Sygn. akt: KIO 2807/21
WYROK
z dnia 25
października 2021 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Beata Konik
Protokolant:
Aldona Karpińska
po rozpoznaniu na rozprawie 20
października 2021 r. w Warszawie odwołania wniesionego
do Prezesa Kra
jowej Izby Odwoławczej 23 września 2021 roku przez odwołującego NDI
spółkę akcyjną z siedzibą w Sopocie w postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego
Tramwaje Śląskie spółkę akcyjną z siedziba w Chorzowie, przy udziale wykonawcy
Przedsiębiorstwa Inżynieryjnych Robót Kolejowych „TOR-KRAK” spółki z ograniczoną
odpowiedzialnością z siedzibą w Krakowie zgłaszającego przystąpienie do postępowania
odwoławczego po stronie Odwołującego,
orzeka:
1. Oddala
odwołanie.
Kosztami postępowania odwoławczego obciąża Odwołującego i:
z
alicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 20 000 zł 00 gr
(słownie: dwadzieścia tysięcy złotych, zero groszy) uiszczoną przez
O
dwołującego tytułem wpisu od odwołania, po 3 600 zł 00 gr (słownie: trzy
tysiące sześćset złotych, zero groszy), stanowiącą koszt poniesiony przez
Zamawiającego oraz przez Odwołującego z tytułu zastępstwa przed Izbą.
zasądza od odwołującego NDI spółki akcyjnej z siedzibą w Sopocie na rzecz
zamawiającego Tramwajów Śląskich spółki akcyjnej z siedzibą w Chorzowie
kwotę 3 600 zł 00 gr (słownie: trzy tysiące sześćset złotych, zero groszy),
stanowiącą koszt poniesiony przez Zamawiającego z tytułu zastępstwa przed
Izb
ą.
Stosownie do art. 579 ust. 1 i art. 580 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo
zamówień publicznych (Dz.U. z 2019 r. poz. 2019), na niniejszy wyrok - w terminie 14 dni
od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący: ……………………..…
Sygn. akt: KIO 2807/21
UZASADNIENIE
Tramwaje Śląskie spółka akcyjna z siedziba w Chorzowie, (dalej: „Zamawiający”)
prowadzi w trybie przetargu nieograniczonego
o udzielenie zamówienia publicznego pn.:
„Budowa linii tramwajowej wzdłuż ul. Grundmanna w Katowicach. Połączenie dwóch
magistralnych linii
tramwajowych funkcjonujących w układzie wschód zachód biegnących ul.
Chorzowską i ul. Gliwicką”” zadanie nr 9, w ramach Projektu pn.: „Zintegrowany Projekt
modernizacji i rozwoju infrastruktury tramwajowej w
Aglomeracji Śląsko Zagłębiowskiej wraz
z zakupem taboru tramwajowego etap I”, nr postępowania: UE/JRP/B/428/20 21.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii
Europejskiej z 15
września 2021 r. nr 2021/S 179-467012.
Przedmiotowe postępowania o udzielenie zamówienia publicznego jest prowadzone
na podstawie ust
awy z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych (Dz.U. z 2019
r. poz. 2019 ze zm.), tj. z dnia 18 maja 2021 r. (Dz.U. z 2021 r. poz. 1129), dalej jako „ustawa
Pzp”.
W postępowaniu tym wykonawca NDI spółka akcyjna z siedzibą w Sopocie (dalej:
„Odwołujący”) 23 września 2021 roku złożył odwołanie do Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej wobec treści Specyfikacji Warunków Zamówienia (dalej: „SWZ”), w tym wobec
treści wzoru umowy stanowiącego załącznik nr 8 do SWZ, zór umowy) w następującym
zakresie:
1. § 1 ust. 11 pkt a)-b) Wzoru umowy w zakresie w jakim przerzuca na wykonawcę
robót budowlanych ryzyko związane z oceną rzetelności i wystarczalności dostarczonej
przez Zamawiającego dokumentacji projektowej;
2. § 1 ust. 12 Wzoru umowy o treści: „Wykonawca zobowiązany jest do wykonania w
ramach wynagrodzenia określonego w § 9 ust. 1, obowiązków spoczywających na nim, w
tym wynikających z Umowy, przepisów prawa, aktów administracyjnych i zasad sztuki
budowlanej, a także wszelkich prac niezbędnych do wykonania Przedmiotu Umowy również
tych, których konieczność ujawni się w trakcie realizacji robót objętych Umową, a które
posiadający odpowiednią wiedzę i doświadczenie Wykonawca powinien był przewidzieć na
podstawie dokumentacji pro
jektowej, obowiązujących przepisów techniczno - budowlanych i
administracyjnych, jak również wiedzy i doświadczenia” – w zakresie w jakim przerzuca na
wykonawcę ryzyko, w tym także finansowe, niejednoznacznego, niewyczerpującego i
utrudniającego uczciwą konkurencję opisania przedmiotu zamówienia;
3. § 8 ust. 7 i 9 w zw. z § 5 ust. 6 w zw. z § 10 ust. 2 Wzoru umowy w zakresie w
jakim uzależnia dokonanie odbioru robót, a także dokonanie zapłaty wynagrodzenia
należnego wykonawcy za zrealizowanie przedmiotu Umowy w całości lub w części, od
zatwierdzenia przez Zamawiającego robót bez jakichkolwiek zastrzeżeń, tj. „gdy nie stwierdzi
się żadnych wad ani usterek w przedmiocie odbioru”;
4. § 14 ust. 1 pkt a)- c) oraz k) Wzoru Umowy w zakresie w jakim postanowienia te
przewidują rażąco wygórowane kary umowne.
