KIO 2077/21 WYROK dnia 3 sierpnia 2021 r.

Stan prawny na dzień: 20.01.2022

Sygn. akt: KIO 2077/21 

WYROK 

z dnia 3 sierpnia 2021  r. 

K

rajowa Izba Odwoławcza   -   w składzie: 

Przewodniczący:      Ewa Kisiel 

Protokolant:   

Mikołaj Kraska 

po  rozpoznaniu  na rozprawie  w  dniu  29  lipca  2021  r.  w Warszawie 

odwołania wniesionego 

do  Pre

zesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu  12  lipca  2021  r.  przez  wykonawcę  AID 

GENOMICS  Ltd.  z  siedzibą  w  Rehovot  (Israel)  w  postępowaniu  prowadzonym  przez 

zamawiającego  Samodzielny  Publiczny  Specjalistyczny  Zakład  Opieki  Zdrowotnej  z 

siedzibą w Lęborku 

orzeka: 

Oddala odwołanie. 

K

osztami  postępowania  obciąża  wykonawcę  AID  GENOMICS  Ltd.  z  siedzibą  w 

Rehovot (Israel) i:

zalicza  w  poczet  kosztów  postępowania  odwoławczego  kwotę  15  000  zł  00  gr 

(słownie:  piętnaście  tysięcy  złotych  zero  groszy)  uiszczoną  przez  wykonawcę  AID 

GENOMICS Ltd. z siedzibą w Rehovot (Israel), tytułem wpisu od odwołania;

zasądza  od  wykonawcy  AID  GENOMICS  Ltd.  z  siedzibą  w  Rehovot  (Israel)  na 

rzecz  zamawiającego  Samodzielnego  Publicznego  Specjalistycznego  Zakładu 

Opieki  Zdrowotnej  z  siedzi

bą  w  Lęborku  kwotę  3  617  zł  (słownie:  trzy  tysiące 

sześćset  siedemnaście  złotych)  stanowiącą  koszty  postępowania  odwoławczego 

poniesione z tytułu opłaty skarbowej oraz wynagrodzenia pełnomocnika.


S

tosownie  do  art.  579  i  580  ustawy  z  dnia  11  września  2019  r.  -  Prawo  zamówień 

publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 2019 ze zm.) na niniejszy wyrok  -  w terminie 14 dni od  

dnia  jego  doręczenia  -  przysługuje  skarga  za  pośrednictwem  Prezesa  Krajowej  Izby 

Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie. 

Przewodniczący:      ………………..…..………. 


Sygn. akt KIO 2077/21 

Uzasadnienie 

Samodzielny Publiczny Specjalistyczny Zakład Opieki Zdrowotnej z siedzibą w Lęborku (dalej: 

„Zamawiający” lub „SPS ZOZ”) prowadzi na podstawie przepisów ustawy z dnia 19 września 2019 r. 

Prawo zam

ówień publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 2019 ze zm.)  - zwanej dalej: „ustawą” lub „Pzp” 

trybie  przetargu  nieograniczonego  postępowanie  o  udzielenie  zamówienia  publicznego  na  zakup  i 

dostawy testów wykrywających antygen Sars-Cov-2. Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane 

w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej w dniu 11 maja 2021 r. pod nr 235045-2021-PL. Wartość 

zamówienia jest większa niż progi unijne wskazane w art. 3 ust. 1 Pzp. 

W dniu 26 kwietnia 2021 r. wykonawca AID GENOMICS Ltd. z siedzibą w Rehovot (Israel) – 

dalej:  „Odwołujący”  lub  „AID  GENOMICS”  lub  „Wykonawca”  wniósł  odwołanie  od  niezgodnych  z 

prawem czynności i zaniechań Zamawiającego polegających na:  

wyborze,  jako  najkorzystniejszej  oferty  Przedsiębiorstwo  Produkcyjno-Handlowo  Usługowe 

LIMARCO L. Z. 

(dalej: „LIMARCO”), która zgodnie z przyjętymi kryteriami oceny ofert nie jest 

ofertą najkorzystniejszą;  

zaniechaniu dokonania oceny oferty złożonej przez Odwołującego;  

zaniechaniu wyboru, jako najkorzystniejszej oferty Odwołującego, która zgodnie  z przyjętymi 

kryteriami ofert jest ofertą najkorzystniejszą;  

zaniechaniu  sporządzenia  uzasadnienia  w  zakresie  braku  wyboru  oferty  Odwołujący,  jako 

najkorzystniejszej;  

zaniechaniu wezwania Odwołującego do złożenia, uzupełnienia lub poprawienia dokumentów 

potwierdzających  spełnianie  przez  Odwołującego  warunków  udziału  w  postępowaniu  lub 

przedmiotowych środków dowodowych;  

uznaniu  oferty  Odwołującego,  jako  odrzuconej  w  sytuacji,  gdy  brak  jest  przesłanek  do  jej 

odrzucenia.  

Czynnościom i zaniechaniom Zamawiającego Odwołujący zarzucał naruszenie:  

art.  239  Pzp  w  zw.  z  223  Pzp  w  zw.  z  art.  226  Pzp  przez  dokonanie  oceny  złożonych  ofert 

oraz  wybór,  jako  najkorzystniejszej  oferty  LIMARCO  z  pominięciem  oferty  Odwołującego,  w 

sytuacji, gdy złożył on ważną, niepodlegająca odrzuceniu ofertę, która to oferta winna zostać 

wybrana, jako najkorzystniejsza;  

(ewentualnie w przypadku nieuwzględnienia zarzutu wskazanego w pkt 1) art. 253 Pzp w zw. 

z  art.  16  Pzp  przez  zaniechanie  wskazania  w  informacji  o  wyborze  najkorzystniej  oferty 


informacji  o  Odwołującym,  w  tym  ewentualnej  informacji  o  odrzuceniu  jego  oferty  oraz 

zaniechanie  podania  uzasadnienia  faktycznego  i  prawnego  w  tym  zakresie,  a  także 

ewentualne  odrzucenie  oferty  Odwołującego,  czym  zmawiający  całkowicie  uniemożliwił 

Odwołujący ochronę swoich praw, co z kolei stanowi naruszenie zasady uczciwej konkurencji i 

równego traktowania wykonawców;  

(ewentualnie w przypadku nieuwzględnienia zarzutu wskazanego w pkt 1 lub 2) art. 128 ust. 1 

i 4 Pzp oraz art. 

107 Pzp przez zaniechanie wezwania Odwołującego do złożenia wyjaśnień w 

zakresie  spełnienia  warunków  udziału  w  postępowaniu  pomimo  istnienia  wątpliwości,  co  do 

dokumentów  i  oświadczeń  przez  niego  przedłożonych  oraz  zaniechanie  wezwania  do 

uzupełnienia  dokumentów  w  przypadku  uznania,  iż  przedstawione  przez  Odwołującego 

dokumenty i wyjaśnienia nie potwierdzają spełnienia przez Odwołującego warunków udziału w 

postępowaniu lub też nie wykazują spełnienia kryteriów przedmiotowych.  

