Sygn. akt: KIO 1906/21
WYROK
z dnia 11 sierpnia 2021 r.
Krajowa
Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący:
Aneta Mlącka
Protokolant:
Adam Skowroński
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 06 sierpnia 2021 r. w Warszawie
odwołania
wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 28 czerwca 2021r. przez
Odwołującego "POL-DRÓG DRAWSKO POMORSKIE" S.A. (ul. Podmiejska 2, 78-500
Drawsko Pomorskie)
w postępowaniu prowadzonym przez Zamawiającego Gmina Czersk
(ul. Kościuszki 27, 89-650 Czersk)
przy udziale wykonawcy P. s.c. A.P., P.P.
(Złotowo, ul. Klaskawska 23, 89-650 Czersk)
zgłaszającego przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego
orzeka:
o
ddala odwołanie w zakresie zrzutu naruszenia przez Zamawiającego art. 226 ust. 1
pkt 8 oraz 224 ust. 6
ustawy Prawo zamówień publicznych poprzez zaniechanie
odrzucenia oferty Wykonawcy P. s.c. A.P., P.P.
z powodu rażąco niskiej ceny (zarzut
pierwszy odwołania)
umarza po
stępowanie odwoławcze w zakresie pozostałych zarzutów odwołania
dotyczących oceny oferty Wykonawcy Marbruk spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością sp.k.
kosztami
po
stępowania obciąża
Odwołującego "POL-DRÓG DRAWSKO
POMORSKIE" S.A. (ul. Podmiejska 2, 78-500 Drawsko Pomorskie) i
zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 10000 zł 00 gr (słownie:
dziesięć tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez Odwołującego "POL-DRÓG
DRAWSKO POMORSKIE" S.A. (ul. Podmiejska 2, 78-500 Drawsko Pomorskie)
tytułem wpisu od odwołania, kwotę 2265 zł 52 gr (słownie: dwa tysiące dwieście
sześćdziesiąt pięć złotych pięćdziesiąt dwa grosze) poniesioną przez Zamawiającego
Gmina Czersk
(ul. Kościuszki 27, 89-650 Czersk) tytułem wynagrodzenia
pełnomocnika oraz dojazdu na rozprawę,
zasądza od Odwołującego "POL-DRÓG DRAWSKO POMORSKIE" S.A. (ul.
Podmiejska 2, 78-500 Drawsko Pomorskie) na rzecz
Zamawiającego Gmina
Czersk
(ul. Kościuszki 27, 89-650 Czersk) kwotę 2265 zł 52 gr (słownie: dwa
tysiące dwieście sześćdziesiąt pięć złotych pięćdziesiąt dwa grosze) poniesioną
przez Zamawiającego Gmina Czersk (ul. Kościuszki 27, 89-650 Czersk) tytułem
wynagrodzenia
pełnomocnika oraz dojazdu na rozprawę.
Stosownie do art. 579 ust. 1 i art. 580 ust. 1 i 2 ust
awy z dnia 11 września 2019 r. Prawo
zamówień publicznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1129) na niniejszy wyrok - w terminie 14 dni od
dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący: ….……………………………
Sygn. akt: KIO 1906/21
UZASADNIENIE
Zamawiający Gmina Czersk prowadzi postępowanie, którego przedmiotem jest Przebudowa
drogi gminnej nr 224271G Czersk - Klaskawa -
Mosna na odcinkach Złotowo -
Będźmierowice oraz Klaskawa – Mosna.
Ogłoszenie o zamówieniu zamieszczono 11 maja 2021 roku w Biuletynie Zamówień
Publicznych pod numerem 2021/BZP 00050688/01.
