KIO 2197/21 WYROK dnia 9 września 2021 roku

Stan prawny na dzień: 17.02.2022

Sygn. akt: KIO 2197/21 

WYROK 

z dnia 9 września 2021 roku 

Krajowa Izba Odwoławcza   -   w składzie: 

Przewodniczący:     Beata Pakulska-Banach    

Protokolant:            

Piotr Cegłowski  

po  rozpoznaniu  na 

rozprawie  w  dniu  6  września  2021  roku  w Warszawie  odwołania 

wniesionego  do  Prezesa  Krajowej  I

zby  Odwoławczej  w  dniu  23  lipca  2021  roku 

przez 

wykonawców 

wspólnie 

ubiegających 

się 

udzielenie 

zamówienia: 

OPEGIEKA Sp. z 

o.o.  z  siedzibą  w  Elblągu  (Lider  Konsorcjum),  Intergraph  Polska 

Sp. z 

o.o.  z  siedzibą  w  Warszawie,  Designers  Sp.  z  o.o.  z  siedzibą  w  Warszawie 

postępowaniu  prowadzonym  przez Województwo  Zachodniopomorskie  –  Urząd 

Marszałkowski  działające  w  imieniu  własnym  oraz  w  imieniu  i  na  rzecz: 

Powiatu 

Wałeckiego, 

Powiatu 

Świdwińskiego, 

Powiatu 

Szczecinek, 

Powiatu Stargardzkiego, 

Powiatu 

Sławieńskiego, 

Powiatu 

Pyrzyckiego, 

Powiatu 

Polickiego, 

Powiatu 

Myśliborskiego, 

Powiatu 

Łobeskiego, 

Powiatu 

Koszalińskiego, 

Powiatu 

Kołobrzeskiego, 

Powiatu 

Kamieńskiego, 

Powiatu 

Gryfińskiego, 

Powiatu 

Gryfickiego, 

Powiatu 

Goleniowskiego, 

Powiatu 

Drawskiego, 

Powiatu 

Choszczeńskiego, 

Powiatu 

Białogardzkiego, 

Gminy 

Miasto Świnoujście, Gminy Miasto Szczecin, Gminy Miasto Koszalin,  

przy  udziale:  wykonawcy  GISPartner  Sp.  z  o.o. 

z  siedzibą  we  Wrocławiu,  zgłaszającego 

przystąpienie  do postępowania  odwoławczego  w  sprawie  o  sygn.  akt:  KIO  2197/21 

po 

stronie zamawiającego, 


orzeka: 

1. O

ddala odwołanie.  

2.  K

osztami  postępowania  obciąża  odwołującego:  wykonawców  wspólnie  ubiegających  się 

udzielenie zamówienia: OPEGIEKA Sp. z o.o. z siedzibą w Elblągu, Intergraph Polska 

Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, Designers Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie i zalicza 

poczet  kosztów  postępowania  odwoławczego  kwotę  15 000 zł  00  gr  (słownie: piętnaście 

tysięcy złotych zero groszy), uiszczoną przez odwołującego tytułem wpisu od odwołania. 

Stosownie do  art.  579 ust.  1 i  art.  580  ust.  1  i  2  ustawy  z  dnia 11  września 2019  r.  Prawo 

zamówień    publicznych  (tj.  Dz.  U.  z  2021  r.  poz.  1129,  z  późn  zm.)  na  niniejszy  wyrok  – 

w terminie  14 dni od 

dnia  jego  doręczenia  -  przysługuje  skarga  za  pośrednictwem  Prezesa 

Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie. 

Przewodniczący:      ………................................ 


Sygn. akt: KIO 2197/21 

UZASADNIENIE 

Zamawiający - Województwo Zachodniopomorskie – Urząd Marszałkowski działające 

w imieniu własnym oraz w imieniu i na rzecz: Powiatu Wałeckiego, Powiatu Świdwińskiego, 

Powiatu Szczecinek, Powiatu Stargardzkiego, Powiatu 

Sławieńskiego, Powiatu Pyrzyckiego, 

Powiatu  Polickiego,  Powiatu  Myśliborskiego,  Powiatu  Łobeskiego,  Powiatu  Koszalińskiego, 

Powiatu Kołobrzeskiego, Powiatu Kamieńskiego, Powiatu Gryfińskiego, Powiatu Gryfickiego, 

Powiatu  Goleniowskiego,  Powiatu  Drawskiego, 

Powiatu  Choszczeńskiego,  Powiatu 

Białogardzkiego,  Gminy  Miasto  Świnoujście,  Gminy  Miasto  Szczecin,  Gminy  Miasto 

Koszalin, 

prowadzi  postępowanie  o  udzielenie  zamówienia  na  realizację  zadania  pn.: 

Wytworzenie,  dostawa,  wdrożenie  narzędzi  dla  rozwiązań  dziedzinowych,  portali, 

uruchomienie 

e-

usług, 

dostawę 

infrastruktury 

sprzętowo-programowej 

oraz 

teleinformatyczne

j  dla  Urzędu  Marszałkowskiego  i  Partnerów  Projektu…    Numer 

referencyjny: WOiRZL.II.272.31.2020.PW. 

Zamówienie zostało podzielone na 2 części.  

Ogłoszenie o udzieleniu zamówienia zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym 

Unii Europejskiej z dnia 24 sierpnia 2020 roku pod numerem 2020/S 163-396701. 

Do ww. postępowania o udzielenie zamówienia, zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy z dnia 

11  września  2019  r.  Przepisy  wprowadzające  ustawę  -  Prawo  zamówień  publicznych 

(Dz.U. z 

2019,  poz.  2020),  jako  wszczętego  i  niezakończonego  przed  dniem  1  stycznia 

2021r.,  stosuje  się  przepisy  dotychczasowe,  tj.  przepisy  ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r. 

Prawo 

zamówień publicznych (tj. Dz. U. z 2019 r., poz. 1843 ze zm.) - zwanej dalej: „ustawą 

Pzp”. 

Natomiast  do  postępowania  odwoławczego,  mając  na  uwadze  fakt,  iż  odwołanie 

zostało  wniesione  do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu  23  lipca  2021  roku, 

to zgodnie  z  art.  92  ust

.  2  ww.  ustawy  Przepisy wprowadzające  ustawę  -  Prawo  zamówień 

publicznych,  znajdują  zastosowanie  przepisy  ustawy  z  dnia  11  września  2019  r.  -  Prawo 

zamówień  publicznych (tj. Dz. U. z 2021 r. poz. 1129, ze zm.) - zwanej dalej: „ustawą nPzp”. 

W  dniu  23  lipc

a  2021  roku  wykonawcy  wspólnie  ubiegający  się  o  udzielenie 

zamówienia:  OPEGIEKA Sp. z o.o.  z  siedzibą  w  Elblągu  (Lider  Konsorcjum),  Intergraph 

Polska  Sp. z 

o.o.  z  siedzibą  w  Warszawie,  Designers  Sp.  z  o.o.  z  siedzibą  w  Warszawie 

(zwani 

dalej  łącznie:  „odwołującym”)  wnieśli  odwołanie  –  w  zakresie  części  1  –  wobec 

wyboru  jako  najkorzystniejszej  oferty  wykonawcy  GIS

Partner  Sp.  z  o.o.  z  siedzibą  we 

Wrocławiu  (dalej zwanego  jako:  „GISPartner”),  którego  oferta  powinna  zostać  odrzucona  a 

wykonawca powinien 

zostać wykluczony.  


Odwołujący  zarzucił  zamawiającemu  naruszenie  art.  89  ust.  1  pkt  4  ustawy  Pzp 

i art. 90 ust.  3  ustawy  Pzp  w  wyniku  zaniechania  odrzucenia  oferty  wykonawcy GISPartner, 

pomimo  że  z  wyjaśnień  złożonych  w  toku  badania  i  oceny  ofert  wynika,  że  jego  oferta 

jest 

rażąco niska a wykonawca nie złożył dowodów wymaganych w wezwaniu.  

W  oparciu  o  powyższe  odwołujący  wnosił  o  uwzględnienie  odwołania  i  nakazanie 

zamawiającemu dokonania ponownej oceny i badania ofert, w tym:  

a)  odrzucenia  oferty  wykonawcy  GISPartner  na  mocy  art.  89  ust.  1  pkt  4  ustawy  Pzp 

i art. 90 ust. 3 ustawy Pzp, 

b) doko

nania kwalifikacji podmiotowej odwołującego.  

Ponadto  odwołujący  wnosił  o  zasądzenie  kosztów  postępowania  odwoławczego  i  kosztów 

zastępstwa procesowego. 

W uzasadnieniu odwołania odwołujący podnosił, co następuje. 

Odwołujący  wyjaśnił,  że  przedmiotem  zaskarżenia  jest  podjęta  ponownie 

przez 

zamawiającego  decyzja  o wyborze  oferty  najkorzystniejszej  GISPartner,  po  wyroku 

Izby  wydanym  w  sprawie  o  sygnaturze  KIO  668/21,

  w  którym  Izba  uwzględniła  odwołanie 

zakresie naruszenia art. 8 ustawy Pzp i nakazała odtajnienie wyjaśnień rażąco niskiej ceny 

złożonych przez wykonawcę GISPartner wraz z załączonymi dowodami.  

Odwołujący  podkreślił,  że  odtajnione  wyjaśnienia  i  załączniki  do  nich  pozwalają 

na 

szczegółową  analizę  kosztów  oraz  prowadzą  do  wniosku,  że  cena  oferty  GISPartner 

jest 

rażąco niska w następujących obszarach.  

Po  pierwsze,  odwołujący  zwrócił  uwagę  na  brak  wyceny  usługi  przekazania  danych 

do zasobu geodezyjnego baz danych BDOT500 i GESUT.  

Odwołujący  podał,  że  zamawiający  w  zakresie  modułu  drogowego  podał  zgodnie 

odpowiedzią  na  pytanie  225  z  dnia  23.10.2020  r.  faktyczną  długość  dróg  wojewódzkich  i 

dróg  powiatowych  podlegających  ewidencji.  W  województwie  zamawiający  podał  2100  km, 

a dla 

powiatu  370  km.  Jednocześnie  zamawiający  wymagał,  aby  dane  pozyskane  ze 

skaningu laserowego zostały przekazane do zasobu geodezyjnego baz BDOT500 i GESUT 

(z 

wyłączeniem  części  podziemnej).  Zdaniem  odwołującego,  powyższe  wymaganie  rodzi 

daleko posunięte skutki i implikuje dla wykonawcy konieczność zaangażowania do realizacji 

zamówienia  uprawnionego  geodety  (kierownika  prac  geodezyjnych),  który  nada  im 

odpowiedni  format,  przygotuje  operat  techniczny  i 

przekaże  dane  (zgłoszone  prace)  do 

odpowiedniego PODGIK (powiatowego ośrodka dokumentacji geodezyjnej i kartograficznej) 

w  trybie  procedury  administracyjnej  szczegółowo  określonej  w  przepisach  ustawy  prawo 

geodezyjne  i kartograficzne

.  Ponadto  stwierdził,  że  z  odtajnionych  wyjaśnień  wynika,  iż 

wykonawca  twierdzi,  że  obowiązek  związany  przekazaniem  danych  do  zasobu  leży  po 


stronie  podwykonawcy

.  Jednocześnie  na  poziomie  wojewódzkim  koszt  tej  usługi 

podwykonawca  wyceni

ł  na  kwotę  9.280  zł,  zaś  na  poziomie  powiatowym  podwykonawca 

Smart  Factor  w 

pierwszych wyjaśnieniach  w  ogóle nie ujawnił  ceny  za  przekazanie danych 

do  zasobu.  W wyniku  ponownego  wezwania  z

amawiającego  podwykonawca  stwierdził,  że 

wycenił te czynności w pozycji „założenie ewidencji dróg”, która zawiera, jak wynika ze str. 2 

pisma  Smart  Factor  z  dnia  16.12.2020  r.  pozycję  zgłoszenie  do  zasobu  geodezyjnego  za 

cenę  1.520,00  zł.  Odwołujący  zauważył  też,  że  z  załączonej  do  tego  pisma  analizy 

porównawczej wynika, iż podwykonawca wycenił te czynności na inną kwotę, tj. 1.669,11 zł.  

