Sygn. akt: KIO 1799/21
WYROK
z dnia 11 sierpnia 2021 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Beata Konik
Protokolant:
Rafał Komoń
po rozpoznaniu na rozprawie 6 sierpnia 2021 r.
w Warszawie odwołania wniesionego do
Prezesa Kra
jowej Izby Odwoławczej 10 czerwca 2021 roku przez odwołującego W. Ł.
prowadzącą działalność gospodarczą pod firmą W. Ł. – Firma Handlowo – Usługowa
S.C. z siedzibą w Uniejowie oraz J. Ł. prowadzącego działalność gospodarczą pod
firmą J. Ł. – Firma – Handlowo – Usługowa S.C. z siedzibą w Uniejowie, działających
jako wspólnicy spółki cywilnej Firmy Handlowo – Usługowej W. Ł., J. Ł. s.c. z siedzibą
w Uniejowie
w postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego Zarząd Dróg, Zieleni i
Transportu w Olsztynie,
orzeka:
1. Oddala
odwołanie.
Kosztami postępowania odwoławczego obciąża Odwołującego i:
z
alicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 10 000 zł 00 gr
(słownie: dziesięć tysięcy złotych, zero groszy) uiszczoną przez Odwołującego
tytułem wpisu od odwołania, kwotę 3 600 zł 00 gr (słownie: trzy tysiące sześćset
złotych, zero groszy), stanowiącą koszty postępowania odwoławczego poniesione
przez Zamawiającego z tytułu zastępstwa przed Izbą oraz kwotę 464 zł 67 gr
(słownie: czterysta sześćdziesiąt cztery złote sześćdziesiąt siedem groszy),
stanowiącą koszty Zamawiającego z tytułu dojazdu,
zasądza od odwołującego W. Ł. prowadzącej działalność gospodarczą pod
firmą W. Ł. – Firma Handlowo – Usługowa S.C. z siedzibą w Uniejowie oraz
J. Ł. prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą J. Ł. – Firma –
Handlowo
– Usługowa S.C. z siedzibą w Uniejowie, działających jako
wspólnicy spółki cywilnej Firmy Handlowo – Usługowej W. Ł., J. Ł. s.c. z
siedzibą w Uniejowie na rzecz zamawiającego Zarządu Dróg, Zieleni i
Transportu w Olsztynie
kwotę 4 064 zł 67 gr (słownie: cztery tysiące
sześćdziesiąt cztery złotych sześćdziesiąt siedem groszy), na którą składają się
600 zł 00 gr (słownie: trzy tysiące sześćset złotych, zero groszy), tj. koszt
poniesiony
przez Zamawiającego z tytułu zastępstwa przed Izbą oraz 464 zł 67
gr
(słownie: czterysta sześćdziesiąt cztery złote sześćdziesiąt siedem groszy), tj.
koszt
Zamawiającego z tytułu dojazdu.
Stosownie do art. 579 ust. 1 i art. 580 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo
zamówień publicznych (Dz.U. z 2019 r. poz. 2019), na niniejszy wyrok - w terminie 14 dni
od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący: ……………………..…
Sygn. akt: KIO 1799/21
UZASADNIENIE
Zarząd Dróg, Zieleni i Transportu w Olsztynie (dalej: „Zamawiający”) prowadzi w
trybie podstawowym, na podstawie art. 275 pkt 2) ustawy Pzp (tj. w wariancie II),
postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego na: Profilowanie nawierzchni
gruntowych oraz ścinanie i uzupełnianie poboczy na terenach administrowanych przez
ZDZiT w Olsztynie, nr sprawy: NZ.2510.15.2021.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Biuletynie Zamówień Publicznych
17 maja 2021 r. nr 2021/BZP 00056507/01.
Postępowanie to prowadzone jest na podstawie ustawy z dnia 11 września 2019 r.
Prawo zamówień publicznych (Dz. U. poz. 2019, z 2020 r. poz. 288, 875, 1492, 1517, 2275 i
2320 oraz z 2021 r. poz. 464)
– dalej: „ustawa Pzp”.
