Sygn. akt: KIO 1824/21
WYROK
z 12 lipca 2021 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Ernest Klauziński
Protokolant:
Aldona Karpińska
po rozpoznaniu na rozprawie 8 lipca 2021
roku w Warszawie odwołania wniesionego
do Prezesa Krajowej I
zby Odwoławczej 21 czerwca 2021 r. przez wykonawcę Amlux Sp. z
o.o. z siedzibą w Warszawie w postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego:
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza
z siedzibą w Poznaniu przy udziale wykonawców
wspólnie ubiegających się o udzielnie zamówienia: M. D. prowadzącego działalność
gospodarczą pod firmą Mega Plus - Profesjonalne Usługi Porządkowe M. D.
z siedzibą w Poznaniu oraz P. S. prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą Zakład
Usług Wielobranżowych Pitt Star P. S. z siedzibą w Poznaniu zgłaszających przystąpienie do
postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego
orzeka:
Oddala odwołanie.
Kosztami postępowania obciąża Odwołującego - Amlux Sp. z o.o. z siedzibą w
Warszawie i
zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15 000 zł 00
gr (słownie: piętnaście tysięcy złotych 00/100), uiszczoną przez Odwołującego tytułem
wpisu
od odw
ołania.
Stosownie do art. 579 i 580 ustawy z 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych
(Dz. U. z 2019 r., poz. 2019 ze zm.) na niniejszy wyrok - w terminie 14 dni od dnia jego
doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
do Sądu Okręgowego w Warszawie.
………………….............................……………..
Sygn. akt: KIO 1824/21
U z a s a d n i e n i e
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza
z siedzibą w Poznaniu (dalej Zamawiający) prowadzi
na podstawie przepisów ustawy z 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U.
z 2019 r., poz. 2019, dalej: Pzp)
postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego w trybie
przetargu nieograniczonego na
„usługę sprzątania i utrzymania czystości w budynkach UAM
przedmiot zamówienia został podzielony na 4 części: Cz. 1 - sprzątanie Collegium
Mathematicum, Cz. 2 -
sprzątanie Collegium Biologicum, Cz. 3 - sprzątanie Collegium
Physicum, Cz. 4 -
sprzątanie Centrum Zaawansowanych Technologii”, numer:
ZP/2215/U/20, zwane dalej p
ostępowaniem.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej
10 marca 2021 r. pod numerem 2021/S 048-120770
. Wartość zamówienia przekracza kwoty
określone w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 Pzp.
21 czerwca 2021 r. wykonawca
Amlux Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (Dalej:
Odwołujący), wniósł odwołanie dotyczące części 1, 2 i 3 postępowania, w którym zaskarżył
niezgodne
z prze
pisami czynności i zaniechania Zamawiającego, zarzucając mu naruszenie
następujących przepisów Pzp:
1. art. 107 ust. 4 w zw. z art. 16 Pzp przez:
A. zaniechanie
wezwania Odwołującego do złożenia wyjaśnień dotyczących
złożonych przez niego przedmiotowych środków dowodowych w postaci próbek
papieru toaletowego, w sytuacji u
zasadniającej taką konieczność - tj.
stwierdzenia przez Zamawiającego niezgodności próbki z opisem przedmiotu
zamówienia
w zakresie wymogu minimalnej wagi rolki papieru toaletowego;
B.
podjęcie działań noszących znamiona godzących w zasady zachowania uczciwej
konkurencji oraz równego traktowania wykonawców przez brak uregulowania
w sposób precyzyjny zasad dokonywania badania i oceny składanych
w postępowaniu próbek, w tym w szczególności papieru toaletowego oraz brak
możliwości udziału wykonawców w tym procesie.
2. art. 226 ust. 5 w zw. z art. 16 Pzp przez niezasadne odrzucenie oferty
Odwołującego
w sytuacji,
gdy złożona przez niego oferta, w tym przedmiotowe środki dowodowe,
odpowiada
ły warunkom zamówienia.
Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie Zamawiającemu:
unieważnienia czynności polegającej na wyborze jako najkorzystniejszej w części
1, 2 i 3 postępowania oferty wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie
zamówienia: M. D. prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą Mega Plus -
Profesjonalne Usługi Porządkowe M. D.z siedzibą w Poznania oraz P. S.
prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą Zakład Usług Wielobranżowych
Pitt Star P. S.
z siedzibą w Poznaniu (dalej: Przystępujący),
unieważnienia czynności odrzucenia oferty Odwołującego części 1, 2 i 3
postępowania,
3. dokonania ponownej oceny ofert, w tym wezwania
do złożenia przez Odwołującego
wyjaśnień dotyczących jego oferty i złożonych w postępowaniu przedmiotowych
środków dowodowych w postaci papieru toaletowego.
