KIO 2041/21 WYROK dnia 25 sierpnia 2021 r.

Stan prawny na dzień: 14.01.2022

Sygn. akt: KIO 2041/21 

WYROK 

z dnia 25 sierpnia 2021 r.  

Krajowa 

Izba Odwoławcza  -   w składzie: 

Przewodniczący: 

Małgorzata Matecka 

Protokolant:  

Konrad Wyrzykowski 

po  rozpoznaniu  na  rozprawie  w  dniu  20  sierpnia  2021  r.  w  Warszawie 

odwołania 

wniesio

nego  do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu  6  lipca  2021  r.  przez 

odwołującego:  Przedsiębiorstwo  Budowlane  „Dombud”  Spółka  Akcyjna  z  siedzibą  w 

Katowicach w 

postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego: Miasto Katowice – Urząd 

Miasta Katowice 

przy  udziale  wykonawcy 

Drogomax  Spółka  z  ograniczoną  odpowiedzialnością  z  siedzibą 

w Bytomiu 

zgłaszającego  przystąpienie  do  postępowania  odwoławczego  po  stronie 

zamawiającego 

orzeka: 

Uwzględnia  odwołanie  w  zakresie  zarzutów  zaniechania  odrzucenia  oferty  złożonej 

przez  wykonawcę  Drogomax  Spółka  z  ograniczoną  odpowiedzialnością  z  siedzibą 

w Bytomiu 

na podstawie przepisów art. 226 ust. 1 pkt 5, art. 226 ust. 1 pkt 8 w związku 

z art. 224 ust. 6 oraz art. 226 ust. 1 pkt 10 

ustawy Prawo zamówień publicznych oraz 

zarzutu niezasadnego 

odrzucenia oferty odwołującego na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 

10  ustawy  Prawo  zamówień  publicznych  i  nakazuje  zamawiającemu  unieważnienie 

czynności  wyboru  oferty  najkorzystniejszej  i  powtórzenie  czynności  badania  i  oceny 

ofert,  w  tym  odrzucenie  oferty 

złożonej  przez  wykonawcę  Drogomax  Spółka 

ograniczoną  odpowiedzialnością  z  siedzibą  w  Bytomiu  na  podstawie  przepisów 

art. 

226 ust. 1 pkt 5, art. 226 ust. 1 pkt 8 w związku z art. 224 ust. 6 oraz art. 226 ust. 1 

pkt  10  ustawy  Prawo  zamówień  publicznych  oraz  dokonanie  zmiany  informacji 

odrzuceniu  oferty  odwołującego  poprzez  usunięcie  podstawy  dokonania  tej 

czynności, o której mowa w art. 226 ust. 1 pkt 10 ustawy Prawo zamówień publicznych. 

W pozostałym zakresie odwołanie oddala. 


Kosztami postępowania obciąża odwołującego w części 3/7, zamawiającego w części 

2/7  oraz 

wykonawcę  Drogomax  Spółka  z  ograniczoną  odpowiedzialnością  z  siedzibą 

w Bytomiu 

w części 2/7, i:  

zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 10 000 zł 00 gr (słownie:  

dziesięć tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez odwołującego tytułem wpisu od 

odwołania  oraz  kwotę  3 600  zł  00  gr  (słownie:  trzy  tysiące  sześćset  złotych  zero 

groszy

) poniesioną przez odwołującego tytułem wynagrodzenia pełnomocnika; 

zasądza od zamawiającego na rzecz odwołującego kwotę 3 886 zł 00 gr (słownie: trzy 

tysiące osiemset osiemdziesiąt sześć złotych zero groszy); 

zasądza  od  wykonawcy  Drogomax  Spółka  z  ograniczoną  odpowiedzialnością  z 

siedzibą w Bytomiu na rzecz odwołującego kwotę 3 886 zł 00 gr (słownie: trzy tysiące 

osiemset osiemdziesiąt sześć złotych zero groszy). 

Stosownie do  art.  579 ust.  1 i  art.  580  ust.  1  i  2  ustawy  z  dnia 11  września 2019  r.  Prawo 

zamówień  publicznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1129, ze zm.) na niniejszy wyrok - w terminie 

dni  od  dnia  jego  doręczenia  -  przysługuje  skarga  za  pośrednictwem  Prezesa  Krajowej 

Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie. 

Przewodniczący:    

….…………………………... 


Sygn. akt: KIO 2041/21 

U z a s a d n i e n i e  

Zamawiający  Miasto  Katowice  –  Urząd  Miasta  Katowice  prowadzi  w  trybie  podstawowym 

postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego pod nazwą „Wzniesienie pomnika Ofiar 

Deportacji  Mieszkańców  Górnego  Śląska  do  Związku  Sowieckiego  w  1945  r.”.  Ogłoszenie 

zamówieniu  zostało  opublikowane  w  dniu  1  kwietnia  2021  r.  w  Biuletynie  Zamówień 

Publicznych pod nr 00026804/01.  

I. W dniu 6 lipca 2021 r. wykonawca Przedsiębiorstwo Budowlane „Dombud” Spółka Akcyjna 

z siedzibą w Katowicach wniósł do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej odwołanie wobec: 

−  czynności  wyboru  jako  najkorzystniejszej  oferty  wykonawcy  Drogomax  Spółka 

ograniczoną  odpowiedzialnością  z  siedzibą  w  Bytomiu  (dalej  jako  „wykonawca 

Drogomax”); 

−  zaniechania odrzucenia oferty wykonawcy Drogomax;  
−  czynności odrzucenia oferty odwołującego  
−  zaniechania wyboru oferty odwołującego, jako oferty najkorzystniejszej spośród ofert 

niepodlegających  odrzuceniu,  na  podstawie  kryteriów  oceny  ofert  określonych 

Specyfikacji Warunków Zamówienia (dalej „SWZ”). 

