Sygn. akt: KIO 1900/21
KIO 1933/21
WYROK
z
2 września 2021 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Ernest Klauziński
Anna Packo
Anna Kuszel-Kowalczyk
Protokolant:
Rafał Komoń
po rozpoznaniu na rozprawie 30 sierpnia 2021
roku w Warszawie odwołań wniesionych
do Prezesa Krajowej I
zby Odwoławczej 28 czerwca 2021 r. przez:
wykonawcę Atende S.A. z siedzibą w Warszawie (KIO 1900/21),
wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia: Intertrading
Systems Technology Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie oraz OPEGIEKA Sp. z o.o.
z siedzibą w Elblągu (KIO 1933/21)
w
postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego: Agencję Restrukturyzacji i
Modernizacji Rolnictwa z siedzibą w Warszawie, przy udziale:
A.
wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia Intertrading Systems
Technology Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie oraz OPEGIEKA Sp. z o.o. z siedzibą
w Elblągu zgłaszających przystąpienie do postępowania odwoławczego o sygn. akt
KIO 1900/21
po stronie zamawiającego,
B. wykonawcy
Enigma Systemy Ochrony Informacji Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie
zgłaszającego przystąpienie do postępowania odwoławczego o sygn. akt KIO 1900/21
i KIO 1933/21 po stronie
zamawiającego
orzeka:
Uwzględnia odwołanie o sygn. akt KIO 1900/21 i nakazuje zamawiającemu:
unieważnienie czynności wyboru najkorzystniejszej oferty w postępowaniu,
unieważnienie czynności odrzucenia z postępowania oferty odwołującego Atende
S.A. z siedzibą w Warszawie,
1.3 poprawienie w ofercie o
dwołującego Atende S.A. z siedzibą w Warszawie innej
omyłki, tj. zmianę oznaczenia wentylatorów z „4 x PN:NXA-FAN-160CFM2PE Nexus
Fan, 160CFM, port side exhaust airflow
” oraz zasilaczy z „2 x PN:NXA-PAC-2KW-PE
Nexus 9000 2KW AC Power Supply, Port-side Exhaust
”, na odpowiednio: „4 x
PN:NXA-FAN-160CFM2PI Nexus Fan, 160CFM, port side intake airflow
” oraz „2 x
PN:NXA-PAC-2KW-PI Nexus 9000 2KW AC Power Supply, Port-side Intake
”.
Uwzględnia odwołanie o sygn. akt KIO 1933/21 i nakazuje zamawiającemu:
odtajnienie następujących dokumentów złożonych w postępowaniu przez wykonawcę
Enigma Systemy Ochrony Informacji
Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie:
A. wykazu
osób, zawierającego informacje o osobach skierowanych przez tego
w
ykonawcę do realizacji zamówienia, złożonego na potwierdzenie spełnienia
warunków udziału w postępowaniu, oraz wszelkich innych informacji
przedstawionych przez tego w
ykonawcę, a dotyczących osób wskazanych w tym
wykazie,
B.
zobowiązania do udostępnienia zasobów podmiotu trzeciego oraz wszelkich
innych złożonych przez Enigma Systemy Ochrony Informacji Sp. z o.o. z siedzibą
w Warszawie informacj
i i dokumentów, dotyczących tego podmiotu trzeciego,
C. wykazu dostaw
złożonego przez Enigma Systemy Ochrony Informacji Sp. z o.o.
z siedzibą w Warszawie na potrzeby związane z oceną spełnienia warunków
udziału w postępowaniu, wraz z dokumentami potwierdzającymi ich należyte
wykonanie oraz wszelkimi innymi informacjami dot. ww. wykazu oraz
wyjaśnieniami złożonymi na wezwanie Zamawiającego z 11 czerwca 2021 r.).
Kosztami postępowania w sprawie o sygn. akt KIO 1900/21 obciąża zamawiającego:
Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa z siedzibą w Warszawie i:
zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15 000 zł 00 gr
(słownie: piętnaście tysięcy złotych 00/100), uiszczoną przez odwołującego tytułem
wpisu
od odwołania,
zasądza od zamawiającego na rzecz odwołującego Atende S.A. z siedzibą
w Warszawie
kwotę 18 600 zł 00 gr (osiemnaście tysięcy sześćset złotych zero
groszy)
stanowiącą koszty postępowania odwoławczego poniesione przez
odwołującego
z tytułu wpisu od odwołania oraz wynagrodzenia pełnomocnika.
Kosztami postępowania w sprawie o sygn. akt KIO 1933/21 obciąża zamawiającego:
Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa z siedzibą w Warszawie i:
zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15 000 zł 00 gr
(słownie: piętnaście tysięcy złotych 00/100), uiszczoną przez odwołującego tytułem
wpisu
od odwołania,
zasądza od zamawiającego na rzecz odwołującego: wykonawców wspólnie
ubiegających się o udzielenie zamówienia Intertrading Systems Technology Sp. z o.o.
z siedzibą w Warszawie oraz OPEGIEKA Sp. z o.o. z siedzibą w Elblągu kwotę
600 zł 00 gr (osiemnaście tysięcy sześćset złotych zero groszy) stanowiącą koszty
postępowania odwoławczego poniesione przez odwołującego z tytułu wpisu
od
odwołania oraz wynagrodzenia pełnomocnika.
Stosownie do art. 579 i 580 ustawy z 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych
(Dz. U. z 2019 r., poz. 2019 ze zm.) na niniejszy wyrok - w terminie 14 dni od dnia jego
doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący: ………............…………………..……………
………............…………………..……………
………............…………………..……………
Sygn. akt: KIO 1900/21
KIO 1933/21
U z a s a d n i e n i e
Agencja
Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa z siedzibą w Warszawie (dalej:
Zamawiający) prowadzi na podstawie przepisów ustawy z 11 września 2019 r. Prawo
zamówień publicznych (Dz. U. z 2019 r., poz. 2019, dalej: Pzp) postępowanie o udzielenie
zamówienia publicznego w trybie przetargu nieograniczonego pn. „Zakup przełączników
sieciowych CORE i ToR
”, nr postępowania: DPiZP.2610.37.2020. Ogłoszenie o zamówieniu
zostało opublikowane 5 marca 2021 r. w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej
pod numerem 2021/S 045-110542.
KIO 1900/21
28 czerwca 2021 r. wykonawca
Atende S.A. z siedzibą w Warszawie (dalej: Odwołujący
Atende), wni
ósł odwołanie, w którym zaskarżył niezgodne z przepisami czynności
i zaniechania
Zamawiającego, zarzucając mu naruszenie następujących przepisów Pzp:
1. art. 223 ust. 2 pkt 3 Pzp przez
zaniechania poprawienia w ofercie Odwołującego innej
omyłki polegającej na niezgodności oferty z dokumentami zamówienia,
niepowodujące istotnych zmian w treści oferty, tj. wentylatora 4 x PN:NXA-FAN-
160CFM2PE Nexus Fan, 160CFM, port side exhast airflow oraz zasilacza 2 x
PN:NXA-PAC-2KW-PE Nexus 9000 2KW AC Power Supply, Port-side Exhaust, na
odpowiednio: 4 x PN:NXA-FAN-160CFM2PI Nexus Fan, 160CFM, port side intake
airflow oraz 2 x PN:NXA-PAC-2KW-PI Nexus 9000 2KW AC Power Supply, Port-side
Intake.
2. art. 226 ust. 1 pkt 5 Pzp przez
odrzucenie oferty Odwołującego Atende w wyniku
niezasadnego uznania, że treść jego oferty była niezgodna z warunkami zamówienia,
tj. z uwagi na rzekome niespełnienie wymogu, o którym mowa w załączniku nr 1
do umowy pkt I „Specyfikacja przełącznika agregacyjnego (CORE)” ppkt 4, który
stanowi, że „urządzenie musi być chłodzone przepływem powietrza w schemacie
od przodu do tyłu. Za przód urządzenia przyjmuje się stronę z zabudowanymi
interfejsami tranzytowymi”, tymczasem Odwołujący zaoferował przełącznik
agregacyjny (CORE) spełniający wymagania, jednakże w wyniku omyłki doszło
do podania błędnego numeru partii urządzeń wchodzących w skład wyposażenia,
tj. wentylatora i zasilacza, zaś omyłka ta spełniała przesłanki, o których mowa
w art. 223 ust. 2 pkt 3 Pzp;
3. art. 223 ust. 1 Pzp w zw. z art. 223 ust. 2 pkt 3 Pzp przez
zaniechanie żądania
od Odwołującego wyjaśnienia dotyczącego treści złożonej oferty w zakresie
omyłkowego wskazania numerów partii oraz nazw dla wentylatora i zasilacza
w przełączniku agregacyjnym CORE, a w konsekwencji przez zaniechanie
poprawienia w ofercie innych omyłek polegających na niezgodności oferty z
dokumentami zamówienia, niepowodujących istotnych zmian w treści oferty.
