KIO 2167/21 WYROK dnia 26 sierpnia 2021 r.

Stan prawny na dzień: 17.02.2022

Sygn. akt: KIO 2167/21 
 

WYROK 

  z dnia 26 sierpnia 2021 r.  

Krajowa Izba Odwoławcza  

−   w składzie: 

Przewodniczący:      Anna Chudzik 

Członkowie:   

Przemysław Dzierzędzki 

Emilia Garbala 

Protokolant:    

Aldona Karpińska 

po  rozpoznaniu  na  rozpr

awie  w  dniu  24  sierpnia  2021  r.  w  Warszawie  odwołania 

wniesionego  do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  19  lipca  2021  r.  przez  wykonawcę 

Tronus Polska Sp. z o.o. z 

siedzibą w Warszawie

w postępowaniu prowadzonym przez Województwo Wielkopolskie

orzeka: 

Umarza  postępowanie  odwoławcze  w  zakresie  zarzutów  oznaczonych  w  odwołaniu 

numerami:  1,  2.a,  2.b,  2.c,  2.f,  2.h, 

a  także  częściowo  w  zakresie  zarzutu  2.d  – 

zakresie odnoszącym się do odpowiedzialności wykonawcy za opóźnienie w usunięciu 

wad i usterek;

2.  U

względnia  odwołanie  w  zakresie  zarzutów  oznaczonych  w  odwołaniu  numerami:  2.i, 

2.j, 2.k, 2.l oraz 2.m 

i nakazuje Zamawiającemu:  

−  wykreślenie  postanowień  §  1  ust.  3-7  i  ust.  13  załącznika  nr  3  do  Projektowanych 

Postanowień Umowy; 

−  zmianę  §  1  ust.  10  załącznika  nr  3  do  Projektowanych  Postanowień  Umowy,  przez 

określenie zasad zwrotu kosztów mediów, w tym zasad pomiaru zużycia i stawek lub 

maksymalnego poziomu kosztów zużycia mediów; 


−  określenie  w  załączniku  nr  3  do  Projektowanych  Postanowień  Umowy  minimalnego 

za

kresu  dni  i  godzin,  w  których  wykonawca  będzie  miał  dostęp  do  terenu  budowy 

celem prowadzenia prac. 

W pozostałym zakresie oddala odwołanie; 

Kosztami postępowania obciąża Zamawiającego w części 5/9 i Odwołującego w części 

4/9 i: 

zalicza  w  poczet  kosztów  postępowania  odwoławczego  kwotę  15  000  zł  00  gr 

(słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez Odwołującego 

tytułem wpisu od odwołania; 

zasądza  od  Zamawiającego  na  rzecz  Odwołującego  kwotę  8  808  zł  00  gr 

(słownie: osiem tysięcy osiemset osiem złotych zero groszy). 

Stosownie  do  art.  579  ust.  1  i  580  ust.  1  i  2  ustawy  z  dnia  11  września  2019  r.  –  Prawo 

zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1129) na niniejszy wyrok – w terminie 14 dni 

od  dnia  jego  doręczenia  –  przysługuje  skarga  za  pośrednictwem  Prezesa  Krajowej  Izby 

Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie

Przewodniczący: 


Sygn. akt  KIO 2167/21 

U z a s a d n i e n i e 

Zamawiający  –  Województwo  Wielkopolskie  –  prowadzi  w trybie  przetargu 

nieograniczonego postępowanie o udzielenie zamówienia pn. Wyposażenie Wielkopolskiego 

Centrum  Zdrowia  Dziecka  w  meble 

–  Dostawa  wraz  z  montażem  mebli  i  zabudów 

meblowych  medycznych

.  Wartość  zamówienia  przekracza  progi  unijne.  Ogłoszenie 

zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej 9 lipca 2021 

r. pod numerem 2021/S 131-345497. 

W dniu 19 lipca 2021 r. wykonawca Tronus Polska Sp. z o.o. wniósł odwołanie wobec 

treści dokumentów zamówienia, zarzucając Zamawiającemu naruszenie przepisów: 

1)  art. 99 ust. 1, 2 i 4 oraz art. 106 ust. 1, 2 i 3 w zw. z art. 16 pkt 1 ustawy Pzp, poprzez 

określenie  cech  produktu  Kontenerki  Cm1,  które  nie  są  związane  z  przedmiotem 

zamówienia  oraz  nie  są  proporcjonalne  do  jego  wartości  i  celu,  poprzez  ustanowienie 

wymogu  przedmiotowych  środków  dowodowych,  które  nie  są  niezbędne  dla 

przeprowadzenia  postępowania,  nie  są  proporcjonalne  do  przedmiotu  zamówienia 

naruszają uczciwą konkurencję;  

2)  art. 431, 433 pkt 1, 2, 3 w zw. z art. 8 ust. 1 ustawy Pzp w zw. z art. 5 i 353

 Kc poprzez:  

a) 

wprowadzenie  w  §  10  ust.  1  lit.  a  projektowanych  postanowień  umowy, 

stanowiących załącznik nr 6 do SWZ (dalej zwane: PPU) kar umownych za każdy 

dzień  przekroczenia  terminu,  czyli  kar  umownych  za  opóźnienie,  także 

spowodowane okolicznościami niezawinionymi przez wykonawcę;  

b) 

wprowadzenie w § 10 ust. 1 lit. a PPU, w zdaniu drugim, zapisu umożliwiającego 

kumulowanie  kar  umownych  poprzez  ich  naliczanie  oddzielnie  dla  każdego 

elementu wyposażenia;  

c) 

wprowadzenie  w  §  10  ust.  1  lit.  b  PPU  kar  umownych  za  każdy  dzień 

przekroczenia  terminu  Odbioru  końcowego,  czyli  kar  umownych  za  opóźnienie, 

także spowodowane okolicznościami niezawinionymi przez wykonawcę, a ponadto 

kar,  których  podstawa  faktyczna  zastosowania  pokrywa  się  już  z  podstawą 

zastosowania kar umownych określonych w § 10 ust. 1 lit. a PPU;   

d) 

wprowadzenie  w  §  10  ust.  1  lit.  c  PPU  kar  umownych  za  każdy  dzień 

przekroczenia  terminu,  czyli  kar  umownych  za  opóźnienie,  także  spowodowane 

okolicznościami  niezawinionymi  przez  wykonawcę  oraz  ustalenie  wysokości  kar 

sposób  rażąco  wygórowany  poprzez  ich  odniesienie  do  wartości  całego 


Sygn. akt  KIO 2167/21 

wynagrodzenia  umownego,  a  nie  do  wartości  elementów  wyposażenia,  w  jakich 

ujawniły się wady lub usterki;  

e) 

wprowadzenie  w  §  10  ust.  1  lit.  e  PPU  kar  umownych  w  sposób  rażąco 

wygórowany  poprzez  ich  odniesienie  do  wartości  całego  wynagrodzenia 

umownego, a nie do wartości elementów wyposażenia, w jakich ujawniły się wady 

lub usterki;  

f)     

wprowadzenie  w  §  10  ust.  7  PPU  zapisu  umożliwiającego  kumulowanie  kar 

umownych  za  nienależyte  wykonanie  umowy  (§  10  ust.  1  PPU)  z  karami 

umownymi za niewykonanie umowy (§ 10 ust. 2 PPU); 

g) 

wprowadzenie w § 4 ust. 1 lit. e, § 10 ust. 1 lit. b i § 11 ust. 4 PPU zasady, że za 

dzień wykonania umowy będzie przyjmowany dzień podpisania protokołu odbioru 

końcowego  bez  zastrzeżeń,  a  nie  dzień  zakończenia  realizacji  świadczeń 

Wykonawcy;  

h) 

wprowadzenie  w  §  15  ust.  1  pkt  1  PPU  odpowiedzialności  wykonawcy  za 

opóźnienie,  także  spowodowane  okolicznościami  niezawinionymi  przez 

wykonawcę,  w  sposób  upoważniający  Zamawiającego  w  takiej  sytuacji  do 

odstąpienia od umowy;  

i)     

wprowadzenie  w  §  1  ust.  3,  4  i  5  projektu  porozumienia  (załącznik  nr  3  do  PPU) 

zasady  obciążającej  wykonawcę  kosztem  dostosowania  projektów  i wykonania 

instalacji  oraz  infrastruktury  budynku  w  sytuacji,  w  której  dostarczane  przez 

wykonawcę  elementy  wyposażenia,  zgodne  z  SWZ,  nie  będzie  kompatybilne 

wykonanymi na zlecenie Zamawiającego robotami budowlanymi;  

j)     

wprowadzenie w § 1 ust. 7 projektu porozumienia (załącznik nr 3 do PPU) zasady 

obciążającej  wykonawcę  obowiązkiem  przejęcia  gwarancji  na  elementy  robót 

budowlanych lub odpłatne zlecanie tych prac generalnemu wykonawcy budowy;  

k) 

wprowadzenie  w  §  1  ust.  10  projektu  porozumienia  (załącznik  nr  3  PPU)  zasady 

obciążenia wykonawcy kosztami  zużycia mediów  na  potrzeby  dostawy, montażu, 

rozruchu  i  szkoleń  dostarczonego  wyposażenia,  bez  określenia  precyzyjnych 

zasad  ustalenia  wartości  tych  należności  oraz  przez  nakazanie  w tym  zakresie 

wykonawcy  zawierania 

porozumień  z  podmiotem  trzecim  (Generalnym 

Wykonawcą budowy);  

l)     

wprowadzenie  w  §  1  ust.  12  projektu  porozumienia  (załącznik  nr  3  PPU)  zasady 

prowadzenia przez wykonawcę prac wyłącznie w godzinach pracy obowiązujących 


Sygn. akt  KIO 2167/21 

na  terenie  budowy,  bez  wskazania  min

imalnego  zakresu  dni  i  godzin,  w  których 

wykonawca będzie miał dostęp do obiektu celem prowadzenia prac;  

m) 

wprowadzenie  w  §  1  ust.  13  projektu  porozumienia  (załącznik  nr  3  do  PPU) 

obowiązku zapewnienia nadzoru kierowników robót z uprawnieniami budowlanymi 

lub  zlecenia  takiego  nadzoru  Generalnemu  Wykonawcy  budowy  przy  pracach 

ingerujących w konstrukcję budynku, instalacje i infrastrukturę techniczną budynku 

–  bez  ustalenia  precyzyjnego  zakresu  prac,  których  taki  nadzór  ma  dotyczyć, 

zasad  realizacji  tego  nadzoru,  a  w  razie  zlecenia  go  Generalnemu  Wykonawcy 

budowy 

– maksymalnego kosztu takiego nadzoru;  

n) 

wprowadzenie w § 2 ust. 1 projektu porozumienia (załącznik nr 3 PPU) obowiązku 

zapłaty  kary  umownej  za  okoliczności  niezwiązane  z  przedmiotem  umowy  i  jej 

prawidłowym  wykonaniem,  w  wysokości  rażąco  wygórowanej  poprzez  ich 

odniesienie  do  wartości  całego  wynagrodzenia  umownego,  a  także  poprzez  jej 

zastrzeżenie na rzecz podmiotu trzeciego (Generalnego Wykonawcy budowy).  

