Sygn. akt: KIO 1757/21
WYROK
z dnia 14 lipca 2021 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Robert Skrzeszewski
Protokolant: Konrad Wyrzykowski
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 14 lipc
a 2021 r. w Warszawie odwołania
wniesionego do Prezesa Kra
jowej Izby Odwoławczej w dniu 11 czerwca 2021 r. przez
wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia: Węglokoks S.A. z
siedzibą w Katowicach, Trakcja S.A. z siedzibą w Warszawie w postępowaniu prowadzonym
przez
Zamawiającego: Miejskie Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej - Krośnieński
Holding Komunalny Sp. z o.
o. z siedzibą w Krośnie
przy udziale wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia
publicznego: Instal Warszawa S.A.
z siedzibą w Warszawie, Dalkia Wastenergy S.A. z
siedzibą w Paryżu, Francja zgłaszających swoje przystąpienie do postępowania
odwoławczego o sygn. akt: KIO 1757/21 po stronie Zamawiającego
orzeka:
1. oddala odwołanie,
2. kosztami postępowania obciąża wykonawców wspólnie ubiegających się o
udzielenie zamówienia: Węglokoks S.A. z siedzibą w Katowicach, Trakcja S.A. z siedzibą w
Warszawie i:
2.1. zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 20 000 zł 00 gr
(słownie: dwadzieścia tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez wykonawców wspólnie
ubiegających się o udzielenie zamówienia: Węglokoks S.A. z siedzibą w Katowicach,
Trakcja S.A.
z siedzibą w Warszawie tytułem wpisu od odwołania,
2.2. zasądza od wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia:
Węglokoks S.A. z siedzibą w Katowicach, Trakcja S.A. z siedzibą w Warszawie na rzecz
Z
amawiającego: Miejskiego Przedsiębiorstwa Gospodarki Komunalnej - Krośnieńskiego
Holdingu Komunalnego Sp. z o.o. z siedzibą w Krośnie kwotę 3 600 zł 00 gr (słownie: trzy
tysiące sześćset złotych zero groszy) stanowiącą koszty postępowania odwoławczego
poni
esione z tytułu zwrotu kosztów wynagrodzenia pełnomocnika.
Stosownie do art. 579 ust.1 i 580 ust.1 i 2 ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo
zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2019 r., poz. 2019 wraz z późn. zm.) na niniejszy wyrok -
w terminie 14
dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący……………………
Sygn. akt: KIO 1757/21
U z a s a d n i e n i e
Zamawiający: Miejskie Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej - Krośnieński
Holding Komunalny Sp. z o.o. z siedzibą Krośnie wszczął postępowanie o udzielenie
zamówienia pn.: „Budowa Bloku Energetycznego opalanego paliwem wytworzonym na bazie
pozostałości z sortowania odpadów komunalnych wraz z infrastrukturą przygotowania i
magazynowania paliwa,
nr postępowania: DZ-2300-22/JRP/2020.
Ogłoszenie o zamówieniu opublikowane zostało w Dzienniku Urzędowym Unii
Europejskiej w dniu 3 lipca 2020 r. pod numerem 2020/S 127-311702.
W dniu 1 czerwca 2021 r. Odwołujący: wykonawcy wspólnie ubiegający się o
udzielenie zamówienia Węglokoks S.A. z siedzibą w Katowicach, Trakcja S.A. z siedzibą w
Warszawie
powziął wiadomość o wyborze oferty najkorzystniejszej wykonawców wspólnie
ubiegających się udzielenie zamówienia Instal Warszawa S.A. z siedzibą w Warszawie,
Dalkia Wastenergy S.A. z siedzibą w Paryżu, Francja.
Nie zgadzając się z powyższym rozstrzygnięciem przetargu Odwołujący w dniu 11
czerw
ca 2021 r. wniósł odwołanie do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej wobec
następujących czynności podjętych przez Zamawiającego:
I.
nieuzasadnionego wyboru jako najkorzystniejszej oferty złożonej przez
konsorcjum wykonawców w składzie: Instal Warszawa S.A. z siedzibą w Warszawie, Dalkia
Wastenergy S.A. z siedzibą w Paryżu, Francja zwany dalej „Konsorcjum”, „Wykonawca”,
„Przystępujący”;
II.
uznania, że
Konsorcjum wykazało spełnienie warunków udziału w
zakresie zdolności technicznej i zawodowej;
III.
zaniechania wezwa
nia Konsorcjum do uzupełnienia dokumentów
potwierdzających spełnienie warunków, o których mowa w rozdziale VII pkt 1 ppkt 2 lit. a) b),
c) i d) Instrukcji dla Wykonawców („IDW"), ewentualnie, do złożenia wyjaśnień dot. spełnienia
przywołanych warunków udziału dot. zdolności technicznej lub zawodowej,
IV.
zaniechania
wykluczenia Konsorcjum z Postępowania, pomimo iż
wykonawca ten nie wykazał spełnienia warunków udziału w postępowaniu;
V.
zaniechania
uznania oferty Odwołującego za najkorzystniejszą w
postępowaniu.