W  związku  z  powyższym  Odwołujący  wnosił  o  uwzględnienie  odwołania  i  nakazanie 

Zamawiającemu:   

unieważnienie czynności wyboru oferty LIMARCO, jako najkorzystniejszej;  

dokonania ponownej czynności badania i oceny ofert; 

dokonania wyboru oferty Odwołujący, jako najkorzystniejszej;  

ewentualnie w przypadku nieuwzględnienia, któregokolwiek z wniosków wskazanych w lit. a-

c)  precyzyjne  wezwanie  Odwołujący  do  wyjaśnień  złożonej  oferty  lub  uzupełnienie 

dokumentów na podstawie art. 128 ust. 1 i 4 Pzp lub art. 107 Pzp ; 

zasądzenie  od  Zamawiającego  na  rzecz  Odwołującego  kosztów  postępowania 

odwoławczego,  w  tym  kosztów  zastępstwa  przez  pełnomocnika  oraz  kosztów  opłaty 

skarbowej  od  pełnomocnictwa,  a  także  kosztów  dojazdu  do  KIO  zgodnie  z  przedstawionym 

zestawieniem kosztów i załącznikami do niego. 

W  uzasadnieniu  Odwołujący  wskazywał,  że  w  prowadzonym  przez  Zamawiającego 

postępowaniu złożył ofertę, co wynika z  informacji z  otwarcia ofert z dnia 11.06.2021 r.     Pismem z 

dnia  11.06.2021  r.  Zamawiający  wezwał  Odwołującego  do  uzupełnienia  przedmiotowego  środka 

dowodowego  w  postaci  próbek,  wyznaczając  przy  tym  termin  do  dnia  21.06.2021  r.  Odwołujący 

przekazał  próbki  Zamawiającemu  w  dniu  18.06.2021  r.  Była  to  jedyna  korespondencja  pomiędzy 

Zamawiającym a Odwołującym, jaka miała miejsce od chwili złożenia oferty do dnia otrzymania przez 

Odwołującego informacji o wyborze oferty najkorzystniejszej.  

W  dniu  01.07.2021  r.  Zamawiający  przesłał  Odwołującemu  oraz  opublikował  w  platformie 

zakupowej  Informację  o  wyborze  oferty  najkorzystniejszej  datowaną  na  dzień  30.06.2021.    W 

informacji tej Odwołujący został całkowicie pomięty – tak, jak gdyby nigdy nie złożył oferty. Nie ma w 

niej  ma  informacji  ani  o  dokonanej  ocenie  oferty  Odwołującego,  o  przyznanych  Odwołującemu 

punktach  lub  chociażby  o  odrzuceniu  jego  oferty  i  ewentualnych  przyczynach  odrzucenia  oferty 


Odwołującego.  Zdaniem  Odwołującego  z  opisanego  stanu  faktycznego  wynika  jednoznacznie,  że  w 

toku  prowadzonego  postępowania  i  oceny  złożonych  ofert  Zamawiający  całkowicie  pominął  jego 

ofertę, podczas, gdy powinien dokonać jej oceny pod kątem określonych przez siebie kryteriów oceny 

ofert i na tej podstawie dokonać wyboru oferty najkorzystniejszej.  

Ponadto  nawet  w  sytuacji,  gdyby  Zamawiający  uznał,  że  oferta  Odwołującego  podlega 

odrzuceniu,  (czemu  Wykonawca  zaprze

czał)  to  podstawowym  obowiązkiem  Zamawiającego  było 

poinformowanie  o  tym  Odwołującego  ze  wskazaniem  uzasadnienie  faktycznego  i  prawnego  takiej 

decyzji. Informacji takiej Odwołujący nigdy nie otrzymał i nie  była ona także elementem informacji o 

wyborze oferty najkorzystniejszej.  

Odwołujący stwierdził, że powyższe stanowisko znajduje poparcie w orzecznictwie KIO oraz 

sądów powszechnych, gdzie podkreśla się, że niedopuszczalne jest, aby odwołujący się wykonawca 

samodzielnie identyfikował przyczyny odrzucenia jego oferty i w  oparciu o te założenia przedstawiał 

argumenty przemawiające za nietrafnością domniemanych przyczyn decyzji zamawiającego.   

Ponadto  Wykonawca  podkreślał,  że  nawet  w  sytuacji  wykrycia  przez  Zamawiającego 

jakichkolwiek uchybień Odwołującego w zakresie złożonej przez niego oferty to w pierwszej kolejności 

Zamawiający zobowiązany był do ich pełnego wyjaśnienia poprzez skierowanie do niego wezwań do 

złożenia wyjaśnień, uzupełnień lub też dokumentów. Taka procedura jednak nie miała miejsca.  

opinii AID GENOMICS z powyższego wynika, zatem, że Zamawiający dopuścił się szeregu 

uchybień, które doprowadziły do wyboru przeze niego oferty z naruszeniem Pzp.  

Stanowisko Zamawiającego. 

Zamawiający  w  treści  złożonej  odpowiedzi  na  odwołanie  wniósł  o  oddalenie  odwołania  w 

całości i ustosunkował się szczegółowo do zarzutów odwołania. 

1) odnośnie do zarzutów naruszenia art. 128 ust. 1 i 4 Pzp oraz art. 107 Pzp 

Zamawiający  przypomniał,  że  Odwołujący  zarzucał  jemu  „zaniechanie  wezwania 

Odwołującego  do  złożenia,  uzupełnienia  lub  poprawienia  dokumentów  potwierdzających  spełnianie 

przez Odwołującego warunków udziału w postępowaniu lub przedmiotowych środków dowodowych”. 

W  Rozdziale  Il  pkt  2  SWZ  Zamawiający  poinformował  Wykonawców,  że  zastosuje  art.  139 

Pzp,  t

j.  tzw.  odwróconą  kolejność  czynności.  Zgodnie  z  powyższym,  Zamawiający  w  pierwszej 

kolejności przystąpił do badania i oceny ofert na podstawie przedmiotowych środków dowodowych. 

W  dniu  11.06.2021 r. złożone oferty przekazane zostały  do  oceny  pod względem  zgodności 

zaoferowanego  asortymentu  z  opisem  przedmiotu  zamówienia.  Jednocześnie  Zamawiający  w  dniu 

11.06.2021 r., zgodnie z art. 107 ust. 2 Pzp, wezwał Odwołującego do uzupełnienia przedmiotowego 

środka dowodowego w postaci próbek oferowanych testów. Tak, więc zarzut naruszenia art. 107 Pzp 


należy  uznać  za  nieuzasadniony,  co  potwierdza  załączony  do  odwołania  dowód  nr  1  -  wezwanie  z 

dnia  11.06.2021  r.  skierowane  przez  Zamawiającego  do  Odwołującego.  Poza  tym  Odwołujący 

dostarczył wymagane próbki z zachowaniem wyznaczonego terminu (okoliczność bezsporna, nadto - 

dowód nr 2 do odwołania - potwierdzenie przyjęcia próbek z dnia 18.06.2021 r.). 

