Sygn. akt: KIO 286/21
WYROK
z dnia 2 marca 2021 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Magdalena Rams
Protokolant:
Aldona Karpińska
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 26 lutego
2021 r. w Warszawie odwołania wniesionego
do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 27 stycznia 2021 r. przez wykonawcę T-
Mobile Polska S.A.,
z siedzibą w Warszawie,
w postępowaniu prowadzonym przez Centrum Unijnych Projektów Transportowych,
Warszawa,
przy udziale wykonawcy Orange Polska S.A.,
z siedzibą w Warszawie zgłaszającego
swoje przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego,
orzeka:
uwzględnia odwołanie i nakazuje zamawiającemu unieważnienie czynności
odrzucenia oferty wykonawcy T-Mobile Polska S.A., z s
iedzibą w Warszawie i
nakazuje
powtórzenie czynności badania i oceny ofert, w tym wezwanie
wykonawcy T-
Mobile Polska S.A. do uzupełnienia adresu URL strony internetowej
zawierającej
parametry
techniczne
zaoferowanych
modeli
aparatów
telefonicznych.
2. koszt
ami postępowania obciąża zamawiającego Centrum Unijnych Projektów
Transportowych, Warszawa i:
zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 7.500 zł 00 gr
(słownie: siedem tysięcy pięćset złotych zero groszy) uiszczoną przez
wykonawcę
T-Mobile Polska S.A.,
z siedzibą w Warszawie tytułem wpisu od odwołania;
zasądza od zamawiającego Centrum Unijnych Projektów Transportowych,
Warszawa na rzecz wykonawcy T-Mobile S.A
., z siedzibą w Warszawie kwotę
.500 zł 00 gr (słownie: siedem tysięcy pięćset złotych zero groszy) tytułem
zwrotu wpisu od odwołania oraz kwotę 3 6000 zł 00 gr (słownie: trzy tysiące
sześćset złotych zero groszy) tytułem zwrotu kosztów poniesionych przez
pełnomocnika.
Stosownie do art. 579 i 580 ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień
publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1919 ze zm.) w zw. z art. 92 ust. 2 ustawy z dnia 11
września 2019 r. – Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo zamówień publicznych (Dz. U.
z 2019 r. poz. 2020) na niniejszy wyrok - w terminie 14 dni od d
nia jego doręczenia -
przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu
Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący: ………………….…
Sygn. akt: KIO 286/21
UZASADNIENIE
W dniu 27 stycznia 2021 r. do Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej w Warszawie wpłynęło
odwołanie wykonawcy T-Mobile Polska S.A., z siedzibą w Warszawie (dalej „Odwołujący”)
zarzucając zamawiającemu Centrum Unijnych Projektów Transportowych (dalej
„Zamawiający”) naruszenie w postępowaniu pn. „Świadczenie usług telefonii komórkowej
oraz Internetu bezprzewodowego wraz z dostawą urządzeń i kart SIM dla Centrum Unijnych
Projektów Transportowych", nr referencyjny 19.2020.ZAM - dalej: „Postępowanie":
1) art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 29 stycznia 2004
r. Prawo zamówień publicznych,
zwanej dalej „ustawą” lub „Pzp” poprzez niezasadne odrzucenie oferty
Odwołującego, z uwagi na to, że Odwołujący nie wskazał w formularzu ofertowym
adresu
URL
strony
internetowej
zawierającej
parametry
techniczne
zaoferowanyc
h modeli aparatów telefonicznych, pomimo iż jest to informacja
potwierdzająca zgodność oferowanych urządzeń z wymaganiami Zamawiającego,
a więc podlega ona uzupełnieniu (nie stanowi treści oferty);
2) art. 26 ust. 3 w zw. z art. 25 ust. 1 pkt 2 Pzp poprzez zaniechanie wezwania
Odwołującego do uzupełnienia adresu URL strony internetowej zawierającej
parametry techniczne zaoferowanych modeli aparatów telefonicznych,
potwierdzającej spełnianie przez oferowane urządzenia wymagań określonych w
Opisie Przedmiotu Zam
ówienia, ewentualnie, w przypadku jeżeli Izba uzna, że
adres URL strony internetowej stanowi treść oferty i nie podlega uzupełnieniu w
trybie art. 26 ust. 3 Pzp
art. 87 ust. 2 pkt 3 Pzp poprzez zaniechanie poprawienia występującej w ofercie
Odwołującego innej omyłki polegającej na niezgodności oferty ze specyfikacją
istotnych warunków zamówienia, niepowodującej istotnych zmian w treści oferty.