Odwołujący  wniósł  o  nakazanie  Zamawiającemu  doprowadzenia  postanowień  SWZ 

do  stanu  zgodnego  z  przepisami  ustawy  Pzp  i  Kc,  w  szczególności  poprzez  dokonanie 

następujących zmian:  

w  pkt  9.1.  SWZ,  w  opisie  wymaganych  przedmiotowych  środków  dowodowych  dla 

towaru Kontenerki Cm1 poprzez zastąpienie dotychczasowego brzmienia następującym: 

dopuszcza  się  atesty  na  same  składowe  mebla:  w  tym  na  płytę  meblową,  na  obrzeże 

ABS;  

w § 10 ust. 1 lit. a PPU, poprzez zastąpienie dotychczasowej treści następującą: 0,05% 

wartości  wynagrodzenia  umownego  brutto,  o  którym  mowa  w  §  5  ust.  1  Umowy,  za 

każdy dzień zwłoki w stosunku do terminu, określonego w § 4 ust. 1 lit. c) Umowy, ale 

nie  więcej  niż  20  %  wartości  wynagrodzenia  umownego  brutto,  o  którym  mowa  w  §  5 

ust. 1 Umowy;  

w  §  10  ust.  1  lit.  b  PPU,  poprzez  jego  skreślenie,  względnie  poprzez  zastąpienie 

dotychczasowej  treści  następującą:  0,05%  wartości  wynagrodzenia  umownego  brutto, 

którym  mowa  w  §  5  ust.  1  Umowy,  za  każdy  dzień  zwłoki  w  stosunku  do  terminu 

Odbioru  końcowego  wykonania  przedmiotu  umowy,  określonego  w  §  4  ust.  1  lit.  e) 

Umowy,  ale  nie  więcej  niż  20  %  wartości  wynagrodzenia  umownego  brutto,  o  którym 

mowa w § 5 ust. 1 Umowy;  


Sygn. akt  KIO 2167/21 

w § 10 ust. 1 lit. c PPU, poprzez zastąpienie dotychczasowej treści następującą: 0,01% 

wartości brutto mebli, których dotyczyło wezwanie do usunięcia wad i usterek, za każdy 

dzień zwłoki w stosunku do terminu usunięcia wad i usterek, wskazanego w § 13 ust. 3, 

ale nie więcej niż 20 % wartości wynagrodzenia wartości brutto mebli, których dotyczyło 

wezwanie do usunięcia wad i usterek

w § 10 ust. 1 lit. e PPU poprzez zastąpienie dotychczasowej treści następującą: 0,01% 

wartości brutto mebli, których dotyczyło wezwanie do usunięcia wad i usterek, za każdą 

rozpoczętą  godzinę  zwłoki  w  stosunku  do  czasu  reakcji  Wykonawcy  na  usunięcie  wad 

i ustere

k  wskazanego  w  §  13  ust.  3,  ale  nie  więcej  niż  20  %  wartości  brutto  mebli, 

których dotyczyło wezwanie do usunięcia wad i usterek

w § 10 ust. 7 PPU poprzez jego skreślenie;  

w § 11 ust. 4 PPU poprzez dodanie na jego końcu zdania:  Przedmiot umowy zostanie 

u

znany  za  wykonany  w  terminie,  w  którym  Wykonawca  zgłosił  Zamawiającemu 

gotowość do Odbioru Końcowego;  

w  §  15  ust.  1  pkt  1  PPU  poprzez  zastąpienie  dotychczasowej  treści  następującą: 

powodu zwłoki w dostawach w stosunku do terminów ustalonych w § 4 ust. 1 lit. c) lub 

lit.  e)  Umowy,  spowodowanych  przez  Wykonawcę,  przekraczających  10  dni,  jeżeli 

Wykonawca  pomimo zwłoki  i  skierowania  do  niego  pisemnego  wezwania  o  wykonanie 

prac  i  wyznaczenia  dodatkowego  odpowiedniego  terminu,  nie  usunął  zwłoki 

w wyznaczonym terminie

w § 1 ust. 3, 4 i 5 załącznika nr 3 do PPU poprzez ich skreślenie;  

w § 1 ust. 7 załącznika nr 3 do PPU poprzez jego skreślenie;  

w  §  1  ust.  10  załącznika  nr  3  do  PPU  poprzez  ustalenie  precyzyjnych  zasad  zwrotu 

kosztu  mediów,  w  tym  zasad  pomiaru  zużycia  i  stawek,  lub  ustalenie  maksymalnego 

poziomu kosztu zużycia mediów, za które odpowiadać może Wykonawca;  

w  §  1  ust.  12  załącznika  nr  3  do  PPU  poprzez  ustalenie  minimalnego  zakresu  dni 

godzin,  w  których  Wykonawca  będzie  miał  dostęp  do  terenu  budowy  celem 

prowadzenia prac;  

w  §  1  ust.  13  załącznika  nr  3  do  PPU  poprzez  jego  skreślenie,  względnie  poprzez 

ustalenie maksymalnego kosztu nadzoru Generalnego Wykonawcy budowy nad pracami 

Wykonawcy;  

w  §  2  ust.  1  załącznika  nr  3  do  PPU  poprzez  jego  skreślenie,  względnie  poprzez 

zastąpienie  dotychczasowej  treści  następującą:  Wykonawca  zapłaci  Zamawiającemu 


Sygn. akt  KIO 2167/21 

karę umowną za odstąpienie od Porozumienia lub rozwiązanie Porozumienia z przyczyn 

leżących po stronie Wykonawcy – w wysokości 1.000 zł brutto.  

Zarzut 1 

zakresie  wymagań  dotyczących  kontenerków  Cm1  Odwołujący  zakwestionował 

żądanie atestów higienicznych wyłącznie na cały mebel lub linię meblową, bez dopuszczenia 

atestów  higienicznych  na  składowe  mebla.  Odwołujący  podniósł,  że  na  rynku  bardzo  mało 

produktów  tego  rodzaju posiada  wykonane  atesty  higieniczne  na  cały  mebel.  Ogranicza to 

praktyce  możliwość  ubiegania  się  o  zamówienie  na  uczciwych  zasadach,  wprowadzając 

pośrednio  dyskryminację  produktów  tych  producentów,  którzy  wykonują  swoje  produkty 

materiałów  o  prawidłowej  higieniczności,  ale  na  czas  składania  ofert  nie  dysponują 

atestami  higienicznymi  na  sam  kontenerek  lub  linię  meblową,  w  skład  której  on  wchodzi. 

Zdaniem  Odwołującego  wymóg  taki  został  wprowadzony,  mimo  że  SWZ  nie  wymaga,  aby 

oferowane mebl

e pochodziły z produkcji seryjnej, czy też by meble były oferowane w ramach 

określonej linii handlowej.  

Odwołujący  zaznaczył,  że  żądanie  atestu  na  cały  mebel  (kontenerek)  jest 

nieuzasadnione  z  tego powodu,  że  dokładnie  tak  samo  dobrze  wymagane  cechy  spełniają 

meble,  które  są  wykonane  z  materiałów,  które  mają  odpowiednie  właściwości  higieniczne 

(w 

tym płyty meblowe, obrzeża ABS, farby czy kleje). Nie jest więc uzasadnione wyłączenie 

dla  tego  jednego  rodzaju  asortymentu  możliwości  potwierdzenia  właściwości  higienicznych 

poprzez  przedstawienie  atestów  higienicznych  na  elementy  składowe:  płyty  meblowe 

obrzeża  ABS.  Odwołujący  podkreślił,  że  dla  wszystkich  pozostałych  pozycji  asortymentu 

Zamawiający  dopuścił  możliwość  złożenia  jako  przedmiotowego  środka  dowodowego 

atestów  higienicznych  składowych  mebla  (płyt,  obrzeży,  farb  do  malowania  stelaży  itp.). 

Zamawiający  w  SWZ  nie  przedstawił  żadnego  uzasadnienia,  dlaczego  uzasadnione 

proporcjonalne  byłoby  odmienne  podejście  w  stosunku  do  kontenerków  Cm1 

(w 

przeciwieństwie do pozostałych produktów ujętych w SWZ).  

Zarzut 2.a 

Odwołujący  podniósł,  że  Zamawiający  ukształtował  w  §  10  ust.  1  lit.  a  PPU  karę 

umowną naliczaną za każdy dzień przekroczenia terminu określonego w § 4 ust. 1 lit. c PPU. 

Kara ta została więc ukształtowana jako kara za opóźnienie, a nie za zwłokę.  

Odwołujący  podkreślił,  że  takie  postanowienie  PPU  stanowi  klauzulę  abuzywną 

rozumieniu  art.  443  pkt  1  i  3  ustawy  Pzp.  Wprowadza  ona  bowiem  kary  za  opóźnienie 

sytuacji,  gdy  żaden  zapis  SWZ  nie  wskazuje  na  to,  aby  tak  szczególne  i  drastyczne 

zasady  odpowiedzialności  mogły  być  uzasadnione  okolicznościami  czy  zakresem 


Sygn. akt  KIO 2167/21 

zamówienia. Wprowadza ona odpowiedzialność wykonawcy za każde opóźnienie, czyli także 

za  takie,  które  jest  spowodowane  okolicznościami,  za  które  odpowiedzialność  ponosi 

Zamawiający  (art.  443  pkt  3  ustawy  Pzp).  W  szczególności  do  okoliczności  tych  mogą

zaliczać  się  wszystkie  kwestie  związane  z  wpływem  budowy  szpitala,  będącej  w  toku, 

realizowanej  na  rzecz  Zamawiającego  przez  Generalnego  Wykonawcę  inwestycji. 

stosunku  do  Wykonawcy,  Generalnego  Wykonawcę  budowy  należy  w  tym  zakresie 

zaliczyć  do  podmiotów,  którymi  Zamawiający  posługuje  się  przy  wykonaniu  zamówienia. 

Oznacza  to,  że  za  działania  lub  zaniechania  takich  podmiotów  Zamawiający  odpowiada 

względem Wykonawcy, jak za swoje własne (art. 474 Kc).  

Zdaniem  Odwołującego,  wystarczającą  ochroną dla  Zamawiającego  w  tym  zakresie 

jest  wynikająca  z  art.  471  i  nast.  (i  znajdująca  pełne  zastosowanie  do  kar  umownych 

uregulowanych  w  art.  483  i  484  k.c.)  za

sada  domniemania  zawinienia,  która  powoduje,  że 

aby uniknąć naliczenia kar umownych dłużnik (wykonawca) musi udowodnić, że nie ponosi 

winy  za  naruszenie  umowy,  w  tym  przypadku  za  opóźnienie  w  wykonaniu  zamówienia. 

Przyjmuje  się  co  prawda,  że  zgodnie  z    art.    473    §    1    Kc    dłużnik    może  przez    umowę  

przyjąć    odpowiedzialność    za    niewykonanie    lub    nienależyte  wykonanie    zobowiązania  

powodu  oznaczonych  okoliczności,  za  które  na  mocy ustawy  odpowiedzialności  nie  

ponosi,  jednak  orzecznictwo  wskaz

uje,  że  w  takim  przypadku  strony  muszą    w    umowie  

wskazać,  za  jakie   inne    okoliczności    dłużnik    ma   ponosić  odpowiedzialność.  Co więcej, 

orzecznictwie  podkreśla  się,  że  swoboda  umów  w  tym  zakresie  ograniczona  jest  przez 

postanowienia ustaw, zasady ws

półżycia społecznego oraz właściwości stosunku prawnego. 

