Sygn. akt KIO 1798/21
POSTANOWIENIE
z 14 lipca 2021 r.
Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie:
Przewodniczący: Ernest Klauziński
Protokolant: Konrad Wyrzykowski
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym z udziałem stron 14 lipca 2021 r. odwołania
wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej 15 czerwca 2021 r. przez wykonawcę
AP-Logic Sp. z o.o.
z siedzibą w Zduńskiej Woli w postępowaniu prowadzonym przez
zamawiającego: Master - Odpady i Energetyka Sp. z o.o. z siedzibą w Tychach
postanawia:
1. umarza
postępowanie odwoławcze;
zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 7 500 zł 00 gr
(słownie: siedem tysięcy pięćset złotych zero groszy), uiszczoną przez
Odwołującego tytułem wpisu od odwołania.
Stosownie do art. 579 i 580 ustawy
z 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych
(Dz. U. z 2019 r., poz. 2019 ze zm.) na niniejsze postanowienie - w terminie 14 dni od dnia
jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący: ……………................................…………………
Sygn. akt: KIO 1798/21
U z a s a d n i e n i e
Master -
Odpady i Energetyka Sp. z o.o. z siedzibą w Tychach (dalej: Zamawiający)
prowadzi
postępowanie o udzielenie zamówienia w trybie podstawowym pn.: „Sukcesywny
odbiór i zagospodarowanie paliwa alternatywnego RDF o kodzie 19 12 10 zwanego dalej
RDF w okresie od podpisania umowy do 05 lipca 2021 r. lub do wyczerpania zapasów”,
nr referencyjny RDF/V/05/2021
(dalej: Postępowanie). Postępowanie jest prowadzone
zgodnie z przepisami
z 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2019
r., poz. 2019 ze zm.)
zwanej dalej w skrócie Pzp. Ogłoszenie o zamówieniu zostało
opublikowane 28 maja 2021 r. w
Biuletynie Zamówień Publicznych pod numerem 2021/BZP
15 czerwca 2021 r. wykonawca AP-Logic Sp. z o.o.
z siedzibą w Zduńskiej Woli (dalej:
Odwołujący)
złożył
odwołanie
wobec
sprzecznych
z
przepisami
Pzp
czynności i zaniechań Zamawiającego zarzucając mu naruszenie:
1. art. 109 ust. 1 pkt 7 Pzp przez dokonanie niezgodnej z przepisami ustawy decyzji
o wykluczeniu
Odwołującego z postępowania.
5 lipca 2021 r. Zamawiający złożył odpowiedź na odwołanie i wniósł o jego oddalenie.
Zamawiający oświadczył, że nie zgadza się z argumentacją Odwołującego wyrażoną
w uzasadnieniu odwołania. Wskazał również, że 29 czerwca 2021 r. postępowanie zostało
unieważnione. Na potwierdzenie powyższego Zamawiający złożył stosowne dokumenty,
w tym
zawiadomienie o unieważnieniu postępowania.
Skutkiem
unieważnienia postępowania, zdaniem Zamawiającego, była utrata przez
Odwołującego interesu do wniesienia odwołania.
Izba ustaliła, że nie budzi wątpliwości fakt unieważnienia postępowania 29 czerwca 2021 r.
Do Prezesa Krajowej Izby odwoławczej w ustawowym terminie nie wpłynęło odwołanie
na czynność unieważnienia postępowania. Co za tym idzie postępowania zostało skutecznie
unieważnione przez Zamawiającego. Informacja o unieważnieniu postępowania została
przez Zamawiającego opublikowana w Internecie, na platformie zakupowej w zakładce
właściwej dla przedmiotowego postępowania. W ocenie Izby nie budzi zatem wątpliwości
fakt, że Odwołujący powinien mieć świadomość, że postępowanie z którego został
on wykluczony zostało zakończone.
