KIO 261/21 WYROK dnia 1 marca 2021 r.

Stan prawny na dzień: 15.04.2021

Sygn. akt: KIO 261/21 

WYROK 

                                                        z dnia 1 marca 2021 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie: 

Przewodniczący: 

Jan Kuzawiński 

Protokolant: 

   Piotr Kur 

po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 24 lutego 2021

.r. w Warszawie odwołania wniesionego 

do 

Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu  25  stycznia  2021  r.  przez  wykonawców 

wspólnie  ubiegających  się  o  udzielenie  zamówienia  –  konsorcjum  PCG  ACADEMIA  sp.  z 

o.o., Jasionka 954F, 36-002 Jasionka, CLOUDTEAM sp. z o.o., ul. Grochowska 306/308, 

03-840  Warszawa 

w  postępowaniu  prowadzonym  przez  Akademię  Wychowania  Fizycz-

nego Józefa Piłsudskiego, ul. Marymoncka 34, 00-968 Warszawa, Filia w Białej Podla-

skiej, ul. Akademicka 2, 21-

500 Biała Podlaska 

przy udziale wykonawcy American Systems Sp. z o.o., ul. 27 Grudnia 7,  61-737 

Poznań 

zgłaszającego przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego  

orzeka: 

oddala odwołanie. 

kosztami postępowania obciąża Odwołującego - wykonawców wspólnie ubiegających 

się  o  udzielenie  zamówienia  –  konsorcjum  PCG  ACADEMIA  sp.  z  o.o.,  Jasionka 

954F,  36-002  Jasionka,  CLOUDTEAM  sp.  z  o.o.,  ul.  Grochowska  306/308,  03-840 

Warszawa i 

zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15 000 zł 

00 gr (słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez wykonawców 

wspólnie  ubiegających  się  o  udzielenie  zamówienia  –  konsorcjum  PCG  ACADEMIA 

sp. z o.o., Jasionka 954F, 36-002 Jasionka, CLOUDTEAM sp. z o.o., ul. Grochowska 

306/308, 03-840 Warszawa 

tytułem wpisu od odwołania. 

Stosownie do art. 579 ust. 1 i 580 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamó-

wień  publicznych  (Dz.  U.  z  2019  r.,  poz.  2019  z  późn.  zm.)  na  niniejsze  postanowienie  -  

w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia  - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa 

Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie. 

Przewodniczący: 

…………………………. 


Sygn. akt 261/21 

Uzasadnienie 

Z

amawiający - Akademia Wychowania Fizycznego Józefa Piłsudskiego, ul. Marymoncka 34, 

00-968  Warsza

wa,  Filia  w  Białej  Podlaskiej,  ul.  Akademicka  2,  21-500  Biała  Podlaska 

prowadzi  w  trybie  przetargu  nie

ograniczonego  postępowanie  o  udzielenie  zamówienia 

publicznego  na 

Dostawę,  wdrożenie  i  uruchomienie  Systemu  E-usług  w  Akademii 

Wychowania  Fizycznego  Józefa  Piłsudskiego  w  Warszawie  Filia  w  Białej  Podlaskiej  oraz 

dostawa,  instalacja  i  wdrożenie  systemu  zabezpieczenia  sieci  i  dostępu  do  internetu 

(Firewall),  Część  1-  dostawa,  wdrożenie  i  uruchomienie  systemu  e-usług  w  akademii 

Wychowania  Fizycznego  Józefa  Piłsudskiego  w  Warszawie,  Filia  w  Białej  Podlaskiej"

Wartość postępowania przenosi kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie art. 

11  ust.  8  ustawy  Pzp.  P

rowadzone  przez  Zamawiającego  postępowanie  zostało  wszczęte 

przez  zamieszczenie  ogłoszenia  w  Dzienniku  Urzędowym  Unii  Europejskiej  pod  numerem 

2020/S 153-374394. 

W  dniu  25.01.2021  wykonawc

y  wspólnie  ubiegający  się  o  udzielenie  zamówienia  – 

konsorcjum PCG ACADEMIA sp. z o.o., Jasionka 954F, 36-002 Jasionka, CLOUDTEAM sp. 

z  o.o.,  ul.  Grochowska  306/308,  03-840  Warszawa  (dale

j  jako  Odwołujący)  wniósł  do 

Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  odwołanie  od  nw.  czynności  Zamawiającego, 

zarzucając naruszenie: 

art. 90 ust. 1 ustawy Prawo Zamówień Publicznych z dnia 29 stycznia 2004 roku poprzez 

zaniechanie  wezwania  wykonawcy  American 

Systems  Sp.  z  o.  o.  do  złożenia  wyjaśnień 

dotyczących ceny oferty, pomimo że Zamawiający powziął lub powinien powziąć wątpliwości 

co  do  możliwości  zrealizowania  przedmiotu  zamówienia  przez  ww.  wykonawcę  za 

zaoferowaną przez niego cenę; 

2.  art. 26 ust.  3 ustawy  Pzp poprzez zaniechanie wezwania  wykonawcy  American Systems 

Sp.  z  o.  o.  do  uzupełnienia  złożonego  wykazu  dostaw  wraz  z  referencjami/protokołami 

odbioru/umowami, pomimo że treść tych dokumentów jest wewnętrznie sprzeczna, niespójna 

i  niekompletna  o

raz  w  aktualnym  kształcie  z  całą  pewnością  nie  potwierdza  spełniania 

warunków udziału przez American Systems Sp. z o. o.; 

3.  art. 26 ust. 4 ustawy  Pzp poprzez zaniechanie wezwania  wykonawcy  American Systems 

Sp.  z  o.  o.  do  wyjaśnienia  złożonego  wykazu  dostaw  wraz  z  referencjami/protokołami 

odbioru/umowami, pomimo że treść tych dokumentów jest wewnętrznie sprzeczna, niespójna 

i  niekompletna  oraz  nie  potwierdza  spełniania  warunków  udziału  przez  American  Systems 

Sp. z o. o.; 


4.  art. 26 ust. 3 ustawy  Pzp poprzez zaniechanie wezwania  wykonawcy  American Systems 

Sp.  z  o.  o.  do  uzupełnienia  dokumentów  potwierdzających,  że  oferowane  dostawy 

odpowiadają wymaganiom Zamawiającego określonym w SIWZ; 

5.  art.  7  ust.  1  i  3  w  zw.  z  art.  24  ust.  1  pkt  12  ustawy  Pzp  poprzez  dokonanie 

bezpodstawnego  wyboru  oferty  wykonawcy  American  Systems  Sp.  z  o.  o.  w  części  1 

przedmiotowego  postępowania  pomimo,  że  wykonawca  nie  wykazał  spełniania  warunków 

udziału  i  winien  zostać  wykluczony  z  postępowania,  wskutek  czego  zamawiający  nie 

za

pewnił  przestrzegania  zasady  uczciwej  konkurencji,  równego  traktowania  wykonawców  

i wybrał wykonawcę w sposób naruszający przepisy ustawy.  

Wobec  naruszenia  przez  Zamawiającego  wyżej  wskazanych  przepisów  Odwołujący 

wn

iósł o nakazanie Zamawiającemu: 

-  uni

eważnienia  czynności  wyboru  oferty  American  Systems  Sp.  z  o.  o.  jako  

najkorzystniejszej w części 1 zamówienia; 

powtórzenia czynności badania i oceny oferty American System Sp. z o. o. a w jej ramach: 

a) wezwania w

ykonawcy American Systems do złożenia wyjaśnień w zakresie rażąco niskiej 

ceny, 

b) wezwania w

ykonawcy American Systems do uzupełnienia przedłożonego wykazu dostaw 

wraz z 

dowodami mającymi potwierdzać należyte wykonanie wskazanych w wykazie dostaw, 

c) wezwania w

ykonawcy American Systems do wyjaśnień w zakresie przedłożonego wykazu 

dostaw wraz z dowodami mającymi potwierdzać należytą realizację wskazanych w wykazie 

dostaw, 

d) wezwania w

ykonawcy American Systems do uzupełnienia dokumentów potwierdzających, 

że oferowane dostawy odpowiadają wymaganiom Zamawiającego określonym w SIWZ. 

Podstawy faktyczne i uzasadnienie odwołania. 

Ad zarzutu 1. 

Odwołujący informuje, że w dniu 19.11.2020 r. Zamawiający wezwał American Systems Sp.  

z  o.  o.  do  złożenia  wyjaśnień  treści  oferty  w  trybie  art.  87  ust.  1  ustawy  Pzp.  W  treści 

wezwania  Zamawiający  wskazał,  że  zgodnie  z  zaakceptowanymi  przez  wszystkich 

w

ykonawców warunkami zamówienia wskazanymi w SIWZ realizacja wdrożenia systemu e-

usług  nie  może  się  odbyć  bez  integracji  z  systemami  funkcjonującymi  u  Zamawiającego,  

w  niektórych  przypadkach  konieczna  będzie  także  modyfikacja  istniejących  systemów. 

Zamawiający nie jest właścicielem kodów źródłowych do funkcjonujących u niego systemów 

(właścicielem  i  dysponentem  tych  kodów  jest  wyłącznie  dostawca  istniejących  systemów). 

Zamawiający zapytał wprost, w jaki sposób American Systems Sp. z o. o. zapewni realizację 

ww. dostaw mając na uwadze obowiązujące przepisy prawa autorskiego (zarówno American 

Systems  jak  również  Zamawiający  nie  mogą  dysponować  kodami  źródłowymi  co  nie  było 


kontestowane na etapie procedury przetargowej), w jaki sposób zapewni transfer wiedzy od 

właściciela  ww.  kodów  źródłowych  czy  American  Systems  posiada  porozumienie  

z właścicielem ww. kodów źródłowych lub pozyskał ofertę współpracy w obszarze integracji. 

W  pkt  6  wezwania  Zamawiający  wprost  wezwał  American  Systems  do  wyjaśnienia  kwestii 

czy  w  cenie  oferty  (m.in.:  wskazanie  podstawy  wyceny),  zostały  ujęte  koszty  integracji 

wdrażanego  systemu  z  systemem  funkcjonującym  u  Zamawiającego  (do  którego 

Zamawiający  nie  dysponuje  kodami  źródłowymi  umożliwiającymi  ową  integrację).  Skoro 

Zamawiający  zażądał  wyjaśnienia  ww.  kwestii,  to  na  pewno  musiał  powziąć  wątpliwości  co 

do  możliwości  realizacji  przedmiotu  zamówienia  za  zaoferowaną  przez  American  Systems 

cenę.  Wykonawca  American  Systems  w  odpowiedzi  z  dnia  24.11.2020  r.  nie  udzielił 

odpowiedzi na to pytanie (nie wskazał podstawy wyceny; nie potwierdził, że koszty integracji 

zostały ujęte w cenie oferty). 