Odwołujący wniósł ponadto o obciążenie Zamawiającego kosztami postępowania
odwoławczego.
W uzasadnieniu odwołania Odwołujący wskazał m.in.:
Zgodnie z wymaganiami określonymi przez Zamawiającego w dokumentacji postępowania
wykonawcy
zobowiązani będą do wykonywania usługi utrzymania czystości przy użyciu
środków preferowanych przez Zamawiającego, zgodnie z załącznikiem A, B, C, D do SWZ
lub przy użyciu środków czystości równoważnych. Środki czystości zaoferowane do realizacji
usługi musiały spełniać wymagania Zamawiającego zawarte w załącznikach A, B, C, D
do SWZ.
Obowiązkiem wykonawców było dostarczyć do siedziby Zamawiającego do upływu
terminu składania ofert próbki środków czystości.
Jedną z próbek stanowić miała rolka papieru toaletowego (dla części od 1 do 3) o wadze
dopuszczonej przez Zamawiającego - nie mniejszej niż 0,39 kg.
Odwołujący wypełnił nałożony na niego obowiązek składając Zamawiającemu
w wyznaczonym dla tego terminie
próbkę w postaci rolki papieru toaletowego Profit
Flesz 2wEKO wyp
rodukowanej przez Flesz sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. Rolka
ta, co oczywiste,
została przed przekazaniem jej Zamawiającemu dokładnie zbadana
z uwzględnieniem każdego z określonych dokumentacją postępowania kryteriów, w tym
w szczególności kryterium wagi. Rolka spełniała wszystkie oczekiwane przez
Zamawiającego kryteria.
Badanie rolki papieru przed jej przekazaniem Zamawiającemu wykonane zostało z należytą
starannością, przy wykorzystaniu wszelkich możliwych służących temu narzędzi.
Odwołujący przy doborze papieru toaletowego posłużył się w pierwszej kolejności kartą
produktu dedykowaną dla Profit Flesz 2w EKO (Indeks: 1.02.016), która wyraźnie opisywała
wszystkie wartości tego produktu.
Odwołujący poprosił firmę Flesz Sp. z o.o. o dostarczenie produktu odpowiadającego
warunkom stawianym przez Zamawiającego. Praktyką Odwołującego jest - w sytuacjach
to uzasadniających - prowadzenie weryfikacji próbek w sposób wieloetapowy. Pierwsze
badanie odby
ło się bezpośrednio u producenta. Odwołujący załączył do odwołania materiał
dowodowy z tego badania - fotografie oraz nagranie filmowe. Badanie
zostało wykonane
przy zastoso
waniu certyfikowanych urządzeń pomiarowych, co gwarantowało ich rzetelność.
Odwołujący, po akceptacji wyników badania, zamówił w firmie Flesz Sp. z o.o. opakowanie
papieru toaletowego, które osobiście w siedzibie tej firmy odebrał. Pozyskane w ten sposób
rolki zostały ponownie zbadane w siedzibie Odwołującego. Zweryfikowano każdy
z parametrów papieru toaletowego, w tym w szczególności jego szerokość, długość oraz
- co
najważniejsze - jego wagę. Wynik pomiaru był prawidłowy, tj. klasyfikujący produkt jako
odpowiadający opisowi przedmiotu zamówienia (z uwzględnieniem pytań i odpowiedzi).
Zamawiający zaniechał wezwania Odwołującego do złożenia wyjaśnień w zakresie złożonej
próbki papieru toaletowego w trybie art. 107 ust. 4 Pzp, mimo, że było to całkowicie
uzasadnione okolicznościami sprawy. Sam fakt otrzymania próbki o wadze niższej
niż wymagana, winna być podstawą do wezwania Odwołującego do złożenia stosownych
wyjaśnień. Zamawiający powinien rozwiać wątpliwości dotyczące złożonego środka
dowodowego wiedząc, że Odwołujący jako profesjonalista nie mógł przecież celowo złożyć
próbki o parametrach dyskwalifikujących jego ofertę. Złożenie nieprawidłowej próbki
niweczy
łoby przecież starania wykonawcy o pozyskanie zamówienia publicznego.
Odwołujący wskazał na fakt, że inne aspekty oceny złożonych próbek były przez
Zamawiającego wyjaśniane - np. pH zaoferowanego mydła. Odwołujący został wezwany
do złożenia wyjaśnień w zakresie tego parametru i udzielił Zamawiającemu odpowiedzi,
która została uznana za odpowiednią i niwelującą zaistniałe wątpliwości. Zamawiający w
treści wezwania powołał się na art. 107 ust. 2 Pzp, ale w ocenie Odwołującego wątpliwości
rozstrzygane były właśnie w trybie art. 107 ust. 4 Pzp. Potwierdzeniem stanowiska
Odwołującego było określenie przez Zamawiającego, że „nie ma możliwości uzupełnienia
próbek, gdyż ocena techniczna próbek stanowi kryterium oceny ofert (art. 107 ust. 3 ustawy
Prawo-
zamówień Publicznych)". Zamawiający nie mógł zatem dokonywać czynności wbrew
postanowieniom dokument
acji postepowania i przepisów Pzp.
