Sygn. akt KIO 1749/21
WYROK
z dnia 6 lipca 2021 r.
Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie: Przewodniczący: Piotr Kozłowski
Protokolant: Konrad Wyrzykowski
po rozpoznaniu na rozprawie 1 lipca 2021 r.
w Warszawie odwołania wniesionego
do
Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej 11 czerwca 2021 r.
przez wykonawcę: Atos Polska S.A. z siedzibą w Warszawie
w
postępowaniu pn. Utrzymanie i rozwój SIS2-SAD (nr postępowania BF-M.3710.59.2020)
prowadzonym przez zamawiającego: Skarb Państwa – Ministerstwo Sprawiedliwości
z
siedzibą w Warszawie
przy udziale wykonawcy:
Sygnity S.A. z siedzibą w Warszawie – zgłaszającego
przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego
orzeka:
1. O
ddala odwołanie.
Kosztami postępowania obciąża Odwołującego i zalicza w poczet kosztów
postępowania odwoławczego kwotę 15000 zł 00 gr (słownie: piętnaście tysięcy
złotych zero groszy) uiszczoną przez niego tytułem wpisu od odwołania.
Stosownie do art. 579 i 580 ustawy z dnia 11 września 2019 r. – Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1129) w zw.
z art. 92 ust. 2 ustawy z dnia 11 września
r. Przepisy wprowadzające ustawę ‒ Prawo zamówień publicznych (Dz. U. poz. 2020
ze zm.) na niniejszy wyrok
– w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia – przysługuje skarga
za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego
w Warszawie.
Sygn. akt KIO 1749/21
U z a s a d n i e n i e
Skarb Państwa – Ministerstwo Sprawiedliwości z siedzibą w Warszawie {dalej:
„Zamawiający} prowadzi na podstawie ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 1843 ze zm.) {dalej
również: „ustawa pzp” lub „pzp”)
w trybie przetargu
nieograniczonego postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego
na
usługi pn. Utrzymanie i rozwój SIS2-SAD (nr postępowania BF-M.3710.59.2020).
Ogłoszenie o tym zamówieniu 28 grudnia 2020 r. zostało opublikowane w Dzienniku
Urzędowym Unii Europejskiej nr 2020/S_252 pod poz. 636364.
Wartość przedmiotowego zamówienia przekracza kwoty określone w przepisach
wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy pzp.
1 czerwca 2021
r. Zamawiający zawiadomił drogą elektroniczną o wyborze jako
najkorzystniejszej oferty złożonej przez Sygnity S.A. z siedzibą w Warszawie {dalej: „Sygnity”
lub „Przystępujący”}.
11 czerwca 2021 r.
Atos Polska S.A. z siedzibą w Warszawie {dalej: „Atos”
lub
„Odwołujący”} wniósł do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej odwołanie od zaniechania
odrzucenia oferty złożonej przez Sygnity.
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu następujące naruszenia przepisów ustawy pzp
{chyba że poniżej wskazano inne akty prawne}:
1. Art. 7 ust. 1 w zw. z art. 8 ust. 1, 2 i 3
– przez zaniechanie odtajnienia i udostępnienia
wyjaśnień oraz wykazu osób złożonych przez Sygnity, pomimo że informacje stanowiące
część wyjaśnień oraz wykaz osób nie stanowią tajemnicy przedsiębiorstwa w rozumieniu
przepisów o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, a ponadto Sygnity nie zastrzegło
skutecznie informacji zamieszczonych w wyjaśnieniach i w wykazie osób jako tajemnicy
przedsiębiorstwa.
2. Art. 89 ust. 1 pkt 4 i art. 90 ust. 2 i 3
– przez błędną ocenę wyjaśnień złożonych przez
Sygnity i zaniechanie odrzucenia oferty Sygnity, pomimo że zawiera ona rażąco niską
cenę.
3. Art. 89 ust. 1 pkt 3
– przez zaniechanie odrzucenia oferty Sygnity, pomimo że jej
złożenie stanowi czyn nieuczciwej konkurencji.
4. Art. 91 ust. 1
– przez wybranie jako najkorzystniejszej oferty Sygnity, pomimo że
podlega ona odrzuceniu.
5. Art. 7 ust. 1 i 3
– przez prowadzenie postępowania w sposób naruszający zasadę
Sygn. akt KIO 1749/21
uczciwej konkurencji oraz równego traktowania wykonawców.
Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie Zamawiającemu:
1. U
nieważnienia wyboru najkorzystniejszej oferty.
2. Odtajnienia do
kumentów wskazanych w odwołaniu.
3. O
drzucenia oferty Sygnity jako zawierającej rażąco niską cenę oraz stanowiącej czyn
nieuczciwej konkurencji.
4. Dokonania ponownej oceny ofert.
5. Dokonania wyboru oferty Atosa jako najkorzystniejszej.
W ramach uzasadnienia powyższa lista zarzutów została sprecyzowana
w
szczególności przez powołanie się na następujące okoliczności faktyczne i prawne.
