Sygn. akt: KIO 2041/21
WYROK
z dnia 25 sierpnia 2021 r.
Krajowa
Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący:
Małgorzata Matecka
Protokolant:
Konrad Wyrzykowski
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 20 sierpnia 2021 r. w Warszawie
odwołania
wniesio
nego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 6 lipca 2021 r. przez
odwołującego: Przedsiębiorstwo Budowlane „Dombud” Spółka Akcyjna z siedzibą w
Katowicach w
postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego: Miasto Katowice – Urząd
Miasta Katowice
przy udziale wykonawcy
Drogomax Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą
w Bytomiu
zgłaszającego przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie
zamawiającego
orzeka:
Uwzględnia odwołanie w zakresie zarzutów zaniechania odrzucenia oferty złożonej
przez wykonawcę Drogomax Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą
w Bytomiu
na podstawie przepisów art. 226 ust. 1 pkt 5, art. 226 ust. 1 pkt 8 w związku
z art. 224 ust. 6 oraz art. 226 ust. 1 pkt 10
ustawy Prawo zamówień publicznych oraz
zarzutu niezasadnego
odrzucenia oferty odwołującego na podstawie art. 226 ust. 1 pkt
10 ustawy Prawo zamówień publicznych i nakazuje zamawiającemu unieważnienie
czynności wyboru oferty najkorzystniejszej i powtórzenie czynności badania i oceny
ofert, w tym odrzucenie oferty
złożonej przez wykonawcę Drogomax Spółka
z
ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Bytomiu na podstawie przepisów
art.
226 ust. 1 pkt 5, art. 226 ust. 1 pkt 8 w związku z art. 224 ust. 6 oraz art. 226 ust. 1
pkt 10 ustawy Prawo zamówień publicznych oraz dokonanie zmiany informacji
o
odrzuceniu oferty odwołującego poprzez usunięcie podstawy dokonania tej
czynności, o której mowa w art. 226 ust. 1 pkt 10 ustawy Prawo zamówień publicznych.
W pozostałym zakresie odwołanie oddala.
Kosztami postępowania obciąża odwołującego w części 3/7, zamawiającego w części
2/7 oraz
wykonawcę Drogomax Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą
w Bytomiu
w części 2/7, i:
zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 10 000 zł 00 gr (słownie:
dziesięć tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez odwołującego tytułem wpisu od
odwołania oraz kwotę 3 600 zł 00 gr (słownie: trzy tysiące sześćset złotych zero
groszy
) poniesioną przez odwołującego tytułem wynagrodzenia pełnomocnika;
zasądza od zamawiającego na rzecz odwołującego kwotę 3 886 zł 00 gr (słownie: trzy
tysiące osiemset osiemdziesiąt sześć złotych zero groszy);
zasądza od wykonawcy Drogomax Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z
siedzibą w Bytomiu na rzecz odwołującego kwotę 3 886 zł 00 gr (słownie: trzy tysiące
osiemset osiemdziesiąt sześć złotych zero groszy).
Stosownie do art. 579 ust. 1 i art. 580 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo
zamówień publicznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1129, ze zm.) na niniejszy wyrok - w terminie
dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej
Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący:
….…………………………...
Sygn. akt: KIO 2041/21
U z a s a d n i e n i e
Zamawiający Miasto Katowice – Urząd Miasta Katowice prowadzi w trybie podstawowym
postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego pod nazwą „Wzniesienie pomnika Ofiar
Deportacji Mieszkańców Górnego Śląska do Związku Sowieckiego w 1945 r.”. Ogłoszenie
o
zamówieniu zostało opublikowane w dniu 1 kwietnia 2021 r. w Biuletynie Zamówień
Publicznych pod nr 00026804/01.
I. W dniu 6 lipca 2021 r. wykonawca Przedsiębiorstwo Budowlane „Dombud” Spółka Akcyjna
z siedzibą w Katowicach wniósł do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej odwołanie wobec:
− czynności wyboru jako najkorzystniejszej oferty wykonawcy Drogomax Spółka
z
ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Bytomiu (dalej jako „wykonawca
Drogomax”);
− zaniechania odrzucenia oferty wykonawcy Drogomax;
− czynności odrzucenia oferty odwołującego
− zaniechania wyboru oferty odwołującego, jako oferty najkorzystniejszej spośród ofert
niepodlegających odrzuceniu, na podstawie kryteriów oceny ofert określonych
w
Specyfikacji Warunków Zamówienia (dalej „SWZ”).
