KIO 1985/21
Sygn. akt: KIO 1985/21
POSTANOWIENIE
z dnia 6 sierpnia 2021 r.
Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie:
Przewodniczący: Klaudia Szczytowska-Maziarz
Członkowie:
Bartosz Stankiewicz
Monika Szymanowska
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym be
z udziału stron i uczestników postępowania
odwoławczego w dniu 6 sierpnia 2021 r. w Warszawie odwołania wniesionego do Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 2 lipca 2021 r. przez wykonawcę
Comarch S.A., al. Jana Pawła II 39a, 31-864 Kraków w postępowaniu prowadzonym przez
Narodowy Fundusz Zdrowia Centrala, ul. Rakowiecka 26/20, 02-528 Warszawa
przy udziale wykonawcy
COIG S.A., ul. Mikołowska 100, 40-065 Katowice, zgłaszającego
przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie odwołującego
postanawia:
umarza postępowanie odwoławcze,
nakazuje zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz
wykonawcy
Comarch S.A., al. Jana Pawła II 39a, 31-864 Kraków kwoty
0 zł 00 gr (słownie: trzynaście tysięcy pięćset złotych zero groszy) stanowiącej
90% kwoty uiszczonego wpisu.
KIO 1985/21
Stosownie do art. 579 ust. 1 i art. 580 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo
zamówień publicznych (t.j. Dz.U. z 2021 r. poz. 1129) na niniejsze postanowienie
– w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia – przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący: …………………………………….
Członkowie: …………………………………….
…………………………………….
KIO 1985/21
U z a s a d n i e n i e
W odniesieniu do post
ępowania o udzielenie zamówienia publicznego na „Wdrożenie
Systemu Wspomagania Zarządzania Zasobami SWZZ klasy ERP wraz z 4-letnim
utrzymaniem”, prowadzonego przez Narodowy Fundusz Zdrowia Centrala, ul. Rakowiecka
528 Warszawa (dalej „zamawiający”) wykonawca Comarch Polska S.A., al. Jana
Pawła II 39a, 31-864 Kraków (dalej „odwołujący”) złożył odwołanie wobec treści specyfikacji
warunków zamówienia oraz ogłoszenia o zamówieniu (opublikowanych w dniu 22 czerwca
2021 r.), sformułowanych niezgodnie z PZP, zarzucając Zamawiającemu opisanie
przedmiotu zamówienia i sformułowanie treści specyfikacji istotnych warunków zamówienia
(dalej „SIWZ”)w sposób niejednoznaczny, niewyczerpujący, bez uwzględnienia wszystkich
wymagań i okoliczności mogących mieć wpływ na sporządzenie oferty, a także w sposób,
który mógłby naruszać uczciwą konkurencję, określenie niezgodnych z przepisami ustawy
z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2019 poz. 1843 ze zm.)
[dalej „ustawa Pzp”].
Odwołujący zarzucił zamawiającemu naruszenie następujących przepisów ustawy
Pzp:
art. 99 ust. 1 i 4 w związku z art. 16, poprzez brak umieszczenia w SIWZ koniecznych
informacji i danych opisujących przedmiot zamówienia, w tym w zakresie
zobowiązań do wykonania pilotażu, migracji i integracji, jak i poprzez brak podania
istotnych dokumentów, z którymi zgodny ma być wdrażany system – opisanie
przedmiotu zamówienia i sformułowanie treści SIWZ w sposób niejednoznaczny,
niewyczerpujący, bez uwzględnienia wszystkich wymagań i okoliczności mogących
mieć wpływ na sporządzenie oferty,
art. 16 oraz art. 99 ust. 4 w wyniku ukształtowania zapisów SWZ w zakresie
wymaganej technologii i wprowadzenie wymogów w zakresie rozwiązań, opartych
o konkretny sposób realizacji zamówienia, w sposób utrudniający uczciwą
konkurencję i prowadzący do wyeliminowania niektórych wykonawców.