W dniu 11.12.2020 r. Zamawiający ponownie wystosował do American Systems Sp. z o. o. 

drugie wezwanie do wyjaśnień w trybie art. 87 ust.1 ustawy Pzp ponownie podkreślając, że 

nie  dysponuje  kodami  źródłowymi  do  posiadanych  systemów,  ani  nie  ma  praw  do  ich 

modyfikacji. Kodami źródłowymi dysponuje dostawca owych systemów - PCG Academia Sp. 

z o. o. Zamawiający jeszcze raz wskazał, że konieczne jest nabycie usług obcych (dostęp do 

kodów źródłowych, możliwości modyfikacji systemu funkcjonującego u Zamawiającego) aby 

móc  zrealizować  zamówienie  zgodnie  z  wymogami  SIWZ.  W  pkt  5  wezwania  z  dnia 

11.12.2020  r.  Zamawiający  po  raz  drugi  wezwał  American  Systems  do  wyjaśnienia  kwestii 

czy  w  cenie  oferty  (m.in.:  wskazanie  podstawy  wyceny),  zostały  ujęte  koszty  integracji 

wdrażanego  systemu  z  systemem  funkcjonującym  u  Zamawiającego  (do  którego 

Zamawiający  nie dysponuje kodami  źródłowymi  umożliwiającymi  ową integrację).  Ponowne 

żądanie wyjaśnienia ww. kwestii przesądza i dowodzi faktu, że Zamawiający musiał powziąć 

wątpliwości czy zaoferowana przez American Systems cena umożliwi wykonanie przedmiotu 

zamówienia  w  sposób  zgodny  z  wymaganiami  zawartymi  w  SIWZ.  W  odpowiedzi  z  dnia 

16.12.2020 r. American Systems ponownie nie udzielił jakiejkolwiek odpowiedzi na to pytanie 

(nie  wskazał  podstawy  wyceny;  nie  stwierdził,  że  koszty  integracji  zostały  ujęte  w  cenie 

oferty).  

Odwołujący  podkreśla,  że  Zamawiający  dwukrotnie  wyraził  pisemnie  swoje  wątpliwości,  co 

do faktu czy przedmiot zamówienia może być zrealizowany zgodnie z wymogami z SIWZ za 

cenę  zaoferowaną  przez  American  Systems  Sp.  z  o.o.  (wezwania  w  trybie  art.  87  ust.  1  

z dnia: 19.11 2020 r. i 11.12.2020 r.). Wezwany wykonawca w udzielonych odpowiedziach nie 

wskazał  podstawy  wyceny  oraz  nie  potwierdził,  że  koszty  integracji  zostały  ujęte  w  cenie 

oferty. Tym samym Zamawiający był zobligowany do wystosowania wezwania w trybie art. 90 

ust. 1 ustawy Prawo Zamówień Publicznych z 29 stycznia 2004 roku, gdyż przesłanki z art. 

90  ust.  1  ziściły  się  a  treść  artykułu  90  ust.1  ma  charakter  obligatoryjny:  „(...)  zamawiający 

zwraca się o udzielenie wyjaśnień, w tym złożenie dowodów (...)”. 

Z  powyższego  Odwołujący  wywodzi,  że  Zamawiający  zaniechał  wystosowania 


wezwania w trybie, o którym mowa w art. 90 ust. 1 ustawy Pzp, czym dopuścił się naruszenia 

przepisów  ustawy,  które  mogło  mieć  istotny  wpływ  na  wynik  postępowania  (ewentualne 

odrzucenie oferty American Systems Sp. z o. o.). 

Ad zarzutu nr 2.  

Odwołujący  wskazuje,  że  Zamawiający  wymagał,  aby  wykonawca  w  zakresie  posiadanego 

doświadczenia  zrealizował  należycie,  w  okresie  ostatnich  3  (trzech)  lat  przed  upływem 

terminu składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy - w tym okresie, 

2  (dwie)  dostawy  e-

usług  wspomagających  zarządzanie  procesami  dydaktycznymi  

w  uczelniach  albo  szkołach,  wraz  z  usługą  wdrożenia,  w  tym  co  najmniej  jedną  na  kwotę 

minimum 850 000,00 zł brutto (punkt V.3.a SIWZ).  

Z tego wywodzi, że wykonawca winien należycie zrealizować co najmniej 2 dostawy (każda  

z nich musi składać się z należytej dostawy e-usług i należytego wdrożenia e-usług) i jedna  

z nich (dostawa e-

usługi + wdrożenie e-usługi) musi mieć wartość co najmniej 850 000,00 zł 

brutto.  

Odwołujący  informuje,  że  American  Systems  Sp.  z  o.  o.  przedłożył  Zamawiającemu  wykaz 

dostaw wraz z referencjami/protokołami odbioru/umowami, które miały potwierdzać należytą 

reali

zację wykazanych dostaw.  

Zdaniem 

Odwołującego 

pomiędzy 

treścią 

wykazu 

referencjami/protokołami 

odbioru/umowami  zachodzą  istotne  sprzeczności,  niejasności,  które  na  chwilę  obecną 

uniemożliwiają uznanie, że wykonawca potwierdził spełnianie ww. warunku udziału. 

Dostawa  na  rzecz  Akademii  Polonijnej  w  Częstochowie  -  według  wykazu  dostawa  i 

wdrożenie zrealizowane w okresie 01.11.2019 -09.10.2020 o wartości pow. 850 tys. zł brutto; 

załączony  list  referencyjny  wystawiony  przez  Akademia  Polonijną  w  Częstochowie 

potwierdza wyłącznie należytą realizację wdrożenia systemu (nie potwierdzają zrealizowania 

żadnej dostawy). Odwołujący podnosi, że treść referencji również wskazuje na to, że umowa 

dotyczyła  wyłącznie  usług  wdrożenia  systemu  oraz  aplikacji  mobilnej  -  nie  zostały 

zrealizowane żadne dostawy i nie wiadomo również jaką wartość miało wdrożenie systemu 

oraz  czy  faktycznie  zostało  zrealizowane,  skoro  umowa  trwa.  Umowa  dotyczy  wdrożenia 

systemu oraz aplikacji mobilnej, która nie była objęta wymaganiami referencyjnymi. Z treści 

referencji  wynika,  że  wartość  zrealizowanych  prac  to  ponad  850  tys.  zł  brutto,  jednak  nie 

wiadomo jakie prace zostały zrealizowane do daty wystawienia referencji. Nie wiadomo także 

jaką  wartość  stanowi  koszt  aplikacji  mobilnej.  Odwołujący  zauważa,  że    zgodnie  

z treścią warunku udziału w postępowaniu Zamawiający oczekiwał dostawy oraz wdrożenia 

e-

usług  wspomagających  zarządzanie  procesami  dydaktycznymi  w  uczelniach  albo 

szkołach, wraz z usługą wdrożenia.  

Odwołujący  podnosi,  że  zgodnie  z  treścią  OPZ  w  niniejszym  postępowaniu  Zamawiający 

oczekuje  dostawy  systemu  e-

usług  a  nie  systemu  dziekanatowego  -  taki  system 


Zamawiający  już  posiada  (Wirtualna  Uczelnia)  i  nie  zamawia  tego  rodzaju  systemu  w  tym 

postępowaniu. Zamawiany system e-usług składa się ze wskazanych poniżej e-usług: 

e-akademik 5 

e-baza wiedzy 3 

e-open academy 5 

e-praca dyplomowa 5 

e-

przydział godzin dydaktycznych 4 

e-

wybór aktywności 5 

e-akademia 5 

e-wydarzenia 5 

e-ABK firma 4 

e-

zgłoszenia 4 

Zdaniem  Odwołującego  usługa  wdrożenia  systemu  dziekanatowego  nie  spełnia 

wymogów  Zamawiającego  i  nie  może  zostać  wliczona  do  wartości  wykazywanej  celem 

spełniania warunków udziału w postępowaniu. 

Dostawa na rzecz Wyższej Szkoły Rehabilitacji w Warszawie: 

według wykazu dostawa i wdrożenie zrealizowane w okresie 29.11.2019 - 23.09.2020; 

załączony list referencyjny wystawiony przez Asecco Data Systems SA potwierdza należytą 

realizację  dostawy  i  wdrożenia  systemu  dziekanatowego  wraz  ze  szkoleniami  na  rzecz 

Asecco  Data  Systems  SA  przez  American  Systems  Sp.  z  o.  o.  (dla  American  Systems  Sp.  

z  o.  o.  Zamawiającym  było  Asecco  Data  Systems,  a  nie  Wyższa  Szkoła  Rehabilitacji 

wskazana w wykazie dostaw).   

W  opinii  Odwołującego  dostawa  i  wdrożenie  systemu  dziekanatowego  z  przyczyn 

wskazanych  powyżej  nie  spełnia  wymogów  Zamawiającego  i  nie może  zostać  wliczona  do 

wartości  wykazywanej  celem  spełniania  warunków  udziału  w  postępowaniu.  Podnosi 

również,  że  istnieje  konieczność  uzupełnienia  dokumentów  oraz  ustalenia  następujących 

okol

iczności tj.  

a) 

Czy  American  Systems  był  podwykonawcą  Asecco  Data  Systems  SA,  które  było 

wykonawcą głównym dostawy i wdrożenia dla Wyższej Szkoły Rehabilitacji? 

b) 

Jeżeli  zamówienie  (zgodnie  z  wykazem  dostaw)  obejmowało  dostawę  i  wdrożenie  na 

rzecz  Wyższej  Szkoły  Rehabilitacji  to  w  jakim  zakresie  faktycznie  zrealizował  je 

podwykonawca American Systems Sp. z o. o.?   

c) 

W  jaki  sposób  American  Systems  Sp.  z  o.  o.  zrealizowało  jako  podwykonawca  dostawę  

i wdrożenie, jeżeli zamówienie wykonawcy głównego to była dostawa i wdrożenie, a zgodnie 

z  art.  36a  ust.1  ustawy  pzp  z  dnia  29  stycznia  2004  r.  wykonawca  może  powierzyć 

podwykonawcy wykonanie części zamówienia a nie całość zamówienia?  

Odwo

łujący  wskazuje,  że  mając  na  uwadze  orzeczenie  TSUE  w  sprawie  Esaprojekt 

w

ykonawca nabywa realne  doświadczenie nie przez  sam fakt  bycia członkiem konsorcjum, 


lecz  wyłącznie poprzez  bezpośredni  udział  w  realizacji  przynajmniej  części  zamówienia,  do 

którego  całościowego  wykonania  jest  zobowiązana  ta  grupa  wykonawców  (konsorcjum). 

Wynika  z  tego,  że  wykonawca  nie  może  polegać,  do  celów  wymaganego  przez 

Zamawiającego  doświadczenia,  na  realizacji  świadczeń  przez  innych  konsorcjantów,  

których  realizacji  faktycznie  i  konkretnie  nie  brał  udziału.  Niewystarczające  jest 

powoływanie się na potencjał całego konsorcjum - bez wyraźnego wskazania, jaką część - i 

o jakiej wartości - realizował ten konsorcjant, który zamierza wykazać spełnienie warunków 

udziału w postępowaniu. Odwołujący podnosi, że przenosząc realia wskazanego wyroku na 

niniej

sze  postępowanie  American  Systems  zobowiązany  był  wyraźnie  wskazać  jaka  cześć 

dostaw faktycznie  wykonał  jako Podwykonawca  w  ramach zamówienia dla Wyższej  Szkoły 

Rehabilitacji w Warszawie mając także na względzie zakaz podzlecania całości zamówienia. 

