Sygn. akt: KIO 2143/21
POSTANOWIENIE
z dnia 30 lipca 2021 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Agnieszka Trojanowska
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym bez udziału stron w Warszawie w dniu 30 lipca
2021 r. odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 19 lipca
2021r. przez
wykonawcę Przedsiębiorstwo Produkcyjno-Handlowo-Usługowe „JAWAL”
spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Kielcach, ul. Skrajna 84a w
postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego Powiatowy Zarząd Dróg w Busku-
Zdroju
Wełecz 146
przy udziale
wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia K. K. i E.
W.
prowadzących działalność gospodarczą w formie spółki cywilnej pod firmą
SALTOR spółka cywilna K. K. i E. W. z siedzibą w Kielcach, Al. IX Wieków Kielc 6/22
zgłaszającego swoje przystąpienie w sprawie sygn. akt KIO 2143/21 po stronie
zamawiającego
postanawia :
Umorzyć postępowanie,
Nakazać zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych kwoty 10 000
zł 00 gr (słownie: dziesięć tysięcy złotych zero groszy) uiszczonej przez wykonawcę
Przedsiębiorstwo
Produkcyjn
o-Handlowo-
Usługowe
„JAWAL”
spółka
z
ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Kielcach
tytułem zwrotu wpisu od
odwołania
Stosownie do art. 579 ust. 1 i art. 580 ust.1 i 2 ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo
zamówień publicznych
(Dz. U. z 2021 r., poz. 1129
z późn. zm.)
na niniejsze postanowienie
–
w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący: ……………………..
Sygn. akt KIO 2143/21
Uzasadnienie
Postępowanie o udzielenie zamówienia w trybie podstawowym pn.: „Rozbiórka istniejącego
mostu,
budowa mostu w ciągu drogi powiatowej Nr 0084T Siesławice – Skorocice w
Siesławicach gmina Busko – Zdrój wraz z przebudową drogi Nr 0084T” zostało wszczęte
o
głoszeniem o zamówieniu opublikowanym w Biuletynie Zamówień Publicznych pod
numerem 2021/BZP 00086158/01.
W dniu 14 lipca 2021 r. z
amawiający poinformował o unieważnieniu postępowania.
W dniu 19
lipca 2021 r. odwołanie wniósł wykonawca Przedsiębiorstwo Produkcyjno-
Handlowo-
Usługowe „JAWAL” spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w
Kielcach.
Odwołanie zostało wniesione przez pełnomocnika działającego na podstawie
pełnomocnictwa z dnia 19 lipca 2021 r. udzielonego przez prezesa zarządu upoważnionego
do samodzielnej reprezentacji spółki, zgodnie z odpisem z KRS. Kopia odwołania została
przekaza
na zamawiającemu w dniu 19 lipca 2021 r.
Odwołujący wniósł odwołanie od czynności i zaniechań polegających na:
1) unieważnieniu postępowania,
2) zaniechaniu wezwania wykonawców K. K. i E. W. działających w formie spółki
cywilnej SALTOR s.c. d
o złożenia wyjaśnień w przedmiocie pozycji nr 1
kosztorysu ofertowego stanowiącego załącznik do oferty w zakresie
rzeczywistej ilości wskazanych w kosztorysie robót pomiarowych,
3) zaniechaniu poprawienia w ofercie wykonawców K. K. i E. W. działających w
formie spółki cywilnej SALTOR s.c. omyłki polegającej na niezgodności oferty
z dokumentami zamówienia niepowodującej istotnych zmian w treści oferty w
zakresie rzeczywistej ilości wskazanych w kosztorysie robót pomiarowych
oraz prawidłowej stawki jednostkowej za 1 kilometr robót pomiarowych,
4) zaniechaniu przeprowadzenia czynności wyboru oferty najkorzystniejszej, z
uwzględnieniem oferty odwołującego.