Odwołujący zarzucił zamawiającemu naruszenie następujących przepisów ustawy z dnia
września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1129, ze zm.),
dalej jako „ustawa Pzp”:
1. art. 239 ustawy Pzp (w zw. z art. 266 ustawy Pzp)
– poprzez wybór oferty wykonawcy
Drogomax, mimo że oferta tego wykonawcy powinna zostać odrzucona oraz
zaniechanie wyboru oferty odwołującego jako najkorzystniejszej na podstawie
kryteriów oceny ofert określonych w dokumentach zamówienia;
2. art. 226 ust. 1 pkt 10 ustawy Pzp (w zw. z art. 266 ustawy Pzp)
– poprzez
zaniechanie odrzucenia oferty wykonawcy Drogomax, mimo że zawiera błędy w
obliczeniu ceny polegające na opodatkowaniu całości ww. zamówienia stawką 23%
VAT, zamiast zastosowania dwóch stawek VAT: stawki 8% VAT - na usługi związane
z zagospodarowaniem zieleni i stawki 23% VAT -
na pozostałą część zamówienia
publicznego;
3. art. 224 ust. 6 oraz art. 226 ust. 1 pkt 8 ustawy Pzp (w zw. z art. 266 ustawy Pzp)
–
poprzez zaniechanie odrzucenia oferty wykonawcy Drogomax ze względu na rażąco
niską cenę, mimo że złożone przez wykonawcę wyjaśnienia ceny rażąco niskiej wraz
z dowodami nie uzasadniają podanej w ofercie ceny istotnej części składowej,
tj.
pozycje kosztorysu „Roboty budowlane – konstrukcja i architektura”, dział 2.5.
„Izolacje, dylatacje i okładziny – wg opisów z PT, STWiOR i technologii producentów”,
w tym poz. 2.5.1 do 2.5.4 i dział 2.6. „Elementy małej architektury – wg opisu z PT,
STWiOR”, w tym poz. od 2.6.1.do 2.6.3. – co ponadto skutkuje rażąco niską ceną
całej oferty;
4. art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp (w zw. z art. 266 ustawy Pzp)
– przez zaniechanie
odrzucenia oferty wykonawcy Drogomax ze względu na niezgodność jej treści
z
warunkami zamówienia – cena jednostkowa pozycji 2.5.3 z kosztorysu Roboty
budowlane
– konstrukcja i architektura nie obejmuje wszystkich kosztów związanych
z
realizacją przedmiotu zamówienia wbrew nakazowi wyrażonemu w treści SWZ –
Rozdział 12 pkt 5.
5. art. 226 ust. 1 pkt 5 i pkt 10 ustawy Pzp (w zw. z art. 266 ustawy Pzp)
– przez
odrzucenie oferty odwołującego, mimo że jest ona zgodna z warunkami zamówienia
i
nie zawiera błędu w obliczeniu ceny;
6. art. 223 ust. 1 ustawy Pzp (w zw. z art. 266 ustawy Pzp) - przez zaniechanie
wezwania
odwołującego do wyjaśnień dotyczących treści oferty w zakresie
zarzucanej niezgodności oferty z warunkami zamówienia, ani przyjętego
opodatkowania dwoma stawkami podatku VAT
– 8 i 23%;
7. w konsekwencji - art. 16 ust. 1 pkt 1) i art. 17 ust. 2 ustawy Pzp
– poprzez wybór jako
najkorzystniejszej oferty wykonawcy Drogomax, mimo, że oferta tego wykonawcy
podl
ega odrzuceniu, co narusza zasadę prowadzenia postępowania w sposób
zapewniający zachowanie uczciwej konkurencji i równe traktowanie wykonawców
oraz udzielania zamówienia wyłącznie wykonawcy wybranemu zgodnie z przepisami
ustawy.
W związku z podniesionymi zarzutami odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania
i
nakazanie zamawiającemu:
− unieważnienia czynności wyboru najkorzystniejszej oferty;
− unieważnienia czynności odrzucenia oferty odwołującego;
− odrzucenia oferty wykonawcy Drogomax z postępowania o udzielenie zamówienia;
− przeprowadzenia ponownie badania i oceny ofert niepodlegających odrzuceniu;
− dokonania wyboru oferty najkorzystniejszej na podstawie kryteriów oceny ofert
określonych w dokumentach zamówienia.
II. Pismem wniesionym w dniu 9 sierpnia 20
21 r. zamawiający udzielił odpowiedzi na
odwołanie. Zamawiający uznając zasadność części zarzutów odwołania złożył oświadczenie
o uwzględnieniu tych zarzutów, tj.:
− zarzutu naruszenia art. 224 ust. 6 oraz art. 226 ust. 1 pkt 8 ustawy Pzp (w zw. z art.
266 ustawy Pzp)
– poprzez zaniechanie odrzucenia oferty wykonawcy Drogomax ze
względu na rażąco niską cenę, mimo że złożone przez wykonawcę wyjaśnienia ceny
rażąco niskiej wraz z dowodami nie uzasadniają podanej w ofercie ceny istotnej
części składowej, tj. pozycje kosztorysu „Roboty budowlane – konstrukcja i
architektura”, dział 2.5. „Izolacje, dylatacje i okładziny – wg opisów z PT, STWiOR i
technologii producentów”, w tym poz. 2.5.1 do 2.5.4 i dział 2.6. „Elementy małej
architektury
– wg opisu z PT, STWiOR”, w tym poz. od 2.6.1.do 2.6.3. – co ponadto
skutkuje rażąco niską ceną całej oferty;
− zarzutu naruszenia art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp (w zw. z art. 266 ustawy Pzp) –
przez zaniechanie odrzucenia oferty wykonawcy Drogomax ze względu na
niezgodność jej treści z warunkami zamówienia – cena jednostkowa pozycji 2.5.3
z kosztorysu Roboty budowlane
– konstrukcja i architektura nie obejmuje wszystkich
kosztów związanych z realizacją przedmiotu zamówienia wbrew nakazowi
wyrażonemu w treści SWZ – Rozdział 12 pkt 5.