Dostawa na rzecz Wyższej Szkoły Społeczno-Przyrodniczej w Lublinie: 

według  wykazu  dostawa  i  wdrożenie  zrealizowane  w  okresie  14.11.2019  -12.10.2020  r.,  

o wartości pow. 850 tys. zł brutto; 

Odwołujący  podnosi,  że  załączony  protokół  odbioru  wystawiony  przez  Wyższą  Szkołę 

Społeczno-  Przyrodniczą  w  Lublinie  potwierdza  jedynie  wdrożenie  jednego modułu  System 

Dziekanatowy  (nie  potwierdz

a  zrealizowania  żadnej  dostawy),  nie  wiadomo  jaką  wartość 

miało  zrealizowane  samo  wdrożenie  modułu  System  Dziekanatowy  (bez  dostawy). 

Odwołujący  podnosi  również,  że  Zamawiający  wymagał  dostawy  oraz  wdrożenia  e-usług  

a  nie  jednego  modułu  systemu.  Zdaniem  Odwołującego  dostawa  i  wdrożenie  systemu 

dziekanatowego z przyczyn wskazanych powyżej nie spełnia wymogów Zamawiającego i nie 

może  zostać  wliczona  do  wartości  wykazywanej  celem  spełniania  warunków  udziału  

w  postępowaniu.  Odwołujący  podnosi,  że  załączona  umowa  z  dnia  14.11.2019  r.  

w  paragrafie  2  jasno  wskazuje,  że  przedmiot  zamówienia  obejmuje:  dostawy  licencji  do 

systemów,  dostawę  licencji  do  aplikacji  mobilnej,  wdrożenia  systemu,  wdrożenie  aplikacji 

mobilnej,  maintenance,  suport,  szkolenia,  za  kwotę  4  831  000,00  zł,  realizacja  do  dnia 

31.03.2023  r.  W  paragrafie  8  umowy  zaciemnione  są  poszczególne  wartości  za  elementy 

przedmiotu  umowy.  Zapewne  jest  to  nieprzypadkowe. 

W  opinii  Odwołującego  taka  treść 

dokumentów w oczywisty sposób skutkuje istotnymi wątpliwościami: Czy American Systems 

Sp.  z 

o.  o.  rzeczywiście  na  dzień  wystawienia  protokołu  zrealizował  należycie  dostawę  

i wdrożenie za kwotę większą niż 850 000,00 zł brutto? 

4. Dostawa na rzecz Uczelni Ja

ńskiego w Łomży: 

według  wykazu  dostawa  i  wdrożenie  zrealizowane  w  okresie  15.10.2019  -14.10.2020  r.,  

o wartości pow. 850 tys. zł brutto; 

Odwołujący  podnosi,  że  załączony  protokół  odbioru  wystawiony  przez  Uczelnię  Jańskiego  

w Łomży potwierdza jedynie należytą realizację wdrożenia systemu do modułów Systemu -

Moduł:  platforma  edukacyjna  (nie  potwierdza  zrealizowania  żadnej  dostawy),  nie  wiadomo 


jaką wartość miało zrealizowane wdrożenie systemu bez dostawy - czy nie mniejszą niż 850 

tys. zł brutto. Odwołujący wskazuje, że załączona umowa z dnia 15.10.2019 r. w paragrafie 2 

jasno wskazuje, że przedmiot zamówienia obejmuje; dostawy licencji do modułów Systemu, 

wdrożenia  Systemu  do modułów  Systemu,  maintenance,  suport,  szkolenia  za  kwotę  1  779 

700,00  zł,  realizacja  do  dnia  30.06.2023  r.  W  paragrafie  8  umowy  zaciemnione  są 

poszczególne  wartości  za  elementy  przedmiotu  umowy.  Zdaniem  Odwołującego  taka  treść 

dokumentów  skutkuje  istotnymi  wątpliwościami:  Czy  American  Systems  Sp.  z  o.o. 

rzeczywiście  na  dzień  wystawienia  protokołu  zrealizował  należycie  dostawę  i  wdrożenie  za 

kwotę większą niż 850 000,00 zł brutto?  

Odwołujący  wywodzi,  że  przedłożony  przez  American  Systems  Sp.  z  o.  o.  wykaz 

dostaw  i  dokumenty  potwierdzające  ich  należytą  realizację  nie  potwierdzają  spełniania 

warunku udziału w sposób wymagany zapisami SIWZ. Nieścisłości, niejasności i niespójność 

treści  wynikające  z  ww.  dokumentów  obligują  Zamawiającego  do  zastosowania  dyspozycji 

art. 26 ust. 3 ustawy pzp z dnia 29 stycznia 2004 roku. 

Zdaniem Odwołującego zaniechując 

wezwania  do  wyjaśnień/uzupełnień  z  art.  26  ust.  3  ustawy  Pzp  Zamawiający  dopuścił  się 

naruszenia,  które  mogło  mieć  istotny  wpływ  na  wynik  postępowania  (ewentualne 

wykluczenie wykonawcy American Systems Sp. z o. o.). 

Ad zarzutu nr 3. 

O

dwołujący wskazuje i powołuje się na stan faktyczny opisany już w punkcie poprzednim, tj. 

pkt  2)  - 

co  do  uchybień,  niejasności  i  sprzeczności  pomiędzy  wykazem  dostaw  

a  dokumentam

i  potwierdzającymi  ich  należytą  realizację.  Odwołujący  podnosi,  że 

p

rzedłożony przez American Systems Sp. z o. o. wykaz dostaw i dokumenty potwierdzające 

ich  należytą  realizację  nie  potwierdzają  spełniania  warunku  udziału  w  sposób  wymagany 

zapisami SIWZ. N

ieścisłości, niejasności i niespójność treści wynikające z ww. dokumentów 

obligują Zamawiającego do zastosowania dyspozycji art. 26 ust. 4 ustawy Pzp. Podnosi, że 

z

aniechując  wezwania  do  wyjaśnień  z  art.  26  ust.  4  ustawy  Pzp  Zamawiający  dopuścił  się 

narusz

enia,  które  mogło  mieć  istotny  wpływ  na  wynik  postępowania  (ewentualne 

wykluczenie wykonawcy American Systems Sp. z o.o.). 

Ad zarzutu nr 4. 

Odwołujący  wskazuje,  że  zgodnie  z  Rozdziałem  VI.C  SIWZ  Zamawiający  żądał  od 

Wykonawców  w  celu  potwierdzenia,  że  oferowany  przedmiot  zamówienia,  odpowiada 

wymaganiom  ok

reślonym  przez  Zamawiającego,  tj.:  sporządzone  w  języku  polskim  lub 

angielskim,  specyfikacje  techniczne  (opisy  techniczne)  i/lub  prospekty,  foldery,  katalogi, 

części instrukcji obsługi, itp. oferowanego oprogramowania.  

W konsekwencji Zamawiający korzystając z uprawnień ustawowych żądał ww. dokumentów 

potwierdzających,  że system  odpowiada wymaganiom  Zamawiającego  i tylko na  podstawie 


tak  określonych  dokumentów  powinien  przeprowadzić  weryfikację  zgodności  systemu  

z  treścią  OPZ.  Za  jakość  i  prawidłowość  przedstawionych  dokumentów  odpowiedzialność 

ponosi wyłącznie Wykonawca.  

Pismem  z  dnia  04.11.2020r.  Zamawiający  wezwał  American  Systems  Sp.  z  o.o.  do 

przedłożenia  wymaganych  dokumentów.  Wykonawca  zaniechał  jednak  przedłożenia 

dokumentów  potwierdzających  kluczowe  z  punktu  widzenia  oczekiwań  Zamawiającego 

wymagań dotyczących poziomu dojrzałości e-usług. Zamiast wymaganych dokumentów, na 

podstawie  których  Zamawiający  powinien  samodzielnie  ocenić  i  sprawdzić  czy  oferowane 

dostawy  w  istocie  odpowiadają  wymaganiom  SIWZ,  Wykonawca  przedłożył  w  trybie 

nieznanym ustawie oświadczenie własne z dnia 16.11.2020 r., że system składa się z usług  

o określonym poziomie dojrzałości oraz spełnia wymagania OPZ.  

Odwołujący  podnosi,  że  tego  rodzaju  oświadczenie  nie  mogło  zastąpić  dokumentów 

żądanych  przez  Zamawiającego  w  trybie  art.  26  ust.  1  ustawy  Pzp  na  potwierdzenie,  że 

oferowane  dostawy  spełniają  wymagania  SIWZ.  Gdyby  Zamawiający  chciał  poprzestać  na 

oświadczeniach  własnych  Wykonawców  to  z  całą  pewnością  nie  uwzględnił  by  w  SIWZ 

obowiązku  przedłożenia  dokumentów  potwierdzających  że  oferowane  dostawy  spełniają 

wymagania SIWZ.  

Nadto 

Odwołujący  podnosi,  że  z  przedłożonych  przez  Wykonawcę  dokumentów  tj. 

specyfikacji  techniczne

j  oferowanego  systemu  nie  wynika,  że  system  ten  spełnia 

następujące wymagania OPZ: 1. W zakresie realizacji usługi e-wybór aktywności: „Usługa e-

wybór  aktywności  skierowana  będzie  do  studentów  uczelni.  Udostępni  ona  studentom 

możliwość  wyboru  różnych  udostępnionych  przez  uczelnię  aktywności:  specjalności, 

specjalizacji, seminariów, przedmiotów. Usługa e-wybór aktywności udostępniana będzie za 

pośrednictwem  aplikacji  internetowej  Wirtualny  Dziekanat.  Usługa  będzie  świadczona  dla 

studentów  uczelni  w  procesach  obsługiwanych  i  wspieranych  przez  dedykowany  system 

obsługi  dydaktyki.  Za  jakość  świadczenia  tej  usługi  odpowiedzialny  będzie  Dziekanat." 

