Sygn. akt: KIO 1974/21
POSTANOWIENIE
z 6 sierpnia 2021 r.
Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie:
Przewodniczący: Ernest Klauziński
Emil Kawa
Marek Koleśnikow
Protokolant:
Adam Skowroński
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym
z udziałem stron 6 sierpnia 2021 roku
w Warszawie, odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej 1 lipca 2021 r.
przez
wykonawcę Integrated Solutions Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie w postępowaniu
prowadzonym przez zamawiającego: Zakład Ubezpieczeń Społecznych z siedzibą
w Warszawie
postanawia:
1. Umarza
postępowanie odwoławcze.
2. N
akazuje zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz
odwołującego Integrated Solutions Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie kwoty
złotych (piętnaście tysięcy złotych 00/100) tytułem zwrotu kwoty
uiszczonego wpisu od odwołania.
Stosownie do art. 579 i 580 ustawy z 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych
(Dz. U. z 2019 r., poz. 2019 ze zm.) na niniejsze postanowienie - w terminie 14 dni od dnia
jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Sygn. akt KIO 1974/21
U Z A S A D N I E N I E
Zakład Ubezpieczeń Społecznych z siedzibą w Warszawie (dalej: Zamawiający), prowadzi
na podstawie przepisów ustawy z 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych
(Dz. U. z 2019 r., poz. 2019 ze zm., dalej: Pzp)
postępowanie o udzielenie zamówienia
publicznego w trybie przetargu nieograniczonego
pn. „System telefonii stacjonarnej IP
dla C/ZUS oraz podl
egłych jednostek terenowych ZUS", nr postępowania: TZ/271/3/21.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane 5 maja 2021 r. w Dzienniku Urzędowym Unii
Europejskiej pod numerem 2021/S 087-224398.
1 lipca 2021 r. wykonawca Integr
ated Solutions Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (dalej:
Odwołujący) wniósł odwołanie od niezgodnej z przepisami Pzp czynności Zamawiającego
polegającej na modyfikacji treści dokumentów zamówienia: Załącznik nr 2 do Specyfikacji
Warunków Zamówienia - Projektowane postanowienia umowy. Odwołujący zarzucił
Zamawiającemu naruszenie następujących przepisów ustawy:
1. art. 99 ust. 1 Pzp w zw. z art. 137 ust. 1 i 2 Pzp
– przez zaniechanie dokonania
zmiany postanowień § 5 ust. 4 i ust. 7 (poprzednio ust. 8) projektowanych
postanowień umowy przez usunięcie postanowień przewidujących bonifikaty,
w konsekwencji dokonanych 21 czerwca 2021 r.
przez Zamawiającego modyfikacji
treści SWZ nr 14, 15 i 16, tj. zaniechania usunięcia:
a)
w tytule § 5 słów: „oraz bonifikaty”,
b) w tabe
li znajdującej się w § 5 ust. 4 – Gwarantowany czas usunięcia awarii
zapewniany przez w
ykonawcę – kolumny 4 zatytułowanej „Bonifikata z tytułu
niedotrzymania gwarantowanego czasu usunięcia awarii”, oraz
c)
w tabeli znajdującej się w § 5 ust. 7 (poprzednio ust. 8) Gwarancja ciągłości
dostępności (SLA) w ujęciu miesięcznym – kolumny 4 zatytułowanej „Bonifikata
za przekroczenie czasu niedostępności”,
w sytuacji, gdy zgodnie z modyfikacjami treści SWZ nr 14, 15 i 16 dokonanymi
21 czerwca
2021 r. Zamawiający usunął z § 5 projektowanych postanowień umowy
część postanowień dotyczących bonifikat (dotychczasowe ustępy 7, 9, 11 – 14),
a także usunął z opisu przedmiotu zamówienia wszystkie postanowienia dotyczące
bonifikat (dotychczasowy pkt 7.5
opisu przedmiotu zamówienia), co skutkować może
nałożeniem na wykonawcę dodatkowej sankcji (poza wprowadzonymi nowymi karami
umownymi
– aktualne postanowienie § 6 ust. 17 projektowanych postanowień
umowy) w postaci bonifikaty z tytułu niedotrzymania gwarantowanego czasu
usunięcia awarii oraz bonifikaty za przekroczenie czasu niedostępności,
przewidzianych w aktualnym brzmieniu § 5 ust. 4 i ust. 7 projektowanych
postanowień umowy;
2. art. 99 ust. 1 i art. 433 pkt 2 i 3 Pzp w zw. z art. 353
Kodeksu cywilnego w zw. z art.
