Sygn. akt: KIO 2062/21
WYROK
z dnia 19 sierpnia 2021 r.
Krajowa
Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący:
Aneta Mlącka
Protokolant:
Marta Słoma
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 16 sierpnia 2021 r. w Warszawie
odwołania
wniesionego do Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 09 lipca 2021 r. przez
Odwołującego Marine Sailor s.c. M. J., J. B., M. J. (ul. Westerplatte 10a, 84-360 Łeba) w
postępowaniu prowadzonym przez Zamawiającego Dyrektora Urzędu Morskiego w Gdyni
(ul. Chrzanowskiego 10, 81-338 Gdynia)
orzeka:
o
ddala odwołanie
kosztami po
stępowania obciąża Odwołującego Marine Sailor s.c. M. J., J. B., M. J.
(ul. Westerplatte 10a, 84-
360 Łeba) i
2.1. zalicza w poczet kosz
tów postępowania odwoławczego kwotę 10000 zł 00 gr (słownie:
dziesięć tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez Odwołującego Marine Sailor
s.c. M. J., J. B., M. J. (ul. Westerplatte 10a, 84-
360 Łeba) tytułem wpisu od
o
dwołania.
Stosownie do art. 579 ust. 1 i art. 580 ust. 1 i 2 ust
awy z dnia 11 września 2019 r. Prawo
zamówień publicznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1129) na niniejszy wyrok - w terminie 14 dni od
dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący: ….……………………………
Sygn. akt: KIO 2062/21
UZASADNIENIE
Zamawiający Dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni prowadzi postepowanie o udzielenie
zamówienia publicznego na roboty budowlane dla wartości zamówienia poniżej progu
unijnego pn. Prace związane z pogłębianiem torów podejściowych do obiektu Administracji
Państwowej oraz zabezpieczeniem brzegu morskiego pomiędzy 45 km a 46 km w
miejscowości Jurata.
Ogłoszenie o zamówieniu ukazało się w Biuletynie Zamówień Publicznych 18 maja 2021
roku pod numerem 2021/BZP 00067703/01.
Odwołujący Marine Sailor s.c. M. J., J. B., M. J. wniósł odwołanie, w którym zarzucił
Zamawiającemu naruszenie:
- art. 255 p
kt. 6 ustawy Prawo zamówień publicznych poprzez jego zastosowanie i
bezzasadne unieważnienie postępowania, które nie jest obarczone niemożliwą do usunięcia
wadą uniemożliwiającą zawarcie niepodlegającej unieważnieniu umowy w sprawie
zamówienia publicznego,
art. 387 § 1 k.c. w związku z art. 8 ust. 1 ustawy Prawo zamówień publicznych poprzez
błędną wykładnię przepisu art. 387 § 1 k.c. polegającą na przyjęciu, że umowa zawarta w
ramach postępowania obejmowałaby świadczenie niemożliwe co uniemożliwia zawarcie
umowy w postępowaniu,
art. 5 k.c. w związku z przepisem art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 11.09.2019 r. Prawo zamówień
publicznych poprzez nadużycie przez Zamawiającego prawa podmiotowego przy podjęciu
decyzji o unieważnieniu postępowania o udzielenie zamówienia a w konsekwencji
naruszenie
– art. 16 pkt. 1 i 3 i art. 17 ust. 2 ustawy z dnia 11.09.2019 r. Prawo zamówień
publicznych poprzez działanie w celu obejścia przepisów ustawy polegające na uchyleniu się
od obowiązku zawarcia umowy z wybranym Wykonawcą, który złożył najkorzystniejszą
ofertę w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego.
Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania w całości, zasadzenie na rzecz Odwołującego
kosztów postępowania w tym kosztów zastępstwa prawnego według norm przepisanych,
unieważnienie czynności unieważnienia postępowania.