Pozostałe zarzuty zamawiający uznał za niezasadne i w tym zakresie wniósł o oddalenie
odwołania.
III. Przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego zgłosił
wykonawca Drogomax.
Pismem wniesionym w dniu 18 sierpnia 2021 r. wykonawca
Drogomax zgłosił sprzeciw
wobec częściowego uwzględnienia przez zamawiającego zarzutów odwołania.
Krajowa Izba Odwoławcza ustaliła i zważyła, co następuje:
1. Zarzut naruszenia art. 226 ust. 1 pkt 10 ustawy Pzp (w zw. z art. 266 ustawy Pzp)
–
poprzez zani
echanie odrzucenia oferty wykonawcy Drogomax, mimo że zawiera błędy w
obliczeniu ceny polegające na opodatkowaniu całości ww. zamówienia stawką 23% VAT,
zamiast zastosowania dwóch stawek VAT: stawki 8% VAT - na usługi związane z
zagospodarowaniem zieleni i stawki 23% VAT -
na pozostałą część zamówienia
publicznego;
oraz
2. zarzut naruszenia art. 226 ust. 1 pkt 10 ustawy Pzp (w zw. z art. 266 ustawy Pzp)
– przez
odrzucenie oferty odwołującego, mimo że nie zawiera błędu w obliczeniu ceny.
Przedmiotem postępowania jest zamówienie na wzniesienie pomnika Ofiar Deportacji
Mieszkańców Górnego Śląska do Związku Sowieckiego w 1945 r. Jak wynika z SWZ w skład
prac objętych przedmiotem zamówienia wchodzą między innymi usług związane
z
zagospodarowaniem terenów zielonych. Okoliczność ta nie była sporna pomiędzy
stronami, jak i to że tego rodzaju usługi co do zasady podlegają opodatkowaniu stawką 8%.
Sporne pomiędzy stronami było natomiast to, czy ww. usługi związane z
zagospodarowaniem terenów zielonych podlegają odrębnemu opodatkowaniu stawką 8%
(stanowisko odwołującego), czy też zastosowanie powinna znaleźć zasada dotycząca
świadczenia kompleksowego i w związku z tym całość zamówienia winna być objęta stawką
23% (stanowisko zamawiającego i wykonawcy Drogomax). Odwołujący w treści formularza
ofertowego podał, że przedmiot zamówienia podlega opodatkowaniu stawką 8% i 23%.
Również trzeci wykonawca biorący udział w postępowaniu wskazał stawki 8% i 23%.
Wykonawca Drogomax w treści formularza ofertowego podał jedną stawkę 23% w
odniesieniu do całego przedmiotu zamówienia.
Na gruncie prawa podatkowego obowiązuje zasada, że każde świadczenie dla celów
opodatkowania podatkiem od towarów i usług powinno być traktowane jako odrębne
i niezale
żne. Jak wynika z orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości UE (dalej jako
„Trybunał”) zasada ta nie ma zastosowania w przypadku świadczenia kompleksowego.
Pojęcie świadczenia kompleksowego nie zostało zdefiniowane w żadnym akcie prawa
europejskiego ani
krajowego. Sposób rozumienia tego pojęcia został wypracowany na
gruncie orzecznictwa, w szczególności orzecznictwa Trybunału - np. wyrok z dnia 25 lutego
1999 r. sygn. C-349/96, z dnia 21 lutego 2008 r. sygn. C-425/06, z dnia 11 czerwca 2009 r.
sygn. C-
572/07. W ostatnim z ww. wyroków Trybunał wskazał: „z art. 2 szóstej dyrektywy
wynika, że każde świadczenie powinno być zwykle uznawane za odrębne i niezależne (zob.
wyrok z dnia 21 lutego 2008 r. w sprawie C-425/06 Part Service, Zb.Orz. s. I-897, pkt 50 i
przytoczone tam orzecznictwo).18 Co więcej, w pewnych okolicznościach formalnie odrębne
świadczenia, które mogą być wykonywane oddzielnie, a zatem które mogą oddzielnie
prowadzić do opodatkowania lub zwolnienia, należy uważać za jednolitą czynność, jeżeli nie
są od siebie niezależne. Jest tak na przykład w sytuacji, gdy można stwierdzić, że jedno lub
więcej świadczeń stanowi świadczenie główne, a inne świadczenie lub świadczenia stanowią
jedno lub więcej świadczeń pomocniczych dzielących los podatkowy świadczenia głównego.