Strony nie mogą przyjąć, że dłużnik będzie zobowiązany do  zapłaty  kary  umownej  także  

w    sytuacji,    gdy    niewykonanie    lub    nienależyte  wykonanie    zobowiązania    jest  

spowodowane  okolicznościami,  za  które odpowiedzialność  ponosi  wierzyciel. 

Zdaniem  Odwołującego,  uregulowanie  odpowiedzialności  wykonawcy  z  tytułu  kar 

umownych  określonych  w  §  10  ust.  1  lit.  a  PPU  stanowi  przekroczenie  granic  swobody 

umów, w tym sprzeciwia się naturze stosunku prawnego i zasadom współżycia społecznego 

takim, jak rzetelność i uczciwość kupiecka (lub szerzej: rzetelność i uczciwość w stosunkach 

handlowych),  pozwalając  obciążać  wykonawcę  odpowiedzialnością  za  niesprecyzowane 

żaden sposób okoliczności, które nie są od niego zależne, a nawet za takie, które zależne 

są wyłącznie od Zamawiającego. W konsekwencji postanowienia te naruszają także uczciwą 

konkurencję  w  postępowaniu,  obciążając  wykonawcę  koniecznością  kalkulowania  ryzyk, 

które  nie  są  w  żaden  sposób  sprecyzowane  ani  też  nie  są  zależne  od  wykonawcy.  To 

powoduje, że złożenie oferty na takich warunkach obarczone jest ryzykiem niemożliwym do 

skalkulowania  i  może  powodować,  że  składane  oferty  będą  ofertami  nieporównywalnymi. 

Ponadto,  zakwestionowane  postanowienia 

uniemożliwiają  lub  znacząco  utrudniają 


Sygn. akt  KIO 2167/21 

wykonawcom  obronę  swoich  interesów  w  postępowaniu  sądowym,  do  czego  byłby 

wykonawca uprawniony, gdyby wzór umowy przewidywał odpowiedzialność z kar umownych 

za zwłokę, która byłaby domniemana, ale domniemanie to mogłoby zostać przez wykonawcę 

wzruszone  poprzez  udowodnienie  okoliczności  egzoneracyjnych,  w  szczególności 

udowodnienie braku zawinienia wykonawcy w powstaniu opóźnienia. To naraża wykonawcę 

na  poniesienie  odpowiedzialności  nawet  w  przypadku  naliczenia  kar  umownych  za 

opóźnienie zawinione przez samego Zamawiającego, Generalnego Wykonawcę budowy czy 

okoliczności o charakterze siły wyższej.  

Odwołujący zaznaczył, że w innych klauzulach dotyczących kar umownych (np. § 10 

ust. 1 lit. d i e) Zamawiający przypisał odpowiedzialność wykonawcy za zwłokę w wykonaniu 

określonych  obowiązków,  a  nie  za  każde  opóźnienie.  Świadczy  to  o  niespójnym, 

nieracjonalnym ukształtowaniu warunków PPU w objętym zarzutami zakresie.  

Zarzut 2.b 

Odwołujący wskazał, że kara umowna uregulowana w § 10 ust. 1 lit. a PPU dotyczy 

naruszenia terminu wykonania zobowiązań w zakresie danego częściowego zamówienia (§ 

4 ust. 1 lit. b i c). Sposób realizacji zamówienia ustalony w tych zapisach umowy wskazuje, 

że  Zamawiający  będzie  uprawniony  do  żądania  stosownie  do  potrzeb  dostawy  całości  lub 

wybranej  części  przedmiotu  umowy,  a  wykonawca  będzie  zobowiązany  zrealizować  takie 

dostawy  w  terminie  do  30  dni  od  dnia  takiego  zgłoszenia.  W  ocenie  Odwołującego, 

wprowadzone  w  zdaniu  drugim  w  §  10  ust.  1  lit.  a  PPU  zastrzeżenie  umożliwiałoby 

Zamawiającemu  naliczanie  kar  umownych  określonych  w  tym  przepisie  oddzielnie  dla 

każdego elementu wyposażenia. W sytuacji, w której dane zgłoszenie dotyczyłoby 200 sztuk 

mebli, a opóźnienie (lub zwłoka) dotyczyłaby dostawy 5-ciu sztuk, drugie zdanie § 10 ust. 1 

lit.  a  PPU  dawałoby  Zamawiającemu  prawo  naliczania  kary  umownej  osobno  za  każdą 

sztukę  mebli,  których  dotyczy  opóźnienie  (lub  zwłoka).  Powyższe  powoduje,  że  kara 

umowna  staje  się  oderwana  od  odpowiedzialności  kontraktowej  wykonawcy,  a  staje  się 

narzędziem  wzbogacenia  Zamawiającego  kosztem  wykonawcy.  Taki  sposób  karania 

powoduje,  że  kara,  której  stawka  pozornie  nie  wydaje  się  być  rażąco  wygórowana 

stosunku  do  wagi  naruszenia,  staje  się  taką  de facto  poprzez  możliwość  pomnożenia  jej 

wartości  przez  liczbę  elementów  wyposażenia,  których  dotyczy  opóźnienie.  Np.  w  razie 

jednodniowego  opóźnienia  w  dostawie  200  elementów  wyposażenia  Zamawiający  mógłby 

naliczyć  karę  w  wysokości  200  stawek  dziennych  kary  (1  dzień  opóźnienia  x  stawka  kar  x 

200 elementów wyposażenia).  

Zdaniem Odwołującego, taki sposób uregulowania kary jest niezgodny z charakterem 

(naturą)  instytucji  kary  umownej,  co  czyni  go  niezgodnym  z  art.  353

  Kc.  Takie 


Sygn. akt  KIO 2167/21 

ukształtowanie  odpowiedzialności  z  tytułu  kar  umownych  stanowi  nadużycie  przez 

Zamawiającego  jego  prawa  podmiotowego  do  ustalenia  w  SWZ  postanowień  przyszłej 

umowy.  

Zarzut 2.c 

Odwołujący  wskazał,  że  kara  uregulowana  w  §  10  ust.  1  lit.  b  PPU  odnosi  się  do 

odbioru  końcowego  przedmiotu  umowy.  Zważywszy  na  przyjęty  model  realizacji  umowy,  tj. 

realizację  po  zawiadomieniach  otrzymanych  od  Zamawiającego  (§  4  ust.  1  lit.  b  i  c),  które 

mogą odnosić się do całości lub części przedmiotu umowy, SWZ zawiera już w § 10 ust. 1 lit. 

a  PPU  kary  umowne  obejmujące  identyczny  stan  faktyczny.  Kary  ujęte  w  §  10  ust.  1  lit. 

PPU  obejmują  opóźnienie  (lub  zwłokę)  w  realizacji  dostaw  po  każdym  z  zawiadomień, 

tym  po  ostatnim  z  nich.  To  oznacza,  że  kara  ustalona  w  §  10  ust.  1  lit.  b  PPU  stanowi 

dodatkową,  drugą karę  umowną,  przypisaną  do  opóźnienia  w  zakończeniu  całości  dostaw. 

To  w  ocenie  Odwołującego  stanowi  naruszenie  przepisów  Pzp  i  Kc,  stanowiąc  sankcję 

nadmierną i nieuzasadnioną, wypaczającą naturę instytucji kary umownej. Objęte dyspozycją 

§ 10 ust. 1 lit. b PPU ewentualne naruszenie umowy jest już skompensowane możliwością 

naliczenia  kar  opisanych  w  §  10  ust.  1  lit.  a  PPU.  Z tego  powodu  w  ocenie  Odwołującego 

kara określona w § 10 ust. 1 lit. b powinna zostać skreślona.  

Z ostrożności procesowej, jeśli jednak Izba uznałaby, że ustawa Pzp i Kc dopuszcza 

możliwość  naliczania  dwóch  kar  za  to  samo  naruszenie  umowy,  Odwołujący  podniósł,  że 

Zamawiający niezgodnie z przepisami ustalił w § 10 ust. 1 lit. b PPU kary umowne za każdy 

dzień  przekroczenia  terminu Odbioru  końcowego, czyli  za  każde  opóźnienie,  a  nie tylko  za 

opóźnienie,  za  które  odpowiada  Wykonawca  (zwłokę).  W  tym  zakresie  znajduje  w  pełni 

zastosowanie argumentacja dotycząca zarzutu 2.a.  

Zarzut 2.d 

Odwołujący  wskazał,  że  Zamawiający  ustalił  stawkę kary  umownej  w  § 10  ust.  1  lit. 

c PPU po

przez odniesienie jej wartości do wartości brutto całego wynagrodzenia umownego 

(§  5  ust.  1  PPU).  Tymczasem  ta  kara  umowna  obejmuje  naruszenia  umowy  w  zakresie 

opóźnienia  w  usuwaniu  wad  i  usterek  w  okresie  rękojmi  i  gwarancji  (§  13  PPU).  Zdaniem 

Odwołującego oznacza to, że kara umowna została ukształtowana jako rażąco wygórowana, 

zupełnie  oderwana  od  wagi  ewentualnego  naruszenia  umowy  w  tym  zakresie.  W  praktyce 

okresie rękojmi i gwarancji zgłaszane mogą być wady lub usterki dotyczące pojedynczych 

sztuk  me

bli  i  elementów  wyposażenia.  W  takiej  sytuacji  naliczanie  kary  odnoszącej  się  do 

wartości  całego zamówienia,  jest  sankcją  zupełnie  nieproporcjonalną.  Może  ona  prowadzić 

do  naliczania  kar  przekraczających  wartość  danego  mebla  czy  elementu  wyposażenia, 


Sygn. akt  KIO 2167/21 

więc  kar,  które  zamiast  surogatu  odszkodowania  stają  się  środkiem  do  wzbogacenia 

Zamawiającego kosztem wykonawcy.  

W  ocenie  Odwołującego  wartość  przedmiotowego  zamówienia  kształtuje  się  na 

poziomie ok. 1.500.000 złotych brutto. Biorąc to pod uwagę kara za opóźnienie w usunięciu 

wad i usterek dla choćby jednego mebla o wartości ok. 1.000 zł brutto, może wynosić nawet 

150  zł  za  jeden  dzień.  Jest  to  wartość  zupełnie  nieproporcjonalna  do  wagi  naruszenia 

umowy,  które  jest  zabezpieczane  karą,  zwłaszcza,  że  kara  nie  rozróżnia  na  sytuacje  wad 

istotnych od wad nieistotnych. W opisanej sytuacji ledwie siedmiodniowe opóźnienie (nawet 

niezawinione  przez  wykonawcę),  odnoszące  się  do  wad  nieistotnych,  prowadzić  może  do 

naliczenia kar umownych przekraczających wartość całego mebla.  

Niezależnie  od  powyższego  Odwołujący  podniósł,  że  Zamawiający  niezgodnie 

przepisami  ustalił  w  §  10  ust.  1  lit.  c  PPU  kary  umowne  za  każdy  dzień  przekroczenia 

terminu określonego w § 13 ust. 3 PPU, czyli za każde opóźnienie, a nie tylko za opóźnienie 

za  które  odpowiada  wykonawca.  W  tym  zakresie  znajduje  w  pełni  zastosowanie 

argumentacja dotycząca zarzutu 2.a.  

Zarzut 2.e 

Odwołujący podniósł, że Zamawiający ustalił stawkę kary umownej w § 10 ust. 1 lit. 