Odwołujący POL-DRÓG Drawsko Pomorskie S.A. wniósł odwołanie, w którym zarzucił
Zamawiającemu naruszenie:
- art. 226 ust 1 pkt 8
ustawy Prawo zamówień publicznych oraz 224 ust 6 ustawy Prawo
zamówień publicznych, poprzez zaniechanie odrzucenia oferty Wykonawcy P. s.c. A.P., P.P.
z powodu rażąco niskiej ceny pomimo, że Wykonawca był wezwany przez Zamawiającego
do udzielenia wyjaśnień ceny i w złożonych wyjaśnieniach nie wykazał, że cena, jaką
zaoferował za wykonanie zamówienia, nie jest rażąco niska,
- art. 18 ust. 1, 2 i 3
ustawy Prawo zamówień publicznych w związku z art. 11 ust. 2 ustawy z
dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (Dz. U. z 2019 r. poz. 1010 i
1649), poprzez pozbawione podstaw faktycznych i prawnych zaniechanie uznania za
bezskuteczne zastrzeżenia jako tajemnicy przedsiębiorstwa treści uzasadnienia tajemnicy
przedsiębiorstwa złożonych wyjaśnień ceny Wykonawcy Marbruk spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością sp.k., a także informacji znajdujących się w wyjaśnieniach w zakresie
rażąco niskiej ceny wraz z ew. dowodami oraz z ostrożności:
- naruszenie art. 226 ust 1 pkt 8
ustawy Prawo zamówień publicznych oraz 224 ust 6 ustawy
Prawo zamówień publicznych, poprzez zaniechanie odrzucenia oferty Wykonawcy Marbruk
spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k. z powodu rażąco niskiej ceny, pomimo że
W
ykonawca był wezwany przez Zamawiającego do udzielenia wyjaśnień ceny w
p
ostępowaniu i w złożonych wyjaśnieniach nie wykazał, że cena, jaką zaoferował za
wykonanie zamówienia, nie jest rażąco niska, co skutkuje naruszeniem art. 239 ust 1 ustawy
Prawo zamówień publicznych w związku z art. 16 pkt 1 ustawy Prawo zamówień
publicznych,
poprzez wadliwy wybór oferty najkorzystniejszej.
Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania, unieważnienie czynności wyboru oferty
najkorzystniejszej jako obarczo
nej wadą mającą wpływ na wynik postępowania, powtórzenie
czynności oceny ofert przy odrzuceniu oferty Wykonawcy P. s.c. A.P., P.P. z powodu
niewykazania, że złożona oferta nie zawiera rażąco niskiej ceny, odtajnienie uzasadnienia
tajemnicy przedsiębiorstwa oraz treści wyjaśnień ceny wraz z ew. dowodami Wykonawcy
Marbruk spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k.
Kwota
, jaką Zamawiający zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia wynosi
zł brutto.
Wykonawca P. s.c. A.P., P.P.
zaoferował realizację przedmiotu zamówienia w najniższej
cenie spośród pięciu złożonych ofert, wyceniając realizację przedmiotu zamówienia na kwotę
2.097.346,80 zł brutto.
Zamawiający wezwał tego Wykonawcę do złożenia wyjaśnień w zakresie zaoferowanej ceny,
powołując się na art. 224 ust. 2 pkt 1 Prawo zamówień publicznych.
Wezwanie wskazuje w szczególności na konieczność złożenia wyjaśnień ceny, w tym
złożenie dowodów, dotyczących wyliczenia ceny, w szczególności w zakresie:
1) zgodności z przepisami dotyczącymi kosztów pracy, których wartość przyjęta do ustalenia
ceny nie może być niższa od minimalnego wynagrodzenia za pracę albo minimalnej stawki
godzinowej, ustalonych na podstawie przepisów ustawy z dnia 10 października 2002 r. o
minimalnym wynagrodzeniu za pracę (Dz. U. z 2018 r. poz. 2177 oraz z 2019 r. poz. 1564)
lub przepisów odrębnych właściwych dla spraw, z którymi związane jest realizowane
zamówienie;
2) zgodności z przepisami z zakresu prawa pracy i zabezpieczenia społecznego,
obowiązującymi w miejscu, w którym realizowane jest zamówienie,
a jeżeli dotyczy również w zakresie:
3) zarządzania procesem produkcji, świadczonych usług lub metody budowy;
4) wybranych rozwiązań technicznych, wyjątkowo korzystnych warunków dostaw, usług albo
związanych z realizacją robót budowlanych;
5) oryginalności dostaw, usług lub robót budowlanych oferowanych przez wykonawcę;
6) zgodności z prawem w rozumieniu przepisów o postępowaniu w sprawach dotyczących
pomocy publicznej;
7) zgodności z przepisami z zakresu ochrony środowiska;
wypełniania obowiązków związanych z powierzeniem wykonania części zamówienia
podwykonawcy
lub też innych niewymienionych, realnych powodów zaproponowania niskiej ceny.
