Sygn. akt: KIO 276/21
POSTANOWIENIE
z dnia 10 lutego 2021 r.
Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie:
Przewodniczący: Agata Mikołajczyk
po rozpoznaniu na posiedzeniu bez udziału stron w dniu 10 lutego 2021 r.
w Warszawie
odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu
25 stycznia 2021 r.
przez odwołującego: FBSerwis Wrocław Sp. z o.o. z siedzibą w
Kobierzycach
(Bielany Wrocławskie, ul. Atramentowa 10 55-040 Kobierzyce) w
postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego: Gmina Oława (pl. Marszałka Józefa
Piłsudskiego 28 55-200 Oława),
postanawia:
umarza postępowanie odwoławcze;
nakazuje zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz
odwołującego: FBSerwis Wrocław Sp. z o.o. z siedzibą w Kobierzycach (Bielany
W
rocławskie, ul. Atramentowa 10 55-040 Kobierzyce) kwoty 15.000 zł 00 gr (słownie:
piętnaście tysięcy złotych zero groszy), uiszczonej tytułem wpisu od odwołania.
Stosownie do art. 580 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 11 września 2019 r. – Prawo zamówień
publicz
nych (Dz. U. z 2019 r. poz. 2019 ze zm.) w związku z art. 92 ust. 2 ustawy z dnia
11 września 2019 r. Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo zamówień publicznych (Dz.U
z 2019 r. poz. 2020 ze zm.) na niniejsze postanowienie
– w terminie 14 dni od dnia jego
doręczenia – przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do
Sądu Okręgowego w Warszawie.
………………..…………………..
Sygn. akt KIO 276/21
Uzasadnienie
Odwołanie zostało wniesione w dniu 25 stycznia 2021 r. przez wykonawcę: FBSerwis
Wrocław Sp. z o.o. z siedzibą w Kobierzycach (Odwołujący) w postępowaniu o udzielenie
zamówienia publicznego prowadzonym w trybie przetargu nieograniczonego na podstawie
ustawy z dnia 29 stycznia 2004r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1843
ze zm.), [ustawa Pzp lub Pzp lub Ustawa PZP] przez Zamawiającego: Sąd Okręgowy w
Tarnobrzegu
w przedmiocie zamówienia publicznego na: „Odbiór i transport odpadów
komunalnych od właścicieli nieruchomości zamieszkałych z terenu gminy Oława do instalacji
do przetwarzania odpadów komunalnych w Gać”. Numer referencyjny: RG.271.19.2020.ZP.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Dz. Urz. UE w dniu 8 grudnia 2020 r. pod
numerem 2020/S 239-591164
. Odwołujący - wobec treści specyfikacji istotnych warunków
zamówienia ustalonej odpowiedziami Zamawiającego na pytanie nr 25, 27 i 28
opublikowanymi w dniu 15 stycznia br. -
zarzucił Zamawiającemu naruszenie następujących
przepisów prawa:
art. 5, art. 58 § 1 i 2 oraz art. 3531 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny
(Dz. U. z 2019 r. poz. 1145; dalej: „k.c.") poprzez ułożenie treści stosunku prawnego
w sposób sprzeciwiający się zasadom współżycia społecznego, tj. przez
a.
wskazanie w odpowiedzi na pytanie nr 25 dotyczące treści SIWZ, że Wykonawca
ponosi
koszt i ryzyko przekwalifikowania opadów odbieranych od właścicieli nieruchomości
zgodnie z treścią SIWZ jako odpady o kodzie 20 03 99 (pozostałości z sortowania, w tym
popiół) na odpady komunalne zmieszane o kodzie 20 03 01, bez prawa regresu i innych
żądań wobec gminy, co oznacza obciążenie Wykonawcy ryzykiem niemożliwym do
skalkulowania i wynikającym z okoliczności niezależnych od Wykonawcy, a zależnych
wyłącznie od innego podmiotu (Zakładu Gospodarowania Odpadami Komunalnymi sp. z o.o.