W odwołaniu (str. 5) Odwołujący podkreślał, że „(...) w sytuacji wykrycia przez Zamawiającego 

jakichkolwiek uchybień Odwołującego w zakresie złożonej przez niego oferty to w pierwszej kolejności 

Zamawiający  zobowiązany  był  do  ich  pełnego  wyjaśnienia  poprzez  skierowanie  do  Odwołującego 

wezwań  do  złożenia  wyjaśnień,  uzupełnień  lub  też  dokumentów  (...)”.  Tymczasem  zarówno  z  treści 

art.  107  ust.  4  Pzp  („Zamawiający  może  żądać  od  wykonawców  wyjaśnień  dotyczących  treści 

przedmiotowych  środków  dowodowych”),  jak  i  art.  223  ust.  1  Pzp  („w  toku  badania  i  oceny  ofert 

zamawiający  może  żądać  od  wykonawców  wyjaśnień  dotyczących  treści  złożonych  ofert  oraz 

przedmiotowych środków dowodowych lub innych składanych dokumentów (...)” wynika, że wezwanie 

Wykonawcy  do  złożenia  wyjaśnień  jest  uprawnieniem,  a  nie  obowiązkiem  Zamawiającego.  Zarówno 

treść  złożonej  oferty  jak  i  treść  przedłożonych  przedmiotowych  środków  dowodowych  nie  budziła 

żadnych wątpliwości Zamawiającego, a zatem nie było podstaw do korzystania przez Zamawiającego 

z  uprawnień  wynikających  z  przywołanych  wyżej  przepisów  art.  107  ust.  4  Pzp  oraz  art.  223  ust.  1 

Pzp. 

2) odnośnie do zarzutu naruszenia art. 139 ust. 1 w zw. z art. 128 ust. 1 Pzp 

Odwołujący  zarzuca  Zamawiającemu  „zaniechanie  dokonania  oceny  oferty  złożonej  przez 

Odwołującego” 

Art.  139  ust.  1  Pzp  wskazuje,  iż  Zamawiający  dokonuje  kwalifikacji  podmiotowej  w  zakresie 

braku 

podstaw wykluczenia oraz spełniania warunków udziału w postępowaniu Wykonawcy, którego 

oferta  została  najwyżej  oceniona.  Zamawiający  nie  dokonał  oceny  oferty  Odwołującego  z 

zastosowaniem  kryteriów  podmiotowych  oceny  ofert  wskazanych  w  SWZ,  gdyż  zgodnie  z  przyjętym 

trybem  postępowania,  oferta  odrzucona,  bez  względu  na  podstawę  odrzucenia,  nie  podlega  dalszej 

ocenie.  Tym  samym  Zamawiający  stwierdził,  że  nie  naruszył  art.  128  ust.  1  Pzp,  gdyż  oferta 

Odwołującego nie została najwyżej oceniona. 

odnośnie do zarzutu naruszenia art. 239 Pzp w zw. z 223 Pzp i w zw. z art. 226 Pzp 

Odwołujący  zarzuca  Zamawiającemu  „uznanie  oferty  Odwołującego,  jako  odrzuconej  w 

sytuacji, gdy brak jest przesłanek do jej odrzucenia” oraz w konsekwencji „zaniechanie wyboru, jako 

najko

rzystniejszej  oferty  Odwołującego,  która  zgodnie  z  przyjętymi  kryteriami  ofert  jest  ofertą 

najkorzystniejszą”  i  „wybór,  jako  najkorzystniejszej  oferty  Przedsiębiorstwo  Produkcyjno-Handlowo-

Usługowe  LIMARCO,  która  zgodnie  z  przyjętymi  kryteriami  oceny  ofert  nie  jest  ofertą 

najkorzystniejszą'  


Wstępnie  wskazać  należy,  że  fachowy  pełnomocnik  Odwołującego  nie  formułuje  w  sposób 

precyzyjny,  jakie  jednostki  redakcyjne  (ustępy,  punkty)  poszczególnych  artykułów  Pzp  zostały  -  w 

ocenie Odwołującego - naruszone. Uniemożliwia to właściwe odniesienie się do tak sformułowanych 

zarzutów. 

Wyjaśnić  natomiast  należy,  iż  na  podstawie  badania  złożonych  przedmiotowych  środków 

dowodowych,  Zamawiający  uznał,  że  treść  oferty  Odwołującego  jest  niezgodna  z  warunkami 

zamówienia,  a  oferta  podlega  odrzuceniu  na  podstawie  art.  226  ust.  1  pkt  5  Pzp,  uzasadniając  to 

następująco:  „Zamawiający,  mając  na  względzie  bezpieczeństwo  personelu  podczas  transportu 

materiału  do  laboratorium  oraz  podczas  wykonywania  badania,  wymagał  probówek  ekstrakcyjnych 

dwustronnie  zakręcanych  oraz  braku  konieczności  wyjmowania  wymazówki  z  próbką  z  probówki 

ekstrakcyjnej (pkt 5 i 3 opisu przedmiotu zamówienia zawartego w Arkuszu asortymentowo-cenowym 

stanowiącym Załącznik nr 2 do SWZ). Dla testu o nazwie INDICAID COVID-19 Rapid Antigen TEST 

producent jasno informuje, że w przebiegu badania należy wymazówkę najpierw włożyć do probówki 

ekstrakcyjnej,  wymieszać,  aby  zawartość  wymazówki  wydostała  się  do  płynu  ekstrakcyjnego,  a 

wymazówkę wyrzucić — opisano to słowem w ulotce "discard the swab". Takie rozwiązanie powoduje 

narażenie personelu na możliwość zakażenia się płynem podczas wkładania i wyciągania wymazówki. 

W związku z powyższym zaoferowany test nie spełnia wymagań Zamawiającego wskazanych w pkt 3 

opisu przedmiotu z

amówienia. Test GeneFinder COVID-19 Ag Rapid Test producent jasno informuje, 

że  w  przebiegu  badania  nie  posiada  probówek,  które  umożliwiają  wykonanie  badania  bez 

konieczności  wyjmowania  wymazówek  z  probówki  z  płynem  ekstrakcyjnym.  Takie  rozwiązanie 

powoduj

e narażenie personelu na  możliwość zakażenia się płynem  podczas wkładania  i wyciągania 

wymazówki. Ponadto w załączonej instrukcji producent jasno wskazuje, że probówki nie są szczelnie 

zamykane korkiem (posiadają zakraplacz). Takie rozwiązanie może powodować rozlewanie się płynu, 

powodując kontaminację środowiska. W związku z powyższym zaoferowany test nie spełnia wymagań 

Zamawiającego  wskazanych  w  pkt  3  oraz  w  pkt  5  opisu  przedmiotu  zamówienia”.  W  związku  z 

powyższym,  oferta  Odwołującego  została  odrzucona,  o  czym  został  on  zawiadomiony  pocztą 

elektroniczną. 

Zamawiający  kolejno  wyjaśnił,  że  w  wyniku  odrzucenia  oferty  Odwołującego,  dalszej  ocenie 

podlegała tylko oferta LIMARCO, która została uznana za najkorzystniejszą w oparciu o kryteria oceny 

ofert zawarte 

w dokumentacji zamówienia. 

4) odnośnie do zarzutu naruszenia art. 253 Pzp w zw. z art.16 Pzp: 

Odwołujący  zarzucał  Zamawiającemu  „zaniechanie  sporządzenia  uzasadnienia  w  zakresie 

braku  wyboru  oferty  Odwołujący,  jako  najkorzystniejszej”,  na  skutek  niedopełnienia  obowiązku 

wynikającego z art. 253 Pzp. 