Odwołujący wniósł o nakazanie zamawiającemu:
przedstawienie jednoznacznego i enumeratywnego wykazu podmiotów (oddziałów),
które będą objęte pilotażem,
2. wska
zanie zakresu funkcjonalnego pilotażu, którym ma zostać objęty system,
wskazanie terminu realizacji pilotażu, którym ma zostać objęty system,
KIO 1985/21
przedstawienie listy wszystkich systemów, z jakimi ma się integrować zamawiane
oprogramowanie i przedstawienie zakresu integracji zamawianego systemu
z systemami zastanymi, których funkcjonalność nie zostanie zastąpiona przez system
przedstawienie informacji na temat bazy danych (nazwa, producent) na jakiej pracują
obecnie wykorzystywane systemy u zamawiającego,
przedstawienie technologii integracji udostępnianej przez integrowane systemy,
ewentualnie podanie preferowanych technologii integracji (np. webservice, pliki
płaskie, procedury składowane w bazie danych),
określenie kierunków przepływu/wymiany danych [np. dwukierunkowa integracja],
przedstawienie dokumentacji i specyfikacji technicznej interfejsów (API),
wprowadzenie do SWZ oraz wzoru Umowy zapewnienia, że zamawiający pozyska
we własnym zakresie i na własny koszt wszelkie umożliwiające przeprowadzenie
integracji informacje i dane od producentów lub autorów eksploatowanych systemów,
z którymi ma nastąpić integracja, a także zapewni na własny koszt wsparcie tych
producentów w przypadku problemów z przeprowadzeniem integracji, jak również
zapewni wsparcie przy procesie testowania integracji,
przedstawienie zakresu czynności jakie ma zrealizować wykonawca oraz
zamawiający, aby można było uznać, że zostały spełnione wymagania w zakresie
integracji,
potwierdzenie, że zamawiający dostarczy dane do migracji z aktualnie używanych
systemów w formacie uzgodnionym z wykonawcą (np. w formacie CSV),
potwierdzenie, że wykonawca ponosi odpowiedzialność za poprawność
przeprowadzenia migracji (procesu migracji)
i jest zobowiązany bez zbędnej zwłoki
usunąć wszelkie skutki wynikające z błędów migracji (procesu migracji), ale za jakość
migrowanych i dostarczanych danych odpowiada zamawiający i rolą zamawiającego
jest przygotowanie do zmigrowania danych o odpowiedni
ej jakości (dane muszą być:
kompletne, spójne, prawidłowe, zgodne ze stanem faktycznym oraz zgodne ze
standardem obowiązującym dla danej kategorii danych),
udostępnienie dokumentacji technicznej opisującej struktury danych w aktualnie
użytkowanych systemach,
wyjaśnienie czy zamawiający posiada wsparcie producentów aktualnego
oprogramowania w celu przygotowania danych do migracji,
wskazanie nazwy systemu/systemów z jakich będą migrowane dane oraz podanie
nazw baz danych na jakich pracują przedmiotowe systemy,
KIO 1985/21
udostępnienie dokumentów na etapie postępowania, w przeciwnym wypadku
zapewnienie wykonawcy o udostępnieniu dokumentów na etapie realizacji projektu,
tym samym przedłużenie etapu E2 – Analizy Przedwdrożeniowej o 2 miesiące i
zmianę zapisów w załączniku 5 do umowy w następujący sposób:
Etap 2
(E2)
Analiza Przedwdrożeniowa
Przeprowadzenie
Analizy
Przedwdrożeniowej zgodnie z zakresem
zadań przedstawionym w rozdziale 9
OPZ.
Do 8 miesięcy od
podpisania
Umowy
udostępnienie ZIODK na etapie postępowania, w przeciwnym wypadku podanie ilości
procesów
workflow
podlegających
wdrożeniu,
zapewnienie
wykonawcy
o udostępnieniu instrukcji na etapie realizacji projektu, tym samym przedłużenie
etapu E2
– Analizy Przedwdrożeniowej o 2 miesiące i zmianę zapisów w załączniku 5
do umowy w następujący sposób:
Etap 2
(E2)
Analiza Przedwdrożeniowa
Przeprowadzenie Analizy Przedwdrożeniowej
zgodnie z zakresem zadań przedstawionym w
rozdziale 9 OPZ.