(Załącznik nr 1 a, rozdział 1.1., str. 6); 

W  zakresie  realizacji  usługi  e-praca  dyplomowa:  „Usługa  e-praca  dyplomowa  skierowana 

będzie  do  studentów  i  pracowników  naukowo-  dydaktycznych  uczelni,  pełniących  role 

promotorów i recenzentów. Udostępni ona studentom możliwość elektronicznego,  zdalnego 

wybierania  promotorów  i  tematów  prac  dyplomowych,  elektronicznego  przesyłania  prac 

dyplomowych  do  uczelni  i  współpracę  z  promotorem  nad  ostatecznym  kształtem  pracy  za 

pośrednictwem  aplikacji  internetowej  Wirtualny  Dziekanat.  Pracownikom  pełniącym  funkcje 

promotorów  i recenzentów  usługa udostępni możliwość elektronicznej,  zdalnej  obsługi  prac 

dyplomowych studentów, ocenianie jej, przesyłanie uwagi i recenzji oraz wysłanie pracy do 

badania  antyplagiatowego.  Pracownikom  administracyjnym  usługa  umożliwi  weryfikację 

procesu  dyplomowania  oraz  zautomatyzuje  wysyłanie  prac  do  Ogólnopolskiego 

Repozytorium  Pisemnych  Prac  Dyplomowych.  Usługa  e-praca  dyplomowa  udostępniana 

będzie  za  pośrednictwem  aplikacji  internetowej  Wirtualny  Dziekanat  oraz  aplikacji 


dziekanatowej. Usługa będzie świadczona dla studentów i pracowników uczelni w procesach 

ob

sługiwanych  i  wspieranych  przez  dedykowany  system  obsługi  dydaktyki.  Za  jakość 

świadczenia tej  usługi  odpowiedzialne  będą  Sekretariaty  Katedr.”  (Załącznik  nr  1a,  rozdział 

1.1., str. 7); 

W  zakresie  realizacji  usługi  e-przydzielanie  godzin  dydaktycznych:  „Usługa  e-przydzielanie 

godzin  skierowana  będzie  do  pracowników  uczelni.  Udostępni  ona  uprawnionym 

pracownikom  (np.  pełniącym  funkcje  kierowników  katedr/zakładów/instytutów)  możliwość 

planowania  dydaktyki  dla  podległych  sobie  pracowników  za  pomocą  aplikacji  internetowej 

Wirtualny  Dziekanat.  Usługa  będzie  świadczona  dla  pracowników  uczelni  w  procesach 

obsługiwanych  i  wspieranych  przez  istniejący,  dedykowany  system  obsługi  dydaktyki.  Za 

jakość  świadczenia  tej  usługi  odpowiedzialne  będą  Sekretariaty  Katedr."  (Załącznik  nr  1  a, 

rozdział 1.1., str. 7); 

wymaganie nr 34 - 

Użytkownicy usługi e-Wybór aktywności muszą mieć dostęp do usługi za 

pośrednictwem systemu dziekanatowego funkcjonującego u Zamawiającego"; 

wymaganie  nr  38  - 

Przygotowanie  danych  o  aktywnościach  możliwych  do  wybrania  przez 

studenta  oraz  terminach  uruchamiania  poszczególnych  tur  wyborów  musi  odbywać  się 

w systemie obsługi dydaktyki”; 

wymaganie nr 45-

W ramach usługi każdy ze studentów będzie miał możliwość: 

• 

wyboru jednej lub kilku akty

wności; zmiany wybranej aktywności na inną (dostępną); 

• 

bieżącego  podglądu  wybranych  przez  siebie  aktywności  z  poziomu  aplikacji  internetowej 

Wirtualny Dziekanat

”; 

wymaganie nr 47 - 

Użytkownicy usługi e-Praca dyplomowa muszą mieć dostęp do usługi za 

p

ośrednictwem systemu dziekanatowego funkcjonującego u Zamawiającego”; 

wymaganie  nr  48  - 

Usługa  musi  umożliwiać  studentom  możliwość  elektronicznego, 

zdalnego  wybierania  promotorów  i  tematów  prac  dyplomowych  oraz  elektronicznego 

przesyłania prac  dyplomowych  do  uczelni  za pośrednictwem  aplikacji  internetowej  systemu 

dziekanatowego funkcjonującego u Zamawiającego”; 

wymaganie  nr  51  - 

Usługa  e-Praca  dyplomowa  musi  być  realizowana  za  pośrednictwem 

aplikacji  internetowej  Wirtualny  Dziekanat  oraz  aplikacji  s

ystemu  obsługi  dydaktyki 

funkcjonującego u Zamawiającego”, 

wymaganie  nr  62  - 

Usługa  musi  udostępniać  uprawnionym  pracownikom  (np.  pełniącym 

funkcje  kierowników  katedr/zakładów/instytutów)  możliwość  planowania  dydaktyki  dla 

podległych sobie pracowników na poszczególnych przedmiotach i dla poszczególnych grup 

za 

pomocą 

aplikacji 

internetowej 

systemu 

dziekanatowego 

funkcjonującego  

u Zamawiającego”; 

wymaganie  nr  63  - 

Plany  studiów  dla  poszczególnych  kierunków  studiów,  czyli  informacje  

o  podziale  tok

u studiów na semestry i przedmiotach prowadzonych na każdym  z nich wraz  

z  wymiarem  godzinowym  poszczególnych  rodzajów  zajęć  muszą  być  wprowadzane  do 

systemu obsługi dydaktyki funkcjonującego u Zamawiającego”; 


wymaganie nr 105- 

Usługa e-Akademik (dalej system) umożliwia składanie wniosku o pokój 

w DS oraz wniosku o zwrot kaucji za pośrednictwem systemu Wirtualny Dziekanat”; 

wymaganie  nr  106  - 

Formularz  podania  o  pokój  w  DS,  udostępniany  w  Wirtualnym 

Dziekanacie musi umożliwiać dołączanie załączników"; 

wymaganie nr 131 - 

„W ramach usługi studenci muszą mieć możliwość: 

• 

złożenia elektronicznego wniosku o miejsce w domu studenckim oraz wniosku o zwrot kaucji 

za pośrednictwem Wirtualnego Dziekanatu; śledzenia statusu wniosku;   podglądu  informacji 

o naliczonych płatnościach."; 

wymaganie  nr  154  - 

Użytkownicy  usługi  e-Baza  wiedzy  muszą  mieć  dostęp  do  usługi  za 

pośrednictwem  portalu  internetowego  uczelni  i  a  pośrednictwem  aplikacji  internetowej 

systemu dziekanatowego funkcjonującego u Zamawiającego”

wymaganie  nr  156  - 

W  przypadku  prac  dyplomowych  studentów,  w  systemie  obsługi 

dydaktyki  musi  być  tworzony  wewnętrzny  magazyn  elektronicznych  wersji  prac 

dyplomowych,  opisanych  metadanymi.  Zgromadzone  prace  będą  udostępniane  poprzez 

usługę  e-Baza  wiedzy  za  pośrednictwem  portalu  internetowego  uczelni  i  aplikacji 

internetowej systemu dziekanatowego funkcjonującego u Zamawiającego."; 

wymaganie  nr  158-

Usługa  musi  umożliwiać  gromadzenie  i  udostępnianie  studentom  za 

pośrednictwem 

aplikacji 

internetowej 

systemu 

dziekanatowego 

funkcjonującego  

u  Zamawiającego  materiałów  dydaktycznych  dedykowanych  studentom  uczestniczącym  

w danych zajęciach dydaktycznych”; 

wymaganie  nr  159  - 

Tworzenie  i  zatwierdzanie  sylabusów  musi  odbywać  się  w  systemie 

obsługi dydaktyki funkcjonującym u Zamawiającego"; 

wymaganie nr 166- 

Definiowanie statusu zajęć otwartych musi być realizowane w systemie 

obsługi dydaktyki funkcjonującym u Zamawiającego”;  

Odwołujący podnosi, że nadto z wymagań wymienionych poniżej wynika konieczność zapisu 

części  danych  bezpośrednio  do  bazy  danych  systemów  wykorzystywanych  obecnie  przez 

Zamawiającego: 

wymaganie  nr  37- 

Usługa  musi  być  w  pełni  zintegrowana  z  systemem  obsługi  dydaktyki 

użytkowanym  przez  Zamawiającego  w  zakresie  pobierania  z  bazy  danych  systemu 

informacji  o  możliwych  do  wyboru  aktywnościach  oraz  zapisu  do  bazy  danych  wybranych 

przez studentów aktywności”. 

wymaganie nr 41 - 

Dane o wyborach dokonanych przez studentów muszą być zapisywane 

w bazie systemu obsługi dydaktyki i natychmiast dostępne dla uprawnionych użytkowników 

oraz innych zainteresowanych osób (np. liczba wolnych miejsc dla innych studentów)”. 

wymaganie  nr  42  

„Po  zakończonym  procesie  zapisów  użytkownik  systemu  obsługi 

dydaktyki 

musi 

mieć 

możliwość 

automatycznego 

utworzenia 

grup 

ćwiczeniowych/wykładowych dla wybranych aktywności.”; 


wymaganie  nr  66  - 

Dane  muszą  być  bezpośrednio  zapisywane  do  bazy  danych  systemu 

obsługi  dydaktyki  funkcjonującego  u  Zamawiającego,  co  będzie  umożliwiało  realizację 

kolejnych proces

ów (np.: tworzenie harmonogramu zajęć)”; 

wymaganie  nr  107  - 

Dane  ze  złożonych  przez  studentów  podań  muszą  być  zapisywane  

w bazie danych systemu obsługi dydaktyki funkcjonującego u Zamawiającego"; 

wymaganie nr 112- 

Zapewnia wgląd w zestawienie informacji o stanie rozliczeń finansowych 

studenta  z  Domem  Studenckim  (w  zakresie  opłat,  odsetek).  Połączenie  modułu  obsługi 

domów studenckich z funkcjonalnością naliczania opłat Dziekanatu”; 

wymaganie  nr  169- 

Dane  o  liczbie  interesariuszy  zapisanych  na  poszczególne  zajęcia 

otwarte  muszą  być  gromadzone  w  bazie  danych  systemu  obsługi  dydaktyki  i  muszą  być 

natychmiastowo dostępne dla wszystkich pozostałych zainteresowanych osób.”.  

Odwołujący  wskazuje,  że  okoliczności  powyższe  zauważył  sam  Zamawiający  w  treści 

wezwania z dnia 11.12.2020 

r., które zostało wystosowane w trybie wezwania do wyjaśnień 

złożonej oferty - art. 87 ust. 1 ustawy Pzp. Zdaniem Odwołującego obowiązkiem wykonawcy 

American  Systems  Sp.  z  o.o. 

było  wykazanie,  że  oferowany  przedmiot  zamówienia, 

odpowiada  wymaganiom  określonym  przez  Zamawiającego,  za  pomocą  dokumentów 

wskazanych  przez  Zamaw

iającego  tj.:  sporządzonych  w  języku  polskim  lub  angielskim, 

specyfikacjach  technicznych  (opisy  techniczne)  i/lub  prospekty,  foldery,  katalogi,  części 

instruk

cji  obsługi,  itp.  oferowanego  oprogramowania.  Wywodzi,  że  w  sytuacji,  w  której 

w

ykonawca  zaniechał  wykazania  powyższych  okoliczności  na  Zamawiający  wskazywał  

w korespondencji kierowanej do American Systems to Zamawiający winien wezwać w trybie 

art. 26 ust

. 3 ustawy do ich uzupełnienia. 

Ad  

Ad zarzutu nr 5. 

Zdaniem  Odwołującego,  wybór  oferty  American  Systems  Sp.  z  o.  o.,  pomimo,  że  treść 

przedłożonych  przez  wykonawcę  wykazu  dostaw  i  referencji  nie  potwierdza  spełniania 

warunku  udziału  wymaganego  w  SIWZ  (a  wręcz  odwrotnie  -  treść  tych  dokumentów  bez 

dodatkowych  wyjaśnień/uzupełnień  wskazuje,  że  wykonawca  nie  spełnia  owych  warunków  

i podlega wykluczeniu na podstawie art. 24 ust. 12 ustawy Pzp) skutkuje naruszeniem przez 

Zamawiającego  zasady  zachowania  uczciwej  konkurencji,  równego  traktowania 

wykonawców  oraz  uniemożliwia  udzielenie  zamówienia  wykonawcy  wybranemu  zgodnie  

z  przepisami  ustawy. 