Zamawiającemu zarzucił naruszenie przepisów Ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. -
Prawo zamówień publicznych (t. j. Dz. U. z 2019 r. poz. 1843 ze zm.), zwanej dalej dawną
lub starą ustawą Pzp tj.:
art. 26 ust. 3 dawnej ustawy Pzp w zw. z art. 24 ust. 1 pkt 12 dawnej ustawy
Pzp
poprzez uznanie, że Konsorcjum spełnia warunki udziału w Postępowaniu oraz
zaniechanie wezwania Konsorcjum do uzupełnienia dokumentów odnoszących się do
warunków udziału w Postępowaniu, o których mowa w rozdziale VII pkt 1 ppkt 2 lit. a) b), c) i
d) IDW i zobowiązania Konsorcjum do zastąpienia tego zadania innym doświadczeniem
potwierdzającym spełnienie warunków udziału w Postępowaniu, co w konsekwencji
skutkowało wadliwym uznaniem przez Zamawiającego, że Konsorcjum spełnia warunek
udziału w Postępowaniu, o którym mowa w rozdziale VII pkt 1 ppkt 2 lit. a) b), c) i d) IDW,
podczas gdy w ramach realizacji zadania pn.:
„Projekt i budowa Zakładu Odzysku Energii z
Odpadów w Exeter” realizowanego przez członka Konsorcjum - Dalkia Wastenergy S.A.,
wykonano dokumentację projektową, dostawę i budowę Zakładu Odzysku Energii z odpadów
o parametrach technicznych: wydajność instalacji: 60 000 Mg na rok zmieszanych odpadów
komunalnych (opalanych zmieszanymi odpadami komunalnymi), natomiast w ramach
warunku udziału Zamawiający wymagał przedstawiania wykonania dokumentacji
projektowej, dostawy i montażu kogeneracyjnego bloku energetycznego opalanego paliwem
stałym jak również wykonania dokumentacji projektowej, dostaw i montażu instalacji
termicznego przekształcania odpadów z uwzględnieniem dostawy węzłów bunkra i
podawania paliwa, węzła oczyszczania spalin oraz węzła zagospodarowania odpadów po
procesie spalania, czego nie przewidywało zadanie wskazane przez Konsorcjum, co w
konsekwen
cji powinno skutkować uznaniem Zamawiającego, że Konsorcjum nie spełniło
warunków udziału w Postępowaniu;
ewentualnie;
art. 26 ust. 4 dawnej ustawy Pzp w zw. z art. 24 ust. 1 pkt 12 dawnej
ustawy Pzp
poprzez zaniechanie wezwania Konsorcjum do złożenia wyjaśnień w zakresie
zadania pn.:
„Projekt i budowa Zakładu Odzysku Energii z Odpadów w Exeter”, z uwagi na
to, że, z przedstawionych referencji nie wynika, że zadanie przedstawione przez Konsorcjum
odpowiada wszystkim wymaganiom określonym przez Zamawiającego w rozdziale VII pkt 1
ppkt 2 lit. a), b) c) i d) IDW, a tym samym nie potwierdza spełnienia warunków udziału w
Postępowaniu; a w konsekwencji
art. 7 ust. 1 dawnej ustawy Pzp
poprzez przeprowadzenie postępowania w
sposób niezapewniający zachowania uczciwej konkurencji, równego traktowania
wykonawców, proporcjonalności i przejrzystości.
Na podstawie art. 554 ust. 3 pkt 1 lit. a) oraz b) nowego Pzp
wnosił o rozpatrzenie i
uwzględnienie odwołania oraz nakazanie Zamawiającemu:
a)
unieważnienie czynności wyboru oferty najkorzystniejszej;
b)
powtórzenie czynności badania ofert;
c)
nakazanie Zamawiającemu wezwanie Konsorcjum do wykazania
spełnienia warunków udziału w Postępowaniu poprzez przedstawienie doświadczenia
wypełniającego wymogi określone w warunkach udziału, o których mowa w rozdziale VII pkt
1 ppkt 2 lit. a), b) c) i d) IDW, ewentualnie, poprzez wezwanie Konsorcjum do złożenia
wyjaśnień w tym zakresie.
Na podstawie art. 534 ust. 1 ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 2019
r., poz. 2019 wraz z późn. zm.), zwanej dalej ustawą Pzp w
zw. z art. 535 ustawy Pzp
wnosił o dopuszczenie i przeprowadzenie dowodów załączonych
do odwołania, wnioskowanych w odwołaniu lub przedstawionych na rozprawie, na
okoliczności wskazane w uzasadnieniu pisemnym bądź ustnym.
Na podstawie art. 573 ustawy Pzp
wnosił o zasądzenie od Zamawiającego na rzecz
Odwołującego kosztów postępowania odwoławczego, w tym kosztów zastępstwa
procesowego, według norm przewidzianych przepisami prawa zgodnie z fakturą
pr
zedstawioną na rozprawie.
Odwołujący zwrócił uwagę, że Zamawiający w ramach warunków udziału w zakresie
zdolności technicznej lub zawodowej Zamawiający w rozdziale VII pkt 1 ppkt 2 lit. a) - d) IDW
wymagał od przyszłego wykonawcy wykazania się następującym doświadczeniem:
1) Zdolności techniczne lub zawodowej Wykonawca zobowiązany jest wykazać, że:
a)
wykonał w sposób należyty w okresie ostatnich 12 lat przed upływem
terminu składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy - w tym okresie,
w ramach jednej lub kilku umów(zamówień) usługi, których przedmiotem było wykonanie
dokumentacji projektowej elementów instalacji termicznego przekształcania odpadów
komunalnych lub odpadów powstających w wyniku mechanicznego przetwarzania (odpadów
komunalnych o nominalnej mocy przerobowej instalacji nie mniejszej
niż 15 tys. Mg/rok,
obejmujące co najmniej dokumentację projektową:
•
węzła bunkra i podawania paliwa,
•
węzła spalania i odzysku energii,
•
węzła oczyszczania spalin oraz węda zagospodarowania odpadów
po procesie spalania zgodnie z rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 2 września
2004 r. w sprawie szczegółowego zakresu i formy dokumentacji projektowej, specyfikacji
technicznych wykonania i odbioru robót oraz programu funkcjonalno-użytkowego (Dz.U. z
2013r., poz.1129). bądź z odpowiednim dokumentem obowiązującym w innym państwie.
b)
wykonał w sposób należyty w okresie ostatnich 12 lat przed upływem
terminu składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy - w tym okresie,
w ram
ach jednej lub kilku umów (zamówień), dostawy, których przedmiotem była dostawa
wraz z montażem i uruchomieniem elementów" instalacji termicznego przekształcania
odpadów komunalnych lub odpadów powstających w wyniku mechanicznego przetwarzania
odpadów” komunalnych o nominalnej mocy przerobowej instalacji me mniejszej niż 15 tys.
Mg/rok,
obejmujące co najmniej dostawę:
•
węzła bunkra i podawania paliwa,
•
węzła spalania i odzysku energii,
•
węzła oczyszczania spalin oraz węzła zagospodarowania
odpadów po procesie spalania
c)
wykonał w sposób należyty w okresie ostatnich 12 lat przed upływem
terminu składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy - w tym okresie
co najmniej:
1 usługę, której przedmiotem było wykonanie kompletnej dokumentacji
projektowej kogeneracyjnego bloku energetycznego o mocy cieplnej min. 5 MW opalanego
paliwem stałym i produkcji energii elektrycznej opartej na technologii ORC lub turbinie
parowej i medium transportującym energię cieplną pomiędzy paleniskiem a turbiną w postaci
pary wodnej lub wody lub oleju termalnego zgodnie z rozporządzeniem Ministra
Infrastruktury z dnia 2 września 2004 r. w sprawie szczegółowego zakresu i formy
dokumentacji projektowej, specyfikacji technicznych wykonania i odbioru robót oraz
programu funkcjonalno-
użytkowego (Dz.U. z 2013r., poz.1129). bądź z odpowiednim
dokumentem obowiązującym w innym państwie,
d)
wyk
onał w sposób należyty w okresie ostatnich 12 lat przed upływem
terminu składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy - w tym okresie
co najmniej:
1 dostawę, której przedmiotem była dostawa wraz z montażem i uruchomieniem
kogeneracyjnego bloku energetycznego o mocy cieplnej min. 5 MW opalanego paliwem
stałym i produkcji energii elektrycznej opartej na technologii ORC lub turbinie parowej i
medium transportującym energię cieplną pomiędzy paleniskiem a turbiną w postaci pary
wodnej lub wody lub oleju termalnego.