W postępowaniu tym wykonawca W. Ł. prowadząca działalność gospodarczą pod
firmą W. Ł. – Firma Handlowo – Usługowa S.C. z siedzibą w Uniejowie oraz J. Ł.
prowadzący działalność gospodarczą pod firmą J. Ł. – Firma – Handlowo – Usługowa S.C. z
si
edzibą w Uniejowie, działający jako wspólnicy spółki cywilnej Firmy Handlowo – Usługowej
W. Ł., J. Ł. s.c. z siedzibą w Uniejowie (dalej: „Odwołujący”) 10 czerwca 2021 roku złożył
odwołanie do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej wobec następujących czynności i
zaniechań Zamawiającego podjętych w postępowaniu:
1) unie
ważnienia przedmiotowego postępowania,
2) z
aniechanie wyboru jako najkorzystniejszej, oferty Odwołującego.
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie art. 16 pkt 1 oraz art. 255 pkt 6 ustawy Pzp.
W
związku z powyższym zarzutem, Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i
nakazanie Zamawiającemu:
unieważnienie czynności unieważnienia postępowania przetargowego,
ponowną ocenę ofert z uwzględnieniem oferty Odwołującego,
wybór oferty Odwołującego jako oferty najkorzystniejszej.
W
uzasadnieniu odwołania Odwołujący wskazał, co następuje.
W pierwszej kolejności Odwołujący wskazał, że składając ofertę w przedmiotowym
postępowaniu miał interes w uzyskaniu zamówienia w rozumieniu art. 505 ust. 1 ustawy Pzp
oraz może ponieść szkodę w wyniku naruszenia przez Zamawiającego przepisów Ustawy.
Jak wskazał Odwołujący jego oferta przedstawiała pierwszy w kolejności bilans punktowy wg
kryteriów określonych przez Zamawiającego i ma on realne szanse na uzyskanie
przedmiotowego zamówienia. Odwołujący wskazał również, że został narażony na szkodę w
postaci poniesionych kosztów przygotowania i złożenia oferty oraz utraty możliwości
uzyskania kontraktu pozwalającego na prowadzenie działalności z zyskiem.
W związku z powyższym Odwołujący wskazał, że legitymuje się interesem prawnym do
wniesienia niniejszego odwołania, co czyni zadość wymaganiom art. 505 ust. 1 Ustawy.
Następnie Odwołujący wskazał, że nie zgadza się z czynnością unieważnienia
postępowania podjętą przez Zamawiającego na podstawie art. 255 pkt 6) ustawy Pzp.
Zdaniem Odwołującego zgodnie z art. 255 pkt 6 ustawy Pzp, Zamawiający ma obowiązek
dokonać czynności unieważnienia postępowania w przypadku, gdy dane postępowanie
obarczone jest niemożliwą do usunięcia wadą uniemożliwiającą zawarcie niepodlegającej
unieważnieniu umowy. Przytoczony przepis Ustawy określa wprost przesłanki, których
łączne wystąpienie powoduje zmaterializowanie się obowiązku unieważnienia postępowania.
Należy więc stwierdzić, że Zamawiający dokonuje takiej czynności tylko wtedy gdy:
W prowadzonym przez siebie postępowaniu stwierdzi wystąpienie wady,
Wada musi mieć charakter nieusuwalny,
Stwierdzona wada o charakterze nieusuwalnym powoduje fakt, iż tak zawarta
umowa będzie podlegała unieważnieniu.
Kwestię unieważnienia umowy należy interpretować w świetle przepisu Ustawy
zawierającego przesłanki, których zaistnienie powoduje podstawę unieważnienia umowy.
Zdaniem Odwołującego tylko w sytuacji spełnienia się przesłanek z art. 255 pkt 6 Ustawy, co
spowodowało by, iż zawarta umowa podlegała by unieważnieniu na podstawie art. 457 ust. 1
Ustawy, Zamawiający ma prawo/obowiązek unieważnić postępowanie o udzielenie
zamówienia publicznego.