Dodatkowo Zamawiający poinformował Wykonawcę, że zgodnie z art. 224 ust. 5 ustawy
Prawo z
amówień publicznych, obowiązek wykazania, że oferta nie zawiera rażąco niskiej
ceny, spoczywa na Wykonawcy.
Wykonawca nie kwestionował ani terminu dla udzielenia wyjaśnień ceny, ani też zasadności i
podstaw faktycznych, czy prawnych wezwania.
Wykonawca P. s.c. A.P., P.P.
złożył wyjaśnienia, które w opinii Odwołującego nie zawierają
jakichkolwiek konkretnych informacji,
ani tym bardziej dowodów.
Wykonawca w treści wyjaśnień wskazał, że: cena jest dokładnie wyliczona i przemyślana, a
także po otrzymaniu wezwania do wyjaśnienia została ponownie przeanalizowana i
przeliczona.
Oświadczył, że firma zatrudnia na umowę o pracę 20 osób, a pracownicy, którzy
będą skierowani do wykonania zadania, zatrudnieni są z minimalnym wynagrodzeniem
zgodnym z ustawą o minimalnym zatrudnieniu pracowników. W zakresie sprzętu
W
ykonawca oświadczył że posiada „własny specjalistyczny sprzęt do wykonywania tego
typu prac
”. Dalej Wykonawca wskazał, że: „Nasi pracownicy wykonują takie zadania na co
dzień i przez to mamy opracowaną technologię która pozwala nam wykonać pracę w bardzo
krótkim czasie. Dodatkowo prace będące przedmiotem przetargu znajdują się przy siedzibie
naszej firmy więc nie mamy dodatkowych kosztów związanych z zakwaterowaniem
pracowników oraz wypłaty diet ponieważ jesteśmy na miejscu. Nie musimy także
wynajmować placu na biuro budowy oraz składowanie materiałów potrzebnych do
wykonania zadania
”.
Wykonawca P. s.c. A.P., P.P.
złożył załącznik w postaci listy płac, która miała być dowodem,
że wynagrodzenie personelu jest na poziomie powyżej minimalnego wynagrodzenia za
pracę.
Zdaniem Odwołującego, Wykonawca w złożonych wyjaśnieniach w żaden sposób nie
odniósł się do żadnego z elementów wezwania, na które wskazał Zamawiający w wezwaniu.
W ocenie Odwołującego, Wykonawca całkowicie zbagatelizował wezwanie do wyjaśnień
ceny. Wyjaśnienie nie zawiera żadnych konkretnych informacji na temat kalkulacji ceny
oferty i wybranych rozwiązań technicznych, wyjątkowo korzystnych warunków dostaw
związanych z realizacją robót budowlanych, czy potwierdzenia zgodności z przepisami
dotyczącymi kosztów pracy.
Odwołujący wskazał, że wyjaśnienie ceny nie zawiera nawet tak podstawowego dokumentu
potwierdzającego sposób kalkulacji oferty, jak kosztorys. Brak tego dokumentu przy
wyjaśnieniach uniemożliwia całkowicie ocenę kompletności wyceny oraz jej realności.
W trakcie rozprawy z udziałem stron Odwołujący dodał, że złożone przez niego samego
szczegółowe wyjaśnienia na wezwanie Zamawiającego zawierały obok kosztorysu, szereg
załączników.
Odwołujący podkreślał także zakaz kierowania do Wykonawcy kolejnych wezwań w sytuacji,
gdy złożone wyjaśnienia są niewystarczające, co w jego ocenie wynika z przepisów art. 224
w związku z art. 16 ustawy Prawo zamówień publicznych.
