Sygn. akt: KIO 2042/21
WYROK
z dnia 5 sierpnia 2021 r.
Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie:
Przewodniczący: Agata Mikołajczyk
Protokolant:
Mikołaj Kraska
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 4 sierpnia
2021 r. w Warszawie odwołania wniesionego
do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 7 lipca 2021 r.
przez odwołującego:
Panorama Obiekty Sportowe Sp. z o.o.
z siedzibą w Piasecznie (ul. Puławska 38, 05-500
Piaseczno)
w postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego: Gmina Andrespol (ul.
Rokicińska 126, 95-020 Andrespol),
przy udziale wykonawcy: Gardenia Sport sp. z o.o.
z siedzibą w Warszawie (ul. Kłobucka
699 Warszawa), zgłaszającego przystąpienie do postępowania odwoławczego po
stronie zamawiającego,
orzeka:
Umarza postępowanie odwoławcze w zakresie zarzutu opisanego pod lit. b) i lit. e)
odwołania dotyczącego odmowy udostępnienia odwołującemu dokumentów złożonych
przez wykonawcę Gardenia Sport sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie;
2. Oddala o
dwołanie w pozostałym zakresie;
3. Kosztami po
stępowania odwoławczego obciąża odwołującego:
Panorama Obiekty
Sportowe Sp. z o.o.
z siedzibą w Piasecznie (ul. Puławska 38, 05-500 Piaseczno)
i:
zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 10.000 zł 00 gr (słownie:
dziesięć tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez odwołującego tytułem wpisu od
odwołania;
zasądza od odwołującego na rzecz zamawiającego: Gmina Andrespol (ul. Rokicińska
126, 95-020 Andrespol)
koszty postępowania odwoławczego w kwocie: 3.600 zł 00 gr
(słownie: trzy tysiące sześćset złotych zero groszy) obejmujące wynagrodzenie i wydatki
jednego
pełnomocnika; W pozostałym zakresie kosztów postępowania odwoławczego
na kwotę 3.150 zł nie uwzględnia.
Stosownie do art. 579 ust. 1 i art. 580 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo
zamówień publicznych (Dz. U. z 2021 r., poz. 1129 ze zm.) na niniejszy wyrok - w terminie
14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej
Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
………………..…………………..
Sygn. akt: KIO 2042/21
Uzasadnienie
Wykonawca -
Panorama Obiekty Sportowe Sp. z o.o. z siedzibą w Piasecznie (Odwołujący),
d
ziałając na podstawie art. 513 ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień
publicznych (ustawa Pzp) w zwi
ązku z art. 92 ust. 2 ustawy z dnia 11 września 2019 r.
Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo zamówień publicznych wniósł w dniu 7 lipca 2021
r.
odwołanie w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego prowadzonym w trybie
dialogu
konkurencyjnego
postępowaniu,
którego
przedmiotem
jest:
„Budowa
pełnowymiarowego boiska piłkarskiego w ramach zadania: Budowa infrastruktury sportowo-
rekreacyjnej na terenie Gminy Andrespol”. Numer referencyjny: ZP.271.11.06.2021”.
Ogłoszenie o zamówieniu opublikowane zostało w Biuletynie Zamówień Publicznych:
2021/BZP 00057640/01 z dnia 18.05.2021 r.
Zamawiający - Gmina Andrespol, zdaniem
wnoszącego odwołanie, naruszył przepisy ustawy Pzp z uwagi na:
a) wyb
ór najkorzystniejszej oferty, wykonawcy Gardenia Sport Spółka z o.o. w Warszawie,
b) odmow
ę uwzględnienia wniosku Odwołującego o udostępnienie uzupełnienia do ofert, i
udostępnienia tych dokumentów.
W
odniesieniu do czynności, o której mowa w pkt a) zarzucił naruszenie:
c) art. 226 ust. 1 pkt 5) Pzp poprzez zaniechanie odrzucenia oferty Gardenia
, której treść
jest niezgodna z warunkami zamówienia i nie potwierdza wymogów Zamawiającego
określonych w treści SWZ oraz, która nie potwierdza zgodności zaoferowanego
przedmiotu zamówienia z kryteriami określonymi w opisie kryteriów ocen,
d) art. 239 Pzp, art. 275 pkt 1 Pzp, art. 252 Pzp, art. 240 ust 2 Pzp, art. 242 ust 1 pkt 1) Pzp,
art. 247 Pzp z uwagi na
wybór jako najkorzystniejszej oferty Gardenia pomimo, że nie jest
to oferta najkorzystniejsza biorąc pod uwagę kryteria oceny ofert ujęte w treści SWZ jako
ilość cykli wg. raportu badań z testu Lisport XL lub Lisport (T), w wyniku błędnego
przyjęcia przez Zamawiającego, że oferta spełnia kryterium oceny ofert opisane w treści
SWZ jako ilość cykli wg. raportu badań z testu Lisport XL lub Lisport (T) oraz dokonania
błędnej oceny w ramach tego kryterium i błędne przyznanie 20 pkt w ramach tego
kryterium ofercie, podczas, gdy prawidłowa ocena oferty Gardenia w ramach tego
kryterium powinna doprowadzić Zamawiającego do wniosku, że oferta ta nie spełnia tego
kryterium, tym samym Gardenia Sport Spółka z o.o. powinna uzyskać 0 punktów w
ramach tego kryterium, przez co w konsekwencji jej oferta winna uzyskać jedynie łącznie
80 punktów, co oznacza, że nie jest ona najkorzystniejsza,
W odniesieniu do czynn
ości, o której mowa w pkt b) zarzucił naruszenie:
e) art. 18 Pzp, w tym art. 18 ust 3 PZP i art. 11 ustawy z dnia 16.04.1993 roku o zwalczaniu
nieuczciwej konkurencji (Dz.U.2020.1913 t.j. z dnia 30.10.2020) oraz art. 1 ust. 1, art. 2,
art. 3, art. 4, art. 5 ust 1 i
2, art. 16 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do
informacji publicznej (Dz.U.2020.2176 t.j. z dnia 2020.12.07) poprzez niezasadną
odmowę udostępnienia Odwołującemu uzupełnienia do ofert.
Wskazując na powyższe wniósł o uwzględnienie odwołania oraz nakazanie
Zamawiającemu:
unieważnienia zaskarżonej czynności w przedmiocie wyboru najkorzystniejszej oferty
wykonawcy
Gardenia Sport Spółka z o.o. w Warszawie (wykonawca Gardenia) w
niniejszym postępowaniu z dnia 2.07.2021 roku,
dokonania czynności powtórnego badania i oceny wszystkich ofert, z uwzględnieniem
oferty Odwołującego,
odrzucenie oferty złożonej przez Gardenia Sport Spółka z o.o. w Warszawie, a
niezależnie od powyższego:
udostępnienia dokumentów stanowiących uzupełnienia do ofert, zgodnie z wnioskiem
Odwołującego z dnia 23.06.2021 roku, ewentualnie (także) — unieważnienie czynności
w postaci odmowy Zamawiającego ujawnienia tych dokumentów z dnia 2.07.2021 roku,
Ponadto Odwołujący wniósł o przyznanie kosztów postępowania, w tym kosztów z tytułu
zastępstwa procesowego w postępowaniu odwoławczym według faktury.
