji elektronicznej.
Odwołujący wniósł odwołanie w dniu 27 stycznia 2021 r., a zatem po upływie terminu na
podniesienie przedmiotowego zarzutu.
Izba nie podzieliła jednak argumentacji Zamawiającego o odrzuceniu odwołania w całości.
Pozostałe zarzuty odwołania referują do czynności zmiany SIWZ z dnia 22 stycznia 2021 r.
Odwołujący kwestionuje kompletność opisu przedmiotu zamówienia, a także postanowienia
dotyczące prezentacji – próbki, dlatego też zmiany dokonane 22 stycznia 2021 r. wpływają
na obraz doku
mentacji jako całości. Tym samym w ocenie Izby, dokonane zmiany SIWZ,
rozumiane powinny być jako nowa czynność w postępowaniu podlegająca zaskarżeniu
w
ramach środków ochrony prawnej.
Na
podstawie tych dokumentów, jak również biorąc pod uwagę oświadczenia,
stanowiska i dowody złożone przez strony i uczestnika postępowania w trakcie
posiedzenia i rozprawy, Krajowa Izba Odwoławcza ustaliła i zważyła:
Odwołanie podlegało oddaleniu.
W zakresie podniesionych
zarzutów Izba ustaliła następujący stan faktyczny:
W pkt III SIWZ wskazano:
„III. Szczegółowy opis przedmiotu zamówienia: 1) Etap 1 –
dostawa licencji Oprogramowania Aplikacyjnego HIS
– termin realizacji 30-06-2021r.; 2) Etap
– wdrożenie dostarczonego Oprogramowania Aplikacyjnego i Oprogramowania
Bazodanowego
– termin realizacji do 30-06-2021r.; 3) Etap 3 – szkolenie personelu
Zamawiającego – termin realizacji do 30-06-2021r.; 4) Etap 4 – dostawa Infrastruktury
Sprzętowej i Oprogramowania Standardowego wraz z niezbędnym montażem i konfiguracją
– termin realizacji do 60 dni od podpisania umowy; 5) Etap 5 – objęcie dostarczonego
Oprogramowania Aplikacyjnego usługą gwarancyjnego nadzoru oraz objęcie gwarancją
serwisową dostarczonej Infrastruktury Sprzętowej. Szczegółowy opis całości zamówienia
określony został w załączniku nr 1 i 2 do SWZ i stanowią integralną część niniejszej umowy.”
W załączniku nr 1 do SIWZ wskazano:
„Przedmiotem zamówienia jest (…): 1. Zakup licencji Oprogramowania Aplikacyjnego ERP
(dalej Oprogramowanie Aplikacyjne), 2. Instalacja i konfiguracja (wdrożenie) dostarczonego
Oprogramowania Aplikacyjnego u Zamawiającego, 3. Szkolenie personelu Zamawiającego,
4. Objęcie dostarczonego Oprogramowania Aplikacyjnego min. 24 miesięcznym okresem
gwarancyjnego nadzoru, na warunkach określonych w załącznikach do SWZ, 5. Przyjęcie
przez wykonawcę zamówienia innych zobowiązań, o których mowa w SWZ, w szczególności
w projekcie umowy (załącznik nr 6 do SWZ).”
„II. Dostawa Oprogramowania Aplikacyjnego ERP: 1. Zamawiający wymaga dostarczenia
minimum określonych w tabeli poniżej licencji na poszczególne moduły Oprogramowania
Aplikacyjnego:
(… Zamawiający wskazał 16 modułów) Podane nazwy modułów są
przykładowe, Zamawiający dopuszcza inne nazewnictwo modułów, pod warunkiem, że
Wykonawca dostarczy licencje na moduły swojego oprogramowania w takiej ilości, aby
zakresem posiadanych funkcjonalności odpowiadały podanym w tabeli ilościom. 2.
Wymagane przez Zamawiającego funkcjonalności dostarczanego Oprogramowania
Aplikacyjnego opisane
zostały w załącznikach do SWZ. 3. W przypadku, gdy Wykonawca
dostarczy licencje modułów Oprogramowania Aplikacyjnego oferując rozbudowę
posiadanego przez Zamawiającego systemu, zobowiązany jest zaktualizować wszystkie
posiadane przez Zamawiającego moduły systemu do ich najnowszej wersji oraz do objęcia
zaktualizowanego oprogramowania gwarancyjnym nadzorem autorskim, przez okres i na
zasadach opisanych w
SWIZ, w ramach złożonej w niniejszym postepowaniu oferty. 4. W
przypadku, gdy Wykonawca dostarczy licencje modułów Oprogramowania Aplikacyjnego z
innej linii produktowej (rozumianej jako produkt o innej nazwie handlowej lub innym
zarejestrowanym znaku towarowym lub nowszej wersji technologicznej) niż system
posiadany przez Zamawiającego, Wykonawca zobowiązany jest do migracji posiadanego
systemu oraz zgromadzonych w nim danych do oferowanego Oprogramowania
Aplikacyjnego.