w Gać), w sytuacji, gdy Wykonawca nie ma żadnego wpływu na sposób kwalifikacji odpadów
przez ww. podmiot i nie wie, jak ww. podmiot będzie w danym przypadku klasyfikował
dostarczane mu odpady,
przy czym Wykonawca nie ma możliwości dokonania samodzielnej
oceny, czy w danym
pojemniku na odpady znajdują się odpady o kodzie 20 03 99 czy 20 03,
bowiem z treści SIWZ oraz opisu przedmiotu zamówienia można wywieść, że Zamawiający
za odpady o kodzie 20 03 99 uznaje takie odpady, które w powszechnej praktyce uznaje się
za odpady kom
unalne zmieszane o kodzie 20 03 01, a obie te frakcje (rodzaje) odpadów
komunalnych mają zbliżony morfologicznie skład i tym samym nie jest możliwe ich
odróżnienie w trybie oceny wizualnej;
b. Ustalenie w ramach odpowiedzi na pytanie nr 25, 27 i 28 stosunku prawnego
stanowiącego przedmiot zamówienia w taki sposób, który może stanowić zachętę do
manipulowania cenami jednostkowymi za odbiór i transport odpadów o kodzie 20 03 01
(niesegregowane (zmieszane) odpady komunalne) oraz 20 03 99 (odpady komunalne
niewymi
enione w innych podgrupach), tj. przez wskazanie, że w ramach przedmiotu
zamówienia odpady o kodzie 20 03 01 zasadniczo nie będą odbierane, przy jednoczesnym
zastrzeżeniu obowiązku ich odbioru w ramach odrębnej ceny jednostkowej w przypadku
niedopełnienia przez właściciela nieruchomości oraz przy jednoczesnym obciążeniu
wykonawcy ryzykiem
„przekodowania"
przez
instalację
komunalną
odpadów
sklasyfikowanych pod kodem 20 03 99 na odpady o kodzie 20 03 01,
co wobec trudności w
odróżnieniu odpadów o kodzie 20 03 01 od odpadów o kodzie 20 03 99 może prowadzić do
zaniżenia przez niektórych wykonawców jednej z cen jednostkowych za odbiór ww. odpadów
(tj. albo ceny za odbiór odpadów o kodzie 20 03 01, albo ceny za odbiór odpadów o kodzie
20 03 99) przy jednoczesnym z
awyżeniu drugiej z tych cen przy założeniu przez tych
wykonawców, że na etapie realizacji zamówienia wszystkie odpady stanowiących
pozostałości z sortowania będą odbierana pod tym kodem, za który została zaoferowana
zawyżona cena jednostkowa, co doprowadzić może do zawyżenia wynagrodzenia faktycznie
wypłacanego wybranemu wykonawcy z pokrzywdzeniem dla Zamawiającego i mieszkańców
Gminy Oława;
2. art. 29 ust. 1 ustawy PZP oraz art. 3531 k.c. w zw. z art. 14 ust. 1 ustawy PZP
poprzez opisanie przedmiotu zamówienia w sposób niejednoznaczny i
niewyczerpujący, bez uwzględnienia wszystkich wymagań i okoliczności mogących
mieć wpływ na sporządzenie oferty tj. przez:
a.
wskazanie w odpowiedzi na pytanie nr 25 dotyczące treści SIWZ, że Wykonawca
ponosi koszt i ryzyko przekl
asyfikowania opadów odbieranych od właścicieli nieruchomości
zgodnie z treścią SIWZ jako odpady o kodzie 20 03 99 (pozostałości z sortowania, w tym
popiół) na odpady komunalne zmieszane o kodzie 20 03 01, bez prawa regresu i innych
żądań wobec gminy, bez jednoczesnego wskazania, jakie koszty w związku z tym
wykonawca będzie ponosił (czy ma być to pełen koszt zagospodarowania tego rodzaju
odpadów, czy też koszty odpowiadające różnicy w cenie zagospodarowania ww. rodzajów
odpadów czy też jakiekolwiek inne koszty), co uniemożliwia Odwołującemu i innym
wykonawcom rzetelne skalkulowanie ww. ryzyka i kosztów oraz ich uwzględnienie w cenie
ofertowej,
b.
wskazanie w odpowiedzi na pytanie nr 25 dotyczące treści SIWZ, że Wykonawca jest
zobowiązany samodzielnie zbadać odpady gromadzone w pojemnikach na pozostałości z
sortowania i stwierdzić, czy stanowią one odpady o kodzie 20 03 01 (odpady zmieszane) czy
20 03 99 (odpady komunalne niewymienione w innych podgrupach) bez jednoczesnego
wyjaśnienia zasad kwalifikacji odpadów do ww. grup i sposobu dokonania takiej oceny oraz
bez wskazania, w jaki sposób odpady będzie kwalifikował do jednej z ww. grup podmiot
prowadzący instalację komunalną, do której odpady będą przekazywane, co uniemożliwia
Odwołującemu ocenę, w jaki sposób czynności związane z odbiorem odpadów z pojemników
na „pozostałości z sortowania" winny być prowadzone celem zapewnienia zgodności z SIWZ
oraz uniknięcia ryzyka i kosztów „przekodowania" odpadów przez instalację komunalną.
