KIO 1819/21 WYROK dnia 15 lipca 2021 r.

Stan prawny na dzień: 21.12.2021

KIO 1819/21 

Sygn. akt: KIO 1819/21 

WYROK 

z dnia 15 lipca 2021 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie: 

Przewodniczący:      Emilia Garbala 

Magdalena Grabarczyk 

Emil Kawa 

Protokolant:            

Aldona Karpińska 

po  rozpoznaniu  na  rozprawie  w  dniu  13  lipca  2021 

r. w Warszawie odwołania wniesionego 

do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 21 czerwca 2021 r. przez wykonawcę Trebbi 

Polska sp. z o.o., ul. Koszykowa 54, 00-675 Warszawa, 

w  postępowaniu  prowadzonym  przez  zamawiającego:  Skarb  Państwa  –  Ambasada 

Rzeczypospolitej  Polskiej  w  Republice  Federalnej  Niemiec,  Lassenstr.  19-21,  14193 

Berlin, Niemcy, 

przy udziale wykonawcy APP-

Projekt S.A., ul. Kłobucka 23c lok. 112, 02-699 Warszawa, 

zgłaszającego przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego,  

orzeka: 

1.  oddala 

odwołanie

kosztami  postępowania  obciąża  zamawiającego:  Skarb  Państwa  –  Ambasadę 

Rzeczypospolitej  Polskiej  w  Republice  Federalnej  Niemieć,  Lassenstr.  19-21,  14193 

Berlin, Niemcy 

w części 1/2 oraz odwołującego: Trebbi Polska sp. z o.o., ul. Koszykowa 

54, 00-675 Warszawa 

w części 1/2, i:  

zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15 000 zł 00 gr (słownie: 

piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez odwołującego tytułem wpisu od 

odwołania, 

zasądza  od  zamawiającego:  Skarb  Państwa  –  Ambasadę  Rzeczypospolitej  Polskiej  w 

Republice  Federalnej  Niemieć,  Lassenstr.  19-21,  14193  Berlin,  Niemcy,  na  rzecz 

odwołującego:  Trebbi  Polska  sp.  z  o.o.,  ul.  Koszykowa  54,  00-675  Warszawa,  kwotę               

76 zł 00 gr (słownie: siedem tysięcy siedemdziesiąt sześć złotych zero groszy). 


KIO 1819/21 

Stosownie do  art.  579  ust.  1  i  art.  580  ust.  1  i  2  ustawy  z  dnia  11  września 2019 r.  Prawo 

zamówień publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 2019 ze zm.) na niniejszy wyrok  -  w terminie 

14  dni  od  dni

a  jego  doręczenia  -  przysługuje  skarga  za  pośrednictwem  Prezesa  Krajowej 

Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie. 

Przewodniczący:      …………………… 

…………………… 

…………………… 


KIO 1819/21 

Sygn. akt KIO 1819/21 

                                                             UZASADNIENIE 

Zamawiający  –  Skarb  Państwa  –  Ambasada  Rzeczypospolitej  Polskiej  w  Republice 

Federalnej  Niemieć,  Lassenstr.  19-21,  14193  Berlin,  Niemcy,

prowadzi  w  trybie  przetargu 

nieograniczonego, 

postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego na wykonanie usługi 

inżyniera  kontraktu  dla  projektu  „Budowa  nowej  siedziby  Ambasady  RP  w  Republice 

Federalnej Niemiec”, numer referencyjny: AMB.BERL.RIB.1.2020. Ogłoszenie o zamówieniu 

zostało  opublikowane  w  Dzienniku  Urzędowym  Unii  Europejskiej  w  dniu  07.08.2020  r.,                  

nr 2021/S 152-371988.   

Pismem  z  dnia  11.06.2021 

r. zamawiający poinformował o unieważnieniu czynności 

wyboru jako najkorzystniejszej oferty wykonawcy Trebbi Polska sp. z o.o., ul. Koszykowa 54, 

00-675 Warszawa 

(dalej: „odwołujący”) oraz o wykluczeniu tego wykonawcy z postępowania 

na  podstawie  art.  24  ust.  1  pkt  16  ustawy 

Prawo  zamówień  publicznych  (Dz.  U.  z  2019  r., 

poz.  1843  ze  zm.)

,  zwanej  dalej:  „ustawą  Pzp”,  i  o  odrzuceniu  jego  oferty  na  podstawie                 

art. 89 ust. 1 pkt 3 ustawy Pzp.  

W  dniu  21.06.2021 

r.  do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  wpłynęło  odwołanie,                 

w którym odwołujący zarzucił zamawiającemu naruszenie: 

1)  art.  24  ust.  1  pkt  16  ustawy  Pzp  w  zw.  z  art.  57  ust.  4  lit  h)  dyrektywy  Parlamentu 

Europejskiego  i  Rady  2014/24/UE  z  dnia  26  lutego  2014  r.  w  sprawie 

zamówień 

publicznych,  uchylającej  dyrektywę  2004/18/WE  (dalej:  „dyrektywa  2014/24/UE") 

poprzez  ich  niewłaściwe  zastosowanie  i  w  konsekwencji  wykluczenie  odwołującego  z 

p

ostępowania  w  związku  z  bezpodstawnym  przyjęciem,  że  odwołujący  w  wyniku 

zamierzonego  działania  lub  co  najmniej  rażącego  niedbalstwa  wprowadził 

z

amawiającego  w  błąd  przy  przedstawianiu  informacji,  że  nie  podlega  wykluczeniu  na 

podstawie art. 24 ust. 1 pkt 19 ustawy Pzp, 

2)  art.  89  ust.  1  pkt  3  ustawy  Pzp  w  zw.  z  art.  3  ust.  1  ustawy  o  zwalczaniu  nieuczciwej 

konkurencji  (t.j.  Dz.U.  z  2020  r.  poz.  1913  ze  zm.) 

(dalej:  „uznk”)  poprzez  odrzucenie 

oferty  o

dwołującego  w  związku  z  bezpodstawnym  przyjęciem,  że  jej  złożenie  stanowi 

czyn  nieuczciwej  konkurencji  w  rozumieniu  przepisów  o  zwalczaniu  nieuczciwej 

konkurencji. 

W szczególności odwołujący wskazał, co następuje.  

„2. W dniu 28 stycznia 2021 r. Zamawiający dokonał wyboru oferty Odwołującego, jako oferty 

najkorzystniejszej,  która  to  czynność  została  zaskarżona  przez  dwóch  wykonawców 

biorących  udział  w  postępowaniu  APP-Projekt  S.A.  z  siedzibą  w  Warszawie  (Zamawiający 


KIO 1819/21 

uwzględnił  odwołanie  tego  wykonawcy)  oraz  IC-L  INGENIEUR  CONSULTING 

LANGENHAGEN  z  sie

dzibą  w  Langenhagen  (odwołania zostały  wniesione w  dniu 8  lutego 

2021  r.).  Postępowanie  odwoławcze  toczyło  się  pod  sygnaturą  KIO  391/21,  KIO  410/21  i 

zakończyło  się  w  dniu  5  marca  2021  r.  oddaleniem  obu  odwołań.  Żadna  ze  stron  oraz 

uczestników postępowania nie wniosła w ustawowym terminie skargi do Sądu Okręgowego 

na wydany w sprawie wyrok Izby. 

(…) 

W  dniu  11  czerwca  2021  r.  Zamawiający  poinformował  o  unieważnieniu  wyboru  oferty 

Odwołującego,  jako  oferty  najkorzystniejszej  oraz  wykluczył  Odwołującego  z  postępowania 

na podstawie art. 24 ust. 1 pkt 16 ustawy Pzp oraz odrzucił jego ofertę na podstawie art. 89 

ust. 1 pkt 3 ustawy Pzp. 

(…) 

Zamawiający wykluczył Odwołującego z Postępowania na podstawie art. 24 ust. 1 pkt 16 

ustawy  Pzp  uznając,  że  wprowadził  Zamawiającego  w  błąd  co  do  okoliczności  rzekomego 

udziału  Odwołującego  w  przygotowaniu  Postępowania  i  istnienia  przesłanek  wykluczenia 

Odwołującego z Postępowania na podstawie art. 24 ust. 1 pkt 19 ustawy Pzp. (…) 

Wreszcie  wskazać  należy,  że  przepis  art.  24  ust.  1  pkt  16  ustawy  Pzp  winien  być 

interpretowany zgodnie z art. 57 ust. 4 lit h) dyrektywy 2014/24/UE według którego Instytucje 

zamawiające  mogą  wykluczyć  lub  zostać  zobowiązane  przez  państwa  członkowskie  do 

wykluczenia  z  udziału  w  postępowaniu  o  udzielenie  zamówienia  każdego  wykonawcy 

znajdującego  się  w  którejkolwiek  z  poniższych  sytuacji:  jeżeli  wykonawca  był  winny 

poważnego  wprowadzenia  w  błąd  przy  dostarczaniu  informacji,  które  wymagane  były  do 

weryfikacji  braku  podstaw  wykluczenia  lub  do  weryfik

acji  spełnienia  kryteriów  kwalifikacji, 

zataił  te  informacje  lub  nie  jest  w  stanie  przedstawić  dokumentów  potwierdzających 

wymaganych na mocy art. 59. Ów poważny błąd w rozumieniu art. 57 ust. 4 lit h) dyrektywy 

2014/24/UE  to  błąd,  który  ma  wpływ  na  ocenę  spełniania  przez  wykonawcę  warunków 

udziału  w  postępowaniu  -  wpływ  taki  nie  występuje  zaś,  jeżeli  przy  podaniu  prawdziwych 

informacji  zamawiający  podlałby  taką  samą  decyzję,  jak  przy  podaniu  informacji 

nieprawdziwych. 

(…) Celem przepisu art. 24 ust. 1 pkt 16 i 17 ustawy Pzp z pewnością nie 

jest wykluczenie z postępowania wykonawcy, który spełnia warunki udziału w postępowaniu, 

natomiast  przy  wypełnianiu  JEDZ  dokonuje  drobnych  omyłek,  które  nie  zmieniają  stanu 

wiedzy  Zamawiającego  i  nie  wprowadzają  go  w  błąd.  Wykluczenie  takiego  wykonawcy  z 

postępowania  byłoby  z  pewnością  zbytnim  formalizmem  i  prowadziłoby  do  nieefektywnego 

wydatkowania środków publicznych. 

Zasada prounijnej wykładni prawa krajowego wynikająca z treści przepis art. 291 ust. 1 

oraz  z  art. 

288  TFUE  statuuje  obowiązek  interpretowania  prawa  krajowego  zgodnie                         

z prawem unijnym. 