”
„III. Instalacja i konfiguracja (wdrożenie) dostarczonego Oprogramowania Aplikacyjnego
u
Zamawiającego, Instalacja i konfiguracja (wdrożenie) dostarczonego Oprogramowania
Aplikacyjnego obejmuje wykona
nie poniższych zadań: 1. Przeprowadzenie Analizy
przedwdrożeniowej. 1) Na potrzeby przeprowadzenia Analizy przedwdrożeniowej
Zamawiający zobowiązany będzie do przekazania Wykonawcy wszelkich informacji,
niezbędnych
mu
do
przeprowadzenia
instalacji
i
konfiguracji
dostarczonego
Oprogramowania Aplikacyjnego, w tym: a) informacji o sposobie pracy i strukturze danej
jednostki, b) informacji o wykonywanych zestawieniach i raportach, c) informacji
słownikowych, d) informacji dotyczących uprawnień personelu do pracy w systemie e)
informacji o infrastrukturze technicznej, f) informacji o obowiązujących dokumentach. 2) Na
podstawie otrzymanych informacji i we
współpracy z Zamawiającym, Wykonawca przygotuje
dokument zawierający: a) opis organizacji i sposobu realizacji prac, b) szczegółowy
harmonogram realizacji prac, c) opis sposobu zarządzania Projektem, d) opis sposobu i
zasady komunikowania się pomiędzy członkami zespołów wdrożeniowych, zgodny z
metodyką Prince, PMI lub inną równoważną, do której Kierownik Projektu Wykonawcy
posiada potwierdzone certyfikatem doświadczenie, e) propozycje scenariuszy testowych. 3)
Wykonawca przygotuje dokument
– Dokument analizy przedwdrożeniowej – zawierający
opis pozyskanych informacji oraz proponowany sposób instalacji i konfiguracji
Oprogramowania Aplikacyjnego, pozwalający na realizację wymagań Zamawiającego. 4)
Dokument analizy przedwdrożeniowej dostarczony będzie w jednym egzemplarzu
papierowym oraz w formie elektronicznej na odpowiednio oznakowanych nośnikach
elektronicznych DVD/USB/HDD. 2. Instalacja dostarczonego Oprogramowania Aplikacyjnego
i baz danych oprogramowania aplikacyjnego. W ramach realizacji zadania Wykonawca
zobowiązany będzie do: 1) instalacji aplikacji na serwerze aplikacyjnym, 2) instalacji bazy
Oprogramowania Aplikacyjnego na serwerze, 3) instalacji odpowiednich sterowników dla
urządzeń peryferyjnych, 4) instalacji procesów wymiany danych z systemami zewnętrznymi,
5) instalacji program
ów niezbędnych do korzystania z oprogramowania Aplikacyjnego na 6
stacjach roboczych, ustawienie odpowiednich zmiennych środowiskowych. 3. Konfiguracja i
uruchomienie Oprogramowania Aplikacyjnego. W ramach realizacji zadania Wykonawca
zobowiązany będzie do: 1) konfiguracji (parametryzacja) bazy danych Oprogramowania
Aplikacyjnego, wraz z przeniesieniem zawartości baz danych obecnie używanych systemów
do nowej instalacji, 2) konfiguracji (parametryzacja) Oprogramowania Aplikacyjnego, 3)
nadawania odpowiednich uprawnień użytkownikom, 4) konfiguracji specyficznych wydruków,
zestawień, raportów, 5) sprawdzenia uruchamiania wszystkich niezbędnych funkcji na
stacjach roboczych, 6) zebranie uwag od użytkowników i parametryzacja Oprogramowania
Aplikacyjnego wynikająca z uwag. 4. Migracja danych z obecnie używanego systemu ERP.
Mi
gracja danych opisana została w załącznikach do SWZ.”
„OPIS FUNKCJI I FUNKCJONALNOŚCI WYMAGANYCH DLA OPROGRAMOWANIA
APLIKACYJNEGO Zamawiający poniżej przedstawił wykaz oczekiwanych funkcji
i
funkcjonalności
Oprogramowania
Aplikacyjnego.
Przedstawione
wymagania
posegregowane są wg. grup funkcjonalnych (Modułów). Zamawiający dopuszcza, aby
poszczególne funkcje były realizowane w innych modułach niż przypisano poniżej pod
warunkiem dostarczenia wymaganej ilości licencji modułów, w których występuje dana
funkcja. Zamawiający zastrzega sobie prawo do przeprowadzenia prezentacji oferowanego
rozwiązania, przed wyborem najkorzystniejszej oferty, w celu potwierdzenia zgodności
oferowanych funkcji Oprogramowania Aplikacyjnego z wymaganiami określonymi w
dokumentacji przetargowej. Zasady przeprowadzania prezentacji określone są w dalszej
części niniejszego załącznika. Zamawiający wymaga, aby zaoferowane Oprogramowanie
Aplik
acyjne (system) było rozwiązaniem istniejącym, działającym, gotowym do wdrożenia i
zapewniającym na dzień składania ofert realizację wszystkich wymaganych w SIWZ (w
szczególności OPZ) funkcjonalności oraz nie może być w fazie opracowywania, budowy,
testów, projektowania itp.”
„Wymagania dotyczące prezentacji oferowanego oprogramowania. W celu potwierdzenia, że
oferowane Oprogramowanie Aplikacyjne odpowiada wymaganiom określonym przez
Zamawiającego, Zamawiający ma prawo wezwać Wykonawcę do wykonania prezentacji.
W trakcie prezentacji oferowane Oprogramowanie Aplikacyjne zostanie poddane testowaniu
przez Zamawiającego, przeprowadzone testy będą miały wykazać, czy posiada ono funkcje
i
funkcjonalności, których istnienie potwierdził Wykonawca składając ofertę. Brak
zaprezentowania funkcji i funkcjonalności, zadeklarowanej w OPZ - Wymagania
szczegółowe, będzie równoważny z niespełnieniem wymagań w danym obszarze i
odrzuceniem oferty.
1. Prezentacja odbędzie się z wykorzystaniem komputera / laptopa z zainstalowanym
i
skonfigurowanym w zakresie umożliwiającym zaprezentowanie działania wymaganych
w
OPZ funkcjonalności oraz wypełnionym danymi prezentacyjnymi (testowymi)
Oprogramowaniem Aplikacyjnym. 2. Zamawiający wymaga, aby prezentacyjna instalacja
Oprogramowania Ap
likacyjnego obejmowała następujące moduły: − Finansowo-Księgowy, −
Rejestr sprzedaży, − Rejestr zakupów, − Koszty, − Wycena kosztów normatywnych /
Wycena procedur medycznych, − Budżetowanie, − Środki trwałe, − Kadry, − Płace, −
Ewidencja czasu pracy, − BHP. (…)
3. Zamawiający na prezentacji nie będzie wymagał zaprezentowania funkcjonalności,
których działanie wymaga interakcji z systemami zewnętrznymi, które nie są przedmiotem
zamówienia. Nie mniej, jeśli dla zaprezentowania istnienia / działania wymaganej w OPZ
funkcjonalności wymagane są dane w bazie Oprogramowania Aplikacyjnego, Wykonawca
powinien zasilić prezentacyjną bazę danych przykładowymi / testowymi danymi. (…)
5. Prezentowane Oprogramowanie Aplikacyjne powinno zawierać co najmniej fragment
struktu
ry organizacyjnej jednostki opieki zdrowotnej obejmujący minimum jednostki
organizacyjne umożliwiające zaprezentowanie oferowanych modułów.