Odwołujący wskazał również na brak precyzyjnego określenia przez Zamawiającego zasad,
w oparciu o które dokonywać miał analizy próbek. Nie zostały określone tak istotne kwestie
jak:
• sposób dokonania pomiarów;
• rodzaj urządzeń, którymi Zamawiający dokona pomiarów;
• zasady kontroli takich badań ze strony wykonawców;
• możliwość udziału wykonawców w procesie weryfikacji ich próbek.
Zamawiający miał tym samym możliwość jednostronnego i arbitralnego kształtowania
wyników oceny złożonych mu próbek. Odwołujący, przekonany, że złożył prawidłową próbkę
papieru toaletowego
nie miał żadnego wpływu na to co się z stało nią po doręczeniu
Zamawiającemu. Odwołujący nie miał możliwości uczestniczenia w czynnościach
weryfikujących próbki, ani też dokonania oceny ich prawidłowego przebiegu. Zdaniem
Odwołującego nie dało się wykluczyć, że Zamawiający w sposób zbyt mało precyzyjny ocenił
próbki
l
ub
nawet
dokonał
pomiarów
w sposób obarczony błędem.
Powyższe, zdaniem Odwołującego, stanowiło naruszenie zasady uczciwej konkurencji
i równego traktowania wykonawców, którzy niezależnie od dochowania należytej staranności
i działań zmierzających do ochrony ich interesów, nie mieli żadnego wpływu na to jak ich
próbki oceni Zamawiający.
Odwołujący podkreślił, że kryteriami oceny papieru toaletowego, którymi posłużył
się Zamawiający były:
• niski stopień pylności,
• spoistość,
• łatwość rwania bez kruszenia,
• delikatność,
• miękkość,
• rozpadanie się w wodzie bez powodowania zapychania.
Wszystkie te kryteria obraz
owały w jak dużym stopniu punktacja zależała od subiektywnych
odczuć członków komisji weryfikującej i oceniającej próbki. Nie sposób powyższych kryteriów
uznać za możliwe do oceny w sposób jednoznaczny i nie budzący wątpliwości.
W ocenie Odwołującego brak określenia szczegółowych zasad dotyczących oceny próbek
oraz wykazana dowolność w tym procesie naruszała zasady uczciwej konkurencji i równego
traktowania w
ykonawców.
5 lipca 2021
r. Zamawiający złożył pisemną odpowiedź na odwołanie i wniósł o jego oddalenie.
Uzasadniając swoje stanowisko Zamawiający wskazał m. in.:
Zamawiający dokonał wyboru oferty najkorzystniejszej zgodnie z przepisami Pzp - wybrano ofertę
najkorzystniejszą, niepodlegającą odrzuceniu, z najwyższą sumą punktów za kryteria oceny ofert
określone w specyfikacji warunków zamówienia.
Ocena złożonych przez Odwołującego przedmiotowych środków dowodowych w postaci próbek
środków czystości wykazała, że Odwołujący złożył ofertę niezgodną z warunkami zamówienia.
Próbka papieru toaletowego Odwołującego została zważona przez członków komisji przetargowej
na wadze laboratoryjnej, znajdującej się na Wydziale Biologii UAM. Próbka miała wagę 374 g,
była nienaruszona i opatrzona pieczątką Odwołującego. Jako dowód powyższego Zamawiający
wskazał złożone wraz z odpowiedzią na odwołanie załączniki:
zdjęcie próbki papieru toaletowego, potwierdzające jej integralność i nienaruszalność;
oświadczenia członków komisji przetargowej dotyczące dokonania czynności oceny
próbki papieru toaletowego, złożonej przez Odwołującego;
zdjęcia z powtórnego ważenia próbki papieru toaletowego złożonej przez Odwołującego
dokonanego na dwóch wagach laboratoryjnych 22 czerwca 2021 r. - po wpłynięciu
odwołania dokonano kontrolnej, ponownej weryfikacji wagi próbki.
Zgodnie z wymogami zawartymi
w załączniku A, B, C do SWZ waga rolki papieru toaletowego
miała wynosić min. 0,45 kg, ale w związku z pytaniem wykonawcy i odpowiedzią na pytanie nr 1
z 29 marca
2021 r., Zamawiający ostatecznie dopuścił papier o wadze rolki minimum 0,39 kg.