O
dwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie Zamawiającemu: unieważnienie
czynności odrzucenia oferty Odwołującego; dokonanie powtórnej czynności badania i oceny
ofert z uwzględnieniem oferty Odwołującego, w tym wezwanie Odwołującego do
uzupełnienia adresu URL strony internetowej zawierającej parametry techniczne
zaoferowanych modeli aparatów telefonicznych (czyli oświadczenia, o którym mowa w art.
25 ust. 1 pkt 2 Pzp), ewentualnie dokonanie
powtórnej czynności badania i oceny ofert z
uwzględnieniem oferty Odwołującego, w tym poprawienie występującej w ofercie
Odwołującego innej omyłki polegającej na niezgodności oferty ze specyfikacją istotnych
warunków zamówienia poprzez wskazanie adresu URL strony internetowej zawierającej
parametry techniczne zaoferowanych modeli aparatów telefonicznych.
W uzasadnieniu podniesionych zarzutów Odwołujący wskazał, że Zamawiający w dniu 22
stycznia 2021 r. poinformował Odwołującego o odrzuceniu jego oferty na podstawie art. 89
ust. 1 pkt 2 Pzp. Zawiadomienie o odrzuceniu oferty wskazuje, iż niezgodnością stanowiącą
o niespełnianiu wymagań SIWZ, jest w ocenie Zamawiającego niewykazanie w formularzu
ofertowym adresu URL strony internetowej zawierającej parametry techniczne
zaoferowanych modeli aparatów telefonicznych.
Naruszenia art. 89 ust. 1 pkt 2 Pzp i art. 26 ust. 3 w zw. z art. 25 ust. 1 pkt 2 Pzp.
Odwołujący wskazał, że w pkt 6 Formularza ofertowego, w kolumnie „Dodatkowe
wyposażenie” wskazano: „Parametry techniczne zaoferowanych modeli aparatów
telefonicznych zamieszczone są na stronie internetowej pod adresem URL: ...”, Zamawiający
wymagał więc podania adresu URL strony internetowej zawierającej parametry techniczne
zaoferowanych modeli aparatów telefonicznych. Dodatkowo w przypisie wskazano, że:
„Należy wskazać adres strony internetowej Wykonawcy. W przypadku, gdy Wykonawca nie
wskaże adresu stron/y internetowej zawierającej dane techniczne oferowanych produktów,
Zamawiający odrzuci ofertę na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp.”
W ocenie Odwołującego przedmiotowe postanowienie, w zakresie przewidzianej przez
Zamawiającego sankcji za brak wskazania adresu strony internatowej należy uznać za
nieskuteczne, gdyż pozostaje w sprzeczności z art. 26 ust. 3 Pzp w zw. z art. 25 ust. 1 pkt 2
Pzp i de facto prowadzi do nieuprawnionego rozszerzenia przesłanek odrzucenia oferty
określonych w Pzp. Z art. 26 ust. 3 Pzp wynika, że jeżeli wykonawca nie złożył m.in.
oświadczeń lub dokumentów potwierdzających okoliczności, o których mowa w art. 25 ust. 1
(w tym m.in. dot. spełniania przez oferowane dostawy, usługi lub roboty budowlane
wymagań określonych przez zamawiającego - przyp. wł.), lub gdy te oświadczenia lub
dokumenty są niekompletne, zamawiający ma obowiązek wezwać wykonawcę do ich
złożenia lub uzupełnienia lub do złożenia wyjaśnień.
