Sygn. akt: KIO 1882/21
WYROK
z dnia 13 lipca 2021 r.
Krajowa
Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący:
Aneta Mlącka
Protokolant:
Mikołaj Kraska
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 13 lipca 2021 r. w Warszawie
odwołania wniesionego
do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 25 czerwca 2021 r. przez Odwołującego
STRABAG Sp. z o.o. (ul. Parzniewska 10, 05-800
Pruszków) w postępowaniu
prowadzonym przez
Zamawiającego Skarb Państwa - Archiwum Państwowe w
Bydgoszczy (ul. Dworcowa 65, 85-009 Bydgoszcz)
przy udziale Wykonawcy Budimex S.A. (ul. Siedmiogrodzka 9, 01-204 Warszawa)
zgłaszającego przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego
orzeka:
o
ddala odwołanie
kosztami po
stępowania obciąża Odwołującego STRABAG Sp. z o.o. (ul.
Parzniewska 10, 05-800
Pruszków) i
zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 20000 zł 00 gr
(słownie: dwadzieścia tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez Odwołującego
STRABAG Sp. z o.o. (ul. Parzniewska 10, 05-800
Pruszków) tytułem wpisu od
odwołania, kwotę 4227,10 zł 00 gr (słownie: cztery tysiące dwieście dwadzieścia
siedem
złotych dziesięć groszy) poniesioną przez Zamawiającego Skarb Państwa -
Archiwum Państwowe w Bydgoszczy (ul. Dworcowa 65, 85-009 Bydgoszcz)
tytułem wynagrodzenia pełnomocnika oraz dojazdu na rozprawę
zasądza od Odwołującego STRABAG Sp. z o.o. (ul. Parzniewska 10, 05-800
Pruszków) na rzecz Zamawiającego Skarb Państwa - Archiwum Państwowe w
Bydgoszczy (ul. Dworcowa 65, 85-009 Bydgoszcz)
kwotę 4227,10 zł 00 gr
(słownie: cztery tysiące dwieście dwadzieścia siedem złotych dziesięć groszy)
poniesioną przez Zamawiającego Skarb Państwa - Archiwum Państwowe w
Bydgoszczy (ul. Dworcowa 65, 85-009 Bydgoszcz)
tytułem wynagrodzenia
pełnomocnika oraz dojazdu na rozprawę.
Stosownie do art. 579 ust. 1 i art. 580 ust. 1 i 2 ust
awy z dnia 11 września 2019 r. Prawo
zamówień publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 2019, ze zm.) na niniejszy wyrok - w terminie
14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej
Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący: ….……………………………
Sygn. akt: KIO 1882/21
UZASADNIENIE
Zamawiający: Skarb Państwa - Archiwum Państwowe w Bydgoszczy prowadzi postępowanie
o udzielenie zamówienia publicznego prowadzonego w trybie przetargu nieograniczonego na
wykonanie robót budowlanych w oparciu o dokumentację projektową Zamawiającego i
pozwolenie na budo
wę dla inwestycji pn. „Budowa nowej siedziby Archiwum Państwowego w
Bydgoszczy"
przy ul. Karłowicza w Bydgoszczy na terenie działki nr 37/11 obr.178.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej o
numerze 2021/S 058-145512 w dniu 24.03.2021 r.
Odwołujący STRABAG Sp. z o.o. wniósł odwołanie, w którym zarzucił Zamawiającemu
naruszenie:
1. art. 16 pkt 1-
3 PZP poprzez brak przeprowadzenia postępowania o udzielenie
zamówienia publicznego w sposób zapewniający zachowanie uczciwej konkurencji, równości
wykonawców, a także naruszenia zasady przejrzystości i proporcjonalności;
2. art. 226 ust. 1 pkt 5) PZP poprzez jego zastosowanie w stanie faktycznym sprawy, w
którym nie zachodzi niezgodność oferty Odwołującego z treścią specyfikacji warunków
zamówienia, a sporządzenie przez Wykonawcę załącznika nr 4a - Tabeli elementów
rozliczeniowych, zawierającego podział procentowy wynagrodzenia za realizację
poszczególnych etapów zamówienia w sposób odmienny, niż wynika to ze wzoru
określonego w załączniku nr 4a do SWZ należy kwalifikować jako błąd nieistotny oferty, który
nie ma charakteru merytorycznego i nie wpływa na treść tej oferty, a sam zaś sam dokument
pn. „Tabela elementów rozliczeniowych" (TER), stanowiący załącznik nr 4A do SWZ nie
stanowi elementu istotnego oferty w rozumieniu art. 66 §1 Kodeksu cywilnego.