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie:
art. 431 PZP oraz art. 647 KC, art. 651 KC oraz art. 354 § 1 i 2 KC w zw. z art. 353
KC w zw. z art. 8 ust. 1 PZP
– poprzez sformułowanie projektowanych postanowień
Wzoru umowy w sposób sprzeczny z istotą umowy o roboty budowlane, jak również
wbrew
zasadom współdziałania stron umowy w sprawie zamówienia publicznego i
swobody kontraktowani
a poprzez nieuprawnione przerzucanie na wykonawcę robót
budowlanych odpowiedzialności w zakresie weryfikacji dostarczonej przez
Zamawiającego dokumentacji projektowej;
2) art. 433 pkt 3) w zw. z art. 99 ust. 1 i 4 PZP w zw. z art. 16 PZP oraz art. 3531 KC w
zw. z art. 8 ust. 1 PZP
– poprzez nieuprawnione przerzucanie na wykonawcę
odpowiedzialności za okoliczności leżące wyłącznie po stronie Zamawiającego, a
związane z niejednoznacznym, niewyczerpującym, naruszającym reguły uczciwej
konkurencji opisaniem przedm
iotu zamówienia, co znalazło odzwierciedlenie w
nałożonym na wykonawcę obowiązku uwzględnienia w ramach wynagrodzenia
umownego „wszelkich prac niezbędnych do wykonania Przedmiotu Umowy, jak
również tych, których konieczność ujawni się w trakcie realizacji robót objętych
Umową”, co skutkuje niemożliwością oszacowania zakresu tychże prac, a w
konsekwencji ich rzetelnej wyceny, prowadząc do nieporównywalności ofert, godząc
tym samym w zasadę uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców oraz
wykraczając poza zasadę swobody kontraktowania;
art. 431 PZP oraz art. 647 KC oraz art. 354 § 2 KC w zw. z art. 3531 KC w zw. z art. 8
ust. 1 PZP
– poprzez sformułowanie projektowanych postanowień Wzoru umowy w
sposób sprzeczny z istotą umowy o roboty budowlane, jak również wbrew zasadom
współdziałania stron umowy w sprawie zamówienia publicznego i swobody
kontraktowania poprzez brak nałożenia na Zamawiającego obowiązku odbioru robót
ergo zapłaty za nie wynagrodzenia w sytuacji zaistnienia wad nieistotnych możliwych
do usunięcia i umożliwiających Zamawiającemu użytkowanie Przedmiotu Umowy
zgodnie z przeznaczeniem;
art. 484 § 2 KC w zw. art. 3531 KC oraz w zw. z art. 58 KC w zw. z art. 8 ust. 1 PZP –
poprzez ustalenie wysokości kar umownych jako rażąco wygórowanych.
W
związku z powyższym zarzutem, Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i
nakazanie Zamawiającemu:
odnośnie do § 1 ust. 11 pkt a) Wzoru umowy – zmianę nadając mu następującą treść:
„Wykonawca, w ramach swojej najlepszej wiedzy w zakresie realizacji robót budowalnych,
oświadcza że:
a) zapoznał się ze wszystkimi dokumentami stanowiącymi integralną część Umowy, a w
szczególności z dokumentacją projektową, w sposób który pozwala realizować roboty
zgodnie z ich założeniami oraz zasadami sztuki budowlanej”;
odnośnie do § 1 ust. 11 pkt b) Wzoru umowy – usunięcie;
odnośnie do § 1 ust. 12 Wzoru umowy – zmianę nadając mu następującą treść:
„Wykonawca zobowiązany jest do wykonania w ramach wynagrodzenia określonego w § 9
ust. 1, obowiązków spoczywających na nim, w tym wynikających z Umowy, przepisów
prawa, aktów administracyjnych i zasad sztuki budowlanej”.
odnośnie do § 8 ust. 7 i 9 w zw. z § 5 ust. 6 w zw. z § 10 ust. 2 Wzoru umowy –
zmianę nadając im następującą treść:
„§ 8 ust. 7: Odbiór częściowy lub końcowy robót nastąpi, gdy nie stwierdzi się wad lub
usterek istotnych w przedmiocie odbioru z zastrzeżeniem ust. 8 i 9 niniejszego paragrafu”;
„§ 8 ust. 9: Jeśli w toku czynności odbioru zostaną stwierdzone wady nieistotne, to
Zamawiający:
a) jeżeli wady można usunąć i umożliwiają użytkowanie Przedmiotu Umowy zgodnie z
przeznaczeniem, dokona odbioru wyznaczając termin usunięcia wad;
b) jeżeli wad nie można usunąć i umożliwiają użytkowanie przedmiotu odbioru zgodnie z
przeznaczeniem i nie zagrażają bezpieczeństwu życia i zdrowia ludzi, Zamawiający dokona
odbioru będąc jednocześnie uprawnionym do odpowiedniego obniżenia wynagrodzenia
Wykonawcy”.
„§ 10 ust. 2: Podstawą do wystawienia faktury częściowej przez Wykonawcę za
wykonywanie Przedmiotu Umowy będzie zatwierdzony przez Zamawiającego protokół
odbioru robót budowlanych. Wykonawca zobowiązany jest do wystawienia faktury nie
później niż 30 dni od daty zatwierdzenia przez Zamawiającego protokołu odbioru robót
budowlanych”.
5) odnośnie do § 14 ust. 1 pkt a)- c) oraz k) Wzoru umowy – zmianę poprzez zrewidowanie
wysokości kar umownych w następujący sposób:
„a) za zwłokę w przedłożeniu harmonogramu, o którym mowa w § 1 ust. 4 lub jego korekty
lub aktualizacji zgodnie z postanowieniami § 1 ust. 5 i ust. 6 – w wysokości 0,05 %
wynagrodzenia brutto określonego w § 9 ust. 1, za każdy rozpoczęty dzień zwłoki po upływie
terminu określonego w § 1 ust. 4 lub odpowiednio w § 1 ust. 5 i ust. 6;
b) za zwłokę w wykonaniu całości Przedmiotu Umowy – w wysokości 0,1 % wynagrodzenia
brutto określonego w § 9 ust. 1, za każdy rozpoczęty dzień zwłoki, po upływie terminu
określonego w § 5 ust. 5;
c) za zwłokę w usunięciu wad stwierdzonych przy odbiorze, o których mowa w § 8 ust. 9 lit a)
lub ujawnionych w okresie gwarancji lub
rękojmi - w wysokości 0,03 % wynagrodzenia brutto
określonego odpowiednio w § 9 ust. 1, za każdy rozpoczęty dzień zwłoki, po upływie terminu
wyznaczonego na usunięcie wad;
k) za uchybienie przez Wykonawcę wymaganiu zatrudnienia przez Wykonawcę lub
Podwyko
nawcę na podstawie umowy o pracę pracowników fizycznych – bezpośrednio
wykonujących roboty określone w SWZ – jeżeli wykonanie tych czynności polega na
wykonywaniu pracy w sposób określony w art. 22 § 1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. –
Kodeks pracy (tekst jednolity Dz.U. z 2020 r. poz. 1320 ze zm.) -
w wysokości 0,5 % wartości
wynagrodzenia brutto, określonego w § 9 ust. 1 za każdy taki stwierdzony przypadek”;
a ponadto Odwołujący wniósł o:
nakazanie Zamawiającemu przekazania zmiany SWZ – treści Załącznika nr 8 tj.