Odwołujący Atende wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie Zamawiającemu:
unieważnienia czynności odrzucenia oferty Odwołującego;
dokonania czynności powtórnego badania i oceny oferty Odwołującego zgodnie
z przepisami ustawy Pzp.
Odwołujący Atende wniósł ponadto o obciążenie Zamawiającego kosztami postępowania
oraz
przeprowadzenie dowodów wskazanych w treści odwołania.
W uzasadnieniu odwołania Odwołujący Atende wskazał m.in.:
Przedmiotem zamówienia był m. in. zakup wraz z dostawą 4 sztuk fabrycznie nowych,
nienoszących śladów uprzedniego używania jednakowych przełączników CORE oraz 32
sztuk fabrycznie nowych, nienoszących śladów uprzedniego używania jednakowych
przełączników ToR oraz interface’ów i kabli światłowodowych do przełączników CORE i
przełączników ToR, spełniających co najmniej parametry i funkcjonalności określone w
Załączniku
nr
do projektowanych postanowień umowy (dalej: PPU) wraz z załącznikami, stanowiących
załącznik nr 7 do Specyfikacji Warunków Zamówienia (dalej: SWZ) wraz z niezbędnym
oprogramowaniem.
Przełącznik CORE zgodnie z SWZ miał spełniać wymagania określone w załączniku nr 1
do PPU
. Specyfikacja w zakresie przełącznika agregacyjnego CORE w pkt I ppkt 4
przewid
ywała, że „Urządzenie musi być chłodzone przepływem powietrza w schemacie
od przodu do tyłu. Za przód urządzenia przyjmuje się stronę z zabudowanymi interfejsami
tranzytowymi”.
Odwołujący Atende składając ofertę zaoferował Zamawiającemu m.in. przełącznik CORE
producenta CISCO, model: Nexus 9K ACI & NX-OS Leaf/Spine, 64p 40/100G QSFP28 wraz
z wyposażeniem. W zakres wyposażenia oferowanego przełącznika CORE wchodził
m.in. wentylator (opis wg formularza ofertowego: 4 x PN:NXA-FAN-160CFM2PE Nexus Fan,
160CFM, port side exhast airflow) oraz zasilacz (opis wg formularza ofertowego: 2 x
PN:NXA-PAC-2KW-PE Nexus 9000 2KW AC Power Supply, Port-side Exhaust). W opisie
obu urządzeń (wentylatora i zasilacza) numer partii zakończony był literami PE, które
oznacza
ły, że przepływ powietrza biegnie w kierunku od tyłu do przodu. Jeżeli opis numeru
partii
wentylatora
i zasilacza byłby zakończony literami PI, to oznaczałoby to, że przepływ powietrza biegnie
w odwrotnym kierunku, czyli od przodu do tyłu, a zatem zgodnie z wymogiem pkt I ppkt 4
Spe
cyfikacji. W nazwie urządzeń odpowiadających za przepływ powietrza w kierunku przód
– tył występowało słowo intake, natomiast ruch powietrza w odwrotnym kierunku określało
słowo exhaust. Odwołujący wypełniając formularz ofertowy omyłkowo - zamiast oznaczenia
wskazującego ruch w kierunku przód – tył wskazał odwrotne oznaczenie (tył – przód). Z karty
produktu dla przełącznika CORE producenta CISCO wynikało, że dany przełącznik
występuje w wersji, która zapewnia przepływ powietrza w kierunku przód – tył albo tył –
przód. Różnica w opisie urządzeń była praktycznie niezauważalna, ponieważ to brak
zgodności zaledwie jednej litery w numerze partii oznacza czy ruch powietrza będzie
odbywał się w kierunku przód – tył czy tył – przód.
Pismem z 18 czerwca 2021
r. Zamawiający poinformował Odwołującego, że jego oferta, jako
niezgodna z warunkami zamówienia, została odrzucona na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 5
Pzp
. W uzasadnieniu odrzucenia oferty wskazano, że wyposażenie przełącznika CORE nie
spełniało wymogu z pkt I ppkt 4 Specyfikacji, ponieważ wentylator oznaczony jako PN:NXA-
FAN-160CFM2PE Nexus Fan, 160CFM, port side exhast airflow oraz zasilacz oznaczony
jako PN:NXA-PAC-2KW-PE Nexus 9000 2KW AC Power Supply, Port-side Exhaust
wydmuchuje powietrze w sposób odmienny niż wymagał tego Zamawiający.
Zgodnie z art. 226 ust. 1 pkt 5 Pzp Zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli jej treść jest
niezgodna z warunkami zamówienia. Zamawiający odrzucając ofertę na podstawie tego
przepisu uprzednio powinien rozważyć zastosowanie procedury opisanej w art. 223 Pzp
(czyli wyjaśnienie treści oferty i poprawienie omyłki). Odrzucenie oferty ze względu na
niezgodność jej treści z warunkami zamówienia dopuszczalne jest, gdy niezgodność ma
charakter zasadniczy oraz nieusuwalny, ze względu na przewidziany w art. 223 ust. 2 pkt 3
Pzp
obowiązek poprawy przez zamawiającego innych omyłek w ofercie polegających na jej
niezgodności z SWZ, niepowodujących istotnych zmian w treści oferty.
Zdaniem
Odwołującego Atende Zamawiający naruszył przepisy Pzp na skutek zaniechania
podjęcia procedury wyjaśnienia treści złożonej przez Odwołującego oferty oraz
w konsekwencji na skutek niepoprawienia w ofercie innych omyłek polegających
na niezgodności oferty z dokumentami zamówienia, niepowodujących istotnych zmian w
treści oferty zgodnie z art. 223 ust. 2 pkt Pzp.
Ustawodawca przyjął, że wszelkie omyłki nie będące omyłkami pisarskimi i rachunkowymi,
które polegają na niezgodności oferty z dokumentami zamówienia, musza zostać
poprawione, o ile nie powodują istotnych zmian w treści oferty. Omyłki takie nie mają
przymiotu oczywistości. Tym samym sposób ich poprawienia może być dużo bardziej
skomplikowany
niż w przypadku omyłek oczywistych. Dopuszczalna przy tym jest poprawa innych omyłek w
wyniku prowadzenia z wykonawcą wyjaśnień w trybie art. 223 Pzp.
P
rzedmiotem zamówienia była sprzedaż przełączników CORE i przełączników ToR. Omyłka
Odwołującego nie dotyczyła wskazania producenta i modelu przełącznika CORE, a jedynie
dwóch spośród kilkunastu elementów wyposażenia tego przełącznika. Ponadto omyłka
nie sprowadzała się do podania w całości błędnego numeru partii czy nazwy wentylatora
i zasilacza, a jedynie elementu (dosłownie jednej litery) numeru partii wymienionych
urządzeń. Odwołujący wskazał ponadto, że cena całkowita oferty opiewała na 2 705 997,54
zł, a wartość wentylatorów i zasilaczy stanowiących wyposażenie przełącznika CORE była
stosunkowo niewielka
w porównaniu do ceny całego zamówienia.
W opinii Odwołującego Atende Zamawiający, mając wiedzę, że Odwołujący dokonał
omyłkowego wskazania wyposażenia przełącznika CORE, tj. wentylatora oraz zasilacza,
powinien w pierwszej kolejności wezwać Odwołującego do wyjaśnień w zakresie treści
złożonej oferty na podstawie art. 223 ust. 1 Pzp, w szczególności, że omyłki dotyczyły treści
oferty, a
poprawa tych omyłek nie stanowiłaby istotnej zmiany treści oferty.
13 lipca
2021 r. Zamawiający złożył pisemną odpowiedź na odwołanie i wniósł o jego
oddalenie. Uzasadniając swoje stanowisko Zamawiający wskazał m. in.:
Z
a niesporne należało uznać, że treść oferty Odwołującego była niezgodna z warunkami
zamówienia. Wg Odwołującego owa niezgodność była wynikiem omyłki w rozumieniu art.