(…) 


KIO 1819/21 

W  pierwszej  kolejności  Odwołujący  pragnie  zauważyć,  że  aby  mówić  o  wprowadzeniu 

Zamawiającego  w  błąd  w  zakresie  istnienia  wobec  Odwołującego  przesłanek  wykluczenia,                

o których mowa w art. 24 ust. 1 pkt 19 ustawy Pzp najpierw Zamawiający musi wykazać, że 

te  podstawy  wykluczenia  wobec  Odwołującego  faktycznie  istnieją.  Dopiero  gdyby 

Zamawiający  wykazał,  że  Odwołujący  faktycznie  podlegał  wykluczeniu  z  Postępowania  na 

podstawie  art.  24  ust.  1  pkt  19  ustawy  Pzp,  można  byłoby  rozważać  wprowadzenie 

Zamawiającego w błąd w tym zakresie przez Odwołującego. Podstawową przesłanką dającą 

podstawy do wykluczenia wykonawcy z postępowania na tej podstawie jest bowiem podanie 

przez wykonawcę informacji niezgodnych z rzeczywistym stanem rzeczy, które wprowadzają 

Zamawiającego  w  błąd  w  zakresie  istnienia  przesłanek  wykluczenia  wykonawcy                               

z postępowania. (…) 

12.  W  ninie

jszej  sprawie,  co  istotne,  podstawą  wykluczenia  Odwołującego  z  Postępowania 

nie jest art. 24 ust. 1 pkt 19 ustawy Pzp, a sam fakt, że Odwołujący realizował wcześniej inną 

umowę na rzecz Zamawiającego. Zresztą sam Zamawiający nie zdecydował się wykluczyć 

Od

wołującego z Postępowania na podstawie art. 24 ust. 1 pkt 19 ustawy Pzp uznając, że nie 

ziściły  się  przesłanki  wynikające  z  tego  przepisu.  Skoro  zaś  Zamawiający  uznał,  że  nie 

zaistniały przesłanki wykluczenia Odwołującego z Postępowania na podstawie art. 24 ust. 1 

pkt  19  ustawy  Pzp,  to  tym  bardziej  nie  mógł  być  on  wprowadzony  w  błąd  w  zakresie 

rzekomego istnienia tych przesłanek wykluczenia. (…) 

Odwołujący potwierdza, że realizował umowę, której przedmiotem było wykonanie dzieła 

polegającego  na  Opracowaniu  Opisu  Przedmiotu  Zamówienia  dla  Inżyniera  Kontraktu  dla 

projektu  „Budowa  nowej  siedziby  Ambasady  RP  w  RFN".  Natomiast  finalnie  dla 

przedmiotowego  zamówienia  Zamawiający  nie  skorzystał  z  przygotowanego  przez 

Odwołującego  opracowania  o  czym  świadczy  fakt,  że  Zamawiający  zgodnie  z  art.  31d 

ustawy  Pzp  nie  powołał  się  na  tę  okoliczność  w  protokole  postępowania  i  wszczął 

postępowanie na zamówienie zupełnie innych usług Inżyniera Kontraktu. Zatem opracowane 

przez  Odwołującego  dokumenty  dotyczyły  zupełnie  innych  usług  niż  te,  które  są 

przedmiotem  obecnie  prowadzonego  Postępowania.  Istotna  jest  ta  okoliczność,  że  i  sam 

Zamawiający  nie  wskazał  w  protokole  Postępowania,  iż  Odwołujący  uczestniczył  w 

przygotowaniu  OPZ  objętym  Postępowaniem.  Zatem  sam  Zamawiający  uznał  także,  że 

skoro  opracowane  przez  Odwołującego  OPZ  nie  zostało  wykorzystane  w  dokumentacji 

Postępowania  i  dotyczyło  innych  usług,  niż  te  będące  przedmiotem  Postępowania,  to  nie 

można  twierdzić,  że  Odwołujący  w  jakikolwiek  sposób  brał  udział  w  przygotowaniu 

Postępowania. 

Fakt  niewykorzystania  w  ramach  Postępowania  materiałów  przygotowanych  przez 

Odwołującego wynikał ze zmiany koncepcji roli Inżyniera Kontraktu w ramach prowadzonej 

inwestycji.  Przygotowane przez Odwołującego  opracowanie zakładało,  że wybrany Inżynier 


KIO 1819/21 

Kontraktu  będzie  realizował  zadanie  w  oparciu  o  przepisy  prawa  niemieckiego.  Przyszły 

Inżynier  Kontraktu  miał  za  zadanie  wsparcie  Zamawiającego  w  przeprowadzeniu 

postępowania  przetargowego  na  wybór  Generalnego  Wykonawcy  oraz  pełnienie  nadzoru 

inwestorskiego zgodnie z przepisami prawa niemieckiego. Z uwagi na to, że przygotowanie i 

przeprowadzenie  przetargu  na  wybór  Generalnego  Wykonawcy  Zamawiający  wykonał  we 

własnym zakresie (wybór Generalnego Wykonawcy nastąpił w październiku 2020r.) aktualnie 

Zamawiający  zakłada,  że  Inżynier  Kontraktu  będzie  realizował  zadania  z  zakresu  nadzoru 

inwestorskiego  określone  w  przepisach  ustawy  Prawo  budowlane.  Dodatkowe  obowiązki  z 

zakresu nadzoru inwestorskiego wynikające z przepisów prawa niemieckiego, Zamawiający 

wykona  we  własnym  zakresie.  W  ramach  przedmiotowego  zamówienia,  Zamawiający 

dokonał  znacznego  zmniejszenia  zakresu  obowiązków  Inżyniera  Kontraktu  względem 

pierwotnych  założeń,  ograniczając  je  wyłącznie  do  obowiązków  wynikających  z  polskiego 

prawa  budow

lanego.  Pozostała część czynności  związanych  z  pełnieniem  funkcji Inżyniera 

(m.in.  zarządzania  projektem)  została  scedowana  na  Zamawiającego  (czego  nie 

przewidziano w opracowaniu przygotowanym przez Odwołującego). (…) 

16. W niniejszej sprawie mamy do czyni

enia z dwoma całkowicie różnymi zakresami prac i 

obowiązków  Inżyniera  Kontrakty  których  nie  da  się  ze  sobą  w  żaden  sposób  porównać. 

Odwołujący  analizując  postanowienia  SIWZ  dla  przedmiotowego  postępowania  nie  znalazł 

treści dokumentów, które zostały przez niego przygotowane w ramach wcześniejszej umowy. 

Zatem  Odwołujący  nie  miał  podstaw  do  uznania,  że  był  podmiotem  biorącym  udział  w 

przygotowaniu  Postępowania.  Zakres  wiedzy  Odwołującego  dotyczący  realizacji  kontraktu 

był więc taki sam, jak innych wykonawców przystępujących do postępowania. Okoliczność, 

iż  sam  Zamawiający  nie  wskazał  z  protokole  Postępowania,  iż  Odwołujący  brał  udział                       

w  przygotowaniu Postępowania wskazuje  na to, że Odwołujący trafnie wskazał  w  JEDZ,  iż 

nie  był  zaangażowany  w  przygotowanie  Postępowania.  Dokumentacja,  którą  Odwołujący 

przygotował  na  rzecz  Zamawiającego  na  podstawie  umowy  z  dnia  27  marca  2019  r. 

dotyczyła zupełnie innego zakresu obowiązków Inżyniera Kontraktu, a więc zamówienia na 

inne  usługi  niż  te,  które  są  przedmiotem  niniejszego  Postępowania.  Zatem  informacja 

wskazana  przez  Odwołującego  w  JEDZ,  iż  nie  był  on  zaangażowany  w  przygotowanie 

postępowania jest zgodna z rzeczywistością. (…) 

Dodatkowo,  okoliczność  wykonania  umowy  z  dnia  27  marca  2019  r.  na  Opracowanie 

Opisu Przedmiotu Zamówienia dla Inżyniera Kontraktu dla projektu „Budowa nowej siedziby 

Ambasady  RP  w  RFN"  przez  Odwołującego  miała  irrelewantne  znaczenie  dla  jego  pozycji                

w  Postępowaniu.  Wskazać  bowiem  należy,  że  złożona  przez  niego  oferta  pierwotnie 

uplasowała się na 5 (sic!) miejscu w rankingu ofert. Uznanie oferty Odwołującego, jako oferty 

najkorzystniejszej  było  wynikiem  tylko  i  wyłącznie  tego,  że  pozostali  wykonawcy  biorący 

udział  w  Postępowaniu  złożyli  nieprawidłowe  oferty,  nie  wykazali,  że  spełniają  warunki 


KIO 1819/21 

udziału  w  postępowaniu  (z  własnej  winy)  lub  nie  uzupełnili  w  terminie  żądanych  przez 

Zamawiającego dokumentów. 

W  postępowaniu  nie  istniały  żadne  okoliczności,  które  dawałyby  Odwołującemu 

jakąkolwiek przewagę konkurencyjną, która przyczyniła się do uzyskania pierwszego miejsca 

w  rankingu  ofert  (np.  zmniejszenie  kosztów  wykonania  zamówienia,  a  tym  samym 

zaoferowanie  najkorzystniejszej  ceny  w  przetargu  i 

uzyskanie  wyższej  liczby  punktów                      

w  kryterium  "Ce

na").  Zamawiający  w  uzasadnieniu  wykluczenia  Odwołującego  z 

postępowania nie wykazał żadnego ciągu przyczynowo - skutkowego pomiędzy wykonaniem 

przez Odwołującego wyżej wskazanej umowy, a zakłóceniem konkurencji w Postępowaniu. 

20.  O 

braku  wpływu  realizacji  przez  Odwołującego  umowy  z  dnia  27  marca  2019  r.  na 

konkurencję  w  Postępowaniu  świadczy  również  fakt,  że  w  Postępowaniu  oferty  złożyło  aż                

7  wykonawców.  Brak  jest  zatem  podstaw  do  uznania,  że  powyższa  przesłanka  ulegała 

materializacji na kanwie analizowanego stanu faktycznego. 

(…) 

Jak  zostało  wskazane  powyżej,  (i)  opis  przedmiotu  zamówienia  dla  niniejszego 

Postępowania opiera się na innych założeniach i określa inne zasady współpracy, niż zostały 

określone  w  opracowanym  przez  Odwołującego  oraz  (ii)  w  postępowaniu  nie  doszło  do 

zakłócenia  konkurencji  w  postępowaniu.  Niemniej  jednak  wskazać  należy,  że  nawet  jeśli 

uznać, że przesłanki, o których mowa powyżej uległy materializacji, to Zamawiający swoim 

działaniem  dodatkowo  wyeliminował  nawet  potencjalne  zakłócenie  konkurencji  w 

Postępowaniu.  Zamawiający  udostępnił  wykonawcom  wszystkie  dokumenty  niezbędne  do 

przygotowania  i  skalkulowania  oferty,  udzielał  w  toku  postępowania  odpowiedzi  na  pytania 

wykonawców,  a  także  wyznaczył  odpowiednio  długi  termin  składania  ofert.  Każdy  z 

wykonawców biorących udział w postępowaniu przystępował do przetargu na takich samych 

zasadach,  mając  równe  szanse  na  uzyskanie  zamówienia.  Wykluczenie  Odwołującego  z 

postępowania  nie  stanowiłoby  zatem  elementu  niezbędnego  dla  przywrócenia  tejże 

równowagi w postępowaniu. 

Odnosząc się do stanowiska Zamawiającego, że przesłanka wykluczenia z art. 24 ust. 1 

pkt 19 ustawy Pzp ma charakter "

bezwzględnie obowiązujący" Odwołujący pragnie wskazać, 

że  powyższe  stwierdzenie  nie  ma  potwierdzenia  w  przepisach  ustawy  Pzp.  Zamawiający 

oprócz  wykazania  istnienia  przesłanek,  o  których  mowa  powyżej  przed  zastosowaniem 

powyższej  przesłanki  wykluczenia  jest  obowiązany  wezwać  wykonawcę  do  udowodnienia 

braku  wpływu  jego  udziału  w  postępowaniu  na  konkurencję,  czego  nie  uczynił.  Powyższy 

przepis brzmi bowiem następująco: "W przypadkach, o których mowa w ust 1 pkt 19, przed 

wykluczeniem  wykonawcy,  zamawiający  zapewnia  temu  wykonawcy  możliwość 

udowodnienia,  że  jego  udział  w  przygotowaniu  postępowania  o  udzielenie  zamówienia  nie 

zakłóci konkurencji. Zamawiający wskazuje w protokole sposób zapewnienia konkurencji." 

