KIO 1936/21 WYROK dnia 20 sierpnia 2021 roku

Stan prawny na dzień: 15.10.2021

Sygn. akt: KIO 1936/21 

WYROK 

z dnia 20 sierpnia 2021 roku 

Krajowa Izba Odwoławcza   -   w składzie: 

Przewodniczący:           Katarzyna Prowadzisz 

Protokolant:                  Konrad Wyrzykowski 

po  rozpoznaniu  na  rozprawie,  w  Warszawie,  w  dniu  17  sierpnia  2021 

roku  odwołania 

wniesionego  do  Prezesa  Kr

ajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu  28  czerwca  2021  roku  przez 

wykonawcę Optima Centrum spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa 

z siedzibą w Łodzi  

w postępowaniu prowadzonym przez Zamawiającego – Gmina Miasto Chełmno 

przy  udziale  wykonawcy  Energa  Oświetlenie  spółka  z  ograniczoną  odpowiedzialnością  

z siedzibą w Sopocie zgłaszającego przystąpienie do postępowania odwoławczego sygn. akt 

KIO 1936/21 po stronie Zamawiającego  

orzeka: 

Uwzględnia odwołanie w całości. 

Nakazuje  Zamawiającemu  unieważnienie  postępowania  o  udzielenie  zamówienia 

publicznego w trybie podstawowym 

pod nazwą „Wykonanie modernizacji oświetlenia 

wewnętrznego  z  istniejącego  na  LED-owe  w  budynkach  oraz  obiektach  sportowych 

w:  SP  Nr  1,  SP  Nr  2,  SP  Nr  4,  Budynku  Urzędu  Miasta  przy  ul.  Dworcowej.”  

na  podstawie  art.  255  pkt  6  ustawy 

z dnia 11 września 2019 roku Prawo zamówień 

publicznych.  

2.  K

osztami  postępowania  obciąża  wykonawcę  Energa  Oświetlenie  spółka  

ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Sopocie i: 


zalicza  w  poczet  kosztów  postępowania  odwoławczego  kwotę  10  000  zł  00  gr 

(słownie:  dziesięć  tysięcy  złotych  zero  groszy)  uiszczoną  przez  wykonawcę 

Optima Centrum  spółka z  ograniczoną  odpowiedzialnością spółka komandytowa 

z siedzibą w Łodzi tytułem wpisu od odwołania, 

zasądza  od  wykonawcy  Energa  Oświetlenie  spółka  z  ograniczoną 

odpowiedzialnością  z  siedzibą  w  Sopocie  na  rzecz  wykonawcy  Optima Centrum 

spółka  z  ograniczoną  odpowiedzialnością  spółka  komandytowa  z  siedzibą  

w Łodzi kwotę 13 600 zł 00 gr (słownie: trzynaście tysięcy sześćset złotych zero 

groszy)  stanowiącą  koszty  postępowania  odwoławczego  poniesione  tytułem 

wpisu od odwołania i wynagrodzenia pełnomocnika.  

Stosownie  do  art.  579  ust.  1  i  580  ust.  1  i  2  ustawy 

z  dnia  11  września  2019  r.  Prawo 

zamówień  publicznych  (Dz.  U.  z  2019  r.,  poz.  2019  z  późn.  zm.)  na  niniejszy  wyrok  -  

w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia  - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa 

Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie. 

Przewodniczący:   …………………………………..       


Sygn. akt: KIO 1936/21 

U Z A S A D N I E N I E 

Zamawiający  Gmina  Miasto  Chełmno  prowadzi  postępowanie  o  udzielenie 

zamówienia  publicznego  w  trybie  podstawowym  pod  nazwą  „Wykonanie  modernizacji 

oświetlenia  wewnętrznego  z  istniejącego  na  LED-owe  w  budynkach  oraz  obiektach 

sportowych w: SP Nr 1, SP Nr 2, SP Nr 4, Budynku Urzędu Miasta przy ul. Dworcowej.”  

O

głoszenie o zamówieniu zostało zamieszczone w Biuletynie Zamówień Publicznych 

w dniu 7 kwietnia 2021 roku pod numerem 2021/BZP 28760/01  

28  czerwca  2021  roku 

Odwołujący  w  oparciu  o  art.  513  i  następne  ustawy

Prawo 

zamówień publicznych z dnia 11 września 2019 roku (Dz. U z 2019 pozy 2019 ze zm.; dalej 

„ustawa”  lub  „Pzp”)  wniósł  odwołanie  od  czynności,  zaniechania  czynności  w  ramach 

postępowania  Zamawiającego  w  przedmiotowym  postępowaniu  o  udzielnie  zamówienia 

publicznego  a  polegające  na:  zaniechaniu  odrzucenia  oferty  złożonej  przez  Energa 

Oświetlenie  spółka  z  ograniczoną  odpowiedzialnością  z  siedzibą  w  Sopocie  (dalej  też 

„Energa”),  dokonanie  wyboru  jako  najkorzystniejszej  oferty  złożonej  przez  wykonawcę 

Energa pomimo że, jej treść jest niezgodna z warunkami zamówienia.  

Odwo

łujący zarzucił Zamawiającemu:  

−  naruszenie art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy przez zaniechanie odrzucenia oferty złożonej 

przez Energa, 

której treść nie odpowiada warunkom zamówienia.  

Odwołujący  wniósł  o  nakazanie  Zamawiającemu  unieważnienia  czynności  oceny  ofert  

i  wyboru  oferty  najkorzystniejszej  oraz  odrzucenie  oferty  złożonej  przez  Energa  z  uwagi  

na fakt, że jej treść jest niezgodna z warunkami zamówienia.   

Odwołujący  podał,  że  jest  uprawniony  do  wniesienia  niniejszego  środka  ochrony 

prawne, 

Odwołujący podał, że ma interes we wniesieniu niniejszego odwołania. Odwołujący 

podał,  że  gdyby  Zamawiający  dokonał  prawidłowej  czynności  badania  i  oceny  ofert, 

wówczas odrzuciłby ofertę złożoną przez ofertę Wykonawcę, którego oferta została uznana 

za  najkorzystniejszą  w  postępowaniu.  W  konsekwencji,  Zamawiający  przystąpiłby  

do  da

lszych  czynności  badania  i  oceny  ofert  w  postępowaniu  a  Odwołujący  miałby  realną 

szansę uzyskania  zamówienia.  Jest tak  dlatego,  że Odwołujący, spełnia wszystkie warunki 

udziału w postępowaniu, nie podlega wykluczeniu, jego oferta nie podlega odrzuceniu oraz 


mogłaby  uzyskać  największą  ilość  punktów  w  ustalonych  kryteriach  oceny  ofert.  Działania 

Zamawiającego  w  oczywisty  sposób  naruszają  usprawiedliwiony  interes  ekonomiczny 

Odwołującego  oraz skutkują powstaniem  po  jego stronie realnej  szkody  –  nieuprawnionym 

pozbawieniem możliwości uzyskania zamówienia.         

Odwołujący następująco uzasadnił przedstawione w odwołaniu zarzuty 

Zarzut naruszenia art. 226 ust. 1 pkt 5 

ustawy przez zaniechanie odrzucenia oferty złożonej 

przez Energa, 

której treść nie odpowiada warunkom zamówienia  

Zgodnie  z  treścią  SWZ  Zamawiający  wzywa  wykonawcę,  którego  oferta  została  najwyżej 

oceniona do złożenia w wyznaczonym terminie, nie krótszym niż 5 dni od dnia wezwania:  

a) 

kart katalogowych zaoferowanych opraw  

b) 

certyfikat w CE dla zaproponowanych opraw  

c) 

certyfikat w ENEC na zasilacze w zaproponowanych oprawach  

d) 

certyfikat w PZH dla zaproponowanych opraw  

e) 

certyfikat w CNBOP dla zaproponowanych opraw awaryjnych i ewakuacyjnych  

f) 

badań  fotobiologicznych  dla  zaproponowanych  opraw  (uznaje  się  badania 

fotobiologiczne  wykonywane  wyłącznie  przez  certyfikowane  laboratorium  posiadające 

akredytację, ze wskazaniem adresu i miejsca znajdowania się tej jednostki)  

g) 

wskazanie  miejsce  na  stronach  internetowych  producent w  opraw,  skąd  można 

pobrać karty katalogowe, krzywe fotometryczne oraz atesty PZH zaoferowanych produkt w 

celu  weryfikacji  ich  zgodności  z  parametrami  technicznymi  podanymi  w  projekcie  i  kartach 

katalogowych  

h) 

obliczeń  w  programie Dialux w  celu  potwierdzenia niskiego współczynnika olśnienia 

UGR < 19 dla sal lekcyjnych, pomieszczeń biurowych, sal komputerowych.  