W  ocenie  odwołującego,  już  choćby  z  powodu  rozbieżności  tych  kwot  zamawiający 

powinien był ocenić złożone wyjaśnienia jako niewiarygodne.  

Niezależnie  od  powyższego,  odwołujący  podnosił,  iż  z  dostępnych  mu  informacji 

oraz z 

doświadczenia  wynika,  że  nie  jest  możliwe  wykonanie  usługi  przekazania  danych 

do zasobu  geodezyjnego  baz 

BDOT500  i  GESUT  za  ww.  kwoty.  Zdaniem  odwołującego, 

oferta  wykonawcy  GISPartner

  w  ogóle  nie  uwzględnia  wykonania  czynności  wymaganych 

przez  prawo 

geodezyjne  i  kartograficzne  celem  przekazania  danych  do  państwowego 

zasobu geodezyjno-

kartograficznego. Cena za przekazanie danych tak dla województwa, jak 

i  dla  powiatu,  jest  w  ocenie  o

dwołującego  nierealna  i  znacząco  zaniżona,  co  wpływa  na 

uznanie całej ceny oferty jako rażąco niskiej.  

W  dalszej  kolejności  odwołujący  dokonał  analizy  prawnej  obowiązujących 

w tym 

zakresie przepisów prawa, powołując się kolejno na:   

§  2  ust.  10  ustawy  z  dnia  17  maja  1989  r.  Prawo  Geodezyjne  i  Kartograficzne,  zgodnie 

z kt

órym  przez  państwowy  zasób  geodezyjny  i  kartograficzny  -  rozumie  się  zbiory  danych 

prowadzone  na  podstawie  ustawy  przez  organy  Służby  Geodezyjnej  i  Kartograficznej, 

utworzone  na  podstawie tych  zbiorów  danych  opracowania kartograficzne,  rejestry,  wykazy 

i z

estawienia, dokumentację zawierającą wyniki prac geodezyjnych lub prac kartograficznych 

lub dokumenty utworzone w wyniku tych prac, a także zobrazowania lotnicze i satelitarne. 

Odwołujący podkreślił, że produkt finalny skaningu laserowego, który należy wykonać 

w  niniejszym  zamówieniu,  stanowią  bezsprzecznie  opracowania  kartograficzne,  rejestry, 

wykazy  i  zestawienia,  dokumentację  zawierającą  wyniki  prac  geodezyjnych,  prac 

kartograficznych,  dokumenty  utworzone  w  wyniku  tych  prac.  Jest  to  więc  zakres  danych 

s

tanowiący  państwowy  zasób  geodezyjny  i  kartograficzny.  W  tym  zakresie  odwołujący 

odwołał się też do definicji pojęcia prac geodezyjnych zawartej w § 2 ust. 1 ww. ustawy.  

§ 6 i § 8 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii z dnia 2.04.2021 r. 

w  sprawie  organizacji  i  trybu  prowadzenia  państwowego  zasobu  geodezyjnego 

i kartograficznego.  


Z powołanych powyżej przepisów Rozporządzenia - według odwołującego - wynika, 

że  wykonanie  skaningu  laserowego  oraz  weryfikacja  jego  dokładności  stanowią  realizację 

prac  geodezyjnych  i  kartograficznych 

w  zakresie  ewidencji  dróg,  które  to  prace  podlegają 

wpisowi do rejestru prac geodezyjnych, co potwierdza wymaganie z

amawiającego, aby dane 

te 

zostały  przekazane  do  zasobu,  wynikające  z  odpowiedzi  na pytanie  225.  Odwołujący 

zwrócił uwagę na konieczność ujawnienia w rejestrze informacji dot. imienia i nazwiska oraz 

numeru  uprawnień  zawodowych  kierownika  prac  geodezyjnych,  jak  również  przewidywany 

termin  przekazania  wyników  zgłoszonych  prac  geodezyjnych  lub  prac  objętych  umową 

do 

właściwego organu prowadzącego zasób. Zdaniem odwołującego, oznacza to, że nawet 

gdyby  z

amawiający  nie  doprecyzował  odpowiedzią  na  pytanie  nr  225,  że  dane  pozyskane 

muszą  zostać  przekazane  do  zasobu,  to  z  cytowanych  przepisów  jasno  wynika,  że  po 

pierwsze przekazanie zebranych danych jest obligatoryjne po wykonaniu prac geodezyjnych, 

a po 

drugie,  że  przekazanie  musi  być  dokonane  przez  osobę  posiadającą  uprawnienia 

zawodowe geodezyjne i dane te muszą być ujawnione w stosownym rejestrze.  

- art. 42 ustawy Prawo Geodezyjne i Kartograficzne 

wskazujący na konieczność posiadania 

określonych  uprawnień  zawodowych  do  wykonywania  samodzielnych  funkcji  w  dziedzinie 

geodezji i kartografii.  

Odwołujący podkreślił przy tym, że jedynie osoba z uprawnieniami może potwierdzać 

za  zgodność  dokumenty  przekazywane  do  zasobu  i  zauważył,  że  podwykonawca 

przystępującego  Smart  Factor  nie  wycenił  w  zakresie  zgłoszenia  danych  powiatowych 

do zasobu  osoby  pos

iadającej  uprawnienia  geodezyjne  z  czego  należy  wnioskować, 

że w tym zakresie  złożył  ofertę  nierealną,  nie  pozwalającą  na  należytą  realizację 

zamówienia.  Odwołujący  stwierdził,  że  przekazanie  danych  do  zasobu  przez  osoby  bez 

uprawnień  nie spotkałoby  się  z  wydaniem  pozytywnej  decyzji  administracyjnej  przez 

PODGiK w 

przedmiocie przyjęcia danych do zasobu. 

Następnie  odwołujący  zauważył,  że  przekazanie  danych  do  państwowego  zasobu 

geodezyjnego  i  kartograficznego, 

a  w  szczególności  włączenia  ich  do  baz  BDOT  500  i 

GESUT  musi  ponadto  spe

łniać  kilka  formalnych  wymogów,  w  szczególności  powołał  się 

na 

§ 10 ww. Rozporządzenia.  Odwołujący  wskazał,  że  w  momencie  przekazania  danych 

do 

zasobu  konieczne  jest  złożenie  operatu  technicznego,  stanowiącego  opracowanie 

zawierające dane wprowadzane do zasobu.  

Odwołujący  odniósł  się  też  do  prowadzonego  przez  zamawiającego  odrębnego 

postępowania  w  przedmiocie  Budowy  regionalnej  infrastruktury  informacji  przestrzennej 

W

ojewództwa  Zachodniopomorskiego,  w  którym  wyłoniono  wykonawcę,  który  założył  bazę 

BDOT500  i GESUT

.  W  ocenie  odwołującego,  oczywistym  jest,  że  wykonawca  prac 

geodezyjnych  stanowiących  przedmiot  niniejszego  zamówienia  będzie  wprawdzie  korzystał 


założonych  już uprzednio  baz  danych  BDOT500  i  GESUT,  ale musi  zasilić/zaktualizować 

te 

zasoby  danymi  pozyskanymi  w  wyniku  skaningu,  co  pociąga  za  sobą  szereg  wymogów 

wynikających  z  prawa  geodezyjnego  i  kartograficznego.  Według  odwołującego, 

pomimo 

że bazy  te  zostały  założone,  nie  znosi  to  obowiązku  wykonawcy  ustanowionego 

tym  postępowaniu  w odpowiedzi  na  pytanie  225  co  do  przekazania  danych  do  tych 

zasobów  i  ich  aktualizacji.  Podkreślił,  że  zasilenie  zasobów  baz  BDOT500  i  GESUT  jest 

procesem  sformalizowanym,  generującym  koszty  związane  z  osobą  z  uprawnieniami  oraz 

koszty stworzenia operatu technicznego, będącego produktem finalnym tych prac.  

Dalej  odwołujący  wskazał  na  procedurę  przekazania  wyników  prac  geodezyjnych, 

opisaną w § 35 – 38 Rozporządzenia w sprawie standardów technicznych. 

Odwołujący  podniósł,  że  cały  wskazany  zakres  prac  i  dokumentów  koniecznych 

do 

przekazania  danych  do  baz  BDOT500  i  GESUT  w  zakresie  powiatowym,  a  więc  dla 

km dróg powiatowych, nie został zaoferowany, zaś w zakresie wojewódzkim czynności 

te zostały niedoszacowane. Zdaniem odwołującego, trudno uznać za wiarygodną cenę oferty 

podwykonawcy  na  poziomie  powiatowym  (raz  1.

520  zł,  innym  razem  1.669  zł)  jako  cenę 

wiarygodną, zwłaszcza, że ani wykonawca, ani podwykonawca nie wykazał, że zaangażuje 

osobę  z  uprawnieniami  geodezyjnymi  wymaganymi  w  tym  zakresie.  Zauważył,  że  istotą 

postępowania  jest  przekazanie  wyniku  pomiaru  skaningu  laserowego  na  potrzeby 

aktualizacji  baz  danych  BDOT500  i  GESUT,  przy  czym  n

ie  ma  możliwości  przekazania 

wyniku  tego  pomiaru  bez  spełnienia  wszystkich  opisanych  czynności  formalnych  i 

technicznych wykonywanych przez geodetę, co jest warunkiem przyjęcia danych do zasobu. 

Nie spełnienie wymogów ustawy Prawo Geodezyjne i Kartograficzne w zakresie przekazania 

danych do 

zasobu będzie oznaczać, że cała inwestycja związana ze skaningiem laserowym 

jest 

nieprzydatna,  gdyż  jej  wyniki  nie  będą  mogły  zasilić  zasobu.  Odwołujący  dodał, 

że w praktyce  operat  techniczny  dotyczący  zgłoszenia  danych  do  zasobu  baz  BDOT500 

GESUT  wymaga  szczególnej  metodologii  opracowania  z  uwagi  na  charakter  danych 

wprowadzanych  do  tych  baz

.  W  szczególności  konieczne  będzie  opracowanie  mapy 

sytuacyjnej, czy mapy uzbrojenia terenu.  

Odwołujący  wskazał  też,  że  bazy  BDOT500  i  GESUT  to  bazy  danych  obiektów 

przestrzennych  odpowiednio  zdefi

niowanych w przyjętym na danym obszarze państwowym 

układzie  współrzędnych  poziomym  i  wysokościowym,  są  bazami  danych  2D  i  nie  mają 

możliwości  obsługi  danych  3D  w  tym  bezpośrednio  danych  z  lidar.  Natomiast  dane  lidar 

pozyskiwane  dla  ewidencji  dróg  mają  postać  chmury  punktów  3D  i  muszą  zostać 

odpowiednio  przetworzone, 

aby  uzyskać  format  danych  umożliwiający  wczytanie  ich  do 

systemów zarządzania bazami danych BDOT500 i GESUT.  Dane pochodzące ze skaningu 


laserowego 

stanowią bazę pomiarową do wykonania map BDOT500 i GESUT, nie stanowią 

jej treści i jako takie muszą być przekazane wraz z operatem technicznym do zasobu.  