Zamawiający podniósł, że w Formularzu oferty stanowiącym załącznik nr 1 do SWZ, wymagał 

m.in. podania adresu poczty elektronicznej (e-

mail) Wykonawcy. Odwołujący nie podał adresu e-mail 

we wskazanym w Formula

rzu oferty miejscu, więc Zamawiający wysyłając do Wykonawcy wezwanie 


do uzupełnienia dokumentów przedmiotowych, posłużył się adresem e-mail widocznym na platformie 

zakupowej: [email protected]”. Natomiast zawiadomienie o odrzuceniu oferty Odwołującego 

wraz  z  uzasadnieniem  faktycznym  i  prawnym  oraz  informacja  o  wyborze  najkorzystniejszej  oferty 

została  wysłana  do  Odwołującego  w  dniu  01.07.2021  r.  na  adres  e-mail:  [email protected] 

umieszczony na ostatniej stronie Formularza oferty Odwołującego. Wiadomość ta została prawidłowo 

dostarczona  do  Odwołującego  pocztą  elektroniczną,  jednakże  nie  została  przez  niego  odczytana  - 

dowód wydruk z systemu platformazakupowa.pl (załącznik do niniejszego pisma). Nie polega, zatem 

na  prawdzie  twierdzenie  Odwołującego,  jakoby  wezwanie  z  dnia  11.06.2021  r.  do  uzupełnienia 

przedmiotowego  środka  dowodowego  w  postaci  próbek,  było  jedyną  korespondencją  pomiędzy 

Zamawiającym a Odwołującym, jaka miała miejsce od chwili złożenia oferty do dnia otrzymania przez 

Odwołującego  informacji  o  wyborze  oferty  najkorzystniejszej  oraz,  że  Zamawiający  nie  dopełnił 

obowiązku  poinformowania  Odwołującego  o  odrzuceniu  złożonej  przez  niego  oferty  ze  wskazaniem 

uzasadnienia  takiej  decyzji.  Zgodnie  z  Rozdziałem  V  pkt  4  SWZ  Wykonawca,  jako  podmiot 

profesjonalny  miał  obowiązek  sprawdzania  komunikatów  i  wiadomości  bezpośrednio  na 

platformazakupowa.pl przesłanych przez Zamawiającego, gdyż system powiadomień może ulec awarii 

lub  powiadomienie  może  trafić  do  folderu  SPAM.  Tym  nie  mniej  Odwołujący,  jako  Wykonawca, 

podając w Formularzu oferty adres poczty elektronicznej bezpośrednio zobowiązał się do odbierania i 

obsługi  korespondencji  kierowanej  do  niego  na  ten  wskazany  adres.  Ponieważ  PZP  nie  precyzuje 

momentu  zapoznania  się  z  treścią  przestanych  informacji  i  zawiadomień,  Zamawiający  przyjął, 

analogicznie  jak  w  przypadku  opisanym  w  art.  514  ust.  3  Pzp,  że  Odwołujący  mógł  zapoznać  się  z 

treścią  Zawiadomienia  o  odrzuceniu  oferty  oraz  Informacji  o  wyborze  oferty  najkorzystniejszej  przed 

upływem  terminu  do  wniesienia  odwołania,  jeżeli  ich  przekazanie  nastąpiło  przy  użyciu  środków 

komunikacji elektronicznej przed upływem tego terminu. 

Odwołujący  wskazywał  również,  że  informacja  o  wykonawcach,  których  oferty  zostały 

odrzucone  wraz  z  uzasadnieniem  faktycznym  i  pr

awnym,  nie  była  elementem  informacji  o  wyborze 

oferty  najkorzystniejszej.  Otóż  Zamawiający,  zgodnie  z  art.  253  ust.  1  Pzp  zawarł  tę  informację  w 

zawiadomieniu o wyborze oferty skierowanej bezpośrednio do wykonawców, którzy złożyli oferty  - w 

tym  również  w  informacji  przestanej  do  Odwołującego  w  dniu  01.07.2021  r.  na  adres  e-mail: 

[email protected]. Zgodnie z art. 253 ust. 2 informacja o Wykonawcach, których oferty zostały 

odrzucone  wraz  z  uzasadnieniem  faktycznym  i  prawnym,  nie  jest  elementem  informacji  o  wyborze 

oferty najkorzystniejszej, zamieszczanej na stronie prowadzonego postępowania. 

Uwzględniając  dokumentację  postępowania  o  udzielenie  zamówienia  przedstawioną 

przez  Zamawiającego,  dowody  oraz  oświadczenia  i  stanowiska  Stron  wyrażone  w  pismach 

pro

cesowych oraz na rozprawie Izba ustaliła, co następuje. 

W rozdziale III SWZ „Tryb udzielenie zamówienia” w ust. 2 podano: „Zamawiający, zgodnie z 

art. 139 PZP, przewiduje odwróconą kolejność czynności, tj. najpierw dokona badania i oceny ofert, a 

następnie  dokona  kwalifikacji  podmiotowej  wykonawcy,  którego  oferta  została  najwyżej  oceniona,  w 

zakresie braku podstaw wykluczenia oraz spełniania warunków udziału w postępowaniu. 


W  opisie  przedmiotu  zamówienia,  który  został  zawarty  w  Arkuszu  asortymentowo-cenowym 

stanowiącym Załącznik nr  2 do  SWZ Zamawiający postawił  następujące wymogi: Brak konieczności 

wyjmowania wymazówki z próbką z probówki ekstrakcyjnej (pkt 3). Dwustronnie zakręcane probówki 

ekstrakcyjne  - 

dla  bezpieczeństwa  personelu  podczas  transportu  materiału  do  laboratorium  oraz 

podczas wykonywania badania (pkt 5). 

Podobnie  jak  strony  były  zgodne,  co  do  tego,  że  Zamawiający  wezwał  Odwołującego  do 

uzupełnienia  przedmiotowego  środka  dowodowego  w  postaci  próbek,  zaś  Odwołujący  przekazał 

próbki  Zamawiającemu  w  wyznaczonym  terminie.  Z  ustaleń  Izby,  poczynionych  w  oparciu  o 

dokumentację  postępowania,  potwierdzonych  przez  strony  w  toku  rozprawy  wynika,  że  wezwanie 

zostało  skierowane  do  odwołującego  za  pomocą  platformy  zakupowej  za  pomocą  adresu 

[email protected]

Historia korespondencji z wykonawcą: 

AID Genomics - [email protected] 

– G. L. 

[email protected]

Data wysłania wiadomości: 2021-06-11 12:59:51 

Data odczytania wiadomości: 2021-06-12 12:03:21 

Status: Wiadomość przyjęta 

„Działając  na  podstawie  art.  107  ust.  2  ustawy  z  dnia  11  września  2019  r.  –  Prawo  zamówień 

publicznych (Dz.U. z 2019 r. poz. 2019 ze zm.; zwana dalej: PZP), w związku z przewidzeniem takiej 

możliwości  w  rozdz.  III  pkt.  7.3)  SWZ,  Zamawiający  wzywa  Wykonawcę  do  uzupełnienia 

przedmiotowego środka dowodowego”.  

Pliki dołączone do wiadomości: Wezwanie do uzupełnienia dokumentów przedmiotowych.pdf 

[email protected]

Data wysłania wiadomości: 2021-06-13 10:05:22 

„Dzień dobry Próbki zostały wysłane w dniu dzisiejszym. Kurier DHL dostarczy je w środę. (…)”. 