Odwołujący  podał,  że  mając  na  względzie  powyższe  okoliczności  ocena  przez 

Zamawiającego  zgodności  oferowanego  przedmiotu  zamówienia  z  warunkami  zamówienia 

nast

ępowała  na  podstawie  precyzyjnie  i  enumeratywnie  wskazanych  powyżej  dokumentów 

przedkładanych  na  wezwanie  Zamawiającego.  Zgodnie  z  treścią  SWZ  Zamawiający  tego 

rodzaju  wezwanie  wystosował  wyłącznie  względem  Wykonawcy  Energa,  którego  oferta 

została wstępnie oceniona jako najkorzystniejsza.   

Wykonawca  Energa  w  ramach  postępowania  przetargowego  złożył  Zamawiającemu  na 

wezwanie z dnia 1 czerwca 2021 r. żądane dokumenty w postaci:  

a) 

kart katalogowych zaoferowanych opraw  


b) 

certyfikatów CE dla zaproponowanych opraw  

c) 

certyfikatów ENEC na zasilacze w zaproponowanych oprawach  

d) 

certyfikatów PZH dla zaproponowanych opraw  

e) 

certyfikatów CNBOP dla zaproponowanych opraw awaryjnych i ewakuacyjnych 

f) 

badań  fotobiologicznych  dla  zaproponowanych  opraw  (uznaje  się  badania 

fotobiologiczne  wykonywane  wyłącznie  przez  certyfikowane  laboratorium  posiadające 

akredytację, ze wskazaniem adresu i miejsca znajdowania się tej jednostki)  

g) 

wskazanie  miejsce  na  stronach  internetowych  producentów  opraw,  skąd  można 

pobrać karty katalogowe, krzywe fotometryczne oraz atesty PZH zaoferowanych produktów 

w celu weryfikacji ich zgodności z parametrami technicznymi podanymi w projekcie i kartach 

katalogowych  

h) 

obliczeń  w  programie Dialux w  celu  potwierdzenia niskiego  współczynnika olśnienia 

UGR < 

19 dla sal lekcyjnych, pomieszczeń biurowych, sal komputerowych  

Odwołujący  uzasadnił,  że  analiza  złożonych  na  wezwanie  Zamawiającego 

dokumentów wykazała liczne niezgodności treści oferty z warunkami zamówienia. W ślad za 

komentarzem  do 

nowej  ustawy  PZP  (Gawrońska-Baran  Andrzela  i  in.,  Prawo  zamówień 

publicznych.  Komentarz)  zauwa

żył,  że:  „W  ust.  1  pkt  5  komentowanego  przepisu 

ustawodawca  określa,  że  zamawiający  odrzuca  ofertę,  jeżeli  jej  treść  jest  niezgodna  z 

warunkami  zamówienia.  Zamawiający  dokonuje  zatem  oceny  oferty  pod  względem  jej 

zgodności  z  warunkami  zamówienia,  a  nie  –  jak  na  mocy  przepisów  Prawa  zamówień 

publicznych  z  2004  r. 

–  z  SIWZ.  Dokonując  analizy  komentowanego  pkt  5  przez  pryzmat 

definicji warunków zamówienia zawartej w art. 7 pkt 29 p.z.p., należy przyjąć, że treść oferty 

jest  niezgodna  z  warunkami  zamówienia,  jeżeli  jest  niezgodna  z  warunkami,  które  dotyczą 

zamówienia  lub  postępowania  o  udzielenie  zamówienia,  wynikającymi  w  szczególności  z 

opisu  przedmiotu  zamówienia,  wymagań  związanych  z  realizacją  zamówienia,  kryteriów 

oceny  ofert,  wymagań  proceduralnych  lub  projektowanych  postanowień  umowy  o 

zamówienie publiczne.”  

W  rozdziale  IV  SWZ  pkt.  2  Zamawiający  podaję,  że  moc  maksymalna  oprawy  nie 

może być większa niż w projekcie. Zauważył, że jest to kluczowy parametr, który przesądza 

o celu realizowanej inwestycji.  

Ponad  to  w  odpowiedzi  na  pytanie  nr  5 z  dnia  20  kwietnia  2021r.  Zamawiający  precyzuje,  

że wymagane parametry znajdują się w załączonych do projektu obliczeniach.  

W  obliczeniach  zamieszczonych  przez  Zamawiającego  „OBLICZENIA  -  Budynek  szkoły  

i basen ul. Kościuszki Chełmno” znajduje się oprawa LUXIONA 0E1XK9L10APLX X-WALL 

K9 LED 1300 o mocy 9W.  


W złożonych przez Wykonawcę kartach katalogowych wszystkie oprawy mają moc większą 

niż  9W.  Co  dowodzi,  że  oprawy  złożone  przez  wykonawcę  nie  spełniają  podstawowych 

założeń  SWZ.  W  załączeniu  złożył  Odwołujący  obliczenia  z  dokumentacji  przetargowej 

potwierdzające, że oprawy musiały posiadać moc nie większą aniżeli 9W.   

W  rozdziale  IV  SWZ  pkt 

2  Zamawiający  podaję,  że  „żywotność  diod  LED  –  

nie mniejsza niż w projekcie”.  

W projekcie „Załącznik nr 5 Projekt budowlany SP 2 - ul. 22 Stycznia” znajduje się oprawa 

IVY L o żywotności 80 000h dla L80B50.  

Jej  odpowiednikiem  w  ofercie  Wykonawcy  jest  oprawa  ZANDER-240-80-

M,  która  

ma żywotność > 50 000h co jest wartością istotnie mniejszą niż wymagana.  

W  załączeniu  przedstawił  fragment  projektu  z  podaną  żywotnością  oprawy  IVY  oraz  karta 

katalogowa oprawy Zander, która w oczywisty sposób nie spełnia wymagań Zamawiającego.   

Zgodnie  z  odpowiedziami  Zamawiającego  na  pytanie  nr  14  i  15  z  dnia  20  kwietnia 

2021 r. część opraw miała być wyposażona w zintegrowany czujnik ruchu.  

Przedstawione  oprawy  nie  są  wyposażone  w  zintegrowany  czujnik  ruchu,  natomiast 

Zamawiający  dopuszcza  jedynie  oprawy  oświetleniowe  z  ze  zintegrowanym  czujnikiem 

ruchu.    Przykładowo  w  obliczeniach  udostępnionych  przez  Zamawiającego  –  SP2  ul.  22 

Stycznia na stronie 33 jest oprawa wyposażona w zintegrowany czujnik ruchu. Potwierdza to 

także przedmiar dla tego budynku w pozycji nr 11.  

Wykonawca  złożył  obliczenia  dla  tego  samego  pomieszczenia  oferując  oprawę 

oświetleniową EFLPOLARIS  DEGO-120-29-D.  Zgodnie z  informacjami podanymi  na  karcie 

katalogowej  tej  oprawy  nie  posiada  ona  czujnika  ruchu,  nawet  w  dziale  Opcjonalnie.  W 

załączeniu karta katalogowa oprawy Dego przekazana Zamawiającemu.   

W  pliku  z  badaniami  fotobiologicznymi  „BOS-1376-BE-18  -  SOLO  SLIM  (002)” 

zawarta jest dokumentacja zdjęciowa z której wynika, że oprawa SOLO SLIM wyposażona 

jest w zasilacz marki VS Lighting Solutions. Natomiast w przesłanych Certyfikatach ENEC na 

zasilacz  brak  jest  certyfikatu  dla  zasilacza  VS  Lighting  Solutions.  Zatem  Wykonawca  nie 

dostarczył wymaganego certyfikatu ENEC na zasilacz. W załączeniu sprawozdanie z badań 

fotobiologicznych wraz ze zdjęciem zasilacza.   

5.  W  przekazanych  Zamawiającemu  obliczeniach  (SP  2  ul.  22  Stycznia  -  strona  11) 

Wykonawca  wskazuje  na  oprawę  o  typoszeregu  „EFL-POLARIS  DEGO-120-52-M”,  ten 

typoszereg 

nie  jest  objęty  badaniem  fotobiologicznym  opraw  DEGO  „BOS-1382-BE-18  - 

DEGO”,  ani  żadnym  innym  przekazanym  Zamawiającemu.  To  samo  dotyczy  się  innych 


typów  opraw.  Zatem  Wykonawca  nie  posiada  badań  fotobiologicznych  dla  opraw,  które 

oferuje  i  planuje  wbudow

ać.  W  załączeniu  fragment  obliczeń  (str.  11)  przedstawiający 

typoszereg opraw dla których Wykonawca nie przedłożył badań fotobiologicznych.  

