Sygn. akt: KIO 2587/21
WYROK
z dnia 8
października 2021 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Aleksandra Patyk
Protokolant: Szymon Grzybowski
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu
5 października 2021 r. w Warszawie odwołania
wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 31 sierpnia 2021 r. przez
w
ykonawcę Z.D. prowadzący działalność gospodarczą pod nazwą Usługi Transportowe
i Handel w Tłuszczu w postępowaniu prowadzonym przez Przedsiębiorstwo Gospodarki
Komunalnej
„Żyrardów”
Sp.
z
o.o.
z
siedzibą
w Żyrardowie
przy udziale wykonawcy G.J.
prowadzący działalność gospodarczą pod nazwą
EUROPOL w Dębowej Górze zgłaszającego swoje przystąpienie do postępowania
odwoławczego w sprawie o sygn. akt: KIO 2587/21 po stronie Zamawiającego
orzeka:
Oddala odwołanie.
Kosztami postępowania obciąża Odwołującego – wykonawcę Z.D. prowadzący
działalność gospodarczą pod nazwą Usługi Transportowe i Handel w Tłuszczu i:
.1. zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 10 000 zł 00 gr
słownie: dziesięć tysięcy złotych zero groszy) stanowiącą koszty poniesione przez
Odwołującego - wykonawcę Z.D. prowadzący działalność gospodarczą pod
nazwą Usługi Transportowe i Handel w Tłuszczu tytułem wpisu od odwołania;
.2. zasądza od Odwołującego - wykonawcy Z.D. prowadzący działalność
gospodarczą pod nazwą Usługi Transportowe i Handel w Tłuszczu na rzecz
Zamawiającego - Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej „Żyrardów” Sp. z
o.o. z siedzibą w Żyrardowie kwotę 3 600 zł 00 gr (słownie: trzy tysiące sześćset
złotych zero groszy) stanowiącą koszty postępowania odwoławczego poniesione z
tytułu wynagrodzenia pełnomocnika.
Stosownie do art. 579 ust. 1 i 580 ust. 1
i 2 ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo
zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2021 r., poz. 1129 z późń. zm.) na niniejszy wyrok -
w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący: ……………………………..
Sygn. akt: KIO 2587/21
U z a s a d n i e n i e
Zamawiający – Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej „Żyrardów” Sp. z o.o.
z siedzibą w Żyrardowie [dalej „Zamawiający”] prowadzi postępowanie o udzielenie
zamówienia publicznego w trybie podstawowym, o którym mowa w art. 275 pkt 1 ustawy Pzp
na
zamknięcie i rekultywację składowiska odpadów w miejscowości Słabomierz-Krzyżówka
(znak postępowania: ZP.26.GO.16.2021).
Ogłoszenie o zamówieniu zostało zamieszczone w Biuletynie Zamówień Publicznych
w dniu 11 czerwca 2021 r. pod numerem 2021/BZP 00080796/01.
W dniu 31 sierpnia 2021 r. wykonawca Z.D.
prowadzący działalność gospodarczą
pod nazwą Usługi Transportowe i Handel w Tłuszczu [dalej „Odwołujący”] wniósł odwołanie
zarzucając Zamawiającemu naruszenie:
1. art. 226 ust. 1 pkt 8
ustawy Pzp poprzez uznanie, iż oferta Odwołującego zawiera rażąco
niska cenę podczas gdy oferta została skalkulowana poprawnie i spełnia wszystkie wymogi
Zamawiającego;
2. art. 253 ust. 1 pkt 1 ustawy Pzp poprzez uznanie, iż oferta złożona przez Europol G.J. jest
ofert
ą najkorzystniejszą w niniejszym Postępowaniu.
Wobec w
w. zarzutów Odwołujący wniósł o nakazanie Zamawiającemu:
1. unieważnienie czynności polegającej na wyborze oferty złożonej przez Europol G.J.;
powtórzenia czynności badania i oceny ofert z uwzględnieniem zarzutów podniesionych
w odwołaniu;
przewrócenia oferty Odwołującego jako prawidłowej i niezwierającej rażąco niskiej ceny.
W uzasadnieniu odwołania Odwołujący przedstawił stan faktyczny sprawy.
Odwołujący wskazał, iż w odpowiedzi na wezwanie Zamawiającego do złożenia
wyjaśnień w zakresie ceny oferty przestawił wyczerpujące wyjaśnienia, odpowiedział na
pytania Zamawiającego, wskazał na technologię rekultywacji składowiska odpadów, ponadto
podał informacje w zakresie posiadanych materiałów do wykonania warstwy glebotwórczej,
które nie muszą być nabywane pod to konkretne zamówienie. Dodatkowo wyjaśnienia
wykonawcy zostały opatrzone szczegółowym kosztorysem wykonania zamówienia.
W ocenie Odwołującego Zamawiający przyjął te wyjaśnienia.
Odwołujący wskazał, że w dniu 23 lipca 2021 r. do Wykonawcy wpłynęło pytanie
w trybie art. 223 ust. 1 ustawy Pzp. Przedmiotowe pytania O
dwołujący zignorował, gdyż
dotyczyły one nie wyjaśnień treści złożonej oferty a wyjaśnień do wyjaśnień w zakresie
rażąco niskiej ceny. Odpowiedzi na pytania nie wnosiły nowych informacji gdyż
w odpowiedzi z dnia 12 lipca 2021 r. w kosztorysie poz. 4 wskazano Wykopy oraz przekopy
wykonywane koparkami przedsiębiernymi 0.40 m3 na odkład w gruncie kat.III (zakup
bentonitu i przemieszanie gliny z bentonitem w proporcji 10 kg/m2 powierzchni) cena 57 750
zł. W treści wyjaśnień „Warstwa glebotwórcza wykonana będzie z materiału zapewniającego
odpowiednią wodoprzepuszczalność, co eliminuje konieczność stosowania piasku jako
warstwy
drenażowej. Materiał do wykonania warstwy glebotwórczej, wykonawca również ma
zmagazynowany i na bieżąco uzupełniany.” Odnośnie pytania drugiego Zamawiający na
etapie prowadzonego postępowania może żądać dokumentów przedmiotowych lub
podmiotowych, które wskazał w Specyfikacji Warunków Zamówienia lub ogłoszeniu
o zamówieniu. Skoro Zamawiający żądanych od Odwołującego dokumentów nie wymienił
w SWZ, to Odwołujący nie był zobowiązany do ich złożenia. Odwołujący wskazał, iż
wezwanie z dnia 23 lipca 2021 r. nie
miało żadnych podstaw faktycznych ani prawnych
a
Odwołujący nie był zobowiązany do reakcji na tak zadane pytania.
W uzasadnieniu odrzucenia oferty Odwołującego Zamawiający wskazał, że
wyjaśnienia są nie do przyjęcia. Dalsza argumentacja Zamawiającego dotyczy rzekomej
niezgodności ofert Odwołującego z treścią SWZ, jednak zarzutu w tym zakresie
Zamawiający nie sformułował. Błędnie przyjął Zamawiający, że Odwołujący będzie przerabiał
odpady na produkty gotowe. Jak wskazał Zamawiający w pytaniu nr 3 z dnia 16.06.2021 „nie
przewiduje się wykorzystania odpadów do celów rekultywacji w niniejszym postępowaniu”.