22 czerwca 2021 r. Zamawiający zawiadomił o wyborze najkorzystniejszej oferty, tj. oferty
Odwołującego. 02 lipca 2021 r. na wezwanie Zamawiającego Wykonawca złożył podpis pod
umową. 07 lipca 2021 r. Zamawiający poinformował Wykonawcę o unieważnieniu
postępowania na podstawie przepisu art. 255 pkt. 6 ustawy Prawo zamówień publicznych.
Uzasadniając wskazaną czynność Zamawiający wskazał następujące okoliczności:
Otwarcie ofert nastąpiło dnia 15.06.2021 r. W postępowaniu wpłynęła jedna oferta, złożona
przez Wykonawcę - Marinę Sailor s.c. Wykonawca zaoferował wykonanie przedmiotu
zamówienia w ww. terminach, jednocześnie deklarując przystąpienie do realizacji prac w
terminie 9 dni od dnia podpisania umowy
. W dniu 17.06.2021 r. Zamawiający wezwał
Wykonawcę do złożenia podmiotowych środków dowodowych, szukając jednocześnie
środków finansowych na zwiększenie kwoty jaką może przeznaczyć na realizację
zamówienia, ponieważ oferta Wykonawcy przekraczała kwotę, jaką Zamawiający zamierzał
przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia. W dniu 18.06.2021 r. Wykonawca złożył
podmiotowe środki dowodowe, po czym Zamawiający w dniu 22.06.2021 r. dokonał wyboru
oferty najkorzystniejszej. Zamawiający mógł zawrzeć umowę w sprawie zamówienia
publicznego przed upływem 5 dni od przesłania zawiadomienia o wyborze oferty
najkorzystniejszej na podstawie art. 308 ust. 3 pkt 1 ustawy Prawo zamówień publicznych z
uwagi, iż wpłynęła tylko jedna oferta. Jednakże Wykonawca wniósł zabezpieczenie
należytego wykonania umowy w dniu 01.07.2021r., (projekt gwarancji należytego wykonania
umowy po raz pierwszy przedstawione do akceptacji w dniu 29.06.2021 r.). Zatem
podpisanie umowy w ww. terminie było już niemożliwe, gdyż świadczenie wynikające z
umow
y w zakresie Etapu I stało się niemożliwe do wykonania na warunkach zawartych w
dokumentach zamówienia oraz ofercie Wykonawcy tj. do dnia 10.07.2021 r. Wobec
powyższego zawarcie takiej umowy jako umowy o świadczenie niemożliwe, w świetle art.
387 § 1 Kodeksu cywilnego, czyniło by ją nieważną. Mając powyższe na uwadze, zdaniem
Zamawiającego, postępowanie obarczone jest niemożliwą do usunięcia wadą
uniemożliwiającą zawarcie niepodlegającej unieważnieniu umowy w sprawie zamówienia
publicznego.
Odwołujący nie zgodził się z decyzją Zamawiającego i wniósł odwołanie. W treści odwołania
wskazał, że zgodnie z art. 255 pkt. 6 ustawy Prawo zamówień publicznych wada
postępowania, która może być przyczyną jego unieważnienia, musi mieć charakter
nieusuwalny i jednocześnie powodujący, że umowa zawarta w wyniku takiego postępowania
będzie wskutek wystąpienia wady podlegała unieważnieniu. Taka konstrukcja przepisu
odsyła wyraźnie do dyspozycji przepisu art. 457 ust. 1 i 5 ustawy, w których wymienione są
wszystkie przypadki
naruszenia ustawy powodujące konieczność unieważnienia umowy.
Wystąpienie innych wad w postępowaniu nie może być powodem jego unieważnienia na
podstawie art. 255 pkt. 6 ustawy z dnia 11.09.2019 r. Prawo zamówień publicznych.
