Sygn. akt: KIO 2100/21
WYROK
z dnia 2 sierpnia 2021 roku
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewo
dniczący: Ewa Sikorska
Protokolant:
Mikołaj Kraska
po rozpoznaniu na rozprawie, w Warszawie, w dniu 29 lipca
2021 roku, odwołania
wniesionego do Prezesa Krajowej
Izby Odwoławczej w dniu 13 lipca 2021 roku przez
wykonawcę OZON Architekci Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością w Szczecinie w
postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego – Regionalne Centrum Krwiodawstwa
i Krwiolecznictwa w Poznaniu
przy udziale wykonawcy
MAKI Architekci Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością w
Krakowie,
zgłaszającego przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie
zamawiającego
orzeka:
oddala odwołanie
kosztami postępowania obciąża wykonawcę OZON Architekci Spółka z
ograniczoną odpowiedzialnością w Szczecinie i zalicza w poczet kosztów
postępowania odwoławczego kwotę 7 500 zł 00 gr (słownie: siedem tysięcy pięćset
złotych zero groszy) uiszczoną przez wykonawcę OZON Architekci Spółka z
ograniczoną odpowiedzialnością w Szczecinie tytułem wpisu od odwołania;
zasądza
od
wykonawcy
OZON
Architekci
Spółka
z
ograniczoną
odpowiedzialnością w Szczecinie na rzecz zamawiającego – Regionalnego
Centrum Krwiodawstwa i Krwiolecznictwa w Poznaniu
kwotę 3 600 zł 00 gr
(słownie: trzy tysiące sześćset złotych zero groszy), stanowiącą koszty postępowania
odwoławczego poniesione z tytułu wynagrodzenia pełnomocnika.
Stosownie do art. 579 ust. 1 i 580 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo
zamówień publicznych (Dz. U. z 2021 r., poz. 1129), na niniejszy wyrok,
w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia, przysługuje skarga, za pośrednictwem Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej, do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący: …………………………………..
Sygn. akt: KIO 2100/21
Uzasadnienie
Zamawiający – Regionalne Centrum Krwiodawstwa i Krwiolecznictwa w Poznaniu –
prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego, którego przedmiotem jest
wykonanie dokumentacji projektu budowlane
go, projektu rozbiórek, projektu aranżacji zieleni
niezbędnych do uzyskania pozwolenia na budowę, uzyskanie uzgodnień z ENEA SA oraz
wszystkich innych niezbędnych pozwoleń, uzgodnień i opinii na rzecz i w imieniu
z
amawiającego, polegających na budowie Budynku Mroźni Automatycznej z działem
Preparatyki i miejsc postojowych dla pojazdów specjalistycznych do poboru krwi wraz z
niezbędną infrastrukturą na terenie Regionalnego Centrum Krwiodawstwa i Krwiolecznictwa
w Poznaniu.
Postępowanie prowadzone jest na podstawie przepisów ustawy z dnia 11 września
2019 roku
– Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2021 roku, poz. 1129), zwanej dalej
ustawą P.z.p.
W dniu 13 lipca 2021 roku wykonawca
OZON Architekci Spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością w Szczecinie (dalej: odwołujący) wniósł odwołanie wobec czynności i
zaniechań zamawiającego:
- odrzuceniu projekt
u referencyjnego w poz. 3 Formularza nr 2, jako niespełniającego
kryteriów zapisanych w specyfikacji warunków zamówienia (s.w.z.),
- zaniechaniu oceny projektu referencyjnego w poz. 4 Formularza nr 2,
- odrzuceniu oferty OZON
odwołującego, mimo że spełnia ona warunki udziału w
postępowaniu i jest ofertą najkorzystniejszą.
Zaskarżonym czynnościom zamawiającego odwołujący zarzucił naruszenie
następujący przepisów ustawy P.z.p.:
- art 223 ust. 1, poprzez zaniechanie oceny oferty w zakresie poz. 4 Formularza nr 2
uzupełnionego przez wykonawcę OZON ARCHITEKCI sp. z o.o. dn. 22.06.2021 r.
- art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. b ustawy P.z.p. poprzez odrzucenie projektu referencyjnego w poz.
3 Formularza 2 i w konsekwencji odrzucenie oferty
odwołującego, która winna być uznana za
najkorzystniejszą i spełniającą warunki udziału w postępowaniu.
