KIO 2106/21 WYROK dnia września 2021 roku

Stan prawny na dzień: 20.01.2022

Sygn. akt: KIO 2106/21 

WYROK 

z dnia 

8 września 2021 roku 

Krajowa Izba Odwoławcza   -   w składzie: 

Przewodniczący:           Katarzyna Prowadzisz 

Protokolant:                  Klaudia Kwadrans 

po  rozpoznaniu  na  rozprawie,  w  Warszawie,  w  dniu 

8  września  2021  roku  odwołania 

wniesionego  do  Prezesa  Kr

ajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu  14  lipca  2021  roku  przez 

wykonawcę PB Invest spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Gdańsku 

w postępowaniu prowadzonym przez Zamawiającego – Muzeum Gdańska  

przy  udziale  wykonawcy  Budkon 

spółka  z  ograniczona  odpowiedzialnością  z  siedzibą  

Gdańsku  zgłaszającego  przystąpienie  do  postępowania  odwoławczego  w  sprawie  sygn. 

akt KIO 2106/21 po stronie 

Zamawiającego 

orzeka: 

Uwzględnia odwołanie. 

Nakazuje  Zamawiającemu  unieważnieniem  czynności  z  dnia  9  lipca  2021  roku 

odrzucenia  oferty  wykonawcy  PB  Invest  spółka  z  ograniczoną  odpowiedzialnością  

z  siedzibą  w  Gdańsku  na  podstawie  art.  226  ust.  1  pkt  2  lit.  c  ustawy  Prawo 

zamówień  publicznych  w  postępowaniu  o  udzielnie  zamówienia  publicznego  

pod  nazwą:  „Kompleksowa  przebudowa  i  adaptacja  budynku  koszar  napoleońskich  

w Twierdzy Wisłoujście w Gdańsku” w konsekwencji za niezasadną uznaje czynności 

zatrzymania wadium wniesionego w postępowaniu na podstawie art. 98 ust. 6 pkt 1 

ustawy Prawo zamówień publicznych.  

Nakazuje  Zamawiającemu  unieważnienie  czynności  wezwania  do  złożenia 

dokumentów  podmiotowych  dokonane  w  trybie  art.  128  ust.  1  ustawy  Prawo 

zamówień  publicznych.  Nakazuje  Zamawiającemu  rozpoznanie  wniosku  złożonego 


pr

zez  wykonawcę  PB  Invest  spółka  z  ograniczoną  odpowiedzialnością  

z siedzibą w Gdańsku w dniu 14 lipca 2021 roku oraz nakazuje wyznaczenie terminu 

do złożenia podmiotowych środków dowodowych.   

2.  K

osztami postępowania obciąża w Zamawiającego – Muzeum Gdańska i: 

zalicza  w  poczet  kosztów  postępowania  odwoławczego  kwotę  10  000  zł  00  gr 

(słownie:  dziesięć  tysięcy  złotych  zero  groszy)  uiszczoną  przez  wykonawcę  PB 

Invest  spółka  z  ograniczoną  odpowiedzialnością  z  siedzibą  w  Gdańsku  tytułem 

wpisu od odwołania, 

zasądza od Zamawiającego – Muzeum Gdańska na rzecz wykonawcy PB Invest 

spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Gdańsku kwotę 10 000 zł 

00  gr  (słownie:  dziesięć  tysięcy  złotych  zero  groszy)  stanowiącą  koszty 

postępowania odwoławczego poniesione tytułem wpisu od odwołania. 

Stosownie  do  art.  579  ust.  1  i  580  ust.  1  i  2  ustawy  z  dnia  11  września  2019  r.  Prawo 

zamówień  publicznych  (Dz.  U.  z  2019  r.,  poz.  2019  z  późn.  zm.)  na  niniejszy  wyrok  -  

w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia  - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa 

Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie. 

Przewodniczący:   …………………………………..       


Sygn. akt: KIO 2106/21 

U Z A S A D N I E N I E 

Zamawiający  Muzeum  Gdańska  prowadzi  postępowanie  o  udzielenie  zamówienia 

publicznego 

pod  nazwą  :  „Kompleksowa  przebudowa  i  adaptacja  budynku  koszar 

napoleońskich w Twierdzy Wisłoujście w Gdańsku” 

Ogłoszenie  o  zamówieniu  zostało  zamieszczone  Biuletynie  Zamówień  Publicznych  pod 

numerem 2021/60665 z dnia 20 maja 2021 roku. 

14 lipca 2021 roku 

Odwołujący wniósł odwołanie od czynności Zamawiającego z dnia 

9 lipca 2021 roku polegającej na odrzuceniu oferty Odwołującego na podstawie art. 226 ust 1 

pkt.  2  lit.  c 

ustawy  z  dnia  11  września  2019  roku  Prawo  zamówień  publicznych  (Dz.  U.  

z 2019 roku poz. 2019 ze zmianami; dalej „ustawa”) oraz zatrzymaniu wniesionego wadium 

na podstawie art. 98 ust 6 pkt.1 ustawy. 

Odwo

łujący zarzucił Zamawiającemu podjęcie czynności z naruszeniem przepisów ustawy w 

szczególności art. 16 pkt 1  i 2,  art. 128 ust 1, art. 98 ust 6 pkt. 1 oraz art. 226 ust 1 pkt. 2 lit. 

c, art. 274 ust 1 ustawy. 

Odwołujący wniósł nakazanie Zamawiającemu: 

−  unieważnienia  czynności  związanych  z  badaniem  podmiotowych  środków 

dowodowych  oraz unieważnienia czynności odrzucenia oferty Odwołującego, 

−  ppowtórzenie  czynności  wezwania  Odwołującego  do  złożenia  w  wyznaczonym 

terminie    podmiotowych  środków  dowodowych,  żądając  dostarczenia  dokumentów 

opisanych w SIWZ, 

−  ddokonanie  ponownej  oceny  oferty  Odwołującego  w  zakresie  złożonych 

podmiotowych  środków  dowodowych  zgodnie  z  treścią  SIWZ  oraz  przepisami 

ustawy, 

−  nieważnienia decyzji o zatrzymaniu wniesionego wadium, 
−  dokonanie wyboru oferty najkorzystniejszej z uwzględnieniem oferty Odwołującego. 

Odwołujący podał, że jest uprawniony do wniesienia niniejszego środka ochrony prawne 

związku  z  naruszeniem  wskazanych  wyżej  przepisów  ustawy  Zamawiający  przez 

odrzucenie  oferty  Odwołującego  naruszył  jego,  interes  prawny  pozbawiając  możliwości 

uzyskania  zamówienia.  Odwołujący  złożył  ofertę  najkorzystniejszą  i  zgodnie  z  ustalonymi 


przez Zamawiającego kryteriami oceny ofert powinien uzyskać zamówienie. 

Odwołujący następująco uzasadnił przedstawione w odwołaniu zarzuty 

W odpowiedzi na ogłoszenie Zamawiającego, Odwołujący w dniu 4 czerwca br. złożył ofertę 

sporządzoną  zgodnie  z  postanowieniami  SIWZ  składając  jednocześnie  wstępne 

oświadczenie  o  niepodleganiu  wykluczeniu  oraz  spełnieniu  warunków  udziału  

w postępowaniu. Oferta została zabezpieczona wadium złożonym w pieniądzu w wysokości 

40 000 zł. 

Zd

aniem  Odwołującego  czynności  Zamawiającego  dotyczące  potwierdzenia  spełnienia 

warunku  określonego  w  rozdz.  III  ust  1  pkt.  2  SIWZ  są  niejednoznaczne  i  niezrozumiałe,  

w  wyniku  czego  oferta  Odwołującego  została  bezpodstawnie  odrzucona.  Zamawiający 

przeprowad

ził  procedurę  potwierdzającą  spełnienie  warunku  dysponowania  osobami 

zdolnymi  do  wykonania zamówienia  bez  zachowania  należytej  staranności  w  sposób  mało 

przejrzysty. 

Zgodnie  z  postanowieniami  zawartymi  w  rozdz.  III  ust  1  pkt.  2  wykonawcy  przystępujący  

do 

postępowania o udzielenie zamówienia powinni dysponować wymienionymi tam osobami 

w  celu  n

ależytego  wykonania  zamówienia.  Odwołujący  w  zakresie  dotyczącym  wymogu 

dysponowania  osobami  zdolnymi  do  wykonania  zamówienia  spełniał  postawione  warunki  

złożył wraz z ofertą stosowne oświadczenie.  

W rozdz. IV SIWZ pt.: 

„Podmiotowe środki dowodowe potwierdzające spełnienie warunków 

udziału  w  postępowaniu  i  nie  podleganie  wykluczeniu  z  postępowania”  w  ust  8  pkt.  1  b) 

Zamawiający  określił  jakie  środki  dowodowe  należy  złożyć  na  potwierdzenie  spełnienia 

warunku dysponowania osobami zdolnymi do wykonania zamówienia o treści: 

„ust  8  pkt  1  b  -  wykazu  osób,  skierowanych  przez  wykonawcę  do  realizacji  zamówienia 

publicznego,  w szczególności odpowiedzialnych za kierowanie robotami budowlanymi, wraz 

z  informacjami  na  temat  ich  kwalifikacji  zawodowych,  uprawnień,  doświadczenia  

i  wykształcenia  niezbędnych  wykonania  zamówienia  oraz  informacją  o  podstawie  

do dysponowania tymi osobami 

— wg wzoru — załącznik nr2 do SIWZ”. 

Odwołujący  wyjaśnił,  że  pismem  z  dnia  09.06.2021  Zamawiający  wezwał  Odwołującego  

do  złożenia  podmiotowych  środków  dowodowych  wyznaczając  termin  do  złożenia 

wyszczególnionych środków dowodowych w terminie do 15 czerwca do godz. 1200. W treści 

wezwania  w  stosunku  d

o  wymogów  potwierdzenia  dysponowaniem  osób  zdolnych  

do  wykonania  zamówienia  Zamawiający  zażądał  wypełnienia  załącznika  nr  2  do  SIWZ 

żądając  wskazania  w  szczególności  osób  do  kierowania  robotami  budowlanymi.  Treść 

wezwania w tym zakresie jest taka sama jak zapis zamieszczony w rozdz. IV ust 8 pkt 1 b 


SIWZ. 

Odwołujący,  ze  względu  na  wyznaczenie  terminu  odbioru  zaświadczenia  z  Urzędu 

Skarbowego  po  terminie  wyznaczonym  przez  Zamawiającego  na  złożenie  podmiotowych 

środków  dowodowych,  wystąpił  poprzez  platformę  zakupową  do  Zamawiającego  

z wnioskiem o wydłużenie terminu do złożenia wymaganych dokumentów, wskazując termin 

do  wykonania  wezwania  Zamawiającego  na  18.06.2021  r.  do  godz.12:  00.  Wniosek  został 

złożony  w  dniu  14.06.2021  r.  czyli  przed  upływem  terminu  wyznaczonego  przez 

Zamawiającego do złożenia podmiotowych środków dowodowych.  