223 ust. 2 pkt 3 Pzp.
W ocenie Zamawiającego powyższa niezgodność nie mogła być jednak
zakwalifikowana jako omyłka. Omyłka w rozumieniu art. 223 ust. 2 pkt 3 Pzp oznacza, że
niezgodność musiała mieć charakter omyłki, a nie celowego działania wykonawcy
polegającego na świadomym złożeniu oświadczenia woli o określonej treści. Obowiązek
zamawiającego poprawienia omyłek nieoczywistych wprowadzony został w celu uniknięcia
licznych niegdyś przypadków odrzucania ofert z powodu błahych pomyłek. Umyślne
zastosowanie rozwiązania całkowicie odmiennego od wymagań Zamawiającego nie mogło
być traktowane jako omyłka w tym sensie, który nadał jej art. 223 ust 2 pkt 3 Pzp.
Odwołujący próbował wywołać wrażenie „niezauważalności” omawianej różnicy mającej
polegać na odmienności „zaledwie jednej litery” w całym ciągu znaków. Teza Odwołującego
nie była jednak zgodna ze stanem faktycznym.
Oznaczenie PE nie
było jedynym identyfikującym kierunek przepływu powietrza w
elementach wyposażenia przełączników zaoferowanych przez Odwołującego Atende. W
opis
ach wyposażenia, poza oznaczeniem literowym, faktycznie różniącym się jedną literą
(PE lub PI) zawarte zostało już w karcie katalogowej przez producenta wyposażenia także
oznaczenie opisowe, tj. odpowiednio port side exhaust airflow (wentylator) oraz Port-side
Exhaust (zasilacz). W przypadku urządzeń spełniających wymagania zamówienia to
oznaczenie opisowe
było odmienne, tj. odpowiednio „port side intake airflow” oraz „port side
intake”.
Zdaniem Zamawiającego nie było mowy o omyłkowym „braku zgodności zaledwie jednej
litery w numerze partii", co miałoby być „praktycznie niezauważalną różnicą w opisie
urządzeń”.
R
zekoma omyłka Odwołującego nie dotyczyła jednej pozycji w formularzu ofertowym.
Odwołujący był konsekwentny. Ten sam kierunek przepływu powietrza wskazał on wyraźnie
zarówno oznaczeniowo, jak i opisowo w przypadku obu przedmiotowych elementów
wyposażenia. Powyższe potwierdzało, że omawiana niezgodność nie była efektem
omyłkowego wskazania błędnej „jednej litery w oznaczeniu”, lecz dokonanego wyboru
rozwiązania nieodpowiadającego warunkom zamówienia.
W konsekwencji
zdaniem Zamawiającego przedmiotowa niezgodność oferty Odwołującego
Atende z SWZ nie nosi
ła znamion omyłki. Powyższe stanowiło wystarczającą podstawę
do oddalenie odwołania w całości jako bezzasadnego, albowiem każdy z zarzutów oparty
został na tezie, że miała miejsce omyłka w rozumieniu art. 223 ust. 2 pkt 3 Pzp.
Z ostrożności Zamawiający wskazał, że nawet gdyby owa niezgodność miała zostać uznana
za omyłkę, to i tak nie mogłaby ona zostać poprawiona zgodnie z żądaniami Odwołującego,
z uwagi na to, że poprawa taka prowadziłaby do istotnej zmiany treści oferty złożonej przez
Odwołującego. Nie można zatem mówić o omyłce tylko o zaoferowaniu zupełnie innego
wyposażenia urządzenia od wymaganego przez Zamawiającego. Całkowitej zmianie
uległaby zasadnicza funkcjonalność zaoferowanych dwóch elementów wyposażenia, tj.
przepływ powietrza w ściśle określonym kierunku.
KIO 1933/21
28 czerwca 2021 r. wykonawcy
wspólnie ubiegający się o udzielenie zamówienia:
Intertrading
Systems Technology Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie oraz OPEGIEKA Sp. z
o.o.
z siedzibą w Elblągu (dalej: Odwołujący Intertrading), wnieśli odwołanie, w którym zaskarżyli
niezgodne z prze
pisami czynności i zaniechania Zamawiającego, zarzucając mu naruszenie
następujących przepisów Pzp:
1. art. 18 ust. 3 Pzp w zw. z art. 11 ust. 2 Ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji
(t.j. Dz.U.2020.1913 z późn. zm., dalej: Uznk), przez zaniechanie odtajnienia
zastrzeżonych przez wykonawcę Enigma Systemy Ochrony Informacji Sp. z o.o.
z siedzibą w Warszawie (Dalej: Przystępujący Enigma) jako tajemnica
przedsiębiorstwa następujących dokumentów:
wykaz osób, zawierający informacje o osobach skierowanych przez
Przystępującego Enigma do realizacji zamówienia, na potwierdzenie spełnienia
warunków udziału w postępowaniu, oraz wszelkie inne informacje przedstawione
przez
Przystępującego Enigma, a dotyczące osób wskazanych w tym wykazie
(zwł. wszelkie załączniki do wykazu i ewentualne wyjaśnienia na wezwanie
Zamawiającego),
zobowiązanie do udostępnienia zasobów podmiotu trzeciego (będącego
jednocześnie podwykonawcą) oraz wszelkie inne złożone przez Przystępującego
Enigma informacje i dokumenty, dotyczące tego podmiotu, a zwłaszcza formularz
JEDZ podmiotu udostępniającego zasoby, formularz oferty w części utajnionej,
pozostałe dokumenty dotyczące podwykonawcy udostępniającego zasoby,
potwierdzające brak podstaw do wykluczenia i spełnienie przez niego warunków
udziału w postępowaniu),
wykaz dostaw, zawierający informacje o wykonanych/wykonywanych przez
Przystępującego Enigma dostawach na potrzeby związane z oceną spełnienia
warunków udziału w postępowaniu, wraz z dokumentami potwierdzającymi
ich należyte wykonanie oraz wszelkimi innymi informacjami dot. ww. wykazu,
przekazywanymi przez Enigma w postępowaniu (zwł. złożone wyjaśnienia
na wezwanie Zamawiającego z 11 czerwca 2021 r.).
Odwołujący Intertrading wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie Zamawiającemu:
unieważnienia czynności oceny ofert i wyboru najkorzystniejszej oferty,
odtajnienia w całości dokumentów złożonych przez Przystępującego Enigma,
wskazanych w pkt 1.1
– 1.3 powyżej, zastrzeżonych przez Przystępującego jako
tajemnica przedsiębiorstwa.
Odw
ołujący Intertrading wniósł ponadto o obciążenie Zamawiającego kosztami
postępowania.
W uzasadnieniu odwołania Odwołujący Intertrading wskazał m.in.:
Zgodnie z art. 18 ust. 3 Pzp
, w celu skutecznego zastrzeżenia informacji, stanowiących
tajemnicę przedsiębiorstwa, wykonawca zobowiązany jest zastrzec i wykazać, że informacje
te rzeczywiście stanowią tajemnicę przedsiębiorstwa.
Zgodnie z art. 11 ust. 2 Uznk
przez tajemnicę przedsiębiorstwa rozumie się informacje
techniczne, technologiczne,
organizacyjne przedsiębiorstwa lub inne informacje posiadające
wartość gospodarczą, które jako całość lub w szczególnym zestawieniu i zbiorze
ich elementów nie są powszechnie znane osobom zwykle zajmującym się tym rodzajem
informacji albo nie są łatwo dostępne dla takich osób, o ile uprawniony do korzystania
z informacji lub rozporządzania nimi podjął, przy zachowaniu należytej staranności, działania
w
celu utrzymania ich w poufności.
Przystępujący Enigma złożył wspólne dla wszystkich zastrzeżonych dokumentów
uzasadnienie objęcia tajemnicą przedsiębiorstwa. Uzasadnienie to w ponad 80% swojej
treści zawierało przywołanie orzecznictwa sądowego i orzecznictwa KIO (z lat 2010 – 2013)
oraz przywołanie poglądów doktryny (i to czasami kilkukrotnie powtarzanych w tekście
pisma). Natomiast warstwa merytoryczna tego uzasadnienia
, w której to części należało
wyczerpująco wykazać (udowodnić) wystąpienie przesłanek tajemnicy przedsiębiorstwa w
zastrzeganych informacjach,
była niezwykle uboga. Tym samym Przystępujący Enigma nie
podołał obowiązkowi udowodnienia, że objęte przez niego tajemnicą przedsiębiorstwa
informacje/dokumenty w rzeczy
wistości stanowią tę tajemnicę.