Na podstawie powyższych zarzutów na podstawie art. 554 ust. 1 pkt 1 i ust. 3 pkt 1 lit.
a i b
ustawy P.z.p. odwołujący wniósł o:
- merytoryczne rozpatrzen
ie i uwzględnienie odwołania w całości,
- dopuszczenie i przeprowadzenie dowodu z dokumentacji p
ostępowania w całości, na
okoliczności wskazane odwołaniem,
a także o:
unieważnienie czynności odrzucenia oferty odwołującego,
powtórzenie czynności oceny oferty odwołującego, co spowoduje wybór oferty
o
dwołującego jako najkorzystniejszej.
Zamawiający w oświadczeniu złożonym podczas rozprawy przed Krajową Izbą
Odwoławczą w dniu 29 lipca 2021 roku wniósł o oddalenie odwołania i zasądzenie na jego
rzecz kosztów wynagrodzenia pełnomocnika.
Do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego przystąpił wykonawca
MAKI Architekci Sp. z o.o. w Krakowie (dalej: przystępujący). Przystępujący poparł
stanowisko zamawiającego, wniósł o oddalenie odwołania i zasądzenie na jego rzecz
kosztów wynagrodzenia pełnomocnika.
Izba ustaliła, co następuje:
Zamawiający w sekcji V pkt 5.4. Ogłoszenia oraz w rozdziale VII pkt 1.4. s.w.z.
określił warunek udziału w postępowaniu dotyczący zdolności technicznej lub zawodowej, w
następujący sposób: „Opis wymaganej zdolności: Wykonawca spełni warunek posiadania
zdolności technicznej lub zawodowej, jeżeli wykaże, że w okresie ostatnich 3 lat przed
upływem terminu składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy - w tym
okresie wykonał 2 projekty obiektu na potrzeby użyteczności publicznej lub służby zdrowia, o
wartości robót budowlanych nie mniejszej niż 5.000.000 zł i powierzchni użytkowej co
najmniej: 2000 m
, zakończonych pozwoleniem na budowę.
Uwaga: Dwie usługi to dwie umowy, w ramach których wykonano lub nadal są
wykonywane usługi projektu odpowiadające postawionemu warunkowi. Wykonawca może
wykazać, zgodnie ze swoim wyborem, usługi wykonane lub wykonywane przy czym:
pod pojęciem usługi wykonanej należy rozumieć usługi zrealizowane (rozpoczętą i
zakończoną),
pod pojęciem usług wykonywanych należy rozumieć usługę będącą w trakcie realizacji
(aktualnie wykonywane), której wykonana część wyniosła co najmniej 5.000.000,00 zł
brutto.”
W pytaniach i odpowiedziach zamieszczonych przez z
amawiającego na platformie z
dnia 22.03.2021 r., w odpowiedzi na pytanie nr 5, z
amawiający wskazał, że określony w
rozdziale VII s.w.z. pkt. 1.4. warun
ek zdolności technicznej i zawodowej rozumie w ten
sposób, że wartość robót nie mniej niż 5.000.000 zł i powierzchni użytkowej co najmniej
2000 m
dotyczy każdej inwestycji.
Wykonawca OZON Architekci sp. z o.o., którego oferta została wybrana jako
najkorzystniejsza w p
ostępowaniu, w odpowiedzi na wezwanie zamawiającego do złożenia
dokumentów z dnia 15.04.2021 r. przekazał zamawiającemu wykaz usług z dnia 29.03.2021
r., w którym powołał się wykonanie dwóch projektów:
Hotelu z usługami towarzyszącymi, zagospodarowaniem terenu i niezbędną
infrastrukturą techniczną o wartości 22.000.000,00 zł i powierzchni użytkowej ok. 5.507 m
Budynku mieszkalno-
usługowego – E wchodzącego w skład zespołu zabudowy
mieszkalnousługowej o wartości 39.800.000,00 zł i powierzchni użytkowej ok. 13.281 m
N
a skutek odwołania wniesionego przez przystępującego, zamawiający w dniu 10
maja 2021 r. unieważnił czynność wyboru i oceny ofert. Następnie zamawiający wezwał
odwołującego do wyjaśnień w dniach 11.05.2021 r. oraz 12.05.2021 r., na które to wezwania
odwołujący odpowiedział odpowiednio 11.05.2021 r. i 12.05.2021 r.