Zamawiający  nie  odpowiedział  Odwołującemu  na  złożony  wniosek,  lecz  pismem  z  dnia 

16.06.2021  r.  wszczął  proceduję  wynikająca  z  przepisu  art.  128  ust  1  ustawy  uznając,  że 

Odwołujący  nie  złożył  w  wyznaczonym  terminie  żadnych  środków  dowodowych 

potwierdzających spełnienie warunków udziału w prowadzonym postępowaniu. Na złożenie 

wymaganych dokumentów Zamawiający wyznaczył termin do 21.06.2021 r. do godz. 1100. 

Treść  wezwania  określająca  zakres  i  formę  złożenia  podmiotowych  środków  dowodowych 

była taka sama jak w pierwszym piśmie z 09. 06.2021 r. 

W odpowiedzi na wezwanie Zamawiającego z dnia 16.06.2021 r. do złożenia podmiotowych 

środków dowodowych Odwołujący w dniu 18.06.2021 r. poprzez platformę zakupową złożył 

wszystkie wymagane podmiotowe środki dowodowe. 

Pismem  z  dnia  30.06.2021  r.  Zamawiający  ponownie  wszczął  procedurę  wynikającą  

z  przepisu  art.  128  ust  1  ustawy 

polegającą  na  wezwaniu  Odwołującego  do  uzupełnieniu 

dokumentów  dotyczących  wskazania  podstaw  do  dysponowania  osobami  wyznaczonymi  

do  kierowania  robotami  budowlanymi  wymienionymi  w  wypełnionym  załączniku  nr  2  

do  SIWZ,  złożeniu  podmiotowych  środków  dowodowych  wskazanych  w  treści  pisma 

odnoszących  się  do  osób  wymienionych  w  rozdz.  III  ust  1  pkt  2c  SIWZ  oraz  poprawienia 

błędu  w  dacie  złożonych  referencji.  Jednocześnie  Zamawiający  informuje  Odwołującego  

o anulowaniu wezwania do złożenia podmiotowych środków dowodowych z dnia 16.06.2021 

r.  Zamawiający  nie  precyzuje  jakie  informacje  powinien  zamieścić  Odwołujący  w  wykazie  

w stosunku do pracowników wymienionych rozdz., III ust 1 pkt 2c. 

W  odpowiedzi  na  pismo  Zamawiającego  z  30.06.2021  r.  Odwołujący  w  wyznaczonym 

terminie  złożył  przez  platformę  zakupową  wykaz  osób  na  załączniku  nr  2  do  SIWZ  wraz  

z  dokumentami  potwierdzającymi  kwalifikacje  zawodowe  elektryków  oraz  złożył  referencje  

z poprawioną datą wystawienia tego dokumentu. W stosunku do pracowników wymienionych 

w  tr

eści  SIWZ  (rozdz.  III  ust  1  pkt  2c  Zamawiający  wymagał  jedynie  odpowiednich 

kwalifikacji w zawodzie elektryka.  


Po zbadaniu oferty Odwołującego Zamawiający: 

1.  Pismem  z  dnia  09.07.2021  r. 

zawiadomił  Odwołującego  o  odrzuceniu  jego  oferty. 

Jako  podstawę  prawną  wskazano  przepis  art.  226  ust  1  pkt  2  lit  c  ustawy.  Jako 

uzasa

dnienie  faktyczne  odrzucenia  oferty  uznał,  że  Odwołujący  nie  wykazał  

w  złożonych  dokumentach  podstaw  do  dysponowania  osobami  skierowanymi  

do  realizacji  zamówienia  mimo  dodatkowego  wezwania  do  uzupełnienia 

podmiotowych środków dowodowych. 

W  treści  informacji  o  odrzuceniu  oferty  Zamawiający  powiadomił  o  zatrzymaniu 

wniesionego wadium na podstawie art. 98 ust 6 pkt 1 ustawy.  

Odwołujący  uzasadni  w  zakresie  ww.  punktu  1,  że    Zamawiający  w  informacji  o 

odrzuceniu  oferty  Odwołującego  przedstawia  informacje  nie  odpowiadające  stanowi 

faktycznemu  dotyczące  braku  wskazania  podstaw  do  dysponowania  osobami  wskazanymi 

do realizacji zamówienia wyszczególnionymi na załączniku nr 2 do SIWZ. 

W  pierwszej  kolejności  należy  wskazać,  że  Zamawiający  w  treści  rozdz.  III  SIWZ  określił 

warunki  udziału  w  postępowaniu  o  udzielenie  zamówienia,  natomiast  w  rozdz.  IV 

Zamawiający określił jakie podmiotowe środki dowodowe będą wymagane od wykonawców 

na  potwierdzenie  ich  spełnienia.  W  odniesieniu  do  osób  uczestniczących  w  realizacji 

zamówienia  Zamawiający  w  rozdz.  IV  ust  8  b  SIWZ  określił,  że  będzie  wymagał  jako 

podmiotowego  środka  dowodowego  wykazu  osób  skierowanych  do  realizacji  zamówienia,  

w  szczególności  odpowiedzialnych  za  kierowanie  robotami  budowlanymi,  wraz  

z  informacjami  na  tema

t  ich  kwalifikacji,  wykształcenia,  doświadczenia  oraz  o  podstawie  

do  dysponowania  tymi  osobami.  Wszystkie  wymienione  informacje  powinny  być 

wyszczególnione  w  załączonym  do  SIWZ  wykazie.  Podkreślenia  wymaga  fakt,  że 

Zamawiającemu  zależało  aby  wyszczególnić  jedynie  osoby  do  kierowania  robotami 

budowlanymi. Zapis zamieszczony w rozdz. IV ust 8b nie odnosi się do opisanego warunku 

zamieszczonego w rozdz. III i nie zobowiązuje wykonawców do wykazania wszystkich osób 

skierowanych do realizacji zamówienia. 

Zamawi

ający  w  skierowanym  do  Odwołującego  wezwaniu  z  dnia  09.06.2021  r.,  

jak i w wezwaniu z dnia 16.06.2021 r. do dostarczenia podmiotowych środków dowodowych 

zamieścił  w  treści  pisma  taką  samą  treść jak  w  rozdz.  IV  ust  8b  SIWZ  z  której  nie  wynika 

jednoznacznie

,  że  wykonawcy  mają  obowiązek  zamieścić  w  wykazie  na  załączniku  nr  2  

do SIWZ również pracowników branży elektrycznej wymienionych w rozdz. IlI ust 1 pkt 2 c. 

Zdaniem Odwołującego Zamawiający ma obowiązek prowadzić postępowanie w taki sposób 

aby  wykonawcy 

przystępujący  do  postępowania  o  udzielenie  zamówienia  jednoznacznie 

rozumieli  intencje  Zamawiającego.  Szczególnie  dotyczy  to  kierowania  do  wykonawców 

wszelkiego  rodzaju  wezwań  do  składania  dokumentów  oraz  wezwań  do  uzupełnienia  


i  wyjaśnienia  tych  dokumentów  Potwierdza  to  także  orzecznictwo  Krajowej  Izby 

Odwoławczej    sygn.  akt  KIO  2628/13  z  27  listopada  2013  r.,  gdzie  Izba  stwierdza,  że 

zamawiający  ma  obowiązek  precyzyjnego  formułowania  wezwań,  poprzez  dokładne 

wskazanie  jakiego  dokumentu  oczekuje  od  wykona

wcy, tak aby nie było wątpliwości w jaki 

sposób należy wykonać wezwanie. 

W  prowadzonym  postępowaniu  w  stosunku  do  podejmowanych  czynności  w  sprawie 

dostarczenia  podmiotowych  środków  dowodowych  Zamawiający  swoimi  decyzjami 

wprowadził chaos informacyjny polegający na tym że: 

−  nieprecyzyjnie  określa  jakich  dokumentów  wymaga  jako  podmiotowe  środki 

dowodowe  w

  odniesieniu  do  osób  wskazanych do  realizacji  zamówienia  w  pismach  

z 09.06.2021 jak i z dnia 16.06.2021r. 

−  anuluje  wezwanie  z  dnia  16.06.2021  do  złożenia  podmiotowych  środków 

dowodowych,  ale  przyjmuje  do  oceny  dokumenty,  które  zostały  złożone  w  wyniku 

tego wezwania w dniu 18.06.2021 r. 

−  pismem  z  30.06.2021  r.  wzywa  do  złożenia  podmiotowych  środków  dowodowych 

które  nie  były  wymagane  w  kierowanych  do  Odwołującego  wezwaniach  oraz  żąda 

informacji 

przez  sporządzenie  wykazu,  o  pracownikach  z  uprawnieniami 

elektrycznymi  nie  określając  jednocześnie  jakiego  rodzaju  informacje  i  dokumenty 

należy  dostarczyć.  Jednocześnie  Odwołujący  wskazuje,  że  Zamawiający  w  treści 

SIWZ  (r

ozdz.  Il  ust  23)  wymagał  aby  jedynie  pracownicy  wykonujący  roboty 

murarskie  i  ciesielskie  zatrudnieni  byli  na  podstawie  stosunku  pracy  w  rozumieniu 

przepisów  ustawy  Kodeks  Pracy,  bez  względu  na  to  czy  są  to  pracownicy 

wykonawcy,  czy  też  podwykonawców.  Tak  więc  w  stosunku  do  pozostałych 

pracowników  forma  zatrudnienia  pozostaje  dowolna  i  zależy  od  stron  realizujących 

zamówienie. 

W  odniesieniu  do  sposobu  dysponowania  wymienionymi  w  wykazie  osobami  informacje 

należało  zamieścić  w  5  kolumnie  załącznika  nr  2  do  SIWZ.  W  kolumnie  5  Zamawiający 

wskazał dwie podstawy do dysponowania osobami wyszczególnionymi w wykazie. Pierwszy 

sposób  to  „dysponowanie  samodzielnie”  a  drugi  sposób  to  „osoba  zostanie  udostępniona 

przez inny podmiot”. Zgodnie z dyspozycją *należało niepotrzebne skreślić. 