Odwołujący  zarzucił  zamawiającemu  naruszenie  następujących  przepisów  ustawy  z  dnia 

września  2019  r.  –  Prawo  zamówień  publicznych  (Dz.  U.  z  2021  r.  poz.  1129,  ze  zm.), 

dalej jako „ustawa Pzp”: 

1.  art. 239 ustawy Pzp (w zw. z art. 266 ustawy Pzp) 

– poprzez wybór oferty wykonawcy 

Drogomax,  mimo  że  oferta  tego  wykonawcy  powinna  zostać  odrzucona  oraz 

zaniechanie  wyboru  oferty  odwołującego  jako  najkorzystniejszej  na  podstawie 

kryteriów oceny ofert określonych w dokumentach zamówienia;   

2.  art.  226  ust.  1  pkt  10  ustawy  Pzp  (w  zw.  z  art.  266  ustawy  Pzp) 

–  poprzez 

zaniechanie  odrzucenia  oferty  wykonawcy  Drogomax,  mimo  że  zawiera  błędy  w 

obliczeniu  ceny  polegające  na  opodatkowaniu  całości  ww.  zamówienia  stawką  23% 

VAT, zamiast zastosowania dwóch stawek VAT: stawki 8% VAT - na usługi związane 

z zagospodarowaniem  zieleni  i  stawki  23%  VAT  - 

na  pozostałą  część  zamówienia 

publicznego;  

3.  art. 224 ust. 6 oraz art. 226 ust. 1 pkt 8 ustawy Pzp (w zw. z art. 266 ustawy Pzp) 

– 

poprzez zaniechanie odrzucenia oferty wykonawcy Drogomax ze względu na rażąco 

niską cenę, mimo że złożone przez wykonawcę wyjaśnienia ceny rażąco niskiej wraz 

z  dowodami  nie  uzasadniają  podanej  w  ofercie  ceny  istotnej  części  składowej, 


tj. 

pozycje  kosztorysu  „Roboty  budowlane  –  konstrukcja  i  architektura”,  dział  2.5. 

„Izolacje, dylatacje i okładziny – wg opisów z PT, STWiOR i technologii producentów”, 

w tym poz. 2.5.1 do 2.5.4 i dział 2.6. „Elementy małej architektury  – wg opisu z PT, 

STWiOR”,  w  tym  poz.  od  2.6.1.do  2.6.3.  –  co  ponadto  skutkuje  rażąco  niską  ceną 

całej oferty;  

4.  art.  226  ust.  1  pkt  5  ustawy  Pzp  (w  zw.  z  art. 266  ustawy  Pzp) 

– przez zaniechanie 

odrzucenia  oferty  wykonawcy  Drogomax  ze  względu  na  niezgodność  jej  treści 

warunkami  zamówienia  –  cena  jednostkowa  pozycji  2.5.3  z  kosztorysu  Roboty 

budowlane 

– konstrukcja i architektura nie obejmuje wszystkich kosztów związanych 

realizacją  przedmiotu  zamówienia  wbrew  nakazowi  wyrażonemu  w  treści  SWZ  – 

Rozdział 12 pkt 5.  

5.  art.  226  ust.  1  pkt  5  i  pkt  10  ustawy  Pzp  (w  zw.  z  art.  266  ustawy  Pzp) 

–  przez 

odrzucenie oferty odwołującego, mimo że jest ona zgodna z warunkami zamówienia 

nie zawiera błędu w obliczeniu ceny;  

6.  art.  223  ust.  1  ustawy  Pzp  (w  zw.  z  art.  266  ustawy  Pzp)  -  przez  zaniechanie 

wezwania 

odwołującego  do  wyjaśnień  dotyczących  treści  oferty  w  zakresie 

zarzucanej  niezgodności  oferty  z  warunkami  zamówienia,  ani  przyjętego 

opodatkowania dwoma stawkami podatku VAT 

– 8 i 23%;   

7.  w konsekwencji - art. 16 ust. 1 pkt 1) i art. 17 ust. 2 ustawy Pzp 

– poprzez wybór jako 

najkorzystniejszej  oferty  wykonawcy  Drogomax,  mimo,  że  oferta  tego  wykonawcy 

podl

ega  odrzuceniu,  co  narusza  zasadę  prowadzenia  postępowania  w  sposób 

zapewniający  zachowanie  uczciwej  konkurencji  i  równe  traktowanie  wykonawców 

oraz udzielania zamówienia wyłącznie wykonawcy wybranemu zgodnie z przepisami 

ustawy. 

W  związku  z  podniesionymi  zarzutami  odwołujący  wniósł  o  uwzględnienie  odwołania 

nakazanie zamawiającemu: 

−  unieważnienia czynności wyboru najkorzystniejszej oferty;  
−  unieważnienia czynności odrzucenia oferty odwołującego;  
−  odrzucenia oferty wykonawcy Drogomax z postępowania o udzielenie zamówienia;  
−  przeprowadzenia ponownie badania i oceny ofert niepodlegających odrzuceniu;   
−  dokonania  wyboru  oferty  najkorzystniejszej  na  podstawie  kryteriów  oceny  ofert 

określonych w dokumentach zamówienia. 

II.  Pismem  wniesionym  w  dniu  9  sierpnia  20

21  r.  zamawiający  udzielił  odpowiedzi  na 

odwołanie. Zamawiający uznając zasadność części zarzutów odwołania złożył oświadczenie 

o uwzględnieniu tych zarzutów, tj.: 


−  zarzutu naruszenia art. 224 ust. 6 oraz art. 226 ust. 1 pkt 8 ustawy Pzp (w zw. z art. 