Jak argumentował Odwołujący, brak jest podstaw do unieważnienia postępowania o
udzielenie zamówienia z powodu wady związanej z samym zawarciem umowy w sprawie
zamówienia publicznego skutkującej unieważnialnością umowy czy też wad powodujących
niemożliwość zawarcia niepodlegającej unieważnieniu umowy, jeżeli nie wystąpiły one w
postępowaniu o udzielenie zamówienia. Sam upadek możliwości zawarcia umowy
niepodlegającej unieważnieniu nie stanowi bowiem wady postępowania. Nie wolno bowiem
twierdzić wbrew literalnemu brzmieniu przepisu, że skoro nie można zawrzeć skutecznej
umowy, to postępowanie o udzielenie zamówienia obarczone jest wadą i podlega
unieważnieniu.
Warunkiem skuteczności unieważnienia postępowania jest w opinii Odwołującego wykazanie
najpierw wady postępowania oraz jej nieusuwalności, a potem skutku w postaci
niemożliwości zawarcia ważnej umowy finalnej. Jeżeli wada jest wprawdzie nieusuwalna,
lecz umożliwia zawarcie umowy niepodlegającej unieważnieniu, zamawiający powinien
doprowadzić do udzielenia zamówienia. Skoro wada postępowania skutkująca
unieważnieniem postępowania nie może być wadą o charakterze nieistotnym, ponieważ co
do zasady mogłaby zostać usunięta przez zamawiającego, nie każde naruszenie przepisów
Prawa zamówień publicznych może rzutować na wynik postępowania i zmusza
zamawiającego do unieważnienia postępowania. Odwołujący wskazał, że okoliczność
przedłużania się postępowania nie stanowi wady postępowania a jest okolicznością wpisaną
w naturę postępowań o udzielenie zamówienia publicznego.
Zamawiający błędnie przyjął w ocenie Odwołującego, że brak możliwości wykonania umowy
w terminie wskazanym przez Zamawiającego powoduje, że świadczenie objęte
zamówieniem publicznym jest świadczeniem niemożliwym co uniemożliwia zawarcie umowy
w postępowaniu. Celem postępowania o udzielenie zamówienia publicznego jest zawarcie
umowy z wykonawcą spełniającym warunki udziału w postępowaniu, który złożył
najkorzystniejszą ofertę. Wykonawca taki został w niniejszym postępowaniu wyłoniony. Co
więcej, wybór oferty najkorzystniejszej nastąpił w terminie związania ofertą wykonawcy
biorącego udział w postępowaniu. W opinii Odwołującego termin wykonania zamówienia nie
miał znaczenia istotnego w rozumieniu art. 454 ust. 1 ustawy z dnia 11.09.2019 r. Prawo
zamówień publicznych. Niezbicie świadczy o tym nieujęcie terminu wykonania zamówienia w
kryteriach oceny ofert, co oznacza, że nie miał on wpływu na postępowanie Zamawiającego
w trakcie oceny ofert, nie mógł zatem spowodować takiej wady postępowania, która
świadczyłaby o jego nieprawidłowym wyniku. W konsekwencji zatem zmiana umowy w
zakresie terminu wykonania I etapu prac nie podlega zakazowi zawartemu w 454 ust. 1
ustawy z dnia 11.09.2019 r. Prawo zamówień publicznych. W ocenie Odwołującego byłaby
dopuszczalna zmiana wzoru umowy po wyborze najkorzystniejszej oferty, tak aby zawarta
umowa w sprawie zamówienia publicznego zawierała realny termin jej wykonania. W
konsekwencji sam upływ terminu na wykonanie zamówienia nie może zostać uznany za
wadę postępowania.
Izba ustaliła i zważyła co następuje:
W pkt 11 SWZ Zamawiający przewidział termin, w jakim należało wykonać zamówienie:
a) Etap I od podpisania umowy do 10 lipca 2021 roku,
b)
Etap II od dnia 1 września do 15 listopada 2021 roku.
Jednym z kryteriów oceny ofert był „Termin przystąpienia do realizacji prac” o wadze 30%.
Odwołujący zaoferował przystąpienie do realizacji prac w terminie 9 dni.
22 czerwca 2021 r.
Zamawiający dokonał wyboru oferty najkorzystniejszej – oferty
Odwołującego.