PPU poprzez odniesienie jej wartości do wartości brutto całego wynagrodzenia umownego 

(§  5  ust.  1  PPU).  Tymczasem  ta  kara  umowna  obejmuje  naruszenia  umowy  w  zakresie 

zwłoki  w  przystąpieniu do usuwania wad  i  usterek w  okresie rękojmi  i  gwarancji (tzw.  czas 

reakcji).  Czas  reakcji  został  ustalony  w  umowie  w  sposób  bardzo  rygorystyczny,  tj.  24 

godziny (§ 13 ust. 3), co powoduje, że § 10 ust. 1 lit. e PPU może prowadzić do wypaczenia 

natury  instytucji  kary  umownej,  prowadząc  do  wzbogacenia  Zamawiającego  kosztem 

wykonawcy. Oznacza to, że kara umowna została ukształtowana jako rażąco wygórowana, 

zupełnie  oderwana  od  wagi  ewentualnego  naruszenia  umowy  w  tym  zakresie.  W  praktyce 

okresie rękojmi i gwarancji zgłaszane mogą być wady lub usterki dotyczące pojedynczych 

sztuk  mebli  i  elementów  wyposażenia  (Odwołujący  przedstawił  analogiczną  argumentację, 

jak w odniesieniu do zarzut 2.d) i wskazał, że ledwie siedmiogodzinna zwłoka (niecały dzień 

roboczy), odnosząca się do wad nieistotnych, prowadzić może do naliczenia kar umownych 

przekraczających wartość całego mebla.  

Zarzut 2.f 

Odwołujący  podniósł,  że  §  10  ust.  7  PPU  Zamawiający  z  naruszeniem  przepisów 

prawa  wprowadził  uprawnienie  do  kumulowania  kar  umownych  z  tytułu  niewykonania 

zamówienia  (§  10  ust.  1  PPU),  z  karami  umownymi  za  liczne  przypadki  nienależytego 

wyk

onania zamówienia (§ 10 ust. 2 PPU). Odwołujący wskazał, że nie można jednocześnie 


Sygn. akt  KIO 2167/21 

spełnić  wymagań,  od  których  naliczenie  tych  kar  jest  uzależnione,  tj.  wykonać,  choćby 

sposób  nienależyty,  i  nie  wykonać  tego  samego  zobowiązania.  Wobec  powyższego 

kształtując treść § 10 ust. 7 PPU Zamawiający dopuścił się także naruszenia bezwzględnie 

obowiązujących  przepisów  prawa,  w  tym  art.  353

Kc,  kształtując  uprawnienie  do 

kumulowania kar umownych w sposób niezgodny z naturą tej instytucji.  

Zarzut 2.g 

Odwołujący  stwierdził,  że  przedmiotowe  zamówienie  ma  skomplikowany  charakter. 

Dodatkowym problemem, z którym zmierzyć muszą się strony, jest fakt, że obiekt do którego 

mają  zostać  zrealizowane  dostawy  jest  obiektem  w  budowie,  którego  dysponentem 

faktycznym  jest  Generalny 

Wykonawca  robót.  W  takiej  sytuacji  nie  jest  uzasadnione 

stawianie  wymogu,  aby  za  dzień  wykonania  zamówienia  był  uznawany  termin  podpisania 

protokołu  Odbioru  końcowego.  Protokół  Odbioru  końcowego  jest  oświadczeniem  wiedzy 

Zamawiającego, który stanowi aprobatę dostaw zrealizowanych przez Wykonawcę. Protokół 

Odbioru końcowego następuje w praktyce po realizacji przedmiotu zamówienia, ale także po 

przeprowadzeniu  przez  Zamawiającego  wszystkich  czynności  związanych  z  weryfikacją 

dostaw,  a  także  dostarczonych  wraz  z  nimi  dokumentów  itp.  Przy  tak  dużym  przedmiocie 

zamówienia czynności Zamawiającego związane z weryfikacją dostaw i dokumentacji z nimi 

związanej,  może  trwać  wiele  dni  lub  tygodni.  W  praktyce  przy  zamówieniach  podobnego 

rzędu wartości i skomplikowania, procedury te po stronie Zamawiającego trwają nawet po 3-

4 tygodnie. Zdaniem Odwołującego nie jest uzasadnione, aby wykonawca mógł odpowiadać 

za to, jak długo trwają czynności odbiorowe związane z weryfikacją dostaw i dokumentacji, 

które  to  czynności  przeprowadza  Zamawiający.  Na  czas  ich  trwania  Wykonawca  nie  ma 

wpływu.  

Ponadto  Odwołujący  podniósł,  że  nie  jest  uzasadnione  uzależnianie  dokonania 

Odbioru końcowego od braku jakichkolwiek wad czy usterek przedmiotu zamówienia, w tym 

wad nieistotnych. Zaburza to 

równowagę stron stosunku zobowiązaniowego z naruszeniem 

przepisów  prawa  i  zasad  współżycia  społecznego,  w  tym  zasady  uczciwości  kupieckiej. 

Zdaniem  Odwołującego  wystarczającym  mechanizmem  ochrony  interesów  Zamawiającego 

w  tym  zakresie  jest  prawo  żądania  usunięcia  wad  stosownie  do  treści  z  art.  556-576  Kc, 

względnie prawo do wykonania innych uprawnień z tytułu rękojmi za wady, takich jak prawo 

do żądania obniżenia wynagrodzenia uregulowane w art. 560 § 1 Kc zasady usuwania wad 

usterek  określone  w  §  13  PPU  są  w  tym  zakresie  wystarczające.  Możliwość  uznania,  że 

nawet w razie stwierdzenia wad nieistotnych Zamawiający za dzień wykonania zamówienia 

będzie  mógł  uznawać  dzień,  w  którym  przedmiot  zamówienia  będzie  pozbawiony 

jakichkolwiek  wad,  w  tym  wad  nieistotnych,  stanowi  naruszenie  natury  stosunku 

zobowiązaniowego.  Tym  bardziej  godzi  to  w  zasadę  równości  stron  stosunku 


Sygn. akt  KIO 2167/21 

zobowiązaniowego, że w połączeniu z zapisami m.in. § 10 ust. 1 lit. a i b, grozi to wykonawcy 

zapłatą kar umownych w kwotach rażąco przewyższających ewentualne dolegliwości, które

mogłyby  dla  Zamawiającego  wynikać  z  usuwania  wad  nieistotnych  przez  określony 

umowie, rozsądny czas od odbioru końcowego.   

Zarzut 2.h  

Odwołujący  wskazał,  że  w  §  15  ust.  1  pkt  1  PPU  Zamawiający  wprowadził  przepis 

stan

owiący modyfikację ustawowej przesłanki odstąpienia od umowy określonej w art. 491 § 

1  Kc.  Zamawiający  przypisał  taką  możliwość  w  razie  wystąpienia  zwykłego  opóźnienia 

wykonaniu  dostaw,  a  więc  także  opóźnienia  niezawinionego  przez  wykonawcę  (np. 

zawinion

ego przez Zamawiającego, Generalnego Wykonawcę budowy czy spowodowanego 

przez  siłę  wyższą).  Odwołujący  podtrzymał  w  tym  zakresie  argumentację  przedstawioną 

w uzasadnieniu zarzutu 2.a.  

Ponadto Odwołujący podniósł, że Zamawiający zastąpił także ustaloną w art. 491 § 1 

Kc  zasadę,  która  nakazuje  przed  złożeniem  oświadczenia  o  odstąpieniu  od  umowy 

wyznaczenie wykonawcy dodatkowego i odpowiedniego terminu do wykonania zamówienia. 

Zamawiający  wskazał  w  PPU,  że  odstąpienie  poprzedzi  wyznaczenie  wykonawcy  terminu 

„według uznania Zamawiającego”. Modyfikacja kodeksowej zasady odpowiedzialności może 

prowadzić do nadużycia prawa podmiotowego przez Zamawiającego i wyznaczania – w celu 

zastosowania § 15 ust. 1 PPU – terminu uznaniowego, który w świetle Kc nie byłby terminem 

odpowiednim,  czyli  takiego  terminu,  który  nie  daje  wykonawcy  realnej  możliwości 

dokończenia  zobowiązania,  którego  dotyczy  opóźnienie/zwłoka.  Może  to  dawać 

Zamawiającemu  nieograniczone  prawo  do  odstąpienia  od  umowy,  nawet  w  sytuacjach 

nieznacznego opóźnienia, wynikającego z przyczyn zawinionych przez Zamawiającego, GW 

budowy czy siłę wyższą lub przynajmniej takiego, do którego Zamawiający się przyczynił.  

Zarzut 2.lit. i-k oraz m 

Odnosząc  się  do  treści  porozumienia  stanowiącego  załącznik  nr  3  do  PPU 

Odwołujący podniósł, że Zamawiający nie może w projekcie takiego porozumienia narzucić 

wykonawcom  dowolnych  zapisów,  w  tym  takich,  które  na  wykonawców  przerzucają 

konsekwencje  niezgodności  między  zapisami  SWZ,  a  zrealizowanymi  robotami 

budowlanymi.  Zdaniem Odwo

łującego do tego sprowadzają się de facto postanowienia § 1 

ust.  3,  4  i  5  projektu  porozumienia.  Fakt  zawarcia  umowy  (zgodnej  z  PPU  i  projektem 

porozumienia) jest pochodną tego, że dany wykonawca złożył w postępowaniu ofertę zgodną 

z SWZ, w tym opisem prze

dmiotu zamówienia. W przeciwnym razie oferta tego wykonawcy 

byłaby  odrzucona.  Skoro  więc  wykonawca  zaoferował  wykonanie  przedmiotu  zamówienia 

zgodnie  z  SWZ  i  podpisał  umowę,  to  pojawienie  się  konieczności  zmiany  robót 


Sygn. akt  KIO 2167/21 

zrealizowanych  budynku  ze  świadczeniem  wykonawcy,  oznacza  to,  że  SWZ  (w  tym  opis 

przedmiotu  zamówienia)  był  niezgodny  z  tymi  robotami.  Odwołujący  podkreślił,  że  to

Zamawiający  odpowiada  za  stworzenie  prawidłowej  treści  SWZ,  w  tym  opisu  przedmiotu 

zamówienia  (art.  99  ust.  1  ustawy  Pzp).  Skoro  Zamawiający  sformułował  zapisy  tych 

dokumentów  niezgodnie  z  realizowanymi  równolegle  na  jego  zlecenie  robotami 

budowlanymi, to on powinien odpowiadać za koszty ewentualnie z tym związane. Nałożenie 

w  takiej  sytuacji  na  wykonawcę  obowiązku  ponoszenia  kosztów  zmiany  dokumentacji 

projektowej  i  ponownego  wykonania  instalacji  czy  infrastruktury  budynku,  jest  wymogiem 

sprzecznym  z  zasadami  współpracy  (art.  431  ustawy  Pzp)  oraz  nakłada  na  wykonawcę 

odpowiedzialność za naruszenia umowy, które leżą po stronie Zamawiającego (art. 433 pkt 

Ponadto  Odwołujący  stwierdził,  że  postanowienia  te  nie  dają  możliwości  realnej 

oceny  ryzyka  wystąpienia  takich  okoliczności  i  kosztów,  z  jakimi  może  się  to  wiązać.  Tym 

bardziej, że Zamawiający wprowadza monopol wykonania tych prac przez GW, tworząc po 

stronie  wykonawcy  przymus  kontraktowania  z  tylko  jednym  podmiotem,  a  więc  de  facto 

kontraktowania na warunkach narzuconych przez GW. GW jest podmiotem nastawionym na 

zysk i powierzenie mu monopolu realizacji takich świadczeń może prowadzić do obciążania 

wykonawcy kosztami w wysokości przekraczającej realne, rynkowe wartości takich prac.  