8 Pzp
– przez określenie w dodanym § 6 ust. 17 projektowanych postanowień
umowy nowych kar umownych wprowadzających odpowiedzialność wykonawcy
za niewykonanie lub nienależyte wykonanie zobowiązania w sposób nieadekwatny
do zakresu zamówienia, do ryzyka związanego z jego wykonaniem i do potencjalnej
szkody, jaką może ponieść Zamawiający na skutek nienależytego wykonania
zamówienia, bez jakiegokolwiek racjonalnego powiązania sankcji z uszczerbkiem
po stronie Zamawiającego;
3. art. 433 pkt 2 Pzp w zw. z art. 353
Kodeksu cywilnego w zw. z art. 8 Pzp oraz art. 99
ust. 1 Pzp
– przez określenie w dodanym § 6 ust. 17 pkt 5) i 6) projektowanych
postanowień umowy kary umownej z tytułu przekroczenia czasu niedostępności
<7,2h niedostępności usług w okresie miesięcznym, co skutkuje nałożeniem
na w
ykonawcę kary w sytuacji, gdy wykonawca dotrzyma czasu usunięcia awarii
8 godzin;
4. art. 99 ust. 1 Pzp w zw. z art. 353
Kodeksu cywilnego i art. 473 § 1 oraz art. 487 § 2
Kodeksu cywilnego w zw. z art. 8 ust. 1 Pzp - przez
zastrzeżenie w dodanym
§ 6 ust. 17 projektowanych postanowień umowy rażąco wygórowanych kar
umownych.
W oparciu o powyższe zarzuty Odwołujący wniósł o nakazanie Zamawiającemu dokonania
szeregu modyfikacji dokument
ów postępowania.
4 sierpnia 2021
roku Zamawiający, w odpowiedzi na odwołanie oświadczył, że uwzględnił
w
zarzut nr 1 odwołania. Zamawiający wniósł o odrzucenie odwołania w zakresie zarzutów
nr 2 i 3,
zaś w pozostałym zakresie wniósł o oddalenie odwołania.
6 sierpnia
2021 r. Odwołujący, w toku posiedzenie niejawnego z udziałem stron złożył
oświadczenie o wycofaniu odwołania w części nieuwzględnionej przez Zamawiającego.
Wobec powyższego Izba uznała, że ziściły się przesłanki określone w art. 522 ust. 3 Pzp
zgodnie z którym w przypadku uwzględnienia przez zamawiającego części zarzutów
przedstawionych w odwołaniu i wycofania pozostałych zarzutów przez odwołującego, Izba
może umorzyć postępowanie odwoławcze na posiedzeniu niejawnym bez obecności stron
oraz uczestników postępowania odwoławczego, którzy przystąpili do postępowania
po stronie wykonawcy, pod warunkiem że w postępowaniu odwoławczym po stronie
zamawiającego nie przystąpił w terminie żaden wykonawca albo wykonawca, który przystąpił
po stronie zamawiającego nie wniósł sprzeciwu wobec uwzględnienia części zarzutów.
W takim przypadku zamawiający wykonuje, powtarza lub unieważnia czynności
w postępowaniu o udzielenie zamówienia, zgodnie z żądaniem zawartym w odwołaniu
w zakresie uwzględnionych zarzutów.
W konsekwencji Izba umorzyła postępowanie o czym, zgodnie z art. 553 Pzp, orzekła
postanowieniem. Izba
orzekła też o zwrocie Odwołującemu pełnej kwoty wpisu (tj. piętnaście
tysięcy złotych), gdyż zgodnie z przepisem § 9 ust. 1 pkt 2 lit. b Rozporządzenia Prezesa
Rady Ministrów z 30 grudnia 2020 r. w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów
postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu
od odwołania, koszty określone w § 5 pkt 2 znosi się wzajemnie, jeżeli przed otwarciem
rozprawy zamawiający uwzględnił w części zarzuty przedstawione w odwołaniu i pozostałe
zarzuty zostały przez odwołującego wycofane, a w postępowaniu odwoławczym po stronie
zamawiającego nie przystąpił żaden wykonawca albo uczestnik postępowania
odwoławczego, który przystąpił po stronie zamawiającego, nie wniósł sprzeciwu wobec
uwzględnienia przez zamawiającego w części zarzutów przedstawionych w odwołaniu.