Odwołujący wskazał, że w przedmiotowym postępowaniu każdy wykonawca
ubiegający się o udzielenie zamówienia zobowiązany był do złożenia oferty zgodnie z
wymaganiami opisanymi przez Zamawiającego w SWZ. Zgodnie z zapisami pkt. IV. 1 SWZ,
szczegółowy zakres robót opisany został w przedmiarze robót tj. załącznik nr. 5. W
dokumencie tym Zamawiający zawarł 8 wierszy zawierających poszczególne rodzaje robót,
które wymagane będą do realizacji. Do każdego rodzaju robót, Zamawiający
przyporządkował ilości metrów kwadratowych. Na dole przedmiotowego dokumentu, jak
również w samej treści SWZ, Zamawiający zawarł zapis, iż podane ilości poszczególnych
robót są szacunkowe. Z zamieszczonej informacji wynika, iż ilości realnie wykonanych robót
mogą być inne (większe albo mniejsze). Oznacza to, zdaniem Odwołującego, iż przedmiar
robót jest dokumentem, na podstawie którego wykonawcy mają wyliczyć cenę oferty.
Jak wskazał Odwołujący, zgodnie z pkt. XV. 1, XV.2 oraz XV.5 SWZ, obowiązującym
rodzajem wynagrodzenia było wynagrodzenie kosztorysowe, a załączony przedmiar robót
jest podstawą do wyliczenia ceny oferty. Ponadto każdy wykonawca wpisywał proponowaną
przez siebie cenę w ofercie w pkt. 1. Wskazana przez wykonawcę w tym miejscu kwota,
miała być odczytywana jako kwota oferty.
Biorąc powyższe pod uwagę, w ocenie Odwołującego, dokonana przez
Zamawiającego czynność unieważnienia postępowania jest czynnością naruszającą
przepisy Pzp
. Wbrew temu co napisał w uzasadnieniu dokonanej czynności Zamawiający,
przedmiar robót, będący podstawą do obliczenia kwoty oferty, sporządzony był w sposób
jasny, przejrzysty i taki sam dla wszystkich wykonawców. Świadczy o tym fakt, iż dwóch
wykonawców składających ofertę w tym postępowaniu złożyło kosztorysy ofertowe zgodnie z
załączonymi przedmiarami. Zamawiający twierdzi, że błąd polega na tym, iż chciał zawrzeć
umowę na 3 lata a przedmiar obejmuje roczne ilości robót. Fakt ten jest bez znaczenia. Po
pierwsze wskazane ilości w przedmiarach były takie same dla wszystkich wykonawców. Po
drugie, w ocenie Odwołującego dopuszczalne jest rozwiązanie takie, iż Zamawiający
zamierza przeznaczyć np. na trzy letni kontrakt kwotę 3 000 000,00 zł brutto i to jest
m
aksymalna kwota umowy. Jednocześnie do przygotowania ofert wskazuje roczne ilości.
Okoliczność taka może być spowodowana różnymi powodami np. rozliczaniem rocznym
budżetu. Rozwiązanie takie jest prawidłowe. Ponadto wynagrodzenie jest kosztorysowe.
Oznacza
to, że i tak każda wykonana usługa będzie rozliczana na podstawie faktycznie
wykonanej ilości robót przy zastosowaniu cen jednostkowych zawartych w załączonym przez
wykonawcę do oferty kosztorysie ofertowym.
Biorąc powyższe pod uwagę, w ocenie Odwołującego, przedmiotowe postępowanie
przetargowe zostało przeprowadzone prawidłowo, z wyłączeniem czynności unieważnienia
postępowania. Przedmiar robót został opisany w sposób jasny, a warunki były takie same dla
wszystkich uczestników postępowania. Czynność unieważnienia postępowania jest
czynnością „wyjątkową” czyli taką, która nie stanowi normalnego następstwo prowadzonych
przez zamawiającego czynności w trakcie postępowania o udzielenie zamówienia. W
związku z faktem, iż jest to wyjątek od reguły normalnego zakończenia postępowania, czyli
udzielenia zamówienia, przesłanki unieważnienia postępowania należy intepretować
zawężająco. Odwołujący powołał się również na stanowisko Izby wyrażone w wyrokach o
sygn. akt KIO 99/20 oraz o sygn. akt KIO 2330/20 i o sygn. akt KIO 262/17.
Pismem z 6 sierpnia 2021 r.
Zamawiający złożył odpowiedź na odwołanie wnosząc o
oddalenie odwołania w całości.
Krajowa Izba Odwoławcza, rozpoznając na rozprawie złożone odwołanie
i uwzględniając dokumentację z przedmiotowego postępowania o udzielenie
zamówienia publicznego, stanowiska stron złożone na piśmie i podane do protokołu
rozprawy
ustaliła, co następuje.