{ad pkt 1.
listy zarzutów}
Okoliczności faktyczne.
Informacje zastrzeżone przez Sygnity dotyczą jedynie aspektów organizacyjnych
przedsiębiorstwa, co wprost wskazano w treści uzasadnienia jego dokonania.
Sygnity w tym uzasadnieniu p
osługuje się często pojęciami ogólnymi typu „z reguły
jest chroniony”, „nie ma wątpliwości”, przy czym odnoszą się one ogólnie do rynku, a nie do
przedsiębiorstwa Sygnity.
Oczywistym wydaje się być, iż sposób kalkulacji ceny oferty, w szczególności przy tak
dużej konkurencji na rynku informatycznym, ma niewątpliwie istotne znaczenie dla każdego
Wykonawcy i z reguły jest informacją chronioną z punktu widzenia takiego przedsiębiorcy.
Nie inacze
j jest również w tym przypadku – Sygnity w swoich wyjaśnieniach utajnił te
informacje, które posiadają dla niej istotne znaczenie o charakterze organizacyjnym,
posiadających jednocześnie wartość handlową.
W ramach grupy kapitałowej Wykonawcy koszty związane wyłącznie
z
pozyskiwaniem personelu na potrzeby poszczególnych kontraktów, dla których
Zamawiający określili wymagania w zakresie kwalifikacji personelu w ciągu roku stanowią
wymierny koszt finansowy na poziomie kilkudziesięciu tysięcy złotych. (…) Wartość
gospodarczą zespołu osób trudno wymiernie i kompletnie wycenić, gdyby jednak w ocenie
Zamawiającego okazało się to niezbędne, to z całą pewnością przyjąć można, że pozyskanie
specjalistów tej klasy i z tym doświadczeniem a także zbudowanie z nich zespołu i nabycie
przez nich wspólnego porównywalnego doświadczenia jest niewątpliwie długotrwałe
i kosztowne.
Sygn. akt KIO 1749/21
Według Odwołującego z uzasadnienia utajnienia wyjaśnień nie wynika, aby
informacj
e te miały wartość gospodarczą ani wykazanie tego, gdyż nie wskazano, na jaką
szkodę ich pozyskanie mogłoby narazić Sygnity, ani w jaki sposób informacje te inny
przed
siębiorca mógłby wykorzystać.
W ramach uzasadnienia utajnienia wykazu osób Sygnity wskazuje raczej na koszt
prowadzenia rekrutacji i budowy zespołu, z pominięciem wartości tych informacji i szkody,
na
jaką Sygnity mogłoby być narażone, gdyby informacje z wykazu osób zostały ujawnione,
co oznacza, że Sygnity wartość gospodarczą określiło bez wskazania tej wartości.
Okoliczności prawne.
Z art. 11 ust. 2 uznk
wynika, że objęcie tajemnicą przedsiębiorstwa informacji przez
wykonawcę możliwe jest po wykazaniu, że informacja ta spełnia łącznie następujące
przesłanki: 1) ma charakter techniczny, technologiczny, organizacyjny przedsiębiorstwa lub
stanowi inną informację posiadającą wartość gospodarczą, 2) jako całość lub w szczególnym
zestawieniu i zbiorze nie jest
powszechnie znana osobom zwykle zajmującym się tym
rodzajem informacji albo nie jest
łatwo dostępna dla takich osób, 3) podjęto w stosunku
do
niej, przy zachowaniu należytej staranności, działania w celu utrzymania jej w poufności.
Zgodnie z definicją legalną tajemnicy przedsiębiorstwa wykazanie wartości
gospodarczej jest warunkiem sine qua non.
Aby określone informacje mogły zostać objęte tajemnicą, przedsiębiorca musi
wykazać, że ich ujawnienie mogłoby negatywnie wpłynąć na sytuację przedsiębiorcy
(infor
macje takie muszą mieć wartość gospodarczą (z uzasadnienia wyroku Naczelnego
Sądu Administracyjnego z 10 stycznia 2014 r. sygn. akt I OSK 2112/13).
Z
a posiadające wartość gospodarczą dla danego wykonawcy można uznać tylko
takie informacje, kt
órych wartość została wyliczona lub wskazana. Przykładowo Krajowa Izba
Odw
oławcza w uzasadnieniach wyroków w sprawach sygn. akt KIO 2784/14 oraz KIO
720/21 wskazała: Wykonawca zastrzegający określone informacje jako tajemnica
przedsiębiorstwa musi wykazać, że dane informacje posiadają określoną wartość
gospodarczą. Wartość ta może wyrażać się w sposób pozytywny – poprzez wycenę
określonego dobra jako wartości niematerialnej i prawnej (przykładowo znaku towarowego,
prawa autorskiego, czy pewnego unikalnego rozwiązania organizacyjnego, mającego trwałe
zastosowanie i kreującego pewną wartość), posiadająca określoną wartość, dającą się ująć
w określonych jednostkach pieniężnych (wycenić), która zarazem powinna zostać wyceniona
jako przynależne uprawnionemu wartości.