Odwołujący  wywodzi,  że  Zamawiający  bezpodstawnie  domniemywał, 

że  wykonawca  spełnia  warunki  udziału,  podczas  gdy  powinien  mieć  taką  pewność. 

Uzyskanie  pewności  co  do  faktu  spełniania  warunków  udziału,  w  opisanej  wyżej  sytuacji, 

umożliwiłoby zastosowanie art. 26 ust. 3 lub art. 26 ust. 4 ustawy pzp co do przedłożonego 

wykazu dostaw i referencji. 

Zamawiający nie złożył odpowiedzi na odwołanie, jak też nie stawił się na rozprawie. 


Do  odwołania  po  stronie  Zamawiającego  skutecznie  przystąpienie  zgłosił  wykonawca 

American  Systems  Sp.  z  o.o. 

Wraz  ze  zgłoszeniem  przystąpienia  złożył  pismo  w  którym 

wniósł o oddalenie odwołania w całości. 

W toku rozprawy Odwołujący i Przystępujący podtrzymali dotychczasowe stanowiska. 

Po  przeprowadzeniu  rozprawy  z  udziałem  stron  i  uczestnika  postępowania,  na 

podstawie  zgromadzonego  w 

sprawie  materiału  dowodowego  oraz  oświadczeń 

i stanowisk 

Odwołującego i uczestnika postępowania, Krajowa Izba Odwoławcza usta-

liła i zważyła, co następuje: 

Mając  na  uwadze  treść  art.  92  ust.  2  ustawy  z  dnia  11  września  2019  r.  Przepisy 

wprowadzające  ustawę  -  Prawo  zamówień  publicznych  (Dz.U.  z  2019  poz.  2020),  do 

postępowań  odwoławczych  oraz  postępowań  toczących  się  wskutek  wniesienia  skargi  do 

sądu, o których mowa w ustawie uchylanej w art. 89, wszczętych po dniu 31 grudnia 2020 r., 

dotyczących postępowań o udzielenie zamówienia wszczętych przed dniem 1 stycznia 2021 

r., stosuje się przepisy ustawy, o której mowa w art. 1, Izba do postępowania odwoławczego 

w  przedmiotowej  sprawie zastosowała przepisy  ustawy  z  dnia 11 września 2019  r.  -  Prawo 

zamówień    publicznych  (Dz.  U.  z  2019  r.,  poz.  2019  ze  zm.,  dalej  jako  „ustawa  nPzp”  lub 

„nowa Pzp”). 

W pierwszej kolejności Izba stwierdziła, że nie została wypełniona żadna z przesłanek 

ustawowych skutkujących odrzuceniem odwołania, wynikających z art. 528 ustawy nPzp.  

Przystępując  do  rozpoznania  odwołania,  Izba  ustaliła  wystąpienie  przesłanek  z  art. 

505 ust. 1 nPzp, tj. istnienie po stronie odwołującego interesu w uzyskaniu zamówienia oraz 

możliwości  poniesienia  przez  odwołującego  szkody  w  wyniku  kwestionowanych  czynności 

zamawiającego. 

Iz

ba ustaliła, co następuje: 

Izba dopuściła dowody z dokumentacji postępowania oraz dowody Odwołującego i Przystę-

pującego złożone na rozprawie. 

Izba oceniła zgromadzony materiał dowodowy w następujący sposób: 

Izba oceniła, że materiał dowodowy jest wszechstronny i umożliwia wydanie rozstrzygnięcia 

w przedmiotowej sprawie.  


Akademia 

Wychowania  Fizycznego  Józefa  Piłsudskiego,  ul.  Marymoncka  34,  00-968 War-

sza

wa, Filia w Białej Podlaskiej, ul. Akademicka 2, 21-500 Biała Podlaska prowadzi w trybie 

przetargu  nie

ograniczonego postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego na „Dosta-

wę, wdrożenie i uruchomienie Systemu E-usług w Akademii Wychowania Fizycznego Józefa 

Piłsudskiego w Warszawie Filia w Białej Podlaskiej oraz dostawa, instalacja i wdrożenie sys-

temu  zab

ezpieczenia sieci i dostępu do internetu (Firewall), Część 1- dostawa, wdrożenie i 

uruchomienie  systemu  e-

usług  w  akademii  Wychowania Fizycznego  Józefa Piłsudskiego w 

Warszawie, Filia w Białej Podlaskiej".  

Na  Część  1  zamówienia  wpłynęły  dwie  oferty  –  Odwołującego  z  ceną    1 759 453,50  zł    i 

Przystępującego z ceną 1 722 000,00 zł. 

W dniu 4.11.2020 r. Zamawiający na podstawie art. 26 ust. 1 ustawy Pzp wezwał Przystępu-

jącego do złożenia w terminie do 16.11.2020 r. dokumentów potwierdzających, że oferowany 

pr

zedmiot zamówienia spełnia wymogi Zamawiającego.  

W  odpowiedzi  Przystępujący  złożył  oświadczenie  o  poziom  dojrzałości  oferowanych  usług 

oraz specyfikację techniczną oferowanego systemu. 

W dniu 19.11.2020 r. i 11.12.2020 r

. Zamawiający wezwał Przystępującego na podstawie art. 

87 ust. 1 ustawy Pzp do wyjaśnienia treści oferty. Przystępujący udzielił odpowiedzi w dniach 

24.11.2020 r. i 16.12.2020 r. 

Szczegółowo przywołany w odwołaniu stan faktyczny odpowiada rzeczywistemu przebiegowi 

postępowania,  był  bezsporny  (strony  różniły  się  jego  oceną  prawną),  podobnie  jak 

przytoczone 

postanowienia SIWZ, wobec czego nie będzie powtarzany.  

Istotne dla rozstrzygnięcia postanowienia SIWZ, nieprzytoczone w odwołaniu, dla zachowa-

nia czytelności wywodu Izba wskazała w treści uzasadnienia poniżej. 

Izba zważyła, co następuje: 

Ad zarzutu 1 

– naruszenia art. 90 ust. 1 ustawy Pzp polegającego na zaniechaniu wezwania 

Przystępującego do wyjaśnień rażąco niskiej ceny. 

Odwołujący  podnosił,  że  Zamawiający  dwukrotnie  wzywał  Przystępującego  na  pod-

stawie art. 87 ust. 1 ustawy Pzp do wyjaśnienia, w jaki sposób zamierza on zapewnić reali-

zację integracji e-usług z systemami funkcjonującymi u Zamawiającego. Zamawiający wska-

zywał, że nie posiada kodów źródłowych, a w niektórych przypadkach konieczna będzie tak-

że modyfikacja systemów obecnie funkcjonujących u Zamawiającego. Zamawiający zwracał 

się również o wyjaśnienie, czy w cenie oferty zostały ujęte koszty ww. integracji. Odwołujący 


zarzut zaniechania wezwania do wyjaśnień rażąco niskiej ceny uzasadniał okolicznością, że 

skoro  Zamawiający  żądał  wyjaśnień  ww.  kwestii  to  powziął  wątpliwości  co  do  możliwości 

realizacji przedmiotu zamówienia za cenę zaoferowaną przez American Systems, natomiast 

Przystępujący nie wskazał podstawy wyceny oraz nie potwierdził, że koszty integracji zostały 

ujęte w cenie oferty. 

Przedmiotowy zarzut Izba uznała za nieudowodniony i niepotwierdzony. W pierwszej 

kolejności  Izba  zaznacza,  że  wbrew  twierdzeniom  odwołania  Przystępujący  udzielając  od-

powiedzi na ww. wezwani

a Zamawiającego w wyjaśnieniach, każdorazowo (w wyjaśnieniach 

z  dnia  24.11.2020  r.  i  16.12.2020  r.) 

potwierdził,  że  koszty  integracji  obejmują  wyłącznie 

koszty  wewnętrzne  po  jego  stronie.  Przystępujący  wyjaśniał,  że  SIWZ  stanowi  o  integracji  

z istniejącymi systemami, nie ich modyfikacji, zaś integracja nie wymaga modyfikacji syste-

mów ani wsparcia ze strony producentów systemów funkcjonujących u zamawiającego, na-

tomiast  koszty  integracji  obejmują  wyłącznie  koszty  wewnętrzne  po  stronie  American  Sys-

tems  (odpowiednio  odpowiedzi  na  pytanie  6  i  5). 

Rzeczone  „koszty  wewnętrzne”  należało 

rozumieć  w  kontekście  twierdzeń  o  braku  konieczności  korzystania  ze  wsparcia  zewnętrz-

nych  producentów  i  zakupu  licencji.  Zatem  Przystępujący  potwierdził,  że  koszty  integracji 

zosta

ły ujęte w cenie oferty.  

W ocenie Izby nie można uznać, że Przystępujący nie udzielił odpowiedzi na pytanie Zama-

wiającego, gdyż wskazał, że nie wyceniał konieczności zakupu licencji, uznając je za zbęd-

ne,  zaś koszty  integracji  stanowią  koszt  wewnętrzny.  Jakkolwiek  nie można  uznać  tego  za 

szczegółowe  wyjaśnienie,  to  jednak  odpowiadało  ono  na  ogólne  pytanie  Zamawiającego. 

Należy zaznaczyć, że zgodnie z art. 534 ust. 1 ustawy nPzp strony i uczestnicy postępowa-

nia  odwoławczego  są  obowiązani  wskazywać  dowody  dla  stwierdzenia  faktów,  z  których 

wywodzą skutki prawne. Co za tym idzie, to po stronie Odwołującego leżał ciężar udowod-

nienia, że Zamawiający winien był powziąć wątpliwości co do realności ceny oferty Przystę-

pującego, a w rezultacie wezwać go do wyjaśnień ceny oferty. W realiach niniejszej sprawy 

oznaczało  to,  że  Odwołujący  powinien  był  obalić  twierdzenia  Przystępującego  zawarte  

w  ww.  wyjaśnieniach  –  w  zakresie  braku  konieczności  modyfikacji  systemów  oraz  choćby 

uprawdopodobnić brak realności ceny oferty Przystępującego. W ocenie Izby Odwołujący nie 

uniósł spoczywającego na nim ciężaru dowodowego w tym zakresie. Odwołujący swój zarzut 

opar

ł jedynie na okoliczności wystosowania ww. wezwań do Przystępującego. Zarzut odwo-

łania  skoncentrowany  był  na  braku  ujęcia  w  cenie  oferty  kosztów  integracji,  argumentacja 

dotycząca konieczności modyfikacji systemów funkcjonujących u Zamawiającego oraz inge-

rencji  w  kod  źródłowy  wybrzmiała  dopiero  w  toku  rozprawy,  co  graniczy  z  nieuprawnionym 

rozszerzeniem  zarzutu.  Graniczy,  g

dyż  do  wskazanej  kwestii  odnosiły  się  również  ww.  we-

zwania Zamawiającego, wobec czego Izba orzekła również  w tym zakresie. Jednakże, Od-

wołujący nie udowodnił, że wskazywane przezeń postanowienia SIWZ wymagają modyfikacji 

systemu  i 

nie  jest  wystarczająca  integracja  siłami  własnymi  Przystępującego.  Odwołujący 

poprzestał  na  złożeniu  zestawienia  wymagań  z  których  jego  zdaniem  miała  wynikać  ko-


nieczność modyfikacji, wskazując w konkluzjach, że „Jasno określona konieczność udostęp-

nienia  e

–usługi  (…)  za  pośrednictwem  istniejącej  aplikacji,  czyli  w  jej  interfejsie”,  wskazał 

również że nie będzie możliwe objęcie uzyskanie gwarancji na zapis do istniejących baz da-

nych.  Powyższe  stanowią  jedynie  oświadczenia  Odwołującego,  o  mocy  dowodowej  równej 

przeciwnym  oświadczeniom  Przystępującego.  Odwołujący  ww.  oświadczeń  nie  poparł  żad-

nym  dowodem,  co  za  tym  idzie  -   

nie  udowodnił  zatem  faktu  (konieczność  modyfikacji),  

z którego wywodził skutki prawne (konieczność wezwania do wyjaśnień). Udowodnienie ko-

nieczności  modyfikacji  było  istotne  również  z  uwagi  na brak  jej jednoznacznego wskazania  

w  SIWZ

,  jak  też  braku  informacji  o  konieczności  współpracy  z  dostawcą  funkcjonujących 

systemów czy zakupie licencji. 