W  przypadku  Odwołującego  w  związku  z  tym,  że  w  złożonej  ofercie  nie  powoływał  się  na 

udział podmiotów trzecich, a jednoznacznie wskazał na samodzielne wykonanie zamówienia 

to  pozostaje  tylko  możliwość  określona  przez  Zamawiającego  —  czyli  dysponowania 

samodzielnego.  Odwołujący  wskazuje,  że  w  kolumnie  5  wykazu  osób,  który  został 

dost

arczony  Zamawiającemu  w  dniu  18.06  2021  r.,  w  każdej  pozycji  wykazu  wpisał 

dodatkowo  słowo  „umowa”.  Użycie  określenia  umowa  jednoznacznie  potwierdza 

bezpośrednie  dysponowanie  wskazanymi  przez  Odwołującego  osobami  przez  nawiązanie 


stosunku pr

awnego. Jak wskazuje Uchwała Krajowej Izby Odwoławczej z 6 listopada 2019 r. 

sygn. akt: KIO/KD 66/19, bez znaczenia jest tutaj charakter prawny takiego stosunku, tj. czy 

mamy 

do czynienia z umową o pracę, umową przedwstępną, umową o świadczeniu usług, 

itd.  Ważne  jest  to,  że  Odwołujący  wskazał  jako  podstawę  do  dysponowania  osobami 

przewidzianymi  do  kierowania  robotami  na  podstawie  stosunku  prawnego  (umowa).  

W związku z powyższym Zamawiający nie miał prawa twierdzić, że Odwołujący nie wskazał 

podstawy do dysponowania osobami wyznaczonymi do kierowania robotami budowlanymi. 

Odwołujący  uzasadni  w  zakresie  ww.  punktu  2,  w  związku  z  brakiem  podstaw  

do  odrzucenia  oferty  Odwołującego,  nie  ma  również  podstaw  do  zatrzymania  wniesionego 

wadium.  Zgodnie  z  większościowym  orzecznictwem  Izby  oraz  sądów  powszechnych 

zatrzymanie  wadium  może  nastąpić  w  ściśle  określonych  sytuacjach.  Przepis  przywołany 

przez  Zamawiającego jako podstawa do  zatrzymania wadium służyć  ma przede  wszystkim 

zapobieganiu  zmowom  przetargowym, 

żadne  zachowanie  Odwołującego  nie  wskazuje,  że 

do takiej sytuacji doszło. 

Po  przeprowadzeniu  rozprawy 

z  udziałem  Stron  i  uczestnika  postępowania 

odwoławczego  na  podstawie  zebranego  materiału  w  sprawie  Krajowa  Izba 

Odwoławcza ustaliła i zważyła, co następuje: 

Izba  wskazuje,  że    postępowanie  o  udzielnie  zamówienia  publicznego  prowadzone 

jest na podstawie 

ustawy z dnia 11 września 2019 roku Prawo zamówień publicznych (Dz. U. 

z 2019 poz. 2019 ze zm. 

dalej: „ustawa” lub „Pzp”).  

Izba  ustaliła,  że  nie  została  wypełniona  żadna  z  przesłanek,  o  których  stanowi  

art.  528  nowej  ustawy 

skutkujących  odrzuceniem  odwołania.  Odwołanie  zostało  złożone  

do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  14  lipca  2021  roku  od  czynności  Zamawiającego,  

o  której  powiadomił  wykonawców  w  dniu  9  lipca  2021  roku  tj.  czynności  odrzucenia  oferty 

Odwołującego.  Kopia  odwołania  została  przekazana 

ustawowym 

terminie 

Zamawiającemu, co zostało potwierdzone przez Odwołującego na posiedzeniu oraz wynika 

z akt sprawy odwoławczej.  

Izba ustaliła, że na dzień wydania orzeczenia w tej sprawie Zamawiający nie dokonał wyboru 

oferty najkorzystniejszej.  

Skład  orzekający  Izby  rozpoznając  sprawę  uwzględnił  akta  sprawy  odwoławczej, 

które zgodnie z par. 8 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 roku 


w sprawie postępowania przy rozpoznawaniu odwołań przez Krajową Izbę Odwoławczą (Dz. 

U.  z  2020  r.  poz.  2453)  stanowią  odwołanie  wraz  z  załącznikami  oraz  dokumentacja 

postępowania  o  udzielenie  zamówienia  w  postaci  elektronicznej  lub  kopia  dokumentacji,  

o której mowa w § 7 ust. 2, a także inne pisma składane w sprawie oraz pisma kierowane 

przez Izbę lub Prezesa Izby w związku z wniesionym odwołaniem. 

Izba uwzględniła stanowiska prezentowane na rozprawie przez Strony postępowania 

odwoławczego oraz uczestnika postępowania odwoławczego. 

Izba uwzględniła stanowisko Zamawiającego zaprezentowane w piśmie procesowym z dnia 

6 września 2021 roku  „Odpowiedz na odwołanie” złożonym na posiedzeniu z udziałem stron 

i uczestnika postępowania odwoławczego.  

Izba  uwzględniła  również  stanowisko  uczestnika  postępowania  odwoławczego  wyrażone  

w piśmie z dnia 22 lipca 2021 roku „Pismo Przystępującego”. 

W zakresie  zarzutów odwołania: 

Izba po p

ierwsze stwierdziła, że zostały wypełnione łącznie przesłanki z art. 505 ust 

1 ustawy 

– Środki ochrony prawnej określone w niniejszym dziale przysługują wykonawcy, 

uczestnikowi  konkursu  oraz  innemu  podmiotowi,  jeżeli  ma  lub  miał  interes  w  uzyskaniu 

zamówienia  lub  nagrody  w  konkursie  oraz  poniósł  lub  może  ponieść  szkodę  w  wyniku 

naruszenia przez zamawiającego przepisów ustawy - to jest posiadania interesu w uzyskaniu 

danego  zamówienia  oraz  możliwości  poniesienia  szkody.  Odwołujący  uzasadnił,  że  złożył 

ofertę  najkorzystniejszą  w  ramach  oceny  w  kryteriach  stosowanych  przez  Zamawiającego. 

Zamawiający tej argumentacji nie kwestionował. 

Izba  w  tym  miejscu  odnosi  się  do  stanowiska  Zamawiającego  zawartego  w  piśmie 

procesowym  złożonym  na  posiedzeniu  z  udziałem  stron  i  uczestnika  postępowania 

odwoławczego.  Zamawiający  w  złożonym  piśmie,  Odpowiedź  na  odwołanie  z  dnia  

6 września 2021 roku podał, że „Odwołującemu się nie przysługują środki ochrony prawnej, 

o  których  mowa  w  art.  505  ust.  1  i  nast.  PZP”  stanowisko  to  uzasadnił  Zamawiający  tym,  

że  poza  bezzasadnością  podnoszonych  w  odwołaniu  zarzutów  „Odwołujący  wprowadził 

Zamawiającego  w  błąd  przy  przedstawieniu  informacji,  że  spełnia  warunki  udziału  

w postępowaniu, co wypełnia przesłanki wykluczenia, o których mowa w art. 109 ust. 1 pkt 8 

PZP”  

Izba wskazuje w tym miejscu, że zgodnie z informacją z dnia 9 lipca 2021 roku o „Informacja 

o  odrzuceniu  oferty”  podstawą  odrzucenia  oferty  wskazaną  przez  Zamawiającego  jest  


art.  226  ust.  1  pkt  2  lit.  c  ustawy  z  1  1  września  2019  r.  —  Prawo  zamówień  publicznych 

(Dz.U.  z  2019  r.  poz.  2019  ze  zm.) 

z  tym  uzasadnieniem,  że  „W  wyznaczonym  terminie 

Wykonawca  złożył  dokumenty.  Nie  złożono  jednak  uzupełnionego  pierwotnego  „Wykazu 

osób”,  w  którym  brakowało  informacji  o  podstawie  dysponowania  osobami  skierowanymi  

do realizacji zamówienia publicznego. W załączonym dodatkowym „Wykazie osób” wpisane 

zostały  jednie  osoby,  o  których  uzupełnieniu  mowa  była  w  wezwaniu  z  dnia  60.06.2021  r.  

w  załączonym  wykazie  Wykonawca  również  nie  podał  informacji  o  podstawie 

dysponowania.” 

Izba  podkreśla,  że  legitymacja  do  wniesienia  odwołania  warunkowana  jest  koniecznością 

poszukiwania  ochrony  prawnej  przed  nieuzasadnionym  pozbawieniem  udziału  

w  postępowaniu  o  udzielenie  zamówienia  publicznego  i  uzyskania  takiego  zamówienia. 

Odwołanie  stanowi  środek  ochrony  prawnej  skierowany  na  zmianę  sytuacji  wykonawcy  

w  postępowaniu.    Podniesienie  przez  Zamawiającego  w  piśmie  procesowym  argumentacji 

nakierowanej  na  istniejące  w  jego  ocenie,  a  w  żaden  sposób  nieujawnione  podstawy 

faktyczne i prawne wykluczenia wykonawcy 

w czynności Zamawiającego z dnia 9 lipca 2021 

roku  m

ające  stanowić  uzasadnienie,  że  Odwołujący  nie  posiada  interesu  we  wniesieniu 

odwołania  wskazuje  na  brak  zrozumienia  po  stronie  Zamawiającego  mechanizmów  ustawy 

Prawo zamówień publicznych.  

Obecnie Odwołujący kwestionuje w odwołaniu podstawy odrzucenia jego oferty jakie zostały 

ujawnione  przez  Zamawiającego  w  piśmie  z  dnia  9  lipca  2021  roku.  W  zupełności 

niezrozumiałe  jest  podnoszenie  przez  Zamawiającego  argumentacji  jaka  zasadza  się  

na  ocenie  zupełnie  innych  dokumentów  złożonych  w  postępowaniu,  a  których  to  oceny 

Zamawiający  nie  dokonał  wcześniej  bądź  jej  nie  upublicznił/  ujawnił.  Skoro  Zamawiający 

przywoływanych  przyczyn  nie  podał  w  piśmie  z  dnia  9  lipca  2021  roku,  to  na  tym  etapie 

postępowania  o  udzielnie  zamówienia  publicznego  nie  są  one  znane  wykonawcy.  

To  oznacza,  że  na  moment  składania  odwołania  wykonawca  nie  miał  wiedzy  o  takich 

okolicznościach,  a  Zamawiający  w  żaden  sposób  nie  dał  wyrazu  temu,  że  zachodzą 

jakiekolwiek  inne,  poza  podanymi  w  piśmie  z  dnia  9  lipca  2021  roku  podstawy  odrzucenia 

oferty  Odwołującego.  Tym  samym,  na  podstawie  dokumentacji  postępowania  o  udzielnie 

zamówienia  publicznego  po  prostu  okoliczności,  o  których  pisze  Zamawiający  w  pisemnie 

procesowym nie istnieją jako faktycznie czynności podjęte przez Zamawiającego. Czynność 

wykluc

zenia  wykonawcy  z  postępowania  na  podstawach  jakie  podnosi  Zamawiający  musi 

zostać  ujawniona  wykonawcy,  któremu  przysługuje  od  takiej  czynności  środek  ochrony 

prawnej. 