Z uzasadn
ienia wyroków w sprawach sygn. akt KIO 1358/18 oraz KIO 720/21: Nie
Sygn. akt KIO 1749/21
zasługuje na aprobatę działanie zamawiającego, który oceniając zasadność zastrzeżenia
określonych informacji jako tajemnicy przedsiębiorstwa bezrefleksyjnie oparł się wyłącznie
na samym fa
kcie zastrzeżenia dokonanego przez wykonawcę. (...) Obowiązkiem
zamawiającego jest zbadanie skuteczności zastrzeżenia tajemnicy i podjęcie stosownych
działań w zależności od wyniku tej analizy.
W tych okolicznościach Odwołujący wywiódł, co następuje.
Po
pierwsze, że dla uznania za prawidłowe objęcia tajemnicą przedsiębiorstwa
wartość gospodarcza musiałaby zostać określona przez wskazanie, że informacja
zastrzeżona taką wartość posiada.
Po drugie, że Sygnity nie sprostało wykazaniu Zamawiającemu przesłanek
zastrzeżenia informacji jako tajemnica przedsiębiorstwa, a Zamawiający nie dochował
należytej staranności w ocenie, czy Sygnity sprostało wynikającemu z art. 8 ust. 1, 2 i 3 pzp
obowiązkowi udowodnienia, że zastrzeżone informacje stanowią tajemnicę przedsiębiorstwa.
Po trzecie, że w całości aktualne także dla tego postępowania pozostaje stanowisko
Krajowej Izby Odwoławczej wyrażone w wyroku KIO 2284/19, KIO 2288/19, w którym Izba
nakazała
odtajnienie
informacji
zastrzeżonych
przez
Sygnity
jako
tajemnica
p
rzedsiębiorstwa.
Po czwarte, że nie wskazując w sposób jednoznaczny i wymierny chociażby wartości
gospodarczej zastrzeganych informacji
Sygnity spowodowało, że jego zastrzeżenie jest
nieskuteczne.
Po piąte, że załączone dowody nie dowodzą przesłanek zastrzeżenia.
{ad pkt 2
. listy zarzutów}
Okoliczności faktyczne.
W formularzu ofer
towym należało wskazać cenę oferty za wykonanie przedmiotu
zamówienia, w tym: cenę brutto za należytą realizację przedmiotu zamówienia określonego
w § 2 ust. 1 pkt 1) Wzoru Umowy (utrzymanie) oraz cenę brutto za należytą realizację
przedmiotu zamówienia określonego w § 2 ust. 1 pkt 2) Wzoru Umowy (cena za 1
roboczogodzinę).
Zam
awiający wymagał następujących specjalistów [w nawiasie stawki rynkowe za 1
roboczogodzinę w zł podane jako przykładowe rynkowe, a wynikające z ofert złożonych
w
postępowaniach: 1) nr BDG.ZPB.230.57.2019, 2) AKMF/DZA/PZP/06/2019 (z oferty
Sygnity), 3) BA-F-II-3710-59/17]: 1) kierownik projektu
– certyfikat w zakresie zarządzania
projektami na poziomie co najmniej PRINCE2 Foundation lub
równoważny (198,80, 221,40,
Sygn. akt KIO 1749/21
60, 209,10), 2) architekt systemów
informatycznych
– certyfikat TOGAF9 Certified lub wyższy bądź certyfikat równoważny
w
zakresie tworzenia architektur złożonych (230,00, 246,00), 3) analityk / projektant –
certyfikat IBM Certified Solution Designer lub równoważny (184,50, 246,00, 215,00, 180,00,
125,25), 4) specjalista ds. Active Directory
– certyfikat Microsoft Certified Technology
Specialist Windows Server 2003 lub
wyższy bądź certyfikat równoważny (184,38), 5) inżynier
ds. baz danych
– IBM Certified Database Administrator – DB2 10.1 for Linux, UNIX and
Windows lub wyższy bądź certyfikat równoważny (210,00, 172, 20), 6) specjalista
ds.
systemów informatycznych (130,00, 135,18, 110,00).
D
ostępność specjalistów certyfikowanych [w zakresie z pkt 3 i 4 powyżej] jest
na
krajowym rynku ograniczona, dzięki czemu wynagrodzenie rynkowe tych specjalistów jest
odpowiednio wyższe.
Z doświadczenia rynku IT, analizy przedmiotu zamówienia i SIWZ wynika, że cena
oferty musi uwzględniać co najmniej: 1) wynagrodzenie specjalistów zaangażowanych
do
realizacji zamówienia o wymaganych kwalifikacjach (certyfikaty) i doświadczeniu,
z
uwzględnieniem premii, urlopów, podwyżki etc., 2) koszty ogólnozakładowe – zarządu
i administracji, medi
ów, wyposażenia stanowisk pracy, 3) koszty zestawienia środowisk IT,
koszty gwarancji; 5) inflację, 6) koszty zakładanego ryzyka projektowego, 7) zysk.
