Sygn. akt: KIO 1962/21
WYROK
z dnia 27 sierpnia 2021 r.
Krajowa
Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący:
Małgorzata Matecka
Agata Mikołajczyk
Katarzyna Poprawa
Protokolant:
Rafał Komoń
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 25 sierpnia 2021 r. w Warszawie
odwołania
wniesionego do Pr
ezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 30 czerwca 2021 r. przez
odwołującego: wykonawcę FORTINO Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w
Jastrzębiu – Zdroju w postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego: Gminę Pawłowice
orzeka:
Oddala odwołanie.
2. Kosztami
postępowania obciąża odwołującego i:
zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 10 000 zł 00 gr
(słownie: dziesięć tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez odwołującego
tytułem wpisu od odwołania;
zasądza od odwołującego na rzecz zamawiającego kwotę 3 810 zł 00 gr
(słownie: trzy tysiące osiemset dziesięć złotych zero groszy) stanowiącą
koszty postępowania odwoławczego poniesione z tytułu wynagrodzenia
pełnomocnika oraz dojazdu na posiedzenie i rozprawę.
Stosownie do art. 579 ust. 1 i art. 580 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo
zamówień publicznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1129, ze zm.) na niniejszy wyrok - w terminie
dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej
Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący:
….…………………………...
………………………………
………………………………
Sygn. akt: KIO 1962/21
U z a s a d n i e n i e
Zamawiający Gmina Pawłowice prowadził w trybie podstawowym postępowanie o udzielenie
zamówienia publicznego pod nazwą „Przebudowa kotłowni węglowej na gazową wraz
z
robotami towarzyszącymi” realizowana w ramach zadania pn. „Przebudowa kotłowni
budynku Szkoły Podstawowej w Pielgrzymowicach”. Ogłoszenie o zamówieniu zostało
opublikowane w dniu 2 marca 2021 r.
w Biuletynie Zamówień Publicznych pod nr 2001/BZP
I. W dniu 30 czerwca 2021 r. wykonawca
FORTINO Spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością z siedzibą w Jastrzębiu – Zdroju wniósł do Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej odwołanie wobec czynności podjętych w postępowaniu przez zamawiającego,
tj. czynności odrzucenia oferty odwołującego, czynności unieważnienia postępowania, a
ponadto wobec czynności uwzględnienia przez zamawiającego odwołania wniesionego w
sprawie o sygn. akt KIO 1486/21, a także zaniechania przez zamawiającego dokonania
wyboru oferty odwołującego jako oferty najkorzystniejszej.
Odwołujący zarzucił zamawiającemu naruszenie następujących przepisów ustawy z dnia 11
wr
ześnia 2019 r. – Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1129, ze zm.), dalej
jako „ustawa Pzp”:
1) art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp
– poprzez odrzucenie oferty odwołującego, pomimo
że była zgodna z treścią specyfikacji warunków zamówienia (dalej jako „SWZ”);
2) art. 255 pkt 2 ustawy Pzp
– poprzez unieważnienie postępowania na podstawie tego
przepisu, pomimo że oferta odwołującego była zgodna z treścią SWZ i brak było
podstaw do zastosowania przesłanek wskazanych w zawiadomieniu o unieważnieniu
postępowania;
3) art. 522 ust. 1 ustawy Pzp
– poprzez uwzględnienie odwołania na podstawie tego
przepisu
, pomimo że w sprawie o sygn. akt KIO 1486/21 postępowanie zostało
umorzone na posiedzeniu niejawnym, gdyż odwołujący cofnął odwołanie, co
uniemożliwiało zastosowanie przepisu art. 522 ust. 1 ustawy Pzp.
W związku z podniesionymi zarzutami odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania
i
nakazanie zamawiającemu:
− unieważnienia czynności odrzucenia oferty odwołującego,
− unieważnienia czynności unieważnienia postępowania,
− dokonania wyboru oferty odwołującego jako najkorzystniejszej bez uwzględnienia
oświadczenia o uwzględnieniu odwołania lub nakazanie zamawiającemu utrzymania
dokonanego wyboru oferty o
dwołującego jako najkorzystniejszej;
− stwierdzenie naruszenia przepisów ustawy w zakresie art. 522 pkt 1 ustawy Pzp oraz
art. 522 pkt 2 ustawy Pzp.