Odwołujący wniósł zabezpieczenie należytego wykonania umowy 01 lipca 2021 roku.
Zdaniem Zamawiającego, podpisanie umowy w tym terminie skutkowałoby niewykonaniem
świadczenia wynikającego z umowy w zakresie etapu I w terminie określonym w
dokumentacji postępowania, tj. do 10 lipca 2021 roku.
07 lipca 2021 roku Za
mawiający unieważnił postępowanie. Jako podstawę unieważnienia
postępowania wskazał art. 255 pkt 6 ustawy Prawo zamówień publicznych w związku z
artykułem 8 ust. 1 Prawo zamówień publicznych i art. 387 § 1 Kodeksu cywilnego.
Zamawiający uznał, że świadczenie wynikające z umowy w zakresie etapu I stało się
niemożliwe do wykonania na warunkach zawartych w dokumentach zamówienia oraz ofercie
Wykonawcy, tj. do 10 lipca 2021 roku. Wobec powyższego, zawarcie takiej umowy jako
umowy o świadczenie niemożliwe, w świetle art. 387 § 1 Kodeksu cywilnego, czyniłoby ją
nieważną. W konsekwencji Zamawiający doszedł do przekonania, że postępowanie
obarczone jest niemożliwą do usunięcia wadą uniemożliwiającą zawarcie niepodlegającej
unieważnieniu umowy w sprawie zamówienia publicznego.
W pierwszej kolejności należy zauważyć, że świadczenie (a więc fizyczna realizacja
przedmiotu umowy)
nie jest niemożliwe w rozumieniu art. 387 § 1 Kodeksu cywilnego.
Jednakże w niniejszym postępowaniu Zamawiający wskazał na brak możliwości
zre
alizowania zamówienia na warunkach określonych w ofercie.
Nie było możliwe zrealizowanie zamówienia w zakresie etapu I we wskazanym w
dokumentacji postępowania terminie, tj. do dnia 10 lipca br.
W odpowiedzi na odwołanie Zamawiający wyjaśnił, że w treści umowy nie przewidział
możliwości zmiany terminu wykonania umowy w zakresie etapu I w takich okolicznościach.
W opinii Zamawiającego, zmianę terminu wykonania Etapu I należałoby uznać za istotną
zmianę umowy. Gdyby na etapie ogłoszenia o zamówieniu inni potencjalni wykonawcy
wiedzieli o możliwości takiej zmiany, wówczas mogliby złożyć oferty w przedmiotowym
postępowaniu. Zamawiający powołał się na art. 454 ust. 2 ustawy Prawo zamówień
publicznych,
zgodnie z którym zmianę postanowień zawartych w umowie uznaje się za
istotną, jeżeli wprowadza warunki, które gdyby zostały zastosowane w postępowaniu o
udzielenie zamówienia, to wzięliby w nim udział lub mogliby wziąć udział inni wykonawcy lub
przyjęte zostałyby oferty innej treści.
Zgodnie z artykułem 458 ustawy Prawo zamówień publicznych, zmiana umowy podlega
unieważnieniu, jeżeli została dokonana z naruszeniem art. 454 i art. 455.
Zgodnie z art. 454 ust 2 ustawy Prawo zamówień publicznych, zmiana umowy jest istotna,
jeżeli powoduje, że charakter umowy zmienia się w sposób istotny w stosunku do pierwotnej
umowy.