Pytanie dotyczy
ło możliwości wykorzystania odpadu na cele rekultywacji a nie na
wyprodukowanie produktów gotowych jak to opisał Odwołujący w procesie R5. Ponadto
uzasadnienie odrzucenia wskazuje na nierealność procesu mieszania materiałów na koronie
składowiska. Żaden z zapisów SWZ nie zabraniał przyjęcia takiego procesu wykonywania
zamówienia. Ponadto Zamawiający wskazał, iż Odwołujący pominął w wycenie ułożenie
warstwy drenażowej – jednak wynagrodzenie w postępowaniu ma charakter ryczałtowy,
zatem pominięcie w wycenie ma charakter uchybienia a nie niezgodności z treścią swz.
W wyjaśnieniach do SWZ jak również w samej SWZ Zamawiający wskazał, iż decyzja
w zakresie rezygnacji z piasku należy do jego decyzji, o ile warstwa spełnia warunki
przepuszczalności. Odwołujący mając na względzie swoje doświadczenie tak przygotuje
mieszankę aby spełniała ona wymogi przepuszczalności, bez konieczności stosowania do
tego piasku.
Odwołujący wskazał, iż nie dołączył do wyjaśnień dowodów w postaci ofert,
katalogów i tego typu dokumentów, gdyż materiał niezbędny do wykonania zamówienia
posiada w siedzibie, dysponuje odpowiednim sprzętem oraz osobami niezbędnymi do
wykonania zamówienia. W ocenie Odwołującego wystarczającymi były wyjaśnienia
Odwołującego wraz z wypełnionym kosztorysem.
Of
erta Odwołującego jest faktycznie najtańszą ofertą w postępowaniu co nie czyni jej
z automatu ofertą z rażąco niską ceną. Cena w wysokości 1 131 600,00 zł jest jak
najbardziej ceną rynkową. Ceny ofert złożonych w postępowaniu można podzielić na dwie
grupy
– ceny niskie i wysokie. Cena oferty Odwołującego mieści się w grupie cen niskich
131 600,00 zł, 1 204 170,00 zł, 1 324 710,00 zł i 1 568 250,00 zł). Trudno tu zatem mówić
o drastycznym odstępstwie. Grupa cen niskich to oferty pochodzące od wykonawców
o
ddalonych od Zamawiającego do 100 km, natomiast grupa cen ofert wysokich to
wykonawcy oddaleni od siedziby Zamawiającego pow. 100 km. Dla wykonawców zwłaszcza
tych z grupy cen wysokich myląca mogła być informacja z szacowania wartości zamówienia.
Zamawiający przeznaczył na sfinansowanie zamówienia kwotę 1 599 000,00 zł zatem cena
oferty na poziomie 1
131 600,00 zł odbiega od kwoty o 29%. Relacja szacowanej wartości
zamówienia do kwoty jaką Zamawiający przeznaczył na sfinansowanie zamówienia
wskazywać może na nieprawidłowość szacowania lub celowe zawyżenie wartości
zamówienia aby w przyszłości Zamawiający mógł mieć instrument do instrumentalnego
korzystania z instytucji rażąco niskiej ceny. W ocenie Odwołującego oferta przez niego
złożona nie zawiera rażąco niskiej ceny, cena została skalkulowana z uwzględnieniem
wszystkich wymagań Zamawiającego, a Zamawiający w toku badania i oceny ofert
pochopnie dokonał odrzucenia oferty.
Zamawiający w odpowiedzi na odwołanie z dnia 1 października 2021 r. wniósł
o oddalenie odwołania w całości oraz zasądzenie od Odwołującego na rzecz Zamawiającego
kosztów postępowania odwoławczego.
Zamawiający wskazał, że Wykonawca w odpowiedzi na wezwanie Zamawiającego
w zakresie rażąco niskiej ceny z dnia 6 lipca 2021 roku, w piśmie z dnia 12 lipca 2021 r.
wyraźnie wskazał, że cyt.: „posiada niezbędne decyzje administracyjne, uprawniające do
przetwarzania odpadów na produkt gotowy do wbudowania” (dotyczy materiału na warstwę
uszczelniającą i glebotwórczą). Produkt wytwarzany jest w procesie R5 „Recykling lub
odzysku innych materiałów nieorganicznych”. Technologia rekultywacji składowiska została
określona w dokumentacji technicznej, a nie na podstawie wskazania, czy oczekiwania
Wykonawcy.
Dodatkowo podczas obligatoryjnej wizji lokalnej dla Wykonawców w dniu 16 czerwca
2021 r., w której Odwołujący uczestniczył, Zamawiający (w tym Projektant) podczas wizji
udzielił precyzyjnej odpowiedzi w zakresie stosowanych materiałów (pytanie nr 3).
W związku z wyczerpującymi odpowiedziami Zamawiającego dalszych pytań/wątpliwości od
Wykonawców na etapie prowadzonego postępowania co do SWZ nie było.
Odnosząc się do zarzutów Odwołującego, a dotyczących pominięcia zdaniem
Za
mawiającego przez Odwołującego w wycenie ułożenia warstwy drenażowej wskazać
należy, iż nie jest to uchybienie, jak próbuje argumentować Odwołujący, a niezgodność
z treścią SWZ. Zamawiający wskazał, iż decyzja w zakresie rezygnacji z piasku należy do
jego
decyzji, o ile warstwa spełnia warunki przepuszczalności, co potwierdzał będzie
w przeprowadzanych badaniach. Niemniej jednak ułożenie tej warstwy powinno być
uwzględnione w kosztorysie ofertowym, gdyż wynika to ze SWZ, a jej nieuwzględnienie jest
znaczącym odstąpieniem od warunków określonych w Specyfikacji. To do Zamawiającego
w późniejszym etapie postępowania i/lub realizacji zamówienia, a nie do Odwołującego —
Oferenta na etapie kalkulowania oferty należy decyzja w zakresie wyboru pozycji SWZ do
wykonania wraz ze sposobem ich wykonania.