Zauważył przy tym, że celem spełnienia powyższych warunków udziału w
Postępowaniu (oraz wszystkich innych dotyczących zdolności technicznej lub zawodowej),
Konsorcjum przedstawiło zadanie zrealizowane przez partnera Konsorcjum - Dalkia
Wastenergy S.A.
(„Dalkia”, „Partner Konsorcjum”) pn.: „Projekt i budowa Zakładu Odzysku
Energii z Odpadów w Exeter” („Zadanie”, „Inwestycja”), które zrealizowane zostało na rzecz
Viridor Waste Management Limited z siedzibą w Taunton, Wielka Brytania („Viridor”).
Według Odwołującego - zadanie nie spełnia wszystkich wymogów określonych w
warunkach udziału, w konsekwencji czego Zamawiający nie powinien uznać, że Konsorcjum
wykazało spełnienie warunków udziału w postępowaniu.
W ocenie Odwołującego - Konsorcjum nie spełniło warunku udziału, o którym mowa
w rozdziale VII pkt 1 ppkt 2 lit. a) i b) IDW, bowiem w
ramach warunku udziału w zakresie
zdolności technicznej lub zawodowej określonego w rozdziale VII pkt 1 ppkt 2 lit. a) i b) IDW
Zamawiający wymagał przedstawienia wykonania usług w postaci wykonania dokumentacji
projektowej, dostawy wraz z montażem i uruchomieniem elementów instalacji termicznego
przekształcania odpadów komunalnych (...) obejmujących co najmniej dokumentację
projektową:
•
węzła bunkra i podawania paliwa
•
węzła spalania i odzysku energii
•
węzła oczyszczania spalin oraz
•
węzła zagospodarowania odpadów po procesie spalania.
Wyja
śnił, że celem spełnienia wszystkich warunków udziału w postępowaniu
Wykonawca przedstawił inwestycję, która obejmować miała powyższe elementy z warunku
udziału, a potwierdzeniem wykonania zadania miała być złożona referencja wystawiona
przez Viridor.
Zd
aniem Odwołującego - referencja ta nie potwierdza jednak, aby Partner
Konsorcjum wykonał wszystkie elementy, które przedstawione zostały w warunku udziału,
bowiem referencja ta nie wskazuje na realizację poszczególnych węzłów wskazanych w
treści IDW.
Wsk
azał, że z treści referencji Viridor wynika, że Dalkia wykonała prace o 3
zasadniczych parametrach i przedstawił treść tej referencji, która zawierała następujące
szczegóły świadczonych usług: Wykonanie kompletnej dokumentacji projektowej wraz z
uzyskaniem
pozwoleń wymaganych prawem; dostawa, budowa i rozruch Zakładu Odzysku
Energii z Odpadów o następujących parametrach technicznych:
wydajność instalacji 60 000 Mg na rok zmieszanych odpadów
komunalnych,
technologia spalania: piec oscylacyjny (wydajność 8 Mg na
godzinę),
moc kotła parowego: 19.9 MW,
układ kogeneracyjny oparty o turbinę parową (moc produkowanej
energii elektrycznej 4,7 MWj).
W ocenie Odwołującego - powyższe prace nie wymieniają jednak wszystkich
wymagań nakreślonych w warunkach udziału w postępowaniu.
W swoim odwołaniu przedstawił w formie tabelarycznej różnice pomiędzy zakresem
referencji a wymogami z warunków udziału, podkreślając, że w referencji brak jest informacji
odnośnie węzła bunkra i podawania paliwa, węzła oczyszczania spalin, węzła
zagospodarowania odpadów po procesie spalania.
Wobec powyższego, - zdaniem Odwołującego - nie sposób uznać, że Konsorcjum
prawidłowo wykazało spełnienie warunków udziału w postępowaniu, bowiem Wykonawca nie
zdecydował się na przedłożenie jakichkolwiek innych dokumentów, które potwierdziłyby
wymagane doświadczenie. Konsorcjum nie wykazało zatem, iż posiada odpowiednie
doświadczenie, którego wymagał Zamawiający. Tym samym, uznanie spełnienia warunków
udziału przez Konsorcjum należy ocenić jako nieuzasadnione i nieuprawnione.
Następnie, Odwołujący zarzucił, że Konsorcjum nie spełniło warunku udziału o którym
mowa w rozdziale VII pkt 1 ppkt 2 lit. c) i d) IDW, gdzie Zamawiający wskazał w tym
postanowieniu, że wymaga od wykonawcy ubiegającego się do udzielenie zamówienia
publicznego przedstawienia wykonania usług polegających na wykonaniu dokumentacji
projektowej kogeneracyjnego bloku energetycznego o mocy cieplnej min. 5 MW opalanego
paliwem stałym i produkcji energii elektrycznej (...) oraz analogicznie - dostawy wraz z
montażem i uruchomieniem kogeneracyjnego bloku energetycznego (...). Kluczowym
elementem w zakresie spełnienia warunku udziału było dla Zamawiającego przedstawienie
inwestycji, która oparta była na modelu opalania paliwem stałym.
Wyjaśnił, że w ramach spełnienia warunku udziału w Postępowaniu Konsorcjum
przedstawiło inwestycję realizowaną przez Dalkia (Partnera Konsorcjum) w Wielkiej Brytanii,
które polegało na wykonaniu projektu i budowy Zakładu Odzysku Energii z Odpadów w
Exeter. Potwierdzen
iem okoliczności (parametrów) wskazanych w warunku udziału w
Postępowaniu miały być przedłożone referencje Dalkia, wystawione przez inwestora zadania
w Exeter - Viridor.
Zwrócił przy tym uwagę, że przedstawiona przez Konsorcjum Inwestycja odbiega
jednak o
d wymagań wyartykułowanych w warunku udziału w postępowaniu, bowiem Dalkia
wykonała zadanie, które nie jest zasilane paliwem stałym (którego wprost wymagał
Zamawiający).