Odwołujący  zwrócił  szczególną  uwagę  na  fakt,  że  w  pierwotnie  złożonych 

wyjaśnieniach,  przystępujący  powołał  pismo  Smart  Factor,  w  którym  w  wykazie  czynności 

dla województwa wykonawca wskazał pozycję zgłoszenie danych do zasobu, zaś w zakresie 

czynności  dla  powiatu  w  ogóle  takiej  pozycji  nie wyodrębnił  i  dopiero  na  kolejne  wezwanie 

z

amawiającego  wyjaśnił,  że  zgłoszenie  danych  jest  zawarte  w  pozycji  założenie  ewidencji 

dróg.  W  ocenie  Odwołującego  taki  sposób  formułowania  wyjaśnień  wskazuje,  iż  są  one 

nie

wiarygodne,  a  więc  nie  pozwalają  na  uznanie,  że  cena  oferty  nie  jest  rażąco  niska. 

Odwołujący  podał,  iż  według  jego  wiedzy,  koszt  wykonania  usług  przekazania  danych 

do zasobu  baz  BDOT500  i  GESUT  -  zgodnie  z  OPZ 

–  wynosi  na  poziomie  wojewódzkim 

ok. 

450.000 zł, na poziomie powiatowym ok. 80.000 zł.  

Następnie  odwołujący  wskazał,  że  w  zakresie  tych  usług,  zamawiający  dopuścił  się 

sposób  nieuprawniony,  ponownego  wezwania  wykonawcy,  choć  pierwotnie  złożone 

informacje  pozwalały  na  ustalenie,  że  czynności  związane  z  przekazaniem  danych  do 

zasobu  w  zakresie  powiatowym  nie  zostały  w  ogóle  ujęte.  W  wezwaniu  tym  zamawiający 

stwierdził,  że  wykonawca  nie  wyjaśnił  sposobu  wyliczenia  ceny  dla  modułu  Infrastruktura 

Drogowa  w 

powiatach,  jak  również  w  zakresie  procesu  przekazania  do  zasobu 

geodezyjnego  baz  danych  BDOT500  i  GESUT  pozyskanych  ze  skaningu  laserowego  w 

obszarze  pasa  drogowego

. Zdaniem odwołującego, zamawiający nie mając w tym zakresie 

w  ogóle  wyceny  w  pierwotnych  wyjaśnieniach  nie  był  upoważniony,  żeby  o  taką  wycenę 

dopytywać. Ponadto, w sposób nieuprawniony zadał pytanie wykonawcy z zawartą już tezą, 

że  wycena  w tym  zakresie  znajduje  się  w  którejś  pozycji  kalkulacji  podwykonawcy. 

Odwołujący  podkreślił,  że  wykonawca  także  po  raz  kolejny  został  wezwany  do  złożenia 

dowodów, do których już wcześniej był wzywany.  

Odwołujący  wskazał,  że  w  ponownych  wyjaśnieniach  z  dnia  21.12.2020  r. 

wykonawca  udzieli

ł  odpowiedzi,  iż  cały  zakres,  o  który  dopytał  zamawiający  wycenił  w 

pozycji  z

ałożenie  ewidencji  dróg  i  wskazał  ceny  za  poszczególne  czynności.  Zdaniem 

odwołującego, znamienne jest, że w przypadku województwa wykonawca wyszczególnił jako 

osobną  pozycję  ten  zakres,  natomiast  przypisanie  dla  powiatów  tych  czynności  było 

wymuszone wezwaniem i wycena tego zakresu nie znajduje odzwierciedlenia ani w ofercie, 

ani  w  pierwotnych  wyjaśnieniach.  Odwołujący  podał,  że  wykonawca  nie  wskazał  w  tym 

zakresie konkretnych dow

odów, a jedynie złożył analizę porównawczą Smart Factor z innymi 

projektami.  

Odwołujący  podniósł,  że  nawet  gdyby  przyjąć,  że  zamawiający  był  uprawniony 

do 

wzywania wykonawcy po raz kolejny o zakres nie wskazany w pierwszych wyjaśnieniach, 


to  brak  odniesie

nia  się  w  złożonych  ponownie  wyjaśnieniach  do  skonkretyzowanego 

wezwania z

amawiającego z 14.12.2020 r. należy zrównać z niezłożeniem przez wykonawcę 

wyjaśnień w zakresie rażąco niskiej ceny w zakresie modułu drogowego.  

Odwołujący powołał się również na orzecznictwo sądów i Krajowej Izby Odwoławczej 

odnoszące się do wyjaśnień ceny oferty, w tym na:  wyrok Sądu Apelacyjnego w Warszawie 

z dnia 9 kwietnia 2010 r., sygn. akt IV Ca 1299/09; wyrok 

Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 

27  września  2012  roku,  sygn.  akt  KIO  1935/12,  wskazując,  iż  obowiązkiem  wykonawcy 

wezwanego  w  trybie  art.  90  ust.  1  ustawy  Pzp  jest  złożenie  nie  jakichkolwiek  wyjaśnień, 

ale 

wyjaśnień  umotywowanych,  dających  zamawiającemu  przekonanie,  że  zaproponowana 

ofercie cena nie jest ceną rażąco niską. Natomiast wyjaśnienia złożone przez wykonawcę 

GISPartner 

należy  –  zdaniem  odwołującego  -  utożsamić  z  ich  brakiem,  co  obligowało 

z

amawiającego do odrzucenia oferty tego wykonawcy. 

Z kolei odnosząc się do samej usługi skaningu, odwołujący zauważył, iż cena oferty 

przystępującego  została  niedoszacowana.  Podał,  że  Smart  Factor  wycenił  pozycję  mobilny 

skaning laserowy 

na kwotę 28.800 zł, co oznacza, że założył jedynie dwa przejazdy – nocny 

i dzienny. Natomiast, aby 

wykonać zadanie związane z pozyskaniem danych i ze skaningiem 

koniecznie jest  przejechanie trasy  kilka razy  z  uwagi  na  zachowanie właściwej  dokładności 

skaningu,  jak  również  należy  wjechać  w  każde  skrzyżowanie  czy  drogę  wielojezdniową, 

które to  nie  były  przez  zamawiającego  uwzględnione  w  podanym  kilometrażu. 

Zdaniem 

odwołującego,  ponieważ  wymogiem  SOPZ  jest,  aby  dokonać  skaningu  w  porze 

nocnej,  to 

konieczne  jest  dokonanie  ponownego  przejazdu  w  dzień,  aby  wykonać 

wideorejestrację,  czyli  oferta  powinna  uwzględniać  kilka  przejazdów  tymi  samymi  drogami 

powiatowymi w ilości 370 km. 

2) Po drugie, odwołujący wskazał na zaniżony koszt wykonania ewidencji dróg.  

Odwołujący  wskazał,  że  wykonawca  GISPartner  w  zakresie  modułu  drogowego 

powołał  się  w  wyjaśnieniach  rażąco  niskiej  ceny  na  ofertę  podwykonawcy  Smart  Factor. 

Jednocześnie  z  pisma  tego  podwykonawcy  z  dnia  30.11.2020  r.  wynika,  że  łączny  koszt 

ewidencji dróg wyniesie 21 500 zł, w tym:  

• 20 godzin pracy kierownika ds. projektów po 100 zł - 2000 zł 

• 100 godzin pracy specjalisty ds. inwentaryzacji danych przestrzennych po 60 zł – 6000 zł 

• 300 godzin pracy młodszego specjalisty ds. inwentaryzacji po 25 zł – 7500 zł  

• 60 godzin pracy głównego specjalisty ds. pomiarów drogowych po 100 zł – 6000.  

Odwołujący  zwrócił  szczególną  uwagę  na  wynagrodzenie  młodszego  specjalisty, 

który zgodnie z załączoną do wyjaśnień umową o pracę miał mieć naliczane wynagrodzenie 


według  stawki  godzinowej  -  20  zł  brutto  za  godzinę  oraz  dodatkowej  stawki  za  wykonaną 

ewidencję właściwej kategorii dróg. 

Zdani

em  odwołującego,  biorąc  pod  uwagę  charakter  zamówienia,  czynności 

dotyczące  usługi  stanowiącej  przedmiot  zamówienia  będą  dotyczyły  następujących 

dodatkowych stawek: 

Powiatowe niezabudowany 28,00 zł/km 

Powiatowe zabudowany 52,00 zł/km 

Powiatowe miasto 86,50 zł/km  

Wojewódzkie niezabudowany 40,00 zł/km  

Wojewódzkie zabudowany 57,50 zł/km  

Wojewódzkie miasto 91,00 zł/km. 

Odwołujący  zauważył,  że  wykonawca  uwzględnił  w  cenie  oferty  wyłącznie 

wynagrodzenie  podstawowe  młodszego  specjalisty,  co  jest  niezgodne  z  pełnym 

wynagrodzeniem  jakie  będzie  zobowiązany  tej  osobie  wypłacić  na  podstawie  przedłożonej 

umowy  o  pracę.  Następnie,  odwołujący  przedstawił  symulację  kosztów  pracy  młodszego 

specjalisty,  jakie  po

winien  był  uwzględnić  wykonawca,  przyjmując  stosowne  założenia 

co do procentowych  proporcji  odpowiedniej 

kategorii  dróg  (niezabudowane,  zabudowane, 

miejskie),  biorąc  pod  uwagę  ilość  kilometrów  dróg  wskazaną  przez  zamawiającego 

podziałem na drogi wojewódzki (2100 km) i powiatowe (370 km) i wywodząc z tych założeń 

kilometraż,  który  następnie  należałoby  przemnożyć  przez  stawki  wskazane  w  załączniku 

do 

umowy  o  pracę  z młodszym  specjalistą.  Według  odwołującego,  łączny  koszt  pracy 

młodszego  specjalisty,  ponad  podstawową  stawkę  20  zł,  który  będzie  musiał  wypłacić 

Smart Factor tej osobie wyniesie 115.

278 zł, co wynika z następujących obliczeń:  

A. dla dróg wojewódzkich 1470 km x40 zł+420km *57,5 zł +210 km*91 zł= 102.060 PLN  

B. dla dróg powiatowych 277,5 km* 28 zł+74 km*52zł +18,5 km* 86,5 zł= 13.218 PLN 

Odwołujący stwierdził, że wskazana kwota 115.278 zł to znaczące niedoszacowanie 

kosztów  realizacji  zamówienia.  Natomiast  wykonawca  wliczył  w  cenę  oferty  jedynie  koszt 

wysokości  7.500  zł  dla  młodszego  specjalisty.  Podkreślił  też,  że  są  to  dane  o 

wynagrodzeniu, 

pochodzące  z  załączonej  do  pierwotnych  wyjaśnień  umowy  o  pracę,  którą 

z

amawiający powinien był ocenić w kontekście sposobu kalkulacji ceny oferty, lecz tego nie 

zrobił. 

3)  Po  trzecie,  odwołujący  wskazał  na  brak  wykazania,  że  wykonawca  zatrudnia  personel 

zgodnie z przepisami o płacy minimalnej.  

Odwołujący  podkreślił,  że  wykonawca  w  złożonych  wyjaśnieniach  nie  wykazał 

kosztów  zatrudnienia  osób  administracyjnych.  W  ocenie  odwołującego,  wykonawca  nie 


udźwignął  ciężaru  dowodu  i  nie  wykazał,  że  spełniając  wymóg  SIWZ  zatrudnienia  2  osób 

administracyjnych  na  umowę o pracę  sprostał wymogom  wynikającym z  przepisów  o  płacy 

minimalnej. 