Próbka papieru złożona przez Odwołującego nie spełniała powyższego wymogu. Zamawiający
zobowiązany był zatem odrzucić ofertę Odwołującego złożoną na części 1, 2, 3 postępowania
na podstawie art. 226 ust. 1 pkt. 5 Pzp
jako ofertę, której treść była niezgodna z warunkami
zamówienia.
Z
załączonej do odwołania karty produktu z dn. 8 kwietnia 2021 r. wynikało, że producent
dopuszcza
ł tolerancję podanych parametrów o +/- 5%, co - przy podanej w karcie wadze
na poziomie 395 g oznacza
ło, że minimalna deklarowana przez producenta waga wynosiła
375,25 g -
produkt niewątpliwie nie spełniał wymogów Zamawiającego.
Zamawiający zakwestionował przydatność dowodową złożonych przez Odwołującego wraz
z odwołaniem fotografii dokumentujących pomiary produktu. Miarodajnymi dla oceny produktu
na potrzeby postępowania o udzielenie przedmiotowego zamówienia publicznego były wyłącznie
pomiary konkretnej próbki złożonej przez wykonawcę na etapie ubiegania się o udzielenie
zamówienia, a ta mogła odbiegać parametrami od innych egzemplarzy produktu. To wykonawcę
ubiegającego się o udzielenie zamówienia publicznego obciążał wymóg należytej staranności
w ramach procedury ubiegania się o udzielenie zamówienia, w tym - w szczególności - weryfikacji
próbki przed jej złożeniem pod kątem spełniania wymagań charakterystyki produktu, czego
Odwołujący niewątpliwie nie dochował.
Zdaniem
Zamawiającego nie doszło do naruszenia art. 107 ust. 4 w zw. z art. 16 Pzp przez
zaniechanie wezwania Odwołującego do złożenia przez niego wyjaśnień w zakresie
przedmiotowych środków dowodowych w postaci próbek papieru toaletowego. Zamawiający nie
miał wątpliwości, że Odwołujący zaoferował papier toaletowy niezgodny z warunkami
zamówienia. Ważenie próbki papieru odbyło się na precyzyjnych wagach laboratoryjnych,
stanowiących wyposażenie Wydziału Biologii UAM i Zamawiający nie miał jakichkolwiek
wątpliwości,
co do poprawności pomiaru i jego wyników - szczególnie, że rozbieżność względem minimalnej
wagi oczekiwanej przez Zamawiającego była nieznaczna. Wyjaśnianie treści przedmiotowych
środków dowodowych jest uprawnieniem Zamawiającego, a nie obowiązkiem i nie może
prowadzić do zmiany treści oferty czy oczekiwanej specyfikacji produktu. Wbrew twierdzeniu
Odwołującego zawartym w odwołaniu, niezgodność próbki z opisem przedmiotu zamówienia nie
oblig
owała Zamawiającego do wezwania wykonawcy do złożenia wyjaśnień, lecz do odrzucenia
oferty
na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 5 Pzp
jako oferty, której treść była niezgodna z warunkami
zamówienia.
E
wentualne zażądanie wyjaśnień byłoby bezcelowe i bezprzedmiotowe - nie wpłynęłoby
na charakterystykę wagową złożonej próbki. Dla dopuszczenia Odwołującego do dalszego
udziału w postępowaniu konieczne byłoby w istocie dokonanie zmiany próbki w ramach
składanych wyjaśnień, co byłoby niedopuszczalne. Odwołujący nie określił nawet na czym
miałoby polegać ewentualne złożenie wyjaśnień i czego w istocie miałyby się one tyczyć, skoro
ocena
produktu
pod względem wagi miała charakter jednoznaczny, a jakiekolwiek ewentualne wyjaśnienia
pozostawałyby bez wpływu na jej wynik.
W
ezwanie do uzupełnienia przedmiotowych środków dowodowych z 5 maja 2021 r. dotyczyło
zupełnie innej sytuacji tj. braku informacji o pH zaoferowanego mydła, a zatem wezwanie w tym
zakresie mieściło się w dyspozycji art. 107 ust. 2 Pzp z uwagi na niekompletność złożonego
przedmiotowego środka dowodowego w postaci kart charakterystyki produktu. Natomiast złożona
próbka środka czystości w postaci papieru toaletowego była kompletna, ale niezgodna
z wymaganiami stawiany
mi przez Zamawiającego.
Zarzut dotyczący naruszenia uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców przez
brak uregulowania w sposób precyzyjny zasad oceny składanych w postepowaniu próbek oraz
dokonania ich oceny w sposób uniemożliwiający ich kontrolę był nietrafny. Zamawiający zawarł
w SWZ opis kryteriów, którymi się kierował przy wyborze oferty wraz z podaniem wag tych
kryteriów i sposobu oceny ofert. W opinii Zamawiającego opis ten był jasny i czytelny, a
jednocześnie uwzględniał konieczność stosownej weryfikacji jakości oferowanych produktów.