W  aktach  postępowania  znajduje  się  informacja  z  badania  próbki  przesłanej  przez 

Odwołującego  o  następującej  treści:  „(…)  Laboratorium  Mikrobiologiczne  SPSZOZ  w  Lęborku  po 

przeanalizowaniu  otrzymanych  próbek  informuje:  Niezgodności  dotyczą  testów  w  punkcie  trzecim 

opisu  przedmiotu  zamówienia  i  dotyczą  braku  konieczności  wyjmowania  wymazówki  z  probówki 

ekstrakcyjnej.  Dla  testu  o  nazwie  INDICAID  COVID-19  Rapid  Antigen  TEST  -  producent  jasno 

informuje  że  w  przebiegu  badania  należy  wymazówkę  najpierw  włożyć  do  probówki  ekstrakcyjnej 

wymieszać aby zawartość wymazówki wydostała się do płynu ekstrakcyjnego a wymazówkę wyrzucić 

opisano  to  słowem  w  ulotce  "discard  the  swab"  takie  działanie  naraża  personel  na  niepotrzebną 

możliwość zakażenia się płynem podczas wkładania i wyciągania wymazówki. Laboratorium dbając o 

bezpieczeństwo zakażeń wśród w personelu szpitala. Warunek punktu 3 nie został spełniony dla tego 

testu. Test GeneFinder COVID-19 Ag Rapid Test - 

producent jasno informuje że w przebiegu badania 

nie  posiada  probówek  które  umożliwiają  wykonanie  badania  bez  konieczności  wyjmowania 


wymazówek z probówki z płynem ekstrakcyjnym. W załączonej instrukcji jasno wskazuje na probówki 

nie szczelnie zamykane z korkiem tylko z zakraplaczem co na pewno będzie powodowało rozlewanie 

się  płynu  powodując  kontaminację  środowiska.  Po  dokładnej  analizie  Laboratorium  nie  dopuszcza 

testów  ze  względu  na  nie  spełnienie  wymagania.  Niezgodności  dotyczą  testów  w  punkcie  trzecim 

opisu  przedmiotu  zamówienia  i  dotyczą  braku  konieczności  wyjmowania  wymazówki  z  probówki 

ekstrakcyjnej”. 

W  rozdziale  V  SWZ  „Informacja  o  środkach  komunikacji  elektronicznej,  przy  użyciu  których 

zamawiający będzie komunikował się z wykonawcami, oraz informacje o wymaganiach technicznych i 

organizacyjnych sporządzania, wysyłania i odbierania korespondencji elektronicznej”. 

1.  Postępowanie  prowadzone  jest  w  języku  polskim  w  formie  elektronicznej  za  pośrednictwem 

platformy 

zakupowej 

(dalej 

jako 

„Platforma”) 

pod 

adresem: 

https://platformazakupowa.pl/transakcja/451924 

3.  Zamawiający  będzie  przekazywał  wykonawcom  informacje  w  formie  elektronicznej  za 

pośrednictwem  platformazakupowa.pl.  Informacje  dotyczące  odpowiedzi  na  pytania,  zmiany 

specyfikacji, zmiany terminu składania i otwarcia ofert Zamawiający będzie zamieszczał na platformie 

sekcji “Komunikaty”. Korespondencja, której zgodnie z obowiązującymi  przepisami adresatem jest 

konkretny  Wykonawca,  będzie  przekazywana  w  formie  elektronicznej  za  pośrednictwem 

platformazakupowa.pl do konkretnego Wykonawcy. 

4.  Wykonawca  jako  podmiot  profe

sjonalny  ma  obowiązek  sprawdzania  komunikatów  i  wiadomości 

bezpośrednio na platformazakupowa.pl przesłanych przez Zamawiającego, gdyż system powiadomień 

może ulec awarii lub powiadomienie może trafić do folderu SPAM. 

9.  Zamawiający  dopuszcza  również  komunikowanie  się  za  pomocą  poczty  elektronicznej,  email 

[email protected]

Nie  było  sporne  między  stronami,  że  Odwołujący  złożył  ofertę  w  ramach  prowadzonego 

postępowania  (informacja  z  otwarcia  ofert  z  dnia  11.06.2021  r.).  W  formularzu  oferty  sporządzonym 

według  wzoru  stanowiącym  załącznik  nr  1  do  SWZ  wykonawca  AID  GENOMICS  w  części  „Telefon 

oraz  e-

mail  Wykonawcy”  podał  nr  telefonu  nie  podając  adresu  e-mail.  Natomiast  formularz  został 

podpisany  z  ramienia  Wykonawcy  przez  G.  L.  Wiceprezesa  ds.  Rozwoju  biznesu.  Pod  podpisem 

podano adres e-mail

[email protected]

Izba ustaliła również, że w dokumentacji postępowania znajdują się 2 pisma Zamawiającego z 

dnia 30 czerwca 2021 r.:  

„Zawiadomienie o odrzuceniu oferty” w którym podano: 

„Zamawiający  –  Samodzielny  Publiczny  Specjalistyczny  Zakład  Opieki  Zdrowotnej  w  Lęborku, 

działając  na  podstawie  art.  260  ustawy  z  dnia  11  września  2019  r.  –  Prawo  zamówień  publicznych 

(Dz.U.  poz.  2019  r.  ze  zm.,  dalej  „PZP”),  zawiadamia  o  odrzuceniu  Państwa  oferty  w  ww. 

postępowaniu o udzielenie zamówienia. 

Uzasadnienie faktyczne i prawne: 


Art.  226  ust.  1  pkt.  5  ustawy  pzp:  Zamawiający  odrzuca  ofertę,  jeżeli  jej  treść  jest  niezgodna  z 

warunkami zamówienia. 

Zamawiający,  mając  na  względzie  bezpieczeństwo  personelu  podczas  transportu  materiału  do 

laboratorium  oraz  podczas  wykonywania  badania,  wymagał  probówek  ekstrakcyjnych  dwustronnie 

zakręcanych oraz braku konieczności wyjmowania wymazówki z próbką z probówki ekstrakcyjnej (pkt 

5  i  3  opisu  przedmiotu  zamówienia  zawartego  w  Arkuszu  asortymentowo-cenowym  stanowiącym 

Załącznik  nr  2  do  SWZ).  Dla  testu  o  nazwie  INDICAID  COVID-19  Rapid  Antigen  TEST  -  producent 

jasno  informuje,  że  w  przebiegu  badania  należy  wymazówkę  najpierw  włożyć  do  probówki 

ekstrakcyjnej,  wymieszać,  aby  zawartość  wymazówki  wydostała  się  do  płynu  ekstrakcyjnego,  a 

wymazówkę wyrzucić – opisano to słowem w ulotce "discard the swab". Takie rozwiązanie powoduje 

narażenie personelu na możliwość zakażenia się płynem podczas wkładania i wyciągania wymazówki. 

W związku z powyższym zaoferowany test nie spełnia wymagań Zamawiającego wskazanych w pkt 3 

opisu przedmiotu zamówienia. 

Test GeneFinder COVID-19 Ag Rapid Test  - produc

ent jasno informuje, że w przebiegu badania nie 

posiada probówek, które umożliwiają wykonanie badania bez konieczności wyjmowania wymazówek z 

probówki  z  płynem  ekstrakcyjnym.  Takie  rozwiązanie  powoduje  narażenie  personelu  na  możliwość 

zakażenia  się  płynem  podczas  wkładania  i  wyciągania  wymazówki.  Ponadto  w  załączonej  instrukcji 

producent  jasno  wskazuje,  że  probówki  nie  są  szczelnie  zamykane  korkiem  (posiadają  zakraplacz). 