Zdaniem  Odwołującego  podobnie  należy  ocenić  §  1  ust.  7  projektu  porozumienia, 

zwłaszcza w kontekście sytuacji, w której SWZ nie określa tego, jakie są warunki gwarancji 

udzielanej  Zamawiającemu  przez  GW.  Oznacza  to  konieczność  przyjęcia  na  siebie  przez 

wykonawcę  odpowiedzialności  za  działania  lub  zaniechania  podmiotu  trzeciego,  za  który 

wykonawca  nie  odpowiada.  Dodatkowo  jest  to  przyjęcie  odpowiedzialności  za  nieznany 

nieokreślony  w  SWZ  zakres  czynności,  przez  nieznany  okres  czasu,  co  stanowi  także 

naruszenie art. 99 ust. 1 ustawy Pzp. Wykonawca nie ma możliwości realnej oceny zakresu 

ryzyka  związanego  z  tym  przepisem  projektu  porozumienia,  co  uniemożliwia  lub  (co 

najmniej) znacząco utrudnia przygotowanie oferty na uczciwych zasadach.  

Odwołujący  stwierdził,  że  to  samo  odnosi  się  do  §  1  ust.  13  projektowanego 

porozumienia  i  wprowadzenia  wymogu  prowadzenia  prac  „ingerujących  w  konstrukcję 

budynku, instal

acje i infrastrukturę techniczną budynku” pod nadzorem kierownika robót lub 

GW. Powyższa klauzula nie tylko nie precyzuje tego, jakiego rodzaju roboty będą traktowane 

w  ten  sposób.  To  może  prowadzić  do  narzucenia  wykonawcy  w  czasie  realizacji  takiego 

nadzo

ru w zasadzie dla każdego rodzaju prac (np. każdy odwiert w ścianach czy posadzce, 

których przy tego rodzaju realizacji może być do wykonania tysiące). Dodatkowo uzależnia to 

sposób  wykonania  zamówienia  od  decyzji  podmiotów  trzecich  względem  wykonawcy.  Co 

istotne,  zapis  ten  nie  określa  poziomu  kosztów,  z  jakimi  musi  liczyć  się  wykonawca  na 


Sygn. akt  KIO 2167/21 

opłacenie  nadzoru  GW  w  tym  zakresie.  Wobec  ustanowienia  monopolu  dla  tego  podmiotu 

(zwłaszcza  w  kontekście  §  1  ust.  3-5,  ust.  7  projektu  porozumienia)  może to  prowadzić  do

obciążania  wykonawcy  kosztami,  które  przekraczają  realne,  rynkowe  wartości  tych  usług. 

Uniemożliwia  to  uczciwe  i  precyzyjne  szacowanie  wartości  zamówienia  i  utrudnia 

konkurencję w postępowaniu.  

W odniesieniu do § 10 ust. 10 projektu porozumienia Odwołujący podniósł, że także 

tutaj także  Zamawiający  narzuca  Wykonawcy  konieczność ustalania zasad  zwrotu  kosztów 

mediów  z  innym  podmiotem,  nie precyzując  danych,  które  pozwalałyby wykonawcy  ocenić, 

jak mogą kształtować się te koszty.  

Zdaniem  Odwołującego  wszystkie  powyższe  postanowienia  nie  tylko  naruszają 

przepisy  Pzp  i  Kc,  ale  także  uniemożliwiają  lub  znacząco  utrudniają  uczciwą  konkurencję 

postępowaniu.  Powodują  one  obciążenie  wykonawców  ryzykami,  których  w  oparciu 

zapisy SWZ nie można rzetelnie i precyzyjnie oszacować.  

Zarzut 2.l 

Odwołujący  wskazał,  że  w  §  1  ust.  12  projektu  porozumienia  Zamawiający 

wprowadził zasadę, że wykonawca ma dostosować się do godzin pracy obowiązujących na 

terenie  budowy.  Nie  jest  to  wyrażone  wprost  w  projekcie,  ale  w  praktyce  oznacza  to 

konieczność  dostosowania  się  do  godzin  pracy  ustalanych  przez  GW  lub  jego  personel 

(kierownika  budowy,  kierowników  robót  itp.).  Powyższe  oznacza  wyznaczenie  wykonawcy 

obowiązku,  który  jest  skrajnie  nieprecyzyjny  i  uzależniać  może  możliwość  wykonania 

zamówienia od działań podmiotów trzecich. Stanowi to także naruszenie art. 99 ust. 1, 2 i 4 

ustawy Pzp.  

Odwołujący  stwierdził,  że  §  1  ust.  12  projektu  porozumienia  stanowi  także  element 

opisu przedmiotu zamówienia, kształtując sposób realizacji zamówienia. Zawiera on przy tym 

zapisy nieprecyzyjne, niedające wykonawcom możliwości oceny tego, czy zapewniany przez 

Zamawiającego  i  GW  czas  dostępu  do  terenu  budowy  będzie  wystarczający  dla  realizacji 

prac  wykonawcy,  w  tym  dostaw  czy  montaży.  Z  punktu  widzenia  szacowania  ceny 

zamówienia i oceny możliwości jego realizacji jest to kluczowe zagadnienie. W praktyce też 

niezwykle często realizacja wyposażenia w obiekcie, na którym toczą się równolegle roboty 

budowlane, nastręcza problemów realizacyjnych związanych z istotnym ograniczaniem przez 

GW  czy  kierownika  budowy  lub  kierowników  robót,  czasu  dostępu  do  terenu  budowy 

wykonawcom wyposażenia. Stanowi to często poważną przeszkodę w terminowej realizacji 

zadań  wykonawcy.  Brak  wprowadzenia  w  SWZ  minimalnego  gwarantowanego  poziomu 

dostępności  terenu  budowy  (dni  i  godzin,  w  jakich  teren  budowy  będzie  dostępny  dla 

Wykonawcy),  uniemożliwia  rzetelną  ocenę  ryzyka  związanego  z  terminowością  prac, 


Sygn. akt  KIO 2167/21 

tworzenie  harmonogramu  rzeczowo-finansowego,  planowanie  produkcji  i  planowanie 

wyjazdów związanych z dostawami i montażami.   

Zarzut 2.n 

Odwołujący podniósł, że kara umowna wprowadzona w § 2 ust. 1 projektu w zarzucie 

przepisami  Pzp  i  Kc.  Stwierdził,  że  porozumienie  to  ma  charakter  organizacyjny  i  jest 

dokumentem  wtórnym  w  stosunku  do  przedmiotu  zamówienia  i  PPU.  Ma  ono  regulować 

zasady współpracy na terenie budowy między Wykonawcą, Zamawiającym, a GW dotyczące 

koordynacji  prac  czy  zużycia  mediów.  Z  tego  powodu  ujęcie  w  tym  porozumieniu  zapisu 

karze  umownej,  której  wysokość  ma  wynosić  10%  wartości  wynagrodzenia  umownego 

brutto  wynikającej  z  §  5  ust.  1  PPU,  jest  rażąco  wygórowana  w  stosunku  do  przedmiotu 

ewentualnego naruszenia, jego istotności dla realizacji zamówienia czy wartości ewentualnej 

szkody, jaką mogłoby takie naruszenie wywołać po stronie Zamawiającego.  

Odwołujący  zaznaczył,  że przesłanka naliczenia kary  umownej  z § 2  ust.  1  projektu 

porozumienia może się pokrywać z przesłankami kary umownej uregulowanej w § 10 ust. 2 

PPU, powodując nałożenie na wykonawcę obowiązku zapłaty dwóch kar umownych za jedno 

naruszenie.  

Ponadto,  zdaniem  Odwołującego,  ustanowienie  w  §  2  ust.  1  projektu  porozumienia 

kary  umownej  na  rzecz  podmiotu  trzeciego,  tj.  GW,  jest  sprzeczne  z  przepisami  prawa. 

Odwołujący  stwierdził,  że  nie  jest  uzasadnione  nakładanie  na  wykonawców  kary  umownej, 

która  będzie  prowadziła  do  przysporzenia  majątkowego  po  stronie  podmiotu  trzeciego, 

prowadzącego działalność zarobkową Generalnego Wykonawcy budowy.  

Na  podstawie  dokumentacji  przedmiotowego  postępowania  oraz  biorąc  pod 

uwagę stanowiska stron, Izba ustaliła i zważyła, co następuje: 

W  związku  z  tym,  że  postępowanie  o  udzielenie  niniejszego  zamówienia  zostało 

wszczęte po 1 stycznia 2021 r., jest ono prowadzone na podstawie przepisów ustawy z dnia 

11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1129), stosownie 

do art. 1 ustawy z 11 września 2019 r. Przepisy wprowadzające ustawę ‒ Prawo zamówień 

publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 2020 z późn. zm.). 

Izba  ustaliła,  że  Odwołujący  spełnia  określone  w  art.  505  ust.  1  nowej  ustawy  Pzp 

przesłanki korzystania ze środków ochrony prawnej, tj. ma interes w uzyskaniu zamówienia, 

naruszenie  przez  Zamawiającego  przepisów  ustawy  Pzp  może  spowodować  poniesienie 

przez niego szkody polegającej na nieuzyskaniu zamówienia.  


Sygn. akt  KIO 2167/21 

Izba  umorzyła  postępowanie  odwoławcze  w  zakresie  zarzutów  oznaczonych 

odwołaniu  numerami:  1,  2.a,  2.b,  2.c,  2.f,  2.h,  a  także  częściowo  w  zakresie zarzutu  2.d 

(w 

zakresie  odnoszącym  się  do  odpowiedzialności  wykonawcy  za  opóźnienie  w  usunięciu 

wad  i 

usterek),  Odwołujący  złożył  bowiem  podczas  posiedzenia  Izby  oświadczenie  o  ich 

wycofaniu. 

W  zakresie  zarzutów  podtrzymanych  Odwołujący  zarzucił  Zamawiającemu 

naruszenie następujących przepisów: 

−  art. 431 ustawy Pzp: Zamawiający i wykonawca wybrany w postępowaniu o udzielenie 

zamówienia obowiązani są współdziałać przy wykonaniu umowy w sprawie zamówienia 

publicznego, zwanej dalej „umową”, w celu należytej realizacji zamówienia

−  art. 433 pkt 1, 2, 3 ustawy Pzp:  

Projektowane postanowienia umowy nie mogą przewidywać:  

1)  odpowiedzialności  wykonawcy  za  opóźnienie,  chyba  że  jest  to  uzasadnione 

okolicznościami lub zakresem zamówienia;  

2)  naliczania kar  umownych za zachowanie wykonawcy  niezwiązane  bezpośrednio lub 

pośrednio z przedmiotem umowy lub jej prawidłowym wykonaniem;  

3)  odpowiedzialności  wykonawcy  za  okoliczności,  za  które  wyłączną  odpowiedzialność 

ponosi zamawiający; 

−  art.  5  Kc:  Nie  można  czynić  ze  swego  prawa  użytku,  który  by  był  sprzeczny  ze  

społeczno-gospodarczym  przeznaczeniem  tego  prawa  lub  z  zasadami  współżycia  

społecznego.  Takie  działanie  lub  zaniechanie  uprawnionego  nie  jest  uważane  za  

wykonywanie prawa i nie korzysta z ochrony

−  art.  353

  Kc: 

Strony  zawierające  umowę  mogą  ułożyć  stosunek  prawny  według  

swego  uznania,  byleby  jego  treść  lub  cel  nie  sprzeciwiały  się  właściwości  (naturze)  

stosunku, ustawie ani zasadom współżycia społecznego

Zarzuty dotyczące kar umownych oraz protokołu odbioru końcowego (zarzuty nr 2.d, 2.e, 2.n 

oraz 2.g 

Zarzuty nie zasługują na uwzględnienie. 