Odwołującemu zgodnie z treścią w art. 505 nowej ustawy Pzp przysługują środki
ochrony prawnej, ponieważ jest uczestnikiem postępowania o udzielenie zamówienia i ma
interes w jego uzyskaniu.
Do przedmiotowego postępowania odwoławczego żaden wykonawca nie zgłosił
przystąpienia w charakterze uczestnika postępowania.
Odwołanie zostało rozpoznane w granicach zawartych w nim zarzutów (art. 555
ustawy Pzp
), podtrzymanych na rozprawie z uwzględnieniem zasady kontradyktoryjności
postępowania (art. 534 ust. 1 nowej ustawy Pzp). Rozpoznając przedmiotowe odwołanie
Izba miała na uwadze treść akt postępowania (§8 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów w
sprawie po
stępowania przy rozpoznawaniu odwołań przez Krajową Izbę Odwoławczą z dnia
30 grudnia 2020 r. (Dz.U. z 2020 r. poz. 2453).
Izba przy rozpoznaniu sprawy miała na
uwadze ponadto
następujące dowody złożone przez Zamawiającego w toku rozprawy:
1) kosztorys inwestorski,
2) k
osztorysy ofertowe złożone wraz z ofertami przez wykonawców w tym
postępowaniu,
na okoliczność, po pierwsze, zamiaru udzielenia zamówienia na okres ponad 3 lat, sposobu
oszacowania szacunkowej wartości zamówienia, rozbieżności kwot wynikających z obu
kosztorysów ofertowych, na okoliczność błędu, który nieświadomie został przez
Zamawiającego spowodowany na etapie sporządzania opisu zamówienia.
Izba ustaliła następujące okoliczności faktyczne jako istotne dla rozstrzygnięcia
sprawy.
Przedmiotowe p
ostępowanie o udzielenie zamówienia publicznego prowadzone jest
w trybie podstawowym, na podstawie art. 275 pkt 2) ustawy
Pzp, tj. Zamawiający przewidział
wybór oferty najkorzystniejszej z możliwością przeprowadzenia negocjacji.
Szczegółowy zakres robót został przez Zamawiającego określony w przedmiarze
robót stanowiącym załącznik nr 5 do SWZ.
Zamawiający zaznaczył, że „Powierzchnia poszczególnych pozycji podana w
przedmiarze robót określona została na podstawie szacunkowych ilości przewidywanych do
wykonania i nie stanowi obietnicy udzielenia w okresie obowiązywania umowy zleceń w
takich proporcjach.
”
Termin wykonania zamówienia został określony w następujący sposób: „od dnia
zawarcia umowy do dnia 31.12.2024 r.
”.
Następnie Izba ustaliła, że w rozdziale XV SWZ, Zamawiający wskazał sposób
obliczenia ceny. Z regulacji tej wynika, że:
„1.
Obowiązującym rodzajem wynagrodzenia jest wynagrodzenie kosztorysowe.
Podstawą obliczenia ceny jest przedmiar robót – Załącznik nr 5 do SWZ.
Wykonawca uwzględniając wszystkie wymagania, o których mowa w niniejszej SWZ,
powinien w cenie ofertowej ująć wszelkie koszty niezbędne dla prawidłowego i pełnego
wykonania przedmiotu zamówienia.
Ilość jednostek podana w załączniku nr 5 do SWZ, określającym sposób obliczenia
ceny, określona została na podstawie szacunkowych ilości przewidywanych do wykonania i
nie stanowi obietnicy udzielenia w okresie obowiązywania umowy zleceń w takich
wysokościach.
Cena powinna wynikać z kosztorysu ofertowego sporządzonego na podstawie ww.
przedmiaru robót, ustalona jako suma iloczynów planowanych ilości jednostek
przedmiarowych i ich cen jednostkowych. Stawki i ceny jednostkowe umieszczone w
poszczególnych pozycjach przedmiaru robót są cenami jednostkowymi ryczałtowymi. Dla
każdej pozycji przedmiarowej należy podać ceny kosztorysowe bez podatku VAT.”
