KIO 2780/21
Sygn. akt: KIO 2780/21
WYROK
z dnia 13 pa
ździernika 2021 r.
Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie:
Przewodniczący: Emilia Garbala
Magdalena Grabarczyk
Monika Kawa-
Ogorzałek
Protokolant:
Piotr Cegłowski
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 13
października 2021 r. w Warszawie odwołania
wni
esionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 20 września 2021 r. przez
wykonawcę DUCTUS sp. z o.o., ul. Chodkiewicza 3, 63-400 Ostrów Wielkopolski,
w postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego: Generalnego Dyrektora Dróg
Krajowych i Autostrad w Warszawie działającego przez Oddział Generalnej Dyrekcji
Dróg Krajowych i Autostrad w Poznaniu, ul. Siemiradzkiego 5A, 60-763 Poznań,
przy udziale wykonawcy
Przedsiębiorstwo Drogowe "Kontrakt" sp. z o.o., ul. Szosy
Poznańskiej 17, 66-600 Krosno Odrzańskie, zgłaszającego przystąpienie do postępowania
odwoławczego po stronie zamawiającego,
orzeka:
oddala odwo
łanie,
kosztami postępowania obciąża odwołującego DUCTUS sp. z o.o., ul. Chodkiewicza 3,
Ostrów Wielkopolski: i:
zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 10 000 zł 00 gr (słownie:
dziesięć tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez odwołującego: DUCTUS
sp. z o.o., ul. Chodkiewicza 3, 63-
400 Ostrów Wielkopolski, tytułem wpisu od odwołania,
KIO 2780/21
Stosownie do
art. 579 ust. 1 i art. 580 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo
zamówień publicznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1129 ze zm.) na niniejszy wyrok - w terminie
14 dn
i od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej
I
zby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący: ……………………
…………………..
……………………
KIO 2780/21
Sygn. akt KIO 2780/21
UZASADNIENIE
Zamawiający - Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad w Warszawie działający
przez Oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Poznaniu,
ul. Siemiradzkiego 5A, 60-
763 Poznań, prowadzi w trybie podstawowym bez negocjacji,
postępowanie o udzielenie zamówienia pn. „Poprawa BRD na przejściach dla pieszych na
DK92 w miej
scowości Grzegorzew, Brzeźno, Głodno, Węglew, Gozdów, Borysławice
Kościelne, Paprotnia, Kłodawa, Kocewia Duża, Czerwonka, Pniewo, Golina, Kawnice,
Kościelec”, nr referencyjny: O.PO.D-2.2412.52.2021. Ogłoszenie o zamówieniu zostało
opublikowane w Biuletynie
Zamówień Publicznych z dnia 23.08.2021 r., nr 2021/BZP
Pismem z dnia 14.09.2021 r.
zamawiający poinformował o wyborze jako
najkorzystniejszej oferty wykonawcy
Przedsiębiorstwo Drogowe „KONTRAKT” sp. o.o.
W dniu 20.09.2021 r. do Prezesa Kr
ajowej Izby Odwoławczej wpłynęło odwołanie
wykonawcy DUCTUS sp. z o.o., ul. Chodkiewicza 3, 63-
400 Ostrów Wielkopolski (dalej:
„odwołujący”), w którym odwołujący zarzucił zamawiającemu naruszenie:
1) art. 462 ust. 1
ustawy Prawo zamówień publicznych (Dz.U. z 2021 r. poz. 1129 ze zm.),
zwanej dalej:
„ustawą Pzp”, polegające na dokonaniu przez zamawiającego wyboru oferty
wykonawcy, który w punkcie 5 oferty wskazał, iż zamierza całość robót powierzyć
podwykonawcom, wskazując przy tym, iż podwykonawcy ci nie są znani na etapie
składania ofert, podczas gdy zgodnie z art. 462 ust. 1 ustawy Pzp wykonawca może
powierzyć wykonanie części zamówienia podwykonawcy, a nie 100%,
2) art. 16 ustawy Pzp
, polegające na braku odrzucenia oferty, która zmierza do obejścia
przepisów ustawy, nie zapewnia zachowania uczciwej konkurencji oraz równego
traktowania wykonawców i nie jest przejrzysta,
3) art. 226 ust. 1 pkt 3 ustawy Pzp,
poprzez dokonanie wyboru oferty złożonej przez
Przedsiębiorstwo Drogowe „KONTRAKT” sp. o.o., podczas gdy zamawiający odrzuca
of
ertę, jeżeli jest niezgodna z przepisami ustawy, a wskazana powyżej oferta narusza
art. 462 ust. 1 oraz art. 16 ustawy Pzp i podlega odrzuceniu.
W
szczególności odwołujący podniósł, co następuje.