Przede wszystkim 

jednak Odwołujący nie wykazał, ani nawet nie uprawdopodobnił, że cena 

oferty Przystępującego może być rażąco niska, wobec czego Zamawiający powinien był po-

wziąć w tym zakresie wątpliwości.  

Zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy Pzp, zamawiający zwraca się o udzielenie wyjaśnień (w tym 

złożenie  dowodów)  dotyczących  wyliczenia  ceny  lub  kosztu,  jeżeli  zaoferowana  cena  lub 

koszt,  lub  ich  istotne  części  składowe  wydają  się  rażąco  niskie  w  stosunku  do  przedmiotu 

zamówienia  i  budzą  wątpliwości  zamawiającego  co  do  możliwości  wykonania  przedmiotu 

zamówienia  zgodnie  z  wymaganiami  określonymi  przez  zamawiającego  lub  wynikającymi  

z odrębnych przepisów.  

Wobec brzmienia ww.  przepisu dla stwierdzenia,  że Zamawiający  winien  był  wezwać Przy-

stępującego  do  wyjaśnień,  koniecznym  było  wykazanie  ziszczenia  się  określonych  w  nim 

przesłanek. Odwołujący powinien udowodnić lub choćby uprawdopodobnić, że zaoferowana 

cena nie daje gwarancji realizacji zamówienia zgodnie z SIWZ lub przepisami prawa. Odwo-

łujący nie wykazywał, że za zaoferowaną cenę nie jest możliwa realizacja zamówienia.  Od-

wołujący nie wskazał, jak brak dysponowania licencją, dostępem do kodu źródłowego wpły-

wa na cenę oferty. Cena oferty Przystępującego stanowiła prawie 98% ceny oferty Odwołu-

jącego, różnica w cenie była więc znikoma. Należy przy tym zwrócić uwagę, że w postępo-

waniu  n

a Część 1  zamówienia  – której  dotyczy  odwołanie,  złożono tylko  dwie oferty  (Przy-

stępującego i Odwołującego), trudno więc też ustalić referencyjny poziom ceny. Cena oferty 

Przystępującego  może  być  bowiem  wywindowana  z  uwagi  na  konieczność  ww.  integracji, 

za

ś Odwołującego może wynikać z uprzywilejowanej pozycji jako jedynego podmiotu, który 

posiada licencje i dostęp do kodu źródłowego systemu z którym konieczne będzie zintegro-

wanie przedmiotu zamówienia, wobec czego mógł założyć, że nie musi obawiać się konku-

rencji

. Powyższe dodatkowo wskazuje na konieczność szczegółowego podważenia realności 

ceny Przystępującego, by móc uznać, że Zamawiający był  zobowiązany do wszczęcia pro-

cedury wyjaśnień rażąco niskiej ceny. Zaznaczyć należy, że dopiero po powzięciu przez Za-

mawiającego takich wątpliwości i wystosowaniu wezwania do wyjaśnień rażąco niskiej ceny, 

następuje odwrócenie ciężaru dowodu (art. 537 pkt 1 nPzp) i aktualizuje się obowiązek wy-


kazania  realności  ceny  przez  Przystępującego.  Jak  Izba  wskazała  powyżej,  Przystępujący 

udzielił  odpowiedzi  na  pytanie Zamawiającego  w  zakresie  uwzględnienia kosztów  integracji 

w cenie oferty, Odwołujący powinien był zatem skutecznie podważyć tę odpowiedź bądź też 

wskazać na inne okoliczności uzasadniające powzięcie przez Zamawiającego wątpliwości co 

do realności ceny o których mowa w art. 90 ust. 1 ustawy Pzp, czego nie uczynił. 

Jak wskazano powyżej Izba uznała rzeczony zarzut za nieudowodniony, wobec cze-

go podlegał on oddaleniu. 

Ad zarzutów 2 i 3, dotyczących naruszenia art. 26 ust. 3 i ust. 4 ustawy Pzp mającego pole-

gać  na  zaniechaniu  wezwania  Przystępującego do  uzupełnienia  lub  wyjaśnienia  złożonego 

wykazu  dostaw  wraz  z  referencjami/protokołami  odbioru/umowami,  pomimo  że  treść  tych 

dokumentów jest wewnętrznie sprzeczna, niespójna i niekompletna oraz w aktualnym kształ-

cie z całą pewnością nie potwierdza spełniania warunków udziału w postępowaniu. 

Zarzuty  nr  2  i  3  odwołania  Izba  rozpoznała  łącznie,  jako  wywodzone  z  tożsamych 

okoliczności i zbliżonych podstaw prawnych. 

Zamawiający określił warunek udziału w postepowaniu, zgodnie z którym o udzielenie 

zamówienia ubiegać się mogli wykonawcy, którzy posiadali odpowiednie doświadczenie – tj.  

„zrealizował  należycie,  w  okresie  ostatnich  3  (trzech)  lat  przed  upływem  terminu  składania 

of

ert, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy - w tym okresie, 2 (dwie) dostawy 

e-

usług  wspomagających  zarządzanie  procesami  dydaktycznymi  w  uczelniach  albo  szko-

łach,  wraz  z  usługą  wdrożenia,  w  tym  co  najmniej  jedną  na  kwotę  minimum  850  000,00  zł 

brutto”. 

Przystępujący dla wykazania spełniania ww. warunku powołał 4 dostawy. Odwołujący 

wywodził,  że żadna  z  tych dostaw  nie potwierdza spełnienia warunku  udziału.  Poniżej Izba 

odnosi  się  do  zarzutów  odwołania  w  zakresie  poszczególnych  dostaw  wykazanych  przez 

Przystępującego. 

Akademia Polonijna w Częstochowie. 

Odwołujący zarzucał, że list referencyjny potwierdza jedynie realizację wdrożenia systemu 

a nie dostawy 

oraz nie jest znana wartość wdrożenia systemu oraz czy zamówienie zostało 

zrealizowane i w 

jakiej wartości, skoro umowa trwa. Ponadto Odwołujący wskazał, ze zgod-

nie z warunkiem udziału Zamawiający oczekiwał wykazania się wykonaniem dostaw i wdro-

żenia  e-usług  wspierających  proces  dydaktyczny,  a  usługa  wdrożenia  systemu  dziekanato-

wego nie spełnia wymogów Zamawiającego. 

W  ocenie  Izby  twierdzenia  Odwołującego  częściowo  okazały  się  zasadne.  Zgodnie  ze 

złożonym listem referencyjnym umowa obejmuje wdrożenie systemu i aplikacji mobilnej, zaś 

system  składa  się  z  portalu  pracowniczego,  systemu  dziekanatowego  i  systemu  do  zarzą-


dzania  informacją  i  obiegu  dokumentów,  zaś  „wartość  zrealizowanych  prac:  ponad 

000,00 zł brutto”.  

Izba  uznała,  że  wobec  tak  sformułowanego  listu  referencyjnego  nie  sposób  uznać,  że 

Przystępujący wykazał się dostawą e-usługi wspomagającej proces dydaktyczny o wartości 

co najmniej 850 

000,00 zł brutto. Skoro na wdrażany system składał się m.in. portal pracow-

niczy i sys

tem obiegu dokumentów, oznacza to, że wartość zrealizowanej e-usługi wspiera-

jącej  proces  dydaktyczny  z  dużym  prawdopodobieństwem  była  niższa  niż  850 000,00  zł, 

gdyż na część tej kwoty zapewne składały się portal pracowniczy i system obiegu dokumen-

tów, których nie można uznać za wspierające proces dydaktyczny, a wspierające czynności 

administracyjno-pracownicze zamawiaj

ącego. Zatem gdyby żadna inna dostawa nie potwier-

dziła spełniania warunku udziału w zakresie ww. kwoty Zamawiający winien był wezwać do 

wyjaśnień w trybie art. 26 ust. 4 ustawy Pzp. 

W pozostałym zakresie Izba uznała twierdzenia Odwołującego za bezpodstawne. Odwo-

łujący  skutecznie  powołał  rzeczoną  dostawę  jako  jedną  z  dwóch  dostaw  wymaganych  wa-

runkiem,  przy  czym  nie 

tę,  która  posiadała  wartość  co  najmniej  850 000,00  zł.  Powyższe 

wynika z następujących okoliczności. 

Argumentacja dotycząca wykazania się jedynie wdrożeniem, bez dostawy, jest oczywi-

ście  niezasadna.  Wiedzą  notoryjną  jest,  że  wraz  przed  wdrożeniem  oprogramowania  wła-

snego  autorstwa  nastąpić  musi  jego  dostawa  z  przekazaniem  licencji.  Jeżeli  Odwołujący 

chciał podważyć tę okoliczność, powinien był wykazać, że dostawa e-usługi realizowana była 

przez inny podmiot niż jej wdrożenie. Zgodnie z § 2 ust. 1 pkt 1 przedłożonego przez Odwo-

łującego  załącznika  nr  7  do  zapytania  ofertowego  dotyczącego  rzeczonego  zamówienia, 

przedmiotem umowy jest „wdrożenie systemu” a w szczególności – dostawa licencji do po-

szczególnych modułów systemu i aplikacji mobilnej. Jednoznacznie zatem brak było podstaw 

do uznania, że Przystępujący nie wykonał dostawy w ramach ww. zamówienia.  

Dalej,  Odwołujący  przedstawił  rozbudowaną  argumentację  dla  twierdzenia,  że  system 

dziekanatowy  nie  stanowi  e-

usługi,  a  zatem  omawiane  zamówienie,  jak  i  pozostałe  usługi 

referencyjne, których przedmiotem również był system dziekanatowy nie mogą być powołane 

dla wykazania spełnienia warunku. 