Dokonanie  przez Zmawiającego  czynności  i  podanie  wykonawcy  informacji  o  tych 

działaniach  stanowi  wypełnienie  zasady  przejrzystości  w  postępowaniu  o  udzielenie 

zamówienia publicznego.  


Izba  dokonuje  oceny  poprawności  dokonanych  czynności  przez  Zamawiającego,  

ale  czynności  jakie  zostały  ujawnione  wykonawcy  zgodnie  z  ustawą  w  określonym  czasie  

i  w  określony  sposób.  Przedstawiana  argumentacja  Zamawiającego  nie  stanowi  nawet 

czynności  Zamawiającego  stwierdzającej  zsinienie  przesłanek  wykluczenia,  a  jedynie 

uzasadnienie dla oceny przesłanek wniesionego 14 lipca br. odwołania w kontekście interesu 

i  szkody.  Czynności  Zamawiającego,  o  ile  zostaną  dokonane  w  postępowaniu  –  

bo  nie  za

stępuje  dokonania  tej  czynności  złożone  pismo  procesowe  –  otworzą  drogę  

do  złożenia  odwołania  w  tym  zakresie.  Tym  samym  nie  mogą  one  stanowić  uzasadnienia  

dla  braku  interesu  czy  szkody  po  stronie  Odwołującego  na  tym  etapie  postępowania  

o udzielnie zamówienia, bowiem tych czynności w postępowaniu w ogóle nie ma, a do tego 

żaden  sposób  nie  stanowią  one  elementów  oceny  w  zakresie  badania  interesu  i  szkody 

wykonawcy z art. 505 ust. 1 ustawy. Izba podkreśla, że w tym zakresie aktualne pozostaje 

orzecznictwo  wypracowane  na  podstawie  art.  179  ust.  1  ustawy  Prawo  zamówień 

publiczn

ych z 2004 roku, bowiem treść przepisu art. 505 ust. 1 ustawy z powołanym wyżej 

przepisem, 

a obowiązującym do dnia 31 stycznia 2020 roku w zakresie przesłanek pozostaje 

jednakowa.  

Wymaga również wskazania w tym miejscu, że choć argumentacja Zamawiającego z pisma 

procesowego chybiona jest w zakresie podnoszonych przesłanek oceny posiadania interesu 

i  szkody  po  stronie  Odwołującego  w  tym  postępowaniu  odwoławczym,  to  równocześnie 

referuje  do  stanu  prawnego  w  zakresie  podstaw  wykluczenia,  który  nawet  w  poprzednim 

stan

ie prawnym  nie  obowiązywał  już  od  roku  2016 tj.  do  art.  24  ust.  2  pkt  3  ustawy  Prawo 

zamówień publicznych. Ustawodawca ustawą z dnia 22 czerwca 2016 roku o zmianie ustawy 

–  Prawo  zamówień  publicznych  oraz  niektórych  innych  ustaw  (Dz.  U.  z  2016  pozy.  1020) 

dokonał  daleko  idących  zmian  i  wskazany  przepis  wykreślił  wprowadzając  inne  regulacje,  

co  było  efektem  implementacji  dyrektyw  UE  z  roku  2014,  tj.  Dyrektywy  Parlamentu 

Europejskiego i Rady 2014/24/UE z dnia 26 lutego 2014 r. w 

sprawie zamówień publicznych, 

uchylającej  dyrektywę  2004/18/WE  oraz  Dyrektywy  Parlamentu  Europejskiego  i  Rady 

2014/25/UE  z  dnia  26  lutego  2014  r.  w 

sprawie  udzielania  zamówień  przez  podmioty 

działające  w  sektorach  gospodarki  wodnej,  energetyki,  transportu  i  usług  pocztowych, 

u

chylającej dyrektywę 2004/17/WE.  

Izba  dokonuje  oceny  spełnianie  przez  Odwołującego  przesłanek  z  art.  505  ust.  1  ustawy  

na  dzień  wniesienia  środka  ochrony  prawnej,  wymaga  także  podkreślenia,  że  badanie 

przesłanek interesu w uzyskaniu zamówienia oraz poniesienia bądź możliwości poniesienia 

szkody  przez  wykonawcę  należy  do  materialnoprawnych  przesłanek  postępowania 

odwoławczego.  Izba  dostrzegła  podnoszenie  przez  Odwołującego  „interesu  prawnego” 

jednakże  to  obowiązkiem  Izby  jest  ocena  podniesieniowej  argumentacji  i  prawidłowa 


subsumcja  stanu  faktycznego  pod  przepis  prawny.  Posłużenie  się  Odwołującego 

określeniem „interes prawnym” stanowi zaszłość, która w roku 2009 została zmieniona przez 

prawodawcę  i  nowelizacją  ustawy  Prawo  zamówień  publicznych  z  2004  roku  zmieniona  

na  przesłankę  „interesu”,  co  pozwoliło  wykonawcy  na  wykazywanie  interesu  faktycznego  

nie mni

ej z uwzględnieniem szkody jaką poniósł albo może ponieść.  

Izba ustaliła stan faktyczny: 

Na podstawie art. 552 ust. 1 ustawy z 2019 

Izba  wydając wyrok bierze za podstawę 

stan rzeczy ustalony w toku postępowania odwoławczego.  

Pismem z dnia 9 czerwca 2021 roku Zamawiający wezwał Odwołującego: 

Zamawiający Muzeum Gdańska, 80-831 Gdańsk ul. Długa 46/47, działając na podstawie art. 

274 ust. 1 ustawy z 1

1 września 2019 r. — Prawo zamówień publicznych (Dz.U. poz. 2019 

ze  zm.),  wzywa  do  złożenia  aktualnych  na  dzień  złożenia,  następujących  podmiotowych 

środków dowodowych: 

I  .  wykazu  robót  budowlanych  wykonanych  nie  wcześniej  niż  w  okresie  ostatnich  5  lat,  a 

jeżeli okres prowadzenia jest krótszy — w tym okresie wraz z podaniem robót budowalnych z 

podaniem ich rodzaju, wartości, daty i miejsca wykonania oraz podmiotów, na rzecz których 

roboty te zostały wykonane z załączeniem dowodów, określających, czy te roboty budowlane 

zostały wykonane należycie, przy czym dowodami, o których mowa są referencje bądź inne 

dokumenty,  sporządzone  przez  podmiot,  na  rzecz  którego  roboty  budowlane  zostały 

wykonane, a jeżeli wykonawca z przyczyn niezależnych od niego nie jest w stanie uzyskach 

tych dokumentów — inne odpowiednie dokumenty — wg załączonego wzoru — załącznik nr 

1 do SWZ; 

wykazu osób, skierowanych przez wykonawcę do realizacji zamówienia publicznego, 

w  szczególności  odpowiedzialnych  za  kierowanie  robotami  budowlanymi,  wraz  z 

informacjami  na  temat  ich  kwalifikacji  zawodowych,  uprawnień,  doświadczenia  i 

wykształcenia niezbędnych wykonania zamówienia publicznego oraz informacją o podstawie 

do dysponowania tymi osobami - wg wzoru - 

załącznik nr 2 do SWZ; 

zaświadczenia  właściwego  naczelnika  urzędu  skarbowego  potwierdzającego,  że 

wykonawca  nie  zalega  z  opłacaniem  podatków  i  opłat,  w  zakresie  art.  109  ust.  1  pkt  1 

ustawy, wystawionego nie wcześniej niż 3 miesiące przed jego złożeniem, a 

w  przypadku  zalegania  z  opłacaniem  podatków  lub  opłat  wraz  z  zaświadczeniem 

zamawiający żąda złożenia dokumentów potwierdzających, że odpowiednio przed upływem 


terminu składania ofert wykonawca dokonał płatności należnych podatków lub opłat wraz z 

odsetkami lub grzywnami lub zawarł wiążące porozumienie w sprawie spłat tych należności; 

zaświadczenia  lub  innego  dokumentu  właściwej  jednostki  terenowej  jednostki 

organizacyjnej  Zakładu  Ubezpieczeń  Społecznych  lub  właściwej  placówki  terenowej  Kasy 

Rolniczego  Ubezpieczenia  Społecznego  potwierdzającego,  że  wykonawca  nie  zalega  z 

opłacaniem składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne, w zakresie art. 109 ust. 1 pkt 1 

ustawy,  wystawionego  nie  wcześniej  niż  3  miesiące  przed  jego  złożeniem,  a  w  przypadku 

zalegania  z  opłacaniem  składek  na  ubezpieczenie  społeczne  lub  zdrowotne  wraz  z 

zaświadczeniem  albo  innym  dokumentem  zamawiający  żąda  złożenia  dokumentów 

potwierdzających,  że  odpowiednio  przed  upływem  terminu  składania  ofert  wykonawca 

dokonał płatności należnych podatków lub opłat wraz z odsetkami lub grzywnami lub zawarł 

wiążące porozumienie w sprawie spłat tych należności; 

odpisu  lub  informacji  z  Krajowego  Rejestru  Sądowego  lub  z  Centralnej  Ewidencji  i 

Informacji  o  Działalności  Gospodarczej,  w  zakresie  art.  109  ust.  1  pkt  4  ustawy, 

sporządzonych  nie  wcześniej  niż  3  miesiące  przed  jej  złożeniem,    jeżeli  odrębne  przepisy 

wymagają wpisu do rejestru lub ewidencji. 

Podmiotowe  środki  dowodowe  należy  złożyć  w  terminie  do  dnia  15.06.2021  r.  do  godz. 

12:00,  w  formie  elektronicznej  (tj.  przy  użyciu  podpisu  kwalifikowanego)  lub  w  postaci 

elektronicznej opatrzonej podpisem zaufanym lub podpisem osobistym. 

Wykonawca  nie  jest  zobowiązany  do  złożenia  podmiotowych  środków  dowodowych,  które 

zamawiający posiada, jeżeli wykonawca wskaże te środki oraz potwierdzi ich prawidłowość i 

aktualność. 

Odwołujący pismem z dnia 14 czerwca 2021 roku zwrócił się do Zamawiającego: 

Dotyczy:    wezwania  do  złożenia  podmiotowych  środków  dowodowych  w  postępowaniu  

o sygn. NZP.26.5.2021(ZP-TP/04). 

W nawiązaniu do Państwa pisma z 09 czerwca br. w sprawie dostarczenia w wyznaczonym 

do  dnia  15.06.2021  terminie  podmiotowych  środków  dowodowych  wyszczególnionych  

w  treści  pisma,  uprzejmie  prosimy  o  wydłużenie  wyznaczonego  terminu  do  18.06.2021  r.,  

do godz. 1200. 

Niniejszy  wniosek  uzasadniamy  t

ym,  że  komplet  wymaganych  przez  Państwa  dokumentów 

otrzymamy od urzędników dopiero 18 czerwca. 