Dodatkowo
[patrz wyjaśnienia i zmiany treści SIWZ z 19.08.2016 r.] należało
uwzględnić koszty: 1) utworzenia i utrzymania środowiska deweloperskiego wykonawcy
(wraz z kosztami przynależącymi, takimi jak sprzęt itp.) [patrz pyt. 46. na str. 12.]
w odpowiedzi-na-pytania-do-siwz-i-zmiana-tresci-siwz-z-dn.19.08.2016-r_.pdf
do
SIWZ,
utworzenia i przekazania Zamawiającemu oraz aktualizacji środowiska deweloperskiego
do kompilacji
kodów źródłowych [patrz pyt. 55 na str. 13.].
W postępowaniu oferty złożyły podmioty stale działające na rynku IT, legitymujące się
zbliżonym doświadczeniem i podobnym poziomem kosztów, korzystające z dostępnych
na rynku specjalist
ów o wymaganych w tym postępowaniu kwalifikacjach.
Cena oferta Sygnity stanowi odpowiednio
35,74% budżetu Zamawiającego i 45,51%
średniej arytmetycznej ze złożonych ofert (a przy pominięciu oferty Comarchu Polska S.A.
z
najwyższą ceną – 59,68% tej średniej), w tym cena za miesiąc utrzymania oraz cena
za 1
roboczogodzinę stanowią odpowiednio 45,51% i 42,29% średniej z cen złożonych ofert.
Stawka za 1
roboczogodzinę została określona w ofercie Sygnity na 73,80 zł, co po
odjęciu podatku VAT, który każdy przedsiębiorca odprowadza do Skarbu Państwa, daje 60
zł, a uwzględniając, że średnio w miesiącu przypada 168 h, otrzymujemy średnie
wynagrodzenie 10.080
,00 zł. Przyjmując, że narzuty pracodawcy oraz inne koszty wynoszą
ok. 47% [1) koszty pracodawcy (ubezpieczenie emerytalno-rentowe i wypadkowe etc.)
–
Sygn. akt KIO 1749/21
1.713,60 zł (17%), 2) koszty pośrednie (media, biuro, wyposażenie stanowisk pracy), 3) inne
koszty (inflacja, gwarancja)
– 1.008,00 zł (10%)], realna wysokość wynagrodzenia
wynikającego z oferty Sygnity wynosi 5.342,40. zł.
Według raportu S.&S. średnie miesięczne wynagrodzenie – jak to określono w
odwołaniu – „średniego specjalisty” wyniosło w 2020 r. 6.983,00 zł.
W p
ostępowaniu zostały złożone oferty przez tych samych wykonawców
co w
analogicznym postępowaniu z 2016 r., przy czym wymagania Zamawiającego
dla
specjalistów były tożsame:
- cena oferty Syg
nity spadła o 17,36% w odniesieniu do utrzymania systemu (z 20.787,00 zł
do 17.712,00 zł za miesiąc świadczenia usługi) i o 48,72% (z 143,91 zł do 73,80 zł)
w odniesieniu do
wyceny za 1 roboczogodzinę;
- wszyscy pozostali wy
konawcy uwzględnili wpływ ponad 4 lat inflacji na wysokość
wynagrod
zeń pracowników, kosztów eksploatacyjnych, kosztów środowisk etc.
Według informacji GUS wynagrodzenia w ostatnich latach wzrosły o ok. 16%.
Ze skonsolidowanego sprawozdania f
inansowego Sygnity wynika, że wzrost wynagrodzeń
w
dwóch ostatnich latach wyniósł 10% rocznie.
S
ygnity w części jawnej wyjaśnień wskazało, że posiada zespół z wieloletnim
doświadczeniem
W części jawnej wyjaśnień dotyczących ceny Sygnity powołało się na trzy
okoliczności, które miałyby przesądzać o jego przewadze nad pozostałymi wykonawcami:
1) znajom
ość systemy dzięki byciu jego autorem; 2) wiedza i doświadczenie, w tym we
współpracy z Zamawiającym; 3) multiprojektowość.
Atos również dobrze zna ten system, gdyż od wielu lat (od 14 kwietnia 2015 r.)
utrzymuje i rozwija system CBD SIP dla Prokuratury Krajowej, a pierwotna architektura i stos
technologiczny obu systemów były identyczne. Dodatkowo Atos realizuje projekty
u
Zamawiającego oraz ma szeroką wiedzę i doświadczenie we współpracy z nim.
K
ażda z firm działających w branży IT prowadzi wiele projektów jednocześnie
i
angażuje swoich specjalistów do wielu zadań.
Ponadto według Odwołującego Sygnity: 1) przy kalkulowaniu ceny oferty przyjęło
wynagrodzenie osób o niższych kompetencjach niż wymagane w tym postępowaniu oraz
uśrednioną stawkę wynagrodzenia wynikającą ze sprawozdania finansowego; 2) być może
wskazało również wynagrodzenia dla zbyt małej liczby osób lub zaniżyło zaangażowanie
poszczególnych osób w realizację zamówienia.
Okoliczności prawne wynikające z orzecznictwa Izby.