6. Środowisko prezentacyjne (sprzęt i programy) powinny być tak skonfigurowane, aby
umożliwić sprawdzenie czy oferowane Oprogramowanie Aplikacyjne posiada wymagane
funkcje i funkcjonalności. Prezentacja każdej funkcjonalności musi w czytelny sposób
pokazać jej działanie. Jeżeli badana funkcjonalność wymaga przedstawienia określonego
procesu logicznego do jej zaprezentow
ania, Wykonawca zobowiązany będzie do
przeprowadzenia tego procesu, w celu uznania jej działania za spełnienie wymagania.
7. Z uwagi na to, że zamiarem Zamawiającego jest pozyskanie Oprogramowania
Aplikacyjnego dającego jego użytkownikom i administratorom duże możliwości samodzielnej
jego konfiguracji, na co wskazują wymagane w OPZ funkcjonalności, w trakcie prezentacji
Zamawiający wymagał będzie zmiany wartości parametrów pracy Oprogramowania
Aplikacyjnego oraz wykazania możliwości samodzielnego tworzenia formularzy, raportów
zestawień, szablonów dokumentów, itp. (…)
3. Prezentacje zostaną przeprowadzone według identycznego dla wszystkich Wykonawców
scenariusza
– u wszystkich oferentów będą sprawdzane te same funkcje, funkcjonalności
i procesy. Scenariusz z
ostanie wysłany Wykonawcom co najmniej 3 dni robocze przed
wyznaczoną datą prezentacji, wraz z wezwaniem. (…)
9. W trakcie prezentacji kolejno sprawdzane będą funkcjonalności poszczególnych modułów
Oprogramowania Aplikacyjnego, wskazane w przekazanym Wykon
awcy scenariuszu. Ilość
badanych funkcjonalności nie przekroczy 100 pozycji (średnio 3 min / wymaganie).
Niedozwolone będzie pomijanie punktów prezentacji. Przejście do kolejnego punktu możliwe
będzie wyłącznie po zakończonej pozytywnie weryfikacji punktu poprzedniego lub
jednoznacznej deklaracji Wykonawcy, że poprzedni punkt nie zostanie zaprezentowany, co
zostanie wpisane do protokołu z posiedzenia komisji przetargowej.
10. W trakcie prezentacji Wykonawca powinien w sposób jednoznaczny wykazać, że
weryfik
owana funkcja lub funkcjonalność jest dostępna w oprogramowaniu aplikacyjnym, że
Oprogramowanie Aplikacyjne potrafi obsłużyć wskazane procesy z wykorzystaniem
funkcjonalności opisanych w OPZ oraz że wybrane przez Zamawiającego parametry
Oprogramowania Apli
kacyjnego są zgodne z wymaganiami opisanymi w SIWZ.
11. Komisja przetargowa może w trakcie weryfikacji zadawać Wykonawcy pytania
zmierzające do ustalenia czy dana funkcjonalność jest realizowana. W trakcie prezentacji
Wykonawca może udzielać Zamawiającemu dodatkowych informacji związanych z
weryfikowaną funkcjonalnością.
12. W trakcie prezentacji zostanie zweryfikowana zgodność funkcjonalności modułów
oferowanego Oprogramowania Aplikacyjnego, z wymaganiami określonymi w SWIZ.
Stwierdzenie jakiejkolwiek niez
godności z deklaracją przedstawioną w ofercie, w zakresie
wymagań i oferowanych w OPZ funkcji i funkcjonalności, będzie traktowane jako
niespełnienie wymagań w danym obszarze i skutkować będzie odrzuceniem oferty, jako
niespełniającej wymagań SIWZ.
13. Oce
na spełnienia przez oferowane Oprogramowania Aplikacyjnego opisanych w SIWZ
wymagań funkcjonalnych przeprowadzona zostanie według jednej skali logicznej – prawda /
fałsz – dla wszystkich funkcjonalności wymaganych w OPZ. (…)
III. Nieprawidłowości w trakcie prezentacji Oprogramowania Aplikacyjnego:
1. Zamawiający dopuszcza wystąpienie w trakcie prezentacji awarii sprzętu komputerowego,
błędu Oprogramowania Aplikacyjnego lub niesprawności środowiska, na którym
zainstalowane jest Oprogramowanie Aplikacyjne.
(…)
3. Przez błąd Zamawiający rozumie niepoprawne działanie prezentowanego
Oprogramowania Aplikacyjnego, jego niestabilność lub inne zdarzenie znacząco
utrudniające lub uniemożliwiające weryfikację zgodności oferowanego rozwiązania z
wymaganiami SIWZ, zadekl
arowanymi przez Wykonawcę w złożonej przez niego ofercie.
4. Przez niesprawność Zamawiający rozumie niepoprawne działanie motoru bazy danych lub
inne czynniki softwarowe i zdarzenia utrudniające lub uniemożliwiające pracę
Oprogramowania Aplikacyjnego i utr
udniające weryfikację zgodności oferowanego
rozwiązania z wymaganiami SIWZ, zadeklarowanymi przez Wykonawcę w złożonej przez
niego ofercie.
5. Zamawiający dopuszcza przywrócenie prawidłowego działania prezentowanego
rozwiązania, rozumiane jako usunięcie ujawnionych w trakcie trwania prezentacji błędów lub
niesprawności, z zastrzeżeniem utrzymania wyznaczonego czasu prezentacji – tj. bez jego
przedłużenia o czas konieczny do przywrócenia sprawności prezentowanego rozwiązania.