Wzoru umowy niezwłocznie wszystkim wykonawcom oraz zamieszczenie jej na
stronie internetowej;
obciążenie w całości Zamawiającego kosztami postępowania, tj. zasądzenie od
Zamawiającego na rzecz Odwołującego kosztów wpisu od odwołania w wysokości
0.000,00 zł wraz z pozostałymi, uzasadnionymi kosztami postępowania
odwoławczego w tym kosztami dojazdu na rozprawę i wynagrodzeniem
pełnomocnika w wysokości określonej na podstawie rachunków przedłożonych do akt
sprawy na rozprawie.
W uzasadnieniu odwołania Odwołujący wskazał, co następuje.
W pierwszej kolejności Odwołujący wskazał, że ma interes we wniesieniu niniejszego
odwołania. Odwołujący jest przedsiębiorcą działającym na rynku budownictwa
infrastrukturalnego oraz potencjalnym wykonawcą niniejszego zamówienia. W przypadku
zatem złożenia atrakcyjnej pod względem cenowym i jakościowym oferty ma realną
możliwość uzyskania niniejszego zamówienia publicznego. Na skutek niezgodnych z wyżej
wskazanymi przepisami ustawy PZP działań Zamawiającego, Odwołujący może ponieść
szkodę w postaci braku możliwości złożenia oferty w niniejszym postępowaniu. Zdaniem
Odwołującego zamawiający opracował postanowienia Wzoru umowy w sposób przeczący
zasadom równoważenia interesów stron, zachowania uczciwej konkurencji, równego
traktowania wykonawców oraz przejrzystości, uniemożliwiając w istocie rzetelne
przygotowanie i złożenie porównywalnych ofert.
Odwołujący wskazał, że postanowienia Wzoru umowy stanowiące przedmiot tego
odwołania, mają charakter uniwersalny, pojawiając się w większości wzorów umów
sporządzonych w toku innych postępowań o udzielenie zamówień publicznych
prowadzonych przez Zamawiającego. Pomimo kierowania analogicznych wniosków o ich
zmianę lub usunięcie, także w innych postępowaniach postawa Zamawiającego jawi się jako
nieprzejednana, w istocie czyniąc wniesienie odwołania jako konieczne i w pełni
uzasadnione.
Ad zarzutu 1 i 2
Odwołujący wskazał, że w myśl art. 431 ustawy Pzp, Zamawiający i wykonawca
wybrany w postępowaniu o udzielenie zamówienia obowiązani są współdziałać przy
wykonaniu umowy w sprawie zamówienia publicznego, w celu należytej realizacji
zamówienia. Przepis ten usankcjonował obowiązującą uprzednio na gruncie Kodeksu
Cywilnego, a stosowaną odpowiednio w ramach zamówień publicznych, zasadę
współdziałania stron w realizacji zobowiązań zgodnie z ich treścią i w sposób odpowiadający
ich celowi społeczno-gospodarczemu oraz zasadom współżycia społecznego, a jeżeli istnieją
w tym zakresie ustalone zwyczaje
– także w sposób odpowiadający tym zwyczajom (art. 354
§ 1 i 2 KC).
Odwołujący wskazał, że wobec faktu iż przedmiotowe Zamówienie realizowane
będzie w formule „wybuduj”, obejmując realizację robót budowlanych na warunkach
określonych przez Zamawiającego, w zakresie zobowiązań tego ostatniego leży
sporządzenie i dostarczenie wykonawcy dokumentacji projektowej prawidłowej, rzetelnej i
nadającej się do wykonania przedmiotu umowy o roboty budowlane.
Odwołujący zwrócił uwagę, że wykonawca robót budowlanych na etapie przetargu nie
musi dysponow
ać specjalistyczną wiedzą z zakresu projektowania, a jedynie przygotować
ofertę zgodnie z wymaganiami określonymi przez samego zamawiającego; nie można
twierdzić, że na wykonawcy ciąży obowiązek szczegółowego sprawdzenia projektu
dostarczonego przez zamawi
ającego. Odwołujący wskazał, że pogląd ten znajduje swoje
uzasadnienie zarówno w doktrynie, jak i judykaturze. Jak wskazał Odwołujący punktem
wyjścia dla rozważań jest przyjęcie, że to na Zamawiającym spoczywa obowiązek
zorganizowania procesu budowlanego przez zapewnienie opracowania dokumentacji
projektowej przez osoby o odpowiednich kwalifikacjach zawodowych (tak m.in. D. Okolski
[w:] Umowa o roboty budowlane, rozdział 1 pkt 1.2, wyd. 9, Warszawa 2018). Następnie
Odwołujący przywołał stanowisko judykatury wskazując m.in. na to wyrażone przez Sąd
Najwyższy w wyroku z dnia 27 marca 2000 r. (sygn. akt III CKN 629/98) a także przez Sąd
Apelacyjny w Katowicach wyroku z dnia 22 listopada 2013 r. (sygn. akt V ACa 442/13)
Odwołujący wskazał, że wykonawca robót budowlanych ma zatem obowiązek sprawdzić, czy
dostarczone przez zamawiającego dokumenty są kompletne, czy są zatwierdzone przez
właściwy organy i czy nie zawierają wad lub błędów dających się zauważyć bez konieczności
posiadania wiadomości specjalnych (uprawnień projektanta). Odwołujący przywołał
stanowisko
Sądu Najwyższego wyrażone w wyroku z dnia 29 kwietnia 2016 r. (sygn. akt I
CSK 306/15),
wyrok Sądu Najwyższego z 27 marca 2000 r., III CKN 629/98, OSNC 2000, nr
9, poz. 173.
Mając na względzie powyższe, sformułowane przez Zamawiającego
postanowienia § 1 ust. 11 oraz § 1 ust. 12 Wzoru umowy w zakresie w jakim w sposób
nieuprawniony, wbrew istocie stosunku zobowiązaniowego, o którym mowa w art. 647 KC,
obarczają wykonawcę robót budowlanych obowiązkami w zakresie szczegółowej i
specjalistycznej weryfikacji dostarczonej przez Zamawiającego dokumentacji projektowej, a
nadto w zakresie w jakim przerzucają na wykonawcę obowiązek przewidzenia „wszelkich
prac niezbędnych do wykonania Przedmiotu Umowy, jak również tych, których konieczność
ujawni się w trakcie realizacji robót objętych Umową” bez możliwości zmiany wynagrodzenia
jawi się, zdaniem Odwołującego, jako sprzeczne z ww. przepisami zarówno ustawy Pzp jak i
KC.