266 ustawy Pzp) 

– poprzez zaniechanie odrzucenia oferty wykonawcy Drogomax ze 

względu na rażąco niską cenę, mimo że złożone przez wykonawcę wyjaśnienia ceny 

rażąco  niskiej  wraz  z  dowodami  nie  uzasadniają  podanej  w  ofercie  ceny  istotnej 

części  składowej,  tj.  pozycje  kosztorysu  „Roboty  budowlane  –  konstrukcja  i 

architektura”, dział 2.5. „Izolacje, dylatacje i okładziny  – wg opisów z PT, STWiOR i 

technologii  producentów”,  w  tym  poz.  2.5.1  do  2.5.4  i  dział  2.6.  „Elementy  małej 

architektury 

– wg opisu z PT, STWiOR”, w tym poz. od 2.6.1.do 2.6.3. – co ponadto 

skutkuje rażąco niską ceną całej oferty;  

−  zarzutu naruszenia art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp (w zw. z art. 266 ustawy Pzp) – 

przez  zaniechanie  odrzucenia  oferty  wykonawcy  Drogomax  ze  względu  na 

niezgodność  jej  treści  z  warunkami  zamówienia  –  cena  jednostkowa  pozycji  2.5.3 

z kosztorysu Roboty budowlane 

– konstrukcja i architektura nie obejmuje wszystkich 

kosztów  związanych  z  realizacją  przedmiotu  zamówienia  wbrew  nakazowi 

wyrażonemu w treści SWZ – Rozdział 12 pkt 5. 

Pozostałe  zarzuty  zamawiający  uznał  za  niezasadne  i  w  tym  zakresie  wniósł  o oddalenie 

odwołania. 

III.  Przystąpienie  do  postępowania  odwoławczego  po  stronie  zamawiającego  zgłosił 

wykonawca Drogomax. 

Pismem  wniesionym  w  dniu  18  sierpnia  2021  r.  wykonawca 

Drogomax  zgłosił  sprzeciw 

wobec częściowego uwzględnienia przez zamawiającego zarzutów odwołania. 

Krajowa Izba Odwoławcza ustaliła i zważyła, co następuje: 

1.  Zarzut  naruszenia  art.  226  ust.  1  pkt  10  ustawy  Pzp  (w  zw.  z  art.  266  ustawy  Pzp) 

– 

poprzez  zani

echanie  odrzucenia  oferty  wykonawcy  Drogomax,  mimo  że  zawiera  błędy  w 

obliczeniu  ceny  polegające  na  opodatkowaniu  całości  ww.  zamówienia  stawką  23%  VAT, 

zamiast  zastosowania  dwóch  stawek  VAT:  stawki  8%  VAT  -  na  usługi  związane  z 

zagospodarowaniem  zieleni  i  stawki  23%  VAT  - 

na  pozostałą  część  zamówienia 

publicznego; 

oraz 

2. zarzut naruszenia art. 226 ust. 1 pkt 10 ustawy Pzp (w zw. z art. 266 ustawy Pzp) 

– przez 

odrzucenie oferty odwołującego, mimo że nie zawiera błędu w obliczeniu ceny. 


Przedmiotem  postępowania  jest  zamówienie  na  wzniesienie  pomnika  Ofiar  Deportacji 

Mieszkańców Górnego Śląska do Związku Sowieckiego w 1945 r. Jak wynika z SWZ w skład 

prac  objętych  przedmiotem  zamówienia  wchodzą  między  innymi  usług  związane 

zagospodarowaniem  terenów  zielonych.  Okoliczność  ta  nie  była  sporna  pomiędzy 

stronami, jak i to że tego rodzaju usługi co do zasady podlegają opodatkowaniu stawką 8%. 

Sporne  pomiędzy  stronami  było  natomiast  to,  czy  ww.  usługi  związane  z 

zagospodarowaniem  terenów  zielonych  podlegają  odrębnemu  opodatkowaniu  stawką  8% 

(stanowisko  odwołującego),  czy  też  zastosowanie  powinna  znaleźć  zasada  dotycząca 

świadczenia kompleksowego i w związku z tym całość zamówienia winna być objęta stawką 

23%  (stanowisko zamawiającego  i  wykonawcy Drogomax). Odwołujący  w  treści  formularza 

ofertowego  podał,  że  przedmiot  zamówienia  podlega  opodatkowaniu  stawką  8%  i  23%. 

Również  trzeci  wykonawca  biorący  udział  w  postępowaniu  wskazał  stawki  8%  i  23%. 

Wykonawca  Drogomax  w  treści  formularza  ofertowego  podał  jedną  stawkę  23%  w 

odniesieniu do całego przedmiotu zamówienia.  

Na  gruncie  prawa  podatkowego  obowiązuje  zasada,  że  każde  świadczenie  dla  celów 

opodatkowania  podatkiem  od  towarów  i  usług  powinno  być  traktowane  jako  odrębne 

i niezale

żne.  Jak  wynika  z  orzecznictwa  Trybunału  Sprawiedliwości  UE  (dalej  jako 

„Trybunał”)  zasada  ta  nie  ma  zastosowania  w  przypadku  świadczenia  kompleksowego. 

Pojęcie  świadczenia  kompleksowego  nie  zostało  zdefiniowane  w  żadnym  akcie  prawa 

europejskiego  ani 

krajowego.  Sposób  rozumienia  tego  pojęcia  został  wypracowany  na 

gruncie orzecznictwa, w szczególności orzecznictwa Trybunału - np. wyrok z dnia 25 lutego 

1999 r. sygn. C-349/96, z dnia 21 lutego 2008 r. sygn. C-425/06, z dnia 11 czerwca 2009 r. 

sygn.  C-

572/07.  W  ostatnim  z  ww.  wyroków  Trybunał  wskazał:  „z  art.  2  szóstej  dyrektywy 

wynika, że każde świadczenie powinno być zwykle uznawane za odrębne i niezależne (zob. 

wyrok  z  dnia  21  lutego  2008  r.  w  sprawie  C-425/06  Part  Service,  Zb.Orz.  s.  I-897,  pkt  50  i 

przytoczone tam orzecznictwo).18 Co więcej, w pewnych okolicznościach formalnie odrębne 

świadczenia,  które  mogą  być  wykonywane  oddzielnie,  a  zatem  które  mogą  oddzielnie 

prowadzić do opodatkowania lub zwolnienia, należy uważać za jednolitą czynność, jeżeli nie 

są od siebie niezależne. Jest tak na przykład w sytuacji, gdy można stwierdzić, że jedno lub 

więcej świadczeń stanowi świadczenie główne, a inne świadczenie lub świadczenia stanowią 

jedno lub więcej świadczeń pomocniczych dzielących los podatkowy świadczenia głównego. 