6.  Okoliczności,  z  których  wynika,  że  oferta  złożona  przez  Wykonawcę  nie  odpowiada 

warunkom zamówienia przedstawia szczegółowo wskazana poniżej tabela:  

Obiekt   Obliczenia  

Wykonawcy  

Nazwa 

oferowanej 

oprawy  

Obliczenia 

dokumentacji 

przetargowej  

Nazwa 

wymaganego 

parametru  

Wartość 

wymagana  

Wartość 

oferowana  

Spełnia  

Nie  

spełnia  

SP4  

SP 4 

Piwnica  

str. 4  

EFL-POLARIS  

DEGO-120-24- 

M  

SP 4* str. 12  

Badania 

fotobiologiczne  

Raport 

z badań  

fotobiologicznych  

Brak  

Nie 

spełnia  

SP4  

SP 4 

Piwnica  

str. 6  

EFL-POLARIS  

DEGO-120-18- 

D  

SP 4* str. 17  

Strumień 

świetlny oprawy  

3525lm  

2500lm  

Nie 

spełnia  

SP4  

SP 4 

Piwnica  

str. 8  

TM  

TECHNOLOGIE  

87_NM ONTEC  

S C1 NM  

SP 4* str. 23  

Strumień 

świetlny oprawy  

310lm  

214lm  

Nie 

spełnia  

SP4  

SP 4 

Piwnica  

str. 8  

TM  

TECHNOLOGIE  

87_NM ONTEC  

S C1 NM  

SP 4* str. 23  

Maksymalna 

moc oprawy  

3W  

4,4W  

Nie 

spełnia  

SP4  

SP 4 Parter  

str. 18  

EFL-Polaris  

WING-80-90-D  

SP 4* str. 69  

Badania 

fotobiologiczne  

Raport   z  

badań  

fotobiologicznych  

Brak  

Nie 

spełnia  

SP4  

SP 4 piętro 

str. 4  

EFL-POLARIS  

DEGO-120-24- 

M  

SP 4* str. 70  

Strumień 

świetlny oprawy  

4312lm  

3750lm  

Nie 

spełnia  

SP4  

SP 4 piętro 

str. 4  

EFL-POLARIS  

DEGO-120-24- 

M  

SP 4* str. 85  

Strumień 

świetlny oprawy  

4312lm  

3750lm  

Nie 

spełnia  

SP4  

SP 4 piętro 

str. 4  

EFL-POLARIS  

DEGO-120-24- 

M  

SP 4* str. 99  

Strumień 

świetlny oprawy  

4312lm  

3750lm  

Nie 

spełnia  

UM  

UM str. 12  

EFL-POLARIS  

ORO-20W-D  

UM*** str. 16  

Strumień 

świetlny oprawy  

2473lm  

1740lm  

Nie 

spełnia  

UM  

UM str. 17  

EFL-POLARIS  

UM*** str. 21  

Strumień 

3511lm  

1740lm  

Nie 


ORO-20W-D  

świetlny oprawy  

spełnia  

UM  

UM str. 23  

EFL-POLARIS  

DEGO-120-36- 

D  

UM*** str. 28  

Strumień 

świetlny oprawy  

5466lm  

4500lm  

Nie 

spełnia  

UM  

UM str. 39  

EFL-POLARIS  

DEGO-120-36- 

D  

UM*** str. 50  

Strumień 

świetlny oprawy  

4600lm  

4500lm  

Nie 

spełnia  

* Plik o nazwie „SP nr 4 Chełmno ul. Skłodowskiej 16 - OBLICZENIA OSWIETLENIA.PDF”  

Plik  

o  

nazwie  

„Urząd  

Miejski  

w  

Chełmnie  

OBLICZENIA  

OSWIETLENIA.PDF”  

7.  Zgodnie  z  wezwaniem  z  dnia  1  czerwca  2021  r.  Wykonawca  miał  czas  na  złożenie 

dokumentów,  o  których  mowa  w  SWZ  potwierdzających  zgodności  oferty  z  warunkami 

zamówienia tj.:  

a) 

kart katalogowych zaoferowanych opraw  

b) 

certyfikatów CE dla zaproponowanych opraw  

c) 

certyfikatów ENEC na zasilacze w zaproponowanych oprawach  

d) 

certyfikatów PZH dla zaproponowanych opraw  

e) 

certyfikatów CNBOP dla zaproponowanych opraw awaryjnych i ewakuacyjnych  

f) 

badań  fotobiologicznych  dla  zaproponowanych  opraw  (uznaje  się  badania 

fotobiologiczne  wykonywane  wyłącznie  przez  certyfikowane  laboratorium  posiadające 

akredytację, ze wskazaniem adresu i miejsca znajdowania się tej jednostki)  

g) 

wskazanie  miejsce  na  stronach  internetowych  producentów  opraw,  skąd  można 

pobrać karty katalogowe, krzywe fotometryczne oraz atesty PZH zaoferowanych produktów 

w celu weryfikacji ich zgodności z parametrami technicznymi podanymi w projekcie i kartach 

katalogowych  

h) 

obliczeń  w  programie Dialux w  celu  potwierdzenia niskiego  współczynnika olśnienia 

UGR < 

19 dla sal lekcyjnych, pomieszczeń biurowych, sal komputerowych 

Do  dnia  8  czerwca  2021  r.  Zgodnie  z 

korespondencją prowadzoną na właściwej platformie 

Wykonawca  w  dniu  8 marca  2021 r.  o  godzinie 23:29  przesłał  Zamawiającemu  wymagane 

dokumentów,  na  podstawie  których  Zamawiający  winien  przeprowadzić  ocenę  zgodności 

oferty  z  warunkami  zamówienia,  a  jeżeli  ujawniłby  niezgodność  odrzucić  ofertę.  Jednakże  

w  dniu  10  czerwca  2021  r.  Wykonawca  przesłał  do  Zamawiającego  wiadomość  o  treści 

wskazanej poniżej:   

[email protected]  

Data wysłania wiadomości: 2021-06-10 13:19:40  


Dzień  dobry,  w  załączeniu  zamieszczam  aktualny  projekt  oświetlenia  Urzędu  Miejskiego.  

W  uzupełnieniu  dokumentacji  wysłanym  do  Państwa  w  dniu  2021-06-08  omyłkowo 

załączyliśmy  stary,  nieaktualny  projekt.  W  wypadku  pytań  lub  wątpliwości  pozostajemy  

do dyspozycji. Pliki d

ołączone do wiadomości: UM.zip  

Zatem sam Wykonawca przyznał, iż nie dochował terminu złożenia dokumentacji jak również 

przyznał,  iż  złożona  w  dniu  8  czerwca  2021  r.  dokumentacja  w  zakresie  obliczeń 

(kluczowych  z  punktu  widzenia  oceny  zgodności  z  warunkami  zamówienia)  jest 

nieprawidłowa.  W  załączeniu  treść  wezwania  Zamawiającego  oraz  korespondencja 

Zamawiającego z Wykonawcą z platformy. Niemniej jednak w ocenie Odwołującego, nawet 

jeśli  przyznać,  iż  Wykonawca  miał  możliwość  złożenia  nowych  obliczeń  dla  Urzędu 

Miejskiego w 

Chełmie to również nowe obliczenia potwierdzają, że złożona oferta nie spełnia 

wymagań Zamawiającego   

8.  Okoliczności,  o  których  wynika,  że  oferta  złożona  przez  Wykonawcę  oferta  (również 

uwzględniając  przedłożone  dnia  10  czerwca  2021  dokumenty)  nie  odpowiada  warunkom 

zamówienia przedstawia szczegółowo wskazana tabela. 

Obiekt  

Obliczenia  

Wykonawc

y  

Nazwa 

oferowanej 

oprawy  

Obliczenia 

dokumentacji 

przetargowej  

Nazwa 

wymaganego 

parametru  

Wartość 

wymagana  

Warto

ść 

ofero

wana  

Spełnia  

Nie  

spełnia  

UM  

UM str. 13  

TM  

TECHNOLOGIE  

91_NM ONTEC S  

M1 NM  

UM** str. 13  

Strumień 

świetlny 

oprawy  

340lm  

134lm  

Nie spełnia  

UM  

UM  str. 34   TM  

TECHNOLOGIE  

91_NM ONTEC S  

M1 NM  

UM** str. 37  

Strumień 

świetlny 

oprawy  

340lm  

134lm  

Nie spełnia  

UM  

UM str. 135   EFL-POLARIS  

ORO-12W-D  

UM**  str. 140  

Średnie 

natężenie  

100lx  

73lx  

Nie spełnia  

UM  

UM str. 136   TM  

TECHNOLOGIE  

87_NM ONTEC S  

C1 NM  

UM** str. 141  

Strumień 

świetlny 

oprawy  

340lm  

214lm  

Nie spełnia  

UM  

UM str. 136   TM  

TECHNOLOGIE  

87_NM ONTEC S  

C1 NM  

UM** str. 141  

Maksymalna 

moc oprawy  

3W  

4,4W  

Nie spełnia  

** Plik o nazwie „Urząd Miejski w Chełmnie - OBLICZENIA OSWIETLENIA.PDF”  


9.  Co więcej, zgodnie z wezwaniem z dnia 1 czerwca 2021 r. Wykonawca był zobowiązany 

do  złożenia  obliczeń  w  programie  Dialux  w  celu  potwierdzenia  niskiego  współczynnika 

olśnienia  UGR  <  19  dla  sal  lekcyjnych,  pomieszczeń  biurowych,  sal  komputerowych. 