Odwołujący zarzucił, że zamawiający kierując się czynnością procesową dokonaną
w
postępowaniu odwoławczym o sygn. akt KIO 1486/21 podjął decyzję o odrzuceniu oferty
odwołującego w sytuacji, gdy jej treść odpowiadała treści SWZ. Jednocześnie wskazał, że
zaistniały wszystkie przesłanki sanowania oferty wynikające z przepisów ustawy Pzp. W tym
kontekście odwołujący podniósł, że zamawiający nie wymagał dołączenia do oferty
specyfikacji technicznej
wykonania i odbioru robót, w którym to dokumencie dodał więcej
parametrów. Zawarte w treści formularza oferty oświadczenie o zgodności świadczenia
z
treścią SWZ dowodzi prawidłowości złożonej oferty. Natomiast udzielone w tym zakresie
przez o
dwołującego wyjaśnienia uzupełniły i rozwiały wątpliwości zamawiającego.
Odwołujący podniósł, że w zawiadomieniu o odrzuceniu oferty nie wskazano, że jest ona
niezgodna z SWZ. W jego ocenie uzasadnienie odrzucenia oferty nie zawierało podstaw
faktycznych i
prawnych, co stanowi uchybienie przepisom ustawy Pzp, w szczególności art.
253 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp. Odwołujący wyraził pogląd, że z treści postanowień zawartych
w Rozdziale VIII pkt 1
– 6 wynika, że kosztorys ofertowy jak i przedmiar nie mają zbyt
ist
otnego znaczenia. W dalszej kolejności odwołujący stwierdził, że kosztorys nie stanowił
treści oferty, lecz był wyłącznie dokumentem pomocniczym. Zauważył, że wątpliwości co do
treści dokumentacji postępowania nie powinny obciążać odwołującego. Odwołujący
stwierdził, że: „Zamawiający naruszył przepis art. 522 ust. 1 PZP, pomimo iż w sprawie o
sygn. KIO 1486/21 postępowanie zostało umorzone na posiedzeniu niejawnym, gdyż
Odwołujący w sprawie sygn. KIO 1486/21 cofnął odwołanie, co uniemożliwiało zastosowanie
wykładni powołanego przepisu z art. 522 ust. 1 PZP.”.
II. Pismem wniesionym w dniu 21 sierpnia 2021 r.
zamawiający udzielił odpowiedzi na
odwołanie. Zamawiający uznał zarzuty odwołania za niezasadne i wniósł o jego oddalenie.
W treści ww. pisma zamawiający między innymi wskazał, że podejmując decyzję
o u
względnieniu odwołania w sprawie o sygn. akt KIO 1486/21 i odrzuceniu oferty
odwołującego miał na uwadze fakt, co jest potwierdzone notatką z posiedzenia Komisji
Przetargowej z dnia 26 maja 2021 r.
, że w ofercie odwołującego opis pozycji nr 29
kosztorysu ofertowego pozostał pierwotny, natomiast w zestawieniu materiałów wpisano opis
po zmianie, jednak
że nie wynikały z niego parametry: ciśnienie robocze ogrzewania
(max/min) -
6,0/1,0 bar oraz masa kotła wraz z zawartością wody nie może przekraczać 700
kg
. W związku z tym treść oferty odwołującego nie odpowiadała treści SWZ. Zamawiający
stwierdził, że odwołujący nie wyjaśnił zawartej w treści oferty rozbieżności oraz braku
podania wszystkich parametrów wymaganych w odniesieniu do kotła gazowego.
Zamawiający zaprzeczył twierdzeniom odwołującego, że kosztorys nie stanowi treści oferty,
ma wyłącznie pomocniczy charakter – zamawiający powołał się na postanowienia zawarte w
Rozdziale VIII pkt 12 i 13 oraz § 5 ust. 1 projektu umowy.
III.