W zakresie zaniechania odtajnienia wykazu os
ób Przystępującego Enigma Odwołujący
Intertrading wskazał:
Zamawiający wymagał przedstawienia wykazu osób na potwierdzenie następującego
warunku udziału w postępowaniu (zgodnie z pkt. III.1.1) ogłoszenia o zamówieniu): „O
zamówienie mogą ubiegać się Wykonawcy, którzy (…) dysponują następującymi osobami,
które zostaną skierowane przez Wykonawcę do realizacji zamówienia, legitymującymi się
odpowiednimi kwalifikacjami zawodowymi, wykształceniem i doświadczeniem niezbędnymi
do wykonania zamówienia, tj. dysponuje co najmniej 1 (jedną) osobą, która posiada łącznie:
(…) co najmniej 12 miesięczne doświadczenie przy realizacji zamówień o zakresie jak w pkt
1.2.1 z wyłączeniem wartości zamówień (…) certyfikat CCIE Enterprise Infrastrukture (350-
401 ENCORE) (1 os
oba) lub równoważny lub JUNIPER Networks Certified Expert,
Enterprise Routing & Switching (JNCIE
– ENT) (1 osoba) lub równoważny.
Z uzasadnienia objęcia wymaganego wykazu osób tajemnicą przedsiębiorstwa wynikało
jedynie, że osoby wskazane przez Przystępującego Enigma na poszczególne stanowiska
posiada
ły bardzo wysokie, specjalistyczne kwalifikacje i doświadczenie, a objęcie tajemnicą
przedsiębiorstwa danych dotyczących osób tam wskazanych, miało na celu ochronę
pracowników i współpracowników wykonawcy. Przystępujący wskazał ponadto, że wykazy
osób stanowiły unikalne zbiory informacji opracowane na potrzeby zamówienia i nigdzie
wcześniej nie były udostępniane.
Zdaniem Odwołującego tak przedstawione uzasadnienie było niewystarczające dla uznania
skuteczności zastrzeżenia tajemnicy przedsiębiorstwa.
W
ymogi względem osób skierowanych do realizacji zamówienia, nie dotyczyły - wbrew
twierdzeniom
Przystępującego Enigma - kadry o jakimś dalece wyspecjalizowanym
doświadczeniu i kwalifikacjach. Przedmiot zamówienia dotyczył powszechnie realizowanych
d
ostaw informatycznych, a wymóg kadrowy odnosił się do jednej osoby (nie zespołu osób),
która to osoba poza odpowiednim wykształceniem miała posiadać min. 12 mies.
doświadczenia przy realizacji min. 2 zamówień, obejmujących dostawy informatyczne
urządzeń sieciowych typu przełączniki (switch) lub router wraz z wdrożeniem. Wymaganym
doświadczeniem nie były zatem objęte skomplikowane usługi o unikatowym
i zindywidualizowanym charakterze.
Przystępujący Enigma w żaden sposób nie wykazał związku między ujawnieniem informacji,
zawartych w utajnionym wykazie osób, a jakimkolwiek ryzykiem uszczerbku dla swoich
interesów i pozycji konkurencyjnej na rynku. Odnosząc się do ryzyka podkupienia
pracowników przez konkurencję, Odwołujący wskazał, że każdy przedsiębiorca dysponuje
odpowiednimi instrumentami (płacowymi, organizacyjnymi i innymi), mającymi na celu
utrzymanie stworzonego przez siebie
zespołu eksperckiego w niezmienionym składzie.
Sama obawa przed zmianami kadrowymi w tym zespole, nie może przesądzać o istnieniu
tajemnicy przedsiębiorstwa w kontekście składu osobowego tegoż zespołu oraz w
kontekście posiadanego przez poszczególne osoby doświadczenia.
Wobec powyższego informacje zawarte w zastrzeżonym przez Przystępującego Enigma
wykazie osób (oraz wszelkich dokumentach dotyczących tego wykazu) nie mogły być
uznan
e za tajemnicę przedsiębiorstwa.
W zakresie zaniechania odtajnienia
zobowiązania podmiotu trzeciego i pozostałych
dokumentów dot. podwykonawcy udostępniającego swoje zasoby Odwołujący Intertrading
wskazał:
Przystępujący Enigma uzasadniając objęcie tajemnicą przedsiębiorstwa zobowiązania
p
odmiotu trzeciego (będącego jednocześnie podwykonawcą) oraz pozostałych dokumentów,
dotyczących tego podmiotu, powołał się na fakt, że współpraca z tym podmiotem ma
charakter prywatnoprawny.
Tym samym Przystępujący Enigma tylko z faktu podjęcia
współpracy
z podmiotem, nie będącym podmiotem publicznym, wywiódł prawo do objęcia tajemnicą
przedsiębiorstwa zarówno informacji o poleganiu na zasobach podmiotu trzeciego oraz
wszelkich innych informacji dot. rodzaju przekazywanych zasobów oraz dot. samego
podmiotu
udostępniającego, jak również części zamówienia powierzonego temu podmiotowi
do realizacji.
W ocenie Odwołującego Intertrading poleganie na zasobach podmiotu
trzeciego podlega bezwzględnemu ujawnieniu w postępowaniu, natomiast szczegółowe
informacje dot. podmiotu trzeciego, przekazywanego zasobu oraz części zamówienia, jaka
zostanie powierzona temu podmiotowi do wykonania w ramach podwykonawstwa
–
podlegają zastrzeżeniu jako tajemnica – o ile wykonawca wykaże istnienie przesłanek tej
tajemnicy.
Biorąc pod uwagę, że przedmiot umowy, która ma zostać zawarta z Zamawiającym, jest
jawny i każdy z wykonawców ubiegających się o uzyskanie zamówienia wie, co wchodzi w
jego zakres, trudno uznać te czynności za tajemnicę przedsiębiorstwa. Nie można było
uznać,
że zakres przedmiotu zamówienia nie jest powszechnie znany albo nie jest łatwo dostępny
dla innych wykonawców. Brak było ponadto podstaw, dla których należałoby uznać
za zasadne objęcie tajemnicą informacji, wskazujących na to, które ze znanych
wykonawcom czynności samodzielnie wykona Przystępujący Enigma, a które jego
podwykonawca. Nie wiadomo jaką wartość organizacyjną, gospodarczą czy techniczną
m
iała mieć tego rodzaju informacja. Tym samym nie zostały wypełnione przesłanki określone
dla tajemnicy przedsiębiorstwa w art. 11 Uznk.
Odwołujący wskazał, że zależało mu na odtajnieniu podstawowych, wymaganych
w postępowaniu informacji (zwł. nazwa podwykonawcy - podmiotu trzeciego, rodzaj
przekazywanego zasobu i dokumenty potw
ierdzające spełnienie warunku), a nie informacji
nt. szczegółowej zasady współpracy Przystępującego Enigma z tym podmiotem.
U
dostępnienie podstawowych informacji, o których mowa wyżej, nie będzie stanowiło przy
tym zagrożenia „podkupieniem” pracowników Przystępującego. Skoro żaden z wykonawców
nie będzie miał dostępu do umowy łączącej te podmioty czy innych szczegółowych ustaleń
dotyczących
współpracy
(aspektów
prawnych,
finansowych,
ustalenia
zasad
odpowiedzia
lności, itp.), mimo znajomości np. nazwy firmy, nie uzyska żadnych informacji,
które mogłyby mu pomóc w ewentualnej próbie przebicia warunków współpracy
zaoferowanych przez
Przystępującego Enigma.
W zakresie zaniechania
odtajnienia wykazu dostaw i dowodów potwierdzających należyte
wykonanie Odwołujący Intertrading wskazał:
Zastrzegając wykaz dostaw Przystępujący Enigma również powołał się na fakt, że
zastrzeżone tajemnicą przedsiębiorstwa kontrakty były zawierane z podmiotami
niepublicznymi/ prywatnymi,
a tym samym wiedza o nich nie była powszechnie dostępna,
zwłaszcza
w kontekście ich przedmiotu, wartości, czy terminu realizacji.