Zamawiający  uniemożliwił  Odwołującemu  złożenie  wyjaśnień  i  ewentualnych  dowodów 


KIO 1819/21 

potwierdzających,  że  nie  zachodzi  wobec  niego  przesłanka  wykluczenia,  o  której  mowa                  

w  powyższym  przepisie.  Zamawiający  automatycznie  i  całkowicie  arbitralnie  uznał,  że  sam 

fakt  wykonania  wcześniej  opracowania  w  przedmiocie  określenia  zakresu  prac  Inżyniera 

Kontraktu  stanowi  wystarczającą  podstawę  do  uznania,  że  zachodzi  ona  na  kanwie 

analizowanej sprawy. 

Odwołujący  pragnie  zwrócić  ponownie  uwagę  na  kluczową  w  sprawie  kwestię,                         

a  mianowicie  fakt,  że  Zamawiający  jako  podstawę  wykluczenia  Odwołującego                                 

z postępowania nie wskazał przepisu art. 24 ust. 1 pkt 19 ustawy Pzp. Uzasadnienie prawne 

wykluczenia  Odwołującego  z  postępowania  bazuje  jedynie  na  zarzucie  wskazania 

nieprawdziwych informacji i treści art. 24 ust. 1 pkt 16 ustawy Pzp. 

27.  Wyk

onawca zatem nie wprowadził Zamawiającego w błąd, że nie podlega wykluczeniu                

z Postępowania, gdyż nie zaistniały wobec niego przesłanki wykluczenia wskazane w art. 24 

ust. 1 pkt 19 ustawy Pzp. W konsekwencji informacje wskazane w JEDZ były informacjami 

zgodnymi  z  prawdą.  Brak  istnienia  przesłanek  wykluczenia  Odwołującego  z  Postępowania 

wyłącza  możliwość  wyciągnięcia  wobec  Odwołującego  negatywnych  konsekwencji  z  tytułu 

złożenia  w  JEDZ  oświadczenia  o  określonej  treści.  Nadto  wskazać  należy,  że  skoro  sam 

Zamawiający był stroną umowy z dnia 27 marca 2019 r., która dotyczyła tej samej inwestycji 

obejmowała  jednak  opracowanie  OPZ  dotyczącego  innych  usług  niż  będących 

przedmiotem  Postępowania  -  to  Odwołujący  nie  mógł  nawet  potencjalnie  wprowadzić 

Z

amawiającego w błąd w tym zakresie. 

Odwołujący  pragnie  wskazać,  że  w  postępowaniu  nie  doszło  do  wprowadzenia 

Zamawiającego  w  błąd  rozumianego  jako  wykreowanie  u  Zamawiającego  niezgodnego                  

z  rzeczywistością  przeświadczenia  co  do  okoliczności,  w  jakich  znalazł  się  Odwołujący.  

Zamawiający  w  toku  całego  postępowania  posiadał  wiedzę  i  świadomość,  że  Odwołujący 

realizował  wcześniej  na  rzecz  Zamawiającego  zamówienie  polegające  na  wykonaniu  OPZ 

dla świadczenia usług inżyniera pod prawem niemieckim. Zamawiający był bowiem odbiorcą 

przedmiotowej  usługi.  Co  więcej,  Zamawiający  przygotowując  postępowanie  przetargowe 

zgodnie  z  art.  31d  ustawy  Pzp  był  zobowiązany  dokonać  analizy  (i)  czy  jakiś  podmiot 

zewnętrzny brał udział w realizacji zamówienia, (ii) czy jego udział zakłóci konkurencję, (iii) 

jakie  środki  powinny  zostać  użyte  przez  Zamawiającego,  aby  zachować  równe  szanse 

wykonawców.  Zamawiający  nie  prowadzi  jednocześnie  kilku  inwestycji  polegających  na 

budowie nowej siedziby Zamawiającego zatem trudno uznać, że mógł powyższą informację 

"przeoczyć"  czy  "pominąć"  zwłaszcza  w  sytuacji,  w  której  za  przygotowanie  i 

przeprowadzenie  postępowania  odpowiedzialny  był  ten  sam  zespół  pracowników 

Zamawiającego.  Co  więcej,  w  marcu  2021  r.  Zamawiający  zwrócił  się  do  Odwołującego  z 

prośbą  o  ponowne  przekazanie  papierowej  wersji  przygotowanego  przez  Odwołującego 

opracowania, a prośba ta została przez Odwołującego spełniona. W świetle powyższego nie 


KIO 1819/21 

sposób  uznać,  że  Odwołujący  ukrywał  przed  Zamawiającym  ten  fakt,  a  zatem  wprowadził 

Zamawiającego w błąd. (…) 

Wskazać  należy,  że  zamierzone  działanie  należy  rozumieć,  jako  świadome  działanie 

wykonawcy  mające  na  celu  złożenie  oświadczenia  o  określonego  treści,  niezgodnej                        

z rzeczywistością. W niniejszym stanie faktycznym przyjęcie, że Odwołujący działał celowo 

wydaje  się  nieracjonalne.  Jak  już  zostało  wskazane  powyżej,  Zamawiającemu  dobrze  były 

znane  okoliczności  przygotowania  wcześniejszego  opracowania  dotyczącego  usług 

Inżyniera  Kontraktu  w  zakresie  przygotowania  i  przeprowadzenia  przetargu  na  wybór 

Generalnego Wykonawcy oraz pełnienia usług nadzoru inwestorskiego zgodnie z przepisami 

prawa  niemieckiego,  a  także  jego  zakres,  jak  i  fakt,  że  materiał  końcowo  nie  został  przez 

Zamawiającego  wykorzystany  do  prowadzonego  Postępowania.  Strony  korespondowały  ze 

sobą  w  sprawie  ponownego  przekazania  dokumentów  w  postaci:  Zakresu  usług  Inżyniera 

Kontraktu - 

wersja ostateczna/ LV IK Endversion oraz dokumentu Wynagrodzenie Inżyniera 

Kontraktu  /IK  Honorar.  Założenie,  że  Odwołujący  celowo  wskazał  w  JEDZ,  że  nie  brał 

udziału  w  przygotowaniu  wcześniejszego  opisu  przedmiotu  zamówienia  (pomimo  tego,  że 

rzekomo  uważał,  że  przygotowywał  OPZ  dla  tego  Postępowania),  aby  wprowadzić 

Zamawiającego  w  błąd  i  uniknąć  ewentualnych  konsekwencji  ze  strony  Zamawiającego 

wydaje  się  być  niezgodne  z  zasadami  logicznego  rozumowania.  Brak  jest  jakichkolwiek 

dowodów na okoliczność zamierzonego działania Odwołującego. (…) 

Zamawiający  uznał,  że  złożenie  przez  Odwołującego  oferty  w  postępowaniu  stanowi 

czyn nieuczciwej konkurencji 

(…) 

W  niniejszej  sprawie,  rzekomo  naganne  działanie  Odwołującego  związane  jest  nie                     

z  samym  złożeniem  oferty,  ale  z  zatrudnieniem  p.  (…)  przez  Odwołującego,  co  nastąpiło 

wiele miesięcy po złożeniu oferty. (…) 

Wskazać  należy,  że  Odwołujący  nie  prowadził  jakiejkolwiek  korespondencji  czy 

kontaktów z p. (…) w toku prowadzonego Postępowania i w żaden sposób nie podejmował 

jakichkolwiek prób wpływu na decyzje podejmowane przez p. (…), czy też jakąkolwiek inną 

osobę  po  stronie  Zamawiającego.  P.  (…)  nie  miał  zresztą  uprawnień  do  samodzielnego 

podejmowania  decyzji  w  ramach  Postępowania.  Z  dokumentów  wynika  następująca 

chronologia zdarzeń: 

•  28  stycznia  2021  r.  Zamawiający  dokonuje  wyboru  oferty  Odwołującego,  jako 

najkorzystniejszej.  Zamawiający  kończy  współpracę  z  Kierownikiem  Projektu  za 

porozumieniem stron rozwiązuje stosunek pracy; 

•  5  marca  2021  r.  zostaje  wydany  wyrok  KIO  potwierdzający,  że  wybór  oferty 

Odwołującego był prawidłowy; 

•  15  marca  2021  r.  Odwołujący  nawiązuje  współpracę  z  byłym  Kierownikiem  Projektu 

Zamawiającego. 


KIO 1819/21 

Odwołujący  pragnie  wskazać,  że  nie  dopatruje  się  naruszenia  po  swojej  stronie 

standardów  etycznych,  a  także  nie  identyfikuje  przepisów  prawa,  które  ograniczałyby 

możliwość  nawiązywania  współpracy  z  byłymi  pracownikami  Zamawiającego.  Takie 

założenie stanowiłoby daleko idącą ingerencję w zasadę swobody działalności gospodarczej. 

Odwołujący  był  przekonany,  że  zaangażowanie  do  realizacji  zamówienia  osoby,  która  zna 

projekt  i  specyf

ikę  przedsięwzięcia  będzie  korzystne  dla  realizacji  inwestycji.  W  ocenie 

Odwołującego  udział  takiej  osoby  w  realizacji  zamówienia  mógł  pozwolić  na  zwiększenie 

jakości świadczonych przez Odwołującego usług. Odwołujący nie widział - i nie widzi nadal - 

w  swo

im  zachowaniu  nic  nieetycznego.  Wskazania  wymaga,  że  Zamawiający  miał 

możliwość  odmowy  akceptacji  zaoferowanej  przez  Zamawiającego  osoby  na  stanowisko 

Kierownika  Projektu.  W  takiej  sytuacji  Odwołujący  oddelegowałby  do  realizacji  zamówienia 

inną  osobę,  o  niemniejszych  kompetencjach  oraz  doświadczeniu.  Jednocześnie  łączenie 

przez  Zamawiającego  okoliczności  braku  wskazania  przez  Odwołującego  w  JEDZ 

odpowiedzi  "TAK"  na  pytanie  o  zaangażowanie  Odwołującego  w  przygotowanie 

Postępowania z okolicznością nawiązania współpracy pomiędzy Odwołującym a p.  (…) nie 

prowadzi  Zamawiającego  do  jakichkolwiek  konkretnych  wniosków.  Wskazuje  on,  iż 

okoliczności  te  rzekomo  rzucają  "określone  światło"  na  fakt  złożenia  nieprawdziwego 

oświadczenia w JEDZ, natomiast nie wskazuje Zamawiający jakie konkretne wnioski z tych 

okoliczności  wywodzi.  Twierdzenia  Zamawiającego  można  uznać  wyłącznie  za  insynuacje 

pod  adresem  Odwołującego,  które  nie  mają  jakichkolwiek  podstaw  faktycznych,  ani  nie  są 

skonkretyzowane. 

Zamawiający  wskazuje  również,  że:  "Naganność  takiego  zachowania  jest  tak  duża,  że 

stanowi  przedmiot  zakazów  ustawowych,  do  tego  zabezpieczonych  sankcją  karną. 