Odwołujący zauważył, że jedynie na stronie 9 wyjaśnień z 1.12.2020 r. zawarte 

zostało  oświadczenie,  że  w  cenie  uwzględniono  ten  zakres,  natomiast  wykonawca  nie 

wskazał  kosztów  zatrudnienia  tych  osób  i  nie  złożył  stosownych  dowodów  w  tym  zakresie. 

Odwołujący  dodał  też,  że  wycena  kosztów  zatrudnienia  dla  zadania,  które  w 

większościowym udziale dotyczy usług określonych osób ma kluczowe znaczenie. 

4) Po czwarte, odwołujący wskazywał na zaniżoną wycenę modułu drogowego.  

Odwołujący w pierwszej kolejności podkreślił, że średnia ofert za wykonanie modułu 

drogowego  wynosi  ponad  1.267.

803  zł,  podczas  gdy  wykonawca  GISPartner  zaoferował 

25% tej kwoty tj. 346.

500 zł. Zauważył też, że z wyjaśnień wykonawcy wynika, że w zakresie 

infrastruktury drogowej opracuje 

on nowy moduł, co w konsekwencji powoduje, że sprzedaż 

nie  będzie  się  opierać  jedynie  na  zasadzie  umowy  licencyjnej,  lecz  będzie  wymagać  wielu 

godzin  pracy  zespołu  programistów,  którzy  moduł  ten  stworzą  i  dostosują  posiadane 

oprogramowanie  do  potrzeb  OPZ. 

Na  podstawie  doświadczenia  jednego  z  członków 

konsorcjum  odwołującego,  odwołujący  szacuje  czas  pracy  na  ponad  9800  godzin  pracy 

programistów przy wytwarzaniu tego typu oprogramowania. Odwołujący zwrócił uwagę także 

na fakt, że z wyjaśnień wynika, iż podwykonawca w swoim zespole w ogóle nie zaangażuje 

programistów,  którzy  będą  odpowiedzialni  za  stworzenie  lub  dostosowanie  posiadanego 

oprogramowania, 

tj. produkcję nowego modułu, a jedynie inne osoby jak kierownik projektu 

czy specjalista ds. inwentaryzacji czy pomiarów. 

Odnosząc  się  do  podnoszonej  w  ramach  wyjaśnień  kwestii  wykorzystania  do 

realizacji  zamówienia  oprogramowania  Smart  Gem  odwołujący  podnosił,  iż  według  jego 

wiedzy  nie 

zawiera  ono  większości  funkcjonalności,  o  których  mowa  w  zał.  1a  do  SOPZ  w 

zakresie  infrastruktury  drogowej.  Natomiast,  sam  podwykonawca  Smart  Factor  w  ofercie 

skierowanej  do  GISPartner 

wskazał,  że  oferuje  oprogramowanie  Smart  Gem  –  licencja 

na 

oprogramowanie  wraz  z  gwarancją  i  hostingiem  danych  za  cenę  36.585,37  zł 

oraz 

przewidział  pozycję  „dostosowanie”  o  wartości  170.731,71  zł.  Odwołujący  zauważył, 

że gdyby oprogramowanie było gotowe, to nie wymagałoby dostosowania. Zwrócił też uwagę 

na  fakt, 

że sama licencja jest tańsza 4–krotnie od usługi dostosowania.  

Z  powyższego  wynika,  zdaniem  odwołującego,  że  oferowany  moduł  drogowy, 

jest 

modułem  nowym,  a  zatem  na  potrzeby  realizacji  tego  zamówienia  należy  dokonać 

szeregu prac programistycznych, co wykonawca winien był wycenić i wykazać. Odwołujący 

wskazał,  że  w  ramach  dostarczanego  systemu  wymagany  jest  szereg  funkcjonalności, 

opisanych w  załączniku nr  1a  do  SOPZ,  który  to  zakres  przekracza  kwotę zaoferowaną  za 

cały  moduł  –  346  tys.  zł.  Odwołujący  zauważył,  że  oprócz  standardowych  funkcjonalności, 


system  musi  posiadać  oprogramowanie  dziedzinowe,  realizujące  usługi  takie  jak:  system 

referencyjny,  obiekty  infrastruktury  drogowej,  organizacja  ruchu  drogowego,  obiekty 

inżynierskie,  decyzje,  prace  budowlane,  protokoły  kontroli  okresowej,  utrudnienia  w  ruchu 

drogowym,  utrzymanie bieżące,  terminarz  drogowy,  stan  prawny  dróg,  objazdy,  dokumenty 

ewidencyjne.  Nadto, 

wykonawca  powinien  ująć  w  cenie  oferty  koszty  60-miesięcznej 

gwarancji i aktualizacji systemu, których wysokość szacunkowo kształtuje się na poziomie ok 

500 tys. zł.    

Odnosząc  się do  ceny  licencji  odwołujący  wyjaśnił,  że  musi  ona  obejmować Zarząd 

Dróg  Wojewódzkich oraz  21  zarządów  dróg  powiatowych,  co  oznacza dostarczenie licencji 

dla 

22 jednostek samorządu terytorialnego. Smart Factor zaoferował oprogramowanie Smart 

 Gem 

– licencja na oprogramowanie wraz z 60 miesięczną gwarancją i hostingiem danych za 

cenę 36.585,37 zł, średnio na jedną jednostkę 1.662,97 zł.  

Zdaniem  odwołującego,  cena  zaoferowana  jest  niewiarygodna  z  uwagi  na 

porównanie  z  cenami,  jakie  ten  wykonawca  oferował  w  innych  postępowaniach,  przy  czym 

odwołujący powołał się na załączone do wyjaśnień oferty, z których wynika, że ceny licencji 

oferowane  przez  przystępującego  kształtują  na dużo  wyższym  niż  cena  w  niniejszym 

postępowaniu (przykładowo oferta dla: PZD Wieruszów – 4000 zł, PZD Braniewo – 4000 zł 

przy rabacie 50% + 3000 zł za konfigurację, PZD Nowy Dwór Gdański – 6000 zł po rabacie 

25% i gwarancja na 

12 miesięcy – 1600 zł.  

Odwołujący  wskazał,  że  zakładając  minimalne  stawki  za  system  bez  e–usług 

dodatkowych  modułów  drogowych:  tj.  koszt  licencji  4000  zł  i  koszt  rocznej  gwarancji  i 

serwisu 1500 zł, to po przemnożeniu przez liczbę jednostek samorządu terytorialnego (22), 

otrzymana będzie kwota 228.800 zł, tj.:  

000 zł za licencje oraz 140.800 zł za gwarancję (1.600 zł x 22 x 4).  

Powyższa  kwota  wskazuje,  zdaniem  odwołującego,  na  niedoszacowanie  kosztów 

zakupu oprogramowania.  

Odwołujący  podniósł  także,  że  w  niniejszym  postępowaniu  Smart  Factor 

zaproponował  stawkę  2.400  zł  za  rok  gwarancji  za  cały  serwis  dla  22  JST,  co  daje  1/3 

mie

sięcznej pracy w roku na starszego specjalistę do obsługi wszystkich zgłoszeń. Oznacza 

to 56 godzin pracy na rok w okresie gwarancji. Taki poziom wyceny 

– według odwołującego - 

wydaje  się  nierealny,  tym  bardziej,  że  każda  JST  ma  inny  system  księgowy,  inny  system 

płatności, inne formularze, czy sposób rozliczeń za zajęcia pasa drogowego.  

Dalej  odwołujący  wskazał,  że  kalkulacje  te  nie  obejmują  dodatkowych  modułów 

wymaganych  przez  zamawiającego.  Ponadto,  Smart  Factor  nie  wycenił  e-usług  w  żadnym 


ze wskazanych 

postępowań,  a  w  ramach  przetargu  zamawiający  wymaga  zintegrowania 

systemu drogowego z e-

usługami i wytworzenia e-usług.  

5) Po piąte, odwołujący wskazywał na brak wyceny wdrożenia i szkoleń.  

Odwołujący  podnosił,  że  istotnym  elementem  zamówienia  było  wdrożenie 

wykonanego  systemu  drogowego  oraz 

przeszkolenie  osób  po  stronie  zamawiającego. 

Odwołujący zauważył, że wykonanie wdrożenia wymaga szeregu czynności takich jak:  

-  nadanie 

uprawień  dla  użytkowników  i  aplikacji  -  czas  około  3-4  godziny,  gdyż  konieczne 

jest również nadanie roli przestrzennych (zakres terytorialny); 

- wytworzenie 

formularzy do zajęć pasa drogowego minimum 10 szt. - czas pracy nad sztuką 

do 8 godzin razem daje to min 80 godzin;  

- w

prowadzenie stawek za zajęcie pasa drogowego do systemu to czas ok 4 godziny,  

-  integracja  z  sy

stemem  płatności  działającym  u  zamawiającego  (każdy  powiat  ma  swój 

system i swoje parametry) około 15 godzin pracy,  

- integracja z portalem e-

usług zarówno wojewódzkim, jak i powiatowym około 20 godzin,  

przygotowanie  słowników,  map  tematycznych  i  ścieżek  postępowań  administracyjnych 

około 5 godzin,  

szkolenie pracowników  zamawiającego  z  wszystkich aplikacji  do  20  godzin z  11  aplikacji, 

należy przyjąć około 170 godzin wykładowcy; 

- zasilenie dan

ymi EGIB przy założeniu prostej procedury i braku błędów to czas 3 godzin – 

bez uwzględnienia kontaktów z PODGIK celem uzyskania mapy; 

-  wykonanie  e-

usług  zgodnych  z  procedurami  obowiązującymi  u  zamawiającego  to  czas 

około 16 godzin (po 1 godzinie na e-usługę); 

-  kontakt  Kierownika  Projektu  z  z

amawiającym  w  celu  ustalenia  wszystkich  kwestii  -  2  dni 

robocze,  na  miejscu  u  z

amawiającego.  Łącznie  wymagane  ilości  noclegów  lub  dojazdów 

to minimum 20 dni. 

Według  odwołującego  oferta  GISPartner  nie  uwzględnia  kosztów  tych  czynności  – 

tak 

wdrożenia, jak i przeszkolenia pracowników. Jest to koszt rzędu 100.000 zł, którego brak 

powoduje,  że  cena  jest  niedoszacowana  i  nie  pokrywa  wszystkich  koniecznych  do 

wykonania usług w ramach przedmiotu zamówienia. 

Odwołujący  podkreślił,  że  kwoty  niedoszacowań  oferty  przystępującego  są  na  tyle 

znaczące, że w skali oferty mogłyby spowodować, że wykonawca ten nie zająłby pierwszego 

miejsca w rankingu ofert.  

Mając na uwadze powyższe odwołujący wnosił jak w petitum odwołania.  


Zamawiający  w  dniu  26  lipca  2021  roku  przekazał  wykonawcom  biorącym  udział 

postępowaniu  o  udzielenie  zamówienia  publicznego  informację  o  wniesieniu  odwołania 

wraz 

z jego kopią.  

W dniu 28 lipca 2021 roku wykonawca GISPartner 

Sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu 

(zwany  dalej

:  „przystępującym”  lub  „GISPartner”)  zgłosił  przystąpienie  do  postępowania 

odwoławczego po stronie zamawiającego. 

Izba  ustaliła,  że  zgłoszenie  przystąpienia  do  postępowania  odwoławczego 

ww. wykonawcy 

spełnia wymogi  określone  w  art.  525  ust.  1  i  2  ustawy  nPzp  i  tym  samym 

wykonawca ten stał się uczestnikiem postępowania odwoławczego.  

