KIO 1994/21
Sygn. akt: KIO 1994/21
POSTANOWIENIE
z dnia 13 lipca 2021 r.
Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie:
Przewodniczący: Emilia Garbala
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym bez
udziału stron w dniu 13 lipca 2021 r.
odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 5 lipca 2021 r. przez
wykonawców: J. W. i B. . – wspólników spółki cywilnej pod nazwą Netprint s.c. J. W., B.
S., ul. Unii Europejskiej 10, 32-
600 Oświęcim,
w postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego: 11 Wojskowy Oddział Gospodarczy,
ul. Gdańska 147, 85-915 Bydgoszcz,
postanawia:
1. umarza
postępowanie odwoławcze,
2. nakazuje zwrot z rachunku bankowe
go Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz wykonawcy
J. W. i B. S.
– wspólników spółki cywilnej pod nazwą Netprint s.c. J. W., B. S., ul. Unii
Europejskiej 10, 32-
600 Oświęcim, kwoty 15 000,00 zł (słownie: piętnaście tysięcy złotych
zero groszy), tytułem uiszczonego wpisu.
Stosownie do art. 579 ust. 1 i art. 580 ust. 1 i 2 ust
awy z dnia 11 września 2019 r. Prawo
zamówień publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 2019 ze zm.) na niniejsze postanowienie -
w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Pr
zewodniczący:
……….……..…....…
KIO 1994/21
U z a s a d n i e n i e
Zamawiający - 11 Wojskowy Oddział Gospodarczy, ul. Gdańska 147, 85-915
Bydgoszcz, prowadzi w trybie przetargu nieograniczonego,
postępowanie o udzielenie
zamówienia publicznego pn. „Dostawa materiałów eksploatacyjnych". Ogłoszenie
o
zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej w dniu
25.06.2021 r., nr 2021/S 121-317996.
W postępowaniu tym wykonawcy: J. W. i B. S. – wspólnicy spółki cywilnej pod nazwą
Netprint s.c. J. W., B. S., ul. Unii Europejskiej 10, 32-
600 Oświęcim (dalej: „odwołujący”),
złożyli odwołanie, w którym zarzucili zamawiającemu naruszenie:
art. 16 pkt 1 w zw. z art. 99 ust. 4-6 w zw. z art. 239 ust. 2 i art. 240 ust. 2 w zw. z art. 242
ust. 1 pkt 2 i ust. 2 oraz art. 241 ust. 3 ustawy Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2019
r. poz. 2019 ze zm.), zwanej dalej: „ustawą Pzp”, poprzez: wprowadzenie do kryteriów oceny
ofert kryterium o nazwie „Ilość oferowanych oryginalnych materiałów eksploatacyjnych”
o łącznej wadze 40 pkt, w którym ocena tego kryterium ustalana będzie jako stosunek
wszystkich zaoferowanych produktów oryginalnych badanej oferty do wszystkich
zaoferowanych produktów oryginalnych oferty najkorzystniejszej, choć takie określenie
kryterium oceny ofert:
▪
zakłóca uczciwą konkurencję i równe traktowanie wykonawców, gdyż znacząco premiuje
wykonawców oferujących produkty oryginalne, tym samym zmuszając do zaniechania
oferowania produktów równoważnych spełniających wszystkie kryteria przewidziane
w opisie przed
miotu zamówienia (art. 16 pkt 1 ustawy Pzp),
▪
jedynie pozornie umożliwia oferowanie produktów równoważnych (art. 99 ust. 4-6
a contrario ustawy Pzp),
▪ nie prowadzi do ustalenia najkorzystniejszej oferty w rozumieniu ustawy, tj. nie pozwala
na ocenę tego, która oferta przedstawia najkorzystniejszy stosunek jakości do ceny lub
kosztu (art. 239 ust. 2 ustawy Pzp),
▪
w ogóle nie odwołuje się do kryterium jakości, gdyż sam fakt, iż produkt jest „oryginalny”
obiektywnie nie ma wpływu na jego jakość w rozumieniu art. 242 ust. 2 ustawy Pzp,
▪
dotyczy właściwości wykonawcy (art. 241 ust. 3 ustawy Pzp).
W związku z powyższym odwołujący wniósł o nakazanie zamawiającemu usunięcia
kryterium nr 2 „Ilość oferowanych oryginalnych materiałów eksploatacyjnych” oraz nakazanie
dokonania czynno
ści w postaci zmiany treści swz poprzez ukształtowanie kryteriów oceny
o
fert w sposób nieuwzględniający jakiegokolwiek nawiązania do producenta materiału.
KIO 1994/21
Pismem z dnia 09.07.2021
r. zamawiający przekazał Prezesowi Krajowej Izby
Odwoławczej odpowiedź na odwołanie, zgodnie z którą uwzględnił odwołanie w całości.
Żaden wykonawca nie przystąpił do postępowania odwoławczego.
Zgodnie z art. 522 ust. 1 ustawy Pzp, w
przypadku uwzględnienia przez
zamawiającego w całości zarzutów przedstawionych w odwołaniu, Izba może umorzyć
postępowanie odwoławcze na posiedzeniu niejawnym bez obecności stron oraz uczestników
postępowania odwoławczego, którzy przystąpili do postępowania po stronie wykonawcy, pod
warunkiem że w postępowaniu odwoławczym po stronie zamawiającego nie przystąpił
w terminie żaden wykonawca. W takim przypadku zamawiający wykonuje, powtarza lub
unieważnia czynności w postępowaniu o udzielenie zamówienia, zgodnie z żądaniem
zawartym w odwołaniu.
Zgodnie z § 9 ust. 1 pkt 2 lit. a rozporządzenia w sprawie szczegółowych rodzajów
kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania
wpisu od odwołania
(Dz.U. z 2020 r. poz. 2437):
W przypadku umorzenia postępowania odwoławczego przez Izbę w całości, koszty,
o których mowa w § 5 pkt 2, znosi się wzajemnie, jeżeli przed otwarciem rozprawy
zamawiający uwzględnił:
a) w całości zarzuty przedstawione w odwołaniu, a w postępowaniu odwoławczym po stronie
zamawiającego nie przystąpił żaden wykonawca albo uczestnik postępowania
odwoławczego, który przystąpił do postępowania po stronie zamawiającego, nie wniósł
sprzeciwu wobec uwzględnienia przez zamawiającego w całości zarzutów przedstawionych
w odwołaniu,
w takim przypadku Izba orzeka o dokonaniu zwrotu odwołującemu z rachunku Urzędu
kwoty uiszczonej tyt
ułem wpisu.
W przedmiotowej sprawie zamawiający uwzględnił odwołanie w całości i żaden
wykonawca w przewidzianym ustawą terminie nie przystąpił po jego stronie do postępowania
odwoławczego, a zatem nie mógł też wnieść sprzeciwu wobec uwzględnienia odwołania.
Dlatego
też Izba umorzyła postępowanie odwoławcze i nakazała zwrócić odwołującemu
kwotę uiszczonego wpisu od odwołania.
Przewo
dniczący:
……..…....……………