Sygn. akt KIO 1749/21
Po pierwsze
– z uwagi na ciężar dowodu spoczywający na wezwanym do wyjaśnień
wykonawcy, jest on zobowiązany do złożenia konkretnych wyjaśnień, które jednoznacznie
wykażą, że możliwe i realne jest rzetelne wykonanie zamówienia za zaproponowaną cenę
i na warunkach wskazanych w SI
WZ (por. uzasadnienia wyroków w sprawach o sygn. akt
KIO/UZP 1415/09 i KIO/UZP 262/09).
Po drugie
– istotne części składowe ceny oferty mogą być badane pod kątem
przesłanek rażąco niskiej ceny (tak w uzasadnieniu wyroku z 31.05.2017 r. sygn. akt KIO
Po trzecie
– jeżeli każda z usług rozliczana będzie odrębnie, każda z cen
za
poszczególne usługi winna podlegać odrębnej analizie pod kątem rażąco niskiej ceny
(tak w uzasadnieniu wyroku z 23.05.2016 r. sygn. akt: KIO 547/16, KIO 550/16, KIO 552/16).
Po czwarte
– (…) dla przyjęcia, że cena jest rażąco niska należy odnieść ją do cen
rynkowych, rzeczywistych, w szczególności w tym samym postępowaniu… (z uzasadnienia
wyroku z 16.01.2013 r. sygn. akt KIO 2885/12).
W tych okolicznościach Odwołujący wywiódł, co następuje.
Po pierwsze,
(…) że wydaje się nieprawdopodobne, aby cena tak odmienna
od
wszystkich cen rynkowych w tym Postępowaniu, w tym cena za 1 h, a także cena niższa
od ceny sprzed kilku lat, mogły się ostać jako wiarygodne, realne, gwarantujące należyte
wykonanie zamówienia.
Po drugie, że wyjaśnienia Sygnity, wskazujące na wieloletnie doświadczenie
pracowników przeznaczonych do realizacji tego zamówienia, przeczą możliwości ustalenia
niższej stawki godzinowej, gdyż wg powszechnie funkcjonujących zasad rynkowych bardziej
doświadczeni pracownicy, z dłuższym stażem i doświadczeniem tzw. seniorzy zarabiają
więcej od tzw. juniorów.
Po trzecie, że nie istnieją ani rynkowe, ani indywidualne okoliczności, które
uzasadniałyby tak niską cenę oferty Sygnity, w tym tak drastyczną różnicę w stosunku
do innych ofert.
Po czwarte, że w sytuacji tak drastycznej różnicy cen pomiędzy ofertami Sygnity
z 2016 i 2021 oraz w stosunku do innych ofert
złożonych w tym postępowaniu budzi jego
zdumienie zaniechanie poddania
przez Zamawiającego krytycznej ocenie wyjaśnień
złożonych przez Sygnity.
Po piąte, że Sygnity nie mogło należycie uzasadnić ceny oferty i jej elementów
składowych, gdyż takie wyjaśnienie jest zwyczajnie niemożliwe.
{ad pkt 3
. listy zarzutów}
Sygn. akt KIO 1749/21
Okoliczności faktyczne dodatkowo podniesione w stosunku do poprzedniego zarzutu.
Cena za 1 roboczogodzinę ze złożonych ofert (w zł): 1) w tym postępowaniu –
Comarch 202,95, Atos 158,67, Sii 159,90, Sygn
ity 73,80; 2) w postępowaniu
BF-II.3710.7.2019
– Sygnity 110,70, Asseco 180,00, Pentacomp 123,00, S&T 105,78 zł.
Sygnity uchyliło się od podpisania umowy w postępowaniu o udzielenie zamówienia
publicznego na „Budowę, utrzymanie i rozwój systemu Krajowy Rejestr Zadłużonych”
(BF-II.3710.7.2019), gdzie oferta Sygnity wynos
iła mniej niż połowę budżetu Zamawiającego,
tj.
45,58% kwoty, jaką zamawiający przeznaczył na sfinansowanie zamówienia, co zmusiło
z
amawiającego do wybrania oferty najdroższej.
Ponadto według Odwołującego osiągnięcie tak wysokiej obniżki ceny wynikać może
jedy
nie z kilku okoliczności, w tym np.: skierowania do realizacji zamówienia osób o niższych
kompetencjach niż wymagane, zaniżenia ich wynagrodzenia lub realnego zaangażowania,
przyjęcia, że ich wynagrodzenie zostanie sfinansowane przez inne projekty.
O
koliczności prawne.
Według art. 89 ust. 1 pkt 3 pzp odrzuceniu podlega oferta, której złożenie stanowi
czyn nieuczciwej konkurencji w rozumieniu przepisów ustawy o zwalczaniu nieuczciwej
konkurencji. Z kolei zgodnie z art. 3 ust. 1 uznk czynem nieuczciwej konkurencji jest
działanie sprzeczne z prawem lub dobrymi obyczajami, jeżeli zagraża interesowi lub narusza
interes innego przedsiębiorcy lub klienta. Tym samym za czyn nieuczciwej konkurencji
powinno więc być uznane każde zachowanie rynkowe, któremu można przypisać cechy
nieuczciwej konkurencji wskazane w uznk.