Odwołujący wskazał, że na mocy art. 99 ust. 1 i 4 Pzp Zamawiający zobowiązany jest
do opisania przedmiotu zamówienia w sposób jednoznaczny i wyczerpujący, za pomocą
dostatecznie dokładnych i zrozumiałych określeń, uwzględniając wymagania i okoliczności
mogące mieć wpływ na sporządzenie oferty, jak również w sposób nieutrudniający uczciwej
konkurencji.
Sytuacja, w której wykonawca ponosi niczym nieskrępowane ryzyko
przewidzenia (czy braku przewidzenia), a następnie skalkulowania wszelkich
niedookreślonych przez Zamawiającego prac godzi zdaniem Odwołującego w powyższe
postulaty, naruszając także zasadę przejrzystości oraz równego traktowania wykonawców, o
których mowa w art. 16 Pzp. Co więcej, każdy z oferentów będzie wyceniał nieznany zakres
prac, a zatem ocenie w ramach postępowania będą podlegać oferty zupełnie
nieporównywalne, w których jedni wykonawcy przejmą i wycenią większy poziom ryzyka, inni
zaś ograniczą owo ryzyko, niejako sztucznie zaniżając wartość oferty. Odwołujący wskazał
także, iż zgodnie z wprowadzoną do krajowego porządku prawnego na skutek implementacji
Dyrektywy 2014/24/UE w sprawie zamówień publicznych (Ustawa o zmianie ustawy - Prawo
zamówień publicznych oraz niektórych innych ustaw z dnia 22 czerwca 2016 r. (Dz.U. z 2016
r. poz. 1020)) zasadą przejrzystości przygotowania i przeprowadzenia postępowania o
udzielenia zamówienia publicznego – wymóg zachowania przejrzystości w działaniach
instytucji zamawiającej polega m.in. na upublicznieniu informacji o zamiarze udzielenia
zamówienia oraz przekazywaniu uczestnikom postępowania odpowiednich informacji o jego
przebiegu i podejmowanych decyzjach
. Odwołujący przywołał stanowisko TSUE wyrażone w
wyroku
z dnia16.2.2012 r. w sprawach połączonych C-72/10 i C-77/10, Marcello Costa (C-
72/10) i Ugo Cifone (C- 77/10), www.curia.europa.eu, pkt 73; z 3.12.2007 r. w sprawie C-
250/06, United Pan-
Europe Communications Belgium SA i inni v. państwo belgijskie, Zb.Orz.
2007, s. 1-11135 oraz w wyroku TSUE z 13.12.2007 r. w sprawie C-250/06, United Pan-
Europe Communications Belgium SA i inni v. p
aństwo belgijskie, Zb.Orz. 2007, s. 1-11135; z
16.2.2012 r. w sprawach połączonych C-72/10 i C-77/10, Marcello Costa (C-72/10) i Ugo
Cifone (C-77/10), www.curia.europa.eu, pkt 73).
Zdaniem Odwołującego na podstawie
sformułowanego przez Zamawiającego postanowienia § 1 ust. 12 Wzoru umowy, ani
Odwołujący, ani żaden inny wykonawca, nie jest w stanie właściwie określić zakresu prac do
wykonania i ich należycie wycenić. Innymi słowy, przedmiot zamówienia został przez
Zamawiającego opisany w sposób niejednoznaczny i niewyczerpujący, tym samym w
sposób utrudniający uczciwą konkurencję (art. 99 ust. 4 Pzp), godzący w zasady określone
w art. 16 Pzp
oraz prowadzący do nieporównywalności ofert. Jak wskazał Odwołujący,
w
prowadzenie takich obowiązków do umowy o roboty budowlane (tj. niedookreślenie
zakresu prac do wykonania i uniemożliwienie ich wyceny) jest również sprzeczne z istotą
stosunku zobowiązaniowego stron umowy o roboty budowlane (art. 647 KC). Odwołujący
wskazał, że podobny pogląd wyraziła Krajowa Izba Odwoławcza w wyroku z dnia 1 sierpnia
2013 r. (sygn. akt KIO 1711/13) oraz w wyroku z dnia 18 maja 2015 r. (sygn. akt KIO
Odwołujący podniósł również, iż przytoczone postanowienia Wzoru umowne stoją w
sprzeczności do dyrektywy zawartej w art. 433 pkt 3) Pzp zakazującej przerzucania na
wykonawcę pełnej odpowiedzialności tj. bez względu na okoliczności i przyczyny, naruszając
jednocześnie treść art. 473 KC regulującego ewentualne rozszerzenie odpowiedzialności
wykonawcy z powodu oznaczonych okoliczności, za które na mocy ustawy
odpowiedzialności nie ponosi. Odwołujący wskazał, że za klauzulę abuzywną uznać należy
regulację, na mocy której Wykonawca ponosi odpowiedzialność za okoliczności zależne
wyłącznie od Zamawiającego (a do tych niewątpliwie należy jednoznaczne i wyczerpujące
określenie przedmiotu zamówienia), jak również za te które nie wynikają z umowy (brak
doprecyzowania zakresu prac) i na
które Wykonawca nie ma wpływu. Przeciwny wniosek
prowadziłby, zdaniem Odwołującego, do niemającego oparcia w zapisach umownych
absolutnego rozszerzenia odpowiedzialności wykonawcy, tj. odpowiedzialności za zdarzenia,
za które nie ponosi odpowiedzialności na zasadach kodeksu cywilnego, w tym za zdarzenia,
na które nie ma jakiegokolwiek wpływu i co do których nie ma prawnego obowiązku
przeciwdziałania. Odwołujący podkreślił, iż na mocy projektowanych postanowień
umownych, wykonawca nie przyjmuje względem Zamawiającego odpowiedzialności za
niewykonanie lub za nienależyte wykonanie zobowiązania z powodu oznaczonych
okoliczności, za które na mocy ustawy odpowiedzialności nie ponosi. Jak wskazał
Odwołujący wymagałoby to wyraźnego sformułowania w umowie. Powyższy pogląd znajduje
potwierdzenie w orzecznictwie Sądu Najwyższego (por. np. wyrok Sądu Najwyższego - Izba
Cywilna z dnia 27 września 2013roku, sygn. akt I CSK 748/12), jak i w doktrynie (por. np. M.
Gutowski w kom. do art. 473 kc w M. Gutowski /red./, Kodeks cywilny. Tom II. Komentarz.