względnie:
art. 223 ust. 1 PZP poprzez zaniechanie wezwania Odwołującego do złożenia wyjaśnień
treści oferty odnoszących się do sposobu wypełnienia przez Odwołującego załącznika nr 4a
do SWZ -
Tabeli elementów rozliczeniowych, poprzez wprowadzenie podziału procentowego
wynagrodzenia za realizację poszczególnych etapów zamówienia w sposób odmienny, niż
wynika to ze wzoru zawartego w załączniku nr 4a do SWZ.
4. art. 223 ust.
2 pkt. 3 PZP poprzez zaniechanie poprawienia w ofercie Odwołującego
omyłki polegającej na niezgodności oferty ze SWZ, a niepowodującej istotnych zmian w
treści oferty, tj. załącznika nr 4a pn. „Tabela elementów rozliczeniowych (TER)".
Odwołujący
wniósł
o nakazanie
Zamawiającemu
unieważnienia
wyboru
oferty
najkorzystniejszej oraz dokonanie ponownej oceny i badania ofert, w tym oferty
Odwołującego oraz dokonanie jej wyboru jako oferty najkorzystniejszej.
W uzasadnieniu faktycznym Zamawiający wskazał, że powodem odrzucenia oferty
Odwołującego było sporządzenie przez niego załącznika nr 4a - Tabeli elementów
rozliczeniowych, który stanowi treść oferty, niezgodnie z warunkami zamówienia, w tym
wymogami SWZ. Odwołujący w załączniku nr 4a wprowadził podział wynagrodzenia za
wykonanie poszczególnych etapów przedmiotu zamówienia w sposób niezgodny z SWZ -
Wzorem załącznika nr 4a oraz z narzuconym podziałem procentowym kalkulacji
wynagrodzenia za poszczególne Etapy wskazany w TER, w tym niezgodny z zapisami
Rozdziału XIV ust. 4a SWZ i wyjaśnieniami treści SWZ na pytanie nr 5 z Pakietu pytań nr 7 z
dnia 30.03.2021 r.
W opinii Zamawiającego powyższa niezgodność treści oferty z warunkami zamówienia
„uniemożliwia uznanie oferty za ważną ze względu na fakt, iż wykonawca wbrew wyraźnej
treści SWZ i udzielonych wyjaśnień złożył ofertę niezgodną z warunkami zamówienia, tj.
powołanymi w wyjaśnieniach treści SWZ warunkach finansowania inwestycji z budżetu
państwa w rozbiciu na poszczególne lata finansowania, które determinowany konieczność
wprowadzenia przez Zamawiającego sztywnego podziału procentowego wynagrodzenia
wykonawcy za realizację poszczególnych etapów zgodnie z treścią Załącznika 4a do SWZ.
Jednocześnie wskazać należy, iż przedmiotowa niezgodność treści oferty nie podlega
poprawie w trybie art. 223 PZP, ze względu na fakt, że poprawki nie są oczywiste i elementy
składowe poszczególnych etapów TER, jako pochodne narzuconego podziału procentowego
wartości etapów w TER stanowią wewnętrzną kalkulację Wykonawcy, co do której nie
zachodzą przestanki do samoistnego poprawienia omyłek przez Zamawiającego, bez
niezgodnych z art. 223 ust. 1 zd. 2 PZP wyjaśnień które powodowałyby zmiana treści oferty
przez Wykonawcę".
Odwołujący nie zgodził się ze stanowiskiem Zamawiającego w przedmiocie odrzucenia jego
oferty na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 5) PZP, gdyż w jego ocenie sporządzenie przez niego
załącznika nr 4a - TER z podziałem wynagrodzenia za wykonanie poszczególnych etapów
przedmiotu zamówienia w sposób odmienny od sztywnego podziału tego wynagrodzenia,
który został przez Zamawiającego narzucony we wzorze załącznika nr 4a do Umowy - TER
należy kwalifikować jako uchybienie formalne, a nie merytoryczne, gdyż informacje zawarte
w tym załączniku nie stanowią oświadczenia woli Wykonawcy, a zatem nie stanowią treści
oferty i nie mają wpływu na wynik postępowania.