Klauzula
generaln
a
naruszenia
dobrych
obyczajów
jest
interpretowana
w orzecznictwie w duchu pode
jścia ekonomiczno-funkcjonalnego. Oznacza to, że celem jest
zapewnienie niezakłóconego funkcjonowania konkurencji poprzez rzetelne i niezafałszowane
współzawodnictwo jakością, ceną i innymi pożądanymi przez klientów cechami oferowanych
towarów lub usług, Konkurencja powinna być przejrzysta, czytelna dla przedsiębiorców
i
klientów a jej wyniki niezafałszowane [J. Szwaja, Komentarz do ustawy o zwalczaniu
nieuczciwej konkurencji oraz uzasadnienie wyroku
Sądu Apelacyjnego w Warszawie z 4
marca 2013 r. sygn. akt l ACa 923/12).
Z orzecznictwa Izby wynika, co następuje.
Po pierwsze
– że brak wskazania realnych kosztów potwierdza brak dołożenia
określonej staranności zawodowej po stronie przedsiębiorcy, który dokonał tylko formalnie,
a nie realnie wyceny wskazanych pozyc
ji, czego nie można uznać za normalne,
konkurencyjne działanie wykonawcy ubiegającego się o zamówienie (tak w uzasadnieniu
Sygn. akt KIO 1749/21
wyroku z 22.10.2014 r. sygn. akt KIO 2046/14).
Po drugie
– że sztuczne, oderwane od realiów gospodarczych ustalenie wartości
jednostkowych składających się na cenę oferty, podjęte w celu uzyskania bardziej
korzystnych warunków wykonywania umowy w sprawie zamówienia publicznego, stanowi
cz
yn nieuczciwej konkurencji, gdyż jest działaniem sprzecznym z dobrymi obyczajami
kupieckimi oraz naruszającym inne interesy uczestników rynku, którzy ceny swoich ofert
obliczają rzetelnie (z uzasadnienia wyroku z 17.10.2016 r. sygn. akt KIO 1823/16).
W tych okolicznościach Odwołujący wywiódł, co następuje.
Po pierwsze, że każde z powyżej opisanych potencjalnych zachowań Sygnity stanowi
czyn nieuczciwej konkurencji, gdyż oznacza budowanie pozycji kosztem pozostałych
wykonawców, którzy ceny jednostkowe i w konsekwencji cenę oferty skalkulowali w swoich
ofertach uczciwie, bez pominięcia lub zaniżenia istotnych elementów kosztowych.
Po drugie, że Zamawiający nie wykazał się rzetelnością przy analizie wyjaśnień
złożonych przez Sygnity, działając na szkodę wykonawców, którzy złożyli realne oferty.
Po trzecie, że w przypadku ceny za 1 roboczogodzinę Sygnity albo rażąco nie
doszacowało ceny, albo określiło cenę poniżej kosztów realizacji zamówienia, czym
p
opełniło czyn nieuczciwej konkurencji.
Po czwarte, że cena oferty Sygnity, podyktowana chęcią uzyskania tego zamówienia,
prowadzi do naruszenia interesu Zamawiającego (brak gwarancji kompletnej i rzetelnej
realizacji zamówienia) oraz do naruszenia interesu Odwołującego, co jest niezgodne
z dobrymi obyczajami.
Po piąte, że Sygnity przez zaniżenie kosztów realizacji zamówienia poniżej kosztów
wytwórczych, kosztów ogólnych i bez możliwości uzyskania marży – w zakresie, w jakim to
zostało wskazane powyżej – popełniło czyn nieuczciwej konkurencji.
W odpowiedzi na odwołanie z 29 czerwca 2021 r. Zamawiający wniósł o jego
oddalenie, w szczególności następująco odnosząc się do zawartych w nim zarzutów.
{ad pkt 1. listy zarzutów}
Okoliczności faktyczne.
Wykaz osób był składany w celu wykazania spełnienia przez warunków udziału w tym
postępowaniu, a Odwołujący w terminie przysługującym na wniesienie odwołania nie
zakwestionował decyzji o spełnianiu przez Sygnity tych warunków.
Sygn. akt KIO 1749/21
Wykaz osób nie stanowi podstawy faktycznej do oceny, czy oferta zawiera rażąco
niską cenę lub stanowi czyn nieuczciwej konkurencji.
Przedmiotem zamówienia są usługi utrzymania (wsparcia technicznego) i rozwoju
(modyfikacji) kluczowego dla struktur
Państwa systemu informatycznego, których realizacja
w głównej mierze wymaga zaangażowania personelu posiadającego wysokospecjalizowane
kwalifikacje zawodowe. Zastrzeżona jawność dokumentów (wykazu osób oraz wyjaśnień
w
zakresie rażąco niskiej ceny) dotyczy uwarunkowań zatrudnienia, organizacji i rozliczania
tego personelu.