Zamawiający wskazał, że materiały do wykonania przedmiotu zamówienia powinny
spełniać wymagania tego konkretnego zamówienia, bez stosowania materiałów
pochodzących z odzysku. Rodzaj materiału/pochodzenie materiałów, który Wykonawca chce
użyć, nie został określony w wyjaśnieniach, a tym samym nie był ujęty w kosztorysie
inwestorskim. Z uwagi na budzące wątpliwości odpowiedzi Wykonawcy, Zamawiający w dniu
23 lipca 2021 r. wezwał Wykonawcę do wyjaśnień, tj. wskazania, czy w sporządzonym przed
Odwołującego kosztorysie inwestorskim zostały uwzględnione koszty zakupu bentonitu,
który jest materiałem drogim, a z pisma Odwołującego nie wynika, że ma to obniżyć koszt
prac, jak również do przedstawienia posiadanych przed Odwołującego decyzji
administracyjnych uprawniających do przetwarzania odpadów na produkt gotowy do
wbudowania w warstwę uszczelniającą i glebotwórczą. Wyjaśnień Odwołujący miał udzielić
do dnia 28 lipca 2021 r. za pośrednictwem platformy zakupowej. Odwołujący nie udzielił
jednak odpowiedzi, argumentując w odwołaniu, że zignorował wezwanie Zamawiającego,
gdyż podstawa prawna dotyczyła wyjaśnienia treści oferty w trybie art. 223 ust. 1, a nie
rażąco niskiej ceny w trybie art. 224 ust. 1. Jednakże z treści w/w pisma wynika, że
Zamawiający powziął wątpliwość wyjaśnień złożonych na wezwanie Zamawiającego
w zakresie rażąco niskiej ceny - co wynika zarówno z treści wezwania w zakresie rażąco
niskiej ceny z dnia 6 lipca 2021 r., jak i wezwania z dnia 23 lipca 2021 roku. Za
mawiający
w wezwaniu z dnia 23 lipca 2021 r. omyłkowo jako podstawę prawną wskazał art. 223
ustawy Pzp, zamiast prawidłowo art. 224 ustawy Pzp, jednak była to jedynie omyłka
pisarska. Podobną treść pisma Zamawiający wysłał do G.J. prowadzącego działalność
gospodarczą pod firmą EUROPOL G.J., na którą udzielił wyczerpującej odpowiedzi wraz z
dowodami -
np. koncesją na wydobycie kruszyw z kopalin.
W związkiem brakiem odpowiedzi od firmy Usługi Transportowe i Handel Z.D. na
wezwanie z dnia 23 lipca 2021 roku,
Zamawiający stwierdził, że materiał, który został
wskazany w wyjaśnieniach jest materiałem bardzo wątpliwym, w porównaniu do materiału
naturalnego pochodzącego z kopalni. Wykonawca nie przedłożył dowodów potwierdzających
przydatność materiałów do przetworzenia odpadów na produkt gotowy do wbudowania
kserokopii
posiadanych
zezwoleń/decyzji
administracyjnych
uprawniających
do
przetwarzania odpadów na produkt gotowy do wbudowania w warstwę uszczelniającą
i glebotwórczą. Materiał pochodzący z recyklingu w przeważającej mierze jest bardzo
niejednorodny i trudny do kontroli zarówno w odniesieniu do parametrów fizyczno-
filtracyjnych (znaczna zmienność uziarnienia), jak i prawdopodobną zawartość
zanieczyszczeń chemicznych niewiadomego pochodzenia (w tym potencjalnie substancji
niebezpiecznych), którą należałoby wykluczyć w oparciu o wykonywanie kosztownych analiz
chemicznych dla bardzo dużej liczby próbek dostarczanego materiału. Można również
domniemywać, że materiał jest nieznanego pochodzenia, co również znacznie zwiększa
zakres możliwych zanieczyszczeń zawartych w takim materiale. W przypadku niespełniania
wymagań w zakresie materiałów, Inspektor Nadzoru będzie żądał, przeprowadzenia na
koszt Wykonawcy badań kontrolnych materiałów, które w znacznym stopniu również wpłyną
na dodatkowe koszty realizacji robót (dla Wykonawcy). Zamawiający przypuszczał, że
Wykonawca za wszelką cenę chce przystąpić do realizacji niniejszego zamówienia, w celu
pozbycia się odpadów/gruntów zanieczyszczonych, które ma zmagazynowane w nadmiarze.
Zamawiający dodał, że w przypadku mieszania gruntu z bentonitem na koronie
składowiska, która jest bardzo odkształcalna, niezbędne byłoby wykonanie dodatkowej
warstwy pośredniej/wyrównawczej pomiędzy odpadami a warstwą gruntu mieszanego
ograniczającej odkształcenia odpadów na koronie składowiska podczas przejazdu maszyny
i prawidłowe wykonanie mieszania. Wobec powyższego Zamawiający wykluczył mieszanie
materiałów na koronie składowiska, co potwierdza również Projektant.
Zamawiający ponadto wskazał, że Wykonawca w podanym kosztorysie inwestorskim
wskazał cenę materiałów na warstwę uszczelniającą i warstwę glebotwórczą znacznie
poniżej cen rynkowych. Natomiast G.J. prowadzący działalność gospodarczą pod firmą
Europol
G.J.,
który
ma
własną
kopalnię,
w
kosztorysie inwestorskim wskazał realną cenę dla w/w warstw (znacznie wyższą od ceny
Odwołującego i znacznie niższą od ceny przewidywanej przez Odwołującego). Poza tym
Odwołujący na potwierdzenie zaoferowanej ceny w kwocie 1.131.600,00 zł przedstawił
w k
osztorysie ofertowym kalkulację kwoty, która znacznie odbiega od zaoferowanej ceny
w formularzu ofertowym.
W związku z powyższym potwierdza się teza Zamawiającego, że Odwołujący za
wszelką cenę chce uzyskać niniejsze zamówienie, zaniżając ceny, co niesie za sobą
zagrożenie należytego wykonania zamówienia lub nawet niewykonania zamówienia.
Zamawiający stwierdził, iż niespójność dokumentacji Wykonawcy ze złożonym
odwołaniem na czynności Zamawiającego budzą wątpliwości Zamawiającego, co do
rzetelnego i prawid
łowego wykonania przedmiotu zamówienia, a które na etapie realizacji
zamówienia Wykonawca musiałby wykazać oraz przedstawić dokumenty i parametry
materiałów, które zamierza wbudować. Takie postępowanie Odwołującego powoduje
obniżenie jego wiarygodności i budzi duże wątpliwości Zamawiającego co do należytego
wykonania przedmiotu zamówienia.
W świetle powyższego, Wykonawca w udzielonych wyjaśnieniach nie udowodnił
Zamawiającemu, że jego cena ofertowa jest realna, wiarygodna, tzn., że z tytułu realizacji
zamówienia i pozyskanego za nie wynagrodzenia, przy zachowaniu należytej staranności
realizacji robót, nie będzie ponosił strat (wyrok KIO z dnia 9 marca 2015., sygn. akt KIO
Zamawiający podkreślał, że w ramach procedury badania ceny oferty nie chodzi
o złożenie jakichkolwiek wyjaśnień, lecz takich wyjaśnień, które w sposób niebudzący
wątpliwości pozwalają na ocenę oferty pod względem zaoferowania rażąco niskiej ceny.
Wskazówką dla wykonawcy składającego wyjaśnienia winien być przepis art. 90 ust. 3
ustawy Pzp -
aktualnie 224 ustawy Pzp, w którym jest mowa nie tylko o złożonych
wyjaśnieniach, ale również o dowodach na ich potwierdzenie. Oczywistym jest zatem, że
przedstawione wyjaśnienia winny być nie tylko konkretne i przekonywające, ale również -
w sytuacji, gdy same wyjaśnienia nie są wystarczające - poparte stosownymi dowodami.
Zdaniem Zamawiającego Odwołujący w żadnym razie nie wykazał, iż jego ceny nie można
uznać, za rażąco niską.