Do czasu otwarcie pos
iedzenia niejawnego z udziałem stron Odwołujący nie ustosunkował
się do odpowiedzi na odwołanie złożonej przez Zamawiającego. Odwołujący – mimo
prawidłowego zawiadomienia o terminie – nie stawił się 14 lipca 2021 r. na posiedzeniu
niejawnym z udziałem stron. W konsekwencji Odwołujący nie zajął stanowiska wobec faktu
unieważnienia postępowania. Odwołujący nie wycofał również odwołania.
Art. 505 ust. 1 Pzp stanowi, że środki ochrony prawnej przysługują wykonawcy, uczestnikowi
konkursu oraz innemu podmiotowi,
jeżeli ma lub miał interes w uzyskaniu zamówienia
lub nagrody w konkursie oraz poniósł lub może ponieść szkodę w wyniku naruszenia przez
zamawiającego przepisów ustawy.
Z kolei zgodnie z art. 554 ust. 1 pkt 1 Pzp
Izba uwzględnia odwołanie w całości lub w części,
jeżeli stwierdzi naruszenie przepisów ustawy, które miało wpływ lub może mieć istotny wpływ
na wynik postępowania o udzielenie zamówienia, konkursu lub systemu kwalifikowania
wykonawców.
Wobec ustalonego stanu faktycznego
Izba stwierdziła, że – ze względu na skuteczne
unieważnienie postępowania przez Zamawiającego – Odwołujący utracił możliwość (choćby
hipotetyczną) uzyskania zamówienia w postępowaniu. Wątpliwym jest zatem, by Odwołujący
był w stanie wykazać, że nadal ma interes w uzyskaniu zamówienia w rozumieniu
art. 505 ust. 1 Pzp.
Ponadto, niezależnie od ewentualnego rozstrzygnięcia Izby co do zarzutu, ze względu
na brak wpływu na wynik postępowania Izba musiałaby orzec o oddaleniu odwołania –
nawet, gdyby uznała stanowisko Odwołującego za zasadne. Stwierdzenie, że Odwołujący
został bezpodstawnie wykluczony z postępowania nie wpłynęłoby na wynik skutecznie
unieważnionego postępowania.
W tej sytuacji Izba stwierdziła, że zaistniały przesłanki skutkujące umorzeniem
postępowania, zgodnie z unormowaniem art. 568 pkt 2 Pzp, który stanowi, że Izba umarza
postępowanie odwoławcze, w formie postanowienia, w przypadku stwierdzenia, że dalsze
postępowanie stało się z innej przyczyny zbędne lub niedopuszczalne. Stwierdzenie,
że niezależnie od wyniku oceny zasadności zarzutu odwołania (nawet, gdyby doszło do jego
merytorycznego rozpoznania na rozprawie)
, Izba zobligowana będzie oddalić odwołanie
prowadziło do wniosku, że w tej sytuacji prowadzenie postępowania stało się zbędne.
Biorąc pod uwagę powyższe Izba orzekła jak w sentencji.
Na podstawie
§ 9 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów w sprawie szczegółowych
rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu
pobierania wpisu od odwołania z dnia 30 grudnia 2020 r. (Dz. U. z 2020 r. poz. 2437) Izba
oddaliła wniosek Zamawiającego o zasądzenie na jego rzecz kosztów poniesionych przez
Zamawiającego z tytułu wynagrodzenia pełnomocnika. Zgodnie z przywołanym przepisem,
w przypadku umorzenia postępowania odwoławczego przez Izbę w całości ze względu
na stwierdzenie, że dalsze postępowanie stało się z innej przyczyny zbędne
lub niedopuszczalne, zgodnie z art. 568 pkt 2 ustawy, koszty znosi się wzajemnie. § 9 ust. 2
rozporządzenia nie przewiduje możliwości zwrotu na rzecz Odwołującego całości albo części
kwoty uiszczonej z tytułu wpisu od odwołania.
O kosztach postępowania odwoławczego Izba orzekła na podstawie art. 557 i 575 Pzp
w zw. z
§ 9 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów w sprawie szczegółowych
rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu
pobierania wpisu od odwołania z dnia 30 grudnia 2020 r. (Dz. U. z 2020 r. poz. 2437).
Przewodniczący: ……………................................…………………