Zdaniem Odwołującego nie ulega wątpliwości, że wskazanie adresu strony internetowej, na
której zamieszczone są parametry techniczne oferowanych aparatów telefonicznych, służyć
miało weryfikacji spełniania przez oferowane urządzenia wymagań określonych w Opisie
przedmiotu zamówienia (który stanowi załącznik nr 1 do SIWZ). Wynika to również wprost z
informacji o odrzuceniu oferty Odwołującego z dnia 22 stycznia 2021 r., gdzie Zamawiający
wskazał, że „W związku z tym, że Zamawiający nie mógł dokonać weryfikacji parametrów
technicznych zaoferowanych przez Wykonawcę modeli aparatów telefonicznych pod kątem
wymagań Zamawiającego określonych w Opisie Przedmiotu Zamówienia, Oferta
Wykonawcy podlega odrzuceniu.” Zamawiający dał więc jednoznaczny wyraz co do tego, w
jaki sposób interpretuje i jak klasyfikuje adres strony internetowej z parametrami aparatów
t
elefonicznych, którego podania oczekiwał w treści formularza ofertowego. Zamawiający
wskazał jednoznacznie, że jest to dokument, o których mowa w art. 25 ust. 1 pkt 2 Pzp.
Skoro adres
strony internetowej miał zostać wskazany w celu potwierdzenia spełniania przez
oferowane produkty zgodności z wymogami SIWZ, to tym samym czynność odrzucenia
oferty jest przedwczesna i jednocześnie narusza ona obowiązek wynikający z treści art. 26
ust. 3 w zw. z art. 25 ust. 1 pkt 2 Pzp.
Odwołujący powołał się na wyrok Krajowej Izby
Odwoławczej z dnia 19 czerwca 2019 r., sygn. akt: KIO 1025/19, wyrok z dnia 30 kwietnia
2019 r., sygn. akt: KIO 713/19.
Zdaniem Odwołującego uzupełnieniu podlegają dokumenty dotyczące spełniania przez
oferowane dostawy, usługi i roboty budowlane wymagań określonych przez zamawiającego
np. karty katalogowe, opisy, certyfikaty, to tym bardziej uzupełnieniu podlegają informacje
pozwalające uzyskać dostęp do informacji umożliwiających taką weryfikację np. adres strony
internetowej zawierającej informacje o parametrach aparatów telefonicznych. Charakteru
przedmiotowego dokumentu nie zmienia pouczenie zawarte w formularzu ofertowym, w
którym Zamawiający wskazał na sankcję za brak podania przedmiotowych informacji -
odrzucenie oferty na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 Pzp jako niezgodnej z SIWZ.
Zamawiający nie może bowiem swoją arbitralną decyzją zmieniać zasad wynikających
wprost z Pzp.
Odwołujący powołał się na wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 18
stycznia 2017 r., sygn. akt KIO 26/17.
W ocenie Odw
ołującego czynność Zamawiającego polegająca na odrzuceniu oferty
Odwołującego jako niezgodnej z SIWZ była bezzasadna i przedwczesna. Zamawiający w
pierwszej kolejności powinien wezwać T-Mobile na podstawie art. 26 ust. 3 z zw. z art. 25
ust. 1 pkt 2 Pzp do
uzupełnienie oświadczenia w zakresie adresu strony internetowej
służącej do weryfikacji parametrów oferowanych urządzeń, czego zaniechał.
Zarzut naruszenia art. 87 ust. 2 pkt 3 Pzp (zarzut ewentualny - na wypadek
nieuwzględnienia
zarzutu naruszenia art. 26 ust. 3 w zw. z art. 25 ust. 1 pkt 2 Pzp).
Odwołujący wskazał, że na wypadek, gdyby Izba uznała, że adres URL strony internetowe,
na której zamieszczone są parametry techniczne oferowanych urządzeń, stanowi treść oferty
i nie podlega uzupełnieniu, a co za tym idzie, że zarzut naruszenia art. 26 ust. 3 w zw. z art.
25 ust. 1 pkt 2 Pzp jest bezzasadny, istotne jest wskazanie na możliwość poprawienia oferty
na podstawie art. 87 ust. 2 pkt 3 Pzp.
W ocenie Odwołującego w przedmiotowym stanie
faktycznym
Zamawiający dokonał odrzucenia oferty T- Mobile wskazując na art. 89 ust. 1 pkt
2 Pzp. Podany przez Zamawiającego, jako podstawa prawna odrzucenia przepis art. 89 ust.
1 pkt 2 Pzp, wprost odsyła do art. 87 ust. 2 pkt 3 Pzp, co oznacza, że odrzuceniu podlega
wyłącznie oferta, której treść jest niezgodna z treścią SIWZ, w sposób zasadniczy i
nieusuwalny, gdyż obowiązkiem Zamawiającego jest poprawienie w złożonej ofercie
niezgodności z SIWZ niemających istotnego charakteru.
