Sygn. akt: KIO 2109/21
POSTANOWIENIE
z dnia 21 lipca 2021 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodnicz
ący: Anna Wojciechowska
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym bez
udziału stron w Warszawie w dniu 21 lipca
2021 r.
odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 14 lipca 2021
r. przez
wykonawcę MBA System sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie w postępowaniu
prowadzonym przez
zamawiającego Miasto Białystok z siedzibą w Białymstoku
postanawia:
umorzyć postępowanie odwoławcze;
nakazuje zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz
wykonawcy MBA System sp. z
o.o. z siedzibą w Warszawie kwoty 15 000 zł 00 gr
(słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy), uiszczonej tytułem wpisu od odwołania.
Stosownie do art. 579 ust. 1 i 580 ust. 1 i 2
ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo
zamówień publicznych (t. j. Dz. U. z 2021 r., poz. 1129 z późn. zm.) na niniejsze
postanowienie
– w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący: ………………………
Sygn. akt KIO 2109/21
Uzasadnienie
Zamawiający – Miasto Białystok z siedzibą w Białymstoku - prowadzi w trybie
przetargu nieograniczonego postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego na
podstawie ustawy z dnia 11
września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych (tekst jednolity
Dz. U. 2021 r., poz. 1129 z późn. zm. – dalej „ustawa pzp”), którego przedmiotem jest
„Dostawa sprzętu komputerowego w ramach zadania pn. „Wsparcie szkół Białostockiego
Obszaru Funkcjonalnego związane z ograniczaniem skutków pandemii COVID-19.”, nr
postępowania: BSC.271.1.2021. Postępowanie zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym
Unii Europejskiej
(ogłoszenie z dnia 11 czerwca 2021 r. za numerem 2021/S 112-291779).
W dniu 14 lipca 2021
r. odwołanie wniósł wykonawca MBA System sp. z o.o.
z
siedzibą w Warszawie – dalej Odwołujący. Odwołanie zostało wniesione wobec modyfikacji
wymagań i postanowień specyfikacji warunków zamówienia.
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie następujących przepisów ustawy
pzp:
1) naruszenie art. 16 pkt 1-3 ustawy pzp oraz art. 17 ust. 1 i 2 ustawy p
zp w związku z art.
240 ust. 2 ustawy pzp, poprzez ustanowienie pozacenowego kryterium oceny ofert pn.
„sposób montażu pamięci operacyjnej”, o wadze 10%, w sposób, który narusza zasadę
uczciwej konkurencji i zasadę równego traktowania wykonawców oraz zasadę udzielania
zamówienia zapewniającego najlepszą jakość uzasadnioną charakterem zamówienia,
poprzez iluzorycz
ne premiowanie wykonawców zdolnych do wykazania spełnienia
najwyższych standardów, podczas gdy faktycznie kryterium to ma na celu uprzywilejowanie
produktu konkretnego producenta, przez co jest oderwane od przedmiotu zamówienia i nie
przyczyni się do faktycznej gradacji ofert pod badanym kątem, lecz zagwarantuje
przydzielenie 10 pkt preferowanemu wykonawcy i produktom konkretnego producenta, przez
co przez p
ostępowanie straciło walor przejrzystości;
Dodatkowo Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie przepisu art. 137 ust. 1 ustawy
pzp,
poprzez zmianę treści SWZ polegającą na wprowadzeniu do SWZ dodatkowego,
piątego kryterium oceny ofert – „sposób montażu pamięci operacyjnej” (waga 10%), pomimo,
że w niniejszej sprawie nie mamy do czynienia z uzasadnionym przypadkiem pozwalającym
na dokonanie zmiany treści SWZ;
2) art. 99 ust. 2 i ust. 4 w zw. z art. 16 pkt 1) i 3) w zw. z art. 17 ust. 1 pkt 1) i pkt 2) ustawy
pzp,
poprzez wyjaśnienie treści SWZ polegające na odmowie zaoferowania produktów
zwiększających konkurencyjność prowadzonego postępowania, a tym samym opisanie
przedmiotu zamówienia w sposób nieproporcjonalny, nieuzasadniony obiektywnymi
potrzebami Zamawiającego, w sposób uniemożliwiający uczciwą konkurencję i naruszający
zasadę równego traktowania wykonawców, w sposób nieproporcjonalny do wartości i celów
jakie zamierza osiągnąć Zamawiający realizując zamówienie oraz niezapewniający
uzyskania n
ajlepszej jakości usług i najlepszych efektów zamówieni, podczas gdy możliwe
jest zrealizowanie wymagań postawionych przez Zamawiającego także w inny sposób,
zapewniający osiągniecie najlepszej jakości usług i najlepszych efektów zamówienia
w stosunku do ceny oferowanych na rynku innych.