W szczególności dane świadczenie należy uważać za świadczenie pomocnicze w stosunku 

do  świadczenia  głównego,  gdy  dla  klientów  nie  stanowi  ono  celu  samego  w  sobie,  lecz 

środek  do  korzystania  na  jak  najlepszych  warunkach  z  głównej  usługi  usługodawcy  (ww. 

wyrok  w  sprawie  Part  Service,  pkt  51,  52  i  przytoczone  tam  orzecznictwo).  19  Ponadto 

można również uznać, że jednolite świadczenie występuje w przypadku, gdy dwa lub więcej 


elementy  albo  dwie  lub  więcej  czynności  dokonane  przez  podatnika  są  ze  sobą  tak  ściśle 

związane,  że  tworzą  obiektywnie  jedno  niepodzielne  świadczenie  gospodarcze,  którego 

rozdzielenie miałoby charakter sztuczny (zob. ww. wyrok w sprawie Part Service, pkt 53).” 

Należy  również  przywołać  wyrok  Naczelnego  Sądu  Administracyjnego  z  dnia  1  czerwca 

2011 r., sygn. I FSK 869/10, w 

którym sąd stwierdził, że „nie można zapominać, że zasadą 

ustawową  jest  oddzielność  i  samodzielność  poszczególnych  dostaw  czy  świadczonych 

usług. Rozpoznawanie odrębnych świadczeń jako jednego kompleksowego świadczenia ma 

więc charakter wyjątkowy.”. 

Na  st

ronie  zamawiającego  spoczywał  zatem  obowiązek  wykazania,  że  przedmiot 

zamówienia,  w  tym  usługi  związane  z  zagospodarowaniem  zieleni,  należy  uznać  za  jedno 

świadczenie  kompleksowe,  skoro  stosowanie  tego  sposobu  ustalenia  stawki  podatku  VAT 

stanowi  wyjątek  od  zasady  oddzielności  i  samodzielności  poszczególnych  świadczeń.  Izba 

uznała,  że  zamawiający  oraz  wykonawca  Drogomax  nie  wykazali,  aby  cały  przedmiot 

zamówienia podlegał opodatkowaniu stawką VAT 23% jako świadczenie kompleksowe. Nie 

został  wykazany  pomocniczy  charakter  usług  dotyczących  zagospodarowania  terenów 

zielonych  wobec 

robót  budowlanych.  Nie  zostało  wykazane,  że  usługi  zagospodarowania 

terenów zielonych są tak ściśle powiązane z robotami budowlanymi dotyczącymi wzniesienia 

pomnika, że nie jest możliwe rozdzielenie tych świadczeń. Okoliczność realizacji tych prac w 

ramach  jednego  kontraktu  na  wzniesienie  pomnika  nie  świadczy  o  występowaniu  takiego 

związku.  Nie  jest  także  przesądzający  fakt,  że  świadczenia  te  mają  dotyczyć  tej  samej 

przestrzeni. W ocen

ie Izby o występowaniu takiego ścisłego związku z pewnością nie można 

mówić  w  przypadku  usług  pielęgnacji  zieleni  w  okresie  gwarancyjnym  (kosztorysy 

inwestorskie  Zieleń  i nasadzenia).  Podobne  stanowisko  zostało  przyjęte  w interpretacji 

indywidulanej  Izby  Skarbowej  w  Bydgoszczy  z  dnia  9  grudnia  2014  r.  (ITPP1/443-

1056/14/JP).  

W    związku  z  powyższym  Izba  uznała,  że  sposobu  obliczenia  ceny  przez  wykonawcę 

Drogomax nie można uznać za prawidłowy. Wykonawca ten wskazał w treści oferty stawkę 

VAT  23%  w  odniesieniu 

do  całego  przedmiotu  zamówienia.  Tymczasem  brak  jest  podstaw 

do  uznania,  że  mamy  do  czynienia  ze  świadczeniem  kompleksowym  –  co  najmniej  w 

odniesieniu do ww. usług pielęgnacji zieleni w okresie gwarancyjnym. Również w odniesieniu 

do  pozostałego  zakresu  usług  związanych  z  zagospodarowaniem  terenów  zielonych  nie 

wykazano  możliwości/konieczności  objęcia  ich  stawką  podatku  VAT  jak  dla  świadczenia 

kompleksowego.  Z  tego  powodu  zarzut  naruszenia  art.  226  ust.  1  pkt  10  ustawy  Pzp 

(w zw. z art.  266  ustawy  Pzp) 

–  poprzez  zaniechanie  odrzucenia  oferty  wykonawcy 

Drogomax na tej podstawie 

Izba uznała za zasadny. 


W  konsekwencji  powyższego  Izba  uznała,  że  potwierdził  się  również  zarzut  naruszenia 

art. 226  ust.  1  pkt  10  ustawy  Pzp  (w  zw.  z  art.  266  ustawy  Pzp) 

–  przez  odrzucenie oferty 

odwołującego  na  podstawie  tego  przepisu.  Jako  uzasadnienie  odrzucenia  oferty  na  tej 

podstawie  zamawiający  podał:  „Zamawiający  stoi  na  stanowisku,  iż  powyższe  zamówienie 

winno  być  opodatkowane  23%  stawką  Vat.  Wykonawca  przy  obliczeniu  ceny  ofertowej 

zastosował  dwie  różne  stawki  podatku  VAT  8%  i  23%”.  W  świetle  przedstawionej  powyżej 

argumentacji 

podane przez zamawiającego uzasadnienie odrzucenia oferty odwołującego na 

podstawie art. 226 ust. 1 pkt 10 ustawy Pzp Izba uznała za nieprawidłowe, gdyż co najmniej 

w  odniesieniu  do 

usług  pielęgnacji  zieleni  w  okresie  gwarancyjnym  za  prawidłową  należy 

uznać  8%  stawkę  podatku  VAT.  Również  w  odniesieniu  do  pozostałego  zakresu  usług 

związanych  z  zagospodarowaniem  terenów  zielonych  zamawiający  nie  wykazał  możliwości 

objęcia ich stawką podatku VAT jak dla świadczenia kompleksowego.  