Zamawiający  zwraca  uwagę,  że  na  mocy  art.  7  ust.  1  ustawy  z  dnia  21  sierpnia  1997  r.                   

o  ograniczeniu  prowa

dzenia  działalności  gospodarczej  przez  osoby  pełniące  funkcje 

publiczne (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 2399), osoby wymienione w art. 1 oraz w art. 2 pkt 1-3 i 

6c  nie  mogą  przed  upływem  roku  od  zaprzestania  zajmowania  stanowiska  lub  pełnienia 

funkcji  być  zatrudnione  lub  wykonywać  innych  zajęć  u  przedsiębiorcy,  jeżeli  brały  udział  w 

wydaniu rozstrzygnięcia w sprawach indywidualnych dotyczących tego przedsiębiorcy". (…) 

Do byłego Kierownika Projektu p. (…) nie mają zastosowania przepisy wyżej wskazanej 

ustawy.  P. 

(…)  nie  pełnił  którejkolwiek  z  wyżej  wskazanych  funkcji  i  był  zatrudniony  przez 

Zamawiającego  na  stopniu  dyplomatycznym  I  sekretarza,  pełniąc  obowiązki  Kierownika 

Projektu i Przewodniczącego Komisji Przetargowej. 

46. Tym samym, wbrew twierdzeniu Za

mawiającego, przepis art. 7 ust. 1 przywołanej ustawy 

nie  ma  zastosowania  do  p.

(…).  W  konsekwencji  także  nie  zachodzi  sytuacja  określona  w 

hipotezie  art.  15  wskazanej  ustawy,  a  osoby  po  stronie  Odwołującego  nie  dopuściły  się 

czynu  zabronionego  wskazanym  p

rzepisem  prawa.  Należy  podkreślić,  że  przepisów  prawa 


KIO 1819/21 

karnego  nie  można  interpretować  w  sposób  rozszerzający,  a  karze  podlegają  czyny  ściśle 

stypizowane  w  przepisach  karnych.  Zatem  nie  doszło  do  naruszenia  przez  Odwołującego 

przepisów  ustawy  o  ograniczeniu  prowadzenia  działalności  gospodarczej  przez  osoby 

pełniące funkcje publiczne. 

Dobre  obyczaje  odnosić  należy  do  norm  moralnych,  czy  też  innych,  zwyczajowo 

mających  zastosowanie  w  zakresie  działalności  gospodarczej  (…).  Zamawiający  nie 

wykazał, że w obrocie prawnym istnieją obyczaje, które zakazują nawiązywania współpracy 

z  byłymi  pracownikami  jednostek  publicznych,  poza  przypadkami  wskazanymi  wyraźnie  w 

przepisach  ustawy  ograniczeniu  prowadzenia  działalności  gospodarczej  przez  osoby 

pełniące funkcja publiczne. Wręcz przeciwnie, jak pokazuje analiza rynku, transfer personelu 

ze  strony  publicznej  do  strony  prywatnej  i  odwrotnie  jest  powszechnym  zjawiskiem  i  jest 

wynikiem tego, że na rynku, zwłaszcza usług inżynierskich, działa relatywnie niewiele osób 

posi

adających  wysokie  kompetencje  oraz  wiedzę.  Nadto  wskazać  należy,  że  Odwołujący 

podjął rozmowy z p. (…), a następnie zawarł umowę o współpracy dopiero po tym/ jak sam 

Zam

awiający  rozwiązał  z  p.  (…)  umowę  o  pracę  za  porozumieniem  stron.  Nastąpiło  to  po 

upływie  ponad  miesiąca  po  ustaniu  stosunku  pracy  pomiędzy  Zamawiającym,  a  p.  (…). 

Twierdzenie  Zamawiającego,  iż  wbrew  dobrym  obyczajom  i  etyce  było  nawiązanie 

współpracy  przez  Odwołującego  z  p.  (…)  w  okresie,  w  którym  p.  (…)  nie  miał  już 

jakiegokolwiek  wpływu  na  decyzje  Zamawiającego  dotyczące  Odwołującego  jest 

nieuzasadnione. Zachowanie Odwołującego w żaden sposób nie tworzy konfliktu interesów, 

ani  w  żaden  sposób  nie  narusza  interesów  Zamawiającego.  Konflikt  interesów  istniałby 

bowiem  wówczas,  gdyby  p.  (…)  był  pracownikiem  Zamawiającego  i  jednocześnie  podjąłby 

współpracę  z  Odwołującym.  W  takiej  sytuacji  istniałby  konflikt  interesów  Zamawiającego  i 

Odwołującego,  dla  których  to  podmiotów  p.  (…)  podejmowałby  działania  w  tym  samym 

czasie.  Taka  sytuacja  nie  zaistnia

ła  jednak  w  omawianym  stanie  faktycznym,  a  zatem  nie 

zaistniał  stan  konfliktu  interesów.  Wskazania  wymaga,  że  także  w  okresie,  gdy  p.  (…)  był 

pracownikiem Zamawiającego, nie miał on możliwości samodzielnego podejmowania decyzji 

w zakresie dotyczących Odwołującego, bowiem był jednym z członków komisji przetargowej, 

a  w  dodatku,  wszelkie  decyzje  w  Postępowaniu  ostatecznie  wymagają  decyzji  kierownika 

Zamawiającego,  którym  jest  Ambasador.  Zatem,  p.  (…)  nie  miał  możliwości  wpływać  na 

decyzje Zamawiającego w zakresie wyniku Postępowania. 

Dalej,  Zamawiający  nie  wykazał,  że  jego  interes  jako  klienta  Odwołującego  został 

zagrożony  lub  naruszony.  W  ocenie  Odwołującego,  udział  w  realizacji  projektu  osoby 

posiadającej  szczegółową  wiedzę  na  jego  temat  leży  w  szeroko  rozumianym  interesie 

Zamawiającego.  Zamawiający  nie  wykazuje,  w  jaki  sposób  udział  byłego  kierownika 

Zamawiającego  w  realizacji  przedsięwzięcia  mógłby  wpłynąć  na  jego  działalność  lub 

możliwość wykonania zamówienia. 


KIO 1819/21 

W  świetle  powyższego  Odwołujący  stoi  na  stanowisku,  że  złożenie  oferty  przez 

Odwołującego  nie może  zostać zaklasyfikowane, jako  czyn  nieuczciwej konkurencji.  Zatem 

odrzucenie  oferty  Odwołującego  na  podstawie  art.  89  ust.  1  pkt  3  ustawy  Pzp  było 

bezpodstawne. 

Odwołujący na zakończenie swoich wywodów pragnie również zwrócić uwagę na istotną 

w  sprawie  kwestię,  a  mianowicie  na  brzemiennie  przepisu  art.  24  ust.  12  ustawy  Pzp: 

"

Zamawiający  może  wykluczyć  wykonawcę  na  każdym  etapie  postępowania  o  udzielenie 

zamówienia."  Powyższe  oznacza,  że  o  ile  Zamawiający  może  wykluczyć  wykonawcę  z 

postępowania, jeśli w toku przetargu zmaterializują się wobec danego podmiotu przesłanki z 

art. 24 ustawy Pzp, to przesłanki odrzucenia oferty określone w art. 89 ust. 1 ustawy Pzp są 

badane wyłącznie na moment wniesienia oferty w postępowaniu. To oznacza, że nawet jeśli 

po  wyborze  oferty  Odwołującego,  jako  najkorzystniejszej  zaistniały  okoliczności  dające 

podstawę do odrzucenia jego oferty z postępowania to nie mają one wpływu na ocenę oferty 

w  postępowaniu.  Na  dzień  złożenia  oferty  Odwołujący  nie  współpracował  z  żadnym  z 

pracowników  (lub  byłych  pracowników)  Zamawiającego,  a  zatem  na  tamten  moment  nie 

istniała  przesłanka  odrzucenia  oferty  Odwołującego,  o  której  mowa  w  art.  89  ust.  1  pkt  3 

ustawy Pzp.

” 

W związku z powyższym odwołujący wniósł o nakazanie zamawiającemu:  

1)  uniew

ażnienia czynności wykluczenia odwołującego z postępowania na podstawie art. 24 

ust.  1  pkt  16  ustawy  Pzp  oraz  odrzucenia  jego  oferty  na  podstawie  art.  89  ust.  1  pkt  3 

ustawy Pzp w zw. z art. 3 ust. 1 uznk, 

unieważnienia  czynności  unieważnienia  wyboru  oferty  odwołującego  jako  oferty 

najkorzystniejszej. 

Pismem  z  dnia  23.06.2021  r.  wykonawca  APP-

Projekt  S.A.,  ul.  Kłobucka  23c  lok. 

699  Warszawa  (dalej:  „przystępujący”)  zgłosił  przystąpienie  do  postępowania 

odwoławczego  po  stronie  zamawiającego.  Izba  stwierdziła,  że  przystąpienie  zostało 

dokonane skutecznie.  

Pismem  z  dnia  09.07.2021 

r.  zamawiający  przekazał  odpowiedź  na  odwołanie,                    

w której wniósł o jego oddalenie.  

Pismem  z  dnia  12.07

.2021  r.  odwołujący  przedstawił  swoje  dodatkowe  stanowisko                  

w sprawie.  

W trakcie rozprawy strony 

i przystępujący podtrzymali swoje stanowiska. 


KIO 1819/21 

Krajowa Izba Odwoławcza ustaliła, co następuje. 

Przedmiotem  zamówienia  jest  usługa  Inżyniera  Kontraktu  polegająca  na  pełnieniu 

nadzoru inwestorskiego w zakresie opisanym w ustawie Prawo Budowlane. 

Pismem  z  dnia  28.01.2021  r.  zamawiający  poinformował  m.in.  o  wyborze  jako 

najkorzystniejszej oferty odwołującego. W dniu 08.02.2021 r. dwaj wykonawcy uczestniczący 

w  postępowaniu  wnieśli  odwołania.  Oba  ww.  odwołania  zostały  oddalone  (wyrok  z  dnia 

05.03.2021 r., sygn. akt KIO 391/21 i 410/21).  

Pismem  z  dnia  31.05.2021  r.  zamawiający  zwrócił  się  do  odwołującego  o 

„przedstawienie  wyczerpujących  informacji,  czy  w  trakcie  lub  w  związku  z  ww. 

postępowaniem  Państwa  firma  korzystała  ze  wsparcia,  uzyskiwała  informację  lub  w 

jakikolwiek inny sposób współpracowała z p. (…)”. Zamawiający dodał, że pan D. w trakcie 

przedmiotowego  postępowania  pełnił  funkcję  przewodniczącego  komisji  przetargowej, 

tymczasem  w  dniu  10  maja  2021  r. 

odwołujący  poinformował  go,  że  pan  D.  będzie  pełnił 

funkcję Kierownika Projektu w trakcie realizowania przez niego usługi.  

W  odpowiedzi,  pismem  z  dnia  02.06.2021  r. 

odwołujący  wskazał,  że  w  toku 

postępowania  w  żaden sposób  nie kontaktował się z  panem  D.,  nie współpracował  z  nim  i 

nie korzystał z jego wsparcia, w szczególności w zakresie przygotowania oferty. Odwołujący 

przedstawił w ww. piśmie swoją argumentację, jak też dołączył do niego: porozumienie stron 

(Ministerstwa  Spraw  Zagranicznych  i  pana  D.)  z  dnia  21.01.2021  r. 

o  rozwiązaniu  umowy                   

o  pracę  z  dniem  28.01.2021  r.  oraz  umowę  o  współpracy  zawartą  między  odwołującym                    

a panem D. z dnia 15.03.2021 r. 