W wyjaśnieniach Sygnity poruszane są m.in. zagadnienia dotyczące kalkulacji
kosztów osobowych, określenia nakładów pracy oraz organizacji pracy zespołu
skierowa
nego do realizacji zamówienia.
Zamawiający oświadczył, że przeanalizował wnikliwie przedstawione przez
wszystkich w
ykonawców dokumenty całościowo, zarówno dokumenty objęte klauzulą
tajemnicy p
rzedsiębiorstwa, tj. wykaz osób i wyjaśnienia rażąco niskiej ceny, jak i informacje
dotyczące uzasadnienia zastosowania wyłączenia ich jawności.
Pomimo
określenia przez Zamawiającego minimalnie wymaganej obsady kadrowej,
wykonawcy zdecydowali się na zatrudnienie większej liczby osób oraz na zróżnicowany
angaż tych osób.
Przytoczone w odwołaniu potoczne określenia dotyczące wartości gospodarczej
wynikają z ogólnodostępnej dla wszystkich wykonawców części wyjaśnień tajemnicy
prz
edsiębiorstwa, która jako dostępna konkurencji co do zasady musi opierać się
na
wykazaniu przesłanek możliwych do ujawnienia.
Okoliczności prawne.
Zgodnie z ugrun
towaną linią orzeczniczą Izby (patrz m.in. uzasadnienia wyroków
wydanych: 14 sierpnia 2012 r. sygn. akt KIO 1663/12, 14 maja 2013 r. sygn. akt KIO 908/13,
6 czerwca 2014 r. sygn.
akt KIO 1032/14, 5 września 2008 r. sygn. akt KIO/UZP 874/08)
dane o wykonywa
niu zamówienia przez oznaczone imiennie osoby wraz z informacjami
na temat ich kwalifikacji
zawodowych, doświadczenia i wykształcenia niezbędnego
do wykonania
zamówienia, a także zakresu czynności, który zostanie im powierzony, mają
dla
przedsiębiorcy wartość gospodarczą, gdyż dają możliwość ubiegania się o zamówienie.
Informacja o zespole
tych osób może być przedmiotem zainteresowana ze strony
konkurencji, ukierunkowanym na pozyskanie dla siebie
poszukiwanych specjalistów
z
odpowiednim doświadczeniem, wykształceniem lub kwalifikacjami.
Wartość gospodarczą należy rozpatrywać odrębnie dla każdej informacji, odnosząc
si
ę do know-how posiadanego przez wykonawcę. Działalność przedsiębiorcy, w tym jego
Sygn. akt KIO 1749/21
rozwój, opierają się nie tylko na środkach materialnych, ale i na dobrach niematerialnych,
w tym np. na szerok
o rozumianej informacji co do zaangażowanego personelu i jego
kwalifikacji.. Wiedza o tym, jak sprawnie wy
konać przedmiot zamówienia przy
zaangażowaniu optymalnej kadry, może przesądzać o sukcesie prowadzonej działalności.
W
związku z tym wartość gospodarczą posiadają także np. informacje o zaangażowanym
p
otencjale kadrowym pozwalającym na efektywną realizację przedmiotu zamówienia.
Aby dana informacja mogła zostać uznana za posiadającą wartość gospodarczą, jej
nieuprawnione ujawnien
ie musi albo wpływać na wartość przedsiębiorstwa, albo wywoływać
szkodę po stronie przedsiębiorcy, którego tajemnicę naruszono, a informacja odnośnie
zatrudnionego personelu i skali jego
zaangażowania takie walory posiada.
Ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji nie stawia wymogu, aby informacja
miała jakąś minimalną wartość, wystarczy, że ma znaczenie gospodarcze. Oznacza to,
że wykorzystanie przez innego przedsiębiorcę tego typu danych zmieni strukturę zysku
przedsiębiorcy, którego dane stanowiące tajemnicę przedsiębiorstwa zostały ujawnione.
P
rzedsiębiorca nie musi dokonać wyceny czy oszacowania wartości informacji wyrażonej
konkretną kwotą. Jak wskazano w uzasadnieniu wyroku Izby z 9 listopada 2016 r. sygn. akt
KIO 20214/16,
wartość gospodarczą można wykazywać np. dzięki podaniu liczby zamówień,
które wykonawca uzyskał dzięki zastrzeżonej kadrze i dowiedzeniu, że dzięki tym właśnie
osobom y zbudował i umacnia swoją pozycję rynkową.
Zgodnie z art. 55 Kodeksu cywilnego tajemnica
przedsiębiorstwa stanowi
niematerialny składnik przedsiębiorstwa, służący przedsiębiorcy do realizacji określonych
z
adań gospodarczych, co oznacza, że o jej wartości świadczą działania mające na celu jej
ochronę.
Z art. 39 lit. b Porozumienia w sprawie handlowych
aspektów praw własności
intelektualnej w Dz.U. UE L 336/214 z dnia 23 grudnia
1994 r., który dotyczy handlowych
aspektów praw własności intelektualnej wynika, że informacja czerpie wartość handlową
z
poufności oraz możliwości jej wykorzystania w walce konkurencyjnej.
