Sygn. akt: KIO 2092/21
POSTANOWIENIE
z dnia 11 sierpnia 2021 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Agata Mikołajczyk
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym be
z udziału stron w dniu 11 sierpnia 2021r.
odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 12 lipca 2021 r.
przez wykonawcę: AWIMA sp. J. B. W. z siedzibą w Józefowie (ul. 3-go Maja 2B/22, 05-
410 Józefów) w postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego: Miasto Stołeczne
Warszawa (Pl. Bankowy 3/5, 00-950 Warszawa),
- wykonawca
zgłaszający przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie
odwołującego: Ever Cleaning Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (ul. Arkuszowa 39, 01 –
934 Warszawa),
postanawia:
Umarza postępowanie odwoławcze;
2. Nak
azuje zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz
od
wołującego: AWIMA sp. J. B. W. z siedzibą w Józefowie (ul. 3-go Maja 2B/22, 05-
410 Józefów) kwoty 13.500 zł 00 gr (słownie: trzynaście tysięcy pięćset złotych zero
groszy), s
tanowiącej 90% kwoty uiszczonego wpisu od odwołania.
Stosownie do art. 579 ust. 1 i art. 580 ust.1 i 2 ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo
zamówień publicznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1129 ze zm.) na niniejsze postanowienie – w
terminie 14 dni od dn
ia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący:
………………………………..
Sygn. akt: KIO 2092/21
Uzasadnienie
Wykonawca - AWIMA sp. J. B. W.
z siedzibą w Józefowie (Odwołujący) na podstawie
art. 513 pkt 1 i 2 w zw. z art. 515 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 11 września 2019 r.- Prawo
zamówień publicznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1129 ze zm.) (ustawa Pzp) w postępowaniu o
udzielenie zamówienia publicznego prowadzonego w trybie przetargu nieograniczonego
przez Miasto Stołeczne Warszawa pn.: „Bieżące utrzymanie czystości w budynkach Urzędu
m.st. Warszawy, w tym mycie okien, pranie firan i zasłon” [Nr postępowania: ZP/LK/271/III-
68/21] - wn
iósł odwołanie od określenia warunków udziału w postępowaniu w zakresie
zdolności technicznej lub zawodowej – zdaniem wykonawcy - w sposób nieproporcjonalny, a
zatem
naruszający przepisy Pzp, naruszający zasadę równego traktowania wykonawców
oraz zasadę uczciwej konkurencji. Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w dniu 30
czerwca 2021 r. w Dzienniku Urzędowym UE pod numerem ogłoszenia 2021/S 124-328605.
Zaskarżonej czynności zarzucił naruszenie: art. 16 ustawy Pzp, art. 112 ust. 1 ustawy
Pzp, art. 116 ust. 1 ustawy Pzp, art. 18 Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady
2014/24/UE z dnia 26 lutego 2014 r. w sprawie zamówień publicznych, uchylająca dyrektywę
2004/18/WE
. Wskazał na niezasadne żądanie wykazania przez wykonawcę, że wykonał
należycie co najmniej 5 usług sprzątania powierzchni biurowych w budynkach użyteczności
publicznej o łącznej powierzchni min. 62 tyś. m2 każda z usług, o wartości nie mniejszej niż 3
mln zł każda z usług.
Odwołujący wniósł uwzględnienie odwołania i nakazanie Zamawiającemu:
a)
dokonania zmiany treści ogłoszenia o zamówieniu przez zmianę sekcji III pkt III.1.3 na
następującą:
„Za spełniających warunki udziału w postępowaniu Zamawiający uzna Wykonawców, którzy
wykażą, że w okresie ostatnich trzech lat przed upływem terminu składania ofert, a jeżeli
okres prowadzonej działalności jest krótszy, w tym okresie, zrealizowali co najmniej 2 (dwa)
zamówienia, których przedmiotem było/jest sprzątanie powierzchni biurowych w budynkach
użyteczności publicznej o wartości nie mniejszej niż 1 500 000,00 zł brutto każda.
Zamawiający uzna każdą wykazaną realizowaną usługę w ramach umowy nie zakończonej
przed terminem składania ofert, jeżeli wartość należycie wykonanej do tego terminu usługi
była nie mniejsza niż 1 500 000,00 zł brutto.”
b)
dokonanie zmiany treści SWZ przez zmianę części III pkt 12.2.1. SWZ na następującą:
„Za spełniających warunki udziału w postępowaniu Zamawiający uzna Wykonawców, którzy
wykażą, że w okresie ostatnich trzech lat przed upływem terminu składania ofert, a jeżeli
okres prowadzonej działalności jest krótszy, w tym okresie, zrealizowali co najmniej 2 (dwa)
zamówienia, których przedmiotem było/jest sprzątanie powierzchni biurowych w budynkach
użyteczności publicznej o wartości nie mniejszej niż 1 500 000,00 zł brutto każda.