Wskazując na powyższe zarzuty Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania w całości
i nakazanie
Zamawiającemu dokonanie zmiany SIWZ poprzez:
a.
wprowadzenie jednolitej ceny jednostkowej za odbiór odpadów o kodzie 20 03 01 i 20 03
99, albo
b.
wskazanie, że niezależnie od kwalifikacji odbieranych odpadów przez docelową instalację
komunalną jako odpadów o kodzie 20 03 01 albo 20 03 99 koszty zagospodarowania
takich odpadów pokryje w całości Zamawiający,
względnie
c.
wprowadzenie obowiązku klasyfikacji wszystkich odpadów komunalnych odbieranych jako
poz
ostałości z sortowania oraz powstałych przy naruszeniu.
Do postępowania odwoławczego po stronie odwołującego na podstawie art. 525
ust.1
ustawy z dnia 11 września 2019r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. poz. 2019 ze
zm.) przystąpienia nie zgłosił żaden wykonawca. Zamawiający w dniu 26.01.2021r.
przekazał wykonawcom za pomocą platformyzakupowej.pl informację o wpłynięciu
odwołania do KIO wraz z treścią wniesionego odwołania. Zatem termin na zgłoszenie
przystąpienia upłynął w dniu 29 stycznia 2021 r.
Zamawiający w odpowiedzi na odwołanie w piśmie z dnia 29 stycznia 2021 r.
oświadczył, że uwzględnia odwołanie i dokonuje „zmiany odpowiedzi z 15.01.2021r. na
pytanie nr 25. 27 i 28 w ten sposób, że:
1) Wykonawca nie ponosi kosztu i ryzyka przekwalifikowania
opadów odbieranych od
właścicieli nieruchomości zgodnie z treścią SIWZ jako odpady o kodzie 20 03 99
(pozostałości z sortowania, w tym popiół) na odpady komunalne zmieszane o kodzie 20
Niezależnie od kwalifikacji odbieranych odpadów przez docelową instalację komunalną
jako odpadów o kodzie 20 03 01 albo 20 03 99 koszty zagospodarowania takich
odpadów pokryje w całości Zamawiający,
3) N
iniejsze stanowisko należy traktować jako element SIWZ”.
Izba ustaliła i zważyła, co następuje:
Zgodnie z art. 92
ust. 2 ustawy z dnia 11 września 2019 r. Przepisy wprowadzające
ustawę - Prawo zamówień publicznych (Dz.U. z 2019 poz. 2020 ze zm.) [dalej: ustawa Pwu),
do postępowań odwoławczych, o których mowa w uchylanej ustawie z dnia 29 stycznia 2004
r. (dalej: ustaw
a Pzp), wszczętych po dniu 31 grudnia 2020 r., dotyczących postępowań o
udzielenie zamówienia wszczętych przed dniem 1 stycznia 2021 r. stosuje się przepisy
ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych (Dz.U. z 2019 r., poz. 2019
ze zm.) (dalej: nPzp).
Odwołanie w niniejszej sprawie zostało wniesione w dniu 25 stycznia 2021 r. Izba
zatem wydając postanowienie w niniejszej sprawie, stosowała w postępowaniu
odwoławczym przepisy nPzp z dnia 11 września 2019 r., a mianowicie art. 522 ust.1 tej
ustawy.
W myśl art. 522 ust.1 n_ustawy z dnia 11 września 2019 r.: „W przypadku
uwzględnienia przez zamawiającego w całości zarzutów przedstawionych w odwołaniu, Izba
może umorzyć postępowanie odwoławcze na posiedzeniu niejawnym bez obecności stron
oraz
uczestników postępowania odwoławczego, którzy przystąpili do postępowania po
stronie wykonawcy, pod warunkiem że w postępowaniu odwoławczym po stronie
zamawiającego nie przystąpił w terminie żaden wykonawca. W takim przypadku
zamawiający wykonuje, powtarza lub unieważnia czynności w postępowaniu o udzielenie
zamówienia, zgodnie z żądaniem zawartym w odwołaniu”.
Krajowa Izba Odwoławcza uwzględniając złożone przez zamawiającego w piśmie z
dnia 29 stycznia br, oświadczenie o uwzględnieniu odwołania i brak przystąpień po jego
stronie do postępowania odwoławczego stwierdziła, że zachodzą przesłanki do wydania
postanowienia o umorzeniu postępowania odwoławczego w niniejszej sprawie
Orzekając o kosztach postępowania odwoławczego, Krajowa Izba Odwoławcza miała
na uwadze
§ 9 ust. 1 pkt 2, w tym lit. a) rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30
grudnia 2020 r.
w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego,
ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz. U. z 2020 r.,
poz. 2437),
zgodnie z którym koszty, o których mowa w § 5 pkt 2 tego rozporządzenia znosi
się wzajemnie oraz orzekła – zgodnie ze wskazanym przepisem - o dokonaniu zwrotu
Odwołującemu z rachunku Urzędu Zamówień Publicznych kwoty uiszczonej tytułem wpisu.
Mając powyższe na uwadze postanowiono jak w sentencji.
………………..…………..