Odwołujący przedstawił także argumentację, dotyczącą naruszenia przez Zamawiającego
art. 18 ust. 1, 2 i 3
ustawy Prawo zamówień publicznych w związku z art. 11 ust. 2 ustawy z
dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji
, jak również z ostrożności:
art. 226 ust 1 pkt 8 oraz 224 ust 6
ustawy Prawo zamówień publicznych w odniesieniu do
oferty Wykonawcy
Marbruk spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k. Jednakże w
trakcie posiedzenia z udziałem stron, Odwołujący oświadczył, że cofa zarzuty dotyczące
oferty tego Wykonawcy. Wobec powyższego, postępowanie odwoławcze w zakresie
zarzutów dotyczących oferty tego Wykonawcy podlegało umorzeniu na podstawie art. 568
pkt. 1 ustawy Prawo zamówień publicznych, co znalazło odzwierciedlenie w punkcie 2
sentencji wyroku.
Izba ustaliła i zważyła, co następuje:
Zgodnie z artykułem 224 ust. 6 ustawy Prawo zamówień publicznych, odrzuceniu, jako oferta
z rażąco niską ceną lub kosztem, podlega oferta wykonawcy, który nie udzielił wyjaśnień w
wyznaczonym terminie, lub jeżeli złożone wyjaśnienia wraz z dowodami nie uzasadniają
podanej w ofercie ceny lub kosztu.
Wykonawca P. s.c. A.P., P.P.
złożył wyjaśnienia na wezwanie Zamawiającego. Wbrew
twierdzeniu Odwołującego, Wykonawca ten przedstawił, zgodnie z oczekiwaniami
Zamawiającego, te okoliczności, które w jego ocenie miały wpływ na obniżenie ceny. Nie jest
zatem uprawnione stanowisko
Odwołującego, że Wykonawca całkowicie zbagatelizował
wezwanie do wyjaśnień ceny.
Nie jest także prawdą, że złożone wyjaśnienia nie zawierają żadnych konkretnych informacji
na temat
wyjątkowo korzystnych warunków związanych z realizacją robót budowlanych, czy
potwierdzenia zgodności z przepisami dotyczącymi kosztów pracy.
Zamawiający wnosił o przedstawienie informacji w zakresie zgodności z przepisami
dotyczącymi kosztów pracy, których wartość przyjęta do ustalenia ceny nie może być niższa
od minimalnego wynagrodzenia za pracę albo minimalnej stawki godzinowej, ustalonych na
podstawie przepisów ustawy z dnia 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za
pracę i w tym zakresie Wykonawca wyjaśnił, że firma zatrudnia na umowę o pracę 20 osób,
a pracownicy którzy będą skierowani do wykonania zadania, zatrudnieni są z minimalnym
wynagrodzeniem zgodnym z ustawą o minimalnym zatrudnieniu pracowników. Przedstawił
dowód, który potwierdzał wysokość wynagrodzenia w tym zakresie. Odwołujący nie
zakwestionował ani zgodności wynagrodzeń pracowników z przepisami prawa, ani
złożonego dowodu.
Ponadto Wykonawca P. s.c. A.P., P.P.
wyjaśnił, że prace będące przedmiotem przetargu
będą wykonywane się przy siedzibie firmy Wykonawcy, zatem Wykonawca nie ponosi
dodatkowych kosztów związanych z zakwaterowaniem pracowników oraz wypłaty diet.
Okoliczność, że Wykonawca nie będzie zobowiązany wynajmować placu na biuro budowy
oraz składowanie materiałów potrzebnych do wykonania zadania, również może stanowić
podstawę do przyjęcia niższych kosztów realizacji zamówienia. Również wskazywana
odległość zaplecza firmy od placu budowy ma znaczenie w sytuacji, gdy całkowicie odpada
konieczność uwzględnienia kosztów dojazdu, które w przypadku Odwołującego będą
musiały zostać uwzględnione (jak wskazywał Odwołujący w trakcie rozprawy, odległość
siedziby Odwołującego od placu przyszłej budowy to 50 km). Są to konkretne informacje,
czynniki właściwe Wykonawcy, które w jego ocenie mogły wpłynąć na okoliczność, że
przyjęta przez niego cena jest niższa od szacowanej przez Zamawiającego.
Zamawiający w treści wezwania nie narzucał również sposobu złożenia wyjaśnień.