W pierwszej k

olejności Izba za bezzasadne uznała żądanie Przystępującego o uznanie 

wskazanej argumentacji jako nieuprawnionego rozszerzenia odwołania. Na stronie 7 odwo-

łania, w przedmiocie warunku udziału w postepowaniu, wyraźnie powołano, że przedmiotem 

zamówienia jest e-usługa, a nie system dziekanatowy i referencyjne dostawy systemu dzie-

kanatowego nie mogą być uznane za doświadczenie jakiego wymagał Zamawiający. W toku 

rozprawy nastąpiło jedynie rozbudowanie argumentacji w tym zakresie. 

Rozpoznając zarzut w zakresie braku możliwości powołania się na dostarczenie i wdro-

żenie systemu dziekanatowego, wskazać należy na powołaną przez Odwołującego definicję 

e-

usługi. Odwołujący powołał się na publikację Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości 


„E-usługi  –  definicja  i  przykłady”  i  zawartą  tam  w  pierwszym  akapicie  definicję  „e-usługi  to 

takie  usługi,  których  świadczenie  odbywa  się  za  pomocą  Internetu,  jest  zautomatyzowane 

(może wymagać niewielkiego udziału człowieka) i zdalne. Od usługi w pojęciu tradycyjnym, 

e-

usługę odróżnia brak udziału człowieka po drugiej stronie oraz świadczenie na odległość”. 

Jednakże, dalej w tej publikacji przedstawione są 3 inne definicję e-usług, a podsumowanie 

rozdziału dotyczącego definicji zawiera się w słowach: „Konsekwencją zbyt płynnej i szero-

kiej definicji e-

usług jest mętlik pojęciowy i trudności w jednoznacznym określeniu, czy dana 

aktywność  internetowa  jest  e-usługą,  czy  nie.  Wydaje  się  wręcz  niemożliwe  jednoznaczne 

wyznaczenie  granic  e-

usług  ze  względu na  dynamiczny  charakter  środowiska  w  którym  się 

ona tworzy i rozwija”. Należy więc uznać, że zgodnie z powyższą publikacją nie jest możliwe 

jednoznaczne określenie czy dana usługa, system stanowi e-usługę czy też nie. Warto zwró-

cić również uwagę, że publikacja ta zawiera również dwa katalogi usług, których nie można 

określić mianem e-usług, w których z całą pewnością nie zawiera się system dziekanatowy. 

Katalogi  te  zawierają  takie  usługi  jak  dostawy  zamawiane  elektronicznie,  udzielanie  porad 

drogą poczty elektronicznej, połączenia zdalne, usługi reklamowe, hurtownie danych off-line 

itp. 

Wskutek  powyższego  należy  e-usługę w  rozumieniu warunku udziału definiować w  kontek-

ście przedmiotu zamówienia. Zgodnie z rozdziałem pierwszym Opisu Przedmiotu Zamówie-

nia, wdrożony system będzie się składał z następujących e-usług: 

1. e-

akademia (usługa wyposażona w materiały do samodzielnego kształcenia zdalnego jak 

również umożliwiająca realizowanie zajęć w formule blended learning); 

2. e-

wybór aktywności (np. specjalizacji przedmiotów); 

3. e-praca dyplomowa 

(zdalna obsługa prac dyplomowych, elektroniczny obieg pracy dyplo-

mowej); 

4.  e-

przydzielanie  godzin  dydaktycznych  (planowanie  dydaktyki  dla  podległych  sobie  pra-

cowników); 

5.  e-

zgłoszenia (elektroniczne  zgłaszanie wszelkiego rodzaju awarii infrastruktury obiektów, 

usterek, problemów z dostępem do usług); 

6.  e-

akademik (umożliwia składanie podań o pokój w domach studenta i ewidencję studen-

t

ów); 

7. e-

ABK firma (umożliwia tworzenie symulacji biznesowych); 

8.  e-baza  wiedzy  (pozwala  na  gromadzenie,  indeksowanie  i 

udostępnianie  prac  dyplomo-

wych, kart przedmiotów PRK (sylabusów) i materiałów dydaktycznych do przedmiotów); 

9. e-

open academy (umożliwia obsługę zapisów na zajęcia otwarte); 

10. e-

wydarzenia (umożliwia zapisy na różnego typu wydarzenia). 

Przedmiotem zamówienia referencyjnego dla Akademii Polonijnej, zgodnie z załącznikiem nr 

1 do zapytania ofertowego 

– Szczegółowy Opis Przedmiotu Zamówienia, System Dziekana-

towy posiadać miał m.in. następujące szczegółowe wymagania funkcjonalne  – „30. System 


umożliwia  obsługę  procesu  dyplomowego”,  „31.  System  umożliwia  obsługę  toku  studiów”, 

„32. System umożliwia ewidencje pensum pracowników dydaktycznych”, „38. „System umoż-

liwia zapis studenta do grupy zajęć”, „36. System umożliwia w ramach typów zajęć przedmio-

tu tworzenie 

grup zajęciowych z możliwością określenia prowadzącego, studentów terminów 

zajęć wraz z salą”, „ 51. System pozwala na definiowanie dowolnych typów opłat”, „61. Sys-

tem umożliwia przegląd przedmiotów, na które student jest zapisany”, „65. System umożliwia 

wystawianie ocen i zaliczeń”. 

W  ocenie  Izby  powyżej  wskazane  elementy  systemu  dziekanatowego  dla  Akademii 

Polonijnej  jednoznacznie  potwierdzają,  że  przedmiotem  dostawy  były  e-usługi  wspierające 

proces  dydaktyczny.  Izba  zaznacza,  że  powyższe  wyliczenie,  ma  charakter  przykładowy, 

zawarto w nim funkcje w najbardziej jaskrawy sposób kwalifikujące się jako „e-usługi wspo-

magające  zarządzanie  procesami  dydaktycznymi”  w  kontekście  przedmiotu  zamówienia. 

Wymienione funkcje korespondują z ww. katalogiem e-usług które ma posiadać system, któ-

ry kupuje Zamawiający. Mając powyższe na uwadze, jak również brak jednoznacznej defini-

cji  „e-usługi”,  należało  uznać,  że  przystępujący  w  sposób  uprawniony  powołał  się  na  ww. 

dostawę  dla  wykazania  posiadania  wymaganego  doświadczenia.  Za  nieuprawnione  Izba 

uznała również żądania Odwołującego, by do wartości wykonanej dostawy zaliczać tylko te 

elementy,  które  stanowiły  e-usługę  w  przedstawionym  przezeń  rozumieniu.  Jak  wskazano 

powyżej,  sposób  rozumienia  e-usługi  przez  Odwołującego  był  zbyt  wąski  i  nie  mógł  być 

uznany  za  prawidłowy.  Ponadto  Izba  stoi  na  stanowisku,  że  dostawa  systemu  dziekanato-

wego odpowiada brzmieniu warunku udziału w postępowaniu i nie ma podstaw do wydziele-

nia wartości poszczególnych funkcjonalności takiego systemu. Wydzielanie takie stanowiłoby 

wysoce  zawężającą  interpretację  warunku,  w  nieuprawniony  sposób  ograniczającą  konku-

rencję.  

Wyższa Szkoła Rehabilitacji w Warszawie 

Odwołujący  zarzucał,  że  przedmiotem  tej  dostawy  był  system  dziekanatowy,  który  

w  jego  opinii  z 

ww.  względów  nie  spełnia  wymogów  warunku.  Ponadto  podniósł,  że  jeżeli 

wykonawcą zamówienia  było Asseco,  zaś  Przystępujący  był  podwykonawcą to należy  zba-

dać w jakim zakresie faktycznie zamówienie zrealizował Przystępujący, mając na uwadze, że 

legitymować można się jedynie doświadczeniem realnie nabytym, a podwykonawca nie mo-

że zrealizować całości zamówienia. 

Izba uznała argumentację w powyższym zakresie za bezpodstawną. Na wstępie za-

znaczyć  należy,  że  w  wykazie  dostaw  Przystępujący  omawianą  dostawę  powołał  jako  do-

stawę  o  wartości  poniżej  850 000,00  zł,  zatem  jej  wartość  nie  była  przedmiotem  zarzutu  

i badania przez Izbę. W przedmiocie twierdzeń odnośnie niemożności powołania się na do-

stawę  i  wdrożenie  systemu  dziekanatowego,  aktualne  pozostają  wyżej  zawarte  ustalenia 

Izby.  Z uwagi  na  zbieżność OPZ,  aktualne  pozostają również  wskazania konkretnych funk-


cjonalności  wskazujących  na  odpowiadające  wymaganiom  Zamawiającego  wspomaganie 

procesów dydaktycznych przez referencyjne e-usługi. 

W  odniesieniu  do  zarzutów  dotyczących  realności  nabycia  doświadczenia  przez 

Przystępującego jako podwykonawcę, Izba uznała je za niepotwierdzone. Wystawione przez 

Asseco referencje wprost stwierdzają, że dostawę i wdrożenie systemu dziekanatowego ze 

szkoleniami  wykonał  Przystępujący.  Ponadto  Przystępujący  nie  twierdził,  że  całość  zamó-

wienia wykonał sam – wskazał, że za utrzymanie systemu odpowiedzialne było Asseco. Da-

lej, przedmiotem zamówienia zgodnie z OPZ był portal pracowniczy, system dziekanatowy, 

platforma symulatorów i aplikacja mobilna. Zatem wykonanie przez Przystępującego dosta-

wy i wdrożenia systemu dziekanatowego nie świadczyło o wykonaniu całości zamówienia.  

Mając powyższe na uwadze Izba uznała, że Przystępujący był uprawniony do powołania się 

na wykonanie ww. dostawy dla 

wykazania posiadania doświadczenia, a Zamawiający nie był 

zobowiązany do wezwania o dokumenty czy wyjaśnienia w tym zakresie. 

Wyższa Szkoła Społeczno – Przyrodnicza w Lublinie. 

Odwołujący podnosił, że protokół odbioru potwierdzał jedynie wdrożenie modułu sys-

temu dziekanatowego, bez dostawy i nie wiadomo też, jaką miało wartość samo wdrożenie 

systemu  dziekanatowego. W  zakresie  wdrożenia  bez  dostawy  i  niemożności  powołania  się 

na system dziekanatowy jako e-

usługę powołał argumentację tożsamą jak w odniesieniu do 

ww. dostaw referencyjnych.  

Wobec  tożsamości  argumentacji  w  przedmiocie  dostawy  i  kwestii  powołania  się  na 

dostawę  systemu  dziekanatowego,  aktualna  pozostaje  również  ww.  wyrażona  ocena  Izby, 

zgodnie z którą argumenty te są bezpodstawne. Należy uzupełnić, ze zgodnie z § 2 umowy 

jej  przedmiotem

,  oprócz  m.in.  wdrożenia  była  również  dostawa  licencji  do  poszczególnych 

modułów systemu i aplikacji mobilnej. 

W przedmiocie wartości dostawy i wdrożenia systemu dziekanatowego, to z przedło-

żonej w toku rozprawy umowy wynika, że zakup licencji i wdrożenie systemu dziekanatowe-

go kosztowały odpowiednio 368 000,00 zł  i 333 000,00 zł, czyli w sumie 701 000,00 zł, za-

tem mniej niż 850 000,00 zł. Koresponduje to z oświadczeniem Przystępującego z rozprawy,  

zgodnie z którym rzeczona dostawa posiadała mniejszą wartość niż 850 000 zł ,ale potwier-

dzała  dostawę.  Z  uwagi  na  powyższe  Izba  uznała,  że  podobnie  jak  w  przypadku  Akademii 

Polonijnej w Bydgoszczy dostawa ta potwierdza spełnianie warunku w zakresie jednej z do-

staw, która nie posiada wartości co najmniej 850 000,00 zł. 