Przekazane  Zamawiającemu  obliczenia  nie  potwierdzają  niskiego  współczynnika  olśnienia 

UGR<19, gdyż obliczenia te nie posiadają takiej informacji.   

Po  przeprowadzeniu  rozprawy 

z  udziałem  Odwołującego  i  uczestnika 

postępowania  odwoławczego  na  podstawie  zebranego  materiału  w  sprawie  Krajowa 

Izba Odwoławcza ustaliła i zważyła, co następuje: 

Izba  wskazuje,  że    postępowanie  o  udzielnie  zamówienia  publicznego  prowadzone 

jest na podstawie 

ustawy z dnia 11 września 2019 roku Prawo zamówień publicznych (Dz. U. 

z 2019 poz. 2019 ze zm. 

dalej: „ustawa” lub „Pzp”).  

Izba  ustaliła,  że  nie  została  wypełniona  żadna  z  przesłanek,  o  których  stanowi  

art.  528  nowej  ustawy 

skutkujących  odrzuceniem  odwołania.  Odwołanie  zostało  złożone  

do  Prezesa Krajowej  Izby Odwoławczej  28  czerwca  2021  roku (poniedziałek)  od  czynności 

Zamawiającego,  o  której  powiadomił  wykonawców  w  dniu  21  czerwca  2021  (poniedziałek). 

Kopia  odwołania  została  przekazana  w  ustawowym  terminie  Zamawiającemu,  co  zostało 

potwierdz

one przez Odwołującego na posiedzeniu oraz wynika z akt sprawy odwoławczej.  

Izba ustaliła, że zostały wypełnione łącznie przesłanki z art. 505 ust 1 nowej ustawy – 

Środki ochrony prawnej określone w niniejszym dziale przysługują wykonawcy, uczestnikowi 

konkursu  oraz  innemu  podmiotowi,  jeżeli  ma  lub  miał  interes  w  uzyskaniu  zamówienia  lub 

nagrody  w  konkursie  oraz  poniósł  lub  może  ponieść  szkodę  w  wyniku  naruszenia  przez 

zamawiającego  przepisów  ustawy  -  to  jest  posiadania  interesu  w  uzyskaniu  danego 

zamówienia oraz możliwości poniesienia szkody.  

Skład  orzekający  Izby  rozpoznając  sprawę  uwzględnił  akta  sprawy  odwoławczej,  

które zgodnie z par. 8 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 roku 

w sprawie postępowania przy rozpoznawaniu odwołań przez Krajową Izbę Odwoławczą (Dz. 

U.  z  2020  r.  poz.  2453) 

stanowią  odwołanie  wraz  z  załącznikami  oraz  dokumentacja 

postępowania  o  udzielenie  zamówienia  w  postaci  elektronicznej  lub  kopia  dokumentacji,  

o której mowa w § 7 ust. 2, a także inne pisma składane w sprawie oraz pisma kierowane 

przez Izbę lub Prezesa Izby w związku z wniesionym odwołaniem. 


Izba  uwzględniła  stanowiska  prezentowane  na  rozprawie  przez  Odwołującego  

uczestnika  postępowania  odwoławczego  -    Energa  Oświetlenie  spółka  z  ograniczoną 

odpowiedzialnością z siedzibą w Sopocie (dalej też „Energa”).  

Izba  uwzględniła  stanowisko  prezentowane  przez  Zamawiającego  w  piśmie 

procesowym  z  dnia  12  sierpnia  20

21  roku  „Odpowiedź  na  odwołanie”  –  złożonym  

do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu  12  sierpnia  2021  roku  –  w  którym 

Zamawiający  złożył  oświadczenie  o  uwzględnieniu  odwołania  w  całości.  Zamawiający 

prawidłowo  poinformowany  o  terminie  posiedzenia  i  rozprawy  z  udziałem  stron  – 

potwierdzenia w  aktach sprawy  odwoławczej -  nie przybył  na  posiedzenie i rozprawę.  Brak 

przybycia 

prawidłowo 

powiadomionej 

strony 

postępowania 

odwoławczego  

nie  wstrzymuje  rozpoznani  sprawy 

–  art.  549  ust.  4  ustawy  Niestawiennictwo  strony  

lub  uczestnika  postępowania  odwoławczego  prawidłowo  zawiadomionego  o  terminie 

rozprawy nie wstrzymuje rozpoznania odwołania. 

W  dniu  13  sierpnia  2021  roku  skład  orzekający  w  sprawie  wydał  postanowienie,  

na podstawie 

którego, w tym samym dniu Prezes Krajowej Izby Odwoławczej wezwał Energa 

Oświetlenie  spółka  z  ograniczoną  odpowiedzialnością  z  siedzibą  w  Sopocie  zgłaszającego 

przystąpienie  do  postępowania  odwoławczego  po  stronie  zamawiającego  do  złożenia 

oświadczenia  w  przedmiocie  sprzeciwu  co  do  uwzględnienia  w  całości  zarzutów 

przedstawionych  w  odwołaniu  w  terminie  3  dni  od  dnia  doręczenia  pisma  pod  rygorem 

umorzenia postępowania odwoławczego. 

Za  pismem  z  dnia  16  sierpnia  2021  roku,  przesłanym  do  Prezesa  Izby  w  tym  samym  dniu 

wykonawca 

Energa  Oświetlenie  spółka  z  ograniczoną  odpowiedzialnością  z  siedzibą  

w Sopocie 

złożył Sprzeciw wobec uwzględnienia przez Zamawiającego zarzutów odwołania.  

Izba ustaliła stan faktyczny: 

Na podstawie art. 552 ust. 1 ustawy z 2019 I

zba  wydając wyrok bierze za podstawę 

stan rzeczy ustalony w toku postępowania odwoławczego.  

W  Specyfikacji  W

arunków  Zamówienia  (dalej:  „SWZ"),  Zamawiający  podał  

w Rozdziale VII 

Warunki udziału w postępowaniu, co następuje: 

Zamawiający  wzywa  wykonawcę,  którego  oferta  została  najwyżej  oceniona  do  złożenia  

w wyznaczonym terminie, nie krótszym niż 5 dni od dnia wezwania podmiotowych środków 

dowodowych,  jeżeli  wymagał  ich  złożenia  w  ogłoszeniu  o  zamówieniu  lub  dokumentach 


zamówienia,  aktualnych  na  dzień  składania,  chyba,  że  Zamawiający  jest    posiadaniu  

lub ma dostęp do tych podmiotowych środków dowodowy 

oraz: 

a) kart katalogowych zaoferowanych opraw 

b) certyfikatów CE dla zaproponowanych opraw 

c) certyfikatów ENEC na zasilacze w zaproponowanych oprawach 

d) 

certyfikatów PZH dla zaproponowanych opraw 

e) certyfikatów CNBOP dla zaproponowanych opraw awaryjnych i ewakuacyjnych 

f) badań fotobiologicznych dla zaproponowanych opraw (uznaje się badania fotobiologiczne 

wykonywane  wyłącznie  przez  certyfikowane  laboratorium  posiadające  akredytację,  

ze wskazaniem adresu i miejsca znajdowania się tej jednostki) 

g)  wskazanie  miejsce  na  stronach  internetowych  producentów  opraw,  skąd  można  pobrać 

karty  katalogowe,  krzywe fotometryczne  oraz  atesty  PZH  zaoferowanych produktów  w celu 

weryfikacji  ich  zgodności  z  parametrami  technicznymi  podanymi  w  projekcie  i  kartach 

katalogowych 

h) obliczeń w programie Dialux w celu potwierdzenia niskiego współczynnika olśnienia UGR 

< 19 dla sal lekcyjnych, pomieszczeń biurowych, sal komputerowych. 