W piśmie z dnia 24.05.2021 r. zamawiający zważył, co następuje:
„W ocenie zamawiającego, po przeprowadzonej analizie przesłanych wyjaśnień i
przedsta
wionego w nich charakteru budynku, a w szczególności jego parametrów
całkowitych i tych wskazanych w wyjaśnieniach Wykonawcy, budynek nie spełnia wymagań
sformułowanych w SWZ.” – dot. pozycji nr 2 wykazu.
W tym samym piśmie zamawiający wezwał odwołującego w wyznaczonym terminie
do przedłożenia podmiotowego środka dowodowego potwierdzającego spełnienie warunku
udziału w postępowaniu w brakującym zakresie, tj. drugiej realizacji projektu obiektu na
potrzeby użyteczności publicznej lub służby zdrowia, o wartości robót budowlanych nie
mniejszej niż 5.000.000 zł i powierzchni użytkowej co najmniej: 2000 m
, zakończonych
pozwoleniem na budowę, wraz ze złożeniem Formularza Nr 2 uzupełnionego o nową
realizację.
W odpowiedzi na wezwanie z
amawiającego z dnia 24.05.2021 r. odwołujący
przekazał zamawiającemu wykaz usług z dnia 26.05.2021 r., który został uzupełniony w
stosunku do uprzednio przedłożonego wykazu usług z dnia 29.03.2021 r., o jedną pozycję, tj.
w wierszu trzecim:
• Budynek handlowo-usługowy z częścią biurową, zagospodarowaniem terenu i
infrastrukturą techniczną o wartości 9.556.000,00 zł i powierzchni użytkowej ok. 5.190 m
Zamawiający przyjął przedstawiony wykaz i wybrał ofertę odwołującego jako
najkorzystniejszą w postępowaniu, na którą to czynność odwołał się przystępujący
odwołaniem z dnia 14 czerwca 2021 r. Wykonawca OZON wniósł przystąpienie do
postępowania odwoławczego z dnia 17.06.2021, Zamawiający uznał odwołanie w całości w
dniu 22.06.2021 r., wobec czego wykonawca MAKI Architekci pismem z dnia 24.06.2021 r.
cofnął odwołanie. Odwołujący w przesłanych dodatkowych wyjaśnieniach w piśmie z dnia 22
czerwca 2021 r. wskazał, że pozwolenie na budowę zostało wydane w 2015 r. natomiast
prace projektowe dot. obiektu wskazanego w pozycji 3
były rozpoczęte w grudniu 2014 r.,
natomiast zako
ńczyły się w kwietniu 2019 r. W dniu 22 czerwca 2021 r. odwołujący bez
wezwania ze strony z
amawiającego ponownie uzupełnił Formularz nr 2 oferty o kolejny
obiekt referencyjny zamieszczony w poz. nr 4.
W dniu 9 lipca 2021 r.
zamawiający poinformował o odrzuceniu oferty odwołującego,
stwierdzając, co następuje:
„W związku z przyjęciem przez Zamawiającego odwołania w całości w dniu
22.06.2021 r. oraz postanowieniem Krajowej Izby Odwo
ławczej z dnia 28.06.2021 r., które
wpłynęło w formie oryginału do siedziby zamawiającego dniu 05.07 2021 r, informuję, iż
zgodnie z postawionym warunkiem
udziału w postepowaniu, Wykonawca spełni warunek
posiadania zdolności technicznej lub zawodowej, jeżeli wykaże, w okresie ostatnich 3 lat
przed
upływem terminu składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy –
w
tym okresie wykonał 2 projekty obiektu na potrzeby użyteczności publicznej lub służby
zdrowia, o wartości robót budowlanych nie mniejszej niż 5.000.000 zł i powierzchni
użytkowej co najmniej 2000 m
, zakończonych pozwoleniem na budowę.