Odwołujący zaznaczył, że omyłkowo nie wskazał w treści formularza ofertowego
wymaganego przez Zamawiającego adresu strony internetowej, na której zamieszczone są
parametry techniczne oferowanych urządzeń. Odwołujący podkreślił jednak, że jest to
uchybienie o charakterze wyłącznie formalnym, pobocznym, nie wpływającym na treść oferty
i zobowiązania Odwołującego. Informacje na temat parametrów technicznych aparatów
telefonicznych są bowiem powszechnie dostępne na stronach internetowych producentów i
operatorów, więc dostęp do nich nie jest w jakikolwiek sposób utrudniony. Odwołujący
wskazał w treści oferty konkretne modele oferowanych urządzeń, więc Zamawiający mógł z
łatwością pozyskać informacje na temat ich parametrów technicznych. Odwołujący powołał
się na wyrok Krajowej Izba Odwoławczej z dnia 24 lipca 2020 r., sygn. akt: KIO 1428/20 oraz
wyrok z dnia 15 stycznia 2020 r., sygn. akt: KIO 2657/19.
Odwołujący wskazał, że przedmiotowa omyłka polegająca na niewskazaniu w formularzu
ofertowym adresu strony internetowej, na której zamieszczone są parametry techniczne
zaoferowanych modeli urządzeń nie była zamierzona. Nieracjonalnym byłoby bowiem
podejmowanie przez T-
Mobile wysiłku związanego ze złożeniem oferty i ponoszenie z tego
tytułu kosztów, gdyby jego zamiarem było doprowadzenia do odrzucenia oferty. Odwołujący
powołał się na wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 23 maja 2017 r. sygn. akt KIO
Omyłka występująca w ofercie T-Mobile spełnia wszystkie w/w przesłanki do
poprawienia jej w trybie art. 87 ust. 2 pkt 3 Pzp tj. zaistnienie o
myłki, omyłka niebędąca
oczywistą omyłką rachunkową ani pisarską, omyłka polegająca na niezgodności oferty ze
specyfikacją istotnych warunków zamówienia. Zamawiający wymagał wskazania w
formularzu ofertowym adresu URL strony internetowej, na której zamieszczone są parametry
techniczne zaoferowanych modeli urządzeń. Odwołujący omyłkowo nie wskazał
przedmiotowej strony internetowej. W związku z tym bez wątpienia doszło do zaistnienia
omyłki. Oczywistym jest, że przedmiotowa omyłka nie ma charakteru omyłki pisarskiej ani
rachunkowej.
Nie ulega również wątpliwości fakt, że popełniona przez T-Mobile omyłka
powoduje, że oferta Odwołującego jest niezgodna z treścią SIWZ. Sam Zamawiający
zakwalifikował ją bowiem jako niezgodność oferty z SIWZ. Zdaniem Odwołującego brak jest
również konsekwencji dokonanej poprawy w postaci istotnej zmiany treści oferty.
Zdaniem Odwołującego poprawienie omyłki w pkt 6 formularza ofertowego nie spowoduje
zmiany zobowiązania T-Mobile. Odwołujący wskazał w treści oferty konkretne modele
urządzeń, a zatem przedmiot świadczenia został jednoznacznie zdefiniowany. Fakt, że w
treści oferty brakuje strony internetowej, na której można zweryfikować parametry techniczne
aparatów, nie wpływa na przedmiot zobowiązania, którego wykonanie zadeklarował
Odwołujący. W wyniku poprawienia omyłki nie doszłoby również do zmiany oświadczenia
woli T-
Mobile, co do zaoferowanego sposobu spełnienia świadczenia. Przedmiot
świadczenia, który otrzyma Zamawiający jest wciąż ten sam. Omyłkowo pominięty adres
strony in
ternetowej stanowi uchybienie formalne, a nie merytoryczne i nie ma związku z
realizacją przedmiotu zamówienia przez wykonawcę. Ponadto Odwołujący wskazał, że
dodany nowelizacją z dnia 22 czerwca 2016 r. art. 144 ust. 1e Pzp zawiera katalog zmian
umowy, kt
óre należy uznać za istotne. Przepis ten można traktować jako wskazówkę
interpretacyjną również przy dokonywaniu oceny istotności omyłki znajdującej się w ofercie.