W rozdziale IV 

– Opis przedmiotu zamówienia: 

Wszystkie oprawy powinny spe

łniać następujące wymagania: 

 strumie

ń świetlny oprawy 

 nie mniejszy ni

ż w projekcie 

 maksymalna moc oprawy 

 nie wi

ększa niż w projekcie 

 skuteczno

ść świetlna oprawy 

 nie mniejsza ni

ż w projekcie 

żywotność diod LED 

 nie mniejsza ni

ż w projekcie 

 cos fi > 0,95 

Po  wykonaniu  rob

ót  objętych  przetargiem  wykonawca  zobowiązany  jest  własnym  kosztem 

do  wykonania  pomiar

ów  natężenia  oświetlenia  oraz  poboru  mocy  w  obiektach 

potwierdzaj

ących  osiągnięcie  parametrów  określonych  w  ofercie  przetargowej.  Pomiary 

nale

ży wykonać w obecności przedstawiciela zamawiającego. 

3. Rozwiązania równoważne: 

Zamawiaj

ący  informuje,  że  zaproponowane  w  dokumentacji  materiały  do  realizacji 

zam

ówienia  ich  typy  i  nazwy  stanowią  jedynie  przykład  i  standard  rozwiązania.  Dopuszcza 

si

ę  ich  zastąpienie  przez  inne  o  parametrach  co  najmniej  równych,  określonych  w 

dokumentacji  budowlano-wykonawczej  i  posiadaj

ące  odpowiednie  certyfikaty,  deklaracje 

zgodno

ści z PN lub aprobaty techniczne co oznacza iż Zamawiający dopuszcza rozwiązania 


r

ównoważne.  Ciężar  udowodnienia,  że  materiał  (wyrób)  urządzenie  jest  równoważne  w 

stosunku  do  wymogu  okre

ślonego  przez  Zamawiającego  spoczywa  na  składającym  ofertę. 

W  takim  wypadku  Wykonawca  powinien  przedstawi

ć  do  zaakceptowania  przez 

Zamawiaj

ącego  zestawienie  proponowanych  do  użycia  materiałów  jak  również  dokumenty 

opisuj

ące  parametry  techniczno-jakościowe,  wymagane  prawem  certyfikaty  i  inne 

dokumenty,  dopuszczaj

ące  dane  materiały  (wyroby)  do  użytkowania  oraz  pozwalające 

jednoznacznie  stwierdzi

ć,  że  są  one  równoważne  tzn.  nie  gorsze (pod rygorem  odrzucenia 

oferty).  Je

żeli  zastosowanie  rozwiązań  równoważnych  wiąże  się  z  koniecznością 

wprowadzenia  zmian  w  dokumentacji  projektowej,  strona  wnioskuj

ąca  ponosi  pełna 

odpowiedzialno

ść za dokonanie tych zmian, związaną z uzyskaniem niezbędnych uzgodnień 

i pozwole

ń. 

Wykaz  rozwi

ązań  równoważnych  musi  być  złożony  w  formie  elektronicznej  lub  w  postaci 

elektronicznej opatrzonej podpisem zaufanym, lub podpisem osobistym osoby upowa

żnionej 

do  reprezentowania  Wykonawcy,  zgodnie  z  form

ą  reprezentacji  określoną  w  dokumencie 

rejestrowym w

łaściwym dla formy organizacyjnej lub innym dokumencie. 

Wszelkie rozwi

ązania zamienne wymagają pisemnej zgody projektanta wraz z jego opinią o 

oferowanym produkcie zamiennym. 

Nie  dopuszcza  si

ę  stosowania  rozwiązań  równoważnych,  dla  których  karty  katalogowe 

opraw nie s

ą ogólnodostępne na stronie internetowej producenta/dystrybutora. 

W  wyjaśnieniach  do  SWZ  z  dnia  14  marca  2021  roku,  w  odpowiedzi  na  pytanie  4 

Zamawiający podał: 

Czy możemy przyjąć, iż wymiary opraw równoważnych mają mieć wymiary oraz parametry 

nie mniejsze/niższe niż wskazane oprawy referencyjne? 

Ad.4) 

Zamawiający  dopuszcza  stosowanie  opraw  o  innych  wymiarach  niż  oprawy 

referencyjne. 

Dla zamawiającego najważniejszym parametrem jest obniżenie zużycia energii 

elektrycznej, 

dlatego  istotna  jest  jak  najniższa  moc  opraw    przy  zachowaniu  wysokiej 

skuteczności świetlnej. 

W wyjaśnieniach z dnia 20 marca 2021 roku Zamawiający podał między innymi: 

Uprzejmie proszę o potwierdzenie, iż Zamawiający nie dopuszcza opraw z czujnikami 

ruchu, jako osobnych urządzeń tj. oprawa oświetleniowa i zewnętrzny czujnik ruchu. 

Ad.15) Zgodnie z projektem należy stosować oprawy z zabudowanym czujnikiem ruchu. 

Uprzejmie  proszę  o  potwierdzenie,  iż  oświetlenie  awaryjne  i  ewakuacyjne  było 

uzgodnione z rzeczoznawcą i spełnia aktualne wymagania ppoż. 


Ad.16)  W  zakresie  opracowania  dokumentacji  nie  było  wymagane  uzgodnienie  z 

rzeczoznawcą p.poż. (wymiana istniejących opraw). 

Zamawiający pismem z dnia 1 czerwca 2021 roku wezwał Energa Oświetlenie spółka 

z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Sopocie: 

Zgodnie  z  art.  274  ust.  1  uPzp,  mając  na  uwadze,  że  oferta  złożona  przez  Energa 

Oświetlenie  Sp.  z  o.o.  ul.  Rzemieślnicza  17/19,  81-855  Sopot,  została  oceniona  najwyżej, 

Burmistrz  Miasta  Chełmna  reprezentując  Gminę  Miasto  Chełmno  wzywa,  do  dostarczenia 

n/w 

dokumentów  w  nieprzekraczalnym  terminie  do  dnia  08.06.2021r,  potwierdzających 

okoliczności, o których mowa w art. 273 ust. 1 uPzp, tj.: 

1)  dowodu  wykonania  w  okresie  ostatnich  5  lat  przed  u

pływem  terminu  składania  ofert,  

a  jeżeli  okres  prowadzenia  działalności  jest  krótszy  –  w  tym  okresie,  wykonał  należycie:  

co  najmniej  1  realizację  polegającą  na  wymianie  oświetlenia  wewnętrznego  na  LEDowe 

(zbieżne  z  przedmiotem  zamówienia)  w  budynkach  użyteczności  publicznej  o  wartości 

minimum 100.000,00 zł brutto. 

2) kwalifikacje Kierownika Budowy: 

uprawnienia budowlane bez ograniczeń do kierowania robotami budowlanymi w specjalności 

elektrycznej lub odpowiadające im ważne uprawnienia budowlane, które zostały wydane na 

podstawie wcześniej obowiązujących przepisów; 

aktualny  wpis  na  listę  członków  właściwej  izby  samorządu  zawodowego  wydane  przez  tę 

izbę.  Prawo  do  pełnienia  samodzielnych  funkcji  technicznych  w  budownictwie,  określone 

wyżej  mogą  również  wykazać  osoby,  których  odpowiednie  kwalifikacje  zawodowe  zostały 

uznane  na  zasadach  określonych  w  przepisach  odrębnych  tj.:  m.in.  w  ustawie  z  dnia  22 

grudnia  2015  r.  o  zasadach  uznania  kwalifikacji 

zawodowych  w  państwach  członkowskich 

Unii  Europejskiej  (Dz.  U.  z  2016  r.  poz.  65)  oraz  ustawie  z  dnia  15  grudnia  2000  r.  o 

samorz

ądach  zawodowych  architektów,  inżynierów  budownictwa  oraz  urbanistów  (Dz.  U  z 

dnia 2016r., poz. 1725). 

3) kart katalogowych zaoferowanych opraw 

4) deklaracji zgodności dla zaproponowanych opraw 

5) certyfikatów ENEC na zasilacze w zaproponowanych oprawach 

6) certyfikatów PZH dla zaproponowanych opraw 

7) certyfikatów CNBOP dla zaproponowanych opraw awaryjnych i ewakuacyjnych 

8) badań fotobiologicznych dla zaproponowanych opraw (uznaje się badania fotobiologiczne 

wykonywane  wyłącznie  przez  certyfikowane  laboratorium  posiadające  akredytację,  

ze wskazaniem adresu i miejsca znajdowania się tej jednostki) 

9)  wskazanie  miejsce  na  stronach  internetowych  producentów  opraw,  skąd  można  pobrać 

karty  katalogowe,  krzywe fotometryczne  oraz  atesty  PZH  zaoferowanych produktów  w celu 


weryfikacji  ich  zgodności  z  parametrami  technicznymi  podanymi  w  projekcie  i  kartach 

katalogowych 

10) obliczeń w programie Dialux w celu potwierdzenia niskiego współczynnika olśnienia UGR 

< 19 dla sal lekcyjnych, pomieszczeń biurowych, sal komputerowych. 