6. Łączny czas przerw, ogłaszanych na wniosek Wykonawcy, nie powinien przekroczyć
godziny zegarowej, przy czym maksymalny czas jednej przerwy, ogłaszanej na wniosek
Wykonawcy, nie może przekraczać 30 minut zegarowych.
7. W przypadku niezakończenia prezentacji, spowodowanego opóźnieniem w usuwaniu:
niesprawności lub błędu prezentowanego Oprogramowania Aplikacyjnego, ocena
prezentowanego rozwiązania obejmuje tylko te elementy, które zostały przedstawione do
chwili ich wystąpienia. W takim przypadku Zamawiający odstąpi od oceny pozostałego
zakresu funkcjonalności, a prezentowane rozwiązanie zostanie uznane za niespełniające
wymagań SIWZ. (…)”
W za
łączniku nr 2 do SIWZ wskazano: „Wymagania dotyczące przeniesienia zbiorów danych
z posiadanych systemów. Zamawiający wymaga przeniesienia danych z obecnie używanego
systemu ERP w niżej opisanym zakresie. I. Przeniesienie danych z posiadanego przez
Zamawiającego systemu ERP. 1. Informacje o bazie danych systemu SIMPLE (…). 2.
Zakres danych do przeniesienia z systemu SIMPLE (…) 1) Nazwa i wersja systemu: System
ERP
– SIMPLE, produkcji SIMPLE wersja 6.20a z roku 2020 używany do dziś (…) I. Warunki
przeniesienia danych. 1. Zamawiający informuje, że nie posiada dokumentacji struktur baz
danych posiadanych systemów. Na prośbę Wykonawcy, na podstawie art. 9a ust. 2 ustawy
Pzp., Zamawiający umożliwi Wykonawcy dostęp do baz danych posiadanych systemów
informatycznych (wizja lokalna) i udzieli wsparcia Wykonawcy w dokonaniu przeniesienia
danych poprzez: nadanie wskazanym pracownikom Wykonawcy niezbędnych uprawnień do
pracy w systemie oraz do zapoznania się ze strukturami tabel w bazach danych posiadanych
systemów. Dostęp do baz danych posiadanych systemów informatycznych i ich
dokumentacji, może być udzielony po uprzednim uzgodnieniu terminu wizyty Wykonawcy i
po uregulowaniu zasad dostępu do chronionych danych osobowych. Zamawiający umożliwi
Wykonawcy przeprowadzenie wizji lokalnej w dni robocze, pomiędzy godziną 9:00 a 14:00.
Osobą odpowiedzialną po stronie Zamawiającego za uzgodnienie terminu wizji lokalnej jest
K. N. .
2. Wykonawca ponosi odpowiedzialność za ewentualne szkody, wyrządzone przez
jego pracowników, powstałe w wyniku działań prowadzonych przez Wykonawcę na bazach
danych posiadanych systemów. 3. Informacje uzyskane przez Wykonawcę w toku
wykonania czynności, o których mowa w art. 75 ust. 2 pkt 3 ustawy Prawo autorskie (Dz.U.
2006, nr 90, poz.631) stanowią tajemnicę przedsiębiorstwa, w rozumieniu Ustawy
o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji z dnia 16 kwietnia 1993 r. (Dz.U. Nr 47, poz. 211 z
późn. zm) i podlegają ochronie w niej przewidzianej.”
W załączniku nr 2a wskazano: „Wymagania dotyczące integracji dostarczonego
Oprogramowania Aplikacyjnego z posiadanymi przez Zamawiającego systemami
informatycznymi. I. Posiadane systemy informatycz
ne, z którymi Zamawiający będzie
wymagał integracji: 1. System AMMS firmy Asseco Poland S.A. 1) nazwa i wersja systemu:
System HIS
– AMMS, produkcji Asseco Poland S.A. wersja 59.1.x (…) II. Zakres integracji
systemów. Zamawiający wymaga integracji dostarczonego Oprogramowania Aplikacyjnego
z nast
ępującymi systemami w zakresie: 1. Dostarczone moduły Oprogramowania
Aplikacyjnego z posiadanym systemem HIS.
Zamawiający wymaga integracji dostarczonych
modułów Oprogramowania Aplikacyjnego, z posiadanym systemem HIS, w zakresie
umożliwiającym pełną obsługę pacjenta, od momentu jego przyjęcia do placówki do jego
rozliczenia z płatnikiem i zgodnie z wytycznymi Nowego Rachunku Kosztów. 2. Dostarczony
System klasy ERP z system HIS 1) Dan
e udostępniane przez system ERP − Dane na
potrzeby
windykacji dotyczącej pacjentów − Koszty wykonywanych świadczeń − Dane do
wylicze
nia kosztów osobodnia personelu 2) Dane do pobrania z system HIS − Dokumenty
kasowe − Faktury sprzedaży − Statystyka wykonań procedur ze wskazaniem jednostek
zlecających − Liczba osobodni, liczba pobytów, liczba łóżek, średnie obłożenie łóżek, liczba
hospitalizacji (zakres przekazywany
ch danych może być definiowany) − Dokumenty
księgowe: PW, PZ − Indeksy leków oraz ceny tych leków. − Rozchody leków na OPK 3)
Słowniki podlegające synchronizacji: − Rejestr personelu − Słownik kontrahentów − Słownik
ośrodków powstawania kosztów − Słownik placówek kosztowych − Słownik rodzajów
kosztów − Słownik sposobów płatności wykorzystywanych w dokumentach sprzedaży /
zakupu III. Warunki organizacyjne przeprowadzenia integracji
1) Zamawiający oświadcza, iż
zgodnie z wiążącą go umową licencyjną z twórcami posiadanych systemów informatycznych,
nie jest w posiadaniu kodów źródłowych modułów tych systemów. 2) Zamawiający
udostępnia posiadaną przez siebie dokumentację używanych systemów w załączniku nr 8a i
8b do SIWZ.