Czynności i zaniechaniom zamawiającego zarzucił:
1) naruszenie art. 255 pkt. 6 ustawy polegające na niezgodnym z przepisami
u
stawy unieważnieniu postępowania z uwagi na okoliczność, iż postępowanie
było obarczone niemożliwą do usunięcia wadą uniemożliwiającą zawarcie
niepodlegającej unieważnieniu umowy w sprawie zamówienia publicznego
polegającą na tym, że zamieszczony kosztorys zawierał błędną wartość
dotyczącą przewidzianej ilości kilometrów dla robót pomiarowych (1124 km,
zamiast prawidłowo 1,124 km), co uniemożliwiało prawidłową wycenę
przedmiotu zamówienia oraz porównanie ofert, podczas gdy wyżej opisana
przesłanka unieważnienia postępowania nie została spełniona, bowiem:
a) błędy w opisie przedmiotu zamówienia miały charakter oczywisty, zaś
wskazane przez z
amawiającego w przedmiarze elementy składowe robót
pomiarowych sumowały się do prawidłowej wartości 1,124 km, przy czym
przedmiot zamówienia obejmował prace na odcinku mostu i drogi o
długości około 1 km, co w sposób niebudzący wątpliwości sposób
pozwalało profesjonalnym wykonawcom odnotować omyłkę i w
konsekwencji przyjąć prawidłową i rzeczywistą ilość robót pomiarowych
koniecznych do realizacji zamówienia,
b) charakter omyłki w zakresie ilości kilometrów wskazanych w kosztorysie
był oczywisty dla wykonawców, którzy złożyli oferty, bowiem aż 3 z 4
wykonawców samodzielnie uwzględniło w swoich kosztorysach
prawidłową ilość 1,124 km zamiast błędnej ilości 1124 km, zaś 1
wykonawca, pomimo zastosowania błędnie zawyżonej ilości kilometrów,
uzyskał sumaryczną wycenę robót kosztorysowych na poziomie
rynkowym, poprzez przemnożenie zawyżonej ilości kilometrów przez
rażąco zaniżoną i całkowicie nierynkową stawkę jednostkową za 1
kilometr wynoszącą 13 zł/km, co świadczy o tym, że również i ten
wykonawca miał pełną świadomość oczywistego charakteru błędu
z
amawiającego,
c) sumaryczne wartości robót pomiarowych wskazane przez wszystkich
wykonawców w ich kosztorysach ofertowych miały zbliżony charakter i
obejmowały kwoty: 13.440,00 zł/km, 14.612,00 zł/km, 31.472,00 zł/km i
35.049,26 zł, co potwierdza iż błędy w kosztorysie ofertowym załączonym
do SWZ nie miały wpływu na końcową cenę ofertową żadnego z
wykonawców,
d) błąd w opisie przedmiotu zamówienia nie skutkował nieprawidłową
wyceną przedmiotu zamówienia przez żadnego z wykonawców, bowiem
wycena tej pozycji robót przez wszystkich wykonawców miała charakter
zbliżony,
e) błąd ten nie uniemożliwiał porównania ofert, bowiem sumaryczna wartość
robót pomiarowych przez wszystkich wykonawców została ustalona w
oparciu o prawidłową ilość kilometrów, nie zaś ilość kilometrów omyłkowo
wskazaną w kosztorysie ofertowym, co skutkowało prawidłową wyceną tej
pozycji przez wszystkich oferentów,
f) skutki błędu w opisie przedmiotu zamówienia, nawet w sytuacji ich
nieusunięcia przez zamawiającego w toku postępowania, nie miałyby
wpływu na możliwość zawarcia niepodlegającej unieważnieniu umowy o
realizację zamówienia publicznego, bowiem w żadnym wypadku nie
miałyby wpływu na wskazanie oferty najkorzystniejszej w oparciu o
ustalone przez z
amawiającego kryteria,
g) błąd ten nie był istotny, bowiem jego ewentualne konsekwencje, z uwagi
na różnice pomiędzy ofertą najkorzystniejsza i drugą ofertą, nie
wpłynęłyby na ostateczny wybór oferty najkorzystniejszej, a tym samym
na wynik postępowania,
h) błąd ten miał charakter usuwalny i mógł zostać przez zamawiającego z
powodzeniem wyeliminowany poprzez zastosowanie przez niego
dostępnych instrumentów prawnych wynikających z Ustawy, w tym w
szczególności w oparciu o instytucję poprawienia w ofercie innych omyłek
niepowodujących istotnych zmian w treści oferty określoną przepisem art.
223 ust. 2 pkt. 3 Ustawy lu
b w oparciu o instytucję wyjaśnień w
przedmiocie rażąco niskiej ceny w zakresie kosztu obejmującego roboty
pomiarowe,
2) naruszenie art. 224 ust. 1 ustawy polegające na zaniechaniu wezwania
wykonawców K. K. i E. W. działających w formie spółki cywilnej SALTOR s.c.