Wykonawca Ozon Architekci w piśmie z dnia 22.06.2021 r. wskazał, iż Decyzja o
pozwoleniu na
budowę 195/2015 dot. Inwestycji w poz. 3 Formularza Nr 2, została wydana
przez Sta
rostę Gryfińskiego dnia 11.05 2015r. Uzyskanie pozwolenia na budowę jest
finalizacją procesu projektowego, niezbędnego do rozpoczęcia prac budowlanych, tym
samym z
chwilą uzyskania decyzji administracyjnej kończy się okres prac nad projektem
obiektu. Dalsze prace
uszczegóławiające projekt nie są już obligatoryjne i nie kończą się
wydaniem kolejnej decyzji administracyjnej. Co do zasady projekt budowlany (projekt
obiektu) jest
niezbędny podczas spełniania procedur formalnych, np. związanym z
wymaganym w p
ostępowaniu uzyskaniem pozwolenia na budowę, a projekt wykonawczy nie
jest obowiązkowy i może on powstać na specjalne życzenie inwestora. Tym samym
zakończenie prac projektowych nastąpiło z chwila uzyskania pozwolenia na budowę, a nie
po zakończeniu projektu wykonawczego. Bezsprzecznym bowiem jest fakt, iż Zamawiający
określił, iż ocenie spełniania warunku udziału w postępowaniu będą podlegać wyłącznie takie
projekty, które przywołane pozwolenia na budowę uzyskały.
Z uwagi na fakt
, iż referencja znajdująca się w poz. 3 Formularza Nr 2 nie spełnia
warunku
udziału w postępowaniu oraz na wyczerpanie przewidzianych ustawą pzp
możliwości poprawienia błędów w dokumentacji załączonej do oferty, Zamawiający odrzuca
ofertę Ozon Architekci SP. z o.o.
UZASADNIENIE PRAWNE:
Art. 226 ust 1 pkt. 2) lit. b) ustawy
z dnia 11 września 2019r. Prawo zamówień publicznych -
(Dz. U. z 2020 r. poz. 2275) Zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli została złożona przez
Wykonawcę niespełniającego warunków udziału w postępowaniu”.
Stan f
aktyczny został ustalony przez Izbę na podstawie dokumentacji postępowania o
udzielenie zamówienia publicznego, w tym w szczególności ogłoszenia o zamówieniu,
specyfikacji warunków zamówienia, oferty odwołującego i Formularza Nr 2 (z
uzupełnieniami), korespondencji zamawiającego i odwołującego, informacji zamawiającego o
odrzuceniu oferty odwołującego z dnia 9 lipca 2021 roku.
Izba zważyła, co następuje:
Odwołanie jest bezzasadne.
W pierwszej kolejności Izba stwierdziła, że odwołujący jest uprawniony do korzystania
ze środków ochrony prawnej w rozumieniu art. 505 ust. 1 ustawy P.z.p. Okoliczność ta nie
była pomiędzy stronami sporna.
Istota sporu zasadza się na dwóch podnoszonych przez odwołującego zarzutach:
zamawiający – w ocenie odwołującego – bezzasadnie uznał, że projekt wskazany w pozycji
3 Formularza nr 2 nie odpowiada warunkowi określonemu w sekcji V pkt 5.4. Ogłoszenia i w
rozdziale VII pkt 1.4 s.w.z. oraz zamawiający bezzasadnie zaniechał wezwania
odwołującego do wyjaśnienia ewentualnych wątpliwości dotyczących poz. 3 Formularza nr 2.
Odnosząc się do pierwszego ze wskazanych wyżej zarzutów, Izba podkreśla, że
z
amawiający w sekcji V pkt 5.4. Ogłoszenia oraz w rozdziale VII pkt 1.4. s.w.z. określił
warunek udziału w postępowaniu dotyczący zdolności technicznej lub zawodowej, w
następujący sposób: „Opis wymaganej zdolności: Wykonawca spełni warunek posiadania
zdolności technicznej lub zawodowej, jeżeli wykaże, że w okresie ostatnich 3 lat przed
upływem terminu składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy - w tym
okresie wykonał 2 projekty obiektu na potrzeby użyteczności publicznej lub służby zdrowia, o
wartości robót budowlanych nie mniejszej niż 5.000.000 zł i powierzchni użytkowej co
najmniej: 2000 m
, zakończonych pozwoleniem na budowę.”
Izba zwraca uwagę, że zamawiający w opisie warunku wyraźnie zaznaczył, co – w
przypadku tego konkretnego postępowania – świadczy o zakończeniu projektu.