W szczególności dane świadczenie należy uważać za świadczenie pomocnicze w stosunku
do świadczenia głównego, gdy dla klientów nie stanowi ono celu samego w sobie, lecz
środek do korzystania na jak najlepszych warunkach z głównej usługi usługodawcy (ww.
wyrok w sprawie Part Service, pkt 51, 52 i przytoczone tam orzecznictwo). 19 Ponadto
można również uznać, że jednolite świadczenie występuje w przypadku, gdy dwa lub więcej
elementy albo dwie lub więcej czynności dokonane przez podatnika są ze sobą tak ściśle
związane, że tworzą obiektywnie jedno niepodzielne świadczenie gospodarcze, którego
rozdzielenie miałoby charakter sztuczny (zob. ww. wyrok w sprawie Part Service, pkt 53).”
Należy również przywołać wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 1 czerwca
2011 r., sygn. I FSK 869/10, w
którym sąd stwierdził, że „nie można zapominać, że zasadą
ustawową jest oddzielność i samodzielność poszczególnych dostaw czy świadczonych
usług. Rozpoznawanie odrębnych świadczeń jako jednego kompleksowego świadczenia ma
więc charakter wyjątkowy.”.
Na st
ronie zamawiającego spoczywał zatem obowiązek wykazania, że przedmiot
zamówienia, w tym usługi związane z zagospodarowaniem zieleni, należy uznać za jedno
świadczenie kompleksowe, skoro stosowanie tego sposobu ustalenia stawki podatku VAT
stanowi wyjątek od zasady oddzielności i samodzielności poszczególnych świadczeń. Izba
uznała, że zamawiający oraz wykonawca Drogomax nie wykazali, aby cały przedmiot
zamówienia podlegał opodatkowaniu stawką VAT 23% jako świadczenie kompleksowe. Nie
został wykazany pomocniczy charakter usług dotyczących zagospodarowania terenów
zielonych wobec
robót budowlanych. Nie zostało wykazane, że usługi zagospodarowania
terenów zielonych są tak ściśle powiązane z robotami budowlanymi dotyczącymi wzniesienia
pomnika, że nie jest możliwe rozdzielenie tych świadczeń. Okoliczność realizacji tych prac w
ramach jednego kontraktu na wzniesienie pomnika nie świadczy o występowaniu takiego
związku. Nie jest także przesądzający fakt, że świadczenia te mają dotyczyć tej samej
przestrzeni. W ocen
ie Izby o występowaniu takiego ścisłego związku z pewnością nie można
mówić w przypadku usług pielęgnacji zieleni w okresie gwarancyjnym (kosztorysy
inwestorskie Zieleń i nasadzenia). Podobne stanowisko zostało przyjęte w interpretacji
indywidulanej Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 9 grudnia 2014 r. (ITPP1/443-
1056/14/JP).
W związku z powyższym Izba uznała, że sposobu obliczenia ceny przez wykonawcę
Drogomax nie można uznać za prawidłowy. Wykonawca ten wskazał w treści oferty stawkę
VAT 23% w odniesieniu
do całego przedmiotu zamówienia. Tymczasem brak jest podstaw
do uznania, że mamy do czynienia ze świadczeniem kompleksowym – co najmniej w
odniesieniu do ww. usług pielęgnacji zieleni w okresie gwarancyjnym. Również w odniesieniu
do pozostałego zakresu usług związanych z zagospodarowaniem terenów zielonych nie
wykazano możliwości/konieczności objęcia ich stawką podatku VAT jak dla świadczenia
kompleksowego. Z tego powodu zarzut naruszenia art. 226 ust. 1 pkt 10 ustawy Pzp
(w zw. z art. 266 ustawy Pzp)
– poprzez zaniechanie odrzucenia oferty wykonawcy
Drogomax na tej podstawie
Izba uznała za zasadny.
W konsekwencji powyższego Izba uznała, że potwierdził się również zarzut naruszenia
art. 226 ust. 1 pkt 10 ustawy Pzp (w zw. z art. 266 ustawy Pzp)
– przez odrzucenie oferty
odwołującego na podstawie tego przepisu. Jako uzasadnienie odrzucenia oferty na tej
podstawie zamawiający podał: „Zamawiający stoi na stanowisku, iż powyższe zamówienie
winno być opodatkowane 23% stawką Vat. Wykonawca przy obliczeniu ceny ofertowej
zastosował dwie różne stawki podatku VAT 8% i 23%”. W świetle przedstawionej powyżej
argumentacji
podane przez zamawiającego uzasadnienie odrzucenia oferty odwołującego na
podstawie art. 226 ust. 1 pkt 10 ustawy Pzp Izba uznała za nieprawidłowe, gdyż co najmniej
w odniesieniu do
usług pielęgnacji zieleni w okresie gwarancyjnym za prawidłową należy
uznać 8% stawkę podatku VAT. Również w odniesieniu do pozostałego zakresu usług
związanych z zagospodarowaniem terenów zielonych zamawiający nie wykazał możliwości
objęcia ich stawką podatku VAT jak dla świadczenia kompleksowego.