Wykonawca wskazał, że (…) Interes Odwołującego do wniesienia niniejszego
odwołania wynika z faktu, iż złożył on ofertę spełniającą wymogi stawiane przez
Zamawiającego w SWZ i w przypadku potwierdzenia się zarzutów niniejszego odwołania
oferta złożona przez Odwołującego byłaby najbardziej korzystna, jako uzyskująca najwyższą
punktację (oferta Odwołującego jest obecnie na drugim miejscu). Oferta Odwołującego nie
została odrzucona, ani nie ma podstaw do wykluczenia go z postępowania. W przypadku
potwierdzenia się zarzutów wskazanych w treści odwołania oraz ewentualnego
unieważnienia czynności Zamawiającego oraz powtórzenia czynności badania oceny ofert
(w tym ewentualnego odrzucenia oferty wybranej dotychczas jako najkorzystniejsza)
Odwołujący ma szanse wygrać postępowanie przetargowe i uzyskać przedmiotowe
zamówienie. Odwołujący ma interes w uzyskaniu zamówienia. Wskutek niezgodnych z
przepisami działań i zaniechań Zamawiającego, Odwołujący może ponieść szkodę, będącą
skutkiem naruszenia przez Zamawiającego określonych na wstępie przepisów Pzp, gdyż w
braku wniesienia odwołania nie ma szans na uzyskanie przedmiotowego zamówienia i
osiągnięcie zysku wynikającego z pozyskania i realizacji przedmiotowego zamówienia.
Niezależnie od powyższego Odwołującego winien mieć dostęp do dokumentów
postępowania, jako wykonawca biorący udział w postępowaniu, zgodnie z zasadą jawności,
o której mowa w art. 18 ust. 1 Pzp. Brak dostępu do dokumentów stanowiących uzupełnienia
do ofert, złożonych przez innych wykonawców, całkowicie niemal wyklucza możliwość
merytorycznej oceny tych ofert przez Odwołującego, tym samym pozbawia go praktycznej
możliwości oceny działań Zamawiającego i ewentualnego wniesienia odwołania od
czynności czy zaniechań Zamawiającego niezgodnych z prawem. Stosowana ostatnio
powszechnie praktyka utajniania dokumentów oraz odmowy ich udostępnienia pozostałym
uczestnikom postępowania powoduje rzeczywisty i niemożliwy do przezwyciężenia brak
możliwości w pełni merytorycznego zakwestionowania niezgodnych z prawem działań
Zamawiającego. Wykonawca, któremu odmówiono dostępu do dokumentów, nie jest w
stanie ich ocenić, a tym samym ocenić ofert innych wykonawców oraz prawidłowości ich
wyboru przez Zama
wiającego. Takie nieuzasadnione działanie w konsekwencji oznacza brak
możliwości oceny postępowania Zamawiającego przez KIO. Odwołujący ma zatem interes
prawny we wniesieniu odwołania również w tej części, bowiem, gdyby udostępniono mu
dokumenty, Odwołujący być może mógłby znaleźć dodatkowe podstawy do
zakwestionowania czynności Zamawiającego, a ostatecznie doprowadzić do zmiany decyzji
o wyborze oferty najkorzystniejszej i samemu uzyskać przedmiotowe zamówienie”.
W uzasadnieniu podnoszonych zarzutów Odwołujący wskazał:
W
myśl art. 7 pkt 20) Pzp przedmiotowymi środkami dowodowymi są środki służące
potwierdzeniu zgodności oferowanych dostaw, usług lub robót budowlanych z wymaganiami,
cechami lub kryteriami określonymi w opisie przedmiotu zamówienia lub opisie kryteriów
oceny ofert, lub wymaganiami związanymi z realizacją zamówienia.
W ocenie Odwołującego wykonawca Gardenia Sport Spółka z o.o. złożył
nieprawidłowy (niezgodny z SWZ) przedmiotowy środek dowodowy. W konsekwencji oferta
tego wykonawcy nie potwie
rdza, że zaoferowany przedmiot zamówienia jest zgodny z
Opisem Przedmiotu Zamówienia (OPZ). Oferta ta nie potwierdza także zgodności
zaoferowanego przedmiotu zamówienia z kryteriami określonymi w opisie kryteriów ocen (w
tym przypadku przedmiotowy środek dowody stanowi treść oferty).
Zamawiający wskazał w pkt VI SWZ przedmiotowe środki dowodowe, które
wykonawca winien złożyć wraz z ofertą. Wśród nich w pkt 2.3. Zamawiający wymagał
złożenia:
• Raportu z badań testu Lisport XL na min 20.000 cykli zgodnie z FIFA Quality
Programmet
or Football Turf (edycja 2015) dla trawy syntetycznej, który ma
potwierdzać zachowanie parametrów sportowych takich jak: pochłanianie uderzeń,
opór obrotowy, odkształcenie pionowe, zredukowane tocznie piłki dla poziomu
Quality. Raport
ma być wykonany przez niezależne laboratorium akredytowane przez
FIFA.
lub
• Raportu z badań testu Lisport dla włókna oferowanej trawy syntetycznej zgodnie z
normą EN 15306 „Nawierzchnie do otwartych terenów sportowych — narażenie
trawy na oddziaływania' potwierdzający, Że włókno oferowanej trawy syntetycznej po
min. 200.000 cykli nie wykazuje widocznych uszkodzeń. Raport ma być wykonany
przez niezależne laboratorium akredytowane przez FIFA. '
W pkt XXXVI SWZ „Opis kryteriów oceny ofert, wraz z podaniem wag tych kryteriów i
sposobu oceny ofert”, w pkt I Zamawiający wskazał, że za najkorzystniejszą zostanie uznana
oferta, która nie zostanie odrzucona na podstawie art. 226 ust 1 Pzp oraz uzyska najwyższą
liczbę punktów na podstawie kryteriów oceny. W pkt 2 w tabeli pod pozycją Lp 3 wskazano
jako kryterium: „ilość cykli wg. raportu badań z testu Lisport XL lub Lisport (D”, zaś w pkt 3
wskazano „Sposób oceny w ramach kryteriów oceny ofert”, przy czym w pkt 3,3 dla oceny
przedmiotowego kryterium wskazano, że 20 pkt zostanie przyznane ofercie za minimalną
ilość cykli wynoszącą 300.000 cykli Lisport, która to ilość cykli będzie oceniana na podstawie
„Raportu z badań testu Lisport dla włókna oferowanej trawy syntetycznej zgodnie z normą
EN 15306 „Nawierzchnie do otwartych terenów sportowych — narażenie trawy na
oddziaływania” potwierdzający, Że włókno oferowanej trawy syntetycznej po min. 200.000
cykli nie wykazuje widocznych uszkodzeń. Raport ma być wykonany przez niezależne
laboratorium akredytowane przez FIFA. '
Zamawiający przyznał ofercie Gardenia niezasadnie i niesłusznie 20 pkt w ramach
kryterium ilość cykli wg. raportu badań z testu Lisport XL lub Lisport (T), tym samym oferta ta
uzyskała niesłusznie 100 punktów i została wybrana za najkorzystniejszą, podczas, gdy
powinna zostać odrzucona. Względnie - prawidłowa ocena oferty Gardenia w ramach tego
kryterium powinna doprowadzić Zamawiającego do wniosku, że oferta ta nie spełnia tego
kryterium, tym samym Gardenia Sport Spółka z o.o. powinna uzyskać 0 punktów w ramach
tego kryterium, w konsekwencji jej oferta winna uzyskać jedynie łącznie 80 punktów, co
oznacza, że nie jest ona najkorzystniejsza i nie powinna zostać wybrana. Dowód: SWZ;
wybór oferty najkorzystniejszej z dnia 2.07.2021 roku — w aktach postępowania
Gardenia Sport Spółka z o.o. przedstawiła wraz z ofertą na wykazanie powyższych
o
koliczności dokument w postaci Raportu — Sprawozdania nr EN - K 3688, wykonanego
przez laboratorium Labor Lehmacher Schneider GmbH & Co.KG (LLS Testing laboratory for
sport
fields and surfaces) dla firmy FieldTurf Tarkett SAS we Francji: Długoterminowy test
symulowanego użytkowania 300.000 cykli testu zużycia Lisport zgodnie z EN 15306.