Energa  Oświetlenie  spółka  z  ograniczoną  odpowiedzialnością  z  siedzibą  

w  Sopocie  w  d

niu  8  czerwca  2021  roku  w  odpowiedzi  na  wezwanie  Zamawiającego  złożył 

różne  dokumenty,  w  tym  karty  katalogowe,  różne  certyfikaty,  badania  fotobiologiczne 

obliczenia w programie Dialux 

(bez obliczeń współczynnika olśnienia UGR).  

Następnie  w  dniu  10  czerwca  2021  roku,  za  email  z  tego  dnia,  Energa  Oświetlenie  spółka  

z  ograniczoną  odpowiedzialnością  z  siedzibą  w  Sopocie  złożyła  Zamawiającemu  aktualny 

projekt oświetlenia Urzędu Miejskiego.  

Pismem  z  dnia  21  czerwca  2021  roku  Zamawiający  powiadomił  wykonawców,  

że  wybrał  w  postępowaniu  ofertę  najkorzystniejszą  tj.  ofertę  Energa  Oświetlenie  spółka  

z  ograniczoną  odpowiedzialnością  z  siedzibą  w  Sopocie  podając  w  uzasadnieniu,  że 

Powyższa oferta otrzymała najwyższą ilość punktów stanowiącą sumę punktów uzyskanych 

wg.  kryterium  ,,cena  oferty”  i  „zmniejszenie  zapotrzebowania  mocy”,  spośród  ofert 

niepodlegających  odrzuceniu,  w  związku  z  czym  została  wybrana  do  realizacji 

przedmiotowego zamówienia publicznego jako najkorzystniejsza; 

Zamawiający w tym piśmie podał również, że: 

2) Wykonawcy, kt

órych oferty zostały odrzucone: 

Oferta  nr  2  złożona  przez  Defero  Sp.  z  o.o.,  ul.  Wojska  Polskiego  102  lok.112,  98-200 

Sieradz 

–  Wykonawca  na  prośbę  Zamawiającego  nie  przedłużył  terminu  związania  ofertą; 

oferta  odrzucona  na  podstawie  art.  226  ust.  1  pkt.  12  ustawy  Pzp 

(„Zamawiający  odrzuca 

ofertę  jeżeli  wykonawca  nie  wyraził  pisemnej  zgody  na  przedłużenie  terminu  związania  z 

ofertą”) 

Oferta  nr  5  złożona  przez  Przedsiębiorstwo  Inżynieryjno  –  Techniczne  „TELTORPOL 

PÓŁNOC”  S.A.,  ul.  Śnieżna  1,  80-554  Gdańsk  –  Wykonawca  nieprawidłowo  określił 

kryterium  punktowe,  tj.  zmniejszenie  zapotrzebowania  mocy  (w  formularzu  ofertowym 

zaznaczono  jednocześnie  wykonanie  zgodnie  z  projektem  oraz  zmniejszenie 

zapotrzebowania mocy na poziomie 6 

– 10% dla wszystkich obiektów); oferta odrzucona na 

podstawie art. 226 ust. 1 pkt. 

5 („Zamawiający odrzuca ofertę jeżeli jej treść jest niezgodna z 

warunkami zamówienia”) 

Oferta nr 6 złożona przez EFL POLARIS Sp. z o.o., ul. Żeromskiego 12A, 05-250 Słupno – 

Wykonaw

ca  zaproponował  oprawy  o  maksymalnej  mocy  większej  niż  w  projekcie  i 

mniejszym niż w projekcie strumieniu świetlnym; oferta odrzucona na podstawie art. 226 ust. 


1  pkt.  5  („Zamawiający  odrzuca  ofertę  jeżeli  jej  treść  jest  niezgodna  z  warunkami 

zamówienia”) 

W zakresie  zarzutu 

odwołania: 

W  zakresie  podniesionego  zarzutu  naruszenia  art.  226  ust.  1  pkt  5  ustawy  przez 

zaniechanie odrzucenia oferty złożonej przez Energa, której treść nie odpowiada warunkom 

zamówienia. 

Na  wstępie  Izba  wskazuję,  zgodnie  z  art.  559  ust.  2  ustawy  podstawy  prawne  oraz 

przytacza  przepisy  prawa

,  jednocześnie  zaznacza,  że  z  uwagi  na  argumentację 

uzasadnienia  rozpoznania  odwołania  określone  podstawy  prawne  będą  również 

wskazywane w uzasadnieniu: 

Zgodnie  z  art.  226  ust.  1  pkt  5  ustawy  Zama

wiający  odrzuca  ofertę,  jeżeli  jej  treść  jest 

ni

ezgodna z warunkami zamówienia.  

W  oparciu  o  art.  255  pkt  6  ustawy 

Zamawiający  unieważnia  postępowanie  o  udzielenie 

zamówienia,  jeżeli  (…)  postępowanie  obarczone  jest  niemożliwą  do  usunięcia  wadą 

uni

emożliwiającą  zawarcie  niepodlegającej  unieważnieniu  umowy  w  sprawie  zamówienia 

publicznego.  

W  wyniku  podniesienia 

przez  Odwołującego  zarzutu  niezgodności  treści  oferty 

Energa  Oświetlenie  spółka  z  ograniczoną  odpowiedzialnością  z  siedzibą  w  Sopocie  (dalej: 

Energa) 

z warunkami zamówienia Izba obowiązana była poddać ocenie postanowienia SWZ 

jakie  legł  u  podstawy  faktycznej  podniesionego  naruszenia  prawa  przez  Odwołującego. 

Zarzut odnosi się bowiem do przedstawienia na wezwanie Zamawiającego z dnia 1 czerwca 

2021  roku 

przez  Energa  dokumentów,  które  w  ocenie  Odwołującego  wskazują  na  brak 

potwierdzenie  spełnienia  warunków,  które  wskazują  na  niezgodność  oferowanego 

przedmiotu  zamówienia  z  wymaganiami  Zamawiającego,  oraz  które  nie  zawieraj  informacji 

jakich żądał Zamawiający.  

W  ocenie  Izby  Zamawiający  ograniczył  w  przedmiotowym  postępowaniu  o  udzielnie 

zamówienia  publicznego  konkurencję  przez  ukształtowanie  postanowień  SWZ  w  sposób 

niezgodny  z  obowiązującymi  przepisami  ustawy  z  dnia  11  września  2019  roku  Prawo 

zamówień publicznych. 

Zgodnie z regulacją art. 266 ustawy do przygotowania i prowadzenia przez zamawiających 

publicznych  postępowania  o  udzielenie  zamówienia  klasycznego  o  wartości  mniejszej  niż 

progi unijne stosuje się przepisy działu II, z wyjątkiem przepisów art. 83, art. 86, art. 87 ust. 


3, art. 88

–90, art. 97 ust. 2, art. 124, art. 125 ust. 2 i 6, art. 126, art. 127 ust. 1, art. 129, art. 

130,  art.  132

–188,  art.  220,  art.  227  ust.  1,  art.  257,  art.  264  i  art.  265,  chyba  że  przepisy 

niniejszego  działu  stanowią  inaczej.  Przedmiotowe  postępowanie  o  udzielnie  zamówienia 

publicznego  na  roboty  budowlane 

oszacowane  zostało  na  kwotę  1    191 434,34  zł  netto co 

stanowi  279 069,  72  Euro,  prowadzone  jest  na  podstawie  art.  275  pkt  1  ustawy  bez 

możliwości negocjacji.  

Ma

jąc na uwadze powyższa Izba wskazuje, że w przedmiotowym postępowaniu o udzielnie 

zamówienia publicznego maja zastosowane przepisy ustawy Działu II Rozdział 1 Oddziału 5 

– Przedmiotowe środki dowodowe tj. art. 104 do art. 107 ustawy. Zamawiający obowiązany 

jest  do  stosowania  wskazanych  regulacji  prawnych  i  nie  ma  żadnej  ustawowej  możliwości  

od  odstępowania  w  stosowaniu  tych  przepisów  ustawy  –  o  ile  określa  żądanie 

przedmiotowych środków dowodowych – jak również nie ma żądnej możliwości dokonywania 

modyfika

cji w zakresie żądania przedmiotowych środków dowodowych.  