3) Zamawiający informuje, że nie posiada innej niż udostępniona dokumentacji
interfejsów oraz dokumentacji struktur baz danych posiadanych systemów. 4) Zamawiający
dop
uszcza realizację integracji z wykorzystaniem mechanizmów niewymagających
współpracy z dostawcami posiadanych przez Zamawiającego systemów. Wykonawca
odpowiedzialny będzie za takie przygotowanie mechanizmów wymiany danych, aby nie
powodowały one zakłóceń w pracy posiadanych przez Zamawiającego systemów. 5) W celu
wykonania integracji Zamawiający umożliwi Wykonawcy dostęp do baz danych posiadanych
systemów informatycznych i udzieli Wykonawcy wsparcia poprzez nadanie wskazanym
pracownikom Wykonawcy niezbędnych uprawnień do pracy w systemie oraz do zapoznania
się ze strukturami tabel w bazach danych posiadanych systemów. Zamawiający udostępni
również Wykonawcy posiadane instrukcje obsługi tych systemów. Dostęp do baz danych
posiadanych systemów informatycznych i ich dokumentacji, może być udzielony po
uregulowaniu zasad dostępu do chronionych danych osobowych i dostępu do danych
poufnych.
6) Zamawiający dopuszcza na podstawie art. 75 ust. 2 pkt 3 ustawy Prawo
autorskie (Dz.U. 2006, nr 90, poz.631) -
konieczność dokonania przez Wykonawcę
dekompilacji modułów systemów, dotychczas wykorzystywanych przez Zamawiającego,
poprzez zwielokrotnienie kodu lub tłumaczenie jego formy w rozumieniu art. 74 ust. 4 pkt 1 i
2 ustawy Prawo autorskie (Dz.U. 2006, nr 90, poz.631), je
żeli będzie to niezbędne do
uzyskania informacji koniecznych do osiągnięcia współdziałania modułów tych systemów z
ZSI dostarczonym w ramach realizacji zamówienia. Wykonawca będzie zobowiązany
wykonać czynności dekompilacyjne na własny koszt i ryzyko, w pełnym koniecznym zakresie
z zastrzeżeniem, że czynności te będą odnosiły się tylko do tych części modułów tych
systemów, które będą niezbędne do osiągnięcia współdziałania tych modułów z ZSI
dostarczonymi przez Wykonawcę, a uzyskane informacje nie będą:
a) wykorzystane do
innych celów niż osiągnięcie współdziałania niezależnie stworzonego programu
komputerowego;
b) przekazane innym osobom, chyba że jest to niezbędne do osiągnięcia
współdziałania niezależnie stworzonego programu komputerowego; c) wykorzystane do
rozwijania, wytwarzania lub wprowadzania do obrotu programu komputerowego o istotnie
podobnej formie wyrażenia lub do innych czynności naruszających prawa autorskie. 7)
Wykonawca ponosi odpowiedzialność za ewentualne szkody, wyrządzone przez jego
praco
wników, powstałe w wyniku działań prowadzonych przez Wykonawcę na bazach
danych posiadanych systemów. 8) W przypadku, gdy Wykonawca będzie chciał wykonać
integrację z wykorzystaniem komercyjnych interfejsów, udostępnianych przez producentów
posiadanych prz
ez Zamawiającego systemów: a) uzyskanie opisów interfejsów do integracji
z
wymienionymi w SIWZ systemami (jeśli dokumentacja udostępniona przez Zamawiającego
będzie dla Wykonawcy niewystarczająca) lub uzgodnienie innych sposobów wymiany
dan
ych jest obowiązkiem Wykonawcy, b) ustalenie kosztów integracji z systemami
posiadanymi przez Zamawiającego jest obowiązkiem Wykonawcy, c) Zamawiający nie
przewiduje pośredniczenia w rozmowach z firmami trzecimi dotyczących integracji z ich
systemami, d) zapytania o integ
rację dostarczanego Oprogramowania Aplikacyjnego z
posiadanymi przez Za
mawiającego należy kierować do: i) dla systemu HIS – AMMS firmy
Asseco Poland S.A. na adres mejlowy: [email protected], w temacie zapytania
mailowego do producentów / dostawców posiadanych systemów należy wpisać: nazwę
Zamawiającego, tytuł przedmiotu zamówienia, temat zapytania – np.: „integracja z HIS” oraz
rodzaj oferowanego systemu
– np.: „ERP – nazwa”. 9) Koszty integracji są częścią ceny,
składanej przez Wykonawcę, oferty na Wdrożenie oprogramowania wspomagającego pracę
komórek administracyjnych. Wykonawca zobowiązany jest uwzględnić w ofercie pełny koszt
wykonania integracji uwzględniający również, o ile będzie to konieczne, wykonanie
modyfikacji interfejsów wymiany danych posiadanych systemów oraz zakup niezbędnych do
integracji licencji.
10) Informacje uzyskane przez Wykonawcę w toku wykonania czynności, o
których mowa w art. 75 ust. 2 pkt 3 ustawy Prawo autorskie (Dz.U. 2006, nr 90, poz.631)
stanowią tajemnicę przedsiębiorstwa, w rozumieniu Ustawy o zwalczaniu nieuczciwej
konkurencji z dnia 16 kwietnia 1993 r. (Dz.U. Nr 47, poz. 211 z późn. zm.) i podlegają
ochronie w niej przewidzianej.”
Załącznik nr 8a do SIWZ stanowi: Komunikaty HL7 w InfoMedica, AMMS.
Załącznik nr 8b do SIWZ stanowi: Interfejs rozszerzonej wymiany danych (Informedica).
Z dowodów dołączonych do odpowiedzi na odwołanie wynika:
Kujawsko - Pomorskie Centrum Pulmonologii w Bydgoszczy
, postępowanie na dostawę
licencji oprogramowania aplikacyjnego, nr 08 Z PK 20
: w opisie przedmiotu zamówienia dla
integracji systemu HIS zawarto katalog wymaganych funkcjonalności. Z informacji z otwarcia
ofert wynika, że Simple złożyło ofertę droższą od Konkurenta.
SIWZ Szpital Solec
– postępowanie na dostawę i wdrożenie Zintegrowanego Systemu
Informatycznego typu ERP.