W chwili zawarcia umowy np. 02 lipca 2021 roku (data, w której Odwołujący przystąpił do
podpisania umowy) nie istniała możliwość zrealizowania tej umowy na warunkach
określonych w ofercie i dokumentacji postępowania. Odwołujący zastrzegł w treści oferty 9-
dniowy termin na przystąpienie do realizacji zadania, co powodowało, że realizacja zadania
mogłaby się rozpocząć dopiero 11 lipca 2021 roku. Zamawiający wobec takiej treści
wybranej
oferty nie mógłby oczekiwać, że Odwołujący rozpocznie realizację zadania w
terminie wcześniejszym. Tę okoliczność potwierdza fakt, że Odwołujący w dniu 02 lipca 2021
roku przystępując do podpisania umowy oświadczył w obecności Zamawiającego, że
realizację zadania rozpocznie dopiero w dniu 11 lipca 2021 roku, gdyż pogłębiarka – będąca
głównym narzędziem do realizacji zamówienia - mogła zostać wykorzystana dopiero od tej
daty (dowód na tę okoliczność stanowi notatka służbowa sporządzona przez Zamawiającego
– załączona do odpowiedzi na odwołanie).
Z powyżej wskazanych okoliczności wynika, że nie było możliwe zrealizowanie zamówienia
na warunkach określonych w dokumentacji postępowania, w tym w ofercie, do dnia 10 lipca
2021 r.
w zakresie etapu I. Etap ten i termin zakończenia prac w ramach tego etapu miały dla
Zamawiającego istotne znaczenie. Po tym czasie nie było możliwe realizowanie zamówienia
z uwagi na brak dostępności do terenu, na którym miały być wykonywane prace pogłębienia
toru podejścia z przyczyn obiektywnych (wizyta Prezydenta RP na tym obszarze).
Zatem już w dacie, w której wyznaczone zostało podpisanie umowy, nie było możliwe
zrealizowanie zamówienia zgodnie z warunkami zamówienia wynikającymi z dokumentacji
postępowania. Oznacza to, że świadczenie nie jest możliwe do zrealizowania na warunkach
określonych w ofercie.
Należy wskazać, że co do zasady dokonywanie zmian w umowach, które określały warunki
realizacji zamówienia nie jest uprawnione, z wyjątkiem sytuacji, które zostały przewidziane
przez Zamawiającego we wzorze/projekcie umowy lub w sytuacjach, które wynikają z
przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych.
Zamawiający w niniejszym postępowaniu przewidział możliwość zmiany umowy i
wyszczególnił okoliczności, w których dokonanie takiej zmiany umowy w zakresie etapu I jest
możliwe.
Zgodnie z § 13 Projektu Umowy:
„Zamawiający przewiduje możliwość zmiany umowy w zakresie terminu wykonania Umowy,
sposobu wykonania Umowy, zakres umowy oraz wysokości wynagrodzenia Wykonawcy w
razie zaistnienia jednej z poniższych okoliczności:
a)
zaistnienia niesprzyjających obiektywnie warunków atmosferycznych określonych w
§ 3 ust. 3;
b)
zmiany przepisów prawnych poprzez wprowadzenie nowych aktów prawnych
mających wpływ na Zadanie nie obowiązujących na etapie podpisania umowy;
c)
nadzw
yczajnej zmiany stosunków określonej w art. 357
kodeksu cywilnego
opisanych w ust. 5 poniżej.”
Wśród wskazanych przez Zamawiającego przypadków, w których jest możliwe rozwiązanie
umowy,
nie została przewidziana sytuacja, z jaką mamy do czynienia w niniejszym
postępowaniu.
Oznacza to, że nie tylko, że nie jest możliwa zmiana umowy stosownie do jej treści, w
przypadku gdy wykonawca nie będzie mógł zrealizować poszczególnych etapów w terminie
w niej przewidzianym
z uwagi na późne przystąpienie do realizacji tej umowy, ale przede
wszystkim, że termin realizacji I etapu był dla Zamawiającego okolicznością istotną, gdyż nie
przewidział możliwości zmiany umowy w tym zakresie.
Z tego względu zmianę terminu wykonania Etapu I należy uznać za istotną zmianę umowy.