Stwierdził, że projekt wykonanej przez Dalkia Inwestycji zakłada zasilanie
zmieszany
mi odpadami komunalnymi, a powyższe znalazło wprost potwierdzenie w
referencjach przedłożonych przez Konsorcjum, które potwierdzać miały spełnienie warunku
udziału w Postępowaniu (a które stanowią odzwierciedlenie prac wykonanych na zadaniu).
Według Odwołującego - z treści przedłożonych referencji nie wynika, aby Konsorcjum
spełniło warunek udziału (wręcz przeciwnie - zawarta jest tam informacja zaprzeczająca
warunkom udziału w Postępowaniu).
Odwołujący powołał się na wskazany wyżej zakres zrealizowanego zadania, który
został przedstawiony w referencji wystawionej przez Viridor.
W ocenie Odwołującego - z powyższych szczegółów świadczonych usług wynika, że
Dalkia w ramach Zadania wykonała Zakład Odzysku Energii Odpadów instalację opalaną
zmieszanymi odpadami komunalnymi,
a nie, tak jak wymagał tego Zamawiający, paliwem
stałym.
Powyższe dla Odwołującego ma kluczowe znaczenie w kontekście spełnienia
warunku udziału w postępowaniu, bowiem przedstawia de facto zupełnie odmienne
parametry zadania od tych, kt
órych wymagał Zamawiający.
W swoim odwołaniu Odwołujący wyjaśnił różnice pomiędzy paliwem stałym a
zmieszanymi odpadami komunalnymi, zauważając, że przygotowanie instalacji opalanej
zmieszanymi odpadami komunalnymi znacząco różni się od tej, która opalana ma być
paliwem stałym.
Podkreślił, że odpady komunalne, podobnie jak paliwa stale są nośnikiem energii i
mogą być wykorzystywane w energetyce, jednakże każde z tych medium na gruncie
polskiego ustawodawstwa zostało odrębnie zdefiniowane. I tak, paliwo stałe (wymaganego
przy doświadczeniu wykonawcy) zdefiniowane zostało w ustawie z dnia 25 sierpnia 2006 r. o
systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw, gdzie w art. 2 ust. 1 pkt 4a
ustawodawca wskazał, że przez paliwa stałe rozumie się:
•
węgiel kamienny, brykiety lub pelety zawierające co najmniej 85% węgla
kamiennego;
•
produkty w postaci stałej otrzymywane w procesie przeróbki termicznej
węgla kamiennego lub węgla brunatnego przeznaczone do spalania;
•
biomasę pozyskaną z drzew i krzewów oraz biomasę roślinną z
rolnictwa;
•
torf;
•
muły węglowe, flotokoncentraty;
•
węgiel brunatny;
•
dowolną mieszaninę paliw, o których mowa w lit. a-f, z dodatkiem lub
bez dodatku innych substancji, zawierającą mniej niż 85% węgla kamiennego.
Definicja paliwa zawarta została także w §2 pkt. 6) Rozporządzenia Ministra Klimatu z
dnia 24 września 2020 r. w sprawie standardów emisyjnych dla niektórych rodzajów
instalacji, źródeł spalania paliw oraz urządzeń spalania lub współspalania odpadów, gdzie
wskazano, że przez paliwo rozumie się palną substancję stałą, ciekłą lub gazową.
Dalej wywodził, że z kolei definicja odpadów komunalnych (dla których instalację
wykonał Partner Konsorcjum) uwzględniona została w ustawie z dnia 14 grudnia 2012 r. o
odpadach w art. 3 ust. 1 pkt 7, gdzie
ustawodawca wskazał że przez odpady komunalne
rozumie się przez to odpady powstające w gospodarstwach domowych, z wyłączeniem
pojazdów wycofanych z eksploatacji, a także odpady niezawierające odpadów
niebezpiecznych pochodzące od innych wytwórców odpadów, które ze względu na swój
charakter lub skład są podobne do odpadów powstających w gospodarstwach domowych;
niesegregowane
(zmieszane)
odpady
komunalne
pozostają
niesegregowalnymi
(zmieszanymi) odpadami komunalnymi, nawet jeżeli zostały poddane czynności
pr
zetwarzania odpadów, która nie zmieniła w sposób znaczący ich właściwości.
Powyższe doprowadziło Odwołującego do wniosku, że są to zupełnie inne materie,
których użycie przy projektowaniu i budowie odpowiednich inwestycji wymaga zastosowania
całkowicie odmiennych konstrukcji i materiałów.
Odwołujący zwrócił przy tym uwagę, że wykorzystanie odpadów komunalnych
zamiast węgla (czy innego paliwa stałego) wiąże się dla danego wykonawcy z
uwzględnieniem innych przepisów dotyczących konkretnych wymagań konstrukcyjnych,
emisyjnych, środowiskowych czy technicznych.
Wskazał, że paliwa stałe jak np. węgiel są wykorzystywane powszechnie, w tym w
domowych paleniskach. Paliwa alternatywnego, czyli frakcji palnej odpadów, nie można
wykorzystywać w powyższy sposób, bowiem wymagają one specjalnie przystosowanej
instalacji spełniającej zdecydowanie wyższe wymogi pod względem technicznym i z zakresu
ochrony środowiska.
Zauważył, że zasadnicze różnice w wykorzystaniu paliwa stałego (Odwołujący
posłużył się tu przykładem węgla), a nie odpadów komunalnych przy realizacji odpowiednich
instalacji dostrzec można już na etapie przyjęcia materiałów:
w pierwszej kolejności Odwołujący zaznaczył, że węgiel przechowywany jest na
hałdach na otwartym powietrzu, nie wymaga monitorowania, nie wymaga homogenizacji
(ujednolicenia) wartości opałowej, z kolei frakcja palna z odpadów trafia do zakładu w
zamkniętych samochodach i jest rozładowywana do specjalnego magazynu, izolowanego od
środowiska. Magazyn jest stale monitorowany pod względem zagrożeń pożarowych,
poddawany jest homogenizacji wartości opałowej. Odpady magazynuje się w bunkrze
podziemnym, gdzie operator suwnicy podający odpady do kotła odpowiedzialny jest także za
dokładne wymieszanie (homogenizację) odpadów (przerzucanie odpadów w bunkrze), co
sprzyja polepszeniu warunków ich spalania i większej stabilności tego procesu;
dalej Odwołujący wskazał, że kolejną różnicą w wykorzystaniu omawianych
materiałów jest konstrukcja poszczególnych elementów paleniska. Ze względu na różnice w
wartości kalorycznej stosuje się różne rozwiązania dla konstrukcji paleniska (rusztu).