W ocenie Odwołującego Intertrading takie zastrzeżenie tajemnicy nie wypełnia przesłanek
pozwalających na utrzymania określonej informacji jako niejawnej. Odtajnienie informacji
zawartych w Wykazie dostaw
oraz dokumentach potwierdzających należyte ich wykonanie
nie doprowadzi do ujawnienia jakichkolwiek danych, których nie można było pozyskać w
inny, nieproblematyczny sposób. W konsekwencji brak było podstaw, aby zastrzeżone przez
Przystępującego Enigma informacje uznać za tajemnicę przedsiębiorstwa.
Przystępujący nie wykazał również wdrożenia instrumentów, mających na celu zachowanie
poufnego charakteru zastrzeżonych jako tajemnica przedsiębiorstwa informacji/dokumentów.
Powołanie się na wewnętrzne regulacje (w tym wzór umowy o pracę) nie oznaczało
faktyczn
ego wdrożenia w przedsiębiorstwie instrumentów i narzędzi, mających na celu
zachowanie niejawnego charakteru będących w obiegu dokumentów, stanowiących
tajemnicę przedsiębiorstwa.
13 lipca 2021 r. Zam
awiający złożył pisemną odpowiedź na odwołanie i wniósł o jego
oddalenie.
Zamawiający nie zgodził się z argumentacją i stanowiskiem Odwołującego Intertrading.
Zamawiający wskazał, że w jego ocenie sposób zastrzeżenia określonych informacji przez
Przystępującego Enigma wypełniał przesłanki pozwalające na utrzymanie tych informacji
w tajemnicy.
Zamawiający wskazał również, że nadrzędne znaczenie miało utrzymanie
w tajemnicy tożsamości podmiotu trzeciego, który udostępnił swój potencjał
Przystępującemu Enigma. Konsekwencją była konieczność utrzymania w tajemnicy tych
dokumentów, których ujawnienie prowadziłoby do ujawnienia danych na temat ww.
podmiotu.
Przystępujący Enigma, wbrew twierdzeniu Odwołującego, wskazał na wartość gospodarczą
zastrzeżonych informacji. Podał także informacje, co do sposobu wdrożonych w praktyce
narzędzi służących ochronie poufnego charakteru informacji oraz dołączył odpowiednie
dowody na tę okoliczność.
Po przeprowadzeniu rozprawy Izba, uwzględniając dokumentację przedmiotowego
postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, w tym w szczególności treść
specyfikacji istotnych warunków zamówienia, jak również biorąc pod uwagę
oświadczenia i stanowiska stron i przystępujących zawarte w odwołaniu, odpowiedzi
na odwołanie a także wyrażone ustnie na rozprawie i odnotowane w protokole, ustaliła
i zważyła, co następuje.
I
zba stwierdziła, że nie została wypełniona żadna z przesłanek ustawowych skutkujących
odrzuceniem
odwołań, wynikających z art. 528 Pzp.
Mając na uwadze powyższe Izba merytorycznie rozpoznała oba odwołania, uznając,
że zasługują one na uwzględnienie.
KIO 1900/21
Zgodnie z punktem I.2 SWZ:
„Przedmiotem niniejszego zamówienia jest wykonanie przez Wykonawcę (...)
dostawy, w skład której wchodzą:
zakup wraz z dostawą 4 sztuk fabrycznie nowych, nienoszących śladów
uprzedniego używania jednakowych przełączników CORE oraz 32 sztuk
fabrycznie nowyc
h, nienoszących śladów uprzedniego używania jednakowych
przełączników ToR oraz interface’ów i kabli światłowodowych do przełączników
CORE i przełączników ToR (dalej „Sprzęt IT”), spełniających co najmniej
parametry i funkcjonalności określone w Załączniku nr 1 do projektowanych
postanowień umowy (dalej: ppu) wraz z załącznikami, stanowiących załącznik
nr 7 do Specyfikacji Warunków Zamówienia (dalej: SWZ) wraz z niezbędnym
Oprogramowaniem;
wykonanie Wdrożenia Sprzętu IT, zgodnie z zasadami określonymi w ppu wraz
z załącznikami, stanowiących załącznik nr 7 do SWZ;
2.3 wykonanie Dokumentacji powykonawczej i dostarczenie jej w formie papierowej
i elektronicznej do akceptacji i odbioru Kupującemu;
Zapewnienie gwarancji dla Sprzętu IT, z czasem naprawy 6 godzin, przez okres
minimum 36 miesięcy na warunkach opisanych w ppu wraz z załącznikami,
stanowiących załącznik nr 7 do SWZ;
zapewnienie przez Wykonawcę min. 300 (słownie: trzysta) godzin konsultacji
w okresie trwania Serwisu gwarancyjnego, w zakresie problemów dotyczących
Sprzętu IT lub Oprogramowania. Konsultacje będą obejmowały analizy, audyty
oraz rekomendację dot. Sprzętu IT lub Oprogramowania, jak również wszelkiego
rodzaju prace rekonfiguracyjne Sprzętu IT lub Oprogramowania oraz pomoc przy
pracach techn
icznych przeprowadzanych przez Kupującego, w Lokalizacjach
Kupującego. Konsultacje będą świadczone w języku polskim (...)”.
Zgodnie z informacją z 2 marca 2021 r. Zamawiający zamierzał przeznaczyć na realizację
przedmiotu zamówienia kwotę 3 427 628,70 zł brutto.
W po
stępowaniu wpłynęły trzy oferty:
Odwołującego Atende - cena 2 705 997,54 zł,
Przystępującego Intertrading - cena 3 296 118,33 zł,
Przystępującego Enigma - cena 3 073 309,98 zł.
W załączniku nr 1 do Umowy (pkt I ppkt 4) Zamawiający zawarł następujący wymóg
dotyczący przełącznika agregacyjnego (CORE): „Urządzenie musi być chłodzone
przepływem powietrza w schemacie od przodu do tyłu. Za przód urządzenia przyjmuje się
stronę z zabudowanymi interfejsami tranzytowymi”.
Zamawiający uznał, że oferta Odwołującego Atende nie odpowiadała wymogom SWZ
w zakresie powyższego warunku i odrzucił ją 18 czerwca 2021 r. z postępowania na
podstawie art. 226 ust. 1 pkt 5 Pzp.
Biorąc pod uwagę stanowiska Odwołującego Atende, Zamawiającego oraz obu
Przystępujących nie budzi wątpliwości, że niesporna między stronami i uczestnikami
postępowania jest okoliczność, że Odwołujący Atende zaoferował Zamawiającemu
przełącznik CORE nie spełniający powyższego wymogu.
Istotą sporu była ocena, czy Odwołujący Atende oferując Zamawiającemu:
1. wentylatory PN:NXA-FAN-160CFM2PE Nexus Fan, 160CFM, port side exhaust
airflow zamiast PN:NXA-FAN-160CFM2PI Nexus Fan, 160CFM, port side intake
airflow,
2. zasilacze PN:NXA-PAC-2KW-PE Nexus 9000 2KW AC Power Supply, Port-side
Exhaust, zamiast PN:NXA-PAC-2KW-PI Nexus 9000 2KW AC Power Supply, Port-
side Intake
popełnił omyłkę czy też działał świadomie i celowo.
Wobec ustalonego stanu faktycznego niewątpliwym jest, że oba zaoferowane przez
Odwołującego Atende urządzenia nie spełniały wymogów Zamawiającego dotyczących
kierunku przepływu powietrza chłodzącego. Okoliczność powyższą wprost potwierdził sam
Odwołujący, wskazał on jednak na niewielką wartość ww. osprzętu na tle ceny oferty.
Na dowód powyższego Odwołujący Atende złożył następujące dowody:
Wydruk fotografii prezentujących budowę przełącznika CORE,
Oferty cenowe Cisco wraz z tłumaczeniem na język polski (częściowo objęte
tajemnicą przedsiębiorstwa).
Dokumenty powyższe potwierdzały, że wentylatory i zasilacze stanowią jedynie niewielkie
elementy całych przełączników. Ponadto, na podstawie ww. ofert cenowych Odwołujący
Atende
wykazał, że wentylatory i zasilacze jako podzespoły wchodzące w skład
przełączników nie zostały wycenione (mają cenę równą zero). Odwołujący na tej podstawie
wskazał, że oba ww. elementy stanowią w pełni wymienne części przełączników.