W  dniu  17  sierpnia 

2021  roku  zamawiający  przekazał  do  Izby  –  za  pośrednictwem 

poczty  elektronicznej 

–  odpowiedź  na  odwołanie,  wnosząc  o  jego  oddalenie  w  całości. 

Ponadto 

w  dniu  6  września  2021  roku  w  toku  posiedzenia  niejawnego  z  udziałem  stron 

uczestnika  postępowania  odwoławczego  zamawiający  złożył  rozszerzoną  odpowiedź 

na 

odwołanie wraz z załączonymi do niej dowodami.  

W  dniu  3 

września  2021  roku  odwołujący  złożył  do  Prezesa  Krajowej  Izby 

Odwoławczej  pisemny  wniosek  dowodowy  wnosząc  o  przeprowadzenie  dowodów  w  nim 

wskazanych.  

W  dniu  6  września  2021  roku  w  toku  posiedzenia  niejawnego  z  udziałem  stron 

uczestnika  postępowania  odwoławczego,  przystępujący  złożył  pisemne  stanowisko 

sprawie wraz z dowodami, wnosząc o oddalenie odwołania w całości.  

Po  przeprowadz

eniu  rozprawy  w  dniu  6  września  2021  roku  z  udziałem  stron 

uczestnika  postępowania  odwoławczego,  na podstawie  zgromadzonego  w  sprawie 

materiału dowodowego oraz oświadczeń i stanowisk stron, Krajowa Izba Odwoławcza 

ustaliła i zważyła, co następuje: 

Izba ustaliła co następuje.  

Przedmiotem  z

amówienia  dla  części  1  –  objętej  odwołaniem  -  jest  wytworzenie, 

dostawa  i  wdrożenie  narzędzi  dla rozwiązań  dziedzinowych,  portali,  wytworzenie 

i uruchomienie e-

usług oraz przeprowadzenie szkoleń pracowników z obsługi Systemu RIIP 

WZ i niezbędnych narzędzi do świadczenia e-usług. 

Szacunkowa wartość zamówienia wynosi 18.053.546,99 zł, co stanowi równowartość 

4.228.690,18  zł,  przy  czym  szacunkowa  wartość  zamówienia  dot.  części  1  wynosi 


15.281.882,46  zł,  co  stanowi  równowartość  3.579.481,99  euro,  w  tym  wartość  zamówienia 

podstawowego  wynosi  6.916.248,87  zł  (1.619.995,99  euro)  i  wartość  Prawa  Opcji 

8.365.633,59 zł (1.959.486,00 euro).  

Wykonawca GISPartner złożył ofertę w ramach części 1 z ceną brutto: 10.867.838,00 

zł (w tym zamówienie podstawowe – 7.461.180 zł i Prawo Opcji: 3.406.658,00 zł).  

Pismem z dnia 24 listopada 2

020 roku zamawiający wezwał wykonawcę GISPartner 

do  wyjaśnień  w  zakresie  rażąco  niskiej  ceny  –  część  1  wskazując,  że:  „Oferowana 

przez 

Wykonawcę  cena  za  realizację  Części  1  zamówienia  (10.867.838,00  zł)  jest  niższa 

ponad  30%  od  wartości  szacunkowej  tej  Części  zamówienia,  powiększonej  o  należny 

podatek  od  towarów  i  usług,  ustalonej  przed  wszczęciem  postępowania.  Jednocześnie 

oferowana  przez  Wykonawcę  cena  za  realizację  zamówienia  opcjonalnego  (Prawo  Opcji) 

dla 

tej  Części  zamówienia  (3.406.658,00  zł)  jest  niższa  o  ponad  30%  od  wartości 

szacunkowej zamówienia opcjonalnego dla tej Części zamówienia, powiększonej o należny 

podatek  od 

towarów  i  usług,  ustalonej  przed  wszczęciem  postępowania  oraz  od  średniej 

arytmetycznej cen wszystkich złożonych ofert w zakresie zamówienia opcjonalnego (Prawo 

Opcji) w tej 

Części zamówienia.”.  

Zamawiający wezwał wykonawcę do udzielenia wyjaśnień, w tym złożenia dowodów 

„dotyczących wyliczenia ceny dla zamówienia podstawowego oraz zamówienia opcjonalnego 

(Prawo Opcji) w Części 1 zamówienia, w szczególności w zakresie: 

oszczędności  metody  wykonania  zamówienia,  wybranych  rozwiązań  technicznych, 

wyjątkowo  sprzyjających  warunków  wykonywania  zamówienia  dostępnych  dla  Wykonawcy, 

oryginalności  projektu  Wykonawcy,  kosztów  pracy,  których  wartość  przyjęta  do  ustalenia 

ceny nie może być niższa od minimalnego wynagrodzenia za pracę albo minimalnej stawki 

godzinowej,  ustalonych  na  podstawie  przepisów  ustawy  z  dnia  10  października  2002  r. 

minimalnym wynagrodzeniu za pracę (Dz. U. z 2018 r. poz. 2177 ze zm.); 

pomocy publicznej udzielonej na pods

tawie odrębnych przepisów; 

wynikającym  z  przepisów  prawa  pracy  i  przepisów  o  zabezpieczaniu  społecznym, 

obowiązujących w miejscu, w którym realizowane jest zamówienie; 

wynikającym z przepisów prawa ochrony środowiska; 

powierzenia wykonania części zamówienia podwykonawcy. 

Ponadto  Wykonawca  przedstawi  Zamawiającemu  (odrębnie  dla  zamówienia 

podstawowego i odrębnie dla każdego modułu zamówienia opcjonalnego): 

koszty realizacji usługi w rozbiciu na koszty osobowe i pozostałe; 

koszt 

sprzętu 

narzędzi 

niezbędnych 

do 

realizacji 

zamówienia;


koszt  wytworzenia  oraz  koszt  wdrożenia  Systemu  RIIP  WZ  (dotyczy  zamówienia 

podstawowego)] 

koszt 

świadczenia  usług  gwarancyjnych  oraz  koszt  świadczenia  usług  wsparcia 

technicznego 

(dotyczy zamówienia podstawowego)] 

inne  koszty,  w  tym  koszty  administracyjne,  przewidziane  przez  Wykonawcę 

(jeżeli takowe występują).”.  

Pismem  z  dnia 

1  grudnia  2020  roku  wykonawca  GISPartner  złożył  wyjaśnienia 

zakresie rażąco niskiej ceny dot. części 1 i załączył do nich dowody.  

W dniu 14 grudnia 2020 roku zamawiający ponownie wezwał wykonawcę GISPartner 

do wyjaśnień w zakresie rażąco niskiej ceny dla części 1 wskazując, że:  

„zwraca  się  o  udzielenie  dalszych  wyjaśnień,  w  tym  złożenie  dowodów,  dotyczących 

wyliczenia  ceny  dla  Modułu  Infrastruktura  Drogowa  (Prawo  Opcji)  dotyczącego  wdrożenia 

modułu  u  Partnera  Projektu  (powiat)  wraz  z  pozyskaniem  danych  dla  części  powiatowej 

następującym zakresie: 

•  wymaganie  DROG_047  -  Wymagania  w  zakresie  pozyskania  danych  -  System 

Referencyjny,  wynikające  z  Załącznika  nr  1a  do  SOPZ  Część  1  (Wymagania 

na 

System  RIIP  WZ)  z  uwzględnieniem  dokonanej  w  dniu  23  października  2020  r. 

modyfikacji przedmiotowego Załącznika (dalej „Załącznik nr 1 a”); 

•  wymaganie  DROG_048  -  Wymagania  w  zakresie  pozyskania  danych  -  Obiekty 

Infrastruktury Drogowej, wynikające z Załącznika nr 1a; 

•  wymaganie  DROGJD49  -  Wymagania  w  zakresie  pozyskania  danych  -  Organizacja 

Ruchu Drogowego, wynikające z Załącznika nr 1a; 

•  wymaganie  DROG_050  -  Wymagania  w  zakresie  pozyskania  danych  -  Projekty 

Organizacji Ruchu Drogowego, wynikające z Załącznika nr 1a; 

•  wymaganie  DROG_053  -  Wymagania  w  zakresie  pozyskania  danych  -  Bazy 

Referencyjne, wynikające z Załącznika nr 1a; 

•  wymaganie  dot.  przekazania  do  zasobu  geodezyjnego  do  baz  BDOT500  oraz 

GESUT  danych  pozyskanych  ze  skaningu  laserowego  w  obszarze  pasa  drogowego 

(z 

wyłączeniem części podziemnej), wynikające z udzielonej w dniu 23 października 

2020 r. przez Zamawiającego odpowiedzi na Pytanie nr 225. 

Zamawiający  wnosi  w  szczególności  o  wskazanie  w  której  pozycji  szczegółowej 

kalkulacji  Modułu  Infrastruktura  Drogowa  (Załączniki  nr  6  i  8  do  złożonych  wyjaśnień) 

oraz w jakiej 

wysokości  Wykonawca  uwzględnił  poszczególne  wymagania,  o  których mowa 

powyżej, a także jakie elementy kalkulacyjne zawierają się w założonych przez Wykonawcę 

wartościach.”.  


Pismem  z  dnia  21  grudnia  2020  roku  wykonawca  GISPartner  złożył  dodatkowe 

wyjaśnienia  w  zakresie  rażąco  niskiej  ceny  –  część  1,  do  których  załączył 

pismo 

podwykonawcy  Smart  Factor,  tj.  Analizę  porównawczą  poziomu  cenowego 

przykładowymi ofertami Spółki Smart Factor z innych postępowań.  

Izba zważyła co następuje.  

Odwołanie należało oddalić.  

Zgodnie z art. 89 ust. 1 pkt 4 ustawy Pzp

zam

awiający odrzuca ofertę, jeżeli zawiera 

rażąco niską cenę lub koszt w stosunku do przedmiotu zamówienia.  

Jak wynika z art. 90 ust. 3 ustawy Pzp z

amawiający odrzuca ofertę wykonawcy, który 

nie  udzielił  wyjaśnień  lub  jeżeli  dokonana  ocena  wyjaśnień  wraz  ze  złożonymi  dowodami 

potwierdza,  że  oferta  zawiera  rażąco  niską  cenę  lub  koszt  w  stosunku  do przedmiotu 

zamówienia. 

Stosownie do art. 90 ust. 2 ustawy Pzp ob

owiązek wykazania, że oferta nie zawiera 

rażąco niskiej ceny lub kosztu spoczywa na wykonawcy.  

Zgodnie z art. 537 ustawy nPzp c

iężar dowodu, że oferta nie zawiera rażąco niskiej 

ceny, spoczywa na: 

1)  wykonawcy,  który  ją  złożył,  jeżeli  jest  stroną  albo  uczestnikiem  postępowania 

odwoławczego; 

2) zamawiającym, jeżeli wykonawca, który złożył ofertę, nie jest uczestnikiem postępowania 

odwoławczego. 

Tytułem  wstępu  -  za  wyrokiem  Krajowej  Izby  Odwoławczej  z  dnia 28  stycznia  2021 

roku, sygn. akt:  KIO  26/21  - 

należy  stwierdzić,  że:  „szczególna  zasada  rozkładu  ciężaru 

dowodu  wyrażona  w  art.  537  ustawy  nPzp  nie  zwalania  odwołującego  z  konieczności 

sformułowania  zarzutów  odwołania  w  sposób,  który  przekona  Izbę  o  ich  słuszności 

i da 

faktyczną  możliwość  ich  weryfikacji  w oparciu  o  dokumentację  postępowania  o 

udzielenie zamówienia”.  