W świetle wymienionych w tym przepisie przypadków, omyłkę - brak w treści oferty
Odwołującego - należy uznać za nieistotną.
Zdaniem Odwołującego omyłka występująca w ofercie Odwołującego nadaje się do
poprawienia przez Zamawiającego. T-Mobile wskazał w treści oferty konkretne modele
oferowanych telefonów. Informacje na temat parametrów technicznych oferowanych
urządzeń znajdują się na stronie internetowej T-Mobile oraz producentów aparatów. W
związku z tym dostęp do nich jest powszechny i nie wymaga podejmowania szeregu
sk
omplikowanych czynności czy poszukiwań. W okolicznościach danej sprawy poprawienie
omyłki nie będzie oznaczało konieczności prowadzenia niedozwolonych negocjacji z
Zamawiającym, o których mowa w art. 87 ust. 1 ustawy Pzp, a w konsekwencji nie zostanie
naru
szona zasada równego traktowania wykonawców wynikająca z art. 7 ust. 1 ustawy Pzp.
Zamawiający miał bowiem możliwość samodzielnego poprawienia omyłki poprzez wskazanie
strony internetowej wykonawcy i
nie musiało to być poprzedzone jakimikolwiek
wyjaśnieniami ze strony Odwołującego.
W ocenie Odwołującego w przedmiotowym stanie faktycznym zaistniały więc wszelkie
przesłanki do zastosowania art. 87 ust. 2 pkt 3 Pzp. Zamawiający miał więc obowiązek do
poprawienia w ofercie Odwołującego omyłki polegającej na pominięciu adresu URL strony
internetowej zawierającej parametry techniczne zaoferowanych modeli aparatów
telefonicznych, czego zaniechał. Ponadto w informacji o odrzuceniu oferty z dnia 22 stycznia
2021 r. nie wskazał w uzasadnieniu przyczyn zaniechania skorzystania z art. 87 ust. 2 pkt 3
Pzp.
Izba ustaliła co następuje:
Z uwagi na datę wszczęcia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego (30 grudnia
2020 r.) w niniejszej sprawie ma zastosowanie art. 90
ust. 1 ustawy z dnia 11 września 2019
r. Przepi
sy wprowadzające ustawę - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. poz. 2020 ze
zm.), który stanowi, że do postępowań o udzielenie zamówienia, o których mowa w ustawie
prawo zamówień publicznych z dnia 29 stycznia 2004 r., wszczętych i niezakończonych
przed dnie
m 1 stycznia 2021 r. stosuje się przepisy dotychczasowe, tj. przepisy ustawy z
dnia 29 stycznia 2004 r. -
Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2019 r., poz. 1843 ze zm.),
zwanej dalej „Pzp”.
Z
godnie natomiast z art. 92 ust. 2 ustawy z dnia 11 września 2019 r. Przepisy
wprowadzające ustawę - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. poz. 2020 ze zm.), do
postępowań odwoławczych wszczętych po dniu 31 grudnia 2020 r., dotyczących postępowań
o udzielenie zamówienia wszczętych przed dniem 1 stycznia 2021 r., stosuje się przepisy
ustawy
z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. poz. 2019 ze zm.),
zwanej dalej „nPzp”.
Izba stwierdziła, że Odwołujący wykazał posiadanie legitymacji uprawniającej do wniesienia
odwołania, stosownie do art. 505 ust. 1 nPzp.
Izba ustaliła, że Zamawiający prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego
o udzielenie
zamówienia na świadczenie Usług telefonii komórkowej i Internetu
bezprzewodowego oraz dostawa fabrycznie nowych aparatów telefonicznych, kart SIM
przez
naczonych do aparatów telefonicznych oraz kart SIM przeznaczonych do Internetu
bezprzewodowego dla Centrum Unijnych Projektów Transportowych.
Izba ustaliła, że w Załączniku nr 1 (Opis Przedmiotu Zamówienia) do SIWZ w pkt III,
Zamawiający określił swoje wymagania odnośnie aparatów telefonicznych. Zamawiający
wskazał, że wykonawca przestawi w Formularzu ofertowym wykaz co najmniej trzech modeli
aparatów telefonicznych (z czego min. jeden z systemem Android oraz min. jeden z
systemem IOS), z
pośród których Zamawiający, po zawarciu Umowy, dokona wyboru
dowolnej ilości dwóch modeli aparatów z pośród trzech zaoferowanych. Zamawiający określił
wymagania minimalne dotyczące urządzeń.