Laboratorium to nie jest certyfikowanym laboratorium. akredytowanym przez FIFA w tym
zakr
esie. Laboratorium to może jedynie wykonywać tzw. badania polowe (na boisku), gdzie
test Lisport nie jest wykonywany.
Zgodnie z informacją na www FIFA: (…) laboratoria podzielone są na dwie kategorie
w zakresie, który są akredytowane:
KATEGORIA I
Laborato
ria, które mogą prowadzić badania laboratoryjne (tzw. laboratory testing
institutes, w skład którego wchodzą m.in testy Lisport i Lisport XL) oraz badania polowe (tzn.
field testing institutes).
Listę laboratoriów akredytowanych do badań laboratoryjnych i polowych przestawia
tab
ela poniżej:
KATEGORIA II
Laboratoria, które są akredytowane wyłącznie do przeprowadzenia badań polowych
(field testing institutes).
Listę laboratoriów akredytowanych wyłącznie do badań polowych przestawia tabela
poniżej:
Field Testing Institutes
Test institute
Address
Contact
Acousto-Scan
Pty
Ltd
AITEX
Firefly Sports
Testing
IGOID-
SPORTEC S..
Labor
Lehmaeher
Schneider
GmbH & co.
KG
44/59-69 Halstead
Street. South
Hurstvllle. NSW 2221
Australta
Plaça Emili sala. 1.
03801 AICOi. Alicante
(Spain)
78 Londonderry
Turnpike. unit
05 Hookset. New
Hampshire 03106 USA
Avenida Carlos Ill.
sm. Edificio OGI.
puerta trasera.
Campus Fábnca de
Armas Universidad
de Castilla.La
Mancha
45071 Toledo
Spain
Albert Einstein strasse
32 49076
Osnabrúck Germany
c. H. .61 2 8385 4872
y.ww.covsroscan.com.au
J. M. .34 965 54 22 OO
J.G. 603 715 5453
L. G. G.
•34 925268800
O. S.
'phmather.de
La bo spo rt
Guangzhou
Labosport
Canada
LND ser-vizi
srl
SGS tntron
Certificatie BV
Surface
Performance
Ltd.
1st floor. Building C.
Ltanshang Xiapu
Industrtal park.
No. 1 Huan Bao San
Road.
Xintang Town
Zengcheng District.
Guangzhou.
China
5661. rue de
Lanaudière. Suite
200. Montréal. QC.
H2G 3A5. Canada
FIGC - LND Via
cassi0doro, 14
00193
— Roma Italy
P.o. BOX 257 4100 AG
Culemborg The
Netherlands
Surface performance
Unit 16
Vicarage Farm
Sunbury On
Thames, London TW16
6DW
O. D.+86 20 8190 0714
Thierry 277 la
com
A.,o A.,
J.v. d. z.
c. R.
Oznacza to, że laboratorium Labor Lehmacher - Schneider GmbH & Co. KG nie ma
akredytacji np. na Lisport XL czy Lisport. który jest typowym badaniem laboratoryjnym.
Tym samym Gardenia Sport Spółka z o.o. nie przedstawiła dokumentu zgodnego z
wymogami SWZ,
gdyż nie przedstawiła raportu wykonanego przez akredytowane
laboratorium FIFA do tego typu badań, co oznacza, że przedmiotowy środek dowodowy jest
całkowicie nieprawidłowy.
Podsumowując, w ocenie Odwołującego oferta Gardenia Sport Spółka z o.o. w
Warszaw
ie powinna zostać w pierwszej kolejności odrzucona, gdyż jej treść jest niezgodna z
warunkami zamówienia i nie potwierdza wymogów Zamawiającego określonych w treści
SWZ, względnie - z uwagi na ilość punktów w ramach kryterium oceny ofert- nie powinna
zosta
ć wybrana jako najkorzystniejsza.
Ad pkt b) i e) petitum odwołania:
Zamawiający nie udostępnił Odwołującemu, na jego wniosek z dnia 23.06.2021 roku,
dokumentów w postaci uzupełnień do ofert pozostałych wykonawców. Odmowa
Zamawiającego z dnia 2.07.2021 roku jest zdaniem Odwołującego nie tylko niesłuszna, ale i
nad wyraz ogólnikowa i nie zawiera żadnego merytorycznego uzasadnienia.
Dowód : wniosek Odwołującego z dnia 23.06.2021 roku ; pismo Zamawiającego o odmowie
ujawnienia dokumentów z dnia 2.07.2021 roku — w aktach postępowania
Odwołujący winien mieć dostęp do dokumentów postępowania, jako wykonawca
biorący udział w postępowaniu, zgodnie z zasadą jawności, o której mowa w art. 18 ust I
Pzp. Brak dostępu do dokumentów stanowiących uzupełnienia do ofert złożonych przez
innyc
h wykonawców całkowicie niemal wyklucza możliwość oceny merytorycznej tych ofert
przez Odwołującego, tym samym pozbawia go praktycznej możliwości oceny działań
Zamawiającego i ewentualnego wniesienia odwołania od czynności czy zaniechań
Za
mawiającego niezgodnych z prawem. Stosowana ostatnio powszechnie praktyka
utajniania dokumentów oraz odmowy ich udostępnienia pozostałym uczestnikom
postępowania powoduje rzeczywisty i niemożliwy do przezwyciężenia brak możliwości
zakwestionowania niezgodnych z prawem, dzi
ałań Zamawiającego. Wykonawca, któremu
odmówiono dostępu do dokumentów, nie jest w stanie ich zweryfikować, a tym samym
ocenić w pełni — jak w przedmiotowej spawie - decyzję odnoszącą się do prawidłowości
wyboru oferty najkorzystniejszej p
rzez Zamawiającego. Takie nieuzasadnione działanie
Zamawiającego w konsekwencji oznacza brak możliwości oceny postępowania
Zamawiającego przez KIO. Zdaniem Odwołującego Zamawiający naruszył art. 18 Pzp, w tym
art. 18 ust 3 Pzp i art. 11 ustawy z dnia 16.04.1993 roku o zwalczaniu nieuczciwej
konkurencji (Dz.U.2020.1913 t.j. z dnia 30.10.2020) oraz art. I ust. l, art. 2, art. 3, art. 4, art. 5
ust I i 2, art. 16 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej
(Dz.U.2020.2176 t.j. z dnia 2020.12.07) poprze
z niezasadną odmowę udostępnienia
Odwołującemu uzupełnień do ofert.