Wezwanie było ogólne, standardowe. Z jego treści wynikało oczekiwanie przedstawienia
OKOLICZNOŚCI
, a nie szczegółowych kalkulacji. W taki też sposób zostało to wezwanie
zrozumiane przez Wykonawcę P. s.c. A.P., P.P. i w takim zakresie zostały złożone
wyjaśnienia Wykonawcy. Trudno zatem uznać za uzasadnione zarzuty, że wyjaśnienia
złożone przez tego Wykonawcę nie są tak szczegółowe, jak widziałby to Odwołujący. Trudno
także uznać za uzasadniony argument, że skoro Odwołujący złożył kilkudziesięciostronicowe
uzasadnienie i kilka
naście załączników, to również Wykonawca P. s.c. A.P., P.P. powinien
złożyć wyjaśnienia co najmniej tak obszerne i szczegółowe. Jak wskazano powyżej i co
stanowi podstawę orzeczenia w niniejszej sprawie, wezwanie do złożenia wyjaśnień miało
charakter ogólny, odnosiło się do przedstawienia okoliczności, które mogły uzasadniać
niższą cenę w postępowaniu w stosunku do szacowanej przez Zamawiającego,
Zamawiający nie zawarł natomiast wezwania do przedstawienia kalkulacji, a zatem w
konsekwencji Wykonawca przedstawił właściwe mu okoliczności i czynniki.
Trudno zatem oczek
iwać, tak jak przedstawiał to Odwołujący, że Wykonawca P. s.c. A.P.,
P.P.
złoży kalkulację, o jakie wartości, wskazane przez tego Wykonawcę okoliczności,
obniżają cenę Wykonawcy w stosunku do szacowanej ceny Zamawiającego. Tego rodzaju
kalkulacji nie sposób przeprowadzić w sytuacji, gdy Wykonawca nie posiada danych, w jaki
sposób oraz przy przyjęciu jakich kosztów i ryzyk kalkulował cenę Zamawiający. Wykonawcy
zwykle nie biorą udziału przy sporządzaniu przez Zamawiającego kosztorysu inwestorskiego.
Zgodnie
z treścią przywołanego powyżej wezwania do udzielenia wyjaśnień, Zamawiający
nie skierował do Wykonawcy prośby o przedstawienie kosztorysu, czy kalkulacji ceny. W
trakcie rozprawy strony potwierdziły, że stosownie do dokumentacji postępowania,
wykonawcy z
ostali zobowiązani przez Zamawiającego do przedstawienia kosztorysu przy
podpisaniu umowy. Trudno przypisywać zatem nieprawidłowe działanie Wykonawcy P. s.c.
A.P., P.P.
i zaniechanie przedstawienia szczegółowego kosztorysu w sytuacji, gdy
Zamawiający nie wymagał i nie wyartykułował wprost wezwania do złożenia kosztorysu, czy
kalkulacji ceny, a wykonawcy mogli pozostawać w przeświadczeniu, że taki kosztorys
powinien zostać złożony dopiero przy podpisaniu umowy.
W świetle powyższych okoliczności nie jest uzasadniony zarzut naruszenia przez
Zamawiającego art. 224 ust 6 ustawy Prawo zamówień publicznych.
Odwołujący nie wykazał również i nie uprawdopodobnił, aby cena zaoferowana przez
Wykonawcę P. s.c. A.P., P.P. była rażąco niska, to jest taka, za którą nie jest możliwe
zrealizowanie niniejszego
zamówienia. Tym samym nie zostało jednoznacznie wykazane, że
zachodzi podstawa do odrzucenia oferty Wykonawcy P. s.c. A.P., P.P.
na podstawie art. 226
ust. 1 pkt 8
ustawy Prawo zamówień publicznych, zgodnie z którym Zamawiający odrzuca
ofertę, jeżeli zawiera rażąco niską cenę lub koszt w stosunku do przedmiotu zamówienia.
Odwołujący nie wykazał także, aby istniały wątpliwości, a zatem powody, dla których
należało wezwać Wykonawcę P. s.c. A.P., P.P. do złożenia, czy wyjaśnień uzupełniających,
czy szczegółowych kosztów realizacji zamówienia.