Art. 353
–626. Wyd. 2, Warszawa 2019). Zdaniem Odwołującego wobec definitywnej treści
obowiązującego od dnia 1.01.2021 roku art. 433 pkt 3) Pzp uznać należy, iż umowne
rozszerzenie odpowiedzialności za okoliczności leżące wyłącznie po stronie Zamawiającego
jest niedopuszczalne. W tym zakresie na mocy art. 8 ust. 1 PZP, art. 433 pkt 3) PZP stanowi
lex specialis w stosunku do art. 473 KC.
Odwołujący wskazał, że zakaz obciążania
wykonawcy odpowiedzialnością za uchybienia Zamawiającego wypływał także z
dotychczasowego orzecznictwa, m.in. w wyroku z dnia 17 czerwca 2016 r. (sygn. akt IV CSK
674/15), w którym Sąd Najwyższy uznał za niedopuszczalne przerzucenie na wykonawcę
odpowiedzialności za błędy, zaniechania i opóźnienia podjęcia decyzji bądź dostarczenia
dokumentacji wynikające z przyczyn leżących po stronie zamawiającego. Odwołujący
wskazał też na pogląd zaprezentowany w wyroku Krajowej Izby Odwoławczej z dnia
30.11.2018 r., sygn. akt KIO 2358/18, KIO 2369/18
. Odwołujący wskazał, że mimo, że
przywołane orzeczenie odnosi się do kwestii wykreślenia z treści umowy przepisu art. 357
KC, to jednak wyrażona w jego treści idea może w pełni odnosić się do stanu faktycznego w
niniejszym postępowaniu, zwłaszcza do ryzyk, które są niedookreślone w projekcie umowy i
rozłożone nierównomierne.
Wobec powyższego, Odwołujący wniósł o zmianę, względnie usunięcie
kwestionowanych postanowień Wzoru umowy jak wskazano powyżej, co uczyni zadość
istocie stosunku zobowiązaniowego stron umowy o roboty budowlane, a nadto doprowadzi,
iż składane w toku postępowania oferty będą miarodajne i porównywalne.
Ad zarzutu 3.
Odwołujący wskazał, że zgodnie z art. 647 KC jednym z podstawowych obowiązków
Inwestora w ramach umowy o roboty budowlane jest dokonanie
odbioru robót. Odbiór
wykonanych robót jest kwestią kluczową w relacjach Inwestor (Zamawiający) – wykonawca.
Dokonanie odbioru stanowi pokwitowanie spełnienia świadczenia wystawiane przez
Inwestora.
Odwołujący podniósł, iż zapis § 8 ust. 7 Wzoru umowy, który przewiduje, że
odbiór częściowy lub końcowy robót może nastąpić tylko wtedy, gdy nie stwierdzi się
żadnych wad ani usterek w przedmiocie odbioru jest sprzeczny z prawem, w szczególności z
art. 647 KC, jak również ugruntowaną linią orzeczniczą oraz wykracza poza dozwolone
granice zasady swobody umów. Podobnie ocenić należy, zdaniem Odwołującego, zapis § 10
ust. 2 zd. 1 w zakresie, w jakim przewiduje możliwość wystawienia przez wykonawcę faktury
częściowej za wykonywanie Przedmiotu Umowy dopiero w momencie zatwierdzenia przez
Zamawiającego bezusterkowego protokołu odbioru robót. Za sprzeczne z prawem, w
szczególności z art. 647 KC w ocenie Odwołującego uznać należy ponadto postanowienie §
8 ust. 9 Wzoru umowy w zakresie, w jakim przewiduje jedynie
dla Zamawiającego
dyskrecjonalne i arbitralne upoważnienie przemienne, tj. możliwość dokonania odbioru
końcowego w przypadku stwierdzenia wad nieistotnych i nie przewiduje dla Zamawiającego
obowiązku dokonania obioru końcowego w przypadku stwierdzenia wad nieistotnych.
Odwołujący przywołał stanowisko doktryny i judykatury. Odwołujący wskazał m.in. na pogląd
wyrażony w wyroku Sądu Najwyższego – Izba Cywilna z dnia 7 marca 2013 r. II CSK 476/12
oraz z dnia 12 marca 2021 r. w sprawie o sygn. akt V CSKP 14/21,
a także stanowisko
Krajowej Izby
Odwoławczej w wyroku z dnia 19.01.2021 r., sygn. akt KIO 3440/20.
Odwołujący wskazał, że z ww. obowiązkiem odbioru robót przez Zamawiającego
skorelowane jest ściśle uprawnienie wykonawcy do otrzymania należnego mu
wynagrodzenia za zrealizowany (nawet wadliwie) zakres prac.
Odwołujący wskazał, że
jednolicie przyjmuje się w judykaturze, strony nie mogą uzależnić wypłaty wynagrodzenia
należnego wykonawcy od braku jakichkolwiek usterek dzieła. Pogląd powyższy potwierdzony
zosta
ł także w najnowszym orzecznictwie Sądu Najwyższego, m.in. w wyroku z dnia 29
stycznia 2021 r. w sprawie o sygn. akt V CSKP 10/21 V CSKP 10/21.
Mając na względzie
powyższe postanowienie § 8 ust. 7 Wzoru umowy, statuujące iż „odbiór częściowy lub
końcowy może nastąpić tylko wtedy, gdy nie stwierdzi się żadnych wad ani usterek w
przedmiocie odbioru” pozostaje w sprzeczności z art. 647 Kodeksu Cywilnego, który
odwołuje się do „odbioru robót”, nie zaś do „bezusterkowego odbioru robót”. Odwołujący
podkreślił, że sądy konsekwentnie podnoszą, że nawet jeżeli strony w umowie postanowią
inaczej, Wykonawca może skutecznie domagać się wynagrodzenia, kiedy w protokole
odbioru stwierdzono, że roboty dotknięte są usterkami. Postanowienie przeciwne
skutkowałoby tym, że każde odstępstwo od stanu idealnego dawałoby Zamawiającemu
prawo praktycznie nieograniczonej odmowy odbioru.
Odwołujący wskazał, że narusza to
równowagę między Zamawiającym, a wykonawcą, pozostawiając tego ostatniego w
niepewności odnośnie do wynagrodzenia oraz zwrotu poniesionych wydatków. Nie bez
znaczenia zdaniem Odwołującego jest też specyfika Przedmiotu Umowy – wykonawca
realizuje złożony obiekt, z którego jedynie część może być objęta wadą istotną lub nieistotną,
a mimo to wykonawca pozbawiony zostanie prawa do wynagrodzenia niejako sankcyjnie.