„Wybrany oferent Przedsiębiorstwo Drogowe „KONTRAKT” sp. o.o., (…) składając
ofertę w punkcie 5 wskazał, iż zamierza powierzyć całość robót podwykonawcom. Wskazał
przy tym, iż wykonawcy ci nie są znani na etapie składania ofert. Powyższa okoliczność
skutkuje tym,
iż oferta tego oferenta sprzeczna jest z art. 462 ust. 1 Ustawy Prawo zamówień
KIO 2780/21
publicznych i podlega odrzuceniu. (
…) Wobec powyższego, słuszny jest podniesiony zarzut,
iż doszło do naruszenia art. 226 ust. 1 pkt. 3) poprzez dokonanie wyboru oferty złożonej
przez Przedsiębiorstwo Drogowe „KONTRAKT” sp. o.o. (…)
W orzecznictwie KIO
pod rządami przepisu art. 36a ust. 1 p.z.p. z 2004 r., który był
odpowiednikiem aktualnie
obowiązującego art. 462 ust. 1 p.z.p., został wypracowany pogląd,
zgodnie z którym zamawiający może powierzyć podwykonawcom jedynie część zakresu
rzeczoweg
o, zaś wyłączona jest możliwość powierzenia całości zamówienia. (…)”
W
związku z powyższym odwołujący wniósł o nakazanie zamawiającemu:
unieważnienia
czynności
wyboru
jako
najkorzystniejszej
oferty
wykonawcy
Przedsiębiorstwo Drogowe „KONTRAKT” sp. z o.o.,
odrzucenia oferty wykonawcy Przedsiębiorstwo Drogowe „KONTRAKT” sp. z o.o.,
powtórzenia czynności oceny ofert i wyboru oferty najkorzystniejszej spośród ofert
niepodlegających odrzuceniu.
Pismem z dnia 24.09.2021 r. wykonawca
Przedsiębiorstwo Drogowe "Kontrakt"
sp. z o.o., ul. Szosy Poznańskiej 17, 66-600 Krosno Odrzańskie (dalej: „przystępujący”),
zgłosił przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego. Izba
stwierd
ziła, że przystąpienie zostało dokonane skutecznie.
Pismem z dnia 12.10.2021
r. zamawiający złożył odpowiedź na odwołanie,
w której wniósł o jego oddalenie. Pismem z dnia 08.10.2021 r. przystępujący przedstawił
swoją argumentację w sprawie.
W trakcie rozprawy strony
i przystępujący podtrzymali swoje stanowiska.
Krajowa Izba Odwoławcza rozpoznając na rozprawie złożone odwołanie
i uwzględniając dokumentację z niniejszego postępowania o udzielenie zamówienia
publicznego oraz stanowiska stron i
przystępującego złożone na piśmie i podane do
protokołu rozprawy, zważyła, co następuje.
W pierwszej kolejności Izba ustaliła wystąpienie przesłanek z art. 505 ust. 1 ustawy
Pzp, tj. istnienie po stronie odwołującego interesu w uzyskaniu zamówienia oraz możliwość
poniesienia przez niego szkody z uwagi na kwestionowane zaniechanie zamawiającego.
Ponadto Izba stwierdziła, że nie została wypełniona żadna z przesłanek ustawowych
skutkujących odrzuceniem odwołania, wynikających z art. 528 ustawy Pzp.
KIO 2780/21
Zgodni
e z art. 226 ust. 1 pkt 3 ustawy Pzp, zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli jest
niezgodna z przepisami ustawy.
Zgodnie z art. 462 ust. 1 i 2 ustawy Pzp:
1. Wykonawca może powierzyć wykonanie części zamówienia podwykonawcy.
2. Zamawiający może żądać wskazania przez wykonawcę, w ofercie, części zamówienia,
których wykonanie zamierza powierzyć podwykonawcom, oraz podania nazw ewentualnych
podwykonawców, jeżeli są już znani.
W przedmiotowej sprawie
zamawiający nie zastrzegł obowiązku osobistego
wykonania przez
wykonawcę kluczowych zadań. Zamawiający wybrał jako najkorzystniejszą
ofertę przystępującego, który w pkt 5 tejże oferty oświadczył: „ZAMIERZAMY powierzyć
podwykonawcom wykonanie następujących części zamówienia: całość robót zamierzamy
p
owierzyć podwykonawcom”.