Żaden
z w
ykonawców nie wniósł odwołania na postanowienia SWZ w zakresie sposobu oceny próbek
środków czystości. Termin na wniesienie odwołania na postanowienia SWZ w zakresie sposobu
oceny ofert w ramach kryteriów oceny upłynął 22 marca 2021 r. Nie wpłynęło również żadne
pytanie dotyczące treści SWZ w tym zakresie, co potwierdzało, że opis sposobu przyznawania
punktów w ramach kryterium oceny ofert był jasny. Odwołujący nie złożył wniosku o wgląd
do próbek środków czystości złożonych przez pozostałych wykonawców, ani o udział
w czynnościach oceny ofert.
Po przeprowadzeniu rozprawy Izba, uwzględniając dokumentację przedmiotowego
postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, w tym w szczególności treść
SWZ
, jak również biorąc pod uwagę oświadczenia i stanowiska stron i
Przystępującego zawarte w odwołaniu, odpowiedzi Zamawiającego na odwołanie, a
także wyrażone ustnie na rozprawie i odnotowane w protokole, ustaliła i zważyła, co
następuje.
I
zba stwierdziła, że nie została wypełniona żadna z przesłanek ustawowych skutkujących
odrzuceni
em odwołania, wynikających z art. 528 Pzp.
Przystępując do rozpoznania odwołania, Izba ustaliła wystąpienie przesłanek z art. 505
ust. 1 Pzp
, tj. istnienie po stronie odwołującego interesu w uzyskaniu zamówienia oraz
możliwości poniesienia przez odwołującego szkody w wyniku kwestionowanych czynności
zamawiającego.
Mając na uwadze powyższe Izba merytorycznie rozpoznała złożone odwołanie, uznając,
że nie zasługuje ono na uwzględnienie.
Zgodnie z częścią III pkt 1 SWZ przedmiotem zamówienia w ramach części od 1 do 3 jest:
sprzątanie Collegium Mathematicum, sprzątanie Collegium Biologicum oraz sprzątanie
Collegium Physicum.
W części III SWZ Zamawiający wskazał m. in.:
„4. Wykonawca jest zobowiązany do wykonywania usługi utrzymania czystości przy użyciu
środków czystości preferowanych przez Zamawiającego, zgodnie z załącznikiem A, B,
C, D do SWZ lub przy użyciu środków czystości równoważnych. Środki czystości
zaoferowane do
realizacji usługi muszą spełniać wymagania Zamawiającego zawarte
w załącznikach A, B, C, D do SWZ.
Wykonawca w formularzu oferty (zał. nr 1 do SWZ) oświadczy jakie środki czystości
będą stosowane do realizacji zamówienia.
6. Wykonawca dostarczy wraz z
ofertą przedmiotowe środki dowodowe w postaci kart
ch
arakterystyki środków czystości/opisów środków czystości (w przypadku gdy dany
środek nie posiada karty charakterystyki) umożliwiające ocenę zgodności oferowanych
środków z opisem przedmiotu zamówienia zawartym w SWZ. Zamawiający przewiduje
uzupełnienie przedmiotowych środków dowodowych na podstawie art. 107 ust. 2
ustawy Prawo zamówień publicznych”.
Tym samym, zgodnie z przytoczonym wyżej punktem 6 ocena zgodności z OPZ spornego
papieru toaletowego nas
tąpić miała na podstawie karty charakterystyki produktu.
W części XIII SWZ Zamawiający przewidział, że oferty będą oceniane w ramach
następujących kryteriów:
1. Cena brutto oferty
– waga 60%,
Jakość - ocena techniczna środków czystości – waga 40%.
Punkty w ramach k
ryterium jakości miały być przyznawane według wzoru:
łączna liczba punktów badanej oferty w tym kryterium
J = ------------------------------------------------------------------------- * 100 pkt * 40%
największa liczba punktów
otrzymanych przez ofertę w tym kryterium
Zgodnie z opisem kryteriów zawartym w części XIII SWZ: „Punkty będą przyznawane przez
wyznaczonych przez Zamawiającego członków Komisji Przetargowej w opisany poniżej
sposób na podstawie próbek środków czystości, wymaganych zgodnie z rozdziałem III pkt.
7 SWZ oraz w rozdziałem VI pkt. 2 SWZ. Ilość punktów do zdobycia:
próbka papieru toaletowego – max. 6 punktów,
próbka ręczników papierowych – max. 6 punktów,
próbka mydła w płynie – max. 6 punktów,
emulsja na bazie polimerów do nabłyszczania i zabezpieczania podłóg – max. 6
punktów,
5) preparat do codziennego mycia toalet
– max. 6 punktów,
preparat do maszynowego, codziennego mycia i pielęgnacji podłóg – max. 6
punktów.