Ponadto, jak stanowi § 5 ust 3 wzoru umowy maksymalna kwota zobowiązań za
przedmiot umowy ustalona została zgodnie ze złożoną ofertą, innymi słowy ceną
maksymalna umowy
jest cena zaoferowana w treści oferty.
W postępowaniu tym oferty zostały złożone przez dwóch wykonawców:
Odwołującego – W. Ł. prowadzącą działalność gospodarczą pod firmą W. Ł. – Firma
Handlowo
– Usługowa S.C. z siedzibą w Uniejowie oraz J. Ł. prowadzącego
działalność gospodarczą pod firmą J. Ł. – Firma – Handlowo – Usługowa S.C. z
siedzibą w Uniejowie, działających jako wspólnicy spółki cywilnej Firmy Handlowo –
Usługowej W. Ł., J. Ł. s.c. z siedzibą w Uniejowie cena oferty 762 600 zł brutto.
2) G. S. prowa
dzącego działalność gospodarczą pod firmą ROM-GRZEŚ S. G. z
siedzibą w Olsztynie, cena oferty 1 647 585 zł brutto.
Jak wynika następnie z załączonych do oferty kosztorysów, Odwołujący wypełnił
kosztorys zgodnie z załączonym do SWZ przedmiarem będącym załącznikiem nr 5 do SWZ,
natomiast drugi wykonawca
cenę wyliczoną zgodnie z przedmiarem pomnożył następnie
przez 3 lata i uzyskany wynik wpisał do formularza oferty.
Załączony do SWZ przedmiar robót zawierał pozycje z wyszczególnieniem prac,
jednostek miary oraz szacowanych powierzchni.
Z przedłożonego przez Zamawiającego
dowodu (szacowanie wartości zamówienia) wynika, że szacując wartość przedmiotu
zamówienia, Zamawiający najpierw wyliczył wartość robót w skali jednego roku a następnie
wynik ten pomnożył przez 3 lata.
Pismem z 10 czerwca 2021 r. Zamawiający poinformował o unieważnieniu
postępowania, podając następujące uzasadnienie faktyczne i prawne:
„W wyniku badania i oceny ofert Zamawiający stwierdził, że załącznik nr 5 do SWZ –
przedmiar robót, został opisany w sposób niejednoznaczny co spowodowało, że
zaoferowane przez wykonawców ceny na realizację zamówienia wynikające z kosztorysów
ofertowych są nieporównywalne. Załączony do postępowania przedmiar robót określa
bowiem przewidywaną ilość robót do wykonania w okresie jednego roku, natomiast termin
realizacji zamówienia został wskazany na 31.12.2024 r. (okres ponad trzyletni). Powyższy
stan faktyczny
stoi w sprzeczności z art. 99 ust. 1 ustawy Pzp, który stanowi, że: Przedmiot
zamówienia opisuje się w sposób jednoznaczny i wyczerpujący, za pomocą dostatecznie
dokładnych i zrozumiałych określeń, uwzględniając wymagania i okoliczności mogące mieć
wpływ na sporządzenie oferty.
Działając na podstawie art. 255 pkt 6 ustawy Pzp – Zamawiający unieważnia postępowania
o udzielenie zamówienia, jeżeli postępowanie obarczone jest niemożliwa do usunięcia wadą
uniemożliwiającą zawarcie niepodlegającej unieważnieniu umowy w sprawie zamówienia
publicznego
. Wada postepowania polega na nieprecyzyjnym opisaniu zakresu robót –
przedmiaru robót (załącznik nr 5 do SWZ), będącym podstawa obliczenia ceny oferty.”
Izba zważyła co następuje.
W pierwszej kolejności Izba przytoczy treść przepisów stanowiących podstawę
rozstrzygnięcia.