Takie  rozwiązanie  może  powodować  rozlewanie  się  płynu,  powodując  kontaminację  środowiska.  W 

związku  z  powyższym  zaoferowany  test  nie  spełnia  wymagań  Zamawiającego  wskazanych  w  pkt  3 

oraz w pkt 5 opisu przedmiotu zamówienia. 

Jednocześnie Zamawiający informuje, że wobec czynności Zamawiającego przysługują Wykonawcom 

środki ochrony prawnej w terminach i zgodnie z zasadami określonymi w Dziale IX PZP”. 

„Informacja o wyborze oferty najkorzystniejszej”, w której podano m.in.: 

„ (…) Zamawiający informuje równocześnie wszystkich Wykonawców o: 

I. WYBORZE OFERTY NAJKORZYSTNIEJSZEJ: 

Wyboru najkorzystni

ejszej oferty dokonano na podstawie kryteriów oceny ofert określonych w pkt XV 

SWZ. 

Wybrana została oferta złożona przez: 

Przedsiębiorstwo Produkcyjno - Handlowo - Usługowe LIMARCO L. Z. 

ul. Przemysłowa 8, 11-700 Mrągowo 

z ceną wykonania przedmiotu zamówienia w wysokości 600 000,00 zł brutto. 

Zamawiający przedstawia poniżej punktację przyznaną złożonym ofertom: (…) 

Uzasadnienie  wyboru  najkorzystniejszej  oferty:  Oferta  Wykonawcy  Przedsiębiorstwo  Produkcyjno  - 

Handlowo - 

Usługowe LIMARCO L. Z., ul. Przemysłowa 8, 11-700 Mrągowo spełnia wszystkie warunki 


wymagane  przez  Zamawiającego  określone  w  SWZ  i  uzyskała  największą  liczbę  punktów  na 

podstawie kryteriów oceny ofert określonych w pkt XV SWZ. 

II. WYKONAWCY, KTÓRYCH OFERTY ZOSTAŁY ODRZUCONE: 

Odrzucono  ofertę  Wykonawcy  AID  GENOMICS  Ltd.  Izrael,  Plaut  Menachem  10,  7670609  Rehovot, 

Israel na podstawie: art. 226 ust. 1 pkt. 5 ustawy pzp. (…)”. 

Wraz  z  odpowiedzią  na  odwołanie  Zamawiający  przekazał  wydruk  z  platformy 

https://platformazakupowa.pl

z dnia 13 lipca 2021 r. godz. 9:32:10 zawierający historię korespondencji 

z wykonawcą AID GENOMICS pod adresem [email protected]. W jej treści podano: 

Historia korespondencji z wykonawcą: 

[email protected] - 

[email protected]

Data wysłania wiadomości: 2021-07-01 13:09:56 

Data odczytania wiadomości: Nie odczytano 

Status: 

Wiadomość przyjęta 

„Dzień dobry W załączeniu przesyłam Państwu Zawiadomienie o wyborze oferty”.  

Pliki dołączone do wiadomości: Zawiadomienie o wyborze oferty - Wykonawca 13_PN.pdf 

[email protected]

Data wysłania wiadomości: 2021-07-01 13:14:04 

Data odczytania w

iadomości: Nie odczytano 

Status: 

Wiadomość przyjęta 

„Dzień dobry W załączeniu przekazuję Państwu Zawiadomienie o odrzuceniu oferty”.  

Pliki dołączone do wiadomości: zawiadomienie o odrzuceniu oferty 13_PN.pdf 

W  toku  rozprawy  Odwołujący  złożył  dowód  stanowiący  wydruk  ze  skrzynki  odbiorczej 

pochodzący  z  ww.  platformy  zakupowej,  w  którym  brak  jest  informacji  o  przesłaniu  Odwołującemu 

informacji  o  odrzuceniu  jego  oferty  oraz  wyborze  oferty  najkorzystniejszej.  W  toku  rozprawy 

Odwołujący  oświadczył,  że  informację  o  wyborze  oferty  najkorzystniejszej  powziął  z  platformy 

zakupowej z publicznie dostępnych komunikatów. Ponadto Odwołujący zaprzeczył, że ww. informacje 

otrzymał na adres 

[email protected]

Izba zważyła, co następuje. 

Krajowa  Izba  Odwoławcza  stwierdza,  że  Odwołujący  legitymuje  się  uprawnieniem  do 

korzystania ze środków ochrony prawnej, o którym stanowi przepis art. 505 ust. 1 Pzp, według którego 

środki ochrony prawnej określone w ustawie przysługują wykonawcy, uczestnikowi konkursu, a także 

innemu podmiotowi, jeżeli ma lub miał interes w uzyskaniu danego zamówienia oraz poniósł lub może 

ponieść szkodę w wyniku naruszenia przez Zamawiającego przepisów niniejszej ustawy.  


Izba  za  konieczne  uznała  przytoczenie  przepisów  Pzp,  których  naruszenie  Zamawiającemu 

zarzucał Odwołujący, które zostały powołane poniżej. 

Art.  16  Pzp  Zamawiający  przygotowuje  i  przeprowadza  postępowanie  o  udzielenie  zamówienia  w 

sposób: 

1) zapewniający zachowanie uczciwej konkurencji oraz równe traktowanie wykonawców; 

2) przejrzysty; 

3) proporcjonalny. 

Art.  107  Pzp  ust.  4  Pzp  Zamawiający  może  żądać  od  wykonawców  wyjaśnień  dotyczących  treści 

przedmiotowych środków dowodowych. 

Art.  128  ust.1  Pzp  jeżeli  wykonawca  nie  złożył  oświadczenia,  o  którym  mowa  w  art.  125  ust.  1, 

podmiotowych  środków  dowodowych,  innych  dokumentów  lub  oświadczeń  składanych  w 

postępowaniu  lub  są  one  niekompletne  lub  zawierają  błędy,  zamawiający  wzywa  wykonawcę 

odpowiednio do ich złożenia, poprawienia lub uzupełnienia w wyznaczonym terminie, chyba że: 

1) wniosek o dopuszczenie do udziału w postępowaniu albo oferta wykonawcy podlegają odrzuceniu 

bez względu na ich złożenie, uzupełnienie lub poprawienie lub 

2) zachodzą przesłanki unieważnienia postępowania. 

Zamawiający  może  żądać  od  wykonawców  wyjaśnień  dotyczących  treści  oświadczenia,  o  którym 

mowa w art. 125 ust. 1, lub złożonych podmiotowych środków dowodowych lub innych dokumentów 

lub oświadczeń składanych w postępowaniu (ust. 4). 

Art. 223 ust. 1 Pzp w toku badania i 

oceny ofert zamawiający może żądać od wykonawców wyjaśnień 

dotyczących treści złożonych ofert oraz przedmiotowych środków dowodowych lub innych składanych 

dokumentów lub oświadczeń. Niedopuszczalne jest prowadzenie między zamawiającym a wykonawcą 

negocjacj

i  dotyczących  złożonej  oferty  oraz,  z  uwzględnieniem  ust.  2  i  art.  187,  dokonywanie 

jakiejkolwiek zmiany w jej treści. 

Art.  226  ust.  1  pkt  5  Pzp  Zamawiający  odrzuca  ofertę,  jeżeli:  treść  jest  niezgodna  z  warunkami 

zamówienia; 

Art. 239 ust. 1 Pzp Zamawiaj

ący wybiera najkorzystniejszą ofertę na podstawie kryteriów oceny ofert 

określonych w dokumentach zamówienia. 