Odwołujący zaznaczył, że dla frakcji palnej z odpadów stosuje się zupełnie odmienna
konstrukcje niż przy użyciu węgla. Dla konstrukcji palnej najczęściej wykorzystuje się ruszt
schodkowy. Również utrzymanie takiego paleniska wymaga innych standardów. W
przypadku frakcji palnej odpadów konieczne jest bowiem utrzymanie temperatury spalin
powyżej 850 C przez 2s co ma związek z wyższymi standardami ochrony środowiska i
koniecznością większej redukcji zanieczyszczeń;
różnice w wykorzystaniu paliwa stałego a odpadów komunalnych odzwierciedlają
się również na gruncie wymogów jakie należy spełnić w zakresie emisji z instalacji, sposobu
zarzadzania instalacją, wydajnością instalacji czy monitoringiem emisji odpadów. Wszelkie
wymog
i emisyjne uregulowane są w Decyzji Wykonawczej Komisji (UE) 2019/2010 z dnia 12
listopada 2019 r. ustanawiającej konkluzje dotyczące najlepszych dostępnych technik (BAT)
zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/75/UE w odniesieniu do
spala
nia odpadów. Decyzja szczegółowo nakreśla poziom emisji odpadów, czas dziennej
emisji, stężenie emisji odpadów czy ogólne zasady uzyskiwania efektywności i sprawności
spalania (składa się to z konkretnych wymagań związanych w pierwszej kolejności z
określenia rodzajów odpadów, które można spalać, opracowaniem i wdrożeniem procedur
przyjęcia odpadów, śledzenie, ewidencjonowaniem czy segregowaniem odpadów, a także
procedurą weryfikacji zgodności odpadów przez zmieszaniem lub połączeniem odpadów
niebezpiecznyc
h). Wymogi dotyczące użycia odpadów komunalnych są zatem znacznie
bardziej restrykcyjne niż te które dotyczą elektrociepłowni opalanych paliwami stałymi, które
skupiają się w dużej mierze na zapewnieniu odpowiednich parametrów jakościowych. Paliwa
stałe wymagają bowiem uzyskania odpowiednich świadectw jakości (zdefiniowanych w art.
6d ustawy o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw), które potwierdzać mają
wartości parametrów paliwa stałego, dla którego jest wystawiane takie świadectwo jakości
(wydanie odpowiedniego świadectwa jakości ma na celu zabezpieczenie wprowadzenia do
obrotu paliwa stałego, który istotnie mógłby wpływać na kwestie atmosferyczne).
Argumentował, że różnice w całym procesie uzyskania, akceptacji i wdrożenia
poszczególnych materiałów przekładają się więc na konieczność dostosowania się do
zupełnie innych dokumentów prawnych, zastosowania innych systemów oczyszczania spalin
czy innych metod zarządzania po ich wytworzeniu;
niezależnie od tego, Odwołujący zwrócił uwagę, że odpady komunalne czy
pochodzenia komunalnego nie mają ściśle określonych i normowanych parametrów (tak jak
paliwa stałe), ze względu na dość ich dużą zmienność, co wiąże się również z sezonowością
w ich wytwarzaniu przez mieszkańców (inny skład odpadów powstaje w okresie letnim, inny
w zimowym);
inną wyróżniającą cechą korzystania z odpadów komunalnych jest gospodarka
odpadami poprocesowymi, z których część stanowią odpady niebezpieczne (nie występują
one z kolei w przypadku spalania paliw stałych).
W związku z powyższym podniósł, że powyższe sprowadza się więc do wniosku, że
przedstawienie przez Konsorcjum referencji, które swoim zakresem obejmowały budowę
instalacji na odpady komunalne, a nie paliwo stałe świadczy o posiadaniu doświadczenia,
które nie odpowiada warunkowi udziału w postępowaniu.
Nie ulega dla Odwołującego żadnych wątpliwości, że charakterystyka
poszczególnych paliw (Odwołujący rozumie przez to zarówno paliwo stałe jak i odpady)
znacząco od siebie odbiega i niemożliwym jest uznanie za porównywalne doświadczenia w
wykonaniu instalacji paliwa stałego z doświadczeniem w wykonaniu instalacji opalanej
odpadami komunalnymi.
Zwrócił przy tym należy uwagę, że jeśli intencją Zamawiającego było dopuszczenie,
wykazania się doświadczeniem w realizacji instalacji, która opalana jest zmieszanymi
odpadami komunalnymi, to intencja ta winna znaleźć jasne i precyzyjne odzwierciedlenie w
treści SIWZ, czego Zamawiający w niniejszym postępowaniu przetargowym nie uczynił.
Argumentował, że rozszerzająca interpretacja warunków udziału na etapie badania i
oceny ofert na podstawie nieujawnionych w treści SIWZ intencji Zamawiającego jest
niedopuszczalna i stanowi jaskrawe naruszenie zasady równego traktowania wykonawców.
Nie istnieje zatem żadne racjonalne uzasadnienie, aby dopuszczać doświadczenie
polegające na wykonaniu instalacji opalanej zmieszanymi odpadami komunalnymi, podczas
gdy z treści warunku udziału wynika konieczność posiadania doświadczenia przy realizacji
instalacji opalanej paliwem stałym.
Podkreślił, że warunki udziału w postępowaniu należy czytać wprost, nie dokonując
wykładni rozszerzającej. W przedmiotowym przypadku Zamawiający, de facto na etapie
oceny, ofert dokonał nieuprawnionego rozszerzenia warunku udziału, dopuszczając
możliwość przedstawienia doświadczenia, które nie odpowiada jasno wyartykułowanemu
wymaganiu określonym w warunkach udziału.
Co równie istotne, Odwołujący podkreślił, że w dokumentacji postępowania
Zamawiający nie zdecydował się na wprowadzenie jakichkolwiek definicji, które pozwoliłyby
dokładnie rozróżnić, co wykonawcy winni rozumieć poprzez pojęcie „paliwo stałe”, a „odpady
komunalne”. Z tego też względu, za wiążące na gruncie niniejszego postępowania należało
uznać definicje ustawowe, przywołane wcześniej przez Odwołującego, a które wprost
przedstawiają znaczący dysonans pomiędzy paliwem stałym a odpadami komunalnymi.