Odwołujący podkreślił, iż wykonawca w istocie samodzielnie musi wyłożyć środki na
realizację zamówienia publicznego i dopiero środki te zostaną mu zwrócone w formie
wynagrodzenia. Uzależnienie odzyskania zainwestowanych środków od braku istnienia
jakichkolwiek wad stanowi rażące naruszenie równowagi stron i de facto przerzucenie
ciężaru i ryzyka finansowania inwestycji publicznej na podmiot prywatny – wykonawcę.
Odwołujący wskazał, że odwołanie w przedmiotowym § 8 ust. 7 Wzoru umowy do ust. 9
tegoż paragrafu nie tylko nie niweluje stanu niezgodności z prawem § 8 ust. 7, ale wręcz
potwierdza, iż § 8 ust. 7 Wzoru umowy jest sprzeczny z prawem – i tak samo w sprzeczności
z prawem pozostają zapisy § 8 ust. 9 Wzoru umowy. Z kolei w § 8 ust. 9 zawarto, zdaniem
Odwołującego, całkowicie arbitralne i dyskrecjonalne upoważnienie przemienne dla
Zamawiającego, z którego wynika, że w przypadku wady nieistotnej, Zamawiający jedynie
może dokonać odbioru końcowego, wyznaczając termin usunięcia wad. Nie wskazano przy
tym żadnych kryteriów, którymi Zamawiający miałby się kierować podejmując decyzję o
odbiorze lub odmowie odbioru w przypadku wady nieistotnej. W konsekwencji, w ocenie
Odwołującego, Zamawiający może arbitralnie i dyskrecjonalnie nie dokonać odbioru
końcowego w przypadku zaistnienia wady nieistotnej, pozbawiając tym samym wykonawcę
prawa do wynagrodzenia, które jest uzależnione od odbioru „bezusterkowego” nawet w
przypadku, całkowicie nieistotnej, niewielkiej, bagatelnej wady, nie mającej żadnego
znaczenia dla oceny należytego wykonania Przedmiotu Umowy i możliwości korzystania z
tego Przedmiotu Umowy przez Zamawiającego i innych użytkowników.
Odwołujący podkreślił, zgodnie z powyżej zaprezentowanym stanowiskiem
orzecznictwa,
że nie jest uprawniona odmowa dokonania odbioru robót budowlanych przez
Zamawiającego w przypadku gdy wykonane roboty mają wady, które mają charakter
nieistotny. Tym samym za niezbędne, w ocenie Odwołującego, uznać należy
zmodyfikowanie kwestionowanych po
stanowień umownych i dostosowanie ich do treści art.
647 KC.
Ad zarzutu 4.
W ocenie Odwołującego, sformułowane przez Zamawiającego zapisy § 14 ust. 1 lit.
a)-
c) i k) Wzoru umowy w zakresie w jakim przedstawiają wartości rażąco wygórowane,
żadną miarą nie przystają do wyartykułowanych na gruncie nowo obowiązującej ustawy Pzp
postulatów m.in. w zakresie równoważenia interesów stron. Odwołujący wskazał, że nie
powinno budzić wątpliwości, iż kary umowne nie powinny prowadzić do nieuzasadnionego
bogac
enia się zamawiającego. Odwołujący wskazał, że podstawowymi funkcjami kar
umownych są funkcje odszkodowawcza i dyscyplinująca, motywujące wykonawcę do
prawidłowego wykonania przedmiotu umowy, wobec czego powinny być one z nim
związane.
W zakresie niedopusz
czalności zastrzeżenia kary umownej jako rażąco wygórowanej
Odwołujący przywołał stanowisko Izby w wyroku z dnia 30 listopada 2017 r. w sprawie o
sygn. KIO 2219/17
. Zdaniem Odwołującego karanie wykonawcy niebagatelnymi karami za –
de facto
niewpływające na jakość i terminowość realizowanego przedmiotu umowy, jak
również niegenerujące po stronie Zamawiającego szkody – uchybienie wykonawcy w
zakresie obowiązku zatrudniania na podstawie umowy o pracy, czy przedkładania
aktualizacji harmonogramu, jawi się jako sprzeczne z art. 484 § 2 KC wobec czego winno
ulec zmianie zgodnie z żądaniem Odwołującego zawartym w petitum odwołania.
Zamawiający złożył odpowiedź na odwołanie, w której oświadczył, że uwzględnia
zarzuty wskazane w pkt 1, 2 i 4 petitum
odwołania oraz wnosi o oddalenie odwołania w
zakresie zarzutu wskazane w pkt 3 petitum
odwołania. Zamawiający wyjaśnił, że w wyroku z
dnia 18 października 2021 r. wydanym w sprawie o sygn. akt KIO 2809/21 Izba oddaliła
analogiczny zarzut wskazując w motywach ustnych rozstrzygnięcia, że stanowisko
odwołującego jest bezzasadne, gdyż postanowienia §8 wzoru umowy należy czytać w
całości. Z uwagi na tożsamość zaskarżonych postanowień w obu postępowaniach, w ocenie
Zamawiającego wyrok Izby w sprawie o sygn. akt KIO 2809/21 odnieść należy również do
przedmiotowej sprawy.
Pismem z 19 września 2021 r. Zamawiający wniósł odpowiedź na odwołanie, w treści
której oświadczył, że uwzględnia zarzuty wskazane w pkt 1-2 i 4 petitum odwołania, a w
pozostałym zakresie, tj. co do zarzutu wskazanego w pkt 3 petitum odwołania, Zamawiający
wniósł o oddalenie odwołania.
Krajowa Izba Odwoławcza, rozpoznając na rozprawie złożone odwołanie
i uwzględniając dokumentację z przedmiotowego postępowania o udzielenie
zamówienia publicznego, stanowiska stron złożone na piśmie i podane do protokołu
rozprawy
ustaliła, co następuje.
Odwołującemu zgodnie z treścią w art. 505 nowej ustawy Pzp przysługują środki
ochrony prawnej, ponieważ jest zainteresowany ubieganiem się o to zamówienie publiczne.
Do przedmiotowego postępowania odwoławczego przystąpienie w charakterze
uczestnika postępowania, po stronie Odwołującego 27 września 2021 r. skutecznie zgłosił
wykonawca
Przedsiębiorstwo Inżynieryjnych Robót Kolejowych „TOR-KRAK” spółka z
ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Krakowie.