Ocena
próbek papieru toaletowego miała uwzględniać:
niski stopień pylności, spoisty, łatwość rwania bez kruszenia,
ilość warstw,
delikatność, miękkość,
rozpadający się, w wodzie nie powodujący zapychania,,
kolor biały min. 65%,
6. kolor szary.
Część III SWZ w punkcie 7 zawierała wymóg:
„Wykonawca dostarczy do siedziby Zamawiającego do upływu terminu składania ofert próbki
środków czystości. Wykaz wymaganych próbek został zawarty w rozdziale VI pkt. 2 SWZ –
poz. 7 tabeli. Niedostarczenie do wyznaczonego terminu próbek środków czystości
skutkować będzie odrzuceniem oferty. Nie ma możliwości uzupełnienia próbek, gdyż ocena
techniczna próbek stanowi kryterium oceny ofert (art. 107 ust. 3 ustawy Prawo zamówień
Publicznych). Próbki muszą być opisane (nazwa wykonawcy, rodzaj środka czystości –
etykieta lub/i nazwa lub numer porządkowy wg tabeli zawartej w pkt. 3 formularza oferty)”.
Oceniając zasadność zarzutów odwołania Izba wzięła pod uwagę w szczególności
następujące postanowienia SWZ oraz Opisu przedmiotu zamówienia:
I.
Część VI SWZ w zakresie dotyczącym przedmiotowych środków dowodowych:
„Próbki środków czystości wymagane w celu oceny ofert w ramach kryterium oceny ofert –
dotyczy środków czystości wskazanych w załączniku A, B, C, D do SWZ:
a) 1 szt. papieru toaletowego (1 rolka) - zgodnie z opisem zawartym w opisie przedmiotu
zamówienia stanowiącym załącznik do SWZ – dotyczy części 1, 2, 3 (...)”.
II.
Załącznik A, B i C - Opis przedmiotu zamówienia cz. 1, 2 i 3 w zakresie dotyczących
papieru toaletowego:
„Dostarczane środki czystości i środki do dezynfekcji muszą być nie gorszej jakości niż:
1. Papier toaletowy
– duże rolki, dobrej jakości: (...)
f) waga rolki papieru min. 0,45 kg (...)
”.
29 marca 2021 r. Zamawiający opublikował odpowiedzi na pytania dotyczące treści SWZ
zadane przez wykonawców:
Pytanie nr 1:
„Zwracamy się z uprzejmą prośbą o zmianę zapisów dotyczących wielkości gramatury
ręczników papierowych oraz wagi rolki papieru (...). Nasza prośba podyktowana jest
utrudnieniami jakie są obecnie na rynku z dostępnością materiałów o takich parametrach jak
wymaga w SWZ Zamawiający. Użycie takich wartości w naszej opinii ogranicza w znaczny
sposób możliwość konkurowania ze sobą oferentów oraz możliwość złożenia oferty przez
mniejszych przedsiębiorców.
Odpowiedź: Zamawiający dopuszcza gramaturę ręczników minimum 36 g/m
+/- 5% oraz
papier toaletowy o wadze rolki papieru minimum 0,39 kg, szerokości wstęgi minimum 8,8 cm
i wykonany z makulatury. Pozostałe parametry nie ulegają zmianie. Zamawiający nie
dopuszcza papieru toaletowego wykonanego z celulozy
”.
Pytanie nr 2:
„Prosimy o dopuszczenie dla materiałów higienicznych opisanych w załącznikach A,B,C,D
tolerancji parametrów +/-5%.
Odpowiedź: Zamawiający nie wyraża zgody na proponowaną zmianę, pytanie jest zbyt
ogólnikowe”.
Biorąc pod uwagę przytoczone wyżej wymogi zawarte w SWZ, Opisie przedmiotu
zamówienia oraz w wyjaśnieniach udzielonych przez Zamawiającego 29 marca 2021 r. Izba
ustaliła,
co następuje:
Próbka papieru toaletowego miała zostać złożona na potrzebę oceny oferty w ramach
odpowiedniej części kryterium jakości, a nie na potwierdzenie zgodności oferty
z wymogami SWZ.
Niezłożenie próbki wraz z ofertą miało skutkować odrzuceniem oferty, a nie
nieprzyznaniem punktów w ramach oceny oferty w kryterium. Odrzucenie oferty miało
w takiej sytuacji być niezależne od uznania na podstawie kart oferowanych produktów,
że są one zgodne z wymogami SWZ i OPZ.
Próbki papieru miały odpowiadać wymogom określonym w Opisie przedmiotu
zamówienia (tj. Załączniki A, B i C do SWZ), z uwzględnieniem zmiany oczekiwanej
wagi papieru. Próbki miały zatem ważyć nie mniej niż 390 g.