Zgodnie z art. 18 Pzp
postępowanie o udzielenie zamówienia jest jawne.
Zamawiający może ograniczyć dostęp do informacji związanych z postępowaniem o
udzielenie zamówienia tylko w przypadkach określonych w ustawie. Informacja o
zamówieniach publicznych jest informacją publiczną w rozumieniu ustawy z 6.09.2001 r. o
dostępie do informacji publicznej. Celem zasady jawności jest zapewnienie wszystkim
zainteresowanym zapoznania s
ię z informacją o zamówieniu publicznym i dokumentacją
postępowania. W myśl art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji
publicznej (dalej: udip) każda informacja o sprawach publicznych stanowi informację
publiczną i podlega udostępnieniu na zasadach i w trybie określonych w tej ustawie.
Oznacza to, że co do zasady organ (tu Zamawiający) — jako podmiot wykonujący zadania z
zakresu zamówień publicznych, a zatem realizujący cele i zadania publiczne — jest
zobligowany do udzielenia informacji public
znych w myśl art. 4 udip. Ograniczenia dostępu
do informacji publicznej określa między innymi art. 5 tej ustawy stanowiąc, że „Prawo do
informacji publicznej podlega ograniczeniu ze względu na m. in. tajemnicę przedsiębiorcy”.
Jak wskazuje
się w sposób jednolity w orzecznictwie na tle tego przepisu: (...) na
tajemnicę przedsiębiorcy składają się dwa elementy: materialny (np. szczegółowy opis,
stosowanych technologii, urządzeń) oraz formalny - wola utajnienia danych informacji.
Możliwość ograniczenia prawa na podstawie tajemnicy przedsiębiorcy wchodzi w grę, gdy
spełnione są przesłanki:
brak wcześniejszego upublicznienia określonych informacji znajdujących się w
dokumentacji wniesionej przez przedsiębiorcę;
2) uprawdopo
dobnienie, że informacje te mają ze względu na swój charakter, sposób
zastosowania itp. szczególną wartość gospodarczą, co w konsekwencji ich ujawnienia
mogłoby narazić takiego przedsiębiorcę na szkodę;
podjęcie przez przedsiębiorcę niezbędnych działań w celu zachowania poufności takich
in
formacji (treść dokumentacji) - powinny one nastąpić w momencie składania odpowiednich
dokumentów; ich brak dyskwalifikuje możliwość ograniczenia dostępu do tego typu
dokumentów ze względu na tego rodzaju przesłankę, w szczególności, gdy zastrzeżenie
tajem
nicy mogłoby nastąpić po wcześniejszym wpłynięciu wniosku o udostępnienie
informacji
.” (tak wyrok WSA w Krakowie z dnia 13.12.2019 roku, sygn. akt Il SA/Kr 679/19).
Zgodnie natomiast z definicją zawartą w art. 11 ust. 2 Ustawy o zwalczaniu
nieuczciwej konk
urencji, za tajemnicę przedsiębiorstwa uznaje się nieujawnione do
wiadomości
publicznej
informacje
techniczne,
technologiczne,
organizacyjne
przedsiębiorstwa lub inne informacje mające wartość gospodarczą, co do których
wykonawca podjął niezbędne działania w celu zachowania ich poufności. Możliwość objęcia
danych informacji tajemnicą przedsiębiorstwa jest zatem uwarunkowana wykazaniem
spełnienia łącznie trzech przesłanek: informacje mają wartość gospodarczą (charakter
handlowy), informacje
nie zostały podane do wiadomości publicznej oraz wykonawca podjął
niezbędne działania w celu zachowania informacji w poufności, tj. zaistniała taka sytuacja, w
której chroniona informacja nie może dotrzeć do wiadomości osób trzecich w normalnym
toku zdarze
ń (Sąd Najwyższy w wyroku z 3.01.2000 r., sygn.. akt I CKN 304/00). Wadą jest
zatem utajnienie informacji, które nie spełniają tych przesłanek. W wielu orzeczeniach
podkreśla się, że aby określone informacje mogły zostać objęte tajemnicą przedsiębiorcy,
mu
szą przede wszystkim ze swojej istoty dotyczyć kwestii, których ujawnienie obiektywnie
mogłoby negatywnie wpłynąć na sytuację przedsiębiorcy (informacje o charakterze
technicznym, technologicznym, organizacyjnym przedsiębiorstwa, informacje posiadające
cho
ćby minimalną wartość gospodarczą) z wyłączeniem informacji, których upublicznienie
wynika z przepisów prawa (tak wyrok NSA z dnia 24.10.2019 roku, sygn. akt 1 OSK 910/18,
LEX nr 2754968).
Nie wystarczy przy tym samo przekonanie podmiotu dysponującego
info
rmacją o działalności przedsiębiorcy, że posiadane przez niego dane mają charakter
poufny. Poufność danych musi być wyraźnie lub w sposób dorozumiany zamanifestowana
przez samego przedsiębiorcę. TO na nim spoczywa, w razie sporu, ciężar wykazania, że
okre
ślone dane stanowiły tajemnicę przedsiębiorcy (tak wyrok WSA w Poznaniu z dnia
16.10.2019 roku, sygn. akt IV SAB/Po 204/19). Nadto, nie jest możliwe do przyjęcia
zapatrywanie, z którego wynika, iż to wyłącznie wola przedsiębiorcy ma decydować o
utajnieniu
określonej informacji publicznej. (tak wyrok NSA z dnia 17.01.2020 roku, sygn. akt
1 OSK 3514/18).
Określone obowiązki leżą również w niniejszej sprawie po stronie organu.
Wskazując na tajemnicę przedsiębiorcy, jako przesłankę wyłączenia dostępu do informacji
publicznej, o
rgan powinien oceniać zaistnienie w sprawie podstawy do odmowy udzielenia
informacji publicznej, badając każdorazowo zarówno formalny, jak i materialny element
tajemnicy przedsiębiorcy. (tak wyrok NSA z dnia 17.01.2020 roku, sygn. akt I OSK 1489/18,).
Podo
bnie orzekł NSA w wyroku z 5 kwietnia 2013 r., I OSK 192/13: „Organ rozpoznający
wniosek o udostępnienie informacji publicznej winien ocenić, czy istnieją przesłanki zarówno
formalne, jak i materialne dla uznania, że dana informacja stanowi tajemnicę przedsiębiorcy.
W taki
ch przypadkach organ musi szczegółowo określić biorąc pod uwagę podstawy ochrony
danych i tajemnicy przedsiębiorcy, z czego wywodzi daną przesłankę odmowy i w czym
znajduje ona uzasadnienie. Dopiero taka argumentacja organ
u w połączeniu z
udostępnionymi sądowi materiałami źródłowymi umożliwi temu sądowi ocenę zasadności
zastosowania przesłanek utajnienia danej informacji publicznej. Wszystkie te przesłanki i
okoliczności powinny być dokładnie zbadane przez adresata wniosku (tu Zamawiającego) o
udostępnienie informacji publicznej i szczegółowo opisane w uzasadnieniu wydanej w tym
celu decyzji. Innymi słowy, Zamawiający powinien zbadać wnikliwie przesłanki objęcia danej
informacji tajemnicą przedsiębiorstwa, co w niniejszej sprawie nie miało miejsca.