art. 16 pkt 1) ustawy Pzp
Zamawiający przygotowuje i przeprowadza postępowanie o udzielenie zamówienia w
sposób:
1) zapewniający zachowanie uczciwej konkurencji oraz równe traktowanie wykonawców;
art. 255 pkt 6) ustawy Pzp
Zamawiający unieważnia postępowanie o udzielenie zamówienia, jeżeli:
6) postępowanie obarczone jest niemożliwą do usunięcia wadą uniemożliwiającą zawarcie
niepodlegającej unieważnieniu umowy w sprawie zamówienia publicznego;
art. 457 ust. 1 i 5 ustawy Pzp
1. Umowa podlega unieważnieniu, jeżeli zamawiający:
1) z naruszeniem ustawy udzielił zamówienia, zawarł umowę ramową lub ustanowił
dynamiczny system zakupów bez uprzedniego zamieszczenia w Biuletynie Zamówień
Public
znych albo przekazania Urzędowi Publikacji Unii Europejskiej ogłoszenia
wszczynającego postępowanie lub bez wymaganego ogłoszenia zmieniającego ogłoszenie
wszczynające postępowanie, jeżeli zmiany miały znaczenie dla sporządzenia wniosków o
dopuszczenie do
udziału w postępowaniu albo ofert;
2) zawarł umowę z naruszeniem art. 264 lub art. 308 ust. 2 lub 3 lub art. 421 ust. 1 lub 2 albo
art. 577, jeżeli uniemożliwiło to Krajowej Izbie Odwoławczej uwzględnienie odwołania przed
zawarciem umowy;
3) zawarł umowę przed upływem terminu, o którym mowa w art. 216 ust. 2;
4) z naruszeniem art. 314 ust. 1 pkt 3, ust. 3 i 4, art. 315 lub art. 422 ust. 2 lub 3 udzielił
zamówienia objętego umową ramową;
5) z naruszeniem art. 323, art. 324 lub art. 391 ust. 4 lub 5 udzielił zamówienia objętego
dynamicznym systemem zakupów.
5. Przepis ust. 1 nie wyłącza możliwości żądania unieważnienia umowy na podstawie art.
705 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny.
W ocenie Izby odwołanie nie zasługiwało na uwzględnienie, z następujących
powodów.
Jak wynika z treści art. 255 pkt 6) ustawy Pzp zamawiający unieważnia postępowanie
o udzielenie zamówienia jeśli jest ono obarczone niemożliwą do usunięcia wadą
uniemożlwiającą zawarcie niepodlegającej unieważnieniu umowy w sprawie zamówienia
publicznego. Celem postępowania o udzielenie zamówienia publicznego jest bowiem
zawarcie ważnej umowy. Oznacza to, że uchybienie w procedurze zamówieniowej, które
rzutuje na
ważność umowy o zamówienie publiczne wpisuje się w omawianą przesłankę
unieważnienia postępowania. Przepis ten obejmuje zatem wszelkie sytuacje, w których
występuje wada postępowania niedająca się naprawić w toku postępowania o udzielenie
zamówienia. Innymi słowy, podstawą unieważnienia postępowania o udzielenie zamówienia
na podstawie art. 255 pkt 6)
ustawy Pzp będzie wystąpienie nieusuwalnej wady
postępowania, tj. takiej która nie może być przez Zamawiającego skorygowana w toku
postępowania przez unieważnienie czynności lub jej powtórzenie. Do tego rodzaju wad
postępowania orzecznictwo Krajowej Izby Odwoławczej zalicza np. wadliwe opisanie
prz
edmiotu zamówienia, czy też okoliczność, że w postępowaniu złożono nieporównywalne
oferty, a źródłem tej nieporównywalności są postanowienia SWZ. Na uwagę również
zasługuje brzmienie art. 457 ustawy Pzp, na który to przepis Odwołujący powołał się w treści
uzasadnienia odwołania. Art. 457 ust. 5 ustawy Pzp stanowi bowiem, że przepis ust. 1 nie
wyłącza możliwości żądania unieważnienia umowy na podstawie art. 70
ustawy z dnia 23
kwietnia 1964 r.
– Kodeks cywilny, na co słusznie w odpowiedzi na odwołanie zwrócił uwagę
Zamawiający.
Przenosząc powyższe na grunt rozpoznawanej sprawy, skład orzekający stoi na
stanowisku, że w tym postępowaniu doszło do wady, uprawniającej Zamawiającego do
skorzystania z dyspozycji art. 255 pkt 6 ustawy Pzp.
Zamawiający bowiem wadliwie opisał
przedmiot zamówienia w załączniku 5 do SWZ stanowiącym Przedmiar robót, na podstawie
którego wykonawcy mieli obliczyć cenę oferty. W wyniku powyższego doszło do złożenia
ofert nie tylko
nieodpowiadających potrzebom Zamawiającego, bowiem celem postępowania
było udzielenie zamówienia na okres trzech lat, a nie jednego roku, ponadto doszło do
złożenia ofert nieporównywalnych, gdyż Odwołujący zaoferował cenę za 1 rok, a drugi
wykonawca za 3 lata.