W dniu 16 czerwca 2021 roku Zamawiający skierował do Odwołującego pismo: 

Zamawiający Muzeum Gdańska, 80-831 Gdańsk ul. Długa 46/47, w związku z nie złożeniem 

w  wyznaczonym  terminie  podmiotowych  środków  dowodowych,  działając  na  podstawie  art. 

128 ust.  1 ustawy  z  11 września 2019  r.  —  Prawo zamówień  publicznych  (Dz.U.  z  2019 r. 


p

oz.  2019  ze  zm.),  dodatkowo  wzywa  do  złożenia  aktualnych  na  dzień  złożenia, 

następujących podmiotowych środków dowodowych: 

wykazu robót budowlanych wykonanych nie wcześniej niż w okresie ostatnich 5 lat, a 

jeżeli okres prowadzenia jest krótszy — w tym okresie wraz z podaniem robót budowalnych z 

podaniem ich rodzaju, wartości, daty i miejsca wykonania oraz podmiotów, na rzecz których 

roboty te zostały wykonane z załączeniem dowodów, określających, czy te roboty budowlane 

zostały wykonane należycie, przy czym dowodami, o których mowa są referencje bądź inne 

dokumenty,  sporządzone  przez  podmiot,  na  rzecz  którego  roboty  budowlane  zostały 

wykonane, a jeżeli wykonawca z przyczyn niezależnych od niego nie jest w stanie uzyskach 

tych dokumentów — inne odpowiednie dokumenty — wg załączonego wzoru — załącznik nr 

1 do SWZ; 

wykazu osób, skierowanych przez wykonawcę do realizacji zamówienia publicznego, 

w  szczególności  odpowiedzialnych  za  kierowanie  robotami  budowlanymi,  wraz  z 

informacjami  na  temat  ich  kwalifikacji 

zawodowych,  uprawnień,  doświadczenia  i 

wykształcenia niezbędnych wykonania zamówienia publicznego oraz informacją o podstawie 

do dysponowania tymi osobami - wg wzoru - 

załącznik nr 2 do SWZ; 

zaświadczenia  właściwego  naczelnika  urzędu  skarbowego  potwierdzającego,  że 

wykonawca  nie  zalega  z  opłacaniem  podatków  i  opłat,  w  zakresie  art.  109  ust.  1  pkt  1 

ustawy,  wystawionego  nie  wcześniej  niż  3  miesiące  przed  jego  złożeniem,  a  w  przypadku 

zalegania  z  opłacaniem  podatków  lub  opłat  wraz  z  zaświadczeniem  zamawiający  żąda 

złożenia  dokumentów  potwierdzających,  że  odpowiednio  przed  upływem  terminu  składania 

ofert  wykonawca  dokonał  płatności  należnych  podatków  lub  opłat  wraz  z  odsetkami  lub 

grzywnami lub zawarł wiążące porozumienie w sprawie spłat tych należności; 

zaświadczenia  lub  innego  dokumentu  właściwej  jednostki  terenowej  jednostki 

organizacyjnej  Zakładu  Ubezpieczeń  Społecznych  lub  właściwej  placówki  terenowej  Kasy 

Rolniczego  Ubezpieczenia  Społecznego  potwierdzającego,  że  wykonawca  nie  zalega  z 

opłacaniem składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne, w zakresie art. 109 ust. 1 pkt 1 

ustawy,  wystawionego  nie  wcześniej  niż  3  miesiące  przed  jego  złożeniem,  a  w  przypadku 

zalegania  z  opłacaniem  składek  na  ubezpieczenie  społeczne  lub  zdrowotne  wraz  z 

zaświadczeniem  albo  innym  dokumentem  zamawiający  żąda  złożenia  dokumentów 

pomierzających, że odpowiednio przed upływem terminu składania ofert wykonawca dokonał 

płatności należnych podatków lub opłat wraz z odsetkami lub grzywnami lub zawarł wiążące 

porozumienie w spra

wie spłat tych należności; 

5.  odpisu  lub  informacji  z  Krajowego  Rejestru  Sądowego  lub  z  Centralnej  Ewidencji  i 

Informacji  o  Działalności  Gospodarczej,  w  zakresie  art.  109  ust.  1  pkt  4  ustawy, 

sporządzonych  nie  wcześniej  niž  3  miesiące  przed  jej  złożeniem,  jeżeli  odrębne  przepisy 

wymagają wpisu do rejestru lub ewidencji. 


Podmiotowe  środki  dowodowe  należy  złożyć  w  terminie  do  dnia  21.06.2021  r.  do  godz. 

11:00,  w  formie  elektronicznej  (tj.  przy  użyciu  podpisu  kwalifikowanego)  lub  w  postaci 

elektronicznej opatrzonej podpisem zaufanym lub podpisem osobistym. 

Jeżeli wykonawca nie złoży w wyznaczonym terminie wymaganych dokumentów lub złożone 

podmiotowe  środki  dowodowe  będą  niekompletne  oferta  podlega  odrzuceniu  na  podstawie 

art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. c Pzp. 

Wykona

wca  nie  jest  zobowiązany  do  złożenia  podmiotowych  środków  dowodowych,  które 

zamawiający posiada, jeżeli wykonawca wskaże te środki oraz potwierdzi ich prawidłowość i 

aktualność. 

W dniu 18 czerwca 2021 roku Odwołujący złożył dokumenty, w tym „Wykaz Osób”.  

W  dniu  30  czerwca  2021  roku  Zamawiający  wezwał  Odwołującego  do  uzupełnienia 

podmiotowych środków dowodowych: 

Zamawiający,  Muzeum  Gdańska,  80-831  Gdańsk  ul.  Długa  46/47,  anuluje  dodatkowe 

wezwanie do złożenia podmiotowych środków dowodowych z dnia 16.06.2021 r. 

Uzasadnienie: 

Zamawiający,  pismem  z  dnia  09.06.2021  r.  wezwał  wykonawcę  do  złożenia  podmiotowych 

środków  dowodowych,  wyznaczając  termin  na  ich  złożenie  do  dnia  15.06.2021  r.  do  godz. 

12:00.  Wykonawca  w  dniu  14.06.2021  r.  złożył  poprzez  platformę  zakupową  wniosek  o 

przedłużenie terminu na złożenie podmiotowych środków dowodowych do dnia 18.06.2021 r. 

do godz. 12:00. Ze względu na błąd techniczny, Zamawiający otrzymał wniosek Wykonawcy 

po  wyznaczonym  terminie  na  złożenie  podmiotowych  środków  dowodowych,  w  związku  z 

powyższym  zobowiązany  był  zgodnie  z  art.  128  ust.  1  wezwać  dodatkowo  do  złożenia 

podmiotowych  środków  dowodowych,  wyznaczając  termin  do  dnia.21.06.2021  r.  do  godz. 

Wykonawca złożył podmiotowe środki dowodowe w dniu 18.06.2021 r. o godz. 22:00. 

Złożone podmiotowe środki dowodowe są niekompletne oraz zawierają następujące błędy: 

w  wykazie  osób  skierowanych  do  realizacji  zamówienia  brakuje  informacji  o 

podstawie dysponowania; 

w wykazie osób brak osób, o których mowa w Rozdziale III ust. 2c, tj.. 

Co  najmniej  dwie  osoby  w  trakcie  wykonywania  prac  na  budowie,  które  posiadają 

zaświadczenie  odpowiedniego  Komendanta  Wojewódzkiego  Policji,  że  zostały  wpisane  na 

listę kwalifikowanych pracowników zabezpieczenia technicznego; 

Co  najmniej  dwie 

osoby  w  trakcie  prowadzenie  prac  na  budowie,  które  posiadają 

świadectwo  kwalifikacyjne  Grupy  1  w  tym  jedna  na  stanowisku  eksploatacji  i  jedna  

na  stanowisku  dozoru  („E”  i  „D”)  z  uwzględnieniem  zakresu  kontrolno  —  pomiarowego.  -  


w  referencjach  wystawionyc

h przez firmę M-Invest sp. z o.o. z siedzibą w Kiełpinie przy ul. 

Osiedlowej 5 widnieje data 31.06.2021 r. 

Zamawiający, działając na podstawie art. 128 ust. 1 ustawy z 11 września 2019 r. — Prawo 

zamówień  publicznych  (Dz.U.  z  2019  r.  poz.  2019  ze  zm.),  dodatkowo  wzywa  do  złożenia 

niekompletnych oraz zawierających błędy dokumentów. 

Poprawione  oraz  uzupełnione  podmiotowe  środki  dowodowe  należy  złożyć  w  terminie  do 

dnia  05.07.2021  r.  do  godz.  11:00,  w  formie  elektronicznej  (tj.  przy  użyciu  podpisu 

kwalifikowanego)  lub w postaci elektronicznej opatrzonej podpisem zaufanym  lub podpisem 

osobistym. 

Jeżeli wykonawca nie złoży w wyznaczonym terminie wymaganych dokumentów lub złożone 

podmiotowe  środki  dowodowe  nadal  będą  niekompletne  oferta  podlega  odrzuceniu  na 

podstawie art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. c Pzp. 

Wykonawca  nie  jest  zobowiązany  do  złożenia  podmiotowych  środków  dowodowych,  które 

zamawiający posiada, jeżeli wykonawca wskaże te środki oraz potwierdzi ich prawidłowość i 

aktualność. 

Odwołujący za pismem z dnia 2 lipca 2021 roku o treści: 

Dotyczy:  postępowania  na  kompleksową  przebudowę  i  adaptację  budynku  koszar 

napoleońskich … 

W odpowiedzi na Państwa wezwanie do uzupełnienia podmiotowych środków dowodowych 

uprzejmie informuje, że do niniejszego pisma załączam dokumenty o których mowa w treści 

pisma z dnia 30.06.2021 r. wraz z uzupełnionym wykazem osób skierowanych do realizacji 

zamówienia na załączniku do SIWZ. 

Jednocześnie  informuję,  że  data  wystawienia  referencji  przez  firmę  M-Invest  z  Kiełpina 

została wpisana omyłkowo, w związku z czym załączam referencje wystawione z rzeczywistą 

datą . 

Złożył dokumenty, w tym między innymi Wykaz osób.  

Pismem  z  dnia  9  lipca  2021  roku  Zamawiający  powiadomił  Odwołującego  

o odrzuceniu oferty: 

Zamawiający,  Muzeum  Gdańska,  80-831  Gdańsk  ul.  Długa  46/47,  informuje,  że  złożona 

przez Państwa oferta podlega odrzuceniu na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. c ustawy z 1 

1 września 2019 r. — Prawo zamówień publicznych (Dz.U. z 2019 r. poz. 2019 ze zm.). 

