Sygn. akt: KIO 2137/21
POSTANOWIENIE
z dnia 4 sierpnia 2021 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Anna Chudzik
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w dniu 4 sierpnia 2021 r. w
Warszawie odwołania
wniesionego do Prezesa Kraj
owej Izby Odwoławczej w dniu 16 lipca 2021 r. przez
wykonawcę Przedsiębiorstwo Inżynieryjno-Budowlane BUDECON S.A. z siedzibą
w Sosnowcu,
w postępowaniu prowadzonym przez Miasto Ruda Śląska,
przy udziale wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia: REMAR Budownictwo Sp.
z o.o. z siedzibą w Gołkowicach Górnych, R. G. prowadząca działalność gospodarczą
pod nazwą ReMar R. G., zgłaszających przystąpienie do postępowania odwoławczego po
stronie Zamawiającego,
postanawia:
umorzyć postępowanie odwoławcze;
znieść wzajemnie koszty postępowania odwoławczego i nakazać zwrot z rachunku
Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz Odwołującego kwoty 20 000 zł 00 gr (słownie:
dwadzieścia tysięcy złotych zero groszy) stanowiącej uiszczony wpis od odwołania.
Stosownie do art. 579 ust. 1 i 580 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 11 września 2019 r. – Prawo
zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1129) na niniejsze postanowienie –
w
terminie 14 dni od dnia jego doręczenia – przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący: ………………
Sygn. akt: KIO 2137/21
U z a s a d n i e n i e
Zamawiający – Miasto Ruda Śląska – prowadzi w trybie przetargu nieograniczonego
postępowanie o udzielenie zamówienia pn. Budowa nowego budynku Szkoły Podstawowej
nr 17 przy ul. Szkolnej w Bielszowicach
. Wartość zamówienia przekracza progi unijne.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej
23 kwietnia 2021 r. pod numerem 2021/S 079-199211.
W dniu 16 lipca 2021 r. wykonawca Przedsiębiorstwo Inżynieryjno-Budowlane
BUDECON S.A. wniósł odwołanie wobec wyboru oferty Konsorcjum: REMAR Sp. z o.o. oraz
REMAR R. G. (dalej: Konsorcjum REMAR) oraz wobec zaniechania odrzucenia tej oferty
jako niezgodnej ze specyfikacją warunków zamówienia oraz wobec zaniechania wykluczenia
ww. Konsorcjum z
postępowania z uwagi na wprowadzenie Zamawiającego w błąd co do
prawidłowości, terminowości, wartości oraz zakresu inwestycji w Krakowie przy ul.
Stradomskiej 12-14
. Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie przepisów: art. 226
ust. 1 pkt 5 w zw. z art. 218 ust. 2 oraz 109 ust. 1 pkt 10 ustawy Pzp.
Odwołujący wniósł o nakazanie Zamawiającemu: unieważnienia czynności wyboru
oferty najkorz
ystniejszej i powtórzenia czynności badania i oceny ofert złożonych w ww.
postępowaniu, w tym odrzucenia oferty złożonej przez Konsorcjum REMAR.
Izba ustaliła i zważyła, co następuje:
Z uwagi na fakt, że postępowanie o udzielenie przedmiotowego zamówienia zostało
wszczęte 23 kwietnia 2021 r., zarówno do postępowania przetargowego, jak i do
postępowania odwoławczego, znajdują zastosowanie przepisy ustawy z 11 września 2019 r.
Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 2019 z późn. zm.)
Izba ustaliła, że 27 lipca 2021 r. do Prezesa Izby wpłynęła odpowiedź
Zamawiającego na odwołanie, w której Zamawiający oświadczył: Po przeanalizowaniu treści
odwołania oraz złożonych przez Odwołującego dowodów Zamawiający uznał, iż przedłożone
przez wybra
nego Wykonawcę (dalej również Konsorcjum Firm) podmiotowe środki
dowodowe mogą budzić wątpliwości i jednoznacznie nie potwierdzają spełniania przez tego
Wykonawcę warunku udziału w postępowaniu w zakresie doświadczenia. Mając powyższe
na uwadze Zamawiający uwzględnia wniesione odwołanie, co jednak nie oznacza
wypełnienia w całości tego, o co wnosi Odwołujący. Nie ma bowiem podstaw do tego, aby
w
wyniku powtórzenia czynności od razu odrzucić ofertę Konsorcjum Firm. Uwzględnienie
odwołania spowoduje unieważnienie czynności wyboru najkorzystniejszej oferty, a następnie
ponowne badanie i ocenę ofert, a konkretnie ponowną weryfikację spełniania przez to
Konsorcjum Firm warunku udziału w postępowaniu, o którym mowa w odwołaniu.
Odnosząc się do powyższego stanowiska należy stwierdzić, że oświadczenie
Zamawiającego o uwzględnieniu zarzutów odwołania – przy braku sprzeciwu wykonawcy,
który przystąpił do postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego – obliguje Izbę
do umorzenia postępowania odwoławczego. Ustawa Pzp nie daje Izbie uprawnienia do
oceny
zapowiadanych przez Zamawiającego czynności pod kątem zgodność czy to
z
ustawą, czy z żądaniami zgłoszonymi w odwołaniu i uzależnienia od tej oceny decyzji
o
umorzeniu postępowania odwoławczego. Jednocześnie wskazać należy, że czynności
podjęte przez Zamawiającego po uwzględnieniu zarzutów przedstawionych w odwołaniu,
będą mogły być zaskarżone w drodze odwołania, o ile nie będą to czynności, które
Zamawiający wykonał zgodnie z żądaniem zawartym w uwzględnionym przez siebie
odwołaniu (art. 528 pkt 5 ustawy Pzp).
Izba ustaliła, że do postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego
skutecznie przystąpiło Konsorcjum REMAR.
Ww. wykonawca
w dniu 28 lipca 2021 r. został
wezwany do złożenia oświadczenia w przedmiocie sprzeciwu wobec uwzględnienia przez
Zamawiającego zarzutów przedstawionych w odwołaniu i przekazał do akt sprawy
oświadczenie, że nie wnosi sprzeciwu wobec tego uwzględnienia.
Wobec powyższego postępowanie odwoławcze należało umorzyć, stosownie do
dyspozycji art. 522 ust. 2 nowej ustawy Pzp.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono stosownie do art. 557 nowej
ustawy Pzp i § 9 ust. 1 pkt 2 lit. a rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia
sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich
rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz. U. z 2020 r. poz.
2437), orzekając o dokonaniu zwrotu Odwołującemu z rachunku Urzędu kwoty uiszczonej
tytułem wpisu.
Przewodniczący: ………………