W związku z uwzględnieniem przez Zamawiającego zarzutów wskazanych w pkt 1-2
i 4 petitum
odwołania, Izba działając na podstawie art. 522 ust. 4 ustawy Pzp umorzyć
postępowanie odwoławcze w tym zakresie. W tym miejscu Izba wskazuje, że stosownie do
treści ww. przepisu zdanie ostatnie zamawiający wykonuje, powtarza, lub unieważnia
czynności w postępowaniu o udzielenie zamówienia, zgodnie z żądaniem zawartym w
odwołaniu w zakresie uwzględnionych zarzutów.
W zakresie zarzutu wskazanego w pkt 3 petitum
odwołania, wobec jego
podtrzymania przez Odwołującego, Izba skierowania sprawę do rozpoznania na rozprawie.
Odwołanie zostało rozpoznane w granicach zawartych w nim zarzutów (art. 555
ustawy Pzp), podtrzymanych na rozprawie z uwzględnieniem zasady kontradyktoryjności
postępowania (art. 534 ust. 1 nowej ustawy Pzp). Rozpoznając przedmiotowe odwołanie
Izba miała na uwadze treść akt postępowania (§8 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów w
sprawie postępowania przy rozpoznawaniu odwołań przez Krajową Izbę Odwoławczą z dnia
30 grudnia 2020 r. (Dz.U. z 2020 r. poz. 2453).
Izba ustaliła następujące okoliczności faktyczne jako istotne dla rozstrzygnięcia
sprawy.
Na podstawie akt sprawy Izba ustaliła, iż Wzór umowy stanowiący załącznik nr 8 do
SWZ,
uległ modyfikacji 8 października 2021 r. i w związku z tym, projektowane
postanowienia umowy istotne dla rozstrzygnięcia sprawy zawierają następujące brzmienie:
„5. Rozpoczęcie i zakończenie Robót Budowlanych
Za termin wykonania przedmiotu umowy uważa się dzień pisemnego zgłoszenia
przez Wykonawcę do Zamawiającego gotowości do odbioru końcowego robót tj. po
dokonaniu wpisu przez kierownika budowy w Dzienniku Budowy o gotowości do odbioru
końcowego robót i potwierdzeniu przez właściwego inspektora nadzoru Zamawiającego oraz
spełnieniu obowiązków wynikających z § 8 ust. 6, pod warunkiem, iż odbiór końcowy
zostanie zakończony odebraniem Przedmiotu Umowy przez Zamawiającego zgodnie z
postanowieniami § 8 ust. 7 i 9.
§ 8. Odbiory
Strony ustalają następujące rodzaje odbiorów:
a)
odbiór robót zanikających lub ulegających zakryciu,
b)
odbiór częściowy,
c)
odbiór techniczny z dopuszczeniem do ruchu,
d)
odbiór końcowy,
e)
odbiór gwarancyjny w czasie obowiązywania gwarancji przynajmniej raz w roku po
okresie zimowym.
Z czynności odbioru zostanie sporządzony protokół, który zawierać będzie wszystkie
ustalenia i zalecenia poczynione w trakcie odbioru.
Odbiory robót zanikających lub ulegających zakryciu dokonywane będą przez
Inżyniera Kontraktu w terminie 7 dni roboczych, licząc od daty ich pisemnego zgłoszenia.
3a. Odbiór techniczny z dopuszczeniem do ruchu przeprowadza się po zgłoszeniu
Wykonawcy gotowości do przywrócenia ruchu tramwajowego po każdoczesnym wyłączeniu
ruchu tramwajowego. Protokół odbioru technicznego stanowi wyłącznie potwierdzenie
gotowości przywrócenia ruchu tramwajowego po jego wyłączeniu i nie potwierdza wykonania
Przedmiotu Umowy.
Odbiór końcowy robót zorganizowany będzie przez Zamawiającego w terminie nie
dłuższym niż 21 dni od daty pisemnego zgłoszenia robót do odbioru i potwierdzenia przez
Inżyniera Kontraktu gotowości do odbioru wykonanych robót.
Wraz ze zgłoszeniem odbioru częściowego lub końcowego Wykonawca przekaże
Inżynierowi niezbędne dokumenty, a w szczególności świadectwa jakości, certyfikaty,
dopuszczenia, aprobaty techniczne, świadectwa wykonania prób, atesty dotyczące
odbieranych robót, pozwolenia i decyzje administracyjne (jeśli okażą się niezbędne) oraz
inne wynikające z przepisów prawa.
Na dzień zgłoszenia odbioru końcowego Wykonawca przedłoży Zamawiającemu/
Inżynierowi Kontraktu wszystkie dokumenty pozwalające na ocenę prawidłowości wykonania
przedmiotu odbioru, w szczególności dokumenty, o których mowa w ust. 5 oraz dziennik
budowy.
Odbiór częściowy lub końcowy robót może nastąpić tylko wtedy, gdy nie stwierdzi się
żadnych wad ani usterek w przedmiocie odbioru z zastrzeżeniem ust. 8 i 9 niniejszego
paragrafu.
Jeśli w toku czynności odbioru zostaną stwierdzone istotne wady, które
uniemożliwiają użytkowanie przedmiotu Umowy zgodnie z przeznaczeniem, to
Zamawiającemu przysługują następujące uprawnienia:
a)
jeśli wady nadają się do usunięcia, może on odmówić odbioru do czasu ich usunięcia,
b)
jeśli wady nie nadają się do usunięcia, może zażądać wykonania przedmiotu odbioru
po raz drugi na koszt i ryzyko Wykonawcy lub odstąpić od Umowy z winy Wykonawcy,
zachowując prawo do naliczenia Wykonawcy kar umownych i odszkodowania na zasadach
ogólnych.
Jeśli w toku czynności odbioru zostaną stwierdzone wady nieistotne, to
Zamawiającemu przysługują następujące uprawnienia:
a)
jeżeli wady można usunąć i umożliwiają użytkowanie Przedmiotu Umowy zgodnie z
przeznaczeniem, może dokonać odbioru końcowego wyznaczając termin usunięcia wad;
b)
jeżeli wad nie można usunąć i umożliwiają użytkowanie przedmiotu odbioru zgodnie z
przeznaczeniem i nie zagrażają bezpieczeństwu życia i zdrowia ludzi,
Zamawiający może obniżyć odpowiednio wynagrodzenie Wykonawcy.