Uzasadnienie faktyczne: 

Zamawiający  pismem  z  dnia  09.06.2021  r.  wezwał  Wykonawcę  do  złożenia  podmiotowych 

środków dowodowych określonych w SWZ. Wezwanie dotyczyło między innymi wykazu osób 

skierowanych  do  realizacji  zamówienia  publicznego,  w  szczególności  odpowiedzialnych  


za  kierowanie  robotami  budowlanymi,  wraz  z  informacjami  na  temat  ich  kwalifikacji 

zawodowych,  uprawnień,  doświadczenia  i  wykształcenia  niezbędnych  wykonania 

zamówienia  publicznego  oraz  informacją  o  podstawie  do  dysponowania  tymi  osobami.  

W  złożonym  „Wykazie  osób”  brakowało  informacji  o  podstawie  dysponowania  oraz  

nie wyszczególniono osób, o których mowa w Rozdziale III ust. 2c SWZ, tj.: 

• 

Co  najmniej  dwie  osoby  w  trakcie  wykonywania  prac  na  budowie,  które  posiadają 

zaświadczenie  odpowiedniego  Komendanta  Wojewódzkiego  Policji,  że  zostały  wpisane  

na listę kwalifikowanych pracowników zabezpieczenia technicznego; 

• 

Co  najmniej  dwie  osoby  w  trakcie  prowadzenie  prac  na  budowie,  które  posiadają 

świadectwo  kwalifikacyjne  Grupy  1  w  tym  jedna  na  stanowisku  eksploatacji  i  jedna  

na s

tanowisku dozoru („E” i „D”) z uwzględnieniem zakresu kontrolno — pomiarowego. 

W związku z zaistniałą sytuacją Zamawiający pismem z dnia 30.06.2021 r. na podstawie 128 

ust.  1  ustawy  PZP  wezwał  Wykonawcę  do  złożenia  poprawionych  oraz  uzupełnionych 

środków  dowodowych,  wyznaczając  termin  na  ich  złożenie  do  dnia  05.07.2021  r.  do  godz. 

11:00    Informując  jednocześnie,  że  jeżeli  wykonawca  nie  złoży  w  wyznaczonym  terminie 

wymaganych

dokumentów  lub  złożone  podmiotowe  środki  dowodowe  nadal  będą 

niekompletne oferta podlega odrzuceniu na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. c Pzp. 

W wyznaczonym terminie Wykonawca złożył dokumenty. Nie złożono jednak uzupełnionego 

pierwotnego  „Wykazu  osób”,  w  którym  brakowało  informacji  o  podstawie  dysponowania 

osobami  skierowanymi  do  r

ealizacji  zamówienia  publicznego.  W  załączonym  dodatkowym 

„Wykazie  osób”  wpisane  zostały  jednie  osoby,  o  których  uzupełnieniu  mowa  była  w 

wezwaniu  z  dnia  60.06.2021  r.  w  załączonym  wykazie  Wykonawca  również  nie  podał 

informacji o podstawie dysponowania. 

Ma

jąc na uwadze powyższe odrzucenie Państwa oferty jest zasadne. 

Jednocześnie  Zamawiający  informuje,  że  zgodnie  z  art.  98  ust.  6  pkt.  1  ustawy  z  dnia  1  1 

września  2019  r.  (Dz.  U  z  2019  r.  poz.  2019  ze  zm.)  zatrzymuje wadium  wniesione w  ww. 

postepowaniu. 

Iz

ba zważyła: 

W zakresie zarzutu naruszenia art. 16 pkt 1  i 2,  art. 128 ust 1, art. 98 ust 6 pkt. 1 

oraz  art.  226  ust  1  pkt.  2  lit.  c,  art.  274  ust  1  ustawy 

czynnością  Zamawiającego  z  dnia  

9 lipca 2021 roku polegającej na odrzuceniu oferty Odwołującego na podstawie art. 226 ust 1 

pkt.  2  lit.  c  ustawy  z  dnia  11  września  2019  roku  Prawo  zamówień  publicznych  (Dz.  U.  


z 2019 roku poz. 2019 ze zmianami; dalej „ustawa”) oraz zatrzymaniu wniesionego wadium 

na podstawie art. 98 ust 6 pkt 1 ustawy 

– Izba zarzut uznała za zasadny.  

Na  wstępie  Izba  wskazuję,  zgodnie  z  art.  559  ust.  2  ustawy  podstawy  prawne  oraz 

przytacza przepisy prawa: 

Zgodnie  z  art.  16  ustawy 

Zamawiający  przygotowuje  i  przeprowadza  postępowanie  o 

udzielenie zamówienia w sposób:  

1) zapewniający zachowanie uczciwej konkurencji oraz równe traktowanie wykonawców;  

2) przejrzysty;  

3) proporcjonalny. 

-  art.  98  ust.  6  pkt  1  ustawy  - 

Zamawiający  zatrzymuje  wadium  wraz  z  odsetkami,  

a w przypadku wadium wniesionego w formie gwarancji lub poręczenia, o których mowa w 

art.  97  ust.  7  pkt  2

–4,  występuje  odpowiednio  do  gwaranta  lub  poręczyciela  z  żądaniem 

zapłaty wadium, jeżeli: 

1) wykonawca w odpowiedzi na wezwanie, o którym mowa w art. 107 ust. 2 lub art. 128 ust. 

1,  z  przyczyn  leżących  po  jego  stronie,  nie  złożył  podmiotowych  środków  dowodowych  lub 

przed

miotowych środków dowodowych potwierdzających okoliczności, o których mowa w art. 

57 lub art. 106 ust. 1, oświadczenia, o którym mowa w art. 125 ust. 1, innych dokumentów 

lub oświadczeń lub nie wyraził zgody na poprawienie omyłki, o której mowa w art. 223 ust. 2 

pkt  3,  co  spo

wodowało  brak  możliwości  wybrania  oferty  złożonej  przez  wykonawcę  jako 

najkorzystniejszej; 

-  art.  128  ust.  1  ustawy  - 

Jeżeli wykonawca nie złożył oświadczenia, o którym mowa w art. 

125  u

st.  1,  podmiotowych  środków  dowodowych,  innych  dokumentów  lub  oświadczeń 

składanych  

w  postępowaniu  lub  są  one  niekompletne  lub  zawierają  błędy,  zamawiający  wzywa 

wykonawcę  odpowiednio  do  ich  złożenia,  poprawienia  lub  uzupełnienia  w  wyznaczonym 

terminie, c

hyba że: 

1)  wniosek  o  dopuszczenie  do  udziału  w  postępowaniu  albo  oferta  wykonawcy  podlegają 

odrzuceniu bez względu na ich złożenie, uzupełnienie lub poprawienie lub 

2) zachodzą przesłanki unieważnienia postępowania. 

- art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. c ustawy - 

Art. 226. 1. Zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli: (…) 

2) została złożona przez wykonawcę: (…) 

c) który nie złożył w przewidzianym terminie oświadczenia, o którym mowa w art. 125 ust. 1, 

lub  podmiotowego  środka  dowodowego,  potwierdzających  brak  podstaw  wykluczenia  lub 


spełnianie  warunków  udziału  w  postępowaniu,  przedmiotowego  środka  dowodowego,  lub 

innych dokumentów lub oświadczeń; 

-  art.  274  ust.  1  ustawy  - 

Zamawiający  wzywa  wykonawcę,  którego  oferta została najwyżej 

oceniona,  do  złożenia  w  wyznaczonym  terminie,  nie  krótszym  niż  5  dni  od  dnia  wezwania, 

podmiotowych  środków  dowodowych,  jeżeli  wymagał  ich  złożenia  w  ogłoszeniu  o 

zamówieniu  lub  dokumentach  zamówienia,  aktualnych  na  dzień  złożenia  podmiotowych 

środków dowodowych. 

Zgodnie z regulacją art. 266 ustawy do przygotowania i prowadzenia przez zamawiających 

publicznych  postępowania  o  udzielenie  zamówienia  klasycznego  o  wartości  mniejszej  niż 

progi unijne stosuje się przepisy działu II, z wyjątkiem przepisów art. 83, art. 86, art. 87 ust. 

3, art. 88

–90, art. 97 ust. 2, art. 124, art. 125 ust. 2 i 6, art. 126, art. 127 ust. 1, art. 129, art. 

130,  art.  132

–188,  art.  220,  art.  227  ust.  1,  art.  257,  art.  264  i  art.  265,  chyba  że  przepisy 

niniejszego działu stanowią inaczej. 

rozpoznaniu 

przedmiotowego 

zar

zutu  odwołania  podniesionego  przez 

Odwołującego  kluczowe  znaczenie  mają  czynności  Zamawiającego  podejmowane  

w  tym  postępowaniu  o  udzielnie  zamówienia  publicznego  jakie  ustaliła  Izba  w  stanie 

faktycznym tej sprawy.  

Zamawiający  odrzucił  ofertę  Odwołującego  z  postępowania,  podając  w  uzasadnieniu 

faktycznym  czynności  z  dnia  9  lipca  2021  roku,  że  Nie  złożono  jednak  uzupełnionego 

pierwotnego  „Wykazu  osób”,  w  którym  brakowało  informacji  o  podstawie  dysponowania 

osobami  skierowanymi  do  realizacji  zamówienia  publicznego.  W  załączonym  dodatkowym 

„Wykazie  osób”  wpisane  zostały  jednie  osoby,  o  których  uzupełnieniu  mowa  była  

w  wezwaniu  z  dnia  60.06.2021  r.  w  załączonym  wykazie  Wykonawca  również  nie  podał 

informacji o podstawie dysponowania. 

Izba  dostrzegła  w  tym  stanowisku  Zamawiającego  szereg  niespójności  wynikających  

prowadzenia  przedmiotowej  procedury  o  udzielnie  zamówienia  publicznego,  do  tego  

w  żaden  sposób  nieznanych  obowiązującej  ustawie  i  naruszających  zasady  Prawa 

zamówień publicznych. 

Po  pierwsze,  nie  sp

osób  ustalić  na  podstawie  tak  przedstawionego  stanowiska 

Zamawiającego  co  też  w  zasadzie  stanowiło  podstawę  faktyczną  odrzucenia  oferty 

Odwołującego.  Izba  wskazuje,  że  Zamawiający  odnosi  się  w  swojej  argumentacji  

do 

pierwotnego  Wykazu  osób.  Przy  czym,  w  postępowaniu  tym  Odwołujący  złożył 


dwukrotnie 

„Wykaz osób”, tj. w odpowiedzi na wezwanie z dnia 16 czerwca oraz wezwanie  

z  dnia  30  czerwca  br.  tj.  Odwołujący  złożył  dwa  dokumenty  „Wykaz  osób”.  Tym  samy 

niewątpliwie  za  „pierwotnie”  uzupełniony  „Wykaz  osób”  należy  traktować  ten  złożony  przez 

Odwołującego  w  dniu  18  czerwca  2021  roku.  Izba  podkreśla  w  tym  miejscu,  że  złożone 

dokumenty  w  dniu  18  czerwca  2021  roku  nie  mogą  być  traktowane  inaczej  niż  jako 

odpowiedź na wezwanie z dnia 16 czerwca 2021 roku, bowiem Zamawiający nie przedłużył 

terminu  na  złożenie  dokumentów  określonego  w  wezwaniu  z  dnia  9  czerwca  2021  roku,  

o co wnioskował Odwołujący, a skierował w dniu 16 czerwca 2021 roku wezwanie w trybie 

art.  128  ust.  1  ustawy. 