Odwołujący w niniejszym postępowaniu podołał temu zadaniu, gdyż formułując zarzut 

naruszenia  art.  89  ust.  1  pkt  4  ustawy  Pzp  i art. 90 ust.  3  ustawy  Pzp 

wskazał  na  wybrane 

obszary,  gdzie  w  jego  ocenie  nastąpiło  rażące  zaniżenie  kosztów  oferty.  Ponadto, 

odwołujący zwracał uwagę na brak przekonujących dowodów załączonych do wyjaśnień.  

W  ocenie  Izby  nie  potwierdziły  się  jednak  okoliczności  podnoszone  przez 

odwołującego na potwierdzenie podniesionego zarzutu, a to z następujących względów.  


1.  P

o  pierwsze,  odwołujący  podnosił  brak  wyceny  usługi  przekazania  danych  do zasobu 

geodezyjnego baz danych BDOT500 i GESUT.  

Odnosząc  się  do  powyższego  zagadnienia  wskazać  należy,  że  odwołujący 

obowiązek  kalkulacji  usług  związanych  z  przekazaniem  danych  do zasobu  geodezyjnego 

ba

z  danych  BDOT500  i  GESUT  wywodził  w  szczególności  z  wyjaśnień  zamawiającego 

dotyczących  treści  SIWZ,  a  mianowicie  z  odpowiedzi  na  pytanie  nr  225,  w  której 

zamawiający  wskazał  m.in.,  że: „Zamawiający  wymaga,  aby  dane  pozyskane  ze  skaningu 

laserowego zostały, w obszarze pasa drogowego, przekazane do zasobu geodezyjnego do 

baz danych BDOT500 oraz GESUT (z wyłączeniem części podziemnej).”.  

Odwołujący  podnosił  też,  że  nawet  gdyby  zamawiający  nie  doprecyzował  tego 

obowiązku  odpowiedzią  na  pytanie  nr  225,  to  z  powołanych  przez  niego  w  odwołaniu 

przepisów prawa wynika, że przekazanie zebranych danych jest obligatoryjne po wykonaniu 

prac  geodezyjnych,  przy  czym 

przekazanie  musi  być  dokonane  przez  osobę  posiadającą 

uprawnienia zawodowe geodezyjne i dane te muszą być ujawnione w stosownym rejestrze.  

Izba  w  tym  zakresie  podzieli

ła  stanowisko  zamawiającego,  który  wskazywał, 

że przedmiotem  zamówienia  ani  w  części  podstawowej,  ani  w  części  opcjonalnej,  nie  są 

prace  geodezyjne  polegające  na  tworzeniu  czy  aktualizacji  baz  państwowego  zasobu 

geodezyjnego. 

Z  żadnych  postanowień  SIWZ,  w  szczególności  SOPZ,  nie  wynika,  że 

wykonawca  jest 

zobowiązany  do  wykonania  opracowań  kartograficznych,  rejestrów, 

wykazów  i  zestawień,  dokumentacji  zawierającej  wynik  prac  geodezyjnych  lub 

kartograficznych lub dokumentów utworzonych w wyniku takich prac, o których mowa w § 2 

ust.  10  ustawy  z  dnia  17  maja  1989r.  Prawo  Geodezyjne  i  Kartograficzne

,  zawierającym 

definicję państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego. Jak zauważył zamawiający, 

wymaganie postawione w tym 

postępowaniu, a dotyczące pozyskania danych pochodzących 

ze  skaningu  m

obilnego,  precyzowało,  że:  „Formatem  wyjściowym  powierzonej  chmury 

punktów musi  być format  LAS”.  Wymagania zamawiającego  nie obejmowały  przetworzenia 

danych pozyskiwanych w wyniku skaningu laserowego w formacie LAS 

na format plików 2D 

(dwuwymiarowych

), w celu włączenia do baz danych BDOT500 i GESUT.  

Podkreślić  też  należy,  na  co  słusznie  wskazywał  zamawiający,  że  za  odpowiedzią 

na pytanie 225 

nie poszła dalej idąca zmiana SIWZ, uwzględniająca konieczność wykonania 

dodatkowych  prac  geodezyjnych.  Bez  z

mian  pozostały  kody  CPV  w  ramach  części  1 

zamówienia,  której  dotyczy  odwołanie,  wskazujące  tylko  i wyłącznie  na  usługi 

programistyczne, a mianowicie:  

48211000 Pakiety oprogramowania dla wzajemnej współpracy platform 

72250000 Usługi w zakresie konserwacji i wsparcia systemów 


72240000 Usługi analizy systemu i programowania 

72230000 Usługi w zakresie rozbudowy oprogramowania 

80533100 Usługi szkolenia komputerowego 

48000000 Pakiety oprogramowania i systemy informatyczne.  

Należy też podkreślić, że przedmiot niniejszego zamówienia (zgodnie z Załącznikiem 

nr  11  do  SIWZ 

–  Szczegółowy  Opis  Przedmiotu  Zamówienia)  jest  realizowany  w  ramach 

Projektu  „Budowa  Regionalnej  Infrastruktury  Informacji  Przestrzennej  Województwa 

Zachodniopomorskiego”,  przy  czym  zakres  Projektu  obejmuje  utworzenie  systemu 

RIIP WZ 

jako  zintegrowanego  systemu  teleinformatycznego  bazującego  na  otwartej, 

cyfrowej  platformie  integrującej  referencyjne  i  źródłowe  zasoby  informacyjne  o  charakterze 

opisowym  i przestrzennym

.  W  Załączniku  tym  określono  główne  zadania  związane  z 

realizacją  Projektu  RIIP  WZ,  w  tym:  zadanie  nr  3  -  dotyczące  dostosowania  baz  danych, 

cyfryzacji  i  digitalizacji  rejestrów  publicznych  i  ewidencji,  metadanych,  a  realizowane  w 

ramach odrębnie prowadzonego przez zamawiającego postępowania, a także zadanie nr 4 - 

dotyczące wytworzenia, dostawy i wdrożenia narzędzi dla rozwiązań dziedzinowych, portali, 

uruchomienia  e-

usług,  które  objęte  jest  niniejszym  postępowaniem  prowadzonym 

przez 

zamawiającego (część nr 1). Jak z powyższego wynika prace związane z aktualizacją 

dostosowaniem  baz  danych,  stanowią  przedmiot  odrębnie  prowadzonego  postępowania 

pr

zez  tego  samego  zamawiającego.  Tym  samym,  jak  wskazywał  zamawiający,  wymaganie 

wykonania  opracowania  geodezyjnego  w  ramach  niniejszego  p

ostępowania,  dodatkowo 

zbędnego  z  punktu  widzenia  tego  postępowania,  stanowiłoby  nieuzasadnione  zdublowanie 

prac prowadzonych w ramach innego postępowania.  

Należy też zwrócić na treść samej odpowiedzi na pytanie gdzie zamawiający wskazał, 

aby  dane  pozysk

ane  ze  skaningu  laserowego  (a  są  to  dane  w  formacie  LAS,  którego 

zamawiający  wymagał)  zostały  przekazane  do  zasobu  geodezyjnego.  Zamawiający 

nie 

konkretyzuje  zapisu,  że  dane

mają  być

pozyskane  i  przetworzone

”,  co  w  obliczu 

pozostałych  postanowień  SOPZ  potwierdza  tylko  stanowisko  zamawiającego  wyrażane  w 

toku postępowania odwoławczego. 

W  kontekście  powyższych  rozważań  należy  odczytywać  też  wymóg  wynikający 

odpowiedzi  na  pytanie  nr  225,  iż  -  tak  jak  wskazywał  na  to  zamawiający  -  oznacza  on 

przekazanie  do  właściwych  powiatowych  ośrodków  dokumentacji  geodezyjnej  i 

kartograficznej  w  celu  wykorzystania  przez  te  ośrodki  w prowadzonych  przez  nie  pracach, 

w tym 

dotyczących  weryfikacji  baz  BDOT500  i  GESUT,  danych  uzyskanych  ze  skaningu 

mobilnego w formacie LAS.  


Powyższe  stanowisko  potwierdzają  dowody  z  dokumentów  w  postaci  pism 

pochodzących  od  poszczególnych  starostw  powiatowych  czy  Miasta  Koszalin,  złożone 

przez 

zamawiającego.  Treść  tych  pism  wskazuje,  iż  z  dokumentacji  przetargowej 

(łącznie z odpowiedzią  na  pytanie  225)  wynika,  że w niniejszym  postępowaniu  ustanowiony  

jest wymóg przekazania do wybranego PODGiK danych pochodzących z przeprowadzonego 

skaningu  laserowego  w 

formacie  LAS  i  to  ten  PODGiK  miałby  możliwość  samodzielnego 

zasilenia państwowego zasobu geodezyjnego (wspomnianych powyżej baz) przetworzonymi 

danymi  bądź  też  wykorzystania  przekazanych  danych  dla  weryfikacji  danych  w  zasobie. 

Natomiast  brak  jest  obowiązku  po  stronie  wykonawców  do  wykonania  prac  geodezyjnych 

oraz 

zasilenia państwowego zasobu geodezyjnego, czyli baz BDOT500 i GESUT.  

W  ocenie  Izby  bezzasadne 

jest  dyskredytowanie  przez  odwołującego  złożonych 

przez 

zamawiającego dowodów, tylko z tego względu, iż pochodzą od starostw powiatowych 

z  terenu  W

ojewództwa  Zachodniopomorskiego  (a  zatem  obejmującego  obszar  działalności 

z

amawiającego) 

stwierdzenie, 

że 

pochodzą 

od 

jednostek 

nadzorowanych 

przez 

zamawiającego.  Dowody  te  pochodzą  bowiem  od  organów  administracji  geodezyjnej 

kartograficznej  w  rozumieniu  przepisów  ustawy  Prawo  geodezyjne  i  kartograficzne 

(art. 6a ust.  1  pkt  2  lit.  b    - 

tj.  starostów  wykonujących  zadania  przy  pomocy  geodety 

powiatowego wchodzącego w skład starostwa powiatowego).  

W  o

cenie  Izby  odwołujący,  nawet  z  uwzględnieniem  przepisów,  na  które  się 

powoływał  w  treści  odwołania,  nie  wykazał,  że  wykonanie  skaningu  laserowego  oraz 

weryfikacja  jego  dokładności  zawsze  stanowią  realizację  prac  geodezyjnych  i 

kartograficznych, 

o  których  mowa  w  ustawie  Prawo  geodezyjne  i  kartograficzne, 

podlegających  obowiązkowi  zgłoszenia  organowi  Służby  Geodezyjnej  i  Kartograficznej.  W 

szczególności  należy  zwrócić  uwagę  na przepis  art.  12  ustawy  Prawo  Geodezyjne  i 

Kartograficzne, który  zawiera  katalog  przypadków,  w jakich ustawa  nakłada na  wykonawcę 

obowiązek zgłoszenia prac geodezyjnych lub kartograficznych.  