do złożenia wyjaśnień w przedmiocie pozycji nr 1 kosztorysu ofertowego
stanowiącego załącznik do oferty w zakresie rzeczywistej ilości wskazanych
w kosztorysie robót pomiarowych i przyjętej ceny jednostkowej za 1 km robót
pomiarowy
ch, podczas gdy treść ewentualnych wyjaśnień umożliwiłaby
z
amawiającemu podjęcie decyzji, co do sposobu usunięcia stwierdzonych
wad postępowania,
3) naruszenie art. 223 ust. 2 pkt. 3 ustawy polegające zaniechaniu poprawienia
w ofercie wykonawców K. K. i E. W. działających w formie spółki cywilnej
SALTOR s.c. omyłki polegającej na niezgodności oferty z dokumentami
zamówienia niepowodującej istotnych zmian w treści oferty w zakresie
rzec
zywistej ilości wskazanych w kosztorysie robót pomiarowych oraz
prawidłowej stawki jednostkowej za 1 kilometr robót pomiarowych, podczas
gdy określenie przez zamawiającego prawidłowej stawki jednostkowej
wynikającej z porównania rzeczywistej ilości robót pomiarowych i
sumarycznej wyceny robót pomiarowych dokonanej przez tego wykonawcę
nie miałoby żadnego wpływu na ostateczną cenę ofertową, zaś zmianie
uległaby jedynie stawka jednostkowa za 1 kilometr, co nie skutkowałoby
istotną zmianą w treści oferty, a pozwoliłoby usunąć stwierdzoną
niedoskonałość opisu przedmiotu zamówienia,
4) naruszenie art. 204 ust. 1 ustawy przez zaniechanie dokonania oceny i
wyboru ofert, a w konsekwencji zaniechanie dokonania wyboru oferty
najkorzystnie
jszej, z uwzględnieniem oferty odwołującego,
5) art. 16 pkt. 1 ustawy przez naruszenie zasady uczciwej konkurencji oraz
równego traktowania wykonawców w związku z przeniesieniem na
wykonawców konsekwencji związanych z błędnym opisem przedmiotu
zamówienia oraz w związku unieważnieniem postępowania już po ujawnienia
warunków finansowych złożonych ofert oraz listy wykonawców.
Wniósł o uwzględnienie odwołania oraz:
1) nakazanie
z
amawiającemu
unieważnienia
czynności
unieważnienia
postępowania,
2) nakazanie zamawiającemu dokonania ponownego badania oraz oceny ofert,
3) nakazanie zamawiającemu dokonania wyboru oferty najkorzystniejszej, z
uwzględnieniem oferty odwołującego,
4) zasądzenie od zamawiającego na rzecz odwołującego kosztów postępowania
odwoławczego, w tym wpisu oraz uzasadnionych kosztów odwołującego
obejmujących w szczególności wynagrodzenie pełnomocnika i koszty
dojazdu na rozprawę lub posiedzenie, na podstawie faktury lub rachunków,
które zostaną przedłożone w toku sprawy.
Odwołujący wskazał, że ma interes w uzyskaniu przedmiotowego zamówienia.
Pismem z dni
a 14 lipca 2021 r., doręczonym odwołującemu w tym samym dniu,
zamawiający poinformował odwołującego o unieważnieniu postępowania.
Zgodnie natomiast z otrzymaną od zamawiającego informacją z otwarcia ofert z dnia
2 lipca 2021 r. oferta od
wołującego byłaby ofertą najkorzystniejszą spośród
wszystkich ofert.
W związku z powyższymi kryteriami nie budzi wątpliwości, iż oferta
Odwołującego, gdyby nie unieważniono postępowania, byłaby wybrana jako
najkorzystniejsza, bowiem otrzymałaby maksymalną ilość 100 pkt. Z uwagi na
najniższą cenę brutto wynoszącą 2.728.530,73 zł oferta odwołującego otrzymałaby
bowiem maksymalną ilość 60 pkt. z tytułu kryterium ceny. Oferta ta otrzymałaby
również maksymalną ilość pkt. z tytułu udzielonej gwarancji wynoszącej 60 msc. W
kwestii ostatniego kryterium oceny odnoszącego się do doświadczenia osób
wyznaczon
ych do realizacji zamówienia – odwołujący w wykazie osób stanowiącym
załącznik nr 7 do SWZ jako kierownika budowy wskazał między innymi Pana W. J.
pos
iadającego doświadczenie przy realizacji co najmniej 4 inwestycji związanych z
budową lub przebudową lub rozbudową lub remontem mostów, co oznacza, iż
również w przypadku tego kryterium oferta odwołującego osiągnęłaby maksymalną
ilość 20 pkt przyznawana za legitymowanie się kierownikiem budowy posiadającym
doświadczenia na co najmniej 3 inwestycjach.