Zamawiający wskazał w opisie, że nie przewiduje
pośredniczenia pomiędzy wykonawcą a firmami trzecimi w zakresie dotyczącym integracji.
Ustalenie kosztów integracji jest obowiązkiem wykonawcy. System HIS nie był znany
wykonawcom przed terminem składania ofert, ponieważ był przedmiotem oddzielnego
zamówienia. Z zestawienia z otwarcia ofert wynika, że Simple złożył jako jedyny ofertę
przekraczającą budżet Zamawiającego.
SIWZ Powiat Wieluński, Samodzielny Publiczny Zakład Opieki w Wieluniu na wprowadzenie
cyfrowego obiegu dokumentacji medycznej: Z opisu próbki wynika, że wykonawcy
zobowiązani byli przedstawić cały system, za wyjątkiem integracji. Z informacji o wyborze
wynika, że oferta firmy Simple została uznana za najkorzystniejszą.
Z dowodu przedstawionego przez Przystępującego wynika:
SIWZ Powiat Wieluński, Samodzielny Publiczny Zakład Opieki w Wieluniu na wprowadzenie
cyfrowego obiegu dokumentacji medycznej
: w opisie integracji brak interfejsów, brak kodów
źródłowych, a koszt integracji po stronie wykonawcy. Z informacji z otwarcia ofert wynika, że
Simple złożył ofertę w tym postępowaniu, a jego oferta została wybrana jako
najkorzystniejsza.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy pzp: „1. Zamawiający przygotowuje i przeprowadza
postępowanie o udzielenie zamówienia w sposób zapewniający zachowanie uczciwej
konkurencji i równe traktowanie wykonawców oraz zgodnie z zasadami proporcjonalności i
przejrzystości.”
Zgodnie z art. 29 ust. 1 i 2 ustawy pzp stanowi:
„1. Przedmiot zamówienia opisuje się w
sposób jednoznaczny i wyczerpujący, za pomocą dostatecznie dokładnych i zrozumiałych
określeń, uwzględniając wszystkie wymagania i okoliczności mogące mieć wpływ na
sporządzenie oferty. 2. Przedmiotu zamówienia nie można opisywać w sposób, który mógłby
utrudniać uczciwą konkurencję.”
Zgodnie z § 13 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Rozwoju z dnia 26 lipca 2016 r. w
sprawie rodzajów dokumentów, jakich może żądać zamawiający od wykonawcy w
postępowaniu o udzielenie zamówienia (Dz. U. z 2020 r. poz. 1282): „W celu potwierdzenia,
że oferowane roboty budowlane, dostawy lub usługi odpowiadają wymaganiom określonym
przez zamawiającego, zamawiający może żądać w szczególności: 1) próbek, opisów,
fotografii, planów, projektów, rysunków, modeli, wzorów, programów komputerowych oraz
innych podobnych materiałów, których autentyczność musi zostać poświadczona przez
wykonawcę na żądanie zamawiającego.”
W myśl art. 75 ust. 1 i 2 pkt 3 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach
pokrewnych (t. j. Dz. U. z 2019 r., poz. 1231 ze zm.) :
„1. Jeżeli umowa nie stanowi inaczej,
czynności wymienione w art. 74 ochrona programów komputerowych, ust. 4 pkt 1 i 2 nie
wymagają zgody uprawnionego, jeżeli są niezbędne do korzystania z programu
komputerowego z
godnie z jego przeznaczeniem, w tym do poprawiania błędów przez osobę,
która legalnie weszła w jego posiadanie.” 2 pkt 3: „Nie wymaga zezwolenia uprawnionego:
zwielokrotnianie kodu lub tłumaczenie jego formy w rozumieniu art. 74 ochrona programów
komputero
wych, ust. 4 pkt 1 i 2, jeżeli jest to niezbędne do uzyskania informacji koniecznych
do osiągnięcia współdziałania niezależnie stworzonego programu komputerowego z innymi
programami komputerowymi, o ile zostaną spełnione następujące warunki: a) czynności te
dokonywane są przez licencjobiorcę lub inną osobę uprawnioną do korzystania z
egzemplarza programu komputerowego bądź przez inną osobę działającą na ich rzecz, b)
informacje niezbędne do osiągnięcia współdziałania nie były uprzednio łatwo dostępne dla
os
ób, o których mowa pod lit. a, c) czynności te odnoszą się do tych części oryginalnego
programu komputerowego, które są niezbędne do osiągnięcia współdziałania.”
Zarzuty odwołania poruszały kwestię prawidłowości opisu przedmiotu zamówienia
w zakresie integracji systemu oraz prezentacji systemu
– próbki.
Odnosząc się do zarzutu dotyczącego integracji dostarczanego systemu z systemami
posiadanymi prz
ez Zamawiającego wskazać należy, że w ocenie Izby zarzut naruszenia art.
29 ust. 1 i 2 w zw. z art. 7 ust. 1 ustawy pzp
nie zasługiwał na uwzględnienie.
Podstawową kwestią podniesioną przez Odwołującego był niedostateczny opis
integracji systemu, którego Odwołujący upatrywał przede wszystkim w niekompletności
przekazanych
przez Zamawiającego dokumentów. W pierwszej kolejności należy zauważyć,
że Zamawiający dopuścił trzy możliwości wykonania integracji systemów. Po pierwsze,
wykonawca może wykonać integrację samodzielnie, na podstawie opisu i dokumentacji
dołączonej do SIWZ. Wskazania wymaga, że po zmianie SIWZ z dnia 22 stycznia 2021 r.
integrację opisywały łącznie następujące dokumenty: pkt III OPZ, a także załącznik nr 2a -
Wymagania
dotyczące
integracji
dostarczonego
Oprogramowania
Aplikacyjnego
z
posiadanymi przez Zamawiającego systemami informatycznymi, załącznik nr 8a -
Komunikaty HL7 w InfoMedica, AMMS oraz załącznik nr 8b - Interfejs rozszerzonej wymiany
danych (Informedica).