Art.  253  ust.  1  Pzp  niezwłocznie  po  wyborze  najkorzystniejszej  oferty  zamawiający  informuje 

równocześnie wykonawców, którzy złożyli oferty, o: 


wyborze  najkorzystniejszej oferty, podając nazwę  albo  imię  i  nazwisko, siedzibę albo miejsce za-

mieszkania, jeżeli jest miejscem wykonywania działalności wykonawcy, którego ofertę wybrano, oraz 

nazwy albo imiona i nazwiska, siedziby albo miejsca zamieszka

nia, jeżeli są miejscami wykonywania 

działalności  wykonawców,  którzy  złożyli  oferty,  a  także  punktację  przyznaną  ofertom  w  każdym 

kryterium oceny ofert i łączną punktację, 

2) wykonawcach, których oferty zostały odrzucone 

– podając uzasadnienie faktyczne i prawne. 

W  oparciu  o  ustalony  stan  faktyczny  sprawy  Izba  stwierdziła,  że  zarzuty  odwołania  nie 

zasługują na uwzględnienie. 

Izba  nie  stwierdziła  naruszenia  przepisów  Pzp,  na  które  wskazywał  w  treści  odwołania 

wykonawca AID GENOMICS. 

Na  wstępie  Izba  odniosła  się  do  zarzutu  kluczowego  z  punktu  widzenia  Odwołującego, 

związanego  z  naruszeniem  przez  Zamawiającego  art.  253  w  zw.  z  art.  16  Pzp  przez  zaniechanie 

wskazania w informacji o wyborze najkorzystniej oferty informacji o Odwołującym, w tym ewentualnej 

informacji o odrzuceniu jego oferty oraz zaniechanie podania uzasadnienia faktycznego i prawnego w 

tym zakresie, czym Zamawiający całkowicie uniemożliwił Odwołujący ochronę swoich praw, co z kolei 

stanowiło naruszenie zasady uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców. 

Izba  nie  podziela  zapatrywań  Odwołującego,  iż  Zamawiający  dopuścił  się  naruszeń  ww. 

przepisów,  ponieważ  nie  wskazał  w  informacji  o  wyborze  oferty  najkorzystniejszej  informacji  o 

odrzuceniu oferty Odwołującego. W piśmie z dnia 30 czerwca 2021 r. skierowanym do Odwołującego 

informacje  te  zostały  zawarte.  Dostrzeżenia  również  wymaga,  że  w  tym  zakresie  Zamawiający 

skierował do Odwołującego odrębne pismo, opatrzone tą samą datą, w którym  zawarł  uzasadnienie 

swojej decyzji zarówno w aspekcie faktycznym jak i prawnym.  

W tym miejscu konieczne jest odniesienie się do zarzutu Odwołującego zasadzającego się na 

tym,  że  Zamawiający  nie  przekazał  Odwołującemu  zarówno  informacji  o  wyborze  najkorzystniejszej 

oferty  oraz  informacji  o  odrzuceniu  odwołania.  Izba  po  dokonaniu  oceny  zgromadzonego  w  sprawie 

materiału dowodowego uznała, zgłoszony zarzut należy uznać za nieuzasadniony. 

Nie budzi żadnych wątpliwości, że Zamawiający treścią SWZ w rozdziale V ustalił, że będzie 

porozumiewał się z wykonawcami za pomocą platformy zakupowej. Zamawiający dopuszczał również 

komunikowanie się za pomocą poczty elektronicznej, email

[email protected]

 (ust. 9). 

Zgodnie  z  ust.  4  ww.  rozdziału  wykonawcy  byli  zobowiązani  sprawdzać  komunikaty  i  wiadomości 

bezpośrednio na platformie zakupowej. 

Nie było sporne między stronami, że Odwołujący zarejestrował się na platformie zakupowej i 

przy rejestracji podał adres

[email protected]

Natomiast w złożonym formularzu ofertowym 

na pierwszej stronie w miejscu, w którym należało podać e-mail Odwołujący nie podał adresu e-mail. 

Natomiast na drugiej stronie formularza ofertowego pod podpisem osoby podpisującej ofertę podano 

adres email: 

[email protected]

Z dowodu złożonego przez Zamawiającego stanowiącego wydruk 


z platformy zakupowej w historii korespondencji z wykonawcą wynika, że Zamawiający wysłał w dniu 

01.07.2021 r. odpowiednio o godz. 13.09.56 i 13.14.04 obie informacje, tj. o odrzuceniu oferty oraz o 

wyborze  oferty  konkurenta  na  adres  podany  w  ofercie,  tj. 

[email protected]

.  W  złożonym 

dowodzie  znajduje  się  również  informacja  na  temat  statusu  wiadomości:  „Wiadomość  przyjęta” 

natomiast „Nieodczytana”. 

Izba  rozstrzygając  sporna  kwestię,  po  pierwsze,  doszła  do  przekonania,  że  Zamawiający 

przesyłając ww. na adres z oferty skorzystał z platformy zakupowej. Świadczą o tym dobitnie dowody 

w postaci wydruku z owej platformy, w którym odzwierciedlono obie wiadomości. Bez znaczenia jest 

to, czy Zamawiający przesłał to tzw. „kanałem wewnętrznym” czy też „zewnętrznym” jak określał to w 

toku rozprawy Odwołujący. Po drugie Izba uznała, że Zamawiający był uprawiony do skorzystania z e-

maila,  który  został  podany  w  ofercie.  Zamieszczenie  przez  Wykonawcę  w  formularzu  ofertowym 

adresu e-

mail na jego drugiej stronie zamiast na pierwszej ma w ocenie Izby drugorzędne znaczenie. 

Natomiast  fakt  podan

ia  określonego  e-maila  oznacza,  że  Odwołujący  powinien  się  spodziewać,  że 

pod  ten  adres  może  być  kierowana  ze  strony  Zamawiającego  do  Wykonawcy  korespondencja. 

Również  bez  znaczenia  jest  kwestia,  czy  podany  adres  e-mail  ma  charakter  służbowego,  czy  też 

pry

watnego,  jak  twierdził  podczas  rozprawy  Odwołujący,  ponieważ  skoro  został  przez  Wykonawcę 

podany w formularzu ofertowym to powinien być przez niego obsługiwany. 

Izba  nie  podziela  zapatrywania  Odwołującego,  że  status  wiadomości  „Wiadomość 

dostarczona” nie oznacza, jej doręczenia w sposób, w który wykonawca mógłby się z nią zapoznać. 

Izba  zwraca  uwagę  na  obowiązek  dowodowy  Odwołującego,  który  skoro  twierdzi  przeciwnie  niż 

Zamawiający  i  kwestionuje  treść  dowodu  złożonego  przez  Zamawiającego  to  powinien  przedstawić 

kontr  dowód,  który  nie  został  złożony.  Jeśli  chodzi  o  fakt  braku  odczytania  wiadomości  przez 

Odwołującego  to  Izba  zwraca  uwagę  w  tym  zakresie  na  obowiązek  płynący  z  treści  SIWZ,  który 

zobowiązywał Wykonawcę do bieżącego śledzenia informacji przesyłanych przez Zamawiającego za 

pomocą tego narzędzia. 

Izba  odniosła  się  również  do  dowodu  złożonego  przez  Odwołującego  wskazując  na  jego 

wątpliwą moc dowodową z uwagi na jego kompletność, bowiem nie sposób wykluczyć, że ze skrzynki 

odbiorczej Odwołującego mogły zostać usunięte określone wiadomości. 