Przystąpienia do postępowania odwoławczego nie zgłosił żaden wykonawca. Zgodnie
z
informacją przekazaną przez zamawiającego na dzień wniesienia odwołania odwołujący
był jedynym wykonawcą uczestniczącym w postępowaniu o udzielenie zamówienia.
Krajowa Izba Odwoławcza ustaliła i zważyła, co następuje:
Izba ustaliła, że odwołanie nie podlega odrzuceniu. Za niezasadny Izba uznała wniosek
zamawiającego o odrzucenie odwołania na podstawie art. 528 pkt 5 ustawy Pzp. Zgodnie
z tym przepisem Iz
ba odrzuca odwołanie, jeżeli stwierdzi, że odwołanie dotyczy czynności,
którą zamawiający wykonał zgodnie z treścią wyroku Izby lub sądu lub, w przypadku
uwzględnienia zarzutów przedstawionych w odwołaniu, którą wykonał zgodnie z żądaniem
zawartym w odwołaniu. Bezspornym jest fakt, że czynność odrzucenia oferty odwołującego
i w konsekwencji
czynność unieważnienia postępowania nie stanowiły konsekwencji wydania
wyroku przez Izbę lub sąd. Jeżeli zaś chodzi o drugą przesłankę ww. podstawy odrzucenia
odwołania, to dotyczy ona wydania przez Izbę postanowienia o umorzeniu postępowania
odwoławczego w wyniku uwzględnienia przez zamawiającego zarzutów odwołania.
Tymczasem postępowanie odwoławcze o sygn. akt KIO 1486/21 zakończyło się wydaniem
przez Izbę postanowienia o umorzeniu postępowania odwoławczego w związku z
wycofaniem
odwołania. W takiej sytuacji czynności procesowe podjęte przez uczestników
postępowania odwoławczego uważa się za niebyłe.
Na podstawie
dokumentacji postępowania Izba ustaliła, że w dniu 25 czerwca 2021 r.
zamawiający poinformował wykonawców biorących udział w postępowaniu o jego
unieważnieniu. Tego samego dnia zamawiający poinformował odwołującego o odrzuceniu
jego oferty. Jako uzasadnienie odrzucenia oferty odwołującego zamawiający podał:
„Zamawiający w dniu 26.05.2021 uwzględnił odwołanie wniesione w dniu 18.05.2021 przez
W. M. Firma Handlowo-
Usługowe „Sanit-Bud” ul. Górników 3/22, Kraków w którym
zarzucono, iż opis pozycji nr 29 kosztorysu ofertowego pozostał pierwotny natomiast w
zestawieniu materiałów wpisano opis po zmianie oraz brakowało informacji o parametrach
ciśnienia roboczego ogrzewania (max/min) 6,0/1,0 bar i masy kotła wraz z zawartością wody
nie mogącej przekraczać 700 kg”. W związku z powyższym po analizie prawnej
stwierdzono, iż nie ma możliwości podjęcia decyzji o ponownym rozpatrzeniu oferty (pomimo
wezwania o
wyjaśnienie), którą wcześniej uznano za odrzuconą w wyniku uwzględnienia
odwołania i tym samym zgodzenia się zarzutami w zakresie niezgodności oferty z SWZ.”.
Natomiast w
zawiadomieniu o unieważnieniu postępowania w odniesieniu do odrzucenia
oferty odwołującego zamawiający podał: „nr 4: FORTINO sp. z o.o. ul. Korfantego 15, 44-335
Jastrzębie - Zdrój oferta odrzucona zgodnie z art. 226 ust 1 pkt 5 ustawy PZP tj. Wykonawca
złożył ofertę niezgodną z SWZ gdyż nie uwzględniała (różne zapisy w kosztorysie)
wprowadzonych zmian technicznych w zakresie wymagań dotyczących kotła.”. Powyższej
kwestii, tj. nieuwzględnienia m.in. przez obecnego odwołującego (w ramach oferty złożonej
w
postępowaniu) zmian opisu przedmiotu zamówienia dokonanych przez zamawiającego
w dniu 16 marca 2021 r.
dotyczyło odwołanie w sprawie KIO 1486/21.