W związku z powyższym nie budzi wątpliwości, iż gdyby zamawiający nie unieważnił
postępowania oferta odwołującego stanowiłaby ofertę najkorzystniejszą, która
uzyskałaby maksymalną liczbę 100 pkt. W związku ze sprzeczną z ustawą
czynnością i sprzecznymi z ustawą zaniechaniami zamawiającego, w tym w
szczególności z uwagi na unieważnienie przedmiotowego postępowania, odwołujący
utracił jednak obiektywną możliwość zawarcia umowy o realizację zamówienia
publicznego. Naraziło to odwołującego na szkodę w postaci utraconych przychodów i
zysków możliwych do osiągnięcia w przypadku udzielenia mu zamówienia.
Unieważnienie czynności unieważnienia postępowania oznaczać będzie z kolei dla
o
dwołującego szansę na uzyskanie przedmiotowego zamówienia w toku prawidłowo
przeprowadzonej czynności badania i oceny ofert.
W dniu 19 lipca 2021 r. zamawiający poinformował o wniesieniu odwołania.
W dniu 22 lipca 2021 r.
wykonawcy wspólnie ubiegający się o udzielenie zamówienia K. K. i
E. W.
prowadzących działalność gospodarczą w formie spółki cywilnej pod firmą SALTOR
spółka cywilna K. K. i E. W. z siedzibą w Kielcach, Al. IX Wieków Kielc 6/22 zgłosili
przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego wnosząc o
oddalenie odwołania. Wskazali, że posiadają interes w rozstrzygnięciu na korzyść
zamawiającego, gdyż postepowanie obarczone jest wadą uniemożliwiającą zawarcie ważnej
umowy. Ko
sztorys zamieszczony przez zamawiającego zawierał wartość dotyczącą
przewidzianej ilości kilometrów dla robót pomiarowych 1124km, co uniemożliwiało
prawidłową wycenę przedmiotu zamówienia i porównanie złożonych ofert. Przystępującemu
zależy na tym, aby postępowanie było prowadzone w sposób zapewniający zachowanie
uczciwej konkurencji i równe traktowanie wykonawców. Zgłoszenie zostało wniesione przez
wspólnika spółki działającego na podstawie pełnomocnictwa z dnia 20 listopada 2020 r.
upoważniającego do działania w imieniu drugiego wspólnika. Do zgłoszenia dołączono
dowody przekazania kopii stronom.
W dniu 22 lipca
2021 r. zamawiający złożył odpowiedź na odwołanie, w której uwzględnił
zarzuty odwołania w całości i zobowiązał się do wykonania żądanych czynności.
W dniu 26 lipca 2021 r. Izba wezwała przystępującego do złożenia oświadczenia w
przedmiocie zgłoszenia sprzeciwu.
Przystępujący nie wniósł sprzeciwu.
Izba zważyła, co następuje:
Izba
stwierdziła, że zgłoszone przystąpienie spełnia wymogi formalne, o których mowa w art.
525 ust. 1
– 3 ustawy.
Izba nie dopatrzyła się zaistnienia przesłanek, które mogłyby skutkować odrzuceniem
odwołania na podstawie art. 528 ustawy.
Izba oceniła, że odwołujący wykazał przesłankę materialnoprawną dopuszczalności
odwołania z art. 505 ust. 1 ustawy.
Zgodnie z art. 522 ust. 2 ustawy w
przypadku uwzględnienia przez zamawiającego w całości
zarzutów przedstawionych w odwołaniu, jeżeli uczestnik postępowania odwoławczego, który
przystąpił do postępowania po stronie zamawiającego, nie wniesie sprzeciwu co do
uwzględnienia w całości zarzutów przedstawionych w odwołaniu przez zamawiającego, Izba
umarza
postępowanie, a zamawiający wykonuje, powtarza lub unieważnia czynności w
postępowaniu o udzielenie zamówienia, zgodnie z żądaniem zawartym w odwołaniu.
Izba ustaliła, że zaistniały wszystkie przesłanki, o których mowa w tym przepisie tj.
zamawiający uwzględnił zarzuty odwołania w całości i przystępujący nie zgłosił sprzeciwu, z
tego względu postępowanie należało umorzyć.
Na po
dstawie § 9 ust. 1 pkt. 2 lit. a rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów w sprawie
szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz
wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania z dnia 30 grudnia 2020 r. (Dz.U. z 2020
r. poz
. 2437) w przypadku umorzenia postępowania odwoławczego przez Izbę w całości na
skutek uwzględnienia całości zarzutów przez zamawiającego, koszty, o których mowa w § 5
, znosi się wzajemnie, a Izba orzeka o dokonaniu zwrotu odwołującemu z rachunku
Urzędu kwoty uiszczonej tytułem wpisu, skoro odwołujący uiścił wpis w wysokości 10 000zł.,
to do zwrotu pozostała ta kwota, o czym orzeczono w pkt. 2 sentencji.
Przewodniczący: ……………………..