Zamawiający  nie  przedłużył  terminu  na  złożenie  podmiotowych 

środków  dowodowych  określonego  w  piśmie  z  dnia  9  czerwca  2021  roku  wyznaczonego  

na dzień 15 czerwca 2021 roku jak również nie udzielił Zamawiający w tym zakresie żadnej 

informacji.  

Natomiast 

Zamawiający  anulował  wezwanie  z  dnia  16  czerwca  2021  roku  pismem  z  dnia  

30 czerwca 2021 roku, co oznacza w ocenie Izby, że anulowanie wezwania anuluje również 

odpowiedź Odwołującego z dnia 18 czerwca 2021 na powyższe wezwanie Zamawiającego. 

Jednakże  w  piśmie  z  dnia  30  czerwca  2021  roku  Zamawiający  kreuje  stan  rzeczy 

wewnętrznie  sprzeczny,  bowiem  z  jednej  strony  anuluje  dodatkowe  wezwanie  z  dnia  

16 czerwca 2021 roku ale następnie wskazuje, że Zamawiający, pismem z dnia 09.06.2021 

r. wezwał wykonawcę do złożenia podmiotowych środków dowodowych, wyznaczając termin 

na  ich  złożenie  do  dnia  15.06.2021  r.  do  godz.  12:00.  Wykonawca  w  dniu  14.06.2021  r. 

złożył  poprzez  platformę  zakupową  wniosek  o  przedłużenie  terminu  na  złożenie 

podmiotowych środków dowodowych do dnia 18.06.2021 r. do godz. 12:00. Ze względu na 

błąd  techniczny,  Zamawiający  otrzymał  wniosek  Wykonawcy  po  wyznaczonym  terminie  na 

złożenie  podmiotowych  środków  dowodowych,  w  związku  z  powyższym  zobowiązany  był 

zgodnie  z  art.  128  ust.  1  wezwać  dodatkowo  do  złożenia  podmiotowych  środków 

dowodowy

ch,  wyznaczając  termin  do  dnia.21.06.2021  r.  do  godz.  11:00.    Izba  podkreśla,  

że termin 21 czerwca 2021 wyznaczony na uzupełnienie dokumentów podmiotowych wynika  

z  wezwania  z  dnia  16  czerwca  2021  roku 

–  które  to  wezwanie  jak  twierdzi  Zamawiający  

w  piśmie  z  dnia  30  czerwca  2021  roku  zostało  anulowane.  Z  powyższego  cytatu  wynika 

również,  że  Zamawiający  poddał  ocenie  złożone  przez  Odwołującego  w  dniu  18  czerwca 

2021  roku  dokumenty

,  jednakże  nie  wynika  dlaczego  poddał  ocenie  te  dokumenty  skoro 

anulował wezwanie z dnia 16 czerwca 2021 roku.  

Izba dostrzegła, że w piśmie z dnia 9 lipca 2021 roku Zamawiający potraktował dokumenty 

złożone  w  dniu  18  czerwca  2021  roku  przez  Odwołującego  jako  dokumenty  złożone  

na  wezwanie  z  dnia  9  czerwca  2021  roku,  jednakże  takie  stanowisko  Zamawiającego  jest 

niezgodne ze stanem faktycznym oraz sprzeczne z informacjami zawartymi w piśmie z dnia 


16 czerwca 2021 roku oraz w piśmie z dnia 30 czerwca 2021 roku. Nie można potraktować 

dokumentów  złożonych  w  dniu  18  czerwca  2021  przez  Odwołującego  jako  dokumentów 

złożonych  na  wezwanie  z  dnia  9  czerwca  2021.  Fakt,  że  zostały  one  złożone  w  czasie  

(w  terminie) 

jaki  w  swoim  piśmie  z  dnia  14  czerwca  2021  roku  proponował  Odwołujący  

tj. w 

dniu 18 czerwca 2021 roku, w żaden sposób nie powoduje, że Zamawiający miał prawo 

potraktować te dokumenty jako złożone w odpowiedzi na pismo z dnia 9 czerwca 2021 roku, 

bowiem  nie  przedłużył  terminu  wyznaczonego  do  złożenia  podmiotowych  środków 

dowodowych. 

Zamawiający  –  skoro  chciał  uznać  wniosek  Odwołującego  o  przedłużenie 

terminu na wniesienie 

podmiotowych środków dowodowych na co wskazuje czynność oceny 

dokumentów  złożonych  przez  Odwołującego  18  czerwca  2021  roku  –  mógł  w  obliczu 

pozyskanej  informacji 

o  błędzie  technicznym,  który  spowodował,  że  wniosek  o  zmianę 

terminu  dostał  po  upływie  wyznaczonego  terminu  na  złożenie  podmiotowych  środków 

dowodowych  unieważnić  swoje  czynności.  To  pozwoliłoby  na  zachowanie  zasad 

postępowania  o  udzielnie  zamówienia  publicznego,  w  tym  przejrzystości  postępowania  

o udzielnie za

mówienia publicznego oraz podejmowania czynności w postępowaniu zgodnie 

z ustawą, a w efekcie wskazanymi przez samego Zamawiającego terminami.   

Powyższe  jednoznacznie  wskazuje,  że  jako  „pierwotny  Wykaz  osób”  Zamawiający  ocenił 

wykaz  złożony  przez  Odwołującego  w  dniu  18  czerwca  2021  roku  w  odpowiedzi  

na wezwanie z dnia 16 czerwca 2021 roku, które zostało przez Zamawiającego anulowane. 

Izba  podziela  stanowisko  Odwołującego  odnoszące  się  do  tego,  że  w  postępowaniu  tym 

czynności podejmowane przez Zamawiającego są niejednoznaczne, niejasne. W ocenie Izby 

wręcz  naruszające  zasady  przejrzystości  postępowania  tj.  transparentności,  która  w  tym 

wypadku  została  naruszona  przez  komunikowanie  czynności  Zamawiającego  wewnętrznie 

sprzecznych  i  niezrozumiałych.  Postępowanie  prowadzone  przez  Zamawiającego,  

w  szczególności  czynności  podejmowane  w  ramach  wezwania  do  złożenia  podmiotowych 

środków  dowodowych  nie  są  jednoznaczne,  jasne  i  precyzyjne.  W  ocenie  Izby  takie 

naruszenie  zasady  przejrzystości  prowadzi  jednocześnie  do  naruszenia  zasad  równego 

traktowania wykonawców oraz konkurencyjności w ramach prowadzonej procedury. Zasada 

przejrzystości  stanowi  gwarancję  dla  wykonawcy  uzyskiwania  informacji  jednoznacznych  

i przejrzystych.  

Z  pisma  z  dnia  30  czerwca  2021  roku  wynika, 

że Zamawiający  poddał ocenie podmiotowe 

środki  dowodowe  złożone  przez  Odwołującego  w  dniu  18  czerwca  2021  roku,  przy  czym 

Izba  ponownie  podkreśla,  że  Zamawiający  anulował  wezwanie  na  podstawie  którego  

te  dokumenty  zostały  złożone,  a  termin  na  złożenie  dokumentów  na  wezwanie  z  dnia  

9  czerwca  2021  roku  upłynął  w  dniu  15  czerwca  2021  roku.  Oznacza  to,  że  Zamawiający 

poddał  ocenie  dokumenty,  które  zostały  złożone  na  podstawie  anulowanego  przez 

Zamawiającego wezwania z dnia 16 czerwca 2021 roku. W piśmie z dnia 30 czerwca 2021 


roku  Zamawiający  podał,  że:  Wykonawca  złożył  podmiotowe  środki  dowodowe  w  dniu 

18.06.2021  r.  o  godz.  22:00. 

Złożone  podmiotowe  środki  dowodowe  są  niekompletne  oraz 

zawierają  następujące  błędy:  wymienił  błędy  jakie  w  jego  ocenie  zaistniały  w  tych 

dokumentach  oraz  wezwał  Odwołującego  działając  na  podstawie  art.  128  ust.  1  ustawy  

z  1

1  września  2019  r.  -  Prawo  zamówień  publicznych  (Dz.U.  z  2019  r.  poz.  2019  ze  zm.), 

dodatkowo  wzywa  do  złożenia  niekompletnych  oraz  zawierających  błędy  dokumentów. 

Poprawione  oraz  uzupełnione  podmiotowe  środki  dowodowe  należy  złożyć  w  terminie  

do  dn

ia  05.07.2021  r.  do  godz.  11:00  (…).  Treść  ta  jednoznacznie  wskazuje,  

że Zamawiający wzywa „dodatkowo” – co sugeruje kolejne wezwanie, takie dodatkowe czyli 

nie  podstawowe  - 

jedynie  do  złożenia  poprawionych  oraz  uzupełnieniowych  dokumentów. 

Potwierdza  to  ponownie,  że  Zamawiający  poddał  ocenie  dokumenty  złożone  na  wezwanie  

z  dnia  16  czerwca  2021  roku, 

a które Zamawiający zgodnie z  pismem  z  dnia 9 lipca  2021 

roku  traktu

je  jako  dokumenty  złożone  na  wezwanie z  dnia  9  czerwca  2021 roku.  W  ocenie 

Izby  sam  fakt  skierowania  przez  Zamawiającego  do  Odwołującego  wezwania  z  dnia  

16 czerwca 2021 roku, 

przy braku odpowiedzi na wniosek Odwołującego z dnia 14 czerwca 

2021  roku  o  prze

dłużenie  terminu  na  złożenie  podmiotowych  środków  dowodowych 

powoduje, 

że  nie  można  dokumentów  złożonych  w  dniu  18  czerwca  2021  roku  przez 

Odwołującego  traktować  inaczej  niż  jako  odpowiedź  na  wezwanie  z  dnia  16  czerwca  2021 

roku, które to wezwanie zostało przez Zamawiającego anulowane.  