Po przeprowadzeniu rozprawy z udziałem Stron i Uczestnika postępowania
odwoławczego, na podstawie zebranego materiału w sprawie oraz oświadczeń
i stanowisk Stron i Uczestnika
, Krajowa Izba Odwoławcza ustaliła i zważyła, co
następuje:
Na wstępie Izba ustaliła, że nie została wypełniona żadna z przesłanek, o których
stanowi art. 528
ustawy Pzp, skutkujących odrzuceniem odwołania.
Izba oceniła, że Odwołujący posiada interes w uzyskaniu zamówienia oraz możliwość
poniesienia szkody w związku z ewentualnym naruszeniem przez Zamawiającego przepisów
ustawy
Pzp, czym wypełnił materialnoprawną przesłankę dopuszczalności odwołania,
o której mowa w art. 505 ust. 1 ustawy Pzp.
Zamawiający w dniu 2 września 2021 r. powiadomił wykonawców o wniesionym
odwołaniu.
Izba dopuściła do udziału w postępowaniu odwoławczym wykonawcę G.J.
prowadzący działalność gospodarczą pod nazwą EUROPOL w Dębowej Górze
zgłaszającego przystąpienie do postępowania odwoławczego w dniu 4 września 2021 r. po
stronie Zamawiającego.
Przy rozpo
znawaniu przedmiotowej sprawy Izba uwzględniła dokumentację
postępowania o udzielenie zamówienia przekazaną przez Zamawiającego, w szczególności
ogłoszenie o zamówieniu, SWZ wraz z załącznikami oraz wyjaśnieniami i modyfikacjami,
ofertę Odwołującego wraz z wyjaśnieniami ceny z dnia 12 lipca 2021 r., wezwania
skierowane do
Odwołującego pismem z dnia 6 i 23 lipca 2021 r. oraz zawiadomienie
o
wyborze oferty najkorzystniejszej oraz odrzuceniu oferty Odwołującego z dnia 26 sierpnia
2021 r.
S
kład orzekający Izby wziął pod uwagę również stanowiska i oświadczenia Stron
i Uczestnika
postępowania odwoławczego złożone w pismach, a także ustnie do protokołu
posiedzenia i rozprawy w dniu
5 października 2021 r.
Izba zaliczyła w poczet materiału sprawy dowody złożone przez Odwołującego, tj.
ofertę na zakup bentonitu z dnia 29.07.2021 r.
Izba ustaliła, co następuje:
Zamawiający w opisie przedmiotu zamówienia (rozdział V SWZ) ustalił, że w dniu
16.06.2021 r. o godz. 10:00 na terenie siedziby Zamawiającego odbędzie się obowiązkowa
wizja lokalna, której celem będzie sprawdzenie przez Wykonawców miejsca oraz warunków
i zakresu związanego z realizacją przedmiotu zamówienia. Zamawiający postanowił, iż
w związku z tym, iż Zamawiający wymaga odbycia wizji lokalnej, oferta złożona bez odbycia
takiej wizji podlegać będzie odrzuceniu na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 18 ustawy Pzp.
Zgodnie z wyjaśnieniami udzielonymi przez Zamawiającego w dniu 16 czerwca 2021
r. podczas wizji lokalnej
Zamawiający dokonał jednocześnie modyfikacji SWZ:
pytanie 3: Czy Zamawiający ma pozwolenie na przetwarzanie odpadów, czy w ramach
pozwolenia można wykorzystać odpad w celu rekultywacji?
Odpowiedź: Tak, Zamawiający posiada stosowne pozwolenie, jednak nie przewiduje
wykorzystywania odpadów do celów rekultywacji składowiska w ramach niniejszego
postępowania.
pytanie 8: Zgodnie z punktem 9 przedmiaru robót jakiej grubości ma być glina, piasek,
wałek?
Odpow
iedź: Glina 0,5 m – warstwa uszczelniająca, warstwa glebotwórcza/humusowa 0,3 m.
Zapis ze specyfikacji materiał gruntowy dostarczany na warstwę glebotwórczą – gleba lub
kompost. W zależności od zastosowanego materiału na warstwę glebotwórczą możliwe
będzie odstąpienie od wykonania warstwy odsączającej (drenażowej) z gruntu niespoistego
(piasku) lub dowożony grunt zostanie wymieszany z piaskiem w celu poprawienia jego
przepuszczalności. Warstwa odsączająca – piasek 0,15 m – w zależności od materiału
dowożonego. Wałek, zapis ze specyfikacji: wałek na koronie składowiska z warstwy
glebotwórczej o wysokości 0,3 m, szerokości w koronie 0,5 m, nachyleniu skarp 1:3,
szerokości na podstawie 2,3 m i o długości wałka 700 m.
Wartość szacunkowa zamówienia powiększona o VAT stanowiła kwotę 3 286 896,75
zł. W przedmiotowym postępowaniu o udzielenie zamówienia oferty złożyło siedmiu
wykonawców. Odwołujący złożył ofertę z ceną 1 131 600 zł. Średnia arytmetyczna cen
złożonych ofert niepodlegających odrzuceniu na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 1 i 10 ustawy
Pzp stanowiła 1 925 229,46 zł.
Z powyższego wynika, iż cena oferty Odwołującego stanowiła ok. 35% wartości
szacunkowej wartości zamówienia powiększonej o VAT oraz ok. 59% średniej arytmetycznej
cen złożonych ofert niepodlegających odrzuceniu na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 1 i 10
ustawy Pzp.
Pismem z dnia 6 lipca
2021 r. Zamawiający wezwał Odwołującego do złożenia
wyjaśnień ceny oferty, w tym złożenia dowodów, w zakresie wyliczenia ceny. W ww. piśmie
Zamawiający wskazał, iż cena oferty Odwołującego wydaje się rażąco niska w stosunku do
przedmiotu zamówienia i budzi wątpliwości Zamawiającego co do możliwości wykonania
przedmiotu zamówienia zgodnie z wymaganiami określonymi przez Zamawiającego lub
wynikającymi z odrębnych przepisów. Ponadto cena oferty jest niższa o ponad 30% od
wartości zamówienia powiększonej o VAT i niższa co najmniej o 30% od średniej
arytmetycznej cen wszystkich złożonych ofert niepodlegających odrzuceniu na podstawie
art. 226 ust. 1 pkt 1 i 10 ustawy Pzp. W związku z powyższym Zamawiający zwrócił się
o wyjaśnienie, czy oferta Odwołującego uwzględnia wszystkie wymagania zawarte w SWZ,
w tym w warunkach umowy/OPZ, a zaoferowana cena obejmuje całkowity koszt wykonania
przedmiotu zamówienia, w tym również dodatkowe materiały: grunt na warstwę
uszczelniającą i glebotwórczą, nawóz z transportem, trawę, gorczycę i koniczynę białą – do
obsiewu. Zamawiający zwrócił się o przedłożenie informacji i rozbicie kosztów dotyczących
ceny w poszczególne pozycje kosztorysu/kalkulacji, który Zamawiający załącza.