Okolicznością potwierdzającą zakończenie projektu jest pozwolenie na budowę. Wykonawca
biorący udział w postępowaniu musiał zatem wykazać, że w przypadku projektu zgłaszanego
jako referencyjny, projekt ten zakończył się wydaniem pozwolenia na budowę i pozwolenie to
zostało wydane w okresie ostatnich 3 lat przed upływem terminu składania ofert. O ile
odwołujący nie zgadzał się z taką treścią warunku, mógł – w stosownym czasie – wnieść
odwołanie na jego treść. Wobec braku takiego odwołania stwierdzić należy, że wykonawcy
zaakceptowali treść warunku i jest on zarówno dla nich, ja i dla zamawiającego wiążący.
Odwołujący w pozycji nr 3 Formularza Nr 2 wskazał projekt „Budynek handlowo-
usługowy z częścią biurową, zagospodarowaniem terenu i infrastrukturą techniczną o
wartości 9.556.000,00 zł i powierzchni użytkowej ok. 5.190 m
”, dla którego pozwolenie na
budowę zostało wydane w 11 maja 2015 roku (okoliczność bezsporna). Stwierdzić zatem
należy, że wskazany projekt nie odpowiada warunkowi udziału w postępowaniu, ponieważ
pomiędzy wydaniem pozwolenia na budowę a terminem składania ofert w przedmiotowym
postępowaniu upłynęło więcej niż wymagane 3 lata.
Bez znaczenia dla oceny spełniania warunku pozostaje okoliczność, że po wydaniu
pozwolenia na budowę odwołujący wykonywał inne czynności związane ze wskazanym
projektem, mi.in. wykonał również projekt wykonawczy dla wykazanej inwestycji. Nie negując
oświadczeń i argumentów odwołującego, przedstawianych na rozprawie w dniu 29 lipca
2021 roku, iż projekt wykonawczy jest niezbędnym elementem procesu budowlanego,
podkreślić należy, że okoliczność ta nie ma znaczenia wobec brzmienia warunku, w którym
zamawiający wyraźnie zaznaczył, że będzie brał pod uwagę datę wydania pozwolenia na
budowę. Izba ponownie zwraca uwagę, że odwołujący nie musiał godzić się z takim
brzmieniem warunku i zakwestionować go poprzez wniesienie odwołania, a także
zaproponować inne jego brzmienie. Brak odwołania spowodował, że ustalona przez
zamawiającego treść warunku stała się obowiązująca dla wszystkich uczestników
postępowania.
Tym samym Izba podziela stanowisko zamawiającego i przystępującego, iż wskazany
przez odwołującego projekt zawarty w poz. Nr 3 Formularza Nr 2 nie odpowiada treści
warunku
w sekcji V pkt 5.4. Ogłoszenia oraz w rozdziale VII pkt 1.4. s.w.z.
Odnosząc się do zarzutu zaniechania wezwania odwołującego do złożenia wyjaśnień,
Izba wskazuje, że w myśl art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. b i c zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli
została złożona przez wykonawcę niespełniającego warunków udziału w postępowaniu (lit.
b) lub który nie złożył w przewidzianym terminie oświadczenia, o którym mowa w art. 125
ust. 1, lub podmiotowego środka dowodowego, potwierdzających brak podstaw wykluczenia
lub spełnianie warunków udziału w postępowaniu, przedmiotowego środka dowodowego, lub
innych dokumentów lub oświadczeń. Przepis ten koresponduje z unormowaniem zawartym
w art. 126 ust. 1 ustawy P.z.p., zgodnie z którym zamawiający przed wyborem
najkorzystniejszej oferty wzywa wykonawcę, którego oferta została najwyżej oceniona, do
złożenia w wyznaczonym terminie, nie krótszym niż 10 dni, aktualnych na dzień złożenia
podmiotowych środków dowodowych. Z kolei, w myśl art. 128 ust. 1 ustawy P.z.p., jeżeli
wykonawca nie złożył oświadczenia, o którym mowa w art. 125 ust. 1, podmiotowych
środków dowodowych, innych dokumentów lub oświadczeń składanych w postępowaniu lub
są one niekompletne lub zawierają błędy, zamawiający wzywa wykonawcę odpowiednio do
ich złożenia, poprawienia lub uzupełnienia w wyznaczonym terminie, chyba że:
1) wniosek o dopuszczenie do udziału w postępowaniu albo oferta wykonawcy podlegają
odrzuceniu bez względu na ich złożenie, uzupełnienie lub poprawienie lub
2) zachodzą przesłanki unieważnienia postępowania.