3.  Zarzut naruszenia art. 224 ust. 6 oraz art. 226 ust. 1 pkt 8 ustawy Pzp (w zw. z art. 266 

ustawy Pzp) 

– poprzez zaniechanie odrzucenia oferty wykonawcy Drogomax ze względu na 

rażąco niską cenę, mimo że złożone przez wykonawcę wyjaśnienia ceny rażąco niskiej wraz 

dowodami  nie  uzasadniają  podanej  w  ofercie  ceny  istotnej  części  składowej,  tj.  pozycje 

kosztorysu  „Roboty  budowlane  –  konstrukcja  i  architektura”,  dział  2.5.  „Izolacje,  dylatacje 

okładziny – wg opisów z PT, STWiOR i technologii producentów”, w tym poz. 2.5.1 do 2.5.4 

dział 2.6. „Elementy małej architektury – wg opisu z PT, STWiOR”, w tym poz. od 2.6.1.do 

– co ponadto skutkuje rażąco niską ceną całej oferty; 

oraz  

4. zarzut naruszenia art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp (w zw. z art. 266 ustawy Pzp) 

– przez 

zaniechanie  odrzucenia  oferty  wykonawcy  Drogomax  ze  względu  na  niezgodność jej  treści 

warunkami zamówienia – cena jednostkowa pozycji 2.5.3 z kosztorysu Roboty budowlane 

–  konstrukcja  i  architektura  nie  obejmuje  wszystkich  kosztów  związanych  z  realizacją 

przedmiotu zamówienia wbrew nakazowi wyrażonemu w treści SWZ – Rozdział 12 pkt 5. 

W ramach ww. zarzutów odwołujący m.in. podniósł, „że potwierdziła się hipoteza z art. 224 

ust.  6  PZP  - 

złożone  przez  wykonawcę  wyjaśnienia  wraz  z  dowodami  nie  uzasadniają 

podanej w ofercie ceny 

– Wykonawca, dwukrotnie wzywany o to samo, nie tylko nie potrafił 

wyjaśnić  ceny  istotnej  części  zamówienia  wskazanej  przez  Zamawiającego,  ale  też  nie 

przedstawił  żadnych  dowodów,  że  cena  istotnej  części  zamówienia  jest  prawidłowo 

skalkulowana,  zatem  wątpliwości  co  do  możliwości  jej  wykonania  zgodnie  z  wymaganiami 

określonymi  w dokumentach  zamówienia  nie  można  uznać  za  wyjaśnione.”.  Wskazał,  że 


twierdzenie  wykonawcy  Drogomax 

o  prawidłowym  skalkulowaniu  pozycji  nr  2.5.3  nie  ma 

żadnego potwierdzenia w faktach, ani nie przedłożono w tym zakresie żadnych dowodów. 

Na podsta

wie dokumentacji postępowania Izba ustaliła, że zamawiający dwukrotnie zwracał 

się  do  wykonawcy  Drogomax,  na  podstawie  art.  224  ust.  1  ustawy  Pzp,  o  udzielenie 

wyjaśnień  dotyczących  ceny  oferty  -  pisma  zamawiającego  z  dnia  20  maja  2021  r.  oraz  z 

dnia 1 czerwca 2021 r. Odpowiedzi na ww. wezwania wykonawca Drogomax 

udzielił pismem 

z dnia 25 maja 2021 r. oraz pismem z dnia 4 czerwca 2021 r. 

Mając  na  uwadze  treść  wezwań  zamawiającego  oraz  treść  odpowiedzi  udzielonych  przez 

przystępującego Izba uznała, że zarzut naruszenia art. 226 ust. 1 pkt 8 w związku z art. 224 

ust. 

6 ustawy Pzp potwierdził się.  

Zgodnie  z  przepisem  art.  226  ust.  1  pkt  8  ustawy  Pzp  zamawiający  odrzuca  ofertę,  jeżeli 

zawiera  rażąco  niską  cenę  lub  koszt  w  stosunku  do  przedmiotu  zamówienia.  Zgodnie 

przepisem art. 224 ust. 5 ustawy Pzp obowiązek wykazania, że oferta nie zawiera rażąco 

niskiej ceny lub kosztu spoczywa na wykonawcy. W myśl przepisu art. 224 ust. 6 ustawy Pzp 

odrzuceniu, jako  oferta z  rażąco  niską ceną  lub  kosztem,  podlega oferta wykonawcy,  który 

nie  udzielił  wyjaśnień  w  wyznaczonym  terminie,  lub  jeżeli  złożone  wyjaśnienia  wraz  z 

dowodami nie uzasadniają podanej w ofercie ceny lub kosztu. Ponadto zgodnie z przepisem 

art.  537  pkt  1  ustawy  Pzp  ciężar  dowodu,  że  oferta  nie  zawiera  rażąco  niskiej  ceny, 

spoczywa na wykonawcy, który ją złożył, jeżeli jest stroną albo uczestnikiem postępowania 

odwoławczego.  Z  przepisów  ustawy  Pzp  wynika,  że  w  przypadku  wystosowania  do 

wykonawcy  wezwania  do  udzielenia  wyjaśnień  ceny,  na  wykonawcy  spoczywa 

udowodnienia, że zaoferowana przez niego cena nie jest rażąco niska, tj. w szczególności że 

dokonując  wyceny  wykonawca  uwzględnił  wszystkie  koszty  realizacji  zamówienia.  Oferta 

podlega  odrzuceniu,  jeżeli  wykonawca  nie  udzielił  wyjaśnień  w  wyznaczonym  terminie,  lub 

jeżeli  złożone  wyjaśnienia  wraz  z  dowodami  nie  uzasadniają  podanej  w  ofercie  ceny  lub 

kosztu. Podstawa do odrzucenia oferty występuje zatem między innymi w sytuacji, w której 

wyjaśnienia  udzielone  przez  wykonawcę  nie  są  wystarczająco  konkretne,  kompletne  czy 

rzetelne. 