Mając na uwadze powyższe Izba stwierdziła, że uwzględniając łącznie treść informacji
o
unieważnieniu postępowania jak i informacji o odrzuceniu oferty odwołującego (obydwa
pisma z dnia 25 czerwca 2021 r.)
, należy uznać, że zamawiający przedstawił odwołującemu
uzasadnienie wskazujące zarówno na prawną jak i faktyczną podstawę dokonania
ww. cz
ynności. Zamawiający podał, że odrzucenie oferty następuje na podstawie art. 226
ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp, co
– jak wynika z treści obydwu ww. pism – nastąpiło wobec
nieuwzględnienia przez odwołującego w treści złożonej oferty wymagań zamawiającego
w zakres
ie kotła (poz. 29 kosztorysu ofertowego). Wprawdzie za pożądane należy uznać
przedstawianie wykonawcom
bardziej szczegółowego uzasadnienia czynności odrzucenia
oferty, niemniej jednak należy stwierdzić, że uzasadnienie odrzucenia oferty odwołującego
przeds
tawione w obydwu pismach zamawiającego z dnia 25 czerwca 2021 r. zawierało
minimalną treść, umożliwiającą odwołującemu skorzystanie ze środków ochrony prawnej.
Jak wynika z treści oferty odwołującego złożony przez niego kosztorys ofertowy (Budowa
kotłowni) zawierał pod pozycją 29 następujący opis: „Kocioł gazowy kondensacyjny stojący.
Obciążenie nominalne jednego kotła: 25-139kW (dla parametrów wody grzewczej 80/60oC);
Sprawność kotła przy maksymalnej mocy przy parametrach 80/60oC: 97,8%;”.
Ww. opis odpowia
dał wymaganiu zamawiającego zawartemu w treści pierwotnego
przedmiaru
robót, tj. nie uwzględniał zmiany treści SWZ wprowadzonej przez zamawiającego
w dniu 16 marca 2021 r. Zgodnie z tą zmianą opisowi zawartemu pod poz. 29 przedmiaru
robót nadano następującą treść: „poz. 29 – Kocioł gazowy kondensacyjny stojący. Moc
grzewcza minimalna/maksymalna dla parametrów grzewczych 80/60°C - 25-160 kW,
sprawność kotła dla obciążenia 100% - od 95%, ciśnienie robocze ogrzewania (max/min) -
6,0/1,0 bar, masa kotła wraz z zawartością wody nie może przekraczać 700 kg”, natomiast
postanowieniu zawartemu w pkt 2.2.1 Specyfikacji technicznej wykonania i odbioru robót nr
ST-
00 nadano następującą treść:
„2.2.1. Kocioł gazowy
Stojący kondensacyjny kocioł gazowy:
• moc grzewcza minimalna/maksymalna dla parametrów grzewczych 80/60°C - 25-160
kW,
• sprawność kotła dla obciążenia 100% - od 95%,
• ciśnienie robocze ogrzewania (max/min) - 6,0/1,0 bar,
• masa kotła wraz z zawartością wody nie może przekraczać 700 kg
• automatyka pozwalająca na sterowanie czterema obiegami grzewczymi z
mieszaczami i obiegiem ładowania c.w.u.”.
Z kolei
w zestawieniu materiałów pod poz. 177 odwołujący zawarł następujące informacje:
„Kocioł gazowy kondensacyjny stojący. Obciążenie nominalne jednego kotła: 25-160kW (dla
parametrów wody grzewczej 80/60oC); Sprawność kotła przy maksymalnej mocy przy
parametrach 80/60oC: 95,0%;
”.