Zamawiający, wbrew przepisom nie wydał także decyzji w sprawie odmowy
udostepnienia informacj
i. a odmowa nastąpiła w drodze pisma z dnia 2.07.2021 roku. Przede
wszystkim z pisma tego nie wynika czy Zamawiający zweryfikował w ogóle czy opisane na
w
stępie dokumenty zostały wcześniej upublicznione czy też nie. W związku z tym należy
uznać, że Zamawiający nie podjął jakichkolwiek czynności w tym zakresie, chociaż był do
tego zobligowany. W związku z tym należy uznać, że pismo Zamawiającego z dnia
2021 roku w tym zakresie jest niepełne i praktycznie niemożliwe do poważnej i
merytorycznej weryfikacji.
Z pisma nie wynika także, aby Zamawiający zweryfikował kolejną,
istotną przesłankę w postaci istnienia wartości gospodarczej żądanych dokumentów każdego
z wykonawców. Stanowisko Zamawiającego ogranicza się do stwierdzenia, że ta część
oferty została utajniona ze względu na zastrzeżenie jej tajemnicą przedsiębiorstwa.
Tymczasem Zamawiający powinien zbadać czy wskazane na wstępie dokumenty zawierają
dane techniczne i technologiczne, których ujawnienie mogłoby wpłynąć na kondycję
finansową i ekonomiczną zastrzegającego je wykonawcy, jak również na jej konkurencyjność
na rynku. Jednakże Zamawiający w żaden sposób nie zweryfikował czy i jakiego rodzaju
dane techniczne, technologiczne i organizacyjne zawierają wskazane dokumenty, ani też
zwłaszcza nie zbadał wpływu ewentualnego ich ujawnienia na sytuację wykonawców.
Podsumowując, Zamawiający uznał arbitralnie, bez przeprowadzenia dowodów i
dokładnego zbadania opisanych wyżej przesłanek, że przedmiotowe dokumenty
(uzupełnienia do ofert) objęte są tajemnicą przedsiębiorstwa i nie wydal nawet decyzji
odmawiającej dostępu do informacji, co nie jest działaniem zgodnym z przywołanymi na
wstępie przepisami. Należy jeszcze raz podkreślić, że brak ujawnienia żądanych
dokumentów uniemożliwił Odwołującemu weryfikację czy zaoferowany przez wykonawców,
zwłaszcza Gardenia Sport Spółka z o.o., produkt spełnia wymagania stawiane w SWZ, co
stanowi bezzasadne ograniczenie jawności niniejszego postępowania oraz ograniczenie
zasad uczciwej konkurencji.
Do postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego przystąpienie zgłosił
wykonawca Gardenia Sport Sp. z o.o.
z siedzibą w Warszawie wnosząc o oddalenie
odwołania.
W odpowiedzi na odwołanie (pismo z dnia 3 sierpnia 2021 r.) Zamawiający
uwzględnił zarzut wg odwołania z lit. b w zw. z lit. e), a w zakresie zarzutu z lit. a) w zw. z lit.
b), c) i d)
wniósł o jego oddalenie.
Odnosząc się do zarzutów wskazanych w lit. b) i w zw. z tym zarzutem z pkt c) i d)
odwołania i uznając te zarzuty za niezasadne podał w szczególności:
Zgodnie z po
stanowieniami ust. 2 Rozdziału VI SWZ oraz ust. 9 pkt. 4) Rozdziału XXI
SWZ Zamawiający żądał złożenia wraz z ofertą:
• Raportu z badań testu Lisport XL na min 20.000 cykli zgodnie z FIFA Quality
Programme for Football Turf (edycja 2015) dla trawy syntetycz
nej, który ma
potwierdzać zachowanie parametrów sportowych takich jak: pochłanianie uderzeń,
opór obrotowy, odkształcenie pionowe, zredukowane tocznie piłki dla poziomu
Quality. Raport ma być wykonany przez niezależne laboratorium akredytowane przez
FIFA
lub
• Raportu z badań testu Lisport dla włókna oferowanej trawy syntetycznej zgodnie z
normą EN 15306 „Nawierzchnie do otwartych terenów sportowych narażenie trawy
na oddziaływania” potwierdzający, że włókno oferowanej trawy syntetycznej po min.
200.000 c
ykli nie wykazuje widocznych uszkodzeń. Raport ma być wykonany przez
niezależne laboratorium akredytowane przez FIFA.
Podkreślił, że Zamawiający to, który z Raportów zostanie dołączony do oferty pozostawił do
decyzji wykonawców.
Stwierdził, że według informacji posiadanych przez Zamawiającego, Podręcznik
metod testowych FIFA Quality Programme for Football Turf (edycja 2015) opisuje pierwszy z
Raportów odnoszący się do metody badania Lisport XL i może być wykonywany przez
laboratoria akredytowane przez FIFA w zakresie tego badania -
tak jak wskazuje Odwołujący
w treści zarzutów podniesionych w odwołaniu. Drugi z raportów dotyczy badań według testu
Lisport dla włókna oferowanej trawy syntetycznej zgodnie z normą EN 15306 „Nawierzchnie
do otwartych terenów sportowych narażenie trawy na oddziaływania”. Zgodnie z tą normą
badanie może być dokonane przez laboratorium akredytowane tj. posiadające certyfikat
wydany w oparciu o normę EN ISO/IEC 17025 „Ogólne wymagania dotyczące kompetencji
laboratoriów badawczych i wzorcujących, dla odpowiednich metod testowych określonych w
tej normie
”.
Wskazał, że akredytacja laboratorium to wprowadzenie odpowiedniego systemu
kontroli jakości za pomocą stałego monitorowania miarodajności wyników badań
przeprowadzanych przez te laboratoria.
Odpowiedni system kontroli zapewnia właściwą
jakość wyników analiz oraz stosowanych metod badawczych, a jakość metod badawczych
jest konieczna ze względu na możliwość wystąpienia wielorakich, negatywnych skutków
będących rezultatem błędnych wyników przeprowadzonych pomiarów. Takich akredytacji
dokonują w danym kraju jednostki mające uprawnienia do przeprowadzania audytów
ISO/IEC 17025. Akredytacji w zakresie tego badania nie wykonuje FIFA.
Wykonawca Gardenia przedstawił Raport z testu Lisport wykonany przez Labor
Lehmacher - Schneider GmbH & Co. KG - jest to laboratorium certyfikowane przez
niemiecką jednostkę akredytującą (Deutsche Akkreditierungsstelle - DAkkS). DAkkS
(Deutsche Akkreditierungsstelle) jest to krajowa jednostka akredytująca w Republice
Federalnej Niemiec odpowiedzialna za sprawy obejmujące ocenę, akredytację i
monitorowanie laboratoriów badawczych/kalibracyjnych zgodnie z normą DIN EN ISO/IEC
17025. Norma ta określa techniczne i specjalistyczne kwalifikacje wymagane od laboratorium
kalibracyjnego i systemu zarządzania jakością. Fakt, że Labor Lehmacher - Schneider
GmbH & Co. KG jest laboratorium akredytowanym przez DAkkS (Deutsche
Akkreditierungsstelle) nie jest podważany w odwołaniu - nie jest przedmiotem zarzutów.