Do
miesięcy
od
podpisania Umowy
18. wprowadzenie zapisu do SWZ
– do podrozdziału 3c określającego wymagania do
prezentacji, iż z prezentacji zostanie sporządzony protokół, który będzie podpisany
przez strony (zarówno przez zamawiającego jak i wykonawcę) i udostępniony
wykonawcy, gdzie zostanie odnotowany fakt prezentacji funk
cjonalności systemu
bądź rozbieżności w prezentacji, którego załącznik stanowić będzie zapis wykonany
za pomocą środków audiowizualnych; uzupełnienie punktu 12 o dodanie zapisu, iż
wykonawca również może nagrywać prezentację,
modyfikację wymagań niefunkcjonalnych polegających na:
zmianie zapisów: WN_01: System powinien być zaprojektowany w modelu co
najmniej trójwarstwowym (warstwa danych, warstwa aplikacji, warstwa prezentacji).
Zamawiający dopuszcza architekturę dwuwarstwową systemu ERP z serwerem
aplikacji typu serwer terminalowy,
zmianie zapisów: WN_16: System musi umożliwiać dostęp do niego za pomocą
komputera użytkownika przez przeglądarkę stron WWW, bez konieczności instalacji
na stacji roboczej żadnej dodatkowej aplikacji. Wszystkie funkcjonalności systemu
oraz możliwość sprawnego korzystania z systemu muszą być zapewnione w obecnie
KIO 1985/21
udostępnianych i wspieranych przeglądarkach. Zamawiający dopuszcza również aby
system ERP mógł być wyświetlany w kliencie terminalowym.
zmianie zapisów: SWZ, str 7, rozdział 6, pkt 7: Rozwiązanie klienckie musi być
obsługiwane za pośrednictwem interfejsu webowego poprzez obecnie udostępniane
i wspierane przeglądarki internetowe, zainstalowane na stacjach roboczych
użytkowników Zamawiającego z systemem operacyjnym Windows. Użytkownicy
będą korzystać z Systemu za pośrednictwem tzw. „lekkiego klienta” - interfejsu
webowego, w oparciu o technologię html5, bez wykorzystywania przestarzałych
komponentów jak aplety java i/lub flash. Zamawiający dopuszcza również aby system
ERP m
ógł być wyświetlany w kliencie terminalowym,
rezygnacji z wymagania W_13.
Pismem z dnia 4 sierpnia 2021 r.
(wpływ w tym samym dniu), przed wyznaczonym na
6 sierpnia terminem posiedzenia,
odwołujący oświadczył, że cofa odwołanie.
Zgodnie z art. 520 ust. 1 i 2 ustawy z dnia
11 września 2019 r. Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz.U. z 2021 r. poz. 1129)
odwołujący może cofnąć odwołanie do czasu
zamknięcia rozprawy, a cofnięte odwołanie nie wywołuje skutków prawnych, jakie ustawa
wiąże z wniesieniem odwołania do Prezesa Izby.
Zgodnie z § 9 ust. 1 pkt 3 lit. a) rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia
31 grudnia 2020 r. w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania
odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania
(Dz.U. z 2020 r.
poz. 2437): w przypadku umorzenia postępowania odwoławczego przez
Izbę w całości na skutek cofnięcia odwołania przed otwarciem rozprawy: a) najpóźniej w dniu
poprzedzającym dzień, na który został wyznaczony termin rozprawy lub posiedzenia z
udziałem stron lub uczestników postępowania odwoławczego – odwołującemu zwraca się
90% wpisu; w takim przypadku Izba orzeka o dokonaniu zwrotu odwołującemu z rachunku
Urzędu kwoty uiszczonej tytułem wpisu, w wysokości stanowiącej 90% jego wartości.
KIO 1985/21
Dlatego też Izba orzekła jak w sentencji i nakazała zwrot odwołującemu 90 % kwoty
uiszczonego wpisu od odwołania.
Przewodniczący: …………………………………….
Członkowie: …………………………………….
…………………………………….