3. Zarzut naruszenia art. 224 ust. 6 oraz art. 226 ust. 1 pkt 8 ustawy Pzp (w zw. z art. 266
ustawy Pzp)
– poprzez zaniechanie odrzucenia oferty wykonawcy Drogomax ze względu na
rażąco niską cenę, mimo że złożone przez wykonawcę wyjaśnienia ceny rażąco niskiej wraz
z
dowodami nie uzasadniają podanej w ofercie ceny istotnej części składowej, tj. pozycje
kosztorysu „Roboty budowlane – konstrukcja i architektura”, dział 2.5. „Izolacje, dylatacje
i
okładziny – wg opisów z PT, STWiOR i technologii producentów”, w tym poz. 2.5.1 do 2.5.4
i
dział 2.6. „Elementy małej architektury – wg opisu z PT, STWiOR”, w tym poz. od 2.6.1.do
– co ponadto skutkuje rażąco niską ceną całej oferty;
oraz
4. zarzut naruszenia art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp (w zw. z art. 266 ustawy Pzp)
– przez
zaniechanie odrzucenia oferty wykonawcy Drogomax ze względu na niezgodność jej treści
z
warunkami zamówienia – cena jednostkowa pozycji 2.5.3 z kosztorysu Roboty budowlane
– konstrukcja i architektura nie obejmuje wszystkich kosztów związanych z realizacją
przedmiotu zamówienia wbrew nakazowi wyrażonemu w treści SWZ – Rozdział 12 pkt 5.
W ramach ww. zarzutów odwołujący m.in. podniósł, „że potwierdziła się hipoteza z art. 224
ust. 6 PZP -
złożone przez wykonawcę wyjaśnienia wraz z dowodami nie uzasadniają
podanej w ofercie ceny
– Wykonawca, dwukrotnie wzywany o to samo, nie tylko nie potrafił
wyjaśnić ceny istotnej części zamówienia wskazanej przez Zamawiającego, ale też nie
przedstawił żadnych dowodów, że cena istotnej części zamówienia jest prawidłowo
skalkulowana, zatem wątpliwości co do możliwości jej wykonania zgodnie z wymaganiami
określonymi w dokumentach zamówienia nie można uznać za wyjaśnione.”. Wskazał, że
twierdzenie wykonawcy Drogomax
o prawidłowym skalkulowaniu pozycji nr 2.5.3 nie ma
żadnego potwierdzenia w faktach, ani nie przedłożono w tym zakresie żadnych dowodów.
Na podsta
wie dokumentacji postępowania Izba ustaliła, że zamawiający dwukrotnie zwracał
się do wykonawcy Drogomax, na podstawie art. 224 ust. 1 ustawy Pzp, o udzielenie
wyjaśnień dotyczących ceny oferty - pisma zamawiającego z dnia 20 maja 2021 r. oraz z
dnia 1 czerwca 2021 r. Odpowiedzi na ww. wezwania wykonawca Drogomax
udzielił pismem
z dnia 25 maja 2021 r. oraz pismem z dnia 4 czerwca 2021 r.
Mając na uwadze treść wezwań zamawiającego oraz treść odpowiedzi udzielonych przez
przystępującego Izba uznała, że zarzut naruszenia art. 226 ust. 1 pkt 8 w związku z art. 224
ust.
6 ustawy Pzp potwierdził się.
Zgodnie z przepisem art. 226 ust. 1 pkt 8 ustawy Pzp zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli
zawiera rażąco niską cenę lub koszt w stosunku do przedmiotu zamówienia. Zgodnie
z
przepisem art. 224 ust. 5 ustawy Pzp obowiązek wykazania, że oferta nie zawiera rażąco
niskiej ceny lub kosztu spoczywa na wykonawcy. W myśl przepisu art. 224 ust. 6 ustawy Pzp
odrzuceniu, jako oferta z rażąco niską ceną lub kosztem, podlega oferta wykonawcy, który
nie udzielił wyjaśnień w wyznaczonym terminie, lub jeżeli złożone wyjaśnienia wraz z
dowodami nie uzasadniają podanej w ofercie ceny lub kosztu. Ponadto zgodnie z przepisem
art. 537 pkt 1 ustawy Pzp ciężar dowodu, że oferta nie zawiera rażąco niskiej ceny,
spoczywa na wykonawcy, który ją złożył, jeżeli jest stroną albo uczestnikiem postępowania
odwoławczego. Z przepisów ustawy Pzp wynika, że w przypadku wystosowania do
wykonawcy wezwania do udzielenia wyjaśnień ceny, na wykonawcy spoczywa
udowodnienia, że zaoferowana przez niego cena nie jest rażąco niska, tj. w szczególności że
dokonując wyceny wykonawca uwzględnił wszystkie koszty realizacji zamówienia. Oferta
podlega odrzuceniu, jeżeli wykonawca nie udzielił wyjaśnień w wyznaczonym terminie, lub
jeżeli złożone wyjaśnienia wraz z dowodami nie uzasadniają podanej w ofercie ceny lub
kosztu. Podstawa do odrzucenia oferty występuje zatem między innymi w sytuacji, w której
wyjaśnienia udzielone przez wykonawcę nie są wystarczająco konkretne, kompletne czy
rzetelne.