W  takiej  sytuacji  zamawiający  nie  ponawia  wezwania  do  wykonawcy  o 

przedstawienie wyjaśnień ceny. 

Należy  wskazać,  że  wezwanie  z  dnia  20  maja  2021  r.  zostało  przez  zamawiające 

sformułowane  w  konkretny  sposób.  Zamawiający  wskazał:  „Komisja  przeanalizowała 

zaproponowaną cenę ofertową wykonawcy i stwierdziła, że nie jest ona niższa o więcej niż 

30%  od  wartości  zamówienia,  ani  nie jest  niższa  więcej  niż  30%  od średniej  arytmetycznej 

ofert  złożonych  w  postępowaniu.  Budzące  wątpliwość  są  natomiast  ceny  za  istotne  części 

składowe  t.j.  jednostkowe  poszczególnych  pozycji  kosztorysu  „Roboty  budowlane  — 


konstrukcja  i  architektura",  które  znacznie  odbiegają  od  cen  jednostkowych  kosztorysu 

inwestorskiego jak i od cen jednostkowych ofert pozostałych wykonawców. 

Kosztorys 

—  Roboty  budowlane  —  konstrukcja  i  architektura,  dział  2.5.  „Izolacje,  dylatacje 

okładziny — wg opisów z PT, STWiOR i technologii producentów”, w tym poz. od 2.5.1 do 

2.5.4  i  dział  2.6.  „Elementy  małej  architektury  —  wg  opisu  z  PT,  STWiOR”,  w  tym  poz.  od 

2.6.1 do 2.6.3. 

W  związku  z  tym  Zamawiający,  na  podstawie  art.  224  ust.  1  ustawy  pzp,  zwraca  się 

udzielenie  wyjaśnień,  w  tym  złożenie  dowodów,  dotyczących  wyliczenia  ceny, 

szczególności w zakresie przedstawienia sposobu wyliczenia cen jednostkowych (w formie 

kosztorysu szczegółowego), z rozbiciem cen na:  

−  robociznę przy uwzględnieniu normowych nakładów rzeczowych, 
−  materiał przy uwzględnieniu normowych nakładów rzeczowych, 
−  sprzęt przy uwzględnieniu normowych nakładów rzeczowych, 

Powyższy kosztorys szczegółowy winien być zgodny z zaproponowanymi przez Wykonawcę 

cenami  w  kosztorysie  ofertowym,  a  także  winien  być  oparty  na  zaoferowanych  w  nim 

czynnikach  cenotwórczych  tj.  stawka  roboczogodziny,  koszty  zakupy,  koszty  pośrednie, 

zysk.” 

Natomiast w piśmie z dnia 1 czerwca 2021 r. zamawiający stwierdził: 

W  nawiązaniu  do  Państwa  pisma  z  dnia  25.05.2021,  komisja  stwierdziła,  ze  Państwa 

wyjaśnienia odnoszą się do ceny ofertowej a zamawiający oczekiwał wyjaśnień w zakresie: 

rozdział  2.5  „Izolacje,  dylatacje  i  okładziny  —  wg  opisów  z  PT,  STWiOR  i  technologii 

producentów” w kosztorysie Roboty budowlane — konstrukcja i architekt (…). 

W związku z powyższym, Komisja wzywa na podstawie art 224 ust. 1 ustawy pzp, jeszcze 

raz o wyjaśnienie w zakresie wyliczenia ceny istotnych części składowych a w szczególności 

poz

.  2.5.3  i  2.5.4,  przedstawiając  dla  tych  pozycji  ceny  materiałów  koniecznych  do  ich 

wykonania. 

Z  wyjaśnień  powinno  wynikać,  że  cena  za  elementy  w  poz  2.5.3,  uwzględnia  nie  tylko 

okładzinę  systemową  z  paneli  blaszanych,  ale  również  podkonstrukcję  stalową,  zgodnie 

dokumentacją.” 

treści pism wykonawcy Drogomax z dnia 25 maja oraz 4 czerwca 2021 r.  wynika, że nie 

stanowiły  one  wystarczających  wyjaśnień  ceny,  uwzględniających  zakres  wskazany  przez 

zama

wiającego  w  wezwaniach  z  dnia  20  maja  oraz  1  czerwca  2021  r.  W  odpowiedzi  na 

pierwsze  wezwanie  wykonawca  Drogomax 

wprawdzie  złożył  kosztorys  ofertowy 


szczegółowy, lecz wyjaśnienia przedstawione w piśmie z dnia 25 maja 2021 r. odnosiły się 

do  całkowitej  ceny  oferty,  a  nie  wskazanych  przez  zamawiającego  części  składowych.  Do 

sposobu 

wyliczenia tych cen jednostkowych nie odnosiły się również załączone do wyjaśnień 

dowody. Także w odpowiedzi na wezwanie z dnia 1 czerwca 2021 r. wykonawca Drogomax 

nie przedstawił  szczegółowych wyjaśnień  odnośnie sposobu  ustalenia cen jednostkowych  - 

części  składowych.  Nieudzielenie  wystarczających  wyjaśnień,  odpowiadających  zakresowi 

wskazanemu w treści wezwania zamawiającego, jest kwalifikowane na gruncie art. 224 ust. 