Zgodnie z ust. 10 rozdziału XI SWZ - „Opis sposobu przygotowania i złożenia oferty", oferta
powinna zawierać formularz oferty, którego wzór określa Załącznik nr 3 do SWZ oraz
Wypełnioną Tabelę elementów rozliczeniowych (TER), stanowiącą Załącznik nr 4a do SWZ.
Zgodnie z rozdziałem XIV SWZ - „Opis sposobu obliczenia ceny" - cena oferty musi być
podana w ofercie wg zasad określonych w SWZ.
Zamawiający przyjął w postępowaniu wynagrodzenie ryczałtowe. Zdaniem Odwołującego,
przedmiary załączone w dokumentacji technicznej stanowią tylko element pomocniczy do
sporządzenia oferty obejmującej cenę ryczałtową.
Wykonawca obliczając cenę oferty musiał uwzględnić wszystkie elementy niezbędne
wykonania w ramach przedmiotu zamówienia opisane w SWZ, Dokumentacji Projektowej,
Projektowanych Postanowieniach umowy oraz wynikających z obowiązujących przepisów i
sztuki.
Zdaniem Odwołującego Załącznik nr 4a do SWZ - TER nie ma charakteru merytorycznego i
nie wpływa na ważność oferty.
Załącznik ten został przez Zamawiającego wskazany dopiero w kolejnej części rozdziału XIV
SWZ -
tj. w ust. 4 tego rozdziału, jako załącznik do oferty, co oznacza, że pełni rolę
załącznika do formularza oferty oraz pełni funkcję informacyjną.
Odwołujący wskazał, że w sposób wyraźny zaakceptował warunki płatności określone przez
Zamawiającego w pkt 6 oraz 9 złożonej oferty, stanowiącej oświadczenie woli, którego to
treść należy rozpatrywać pod względem merytorycznej zgodności oferty z warunkami
zamówienia. Z tego względu nieuzasadnione jest postawienie przez Zamawiającego zarzutu,
że oferta złożona przez Odwołującego jest niezgodna z warunkami zamówienia i tym samym
podlega odrzuceniu.
Odwołujący podkreślił, że wartości procentowe wynikające podziału wynagrodzenia zawarte
w Załączniku nr 4a do SWZ mają charakter obligatoryjny. Składając ofertę wykonawcy są
zobligowani do zastosowania się do podziału wynagrodzenia narzuconego przez
Zamawiającego. Zamawiający nie dopuścił ich zmiany i zostały one narzucone z góry.
W pakiecie pytań nr 7 z dnia 30.03.2021 r. zadano Zamawiającemu pytanie nr 5 o treści -
„Tabela Elementów Rozliczeniowych (roboty budowlane) zawiera założenia procentowe dla
poszczególnych etapów. Czy w przypadku gdy oferta wykonawcy będzie wyższa w
poszczególnych etapach od założeń Zamawiającego wynagrodzenia za dany etap zostanie
wypłacone w całości w stosunku do ceny Wykonawcy?".
W odpowiedzi na to pytanie Zamawiający wskazał - „Założenia procentowe dla
poszczególnych etapów wskazane w TER stanowią odzwierciedlenie przyznanych
Zamawiającemu środków finansowych i harmonogramu wydatkowania tych środków w
poszczególnych latach. Tym samym Wykonawca wypełniając TER powinien uwzględnić taki
podz
iał procentowy jak wskazano dla poszczególnych etapów".
Zdaniem Odwołującego, skoro treści Załącznika nr 4a do SWZ - TER Wykonawca nie mógł
ukształtować inaczej, jak tylko poprzez podział wynagrodzenia w sposób ściśle określony
przez Zamawiającego, to treść tego dokumentu nie może w ogóle stanowić podstawy do
podjęciu decyzji o odrzuceniu oferty. Trudno w tym zakresie mówić o jakimkolwiek elemencie
wynikającym z oświadczenia woli Wykonawcy.
Wartości procentowe wskazane w treści formularza TER odpowiadające podziałowi
wynagrodzenia mają charakter obligatoryjny i nieprawidłowości w przedłożonym przez
Odwołującego Złączniku nr 4a mają charakter omyłek - niezamierzonego działania ze strony
Wykonawcy, co nasuwa się automatycznie poprzez analizę samej oferty.
W
opinii Odwołującego Zamawiający stwierdzając błąd w przyjmowanych przez
Odwołującego procentowych wartościach podziału poszczególnych części wynagrodzenia za
wykonanie poszczególnych etapów przedmiotu zamówienia w formularzu 4a do SWZ -
„Tabela elementów rozliczeniowych" winien był zastosować bądź procedurę określoną w art.
223 ust. 1 PZP i wezwać Odwołującego do złożenia wyjaśnień, bądź też samodzielnie
dokonać poprawy omyłek w trybie art. 223 ust. 2 pkt 3) PZP. Zmiana dotyczyłaby tylko
prezentacji ceny c
ałkowitej (która jest ceną ryczałtową), w rozbiciu na narzucone przez
Zamawiającego wartości i jednocześnie nie prowadziłby do zmiany ceny całkowitej, nie
spowodowałaby ona istotnej zmiany w treści oferty.
Odwołujący zauważył, że oferta przedstawia cenę ryczałtową, która zgodnie z art. 632
Kodeksu cywilnego, jest stała, co do zasady nie podlega zmianie, a tworzenie podziału jej
podziału nie wpływa na charakter ryczałtu. Rozdział XIV SWZ [Opis sposobu obliczenia
ceny] nie precyzuje szczególnych zasad dotyczących sposobu obliczenia ceny, a
Zamawiający ograniczył się do wskazania w ust. 4a, że „Wykonawca winien dołączyć do
oferty wypełnioną Tabelę elementów rozliczeniowych (TER) wypełnioną wg Załącznika nr4a
do SWZ.".
Zamawiający nie przewidział żadnych skutków wobec niezastosowania się przez
Wykonawcę do podziału procentowego (etapowania) założonego w Tabeli elementów
rozliczeniowych (TER), a także nie wskazał, że rzeczony podział ma zostać dokonany
według czynności arytmetycznej, oderwanej od zasad kalkulowania ceny. Przypisywanie
Tabeli elementów rozliczeniowych (TER) waloru merytorycznego elementu oferty nie
znajduje oparcia w postanowieniach Specyfikacji Warunków Zamówienia, a także przeczy
elementarnym zasadom logiki.
Odwołujący przytoczył treść odpowiedzi Zamawiającego na pytanie nr 5 z pakietu pytań nr 7
z dnia 30 marca 2021 r., która została udzielona w dniu 08 kwietnia 2021 r.: „Założenia
procentowe dla poszczególnych etapów wskazane w TER stanowią odzwierciedlenie
przyznanych Zamawiającemu środków finansowych i harmonogramu wydatkowania tych
środków w poszczególnych latach."
§ 8 ust. 11 wzoru umowy na dzień udzielenia wyżej wymienionej odpowiedzi (08 kwietnia
2021 r.) brzmiało w następujący sposób: „Z uwagi na fakt, iż środki na inwestycję pochodzą
ze źródeł Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Generalny Wykonawca
oświadcza, iż akceptuje rozliczanie w określonych transzach (częściach). Z uwagi jednak na
niemożność przewidzenia skuteczności przekazywania transzy, Generalny Wykonawca
odstępuje od możliwości występowania z jakimikolwiek roszczeniami z tego tytułu do
mome
ntu uzyskania przez Zamawiającego transzy pozwalającej uregulowanie wymagalnych
roszczeń. W przypadku opóźnienia w płatności większego niż 9 miesięcy, Generalnemu
Wykonawcy przysługuje prawo odstąpienia od Umowy".
Jak wskazał Odwołujący, oświadczenie Zamawiającego stanowi deklarację, że założenia
procentowe przyjęte w Tabeli elementów rozliczeniowych (TER) są odzwierciedleniem
przyznanych mu środków finansowych oraz harmonogramu wydatkowania tych środków w
poszczególnych latach, a także treść postanowienia § 8 ust. 11 wzoru umowy, która stanowi
zabieg asekuracyjny, stojący w sprzeczności z wyżej przytoczonym oświadczeniem, należy
uznać za chybione powoływanie się przez Zamawiającego na wiążący, merytoryczny
charakter założeń procentowych dla poszczególnych etapów wskazanych w Tabeli
elementów rozliczeniowych (TER), gdyż jak sam Zamawiający stwierdził niemożliwe jest
przewidzenie skuteczności przekazywania poszczególnych transz. Powyższego nie zmienia
okoliczność, że Zamawiający w dniu 09 kwietnia 2021 r. dokonał modyfikacji treści
postanowienia § 8 ust. 11 wzoru umowy, która sprowadzała się do umożliwienia wykonawcy
zgłaszania roszczeń z tytułu braku płatności oraz umożliwienia szybszego odstąpienia od
umowy w przypadku braku płatności.
Odwołujący zwrócił także uwagę, że rozumienie terminu „oferta" należy opierać na art. 66 § 1
Kodeksu cywilnego, zgodnie z którym jest nią oświadczenie drugiej stronie woli zawarcia
umowy, jeżeli określa istotne postanowienia tej umowy. Z uwagi na odpłatny charakter
zamówień publicznych, nieodzownym elementem treści oferty będzie zawsze określenie
ceny za jaką Wykonawca zobowiązuje się wykonać zamawiane świadczenie. Zważywszy, że
przedmiotem zamówienia są roboty budowlane, treścią oferty jest też przedmiot zamówienia
(opisany w
dokumentacji projektowej), a także termin wykonania zamówienia.
W konsekwencji Odwołujący stwierdził, że brak jest podstaw do przyjęcia, że oferta
Odwołującego jest niezgodna z treścią SWZ, zaś samo przyjęcie przez Zamawiającego w
ust. 4 rozdziału XIV SWZ „Opis sposobu obliczenia ceny", że Załącznik nr 4a do SWZ -
„Tabela elementów rozliczeniowych" (TER) jest załącznikiem do oferty oznacza, że
dokument ten -
ze względu na jego treść oraz umiejscowienie w systematyce dokumentacji
przetargowej zawartej w SWZ -
nie stanowił oferty w rozumieniu art. 66 § 1 k.c, a stanowił
oświadczenie Zamawiającego co do sposobu wykonania umowy.
Odwołujący podniósł, że sporządzenie przez niego załącznika nr 4a - TER z podziałem
wynagrodzenia za wykonanie poszczególnych etapów przedmiotu zamówienia w sposób
odmienny od sztywnego podziału tego wynagrodzenia, który został przez Zamawiającego
narzucony we wzorze załącznika nr 4a do Umowy - TER należało poprawić w ramach
procedury wyjaśnienia treści oferty wynikającej z art. 223 ust. 1 PZP oraz procedury
poprawiania omyłek określonej w art. 223 ust. 2 pkt. 3 PZP.
Czynność poprawienia oferty w trybie art. 223 ust. 2 PZP ma charakter obligatoryjny i
Zamawiający nie może uchylić się od jej wykonania. Zaniechanie takiej czynności należy
uznać należy za działanie sprzeczne nie tylko z prawem, ale i nieracjonalne, gdyż prowadzi
do niesłusznego odrzucenia najkorzystniejszej oferty, które nie zapewnia wyboru oferty
zgodnie z zasadami uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców, a także
narusza zasadę proporcjonalności.
Zastosowanie przez Zamawiającego procedury poprawienia omyłki w trybie art. 87 ust. 2 pkt.
3 PZP (obecnie 223 ust. 2 pkt 3 PZP) nie oznacza braku możliwości uprzedniego
zastosowania instytucji wezwania Wykonawcy do wy
jaśnienia treści złożonej oferty.
Sporządzenie przez Odwołującego załącznika nr 4a - TER z podziałem wynagrodzenia za
wykonanie poszczególnych etapów przedmiotu zamówienia w sposób odmienny od
sztywnego podziału tego wynagrodzenia, który został przez Zamawiającego narzucony we
wzorze załącznika nr 4a do Umowy - TER nie prowadzi do naruszenia granicy
dopuszczalności zmian, ponieważ nie stanowi znaczącej ingerencji w treść oferty, która
spowodowałaby wytworzenie zupełnie nowej treści oświadczenia woli w stosunku do
złożonego przez Odwołującego.
Zdaniem Odwołującego wypełnienie załącznika nr 4a -TER z przyjętym przez Odwołującego
innym podziałem procentowym wynagrodzenia za wykonanie poszczególnych etapów
przedmiotu zamówienia nie ma charakteru przedmiotowo istotnego. Sposób rozliczenia
wynagrodze
nia wg. procentowego założenia dla poszczególnych etapów wskazany w treści
tego załącznika służyć ma jako dokument pomocniczy przy obliczeniu ceny oferty oraz
informacja dla zamawiającego na etapie wykonania robót o wysokości cen jednostkowych za
dany elem
ent rozliczeniowy. Dokument ten ustala tylko zakresy płatności dla
wyszczególnionych w nim części, a zatem jest to oświadczenie wiedzy, a nie oświadczenie
woli -
w sytuacji podania przez Odwołującego ceny ryczałtowej. Treść zawarta w tym
załączniku nie ma więc wpływu na wykonanie i rozliczenie prac wchodzących w zakres
zamówienia
Izba ustaliła i zważyła co następuje:
Odwołanie nie zasługuje na uwzględnienie.
Zamawiający w sposób prawidłowy dokonał oceny oferty Odwołującego. Oferta nie
podlegała poprawieniu.
Zgodnie z treścią SWZ, oferta powinna zawierać:
1) Formularz oferty, którego wzór określa Załącznik nr 3 do SWZ,
2) Wypełnioną Tabelę elementów rozliczeniowych (TER) stanowiącą Załącznik nr 4a do
SWZ.
3) Kalkulacje sporządzone wg Przedmiaru wyposażenia, stanowiące Załącznik nr 4b - wzór
kalkulacja -
Regały SM i Załącznik nr 4c - wzór kalkulacja Technologia APwB wyposażenie. -
określające wysokość wynagrodzenia za dostawę i montaż elementów wyposażenia, z
identyfikacją oferowanych elementów wyposażenia w zakresie umożliwiającym weryfikację
zgodności z wymogami zawartymi w SWZ - OPZ.
Wraz z ofertą Wykonawca winien złożyć:
1) JEDZ opatrzony kwalifikowanym podpisem elektronicznym, oraz pozostałe oświadczenia i
dokumenty wskazane w Rozdziale IX ust. 1 SWZ w formie wskazanej w Rozdziale IX ust. 12
SWZ,
2) dokument potwierdzający wniesienie wadium,
3) wyjaśnienia dotyczące tajemnicy przedsiębiorstwa, jeżeli Wykonawca składa wraz z ofertą
informacje / dokumenty stanowiące tajemnicę przedsiębiorstwa (jeśli dotyczy),
4) Kosztorys ofertowy - o charakterze pomocniczym,
5) Wykaz Doświadczenia Kierownika budowy - wg Załącznika nr 11 do SWZ.
Zamawiający zdefiniował zatem dokumenty składające się na ofertę. Skoro oferta powinna
zawierać: Formularz oferty, którego wzór określa Załącznik nr 3 do SWZ, Wypełnioną Tabelę
elementów rozliczeniowych (TER) stanowiącą Załącznik nr 4a do SWZ, to te właśnie
dokumenty
łącznie stanowiły ofertę i ich treść miała łączne znaczenie dla oceny treści
oświadczenia woli składanego przez Wykonawcę.
Zamawiający wymagał przedstawienia w dokumencie TER ceny za wykonanie
poszczególnych elementów. Tabela została podzielona na 4 etapy, których wartości
procentowe w stosunku do ceny całego zamówienia zostały określone przez
Zamawiającego. Jednakże każdy z czterech etapów został podzielony na dodatkowe
elementy. W całości tabela TER zawierała 41 elementów. Wartość każdej z pozycji miała
zostać określona przez Wykonawcę.
Zamawiający w trakcie postępowania przetargowego udzielił odpowiedzi, w której wskazał,
że konkretne założenia procentowe wynikają z i stanowią odzwierciedlenie przyznanych
Zamawiającemu środków finansowych i harmonogramu wydatkowania środków w
poszczególnych latach. Zamawiający nie miał więc możliwości innego ukształtowania tych
wskaźników. Zamawiający określił więc wagę tych informacji i ich przełożenie na ocenę
prawidłowości złożonej oferty. W związku z powyższym, w ramach oferty i Załącznika nr 4a
do oferty -
TER, koniecznym było przedstawienie wymaganych przez Zamawiającego
informacji. Nie jest sporne, że Odwołujący dokonał modyfikacji załącznika.
W ocenie Izby,
modyfikacja załącznika nr 4a i przedstawienie etapów realizacji zamówienia –
ich
rozliczenia niezgodnie z wymaganiami Zamawiającego określonymi w SWZ, oznacza
niezgodność oferty z treścią SWZ.
Również na taki wniosek wskazuje wypowiedź Odwołującego wyrażona w trakcie rozprawy z
udziałem stron. Odwołujący nie kwestionował, że załącznik 4a sformułowany w sposób inny
niż wynika to ze wzoru SWZ stanowi błąd merytoryczny. Skoro tak, to niezgodność treści
tego załącznika z SWZ oznacza niezgodność oferty z treścią SWZ.
Zgodnie z Załącznikiem nr 2 do SWZ - Projektowane postanowienia umowy TER stanowią
podstawę dla realizacji Przedmiotu Umowy i integralną część Umowy. Zgodnie z § 1 ust. 2
pkt 3) (Podstawowe zobowiązania stron), „Integralnymi częściami Umowy określającymi
szczegółowy zakres i sposób realizacji Przedmiotu Umowy są (...) oferta wykonawcy wraz z
załącznikami, w tym z TER i kalkulacją - określającą wysokość wynagrodzenia za dostawę i
montaż elementów wyposażenia."
W § 8 ust. 4 lit. a. Umowy Zamawiający wskazał, że „wynagrodzenie będzie wypłacane
Wykonawcy f...):
a.
w zakresie części Przedmiotu Umowy objętej TER po wykonaniu poszczególnych części
Przedmiotu Umowy opisany
ch poszczególnymi pozycjami TER, w wysokości określonej w
TER."
Powyższe oznacza, że dokument TER miał stanowić podstawę przy dokonywaniu rozliczeń z
wykonawcą - w zakresie części Przedmiotu Umowy objętej TER. Na takie rozumienie
dokumentu wskazuje również postanowienie zawarte w § 3 ust. 4 Umowy, z którego wynika,
że „Wykonawca wykona (tj. rozpocznie i zakończy wykonywanie) poszczególne części
Przedmiotu Umowy stanowiące odrębne pozycje TER składające się na dany Etap w
terminach określonych i uzgodnionych przez Strony w Harmonogramie Rzeczowo –
Finansowym”. Harmonogram Rzeczowo - Finansowy ma zatem charakter wtórny i następczy
w stosunku do TER, który określa poszczególne czynności (pozycje) mające zostać
zrealizowane w poszczególnych etapach. Dopiero w dalszej kolejności i na podstawie TER,
Strony ustalą terminy realizacji poszczególnych czynności składających się na etapy.
W § 8 ust. 5 Umowy Zamawiający wskazał, że „Wynagrodzenie za wykonanie części
Przedmiotu Umowy, o której mowa w § 1 ust. 1 pkt 4 Umowy, w szczególności za wykonanie
Dokumentów Wykonawcy, zawarte jest w Wynagrodzeniu za wykonanie poszczególnych
części Przedmiotu Umowy wykazanych jako odrębne pozycje TER.” Zamawiający kwalifikuje
znaczenie TER na rozliczenia wynagrodzenia również w § 8 ust. 6 lit. a. i b. Umowy
wskazując, że rozliczenie następuje na podstawie protokołów odbiorów robót, obejmujących
roboty ujęte w TER i HRF, ale rozliczenie następuje na podstawie wartości wynagrodzenia
dla danej pozycji ujętej w TER.
Powyżej przytoczone postanowienia umowy wskazują, że Zamawiający traktował dokument
TER jako informację w zakresie opisu przedmiotu zamówienia i rozliczenia wynagrodzenia.
Realizacja zamówienia zgodnie z etapami wskazanymi w TER oraz rozliczenie
wynagrodzenia dotyczą realizacji zamówienia, składają się zatem na treść oferty. Jako taki,
dokument ten ma charakter merytoryczny
, istotny dla całej oferty – realizacji zamówienia.
Skoro tak, to wypełnienie dokumentu TER niezgodnie z wymaganiami SWZ oznacza, że
Wykonawca zaoferował realizację zamówienia w sposób, który nie odpowiadał wymaganiom
Zamawiającego. Oferta nie odpowiadająca wymaganiom SWZ podlega odrzuceniu.