Wymaga wskazanie w tym miejscu, ze określone przez Zamawiającego w SWZ, w Rozdziale 

IIV SWZ, tj: 

a) kart katalogowych zaoferowanych opraw 

b) certyfikat

ów CE dla zaproponowanych opraw 

c) certyfikat

ów ENEC na zasilacze w zaproponowanych oprawach 

d) certyfikat

ów PZH dla zaproponowanych opraw 

e) certyfikat

ów CNBOP dla zaproponowanych opraw awaryjnych i ewakuacyjnych 

f) bada

ń fotobiologicznych dla zaproponowanych opraw (uznaje się badania fotobiologiczne 

wykonywane  wy

łącznie  przez  certyfikowane  laboratorium  posiadające  akredytację,  ze 

wskazaniem adresu i miejsca znajdowania si

ę tej jednostki) 

g)  wskazanie  miejsce  na  stronach  internetowych  producent

ów  opraw,  skąd  można  pobrać 

karty  katalogowe,  krzywe  fotometryczne  oraz  atesty  PZH  zaoferowanych  produkt

ów  w celu 

weryfikacji  ich  zgodno

ści  z  parametrami  technicznymi  podanymi  w  projekcie  i  kartach 

katalogowych 

h) oblicze

ń w programie Dialux w celu potwierdzenia niskiego współczynnika olśnienia UGR 

< 19 dla sal lekcyjnych, pomieszcze

ń biurowych, sal komputerowych. 

nie stanowią podmiotowych środków dowodowych, o których mowa w art. 274 ust. 1 ustawy, 

na  podstawie  którego  Zamawiający  wzywał  do  uzupełnienia  dokumentów.  Wskazane 

powyżej  dokumenty  nie  stanowią  podmiotowych  środków  dowodowych  -  dokumentów,  o 

których  mowa  w  art.  273  ust.  1  ustawy,  zgodnie  z  którym  w  postępowaniu  o  udzielenie 

zamówienia 

zamawiający 

może 

żądać 

podmiotowych 

środków 

dowodowych  

na  potwierdzenie:  1)  braku  podstaw  wykluczenia;  2)  spełniania  warunków  udziału  


w postępowaniu lub kryteriów selekcji. Przez podmiotowe środki dowodowe zgodnie z art. 7 

pkt  17  ustawy 

należy  rozumieć  środki  służące  potwierdzeniu  braku  podstaw  wykluczenia, 

spełniania  warunków  udziału  w  postępowaniu  lub  kryteriów  selekcji,  z  wyjątkiem 

oświadczenia, o którym mowa w art. 125 ust. 1.  

Dokumenty  określone  przez  Zamawiającego  są  przedmiotowymi  środkami  dowodowymi, 

które  zostały  zdefiniowane  w  art.  7  pkt  20  ustawy  i  są  to  środki  służące  potwierdzeniu 

zgodności  oferowanych dostaw,  usług  lub robót budowlanych z  wymaganiami, cechami  lub 

kryte

riami określonymi w opisie przedmiotu zamówienia lub opisie kryteriów oceny ofert, lub 

wymaganiami zwi

ązanymi z realizacją zamówienia.  

Izba  wskazuje,  że  zgodnie  z  art.  106  ustawy  (ust.  1)  Zamawiający  może  żądać  innych  niż 

wskazane w art. 104 i art. 105 przedmiotowych 

środków dowodowych na potwierdzenie, że 

oferowane  dostawy,  us

ługi  lub roboty  budowlane  spełniają  określone  przez zamawiającego 

wymagania, cechy lub kryteria, je

żeli są one niezbędne do przeprowadzenia postępowania. 

Zamawiaj

ący  wskazuje  wymagane  przedmiotowe  środki  dowodowe  w  ogłoszeniu  

o  zam

ówieniu  lub  dokumentach  zamówienia.  Wymaga  również  odnotowania  (ust.  2) 

zamawiający  żąda  przedmiotowych  środków  dowodowych  proporcjonalnych  do  przedmiotu 

zam

ówienia  i  związanych  z  przedmiotem  zamówienia,  a  (ust.  3)  żądanie  przedmiotowych 

środków  dowodowych  nie  może  ograniczać  uczciwej  konkurencji  i  równego  traktowania 

wykonawc

ów.  Zamawiający  akceptuje  równoważne  przedmiotowe  środki  dowodowe,  jeśli 

potwierdzaj

ą, że oferowane dostawy, usługi lub roboty budowlane spełniają określone przez 

zamawiaj

ącego wymagania, cechy lub kryteria. Przepis art. 106 ustawy definiuje cel, sposób 

i zakres 

żądania przedmiotowych środków dowodowych, wskazując jednocześnie na wymogi 

proceduralne 

tym 

zwi

ązane.  Funkcją  przedmiotowych  środków  dowodowych  

w  post

ępowaniu  jest  potwierdzenie,  że  oferowane  przez  wykonawcę  dostawy,  usługi  lub 

roboty budowlane spe

łniają określone przez zamawiającego wymagania, cechy lub kryteria.  

Takie też dokumenty - przywołane powyżej -  w tym postępowaniu o udzielenie zamówienia 

publicznego  wskazał  Zamawiający.  Nie  można  tym  wskazanym  przez  Zamawiającego 

dokumentom  nadać  innego  znaczenia  w  postępowaniu  o  udzielnie  zamówienia  jak 

przedmiotowych 

środków dowodowych. 

W  ocenie Izby z  puntu widzenia przedmiotowego postępowania istotne jest  odniesienie się 

do  treści  art.  107  ustawy, zgodnie z  ust.  1  tego  przepisu jeżeli  Zamawiający  żąda  złożenia 

przedmiotowyc

h środków dowodowych, wykonawca składa je wraz z ofertą. Regulacja ta jest 

jednoznaczna  i  w  żadnej  mierze  nie  ma  jakiegokolwiek  odstępstwa  od  tej  regulacji,  

co oznacza, że Zamawiający nie jest uprawniony do zdefiniowania innego momentu złożenia 

tych dokumentów w trakcie procedury o udzielnie zamówienia publicznego. Izba podkreśla, 

że  zupełnie  czymś  innym  jest  możliwość  dokonania  uzupełnienia  przedmiotowych  środków 


dowodowych,  które  nie  zostały  złożone  wraz  z  ofertą,  bądź  nie  zostały  złożone  w  całości  

a czymś zupełnie innym – niedopuszczalnym w obowiązujących regulacjach prawnych – jest 

wskazanie  na  złożenie  przedmiotowych  środków  dowodowych  dopiero  na  wezwanie 

Zamawiającego.  Wymaga  podkreślenia  w  tym  miejscu,  że  w  bardzo  istotny  sposób  uległą 

zmianie  regulacja  prawna  z  ustawy  z  2019  roku  w  stosunku 

do  przepisów  ustawy  z  2004 

roku,  które  w  art.  26  regulowały  składanie  dokumentów  potwierdzających  spełnienie  przez 

oferowane  dostawy,  usługi  lub  roboty  budowlane  wymagań  określonych  przez 

zamawiającego  dopiero  na  wezwanie  Zamawiającego.  Obecnie  obowiązująca  regulacja 

jednoznacznie przesądza, że takie dokumenty muszą zostać złożone wraz z ofertą, a jedynie 

istnieje możliwość ich uzupełnienia również w ściśle określonych przypadkach i tylko wtedy, 

gdy  Zamawiający  taką  okoliczność  przewidzi  w  dokumentach  postępowania  w  odniesieniu 

do wskazanych przedmiotowych środków dowodowych.   

Mając  na  uwadze  powyższe  należy  stwierdzić,  że  Zamawiający  w  sposób  nieuprawniony  

i niezgodny z przepisami obowiązującego prawa wymagał złożenia przedmiotowych środków 

dowodowych  dopiero  w  odpowiedzi  na  wezwanie  skierowane  do  konkretnego  wykonawcy. 

Takie  czynności  Zamawiającego  na  etapie  prowadzenia  postepowania  o  udzielnie 

zamówienia  publicznego  doprowadziły  do  tego,  że  nie  było  możliwe  prawidłowe  złożenie 

oferty przez wykonawców, tj. oferty zawierającej przedmiotowe środki dowodowe. Natomiast 

należy  wskazać,  że  Zamawiający  chciał  aby  te  przedmiotowe  środki  dowodowe  zostały 

złożone  w  przedmiotowym  postępowaniu  o  udzielnie,  ponieważ  ich  wymagał  w  SWZ, 

jednakże w sposób nieuprawniony i niewłaściwy.  

Izba nie może wydanym wyrokiem sanować błędnego postępowania Zamawiającego, a fakt 

jest  taki,  że  Zamawiający  w  sposób  nieuprawniony,  nie  wynikający  z  żadnych  regulacji 

prawnych 

wprowadził  do  SWZ  nieznane  ustawie  regulacje  dotyczące  chwili  składania 

przedmiotowych  środków  dowodowych,  która  to  regulacja  jest  niezgodna  z  obowiązującym 

prawem.  Nowowprowadzone  regulacje  prawne  zobowiązującego  do  składania 

przedmiotowych  środków  dowodowych  wraz  z  ofertą  nie  podlegają  żadne  modyfikacji 

Zamawiającego.  Wymaga  wskazania,  że  żądanie  przedmiotowych  środków  dowodowych 

proporcjonalnych  do  przedmiotu  zamówienia  oraz  związanych  z  przedmiotem  zamówienia 

(art. 106 ust. 2 ustawy) stanowi zakreślenie granic w jakich te dokumenty mogą być żądane. 