Zamawiający uzna każdą wykazaną realizowaną usługę w ramach umowy nie zakończonej
przed terminem składania ofert, jeżeli wartość należycie wykonanej do tego terminu usługi
była nie mniejsza niż 1 500 000,00 zł brutto.”
3. zasądzenie od Zamawiającego na rzecz Odwołującego zwrotu kosztów postępowania
odwoławczego, w tym kosztów zastępstwa przed Krajową Izbą Odwoławczą.
Podał, że „Odwołujący jako podmiot zainteresowany udziałem w przedmiotowym
postepowaniu posiada interes prawny w złożeniu odwołania, albowiem czynność
Zamawiającego określenia warunków udziału w postępowaniu uniemożliwia w sposób
skuteczny Odwołującemu udział w postępowaniu, a - tym samym - uniemożliwia
Odwołującemu uzyskanie przedmiotowego zamówienia. Odwołujący zatem może ponieść
szkodę w postaci nieuzyskania niniejszego zamówienia, a tym samym nieosiągnięcia
spodziewanego zysku z jego realizacji
”. Wskazał ponadto, że (...) Na etapie specyfikacji
istotnych warunków zamówienia nie ma możliwości określenia i udowodnienia konkretnej
szkody, którą wykonawca w trakcie dalszego biegu postępowania o udzielenie zamówienia
może ponieść. Wystarczające jest tu wskazanie na naruszenie obowiązujących przepisów
prowadzące do powstania hipotetycznej szkody w postaci utrudniania dostępu do
zamówienia lub spowodowania konieczności ubiegania się o udzielenie zamówienia
niezgodnie z prawem (np. przez perspektywę zawarcia niezgodnej z przepisami prawa
umowy w sprawie zamówienia). Przyjęcie założeń przeciwnych prowadzić by mogło do
nadmiernego ograniczenia w korzystaniu ze środków ochrony prawnej dotyczących treści
ogłoszenia i swz”.
D
o postępowania odwoławczego przystąpienie po stronie odwołującego zgłosił
wykonawca:
Ever Cleaning Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie wnosząc także o
uwzględnienie zarzutów odwołania.
Odwołujący - w piśmie z dnia 10 sierpnia 2021 r. (data wpływu do akt sprawy
oświadczył, że na podstawie art. 520 ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo
zamówień publicznych w związku z art. 92 ust. 2 ustawy z dnia 11 września 2019 r. Przepisy
wprowadzające ustawę - Prawo zamówień publicznych cofa (…) całości odwołanie
wniesione w dniu 12 lipca 2021 r. Ponadto wykonawca
– jak podał (…) z uwagi na to, że
cofnięcie odwołania nastąpiło przed otwarciem rozprawy, na podstawie § 9 ust. 1 pkt 3
rozporządzenia w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego,
ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (….) - wniósł o
zwrot 90 % uiszczonego w tej sprawie wpisu.
Izba ustaliła i zważyła, co następuje:
Zgodnie z art. 520 ust. 1 ustawy Pzp
: „Odwołujący może cofnąć odwołanie do czasu
zamknięcia rozprawy”.
Izba stwierdziła, że oświadczenie o wycofaniu odwołania zostało złożone w piśmie z
dnia 10 sierpnia 2021 r.
przez osobę uprawnioną do reprezentowania Odwołującego i
odwołanie zostało na podstawie wskazanego art. 520 ust. 1 ustawy Pzp skutecznie
wycofane przed otwarciem rozprawy dla której termin został wyznaczony na dzień 12
sierpnia 2021 r.
Zgodnie zatem z art. 568 pkt 1 cytowanej ustawy, Izba postanowiła o umorzeniu
postępowania odwoławczego. Wskazany art. 568 pkt 1 cytowanej ustawy stanowi, że w
przypadku cofnięcia odwołania Izba umarza postępowania odwoławcze w formie
postanowienia.
Orzekając o kosztach postępowania odwoławczego Izba miała na uwadze art. 557
ustawy
Pzp oraz § 9 ust. 1 pkt 3 lit. a rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30
grudnia 2020 r. w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego,
ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz.U. z 2020 r.,
poz. 2437). Izba
, uwzględniając wskazane przepisy, nakazała zwrócić na rzecz
Odwołującego 90% kwoty wpisu uiszczonego od odwołania w przedmiotowej sprawie w
wysokości 15.000 zł.
Mając powyższe na uwadze postanowiono jak w sentencji.
………………..…………..