Izba ustaliła, że w pkt 6 Formularza oferty (załącznik nr 2 do SIWZ), wykonawca precyzował
jakie aparaty telefoniczne oferuje Zamawiającemu. Zamawiający wymagał określenia:
L.p
Asortyment
Model zaoferowanego
Urządzenia
Dodatkowe wyposażenie
(należy wyszczególnić wszystkie elementy
kompatybilnego wyposażenia)
Fabrycznie nowy
aparat telefoniczny
wraz z kompatybilnym
wyposażeniem (w tym
szkło hartowane)
Model I ……………………….…………..
Model II …………….……………………
Model III …………….……………………
1. ……………………………….
2…………………………………
3. ……………………………….
Parametry techniczne
zaoferowanych modeli aparatów
telefonicznych zamieszczone są na
stronie internetowej pod adresem
URL: ……………………….
Zamawiający poczynił następujące zastrzeżenia w pkt 6:
Należy wskazać dane zaoferowanych aparatów telefonicznych oraz jego wyposażenia. W
przypadku, gdy Wykonawca nie wsk
aże któregokolwiek z wymaganych elementów lub
elementy te będą nieczytelne, Zamawiający odrzuci ofertę na podstawie art. 89 ust. 1 pkt
2 ustawy Pzp.
Należy wskazać adres strony internetowej Wykonawcy. W przypadku, gdy Wykonawca nie
wskaże adresu stron/y internetowej zawierającej dane techniczne oferowanych produktów,
Zamawiający odrzuci ofertę na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp.
W przypadku, gdy Wykonawca nie wypełni wymaganej wielkości pakietu lub zaoferowana
wielkość pakietu nie będzie mieściła się w wymaganej wielkości, oferta Wykonawcy zostanie
odrzucona na podstawie art. 89 ust.1 pkt 2 ustawy Pzp.
Izba ustaliła, że w postępowaniu zostały złożone 3 oferty. Odwołujący złożył załącznik nr 2 –
Formularz oferty. W pkt 6 Formularz oferty Odwołujący sprecyzował wszystkie trzy modele
aparatów telefonicznych jakie oferuje Zamawiającemu. W kolumnie „Dodatkowe
wyposażenie”, Odwołujący nie wskazał strony internetowej z informacją o parametrach
technicznych oferowanych urządzeń.
Izba zważyła co następuje:
Biorąc pod uwagę zgromadzony w sprawie materiał dowodowy, poczynione ustalenia
faktyczne oraz orzekając w granicach zarzutów zawartych w odwołaniu, Izba stwierdziła, że
zarzut podniesiony w odwołaniu jest zasadny.
W ocenie Izby kluczowe dla rozstrzyg
nięcia sporu pomiędzy stronami są następujący
przepisy ustawy Pzp
. Art. 25 ust. 1 ustaw Pzp, który wskazuje, że w postępowaniu o
udzielenie
zamówienia zamawiający może żądać od wykonawców wyłącznie oświadczeń lub
dokumentów niezbędnych do przeprowadzenia postępowania tj. m.in. oświadczeń i
dokumentów potwierdzających spełnianie przez oferowane dostawy, usługi lub roboty
budowlane wymagań określonych przez zamawiającego. Drugi kluczowy przepis to art. 26
ust. 3 ustawy Pzp, który stanowi, że jeżeli wykonawca nie złożył oświadczenia, o którym
mowa w art. 25a ust. 1
, oświadczeń lub dokumentów potwierdzających okoliczności, o
których mowa w art. 25 ust. 1, lub innych dokumentów niezbędnych do przeprowadzenia
postępowania, oświadczenia lub dokumenty są niekompletne, zawierają błędy lub budzą
wskazane przez
zamawiającego wątpliwości, zamawiający wzywa do ich złożenia,
uzupełnienia lub poprawienia lub do udzielania wyjaśnień w terminie przez siebie
wskazanym, chyba że mimo ich złożenia, uzupełnienia lub poprawienia lub udzielenia
wyjaśnień oferta wykonawcy podlega odrzuceniu albo konieczne byłoby unieważnienie
postępowania. Ponadto, Izba wskazuje, że art. 26 ust. 3 ustawy Pzp statuuje obowiązek
zamawiającego do wezwania wykonawców do uzupełnienia dokumentów podmiotowych i
przedmiotowych oraz pełnomocnictw (tak m.in. SO w Katowicach w wyr. z 11.4.2013 r., XIX
Ga 179/13).