Ponadto, jak wskazano powyżej, zgodnie z artykułem 454 ust. 2 ustawy Prawo zamówień
publicznych,
zmiana umowy jest istotna, jeżeli powoduje, że charakter umowy zmienia się w
sposób istotny w stosunku do pierwotnej umowy. Dalej ustawa wskazuje, że ma to miejsce w
szczególności, jeżeli zmiana wprowadza warunki, które gdyby zostały zastosowane w
postępowaniu o udzielenie zamówienia, to wzięliby w nim udział lub mogliby wziąć udział inni
wykonawcy lub przyjęte zostałyby oferty innej treści.
Gdyby na etapie o
głoszenia o zamówieniu inni potencjalni wykonawcy wiedzieli o możliwości
dokonania zmiany terminu realizacji umowy, wówczas mogliby złożyć oferty w
przedmiotowym postępowaniu. Być może wpłynęłoby znaczenie więcej ofert niż jedna oferta.
J
ak wskazał sam Zamawiający, termin realizacji etapu I był bardzo krótki, biorąc pod uwagę
konieczność przeprowadzenia w sposób prawidłowy procedury postępowania. Zamawiający
wszczął postępowanie w drugiej połowie maja br., zaś wybór oferty najkorzystniejszej miał
miejsce p
od koniec czerwca. Ponadto sam Odwołujący wskazał, że realizacja I etapu miała
trwać 30 dni (wg jego szacunków) i już sam ten fakt dowodził, że termin, jaki wyznaczył
Zamawiający na realizację zamówienia (biorąc pod uwagę procedurę przetargową) był
bardzo
krótki.
Zatem gdyby Wykonawcy mieli wiedzę co do możliwości zmiany terminu realizacji
zamówienia, mogłoby to mieć wpływ na konkurencyjność postępowania i, co niewykluczone,
niższą cenę.
Powyżej zacytowany artykuł 458 w związku z artykułem 454 ust. 2 ustawy Prawo zamówień
publicznych dotyczy
przesłanek unieważnienia zmian w umowie.
Zgodnie z artykułem 255 ust. 1 pkt 6 ustawy Prawo zamówień publicznych Zamawiający
unieważnia postępowanie o udzielenie zamówienia, jeżeli postępowanie obarczone jest
niemożliwą do usunięcia wadą uniemożliwiającą zawarcie niepodlegającej unieważnieniu
umowy w sprawie zamówienia publicznego.
W trakcie rozprawy z udziałem stron Odwołujący oświadczył, że: „Nie ma znaczenia w
niniejszym postępowaniu, czy zmiana umowy jest ważna czy nie, czy umowa może zostać
zmieniona czy nie, ale czy zaistniały podstawy do unieważnienia postępowania.
Przekroczenie terminu nie ma tutaj znaczenia. Obiektywna możliwość wykonania
zamówienia jest oczywista”.
Wbrew twierdzeniu Odwołującego, to jest właśnie istotą niniejszej sprawy, czy jest możliwa
zmiana umowy i czy taka zmiana będzie ważna w świetle przepisów postępowania.
Postanowienia wprowadzone do umowy
podlegałyby unieważnieniu. Z uwagi na fakt, że
zrealizowanie umowy na warunkach opisanych w dokumentacji i w konsekwencji ofercie nie
jest możliwe, a wprowadzone postanowienia do umowy podlegałyby unieważnieniu (o czym
szerzej powyżej), to należy uznać, że postępowanie jest obarczone nieusuwalną wada
powodującą niemożliwość zawarcia niepodlegającej unieważnieniu umowy.
Odwołujący w piśmie z 05 lipca 2021 roku skierowanym do Zamawiającego wskazał na
konieczność podpisania aneksu z uwagi na fakt, że termin wykonania zamówienia zostanie
przekroczony. Na konieczność podpisania aneksu Odwołujący wskazał także w treści
odwołania – jak wskazał: „byłaby dopuszczalna zmiana wzoru umowy po wyborze
najkorzystniejszej oferty (…)”. W trakcie rozprawy Odwołujący stwierdził, że nie jest
konieczne zwieranie takiego aneksu
, co wskazuje na zmienność stanowiska Odwołującego
w zależności od sytuacji procesowej.