Jednocześnie Zamawiający zwrócił się o udzielenie wyjaśnień w zakresie uwzględnienia
elementów mających wpływ na wartość ww. pozycji, w kwestiach: 1. Czy i w jaki sposób
wykonawca uwzględnił w cenie dodatkowe materiały, tj. grunt na warstwę uszczelniającą
i glebotwórczą, nawóz z transportem, trawę, gorczycę i koniczynę białą – do obsiewu?
2. Skąd wykonawca zamierza pozyskać materiał budowlany zgodnie ze specyfikacją?
Zamawiający prosił o wyczerpującą i szczegółową informację w odniesieniu do ww. pytań.
Jednocześnie Zamawiający poinformował, że wykonawca w celu udokumentowania, że
cena jego oferty nie jest niska może wykazać się obiektywnymi czynnikami ujętymi w art. 224
ust. 3 ustawy Pzp.
W piśmie z dnia 12 lipca 2021 r. Odwołujący wskazał, że wyceniając przedmiotowe
zamówienie Wykonawca wziął pod uwagę wszystkie materiały i robociznę niezbędną do
wykonania robót, w tym roboty związane z przemieszczeniem odpadów, dostarczenie wraz
z wbudowaniem materiału na warstwę uszczelniającą spełniającego wymagania SWZ, który
wykonawca ma zmagazynowany. Transport i wyładunek materiału na warstwę
uszczelniającą odbywał się będzie bezpośrednio na koronę składowiska gdzie dostarczony
materiał mieszany będzie z bentonitem i bezpośrednio wbudowywany w warstwę
uszczelniającą, co ma wpływ na zmniejszenie kosztów wykonania w/w warstwy. Warstwa
glebotwórcza
wykonana
będzie
z
materiału
zapewniającego
odpowiednią
wodoprzepuszczalność, co eliminuje konieczność stosowania piasku jako warstwy
drenażowej. Materiał do wykonania warstwy glebotwórczej, wykonawca również ma
zmagazynowany i na bieżąco uzupełniany. W ramach wyceny i kalkulacji powyższego
postępowania Wykonawca uwzględnił dostarczenie i wysianie nawozu, a także nasiona traw,
gorczycy i koniczyny białej z wysiewem. Wykonawca w ramach prowadzonej działalności
posiada niezbędne decyzje administracyjne, uprawniające do przetwarzania odpadów na
produkt gotowy do wbudowania (dotyczy materiału na warstwę uszczelniającą
i glebotwórczą). Produkt wytwarzany jest w procesie R5 „Recykling lub odzysk innych
materiałów nieorganicznych”. Zgodnie z ustawą z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach,
proces R5 obejmuje oczyszczanie gruntu prowadzące do odzysku gruntu i recykling
nieorganicznych materiałów budowlanych. W załączeniu do niniejszego pisma Odwołujący
przedstawił szczegółowy kosztorys wykonania przedmiotowego zamówienia.
Pismem z dnia 23
lipca 2021 r. Zamawiający wezwał Odwołującego na podstawie
art. 223 ust. 1 ustawy Pzp do udzielenia wyjaśnień dotyczących innych dokumentów,
złożonych w toku postępowania w zakresie wyjaśnień rażąco niskiej ceny. Zamawiający
zwrócił się o udzielenie wyjaśnień dotyczących następujących kwestii:
1. czy w sporządzonym kosztorysie inwestorskim zostały uwzględnione koszty zakupu
bentonitu, który został przewidziany do wbudowania w warstwę uszczelniającą. Zamawiający
wskazał, iż bentonit jest dość drogim materiałem a z wyjaśnień wykonawcy wynika, że ma to
obniżyć koszty prac, co jest dla Zamawiającego niezrozumiałe;
w związku ze wskazaniem faktu posiadania przez Wykonawcę niezbędnych decyzji
administracyjnych uprawniających do przetwarzania odpadów na produkt gotowy do
wbudowania w warstwę uszczelniającą i glebotwórczą Zamawiający zwrócił się o załączenie
kserokopii posiadanych zezwoleń.
Odwołujący nie odpowiedział na ww. wezwanie Zamawiającego.
W dniu 26 sierpnia
2021 r. Zamawiający zawiadomił wykonawców o wyborze jako
najkorzystniejszej oferty wykonawcy G.J.
prowadzący działalność gospodarczą pod nazwą
EUROPOL G.J.
Jednocześnie Zamawiający zawiadomił o odrzuceniu oferty Odwołującego
na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 8 ustawy Pzp
jako zawierającej rażąco niską cenę w
stosunku do przedmiotu zamówienia (złożone przez wykonawcę wyjaśnienia nie uzasadniają
podanej w ofercie ceny). Zamawiający wskazał, iż zamierza przeznaczyć na realizację
zamówienia: 1 599 000 zł. Wartość złożonej oferty przez Wykonawcę wynosi 1 131 600 zł
brutto, co stanowi 34,43% ustalonej przez Zamawiającego wartości szacunkowej
zamówienia, powiększonej o należny podatek od towarów i usług (wynoszącej 3 286 896,75
zł) oraz 58,78% średniej arytmetycznej cen wszystkich złożonych ofert niepodlegających
odrzuceniu na podstawie na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 1 i 10 ustawy, wynoszącej
229,46 zł.
W dniu 6 lipca 2021 r. Zamaw
iający na podstawie art. 224 ust. 1 i ust. 2 ustawy Pzp
wystąpił do Odwołującego z prośbą o udzielenie wyjaśnień, w tym złożenie dowodów
dotyczących wyliczenia ceny oferty. Złożone przez Wykonawcę wyjaśnienia z dnia 12 lipca
2021 r. o godz. 10.30 dotyczące wyliczenia ceny oferty, złożone w postaci kosztorysu
ofertowego, w tym szczegółowy opis proponowanej metody rekultywacji i zamknięcia
składowiska odpadów poprzez wykorzystanie odpadów w procesie R5 „Recykling i odzysk
innych materiałów nieorganicznych” – przetwarzanie odpadów na produkt gotowy są
w ocenie Zamawiającego nie do przyjęcia. Zamawiający podczas wizji lokalnej wyjaśnił
w pytaniu nr 3, z dnia 16 czerwca 2021 r., że nie przewiduje wykorzystania odpadów do
celów rekultywacji w niniejszym postępowaniu. Wraz ze złożonymi wyjaśnieniami
Wykonawcy, Zamawiający (w porozumieniu z Projektantem) stwierdził, że nie ma fizycznej
możliwości mieszania materiałów (gruntu z bentonitem) na koronie składowiska oraz, że
Zamawiający nie dysponuje takim miejscem na koronie składowiska do mieszania
materiałów – gruntu z bentonitem. Takie stanowisko/miejsce wyznaczone do mieszania
materiałów wymagałoby zabezpieczenia przed wpływem czynników atmosferycznych
i przesiąkania do składowiska (uszczelnienie), w tym odpadów deszczu oraz śniegu, co
według Zamawiającego jest nierealne – wykonawca zapoznał się ze stanem faktycznym
składowiska odpadów, w tym korony składowiska podczas obligatoryjnej wizji lokalnej.