Odnosząc się do argumentacji Przystępującego Enigma, który stwierdził, że Odwołujący
Atende
celowo zaoferował sprzęt niezgodny z wymogami SWZ Izba wskazuje,
że Przystępujący nie udowodnił swojego stanowiska. Nie ma zatem dowodu na to, że to nie
jest omyłka. Na podstawie zasad doświadczenia życiowego i logiki Izba przyjęła, że
zamiarem wykonawców jest złożenie oferty zgodnej z SWZ, a przypuszczenia
P
rzystępującego,
że specjalnie zaoferował niewłaściwy typ osprzętu, nie mają pokrycia.
Odwołujący Atende złożył jako dowód oświadczenie pochodzące od przedstawiciela Cisco
International Limited z siedzibą w Feltham, zgodnie z którym:
„Zatwierdzona przez Cisco oferta dla Atende S.A. do w/w postepowania obejmuje
przełączniki serii Nexus 9000 (PN: N9K-C9364C-GX), które posiadały następujące
wentylatory i zasilacze, w których cieple powietrze wydmuchiwane jest w stronę
odwrotną do portów sieciowych:
•
NXA-FAN-160CFM2PI= (Nexus Fan, 160CFM, port side intake airflow, Spare),
•
NXA-PAC-2KW-P1= (Nexus 9000 2KW AC Power Supply, Port-side Intake).
Zasilacze i wentylatory są elementem dodatkowym konfiguracji przełączników serii
Nexus 9000. Niezależnie od wyboru kierunku chłodzenia dostarczany jest ten sam
przełącznik Cisco Nexus 9000.
Bez względu na zastosowane typy wentylatorów i zasilaczy (kierunki przepływu
powietrza) całościowa cena przełączników jest taka sama”.
Wobec powyższego Izba uznała za udowodnione, że postulowana przez Odwołującego
Atende
poprawa jego oferty polegająca na zmianie oznaczenia oferowanych wentylatorów
i zasilaczy z „PE” na „PI” (a zatem zmiana oferowanych wentylatorów i zasilaczy na zgodne
z wymogami SWZ) nie spowoduje zmiany ceny oferty.
Ponadto przedmiotem oferty będzie
b
liźniaczy model przełącznika CORE.
Zgodnie z a
rt. 226 ust. 1 pkt 5 Pzp zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli jej treść jest niezgodna
z warunkami zamówienia. Natomiast art. 223 ust. 2 pkt 3 Pzp stanowi, że zamawiający
poprawia w ofercie inne omyłki polegające na niezgodności oferty z dokumentami
zamówienia, niepowodujące istotnych zmian w treści oferty niezwłocznie zawiadamiając o
tym wykonawcę, którego oferta została poprawiona.
W ocenie Izby, o ile oferta Odwołującego Atende była w sposób oczywisty niezgodna z SWZ,
to wypełnione zostały przesłanki określone w przytoczonym wyżej art. 223 ust. 2 pkt 3 Pzp.
Przepis ten ma charakter kategoryczny
– stanowi skierowany do zamawiającego nakaz
poprawy
omyłki innej, niż wymienione w punktach 1 i 2 art. 223 ust. 2 Pzp, pod warunkiem,
że poprawa nie będzie skutkowała istotną zmianą treści oferty.
Odwołujący zaoferował wentylatory i zasilacze o przepływie powietrza chłodzącego
przeciwnym, do wymaganego przez Zam
awiającego. Odstępstwo od wymogów SWZ miało
charakter oczywisty, trudno więc zatem przyjąć, że Odwołujący celowo zaoferował
podzespoły przełączników nieodpowiadające potrzebom Zamawiającego. Potwierdza to
twierdzenie Odwołującego o zaistnieniu innej omyłki w rozumieniu art. 223 ust. 2 Pzp. Biorąc
pod uwagę, że – co zostało ustalone wyżej – poprawa oferty Odwołującego Atende nie
prowadziłaby
do zmiany jej ceny oraz do zaoferowania innego, niż pierwotnie, przełącznika to spełniona
została przesłanka dotycząca nieistotnej zmiany treści oferty. Co za tym idzie, obowiązkiem
Zamawiającego było dokonanie poprawy oferty Odwołującego. Jeżeli Zamawiający miał
wątpliwości, co do przyczyn i charakteru odstępstwa oferty Odwołującego od wymogów
SWZ, to
powinien wezwać Odwołującego do wyjaśnień na podstawie art. 223 ust. 1 Pzp.
Wobec powyższego odrzucenie oferty Odwołującego Atende na podstawie art. 226 ust. 1
pkt 5 Pzp jako nieodpowiadającej treści SWZ było nieprawidłowe.
Mając na uwadze powyższe Izba uznała, że odwołanie zasługuje na uwzględnienie w całości
i na podstawie art. 553 zdanie pierwsze ustawy Pzp
orzekła jak w sentencji.
KIO 1933/21
Przystępujący Enigma wraz z ofertą złożył uzasadnienie zastrzeżenia części dokumentów
stanowiących załączniki do oferty. Przystępujący wskazał m. in.:
„I. Zgodnie z dyspozycją art. 18 ust. 3 ustawy Prawo zamówień publicznych, przedstawiamy
poniżej argumentację wykazującą zasadność zastrzeżenia części oferty wykonawcy Enigma
Systemy
Ochrony Informacji Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (dalej: „Wykonawca”
lub
„Enigma”), zawierającej informacje stanowiące tajemnicę przedsiębiorstwa w rozumieniu
art. 11 ust. 4 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, tj. wyłączenia jawności:
1. infor
macji i dokumentów ujawniających zakres współpracy Enigma z podmiotem
udostępniającym zasoby (w szczególności: zobowiązanie do udostępniania zasobów
podmiotu trzeciego wraz z dokumentami towarzyszącymi, formularz JEDZ podmiotu
udostepniającego zasoby, pozostałe dokumenty dotyczące podwykonawcy
udostępniającego zasoby potwierdzające brak podstaw do wykluczenia i spełnienie
warunków udziału w postępowaniu),
informacji dotyczących osób wskazanych w wykazie osób,
informacji zawartych w wykazie usług wraz z dokumentami potwierdzającymi
ich należyte wykonanie.
III.
Informacje objęte klauzulą poufności w ofercie Wykonawcy wyczerpują definicję tajemnicy
przedsiębiorstwa w rozumieniu ustawy o zwalczeniu nieuczciwej konkurencji.
Ustawodawca, kreując w Prawie zamówień publicznych zasadę jawności (art. 18 ust.
1 Pzp), prz
ewidział od niej wyjątek, określając w art. 18 ust. 3 Pzp, iż nie ujawnia się
informacji stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa, odsyłając jednocześnie do
ustawy z dnia 16 kwietnia 1993 roku o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (dalej:
„uznk”).
Pojęcie „tajemnica przedsiębiorstwa” jest definiowane nie tylko w uznk, ale także w
tzw. Porozumieniu TRIPS art. 39. Zamawiający musi zatem honorować regulacje
wynikające z całego systemu prawnego Rzeczypospolitej i nie podejmować działań
opartych na wyrywkowej int
erpretacji przepisów. Porozumienie stanowi, iż: „1. Dla
zapewnienia skutecznej ochrony przed nieuczciwą konkurencją, jak postanowiono
w Artykule 10
bis Konwencji paryskiej (1967), Członkowie będą chronić informacje
nieujawnione zgodnie z ust. 2, a także dane przedstawione rządowi lub agencjom
rządowym zgodnie z ust. 3. 2. (vide: Obwieszczenie Ministra Spraw Zagranicznych
z dnia 12 lutego 1996 r. w sprawie publikacji załączników do Porozumienia
ustanawiającego Światową Organizację Handlu (WTO) (Dz. U. z dnia 19 marca
1996r.). Osoby fizyczne i prawne będą miały możliwość zapobiegania temu, aby
informacje pozostające w sposób zgodny z prawem pod ich kontrolą nie zostały
ujawnione, nabyte lub użyte bez ich zgody przez innych, w sposób sprzeczny
z uczciwymi praktykami handlowymi, tak długo, jak takie informacje:
a.
są poufne w tym sensie, że jako całość lub w szczególnym zestawie i zespole
ich elementów nie są ogólnie znane łub łatwo dostępne dla osób z kręgów,
które normalnie zajmują się tym rodzajem informacji;
b.
mają wartość handlową dlatego, że są poufne;
c.
poddane zostały przez osobę, pod której legalną kontrolą informacje te
p
ozostają rozsądnym, w danych okolicznościach, działaniom dla utrzymania ich
poufności.