Jednocześnie  ustawowy  obowiązek  złożenia  ich  wraz  z  ofertą  (art.  107)  powoduje,  

że  w  każdym  przypadku  dokumenty  te  będzie  w  odniesieniu  do  każdej  złożonej  oferty 

oceniał  Zamawiający.  Pamiętać  bowiem  należy,  że  przedmiotowe  środki  dowodowe 

potwierdzać  mają  konkretne  wymagania  określone  przez  Zamawiającego,  co  powinien 

wskazać  Zamawiający.  Przedmiotowy  środek  dowodowy  potwierdzać  ma  spełnienie 


okre

ślonych  parametrów,  cech  czy  innych  wymogów  określonych  w  opisie  przedmiotu 

zam

ówienia, a nie je zastępować. 

W  obliczu  powyższych  okoliczności  faktycznych  Izba  stwierdziła,  że  w  przedmiotowym 

postępowaniu o udzielnie zamówienia publicznego nie było możliwe złożenie oferty zgodne z 

SWZ  oraz  postanowieniami  obowiązującej  ustawy.  To  prowadzi  do  wniosku,  że  w 

przedmiotowe  postępowanie  o  udzielenie  zamówienia  publicznego  obarczone  jest 

niemo

żliwą  do  usunięcia  wadą  uniemożliwiającą  zawarcie  niepodlegającej  unieważnieniu 

umowy  w  sprawie  zam

ówienia  publicznego.  Na  tym  etapie  postępowania  o  udzielnie 

zamówienia  publicznego,  tj.  po  upływie  terminu  składania  ofert,  nie  ma  już  możliwości 

„naprawy”  postanowień  SWZ  i  ich  konwalidowania  w  sposób  zgodny  z  ustawą.  Wada  w 

przedmiotowym  postępowaniu  o  udzielnie  zamówienia  publicznego  ma  nieusuwalny 

charakter 

–  nie  jest  możliwe  jej  skorygowanie  przez  Zamawiającego  w  toku  postępowania 

przez uniewa

żnienie lub powtórzenie nieprawidłowej czynności.  

Izba stwierdziła, że brak możliwości unieważnienia czynności złożenia i otwarcia ofert 

uniemożliwia  powrót  do  etapu  postępowania  o  udzielnie  zamówienia  obarczonego  wadą  

tj.  modyfikacji  postanowień  SWZ.  Brak  możliwości  nakazania  przez  Izbę  unieważnienia 

wadliwych czynności Zamawiającego w postępowaniu o udzielnie zamówienia publicznego, 

powoduje, że postępowanie o udzielnie zamówienia publicznego obarczone jest niemożliwą 

do  usunięcia  wadą  uniemożliwiającą  zawarcie  niepodlegającej  unieważnieniu  umowy  

w  sprawie  zamówienia  publicznego  (art.  255  pkt  6  ustawy).  Wymaga  odnotowania  w  tym 

miejscu,  że  taki  stan  rzeczy  wielokrotnie  podnoszony  był  w  orzecznictwie  Izby  jak  również 

wielokrotnie  był  przedmiotem  wydawanych  przez  Izbę  Uchwał  w  ramach  rozpoznania 

zastrzeżeń do wyników kontroli Prezesa Urzędu Zamówień Publiczny.  

Jednocześnie wadliwość pierwotnej czynności Zamawiającego powoduje, że nie jest 

zasadnym  poddawanie  ocenie  przedmi

otowych  środków  dowodowych  przedstawionych 

przez  Energa

.  Wymaga  podkreślenia,  że  złożenie  tych  dokumentów  nastąpiło  niezgodnie  

z  ustawą  ale  w  świetle  postanowień  SWZ,  co  uzasadniało  działanie  Odwołującego 

podnoszenia  zarzutów  względem  oceny  tychże  przedmiotowych  środków  dowodowych 

dokonanej  przez  Zamawiającego,  oczywiście  w  zakresie interesu jaki  posiadał  Odwołujący. 

Jednakże,  zasadność  argumentacji  Odwołującego,  która  potwierdza  się  chociażby  w  braku 

przedstawienia  przez  Energa 

obliczeń  w  programie  Dialux  w  potwierdzających  niski 

współczynnik  olśnienia  (UGR  <  19)  dla  sal  lekcyjnych,  pomieszczeń  biurowych,  sal 

komputerowych 

–  co  przyznali  również  pełnomocnicy  Energa  –  nie  powoduje  w  żaden 


sposób  sanowania  czynności  Zamawiającego  w  prowadzaniu  postępowania  o  udzielnie 

zamówienia publicznego.  

Izba  podkreśla,  że  w  przedmiotowym  postępowaniu  o  udzielnie  zamówienia  publicznego 

przedmiotowe środki dowodowe (zgodnie z ustawą składane wraz z ofertą) uzupełniane na 

wezwanie Zamawiającego tak jak podmiotowe środki dowodowe, zostały złożone w sposób 

niezgodny  z 

obowiązującym  prawem,  tym  samym  ich  ocena  nie  jest  możliwa  zgodnie  

z obowiązującymi regulacjami prawnymi.   

Mając  powyższe  na  uwadze  Izba  nakazała  Zamawiającemu  unieważnienie 

postępowania  o  udzielenie  zamówienia  publicznego  w  trybie  podstawowym  pod  nazwą 

„Wykonanie  modernizacji  oświetlenia  wewnętrznego  z  istniejącego  na  LED-owe  

w  budynkach  oraz  obiektach  sportowych  w:  SP  Nr  1,  SP  Nr  2,  SP  Nr  4,  Budynku  Urzędu 

Miasta przy ul. Dworcowej.” na podstawie art. 255 pkt 6 ustawy z dnia 11 września 2019 roku 

Prawo  zamówień  publicznych.  Izba  podkreśla,  że  postępowanie  o  udzielnie  zamówienia 

publicznego  nie  jest  dowolnym,  nieskodyfikowanym,  luźnym  postępowaniem,  stanowi  ono 

szczególną formę prowadzącą do zawarcia umowy w sprawie realizacji danego zamówienia, 

kreowane  jest  przez  obowiązujące  przepisy  prawa  dla  tej  dyscypliny  i  zobowiązuje  tymi 

przepisami  wszystkich  uczestników  tego  systemu,  w  tym  Zamawiającego  –  obowiązujące 

regulacje  prawne  są  bardzo  szczegółowe  i  nakładają  sztywną  regulację  postępowania,  w 

zamian 

gwarantującą  przejrzystość  postępowania.  Izba  zaznacza,  że  choć  samo 

postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego nie powinno być formalizmem samym w 

sobie, a jego głównym zadaniem jest doprowadzenie do zawarcia umowy – to odstąpienie od 

formalizmu  nie  może  być  utożsamiane  z  modyfikacją  reguł  postępowania  określonych 

obowiązującą  ustawą  Prawo  zamówień  publicznych.  W  żaden  sposób  i  niczym  nie  można 

wytłumaczyć  działania  Zamawiającego,  poza  stwierdzeniem,  że  nie  zastosował  on 

obowiązujących  przepisów  prawa,  w  tym  regulacji,  które  są  inne  w  stosunku  do  wcześniej 

funkcjonującej ustawy Prawo zamówień publicznych z 2004 roku.  

Izba wskazuje, 

że zgodnie z art. 554 ust. 1 pkt 1 ustawy Izba uwzględnia odwołanie 

w  całości  lub  w  części,  jeżeli  stwierdzi  naruszenie  przepisów  ustawy,  które  miało  wpływ  

lub  może  mieć  istotny  wpływ  na  wynik  postępowania  o  udzielenie  zamówienia,  konkursu  

lub  systemu  kwalifikowania  wykonawców.  Zgodnie  z  art.  557  ustawy  w  wyroku  oraz  

w  postanowieniu  kończącym  postępowanie  odwoławcze  Izba  rozstrzyga  o  kosztach 

postępowania odwoławczego. 

W rozpoznawanie sprawie 

odwołanie okazało się zasadne.  


O  kosztach  postępowania odwoławczego orzeczono na  podstawie art.  557,  art.  574  

i  art.  575 

ustawy  z  11  września  2019  r.  Prawo  zamówień  publicznych  oraz  w  oparciu  

o  przepi

sy § 5 pkt 1 i 2 lit. b oraz § 7 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów  

z  dnia  30  grudnia  2020  r. 

w  sprawie  szczegółowych  rodzajów  kosztów  postępowania 

odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz. 

U. z 2020 r. poz. 2437), stosownie do wyniku postępowania. 

Wobec powyższego orzeczono jak w sentencji wyroku. 

Przewodniczący:   …………………………………..