W przypadku, o którym mowa w ust. 9 lit a powyżej, po usunięciu wszystkich wad
nieistotnych wskazanych w Protokole Odbioru Końcowego Zamawiający i Wykonawca
spisują z udziałem Inżyniera Kontraktu Protokół Usunięcia Wad Nieistotnych
§ 10 Zasady zapłaty
Rozliczenie wykonanych robót będzie następowało etapami, zgodnie z podziałem w
tabeli elementów kosztorysu ofertowego stanowiącego załącznik nr 1 do Umowy w okresach
miesięcznych, na podstawie faktur częściowych, do limitu 90% wynagrodzenia netto
określonego odpowiednio w § 9 ust. 1, dostarczonych Zamawiającemu wraz z kompletem
dokumentów rozliczeniowych, w tym m. in. protokołami odbioru robót częściowych,
obmiarami i kosztorysami z każdego etapu robót, potwierdzonymi i zaakceptowanymi przez
Inżyniera Kontraktu. Faktura końcowa może zostać wystawiona po dokonaniu odbioru
końcowego i będzie wynosiła różnicę pomiędzy wypłaconym dotychczas wynagrodzeniem, a
ostatecznym wynagrodzeniem ustalonym zgodnie z zapisami § 9 ust. 2.
Podst
awą do wystawienia faktury częściowej przez Wykonawcę za wykonywanie
Przedmiotu Umowy będzie zatwierdzony przez Zamawiającego protokół odbioru robót
budowlanych (częściowy lub Protokół odbioru Końcowego) z zastrzeżeniem ust. 2a.
Wykonawca zobowiązany jest do wystawienia faktury nie później niż 30 dni od daty
zatwierdzenia przez Zamawiającego protokołu odbioru robót budowlanych.
2a. Wynagrodzenie Wykonawcy powyżej limitu 90%, o którym mowa w ust. 1 powyżej
wypłaca się Wykonawcy po podpisaniu Protokołu Usunięcia Wad Nieistotnych. Wykonawca
zobowiązany jest do wystawienia faktury nie później niż 30 dni od daty zatwierdzenia przez
Zamawiającego protokołu usunięcia wad Nieistotnych, o którym mowa w § 8 ust. 10
powyżej.(…)”.
Izba zważyła co następuje.
W ocenie Izby odwołanie nie zasługiwało na uwzględnienie, z następujących
powodów.
W pierwszej kolejności Izba wskazuje, że nie podważa prawidłowości stanowiska
Odwołującego w zakresie obowiązku odbioru robót budowlanych w przypadku wystąpienia
wad nieistnych. Należało jednak odpowiedzieć sobie na pytanie czy obawy Odwołującego są
zasadne w świetle postanowień wzoru umowy. W ocenie Izby odpowiedź na to pytanie jest
negatywna. Jak bowiem wprost wynika z treści §3 wzoru umowy, obowiązkiem
Zamawia
jącego jest dokonanie odbioru robót budowlanych zatem i sam Zamawiający nie
kwestionuje tego obowiązku. Po drugie, w ocenie Izby brzmienie § 8 ust. 9 pozwala na
wniosek, że wystąpienie wad nieistotnych nie wyłącza możliwości dokonania odbioru, a
jedynie p
rzewiduje dla zamawiającego uprawnienie do żądania usunięcia wad lub obniżenia
wynagrodzenia Wykonawcy (odpowiednio § 8 ust. 9 lit. a lub § 8 ust. 9 lit b wzoru umowy). §
8 ust. 7 wzoru umowy przewiduje możliwość odbioru gdy nie stwierdzi się żadnych wad ani
usterek, jednakże z zastrzeżeniem ust. 8 i 9 tego paragrafu, które to precyzują uprawnienia
zamawiającego w sytuacji, gdy wystąpią wady istotne lub nieistotne przedmiotu umowy.
Użyte w ust. 7 § 8 sformułowanie „z zastrzeżeniem” należy więc odczytywać jako „z
uwzględnieniem” regulacji na okoliczność wystąpienia wad istotnych i nieistotnych w
przedmiocie umowy.
W efekcie uwzględnienia postanowień modyfikujących (§ 8 ust. 8 i 9)
powstanie sytuacja zawężenia zakresu uprawnień zawartych w przepisie centralnym tj. w § 8
ust. 7 wzoru umowy.
Innymi słowy, „możliwość” o której mowa w § 8 ust. 9 wzoru umowy
odnieść należy nie do samego odbioru bądź jego odmowy ale do dokonania odbioru z
zastrzeżeniem w zakresie terminu na usunięcie wad nieistotnych, o czym mowa w pkt lit a)
albo co do obniżenia ceny o czym stanowi pkt lit. b).
Reasumując, w ocenie Izby zamawiający zobowiązany jest do dokonania odbioru w
sytuacji wystąpienia wad nieistotnych, a owa „dyskrecjonalność” na którą wskazuje
odwołujący dotyczy tylko wskazania z jakich uprawnień istniejących po jego stronie
zamawiający skorzysta. Tym samym w ocenie Izby nie istnieje ryzyko odmowy odbioru robót
w przypadku zaistnienia wad nieistotnych.
Odnosząc się do argumentacji tego zarzutu kierowanego wobec § 10 ust. 2 wzoru
umowy, Izba wskazuje po pierwsze, na lakoniczne uzasadnienie co do podstaw
kwestionowania tego postan
owienia umowy. W tym miejscu przypomnieć należy, że na
zarzut składa się wskazanie podstawy prawnej oraz okoliczności faktycznych
uzasadniających wskazane naruszenie. Po drugie, Izba wskazuje na treść art. 522 ust. 1
ustawy Pzp, który obliguje Izbę do uwzględnienia przy wyrokowaniu stanu rzeczy ustalonego
w toku postępowania odwoławczego. Natomiast ze stanu sprawy wynika, że w toku
postępowania odwoławczego zamawiający zmienił brzmienie § 10 ust. 2 wzoru umowy, w
stopniu, który spowodował wystąpienie braku substratu zaskarżenia w tym zakresie. Wobec
powyższego ten element zarzutu nie mógł zostać uwzględniony przy rozpatrywaniu
przedmiotowego zarzutu odwołania.
W związku z powyższym orzeczono jak w sentencji.
O kosztach
postępowania orzeczono stosownie do wyniku sprawy na podstawie art.
575 ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. poz. 2019 ze
zm.) oraz § 8 ust. 2 pkt 1 w związku § 5 pkt 1 i 2 lit b) w związku z § 2 ust. 2 pkt 2
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie szczegółowych
rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu
pobierania wpisu wysokości wpisu od odwołania (Dz. U. poz. 2437).
Przewodniczący: ……………………..…