Pismem z dnia 11.06.2021 r. zamawiający poinformował o unieważnieniu czynności 

wyboru  oferty  odwołującego  oraz  o  jego  wykluczeniu  z  postępowania  na  podstawie  art.  24 

ust. 1 pkt 16 ustawy Pzp i o odrzuceniu jego oferty na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 3 ustawy 

Pzp. W uzasadnieniu zamawiający wskazał: 

„W  odniesieniu  do  okoliczności  faktycznych  stanowiących  przesłankę  wykluczenia                

z  postępowania,  o  której  mowa  w  art.  24  ust.  1  pkt  19  PZP  Trebbi  Polska  Sp.  z  o.o.                          

z  siedzibą  w  Warszawie  w  treści  Jednolitego  Europejskiego  Dokumentu  Zamówienia 

(„JEDZ”)  oświadczyła,  że  nie  dotyczy  jej  ta  przesłanka  wykluczenia  z  postępowania.                       

Na pytanie zawarte w treści Części IV JEDZ Czy wykonawca lub przedsiębiorstwo związane 

z  wykonawcą  doradzał(-o)  instytucji  zamawiającej  lub  podmiotowi  zamawiającemu  bądź 

był(o)  w  inny  sposób  zaangażowany(-e)  w  przygotowanie  postępowania  o  udzielenie 


KIO 1819/21 

zamówienia?  Trebbi  Polska  Sp.  z  o.o.  z  siedzibą  w  Warszawie  udzielił  odpowiedzi 

przeczącej.  Tymczasem  z  informacji,  którymi  dysponuje Zamawiający wynika,  iż  w  dniu 27 

marca  2019 

r.  w  Berlinie  Trebbi  Polska  Sp.  z  o.o.  z  siedzibą  w  Warszawie  zawarła  ze 

Skarbem  Państwa  –  Ambasadą  RP  w  Berlinie  umowę  o  dzieło,  której  przedmiotem  było 

wy

konanie  dzieła  polegającego  na  Opracowaniu  Opisu  Przedmiotu  Zamówienia  dla 

Inżyniera Kontraktu dla projektu „Budowa nowej siedziby Ambasady RP w RFN". Umowa ta 

została  nie  tylko  zawarta,  ale  także  wykonana  czego  potwierdzeniem  jest  podpisanie 

protokołu  odbioru  z  dnia  7  czerwca  2019  r.  stanowiącego  pokwitowanie  wykonania 

przedmiotu tej umowy. 

W  ocenie  Zamawiającego  Trebbi  Polska  Sp.  z  o.o.  winna  być  świadoma  swojego 

zaangażowania  na  etapie  przygotowania  Postępowania,  a  o  fakcie  tym  winna  uczciwie 

poinformowa

ć  Zamawiającego  w  JEDZ.  Przesłanka  wykluczenia  z  postępowania,  o  której 

mowa w art. 24 ust. 1 pkt 19 PZP ma charakter bezwzględnie obowiązujący, co oznacza, iż 

obowiązek  przekazania  wszystkich  informacji  potrzebnych  do  oceny  podstaw  wykluczenia 

obciąża  wykonawcę  z  mocy  samego  prawa.  Zaniechanie  przekazania  tych  informacji  i 

złożenie  oświadczenia  niezgodnego  z  rzeczywistym  stanem  rzeczy  w  odniesieniu  do 

okoliczności  faktycznych  mogących  stanowić  przesłankę  wykluczenia  z  postępowania 

aktualizuje  przesłankę  wykluczenia  z  postępowania,  o  której  mowa  w  art.  24  ust.  1  pkt  16 

PZP. 

(…) 

Niezależnie  od  opisanych  powyżej  okoliczności  faktycznych  wyczerpujących 

przesłankę  wykluczenia  z  postępowania  na  podstawie  art.  24  ust.  1  pkt  16  PZP,  działania 

wykonawcy Trebbi Polsk

a Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie związane ze złożeniem oferty 

oraz  przedłużaniem  terminu  związania  oferty  oceniać  należy  w  kategoriach  czynu 

nieuczciwej  konkurencji,  co  z  kolei  wypełnia  przesłankę  odrzucenia  oferty  na  podstawie                

art. 89 ust. 1 pkt 3 PZP. 

(…)  W  niniejszym  stanie  faktycznym  pominięcie  przez  Wykonawcę  informacji                       

o  uczestnictwie  w  przygotowaniu  Postępowania,  jest  nierozerwalnie  związane                                  

z przemilczeniem faktu, iż na etapie przygotowania Postępowania wykonawca Trebbi Polska 

Sp. z o.o. bezpośrednio współpracował z pracownikiem zamawiającego (byłym Kierownikiem 

projektu  po  stronie  Zamawiającego),  którego  następnie  zatrudnił.  W  dniu  10  maja  2021  r. 

pismem nr  

(…), wykonawca poinformował Zamawiającego, iż były Przewodniczący Komisji 

przetargowej  będzie  w  trakcie  realizacji  umowy  pełnił  funkcję  Kierownika  Projektu.  Były 

Kierownik Projektu po stronie Zamawiającego w trakcie przedmiotowego postępowania pełnił 

funkcję przewodniczącego  Komisji  Przetargowej,  co  oznacza,  iż  winien powstrzymywać  się 

od  kontaktów  z  wykonawcami  oraz  unikać  zachowań  stanowiących  przejaw  konfliktu 

interesów  bądź  też  rzetelnie  i  wnikliwie  o  tego  rodzaju  sytuacjach  poinformować 

Zamawiającego.  Z  punktu  widzenia  standardów  etycznych  także  Wykonawca  nie  powinien 


KIO 1819/21 

nawiązywać współpracy z personelem Zamawiającego. Współpraca ta tym bardziej powinna 

być  oceniana  nagannie,  jeżeli  weźmie  się  pod  uwagę,  iż  były  Przewodniczący  Komisji 

przetargowej  był  osobą odpowiedzialną  za realizację ww.  umowy  z  dnia 27  marca 2019 r., 

której przedmiotem było wykonanie dzieła polegającego na Opracowaniu Opisu Przedmiotu 

Zamówienia dla Inżyniera Kontraktu  dla projektu  „Budowa nowej  siedziby Ambasady  RP  w 

RFN", a której fakt zawarcia został zatajony przez Trebbi Polska Sp. z o.o. Rzuca to także 

określone światło na fakt złożenia nieprawdziwego oświadczenia w JEDZ. 

Złożenie  przez  Trebbi  Polska  Sp.  z  o.o.  oferty,  pomimo  wiedzy  o  swoim  aktywnym 

uczestnictwie w  przygotowaniu Postępowania,  a następnie nawiązanie współpracy  z  byłym 

Kierownikiem projektu po stronie Zamawiającego, który dokonywał odbioru prac wykonanych 

na  podstawie  umowy,  w  oparciu  o  którą  Trebbi  Polska  Sp.  z  o.o.  wykonywała  opis 

przedmiotu  zamówienia,  narusza  dobre  obyczaje.  Z  punktu  widzenia  powszechnie 

przyjętego  systemu  wartości  tego  rodzaju  praktyki  nie  powinny  mieć  miejsca.  Wykonawca 

ani nie powinien zatajać faktu opracowania opisu przedmiotu zamówienia, jak również winien 

powstrzymać  się  od  zachowań,  które  stanowią  konflikt  interesów.  Naganność  takiego 

zachowania  jest  tak  duża,  że  stanowi  przedmiot  zakazów  ustawowych,  do  tego 

zabezpieczonych  sankcją  karną.  Zamawiający  zwraca  uwagę,  że  na  mocy  art.  7  ust.  1 

ustawy  z  dnia  21  sierpnia  1997  r.  o  ograniczeniu  prowadzenia  działalności  gospodarczej 

przez osoby pełniące funkcje publiczne (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 2399), osoby wymienione w 

art. 1 oraz w art. 2 pkt 1-3 i 6-

6c nie mogą przed upływem roku od zaprzestania zajmowania 

stanowiska  lub  pełnienia  funkcji  być  zatrudnione  lub  wykonywać  innych  zajęć  u 

przedsiębiorcy,  jeżeli  brały  udział  w  wydaniu  rozstrzygnięcia  w  sprawach  indywidualnych 

dotyczących  tego  przedsiębiorcy;  nie  dotyczy  to  decyzji  administracyjnych  w  sprawie 

ustalenia  wymiaru  podatków  i  opłat  lokalnych  na  podstawie  odrębnych  przepisów,                       

z  wyjątkiem  decyzji  dotyczących  ulg  i  zwolnień  w  tych  podatkach  lub  opłatach.  Były 

Kierownik  projektu  po  stronie  Zamawiającego,  który  był  zatrudniony  po  stronie 

Zamawiającego do 28 stycznia 2021r. jest osobą objętą ww. zakazem. 

Zatrudniając  ww.  osobę  poszło  tym  samym  do  naruszenia  prawa,  co  jest 

kryminalizowane  przepisem  art.  15  ustawy  o  ograniczeniu  prowadzenia  działalności 

gospodarczej  przez  osoby  pełniące  funkcje  publiczne.  Na  mocy  jego  postanowień  kto 

zatrudnia  osoby, 

o  których  mowa  w  art.  1  oraz  w  art.  2  pkt  1-3  i  6-6b,  wbrew  warunkom 

określonym  w  art.  7  podlega  karze  aresztu  albo  karze  grzywny.  Tym  samym  zachowanie 

Trebbi  Polska  Sp.  z  o.o.  nie  tylko  naruszyło  dobre  obyczaje,  ale  bezpośrednio  przepisy 

prawa.  Co  do  pow

yższego  naruszenia  Zamawiający  złożył  już  do  organów  ścigania 

zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia czynu zabronionego. 


KIO 1819/21 

W  tym  stanie  faktycznym  nie  może  być  wątpliwości,  iż  złożenie  oferty  przez  Trebbi 

Polska  Sp.  z  o.o.  oraz  przedłużanie  przez  tego  wykonawcę  terminu  związania  ofertą 

nastąpiło  w  warunkach  określonych  w  art.  3  ust.  1  ustawy  o  zwalczaniu  nieuczciwej 

konkurencji.  Ewidentne  naruszenie  dobrych  obyczajów  oraz  naruszenie  przepisów  prawa 

godzi w interes Zamawiającego (jako ewentualnego przyszłego klienta Trebbi Polska Sp. z 

o.o.). Zamawiający, jako jednostka organizacyjna Skarbu Państwa, obowiązany jest działać 

na  podstawie  i  w  granicach  prawa.  Nie  może  tolerować,  ani  tym  bardziej  dokonywać 

czynności prawnych sprzecznych z prawem. Z powyższych względów Zamawiający uznaje, 

iż oferta Trebbi Polska Sp. z o.o. podlega odrzuceniu na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 3 PZP.” 

Krajowa  Izba  Odwoławcza  rozpoznając  na  rozprawie  złożone  odwołanie                                             

i  uwzględniając  dokumentację  z  niniejszego  postępowania  o  udzielenie  zamówienia 

publicznego  oraz  stanowiska  stron 

i  przystępującego  złożone  na  piśmie  i  podane  do 

protokołu rozprawy, zważyła, co następuje.  