Ponadto laboratorium Labor Lehmacher | Schneider GmbH & Co. KG zgodnie z informacjami
podanymi przez Odwołującego jest również laboratorium akredytowanym przez FIFA
informacja na stronie: (https://footballtechnology.fifa.com/de/media-tiles/fifa-accredited-test-
instytuty).
Tym samym według SWZ możliwe były dla oferowanej przez wykonawców trawy
syntetycznej dwa badania równoległe. Jedno w/g podręcznika metod testowych FIFA Quality
Programme for Football Turf (edycja 2015), drugie według normy EN 15306 „Nawierzchnie
do
otwartych terenów sportowych narażenie trawy na oddziaływania”. Oba uznawane przez
FIFA, oba zgodne z wymaganiami Zamawiającego. Dodatkowo Zamawiający zauważa, że
nie wymagał, aby akredytacja laboratorium przez FIFA dotyczyła zezwolenia do
wykonywania konk
retnych badań, tym samym wystarczającym była akredytacja FIFA do
jakichkolwiek badań.
Zamawiający za zasadny uznał zarzut wskazany w pkt b) w zw. z pkt e) odwołania.
Stwierdził, że po ponownym przeanalizowaniu informacji zawartych w dokumentach
przedsta
wionych przez Gardenia sp. z o.o. w odpowiedzi na wezwanie Zamawiającego z
dnia 16 czerwca 2021r. do złożenia przedmiotowych środków dowodowych tj. w:
Karcie technicznej oferowanej nawierzchni, poświadczoną przez jej producenta,
potwierdzającą wymagane przez Zamawiającego minimalne parametry dla nawierzchni
w zakresie, który nie został objęty raportem z badań.
Raporcie z badań przeprowadzonych przez specjalistyczne laboratorium (np. Labosport
lub ISA-
Sport lub Sports Labs Ltd), dotyczącego oferowanego systemu tzn.
nawierzchnia + wypełnienie + mata, potwierdzającego zgodność jej parametrów z FIFA
Quality Programme for Football Turf
– edycja 2015, potwierdzającego parametry
oferowanej trawy syntetycznej określone przez Zamawiającego – RAPORT Ghent
University ERCAT nr 113616 z dnia 17 maja 2021r.
wraz z uzasadnieniem
, że powyższe dokumenty stanowią tajemnicę przedsiębiorstwa
wykonawcy Gardenia Sport Sp. z o.o. w rozumieniu przepisów ustawy o zwalczeniu
nieuczciwej konkurencji (Dz.U. z 2019 r., poz. 1010) nie
było podstaw aby uznać, że
zachodziły przesłanki pozwalające na odstępstwo od zasady jawności postępowania i
utrzymanie ww. wyjaśnień jako tajnych. Z przepisów Pzp jednoznacznie wynika obowiązek
wykazania spełnienia przesłanek zastrzeżenia informacji jako tajemnicy zastrzegającego je
wykonawcę. Z doktryny i orzecznictwa wynika, że uzasadnienie zastrzeżenia powinno
odnosić się do konkretnych informacji i służyć wykazaniu, że konkretne informacje spełniają
wymogi pozwalające utrzymanie ich w tajemnicy. Uzasadnienie takie nie może mieć zatem
charakteru ogólnego. Tymczasem uzasadnienie zastrzeżenia tajemnicy Gardenia sp. z o.o.,
nawet bardzo rozbudowane, ma charakter ogólnikowy. Wykonawca w szczególności
przytoczył orzecznictwo Krajowej Izby Odwoławczej uzasadniając za jego pomocą
możliwość zachowania niektórych informacji w tajemnicy. Uzasadniając zastrzeżenie
wykonawca Gardenia sp. z o.o. wskazał jedynie, że zaoferował produkt, który spełnia
postawione przez Zamawiającego wymagania, zawarte w opisie przedmiotu zamówienia
wraz z wyjaśnieniami Zamawiającego, a w szczególności, że przede wszystkim zaoferował
produkt, który w oparciu o konkretne rozwiązania, znane jedynie Wykonawcy, został
zmodyfikowany na potrzeby Zamawiającego, dając Wykonawcy przewagę nad innymi
podmiotami konkurencyjnymi. Oferowany produkt jest w jego ocenie produktem, który od
wielu lat jest rozwijany i modyfikowany, a zatem jest produktem posiadającym wartość
gospodarczą w postaci know-how związaną ze sposobami udoskonalania produktu.
Ponadto,
jak wskazał Odwołujący, nie jest to tzw. „produkt z półki”, co odróżnia go od innych
popularnych produktów tego rodzaju. Zdaniem wykonawcy Gardenia sp. z o.o. w sytuacji
udostępnienia przez Zamawiającego informacji o parametrach oferowanego produktu,
pote
ncjalni konkurenci mogliby uzyskać wiedzę na temat zastosowanych rozwiązań
technicznych, funkcjonalnych, co naraziłoby Wykonawcę na poniesienie szkody związanej z
uzyskaniem przewagi konkurencyjnej przez te podmioty. Jednak jak zauważa Zamawiający
wykonawc
a Gardenia sp. z o.o. nie podał żadnych dowodów tym zakresie, takich jak np.
informacja zlecenia producentowi opracowania na zlecenie Gardenia sp. z o.o. produktu o
unikalnym charakterze i zakazie przekazywania informacji o nim innym podmiotom
gospodarczym
. W tym zakresie Zamawiający zauważa także, że wykonawca Gardenia sp. z
o.o. już w ofercie, zgodnie z postanowieniami ust. 2 Rozdziału VI SWZ, podał informacje nt.
oferowanego produktu w takich dokumentach jak: autoryzacja producenta trawy
syntetycznej, wy
stawiona dla wykonawcy na realizowaną inwestycję wraz z potwierdzeniem
gwarancji udzielonej przez producenta na tę nawierzchnię, Raport z badań testu Lisport dla
włókna oferowanej trawy syntetycznej zgodnie z normą EN 15306 „Nawierzchnie do
otwartych teren
ów sportowych narażenie trawy na oddziaływania” potwierdzający, że włókno
oferowanej trawy syntetycznej po min. 200.000 cykli nie wykazuje widocznych uszkodzeń.
Podał także, że wykonawca Gardenia w Formularzu oferty pkt 11 tych informacji nie uznał za
ta
jemnicę przedsiębiorstwa. Ponadto wskazując na czynności podjęte przez niego mające na
celu zachowanie poufności danych zawartych w wyżej wskazanych dokumentach, wskazał
na działania takie jak: zobowiązanie pracowników, zaangażowanych w przygotowanie oferty
w Postępowaniu, do zachowania poufności, wprowadzenie i wdrożenie w spółce procedury
związanej z przetwarzaniem informacji niezbędnych do postępowań przetargowych,
zobowiązanie podmiotów współpracujących oraz kontrahentów do zachowania poufności
przekazy
wanych danych i informacji, posiadanie wdrożonego systemu ISO 9001, posiadanie
zabezpieczenia informatycznego, uniemożliwiającego swobodne przesyłanie plików.
Wykonawca nie przedstawił jednak żadnych dowodów na faktyczne zaistnienie
podnoszonych okoliczności. Taki sposób uzasadnienia zastrzeżenia tajemnicy
przedsiębiorstwa miał zatem charakter ogólny, nie potwierdzony dowodami, można go nawet
określić jako uniwersalny, bo mógłby pasować do każdego zastrzeżenia określonych
informacji jako tajemnica przedsiębiorstwa w dowolnym postępowaniu o udzielenie
zamówienia publicznego.