Instytucja wezwania do uzupełniania dokumentów i oświadczeń stanowi jeden z
kluczowych elementów udzielania zamówienia publicznego, zapobiega eliminowaniu z
udziału w postępowaniu wykonawców zdolnych do wykonania zamówienia, którzy składając
oferty popełnili błędy natury formalnej, przez co wpływa na zwiększenie konkurencyjności.
Z
amawiający może żądać uzupełnienia tych samych dokumentu tylko raz w toku
postępowania o udzielenie zamówienia publicznego (tak m.in. wyr. KIO 410/12, KIO 424/12,
KIO 2458/13), co gwarantuje zachowanie
zasady równego traktowania wykonawców i
uczciwej konkurencji.
Izba podkreśla, że instytucja uzupełniania dokumentów uregulowana w art. 26 ust. 3 ustawy
Pzp nie może prowadzić do zmiany treści oferty. Uzupełnienie dokumentów
potwierdzających cechy oferowanych produktów, usług czy robót budowlanych nie może
prowadzić do zmiany zaoferowanego produktu, usługi czy sposobu wykonania robót
budowlanyc
h, byłoby to bowiem złamaniem normy wyrażonej w art. 87 ust. 1 ustawy Pzp.
Mając na uwadze powyższe, Izba wskazuje po pierwsze, że Odwołujący w sposób
wymagany przez Zamawiającego sprecyzował jakie urządzenia oferuje Zamawiającego. W
Formularzu oferty, O
dwołujący określił trzy modele oferowanych urządzeń. Zamawiający nie
zakwestionował oświadczenia Odwołującego w tym zakresie. Uznać więc należy, że
wykonawca w sposób prawidłowy i zgodny ze SIWZ określił co oferuje Zamawiającemu. Po
drugie, Izba wskazuje,
że jedynym brakiem w Formularzu oferty było niewskazanie przez
Odwołującego adresu strony internetowej, na której dostępne są parametry techniczne
oferowanych modeli aparatów telefonicznych. Jak wskazał Zamawiający, poprzez stronę
internetową wskazaną przez wykonawcę w Formularzu oferty zamierzał weryfikować
parametry techniczne oferowanych urządzeń względem wymagań zawartych w OPZ. Tym
samym, w ocenie Izby,
strona internetowa służąca do weryfikacji czy oferowane urządzenia
spełniają wymagania zmawiającego stanowi odpowiednik karty katalogowej urządzenia i
podlega uzupełnieniu w trybie art. 26 ust. 3 ustawy Pzp, w przypadku jej niewskazania przez
wykonawcę w Formularzu oferty.
Izba podkreśla, że art. 25 ust. 1 ustawy Pzp uprawnia Zamawiającego do żądania od
wykonawców dokumentów przedmiotowych na potwierdzenie, że oferowany przedmiot
zamówienia spełnia wymagania określone w SIWZ. W analizowanej sprawie, Zamawiający w
celu potwierdzenia, że oferowane urządzenia spełniają wymagania Zamawiającego, żądał
wskaza
nia strony internetowej, na której dostępne są informacje o parametrach technicznych
urządzeń. Ta strona internetowa stanowi odpowiednik karty katalogowej i należy uznać jak
za dokument przedmiotowy,
którego rolą jest wykazanie spełnienia danego parametru
technicznego oferowanego urządzenia. W konsekwencji podlega ona uzupełnieniu w trybie
art. 26 ust. 3 ustawy Pzp.
Izba wskazuje, że sankcję określoną przez Zamawiającego w Formularzu oferty za brak
wskazania adresu strony internato
wej należy uznać za nieskuteczną, gdyż pozostaje w
sprzeczności z art. 26 ust. 3 Pzp w zw. z art. 25 ust. 1 pkt 2 Pzp i prowadzi do
nieuprawnionego rozszerzenia przesłanek odrzucenia oferty określonych w Pzp.