Powyższe  w  sposób  jednoznaczny  dowodzi,  że  Zamawiający  dokonał  w  postępowaniu 

czynności  nieznanych  ustawie,  co  więcej  nie  sygnalizował  i  nie  wyjaśniał  co  też  

tak  naprawdę  robi  w  ramach  prowadzonej  procedur.  Takie  działanie  Zamawiającego,  

jak  wskazał  w  odwołaniu  Odwołujący,  wprowadza  chaos  informacyjny.  Skutkiem  takiego 

działania  Zamawiającego  jest  poddanie  przez  Zamawiającego  ocenie  podmiotowych 

środków dowodowych, których ocenie nie powinien poddawać. 

W  odniesieniu  do  uzasadnienia 

podstaw  faktycznych  odrzucenia  oferty  Odwołującego  

w  piśmie  z  dnia  9  lipca  2021  roku  Zamawiający  podał  również,  że  W  załączonym 

dodatkowym  „Wykazie  osób”  wpisane  zostały  jednie  osoby,  o  których  uzupełnieniu  mowa 

była w wezwaniu z dnia 60.06.2021 r. w załączonym wykazie Wykonawca również nie podał 

informacji  o  podstawie  dysponowania.  Taka  argumentacja  ponownie  potwierdza,  

że  Zamawiający  dokonuje  oceny  dokumentów  złożonych  przez  Odwołującego  w  dniu  

18  czerwca  2021  roku  oraz  w  dniu  2  lipca  2021  roku. 

Wymaga  odnotowania  również,  

że  nieprecyzyjnie  podana  data  przez  Zamawiającego  „60.06.2021”  pozwala  jedynie  

na  wnioskowanie  co  do  którego  wezwania  odnosi  się  Zamawiający.  Podkreślić  bowiem 

należy,  że  wszystkie  wezwania  kierowane  przez  Zamawiającego  w  tym  postępowaniu  były  

z czerwca 2021 roku oraz że nie istnieje „60” dzień miesiąca.  


Mając na uwadze powyższą argumentację Izba stwierdziła naruszenie zasad postępowania 

o  udzielnie  zamówienia  w  zakresie  podejmowanych  przez  Zamawiającego  czynności 

polegaj

ących  na  uzupełnieniu  podmiotowych  środków  dowodowych.  Izba  nakazała 

unieważnieniem  czynności  z  dnia  9  lipca  2021  roku  odrzucenia  oferty  Odwołującego 

dokonanej na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. c ustawy

. Mając jednocześnie na uwadze to, 

że Zamawiający poddał ocenie dokumenty złożone  przez Odwołującego w dniu 18 czerwca 

2021  roku 

złożone  w  odpowiedzi  na  wezwanie z  dnia 16  czerwca  2021 roku, które zostało 

anulowane  przez  Zamawiającego  –  traktując  je  w  sposób  nieprawidłowy  jako  dokumenty 

złożone  na  wezwanie  z  dnia  9  czerwca  2021  roku  –  Izba  nakazała  Zamawiającemu 

unieważnienie  czynności  wezwania  do  złożenia  dokumentów  podmiotowych  dokonane  

w  trybie  art.  128  ust.  1  ustawy. 

Izba  podkreśla  w  tym  miejscu,  że  nakazała  unieważnienie 

czynności  dokonywanych  przez  Zamawiającego  w  tym  trybie  ustawowym,  co  oznacza,  

że  nakazem  Izby  objęte  jest  zarazem  wezwanie  z  dnia  16  czerwca  2021  roku  (w  wyniku 

którego  zostały  złożone  dokumenty  podlegające  ocenie  przez  Zamawiającego)  oraz 

wezwanie  z  dnia  30  czerwca  2021  roku.  Iz

ba  nakazała  Zamawiającemu  rozpoznanie 

wniosku  złożonego  przez  Odwołującego  w  dniu  14  lipca  2021  roku,  tj.  wniosku  

o  zmianę  terminu  na  złożenie  podmiotowych  środków  dowodowych  oraz  nakazała 

wyznaczenie  terminu  do  złożenia  podmiotowych  środków  dowodowych.  Oznacza  to,  

że  skierowane  przez  Zamawiającego  wezwanie  z  dnia  9  czerwca  2021  roku  pozostaje 

aktualne  w  swoim  przedmiocie, 

a  Zamawiający  został  zobowiązany  do  wyznaczenia 

odpowiedniego  terminu  do  złożenia  podmiotowych  środków  dowodowych  przez 

Odwołującego  w  odpowiedzi  na  to  wezwanie.  W  konsekwencji  powyższego  Izba  uznała  

za  niezasadną  czynności  zatrzymania  przez  Zamawiającego  wniesionego  przez 

Odwołującego wadium, bowiem nie zaistniały w ocenie Izby przesłanki z art. 98 ust. 6 pkt 1 

ustawy.  

Izba  podkreśla  w  tym  miejscu,  że  jedynie  w  powyższym  zakresie  rozpoznanie  tego 

dowołania  było  możliwe,  a  skutkiem  wyroku  Izby  jest  przywrócenie  w  postępowaniu 

określonego  ustawą  porządku  oraz  zniwelowania  czynności  jakie  naruszały  zasady  Prawa 

zamówień  publicznych.  Na  tym  etapie  postępowania  o  udzielnie  zamówienia  publicznego 

możliwa  była  konwalidacja  czynności  Zamawiającego  i  przywrócenie  postępowania 

odwoławczego  do  stanu,  w  którym  te  czynności  mogą  być  podejmowane  zgodnie  

z  przepisami  i  w  poszanowaniu  zasad,  w  tym  sz

czególności  zasady  przejrzystości  tego 

postępowania.  Izba  podkreśla,  że  działania  Zamawiającego  podejmowane  w  sposób 

niezgodny z ustawą, w zasadzie nie wiadomo w oparciu o co, spowodowały wskazany przez 

Zamawiającego  skutek  zatrzymania  wadium,  co  w  ocenie  Izby  również  jest  działaniem 

nieprawidłowym.  Jedocześnie  Izba  nie  poddała  pod  ocenę  merytoryczną  podmiotowych 


środków  dowodowych  złożonych  przez  Odwołującego  czy  też  zakresu  informacji 

wskazanych  w  „Wykazie  osób”,  bowiem  stwierdziła  nieprawidłowość  w  czynności 

Zamawiającego  i  uznała  działania  wezwania  do  uzupełnienia  dokumentów  za  niewłaściwe  

i nakazała wyznaczyć terminu na złożenie dokumentów z wezwania z dnia 9 czerwca 2021 

roku 

–  co  oznacza,  że  nie  mogła  poddać  dokumentów  pod  ocenę  ponieważ  w  efekcie 

po

wyższego w postępowaniu nie ma złożonych podmiotowych środków dowodowych.   

Izba podkreśla w tym miejscu, że postępowanie o udzielnie zamówienia publicznego 

nie  jest  dowolnym,  nieskodyfikowanym,  luźnym  postępowaniem,  stanowi  ono  szczególną 

formę prowadzącą do zawarcia umowy w sprawie realizacji danego zamówienia, kreowane 

jest  przez  obowiązujące  przepisy  prawa  dla  tej  dyscypliny  i  zobowiązuje  tymi  przepisami 

wszystkich  uczestników  tego  systemu  w  tym  również  Zamawiającego–  obowiązujące 

regulacje 

prawne  są  bardzo  szczegółowe  i  nakładają  na  wszystkie  podmioty  sztywną 

regulację  postępowania,  w  zamian  natomiast  pozwalającą  zawrzeć  kontrakt.  Jednocześnie 

właśnie te określone ustawą zasady stanowią gwarancję udziału w postępowaniu o udzielnie 

zamówienia  publicznego  oraz  przejrzystość  postępowania  o  udzielnie  zamówienia 

publicznego,  która  poddaje  się  weryfikacji.  Pozwalają  na  ocenę  czynności  podmiotów 

biorących udział w postępowaniu stawiając wszystkie podmioty w równej sytuacji. 

Izba  zaznacza,  że  choć  samo  postępowanie  o  udzielenie  zamówienia  publicznego  

nie  powinno  być  formalizmem  samym  w  sobie,  a  jego  głównym  zadaniem  jest 

doprowadzenie  do  zawarcia  umowy 

–  to  odstąpienie  od  formalizmu  nie  może  być 

utożsamiane  z  modyfikacją  reguł  postępowania  określonych  ustawą  i  wymaganiami  SWZ,  

a w konsekwencji prowadzić do czynności Zamawiającego w postępowaniu podejmowanych 

według  reguł  w  żaden  sposób  nieokreślonych  ustawą,  reguł  niezgodnych  z  samymi 

pierwotnymi czynnościami Zamawiającego w konsekwencji prowadząc do działań czynności 

naruszających  prawa  podmiotów  ubiegających  się  o  udzielenie  zamówienia  publicznego.  

Izba  podkreśla,  ze  naruszenie  zasad  określonych  w  ustawie  zawsze  należy  odnosić  

do  wszystkich  podmiotów  będących  uczestnikami  postępowania  w  tym  do  Zamawiającego, 

bowiem  ws

zystkich  zasady  te  obowiązują.  Izba  uznała  działania  Zamawiającego  

za  nieprawidłowe  i  naruszające  obowiązujące  przepisy  ustawy,  w  szczególności  zasady 

Prawa zamówień publicznych. 

Izba wskazuje, 

że zgodnie z art. 554 ust. 1 pkt 1 ustawy Izba uwzględnia odwołanie 

w  całości  lub  w  części,  jeżeli  stwierdzi  naruszenie  przepisów  ustawy,  które  miało  wpływ  

lub  może  mieć  istotny  wpływ  na  wynik  postępowania  o  udzielenie  zamówienia,  konkursu  


lub  systemu  kwalifikowania  wykonawców.  Zgodnie  z  art.  557  ustawy  w  wyroku  oraz  

w  postanowieniu  kończącym  postępowanie  odwoławcze  Izba  rozstrzyga  o  kosztach 

postępowania odwoławczego. 

W rozpoznawanie sprawie 

odwołanie okazało się zasadne. Na koszty postępowania składał 

się wpis od odwołania uiszczony przez Odwołującego w kwocie 10 000 zł. W tym przypadku, 

zgodni

e z § 7 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r. 

w  sprawie  szczegółowych  rodzajów  kosztów  postępowania  odwoławczego,  ich  rozliczania 

oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz. U. z 2020 r. poz. 2437) koszty 

postępowania ponosi Odwołujący.  

O  kosztach  postępowania odwoławczego orzeczono na  podstawie art.  557,  art.  574  

i  art.  575  ustawy  z  11  września  2019  r.  Prawo  zamówień  publicznych  oraz  w  oparciu  

o przepi

sy § 5 pkt 1 i 2 lit. b oraz § 8 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 

30  grudnia  2020  r. 

w  sprawie  szczegółowych  rodzajów  kosztów  postępowania 

odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz. 

U. z 202

0 r. poz. 2437), stosownie do wyniku postępowania. 

Wobec powyższego orzeczono jak w sentencji wyroku. 

Przewodniczący:   …………………………………..