Izba ustaliła i zważyła, co następuje:
Odwołujący wskazał w odwołaniu w punktach lit. a) i pkt b) na dwa kluczowe zarzuty
dotyczące:
a) wyboru najkorzystniejszej oferty, wykonawcy Gardenia
Sport Spółka z o.o. w Warszawie
z jego uszczegółowieniem w punkcie c) i d);
b) odmowy (z dnia 2/07/2021 r.)
uwzględnienia wniosku Odwołującego o udostępnienie
uzupełnienia do ofert, i udostępnienia tych dokumentów - z jego uszczegółowieniem w
punkcie e).
Postępowanie odwoławcze w zakresie zarzutu odmowy uwzględnienia wniosku
Odwołującego o udostępnienie uzupełnienia do ofert i udostępnienia tych dokumentów –
opisanego pod lit. b) i lit. e) odwołania zostało umorzone na podstawie art. 522 ust. 4 ustawy
Pzp.
W pozostałym zakresie zarzuty podlegały rozpoznaniu.
Zgodnie ze wskazanym art. 522 ust.4 Pzp: „4. W przypadku uwzględnienia przez
zamawiającego części zarzutów przedstawionych w odwołaniu, Izba może umorzyć
postępowanie odwoławcze w części dotyczącej tych zarzutów, pod warunkiem że w
postępowaniu odwoławczym po stronie zamawiającego nie przystąpił w terminie żaden
wykonawca albo wykonawca, który przystąpił po stronie zamawiającego, nie wniósł
sprzeciwu wobec uwzględnienia tych zarzutów. W takim przypadku Izba rozpoznaje
pozostałe zarzuty odwołania. Zamawiający wykonuje, powtarza lub unieważnia czynności w
postępowaniu o udzielenie zamówienia, zgodnie z żądaniem zawartym w odwołaniu w
zakresie uwzględnionych zarzutów”.
Rozpoznając odwołanie w zakresie zarzutu opisanego w punkcie a) z jego
uszczegółowieniem w punkcie c) i d) Izba uznała, że okoliczności wskazane nie potwierdzają
tego zarzutu.
Przedmiotem zamówienia jest wykonanie robót budowlanych polegających na
budowie pełnowymiarowego boiska sportowego o nawierzchni ze sztucznej trawy.
Zamawiający w specyfikacji wykonania zamówienia w rozdziale V SWZ „Opis przedmiotu
zamówienia” w punkcie 5 wskazał:
„5. Wykonawca zobowiązany będzie do uzyskania certyfikacji nawierzchni boiska w zakresie
zgodności jej parametrów z FIFA Quality Programme Concept for Football Turf – edycja
Certyfikacja winna być uzyskana przez Wykonawcę po wykonaniu przedmiotu
zamówienia i dostarczona Zamawiającemu co najmniej na 3 dni robocze przed
wyznaczonym terminem odbioru końcowego. Certyfikat ma być wystawiony przez niezależne
laboratorium akredytowane przez FIFA
”.
Z kolei w § 13 Projektu umowy (zał. Nr 10 do SWZ) w jego ust.7, a w szczególności
pkt 7.1 podał:
„7. Do odbioru końcowego, o którym mowa w ust. 3 Wykonawca zobowiązany jest
dostarczyć, Zamawiającemu, po dwa komplety dokumentów, w tym:
7.1. Certyfikat niezależnego laboratorium akredytowanego przez FIFA dotyczący certyfikacji
nawierzchni boiska w zakresie zgodności jej parametrów z FIFA Quality Programme Concept
for Football Turf
– edycja 2015”.
Powyższe postanowienia dotyczą niewątpliwie – jak podkreślał Zamawiający – etapu
wykonania umowy
– odbioru końcowego zamówienia.
Zgodnie SWZ w
celu potwierdzenia właściwości oferowanej trawy syntetycznej,
Zamawiający żądał złożenia wraz z ofertą środka dowodowego - Rozdz. VI „Informacja o
przedmiotowych środkach dowodowych” – wskazanego m.in. w punkcie 2.3:
„2.3. Raportu z badań testu Lisport XL na min 20.000 cykli zgodnie z FIFA Quality
Programme for Football Turf (edycja 201
5) dla trawy syntetycznej, który ma potwierdzać
zachowanie parametrów sportowych takich jak: pochłanianie uderzeń, opór obrotowy,
odkształcenie pionowe, zredukowane tocznie piłki dla poziomu Quality. Raport ma być
wykonany przez niezależne laboratorium akredytowane przez FIFA
lub
Raportu z badań testu Lisport dla włókna oferowanej trawy syntetycznej 9 zgodnie z
normą EN 15306 „Nawierzchnie do otwartych terenów sportowych narażenie trawy na
oddziaływania” potwierdzający, że włókno oferowanej trawy syntetycznej po min. 200.000
cykli nie wykazuje widocznych uszkodzeń. Raport ma być wykonany przez niezależne
laboratorium akredytowane przez FIFA
”.
Na powyższe Raporty wskazał także w punkcie 9 w rozdz. XXI SWZ „XXI. „Opis
sposobu przygotowania oferty
”.
Z kolei w
punkcie 3.3. rozdziału XXVI SWZ „Opis kryteriów oceny ofert, wraz z
podaniem wag tych kryteriów i sposobu oceny ofert” wskazał na sposób oceny ofert w
kryterium 3: „ilość cykli wg. raportu badań z testu Lisport XL lub Lisport (T)”:
3.3. Sposób oceny w kryterium „Ilość cykli wg. raportu z badań testu Lisport XL lub Lisport”
(T)
Minimalny ilość cykli wg. raportu z badań testu Lisport XL lub Lisport nie może być
mniejsza niż, odpowiednio 20 000 cykli lub 200 000 cykli.
Sposób punktacji w ramach kryterium:
od 20.000 cykli Lisport XL do 25.000 cykli Lisport XL
– 0 pkt
od 25.001 cykli Lisport XL
– 20 pkt
Oceniany w oparciu o Raport z badań testu Lisport XL na min 20.000 cykli zgodnie z
FIFA Quality Programme for Football Turf (edycja 2015) dla trawy syntet
ycznej, który ma
potwierdzać zachowanie parametrów sportowych takich jak: pochłanianie uderzeń, opór
obrotowy, odkształcenie pionowe, zredukowane tocznie piłki dla poziomu Quality. Raport ma
być wykonany przez niezależne laboratorium akredytowane przez FIFA.
lub
od 200.000 cykli Lisport do 299.999 cykli Lisport
– 0 pkt od 300.000 cykli Lisport – 20 pkt
Oceniany w oparciu o Raport z badań testu Lisport dla włókna oferowanej trawy
syntetycznej zgodnie z normą EN 15306 „Nawierzchnie do otwartych terenów sportowych –
narażenie trawy na oddziaływania” potwierdzający, że włókno oferowanej trawy syntetycznej
po min. 200.000 cykli nie wykazuje widocznych uszkodzeń. Raport ma być wykonany przez
niezależne laboratorium akredytowane przez FIFA.
Najkorzystni
ejsza oferta w odniesieniu do kryterium „Ilość cykli wg. raportu z badań
testu Lisport XL lub Lisport” otrzyma 20 punktów”.