Analizując ww. oświadczenie przystępującego, należy zwrócić uwagę na treść
programu funkcjonalno-
użytkowego, w którym jako zakres zamówienia wskazano m.in.:
▪
wykonanie dokumentacji projektowej oświetlenia dedykowanego wraz z niezbędnymi
uzgodnieniami
składającej się z:
a) Dokumentacji te
chnicznej w formie projektu budowlanego branży elektrycznej i
drogowej oraz innych wynikających z opracowania,
b)
Projektu Stałej Organizacji Ruchu uwzględniającego strefy przejściowe istniejące i
projektowane,
c) Projektu Czasowej Organizacji Ruchu na czas budowy,
▪
uzyskanie w imieniu zamawiającego niezbędnych uzgodnień, opinii, decyzji i pozwoleń
wymaganych do prawidłowego wykonania zadania:
a)
uzgodnienie z zarządcami dróg podporządkowanych (jeżeli są wymagane),
b)
zaświadczenia o braku podstaw do wniesienia sprzeciwu wobec zgłoszenia robót
budowlanych.
▪ realizacj
ę robót budowlanych z wszystkimi robotami towarzyszącymi wynikającymi
z opracowanej i uzgodnionej dokumentacji projektowej.
Z kolei jako zakres prac projektowych wskazano opracowanie:
▪ dokumentacji technicznej w formie projektu budowlanego i/lub wykonawczego,
▪
materiałów do zgłoszenia zgodnie z ustawą Prawo Budowlane z 7 lipca1994,
▪ projektu zasilania,
▪
projektu oświetlenia dedykowanego przejścia dla pieszych,
▪ projektu czasowej i s
tałej organizacji ruchu,
▪ technologii naprawy naruszanych nawierzchni,
KIO 2780/21
▪
uzyskanie niezbędnych warunków, opinii, uzgodnień dokumentacji projektowej oraz
decyzji administracyjnych,
▪ przedmiaru
robót,
▪ dokumentacji powykonawczej.
Z treści PFU wynika zatem, że przedmiot zamówienia obejmuje zarówno wykonanie
robót budowlanych, jak i wykonanie dokumentacji projektowej.
Przystępujący wskazał w ofercie, że zamierza powierzyć podwykonawcom „całość
robót”. Użyte przez przystępującego słowo „robót” należy zatem rozumieć w ten sposób, że
zamierza on powierzyć podwykonawcom tę część zamówienia, która obejmuje roboty
budowlane. Nie ma natomiast podstaw, by
uznać, że używając ww. słowa przystępujący miał
na myśli wszystkie elementy wchodzące w zakres zamówienia, nie tylko roboty. Taka
interpretacja
odwołującego nie ma oparcia ani w literalnym brzmieniu oświadczenia
zawartego w ofercie przystępującego, ani w żadnym innym dokumencie.
Oznacza to, że w stanie faktycznym sprawy nie można stwierdzić, że zamiarem
przystępującego jest powierzenie całości zamówienia podwykonawcom, gdyż jak wskazano
już wyżej – jego oświadczenie dotyczy wyłącznie tej części zamówienia, która obejmuje
roboty budowlane.
Przystępujący zamierza zatem powierzyć podwykonawcom część
zamówienia, a nie jego całość. Wobec tak ustalonego stanu faktycznego, odwołanie
podlegało oddaleniu.
Już tylko na marginesie, odnosząc się do dodatkowych argumentów odwołującego
podniesionych na rozprawie,
należy zauważyć, że wystąpienie ewentualnych niejasności
w treści oferty obliguje zamawiającego do ich wyjaśnienia w trybie art. 223 ust. 1 ustawy
Pzp, nie zaś do automatycznego odrzucenia oferty (przy czym, w ocenie Izby, w niniejszej
sprawie
żadne niejasności nie mają miejsca), a ponadto zarzut zaniechania odrzucenia
oferty przystępującego z innych przyczyn niż treść oświadczenia zawartego w pkt 5 jego
oferty, nie
został sformułowany w odwołaniu, co w świetle art. 555 ustawy Pzp, powoduje, że
nie podlega on rozpoznaniu.
Izba post
anowiła zatem jak w sentencji wyroku, orzekając na podstawie art. 552
ust. 1, art. 553 i art. 554 ust. 1 pkt 1 ustawy Pzp. Orzeczenie
Izby zostało wydane w oparciu
o dokumentację postępowania o udzielenie zamówienia oraz w oparciu o stanowiska stron
i przyst
ępującego przedstawione na rozprawie i w pismach procesowych.
O k
osztach postępowania orzeczono stosownie do wyniku, na podstawie art. 574
ustawy Pzp oraz w oparciu o przepisy
§ 8 ust. 2 pkt 1 w zw. z § 5 pkt 1 rozporządzenia
w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania
oraz wysoko
ści i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz.U. z 2020 r. poz. 2437).
KIO 2780/21
Mając powyższe na uwadze, Izba orzekła, jak w sentencji.
Przewodniczący ...…………………..
…………………….
…………………….