Sygn. akt: KIO 1831/21
POSTANOWIENIE
z dnia 21 lipca 2021 roku
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Irmina Pawlik
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym bez
udziału stron w dniu 21 lipca 2021 r.
w
Warszawie odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu
21 czerwca 2021 r. przez
wykonawcę ERBUD Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie
w
postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego Skarb Państwa - Wojewodę
Podkarpackiego z siedzibą w Rzeszowie
przy udziale
wykonawcy STRABAG Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą
w
Pruszkowie zgłaszającego przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie
zamawiającego
postanawia:
1. umarza
postępowanie odwoławcze;
nakazuje zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz
odwołującego ERBUD Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie kwoty 18 000 zł 00 gr
(słownie: osiemnaście tysięcy złotych zero groszy) stanowiącej 90% uiszczonego wpisu
od
odwołania.
Stosownie do art. 579 ust. 1 i 580 ust. 1 i 2 ust
awy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo
zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1129) na niniejsze postanowienie -
w
terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący: ……………………………….………
Sygn. akt: KIO 1831/21
U z a s a d n i e n i e
Zamawiający Skarb Państwa - Wojewoda Podkarpacki z siedzibą w Rzeszowie,
w
imieniu i na rzecz którego działa Centrum Obsługi Administracji Rządowej (dalej jako
„Zamawiający”) prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego pn. „Budowa
Drogowego Przejścia Granicznego w Malhowicach” (nr ref. 2020/31). Ogłoszenie
o
zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej z dnia 14
grudnia 2020 r. pod numerem 2020/S 243-
600594. Do ww. postępowania o udzielenie
zamówienia zastosowanie znajdują przepisy ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo
zamówień publicznych (tj. Dz. U. z 2019 r., poz. 1843 ze zm., dalej „ustawa Pzp”). Wartość
szacunko
wa zamówienia przekracza kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie
art. 11 ust. 8 ustawy Pzp.
W dniu 21
czerwca 2021 r. wykonawca ERBUD Spółka Akcyjna z siedzibą
w
Warszawie (dalej jako „Odwołujący”) wniósł odwołanie w ww. postępowaniu wobec
czynn
ości odrzucenia jego oferty, czynności wyboru jako najkorzystniejszej oferty
wykonawcy STRABAG
Sp. z o.o. oraz zaniechania czynności wezwania Odwołującego do
udzielenia wyjaśnień co do treści złożonej oferty w przedmiocie zakresów robót
przewidywanych prze
z Odwołującego do powierzenia do wykonania podwykonawcom w
ramach robót konstrukcyjnych. Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie:
w odniesieniu do czynności odrzucenia oferty Odwołującego:
a)
art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp poprzez nieuzasadnione przyjęcie, że treść oferty
Odwołującego nie odpowiada treści specyfikacji istotnych warunków zamówienia i
poprzez odrzucenie oferty
Odwołującego pomimo tego, treść tej oferty odpowiada treści
specyfikacji istotnych warunków zamówienia;
b) art. 36a ust. 2 pkt 1 ustawy Pzp
poprzez nieuzasadnione przyjęcie, że w niniejszym
postępowaniu przetargowym Zamawiający zastrzegł obowiązek osobistego wykonania
przez wykonawcę jako kluczowych części zamówienia robót fundamentowych,
żelbetowych i murowych;
c) art. 36a ust. 2 pkt 1 ust
awy Pzp poprzez nieuzasadnione przyjęcie, że w niniejszym
postępowaniu przetargowym Odwołujący przewidział powierzenie do wykonania
podwykonawcom robót fundamentowych, żelbetowych i murowych;
d)
art. 87 ust. 1 ustawy Pzp poprzez odrzucenie oferty Odwołującego pomimo tego, że
Odwołujący nie został przez Zamawiającego wezwany do złożenia wyjaśnień co do treści
złożonej oferty w przedmiocie zakresów robót przewidywanych przez Odwołującego do
powierzenia do wykonania podwykonawcom w ramach robót konstrukcyjnych;
e) a
rt. 7 ust. 1 ustawy Pzp poprzez nierówne traktowanie Odwołującego w odniesieniu do
wykonawcy STRABAG w zakresie oceny opisów zakresów robót przewidzianych do
powierzenia do wykonania podwykonawcom;
w odniesieniu do czynności wyboru jako najkorzystniejszej oferty STRABAG:
a) art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp poprzez dokonanie wyboru jako najkorzystniejszej oferty