Izba uznała ponadto, na podstawie przytoczonych wyżej postanowień, że złożenie próbki
nieodpowiadającej wymogom Opisu przedmiotu zamówienia miało być traktowane jako
niezłożenie próbki i skutkowało odrzuceniem oferty.
Mimo braku w SWZ informacji o sposobie w jaki Zamawiający zamierzał weryfikować
zgodność próbek z wymogami nie budziło wątpliwości, że Zamawiający miał obowiązek
zbadania czy próbki spełniają określone w Opisie przedmiotu zamówienia parametry.
Powyższe wynika z ustanowienia sankcji odrzucenia oferty w przypadku złożenia
ni
eodpowiadającej OPZ próbki. Skoro Zamawiający zamierzał w takim przypadku odrzucać
oferty
to oczywistym jest, że obowiązany był do badania próbek pod kątem zgodności
z postawionymi wymogami.
Zaniechanie takiej oceny prowadziłoby do pozostawienia
w postępowaniu ofert podlegających odrzuceniu i byłoby tożsame z naruszeniem zasad
uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców.
Odwołujący złożył dowody (fotografie oraz nagranie) na potwierdzenie, że złożona
Zamawiającemu wraz z ofertą próbka ważyła 390 g. Odwołujący w toku rozprawy wyjaśnił,
że dowody prezentują pomiar dokonany przez producenta, nie był jednak w stanie podać
żadnych szczegółów technicznych tak wykorzystanej wagi, jak i sposobu przeprowadzonego
pomiaru.
Z tego względu w ocenie Izby nie można było uznać, że Odwołujący udowodnił
za pomocą dowodów o charakterze obiektywnym, że złożona Zamawiającemu próbka
ważyła 390 g. Bez wykazania, że użyta do pomiaru waga była wiarygodna oraz, że została
ona wykorzystan
a w sposób gwarantujący miarodajny wynik nie da się stwierdzić, że wynik
ważenia był prawidłowy.
Zamawiający wraz z odpowiedzią na odwołanie złożył z kolei fotografie, z których
wynikało, że próbka papieru toaletowego Odwołującego ważyła 375,37 g (pierwszy pomiar)
oraz 375,74 g (drugi pomiar).
W toku rozprawy Zamawiający oświadczył, że ma ze sobą
sporną próbkę papieru toaletowego oraz wagę, na której dokonał pomiaru
udokumentowanego złożonymi z odpowiedzią na odwołanie dowodami. Zamawiający do
decyzji składu orzekającego pozostawił potrzebę przeprowadzenia dowodu z ważenia próbki
papieru złożonej przez Odwołującego, sam nie wniósł o przeprowadzenie takiego dowodu.
Rolą Izby nie jest wyręczanie stron w zakresie dowodzenia słuszności ich stanowisk. Z tego
względu Izba nie zarządziła przeprowadzenia dowodu z ważenia spornej próbki. Wskazać
jednak należy, że Odwołujący miał w tej sytuacji możliwość wniesienia o przeprowadzenie
takiego dowodu w toku rozprawy
, ale tego nie uczynił.
Podkreślenia wymaga również, że zgodnie ze złożoną przez Odwołującego kartą
produktu dotyczącego papieru toaletowego jedna rolka ważyć powinna 395 g z tolerancją
+/- 5%. Co za tym idzie rolka
papieru ważąca 375 g byłaby pełnowartościowym produktem.
Odwołujący powinien mieć zatem świadomość, że składa wraz z ofertą próbkę, która
zgodnie z kartą produktu może ważyć znacząco mniej niż postawione przez Zamawiającego
minimum.
Biorąc pod uwagę powyższe Izba uznała stanowisko Zamawiającego dotyczące uzyskanego
wyniku ważenia próbki papieru za wiarygodne. Z drugiej strony Odwołujący nie udowodnił,
mimo, że to na nim spoczywał ciężar dowodu, że wraz z ofertą złożył próbkę papieru
spełniającą wymogi OPZ. Z tego też względu Izba uznała, że Zamawiający nie naruszył
przepisów Pzp odrzucając ofertę Odwołującego.
Zarzut nr 1 lit. A dotyczył zaniechania wezwania Odwołującego do złożenia wyjaśnień
dotyczących złożonej przez niego próbki papieru toaletowego, w sytuacji stwierdzenia przez
Zamawiającego jej niezgodności z opisem przedmiotu zamówienia w zakresie wymogu
minimalnej wagi.
Izba oddaliła ten zarzut jako niezasadny. Wobec opisanego wyżej stanu
faktycznego nie budzi wątpliwości Izby, że próbka papieru toaletowego, którą złożył wraz
z ofertą Odwołujący nie odpowiadała wymogom OPZ. Konsekwencją tego faktu, wobec
przyjętych przez Zamawiającego zasad oceny próbek, musiało być odrzucenie oferty.