Wobec powyższego, zdaniem Odwołującego - Zamawiający nie powinien uznać, że
Konsorcjum wykazało spełnienie warunków udziału w postępowaniu. Konsekwencją
powyższego powinno być uruchomienie procedury z art. 26 ust. 3 Pzp zmierzającej do
zastąpienia inwestycji innym (spełniającym wymogi Zamawiającego) doświadczeniem.
Ewentualnie Zamawiający powinien skierować do Konsorcjum wniosek o złożenie wyjaśnień.
Pismem z
dnia 16 czerwca 2021 r. wykonawcy wspólnie ubiegający się o udzielenie
zamówienia publicznego: Instal Warszawa S.A. z siedzibą w Warszawie, Dalkia Wastenergy
S.A. z siedzibą w Paryżu, Francja, zwani dalej Przystępującym zgłosili swoje przystąpienie
do pos
tępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego.
Krajowa Izba Odwoławcza ustaliła i zważyła, co następuje.
Na podstawie zebranego w sprawie materiału dowodowego, a w szczególności
w
oparciu o treść akt sprawy odwoławczej, w tym treść SIWZ, oferty Przystępującego,
odwołania, informacji Zamawiającego o wyborze najkorzystniejszej oferty z dnia 1 czerwca
2021r., odpowiedzi Zama
wiającego na odwołanie z dnia 11 lipca 2021 r., pism procesowych
zarówno Odwołującego, jak i Przystępującego z dnia 12 lipca 2021 r., a także na podstawie
złożonych wyjaśnień i dowodów Izba postanowiła odwołanie oddalić.
Odwołanie nie zawierało braków formalnych, wpis został przez Odwołującego
uiszczony, zatem odwołanie podlegało rozpoznaniu. Izba nie stwierdziła przesłanek do jego
odrzucenia.
Po przeprowadzeniu postępowania odwoławczego Izba nie doszukała się w
działaniach Zamawiającego naruszenia przepisów art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 29 stycznia
2004 r. -
Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2019 r., poz. 1843 ze zm.), zwanej dalej
dawną lub starą ustawą Pzp, art.26 ust.3 i ust.4 w związku z art.24 ust.1 pkt 12 dawnej
ustawy Pzp.
Rozpoznając meritum przedmiotowej sprawy należy wskazać, że podstawowym,
istotnym zagadnieniem wymagającym rozstrzygnięcia była kwestia oceny czy Przystępujący
należycie wykazał spełnianie warunku udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia
publicznego w zakresie zdolności technicznej i zawodowej, a w związku z tym czy
Zamawiający prawidłowo ocenił złożone przez Przystępującego podmiotowe dokumenty
z
ałączone na potwierdzenie tego stanu rzeczy.
Z racji konieczności rozstrzygnięcia wskazanych wyżej kwestii, niezbędnym było
ustalenie obowiązującej wykonawców treści rozdziału VII ust.1 pkt 2 Specyfikacji Istotnych
Warunków Zamówienia, zwanej dalej SIWZ regulującej Warunki udziału w postępowaniu
oraz podstawy wykluczenia.
Wobec tego Izba ustaliła, że Zamawiający postanowił, że o udzielenie zamówienia
mogą ubiegać się Wykonawcy, którzy spełniają warunki udziału w postępowaniu w zakresie
zdolności technicznej lub zawodowej, a Wykonawca zobowiązany jest wykazać, że:
a)
wykonał w sposób należyty w okresie ostatnich 12 lat przed upływem terminu
składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy – w tym okresie, w
ramach jednej lub kilku umów(zamówień) usługi, których przedmiotem było wykonanie
dokumentacji projektowej elementów instalacji termicznego przekształcania odpadów
komunalnych lub odpadów powstających w wyniku mechanicznego przetwarzania odpadów
komunalnych o nominalnej mocy przerobowej
instalacji nie mniejszej niż 15 tys. Mg/rok,
obejmujące co najmniej dokumentację projektową:
•
węzła bunkra i podawania paliwa,
•
węzła spalania i odzysku energii,
•
węzła oczyszczania spalin oraz węzła zagospodarowania odpadów po
procesie spalania
zgodnie z
rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 2 września 2004 r. w
sprawie szczegółowego zakresu i formy dokumentacji projektowej, specyfikacji technicznych
wykonania i odbioru robót oraz programu funkcjonalno-użytkowego (Dz.U. z 2013r.,
poz.1129). bądź z odpowiednim dokumentem obowiązującym w innym państwie,
oraz
b)
wykonał w sposób należyty w okresie ostatnich 12 lat przed upływem terminu
składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy – w tym okresie, w
ramach jednej lub kilku umów (zamówień), dostawy, których przedmiotem była dostawa wraz
z montażem i uruchomieniem elementów instalacji termicznego przekształcania odpadów
komunalnych lub odpadów powstających w wyniku mechanicznego przetwarzania odpadów
komunalnych o nominalnej mocy p
rzerobowej instalacji nie mniejszej niż 15 tys. Mg/rok,
obejmujące co najmniej dostawę:
•
węzła bunkra i podawania paliwa,
•
węzła spalania i odzysku energii,
•
węzła oczyszczania spalin oraz węzła zagospodarowania odpadów po
procesie spalania
oraz
c)
wykonał w sposób należyty w okresie ostatnich 12 lat przed upływem terminu
składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy – w tym okresie co
najmniej: 1 usługę, której przedmiotem było wykonanie kompletnej dokumentacji projektowej
kogeneracyjnego bloku energetycznego o mocy cieplnej min. 5 MW opalanego paliwem
stałym i produkcji energii elektrycznej opartej na technologii ORC lub turbinie parowej i
medium transportującym energię cieplną pomiędzy paleniskiem a turbiną w postaci pary
wodnej lub
wody lub oleju termalnego zgodnie z rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z
dnia 2 września 2004 r. w sprawie szczegółowego zakresu i formy dokumentacji
projektowej, specyfikacji technicznych wykonania i odbioru robót oraz programu
funkcjonalno-
użytkowego (Dz.U. z 2013r., poz.1129). bądź z odpowiednim dokumentem
obowiązującym w innym państwie,
oraz
d)
wykonał w sposób należyty w okresie ostatnich 12 lat przed upływem terminu
składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy – w tym okresie co
najmniej: 1
dostawę, której przedmiotem była dostawa wraz z montażem i uruchomieniem
kogeneracyjnego bloku energetycznego o mocy cieplnej min. 5 MW opalanego paliwem
stałym i produkcji energii elektrycznej opartej na technologii ORC lub turbinie parowej i
medium transportującym energię cieplną pomiędzy paleniskiem a turbiną w postaci pary
wodnej lub wody lub oleju termalnego.