Zgodnie  z  art.  12  ww.  ustawy:  w

ykonawca  prac  geodezyjnych  zgłasza  prace 

geodezyjne lub prace kartograficzne przed ich rozpoczęciem: 

Głównemu Geodecie Kraju, jeżeli celem tych prac jest: 

a) (uchylona); 

b)  wykonanie  zobrazowań  lotniczych,  numerycznego  modelu  terenu  lub  ortofotomapy, 

wyjątkiem tych prac wykonywanych na zamówienie Głównego Geodety Kraju; 

c) (uchylona); 

2) (uchylony) 

3) w

łaściwym miejscowo starostom, jeżeli celem tych prac jest: 

a)(uchylona), 


b)  wznowienie  znaków  granicznych,  wyznaczenie  punktów  granicznych  lub  ustalenie 

przebiegu granic działek ewidencyjnych, 

c) geodezyjna inwentaryzacja powykonawcza obiektów budowlanych, 

d) (uchylona), 

e) (uchylona) 

f) sporządzenie mapy z projektem podziału nieruchomości, 

g) sporządzenie projektu scalenia i podziału nieruchomości, 

h) sporządzenie innej niż wymienione w lit. f oraz g mapy do celów prawnych, 

i) sporządzenie mapy do celów projektowych, 

j) sporządzenie projektu scalenia lub wymiany gruntów, 

k) sporządzenie dokumentacji geodezyjnej na potrzeby rozgraniczenia nieruchomości, 

l)  wykonanie  innych  niż  wymienione  w  lit.  b,  c  oraz  f-k  czynności  lub  dokumentacji 

geodezyjnej  w  postaci  m

ap,  rejestrów  lub  wykazów,  których  wykonanie  może  skutkować 

zmianą w bazach danych, o których mowa w art. 4 ust. 1a pkt 2, 3, 10 lub 12, z wyjątkiem 

prac wykonywanych na zamówienie organu Służby Geodezyjnej i Kartograficznej. 

Dowody  złożone  przez  odwołującego  potwierdzają  jedynie  tezę  postawioną 

przez 

odwołującego w kierowanych zapytaniach, a mianowicie jakie wymagania muszą być 

spełnione  i  jakie  dane  muszą  być  dostarczone  w  przypadku  skaningu  laserowego 

wykonywanego przy ewidencji dróg, by stanowił on podstawę do wykonania lub aktualizacji 

baz  BDOT500  i  GESUT.  Jak  wynika  z 

kolei  z  pisma  Starostwa  Powiatowego  w  Hajnówce, 

złożonego  przez  odwołującego,    „przepisy  Prawa  Geodezyjnego  i  Kartograficznego 

oraz 

rozporządzenia  do  ustawy  nie przewidują  prac  geodezyjnych  opartych  na  skaningu 

laserowym.

”.  

Tym  samym,  w 

ocenie Izby,  dowody  złożone  przez  odwołującego  nie  są  sprzeczne 

ze 

stanowiskiem wyrażanym w pismach przedstawionych przez zamawiającego.  

Wobec  powyższego  zarzut  nieuwzględnienia  w  ofercie  GISPartner  kosztów  prac 

geodezyjnych,  związanych  z  opracowaniem  danych  ze  skaningu  laserowego  w  celu 

ich 

włączenia  do  państwowego  zasobu  geodezyjnego  baz  danych  BDOT500  i  GESUT 

jest bezzasadny.  

Odnosząc  się  natomiast  do  kolejnej  kwestii  podnoszonej  przez  odwołującego  także 

aspekcie  wyjaśnień  złożonych  przez  wykonawcę  GISPartner  w  zakresie  ceny 

za przekazanie  danych  do  zasobu  na  poziomie  powiatowym,  w  sytuacji,  gdy  w  ramach 

pierwszych wyjaśnień wykonawca nie ujawnił tej ceny, Izba stwierdziła co następuje.  

Okolicznością  bezsporną  jest  to,  że  w  ramach  pierwszych  wyjaśnień  dotyczących 

wyliczenia  ce

ny  oferty  przystępujący  (a  w  zasadzie  jego  podwykonawca)  wskazał, 


iż oszacował  koszt  usługi  przekazania  danych  do  zasobu  na  poziomie  wojewódzkim  na 

kwotę  9.280  zł.  Na  poziomie  powiatowym  taka  pozycja  nie  została  wyodrębniona  w 

wyjaśnieniach. W odpowiedzi na kolejne wezwanie zamawiającego wykonawca wyjaśnił, że 

usługę  w  tym  zakresie  wycenił  w  pozycji:  „założenie  ewidencji  dróg”  na  kwotę  1.520  zł. 

W dodatkowo 

załączonej analizie porównawczej kwota ta wyniosła: 1.669,11 zł.  

W ocenie Izby sama rozbieżność w podanych kwotach (przy tak niewielkim zakresie) 

nie może implikować oceny wyjaśnień jako niewiarygodnych z tej tylko przyczyny. Natomiast 

to,  że  dopiero  w  ramach  wyjaśnień  złożonych  w  wyniku  ponownego  wezwania 

zamawiającego, wykonawca wskazuje na to, w ramach jakiej pozycji i w jakiej wysokości ujął 

koszty  związane  z  przekazaniem  do  zasobu  geodezyjnego  na  poziomie  powiatowym, 

również nie stanowi o niewiarygodności wyjaśnień w tym zakresie.  

Jeśli chodzi o koszt samej usługi, to odwołujący wywodził zaniżenie kosztów w ofercie 

przystępującego  z  tej  przyczyny,  że  oferta  tego  wykonawcy  w  ogóle  nie  uwzględnia 

wykonania  czynności  wymaganych  przez  prawo  geodezyjne  i  kartograficzne  celem 

przekazania  danych  do  państwowego  zasobu  geodezyjno-kartograficznego,  a  co  jak  już 

powyżej  wskazano,  oparte  jest  na  niewłaściwych  założeniach,  że  w  ramach  przedmiotu 

zamówienia  (w  tym  w  zakresie  Modułu  Infrastruktura  Drogowa)  zamawiający  wymagał 

wykonania prac geodezyjnych.  

Zdaniem Izby,  nie potwierdził  się  też  zarzut  nieuprawnionego  ponownego wezwania 

wykonawcy, 

pomimo że – zdaniem odwołującego - pierwotnie złożone informacje pozwalały 

na  ustalenie,  że  czynności  związane  z  przekazaniem  danych  do  zasobu  w  zakresie 

powiatowym  nie  zostały  w  ogóle  ujęte.  Jak  słusznie  zauważył  zamawiający,  ponowne 

wezwanie 

do  wyjaśnień  w  zakresie  rażąco  niskiej  ceny  dotyczyło  szczegółowo  wybranych 

aspektów,  dotyczących  wyliczenia  ceny  dla   Modułu  Infrastruktura  Drogowa  w  zakresie 

części  powiatowej,  które  to  aspekty  nie  zostały  wyszczególnione  w  ramach  pierwszego 

wezwania.  

To, że w pierwotnych wyjaśnieniach wykonawcy nie została wyodrębniona określona 

pozycja,  nie  oznacza,  że  wykonawca  (tu  podwykonawca)  w  ogóle  nie  ujął  danego  kosztu 

w swojej  ofercie. 

Odwołujący  w  żaden  sposób  nie  wykazał,  że  wyceny  takiej  w  ogóle  nie 

było.  To, że dany  koszt  nie  został  wyszczególniony  w  ramach  pierwszych  wyjaśnień,  nie 

oznacza,  jeszcze,  że  nie  został  on  w  ogóle  ujęty  w  cenie  oferty.  W  ocenie  Izby,  jeśli 

wyjaśnienie  tej  kwestii  miało  w  ocenie  zamawiającego  istotne  znaczenie,  to miał  on  prawo 

dopytać o to. Nie było określonego wzoru kalkulacji. To, że dla realizacji usług na poziomie 

wojewódzkim  podwykonawca  przyjął  określoną  metodologię  sporządzenia  kalkulacji,  nie 


oznacza,  że w sposób  bezpośredni  winna  przekładać  się  ona  na  kalkulację  kosztów 

zakładanych na poziomie powiatowym.  

W  ocenie  Izby  n

ie  potwierdził  się  też  zarzut  dotyczący  braku  dowodów.  Do 

pierwszych wyjaśnień wykonawca załączył szereg dowodów. W ramach drugich przedstawił 

dodatk

owo analizę porównawczą. W ocenie Izby były one wystarczające.  

Co  do  kwestii  usługi  skaningu  to  odwołujący  nie  wykazał,  że  założenia  przyjęte 

przez 

przystępującego, w tym co do liczby przejazdów, są nieprawidłowe.  

Mianowicie  odwołujący  podnosił,  że  z  wyceny  pozycji  mobilny  skaning  laserowy 

wynika, że podwykonawca przystępującego założył jedynie dwa przejazdy – nocny i dzienny. 

Zdaniem  odwołującego  należałoby  przejechać  trasę  kilka  razy  dziennie,  aby  wykonać 

zadanie i 

uzyskać właściwą dokładność skaningu. Ponadto po dokonaniu skaningu w porze 

nocnej  konieczne  jest  dokonanie  ponownego  przejazdu  w  dzień,  aby  wykonać 

wideorejestrację.  

Jednakże  twierdzenia  odwołującego  nie  znajdują oparcia w  postanowieniach  SOPZ, 

gdzie  jak  sam  odwołujący  stwierdził,  wymogiem  było  dokonanie  skaningu  w  porze  nocnej, 

co 

implikuje  dokonanie  ponownego  przejazdu  w  dzień  dla  potrzeb  wykonania 

wideorejestracji, a dwa przejazdy (nocny i dz

ienny) założył przystępujący, co potwierdził sam 

odwołujący. Nadto, odwołujący nie wykazał w żaden sposób, że wykonawca nie jest w stanie 

zrealizować zadania w tym zakresie (wykonać skaning w sposób prawidłowy) bez założenia 

większej  liczny  przejazdów.  Odwołujący  przedstawił  jedynie  swoje  twierdzenia,  w  żaden 

sposób  nie poparte  dowodami.  W szczególności  odwołujący  w  toku  rozprawy  negował 

dokładność  pomiarów  uzyskiwanych  przy  użyciu  mobilnego  systemu  pomiarowego  Smart 

Factor Pro, ale jego twierdzenia w tym z

akresie nie zostały poparte dowodami.  

Dodatkowo,  Izba  zauważa,  że  za  taki  dowód  nie  uznała  również  przedstawionej 

przez 

przystępującego  opinii  w  sprawie  określenia  dokładności  i  niezawodności  pomiarów 

realizowanych  z  wykorzystaniem  mobilnego  systemu  pomiarowego  firmy  Smart  Factor  Pro, 

sporządzonej przez uprawnionego geodetę, uwzględniając ją jedynie jako stanowisko własne 

uczestnika  postępowania  odwoławczego.  Niemniej  jednak  z  uwagi  na  rozkład  ciężaru 

dowodowego, Izba 

uznała twierdzenia podnoszone przez odwołującego za niewykazane.  

2. Po drugie, odwołujący wskazał na zaniżony koszt wykonania ewidencji dróg. 

W  zakresie  przedmiotowe

go kosztu, a związanego również z opcjonalnym Modułem 

Infrastruktura  Drogowa, 

odwołujący  wskazywał  na  niedoszacowanie  na  kwotę  115.278  zł, 

wynika

jące  z  zaniżenia  wynagrodzenia  Młodszego  specjalisty  ds.  inwentaryzacji  danych 

przestrzennych

,  a  to  z  uwagi  na  brak  uwzględnienia  dodatkowej  stawki  za  wykonaną 


ewi

dencję  (kodowanie)  właściwej  kategorii  dróg,  wynikającą  z  załączonej  do  wyjaśnień 

umowy o pracę.  

Izba  przychyla się  w tym zakresie  do  stanowiska zamawiającego  i  przystępującego, 

że odwołujący  nie  miał  żadnych  podstaw,  aby  założyć,  że  to  Młodszy  specjalista 

ds. inwentaryzacji  danych  przestrzennych 

wykona  ewidencję  dróg  w  pełnym  zakresie. 