W pierwszej kolejności Izba ustaliła wystąpienie przesłanek z art. 505  ust. 1 ustawy 

Prawo  zamówień  publicznych  (Dz.U.  z  2019  r.  poz.  2019  ze  zm.),  tj.  istnienie  po  stronie 

odwołującego  interesu  w  uzyskaniu  zamówienia  oraz  możliwość  poniesienia  przez  niego 

szkody z uwagi na kwestionowaną czynność zamawiającego. 

Ponadto Izba s

twierdziła, że nie została wypełniona żadna z przesłanek ustawowych 

skutkujących  odrzuceniem  odwołania,  wynikających  z  art.  528  ustawy  Prawo  zamówień 

publicznych (Dz.U. z 2019 r. poz. 2019 ze zm.). 

Odnosząc  się  do  zarzutu  dotyczącego  niezasadnego  wykluczenia  odwołującego                      

z  postępowania,  należy przytoczyć  właściwe  przepisy.  Zgodnie  z  art.  24  ust.  1  pkt  16  i  19 

ustawy Pzp, z 

postępowania o udzielenie zamówienia wyklucza się:

wykonawcę,  który  w  wyniku  zamierzonego  działania  lub  rażącego  niedbalstwa 

wprowadził  zamawiającego  w  błąd  przy  przedstawieniu  informacji,  że  nie  podlega 

wykluczeniu,  spełnia  warunki  udziału  w  postępowaniu  lub  obiektywne  i  niedyskryminacyjne 

kryteria, zwane dalej "kryteriami selekcji", lub który zataił te informacje lub nie jest w stanie 

pr

zedstawić wymaganych dokumentów, 

wykonawcę,  który  brał  udział  w  przygotowaniu  postępowania  o  udzielenie  zamówienia 

lub  którego  pracownik,  a  także  osoba  wykonująca  pracę  na  podstawie  umowy  zlecenia,                         

o  d

zieło,  agencyjnej  lub  innej  umowy  o  świadczenie  usług,  brał  udział  w  przygotowaniu 

takiego  postępowania,  chyba  że  spowodowane  tym  zakłócenie  konkurencji  może  być 

wyeliminowane w inny sposób niż przez wykluczenie wykonawcy z udziału w postępowaniu. 


KIO 1819/21 

Oceniaj

ąc zasadność wykluczenia odwołującego z postępowania w oparciu o art. 24 

ust.  1  pkt  16  ustawy  Pzp, 

w  pierwszej  kolejności  należy  stwierdzić,  że  zachodzi  wobec 

odwołującego przesłanka zamierzonego działania lub rażącego  niedbalstwa. Z okoliczności 

sprawy  wynika  bowiem

,  że  na  zawarte  w  JEDZ  pytanie:  „Czy  wykonawca  lub 

przedsiębiorstwo związane z wykonawcą doradzał(-o) instytucji zamawiającej lub podmiotowi 

zamawiającemu  bądź  był(o)  w  inny  sposób  zaangażowany(-e)  w  przygotowanie 

postępowania o udzielenie zamówienia?”, odwołujący świadomie wpisał w JEDZ odpowiedź 

„NIE”.  Tymczasem  w  2019  r.  zamawiający  zawarł  z  odwołującym  umowę  o  dzieło,  na 

podstawie  której  wykonał  on  opracowanie  opisu  przedmiotu  zamówienia  dla  Inżyniera 

Kontraktu  dla  projektu  „Budowa  nowej  siedziby  Ambasady  RP  w  RFN".  Innymi  słowy, 

odwołujący  przygotował  opis  przedmiot  zamówienia  dla  niniejszego  postępowania.  Takie 

działanie z pewnością mieści się w pojęciu „przygotowania postępowania”, o czym świadczy 

fakt, że art. 29 i następne ustawy Pzp dotyczące opisu przedmiotu zamówienia znajdują się 

w  dziale  II  rozdziale  2  tej  ustawy  o  nazwie:  „Przygotowanie  postępowania”.  Tym  samym 

opracowanie przez  odwołującego  opisu przedmiotu  zamówienia  oznacza,  że brał  on  udział                              

w przygot

owaniu postępowania, o którym mowa także w art. 24 ust. 1 pkt 19 ustawy Pzp.  

Nie można przy tym podzielić stanowiska odwołującego, zgodnie z którym nie brał on 

udziału  w  przygotowaniu  postępowania,  ponieważ  opracowanie  wykonane  przez  niego                     

w  2019  r.  zostało  następnie  zmodyfikowane.  Rzeczywiście  zgodnie  z  pierwotną  wersją 

założeń do opisu przedmiotu zamówienia, Inżynier Kontraktu miał pełnić wszystkie obowiązki 

w  zakresie  nadzoru  inwestorskiego  wynikające  w  szczególności  z  przepisów  niemieckich, 

podczas gdy w wyniku zmiany ograniczono obowiązki Inżyniera Kontraktu do wykonywania 

nadzoru  inwestorskiego  w  oparciu 

wyłącznie  o  przepisy  polskiej  ustawy  Prawo  budowlane,    

w  wyniku  czego  również  wartość  przedmiotu  zamówienia  na  tę  usługę  obniżyła  się  o  ok. 

50%. Nie zmienia to jednak 

faktu, że opracowanie opisu przedmiotu zamówienia wykonane 

przez odwołującego w 2019 r. zostało wykorzystane przez zamawiającego w przedmiotowym 

postępowaniu,  choć  w  ograniczonym  zakresie.  Odwołujący  brał  zatem  udział                                 

w  przygotowaniu  postępowania,  niezależnie  od  zmian  dokonanych  przez  zamawiającego                   

w  opracowanym  przez  niego  dziele 

(i  ich  ewentualnej  niezgodności  z  przepisami 

regulującymi kwestię praw autorskich, co podnosił odwołujący na rozprawie, a co może być 

przedmiotem  jedynie 

ewentualnych  odrębnych  od  niniejszej  sprawy  roszczeń).                               

W  konsekwencji  odwołujący  był  zobowiązany  odpowiedzieć  na  ww.  pytanie  w  JEDZ 

twierdząco,  tak  by  udzielona  odpowiedź  była  zgodna  ze  stanem  faktycznym.  Tymczasem 

u

dzielając  w  JEDZ  odpowiedzi  „NIE”  na  pytanie  o  uczestnictwo  w  przygotowaniu 

postępowania, odwołujący podał informację nieprawdziwą. 


KIO 1819/21 

Nie  można  przy  tym  zgodzić  się  z  odwołującym,  że  skoro  zamawiający  wiedział                     

o  zawartej  z  nim  w  2019  r.  umowie  o  dzieło,  to  nie  mógł  zostać  wprowadzony  w  błąd.                        

Po pierwsze, 

należy zauważyć, że nie zawsze dane postępowanie o udzielenie zamówienia 

publicznego  prowadzą  osoby,  które  posiadają  wiedzę  o  wszystkich  aspektach  działalności 

zamawiającego,  w  tym  zawieranych  przez  niego  uprzednio  umowach.  Natomiast  decyzja                  

o wykluczeniu bądź niewykluczeniu danego wykonawcy z postępowania powinna zależeć od 

tego, czy w danym pr

zypadku ziściły się przesłanki określone w art. 24 ust. 1 pkt 16 lub 17 

ustawy  Pzp,  a  nie  od tego, czy  do  prowadz

enia danego postępowania zostały wyznaczone 

osoby,  które  dysponują  w  tym  zakresie  stosowną  wiedzą.  Wiedzę  w  zakresie  podstaw 

wykluczenia  zamawi

ający  pozyskuje  co  do  zasady  z  dokumentów  składanych  przez 

wykonawcę,  a  ubieganie  się  o  zamówienie  udzielane  przez  zamawiającego,  z  którym 

wykonawca ma już wcześniejsze doświadczenia, nie zwalnia tego wykonawcy z obowiązku 

podawania w dokumencie JEDZ informacji zgodnych ze stanem faktycznym.  

Po  drugie,  przyjęcie  ww.  rozumowania  odwołującego  prowadziłoby  do  sytuacji,                       

w  której  przepisy  regulujące  kwestie  wykluczenia  wykonawcy  z  postępowania  stałyby  się 

martwe  w  sytuacji  podawania  info

rmacji  nieprawdziwych  tym  zamawiającym,  z  którymi 

wykonawca  miał  już  wcześniejsze  doświadczenia.  W  takiej  bowiem  sytuacji  albo 

zamawiający  nie  wykluczałby  wykonawcy  z  postępowania,  bo  nie  zorientowałby  się,  że 

wykonawca  np. 

brał  udział  w  przygotowaniu  postępowania  i  że  w  JEDZ  podano  w  tym 

zakresie 

informacje nieprawdziwe, albo nie wykluczałby go, bo wprawdzie zorientowałby się, 

ale  nie  mógłby  wykazać,  że  został  wprowadzony  w  błąd,  bo  przecież  –  zgodnie  z  ww. 

rozumowaniem - 

powinien był sam wiedzieć o współpracy z danym wykonawcą. Raz jeszcze 

należy  podnieść,  że  wykonawca  nie  ma  podstaw,  by  zakładać,  że  osoby  prowadzące 

postępowanie  będą  znały  wszystkie  szczegóły  przygotowania  danego  postępowania,                    

a ponadto uczestnictwo w postępowaniu prowadzonym przez tego samego zamawiającego 

nie  zwalnia  wykonawcy 

z  obowiązku  podawania  informacji  prawdziwych.  Jeżeli  zatem 

podana  w  JEDZ  informacja  nie  jest  zgodna  ze  stanem  faktycznym,  to  fakt  jej  podania 

zamawiającemu,  dla  którego  wykonawca  wcześniej  np.  opracowywał  opis  przedmiotu 

zamówienia, nie wyłącza ziszczenia się przesłanki wprowadzenia zamawiającego w błąd.  

Po  trzecie,  nie  są  zasadne  argumenty  odwołującego,  zgodnie  z  którymi  był  on 

uprawniony  do  wpisania  w  dokumencie JEDZ „NIE”,  ponieważ  jego udział  w  postępowaniu 

nie zakłóca konkurencji. Należy zauważyć, że pytanie zawarte w JEDZ odnosi się jedynie do 

samego  faktu 

doradzania  zamawiającemu  lub  zaangażowania  w  przygotowanie 

postępowania  o  udzielenie  zamówienia  i  na  tak  sformułowane  pytanie  wykonawca  ma 

udzielić  odpowiedzi  „TAK”  lub „NIE”.   Dodatkowo,  zgodnie  z formularzem  JEDZ,  w sytuacji 

wpisania  „TAK”  wykonawca  ma  podać  szczegółowe  informacje  na  ten  temat.  Nie  jest 


KIO 1819/21 

natomiast rolą wykonawcy samodzielne dokonywanie oceny tego, czy zachodzi wobec niego 

przesłanka  wykluczenia,  o  której  mowa  w  art.  24  ust.  1  pkt  19  ustawy  Pzp.  Dokonywanie 

takiej  oceny  należy  do  zamawiającego  i  to  zamawiający  w  oparciu  m.in.  o  informacje 

wskazane  przez  wykonawcę,  ocenia  także  to,  czy  zakłócenie  konkurencji  spowodowane 

udzia

łem  wykonawcy  w  przygotowaniu  postępowania  może  być  wyeliminowane  w  inny 

sposób  niż  przez  wykluczenie  tego  wykonawcy  z  udziału  w  postępowaniu.  Tym  samym 

wykonawca nie może uzależniać sposobu udzielania odpowiedzi w JEDZ od tego, jaka jest 

jego  własna  ocena:  czy  doszło,  czy  nie  doszło  do  zakłócenia  konkurencji.  Jak  już  wyżej 

wskazano, ocena ziszczenia się przesłanek wykluczenia należy do zamawiającego. Decyzję 

zamawiającego  w  tym  zakresie  wykonawca  może  następczo  kwestionować  w  drodze 

wnoszenia środków ochrony prawnej. Jednakże w JEDZ zobowiązany jest podać informację 

prawdziwą co do samego faktu swojego udziału w przygotowaniu postępowania.  