Porównanie treści oferty odwołującego z pkt 29 kosztorysu ofertowego oraz pkt 177
zestawienia materiałów oraz treści SWZ uwzględniającej ww. zmianę dokonaną przez
zamawiającego w dniu 16 marca 2021 r. prowadzi do wniosku, że ramach złożonej oferty
odwołujący co najmniej nie potwierdził następujących wymagań zamawiającego dotyczących
kotła gazowego: „ciśnienie robocze ogrzewania (max/min) - 6,0/1,0 bar, masa kotła wraz
z
zawartością wody nie może przekraczać 700 kg”. Natomiast z postanowień zawartych w
SWZ bezsprzecznie wynika, że kosztorys ofertowy stanowił treść oferty, a wykonawcy nie
byli uprawnieni do dokonywania zmian wymagań zamawiającego dotyczących przedmiotu
zamówienia, określonych m.in. w przedmiarze robót. Należy w tym zakresie wskazać
w
szczególności na następujące postanowienia SWZ:
− „Do oferty Wykonawca zobowiązany jest załączyć: (…) 2) kosztorys ofertowy
opracowany metodą uproszczoną zawierający zestawienie RMS, którego wynika
ostateczna cena oferty na druku załączonym do SWZ (kosztorys należy wykonać na
podstawie załączonego przedmiaru – do pobrania w rozszerzeniu pdf).” (Rozdział IV
pkt 1.4.2);
− „Wykonawca zobowiązany jest uwzględnić wszystkie pozycje robót opisanych
w
przedmiarze robót wraz z ilościami i jednostkami.” (Rozdział VIII pkt 8 zd. 1);
− „W przypadku uszczegółowień lub zmian do pozycji przedmiaru, wprowadzonych
przez Zamawiającego w wyniku zapytań Wykonawców, należy wszystkie
wprowadzone zmiany uwzględnić w cenie, jak również w opisach pozycji
przedmiarowych.
” (Rozdział VIII pkt 9);
− „Wycenę w ofercie należy przedłożyć w formie kosztorysu uproszczonego
zawierającego cenę jednostkową za pozycję kosztorysową z dokładnością do dwóch
miejsc po przecinku wraz z zestawieniem cen robocizny, materiałów i sprzętu. Brak
zestawienia powoduje, iż kosztorys jest niekompletny i oferta podlega odrzuceniu.”
(Rozdział VIII pkt 12);
− „Wykonawcy przysługuje wynagrodzenie kosztorysowe.”
(Roz
dział VIII pkt 13 zd. 1);
W świetle powyższych postanowień SWZ brak potwierdzenia w ofercie (kosztorysie
ofertowym)
wymagań zamawiającego co do przedmiotu zamówienia zawartych m.in.
w
przedmiarze robót oznacza niezgodność oferty z warunkami zamówienia, co stanowi
podstawę jej odrzucenia, o której mowa w art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp.
Należy dodać, że odrzucenie oferty na ww. podstawie wymaga uprzedniego rozważenia
przez zamawiającego, czy stwierdzona niezgodność oferty z warunkami zamówienia nie
stanowi
omyłki podlegającej poprawieniu zgodnie z art. 223 ust. 2 ustawy Pzp lub nie
powinno mieć miejsce umożliwienie wykonawcy złożenia wyjaśnień zgodnie z przepisem art.
223 ust. 1 ustawy Pzp.
W odniesieniu do powyższego należy wskazać, że Izba nie
rozpatrywała ww. niezgodności w ofercie odwołującego pod kątem możliwości jej
popraw
ienia jako omyłki, w tym w szczególności omyłki, o której mowa w art. 223 ust. 2 pkt 3
ustawy Pzp, gdyż zarzut zaniechania przez zamawiającego dokonania ww. czynności nie
został w odwołaniu postawiony. Podniesienie takiego zarzutu wymaga nie tylko wskazania
ww. podstawy prawnej (co również nie miało miejsca), lecz przede wszystkim przedstawienia
uzasadnienia co do zaistnienia w danej sprawie wszystkich przesłanek zastosowania ww.
regula
cji, tj. kwalifikacji danej niezgodności jako omyłki, której poprawienie nie będzie
powodować istotnych zmian w treści oferty. Izba nie może w tym zastępować wykonawcy
składającego odwołanie. Zgodnie z przepisem art. 555 ustawy Pzp (Izba nie może orzekać
c
o do zarzutów, które nie były zawarte w odwołaniu). Po drugie, wezwanie wykonawcy do
złożenia wyjaśnień treści oferty na podstawie art. 223 ust. 1 ustawy Pzp może dotyczyć
wyłącznie treści zawartej w ofercie (tj. wskazanie sposobu jej rozumienia). Wyjaśnienie treści
oferty nie może natomiast prowadzić do wprowadzenia do oferty nowych treści, które nie
były w niej zawarte. Z tego powodu wezwanie o wyjaśnienie treści oferty wystosowane do
odwołującego przez zamawiającego na podstawie art. 223 ust. 1 ustawy Pzp (pismo z dnia
18 czerwca 2021 r.) nie mogło doprowadzić do usunięcia niezgodności oferty odwołującego
z warun
kami zamówienia poprzez wprowadzenie treści pierwotnie w niej niezawartych.