6  ustawy  Pzp  jako  nieudzielenie  wyjaśnień,  co  skutkuje  koniecznością  odrzucenia  oferty 

wykonawcy na podstawie art. art. 226 ust. 1 pkt 8 w związku z art. 224 ust. 6 ustawy Pzp – 

bez  względu  na  to,  czy  zgodnie  z  wezwaniem  zamawiającego  wyjaśnienia  miały  dotyczyć 

całkowitej  ceny  oferty  czy  jej  istotnych  części  składowych.  Możliwość  wystosowania  do 

wykonawcy  wezwania  do  złożenia  wyjaśnień  dotyczących  istotnych  części  składowych 

wynika wprost  z  przepisu art.  224  ust.  1  ustawy  Pzp. W toku  postępowania odwoławczego 

wykonawca  Drogomax  nie  kwestionował  prawidłowości  uznania  przez  zamawiającego 

wskazanych w 

wezwaniach cen jednostkowych jako istotnych części składowych ceny, stąd 

kwestia ta nie stanowiła przedmiotu oceny przez Izbę. 

Ponadto

  w  wezwaniu  z  dnia  1  czerwca  2021  r.  zamawiający  wskazał,  że  „Z  wyjaśnień 

powinno  wynikać,  że  cena  za  elementy  w  poz  2.5.3,  uwzględnia  nie  tylko  okładzinę 

systemową  z  paneli  blaszanych,  ale  również  podkonstrukcję  stalową,  zgodnie  z 

dokumentacją.”  Wykonawca  Drogomax  nie  przedstawił  wyjaśnień  w  tym  zakresie, 

ograniczając  się  jedynie  do  stwierdzenia:  „Wykonawca  dodatkowo  informuje,  że 

prawidłowość  kalkulacji  pozycji  nr  2.5.3  potwierdził  kosztorysem  szczegółowym  złożonym 

jako  załącznik  do  wyjaśnień  z  dnia  25.05.2021r.  Cena  jednostkowa  jako  kalkulacja  własna 

zawiera  zarówno  wykonanie  okładziny  z  paneli  blaszanych  typu  CORTEN,  jak  i  niezbędna 

do  montażu  blach  konstrukcją  stalową  zgodnie  z dokumentacją  projektową.”.  Wykonawca 

Drogomax  nie  wyjaśnił  zaistniałych  w  tym  zakresie  wątpliwości,  co  skutkuje  uznaniem,  że 

wobec  złożonej  przez  niego  oferty  zaistniała  również  podstawa  do  jej  odrzucenia,  o  której 

mowa  w  art.  226  ust.  1  pkt  5  ustawy  Pzp.  Wobec  zaniechania  złożenia  wymaganych 

wyjaśnień należy bowiem przyjąć, że treść oferty tego wykonawcy jest również niezgodna z 

wymogiem  zamawiającego  określonym  w  części  II  pkt  12.5  SWZ:  „Cena  ofertowa/ceny 

jednostkowe  muszą  obejmować  wszystkie  koszty  związane  z  realizacją  przedmiotu 

zamówienia,  wszystkie  inne  koszty  oraz  ewentualne  upusty  i  rabaty  a także  wszystkie 

potencjalne  ryzyka  ekonomiczne,  jakie  mogą  wystąpić  przy  realizacji  przedmiotu  umowy, 

wynikające z okoliczności, których nie można było przewidzieć w chwili zawierania umowy.”. 

W związku z powyższym Izba za uzasadniony uznała również zarzut naruszenia art. 226 ust. 


1  pkt  5  ustawy  Pzp  (w  zw.  z  art.  266  ustawy  Pzp) 

–  przez  zaniechanie  odrzucenia  oferty 

wykonawcy Drogomax na podstawie tego przepisu. 

5. Zarzut naruszenia art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp (w zw. z art. 266 ustawy Pzp) 

– przez 

odrzucenie oferty odwołującego, mimo że jest ona zgodna z warunkami zamówienia. 

Pismem  z  dnia  13  kwietnia  2021  r.  zamawiający  poinformował  o  dokonanej  zmianie  treści 

SWZ  miedzy  innymi  w  zakresie  obowiązującego  wykonawców  terminu  związania  ofertą 

(część III pkt 3 SWZ). Termin „do dnia 15.05.2021 r.” zmieniono na „do dnia 21.05.2021 r.” 

Odwołujący  w  treści formularza  ofertowego złożył  oświadczenie o związaniu ofertą do  dnia 

maja  2021  r.  Treść  oferty  odwołującego  była  zatem  niezgodna  z  wymogiem  zawartym 

przez  zamawiającego  w  część  III  pkt  3  SWZ,  co  stanowi  podstawę  odrzucenia  oferty 

wskazaną  w art.  226  ust.  1  pkt  5  ustawy  Pzp  (treść  oferty  jest  niezgodna  z  warunkami 

zamówienia).  Zgodnie  z art.  218  ust.  2  ustawy  Pzp  treść  oferty  musi  być  zgodna  z 

wymaganiami zamawiającego określonymi w dokumentach zamówienia. Zgodnie z art. 7 pkt 

3  u

stawy  Pzp  pod  pojęciem  dokumenty  zamówienia  należy  rozumieć  dokumenty 

sporządzone  przez  zamawiającego  lub  dokumenty,  do  których  zamawiający  odwołuje  się, 

inne  niż  ogłoszenie,  służące  do  określenia  lub  opisania  warunków  zamówienia,  w  tym 

specyfikacja warunk

ów zamówienia oraz opis potrzeb i wymagań, natomiast w myśl art. 7 pkt 

18  ustawy  Pzp  pod  pojęciem  warunki  zamówienia  należy  rozumieć  warunki,  które  dotyczą 

zamówienia lub postępowania o udzielenie zamówienia, wynikające w szczególności z opisu 

przedmiotu  z

amówienia,  wymagań  związanych  z  realizacją  zamówienia,  kryteriów  oceny 

ofert,  wymagań  proceduralnych  lub  projektowanych  postanowień  umowy  w  sprawie 

zamówienia publicznego. Wskazywana przez odwołującego okoliczność ciągłości związania 

ofertą  nie  ma  znaczenia  w kontekście  ww.  podstawy  odrzucenia  oferty,  która  dotyczy 

pierwotnej  treści  złożonej  oferty.  Należy  podkreślić,  że  oferta  niezgodna  z  warunkami 

zamówienia  nie  może  zostać  wybrana  jako  oferta  najkorzystniejsza.  Jedyną  możliwością 

usunięcia  niezgodności  treści  oferty  z warunkami  zamówienia  jest  uznanie  takiej 

niezgodności jako jednej z omyłek wymienionych w art. 223 ust. 2 ustawy Pzp i poprawie jej 

na  podstawie  tego  przepisu.  Odwołujący  nie  podnosił  zarzutu  naruszenia  przez 

zamawiającego ww. przepisu i w związku z tym kwestia ta nie mogła być przedmiotem oceny 