Reasumując, Izba ustaliła, że odwołujący podał nieprawdziwą informację w JEDZ co 

do  braku  swojego  udziału  w  przygotowaniu  postępowania.  W  konsekwencji,  ziściły  się 

przesłanki  wprowadzenia  zamawiającego  w  błąd  w  wyniku  zamierzonego  działania  lub 

rażącego  niedbalstwa  przy  przedstawianiu  informacji,  że  odwołujący  nie  podlega 

wykluczeniu. 

Tym  samym  Izba  stwierdziła,  że  zamawiający  zasadnie  wykluczył 

odwołującego  z  postępowania  na  podstawie  art.  24  ust.  1  pkt  16  ustawy  Pzp.  Dlatego  też 

odwołanie w zakresie tego zarzutu zostało oddalone.  

Izba  podzieliła  natomiast  stanowisko  odwołującego  co  do  zarzutu  dotyczącego 

odrzucenia  jego  oferty  na  podstawie  art.  89  ust.  1  pkt  3  ustawy  Pzp.

Zgodnie  z  tym 

przepisem 

zamawiający  odrzuca  ofertę,  jeżeli  jej  złożenie  stanowi  czyn  nieuczciwej 

konkurencji  w  rozumieniu  przepisów  o  zwalczaniu  nieuczciwej  konkurencji.

Zgodnie 

natomiast  z  art.  3  ust. 

1  uznk,  czynem  nieuczciwej  konkurencji  jest  działanie  sprzeczne                    

z prawem lub dobrymi obyczajami, jeżeli zagraża lub narusza interes innego przedsiębiorcy 

lub klienta.

W  pierwszej  kolejności  należy  zwrócić  uwagę,  że  aby  zachodziła  przesłanka 

odrzucenia  oferty  w  oparciu  o  art.  89  ust.  1  pkt  3  ustawy  Pzp,  czynem  nieuczciwej 

konkurencji musi 

być samo złożenie oferty.  Ustawa Pzp wielokrotnie posługuje się pojęciem 

„złożenie  oferty”  przede  wszystkim  w  kontekście  terminu,  w  którym  oferta  ma  być  złożona 

(por. m.in. art. 43, art. 51 ust. 5 pkt 3 , art. 52 ustawy Pzp). Oznacza to, że czynność złożenia 

oferty  musi  być  jednorazowo  dokonana  w  konkretnym  terminie  wskazanym  przez 

zamawiającego.  Ponadto  sam  charakter  tej  czynności,  polegającej  na  fizycznym 

dostarczeniu  oferty  do  zamawiającego,  przesądza  o  jej  jednokrotnym  charakterze.  Oferta 

składana  jest  raz,  a  następnie  może  być  oceniana  przez  zamawiającego,  przy  czym 

wszystkie  jego  czynności  w  tym  zakresie  są  dokonywane  wobec  już  złożonej  oferty,  a  nie 


KIO 1819/21 

wobec 

oferty, która cały czas znajduje się w „stanie składania”.  

Powyższe potwierdza także orzecznictwo, np.: 

▪ 

wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 29.05.2017 r., sygn. akt KIO 922/17,

w którym

stwierdzono:

Wskazanie, iż oferta musi zostać złożona przed upływem terminu składania 

ofert,  nie  oznacza  jedynie,  że  do  tej  chwili  musi  zostać  fizycznie  przekazana 

zamawiającemu, ale też że do tego momentu jej treść musi zostać ostatecznie ustalona i 

pozostaje niezmienna (poza drobnymi korektami przewidzianymi p

rzepisami)”. 

▪  wyrok 

Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 29.06.2016 r., sygn. akt KIO 1069/16, w którym 

stwierdzono:  „Publiczne  otwarcie  ofert  jest  czynnością  faktyczną,  jednokrotną,  która  nie 

może  zostać  powtórzona  w  danym  postępowaniu,  co  w  konsekwencji  oznacza,  że  brak 

publicznego otwarcia ofert stanowi wadę tego postępowania, które wywiera istotny wpływ 

na umowę”. 

▪ 

wyrok Krajowej Izby Odwoławczej

z dnia 03.04.2019 r., sygn. akt  KIO 503/19,

w którym 

stwierdzono:

 „

Otwarcie ofert w postępowaniu ma charakter publiczny i jawny erga omnes, 

udział  w  nim  wziąć  mogą  nie  tylko  wykonawcy,  którzy  złożyli  oferty,  ale  wszyscy 

zainteresowani - 

dowolne osoby i podmioty. Z tego względu otwarcie ofert ma charakter 

niepowtarzalny - 

nie ma możliwości poprawy lub uzupełnienia czynności otwarcia ofert”. 

Należy  przy  tym  wyjaśnić,  że  skoro  otwarcie  ofert,  które  następuje  po  ich  złożeniu,  ma 

charakter  jednokrotny  i  niepowtarzalny,  to  tym  samym  złożenie  ofert  również  musi  mieć 

charakter jednorazowy.  

Nie  można  zatem  podzielić  stanowiska  zamawiającego  i  przystępującego,  zgodnie                  

z  którym  „złożenie  oferty”  należy  rozumieć  jako  stan  trwający  aż  do  zawarcia  umowy                          

z zamawiającym. Przeczy temu zarówno charakter ww. czynności, jak i to, że musi ona być 

dokonana jednorazowo w konkretnym terminie. 

Nie można także zgodzić się z zamawiającym, że przedłużanie przez odwołującego 

terminu  związania  ofertą  stanowi  w  istocie  składanie  przez  niego  na  nowo  oferty.  Czym 

innym jest bowiem „złożenie oferty” jako czynność faktyczna jednokrotna, a czym innym jest 

wyrażanie przez wykonawcę zgody na przedłużenie okresu, w którym pozostaje on związany 

treścią  tej  oferty.  Wykonawca  wyraża  taką  zgodę  w  stosunku  do  oferty  już  złożonej,  nie 

składa zaś żadnej nowej oferty.  

Dodatkowo 

należy  podkreślić,  że  przesłanki  odrzucenia  oferty,  jako  przesłanki                        

o charakterze sankcyjnym, eliminujące ofertę z postępowania, muszą być interpretowane w 

sposób  ścisły.  Ma  to  szczególne  znaczenie  dla  zachowania  zasad  przejrzystości,  uczciwej 

konkurencji i równego traktowania wykonawców, którzy nie mogą być w toku postępowania 

zaskakiwani  rozszerzającą  wykładnią  art.  89  ust.  1  ustawy  Pzp  i  tym,  że  ich  oferta  zostaje 

odrzucona z przyczyn niewskazanych w ww. przepisie.  


KIO 1819/21 

 W konsekwencji, nie jest dopuszczalne 

takie intepretowanie treści art. 89 ust. 1 pkt 3 

ustawy Pzp, w myśl którego „złożenie oferty” jest stanem trwającym aż do zawarcia umowy       

z wybranym  wykonawcą, co pozwoliłoby zamawiającemu na odrzucenie oferty wykonawcy 

także  wtedy,  gdy  ewentualny  czyn  nieuczciwej  konkurencji  miał  miejsce  już  po  upływie 

terminu składania ofert. Jak wskazano wyżej, w ww. przepisie mowa jest o „złożeniu oferty”, 

które  w  świetle  przepisów  ustawy  Pzp  stanowi  jednokrotną  czynność  wykonawcy.  Tym 

samym odrzucenie oferty w oparciu o art. 89 ust. 1 pkt 3 ustawy Pzp 

może nastąpić jedynie 

wtedy, gdy czyn nieuczciwej konkurencji miał miejsce w związku ze złożeniem oferty, a nie  

w czasie późniejszym.  

Oceniając  zatem  przesłanki  opisane  w  art.  89  ust.  1  pkt  3  ustawy  Pzp  na  moment 

złożenia  oferty  przez  odwołującego,  Izba  ustaliła,  co  następuje.  Termin  składania  ofert                       

w  niniejszym  postępowaniu  upłynął  w  dniu  11.09.2020  r.  Przewodniczącym  komisji 

przetargowej był pan D.  W dniu 28.01.2021 r. (na mocy porozumienia z dnia 21.01.2021 r.) 

nastąpiło  rozwiązanie  umowy  o  pracę  z  panem  D.  W  tym  samym  dniu

(28.01.2021  r.)

zamawiający  dokonał  wyboru  oferty  odwołującego  jako  najkorzystniejszej.  W  dniu 

15.03.2021  r.  pan  D.  wznowił  prowadzenie  działalności  gospodarczej  i  zawarł  umowę                    

o współpracy z odwołującym.  

Nie  jest  sporne  w  niniejszym  postępowaniu  odwoławczym,  że  ani  zamawiający  ani 

przystępujący  nie  dysponują  żadnymi  dowodami  potwierdzającymi,  że  odwołujący 

utrzymywał  jakiekolwiek  kontakty  z  panem  D.  w  dniu  złożenia  oferty.  Sam  zamawiający 

przyznał, że nie ma możliwości i nie jest jego rolą uzyskanie takich dowodów. Należy jednak 

stwierdzić, że brak dowodów na współpracę pana D. z odwołującym w dniu złożenia oferty, 

unie

możliwia stwierdzenie, że doszło do czynu nieuczciwej konkurencji w rozumieniu art. 89 

ust. 1 pkt 3 ustawy Pzp.  

W  tym  miejscu  należy  odnieść  się  do  argumentu  zamawiającego,  zgodnie                      

z  którym  pan  D.  jest  objęty  -  wynikającym  z  art.  7  ust.  1  w  zw.  z  art.  2  pkt  2  ustawy  o 

ograniczeniu prowadzenia działalności gospodarczej przez osoby pełniące funkcje publiczne

(t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 2399 ze zm.) 

– zakazem zatrudnienia lub wykonywania innych zajęć 

u  przedsiębiorcy,  jeżeli  brał  udział  w  wydaniu  rozstrzygnięcia  w  sprawach  indywidualnych 

dotyczących tego przedsiębiorcy. Należy zauważyć, że pan D. zawarł z odwołującym umowę 

o  współpracy  w  dniu  15.03.2021  r.,  czyli  ok.  6  miesięcy  po  złożeniu  oferty.  Nawet  jeśli 

doświadczenie życiowe wskazuje, że strony musiały wcześniej ustalić treść postanowień

ww. 

umowy

,  aby  mogło  dojść  do  jej  zawarcia,  to  w  świetle  złożonych  w  postępowaniu 

odwoławczym  dowodów  nie  ma  podstaw,  by  przyjąć,  że  jakiekolwiek  kontakty  między 

odwołującym a panem D. miały miejsce już w dniu złożenia oferty (11.09.2020 r.).  