Według SWZ możliwe było zatem dla oferowanej przez wykonawców trawy
syntetycznej przedłożenie w ofercie jednego z dwóch wskazywanych Raportów. Pierwszego
z Raportów, w którym badania wykonywane jest według podręcznika metod testowych FIFA
Quality Programme for Football Turf (edycja 2015) lub drugiego
, w którym badania
wykonywane jest według normy EN 15306 „Nawierzchnie do otwartych terenów sportowych
narażenie trawy na oddziaływania”. Oba badania uznawane są przez FIFA, i oba są zgodne
z wymaganiami Zamawiającego.
Przystępujący – w zakresie spornym - przedłożył do oferty (w jej uzupełnieniu)
Raport - Sprawozdanie Nr EN-
K3688 z długoterminowego testu symulowanego użytkowania
300.000 cykli testu zużycia Lisport zgodnego z EN 15306. Przedmiotowy test został
przeprowadzony przez Labor Lehmacher Schneider GmbH & Co.KG., które jest niezależnym
laboratorium akredytowanym przez FIFA i akredytowanym do wykonywania testu Lisport
zgodnie z normą EN 15306.
Zamawiający w istocie określając wymaganie dotyczące akredytacji, w odniesieniu do
drugiego (alternatywnego) Raportu
nie dookreślił, (co byłoby uzasadnione okolicznościami),
jakiego konkretnie poziomu akredytacji FIFA w tym przypadku wymaga, albowiem w
okolicznościach tej sprawy z uwagi na podstawę tego badania przy sporządzaniu Raportu,
wystarczającym było wykazanie się akredytacją FIFA na jednym z poziomów. Tym samym
należało zgodzić się z Zamawiającym i Przystępującym po jego stronie wykonawcą
Gardenia, że SWZ nie określa minimalnego poziomu akredytacji, a jedynie konieczność
posiadania samej akredytacji FIFA
, i taka akredytacja co do zróżnicowanego poziomu jest
także przez FIFA udzielana.
Zamawiający – tak jak wskazywał w powołaniu na orzecznictwo - nie może wywodzić
negatywnych skutków prawnych dla ubiegającego się o udzielenie zamówienia wykonawcy
w postaci odrzucenia jego oferty, jeżeli specyfikacja (SWZ) nie zawiera wyraźnych i
jednoz
nacznych wymagań dotyczących treści ofert. Odrzucenie oferty a także wykluczenie
wykonawcy skutkujące uznaniem takiej oferty za odrzuconą - może zatem nastąpić tylko
wówczas, gdy niezgodność z treścią SWZ jest niewątpliwa. Podobnie dotyczy to oceny i
punkt
acji według ustalonego w SWZ kryterium. Zamawiający nie zdefiniował w SWZ pojęcia
„akredytacji FIFA". Nie odwołał się do żadnych regulacji prawnych czy wewnętrznych FIFA,
nie udzielił w tym zakresie żadnych wskazówek wykonawcom jak należy interpretować
pow
yższy wymóg. Zamawiający nie skorzystał z możliwości dookreślenia wymagania
„akredytacji FIFA”, ani poprzez przytoczenie ani poprzez powołanie się na konkretne
przepisy FIFA. Tym samym
przy braku zdefiniowania, dookreślenia w SWZ spornego zapisu,
należy mu nadać znaczenie, względniejsze dla wykonawcy w sytuacji gdy laboratorium
wykonujące Raport z badania posiada – co jest faktem bezspornym - akredytację FIFA, a
rozbieżność w ocenie potwierdzenia wymagania dotyczy poziomu akredytacji, co pozostaje
bez wpływu na ocenę rękojmi wykonawcy. Na gruncie ustawy Pzp badanie i ocena ofert
polega, co do zasady,
na porównaniu konkretnego wymagania (kryterium) opisanego w SWZ
z konkretnym elementem oferty.
W tym przypadku
Zamawiający formułując wymagania SWZ, co do drugiego z
Raportów, poprzestał na wymaganiu posiadania akredytacji FIFA przez laboratorium
przeprowadzające testy, jednakże wskazanie, że Raport ma dotyczyć badania
wykonywanego według normy EN 15306 „Nawierzchnie do otwartych terenów sportowych
narażenie trawy na oddziaływania”, stanowić powinno dla wykonawców wskazówkę
interpretacyjną, co do możliwego zakresu tej akredytacji w przypadku oceny tego dokumentu
w kontekście tego spornego wymagania. Izba tym samym stwierdza, że nie wskazanie
jednoznaczn
e w treści SWZ poziomu akredytacji FIFA, w sytuacji gdy ten Raport miał
dotyczyć badania zgodności ze wskazaną normą EN 15306 – „z badań Lisport”, a nie „z
badań testu Lisport XL z poziomu Quality”, nie może stanowić podstawy odrzucenia oferty
wykonawcy
, a także przyznania wykonawcy Gardenia w kryterium „0” punktów.
Tym samym Izba za niezasadne uznała wskazane w odwołaniu naruszenie art. 226
ust. 1 pkt 5) Pzp, oraz art. 239 Pzp, art. 275 pkt 1 Pzp, art. 252 Pzp, art. 240 ust 2 Pzp, art.
242 ust 1 pkt 1) Pzp i art. 247 Pzp podnoszonych
z uwagi na wybór jako najkorzystniejszej
oferty wykonawcy Gardenia.
O kosztach postępowania orzeczono stosownie do wyniku, na podstawie art. 574
ustawy Prawo zamówień publicznych (Dz.U. z 2019 r. poz. 2019 ze zm.) w zw. z art. 92 ust.
2 ustawy Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo zamówień publicznych (Dz.U. z 2019 r.
poz. 2020) oraz w oparciu o przepisy § 8 ust. 2 pkt 1 w zw. z § 5 pkt 1 i pkt 2 lit. b)
rozporządzenia w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego,
ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz.U. z 2020 r.
poz. 2437). W myśl wskazanego § 5 pkt 2 lit. b) rozporządzenia: „Do kosztów postępowania
odwoławczego, zwanych dalej „kosztami”, zalicza się: (…)
2) uzasadnione ko
szty stron postępowania odwoławczego, a w okolicznościach, o których
mowa odpowiednio w § 7 ust. 2 pkt 2 i 3, ust. 3 i 4, § 8 ust. 2 pkt 2 i 3 oraz § 9 ust. 1 pkt 3
lit. b i pkt 4, koszty uczestnika postępowania odwoławczego, który przystąpił po stronie
za
mawiającego i wniósł sprzeciw, w wysokości określonej na podstawie rachunków lub
spisu kosztów, złożonych do akt sprawy, obejmujące: (…)
b)
wynagrodzenie i wydatki jednego pełnomocnika, jednak nieprzekraczające łącznie
kwoty 3600 złotych,(…).
Z tego też względu, Izba nie uwzględniła kosztów postępowania odwoławczego w kwocie
765 zł wnioskowanej przez Zamawiającego tytułem: „Przygotowanie odpowiedzi na
odwołanie oraz reprezentacja przed Krajową Izbą Odwoławczą (…) ograniczając te koszty
do kwoty
3.600 zł tytułem wynagrodzenia i wydatków jednego pełnomocnika, jak stanowi
wskazany przepis.
Mając powyższe na uwadze orzeczono jak w sentencji.
………………..…………..