W takiej sytuacji zamawiający nie ponawia wezwania do wykonawcy o
przedstawienie wyjaśnień ceny.
Należy wskazać, że wezwanie z dnia 20 maja 2021 r. zostało przez zamawiające
sformułowane w konkretny sposób. Zamawiający wskazał: „Komisja przeanalizowała
zaproponowaną cenę ofertową wykonawcy i stwierdziła, że nie jest ona niższa o więcej niż
30% od wartości zamówienia, ani nie jest niższa więcej niż 30% od średniej arytmetycznej
ofert złożonych w postępowaniu. Budzące wątpliwość są natomiast ceny za istotne części
składowe t.j. jednostkowe poszczególnych pozycji kosztorysu „Roboty budowlane —
konstrukcja i architektura", które znacznie odbiegają od cen jednostkowych kosztorysu
inwestorskiego jak i od cen jednostkowych ofert pozostałych wykonawców.
Kosztorys
— Roboty budowlane — konstrukcja i architektura, dział 2.5. „Izolacje, dylatacje
i
okładziny — wg opisów z PT, STWiOR i technologii producentów”, w tym poz. od 2.5.1 do
2.5.4 i dział 2.6. „Elementy małej architektury — wg opisu z PT, STWiOR”, w tym poz. od
2.6.1 do 2.6.3.
W związku z tym Zamawiający, na podstawie art. 224 ust. 1 ustawy pzp, zwraca się
o
udzielenie wyjaśnień, w tym złożenie dowodów, dotyczących wyliczenia ceny,
w
szczególności w zakresie przedstawienia sposobu wyliczenia cen jednostkowych (w formie
kosztorysu szczegółowego), z rozbiciem cen na:
− robociznę przy uwzględnieniu normowych nakładów rzeczowych,
− materiał przy uwzględnieniu normowych nakładów rzeczowych,
− sprzęt przy uwzględnieniu normowych nakładów rzeczowych,
Powyższy kosztorys szczegółowy winien być zgodny z zaproponowanymi przez Wykonawcę
cenami w kosztorysie ofertowym, a także winien być oparty na zaoferowanych w nim
czynnikach cenotwórczych tj. stawka roboczogodziny, koszty zakupy, koszty pośrednie,
zysk.”
Natomiast w piśmie z dnia 1 czerwca 2021 r. zamawiający stwierdził:
„W nawiązaniu do Państwa pisma z dnia 25.05.2021, komisja stwierdziła, ze Państwa
wyjaśnienia odnoszą się do ceny ofertowej a zamawiający oczekiwał wyjaśnień w zakresie:
rozdział 2.5 „Izolacje, dylatacje i okładziny — wg opisów z PT, STWiOR i technologii
producentów” w kosztorysie Roboty budowlane — konstrukcja i architekt (…).
W związku z powyższym, Komisja wzywa na podstawie art 224 ust. 1 ustawy pzp, jeszcze
raz o wyjaśnienie w zakresie wyliczenia ceny istotnych części składowych a w szczególności
poz
. 2.5.3 i 2.5.4, przedstawiając dla tych pozycji ceny materiałów koniecznych do ich
wykonania.
Z wyjaśnień powinno wynikać, że cena za elementy w poz 2.5.3, uwzględnia nie tylko
okładzinę systemową z paneli blaszanych, ale również podkonstrukcję stalową, zgodnie
z
dokumentacją.”
Z
treści pism wykonawcy Drogomax z dnia 25 maja oraz 4 czerwca 2021 r. wynika, że nie
stanowiły one wystarczających wyjaśnień ceny, uwzględniających zakres wskazany przez
zama
wiającego w wezwaniach z dnia 20 maja oraz 1 czerwca 2021 r. W odpowiedzi na
pierwsze wezwanie wykonawca Drogomax
wprawdzie złożył kosztorys ofertowy
szczegółowy, lecz wyjaśnienia przedstawione w piśmie z dnia 25 maja 2021 r. odnosiły się
do całkowitej ceny oferty, a nie wskazanych przez zamawiającego części składowych. Do
sposobu
wyliczenia tych cen jednostkowych nie odnosiły się również załączone do wyjaśnień
dowody. Także w odpowiedzi na wezwanie z dnia 1 czerwca 2021 r. wykonawca Drogomax
nie przedstawił szczegółowych wyjaśnień odnośnie sposobu ustalenia cen jednostkowych -
części składowych. Nieudzielenie wystarczających wyjaśnień, odpowiadających zakresowi
wskazanemu w treści wezwania zamawiającego, jest kwalifikowane na gruncie art. 224 ust.