W tym zakresie Odwołujący kwestionował kompletność dokumentów
twierdząc, że na ich podstawie nie będzie w stanie oszacować kosztów integracji systemów.
Ponadto, podważał treść załącznika 8a i 8b jako nieodnoszących się do wymaganej
integracji. Co istotne,
Odwołujący nie wskazał w odwołaniu, jakich konkretnie opisów czy
dokumentów brakuje dla pełnego zobrazowania kwestii integracji. Żądanie odwołania
dotyczyło podania listy systemów, z którymi ma nastąpić integracja, które zdezaktualizowało
się w związku ze zmianą SIWZ. Zamawiający udostępnił dane otrzymane od firmy Asseco,
będącego producentem systemu medycznego objętego integracją, a także opisał integrację
w załączniku nr 2a. Odwołujący jedynie wskazał w odwołaniu, że załączniki nr 8a i 8b nie
odnoszą się do opisu integracji. Zaznaczenia wymaga, że w załączniku nr 8a znajdują się
właśnie interfejsy wymiany danych, czyli dokument, o który Odwołujący wnosił w żądaniach
odwołania. Zarzut braku opisu i dokumentacji integracji nie został w żaden sposób
udowodniony.
Co więcej, Odwołujący sprecyzował żądania dopiero na rozprawie podając,
opisu jakich elementów w jego ocenie brakuje. Takie działanie należy uznać za spóźnione.
Na treść zarzutu składa się nie tylko podstawa prawna i uzasadnienie prawne ale również
przytoczenie okoliczności faktycznych oraz żądań. Odwołujący nie sprecyzował w odwołaniu
brakujących elementów. Ma to istotne znaczenie, ponieważ Zamawiający mając świadomość
treści żądań odwołania może odwołanie w tym zakresie uwzględnić jeszcze przed
merytorycznym ich rozpatrzeniem.
Odwołujący podnosił także, że to Zamawiający powinien
sfinans
ować koszty prac integracyjnych tak aby wykonawcy nie musieli ich uwzględniać w
ofercie.
Odnośnie tego żądania należy wskazać, że Zamawiający ma prawo dostosować
przedmiot zamówienia pod własne potrzeby, pozostając ograniczonym zasadą
proporcjonalności, uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców. W tym
wypadku w ocenie Izby na uwagę zasługuje okoliczność podnoszona przez
Przystępującego, że wyłączenie z przedmiotu zamówienia tej części prac może w
konsekwencji spowodować, że Zamawiający będzie posiadał dwa odrębne systemy, które
nie będą ze sobą współpracować. Nie można uznać za ograniczający konkurencję w
rozumieniu art. 29 ust. 2 ustawy pzp opisu
przedmiotu zamówienia, który ma realizować
obiektywnie uzasadnione potrzeby Zamawiającego. Należy pamiętać, że dokonanie opisu
przedmiotu zamówienia jest nie tylko obowiązkiem zamawiającego ale również jego
uprawnieniem.
Odwołujący podnosił także, że wykonanie czy oszacowanie integracji będzie
czasochłonne i kosztowne, ale jak słusznie podnosił Przystępujący, Odwołujący nie wskazał,
że jest to niemożliwe. Pewne trudności po stronie wykonawców związane z przygotowaniem
oferty nie mogą przekładać się automatycznie na formułowanie zarzutów względem opisu
przedmiotu zamówienia. Co znamienne, i czemu Odwołujący nie zaprzeczył, zarówno on jak
i Przystępujący pozostają naturalnie forowanymi potencjalnymi wykonawcami w tym
postępowaniu, gdyż posiadają już u Zamawiającego systemy, w zakresie których ma
nastąpić integracja (system medyczny Asseco) i migracja (system administracyjny Simple).
Wydaje się, że żądania odwołania sprowadzały się do dążenia Odwołującego do
dostosowania opisu przedmiotu zamówienia pod własne potrzeby.
Przechodząc do drugiego sposobu wykonania integracji należy wskazać, że
Zamawiający umożliwił w SIWZ wykonanie dekompilacji systemu w oparciu o dyspozycję art.
75 prawa autorskiego.
Odwołujący podnosił, że taka dekompilacja byłaby możliwa ale na
etapie wykonania zamówienia a nie przed złożeniem oferty. Co znamienne, Zamawiający
powiązał ten sposób z przeprowadzeniem wizji lokalnej, oferując również pomoc
informatyków Zamawiającego. Odwołujący kwestionował zbyt krótki termin na
przeprowadzenie wizji, jednak jak wskazał Zamawiający nie był zainteresowany tym
sposobem przeprowadzenia integracji, bowiem nie zwrócił się z chęcią odbycia wizji czy też
przedłużenia jej terminu. Skorzystanie z wizji lokalnej pozwoliłoby wykonawcy poznać
możliwości integracyjne systemów, jeśli wykonawca uważał, że udostępnione dokumenty czy
opis przedmiotu zamówienia tego nie wyjaśniały, a co jednak nie zostało udowodnione.
Artykuł 75 prawa autorskiego umożliwia ingerencję w system komputerowy bez zgody
producenta celem uzyskania informacji niezbędnych do osiągnięcia współdziałania
niezależnie stworzonego systemu komputerowego, a więc dokonania integracji systemów.
Aby
można było zastosować ww. przepis należy spełnić określone w ustawie przesłanki.
Zamawiający opisał przedmiot zamówienia w sposób, który wypełnia wszystkie warunki do
wykonania dekompilacji zgodnie z ustawą. Za niezasadny należało również uznać zarzut
brak
u przedstawienia przez Zamawiającego umów licencyjnych czy gwarancyjnych. Artykuł
75 prawa autorskiego umożliwia dekompilację bez zgody licencjodawcy, a zatem nie
generuje żadnego kosztu z tego tytułu dla Zamawiającego (będącego licencjobiorcą) czy też
wyk
onawcy. Zamawiający określił także odpowiedzialność stron wskazując, że to
licencjobiorca odpowiada za konsekwencje wykonania dekompilacji, a wykonawca w takim
zakresie w jakim jego pracownicy wyrządzą szkody w bazach danych posiadanych przez
Zamawiającego systemów.