Jeśli  chodzi  o  pozostałe  zarzuty  to  Izba  w  pełni  popiera  argumentację  przedstawioną  przez 

Zamawiającego,  co  do  tego,  że  skoro  Zamawiający  nie  miał  wątpliwości  to  nie  był  obowiązany  do 

występowania  do  wykonawcy  o  wyjaśnienia.  Tym  samym  nie  można  mówić  o  naruszeniu  przez 

Zamawiającego art. 107 ust. 4 Pzp oraz art. 128 ust. 1 i 4 Pzp.  

Na końcu Izba odniosła się do zarzutu naruszenia przez Zamawiającego przepisu art. 239 w 

zw.  z  art.  223  w  zw.  z  art.  226  Pzp  polegającego  na  dokonaniu  wyboru  oferty  najkorzystniejszej  z 

pominięciem oferty Odwołującego w sytuacji, gdy jego oferta nie podlegała odrzuceniu. Po pierwsze 

Izba wskazuje, że zgłoszony zarzut nie został przez Odwołującego doprecyzowany. Nie mniej jednak 

odnosząc  się  do  niego  na  kanwie  sposobu  jego  postawienia  Izba  stwierdziła,  że  Odwołujący  nie 

wykazał w sposób skuteczny, że zgłoszony zarzut jest niezasadny.  

Dostrzeżenia  wymaga,  że  w  opisie  przedmiotu  zamówienia,  który  został  zawarty  w  Arkuszu 

asortymentowo-cenowym  s

tanowiącym  Załącznik  nr  2  do  SWZ  Zamawiający  postawił  określone 


wymagania:  Brak  konieczności  wyjmowania  wymazówki  z  próbką  z  probówki  ekstrakcyjnej  (pkt  3), 

Dwustronnie  zakręcane  probówki  ekstrakcyjne  -  dla  bezpieczeństwa  personelu  podczas  transportu 

mater

iału do laboratorium oraz podczas wykonywania badania (pkt 5). 

Po  przeanalizowaniu  otrzymanych  próbek  Zamawiający  stwierdził,  że  dla  testu  o  nazwie 

INDICAID COVID-19 Rapid Antigen TEST - 

producent jasno informuje, że w przebiegu badania należy 

wymazówkę  najpierw  włożyć  do  probówki  ekstrakcyjnej,  wymieszać,  aby  zawartość  wymazówki 

wydostała się do płynu ekstrakcyjnego, a wymazówkę wyrzucić – opisano to słowem w ulotce "discard 

the  swab".  Takie  rozwiązanie  powoduje  narażenie  personelu  na  możliwość  zakażenia  się  płynem 

podczas wkładania  i wyciągania  wymazówki.  W związku z powyższym zaoferowany test nie spełnia 

wymagań  Zamawiającego  wskazanych  w  pkt  3  opisu  przedmiotu  zamówienia.  Test  GeneFinder 

COVID-19 Ag Rapid Test - 

producent jasno informuje, że w przebiegu badania nie posiada probówek, 

które umożliwiają wykonanie badania bez konieczności wyjmowania wymazówek z probówki z płynem 

ekstrakcyjnym. Takie rozwiązanie powoduje narażenie personelu na możliwość zakażenia się płynem 

podczas  wkładania  i  wyciągania  wymazówki.  Ponadto  w  załączonej  instrukcji  producent  jasno 

wskazuje, że probówki nie są szczelnie zamykane korkiem (posiadają zakraplacz). Takie rozwiązanie 

może  powodować  rozlewanie  się  płynu,  powodując  kontaminację  środowiska.  W  związku  z 

powyższym zaoferowany test nie spełnia wymagań Zamawiającego wskazanych w pkt 3 oraz w pkt 5 

opisu przedmiotu zamówienia. 

Izba  uznała  za  wiarygodne  i  przekonywujące  wyjaśnienia  Zamawiającego  oparte  o  analizę 

próbek, o tym, że zaoferowane produkty nie spełniają wymagań Zamawiającego opisanych w OPZ. W 

szczególności,  że  zasadność  ww.  twierdzeń  została  wsparta  informacjami  pochodzącymi  z  ulotek 

producenta.  W  związku  z  powyższym  stwierdzić  należy,  że  Zamawiający  zasadnie  odrzucił  ofertę 

Odwołującego  na  podstawie  art.  226  ust.  1  pkt  5  Pzp  z  uwagi  na  to,  że  jej  treść  jest  niezgodna  z 

warunkami  zamówienia.  Znamienne  jest  również  to,  że  Odwołujący,  uzyskawszy  informacje  o 

przyczynach odrzucenia jego oferty, w ogóle nie odniósł się do tej kwestii. Nie tylko nie zaprezentował 

jakiejkolwi

ek  argumentacji  w  tym  zakresie,  ale  nawet  nie  zaprzeczył  w  toku  rozprawy  temu,  że 

produkty zaoferowane przez niego nie spełniają wymagań Zamawiającego opisanych w pkt 3 i 5 OPZ. 

Podkreślenia wymaga, że ciężar dowodu wykazania zasadności zarzutów spoczywał na Odwołującym 

jak  na  tym,  który  wywodzi  z  określonych  okoliczności  skutki  prawne.  Zaś  Odwołujący  nie  tylko  nie 

wykazał zasadności postawionego zarzutu, ale w ogóle się do niego nie odniósł nawet zaprzeczając 

występowaniu okoliczności, na które powoływał się Zamawiający. 

Uwzględniając  powyższe  Izba  stanęła  na  stanowisku,  że  zarzuty  odwołania  nie  potwierdziły 

się, co zostało szczegółowo wyjaśnione powyżej. Skutkiem powyższego była konieczność oddalenia 

odwołania. 

Zgodnie  z  art.  557  Pzp,  w  wyroku  oraz  w  posta

nowieniu  kończącym  postępowanie 

odwoławcze Izba rozstrzyga o kosztach postępowania odwoławczego. Z kolei w świetle art. 575 Pzp 

strony oraz uczestnik postępowania odwoławczego wnoszący sprzeciw ponoszą koszty postępowania 

odwoławczego  stosownie  do  jego  wyniku.  W  związku  z  tym  Izba  kosztami  postepowania 

odwoławczego w sprawie o sygn. akt KIO 2077/21 zgodnie z art. 575 Pzp oraz § 2 ust. 1 pkt 2 w zw. z 


§ 5 ust. 1 i 2 lit. b) oraz § 8 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r. w 

spr

awie  szczegółowych  rodzajów  kosztów  postępowania  odwoławczego,  ich  rozliczania  oraz 

wysokości  i  sposobu  pobierania  wpisu  od  odwołania  (Dz.  U.  z  2020  r.  poz.  2437)  obciążyła 

Odwołującego.  Izba  wskazuje,  że  na  koszty  postępowania  odwoławczego  w  kwocie  18 600  zł,  na 

którą  składał  się:  koszt  wpis  od  odwołania  uiszczony  przez  Odwołującego  w  kwocie  15  000  zł, 

wynagrodzenia  pełnomocnika  Odwołującego  w  kwocie  3 600  zł  oraz  wynagrodzenie  pełnomocnika 

Zamawiającego w kwocie 3 600,00 zł.  

Mając powyższe na uwadze, orzeczono jak w sentencji. 

Przewodniczący:      ………………………….…