Zamawiający, co prawda dopuścił możliwość rezygnacji z ułożenia warstwy
drenażowej z piasku (pod warunkiem zapewnienia odpowiedniej przepuszczalności warstwy
glebotwórczej), jednakże ostateczną zgodę w tym zakresie Zamawiający podejmie po
wykonaniu odpowiednich badań materiałów dostarczonych na budowę, tak więc ułożenie
warstwy powinno być uwzględnione w kosztorysie ofertowym, gdyż wynika to z SWZ, co
w ocenie Zamawiającego jest znaczącym odstąpieniem od warunków określonych
w specyfikacji.
Zamawiający wskazał, że pomimo wezwania Zamawiającego, Wykonawca nie
przedłożył dowodów potwierdzających przydatność materiałów do przetworzenia odpadów
na produkt gotowy do wbudowania
– tj. kserokopii posiadanych zezwoleń/decyzji
administracyjnych uprawniających do przetwarzania odpadów na produkt gotowy do
wbudowania w warstwę uszczelniającą i glebotwórczą.
W świetle powyższego, Wykonawca w udzielonych wyjaśnieniach nie udowodnił
Zamawiającemu, że jego cena ofertowa jest realna, wiarygodna, tzn. ze z tytułu realizacji
zamówienia i pozyskanego za nie wynagrodzenia, przy zastosowaniu materiałów
spełniających wymagania projektowe i zachowaniu należytej staranności nie będzie ponosił
strat. Zdaniem Zamawiającego zaniżenie ceny powoduje zagrożenie należytego wykonania
zamówienia lub niewykonania zamówienia w przyszłości, zgodnego ze standardami
zawartymi w SWZ.
Zamawiający wskazał, że zgodnie z doktryną za ceną rażąco niską uznaje się cenę
niepokrywającą wydatków wykonawcy związaną z realizacją zamówienia, nierealną,
niewiarygodną, za którą należyte wykonanie zamówienia jest niemożliwe, a ciężar dowodu,
że cena zaproponowana w ofercie nie jest rażąco niską spoczywa na wykonawcy.
Zamawiający przyjął, że punktem odniesienia dla określenia rażąco niskiej ceny są przede
wszystkim: wartość przedmiotu zamówienia, ceny innych oferty złożonych w postępowaniu,
wiedza, doświadczenie i rozeznanie warunków rynkowych, jakimi dysponują członkowie
komisji.
Izba zważyła, co następuje:
Odwołanie nie zasługiwało na uwzględnienie.
Nie potwierdził się zarzut naruszenia art. 226 ust. 1 pkt 8 ustawy Pzp poprzez
uznanie, iż oferta Odwołującego zawiera rażąco niską cenę, podczas gdy oferta została
skalkulowana poprawnie i spełnia wszystkie wymogi Zamawiającego.
Tytułem wstępu Izba wskazuje, iż jakkolwiek w decyzji o odrzuceniu oferty
Odwołującego z dnia 26 sierpnia 2021 r. Zamawiający jako podstawę prawną podał art. 226
ust. 1 pkt 8 ustawy Pzp, to jednak z uzasadnienia faktycznego ww. decyzji wynika
, że
podstawą odrzucenia oferty Odwołującego była również niezgodność z warunkami
zamówienia.
Zdanie
m Izby w okolicznościach przedmiotowej sprawy czynność Zamawiającego
polegająca na odrzuceniu oferty Odwołującego nie naruszała przepisów ustawy Pzp.
W myśl art. 16 ustawy Pzp, zamawiający przygotowuje i przeprowadza postępowanie
o udzielenie zamówienia w sposób zapewniający zachowanie uczciwej konkurencji oraz
równe traktowanie wykonawców, przejrzysty oraz proporcjonalny.
W myśl art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp, zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli jej treść
jest niezgodna z warunkami zamówienia. Z kolei stosownie do art. 7 pkt 29 ustawy Pzp,
przez warunki zamówienia należy rozumieć warunki, które dotyczą zamówienia lub
postępowania o udzielenie zamówienia, wynikające w szczególności z opisu przedmiotu
zamówienia, wymagań związanych z realizacją zamówienia, kryteriów oceny ofert, wymagań
proceduralnych lub projektowanych postanowień umowy w sprawie zamówienia publicznego.
Zgodnie z art. 226 ust. 1 pkt 8 ustawy Pzp, zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli
zawiera rażąco niską cenę lub koszt w stosunku do przedmiotu zamówienia.
Stosownie do treści art. 224 ust. 1 ustawy Pzp, jeżeli zaoferowana cena lub koszt, lub
ich istotne części składowe, wydają się rażąco niskie w stosunku do przedmiotu zamówienia
lub budzą wątpliwości zamawiającego co do możliwości wykonania przedmiotu zamówienia
zgodnie z wymaganiami określonymi w dokumentach zamówienia lub wynikającymi
z odrębnych przepisów, zamawiający żąda od wykonawcy wyjaśnień, w tym złożenia
dowodów w zakresie wyliczenia ceny lub kosztu, lub ich istotnych części składowych.
W przypadk
u gdy cena całkowita oferty złożonej w terminie jest niższa o co najmniej
30% od wartości zamówienia powiększonej o należny podatek od towarów i usług, ustalonej
przed wszczęciem postępowania lub średniej arytmetycznej cen wszystkich złożonych ofert
niepod
legających odrzuceniu na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 1 i 10, zamawiający zwraca się
o udzielenie wyjaśnień, o których mowa w ust. 1, chyba że rozbieżność wynika
z okoliczności oczywistych, które nie wymagają wyjaśnienia (art. 224 ust. 2 pkt 1 ustawy
Pzp).
Wyjaśnienia, o których mowa w ust. 1, mogą dotyczyć w szczególności:
zarządzania procesem produkcji, świadczonych usług lub metody budowy;
wybranych rozwiązań technicznych, wyjątkowo korzystnych warunków dostaw, usług albo
związanych z realizacją robót budowlanych;
3) oryginalności dostaw, usług lub robót budowlanych oferowanych przez wykonawcę;
4) zgodności z przepisami dotyczącymi kosztów pracy, których wartość przyjęta do ustalenia
ceny nie może być niższa od minimalnego wynagrodzenia za pracę albo minimalnej stawki
godzinowej, ustalonych na podstawie przepisów ustawy z dnia 10 października 2002 r.
o minimalnym wynagrodzeniu za pracę (Dz.U. z 2020 r. poz. 2207) lub przepisów odrębnych
właściwych dla spraw, z którymi związane jest realizowane zamówienie;
zgodności z prawem w rozumieniu przepisów o postępowaniu w sprawach dotyczących
pomocy publicznej;
zgodności z przepisami z zakresu prawa pracy i zabezpieczenia społecznego,
obowiązującymi w miejscu, w którym realizowane jest zamówienie;
7) zgodności z przepisami z zakresu ochrony środowiska;
8) wypełniania obowiązków związanych z powierzeniem wykonania części zamówienia
podwykonawcy.
W przypadku zamówień na roboty budowlane lub usługi, zamawiający jest
obowiązany żądać wyjaśnień, o których mowa w ust. 1, co najmniej w zakresie określonym
w ust. 3 pkt 4 i 6 (art. 224 ust. 4 ustawy Pzp).