Mając na uwadze wskazane powyżej okoliczności Izba uznała, że zaistniała podstawa do
odrzucenia oferty odwołującego, o której mowa w art. 226 ust. 1 pkt. 5 ustawy Pzp. W
związku z tym zarzut naruszenia przez zamawiającego ww. przepisu należało uznać za
niezasadny. W
konsekwencji tego nie potwierdził się również zarzut naruszenia przez
zamawiającego przepisu art. 255 pkt 2 ustawy Pzp. Zgodnie z tym przepisem zamawiający
unieważnia postępowanie o udzielenie zamówienia, jeżeli wszystkie złożone wnioski o
dopuszczenie do udziału w postępowaniu albo oferty podlegały odrzuceniu. Taka sytuacja
wystąpiła w toku postępowania.
Za całkowicie chybiony należy uznać zarzut naruszenia przez zamawiającego przepisu art.
522 ust. 1 ustawy Pzp. Zgodnie z tym przepisem w
przypadku uwzględnienia przez
zamawiającego w całości zarzutów przedstawionych w odwołaniu, Izba może umorzyć
postępowanie odwoławcze na posiedzeniu niejawnym bez obecności stron oraz uczestników
postępowania odwoławczego, którzy przystąpili do postępowania po stronie wykonawcy, pod
warunkiem że w postępowaniu odwoławczym po stronie zamawiającego nie przystąpił
w
terminie żaden wykonawca. Po pierwsze, odwołujący nie wyjaśnił w jaki sposób
zamawiający miałby naruszyć ww. przepis. Po drugie, naruszenie ww. przepisu nie mogło
mieć miejsca choćby z tego powodu, że postępowanie odwoławcze w sprawie o sygn. akt
KIO 1486/21
nie zostało umorzone wobec uwzględnienia zarzutów odwołania przez
zamawiającego, lecz wobec wycofania odwołania. Po trzecie, zamawiający aż do
zakończenia postępowania o udzielenie zamówienia może zmieniać swoje decyzje podjęte w
toku postępowania, jeżeli uzna, że są one niezgodne z przepisami ustawy Pzp, np. w
zakresie zaistnienia podstawy do odrzucenia oferty wykonawcy. N
ależy przypomnieć, że
zgodnie z
przepisem art. 7 pkt 18 ustawy Pzp postępowanie o udzielenie zamówienia kończy
się zawarciem umowy lub unieważnieniem postępowania. W niniejszej sprawie zamawiający
uznał, że mimo pierwotnego wyboru oferty odwołującego jako najkorzystniejszej podlega ona
odrzuceniu na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 5
ustawy Pzp. W związku z tym w dniu 25
czerwca 2021 r. zawiadomił odwołującego o odrzuceniu jego oferty i unieważnieniu
postępowania. Na skutek wniesienia odwołania przez odwołującego ww. czynności
zamawiającego podlegały ocenie Izby – zgodnie z przepisem art. 555 ustawy Pzp w
granicach zarzutów podniesionych w odwołaniu.
Biorąc pod uwagę powyższe Izba uznała, że odwołanie podlega oddaleniu w całości
i w
związku z tym orzekła, jak w punkcie pierwszym sentencji, na podstawie art. 553 oraz art.
554 ust. 1 pkt 1 a contrario ustawy Pzp.
O kosztach postępowania odwoławczego Izba orzekła na podstawie art. 557, 574 i 575
ustawy Pzp oraz § 8 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia
2020 r. w
sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich
rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz. U. z 2020 r. poz.
Przewodniczący:
….…………………………...
………………………………
………………………………