Izba ustaliła następujący stan faktyczny: 

W § 10 ust. 1 PPU (po zmianach z 20 sierpnia 2021 r.) Zamawiający zamieścił m.in. 

następujące postanowienia: 


Sygn. akt  KIO 2167/21 

W  przypadku  zwłoki  w  terminach  zakończenia  prac  ustalonych  w  niniejszej  umowie, 

Zamawiający ma prawo naliczyć Wykonawcy kary umowne w wysokości: 

c) 0,01% wartości wynagrodzenia umownego brutto, o którym mowa w § 5 ust. 1 Umowy, za 

każdy dzień przekroczenia terminu usunięcia wad i usterek, wskazanego w § 13 ust. 3, ale 

nie więcej niż 20 % wartości wynagrodzenia umownego brutto, o którym mowa w § 5 ust. 1 

Umowy;  

e) 

0,01% wartości wynagrodzenia umownego brutto, o którym mowa w § 5 ust. 1 Umowy, za 

każdą  rozpoczętą  godzinę  zwłoki  w  stosunku  czasu  reakcji  Wykonawcy  na  usunięcie  wad 

usterek  wskazanego  w  §  13  ust.  3,  ale  nie  więcej  niż  20  %  wartości  wynagrodzenia 

umownego brutto, o którym mowa w § 5 ust. 1 Umowy; 

Zgodnie z § 4 ust. 1 PPU (po zmianach z 20 sierpnia 2021 r.): 

e)  Wykonawca  dostarczy,  zamontuje  i  uruchomi  (w  zakresie  sprzętów  AGD  oraz  sprzętu 

medycznego)  Wyposażenie,  dostarczy  wymaganą  dokumentację  oraz  przeszkoli  wskazane 

osoby  w  terminie  8  tygodni  od  chwili  wysłania  zgłoszenia,  o  którym  mowa  pod  lit.  d). 

przypadku  dostaw  częściowych  Wyposażenia,  Wykonawca  dostarczy,  zamontuje 

poszczególne  Elementy  Wyposażenia  objęte  zgłoszeniem,  dostarczy  wymaganą 

dokumentację  oraz  przeszkoli  wskazane  osoby  w  terminie  wskazanym  przez 

Zamawiającego, nie krótszym niż 30 dni od chwili wysłania zgłoszenia, o którym mowa pod 

lit. d)  

f) 

Potwierdzeniem  wykonania  dostaw  będzie  Protokół  Odbioru  częściowego  /  końcowego. 

Zamawiający  zastrzega  sobie  możliwość  uczestniczenia  w  czynnościach  odbioru 

umocowanego przedstawiciela Generalnego Wykonawcy. 

Zgodnie  z  §  11  ust.  4  PPU:  Podpisanie  protokołu  odbioru  końcowego  przedmiotu 

umowy będzie możliwe dopiero po dostarczeniu i zamontowaniu całości przedmiotu Umowy 

sprawdzeniu  poprawności  jego  działania  oraz  uzyskaniu  ewentualnych  zgód  i  pozwoleń 

oraz przeprowadzeniu szkoleń, o których mowa w ust. 3

W  §  2  załącznika  nr  3  do  PPU  (Projekt  porozumienia  między  Zamawiającym, 

wykonawcą  i  spółką  WARBUD  S.A.  –  Generalnym  Wykonawcą  robót  budowlanych) 

Zamawiający zamieścił następujące postanowienia: 

Wykonawca  zapłaci  Generalnemu  Wykonawcy  i  Zamawiającemu  karę  umowną  za 

odstąpienie od Porozumienia lub rozwiązanie Porozumienia z przyczyn leżących po stronie 

Wykonawcy 

– w wysokości 10% wynagrodzenia brutto, określonego w § 5 ust. 1 Umowy nr 

[_] z dnia [_].  


Sygn. akt  KIO 2167/21 

Generalny  Wykonawca  zapłaci  Zamawiającemu  i  Wykonawcy  karę  umowną  za 

odstąpienie od Porozumienia lub rozwiązanie Porozumienia z przyczyn leżących po stronie 

Generalnego Wykonawcy 

– w wysokości 10% wynagrodzenia brutto, określonego w § 5 ust. 

1 Umowy nr [_] z dnia [_].  

Zamawiający  zapłaci  Wykonawcy  i  Generalnemu  Wykonawcy  karę  umowną 

przypadku odstąpienia od Porozumienia z przyczyn leżących po stronie Zamawiającego – 

w wysokości 10% wynagrodzenia brutto, określonego w § 5 ust. 1 Umowy nr [_] z dnia [_].  

Strony  mogą  dochodzić  wyrównania  szkód  przekraczających  zastrzeżone  kary 

umowne na zasadach ogólnych. 

Odnosz

ąc  się  do  zarzutów  dotyczących  kar  umownych  zastrzeżonych  w  PPU  oraz 

załączniku nr 3 do PPU należy stwierdzić, że zasadność tych zarzutów nie została  przez 

Odwołującego wykazana. 

W  zakresie  tych  zarzutów  w  pierwszej  kolejności  podkreślić  należy,  że  odwołania 

dotyczące projektowanych postanowień umowy, tak jak dotyczące każdej innej czynności lub 

zaniechania  zamawiającego,  służą  ochronie  wykonawców  przed  działaniami  niezgodnymi 

z przepisami  prawa  (art.  513  pkt  1  i  2 

ustawy  Pzp),  a  Izba  może  uwzględnić  odwołanie 

wyłącznie  w  sytuacji,  gdy  stwierdzi  niezgodność  projektowanego  postanowienia  umowy 

wymaganiami  wynikającymi  z  przepisów  ustawy  (art.  554  ust.  1  pkt  2  ustawy  Pzp).  Nie 

korzystają  zatem  z  ochrony  prawnej  dążenia  wykonawców  ukierunkowane  jedynie  na 

uk

ształtowanie  korzystniejszej  dla  siebie  treści  przyszłej  umowy,  jeżeli  treść  nadana  przez 

Zamawiającego  nie  narusza  obowiązujących  przepisów.  W  ocenie  Izby  ww.  zarzuty  nie 

zmierzają  do  wyeliminowania  działań  Zamawiającego  naruszających  przepisy  prawa,  ale 

jedynie do nadania postanowieniom umowy 

treści korzystnej dla wykonawcy.  

Przede  wszystkim  stwierdzić  należy,  że  zaskarżone  postanowienia  dotyczące  kar 

umownych  nie  naruszają  przepisów  art.  433  pkt  1,  2,  3  ustawy  Pzp.  Po  pierwsze,  żadne 

tych postanowień nie odnosi się do odpowiedzialności wykonawcy za opóźnienie, a jedynie 

za zwłokę, na co literalnie wskazano w treści § 10 ust. 1 PPU. Po drugie, żadne z nich nie 

stanowi  sankcji  za  zachowanie  wykonawcy  niezwiązane  bezpośrednio  lub  pośrednio 

z przedmiotem  u

mowy  lub  jej  prawidłowym  wykonaniem.  Nie  ma  wątpliwości,  że 

postanowienia 

§ 10 ust. 1 lit. c i e są wprost związane z nienależytą realizacją obowiązków 

umownych  wykonawcy,  dotyczących  bezpośrednio  przedmiotu  umowy.  W  ocenie  Izby 

również kara umowna przewidziana w § 2 ust. 1 załącznika nr 3 do PPU jest w świetle art. 

433  pkt  2  ustawy  Pzp  dopuszczalna,  stanowi  ona  bowiem  sankcję  za  odstąpienie  od 

p

orozumienia  lub  rozwiązanie  porozumienia  z  przyczyn  leżących  po  stronie  wykonawcy. 


Sygn. akt  KIO 2167/21 

Skoro  celem  porozumienia  jest 

określenie  warunków  współpracy  między  Zamawiającym, 

wykonawcą  niniejszego  zamówienia  oraz  wykonawcą  robót  budowlanych  i  ma  ono  służyć 

prawidłowemu  wykonaniu  dostawy  i  montażu  mebli  w  obiekcie,  w  którym  prowadzone  są 

roboty  budowlane,  to  nie  ulega  wątpliwości,  że  przestrzeganie  porozumienia  jest  związane 

pośrednio z prawidłowym wykonaniem przedmiotu umowy. 

Nie sposób również dopatrzeć się w zaskarżonych postanowieniach dotyczących kar 

umownych  naruszenia  art.  431 

ustawy  Pzp,  nakazującego  współdziałanie  stron  przy 

wykonywaniu  zamówienia.  Kary  umowne  są  mechanizmem  motywującym  do  takiego 

współdziałania. 

Ponadto  Odwołujący  zarzucił  Zamawiającemu  naruszenie  art.  5  i art.  353

  Kc. 

Odnosząc się do tej kwalifikacji prawnej stwierdzić należy, że  Odwołujący nie wykazał, aby 

swoboda  Zamawiającego  w  kształtowaniu  zaskarżonych  postanowień  przekraczała  granice 

wyznaczone  przytoczonymi  wyżej  przepisami  Kc.  Wniosek  jaki  wynika  z  uzasadnienia  tych 

zarzutów  jest  tylko  taki,  że  zakwestionowane  postanowienia  stanowią  dla  wykonawcy 

określoną  dolegliwość  i  są  dla  niego  niekorzystne,  czego  jednak  nie  można  utożsamiać 

naruszeniem przepisów ustawowych. 

Zauważenia wymaga, że zgodnie z art.  134 ust. 1 pkt 20 ustawy Pzp, Zamawiający 

zobowiązany jest podać w SWZ projektowane postanowienia umowy w sprawie zamówienia 

publicznego,  które  zostaną  wprowadzone  do  umowy  w  sprawie  zamówienia  publicznego. 

Ustawa przyznaje więc zamawiającym możliwość określenia istotnych postanowień przyszłej 

umowy  i  podania  ich  do  wiadomości  wykonawców,  a  swoboda  zamawiającego  w  tym 

zakresie ograniczona jest przepisami ustawy Pzp, w szczególności art. 433 ustawy, a także 

przepisami Kc dotyczącymi zobowiązań umownych. Fakt skorzystania przez Zamawiającego 

przyznanego ustawowo uprawnienia kształtowania treści umowy nie stanowi sam w sobie 

o  nadużyciu  zasady  swobody  umów  i  naruszeniu  zasad  współżycia  społecznego. 

Odwołujący  natomiast  nie  przedstawił  argumentacji,  która  świadczyłaby  o wystąpieniu 

takiego naruszenia w niniejszej sprawie. 