Jak 

podnosił zamawiający nie sprecyzował on w SOPZ jakie osoby i w jakich rolach powinny 

być  zatrudnione  przy  realizacji  tego  zakresu  zadania,  nie  określił  wymiaru  prac 

dla 

poszczególnych  osób,  pozostawiając  to  w  gestii  wykonawcy.  Młodszy  specjalista 

ds. inwentaryzacji  danych  przestrzennych  nie  jest  jed

yną  osobą  zaangażowaną 

przez 

podwykonawcę  przystępującego  do  realizacji  prac  w  ramach  wykonania  ewidencji 

dróg,  dlatego  też  nie  ma  żadnych  podstaw,  aby  przypisać  młodszemu  specjaliście  pełny 

kilometraż przeznaczony do realizacji tego zadania. Podział zadań między członków zespołu 

i  zakresu 

prac  należy do przystępującego,  w  związku  z  czym  założenia  przyjęte  przez 

odwołującego  przy obliczeniach  mogą  być  niemiarodajne  i  nie  dowodzą,  że  cena  oferty  w 

tym zakresie jest 

zaniżona.  

Ponadto,  słuszny  wydaje  się  być  argument  podnoszony  na  rozprawie,  że  gdyby 

przyjąć  wyliczenia  odwołującego  oznaczałoby  to,  że  Młodszy  specjalista  ds.  inwentaryzacji 

będzie  zarabiał  więcej  niż  np.  Specjalista  ds.  inwentaryzacji  danych  przestrzennych  czy 

G

łówny specjalista ds. pomiarów drogowych.  

Z  powyższych  względów  Izba  uznała,  że  zarzut  odwołującego  także  w  powołanym 

powyżej aspekcie jest nieuzasadniony.  

3.  Po  trzecie,  odwołujący  wskazał  na  brak  wykazania,  że  wykonawca  zatrudnia  personel 

zgodnie z prz

episami o płacy minimalnej.  

Odwołujący  w  tym  zakresie  podnosił,  że  wykonawca  nie  udźwignął  ciężaru  dowodu 

nie wykazał, że spełniając wymóg SIWZ zatrudnienia 2 osób administracyjnych na umowę 

pracę sprostał wymogom wynikającym z przepisów o płacy minimalnej. 

Przede  wszystkim,  należy  zauważyć,  że  wymóg  co  do  zatrudnienia  2  osób 

administracyjnych  na  umowę  o pracę  został  zmieniony  w  ten  sposób,  że  na  podstawie 

modyfikacji  Wzoru  umowy,  dokonanej  w  dniu  23  października  2020  roku, 

zamawiający wykreślił liczbę „2”.  

Rację ma odwołujący, że zamawiający w ramach pierwszego wezwania do wyjaśnień 

ceny  oferty 

żądał,  aby  wykonawca  podał  zasady  wyceny  i  wykazał  koszty  tak  w  zakresie 

zamówienia  podstawowego,  jak  prawa  opcji  oraz,  że  podkreślił  szczególnie  wymóg 

zatrudnienia  personelu  na  podstawie  umowy 

o pracę. Jednakże nie sprecyzował wezwania 


ten  sposób,  że  żądał  wyszczególnienia  kosztów  wynagrodzenia  osób  wykonujących 

czynności  administracyjno-biurowe.  Zasadnie  zamawiający  wskazywał  również,  że  koszty 

osobowe w 

tym zakresie nie stanowią istotnej części składowej zamówienia.  

W  odpowiedzi  na  powyższe  wezwanie,  wykonawca  złożył  wyjaśnienia,  w  których 

oświadczył, że koszty pracy, których wartość została przyjęta do ustalenia ceny, jest wyższa 

od minimalneg

o wynagrodzenia za pracę.  

Z  drugiej 

też  strony  odwołujący  nie  wskazywał  na  jakikolwiek  fragment  wyjaśnień 

złożonych  przez  wykonawcę  GISPartner,  z  którego  miałoby  wynikać,  że  oświadczenie 

to nie jest prawdziwe.  

W  kontekście  treści  wezwania  wystosowanego  przez  zamawiającego,  jak  i  mając 

na 

uwadze  obszerność  wyjaśnień  odnoszących  się  do  wielu  aspektów,  tak  złożonego 

zamówienia, oświadczenie wykonawcy należy uznać za wystarczające.  

Po czwarte, odwołujący wskazywał na zaniżoną wycenę modułu drogowego.  

Od

wołujący w szczególności podkreślał, że jak wynika z wyjaśnień przystępującego, 

do  realizacji  zamówienia  zamierza  on  wykorzystać  oprogramowanie  Smart  Gem,  które 

według  wiedzy  odwołującego  wymaga  dostosowania,  albowiem  nie  posiada  szeregu 

wymaganych  funkcjonalności.  Jak podał  odwołujący,  już  sam  zakres  koniecznych  prac 

programistycznych  przekracza  kwotę  zaoferowaną  za  moduł,  tj.  346  tys.,  przy  czym 

odwołujący szacował, że potrzeba ok. 9800 godzin pracy programistów. Ponadto, zauważył, 

iż  wykonawca  winien  zapewnić  oprogramowanie  dziedzinowe  oraz  uwzględnić  koszty 

gwarancji i licencji.  

Izba  uznała,  że  odwołujący  swoich  twierdzeń  nie  udowodnił  w  tym  zakresie. 

Odwołujący powołuje się na własne szacunki, ale nie popiera ich dowodami.   

Odwołujący nie wykazał także prawidłowości swoich szacunków dotyczących kosztów 

licencji. Izba  podzieliła stanowisko zamawiającego,  że  odwołujący  błędnie przyjął  założenie 

konieczności  wdrożenia  Modułu  Drogowego  u  wszystkich  Partnerów,  tj. 21 powiatów, 

w sytuacji 

gdy  wdrożenie  tego  Modułu  miało  nastąpić  u  jednego,  wybranego  Partnera 

Projektu. 

W  powoływanej  już  odpowiedzi  na  pytanie  225  zamawiający  stwierdził  m.in.,  że

„Zamawiający  może  w  ramach  opcji  zamówić  wykonanie  /  dostarczenie  oraz wdrożenie 

modułu u dowolnego Partnera projektu”. Ponadto, w ramach tej samej odpowiedzi na pytanie 

225  zamawiający  podał,  że  w  Rozbiciu  Ceny  Oferty  dla  Części  nr  1  zamówienia  punkt 

Wdrożenie  modułu  u Partnera  Projektu  wraz  z  pozyskaniem  danych  wykonawca  powinien 

założyć ilość kilometrów dróg – 370 km, co jak wykazywał zamawiający odpowiada średniej 

ilości  dróg  przypadającej  na  jeden  powiat.  Stąd  też  kalkulacja  winna  uwzględniać  koszt 


wdrożenia  Modułu  Drogowego  w  jednym  powiecie,  tym  samym  na  błędnych  założeniach 

poczyniona  jest  kalkulacja  odwołującego,  który  koszt  licencji  i  gwarancji  odnosił  do  22 

jednostek samorządu terytorialnego.  

Ponadto, przekonująca jest argumentacja przystępującego, który wskazywał, że niski 

koszt  związany  z  udzieleniem  licencji  wynika  z  faktu,  że  jego  podwykonawca  bazuje 

na 

oprogramowaniu  wytworzonym  przez  swoich  pracowników  i  współpracowników  bez 

udziału  podmiotów  trzecich,  w  oparciu  o  rozwiązania  open  source,  co  niweluje  koszty 

związane z korzystaniem z rozwiązań opartych na komercyjnych, kosztownych bazach.  

Mając  powyższe  na  uwadze,  Izba  uznała  za  nieuzasadniony  zarzut  także  w 

kontekście  powoływanej  przez  odwołującego  okoliczności  zaniżenia  wyceny  modułu 

drogowego.    

5. Po piąte, odwołujący wskazywał na brak wyceny wdrożenia i szkoleń.  

Izba  uznała  za  uzasadnione  stanowisko  przystępującego,  który  wskazywał, 

że kalkulację  szkoleń  odniósł  do  całego  systemu,  bez  wyodrębnienia  kosztów 

przeprowadzenia  szkoleń  z  obsługi  poszczególnych  funkcjonalności  w  ramach 

poszczególnych  modułów  (choć  w  ramach  wyjaśnień  wykonawca  wyodrębnił  pozycję 

dot. 

szkoleń  w  ramach  zamówienia  podstawowego).  Odwołujący  jednak  w  tym  zakresie 

nie 

odniósł się w swoim odwołaniu do treści wyjaśnień.  

Natomiast  jeśli  chodzi  o  czasochłonność  poszczególnych  czynności  wykazywanych 

przez odwołującego w ramach usługi wdrożenia wykonanego systemu drogowego, to należy 

je  traktować  jedynie  jako  założenia  odwołującego,  które  nie  zostały  w  żaden  sposób 

wykazane  w  tym  postępowaniu.  Odwołujący  nie  wskazał  z  czego  wywodzi,  że  oferta 

przystępującego nie uwzględnia kosztów w tym zakresie, a w szczególności nie wykazał, że 

w  istocie  powoduje  to 

zaniżenie  ceny  oferty  aż  o  100.000  zł  i,  że  w  związku  z  tym,  cenę 

oferty przystępującego należy uznać za rażąco niską.  

Wobec  powyższego  także  i  w  tym  zakresie  Izba  uznała,  że  zarzut  naruszenia 

art. 89 ust. 1 pkt 4 ustawy Pzp i art. 90 ust. 3 ustawy Pzp 

się nie potwierdził. 

Mając powyższe na uwadze Izba oddaliła odwołanie.  

O  kosztach  postępowania  odwoławczego  Izba  orzekła  na  podstawie  art.  557  i  575 

ustawy nPzp 

w zw. z § 2 ust. 1 pkt 2, § 5 pkt 1 oraz § 8 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady 

Ministrów  w  sprawie  szczegółowych  rodzajów  kosztów  postępowania  odwoławczego, 

ich 

rozliczania  oraz  wysokości  i  sposobu  pobierania  wpisu  od  odwołania  z  dnia 

30 grudnia 2020 r. (Dz.U. z 2020 r. poz. 2437).  


Zgodnie  z  art.  557  ustawy  n

Pzp  w  wyroku  oraz  w  postanowieniu  kończącym 

postępowanie odwoławcze Izba rozstrzyga o kosztach postępowania odwoławczego.  

Stosownie  do  art.  575  tejże  ustawy  strony  oraz  uczestnik  postępowania 

odwoławczego wnoszący sprzeciw ponoszą koszty postępowania odwoławczego stosownie 

do jego wyniku. 

Przepis § 2 ust. 1 pkt 2 ww. rozporządzenia określa wysokość wpisu w postępowaniu  

o  udzielenie  zamówienia  na  dostawy  lub  usługi  o  wartości  równej  progom  unijnym 

lub 

przekraczającej te progi na kwotę 15 000 zł.  

Zgodnie  z  §  8  ust.  2  ww.  rozporządzenia  w  przypadku  oddalenia  odwołania 

przez 

Izbę w całości, koszty ponosi odwołujący.  

Wobec oddalenia odwołania w całości, biorąc pod uwagę powyżej powołane przepisy 

ustawy n

Pzp i rozporządzenia, Izba zaliczyła w poczet kosztów postępowania odwoławczego 

kwotę 15 000 zł uiszczoną przez odwołującego tytułem wpisu od odwołania. 

Mając powyższe na uwadze, Izba orzekła, jak w sentencji. 

Przewodniczący: 

……………………….……….