6 ustawy Pzp jako nieudzielenie wyjaśnień, co skutkuje koniecznością odrzucenia oferty
wykonawcy na podstawie art. art. 226 ust. 1 pkt 8 w związku z art. 224 ust. 6 ustawy Pzp –
bez względu na to, czy zgodnie z wezwaniem zamawiającego wyjaśnienia miały dotyczyć
całkowitej ceny oferty czy jej istotnych części składowych. Możliwość wystosowania do
wykonawcy wezwania do złożenia wyjaśnień dotyczących istotnych części składowych
wynika wprost z przepisu art. 224 ust. 1 ustawy Pzp. W toku postępowania odwoławczego
wykonawca Drogomax nie kwestionował prawidłowości uznania przez zamawiającego
wskazanych w
wezwaniach cen jednostkowych jako istotnych części składowych ceny, stąd
kwestia ta nie stanowiła przedmiotu oceny przez Izbę.
Ponadto
w wezwaniu z dnia 1 czerwca 2021 r. zamawiający wskazał, że „Z wyjaśnień
powinno wynikać, że cena za elementy w poz 2.5.3, uwzględnia nie tylko okładzinę
systemową z paneli blaszanych, ale również podkonstrukcję stalową, zgodnie z
dokumentacją.” Wykonawca Drogomax nie przedstawił wyjaśnień w tym zakresie,
ograniczając się jedynie do stwierdzenia: „Wykonawca dodatkowo informuje, że
prawidłowość kalkulacji pozycji nr 2.5.3 potwierdził kosztorysem szczegółowym złożonym
jako załącznik do wyjaśnień z dnia 25.05.2021r. Cena jednostkowa jako kalkulacja własna
zawiera zarówno wykonanie okładziny z paneli blaszanych typu CORTEN, jak i niezbędna
do montażu blach konstrukcją stalową zgodnie z dokumentacją projektową.”. Wykonawca
Drogomax nie wyjaśnił zaistniałych w tym zakresie wątpliwości, co skutkuje uznaniem, że
wobec złożonej przez niego oferty zaistniała również podstawa do jej odrzucenia, o której
mowa w art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp. Wobec zaniechania złożenia wymaganych
wyjaśnień należy bowiem przyjąć, że treść oferty tego wykonawcy jest również niezgodna z
wymogiem zamawiającego określonym w części II pkt 12.5 SWZ: „Cena ofertowa/ceny
jednostkowe muszą obejmować wszystkie koszty związane z realizacją przedmiotu
zamówienia, wszystkie inne koszty oraz ewentualne upusty i rabaty a także wszystkie
potencjalne ryzyka ekonomiczne, jakie mogą wystąpić przy realizacji przedmiotu umowy,
wynikające z okoliczności, których nie można było przewidzieć w chwili zawierania umowy.”.
W związku z powyższym Izba za uzasadniony uznała również zarzut naruszenia art. 226 ust.
1 pkt 5 ustawy Pzp (w zw. z art. 266 ustawy Pzp)
– przez zaniechanie odrzucenia oferty
wykonawcy Drogomax na podstawie tego przepisu.
5. Zarzut naruszenia art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp (w zw. z art. 266 ustawy Pzp)
– przez
odrzucenie oferty odwołującego, mimo że jest ona zgodna z warunkami zamówienia.
Pismem z dnia 13 kwietnia 2021 r. zamawiający poinformował o dokonanej zmianie treści
SWZ miedzy innymi w zakresie obowiązującego wykonawców terminu związania ofertą
(część III pkt 3 SWZ). Termin „do dnia 15.05.2021 r.” zmieniono na „do dnia 21.05.2021 r.”
Odwołujący w treści formularza ofertowego złożył oświadczenie o związaniu ofertą do dnia
maja 2021 r. Treść oferty odwołującego była zatem niezgodna z wymogiem zawartym
przez zamawiającego w część III pkt 3 SWZ, co stanowi podstawę odrzucenia oferty
wskazaną w art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp (treść oferty jest niezgodna z warunkami
zamówienia). Zgodnie z art. 218 ust. 2 ustawy Pzp treść oferty musi być zgodna z
wymaganiami zamawiającego określonymi w dokumentach zamówienia. Zgodnie z art. 7 pkt
3 u
stawy Pzp pod pojęciem dokumenty zamówienia należy rozumieć dokumenty
sporządzone przez zamawiającego lub dokumenty, do których zamawiający odwołuje się,
inne niż ogłoszenie, służące do określenia lub opisania warunków zamówienia, w tym
specyfikacja warunk
ów zamówienia oraz opis potrzeb i wymagań, natomiast w myśl art. 7 pkt
18 ustawy Pzp pod pojęciem warunki zamówienia należy rozumieć warunki, które dotyczą
zamówienia lub postępowania o udzielenie zamówienia, wynikające w szczególności z opisu
przedmiotu z
amówienia, wymagań związanych z realizacją zamówienia, kryteriów oceny
ofert, wymagań proceduralnych lub projektowanych postanowień umowy w sprawie
zamówienia publicznego. Wskazywana przez odwołującego okoliczność ciągłości związania
ofertą nie ma znaczenia w kontekście ww. podstawy odrzucenia oferty, która dotyczy
pierwotnej treści złożonej oferty. Należy podkreślić, że oferta niezgodna z warunkami
zamówienia nie może zostać wybrana jako oferta najkorzystniejsza. Jedyną możliwością
usunięcia niezgodności treści oferty z warunkami zamówienia jest uznanie takiej
niezgodności jako jednej z omyłek wymienionych w art. 223 ust. 2 ustawy Pzp i poprawie jej
na podstawie tego przepisu. Odwołujący nie podnosił zarzutu naruszenia przez
zamawiającego ww. przepisu i w związku z tym kwestia ta nie mogła być przedmiotem oceny
Izby (art. 555 ustawy Pzp). Mając na uwadze powyższe zarzut naruszenia art. 226 ust. 1 pkt
5 ustawy Pzp (w zw. z art. 266 ustawy Pzp)
przez odrzucenie oferty odwołującego - Izba
uznała za niezasadny.