W ocenie Izby 

Odwołujący nie wykazał, aby poziom kar umownych był na tyle rażąco 

wygórowany,  że  zakłóca  lub  uniemożliwia  konkurencję  w postępowaniu.  Ustalenie 

wynagrodzenia  za  wykonanie  całej  umowy  jako  podstawy  obliczenia  procentowej  kary 

umownej  należy  uznać  za  dopuszczalne,  natomiast  karę  w wysokości  0,01%  wartości 

umowy 

za każdy dzień lub godzinę zwłoki – za adekwatną do wagi naruszenia obowiązków 

umownych. 

Należy  bowiem  wziąć  pod  uwagę,  że  funkcją  kar  umownych  jest  nie  tylko 

naprawienie  szkody  wyrządzonej  zamawiającemu  (co  wynika  z  art.  480  §  1  Kc),  kary  te 

pełnią  również  funkcję  prewencyjną,  motywując  wykonawcę  do  należytego  wykonania 


Sygn. akt  KIO 2167/21 

przedmiotu  umowy  i 

minimalizując  ryzyko  niedotrzymania  jej  postanowień.  W  ocenie  Izby 

zastrzeżone  przez  Odwołującego  kary  pozwalają  zrealizować  te  funkcje,  czego 

najmniejszym stopniu nie gwarantowałyby kary umowne obliczane w sposób wnioskowany 

przez  Odwołującego.  Gdyby  przyjąć  za  podstawę  ustalania  kar  umownych  wartość 

poszczególnych  mebli,  których  dotyczy  zwłoka  w  usuwaniu  wad  i  usterek  lub  zwłoka 

czasie reakcji na ich usunięcie, mogłoby to doprowadzić do sytuacji, w której w przypadku 

elementów  zamówienia  o niewielkiej  wartości  wykonawca  mógłby  dopuszczać  się  daleko 

idącej zwłoki, bez narażenia się na istotniejszy uszczerbek finansowy. Taka konstrukcja kar 

umownych  nie  spełniałaby  zatem  swojej  funkcji  i nie  zabezpieczałaby  należycie  interesów 

Zamawiającego.  Natomiast  sposób  ustalania  kar  określony  przez  Zamawiającego  stanowić 

będzie  dla  wykonawców  motywację  do  terminowego  wykonywania  obowiązków,  nie 

prowadząc jednocześnie do zakłócenia konkurencji w postępowaniu. 

Odnosząc się natomiast do kary umownej określonej w § 2 ust. 1 załącznika nr 3 do 

PPU,  zauważyć  należy,  że  w  kwestii  wysokości  tej  kary  Odwołujący  ograniczył  się  do 

gołosłownego  stwierdzenia,  że  jest  ona  rażąco  wygórowana.  Nie  zasługuje  na  aprobatę 

argumentacja  Odwołującego,  że  o  takim  charakterze  ww.  kary  umownej  świadczy  fakt,  że 

porozumienie,  którego  projekt  określa  załącznik  nr  3  do  PPU,  ma  charakter  organizacyjny 

wtórny w stosunku do przedmiotu zamówienia. Należy bowiem wziąć pod uwagę, że celem 

porozumienia jest uregulowanie współpracy między stronami umowy w sprawie niniejszego 

zamówienia  a  generalnym  wykonawcą  robót  budowlanych,  co  ma  służyć  prawidłowemu 

skoordynowaniu prowadzenia r

obót i jednoczesnego wykonywania dostawy i montażu mebli. 

Ma więc ono znaczenie dla prawidłowej  realizacji  zamówienia,  zatem  określenie sankcji  za 

jego naruszenie lub odstąpienie od niego, jest celowe. 

O  zasadności  zarzutu  nie  może  świadczyć  argumentacja  Odwołującego,  że 

przesłanka  z  §  2  ust.  1  załącznika  nr  3  do  PPU  może  się  pokrywać  z  przesłankami  kary 

umownej uregulowanej w § 10 ust. 2 PPU, powodując nałożenie na wykonawcę obowiązku 

zapłaty  dwóch  kar  umownych  za  jedno  naruszenie.  Zauważenia  wymaga,  że  możliwa  jest 

sytuacja,  w  której  wykonawca  odstępuje  od  przedmiotowego  porozumienia,  nie  odstępując 

jednocześnie  od  umowy  w  sprawie  zamówienia  publicznego.  Brak  takiej  kary  umownej 

zwiększałby ryzyko nieprzestrzegania postanowień porozumienia czy odstąpienia od niego, 

w konsekwencji przekładając się na prawidłowość realizacji zamówienia.  

Chybiona jest również argumentacja Odwołującego, że § 2 ust. 1 załącznika nr 3 do 

PPU  jest  sprzeczny  z  przepisami  prawa  z  uwagi  na  fakt,  że  kara  umowna  została 

zastrzeżona  na  rzecz  podmiotu  trzeciego,  tj.  generalnego  wykonawcy  robót  budowlanych. 

Odwołujący nie wskazał, na czym konkretnie miałoby polegać w tym przypadku naruszenie 

przepisów  prawa  oraz  dlaczego  strony  porozumienia  nie  mogą  umówić  się,  w  ramach 


Sygn. akt  KIO 2167/21 

swobody  umów,  na  wprowadzenie  takiej  sankcji.  Zauważenia  wymaga  przy  tym,  że 

analogiczna  kara  umowna

,  w  tej  samej  wysokości,  została  przewidziana  również  od 

pozostałych stron porozumienia, na rzecz wykonawcy. 

Odnosząc się do zarzut nr 2.g, w pierwszej kolejności wskazać należy, że w wyniku 

zmian SWZ z 20 sierpnia 2021 r. Zamawiający wykreślił z § 4 ust. 1 PPU postanowienie, że 

Protokół  Odbioru  częściowego/końcowego,  będący  potwierdzeniem  wykonania  dostaw,  ma 

być protokołem bez zastrzeżeń. Zatem w tym zakresie zarzut stał się nieaktualny. 

Natomiast  co  do  tej  części  zarzutu,  w  której  Odwołujący  kwestionował  możliwość 

uznania 

za  dzień  wykonania  zamówienia  termin  podpisania  protokołu  Odbioru  końcowego, 

stwierdzić należy, że – wbrew twierdzeniom Odwołującego – w PPU (zarówno w pierwotnym 

brzmieniu,  jak  i  w  brzmieniu  po  zmianach),  nie  ma  postanowienia,  które  określałoby  w  ten 

sposób  termin  wykonania  zamówienia.  Terminy  wykonania  dostawy  i  montażu  oraz  innych 

obowiązków z tym związanych ustalone są obecnie w § 4 ust. 1 lit. e PPU, natomiast § 11 

ust. 4 PPU 

określa jedynie, kiedy będzie możliwe sporządzenie protokołu odbioru. W ocenie 

Izby  przedmiotowy  zarzut  jest  wynikiem  nieprawidłowej  interpretacji  przez  Odwołującego 

postanowień  PPU,  która  to  interpretacja  nie  ma  żadnego  oparcia  w  brzmieniu  tego 

dokumentu. 

Zarzuty dotyczące postanowień § 1 załącznika nr 3 do Projektowanych Postanowień Umowy 

Zarzuty zasługują na uwzględnienie. 

Izba ustaliła następujący stan faktyczny: 

W  §  1  załącznika  nr  3  do  PPU  (Projekt  porozumienia  między  Zamawiającym, 

wykonawcą  i  spółką  WARBUD  S.A.  –  Generalnym  Wykonawcą  robót  budowlanych)  

Zamawiający zamieścił następujące postanowienia: 

3. W przypadku jeśli dla dokonania w sposób prawidłowy montażu Elementów Wyposażenia 

objętego  Umową  nr  [_]  z  dnia  [_]  roku  zajdzie  konieczność  dokonania  zmian 

wykonywanych robotach budowlanych, zgodnie z obowiązującą dokumentacją projektową, 

związanych  z  realizacją  zadania  inwestycyjnego  pod  nazwą:  „Budowa  Wielkopolskiego 

Centrum  Zdrowia  Dziecka  (Szpitala  Pediatrycznego)  wraz  z 

jego  wyposażeniem”,  to 

Wykonawca ma obowiązek dokonania na własny koszt dostosowania projektów i wykonania 

instalacji  oraz  infrastruktury  budynku,  aby  zapewnić  prawidłowe  funkcjonowanie 

dostarczonego i zamontowanego wyposażenia.  

4.  Wykonawca  może  zlecić  wykonanie  zmian,  o  których  mowa  w  ust.  3  Generalnemu 

Wykonawcy.  


Sygn. akt  KIO 2167/21 

5.  Za  wykonanie  tych  zmian,  Wykonawca  przekaże  Generalnemu  Wykonawcy  ustalone 

wcześniej wynagrodzenie.  

6.  Celem  ustalenia  kosztów  wprowadzenia  zmian,  o  których  mowa  w  ust.  3,  Wykonawca 

będzie kontaktował się z Generalnym Wykonawcą.  

7.  Jeżeli  dla  dokonania  w  sposób  prawidłowy  montażu  Elementów  Wyposażenia  objętego 

Umową  nr  [_]  z  dnia  [_]  roku  zajdzie  konieczność  dokonania  zmian  w  wykonywanych 

zgodnie z dokumentacją projektową robotach budowlanych związanych z realizacją zadania 

inwestycyjnego  pod  nazwą:  „Budowa  Wielkopolskiego  Centrum  Zdrowia  Dziecka  (Szpitala 

Pediatrycznego)  wraz  z  jego  wyposażeniem”,  to  Wykonawca  ma  obowiązek  przejęcia 

gwarancji  za  element  na  którym  dokonał  ingerencji  bądź  odpłatnie  zlecić  te  roboty 

Generalnemu  Wykonawcy,  celem  zachowania  ciągłości  gwarancji.  8.  Wykonawca  ma 

obowiązek  na  własny  koszt  dokonać  zabezpieczenia  i  zapewnić  ochronę  dostarczonego 

zamontowanego  Wyposażenia  do  czasu  zakończenia  i  odbioru  przedmiotu  Umowy  nr  [_] 

z dnia [_] roku.  

10.  Wykonawca  ma  obowiązek  rozliczyć  się  za  koszty  mediów  zużytych  na  potrzeby 

dostawy,  montażu,  rozruchu  i  szkoleń  dostarczonego  Wyposażenia,  bądź  partycypować 

tych  kosztach  z  Generalnym  Wykonawcą.  Koszty  te  zostaną  ustalone  pomiędzy 

Wykonawca a Generalnym Wykonawcą, w formie odrębnego zlecenia.  

12.  Przy  realizacji  dostaw  wyposażenia  Wykonawca  ma  obowiązek  dostosować  się  godzin 

pracy obowiązujących na terenie budowy.  

13.  Przy  realizacji  prac  związanych  z  dostawami  a  wymagającymi  ingerencji  w  konstrukcję 

budynku, bądź w instalacje i infrastrukturę techniczną budynku, Wykonawca ma obowiązek 

zapewnić  właściwy,  bieżący  nadzór  nad  prowadzonymi  pracami  (kierownicy  robót 

odpowiednimi  uprawnieniami  budowlanymi),  bądź  zlecić  nadzór  nad  tymi  robotami 

Generalnemu Wykonawcy. 