Izba podziela stanowisko zamawiającego, wyrażone na rozprawie w dniu 29 lipca
2021 roku
, że wezwanie do uzupełnienia dokumentów na podstawie art. 128 ust. 1 ustawy
P.z.p. jest wezwaniem jednokrotnym.
Składanie dokumentów potwierdzających spełnianie
warunków udziału w postępowaniu na wezwanie zamawiającego wystosowane na podstawie
art. 126 ust. 1 ustawy P.z.p.
należy traktować jako zasadę. Dopuszczalność uzupełnienia
brakujących lub nieprawidłowych dokumentów i oświadczeń dodatkowo, w późniejszym
terminie,
stanowi poważny wyłom od tej zasady, a zatem może nastąpić wyłącznie w
sytuacjach przewidzianych przez ustawę i nie może być interpretowana rozszerzająco. W
związku z tym, że zamawiający wezwał odwołującego do uzupełnienia Formularza nr 2 w
dniu 24 maja 2021 roku i odwołujący uzupełnił Formularz w dniu 26 maja 2021 roku, brak
jest podstaw do ponownego wezwania w sytuacji,
gdy uzupełnione w dniu 26 maja 2021
dokumenty roku nie potwierdziły spełniania warunku udziału w postępowaniu. Ponowne
wezwanie odwołującego do uzupełnienia bądź poprawienia dokumentu godziłoby w sposób
rażący w zasadę równego traktowania wykonawców i premiowałoby w sposób
nieuzasadniony wykonawcę, który nie wykazał spełniania warunku pomimo wcześniejszego
wezwania.
Literalna wykładnia przepisu zawartego w art. 128 ust. 1 ustawy P.z.p. pozwala
również na wniosek, że wykonawca nie może rzeczonych dokumentów uzupełniać z własnej
inicjatywy, lecz wyłącznie na wezwanie zamawiającego i w wyznaczonym przez niego
terminie. Dokumenty przesłane przez odwołującego z jego własnej inicjatywy, jako złożone
niezgodnie z dyspozycją art. 128 ust. 1 ustawy P.z.p., nie powinny być zatem przez
zamawiającego oceniane.
Pozostałe argumenty podnoszone na rozprawie, a dotyczące projektu wykazanego w
pozycji Nr 2 Formularza nr 2,
okoliczności, iż odwołujący nie był autorem projektu
wykazanego w pozycji 3 Formularza nr 2 oraz zarzutu,
że referencja dotycząca tego projektu
nie została podpisana przez osobę umocowaną do działania w imieniu inwestora, zostały
przez Izbę pominięte jako niemające znaczenia dla zarzutów odwołania. Wskazać należy, że
okoliczności te nie zostały przez zamawiającego wskazane jako podstawa odrzucenia oferty
odwołującego i – tym samym – nie zostały przez odwołującego podniesione w odwołaniu.
Wskazując na powyższe Izba stwierdziła, że zamawiający zasadnie odrzucił ofertę
odwołującego na podstawie art. 226 ust 1 pkt 2 lit. b ustawy P.z.p., jako że oferta została
złożona przez wykonawcę niespełniającego warunków udziału w postępowaniu.
Izba nie uwzględniła wniosku przystępującego o zasądzenie na jego rzecz kosztów
wynagrodzenia pełnomocnika, a to z uwagi na treść § 8 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady
Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów
postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od
odwołania (Dz. U. poz. 2437), zgodnie z którym, w przypadku oddalenia odwołania Izba
zasądza koszty, o których mowa w § 5 pkt 2, od odwołującego na rzecz zamawiającego (pkt
1), natomiast uczestnikowi postępowania odwoławczego koszty przysługują wyłącznie w
przypadku uwzględnienia przez zamawiającego odwołania i wniesienia sprzeciwu przez
uczestnika postępowania odwoławczego (pkt 2 i 3), co w niniejszym postępowaniu
odwoławczym nie miało miejsca.
Z uwagi na powyższe orzeczono jak na wstępie.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 575 ustawy z
dnia 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych stosownie do wyniku postępowania
oraz na podstawie § 8 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia
2020 r. w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich
rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz. U. z 2020 r. poz.
Przewodniczący:
………………………………