Zgodnie z art. 107 ust. 4 Pzp z
amawiający może żądać od wykonawców wyjaśnień
dotyczących treści przedmiotowych środków dowodowych. Z treści przepisu jednoznacznie
wynika, że wezwanie do złożenia wyjaśnień to uprawnienie, a nie obowiązek
zamawiającego. Zatem to zamawiający decyduje kiedy okoliczności związane z
prowadzonym postępowaniem uzasadniają dokonanie wezwania wykonawcy do złożenia
określonych
wyjaśnień.
O ile możliwa jest sytuacja, że odstąpienie od takiego wezwania byłoby naruszeniem zasad
uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców, to w ocenie Izby na gruncie
badanej sprawy nie miało to miejsca. Wynik ważenia próbki papieru uzyskany przez
Zamawiającego był zgodny z zadeklarowanym przez producenta papieru dopuszczalnym
zakresem odstępstw od nominalnej wagi 395 g. Zamawiający nie miał zatem oczywistych
powodów
by
uznać,
że wynik pomiaru obligował go do wezwania Odwołującego do wyjaśnień dotyczących tego
wyniku.
Nie wiadomo też co w takiej sytuacji miałby wyjaśnić Odwołujący – w odwołaniu brak
jest wskazania jaka okoliczność wymagała wyjaśnienia. Odwołujący nie kwestionował przy
tym wiarygodności sposobu oraz wyniku pomiaru Zamawiającego i nie skorzystał z
możliwości wykazania w toku rozprawy, że pomiar ten był błędny.
Zarzut nr 1 lit. B został uznany przez Izbę za spóźniony. De facto argumentacja
Odwołującego sprowadzała się do kwestionowania postanowień SWZ, mimo, że termin do
wniesienia odwołania przeciwko treści specyfikacji już upłynął. Z tego względu zarzut – jako
wniesiony
po upływie ustawowego terminu - został oddalony. Izba oceniła postępowanie
Zamawiającego w zakresie oceny próbki Odwołującego i uznała, że czynności zostały
przeprowadzone
w sposób zgodny z zasadami określonymi w SWZ. Zasady te nie były kwestionowane przez
wykonawców i ze względu na upływ terminu do wniesienia odwołania przeciwko treści SWZ
stały się obowiązujące.
Oddaleniu podlegał również zarzut nr 2, tj. zarzut naruszenia art. 226 ust. 5 w zw. z art. 16
Pzp przez niezasadne odrzucenie oferty Odwołującego w sytuacji, gdy złożona przez niego
oferta, w tym przedmiotowe środki dowodowe, odpowiadały warunkom zamówienia. Wobec
ustalonego stanu faktycznego
Izba uznała, że Zamawiający prawidłowo – biorąc pod uwagę
przytoczone wyżej odpowiednie postanowienia SWZ – uznał, że oferta Odwołującego
podlega odrzuceniu.
Złożona przez Odwołującego wraz z ofertą próbka papieru toaletowego
nie odpowiadała wymogowi wagi minimalnej, co zgodnie z mechanizmem ustanowionym
przez Zamawiającego, prowadzić musiało do odrzucenia oferty.
Mając na uwadze powyższe Izba uznała, że odwołanie podlega oddaleniu w całości
i na podstawie art. 553 zdanie pierwsze ustawy Pzp
orzekła jak w sentencji.
Rozpoznając odwołanie Izba przeprowadziła dowód z dokumentacji postępowania
ze szczególnym uwzględnieniem z następujących dokumentów:
1. SWZ
oraz pytań wykonawców dotyczących treści SWZ wraz z wyjaśnieniami
Zamawiającego z 29 marca 2021 r.,
Załączników A, B i C – Opisu przedmiotu zamówienia dla części 1, 2 i 3 postępowania,
karty produktu dotyczącej papieru toaletowego złożonego przez Odwołującego
w charakterze próbki.
Ponadto Izba przeprowadziła dowód z fotografii i dokumentów załączonych przez Odwołującego
do odwołania oraz przez Zamawiającego do odpowiedzi na odwołanie. Izba przeprowadziła
również dowód ze złożonego przez Odwołującego nagranie filmowego dokumentującego pomiar
wagi papieru toaletowego.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono stosownie do jego wyniku na podstawie
art. 557 i 575 ustawy Prawo zamówień publicznych z 2019 r. oraz § 5 pkt 1 i 2 lit. b)
w zw. z § 8 ust. 2 pkt 1 Rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów w sprawie szczegółowych
rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu
pobierania wpisu od odwołania z 30 grudnia 2020 r. (Dz. U. z 2020 r. poz. 2437).
………………................……………….………