Zamawiający uzna warunek określony:
w lit. a) za spełniony również w przypadku, gdy Wykonawca wykaże się
zaprojektowanie
m elementów instalacji termicznego przekształcania odpadów komunalnych
lub odpadów powstających w wyniku mechanicznego przetwarzania odpadów komunalnych
o nominalnej mocy przerobowej instalacji nie mniejszej niż 15 tys. Mg/rok, obejmujące co
najmniej dokum
entację projektową:
•
węzła bunkra i podawania paliwa,
•
węzła spalania i odzysku energii,
•
węzła oczyszczania spalin oraz węzła zagospodarowania odpadów po
procesie spalania
w ramach zadania wskazanego w lit. b),
w lit. c) za spełniony również w przypadku, gdy Wykonawca wykaże się
zaprojektowaniem instalacji kogeneracyjnego bloku energetycznego o mocy cieplnej min. 5
MW opalanego paliwem stałym i produkcji energii elektrycznej opartej na technologii ORC
lub turbinie parowej i medium transportującym energię cieplną pomiędzy paleniskiem a
turbiną w postaci pary wodnej lub wody lub oleju termalnego w ramach zadania wskazanego
w lit. d).
w lit. c) i d) za spełniony również w przypadku, gdy Wykonawca wykaże się
zaprojektowaniem instalacji kogeneracyjnego bloku energetycznego o mocy cieplnej min. 5
MW opalanego paliwem stałym i produkcji energii elektrycznej opartej na technologii ORC
lub turbinie parowej i medium transportującym energię cieplną pomiędzy paleniskiem a
turbiną w postaci pary wodnej lub wody lub oleju termalnego i dostawą wraz z montażem i
uruchomieniem kogeneracyjnego bloku energetycznego o mocy cieplnej min. 5 MW
opalanego paliwem stałym i produkcji energii elektrycznej opartej na technologii ORC lub
turbinie parowej i medium transportującym energię cieplną pomiędzy paleniskiem a turbiną w
postaci pary wodnej lub wody lub oleju termalnego w ramach zadania wskazanego w lit. b),
Pouczenie:
Zamawiający informuje, że zgodnie z wyrokiem TSUE C-387/14 – wykonawca może
polegać na doświadczeniu grupy wykonawców, której był członkiem przy innym zamówieniu,
jeżeli faktycznie i konkretnie uczestniczył w jego realizacji. W takim przypadku Zamawiający
będzie badał rzeczywisty udział tego Wykonawcy w realizacji prac wykonanych w ramach
konsorcjum, który musi potwierdzać spełnienie warunku udziału.
Izba ustaliła również, że Przystępujący w dniu 23 kwietnia 2021 r. złożył
oświadczenie (wykaz wykonanych usług/dostaw) o wykonaniu przez Dalkia Wastenergy S.A.
dostawy, montażu, uruchomienia i eksploatacji kogeneracyjnego bloku energetycznego dla
instalacji termicznego przekształcania odpadów komunalnych w Exeter na rzecz Viridor
Waste Managment Limited:
moc kotła parowego: 19.9 MW,
średnia produkcja energii elektrycznej 21 000 MWh/rok,
- wyprowadzenie mocy elektryc
znej do sieci 2, 62 MW (po konsumpcji własnej),
60 000 Mg na rok odpadów komunalnych spalanych w piecu oscylacyjnym (8 Mg na
godzinę) z odzyskaniem energii poprzez kocioł wodny i turbinę parową w celu produkcji
energii elektrycznej.
Dokonując oceny powyższego materiału dokumentacyjnego, Izba doszła do
przekonania, że właściwym było skorzystanie z wykładni powyższych oświadczeń w oparciu
o treść art.22 ust.1 a dawnej ustawy Pzp, który stanowi, że Zamawiający określa warunki
udziału w postępowaniu oraz wymagane od wykonawców środki dowodowe w sposób
proporcjonalny do przedmiotu zamówienia oraz umożliwiający ocenę zdolności wykonawcy
do należytego wykonania zamówienia, w szczególności wyrażając je jako minimalne
poziomy zdolności.
Z powyższego przepisu wynika, że Zamawiający był zobowiązany do takiego
określenia warunku udziału w postępowaniu w zakresie zdolności technicznej i zawodowej,
który byłby proporcjonalny do przedmiotu zamówienia.
Według zapatrywania Izby – wskazana w przedłożonym wykazie zdolność techniczna
i zawodowa ściśle związana z przedmiotem obecnie projektowanej i budowanej inwestycji
potwierdziła wymagane cyt. wyżej postanowieniami SIWZ warunki udziału w przedmiotowym
przetargu.
Izba również uznała, że Zamawiający mając wiedzę o tym, że zrealizowana budowa
instalacji spalania odpadów w Exeter odpowiadała obecnemu przedmiotowi zamówienia nie
był zobowiązany do zastosowania przepisu art.26 ust. 3 i 4 ustawy Pzp, to jest do wezwania
do uzupełnienia dokumentów czy wyjaśnienia treści wykazu i złożonej referencji.
Na tle rozpoznawanej sprawy wymaga wskazania, że sporne pojęcie paliwa stałego
na gruncie SIWZ nie zostało zdefiniowane w sposób taki jaki chce Odwołujący, to znaczy, że
Zamawiający w zakresie tego terminu nie przewidział w SIWZ, że chodzi o paliwa stałe w
rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 4a ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o systemie monitorowania i
kontrolowania jakości paliw takie jak:
•
węgiel kamienny, brykiety lub pelety zawierające co najmniej 85% węgla
kamiennego;
•
produkty w postac
i stałej otrzymywane w procesie przeróbki termicznej
węgla kamiennego lub węgla brunatnego przeznaczone do spalania;
•
biomasa pozyskana z drzew i krzewów oraz biomasę roślinną z
rolnictwa;
•
torf;
•
muły węglowe, flotokoncentraty;
•
węgiel brunatny;
•
dowolna mies
zanina paliw, o których mowa w lit. a-f, z dodatkiem lub
bez dodatku innych substancji, zawierającą mniej niż 85% węgla kamiennego.