W myśl art. 224 ust. 5 ustawy Pzp, obowiązek
wykazania, że oferta nie zawiera rażąco niskiej ceny lub kosztu spoczywa na wykonawcy.
O
drzuceniu, jako oferta z rażąco niską ceną lub kosztem, podlega oferta wykonawcy, który
nie udzielił wyjaśnień w wyznaczonym terminie, lub jeżeli złożone wyjaśnienia wraz
z dowodami nie uzasadniają podanej w ofercie ceny lub kosztu (art. 224 ust. 6 ustawy Pzp).
Zgodnie z utrwalonym -
pod rządami ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo
zamówień publicznych - w orzecznictwie Izby poglądem, który zachowuje aktualność na
gruncie obecnie obowiązujących przepisów ustawy Pzp, złożone przez wykonawcę
wyjaśnienia w zakresie ceny oferty lub kosztu, lub ich istotnych części składowych, winny
być konkretne, wyczerpujące i rozwiewające wątpliwości zamawiającego co do możliwości
wykonania przedmiotu zamówienia zgodnie z wymaganiami określonymi w specyfikacji lub
wynikającymi z odrębnych przepisów. To na wykonawcy bowiem ciąży obowiązek
wykazania, jakie obiektywne czynniki pozwoliły mu na obniżenie ceny oferty oraz w jakim
stopniu dzięki tym czynnikom cena oferty została obniżona (por. wyrok KIO z dnia 2 lutego
2016 r. sygn. akt: KIO 66/16).
Nadto wskazać należy, iż sytuacja prawna wykonawcy, który w odpowiedzi na
wezwanie zamawiającego do złożenia wyjaśnień, w tym dowodów, w przedmiocie rażąco
niskiej ceny, w ogóle ich nie złożył oraz wykonawcy, który złożył wyjaśnienia ogólnikowe
i niepoparte dowodami, jest taka sama. W obu bowiem przypadkach oferta wykonawcy
podlega odrzuceniu (por. KIO w wyroku z dnia 19 maja 2016 r. sygn. akt: KIO 722/16).
Przechodząc na grunt niniejszej sprawy Izba wskazuje, iż dokonana przez
Zamawiającego ocena wyjaśnień złożonych przez Odwołującego w przedmiocie ceny oferty
prawidłowa. Wyjaśnienia złożone przez Wykonawcę nie zostały przedstawione w sposób
wszechstronny i
wyczerpujący, w tym m.in. w zakresie przedstawienia czynników
w
pływających na obniżenie ceny ofertowej. W istocie wyjaśnienia Odwołującego oparte były
na kilkuzdaniowych
ogólnikach, z których nie można wyczytać dlaczego zaoferowana przez
Odwołującego cena oferty odbiegała o ponad 30% od ubruttowionej wartości szacunkowej
zamówienia oraz średniej arytmetycznej cen złożonych ofert. Innymi słowy, zdaniem Izby,
Odwołujący w złożonych wyjaśnieniach ceny oferty nie podał dostatecznych argumentów
potwierdzających, że zaoferowana przez niego cena jest rynkowa, mimo ziszczenia się obu
mierników określonych art. 224 ust. 2 pkt 1 ustawy Pzp obligujących Zamawiającego do
uruchomienia procedury wyjaśnień ceny. Co więcej, wyjaśnienia złożone przez
Odwołującego były na tyle lakoniczne, iż nie przedstawiono w nich nawet zakładanego przez
Wykonawcę zysku z tytułu realizacji niniejszego zamówienia.
Kolejno wskazać należy, iż wyjaśnienia złożone przez Odwołującego nie zostały
poparte żadnymi dowodami, mimo że obowiązek ich złożenia wynika wprost z przepisów
ustawy Pzp, a ponadto
na konieczność złożenia dowodów wskazał również Zamawiający
w wezwaniu z dnia 6 lipca 2021 r.
Nie zasługiwała zatem na aprobatę argumentacja
Odwołującego, który wskazał, iż „nie dołączył do wyjaśnień dowodów w postaci ofert,
katalogów i tego typu dokumentów, gdyż materiał niezbędny do wykonania zamówienia
posiada w siedzibie
, dysponuje odpowiednim sprzętem oraz osobami niezbędnymi do
wykonania zamówienia.” Konsekwencją zaniechania przez Odwołującego złożenia
stosownych dowodów jest brak możliwości zweryfikowania sposobu kalkulacji ceny zawartej
w kosztorysie ofertowym.
Następnie Izba stwierdza, że nie zasługiwała na pozytywną ocenę bierna postawa
Odwołującego w przypadku drugiego wezwania skierowanego do Wykonawcy pismem
z dnia 23 lipca 2021 r. Jak przyznał w treści odwołania Odwołujący „przedmiotowe pytania
odwołujący zignorował, gdyż dotyczyły one nie wyjaśnień treści złożonej oferty a wyjaśnień
do wyjaśnień w zakresie rażąco niskiej ceny”. W tym miejscu wskazać należy, iż przepisy
ustawy Pzp nie określają liczby wezwań do wyjaśnień ceny oferty, które mogą zostać
wysto
sowane do wykonawcy. W orzecznictwie Izby wskazuje się, że brak jest przeszkód do
ponownego wezwania wykonawcy do złożenia wyjaśnień w powyższym zakresie, jeśli
pierwotne wyjaśnienia wykonawcy nie rozwiały wątpliwości zamawiającego związanych
z rażąco niską cenę lub gdy istnieje w danym zakresie potrzeba uzyskania bardziej
szczegółowych wyjaśnień albo gdy wystosowane przez zamawiającego wezwanie miało
charakter na tyle ogólny, że nie można z jego treści wyczytać, które elementy kalkulacyjne
winny zostać przez wykonawcę wyjaśnione, czy też budziły wątpliwości zamawiającego (por.
wyrok KIO z dnia 26 czerwca 2020 r. sygn. akt: KIO 758/20, wyrok KIO z dnia 4 kwietnia
2019 r. sygn. akt: KIO 489/19, wyrok KIO z dnia 2 kwietnia 2019 r. sygn. akt: KIO 480/19,
wyrok KIO z dnia 28 marca 2017 r. sygn. akt: KIO 466/17).
Podkreślić należy, iż wykonawca,
który nie podejmuje nawet próby złożenia wyjaśnień zamawiającemu w zakresie poziomu
ceny oferty lub kosztu naraża się na konsekwencje w postaci odrzucenia jego oferty.
Po
wyższa okoliczność wynika wprost z art. 224 ust. 6 ustawy Pzp, który stanowi, że
odrzuceniu, jako oferta z rażąco niską ceną lub kosztem, podlega m.in. oferta wykonawcy,
który nie udzielił wyjaśnień w wyznaczonym terminie. Jeżeli w ocenie Odwołującego kolejne
wezwanie skierowane do wykonawcy naruszało przepisy ustawy Prawo zamówień
publicznych, to Wykonawca powinien skorzystać z przysługujących mu środków ochrony
prawnej i wzruszyć wadliwą – w jego ocenie – czynność Zamawiającego, a nie ignorować
wezwanie Z
amawiającego.