Niezależnie od powyższego, skoro przedmiot umowy nie jest możliwy do zrealizowania na
warunkach opisanych w dokumentacji postępowania i przyjętych w ofercie, to Zamawiający
byłby zmuszony do zawarcia takiego aneksu. A skoro tak, to musiałaby mieć miejsce istotna
zmiana umowy, tj. zmiana w zakresie terminu, nieprzewidziana w warunkach zmiany umowy.
Co jak wskazano powyżej jest nie tylko nieprawidłowe z uwagi na okoliczności wynikające z
art. 458 w związku z 454 ust. 2 pkt 1 ustawy Prawo zamówień publicznych, ale także z uwagi
na fakt, że w obecnej sytuacji będzie miało miejsce uzgadnianie nowych warunków
zamówienia po wyborze oferty, co jest niedopuszczalne. Konieczne jest nie tylko ustalenie
nowego terminu dla r
ealizacji etapu I, ale także ustalenie sposobu i terminu realizacji etapu
II, tj. czy etap ten może być realizowany równolegle z etapem I, czy w dotychczas
przewidzianej w umowie kolejności, a w takiej sytuacji – w jakim terminie miałby zostać
zrealizowany II etap.
Należy wskazać, że umowa załączona przez Zamawiającego w dokumentacji postępowania
opisywała kary umowne za brak zrealizowania etapu I. Zmiana umowy w zakresie terminu jej
realizacji pociąga za sobą konieczność zmiany w zakresie opisanych kar umownych. Nie jest
jasne, czy podpisując aneks, Zamawiający miałby zrezygnować ze wskazanych kar
umownych
– ta kwestia już na etapie podpisywania umowy byłaby sporna i mogła prowadzić
do nieuprawnionego ustalania nowych
warunków. Taka sytuacja przede wszystkim jest
niedopuszczalna.
Jednocześnie prowadziłoby do naruszenia zasady uczciwej konkurencji
zawarcie umowy, co do której już w chwili jej podpisania byłoby wiadome, że będzie ona
musiała zostać zamieniona w zakresie obejmującym co najmniej nowe warunki, na jakich
wykonawca ma spełnić swojej świadczenie.
W konsekwencji należało uznać, że nie jest również uzasadniony zarzut naruszenia przez
Zamawiającego art. 5 k.c. w związku z przepisem art. 8 ust. 1 ustawy Prawo zamówień
publicznych,
poprzez nadużycie przez Zamawiającego prawa podmiotowego przy podjęciu
decyzji o unieważnieniu postępowania o udzielenie zamówienia, a w konsekwencji
naruszenie
– art. 16 pkt. 1 i 3 i art. 17 ust. 2 ustawy Prawo zamówień publicznych, poprzez
działanie w celu obejścia przepisów ustawy polegające na uchyleniu się od obowiązku
zawarcia umowy z wybranym Wykonawcą, który złożył najkorzystniejszą ofertę w
postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego.
Zamawiający wbrew twierdzeniu Odwołującego nie nadużył prawa podmiotowego.
Zama
wiający podjął decyzję biorąc pod uwagę całokształt uregulowań ustawy Prawo
zamówień publicznych, uregulowań wzoru umowy, jak również sytuację, w jakiej znalazły się
strony, gdy
z powodów obiektywnych zamówienie było niemożliwe do zrealizowania we
wskazanym terminie.
Mając powyższe na uwadze orzeczono jak w sentencji.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono stosownie do wyniku na podstawie art.
557 oraz art. 574 ustawy z 11.09.2019 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2021 r. poz.
1129) oraz w oparciu o przepisy
§ 5 pkt 1a) oraz § 5 pkt 2b) oraz § 9 ust. 3 pkt 2 w zawiązku
z
§ 8 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 31 grudnia 2020 r. w
sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz
wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz. U. poz. 2437). Izba zaliczyła w
poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 10000 zł 00 gr uiszczoną tytułem wpisu
od odwołania.
P
rzewodniczący: ………………………..