6. Zarzut naruszenia art. 223 ust. 1 ustawy Pzp (w zw. z art. 266 ustawy Pzp) - przez
zaniechanie wezwania do wyjaśnień dotyczących treści oferty odwołującego w zakresie
zarzucanej niezgodności oferty z warunkami zamówienia.
Ww. zarzut nie podlegał uwzględnieniu wobec nieprzedstawienia w odwołaniu uzasadnienia
na poparcie jego zasadności. Należy wskazać, że w art. 223 ust. 1 ustawy Pzp uregulowane
zostało uprawnienie zamawiającego do żądania od wykonawców wyjaśnień dotyczących
treści złożonych ofert oraz przedmiotowych środków dowodowych lub innych składanych
dokumentów lub oświadczeń. W pewnych okolicznościach ww. uprawnienie stanowi
jednocześnie obowiązek zamawiającego, a zaniechanie wystosowania do wykonawcy
wezwania może stanowić przedmiot zarzutu podniesionego w odwołaniu. Stawiając taki
zarzut wykonawca obowiązany jest uzasadnić zarówno dopuszczalność skorzystania przez
zamawiaj
ącego z ww. uprawnienia, jak i spoczywający na nim w tym zakresie obowiązek.
Tymczasem w złożonym odwołaniu odwołujący nie przedstawił żadnego uzasadnienia na
poparcie tego zarzutu.
7. Zarzut naruszenia art. 223 ust. 1 ustawy Pzp (w zw. z art. 266 ustawy Pzp) - przez
zaniechanie wezwania do wyjaśnień dotyczących treści oferty odwołującego w zakresie
przyjętego opodatkowania dwoma stawkami podatku VAT – 8 i 23%.
W odniesieniu do ww. zarzutu należy powtórzyć uzasadnienie przedstawione do zarzutu
oznaczonego numerem 6:
Ww. zarzut nie podlegał uwzględnieniu wobec nieprzedstawienia w odwołaniu uzasadnienia
na poparcie jego zasadności. Należy wskazać, że w art. 223 ust. 1 ustawy Pzp uregulowane
zostało uprawnienie zamawiającego do żądania od wykonawców wyjaśnień dotyczących
treści złożonych ofert oraz przedmiotowych środków dowodowych lub innych składanych
dokumentów lub oświadczeń. W pewnych okolicznościach ww. uprawnienie stanowi
jednocześnie obowiązek zamawiającego, a zaniechanie wystosowania do wykonawcy
wezwania może stanowić przedmiot zarzutu podniesionego w odwołaniu. Stawiając taki
zarzut wykonawca obowiązany jest uzasadnić zarówno dopuszczalność skorzystania przez
zamawiającego z ww. uprawnienia, jak i spoczywający na nim w tym zakresie obowiązek.
Tymczasem w złożonym odwołaniu odwołujący nie przedstawił żadnego uzasadnienia na
poparcie tego zarzutu.
Mając na uwadze zakres zarzutów, które Izba uznała za zasadne, należy stwierdzić że
doszło również do naruszenia art. 16 pkt 1) i art. 17 ust. 2 ustawy Pzp. Natomiast
zamawiający nie naruszył przepisu art. 239 ustawy Pzp (w zw. z art. 266 ustawy Pzp), który
to przepis dotyczy wyboru najkorzystniejszej oferty na podstawie kryt
eriów oceny ofert
określonych w dokumentach zamówienia - gdyż żaden z uwzględnionych zarzutów (jak i w
ogóle podniesionych w odwołaniu) nie dotyczył kryteriów oceny ofert.
Biorąc pod uwagę powyższe, Izba orzekła, jak w punkcie pierwszym i drugim sentencji, na
podstawie art. 553 oraz art. 554 ust. 1 pkt 1, ust. 2 oraz ust. 3 pkt 1 lit. a) i b) ustawy Pzp.
O kosztach postępowania odwoławczego Izba orzekła na podstawie art. 557, 574 i 575
ustawy Pzp oraz
§ 7 ust. 2 pkt 3, ust. 4 pkt 1 i 2 oraz ust. 6 rozporządzenia Prezesa Rady
Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów
postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od
odwołania (Dz. U. z 2020 r. poz. 2437).
Przewodniczący: …..……………………………