W myśl art. 11 ust. 4 uznk przez tajemnicę przedsiębiorstwa rozumie się
nieujawnione do wiadomości publicznej informacje techniczne, technologiczne,
organizacyjne
przed
siębiorstwa lub inne informacje posiadające wartość
gospodarczą, co do których przedsiębiorca podjął niezbędne działania w celu
zachowania ich poufności. Tym samym, określona informacja stanowi tajemnicę
przedsiębiorstwa, jeżeli spełnia łącznie trzy warunki:
a.
ma charakter techniczny, technologiczny, organizacyjny przedsiębiorstwa
lub posiada wartość gospodarczą,
b.
nie została ujawniona do wiadomości publicznej,
c.
podjęto w stosunku do niej niezbędne działania w celu zachowania poufności.
Biorąc pod uwagę powyższe, dokumenty i informacje zawarte w zastrzeżonej części
oferty spełniają wszelkie przesłanki do objęcia ich ochroną jako tajemnica
przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 11 ust. 4 uznk. Informacje znajdujące
się w zastrzeżonej części oferty Wykonawcy dotyczą wiedzy pozwalającej
na utrzymanie przewagi nad konkurencyjnymi przedsiębiorstwami. Tym samym, mają
dla Wykonaw
cy istotną wartość gospodarczą.
IV.
Uzasadnienie objęcia ochroną jako tajemnica przedsiębiorstwa informacji dotyczących
zakresu współpracy Enigma z podmiotem udostępniającym zasoby.
Ochroną jako tajemnica przedsiębiorstwa w złożonej ofercie objęte zostały informacje
dotyczące podmiotu udostepniającego zasoby, a tym samym podwykonawcy oraz
przypisanego mu zakresu prac. Nie powinno budzić wątpliwości, iż fakt pozostawania
w relacjach ha
ndlowych przez kontrahentów (z których żaden nie jest podmiotem
publicznym) może stanowić tajemnicę przedsiębiorstwa, a takimi właśnie relacjami są
relacje łączące Enigma z podmiotem udostępniającym zasoby, a tym samym
podwykonawcą – podmiotem, któremu Wykonawca zamierza powierzyć realizację
części przedmiotu zamówienia.
2. Fakt pozostawania przez podmioty prywatne w relacjach handlowych i informacje
ujawniające istotne elementy tych stosunków mają charakter handlowy i
organizacyjny przedsiębiorstwa oraz wyczerpują definicję tajemnicy przedsiębiorstwa
w rozumieniu przepisów o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji.
Ochronie jako tajemnica handlowa i organizacyjna przedsiębiorstwa podlega zarówno
sam fakt korzystania przez Enigma z zasobów udostępnionych, jak również
informacja o tym, który podmiot udostępnia Enigma swoje zasoby i w jakim zakresie.
Ochronie jako tajemnica przedsiębiorstwa podlega bowiem sam fakt współpracy
dwóch podmiotów prywatnych oraz elementy zakresu tej współpracy.
Ponadto, każda z informacji zawartych w dokumentach wymienionych w pkt od I.1.
do I.3. niniejszych wyjaśnień umożliwia identyfikację podmiotu trzeciego
udostępniającego zasoby, a co za tym idzie będącego podwykonawcą Enigma.
Informacje te mają wartość gospodarczą, nie są informacjami powszechnie
dostępnymi, podjęte zostały również kroki zmierzające do zachowania ich poufności.
Tym
samym,
wyczerpują
wszystkie
przesłanki
uznania
za
tajemnicę
przedsiębiorstwa.
Możliwość zastrzeżenia jako tajemnicy przedsiębiorstwa informacji i dokumentów
dotyczących relacji handlowych z podmiotem trzecim potwierdza również stanowisko
doktryny i orzecznictwo (...).
Ww. informacje mają charakter handlowy i organizacyjny przedsiębiorstwa,
stanowiący określoną wartość gospodarczą. Jednocześnie podkreślamy, iż zarówno
Enigma,
jak również podmiot udostępniający zasoby oraz będący podwykonawcą podjął
w stosunku do w/w informacji niezbędne działania w celu zachowania poufności (...).
V.
Uzasadnienie objęcia ochroną jako tajemnica przedsiębiorstwa informacji dotyczących
osób wskazanych w wykazie osób.
Na zastrzeżonych stronach oferty znajdują się szczegółowe informacje na temat
kwalifikacji osób wskazanych na poszczególne stanowiska – imiona i nazwiska,
posiadane doświadczenie i kwalifikacje. Osoby wskazane na poszczególne
stanowiska posiadają bardzo wysokie, specjalistyczne kwalifikacje i doświadczenie.
Objęcie tajemnicą przedsiębiorstwa danych dotyczących osób tam wskazanych ma
na celu
ochronę pracowników i współpracowników Wykonawcy. Informacje te mają,
więc charakter organizacyjny oraz posiadają dla Wykonawcy znaczną wartość
gospodarczą. Są to również informacje o charakterze poufnym, które nie zostały
ujawnione do publicznej wiadomości.
W szczególności, należy podkreślić, iż wykazy osób stanowią unikalne zbiory
informacji, opracowane na potrzeby niniejszego zamówienia i nigdzie wcześniej
nieudostępniane (...).
W orzecznictwie KIO prezentowany jest pogląd, iż wykaz osób, szczególnie o
specjalistycznych kwalifikacjach i doświadczeniu może stanowić tajemnicę
przedsiębiorstwa wykonawcy (...).
VI.
Uzasadnienie objęcia ochroną jako tajemnica przedsiębiorstwa informacji dotyczących
wykonanych usług, dowodów potwierdzających ich należyte wykonanie.
W zakresie wykonanych zamówień i dokumentów potwierdzających ich należyte
wykonanie, ochronie przed ujawnieniem jako tajemnica przedsiębiorstwa w złożonej
przez Wykonawcę ofercie podlegają charakter i niektóre istotne elementy relacji
wiążącej Wykonawcę lub podmioty udostępniające zasoby z podmiotami prywatnymi,
na których rzecz realizowane były usługi wykazywane na potwierdzenie spełniania
warunków udziału w postępowaniu.
Jak już wyżej wskazywano, nie powinno budzić wątpliwości, iż fakt zawarcia umowy
pomiędzy dwoma kontrahentami, z których żaden nie jest podmiotem publicznym i
nie przeprowadzał w zakresie zawartych umów postępowania o udzielenie
zamówienia publicznego, może stanowić tajemnicę przedsiębiorstwa. Zastrzeżone
jako tajemnica przedsiębiorstwa kontrakty były zawierane z podmiotami
niepublicznymi/prywatnymi,
a tym samym wiedza o nich nie jest powszechnie dostępna, zwłaszcza w kontekście
ich przedmiotu,
wartości czy terminu realizacji (...).
Zatem, skoro z wykazu zrealizowanych usług, jak i z dokumentów potwierdzających
ich należyte wykonanie można wysnuć wniosek, co do tego, na czyją rzecz zostały
zrealizowane, to także te informacje należało zastrzec. Samo zastrzeżenie nazw
odbiorców usług, bez zastrzeżenia pozostałej części wykazu oraz dokumentów
potwierdzających należyte wykonanie zamówień tam wskazanych byłoby
bezskuteczne, bowiem na podstawie właśnie tych dokumentów konkurencyjni
wykonawcy mogliby się dowiedzieć, z kim Wykonawca oraz podmioty udostępniające
zasoby współpracują, dla kogo realizują zamówienia, o jakiej wartości, i w jaki sposób
wykazuje spełnianie warunków udziału w postępowaniu.
Możliwość utajnienia informacji zawartych w wykazie doświadczenia w zakresie
umów zawartych z podmiotami prywatnymi potwierdza stanowisko doktryny,
orzecznictwo Krajowej Izby Od
woławczej i sądów powszechnych (...).
Informacje zawarte w Wykazach usług oraz dokumentach złożonych w celu
potwierdzenia należytego wykonania usług mają zatem charakter organizacyjny
i handlowy, stanowiąc określoną wartość gospodarczą (...).
Niezależnie od powyższych wyjaśnień informujemy, iż w Enigma Systemy Ochrony
Informacji sp. z o.o. obowiązują następujące zasady ochrony informacji stanowiących
tajemnicę przedsiębiorstwa:
a.
System zarządzania jakością ISO 9001:2015;
b.
System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji oparty o normę ISO
c.