Ponadto Izba wskazuje, iż stanowisko zaprezentowane przez Odwołującego w toku
rozprawy dotyczące wyceny bentonitu było niespójne z udzielonymi przez Wykonawcę
wyjaśnieniami z dnia 12 lipca 2021 r. i załączonym kosztorysem ofertowym. Zauważyć
należy, iż Odwołujący w toku rozprawy wskazywał, że koszt zakupu bentonitu oszacował na
poziomie 80 tysięcy złotych, podczas gdy poz. 4 kosztorysu obejmująca m.in. zakup
bentonitu została wyceniona na kwotę 57 750 zł. Jednocześnie jak słusznie zauważył
Zamawiający, w ww. pozycji Odwołujący – zgodnie ze stanowiskiem prezentowanym w toku
rozprawy
– miał uwzględnić także zysk, co z kolei oznaczałoby, że wartość ww. pozycji
należałoby pomniejszyć o nieznaną kwotę. Co więcej, kosztów zakupu bentonitu nie sposób
wywieść z pozycji „dodatkowe materiały” wskazanej w kosztorysie, w której – jak twierdził
Odwołujący w toku rozprawy – również został ujęty ten element kosztotwórczy.
W tym miejscu Izba wskazuje, że nie mogła wziąć pod uwagę złożonego przez
Odwołującego dowodu w postaci oferty na zakup bentonitu z dnia 29 lipca 2021 r., ponieważ
inicjatywa dowodowa Odwołującego była spóźniona. Zauważyć należy, że postępowanie
odwoławcze przed Krajową Izbą Odwoławczą stanowi ocenę zakończonej procedury
wyjaśniającej na okoliczność zaoferowania rażąco niskiej ceny. Tym samym wszelkie
informacje i dowody mające potwierdzać rzetelność i prawidłowość skalkulowanej przez
w
ykonawcę ceny, muszą być znane zamawiającemu na etapie postępowania o udzielenie
zam
ówienia publicznego, po to aby zamawiający mógł, po ich analizie, podjąć decyzję
w zakresie przyjęcia oferty lub jej ewentualnego odrzucenia.
Nie zasługiwała też na uznanie argumentacja Odwołującego jakoby pominięcie
w wycenie
ułożenia warstwy drenażowej stanowiło nieistotne uchybienie. Jak słusznie
zauważył sam Odwołujący – w specyfikacji warunków zamówienia oraz wyjaśnieniach -
Zamawiający wskazał, iż decyzja w zakresie rezygnacji z piasku pozostaje w gestii
Zamawiającego na etapie realizacji zamówienia. Tym samym nieuwzględnienie przez
Odwołującego w cenie pełnego zakresu świadczenia wynikającego ze specyfikacji stanowi
o niezgodności oferty Odwołującego z warunkami zamówienia, przekładając się
jednocześnie na zaniżenie ceny ofertowej.
Za n
iespójne Izba uznała stanowisko Odwołującego, który stwierdził, że Zamawiający
błędnie przyjął, iż Odwołujący będzie przerabiał odpady na produkty gotowe. Odwołujący
w toku rozprawy przyznał bowiem, że „na podstawie posiadanych pozwoleń zamierzał
poddać odpady procesowi odzysku, w wyniku czego otrzymany zostałby nowy produkt
niebędący odpadem”. Powyższe z kolei jest spójne z treścią wyjaśnień z dnia 12 lipca 2021
r., w
których Odwołujący stwierdził, że „posiada niezbędne decyzje administracyjne,
uprawiające do przetwarzania odpadów na produkt gotowy do wbudowania (dotyczy
materiału na warstwę uszczelniającą i glebotwórczą)”. Jednocześnie jak wynika z wyjaśnień
Zamawiającego udzielonych podczas obligatoryjnej wizji lokalnej przeprowadzonej w dniu 16
czerwca 2021 r., w której uczestniczył również Odwołujący, Zamawiający nie przewidywał
wykorzystywania odpadów do celów rekultywacji składowiska w ramach niniejszego
postępowania. Tym samym zamierzeniem Zamawiającego było to, aby przy rekultywacji
składowiska nie stosowano materiałów pochodzących z odzysku. Powyższe wyjaśnienia
Zamawiającego nie budziły dalszych wątpliwości czy też pytań ze strony wykonawców na
etapie
prowadzon
ego postępowania. Zauważyć również należy, iż Odwołujący
w wyjaśnieniach z dnia 12 lipca 2021 r. nie wskazał wprost jaki materiał zostanie
zastosowany na warstwę uszczelniającą oraz glebotwórczą, przyznając dopiero w toku
rozprawy, iż materiał o którym mowa w ww. piśmie to zanieczyszczona glina, którego z kolei
nie dopuszczał Zamawiający w myśl wyjaśnień udzielonych wykonawcom podczas wizji
lokalnej.
W kwestii zarzucanej przez Zamawiającego braku fizycznej możliwości mieszania
materiałów (gruntu z bentonitem) na koronie składowiska oraz tego, że Zamawiający nie
dysponuje takim miejscem na koronie składowiska do mieszania materiałów Izba uznała, iż
Zama
wiający nie wykazał powyższej okoliczności. W szczególności Zamawiający nie odparł
twierdzeń Odwołującego, że postanowienia SWZ nie zabraniały przyjęcia takiego procesu
wykonania zamówienia. Powyższe pozostaje jednak bez wpływu na dokonaną przez
Zamawiającego czynność odrzucenia oferty Odwołującego.
Wobec powyższego stwierdzić należy, iż Odwołujący nie dołożył należytej
staranności w wyjaśnieniu Zamawiającemu sposobu kalkulacji ceny oferty, przez co
w konsekwencji nie wykazał, że zaoferowana przez niego cena nie jest ceną rażąco niską.
Oferta
Odwołującego podlegała zatem odrzuceniu na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 8 ustawy
Pzp.
Jednocześnie oferta Odwołującego nie odpowiadała warunkom zamówienia w zakresie
wskazanym powyżej.
W konsekwencji powyższego nie potwierdził się zarzut naruszenia art. 253 ust. 1
pkt 1 ustawy Pzp poprzez uznanie, iż oferta wykonawcy G.J. prowadzący działalność
gospodarczą pod nazwą EUROPOL w Dębowej Górze jest ofertą najkorzystniejszą w
postępowaniu. Izba wskazuje, iż ww. przepis nakłada na Zamawiającego dopełnienie
określonych ustawą obowiązków informacyjnych związanych z wyborem oferty
najkorzystniejszej, a Odwołujący nie wskazywał na uchybienia tego typu.
Wobec
powyższego, orzeczono jak w sentencji.
O kosztach postępowania odwoławczego Izba orzekła na podstawie art. 557 i 575
ustawy Pzp w zw. z § 5 pkt 1 i pkt 2 lit. b) oraz § 8 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady
Ministrów w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich
rozliczania oraz
wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania z dnia 30 grudnia 2020
r. (Dz.U. z 2020 r. poz. 2437).
Przewodniczący: …………………………….