W związku z powyższymi zarzutami Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania
oraz nakazanie Zamawiającemu:
) usunięcia z treści SWZ oraz Ogłoszenia o zamówieniu kryterium „sposobu montażu
pamięci operacyjnej” o wadze 10%,
) modyfikacji treści pkt 14 ‘Gwarancja’ oraz treści pkt 15 ‘Oprogramowanie dodatkowe’,
załącznika nr 2 do załącznika nr 4 do umowy, stanowiących Opis Przedmiotu Zamówienia,
w
sposób wskazany w uzasadnieniu odwołania,
) przedłużenia terminu składania ofert o czas niezbędny na zapoznanie się ze zmianą SWZ
i przygotowanie oferty.
Skład orzekający Krajowej Izby Odwoławczej, wyznaczony do rozpoznania
niniejszej sprawy odwoławczej ustalił i zważył, co następuje:
Izba
stwierdziła, że odwołanie czyni zadość wymogom proceduralnym zdefiniowanym w
Dziale IX ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych, tj. odwołanie nie
zawiera braków formalnych oraz został uiszczony od niego wpis. Izba ustaliła, że nie
zaistniały przesłanki określone w art. 528 ustawy pzp, które skutkowałyby odrzuceniem
odwołania.
Izba
ustaliła, że w dniu 14 lipca 2021 r. Zamawiający zamieścił na Platformie zakupowej
prowadzonego postępowania zawiadomienie o wniesieniu odwołania i załączył jego treść.
Izba stwierdziła, że w terminie wynikającym z art. 525 ust. 1 ustawy pzp do postępowania
odwoławczego nie zgłosił przystąpienia żaden wykonawca.
W dniu 15 lipca
2021 r. wpłynęła do Krajowej Izby Odwoławczej odpowiedź na odwołanie,
w
której Zamawiający oświadczył, że uwzględnia wniesione odwołanie w całości. Krajowa
Izba Odwoławcza stwierdziła, że pismo uwzględniające odwołanie zostało złożone
prawidłowo i podpisane przez osobę umocowaną, w konsekwencji czego uznała, że
odwołanie zostało skutecznie uwzględnione przed otwarciem rozprawy.
Krajowa Izba Odwoławcza uznała, iż zachodzą podstawy do umorzenia postępowania
odwoławczego w oparciu o art. 522 ust. 1 ustawy pzp, zgodnie z którym w przypadku
uwzględnienia przez zamawiającego w całości zarzutów przedstawionych w odwołaniu, Izba
może umorzyć postępowanie odwoławcze na posiedzeniu niejawnym bez obecności stron
oraz uczestników postępowania odwoławczego, którzy przystąpili do postępowania po
stronie wykonawcy, pod warunkiem że w postępowaniu odwoławczym po stronie
zamawiającego nie przystąpił w terminie żaden wykonawca. W takim przypadku
zamawiający wykonuje, powtarza lub unieważnia czynności w postępowaniu o udzielenie
zamówienia, zgodnie z żądaniem zawartym w odwołaniu. Taka sytuacja zaistniała w
przedmiotowym postępowaniu odwoławczym. Zamawiający uwzględnił w całości zarzuty
odwołania, natomiast po jego stronie nie przystąpił do postępowania odwoławczego żaden
wykonawca, co wyczerpuje dyspozycję ww. przepisu i obliguje Izbę do umorzenia
postępowania
odwoławczego.
Powyższe
powoduje
zakończenie
postępowania
odwoławczego bez merytorycznego rozpoznania zarzutów odwołania.
O kosztach postępowania odwoławczego Izba orzekła na postawie art. 557 i 575 ustawy
z
dnia 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych oraz § 9 ust. 1 pkt 2 lit. a
rozpo
rządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie szczegółowych
rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu
pobierania wpisu od odwołania (Dz. U. z 2020 r., poz. 2437 ze zm.), nakazując dokonanie na
rzecz Odwołującego zwrotu z rachunku Urzędu Zamówień Publicznych kwoty uiszczonej
tytułem wpisu od odwołania.
Mając na uwadze powyższe postanowiono jak w sentencji.
Przewodniczący: …………………….