Uczelnia Jańskiego w Łomży. 

Odwołujący  podnosił,  że  protokół  odbioru  potwierdza  jedynie  należytą  realizację 

wdrożenia systemu do modułów sytemu platforma edukacyjna, bez dostawy i nie wiadomo, 

jaką wartość miało zrealizowane wdrożenie bez dostawy.  


Izba  uznała  argumentację  Odwołującego  za  niepotwierdzoną.  Zgodnie  z  §  2  ust.  1 

zawartej  umowy  przedmiotem  umowy  jest  wdrożenie  systemu,  a  w  szczególności  m.in.  – 

dostawa  licencji  do  poszczególnych  modułów  systemu  i  wdrożenie  Systemu  do  modułów 

systemu. Nie budzi więc wątpliwości, że Przystępujący wykonał również dostawę ww. modu-

łów systemu, jeżeli protokoły odbioru potwierdzają wdrożenie tych modułów. Okoliczność, że 

protokoły odbioru dotyczą jedynie wdrożeń wynika z § 8 umowy, zgodnie z którym odbiorom 

na podstawie protokołu odbioru podlegać będą wdrożenia, maintenance i szkolenia. Całość 

umowy natomiast 

realizowana będzie do 30.06.2023.  

W odniesieniu do wartości wykonanej dostawy, należy zwrócić uwagę, że Przystępujący po-

woływał się nie tylko na dostawę platformy edukacyjnej, ale również systemu dziekanatowe-

go, co wynika ze złożonych wraz z wykazem dostaw protokołów odbiorów. Izba podtrzymuje 

swą opinię o dopuszczalności powołania się na dostawę systemu dziekanatowego dla wyka-

zania spełnienia warunku. 

§ 9 umowy wskazano kwoty wynagrodzenia za poszczególne części: licencje do platformy 

edukacyjnej 

– 382 000,00 zł, licencje do systemu dziekanatowego – 205 000,00 zł, wdroże-

nie platformy edukacyjnej 

– 360 000,00 zł, wdrożenie systemu dziekanatowego – 180 000,00 

zł. Razem daje to kwotę 1 127 000,00 zł.   

Wobec  powyższego  należało  uznać,  że  rzeczona  dostawa  potwierdzała  spełnianie 

warunku  udziału  w  postępowaniu  –  dostawa  e-usługi  wspomagającej  proces  dydaktyczny  

o wa

rtości minimum 850 000,00 zł wraz z usługą wdrożenia. 

Reasumując,  wobec  uznania,  że  wartość  dostaw  i  wdrożeń  e-usług  dla  Uczelni 

Jańskiego  przenosiła  850 000,00  zł,  a  ponadto  Przystępujący  wykonał  trzy  dostawy  wraz  

z  usługą  wdrożenia  e-usług  wspomagających  proces  dydaktyczny,  to  należy  stwierdzić,  że 

spełniał  on  warunek  posiadania  odpowiedniego  doświadczenia.  Wynikało  to  ze  złożonych 

przez  Przystępującego  dokumentów,  zaś  ewentualne  wątpliwości  zostały  usunięte  w  toku 

postępowania przed  KIO,  wobec czego zaniechanie Zamawiającego pozostało bez  wpływu 

na  wynik  p

ostępowania,  a  wyjaśnianie  tych  wątpliwości  przez  Zamawiającego  stało  się 

zbyteczne.   

Mając powyższe na uwadze Izba oddaliła zarzuty nr 2 i 3 odwołania. 

Ad zarzutu  4 odwołania,  dotyczącego naruszenia  26  ust.  3  ustawy  Pzp,  mającego polegać 

na  zaniechaniu  wezwania  wykonawcy  Przystępującego  do  uzupełnienia  dokumentów  po-

twierdzających,  że  oferowane  dostawy  odpowiadają  wymaganiom  Zamawiającego  określo-

nym w SIWZ. 

Odwołujący  wskazywał,  że  Zamawiający  żądał  od  wykonawców  specyfikacji  tech-

nicznych (opisów) lub prospektów, folderów, katalogów, części instrukcji obsługi itp. oferowa-

nego 

oprogramowania,  celem  potwierdzenia,  że  oferowany  przedmiot    spełnia  wymagania 

Zamawiającego.  Odwołujący  wskazał,  że  w  odpowiedzi  na  wezwanie  do  przedłożenia  ww. 


dokumentów  Przystępujący  złożył  oświadczenie  własne,  że  system  składa  się  z  usług  

o  określonym  poziomie  dojrzałości  oraz  spełnia  wymagania  OPZ.  W  opinii  Odwołującego 

stanowiło  to  zaniechanie  przedłożenia  dokumentów  potwierdzających  spełnianie  wymagań 

Zamawiającego. Odwołujący wywodził również, że z części wymagań OPZ wynika koniecz-

ność  zapisu  części  danych  bezpośrednio  do  bazy  danych  systemów  wykorzystywanych 

obecnie przez Zamawiającego, co ten zauważył i wezwał w trybie art. 87 ust. 1 ustawy Pzp 

Przystępującego  do  wyjaśnień  w  tym  zakresie.  Zdaniem  Odwołującego  Przystępujący  nie 

wykazał spełnienia wymagań OPZ. 

Izba omawiany zarzut uznała za bezzasadny. Wezwanie do złożenia rzeczonych do-

kumentów, wystosowane w trybie art. 26 ust. 1 ustawy Pzp, wskazywało, powtarzając posta-

nowienie VI.C.3.  SIWZ, na konieczność  złożenia  „następujących  oświadczeń lub  dokumen-

tów  potwierdzających:  że  oferowany  przedmiot  zamówienia  odpowiada  wymaganiom  okre-

ślonym przez Zamawiającego, tj. sporządzone w języku polskim lub angielskim, specyfikacje 

techniczne  (opisy  techniczne)  i/lub  prospekty,  foldery,  katalogi,  części  instrukcji  obsługi,  itp. 

oferowanego  oprogramowania”.  W  odpowiedzi  Przystępujący  złożył  oświadczenie  o  pozio-

mach  dojrzałości  usług  oraz  opis  techniczny  oferowanego  systemu.  Tym  samym  zadośću-

czynił ww. wezwaniu, które wprost dopuszczało takie właśnie dokumenty. Zatem twierdzenie 

Odwołującego o zaniechaniu złożenia wymaganych dokumentów w odpowiedzi na wezwanie 

było  całkowicie  bezpodstawne.  Przystępujący  udzielił  również  odpowiedzi  na  pytanie  w  za-

kresie  wymagań  skierowane  na  podstawie  art.  87  ust.  1  ustawy  Pzp,  zgodnie  

z  żądaniem  Zamawiającego  potwierdzając,  że  oferowane  systemy  spełniają  wymagania 

OPZ. Należy zaznaczyć, ze takie oświadczenie jest zgodne i powinno być uznane za wystar-

czające wobec brzmienia postanowienia VI.C.3 SIWZ. 

W  odwołaniu  nie  wskazano,  dlaczego  zdaniem  Odwołującego  opis  techniczny  nie 

potwierdza powołanych wymagań. W toku rozprawy Odwołujący doprecyzował zarzut, wska-

zując,  że  w  nielicznych  przypadkach  w  zakresie  powołanych  w  odwołaniu  wymagań  OPZ  

z  opisu  technicznego  Przystępującego  wynika,  by  wymagania  te  były  realizowane  poprzez 

wirtualny dziekanat, w pozostałych zaś przypadkach brak określenia korzystania z systemów 

już funkcjonujących sugeruje wolę zamiany tych systemów przez Przystępującego. 

W ocenie Izby Odwołujący nie wykazał, że rzeczony opis techniczny nie potwierdza 

wymagań OPZ. Po pierwsze, Zamawiający nie był uprawniony do uznania, że złożony przez 

P

rzystępującego opis techniczny jest niesatysfakcjonujący co do formy, wobec dopuszczenia 

wprost  opisu  i  oświadczeń  w  SIWZ.  Po  drugie,  wskazane  przez  Odwołującego  „nieliczne 

przypadki”  gdzie  opis  techniczny  wskazuje  na  realizacje  funkcji  przez  wirtualny  dziekanat 

funkcjonujący  u  Zamawiającego  nie  pozwalają  na  przyjęcie,  że  Przystępujący  będzie  dążył 

do zastąpienia zastanych systemów. Przystępujący tworząc opis techniczny nie ma też obo-

wiązku powielania wprost brzmienia wszystkich wymagań OPZ. Takie brzmienie właśnie mo-

głoby  sugerować  fikcyjność  opisu  technicznego.  Odwołujący  dążąc  do  podważenia  opisu 


technicznego  powinien  był  choćby  wskazać  na  jego  wadliwości  techniczne,  niezasadność 

założeń  itd.  W  zakresie  niemożności  integracji  i  modyfikacji  aktualna  pozostaje  ocena  Izby 

wyrażona w odniesieniu do zarzutu nr 1.  

Mając  powyższe  na  uwadze  Izba  uznała,  że  Zamawiający  nie  miał  obowiązku  wzy-

wania Przystępującego na podstawie art. 26 ust. 3 ustawy Pzp do uzupełnienia dokumentów 

potwierdzających zgodność oferowanych produktów z OPZ. 

Ad zarzutu 5 odwołania, dotyczącego naruszenia art. 7 ust. 1 i 3 w zw. z art. 24 ust. 1 pkt 12 

ustawy Pzp 

mającego polegać na bezpodstawnym wyborze oferty Przystępującego pomimo, 

że wykonawca nie wykazał spełniania warunków udziału i winien zostać wykluczony z postę-

powania. 

Zarzut ten podlegał oddaleniu. 

Przedmiotowy zarzut miał charakter zarzutu skutkowego, wynikającego z zarzutów 1-

4. Wobec  oddalenia wszystkich tych zarzutów,  brak było też  podstaw  do uznania,  że  Przy-

stępujący  nie  wykazał  spełniania  warunków  udziału  w  postępowaniu,  wobec  czego  nie  za-

szła  przesłanka  wykluczenia  z  postępowania  o której  mowa  w  art.  24  ust.  1  pkt  12  ustawy 

Pzp. 

Mając na uwadze wszystko powyższe Izba uznała, że odwołanie podlega oddaleniu 

całości i na podstawie art. 553 zdanie pierwsze ustawy nPzp orzekła jak w sentencji. 

O  kosztach  postępowania  odwoławczego  orzeczono  stosownie  do  jego  wyniku  na 

podstawie  art.  557  i  575  ustawy  Prawo  zamówień  publicznych  z  2019  r.  oraz  §    5  pkt  1 

Rozporządzenia  Prezesa  Rady  Ministrów  w  sprawie  szczegółowych  rodzajów  kosztów 

postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od 

odwołania z dnia 30 grudnia 2020 r. (Dz. U. z 2020 r. poz. 2437). 

Przewodniczący: …………………………..