W wyniku zmian z 20 sierpnia 2021 r. postanowienie § 2 ust. 12 załącznika nr 3 do 

PPU zostało przez Zamawiającego wykreślone. 

Na  wstępie  należy  stwierdzić,  że  nie  zasługuje  na  uwzględnienie  argumentacja 

Zama

wiającego, który podnosił, że zaskarżone postanowienia załącznika nr 3 do PPU były 

stosowane  w  uprzednio  prowadzonych  postępowaniach  i  nie  były  przez  Odwołującego 

zaskarżone. Zauważenia wymaga, że fakt niewniesienia odwołania wobec tych postanowień 

we wcze

śniejszych postępowaniach w żadnej mierze nie przesądza o ich prawidłowości, jak 

również nie świadczy o tym, że nie mogą one spowodować po stronie Odwołującego żadnej 


Sygn. akt  KIO 2167/21 

szkody 

–  decyzja  o  niewniesieniu  odwołania  mogła  być  bowiem  spowodowana  różnymi 

względami.  Tym  samym  za  nieprzydatne  dla  oceny  zasadności  zarzutów  należy  uznać 

złożone  przez  Zamawiającego  dowody  w  postaci  wyciągów  z  dokumentacji  innych 

postępowań  przetargowych.  Podobnie  nieprzydatny  jest  dowód  w  postaci  potwierdzenia 

wniesienia  wadium  przez  Od

wołującego,  okoliczność  ta  nie  może  być  uznana  za 

przesądzającą  o  braku  przesłanki  szkody  warunkującej  istnienie  legitymacji  do  wniesienia 

odwołania. 

W ocenie Izby postanowienia § 1 ust. 3 oraz ust. 13 załącznika nr 3 do PPU stanowią 

przekroczenie  przez  Za

mawiającego  zasady  swobody  umów,  obciążają  one  wykonawcę 

obowiązkami, co do których nie jest w stanie oszacować ryzyka oraz skalkulować go w cenie 

oferty.  Należy  bowiem  zauważyć,  że  zaskarżone  postanowienia,  określone  w  uzgodnieniu 

wykonawcą  robót  budowlanych,  nakładają  na  wykonawcę  daleko  idące  obowiązki 

związane z koniecznością dostosowania projektów i wykonania instalacji oraz infrastruktury 

budynku,  przejęcia  gwarancji  za  elementy,  w  odniesieniu  do  których  dokonano  zmian, 

także zapewnienia nadzoru budowlanego nad pracami ingerującymi konstrukcję budynku. 

Jednocześnie  wykonawca,  przygotowując  ofertę,  nie  ma  dostępu  do  dokumentacji 

powykonawczej, a tym samym nie ma wiedzy o ostatecznych rozwiązaniach zastosowanych 

w  obiekcie  budowlanym.  Wykonawca  nie  m

a  też  żadnej  wiedzy  na  temat  warunków 

gwarancji, 

z  której  zobowiązania  miałby  na  siebie  przyjąć,  nie  wiadomo  zatem,  jak  miałby 

ryzyko tych zobowiązań skalkulować w ofercie. 

Co  więcej,  zaskarżone  postanowienia  należy  uznać  za  przerzucanie  przez 

Zamawiającego  na  wykonawcę  skutków  ewentualnych  błędów  w  opisie  przedmiotu 

zamówienia, za którego poprawność i kompletność odpowiada Zamawiający.  

Zgodnie  z  99  ust.  1  i  2  ustawy  Pzp:  ust.  1. 

Przedmiot  zamówienia  opisuje  się 

sposób jednoznaczny i wyczerpujący, za pomocą dostatecznie dokładnych i zrozumiałych 

określeń,  uwzględniając  wymagania  i  okoliczności  mogące  mieć  wpływ  na  sporządzenie 

oferty.  Ust.  2.  zamawiający  określa  w  opisie  przedmiotu  zamówienia  wymagane  cechy 

dostaw,  usług  lub  robót  budowlanych.  Cechy  te  mogą  odnosić  się  w  szczególności  do 

określonego  procesu,  metody  produkcji,  realizacji  wymaganych  dostaw,  usług  lub  robót 

budowlanych,  lub  do  konkretnego  procesu  innego  etapu  ich  cyklu  życia,  nawet  jeżeli  te 

czynniki nie są ich istotnym elementem, pod warunkiem że są one związane z przedmiotem 

zamówienia  oraz  proporcjonalne  do  jego  wartości  i  celów.  Biorąc  powyższe  pod  uwagę 

należy  stwierdzić,  że  Zamawiający  miał  obowiązek  tak  opisać  przedmiot  zamówienia,  aby 

sposób jego wykonania był spójny z rozwiązaniami zastosowanymi w ramach prowadzonych 

robót  budowlanych.  Jeśli  opis  przedmiotu  zamówienia  spełnia  te  wymagania,  to  należy 

stwierdzić,  że  w  przypadku  złożenia  oferty  zgodnej  z  SWZ  nie  powinno  dojść  do  sytuacji, 


Sygn. akt  KIO 2167/21 

której dostawa i montaż mebli będą wymagały zmian w zaprojektowanych i wykonywanych 

robotach budowlanych czy nieprzewidzianej ingerencji w konstrukcję budynku, instalacje czy 

infrastrukturę.  Gdyby  taka  potrzeba  zaistniała,  oznaczałoby  to,  że  Zamawiający 

nieprawidłowo  opisał  przedmiot  zamówienia,  bez  uwzględnienia  wszystkich  okoliczności 

towarzyszących jego wykonaniu oraz wymagań gwarantujących, że zostanie ono wykonane 

w sposób spójny z rozwiązaniami zastosowanymi w obiekcie budowlanym.  

Wobec  powyższego  przedmiotowe  postanowienia  załącznika  nr  3  do  PPU  należy 

uznać  za  przekroczenie  przez  Zamawiającego  granic  swobody  kontraktowej  lub  za 

potwierdzenie  opisania przedmiotu  zamówienia niezgodnie  z  art.  99  ust.  1  i  2  ustawy  Pzp. 

związku  z  tym  Izba  nakazała  Zamawiającemu  wykreślenie  z  projektu  porozumienia 

za

skarżonych postanowień, wraz z postanowieniami będącymi ich konsekwencją. 

Izba  uznała  za  zasadne  zarzuty  nr  2.k  i  2.l,  stwierdzając,  że  określają  one  sposób 

wykonania  przedmiotu  zamówienia  w  sposób  nieprecyzyjny,  bez  uwzględnienia  wszystkich 

wymaga

ń i okoliczności mogących mieć wpływ na sporządzenie oferty, a zatem niezgodnie 

z art. 99 ust. 1 ustawy Pzp. 

W  ocenie  Izby  Odwołujący  zasadnie  podniósł,  że  postanowienie  §  1  ust.  10 

załącznika  nr  3  do  PPU  nie  określa  w  sposób  należycie  precyzyjny  zasad  rozliczenia 

kosztów  zużycia  mediów  między  wykonawcą  a  podmiotem  realizującym  roboty  budowlane. 

Ww.  postanowienie  ogranicza  się  do  wskazania  na  obowiązek  rozliczenia  tych  kosztów 

sposób  ustalony  z  Generalnym  Wykonawcą,  ponieważ  jednak  nie  określa  chociażby 

sposób  ramowy  zasad  tego  rozliczenia,  wykonawca  nie  ma  ani  gwarancji  należytego 

współdziałania ze strony podmiotu trzeciego, ani wiedzy pozwalającej oszacować związane 

z tym koszty. 

Z analogicznych powodów Izba uznała za konieczne określenie w załączniku nr 3 do 

PPU,  w  jakich  dniach  i  godzinach  wykonawca  będzie  miał  dostęp  do  budynku  w  celu 

wykonania  dostaw  i  montażu  mebli.  Skoro  w  budynku,  w  którym  mają  być  zrealizowane 

dostawa  i  montaż,  nie  zostały  zakończone  roboty  budowlane,  stanowi  on  teren  budowy, 

czego  kon

sekwencją  są  ograniczenia  w  dostępie  do  niego.  Jednocześnie  wykonawca 

związany  jest  umownymi  terminami  realizacji  zamówienia,  zatem  wiedza  na  temat  tego, 

w jakich  dniach  i 

godzinach  będzie  miał  dostęp  do  obiektu,  jest  istotna  z  punktu  widzenia 

organizacji  dostaw  i 

montażu.  Okoliczności  te  są  więc  istotnym  elementem  opisu  sposobu 

wykonania  zamówienia  i  powinny  zostać  określone  przez  Zamawiającego,  wykonawca 

natomiast  nie  powinien  być  zdany  jedynie  na  ewentualne  ustalenia  w  tym  zakresie 

z podmiotem trzecim 

– wykonawcą robót budowlanych. 


Sygn. akt  KIO 2167/21 

Wobec  powyższego  Izba  nakazała  Zamawiającemu  doprecyzowania  zasad 

rozliczenia  kosztów  mediów,  jak  również  zasad  dostępu  wykonawcy  do  obiektu  w  celu 

realizacji dostaw i montażu mebli. 

O  kosztach  postępowania  odwoławczego  orzeczono  na podstawie  art.  557,  art.  574 

art.  575  ustawy  z  11  września  2019  r.  Prawo  zamówień  publicznych  oraz  w  oparciu 

przepisy § 5 pkt 1 i 2 lit. b oraz § 7 ust. 2 pkt 1 w zw. z § 7 ust. 6 rozporządzenia Prezesa 

Rady  Ministrów  z dnia  30  grudnia  2020  r.  w  sprawie  szczegółowych  rodzajów  kosztów 

postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od 

odwołania  (Dz.  U.  z 2020  r.  poz.  2437),  stosownie  do  wyniku  postępowania  obciążając 

kosztami  postępowania  Zamawiającego  w  części  5/9  i  Odwołującego  w  części  4/9, 

związku  z  tym,  że  spośród  9  zarzutów  podtrzymanych  przez  Odwołującego  5  zarzutów 

okazało się zasadnych. 

Na  koszty  postępowania  odwoławczego  składał  się  wpis  uiszczony  przez 

Odwołującego  w  wysokości  15.000,00  zł,  koszty  poniesione  przez  Odwołującego  z  tytułu 

zastępstwa przed Izbą w kwocie 3.600,00 zł i dojazdu na rozprawę w kwocie 133,84 zł oraz 

koszty poniesione z 

tytułu wynagrodzenia pełnomocnika Zamawiającego w kwocie 3.600,00 

zł (łącznie 22.333,84 zł). 

Odwołujący  poniósł  dotychczas  koszty  postępowania  odwoławczego  w  wysokości 

zł  tytułem  wpisu  od  odwołania  oraz  wynagrodzenia  pełnomocnika  (15.000,00  + 

),  tymczasem  odpowiadał  za  nie  –  po  zaokrągleniu  w  górę  do  pełnych 

złotych – do wysokości 9.926 zł (22.333,84 zł x 4/9). Wobec powyższego Izba zasądziła od 

Zamawiającego  na  rzecz  Odwołującego  kwotę  8.808  zł,  stanowiącą  różnicę  pomiędzy 

kosztami  poniesionymi  dotychczas  przez  Odwołującego  a kosztami  postępowania,  za  jakie 

odpowiadał w świetle jego wyniku. 

Mając na uwadze powyższe Izba orzekła, jak w sentencji. 

Przewodniczący: