KIO 1840/21 WYROK dnia 4 sierpnia 2021 r.

Stan prawny na dzień: 22.12.2021

Sygn. akt: KIO 1840/21 

WYROK 

z dnia 4 sierpnia 2021 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza   -   w składzie: 

Przewodniczący:     

Renata Tubisz 

Protokolant:                        Szymon Grzybowski 

po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 2 sierpnia 

2021 r. w Warszawie odwołania wniesionego 

do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu  21  czerwca  2021  r.  przez  odwołującego 

Ricco  Polska  Sport  Sp.  z  o.o.,  Al.  Jana  Pawła  II  27,  00-867  Warszawa  w  postępowaniu 

prowadzonym  przez 

zamawiającego  Gminę  Krzeszowice,  ul.  Grunwaldzka  4,  32-065 

Krzeszowice 

orzeka: 

oddala odwołanie 

kosztami  postępowania  obciąża  odwołującego  Ricco  Polska  Sport  Sp.  z  o.o.,  Al.  Jana 

Pawła II 27, 00-867 Warszawa i:  

zalicza  w  poczet  kosztów  postępowania  odwoławczego  kwotę  10  000,00  zł 

(słownie:  dziesięć  tysięcy  złotych  zero  groszy)  uiszczoną  przez  odwołującego 

Ricco  Polska  Sport  Sp.  z  o.o.,  Al.  Jana  Pawła  II  27,  00-867  Warszawa  tytułem 

wpisu od odwołania 

zasądza od odwołującego Ricco Polska Sport Sp. z o.o., Al. Jana Pawła II 27, 00-867 

Warszawa 

kwotę  300,00  zł  (słownie:  trzysta  złotych  zero  groszy)  na  rzecz 


zamawiającego  Gminę  Krzeszowice,  ul.  Grunwaldzka  4,  32-065  Krzeszowice 

tytułem zwrotu kosztów dojazdu na rozprawę 

Stosownie do art. 579 ust. 1 

oraz art. 580 ust.1 i 2 ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo 

zamówień  publicznych  (Dz.  U.  z  2019  r.  poz.  2019  z  późn.  zm.)  na  niniejszy  wyrok  –  w 

terminie  14  dni  od  dnia  jego  doręczenia  -  przysługuje  skarga  za  pośrednictwem  Prezesa 

Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie 

Przewodniczący: 

……………………………… 


uzasadnienie 

N

a  podstawie  art.  505  ust.  1  ustawy  z  dnia  11  września  2019  r.  Prawo  Zamówień 

Publicznych  (Dz.U.2019.2019  z  dnia  2019.10.24;  dalej:  „Ustawa")  w  postępowaniu  o 

udzielenie  zamówienia  publicznego  na  roboty  budowlane  „Budowa  boiska  sportowego  w 

Ostrężnicy  w  gminie  Krzeszowice”  Numer  ogłoszenia:  2021/BZP  00001392/08/P, 

przywołując  zasady  uczciwej  konkurencji  i  równego  traktowania  wykonawców,  wniesiono  

odwołanie  na  niezgodną  z  przepisami  Ustawy  czynność  zamawiającego,  podjętą  w 

postępowaniu o udzielenie zamówienia, polegającą na naruszeniu art. 16 pkt 1) oraz pkt 3) 

Ustawy przez: 

1.  wymaganie 

parametrów sztucznej trawy z użyciem kryteriów które są nieproporcjonalne i 

nieadekwatne  do  przedmiotu  zamówienia,  co  skutkuje  utrudnieniem  udziału  w 

postępowaniu  dla  wielu  podmiotów  ubiegających  się  o  udzielenie  zamówienia  albo 

uniemożliwieniem udziału w postępowaniu przez zastosowanie zawyżonych parametrów 

dotyczących sztucznej trawy - tj. przedstawione parametry sztucznej trawy w dokumencie 

w  „Zmiany  w  dokumentacji  technicznej  dotyczącej  zgłoszenia  Budowy”  na  str.  2  są 

nadmiernie rygorystyczne i ograniczają konkurencję w tym postępowaniu; 

wprowadzeniu  w  Dokumentacji  technicznej  stanowiącej  załącznik  do  SWZ,  w 

dokumencie „Zmiany w dokumentacji technicznej dotyczącej zgłoszenia Budowy” na str. 

2, obowiązku przedstawienia aktualnego certyfikatu FIFA PREFERRED PRODUCER dla 

producenta sztucznej trawy, w sytuacji gdy posiadanie takiego certyfikatu jest związane 

wyłącznie  z  przynależnością  producenta  jako  podmiotu  do  określonej  grupy  podmiotów 

(organizacji), a nie jest związane z parametrami jakościowymi oferowanej nawierzchni, a 

tym  bardziej  w  przypadku  przedmiotowej  inwestycji  nie  powinno  mieć  żadnego 

uzasadnienia,  gdyż  obiekt  ze  względu  na  wymagania  FIFA  nie  spełnia  warunków 

certyfik

acji,  ze  względu  na  jego  wielkość  (przedmiot  inwestycji  to  boisko  1060  m

,  a 

certyfikacji  FIFA  podlegać  mogą jedynie  boiska  pełnowymiarowe  tj.  o  powierzchni  -  ok. 

6500 m

Mając powyższe na uwadze, odwołujący wnosi  o: 

Uwzględnienie odwołania w całości; 

Nakazanie  Zamawiającemu  dokonania  modyfikacji  SWZ  w  zakresie  dokumentu 

„Zmiany  w  dokumentacji  technicznej  dotyczącej  zgłoszenia  Budowy”,  stanowiącego 

integralną  część  dokumentacji  projektowej,  poprzez  usunięcie  wymogu  przedstawienia 

dokumentu: 


Aktualny certyfikat FIFA dla producenta trawy (FIFA Preferred Producer); 

Raport  z  badań  dotyczący  oferowanego  systemu  nawierzchni  (trawa,  wypełnienie) 

przeprowadzonego  przez  specjalistyczne  laboratorium  (np.  Labosport  lub  ISA-Sport  lub 

Sports  Labs  Ltd),  pot

wierdzający  wszystkie  wymagane  parametry  oraz  potwierdzający 

zgodność jego  parametrów  z  FIFA  Quality  Concept for  Football  Turf, test method 2015  dla 

poziomu FIFA Quality oraz FIFA Quality PRO; 

Nakazanie Zamawiającemu określenia przedmiotu zamówienia w zakresie sztucznej 

trawy w sposób jednoznaczny i wyczerpujący, w sposób nieodbiegający od obowiązujących 

norm,  w  szczególności  w  kontekście  parametru  siły  wyrywania  pęczków,  siły  łączenia 

klejonego tzn: 

Określenie parametru siły wyrywania pęczków po starzeniu na poziomie 35 N; 

Określenie parametru siły łączenia klejonego po starzeniu na poziomie 75 N; 

Nakazanie Zamawiającemu określenia przedmiotu zamówienia w zakresie sztucznej 

trawy  w  sposób  nieutrudniający  uczciwej  konkurencji,  poprzez  usunięcie  ograniczenia 

maksymalnej wartości wagi całkowitej nawierzchni ze sztucznej trawy; 

Zwrot  kosztów  postępowania  przez  Zamawiającego,  w  tym  kosztów  zastępstwa 

procesowego i obsługi prawnej. 

Przedmiot Zamówienia: 

Przedmiotem  zamówienia  „Roboty  budowlane  Budowa  boiska  sportowego  w  Ostrężnicy  w 

gminie Krzeszowice” Numer ogłoszenia: 2021/BZP 00001392/08/P. 

Postępowanie prowadzone jest w trybie przetargu nieograniczonego o wartości szacunkowej 

poniżej  progów  unijnych.  Zamówienie  udzielane  jest  w  trybie  podstawowym  na  podstawie: 

art. 275 pkt 2 Ustawy. 

Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane wraz z SWZ w dniu 15 czerwca 2021 r. Na 

podstawie art. 509 ust. 2 Ustawy, termin na wniesienie Odwołania jest do 21 czerwca 2021 r. 

Interes Odwołującego: 

Odwołujący  jest  zainteresowany  uczestnictwem  w  postępowaniu  o  udzielenie  zamówienia 

publicznego  Roboty  budowlane  Budowa  boiska  sportowego  w  Ostrężnicy  w  gminie 

Krzeszowice”  Numer  ogłoszenia:  2021/BZP  00001392/08/P  na  zasadach  uczciwej 


konkurencji  i  równego  traktowania  wykonawców.  Postanowienia  SWZ  w  zakresie 

dokumentów  dotyczących  sztucznej  trawy,  zdaniem  Odwołującego  naruszają  zasadę 

zachowania  uczciwej  konkurencji  oraz  przeprowadzenia  postępowania  w  sposób 

proporcjonalny.  Gdyby  SWZ  nie  dokonał  opisu  zamówienia  w  sposób  ograniczający  grona 

wykonawców,  Odwołujący  miałby  szansę  przystąpić  do  postępowania  oraz  złożyć  ofertę, 

która w wyniku oceny ofert mogłaby zostać uznana za najkorzystniejszą. 

Wskazać również należy na Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z dn. 26 stycznia 2017 r. KIO 

21/17, w którym podniesiono, że krąg podmiotów, które mogą korzystać z odwołań od treści 

SIWZ jest szeroki. Uprawnienie to przysługuje każdemu wykonawcy który potencjalnie może 

ubiegać  się  o  udzielenie  tego  zamówienia.  Na  tym  etapie  wystarczające  jest  wykazanie 

jedynie hipotetycznej szkody polegającej na niewłaściwym sformułowaniu treści SWZ, które 

może  utrudniać  wykonawcy  dostęp  do  zamówienia.  Tym  samym  wystarczająca  jest  dla 

uznania interesu danego wykonawcy jedynie deklaracja, że jest zainteresowany uzyskaniem 

tego  zamówienia  i  tego  faktu  nie  ma  obowiązku  udowodnić.  Na  tym  etapie  postępowania 

interes wykonawcy jest interesem faktycznym w szerokim tego słowa znaczeniu. 

UZASADNIENIE 

W  dniu  15  czerwca  2021  r.  ukazało  się  ogłoszenie  o  zamówieniu  na  „Roboty  budowlane 

Budowa  boiska  sportowego  w  Ostrężnicy  w  gminie  Krzeszowice”  Numer  ogłoszenia: 

2021/BZP 00001392/08/P. 

We  wskazanym  ogłoszeniu,  Zamawiający  w  dokumencie  „Zmiany  w  dokumentacji 

technicznej  dotyczącej  zgłoszenia  Budowy”  będącym  częścią  dokumentacji  projektowej, 

która stanowi załącznik do SWZ określił wymagania dotyczące sztucznej trawy. Zamawiający 

określił, iż wymaga, aby sztuczna trawa spełniała następujące wymagania: 

• 

producent musi należeć do grupy FIFA Preferred Producers 

• 

100% włókien monofilowych 

• 

siła wyrwania pęczka po starzeniu wodą: min. 65N 

• 

DTEX: min. 13500 

• 

ilość włókien: min. 150.000/m2 

• 

waga całkowita: nie większa jak 2450 g/m2 

• 

waga włókna: nie mniejsza jak 1650 g/m2 


• 

połączenia klejone - wytrzymałość połączenia klejonego po starzeniu wodą: min. 

• 

190N 

• 

podkład zgodny z zaleceniami producenta 

• 

wypełnienie - granulat EPDM w kolorze szarym 

Odwołujący  przede  wszystkim  uważa,  że  wymagania  dotyczące  dokumentów,  wraz  z 

parametrami  sztucznej  trawy  określonymi  powyżej  ma  na  celu  faworyzowanie  konkretnego 

produktu, którego producent należy do programu FIFA PREFERRED PRODUCER. 

Zaznaczyć  wypada,  że  wymóg  przedstawienia  aktualnego  certyfikatu  FIFA  PREFERRED 

PRODUCER dla producenta trawy syntetycznej rażąco narusza zasady uczciwej konkurencji 

i równego traktowania wykonawców. Posiadanie certyfikatu FIFA PREFERRED PRODUCER 

jest  związane  wyłącznie  z  przynależnością  producenta  trawy  do  określonej  grupy,  nie  jest 

natomiast  związane  z  parametrami  jakościowymi  oferowanej  nawierzchni.  W  rezultacie, 

dokument  potwierdzający  posiadanie  przez  producenta  certyfikatu  FIFA  PREFERRED 

PRODUCER nie jest dokumentem, którego Zamawiający może żądać na potwierdzenie, że 

oferowane  roboty/dostawy  spełniają  wymagania  wskazane  w  SWZ.  Członkostwo  w  FIFA 

PREFERRED  PRODUCER,  czyli  grupie  producentów  nie  jest  obowiązkowe,  lecz 

uzależnione  jedynie  od  opłacania  składek  członkowskich,  a  wprowadzenie  wymogu  takiej 

przynależności  jedynie  ogranicza  w  nieuzasadniony  sposób  krąg  potencjalnych 

wykonawców,  do  kilku  wybranych  podmiotów.  Należy  zauważyć,  że  certyfikat  FIFA 

PREFERRED  PRODUCER  ,  który  wiąże  się  z  przynależnością  do  organizacji,  posiada 

jedynie osiem podmiotów na świecie. Z tego też względu, w ocenie Odwołującego warunek 

ten,  w  przypadku  boiska  przys

zkolnego (co jest przedmiotem zamówienia) powinien zostać 

pominięty jako zbyt wygórowany i nieadekwatny do potrzeb Zamawiającego. 

Dowód: 

• 

wydruk  ze  strony  internetowej  FIFA  zawierający  spis  podmiotów  posiadających 

certyfikat FIFA PREFERRED PRODUCERS; 

• 

do

kument stanowiący załącznik SWZ „Zmiany w dokumentacji technicznej dotyczącej 

zgłoszenia Budowy”. 

Ponadto,  warto  nadmienić,  iż  certyfikację  FIFA  (do  czego  wymagany  byłby  certyfikat  FIFA 

Preferred  Producer)  uzyskują  jedynie  obiekty  pełnowymiarowe  o  wielkości  min.  6400  m2, 

podczas  gdy  przedmiotem  zamówienia  jest  boisko  o  powierzchni  1060  m2.  Z  uwagi  na 


metraż  boiska  w  niniejszym  postępowaniu  dany  obiekt  sportowy  nie  będzie  podlegać 

certyfikacji  FIFA.  Analogiczne  odwołanie  jeżeli  chodzi  o  certyfikat  producenta  FIFA 

PREFERRED  PRODUCER  było  już  rozpatrywane  przez  Krajową  Izbę  Odwoławczą,  która 

potwierdziła że certyfikat FIFA PREFERRED PRODUCER nie świadczy o jakości produktu, 

lecz  stanowi  jedynie  przynależność  do  organizacji,  natomiast  „żądanie  dokumentu 

[certyfi

katu  FPP],  który  w  jakikolwiek  sposób  nie  jest  związany  z  przedmiotem  zamówienia 

należy uznać za przekraczające granice swobody działania Zamawiającego co do określenia 

własnych potrzeb o określonych standardach jakościowych” . 

Ponadto,  zdaniem  Odwołującego,  podane  parametry  sztucznej  trawy  zostały  określone  w 

sposób  wygórowany,  tak  aby  faworyzować  jednego  producenta.  Zastrzeżenia  przede 

wszystkim  wzbudza  określona  siła  wyrywania  pęczka  po  starzeniu,  parametr  łączenia 

klejonego  przed  starzeniem,  a  także  ograniczenie  maksymalnej  wagi  całkowitej  sztucznej 

trawy. 

Parametr  siły  wyrywania  pęczka  jako  wymóg  został  znacząco  zawyżony  w  stosunku  do 

wymagań  stawianych  przez  FIFA  (min.  30N)  i  normę  obowiązującą  dla  traw  syntetycznych 

PN-EN  15330-1  (min.  35N).  Kryterium 

siły  wyrywania  pęczka  na  poziomie  65  N  jest 

absurdalne  również  z  tego  względu,  że  siła  taka  nie  ma  szans  wystąpić  w  toku  normalnej 

eksploatacji  nawierzchni.  Żeby  zobrazować  możliwość wystąpienia  takiego zjawiska  można 

wskazać, iż taka siła wyrywania może ewentualnie powstać przy specjalnym, mechanicznym 

działaniu na nawierzchnię, przy użyciu narzędzi typu kombinerki etc., co w normalnym toku 

eksploatacji nie występuje. Dodać również należy, iż tak wysoka wartość tego kryterium nie 

wpływa w żaden sposób na własności użytkowe trawy, jak również na ewentualne ułatwienia 

w eksploatacji, tudzież żywotność takiej nawierzchni. 

FIFA  nie  widzi  potrzeby  by  wartość  tego  parametru  była  wyższą  niż  30  N,  ponieważ  ta 

wartość  już  spełnia  i  tak  bardzo  rygorystyczne  wymagania  FIFA  dla  poziomu  FIFA  Quality 

Pro.  Należy  tutaj  przypomnieć,  że  obiekt  będący  przedmiotem  zamówienia  nie  jest  i  nie 

będzie obiektem certyfikowanym przez FIFA. 

Zgodnie  z  wyrok  Krajowej  Izby  Odwoławczej  z  dn.  07.08.2017  r.  sygn.  akt:  1777/17, 

parametr siły wyrywania pęczka winien odnosić się do polskich norm oraz wymagań FIFA. 

Dowód: 

• 

norma PN-EN 15330-1 

• 

wymagania polskiej normy PN-EN 15330-

1 (wraz z tłumaczeniem) 


• 

e-

mail z certyfikowanego laboratorium FIFA dot. siły wyciągania kępka 

• 

wymagania zawarte w podręczniku FIFA 

W  związku  z  powyższym,  Odwołujący  wnosi  o  ustanowienie  racjonalnych  parametrów 

sztucznej trawy i ich ogłoszenie przez Zamawiającego, tak, aby nie było podejrzeń, że jakiś 

konkretny  produkt  jest  faworyzowany.  W  szczególności  dotyczy  to  siły  wyrywania  pęczka, 

która  w  sposób  racjonalny  (w  oparciu  o  normę  PN:EN  15330-1  lub  wymagania  FIFA) 

powinien zostać ustanowiony na poziomie 30 N lub 35 N. 

Analogicznie  sytuacja  wygląda  z  parametrem  łączenia  klejonego  po  starzeniu.  Zgodnie  z 

wymaganiami  FIFA,  łączenie  klejone  powinno  być  na  poziomie  co  najmniej  75  N,  aby  być 

uznawane  przez  FIFA  dla  poziomu  nawierzchni  FIFA  Quality.  Nie  ma  więc  żadnego 

uzasadnienia dla którego Zamawiający wymaga wartości tego parametru na poziomie 190 N. 

Dow

ód: 

• Badanie Labosport  na zgodność nawierzchni  z  wymaganiami  FIFA  wraz  z tłumaczeniem, 

ze wskazaniem minimalnych wymogów stosowanych przez FIFA. 

Odwołujący  ma  również  zastrzeżenia  do  określenia  parametru  wagi  całkowitej  sztucznej 

trawy.  Zdaniem  Odwołującego,  określenie  górnego  limitu  parametru  wagi  całkowitej  jest 

sposobem mającym na celu utrudnić konkurencje i faworyzować jeden konkretny produkt, co 

jest niezgodne z art. 99 ust. 1 oraz ust. 4 Ustawy. 

Waga  całkowita  sztucznej  trawy  jest  wypadkową  wagi  zastosowanego  włókna,  wagi 

podkładu  pierwotnego  oraz  wagi  podkładu  wtórnego,  który  ma  zabezpieczać  nawierzchnie 

przed  biodegradacją  i  czynnikami  zewnętrznymi.  Powyższe  oznacza,  że  im  wyższa  waga 

całkowita,  tym  suma  wag  wyżej  wymienionych  składników  jest  wyższa  -  co  zazwyczaj 

oznacza że jest on na lepszym poziomie, np. waga włókna jest wyższa (czyli zastosowano 

lepsze włókno, albo zaproponowano gęstszą nawierzchnię), waga podkładu pierwotnego jest 

wyższa  (zastosowano  bardziej  trwały  i  grubszy  podkład)  lub  waga  podkładu  wtórnego  jest 

wyższa (masa zastosowanego poliuretanu lub lateksu jest wyższa, co oznacza, że warstwa 

spodnia  sztucznej  trawy,  chroniąca  przed  biodegradacją  jest  grubsza).  Przedstawione 

możliwości  świadczą  o  tym,  że  wraz  ze  wzrostem  wagi  całkowitej,  Zamawiający  otrzyma 

produkt  lepszy.  Dlatego,  nie  ma  racjonalnego  powodu  (poza  faworyzowaniem  określonego 

produktu),  dla  którego  Zamawiający  ograniczyłby  górną  wartość  parametru  wagi  całkowitej 

nawierzchni.  Każdy  wykonawca  powinien  mieć  możliwość  zastosowania  nawierzchni  o 

minimalnych  parametrach  jakie  wymaga  Zamawiający.  Jeżeli  wykonawca  ma  dostęp  albo 


chce uwzględnić w swojej ofercie produkt, który jest lepszy od wymagań Zamawiającego, to 

powinien  mieć  taką  możliwość,  w  szczególności,  że  beneficjentem  zastosowania  lepszego 

materiału będzie sam Zamawiający (Inwestycja zostanie wykonana z lepszych materiałów). 

Co  więcej,  obiektywnie  nie  ma  żadnych  przesłanek,  do  ograniczania  wagi  całkowitej 

nawierzchni  - 

w  przypadku  zamówienia  będącego  przedmiotem  Odwołania  -  Zamawiający 

ograniczył górną wartość parametru wagi całkowitej do poziomu 2 450 g/m2. 

W  związku  z  powyższym,  Odwołujący  domaga  się  usunięcia  ograniczenia  w  zakresie 

maksymalnej wagi całkowitej sztucznej trawy. 

Podsumowując,  swoboda  w  kształtowania  przez  Zamawiającego  warunków  udziału  w 

postępowaniu  nie  jest  nieograniczona.  Wręcz  przeciwnie,  Zamawiający  jako  podmiot 

dysponujący  środkami  publicznymi ma obowiązek  z jednej  strony  wydatkować je  w  sposób 

oszczędny  i  efektywny,  a  z  drugiej  strony  respektować  i  przestrzegać  zasad  uczciwej 

konkurencji i równego traktowania wykonawców. Zamawiający powinien móc udowodnić, że 

przedstawione  warunki  mają  charakter  „minimalny”  oraz,  że  mają  uzasadnienie  w  danej 

inwestycji.  W  doktrynie  i  orzecznictwie  Izby  podnosi  się  bowiem,  że  formułując  warunki 

udziału  Zamawiający  powinien  dopuścić  do  udziału  w  realizacji  zamówienia  każdego 

wykonawcę  należycie  przygotowanego  i  obiektywnie  zdolnego  do  realizacji  zadania. 

Formułując  warunki  udziału  w  postępowaniu,  Zamawiający  powinien  przestrzegać  reguł 

proporcjonalności,  czyli  przyjęcia  warunków,  które  są  uzasadnione  przedmiotem 

zamówienia.  Nie  ma  racjonalnych  przesłanek  do  używania  kryteriów  jak  w  przypadku 

profesjonalnego boiska pełnowymiarowego, dla boiska które jest przyszkolnych boiskiem do 

użytku  amatorskiego  i  rekreacyjnego.  Zamawiający  powinien  móc  udowodnić,  że  wymogi 

stosowane w  SWZ  są  niezbędne  do  właściwego wykonania zadania  -  w  tym  przypadku  są 

one  zdecydowanie  zawyżone.  Każdy  nadmiarowy,  nieproporcjonalny  i  nieuzasadniony 

prz

edmiotem zamówienia warunek jest niezgodny z przepisami ustawy. 

Zgodnie z ujednoliconym orzecznictwem Izby: „Podkreślenia wymaga, że warunki udziału w 

postępowaniu  uszczegółowione  przez  zamawiającego  (...),  muszą  być  proporcjonalne  do 

przedmiotu  zamówienia  oraz  pozostawać  z  nim  w  związku.  Oznacza  to,  że  Zamawiający 

powinien  się  ograniczyć  do  wymagań  minimalnych  -  gwarantujących  jednakże  osiągnięcie 

pełnych celów prowadzonego postępowania” . 

Z  orzecznictwa  Izby  wynika,  że  proporcjonalność  przejawiać  się  powinna  przy  tym  w 

adekwatności  do  rozmiaru  i  wielkości  przedsięwzięcia,  jakim  jest  opisany  przez 

Zamawiającego  przedmiot  zamówienia.  Opis  sposobu  dokonywania  oceny  spełnienia 

warunków nie powinien być więc dokonywany niejako automatycznie, w każdym przypadku 


powinien  być  przemyślany,  a  następnie  kreowany  i  oceniany  indywidualnie  przez  pryzmat 

zamówienia . 

Uszczegółowione warunki udziału w postępowaniu powinny być obiektywne, proporcjonalne i 

nieograniczające uczciwej konkurencji. 

Odnosząc  powyższe  do  postępowania  prowadzonego  przez  Zamawiającego  ustalone 

warunki udziału w postępowaniu zasad opisanych wyżej nie spełniają. 

Dlatego, niniejsze odwołanie jest uzasadnione i zasługuje na uwzględnienie. 

Kopia  odwołania,  opatrzona  podpisem  elektronicznym  przekazana  Zamawiającemu  w  dniu 

21 czerwca 2021 r., za pośrednictwem poczty elektronicznej. 

Załączniki: 

Wydruk z KRS Odwołującego; 

Dowód uiszczenia wpisu od odwołania; 

Pełnomocnictwo wraz z dowodem uiszczenia opłaty skarbowej; 

Dowody wskazane w treści odwołania: 

dokument stanowiący załącznik SWZ „Zmiany w dokumentacji technicznej dotyczącej 

zgłoszenia Budowy”; 

norma PN-EN 15330-1; 

wymagania polskiej normy PN-EN 15330-

1 (wraz z tłumaczeniem); 

e-

mail z certyfikowanego laboratorium FIFA dot. siły wyciągania kępka; 

wymagania zawarte w podręczniku FIFA; 

Badanie  Labosport  na  zgodność  nawierzchni  z  wymaganiami  FIFA  wraz  z 

tłumaczeniem, ze wskazaniem minimalnych wymogów stosowanych przez FIFA. 

wydruk  ze  strony  internetowej  FIFA 

zawierający  spis  podmiotów  posiadających 

certyfikat FIFA PREFERRED PRODUCERS 

Potwierdzenie  przekazania  Odwołania  Zamawiającemu  w  formie  elektronicznej 

zgodnie z art. 514 ust. 2 Ustawy. 


Odpowiedź Zamawiającego na odwołanie  

W toku postępowania o udzielenie zamówienia publicznego na zadanie pn. „Budowa boiska 

sportowego w  Ostrężnicy,  w  gminie Krzeszowice”,  prowadzonego w trybie podstawowym  z 

możliwością  negocjacji,  na  podstawie  art.  275  ust.  2  ustawy  Prawo  Zamówień  Publicznych 

ustawa z dnia I l września 2019 (Dz. U. z 2019 poz. 2019 z późn. zm. dalej Pzp), Wartość 

zamówienia  nie  przekracza  progów  unijnych  określonych  w  przepisach  wydanych  na 

podstawie  art.  3  ustawy  Pzp.  Odwołujący  jw.  wniósł  odwołanie  na  treść  Specyfikacji 

Warunków Zamówienia, stawiając zarzuty  naruszenia art. 16 pkt. 1 oraz pkt 3 PZP poprzez: 

1 . Wymaganie parametrów sztucznej trawy z użyciem kryteriów, które są nieproporcjonalnie 

i nieadekwatne do przedmiotu zamówienia 

Wprowadzenie  w  dokumentacji  technicznej  obowiązku  przedstawienia  aktualnego 

certyfikatu FIFA Preferred Producer dla producenta sztucznej trawy 

Zamawiający po zapoznaniu się z treścią wniesionego odwołania jak również w odpowiedzi 

na  szereg  zapytań  innych  Wykonawców  dokonał  w  dniu  25  czerwca  2021  r.  modyfikacji 

treści Specyfikacji Warunków Zamówienia w zakresie określenia parametrów sztucznej trawy 

oraz wymaganych dokumentów przedmiotowych wprowadzając następujące wymagania: 

Opis zastosowanej trawy syntetycznej: 

Warstwy nawierzchni: 

• 

trawa  syntetyczna  kolor  zielony  (polietylen  100%,  wysokość  włókna  min.  50  mm  - 

max 60 mm), ilość pęczków na poziomie min. 8 600 / m2 

• 

warstwa wyrównująca z miału kamiennego (fr. 0-4 mm) 4 cm 2-3 cm 

• 

warstwa klinująca z kruszywa kamiennego (fr. 0-31,5 mm) 20-25 cm 

•       warstwa konstrukcyjna z kruszywa kamiennego (fr. 31,5-63 mm) 10 cm  
•       warstwa odsączająca z piasku 10 cm 

•          grunt rodzimy z odwodnieniem 

Pozostałe wymagania dotyczące nawierzchni: 


• 

producent  musi  nal

eżeć  do  grupy  FIFA  Preferred  Producers  lub  FIFA  licencee 

Producers 

• 

100% włókien monofilowych 

•        siła wyrwania pęczka po starzeniu wodą min. 40 N 

• 

DTEX min. 12 000 

• 

ilość włókien min. 110 000/m2 

• 

waga całkowita min. 2150 g/m2  

•        połączenia klejone - wytrzymałość połączenia klejonego po starzeniu wodą min. 75 N 

• 

podkład zgodny z zaleceniami producenta    

•        Wypełnienie  -  granulat  EPDM  z  recyklingu  w  kolorze  szarym,  Nie  dopuszcza  się    

barwionego granulatu EPDM. 

Wymagane minimalne - d

okumenty dotyczące nawierzchni: 

Autoryzacja producenta nawierzchni wystawiona na wykonawcę z określeniem nazwy 

inwestycji i gwarancji 

producenta na oferowaną nawierzchnię 

Karta techniczna nawierzchni 

z trawy syntetycznej poświadczona przez producenta z 

określeniem nazwy inwestycji 

Atest Higieniczny PZH lub r

ównoważny dla trawy i granulatu 

Rapor

t  z  badań  laboratoryjnych  przeprowadzony  przez  akredytowane  laboratorium 

dla  systemu  sztucznej  trawy  tj.  nawierzchnia 

i  wypełnienie  EPDM  z  recyklingu, 

potwierdzający zgodność z aktualną normą EN 15330-1: 2013/PN-EN 15330-1: 2014-02 

Raport  z  badań  laboratoryjnych  potwierdzających spełnienie wymogów FIFA Quality 

Programme  for  Football  Turf 

dotyczący  oferowanego  systemu  nawierzchni  syntetycznej 

(sztuczna trawa + wypełnienie granulat EPDM) wykonanych przez akredytowane przez FIFA 

laboratorium 

(np.  Labosport,  ISA  Sport,  Sportlabs)  potwierdzające  jakość  produktu  na 

najwyższym poziomie FIFA Quality Pro — edycja 2015 (dostępny na www.FIFA.com) wraz z 

potwierdzeniem  wszystkich  wymaganych  parametrów  technicznych.  Dopuszcza  się 

przedstawienie powyższego badania z innym wypełnieniem sztucznej trawy pod warunkiem 

zasypania boiska granulatem EPDM z recyklingu w kolorze szarym 


Tym  samym  Zamawiający  uznał  w  części  zarzuty  Odwołującego  zgodnie  z  treścią  zawartą 

poniżej: 

Odwołujący wnosił w odwołaniu o: 

l.  Nakaza

nie  Zamawiającemu  dokonania  modyfikacji  SWZ  poprzez  usunięcie  wymogu 

przedstawienia dokumentu: 

a. Aktualny certyfikat FPP dla producenta trawy (FIFA Preferred Producer) 

Zamawiający  określając  swoje  oczekiwania,  uznał  że  Producent  nawierzchni  musi 

przynależeć  do  grupy  FIFA  Preferred  Producers,  oczekując  produktu  wysokiej  jakości. 

Jednakże  w  toku  postępowania,  w  wyniku  zapytań    Wykonawców,  Zamawiający  dopuścił 

również  produkty  licencjonowane  przez  FIFA.  Lista  wszystkich  producentów  zarówno 

preferowanych  jak  i  licencjonowanych  przez  federację  piłkarską  FIFA,  dostępna  jest  na 

stronie  internetowej  federacji 

obejmuje  28  producentów  (Resource  Hub  to  publiczna  baza 

danych  Programu  Jakości  FIFA.  Interesariusze  piłki  nożnej  mogą  znaleźć  listę  wszystkich 

dostawców  licencjonowanych  przez  FIFA  oraz  szczegółowe  informacje  o  certyfikowanych 

produktach, technologiach i nawierzchniach do gry na stronie internetowej FIFA). 

Inicjatywa  FIFA  Preferred  Provide

r (FPP)  została wprowadzona  w  2009  roku  w  odpowiedzi 

na  zapotrzebowanie  na 

wyższą  jakość,  nie  tylko  samego  produktu,  ale  także  procesu 

instalacji murawy piłkarskiej, której ogólnym celem jest ochrona interesów konsumentów przy 

zakupie  boisk  oraz  zapewnienie,  że  boiska  piłkarskie  spełniają  najwyższe  wymagania  w 

zakresie jakości, wydajności i bezpieczeństwa. 

Zamawiający złagodził wymagania, jednak z uwagi na charakter inwestycji oraz oczekiwanie 

wyższej  jakości  trawy  nie  zrezygnował  całkowicie  z  wymagania  dokumentów  jw. 

Zamawiający  ma  prawo  dobierać  produkty  optymalnie  pod  względem  jakościowym  i 

cenowym,  Zamawiający  nie  ma  obowiązku  umożliwić  udziału  w  postępowaniu  każdemu 

oferentowi  oferującemu  dowolny  typ,  a  co  się  z  tym  wiąże  również  jakość  trawy. 

Zamawiający podkreśla, że planowa inwestycja dotyczy boiska ogólnodostępnego a nie jak 

podkreśla Odwołujący boiska przyszkolnego. Odwołujący nie pofatygował się i nie sprawdził 

gdzie znajduje się lokalizacja planowanej inwestycji. Budowane boisko zlokalizowane jest w 

centrum  wsi  i  będzie  ogólnodostępne  dla  wszystkich  mieszkańców  Ostrężnicy  (dzieci  i 

dorosłych)  jak  również  piłkarzy  lokalnego  klubu  sportowego.  Na  boisku  planowane  są 

dodatkowo  imprezy  lokalne,  a  z  uwagi  dofinansowanie  inwestycji  z  Programu  MIRS 

(Małopolska Infrastruktura Rekreacyjno - Sportowa) boisko z założenia może być zamykane i 

dostęp  nie  może  być  w  żaden  sposób  ograniczony.  Żądanie  aby  producent  trawy 


legitymował  się  członkostwem  w  FIFA  Preferred  Producers  lub  FIFA  licencee  Produccers 

daje  Zamawiającemu  gwarancję,  że  nawierzchnia  zamontowana  przez  Wykonawcę  będzie 

wyższej jakości. 

b.  Raport  z  badań  dotyczący  oferowanego  systemu  nawierzchni  (trawa,  wypełnienie) 

przeprowadzone przez specjalistyczne laboratorium (np. Labosport lub ISA-Sport lub Sports 

La

bs  Ltd),  potwierdzający  wszystkie  wymagane  parametry  oraz  potwierdzający  zgodność 

jego  parametrów  z  FIFA  Quality  Concept  for  Football  Turf,  test  method  2015  dla  poziomu 

FFA Quality oraz FIFA Quality PRO 

Zamawiający  dokonał  zmiany  wymaganego  dokumentu  na  następujący  o  niższych 

wymaganiach. 

„Raport  z  badań  laboratoryjnych  potwierdzających  spełnienie  wymogów  FIFA  Quality 

Programme  for  Football  Turf 

dotyczący  oferowanego  systemu  nawierzchni  syntetycznej 

(sztuczna trawa + wypełnienie granulat EPDM) wykonanych przez akredytowane przez FIFA 

laboratorium  (np.  Labosport,  ISA  Sport, 

Sportlabs)  potwierdzające  jakość  produktu  na 

najwyższym poziomie FIFA Quality Pro - edycja 2015 (dostępny na www.FIFA.com) wraz z 

potwierdzenie  wszystkich  wym

aganych  parametrów  technicznych.  Dopuszcza  się 

przedst

awienie powyższego badania z innym wypełnieniem sztucznej trawy pod warunkiem 

zasypania boiska granulatem EPDM z recyklingu w kolorze 

szarym” 

Żądanie  powyższego  dokumentu  daje  Zamawiającemu  gwarancję  jakości  zamontowanej 

nawierzchni  trawiastej. 

Zamawiający  podkreślił  powyżej,  że  boisko  będzie  ogólnodostępne, 

więc jego użytkowanie będzie znacząco większe niż boisko klubowe/ligowe, gdzie zawodnicy 

jedynie  trenują  kilka  godzin  w  tygodniu  i  dodatkowo  odbywają  się  mecze  w  niektóre 

weekendy.  Odwołujący  nie  zna  potrzeb  Zamawiającego  i  twierdzi,  że  są  wygórowane  tylko 

dlatego,  że  sam  ich  nie spełnia.  Zamawiający  nie  ma  obowiązku  określenia  parametrów  w 

ten  sposób,  aby  mogli  przystąpić  wszyscy  producenci  sztucznej  trawy.  Zamawiający  ma 

prawo  określić  jakość  oczekiwanego  produktu,  jeśli  jest  to  podyktowane  obiektywnymi 

przesłankami. 

Ponadto pragnę wyjaśnić, że: 

Znaki Jakości FIFA są integralną częścią Programu Jakości FIFA pomagając użytkownikom 

końcowym  produktów,  technologii  i  powierzchni  do  gry  w  piłkę  nożną  w  identyfikacji 

produktów,  które  zostały  przetestowane  i  certyfikowane  zgodnie  ze  standardami  Programu 

Jakości  FIFA.  W  lipcu  2021 r.  oprócz  standardów  FIFA  Quality  i  FIFA Quality  Pro  zostanie 

wprowadzony nowy poziom certyfikacji 

— FIFA Basic. 


Każdy  standard  jakości,  reprezentowany  przez  znaki,  został  zaprojektowany  w  celu 

sprawdzenia  określonych  kryteriów  bezpieczeństwa  i  wydajności  produktów,  technologii  i 

powierzchni  do  gry  zgodnie  z  potrzebami  na  różnych  poziomach  gry,  od  futbolu 

amatorskiego, aż po Mistrzostwa Świata FIFA. 

FIFA Basic 

Wymagania testowe dla tego standardu mają na celu identyfikację produktów, które spełniają 

podstawowe  kryteria  dotyczące  wydajności,  dokładności,  bezpieczeństwa  i  trwałości  piłki 

nożnej.  Nacisk  kładziony  jest  na  ustalenie  minimalnych  standardów  przy  jednoczesnym 

zapewnieniu przystępności cenowej do użytku na wszystkich poziomach gry. 

Jakość FIFA 

Wymagania  testowe  kładą  większy  nacisk  na  trwałość  i  bezpieczeństwo  tych  produktów, 

nawierzchni do gry i technologii bardziej 

niż w przypadku standardu FIFA Basic. Testowane 

są  podstawowe  kryteria  wydajności  i  dokładności,  ale  główny  nacisk  kładzie  się  na 

zapewnienie szerokiego wykorzystania. 

FIFA Quality Pro 

Nacisk  w  wymaganiach  testowych  kładzie  się  na  pierwszorzędną  wydajność,  dokładność  i 

bezpieczeństwo.  Produkty,  powierzchnie  do  gry  i  technologie  oznaczone  tym  znakiem 

jakości  zostały  zaprojektowane  z  myślą  o  optymalnej  wydajności  i  użytkowaniu  na 

najwyższym poziomie. 

Od 1 

lipca 2021 r., zgodnie z publikacją nowego wydania Przepisów Gry, nowe znaki FIFA 

będą wiążące dla wszystkich istniejących Programów Jakości z odniesieniem do Przepisów 

Gry:  Piłki  Nożne,  Murawa  Piłkarska,  GLT  ,  EPTS,  VAR  i  VOL.  Przed  opublikowaniem 

nowych 

Przepisów  Program  Jakości  FIFA  będzie  nadal  przyznawał  obecne  znaki  FIFA 

Quality,  FIFA  Quality  Pro  i  IMS  wszystkim  wyżej  wymienionym  produktom,  technologiom  i 

powierzchniom do gry. 

Będą one mogły być używane do czasu wygaśnięcia ich certyfikacji. 

Jak  czytamy  na  stronie  oficjalnej  FIFA

:  „Tylko  sztuczne  nawierzchnie  do  gry,  które  zostały 

przetestowane  w  laboratorium  i  na  boisku  zgodnie  z  rygorystycznymi  kryteriami  testowania 

Programu  Jako

ści  FIFA,  mogą  b  nazywane  murawa  piłkarską.  Nazwa  ta  oznacza,  że 

systemy  t

e  spełniają  wymagania  jakościowe  niezbędne  dla  piłki  nożnej  w  zakresie 

wydajności gry, bezpieczeństwa, trwałości i zapewnienia jakości” 


Na  koniec  należy  wyjaśnić,  że  podstawowe  zasady  udzielenia  zamówienia  wskazane  w 

art.17 ust. 1 Ustawy Pzp brzmi

ą: 

„Zamawiający udziela zamówienia w sposób zapewniający: 

najlepszą  jakość  dostaw,  usług,  oraz  robót  budowlanych,  uzasadnioną  charakterem 

zamówienia,  w  ramach  środków,  które  zamawiający  może  przeznaczyć  na  jego  realizację, 

oraz 

2) uzyskanie najlepszych 

efektów zamówienia, w tym efektów społecznych, środowiskowych 

oraz  gospodarczych,  o  ile 

którykolwiek  z  tych  efektów  jest  możliwy  do  uzyskaniu  w  danym 

zamówieniu, w stosunku do poniesionych nakładów” 

Przepisy  nowej  ustawy  Pzp,  która  obowiązuje  od  1  stycznia  2021  r.  wprost  wskazują,  że 

Zamawiający  ma  obowiązek  kierować  się  nie  najniższą  ceną  ale  jakością  przedmiotu 

zamówienia z  uwzględnieniem  charakteru  zamówienia.  Udzielenie zamówienia publicznego 

nie  powinno 

być  jedynie  wypełnieniem  formalnych  zapisów  Pzp,  ale  prze  wszystkim 

procesem  gospodarczym,  dlatego  zasada  efektywności  jest  tak  istotna.  Zamawiający 

planując  inwestycję  (a  związku  z  tym  choćby  jakość  planowanych  do  zastosowania 

materiałów)  musi  wziąć  pod  uwagę  szereg  uwarunkowań  choćby  takich  jak  warunki 

atmosferyczne

,  liczbę  i  rodzaj  użytkowników  obiektu,  czy  częstotliwość  użytkowania.  Im 

t

rawa będzie wyższej jakości, im będzie trwalsza i łatwiejsza w utrzymaniu, tym Zamawiający 

efektywniej wykorzysta 

środki przyznane mu na ten cel. Osiągnięcie efektu w postaci boiska 

o  dobrej 

jakości  nawierzchni,  która  będzie  gwarantowała  pełnienie  funkcji  przy  ciągłym 

użytkowaniu a jednocześnie będzie bezpieczna i wytrzymała jest celem Zamawiającego, aby 

nie naraził się na zarzut niegospodarności. 

Odnosząc  się  do  wymaganego  dokumentu  Zamawiający  informuje,  że  Fifa  opracowała 

program  badawczy  sztucznych  nawierzchni,  który  koncentruje  się  na  potrzebach  piłkarzy. 

Uzyskanie  certyfikatu  Fifa 

jest  procedurą  dostępną  dla  producentów  nawierzchni  z  trawy 

syntetycznej  mających  licencję  Fifa.  Certyfikat  utrzymuje  producent  trawy,  a  nie  obiekt,  jak 

podkreśla Odwołujący w odwołaniu. 

Zamawiający  nie  zgadza  się  z  Odwołującym,  który  twierdzi,  że  warunki  są  wygórowane  i 

nieadekwatne  do  potrzeb 

Zamawiającego.  Wprowadzenie  przez  Fifa  certyfikatów  oraz  list 

preferowanych  producentów  miało  na  celu  ochronę  interesów  konsumentów,  zapewniając 

jednocześnie wysoką jakość, osiągi i bezpieczeństwo murawy boisk. 


Cert

yfikat jest wydawany wyłącznie nawierzchniom, które przeszły szereg testów zarówno w 

warunkach 

laboratoryjnych  jak  i  polowych.  Badania  laboratoryjne  służą  sprawdzeniu  m.in. 

trwałości  nawierzchni,  odporności  na  warunki  atmosferyczne  oraz  interakcje  piłki  z 

nawierzchnią.  Po  przejściu  badań  laboratoryjnych  przeprowadzane  są  testy  na  ułożonej 

trawie.  Jeśli  badania  polowe  potwierdzą  spełnienie  wymagań,  akredytowane  laboratorium 

wysyła wyniki badań do Fifa. która na tej podstawie przyznaje certyfikat. 

Żądanie  przez  Zamawiającego  Raportu  z  badań  laboratoryjnych  przeprowadzonych  przez 

akredytowane  laboratorium 

dla  systemu  sztucznej  trawy  daje  możliwość  sprawdzenia,  czy 

zaoferowana trawa 

spełnia wszystkie parametry techniczne oferowanego produktu, 

2. Nakazanie Zamawi

ającemu określenia przedmiotu zamówienia w zakresie sztucznej trawy 

sposób jednoznaczny i wyczerpujący, w sposób nieodbiegający od obowiązujących norm, 

w szczególności: 

a) 

Określenie parametru siły wyrywania pęczków po starzeniu na poziomie 35 N 

Pierwotn

ie  określono  parametr  jw.  na  poziomie  min,  65  N.  Zamawiający  zmodyfikował 

parametry  zmniejszył wymagania do min. 40 N. 

b) 

Określenie parametru siły łączenia klejonego po starzeniu na poziomie 75 N 

Pierwotnie  określono  parametr  jw.  na  poziomie  min.  190  N.  Zamawiający  zmodyfikował 

parametry 

i zmniejszył wymagania do min. 75 N. 

3. Nakazanie Zamawiającemu określenia przedmiotu zamówienia w zakresie sztucznej trawy 

w spos

ób nieutrudniający uczciwej konkurencji poprzez usunięcie ograniczenia maksymalnej 

wartości wagi całkowitej nawierzchni ze sztucznej trawy 

Pierwotnie określono parametr — waga całkowita nie większa jak 1450 g/m2. Zamawiający 

zmodyfikow

ał parametry: waga całkowita min. 2150 g/m2. 

Odnosząc się do w/w zarzutów informuję, że wskazanie tych istotnych parametrów, które są 

określone zarówno  przez  FIFA  w  podręczniku Metod  Badań  (2015)  i  Polską Normę  Pn-EN 

15330-  1:2014  jako  minimalne,  i  nie  jest  adekwatne  do 

stanu  faktycznego  i  wymagań 

określonych  przez  Zamawiającego.  Są  to  najistotniejsze  parametry,  mające  wpływ  jakość 

nawierzchni, która będzie intensywnie użytkowana. Parametry te mają również istotny wpływ 

na 

właściwości  użytkowe  również  w  okresie  gwarancji,  kiedy  boisko  będzie  użytkowane 

zarówno  przez  mieszkańców,  dzieci  i  młodzież,  lokalny  klub  sportowy  LKS  Jutrzenka,  ale 

również do imprez organizowanych przez sołectwo. 


Siła wyrwania pęczka jest wypadkową jakości włókna i jakości podkładu Na  rynku znajduje 

się  wiele  traw  o  dużo  wyższym  współczynniku  niż  wymagany  przez  Zamawiającego. 

Wskaźnik  ten  ma  zapewnić  długotrwale  użytkowanie  nawierzchni.  Podobnie  wygląda 

sytuacja  z  połączeniem  klejonym.  lm  wyższa  wartość  tym  większa  trwałość  połączeń 

klejonych  pomiędzy  brytami  trawy  syntetycznej.  Nie  jest  również  prawdą,  że  gruby  i  ciężki 

podkład nawierzchni świadczy o jakości produktu. Nowoczesne nawierzchnie produkowane 

są  z  podkładami  poliuretanowvmi,  lateksowymi  i  polietylenu.  Takie  podkłady  są  bardzo 

lekkie.  Stosowanie  grubych  i  ciężkich  podkładów  powoduje  załamywanie  się  trawy  i 

zmniejszenie  trwałości  nawierzchni.  Reasumując,  lekki  podkład  (na  poziomie  ok.  2000  g) 

oraz  jakość  powodują,  że  wytrzymałość  nawierzchni  rośnie,  co  przekłada  się  na  jej 

żywotność. 

W związku z modyfikacją SWZ wskazaną powyżej, Zamawiający wysłał ogłoszenie o zmianie 

ogłoszenia  zakresie  przedmiotowych  środków  dowodowych  wskazanych  w  ogłoszeniu. 

Przesunięto także termin składa ofert. 

Krajowa Izba Odwoławcza ustaliła i zważyła 

Odwołanie zostało złożone w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego na roboty 

budowlane  „Budowa  boiska  sportowego  w  Ostrężnicy  w  gminie  Krzeszowice”  Numer 

ogłoszenia: 2021/BZP 00001392/08/P na postanowienia specyfikacji warunków zamówienia 

pod  zarzutem  naruszenia  zasady  u

czciwej  konkurencji  i równego traktowania wykonawców 

oraz  proporcjonalności  czyli  z  naruszeniem  art.  16  pkt  1)  oraz  pkt  3)  Ustawy  a  to  przez 

wymagania 

parametrów sztucznej trawy, które zostały zawyżone  w dokumencie „Zmiany w 

dokumentacji technicznej dotyczącej zgłoszenia Budowy” na jego 2 stronie. 

Według odwołującego obowiązek przedstawienia aktualnego certyfikatu FIFA PREFERRED 

PRODUCER  dla  producenta  sztucznej  trawy,  w  sytuacji  gdy  posiadanie  takiego  certyfikatu 

j

est  związane  wyłącznie  z  przynależnością  producenta  jako  podmiotu  do  określonej  grupy 

podmiotów  (organizacji),  a  nie  jest  związane  z  parametrami  jakościowymi  oferowanej 

nawierzchni,  a  tym  bardziej  w  przypadku  przedmiotowej  inwestycji  nie  powinno  mieć 

żadnego  uzasadnienia,  gdyż  obiekt  ze  względu  na  wymagania  FIFA  nie  spełnia  warunków 

certyfikacji,  ze  względu  na  jego  wielkość  (przedmiot  inwestycji  to  boisko  1060  m

,  a 

certyfikacji FIFA podlegać mogą jedynie boiska pełnowymiarowe tj. o powierzchni - ok. 6500 

m

Powyższego  twierdzenia  odwołujący  w  toku  postępowania  odwoławczego  nie  wykazał  to 

jest, że certyfikat FIFA PREFERRED PRODUCER dla producenta sztucznej trawy otrzymuje 

się  z  racji  samego  członkostwa  w  określonej  grupie  podmiotów  (organizacji),  płacąc  jak 


podnosił  na  rozprawie  wysokie  składki  członkowskie  jak  również,  że  tylko  boiska  

pełnowymiarowe  tj.  o  powierzchni  ok.6.500m

mogą  otrzymać  certyfikat  FIFA.  Tym 

twierdzeniom  odwołującego  zaprzeczył  zamawiający  zarówno  na  rozprawie,  jak  i  składając 

odpowiedź na odwołanie, przedstawiając przeciwną argumentację. 

Odwołujący wobec podniesionych zarzutów w odwołaniu wniósł o: 

Uwzględnienie odwołania w całości; 

Nakazanie  Zamawiającemu  dokonania  modyfikacji  SWZ  w  zakresie  dokumentu 

„Zmiany  w  dokumentacji  technicznej  dotyczącej  zgłoszenia  Budowy”,  stanowiącego 

integralną  część  dokumentacji  projektowej,  poprzez  usunięcie  wymogu  przedstawienia 

dokumentu: 

Aktualny certyfikat FIFA dla producenta trawy (FIFA Preferred Producer); 

Raport  z  bada

ń  dotyczący  oferowanego  systemu  nawierzchni  (trawa,  wypełnienie) 

przeprowadzonego  przez  specjalistyczne  laboratorium  (np.  Labosport  lub  ISA-Sport  lub 

Sports  Labs  Ltd),  potwierdzający  wszystkie  wymagane  parametry  oraz  potwierdzający 

zgodność jego  parametrów  z  FIFA  Quality  Concept for  Football  Turf, test method 2015  dla 

poziomu FIFA Quality oraz FIFA Quality PRO; 

Nakazanie Zamawiającemu określenia przedmiotu zamówienia w zakresie sztucznej 

trawy w sposób jednoznaczny i wyczerpujący, w sposób nieodbiegający od obowiązujących 

norm,  w  szczególności  w  kontekście  parametru  siły  wyrywania  pęczków,  siły  łączenia 

klejonego tzn: 

Określenie parametru siły wyrywania pęczków po starzeniu na poziomie 35 N; 

Określenie parametru siły łączenia klejonego po starzeniu na poziomie 75 N; 

Nakazanie Zamawiającemu określenia przedmiotu zamówienia w zakresie sztucznej 

trawy  w  sposób  nieutrudniający  uczciwej  konkurencji,  poprzez  usunięcie  ograniczenia 

maksymalnej wartości wagi całkowitej nawierzchni ze sztucznej trawy; 

Z

wrot  kosztów  postępowania  przez  Zamawiającego,  w  tym  kosztów  zastępstwa 

procesowego i obsługi prawnej. 

Na  wstępie  Izba  odnosi  się  do  kwestii  formalnych  to  jest  prawidłowości  wniesionego 

odwołania w zakresie podstaw do odrzucenia odwołania.  


Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane wraz z SWZ w dniu 15 czerwca 2021 r. Na 

podstawie  art.  509  ust.  2  Ustawy

,  stąd  termin  na  wniesienie  odwołania jest  do  21  czerwca 

2021 r. 

i został przez odwołującego termin dotrzymany.  

Co  do  interesu  o

dwołującego  do  wniesienia  odwołania  to  jak  wynika  z  oświadczenia 

zawartego  w  odwołaniu  jest  on  zainteresowany  uczestnictwem  w  przedmiotowym 

postępowaniu  o  udzielenie  zamówienia  publicznego  na  Roboty  budowlane  Budowa  boiska 

sportowego  w  Ostrężnicy  w  gminie  Krzeszowice”.  Gdyby  zamawiający  w  SWZ  nie  dokonał 

opisu  zamówienia  w  sposób  ograniczający  grona  wykonawców,  odwołujący  miałby  szansę 

przystąpić do postępowania oraz złożyć ofertę, która w wyniku oceny ofert mogłaby zostać 

uznana za najkorzystniejszą. 

W  ocenie  Izby  odwołujący  w  złożonym  odwołaniu  przedstawił  jednoznaczną  deklarację 

zainteresowania  postępowaniem  i  zamiaru  złożenia  ofert,  a  na  rozprawie  nadmienił,  że 

reprezentuje zainteresowanego producenta.  

Izba 

uznała,  że  odwołujący  jest  uprawniony  do  złożenia  odwołania,  ponieważ  twierdzi  o 

nadmiernych  wymaganiach  co  do  warunków  budowy  boiska  sportowego  w  Ostrężnicy  w 

gminie Krzeszowice. 

W złożonym odwołaniu zakwestionowano jako zawyżone następujące wymagania dotyczące 

sztucznej trawy: 

• 

producent musi należeć do grupy FIFA Preferred Producers 

• 

100% włókien monofilowych 

• 

siła wyrwania pęczka po starzeniu wodą: min. 65N 

• 

DTEX: min. 13500 

• 

ilość włókien: min. 150.000/m2 

• 

waga 

całkowita: nie większa jak 2450 g/m2 

• 

waga włókna: nie mniejsza jak 1650 g/m2 

• 

połączenia klejone - wytrzymałość połączenia klejonego po starzeniu wodą: min. 

• 

190N 

• 

podkład zgodny z zaleceniami producenta 


• 

wypełnienie - granulat EPDM w kolorze szarym 

Uzasadniając  zarzuty  odwołania  podnosił,  że  posiadanie  certyfikatu  FIFA  PREFERRED 

PRODUCER  jest  związane  wyłącznie  z  przynależnością  producenta  trawy  do  określonej 

grupy,  nie  jest  natomiast  związane  z  parametrami  jakościowymi  oferowanej  nawierzchni. 

Członkostwo  w  FIFA  PREFERRED  PRODUCER,  czyli  grupie  producentów  nie  jest 

obowiązkowe,  lecz  uzależnione  jedynie  od  opłacania  składek  członkowskich,  a 

wprowadzenie  wymogu  takiej  przynależności  jedynie  ogranicza  w  nieuzasadniony  sposób 

krąg  potencjalnych  wykonawców,  do  kilku  wybranych  podmiotów.  Jak  twierdzi  odwołujący  

certyfikat FIFA PREFERRED PRODUCER , który wiąże się z przynależnością do organizacji, 

posiada jedynie osiem podmiotów na świecie. Z tego też względu, w ocenie Odwołującego 

warunek ten, w przypadku b

oiska przyszkolnego (co jest przedmiotem zamówienia) powinien 

zostać  pominięty  jako  zbyt  wygórowany  i  nieadekwatny  do  potrzeb  rzeczywistych 

z

amawiającego.  Jak  na  wstępie  wniesionego  odwołania  w  uzasadnieniu  rozwinął 

argumentację,  że    certyfikację  FIFA  (do  czego  wymagany  byłby  certyfikat  FIFA  Preferred 

Producer) uzyskują jedynie obiekty pełnowymiarowe o wielkości min. 6400 m

, podczas gdy 

przedmiotem  zamówienia  jest  boisko  o  powierzchni  1060  m

.  Z  uwagi  na  metraż  boiska  w 

niniejszym  po

stępowaniu dany  obiekt  sportowy nie będzie podlegać  certyfikacji  FIFA.  Dalej 

o

dwołujący  twierdził,  że  podane  parametry  sztucznej  trawy  zostały  określone  w  sposób 

wygórowany,  tak  aby  faworyzować  jednego  producenta.  Zastrzeżenia  przede  wszystkim 

wzbudza  okre

ślona siła wyrywania pęczka po starzeniu, parametr łączenia klejonego przed 

starzeniem, a także ograniczenie maksymalnej wagi całkowitej sztucznej trawy. Natomiast w 

toku  postępowania  odwoławczego,  nie  wskazał  o  jakiego  konkretnego  producenta  chodzi 

zamawi

ającemu,  w  związku  z  krytykowanymi  parametrami  sztucznej  trawy.  I  tak  co  do 

kryterium 

siły  wyrywania  pęczka  na  poziomie  65  N  podnosił,  że  siła  taka  nie  ma  szans 

wystąpić w toku normalnej eksploatacji nawierzchni i porównał do mechanicznego działania 

na naw

ierzchnię, przy użyciu narzędzi typu kombinerki co w normalnym toku eksploatacji jest 

absurdem. 

Według  jego  wiedzy  FIFA  nie  widzi  potrzeby  by  wartość  tego  parametru  była 

wyższą  niż  30  N,  ponieważ  ta  wartość  już  spełnia  i  tak  bardzo  rygorystyczne  wymagania 

FIFA  dla  poziomu  FIFA  Quality  Pro. 

Przywołał  na  te  okoliczność  wyrok  Krajowej  Izby 

Odwoławczej  z  dn.  07.08.2017  r.  o  Sygn.  akt:  1777/17  stwierdzając,  że  parametr  siły 

wyrywania  pęczka  winien  odnosić  się  do  polskich  norm  oraz  wymagań  FIFA.  Na  tę 

okoliczność  przywołał  w  poczet  dowodu:   normę  PN-EN  15330-1(wraz  z  tłumaczeniem),  e-

mail z certyfikowanego laboratorium FIFA dot. siły wyciągania kępka, wymagania zawarte w 

podręczniku  FIFA.  Ostatnie  dwa  wymienione  dowody,  Izba  nie  uwzględniła  z  powodów 

formalnych to 

jest przedstawienia w wersji anglojęzycznej bez tłumaczenia na język polski.  


Odwołujący  uzasadniając  swoje  oczekiwania  wobec  zamawiającego,  wnosi  o  ustanowienie 

racjonalnych parametrów sztucznej trawy i ich ogłoszenie przez zamawiającego tak, aby nie 

było  podejrzeń,  że  jakiś  konkretny  produkt  jest  faworyzowany.  W  szczególności  dotyczy  to 

siły  wyrywania  pęczka,  która  w  sposób  racjonalny  (w  oparciu  o  normę  PN:EN  15330-1  lub 

wymagania FIFA) powinien zostać ustanowiony na poziomie 30 N lub 35 N. 

Analogicznie 

sytuacja  wygląda  z  parametrem  łączenia  klejonego  po  starzeniu.  Zgodnie  z 

wymaganiami  FIFA,  łączenie  klejone  powinno  być  na  poziomie  co  najmniej  75  N,  aby  być 

uznawane  przez  FIFA  dla  poziomu  nawierzchni  FIFA  Quality.  Nie  ma  więc  żadnego 

uzasadnienia dla którego Zamawiający wymaga wartości tego parametru na poziomie 190 N. 

Jako  dowód  na  te  okoliczność  odwołujący  przedstawił:  Badanie  Labosport  na  zgodność 

nawierzchni  z  wymaganiami  FIFA  wraz  z  tłumaczeniem,  ze  wskazaniem  minimalnych 

wymogów stosowanych przez FIFA. 

Odwołujący  ma  również  zastrzeżenia  do  określenia  parametru  wagi  całkowitej  sztucznej 

trawy.  Zdaniem  Odwołującego,  określenie  górnego  limitu  parametru  wagi  całkowitej  jest 

sposobem mającym na celu utrudnić konkurencję i faworyzować jeden konkretny produkt, co 

jest niezgodne z art. 99 ust. 1 oraz ust. 4 nUstawy. 

Waga  całkowita  sztucznej  trawy  jest  wypadkową  wagi  zastosowanego  włókna,  wagi 

podkładu  pierwotnego  oraz  wagi  podkładu  wtórnego,  który  ma  zabezpieczać  nawierzchnię 

przed  biodegradacją  i  czynnikami  zewnętrznymi.  Powyższe  oznacza,  że  im  wyższa  waga 

całkowita,  tym  suma  wag  wyżej  wymienionych  składników  jest  wyższa  -  co  zazwyczaj 

oznacza że jest on na lepszym poziomie, np. waga włókna jest wyższa (czyli zastosowano 

lepsze włókno, albo zaproponowano gęstszą nawierzchnię), waga podkładu pierwotnego jest 

wyższa  (zastosowano  bardziej  trwały  i  grubszy  podkład)  lub  waga  podkładu  wtórnego  jest 

wyższa (masa zastosowanego poliuretanu lub lateksu jest wyższa, co oznacza, że warstwa 

spodnia  sztucznej  trawy,  chroniąca  przed  biodegradacją  jest  grubsza).  Przedstawione 

możliwości  świadczą  o  tym,  że  wraz  ze  wzrostem  wagi  całkowitej,  Zamawiający  otrzyma 

produkt  lepszy.  Dlatego,  nie  ma  racjonalnego  powodu  (poza  faworyzowaniem  określonego 

produktu),  dla  którego  Zamawiający  ograniczyłby  górną  wartość  parametru  wagi  całkowitej 

nawierzchni.  Każdy  wykonawca  powinien  mieć  możliwość  zastosowania  nawierzchni  o 

minimalnych  parametrach  jakie  wymaga  Zamawiający.  Jeżeli  wykonawca  ma  dostęp  albo 

chce uwzględnić w swojej ofercie produkt, który jest lepszy od wymagań Zamawiającego, to 

powinien  mieć  taką  możliwość,  w  szczególności,  że  beneficjentem  zastosowania  lepszego 

materiału będzie sam Zamawiający (Inwestycja zostanie wykonana z lepszych materiałów). 

Co  więcej,  obiektywnie  nie  ma  żadnych  przesłanek,  do  ograniczania  wagi  całkowitej 


nawierzchni  - 

w  przypadku  zamówienia  będącego  przedmiotem  Odwołania  -  Zamawiający 

ograniczył  górną  wartość  parametru  wagi  całkowitej  do  poziomu  2  450  g/m2W  związku  z 

powyższym, Odwołujący  domaga się  usunięcia ograniczenia w  zakresie maksymalnej  wagi 

całkowitej sztucznej trawy. 

Odwołujący  podsumowując  stwierdza,  że  nie  ma  racjonalnych  przesłanek  do  używania 

kryteriów jak w przypadku profesjonalnego boiska pełnowymiarowego, dla boiska które jest 

przyszkolnym 

boiskiem do użytku amatorskiego i rekreacyjnego.  

Zamawiający  jak  podniósł  w  udzielonej  odpowiedzi  na  odwołanie  pismo  z  dnia  30  lipca 

2021r.,   

już  w  dniu  25  czerwca  2021r.  w  związku  ze  złożonym  odwołaniem  w  dniu  21 

czerwca  2021r. 

uwzględnił  zarzuty  odwołania,  po  konsultacji  z  projektantem,    zmieniając 

SWZ w następującym zakresie:  

Zamawiający po zapoznaniu się z treścią wniesionego odwołania jak również w odpowiedzi 

na  szereg  zapytań  innych  Wykonawców  dokonał  w  dniu  25  czerwca  2021  r.  modyfikacji 

treści Specyfikacji Warunków Zamówienia w zakresie określenia parametrów sztucznej trawy 

oraz wymaganych dokumentów przedmiotowych wprowadzając następujące wymagania: 

Opis zastosowanej trawy syntetycznej: 

Warstwy nawierzchni: 

• 

trawa  syntetyczna  kolor  zielony 

(polietylen  100%,  wysokość  włókna  min.  50  mm  - 

max 60 mm), ilość pęczków na poziomie min. 8 600 / m2 

• 

warstwa wyrównująca z miału kamiennego (fr. 0-4 mm) 4 cm 2-3 cm 

• 

warstwa klinująca z kruszywa kamiennego (fr. 0-31,5 mm) 20-25 cm 

•       warstwa konstrukcyjna z kruszywa kamiennego (fr. 31,5-63 mm) 10 cm  
•       warstwa odsączająca z piasku 10 cm 

•          grunt rodzimy z odwodnieniem 

Pozostałe wymagania dotyczące nawierzchni: 

• 

producent  musi  należeć  do  grupy  FIFA  Preferred  Producers  lub  FIFA  licencee 

Producers 

• 

100% włókien monofilowych 


•        siła wyrwania pęczka po starzeniu wodą min. 40 N 

• 

DTEX min. 12 000 

• 

ilość włókien min. 110 000/m2 

• 

waga całkowita min. 2150 g/m2  

•        połączenia klejone - wytrzymałość połączenia klejonego po starzeniu wodą min. 75 N 

• 

podkład zgodny z zaleceniami producenta    

•        Wypełnienie  -  granulat  EPDM  z  recyklingu  w  kolorze  szarym,  Nie  dopuszcza  się    

barwionego granulatu EPDM. 

Wymagane minimalne - 

dokumenty dotyczące nawierzchni: 

1.       Autoryzacja producenta nawierzchni wystawiona na wykonawcę z określeniem nazwy 

inwestycji i gwarancji producenta na oferowaną nawierzchnię 

Karta techniczna nawierzchni z trawy syntetycznej poświadczona przez producenta z 

określeniem nazwy inwestycji 

Atest Higieniczny PZH lub równoważny dla trawy i granulatu 

Raport  z  badań  laboratoryjnych  przeprowadzony  przez  akredytowane  laboratorium 

dla  systemu  sztucznej  trawy  tj.  nawierzchnia  i  wypełnienie  EPDM  z  recyklingu, 

potwierdzający zgodność z aktualną normą EN 15330-1: 2013/PN-EN 15330-1: 2014-02 

Raport  z  badań  laboratoryjnych  potwierdzających spełnienie wymogów FIFA Quality 

Programme  for  Football  Turf  dotyczący  oferowanego  systemu  nawierzchni  syntetycznej 

(sztuczna trawa + wypełnienie granulat EPDM) wykonanych przez akredytowane przez FIFA 

laboratorium  (np.  Labosport,  ISA  Sport,  Sportlabs)  potwierdzające  jakość  produktu  na 

najwyższym poziomie FIFA Quality Pro — edycja 2015 (dostępny na www.FIFA.com) wraz z 

potwierdzeniem  wszystkich  wymaganych  parametrów  technicznych.  Dopuszcza  się 

przedstawienie powyższego badania z innym wypełnieniem sztucznej trawy pod warunkiem 

zasypania boiska granulatem EPDM z recyklingu w kolorze szarym 

a. Aktualny certyfikat FPP dla producenta trawy (FIFA Preferred Producer) 

Zamawiający  określając  swoje  oczekiwania,  uznał  że  Producent  nawierzchni  musi 

przynależeć  do  grupy  FIFA  Preferred  Producers,  oczekując  produktu  wysokiej  jakości. 


Jednakże  w  toku  postępowania,  w  wyniku  zapytań    Wykonawców,  Zamawiający  dopuścił 

również  produkty  licencjonowane  przez  FIFA.  Lista  wszystkich  producentów  zarówno 

preferowanych  jak  i  licencjonowanych  przez  federację  piłkarską  FIFA,  dostępna  jest  na 

stronie  internetowej  federacji  obejmuje  28  producent

ów  (Resource  Hub  to  publiczna  baza 

danych  Programu  Jakości  FIFA.  Interesariusze  piłki  nożnej  mogą  znaleźć  listę  wszystkich 

dostawców  licencjonowanych  przez  FIFA  oraz  szczegółowe  informacje  o  certyfikowanych 

produktach, technologiach i nawierzchniach do gry na stronie internetowej FIFA). 

Inicjatywa FIFA  Preferred Provider (FPP)  została wprowadzona  w  2009  roku  w  odpowiedzi 

na  zapotrzebowanie  na  wyższą  jakość,  nie  tylko  samego  produktu,  ale  także  procesu 

instalacji murawy piłkarskiej, której ogólnym celem jest ochrona interesów konsumentów przy 

zakupie  boisk  oraz  zapewnienie,  że  boiska  piłkarskie  spełniają  najwyższe  wymagania  w 

zakresie jakości, wydajności i bezpieczeństwa. 

Zamawiający złagodził wymagania, jednak z uwagi na charakter inwestycji oraz oczekiwanie 

wyższej  jakości  trawy  nie  zrezygnował  całkowicie  z  wymagania  dokumentów  jw. 

Zamawiający podkreśla, że planowa inwestycja dotyczy boiska ogólnodostępnego a nie jak 

podkreśla Odwołujący boiska przyszkolnego. Odwołujący nie pofatygował się i nie sprawdził 

gd

zie znajduje się lokalizacja planowanej inwestycji. Budowane boisko zlokalizowane jest w 

centrum  wsi  i  będzie  ogólnodostępne  dla  wszystkich  mieszkańców  Ostrężnicy  (dzieci  i 

dorosłych)  jak  również  piłkarzy  lokalnego  klubu  sportowego.  Na  boisku  planowane  są 

dodatkowo  imprezy  lokalne,  a  z  uwagi  dofinansowanie  inwestycji  z  Programu  MIRS 

(Małopolska  Infrastruktura  Rekreacyjno  -  Sportowa)  boisko  z  założenia  nie  może  być 

zamykane i dostęp nie może być w żaden sposób ograniczony. Żądanie aby producent trawy 

legitymował  się  członkostwem  w  FIFA  Preferred  Producers  lub  FIFA  licencee  Produccers 

daje  Zamawiającemu  gwarancję,  że  nawierzchnia  zamontowana  przez  Wykonawcę  będzie 

wyższej jakości. 

Izba  podziela  stanowisko  zamawiającego,  który  wykazał,  że  nie  ma  podstaw  do  całkowitej 

rezygnacji  z  producentów  czy  to  preferowanych,  czy  też  licencjonowanych  przez  FIFA, 

jednocześnie    rozszerzając  krąg  potencjalnych  producentów  sztucznej  trawy  z  8  do  28 

producentów.  Ponadto  odwołujący  nie  zaprzeczył  twierdzeniu  zamawiającego,  który  w 

złożonej  odpowiedzi  na  odwołanie  oświadczył,  że  boisko  nie  ma  charakteru  przyszkolnego 

tylko  ogólnodostępnego  w  gminie  z  dostępnością  lokalnego  zespołu  piłkarskiego  oraz 

okolicznościowych  imprez  masowych,  a  przede  wszystkim  z  codzienną  dostępnością 

mieszkańców gminy jako do obiektu nie zamykanego. 

Z kolei co do  


b.  Raport  z  badań  dotyczący  oferowanego  systemu  nawierzchni  (trawa,  wypełnienie) 

przeprowadzone przez specjalistyczne laboratorium (np. Labosport lub ISA-Sport lub Sports 

Labs  Ltd),  potwierd

zający  wszystkie  wymagane  parametry  oraz  potwierdzający  zgodność 

jego  parametrów  z  FIFA  Quality  Concept  for  Football  Turf,  test  method  2015  dla  poziomu 

FFA Quality oraz FIFA Quality PRO 

Zamawiający  dokonał  zmiany  wymaganego  dokumentu  na  następujący  o  niższych 

wymaganiach. 

„Raport  z  badań  laboratoryjnych  potwierdzających  spełnienie  wymogów  FIFA  Quality 

Programme  for  Football  Turf  dotyczący  oferowanego  systemu  nawierzchni  syntetycznej 

(sztuczna trawa + wypełnienie granulat EPDM) wykonanych przez akredytowane przez FIFA 

laboratorium  (np.  Labosport,  ISA  Sport,  Sportlabs)  potwierdzające  jakość  produktu  na 

najwyższym poziomie FIFA Quality Pro - edycja 2015 (dostępny na www.FIFA.com) wraz z 

potwierdzenie  wszystkich  wymaganych  parametrów  technicznych.  Dopuszcza  się 

przedstawienie powyższego badania z innym wypełnieniem sztucznej trawy pod warunkiem 

zasypania boiska granulatem EPDM z recyklingu w kolorze szarym” 

Żądanie  powyższego  dokumentu  daje  Zamawiającemu  gwarancję  jakości  zamontowanej 

nawierzchni  trawiastej.  Zama

wiający  podkreślił  powyżej,  że  boisko  będzie  ogólnodostępne, 

więc jego użytkowanie będzie znacząco większe niż boisko klubowe/ligowe, gdzie zawodnicy 

jedynie  trenują  kilka  godzin  w  tygodniu  i  dodatkowo  odbywają  się  mecze  w  niektóre 

weekendy.  Odwołujący  nie  zna  potrzeb  Zamawiającego  i  twierdzi,  że  są  wygórowane  tylko 

dlatego,  że  sam  ich  nie spełnia.  Zamawiający  nie  ma  obowiązku  określenia  parametrów  w 

ten  sposób,  aby  mogli  przystąpić  wszyscy  producenci  sztucznej  trawy.  Zamawiający  ma 

prawo  określić  jakość  oczekiwanego  produktu,  jeśli  jest  to  podyktowane  obiektywnymi 

przesłankami. 

Powyższe  stanowisko  zamawiającego  w  tym  zakresie  Izba  podziela,  jest  ono  wyważone, 

uwzględnia  oczekiwania  wykonawców  ale  przede  wszystkim  zapewnia  oczekiwane 

wymagania zamawiającego, w związku z wykazanym przeznaczeniem boiska.   

Na  poparcie  stanowiska  zamawiający  w  udzielonej  odpowiedzi  na  odwołanie  cytuje:  Jak 

czytamy  na  stronie  oficjalnej  FIFA:  „Tylko  sztuczne  nawierzchnie  do  gry,  które  zostały 

przetestowane  w  laboratorium  i  na  boisku  zgodnie  z  rygorystycznymi  kryteriami  testowania 

Programu  Jakości  FIFA,  mogą  być  nazywane  murawą  piłkarską.  Nazwa  ta  oznacza,  że 

systemy  te  spełniają  wymagania  jakościowe  niezbędne  dla  piłki  nożnej  w  zakresie 

wydajności gry, bezpieczeństwa, trwałości i zapewnienia jakości” 


Na  koniec  należy  wyjaśnić,  że  podstawowe  zasady  udzielenia  zamówienia  wskazane  w 

art.17 ust. 1 Ustawy Pzp brzmią: 

„Zamawiający udziela zamówienia w sposób zapewniający: 

1)  najlepszą  jakość  dostaw,  usług,  oraz  robót  budowlanych,  uzasadnioną  charakterem 

zamówienia,  w  ramach  środków,  które  zamawiający  może  przeznaczyć  na  jego  realizację, 

oraz 

2) uzyskanie najlepszych efektów zamówienia, w tym efektów społecznych, środowiskowych 

oraz  gospodarczych,  o  ile  którykolwiek  z  tych  efektów  jest  możliwy  do  uzyskaniu  w  danym 

zamówieniu, w stosunku do poniesionych nakładów” 

Przepisy  nowej  ustawy  Pzp,  która  obowiązuje  od  1  stycznia  2021  r.  wprost  wskazują,  że 

Zamawiający  ma  obowiązek  kierować  się  nie  najniższą  ceną  ale  jakością  przedmiotu 

zamówienia z  uwzględnieniem  charakteru zamówienia.  Udzielenie zamówienia publicznego 

nie  powinno  być  jedynie  wypełnieniem  formalnych  zapisów  Pzp,  ale  prze  wszystkim 

procesem  gospodarczym,  dlatego  zasada  efektywności  jest  tak  istotna.  Zamawiający 

plan

ując  inwestycję  (a  związku  z  tym  choćby  jakość  planowanych  do  zastosowania 

materiałów)  musi  wziąć  pod  uwagę  szereg  uwarunkowań  choćby  takich  jak  warunki 

atmosferyczne,  liczbę  i  rodzaj  użytkowników  obiektu,  czy  częstotliwość  użytkowania.  Im 

trawa będzie wyższej jakości, im będzie trwalsza i łatwiejsza w utrzymaniu, tym Zamawiający 

efektywniej wykorzysta środki przyznane mu na ten cel. Osiągnięcie efektu w postaci boiska 

o  dobrej  jakości  nawierzchni,  która  będzie  gwarantowała  pełnienie  funkcji  przy  ciągłym 

użytkowaniu a jednocześnie będzie bezpieczna i wytrzymała jest celem Zamawiającego, aby 

nie naraził się na zarzut niegospodarności. 

Odnosząc  się  do  wymaganego  dokumentu  Zamawiający  informuje,  że  Fifa  opracowała 

program  badawczy  sztucznych  nawierzchni,  który  koncentruje  się  na  potrzebach  piłkarzy. 

Uzyskanie  certyfikatu  Fifa  jest  procedurą  dostępną  dla  producentów  nawierzchni  z  trawy 

syntetycznej  mających  licencję  Fifa.  Certyfikat  utrzymuje  producent  trawy,  a  nie  obiekt,  jak 

podkreśla Odwołujący w odwołaniu. 

Za

mawiający  nie  zgadza  się  z  Odwołującym,  który  twierdzi,  że  warunki  są  wygórowane  i 

nieadekwatne  do  potrzeb  Zamawiającego.  Wprowadzenie  przez  Fifa  certyfikatów  oraz  list 

preferowanych  producentów  miało  na  celu  ochronę  interesów  konsumentów,  zapewniając 

jedn

ocześnie wysoką jakość, osiągi i bezpieczeństwo murawy boisk. 


Certyfikat jest wydawany wyłącznie nawierzchniom, które przeszły szereg testów zarówno w 

warunkach  laboratoryjnych  jak  i  polowych.  Badania  laboratoryjne  służą  sprawdzeniu  m.in. 

trwałości  nawierzchni,  odporności  na  warunki  atmosferyczne  oraz  interakcje  piłki  z 

nawierzchnią.  Po  przejściu  badań  laboratoryjnych  przeprowadzane  są  testy  na  ułożonej 

trawie.  Jeśli  badania  polowe  potwierdzą  spełnienie  wymagań,  akredytowane  laboratorium 

wysyła wyniki badań do Fifa. która na tej podstawie przyznaje certyfikat. 

Żądanie  przez  Zamawiającego  Raportu  z  badań  laboratoryjnych  przeprowadzonych  przez 

akredytowane  laboratorium  dla  systemu  sztucznej  trawy  daje  możliwość  sprawdzenia,  czy 

zaoferowana trawa spełnia wszystkie parametry techniczne oferowanego produktu, 

2. Nakazanie Zamawiającemu określenia przedmiotu zamówienia w zakresie sztucznej trawy 

w sposób jednoznaczny i wyczerpujący, w sposób nieodbiegający od obowiązujących norm, 

w szczególności: 

a) 

Określenie parametru siły wyrywania pęczków po starzeniu na poziomie 35 N 

Pierwotnie  określono  parametr  jw.  na  poziomie  min,  65  N.  Zamawiający  zmodyfikował 

parametry  zmniejszył wymagania do min. 40 N. 

b) 

Określenie parametru siły łączenia klejonego po starzeniu na poziomie 75 N 

Pierwotnie  określono  parametr  jw.  na  poziomie  min.  190  N.  Zamawiający  zmodyfikował 

parametry i zmniejszył wymagania do min. 75 N. 

3. Nakazanie Zamawiającemu określenia przedmiotu zamówienia w zakresie sztucznej trawy 

w sposób nieutrudniający uczciwej konkurencji poprzez usunięcie ograniczenia maksymalnej 

wartości wagi całkowitej nawierzchni ze sztucznej trawy 

Pierwotnie określono parametr — waga całkowita nie większa jak 1450 g/m2. Zamawiający 

zmodyfikował parametry: waga całkowita min. 2150 g/m2. 

O

dnosząc się do w/w zarzutów informuję, że wskazanie tych istotnych parametrów, które są 

określone zarówno  przez  FIFA  w  podręczniku Metod  Badań  (2015)  i  Polską Normę  Pn-EN 

1:2014  jako  minimalne,  i  nie  jest  adekwatne  do  stanu  faktycznego  i  wymagań 

okr

eślonych  przez  Zamawiającego.  Są  to  najistotniejsze  parametry,  mające  wpływ  jakość 

nawierzchni, która będzie intensywnie użytkowana. Parametry te mają również istotny wpływ 

na  właściwości  użytkowe  również  w  okresie  gwarancji,  kiedy  boisko  będzie  użytkowane 

zarówno  przez  mieszkańców,  dzieci  i  młodzież,  lokalny  klub  sportowy  LKS  Jutrzenka,  ale 

również do imprez organizowanych przez sołectwo. 


Siła wyrwania pęczka jest wypadkową jakości włókna i jakości podkładu Na rynku znajduje 

się  wiele  traw  o  dużo  wyższym  współczynniku  niż  wymagany  przez  Zamawiającego. 

Wskaźnik  ten  ma  zapewnić  długotrwale  użytkowanie  nawierzchni.  Podobnie  wygląda 

sytuacja  z  połączeniem  klejonym.  lm  wyższa  wartość  tym  większa  trwałość  połączeń 

klejonych  pomiędzy  brytami  trawy  syntetycznej.  Nie  jest  również  prawdą,  że  gruby  i  ciężki 

podkład nawierzchni świadczy o jakości produktu. Nowoczesne nawierzchnie produkowane 

są  z  podkładami  poliuretanowymi,  lateksowymi  i  polietylenu.  Takie  podkłady  są  bardzo 

lekkie.  Stosowanie  grubych  i  ciężkich  podkładów  powoduje  załamywanie  się  trawy  i 

zmniejszenie  trwałości  nawierzchni.  Reasumując,  lekki  podkład  (na  poziomie  ok.  2000  g) 

oraz  jakość  powodują,  że  wytrzymałość  nawierzchni  rośnie,  co  przekłada  się  na  jej 

żywotność. 

Do  tak  przedstawionej  argumentacji  w  odp

owiedzi  na  odwołanie  z  dnia  30  lipca  2021r.  w 

związku z dokonanymi zmianami SWZ, po konsultacji z projektantem, odwołujący nie odniósł 

się,  wnosząc  i  wywodząc  na  rozprawie  jak  w  odwołaniu.  Argumentacja  faktyczna  i  prawna 

odpowiedzi  na  odwołanie,  podtrzymana  na  rozprawie,  nie  spotkała  się  chociażby  z 

argumentacj

ą  przeciwną  odwołującego.  Natomiast  odwołujący  podtrzymał  zarzuty,  uznając 

dokonane zmiany SWZ za niewystarczające. Wobec braku argumentacji na rozprawie co do 

powodów uznania dokonanych zmian w SWZ za niewystarczające, czy też nie gwarantujące 

możliwości  udziału  w  postępowaniu  przez  odwołującego,  Izba  odmówiła  uwzględnienia 

odwołania.  Izba  uznała,  że  zamawiający  wyjaśnił  i  wykazał  potrzebę  ostatecznie  tak 

sformułowanych  wymagań,  ze  względu  na  przeznaczenie  inwestycji.  Natomiast  odwołujący 

pozostał przy argumentacji, że nie jest w stanie sprostać oczekiwaniom zamawiającego i są 

one  nadmierne  dla  przykładowego  boiska  przyszkolnego.  Izba  nie  znalazła  podstaw  aby 

podzielić argumentację odwołującego co do braku podstaw wymogu preferowanych, czy też 

licencjonowanych  przez  FIFA 

producentów  trawy  sztucznej.  Czym  innym  jest  obowiązek 

rekomendacji  FIFY  przy  określonych  obiektach  sportowych,  a  czym  innym  jest  dobrowolne 

poddanie  si

ę  standardom  FIFA  ze  względu  na  oczekiwaną  jakość  jak  i  przeznaczenie 

sztucznej  trawy  w  zamierzeniach  zamawiającego.    Słusznie  zamawiający  w  argumentacji 

przywołał  art.17  ust.  1  Ustawy  Pzp  „Zamawiający  udziela  zamówienia  w  sposób 

zapewniający:  1)  najlepszą  jakość  dostaw,  usług,  oraz  robót  budowlanych,  uzasadnioną 

charakterem zamówienia, w ramach środków, które zamawiający może przeznaczyć na jego 

realizację, oraz 2) uzyskanie najlepszych efektów zamówienia, w tym efektów społecznych, 

środowiskowych  oraz  gospodarczych,  o  ile  którykolwiek  z  tych  efektów  jest  możliwy  do 

uzyskaniu w danym zamówieniu, w stosunku do poniesionych nakładów”. 


W  tym  stanie  rzeczy,  Izba  oddaliła  odwołanie  na  podstawie  art.  553  zdanie  pierwsze  i  art. 

554 ust. 1 pkt  1 Pzp oraz orzekła jak w sentencji.   

O kosztach postępowania orzeczono stosownie do wyniku na podstawie art. 557 Pzp 

oraz art. 575 Pzp, z uwzględnieniem postanowień Rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów  

w  sprawie  szczegółowych  rodzajów  kosztów  postępowania  odwoławczego,  ich  rozliczania 

oraz 

wysokości  i  sposobu pobierania wpisu od  odwołania z  dnia 30  grudnia 2020  r.  (Dz.U.                      

z  2020  r.  poz.  2437)  w  oparciu  o 

§  8  ust.  2  zdanie  pierwsze  rozporządzenia  wskazanego 

powyżej. 

Przewodniczący: 

………………………………