Izby (art. 555 ustawy Pzp). Mając na uwadze powyższe zarzut naruszenia art. 226 ust. 1 pkt 

5  ustawy  Pzp  (w  zw.  z  art.  266  ustawy  Pzp) 

przez  odrzucenie  oferty  odwołującego  -  Izba 

uznała za niezasadny. 


6.  Zarzut  naruszenia  art.  223  ust.  1  ustawy  Pzp  (w  zw.  z  art.  266  ustawy  Pzp)  -  przez 

zaniechanie  wezwania  do  wyjaśnień  dotyczących  treści  oferty  odwołującego  w  zakresie 

zarzucanej niezgodności oferty z warunkami zamówienia. 

Ww. zarzut nie podlegał uwzględnieniu wobec nieprzedstawienia w odwołaniu uzasadnienia 

na poparcie jego zasadności. Należy wskazać, że w art. 223 ust. 1 ustawy Pzp uregulowane 

zostało  uprawnienie  zamawiającego  do  żądania  od  wykonawców  wyjaśnień  dotyczących 

treści  złożonych  ofert  oraz  przedmiotowych  środków  dowodowych  lub  innych  składanych 

dokumentów  lub  oświadczeń.  W  pewnych  okolicznościach  ww.  uprawnienie  stanowi 

jednocześnie  obowiązek  zamawiającego,  a  zaniechanie  wystosowania  do  wykonawcy 

wezwania  może  stanowić  przedmiot  zarzutu  podniesionego  w  odwołaniu.  Stawiając  taki 

zarzut  wykonawca obowiązany jest  uzasadnić  zarówno  dopuszczalność  skorzystania przez 

zamawiaj

ącego  z  ww.  uprawnienia,  jak  i  spoczywający  na  nim  w  tym  zakresie  obowiązek. 

Tymczasem  w  złożonym  odwołaniu  odwołujący  nie  przedstawił  żadnego  uzasadnienia  na 

poparcie tego zarzutu.  

7.    Zarzut  naruszenia  art.  223  ust.  1  ustawy  Pzp  (w  zw.  z  art.  266  ustawy  Pzp)  -  przez 

zaniechanie  wezwania  do  wyjaśnień  dotyczących  treści  oferty  odwołującego  w  zakresie 

przyjętego opodatkowania dwoma stawkami podatku VAT – 8 i 23%. 

W  odniesieniu  do  ww.  zarzutu  należy  powtórzyć  uzasadnienie  przedstawione  do  zarzutu 

oznaczonego numerem 6: 

Ww. zarzut nie podlegał uwzględnieniu wobec nieprzedstawienia w odwołaniu uzasadnienia 

na poparcie jego zasadności. Należy wskazać, że w art. 223 ust. 1 ustawy Pzp uregulowane 

zostało  uprawnienie  zamawiającego  do  żądania  od  wykonawców  wyjaśnień  dotyczących 

treści  złożonych  ofert  oraz  przedmiotowych  środków  dowodowych  lub  innych  składanych 

dokumentów  lub  oświadczeń.  W  pewnych  okolicznościach  ww.  uprawnienie  stanowi 

jednocześnie  obowiązek  zamawiającego,  a  zaniechanie  wystosowania  do  wykonawcy 

wezwania  może  stanowić  przedmiot  zarzutu  podniesionego  w  odwołaniu.  Stawiając  taki 

zarzut  wykonawca obowiązany jest  uzasadnić  zarówno  dopuszczalność  skorzystania przez 

zamawiającego  z  ww.  uprawnienia,  jak  i  spoczywający  na  nim  w  tym  zakresie  obowiązek. 

Tymczasem  w  złożonym  odwołaniu  odwołujący  nie  przedstawił  żadnego  uzasadnienia  na 

poparcie tego zarzutu. 

Mając  na  uwadze  zakres  zarzutów,  które  Izba  uznała  za  zasadne,  należy  stwierdzić  że 

doszło  również  do  naruszenia  art.  16  pkt  1)  i  art.  17  ust.  2  ustawy  Pzp.  Natomiast 


zamawiający nie naruszył przepisu art. 239 ustawy Pzp (w zw. z art. 266 ustawy Pzp), który 

to  przepis  dotyczy  wyboru  najkorzystniejszej  oferty  na  podstawie  kryt

eriów  oceny  ofert 

określonych w dokumentach zamówienia  -  gdyż żaden  z  uwzględnionych  zarzutów  (jak  i  w 

ogóle podniesionych w odwołaniu) nie dotyczył kryteriów oceny ofert. 

Biorąc  pod uwagę powyższe, Izba  orzekła, jak w punkcie pierwszym  i  drugim  sentencji,  na 

podstawie art. 553 oraz art. 554 ust. 1 pkt 1, ust. 2 oraz ust. 3 pkt 1 lit. a) i b) ustawy Pzp. 

O  kosztach  postępowania  odwoławczego  Izba  orzekła  na  podstawie  art.  557,  574  i  575 

ustawy Pzp oraz 

§ 7 ust. 2 pkt 3, ust. 4 pkt 1 i 2 oraz ust. 6 rozporządzenia Prezesa Rady 

Ministrów  z dnia  30  grudnia  2020  r.  w  sprawie  szczegółowych  rodzajów  kosztów 

postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od 

odwołania (Dz. U. z 2020 r. poz. 2437). 

Przewodniczący:    …..……………………………