Zamawiający jest autorem SIWZ, kształtuje jej postanowienie, jednakże swoboda
Zamawiającego z tym zakresie jest ograniczona przepisami ustawy Pzp. Skoro zaś
ustawodawca w art. 26 ust. 3 Pzp
wskazał, że zamawiający wzywa wykonawcę, który nie
złożył m.in. oświadczeń lub dokumentów potwierdzających okoliczności, o których mowa w
art. 25 ust. 1 (w tym m.in. dot. spełniania przez oferowane dostawy, usługi lub roboty
budowlane wymagań określonych przez zamawiającego), lub gdy te oświadczenia lub
dokumenty są niekompletne, do ich złożenia lub uzupełnienia lub do złożenia wyjaśnień, to
poprzez postanowienia SIWZ Zamawiający nie może wyłączać stosowania ww. regulacji.
Zdaniem Izby strona internetowa, jaką wykonawca miał określić w Formularzu oferty, na
której zamieszczone są parametry techniczne oferowanych aparatów telefonicznych, miała
na celu weryfikację spełniania przez oferowane urządzenia wymagań określonych w Opisie
przedmiotu zamówienia (który stanowi załącznik nr 1 do SIWZ). Okoliczność tą potwierdza
wprost Zamawiający w informacji o odrzuceniu oferty Odwołującego z dnia 22 stycznia 2021
r., gdzie Zamawiający wskazał, że „W związku z tym, że Zamawiający nie mógł dokonać
weryfikacji parametrów technicznych zaoferowanych przez Wykonawcę modeli aparatów
telefonicznych pod kątem wymagań Zamawiającego określonych w Opisie Przedmiotu
Zamówienia, Oferta Wykonawcy podlega odrzuceniu.” Skoro adres strony internetowej miał
zostać wskazany w celu potwierdzenia spełniania przez oferowane produkty zgodności z
wymogami SIWZ, to tym samym czynność odrzucenia oferty jest przedwczesna i
jednocze
śnie narusza ona obowiązek wynikający z treści art. 26 ust. 3 w zw. z art. 25 ust. 1
pkt 2 Pzp.
Okoliczność, iż informacja ta znajduje się w Formularzu oferty nie oznacza, że
stanowi ona treść oferty. Ocena znaczenia danej informacji nie następuje poprzez jej nazwę,
ale charakter i znaczenia takiej informacji w postępowaniu. W analizowanym stanie
faktycznym, strona internetowa służy weryfikacji parametrów technicznych i podlega
uzupełniniu na podstawie art. 26 ust. 3 ustawy Pzp.
W ocenie Izby
czynność Zamawiającego polegająca odrzucenia oferty Odwołującego jako
niezgodnej z SIWZ była bezzasadna i przedwczesna. Izba nakazała Zamawiającemu
wezwanie wykonawcy T-Mobile na podstawie art. 26 ust. 3 z zw. z art. 25 ust. 1 pkt 2 Pzp do
uzupełnienia oświadczenia w zakresie adresu strony internetowej służącej do weryfikacji
parametrów oferowanych urządzeń i ponownego dokonania badania i ocen ofert złożonych
w postępowaniu.
Odnośnie zarzut naruszenia art. 89 ust 1 pkt 2 ustawy Pzp w zw. z art. 87 ust. 1 pkt 3 ustawy
Pzp, to zarzut został zgłoszony przez Odwołującego na wypadek nieuwzględnienia przez
Izbę zarzutu naruszenia art. 26 ust. 3 w zw. z art. 25 ust. 1 pkt 2 Pzp. Ponieważ Izba uznała
zarzut naruszenia art. 26 ust. 3 w zw. z art. 25 ust. 1 pkt 2 Pzp za zasadny, rozstrzyganie o
zarzucie
ewentualnym stało się bezprzedmiotowe w okolicznościach omawianej sprawy.
Mając na uwadze powyższe, Izba orzekła jak w sentencji.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono stosownie do jego wyniku na podstawie
art. 557
i 575 ustawy Prawo zamówień publicznych z 2019 r. oraz § 5 pkt 1 i 2 lit. b) w zw. z
§ 7 ust. 1 pkt 1 Rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów w sprawie szczegółowych rodzajów
kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania
wpisu od odwołania z dnia 30 grudnia 2020 r. (Dz. U. z 2020 r. poz. 2437).
Przewodniczący: ……………………………….………