STRABAG pomimo tego, że oferta Odwołującego została bezpodstawnie i niezasadnie
odrzucona jako oferta,
której treść rzekomo nie odpowiada treści specyfikacji istotnych
warunków zamówienia;
b)
art. 36a ust. 2 pkt 1 ustawy Pzp poprzez nieuzasadnione przyjęcie, że w niniejszym
postępowaniu przetargowym Zamawiający zastrzegł obowiązek osobistego wykonania
przez wy
konawcę jako kluczowych części zamówienia robót fundamentowych,
żelbetowych i murowych;
c)
art. 36a ust. 2 pkt 1 ustawy Pzp poprzez nieuzasadnione przyjęcie, że w niniejszym
postępowaniu przetargowym Odwołujący przewidział powierzenie do wykonania
podwykonawc
om robót fundamentowych, żelbetowych i murowych;
d)
art. 7 ust. 1 ustawy Pzp poprzez nierówne traktowanie Odwołującego w odniesieniu do
wykonawcy STRABAG w zakresie oceny opisów zakresów robót przewidzianych do
powierzenia do wykonania podwykonawcom;
e) art. 7 ust. 1 i 3 ustawy Pzp poprzez dokonanie wyboru jako najkorzystniejszej oferty
STRABAG pomimo uchybień wskazanych powyżej w ppkt a) - d);
w odniesieniu do zaniechania czynności wezwania Odwołującego do udzielenia
wyjaśnień co do treści złożonej oferty w przedmiocie zakresów robót przewidywanych
przez Odwołującego do powierzenia do wykonania podwykonawcom w ramach robót
konstrukcyjnych:
a)
naruszenie art. 87 ust. 1 ustawy Pzp poprzez zaniechanie czynności wezwania
Odwołującego do udzielenia wyjaśnień co do treści złożonej oferty w przedmiocie
zakresów robót przewidywanych przez Wykonawcę ERBUD S.A. do powierzenia do
wykonania podwykonawcom w ramach robót konstrukcyjnych.
W oparciu o tak postawione zarzuty Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania
w
całości i nakazanie Zamawiającemu unieważnienia czynności wyboru jako
najkorzystniejszej oferty STRABAG, unieważnienia czynności odrzucenia oferty
Odwołującego, dokonania powtórnego badania i oceny złożonych ofert; ewentualnie,
wezwania
Odwołującego do udzielenia wyjaśnień co do treści złożonej oferty w przedmiocie
zakresu robót przewidywanych przez Odwołującego do powierzenia do wykonania
podwykonawcom w ramach robót konstrukcyjnych; dokonania wyboru oferty Odwołującego
jako oferty najkorzystniejszej.
Mając na uwadze, iż odwołanie zostało wniesione do Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej w dniu 21 czerwca 2021 r., do przedmiotowego postępowania odwoławczego,
zgodnie z art. 92 ust. 2 ustawy
dnia 11 września 2019 r. Przepisy wprowadzające ustawę -
Prawo zamówień publicznych (Dz.U. z 2019 poz. 2020), znajdują zastosowanie przepisy
ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz.
, dalej jako „ustawa nPzp”).
Wobec spełnienia przesłanek określonych w art. 525 ust. 1-3 ustawy nPzp Izba uznała
za skuteczne przystąpienie zgłoszone po stronie Zamawiającego przez wykonawcę
STRABAG Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Pruszkowie i dopuściła
ww. wykonawcę do udziału w postępowaniu odwoławczym.
W dniu 21 lipca 2021 r. do ak
t sprawy wpłynęło pismo Odwołującego, w którym
oświadczył, iż cofa odwołanie w całości. Pismo zostało podpisane kwalifikowanym podpisem
elektronicznym przez osobę umocowaną do reprezentacji Odwołującego zgodnie
z
załączonym do odwołania pełnomocnictwem.
Zgodnie z art. 520 ustawy n
Pzp Odwołujący może cofnąć odwołanie do czasu
zamknięcia rozprawy (ust. 1). Cofnięte odwołanie nie wywołuje skutków prawnych, jakie
ustawa wiąże z wniesienie odwołania do Izby (ust. 2). Biorąc pod uwagę powyższe, Izba
uznała, że zachodzą podstawy do umorzenia postępowania odwoławczego w oparciu o art.
568 pkt 1 ustawy nPzp, w myśl którego Izba umarza postępowanie odwoławcze, w formie
postanowienia, w przypadku cofnięcia odwołania.
O
kosztach postępowania odwoławczego Izba orzekła na podstawie art. 557 i art. 575
ustawy nPzp oraz
§ 9 ust. 1 pkt 3 lit. a) rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów w sprawie
szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz
wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania z dnia 30 grudnia 2020 r. (Dz. U. z 2020
r. poz. 2437), nakaz
ując dokonanie na rzecz Odwołującego zwrotu z rachunku Urzędu
Zamówień Publicznych 90% kwoty uiszczonej tytułem wpisu od odwołania.
Przewodniczący: ……………………………….………