KIO 1819/21 

Podkreślić  przy  tym  należy,  że  Izba  nie  może  orzekać  w  sprawie  na  podstawie 

domniemań,  nie  potwierdzonych  żadnymi  okolicznościami  faktycznymi  ani  żadnymi 

dowodami 

(już  tylko  na  marginesie  należy  zauważyć,  że  zamawiający  też  nie  powinni 

odrzucać ofert wykonawców jedynie na podstawie domniemań). Ponadto zgodnie z art. 552 

ust.  1  ustawy  Prawo  zamówień  publicznych  (Dz.  U.  z  2019  r.  poz.  2019  ze  zm.)

w  zw.  z                    

art. 92 ust. 2 ustawy Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo zamówień publicznych (Dz.U. 

z  2019  r.  poz.  2020),  w

ydając wyrok, Izba bierze za podstawę stan rzeczy ustalony w toku 

postępowania odwoławczego. Zatem na orzeczenie Izby nie może mieć też wpływu fakt, że 

zamawiający  złożył  zawiadomienie  o  podejrzeniu  popełnienia  przestępstwa  i  ewentualnie              

w  przyszłości  uprawnione  do  tego  organy  mogą  znaleźć  dowody  na  istnienie  kontaktów 

pomiędzy  odwołującym  a  panem  D.  w  terminie  złożenia  oferty.  Stan  faktyczny  ustalony                

w postępowaniu odwoławczym jest taki (niesporny między stronami), że nie ma dowodów na 

współpracę odwołującego z panem D. w dniu złożenia oferty. 

W związku z powyższym nie ma też podstaw do przyjęcia, że w dniu złożenia oferty 

odwołujący  dopuścił  się  czynu  nieuczciwej  konkurencji  poprzez  naruszenie  dobrych 

obyczajów, czy naruszenie prawa, tj.

art. 7 ust. 1 w zw. z art. 2 pkt 2 ustawy o ograniczeniu 

prowadzenia działalności gospodarczej przez osoby pełniące funkcje publiczne.  

Odnosząc  się  zaś  do  argumentacji  zamawiającego  dotyczącej  formalizmu  i 

interpretacji  przepisów  prawa,  w  pierwszej  kolejności  należy  stwierdzić,  że  formalizm 

postępowania o udzielenie zamówienia publicznego nie może być celem samym w sobie, ale 

nie  może  też  być  pomijany.  Formalizm  ten  służy  bowiem  respektowaniu  podstawowych 

zasad  udzielania  zamówień,  o  których  mowa  w  art.  7  ust.  1  ustawy  Pzp.  W  świetle  ww. 

zasad,  j

ak  wskazano  już  wyżej,  wykonawcy  i  ich  oferty  nie  mogą  być  eliminowani                                 

z  postępowania  z  powodów  wykraczających  poza  przesłanki  wskazane  w  ustawie  Pzp. 

Dokonywanie  rozszerzającej  interpretacji  przepisu  przewidującego  podstawę  odrzucenia 

oferty  stanowi  niedozwolone  wykraczanie  poza  ww.  przesłanki,  w  tym  wypadku  – 

dokonywanie wykładni art. 89 ust. 1 pkt 3 ustawy Pzp w ten sposób, że „złożenie oferty” jest 

rozłożone w czasie aż do zawarcia umowy. Ponadto nie można zgodzić się z zamawiającym, 

że prawo to zbiór przepisów, które należy intepretować zależnie od sytuacji. Pewność prawa 

wymaga, aby zakres dopuszczalne

j interpretacji nie był nieograniczony. W szczególności nie 

jest dopuszczalna wykładnia contra legem, a taka miałaby miejsce w przypadku uznania, że 

podstawę  odrzucenia  oferty  w  myśl  art.  89  ust.  1  pkt  3  ustawy  Pzp  może  stanowić 

stwierdzenie  przez  zamawiaj

ącego czynu nieuczciwej konkurencji w oderwaniu od złożenia 

oferty. 


KIO 1819/21 

Jednocześnie  należy  zauważyć,  że  zgodnie  z  art.  554  ust.  1  pkt  1  ustawy  Prawo 

zamówień  publicznych  (Dz.  U.  z  2019  r.  poz.  2019  ze  zm.)  w  zw.  z  art.  92  ust.  2  ustawy 

Przepisy  wprowadzające  ustawę  –  Prawo  zamówień  publicznych  (Dz.U.  z  2019  r.  poz. 

Izba  uwzględnia  odwołanie  w  całości  lub  w  części,  jeżeli  stwierdzi  naruszenie 

przepisów  ustawy,  które  miało wpływ  lub  może mieć istotny  wpływ  na  wynik  postępowania             

udzielenie 

zamówienia,  konkursu  lub  systemu  kwalifikowania  wykonawców.                                 

W  przedmiotowej  sprawie  Izba  stwierdziła,  że  choć  ww.  zarzut  zawarty  w  odwołaniu  jest 

zasadny, gdyż zamawiający nie miał podstaw do odrzucenia oferty odwołującego w oparciu 

o art. 89 ust. 1 pkt 3 ustawy Pzp, to jednocześnie naruszenie tego przepisu nie ma wpływu 

na  wynik  postępowania.  Izba  oddaliła  bowiem  odwołanie  w  zakresie  zarzutu  dotyczącego  

art.  24  ust.  1  pkt  16  ustawy  Pzp,  co  oznacza,  że  podtrzymana  została  decyzja 

zamawiającego  o  wykluczeniu  odwołującego  z  postępowania.  W  tym  stanie  rzeczy 

stwierdzenie  niezasadności  odrzucenia  oferty  odwołującego  nie  ma  wpływu  na  wynik 

postępowania.  Dlatego  też  odwołanie  w  zakresie  zarzutu  dotyczącego  art.  89  ust.  1  pkt  3 

usta

wy Pzp, zostało oddalone. 

Wobec  powyższego,  Izba  postanowiła  jak  w  sentencji  wyroku,  orzekając  na 

podstawie 

art. 552 ust. 1, art. 553 i art. 554 ust. 1 pkt 1 ustawy Prawo zamówień publicznych 

(Dz.U.  z  2019  r.  poz.  2019  ze  zm.)  w  zw.  z  art.  92  ust.  2  ustaw

y  Przepisy  wprowadzające 

ustawę – Prawo zamówień publicznych (Dz.U. z 2019 r. poz. 2020). 

Orzeczenie  Izby  zostało  wydane  w  oparciu  o  dokumentację  postępowania                                 

o udzielenie zamówienia oraz w oparciu o stanowiska stron i przystępującego przedstawione 

na  rozprawie  i  w  pismach  procesowych. 

Izba  oparła  się  też  na  dowodach  złożonych  przez 

przystępującego (wydruk z CEIDG dotyczący działalności pana D.), odwołującego (założenia 

do  opisu  przedmiotu  zamówienia,  opis  przedmiotu  zamówienia)  oraz  zamawiającego 

umowa  o  dzieło  zawarta  między  zamawiającym  a  odwołującym,  protokół  odbioru  dzieła 

przez  zamawiającego,  porozumienie  w  sprawie  rozwiązania  umowy  o  pracę  z  panem  D., 

umowa o współpracy zawarta między odwołującym a panem D.).  

Pozosta

łe  dowody  złożone  przez  odwołującego  (protokół  postępowania, 

korespondencje mailowe między odwołującym a zamawiającym, dokumenty dotyczące stanu 

zdrowia  i  rozwiązania  umowy  o  pracę  z  panem  D.,  regulamin  prac  komisji  przetargowej),                

a  także  przez  zamawiającego  (dokument  dotyczący  wynagrodzeniu  pana  D., 

korespondencja  między  zamawiającym  a  Komisją  rozpatrującą  wnioski  o  wyrażenie  zgody 

na  zatrudnienie  osób,  które  pełniły  funkcje  publiczne,  zawiadomienie  o  podejrzeniu 

popełnienia  przestępstwa), Izba uznała  za  nieprzydatne  w sprawie,  ponieważ ich treść nie 


KIO 1819/21 

wpływa na te wyżej wskazane okoliczności faktyczne i prawne, które przesądzają o sposobie 

rozstrzygnięcia sprawy przez Izbę.  

Odnosząc się do kwestii kosztów postępowania odwoławczego, należy zauważyć, że 

Izba jeden zarzut uznała za niezasadny, a drugi za zasadny (oddalony wyłącznie z przyczyn 

formalnych, tj. z powodu braku 

wpływu na wynik naruszenia art. 89 ust. 1 pkt 3 ustawy Pzp 

wobec  oddalenia  pierwszego  zarzutu). 

Izba  zastosowała  wobec  tego  §  7  ust.  5 

rozporządzenia  w  sprawie  szczegółowych  rodzajów  kosztów  postępowania  odwoławczego, 

ich  rozliczania  oraz  wysokości  i  sposobu  pobierania  wpisu  od  odwołania  (Dz.U.  z  2020  r. 

poz.  2437)

,  zgodnie  z  którym  Izba  może  w  uzasadnionych  przypadkach  odstąpić  od 

rozdzielenia kosztów w sposób, o którym mowa w ust. 1 pkt 3 oraz ust. 2-4, w szczególności 

jeżeli  przemawia  za  tym  rodzaj  zarzutów  uwzględnionych  przez  Izbę  lub  ich  waga  dla 

rozstrzygnięcia  odwołania.  Wobec  powyższego  Izba  dokonała  rozdzielenia  kosztów 

pomiędzy odwołującego i zamawiającego po połowie.      

D

o  kosztów  postępowania  odwoławczego  zaliczono  wpis  od  odwołania  (15.000  zł), 

koszty  pełnomocników  obu  stron  (3.600  x  2  =  7.200  zł),  oraz  koszty  dojazdu  i  noclegu 

zamawiającego  (204,25  +  644,59  =  848,84),  co  oznacza,  że  koszty  te  łącznie  wyniosły 

23.048,84  zł.  Strony  zostały  obciążone  kosztami  po  połowie,  co  oznacza,  że  każda  z  nich 

powin

na  je  ponieść  w  wysokości  11.524,42  zł.  Odwołujący  poniósł  dotychczas  koszty  w 

wysokości 18.600 zł, a powinien ponieść je w wysokości 11.524,42 zł. Zamawiający poniósł 

dotychczas koszty w wysokości 4.448,84 zł, a powinien je ponieść w wysokości 11.524,42 zł. 

Oznacza to, że zamawiający powinien zwrócić odwołującemu koszty w wysokości 7.075,58 

zł, aby każda ze stron poniosła je ostatecznie w kwocie 11.524,42 zł (18.600  – 7.075,58 = 

11.524,42 zł  oraz  4.448,84 + 7.075,58 = 11.524,42). Przy czym zgodnie z  § 7 ust. 6 ww. 

rozporządzenia,  kwota  7.075,58  zł  została  przez  Izbę  zaokrąglona  w  górę  do  pełnych 

złotych, tj. 7.076,00 zł. 

O  kosztach  postępowania  orzeczono  zatem  stosownie  do  wyniku,  na  podstawie                 

art.  574  ustawy  Prawo  zamówień  publicznych  (Dz.U.  z  2019  r.  poz.  2019  ze  zm.)

w  zw.  z

art. 92 ust. 2 ustawy Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo zamówień publicznych (Dz.U. 

z 2019 r. poz. 2020) oraz na podstawie 

§ 8 ust. 2 pkt 1 w zw. z § 7 ust. 5 i 6 w zw. z § 5  pkt 

1  i  pkt  2  lit.  a),  b)  i  d) 

rozporządzenia  w  sprawie  szczegółowych  rodzajów  kosztów 

postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od 

odwołania (Dz.U. z 2020 r. poz. 2437).         


KIO 1819/21 

Mając powyższe na uwadze, Izba orzekła, jak w sentencji. 

Przewodniczący   ...………………….. 

……………………. 

…………………….