W konsekwencji należało uznać, że bezzasadny jest zarzut Odwołującego dotyczący
naruszenia
przez Zamawiającego art. 226 ust. 1 pkt 5) ustawy Prawo zamówień publicznych,
poprzez jego zastosowanie
i uznanie, że zachodzi niezgodność oferty Odwołującego z
treścią specyfikacji warunków zamówienia, a sporządzenie przez Wykonawcę załącznika
nr 4a - Ta
beli elementów rozliczeniowych w sposób odmienny, niż wynika to ze wzoru
określonego w załączniku nr 4a do SWZ, należy kwalifikować jako błąd nieistotny oferty,
który nie ma charakteru merytorycznego i nie wpływa na treść tej oferty.
W ocenie Izby nie jest uzasadniony zarzut Odwołującego dotyczący zaniechania przez
Zamawiającego poprawienia omyłki w ofercie Odwołującego.
Zgodnie z art. 223 ust. 2 pkt 3 ustawy
Prawo zamówień publicznych, Zamawiający poprawia
w ofercie inne omyłki polegające na niezgodności oferty z dokumentami zamówienia, nie
powodujące istotnych zmian w treści oferty.
Poprawienie innej omyłki, o której mowa w art. 223 ust. 2 pkt 3 ustawy Prawo zamówień
publicznych
, nie może doprowadzić do wytworzenia całkowicie nowego oświadczenia
wykonawcy. W tym wypadku z taką właśnie sytuacją mielibyśmy do czynienia.
Jak wskazano powyżej, dokonanie poprawienia oferty w przedmiotowym przypadku nie
mogłoby się odbyć bez ingerencji Odwołującego, a więc bez pozyskania od niego informacji
wskazującej, w jaki sposób omyłkę tę należy poprawić w odniesieniu do wszystkich 41
wierszy TER. To
Odwołujący był zobowiązany do wypełnienia 41 pozycji formularza i to do
niego należała decyzja w zakresie każdej z pozycji. Formularz ten był oświadczeniem
pochodzącym od Odwołującego, a nie od Zamawiającego. Zamawiający określił jedynie 4
etapy, niemniej wszystkie pozostałe pozycje powinien wypełnić Odwołujący. Zamawiający
samodzielnie nie dysponował informacjami, które pozwalałyby mu dokonać postulowanej
przez O
dwołującego poprawy. Omyłka musi być widoczna, a jej poprawienie w trybie art. 223
ust. 2 pkt 3 ustawy Prawo z
amówień publicznych, możliwe bez pomocy ze strony
wykonawcy.
W świetle powyższego należy także stwierdzić, że modyfikacja miałaby charakter istotny
Skorzystanie z
wcześniejszych wyjaśnień udzielonych przez Odwołującego może mieć
charakter wyjątkowy, po który sięgnąć można w ograniczonym zakresie, który w
przedmiotowym przypadku byłby przekroczony. Odwołujący musiałby bowiem określić od
początku 41 pozycji dokumentu TER, co stawiałoby go w uprzywilejowanej pozycji względem
innych wykonawców. Zamawiający nie naruszył zatem również art. art. 223 ust. 1 ustawy
Prawo zamówień publicznych.
W konsekwencj
i należało stwierdzić, że bezzasadny jest również zarzut naruszenia przez
Zamawiającego art. 16 pkt 1-3 ustawy Prawo zamówień publicznych. Zamawiający
przeprowadził postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego w sposób zapewniający
zachowanie uczciwej
konkurencji, równości wykonawców, a także nie naruszył zasady
prz
ejrzystości i proporcjonalności.
Mając powyższe na uwadze, orzeczono jak w sentencji.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono stosownie do wyniku na podstawie art.
557 oraz art. 574 ustawy z 11.09.2019 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. poz. 2019 ze
zm.)
oraz w oparciu o przepisy § 5 pkt 1a) i 2a) i b) oraz § 8 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia
Prezesa Rady Ministrów z dnia 31 grudnia 2020 r. w sprawie szczegółowych rodzajów
kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania
wpisu od odwołania (Dz. U. poz. 2437).
P
rzewodniczący: ………………………..