Jak wskazano w trakcie rozprawy, ceny ws
zystkich ofert złożonych w postępowaniu były
niższe o co najmniej 30% od wartości zamówienia (3.767.210,84 zł) oszacowanej przez
Zama
wiającego. Każdy zatem z Wykonawców został zobowiązany przez Zamawiającego do
złożenia wyjaśnień co do wysokości zaoferowanej ceny. Już sama okoliczność, że ceny
wszystkich ofert złożonych w postępowaniu były niższe o co najmniej 30% od wartości
zamówienia wskazuje, że cena zaoferowana przez Wykonawcę P. s.c. A.P., P.P.
niekoniecznie powinna zostać oceniona jako rażąco niska, a raczej że stanowi cenę
rynkową. Zacytowany art. 226 ust. 1 pkt 8 ustawy Prawo zamówień publicznych odnosi się
do przedmiotu zamówienia. Skoro zatem wszyscy wykonawcy złożyli oferty z cenami
zbliżonymi do siebie i niższymi o co najmniej 30% od wartości szacowanej przez
Zamawiającego, to istnieje wysokie prawdopodobieństwo, że wartość przedmiotu
zamówienia kształtuje się na poziomie właściwym dla wartości wskazanych w ofertach tych
wykonawców.
Jak wskazywał Odwołujący, do złożonych wyjaśnień (w zakresie zaoferowanej przez niego
ceny) dołączył załączniki w postaci spisu posiadanych, własnych pojazdów, a także powołał
się na okoliczność posiadania własnej wytwórni masy bitumicznej. Zatem również w
przekonaniu samego Odwołującego te właśnie czynniki miały znaczący wpływ na obniżenie
ceny i uzasadniały zaoferowanie w niniejszym postępowaniu cenę odbiegającą o ponad 30%
od ceny szacowanej pr
zez Zamawiającego.
Skoro zatem trzy oferty w post
ępowaniu, w tym oferta Odwołującego i Przystępującego,
zawierały zbliżone ceny, odbiegające (tak jak wszystkie ceny ofert złożonych w
postępowaniu) znacząco od ceny szacowanej przez Zamawiającego i skoro zarówno
Odwołujący, jak i Przystępujący wskazywali w złożonych wyjaśnieniach na podobne,
właściwe im okoliczności i czynniki sprzyjające (takie jak własny sprzęt, własne wytwórnie
materiałów budowlanych), to oznacza, że są to właśnie czynniki, które mają wpływ na
obniżenie ceny w postępowaniu i należy uznać, że wskazanie ich w treści wyjaśnień jak
najbardziej mogło zostać ocenione przez Zamawiającego jako wiarygodne i uzasadniające
zaoferowanie ceny znacząco niższej od szacowanej.
Mając powyższe na uwadze orzeczono jak w sentencji.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono stosownie do wyniku na podstawie art.
557 oraz art. 574 ustawy z 11.09.2019 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2021 r. poz.
1129) oraz w oparciu o przepisy
§ 5 pkt 1a) oraz § 5 pkt 2b) oraz § 9 ust. 3 pkt 2 w zawiązku
z
§ 8 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 31 grudnia 2020 r. w
sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz
wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz. U. poz. 2437).
Izba zaliczyła w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 10000 zł 00 gr
uiszczoną tytułem wpisu od odwołania. Zaliczyła także w poczet kosztów kwotę 2265 zł 52 gr
tytułem wynagrodzenia pełnomocnika Zamawiającego, który wnosił o zwrot kosztów
zastępstwa procesowego w tej kwocie, przedstawiając fakturę, w której została
wyodrębniona kwota 1476 złotych z tytułu reprezentacji Zamawiającego oraz kwota 789,52 zł
z tytułu zwrotu kosztów dojazdu.
Zgodnie z § 5 pkt 2 lit. b) Rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z 30 grudnia 2020 roku w
sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz
wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz.U. z 2020 r., poz. 2437), do kosztów
postępowania odwoławczego zalicza się uzasadnione koszty stron postępowania
odwoławczego, obejmujące wynagrodzenie i wydatki jednego pełnomocnika, jednak nie
przekraczające łącznie kwoty 3600 złotych. Stosownie do zacytowanego przepisu
rozporządzenia, pełnomocnikowi przysługiwał zwrot kosztów postępowania w kwocie
zgłoszonej, tj. 2265,52 zł, a więc nieprzekraczającej 3600 złotych.
P
rzewodniczący: ………………………..