Procedury przygotowywania i składania ofert/wniosków w Enigma Systemy
Ochrony Informacji sp. z o.o. w postępowaniach o udzielenie zamówienia
publicznego, wg których wykazy zamówień oraz osób, a także opis metodyki
realizacji zamówienia pozostaje zastrzeżony w składanych ofertach i
wnioskach. Procedury te stosujemy do wszystkich przetargów, w których
Enigma bierze udział;
d.
Klauzule poufności w umowach z pracownikami i osobami współpracującymi;
2. Zgodnie
z Polityką Bezpieczeństwa Enigma Systemy Ochrony Informacji sp. z o.o. -
dokumentem opracowanym na podstawie normy ISO 27001:2017 z uwzględnieniem
wymagań prawa polskiego, ustalone zostały reguły klasyfikacji istotnych informacji
w kilku kategoriach poufn
ości. Informacje zawarte w części zastrzeżonej oferty,
należą do danych poufnych przeznaczonych do użytku wewnętrznego (...).
Enigma stosuje rygorystyczną politykę bezpieczeństwa informacji poprzez
m.in. zawieranie odpowiednich postanowień w Regulaminie pracy, w umowach
o pracę, w umowach o zakazie konkurencji zawieranych z pracownikami oraz
umowach o zachowaniu poufności zawieranych z podmiotami współpracującymi,
podwykonawcami (...)
”.
Na dowód stosowanych przez Przystępującego Enigma zasad zachowania poufności
informacji stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa Przystępujący załączył do wyjaśnień
objęte tajemnicą przedsiębiorstwa:
a.
Regulamin bezpieczeństwa (wyciąg);
b.
Regulamin bezpieczeństwa;
c.
Przykładowy wzór umowy o pracę.
W oparciu o przytoczone uzasadnienie oraz dowody Zamawiający uznał, że zastrzeżenie
tajemnicy przedsiębiorstwa przez Przystępującego Enigma było prawidłowe. W konsekwencji
objęte tajemnicą dokumenty nie zostały ujawnione pozostałym uczestnikom postępowania.
7 maja 2021 r. Odwołujący Intertrading skierował do Zamawiającego prośbę o udostępnienie
formularzy ofertowych dwóch wykonawców biorących udział w postępowaniu, w tym
Przystępującego Enigma. W odpowiedzi z tego samego dnia Zamawiający przekazał
Odwołującemu ww. dokumenty, z wyłączeniem informacji zastrzeżonych jako tajemnica
przedsiębiorstwa.
21 czerwca 2021 r. Odwołujący Intertrading skierował do Zamawiającego prośbę
o udostępnienie mu kompletnej oferty Przystępującego Enigma. W odpowiedzi Zamawiający
przekazał Odwołującemu część jawną oferty Przystępującego oraz korespondencję między
tym wykonawcą, a Zamawiającym. Zamawiający odmówił ujawnienia dokumentów
zastrzeżonych przez Przystępującego jako tajemnica przedsiębiorstwa.
W ocenie Izby zaniechanie
przez Zamawiającego odtajnienia utajnionych przez
Przystępującego Enigma dokumentów wymienionych w punkcie 2.1 sentencji wyroku,
a w konsekwencji odmowa ich udostępnienia biorącym udział w postępowaniu wykonawcom
było nieprawidłowe.
Jedną z podstawowych zasad zamówień publicznych jest wyrażona w art. 18 ust. 1 Pzp
zasada jawności postępowania. Wyjątek od niej ustanowiony został w art. 18 ust. 3 Pzp,
który stanowi: Nie ujawnia się informacji stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa w
rozumieniu przepisów ustawy z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej
konkurencji
(Dz.
U.
z 2019 r. poz. 1010 i 1649), jeżeli wykonawca, wraz z przekazaniem takich informacji,
zastrzegł, że nie mogą być one udostępniane oraz wykazał, że zastrzeżone informacje
stanowią tajemnicę przedsiębiorstwa. Wykonawca nie może zastrzec informacji, o których
mowa w art. 222 ust. 5.
Zgodnie z art. 11 ust. 2 Uznk
Przez tajemnicę przedsiębiorstwa rozumie się informacje
techniczne, technologiczne, organizacyjne przedsiębiorstwa lub inne informacje posiadające
wartość gospodarczą, które jako całość lub w szczególnym zestawieniu i zbiorze ich
elementów nie są powszechnie znane osobom zwykle zajmującym się tym rodzajem
informacji albo nie są łatwo dostępne dla takich osób, o ile uprawniony do korzystania z
informacji lub
rozporządzania nimi podjął, przy zachowaniu należytej staranności, działania w
celu utrzymania ich w poufności.
Tym samym, ustawa dopuszcza
zachowanie określonych informacji przekazanych przez
wykonawcę zamawiającemu w tajemnicy pod warunkiem spełnienia wymogów określonych
w przytoczonym przepisie.
Nie ulega wątpliwości, że Przystępujący Enigma zastrzegając niektóre dokumenty, jako
objęte tajemnicą przedsiębiorstwa, uzasadnił Zamawiającemu powody ich nieujawniania.
Uzasadnienie to nie było jednak w ocenie składu orzekającego wystarczające
dla stwierdzenia, że Przystępujący Enigma wykazał zasadność zastrzeżenia.
Uzasadnienie miało charakter ogólnikowy, a znaczna jego część stanowiła przytoczenie
fragmentów orzeczeń Krajowej Izby Odwoławczej oraz stanowiska doktryny, z których
wynikała możliwość objęcia zastrzeżeniem niektórych rodzajów informacji. Ta część
uzasadnienia
nie stanowiła jednak wykazania zasadności utajnienia konkretnych, złożonych
Zamawiającemu w postepowaniu informacji. Oczywistym jest, że w określonych warunkach
zastrzeżenie informacji zawartych na przykład w wykazie osób czy dostaw może być
zasadne. Istotne jest jednak, że to na wykonawcy zastrzegającym informacje ciąży
obowiązek wykazania, iż na gruncie konkretnego postępowania zaistniały przesłanki do
zachowania
w tajemnicy jasno wskazanych informacji.
Dlatego zawarcie w uzasadnieniu zastrzeżenia
szeregu wydanych w innych sprawach
orzeczeń KIO w celu wykazania możliwości utajnienia
rodzajów informacji nie oznacza wypełnienia powyższego obowiązku.
Wykazanie, że utajnione informacje mają dla Przystępującego Enigma wartość gospodarczą
sprowadzało się do niepopartej żadną, wiarygodną argumentacją, deklaracji. Przystępujący
nie wykazał przede wszystkim, że ujawnienie danych podmiotu trzeciego, który udostępnił
Przystępującemu swój potencjał (jako podwykonawca) zagroziłoby jego pozycji rynkowej
lub przynajmniej osłabiłoby ją.
Przystępujący na potwierdzenie prawdziwości twierdzenie o podjęciu odpowiednich kroków
dla zachowania zastrz
eżonych informacji w tajemnicy złożył jako dowód trzy, wyżej
wymienione dokumenty.
Wskazać jednak należy, że wdrożenie przez wykonawcę procedur
bezpieczeństwa może stanowić podstawę do uznania, że zastrzeżenie było zasadne.
W pierwszym rzędzie Przystępujący Enigma powinien wykazać, że przekazane
Zamawiającemu informacje w ogóle kwalifikują się do uznania ich za tajemnicę
przedsiębiorstwa. Dopiero w dalszej kolejności wykonawca winien wykazać, że podjął
stosowne kroki dla ochrony tych informacji.
Przystępujący nie wykazał jednak, że utajnione
informacje nie powinny zostać ujawnione pozostałym, biorącym udział w postępowaniu
wykonawcom.
Mając na uwadze powyższe Izba uznała, że odwołanie zasługuje na uwzględnienie w całości
i na podstawie art. 553 zdanie pierwsze ustawy Pzp
orzekła jak w sentencji.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono stosownie do jego wyniku na podstawie
art. 557 i 575 ustawy Prawo zamówień publicznych z 2019 r. oraz § 5 pkt 1 i 2 lit. b)
w zw. z § 8 ust. 2 pkt 1 Rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów w sprawie szczegółowych
rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu
pobierania wpisu od odwołania z 30 grudnia 2020 r. (Dz. U. z 2020 r. poz. 2437).
Przewodniczący: ………............…………………..……………
………............…………………..……………
………............…………………..……………