Stało się tak, ponieważ Odwołujący zastosował się do literalnego
brzmienia załącznika nr 5 do SWZ, a drugi wykonawca prawdopodobnie miał na względzie
nie tylko doświadczenie zdobyte podczas realizacji poprzedniej umowy na rzecz
Zamawiającego, ale również brzmienie SWZ oraz wzoru umowy. Źródłem zaistniałej sytuacji
był błąd Zamawiającego, w wyniku którego wadliwie został skonstruowany Przedmiar robót,
służący następnie wykonawcom do obliczenia ceny oferty. Powyższe miało istotny wpływ na
wynik
postępowania. Nie bez znaczenia jest tu również treść dokumentacji postępowania, w
tym opisany przez Zamawiającego sposób obliczenia ceny oraz brzmienie §5 ust. 3 wzoru
umowy. Z tych względów w ocenie Izby czynność Zamawiającego polegająca na
unieważnieniu postępowania w oparciu o art. 255 pkt 6) ustawy Pzp była słuszna. Gdyby
przedmiar robót był skonstruowany w sposób prawidłowy być może zaoferowane ceny (w
tym ceny jednostkowe) byłyby inne nie tylko dlatego, że długość trwania umowy ma dla tego
aspektu niebagatelne znaczenie, ale również dlatego, że wówczas we wszystkich ofertach
cena byłaby wyliczona prawidłowo, w tym z uwzględnieniem rzeczywistego okresu, na jaki
umowa ma zostać zawarta. Ponadto niewykluczone, że zamówieniem zainteresowałby się
szerszy krąg wykonawców, gdyż perspektywa umowy z dłuższym terminem obowiązywania
jest co do zasady atrakcyjniejsza, dodatkowo nie bez znaczeni
a dla niektórych wykonawców
jest również wolumen zamówienia.
Izba nie mogła się przychylić do stanowiska Odwołującego zaprezentowanego w
treści uzasadnienia odwołania i podtrzymanego na rozprawie. Oferta Odwołującego tylko
częściowo odpowiadała SWZ, tj. w takim zakresie, w jakim Odwołujący wyliczył cenę oferty
bazując na załączniku 5 do SWZ, załącznik ten nie został jednak przez Zamawiającego
prawidłowo sporządzony. Ponadto nie ulega wątpliwości, że oferta Odwołującego nie jest
zgodna z treścią dokumentacji postępowania w zakresie, w jakim ta odnosi się do czasu, na
jaki ma zostać udzielone zamówienie, ponieważ cena oferty Odwołującego nie dotyczy
okresu trzyletniego lecz rocznego.
Podobnie sytuacja wygląda z ofertą drugiego wykonawcy,
oferta ta również jest tylko częściowo prawidłowa, tj. w zakresie w jakim Wykonawca ten
uwzględnił czas, na jaki umowa miała zostać zawarta, natomiast aby wyliczyć cenę ofert za
ten czas, Wykonawca musiał samodzielnie zmodyfikować sposób wyliczenia ceny oferty.
Mając na względzie zaistniały w sprawie stan faktyczny, treść dokumentacji
postępowania oraz treść złożonych ofert, skład orzekający nie dopatrzył się naruszenia
ustawy Pzp w podjętej przez Zamawiającego czynności unieważnienia postępowania o
udzielenie za
mówienia na podstawie art. 255 pkt 6) ustawy Pzp. Zaistniałej wady
postępowania nie sposób bowiem na tym etapie postepowania naprawić.
W związku z powyższym orzeczono jak w sentencji.
O kosztach postępowania orzeczono stosownie do wyniku sprawy na podstawie art.
575 ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. poz. 2019 ze
zm.) oraz § 8 ust. 2 pkt 1 w związku § 5 pkt 1 i 2 lit a) i b) w związku z § 2 ust. 1 pkt 2
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie szczegółowych
rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu
pobierania wpisu wysokości wpisu od odwołania (Dz. U. poz. 2437).
Przewodniczący: ……………………..…