Trzecią z możliwości, którą Zamawiający zastrzegł na wypadek gdyby wykonawca
uznał, że uzyskane w wyżej wskazane sposoby informacje są dla niego niewystarczające to
zwrócenie się do producenta systemu i uzyskanie brakujących danych na komercyjnych
zasadach. Izba zgadza się z Odwołującym, że Zamawiający nie mogą obejść obowiązku
dokonania prawidłowego opisu przedmiotu zamówienia uzależniając uzyskanie koniecznych
dla sporządzenia oferty informacji od podmiotu trzeciego. Niemniej jednak w niniejszej
sprawie Zamawiający opisał wymaganą integrację, umożliwił również wykonanie jej na
podstawie prawa autorskiego, a uzyskanie informacji od producenta systemu zostało
wskazane jako alternatywna metoda wykonania integracji zależna od preferencji
potencjalne
go wykonawcy przygotowującego ofertę. Dlatego też, nie można było uznać, iż
Zamawiający dopuścił się w tym zakresie naruszenia przepisów ustawy pzp.
Przechodząc do zarzutu dotyczącego próbki, czyli prezentacji dostarczanego
systemu, mając na względzie postanowienia dotyczące prezentacji zawarte w opisie
przedmiotu zamówienia, należało uznać, że zarzut naruszenia art. 29 ust. 1 i 2 w zw. z art. 7
ust. 1 ustawy pzp w zw. z § 13 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Rozwoju z dnia 26 lipca
2016 r. w sprawie r
odzajów dokumentów, jakich może żądać zamawiający od wykonawcy w
postępowaniu o udzielenie zamówienia (Dz. U. z 2020 r. poz. 1282) jest nieuzasadniony.
Na wstępie zaznaczenia wymaga, że przedmiotem zamówienia jest przede wszystkim
dostarczenie
gotowego
do
wdrożenia systemu informatycznego, co znajduje
odzwierciedlenie w treści SIWZ. Kolejnym etapem realizacji zamówienia jest parametryzacja
systemu pod strukturę Zamawiającego. Nie oznacza to jednak tworzenia nowych
funkcjonalności, ponieważ te zgodnie z zapisami SIWZ system ma posiadać w momencie
jego dostarczania.
Zamawiający i Przystępujący podnosili, że dostarczenie takiego systemu
było przedmiotem innych postępowań, co wynika także z dowodów przedłożonych na
rozprawie i dołączonych do odpowiedzi na odwołanie, a zatem nie jest to system specjalnie
dedykowany dla Zamawiającego. Zapewnienie możliwości zweryfikowania czy oferowany
system faktycznie posiada wymagane
funkcjonalności stanowi zatem uprawnienie
Zamawiającego. W ten sposób Zamawiający uzyskuje gwarancję, że dostarczany system
będzie gotowy do zainstalowania, a nie w fazie projektowania na etapie realizacji umowy.
Podkreślić należy również, że zgodnie z treścią SIWZ Zamawiający będzie badał
funkcjonalności w oparciu o dane testowe a nie rzeczywiste. Mając powyższe na względzie
żądanie Odwołującego, aby Zamawiający udostępnił scenariusz prezentacji przed terminem
składania ofert oraz wydłużył czas na przygotowanie się wykonawcy do prezentacji nie
znajduje uzasadnienia ani w postanowieniach SIWZ, ani w p
otrzebach Zamawiającego, a
tym bardziej nie narusza uczciwej konkurencji czy równego traktowania wykonawców.
Zamawiający przewidział takie same zasady przeprowadzenia prezentacji dla każdego
potencjalnego wykonawcy.
Co również istotne, po zmianach SIWZ Zmawiający nie tylko
ograniczył ilość modułów i funkcjonalności do zaprezentowania (około 100 funkcjonalności
na ponad 700 wymaganych) ale również wprowadził postanowienie, zgodnie z którym nie
będzie sprawdzał na etapie prezentacji czy system zawiera funkcjonalności, które wymagają
integracji z systemami posiadanymi przez Zamawiającego. W tym kontekście niezrozumiały
jest także zarzut Odwołującego, że nie będzie w stanie w krótkim czasie przygotować się
należycie do prezentacji tak aby jego oferta (nie z jego winy) nie została odrzucona za
niezgodność z SIWZ. Jak już zostało wskazane, Odwołujący powinien zaoferować gotowy
system z opisanymi w
SIWZ funkcjonalnościami, wymagania prezentacji zostały
ograniczone, a także Zamawiający dopuścił możliwość wystąpienia nieprawidłowości w
trakcie przeprowad
zania prezentacji (awarii sprzętu komputerowego, błędu Oprogramowania
Aplikacyjnego lub niesprawności środowiska, na którym zainstalowane jest Oprogramowanie
Aplikacyjne) i ich usunięcie, czyli przywrócenie prawidłowego działania prezentowanego
rozwiązania. Ograniczenie dotyczy tylko czasu trwania prezentacji. Dlatego też należało
uznać zarzuty względem opisu próbki – prezentacji systemu za nieuzasadnione.
Mając na względzie powyższe orzeczono jak w sentencji.
O koszt
ach postępowania odwoławczego orzeczono stosownie do jego wyniku na podstawie
art. 575 oraz art. 574 ustawy pzp, a także w oparciu o przepisy § 5 pkt 1 i 2 lit. b oraz § 8 ust.
1 i 2 pkt 1
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie
szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz
wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz. U. z 2020 r., poz. 2437 ze zm.)
zaliczając na poczet niniejszego postępowania odwoławczego koszt wpisu od odwołania
uiszczony przez Odwołującego oraz zasądzając od Odwołującego na rzecz Zamawiającego
koszty postępowania odwoławczego poniesione z tytułu wynagrodzenia pełnomocnika
w
wysokości 2 460,00 zł na podstawie faktury Vat złożonej przez Zamawiającego na
rozprawie.
Przewodniczący: ……………………..