Zdaniem Izby
– takie wnioskowanie jakie prezentuje Odwołujący ma charakter ad
absurdum, bowiem
zobowiązanie wykonawców do wykazania się wykonaniem jedynie
spalarni opalanej pali
wami wyżej wskazanymi na potwierdzenie warunku udziału w
postępowaniu pozostaje w oderwaniu od przedmiotu zamówienia.
Izba przy tym
zauważyła, że relatywizm spornego pojęcia potwierdzają również opinie
z dokumentów prywatnych sporządzonych przez ekspertów zarówno Odwołującego, jak i
Przystępującego, których różne oceny nie mogą przesądzać ostatecznie o tym jak pojęcie
paliwa stałego należało potraktować przy ocenie ofert w niniejszym przetargu.
Należy wskazać, że z konkluzji opinii z dnia 11 lipca 2021 r. dr. hab. inż. G. W.,
prof.PŁ (Wydział Inżynierii Procesowej i Ochrony Środowiska Politechniki Łódzkiej) wynika,
że „reasumując oczywistym jest, że zarówno odpady komunalne jak i frakcja palna
wyodrębniona z odpadów komunalnych czy tez paliwo wytwarzane z odpadów komunalnych,
zaliczane są do grupy paliw stałych, będąc jednocześnie odpadem, co pociąga za sobą
znacznie ostrzejsze wymagania projektowe, budowlane i eksploatacyjne niż w przypadku
opalanych klasycznymi paliwami kopalnymi.”.
Powyższy pogląd eksperta potwierdza prawidłowość stanowiska zarówno
Zamawiającego i Przystępującego.
Natomiast, opinia z dnia 9 lipca 2021 r. Instytu
tu Chemicznej Przeróbki Węgla -
załącznik nr 6 do pisma procesowego Odwołującego z dnia 12 lipca 2021 r. wskazuje na
odrębność pojęć paliw stałych i zmieszanych odpadów komunalnych, podczas gdy opinia
Głównego Instytutu Górnictwa z dnia 8 lipca 2021 r. - załącznik nr 7 nie potwierdza, że
frakcje odpadów komunalnych mogą być uznane za paliwo, tym bardziej za paliwo stałe.
Według Izby powyższe rozbieżne stanowiska nie mogły zostać uznane za
przesądzające do oceny omawianego przypadku.
Kontynuując rozważania, Izba uznała zaś za spójne i logiczne stanowisko
Zam
awiającego odnośnie rozumienia pojęcia paliwa stałego przedstawione w piśmie
procesowym z dnia 11 lipca 2021 r. oparte o przepis art.3 pkt 3 ustawy z dnia 10 kwietnia
1997 r. Prawo energetyczne
stosownie, do którego użyte w ustawie określenia oznaczają
paliwa -
paliwa stałe, ciekłe i gazowe będące nośnikami energii chemicznej, a także jego
stanowisko oparte o przepis
§ 3 pkt 4 rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 8 czerwca
2016 r. w sprawie warunków technicznych kwalifikowania części energii odzyskanej z
termicznego przekształcania odpadów, gdzie użyte w rozporządzeniu określenia oznaczają
paliwo
– paliwo w rozumieniu art. 3 pkt 3 ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. – Prawo
energetyczne (Dz. U. z 2012 r. poz. 1059, z późn. zm.4)), w tym odpady w rozumieniu
ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach przetwarzane w instalacji termicznego
przekształcania odpadów.
Z powołanych wyżej przepisów – według zapatrywania Izby - wynika, że w zakres
paliwa stałego mogą wchodzić również odpady w rozumieniu ustawy z dnia 14 grudnia 2012
r. o odpadach przetwarzane w instalacji termicznego przekształcania odpadów.
Powyższe argumenty w połączeniu z brakiem jednoznacznego opisu pojęcia paliwa
stałego na gruncie SIWZ prowadzą do wniosku, że negatywne skutki takiego stanu rzeczy
nie mogą działać w stosunku do Przystępującego.
Ostatecznie, w ocenie Izby
– Odwołujący nie dowiódł również braku węzła
zagospodarowania odpadów w realizowanej przez Przystępującego instalacji.
Na rozprawie przed Izbą Odwołujący wyjaśnił, że argumentacja przedstawiona przez
niego odnosi się w istocie do węzła zagospodarowania odpadów.
Jednocześnie Odwołujący przyznał, że jeśli chodzi o pozostałe elementy, które
wskazywał w odwołaniu, to prawdopodobnie były one wykonane, ale przez innego
wykonawcę.
Powyższe oświadczenie Odwołującego Izba potraktowała jako modyfikację zarzutu
odwołania odnoszącego się braku wykonania przez Przystępującego węzła bunkra i
podawania paliwa, węzła spalania i odzysku energii, węzła oczyszczania spalin w ten
sposób, że Odwołujący podtrzymał zarzut i dowody jedynie w zakresie braku wykonania
przez Przystępującego węzła zagospodarowania odpadów. W pozostałym zakresie
Odwołujący nie udowodnił okoliczności niewykonania pozostałych elementów instalacji.
Jeżeli chodzi o wymaganie dotyczące węzła zagospodarowania odpadów, to Izba
stwierdziła, że Zamawiający nie dokonał szczegółowego opisu tego rozwiązania, co pozwala
na uznanie, że instalacja zaopatrzona w bunkier żelazny i miejsce do magazynowania
popiołu dennego mieści się w oczekiwaniu Zamawiającego, a okoliczność ta została
potwierdzona przez Przystępującego rysunkiem przekroju węzła zagospodarowania
odpadów po procesie spalania.
Oceny Izby w tym zakresie nie mogą zmienić dowody Odwołującego (vide: załączniki
nr 1-5 do pisma
procesowego z dnia 12 lipca 2021r.), które potwierdzają co najwyżej sposób
działania zakładu w Exeter, a także przedstawiają raporty z jego działalności świadczące o
przewozie na zewnątrz popiołu paleniskowego.
W ocenie Izby
– warunek udziału w postępowaniu opisany przez Zamawiającego
dotyczący węzła zagospodarowania odpadów nie pozwala na dokonanie jego wykładni w
sposób proponowany przez Odwołującego.
Mając powyższe na uwadze Zamawiający nie miał podstawy prawnej do wykluczenia
Przystępującego z przedmiotowego przetargu.
W tym stanie rzeczy Izba na podstawie art. 553 ustawy Pzp postanowiła oddalić
odwołanie.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 574 i art.576
ustawy Prawo zamówień publicznych, stosownie do wyniku postępowania, z uwzględnieniem
przepisów rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie
szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz
wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz.U. z 2020 r. poz. 2437).
Przewodniczący:…………………………