W tych okolicznościach Zamawiający wywiódł, co następuje.
O
cena wartości gospodarczej tych informacji nie może być oderwana od istoty
realizacji
przedmiotu zamówienia oraz właściwego zaangażowania personelu. W tym
przypadku, poniewa
ż Przystępujący jest podmiotem, który budował system, posiada
unikatową wiedzę pozwalającą na własną ocenę możliwości zaangażowania personelu
i
rozkładu jego pracy w celu najbardziej efektywnej realizacji zadań nałożonych przez
Zamawiającego.
C
ałościowa ocena dokumentacji przekazanej przez Sygnity prowadzi do wniosku,
Sygn. akt KIO 1749/21
że Sygnity sprostało obowiązkom z art. 8 ust. 1, 2 i 3 pzp. W szczególności treść
zastrz
eżonych informacji w połączeniu z przedstawionym uzasadnieniem tajemnicy
wsk
azuje, że Przystępujący nie ograniczył się tylko do złożenia oświadczenia co do przyczyn
poczynionego zastrzeżenia. Przystępujący jednoznacznie potwierdził, że utajnione
informacje
– obejmujące sposób przygotowania i kalkulacji jego oferty, w tym koszt
zatrudnienia i zaangażowania personelu w określone zadania na potrzeby utrzymania
i rozwoju sytemu
Zamawiającego – posiadają wartość gospodarczą oraz spełniają pozostałe
przesłanki określone w art. 11 ust. 2 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji.
{ad pkt 2. listy zarzutów}
Okol
iczności faktyczne.
W ramach rozeznania rynku
przeprowadzonego we wrześniu i zaktualizowanego
w grudniu 2020 r.
na potrzeby ustalenia wartości szacunkowej tego zamówienia Atos
wskazał 3.621.120,00 zł brutto, a w postępowaniu złożył ofertę z ceną 2.082.695,04 zł brutto,
czyli o 1.538.424,96 zł niższą.
17 marca 2021 r. przed
otwarciem ofert Zamawiający wskazał, że na sfinansowanie
tego zamówienia zamierza przeznaczyć 3.435.832,95 zł. W postępowaniu złożono 4 oferty.
1 kwie
tnia 2021 r. Zamawiający na podstawie art. 90 ust. 1a pkt 1 pzp wystąpił
zarówno do Sygnity, jak i do Atosa o udzielenie wyjaśnień i złożenie dowodów dotyczących
wyliczenia ceny.
W zakreślonym do 12 kwietnia 2021 r. terminie Wykonawcy przedstawili wyjaśnienia
i
załączyli dowody potwierdzające okoliczności w nich wskazane.
Złożone przez Sygnity wyjaśnienia wraz z kalkulacjami oraz dowodami potwierdzają,
że cena jego oferty: a) uwzględnia wszystkie elementy przedmiotu zamówienia,
b)
uwzględnia udział w realizacji zamówienia wszystkich wymaganych przez Zamawiającego
specjalistów oraz prawidłowe skalkulowanie nakładów pracy dla poszczególnych ról
w zespole, c) znajduje oparcie w umowach
o pracę dla przedstawicieli poszczególnych
specjalizacji, potwie
rdzających, że wskazane w wyjaśnieniach stawki są realne,
d) uwzg
lędnia wszystkie wymagane przepisami prawa daniny publiczne, e) inne koszty oraz
rezerwę mającą pokryć inne ewentualnie i niemożliwe do przewidzenia koszty oraz zysk.
Co prawda w swoich wyjaśnieniach Sygnity i Atosa przedstawiają różne
za
angażowanie poszczególnych specjalistów przy realizacji przedmiotu zamówienia,
jednakże nie daje to podstaw do uznania którejkolwiek z tych kalkulacji za nieprawidłową.
Przystępujący w swoich wyjaśnieniach przedstawił wyliczenia kosztów osobowych
Sygn. akt KIO 1749/21
w zakresie u
trzymania systemu opierając się na średniomiesięcznym zaangażowaniu danej
roli projektowej
– zespół o łącznej pracochłonności średnio powyżej jednego etatu
miesięcznie, angażując łącznie siedem ról projektowych.
Przystępujący przewidział również inne koszty związane z wykonaniem przedmiotu
za
mówienia w zakresie utrzymania systemu, m.in. obsługi help desku, gotowości serwisowej,
gwarancji i rękojmi, oraz ryzyka i inne koszty – m.in. na takiego rodzaju koszty jak: koszty
finansowe
, koszty środowisk wytwórczych wykonawcy, koszty ogólnego zarządu,
pozapłacowe
koszty
zatrudnienia
pracowników
(sprzęt,
biuro,
urlopy),
wraz
z
uwzględnieniem marży.
Sygnity
przedstawiło oddzielne wyliczenia dla przedmiotu zamówienia w zakresie
rozwoju systemu, przypisując największe zaangażowanie programiście oraz analitykowi.
Rozwój systemu rozliczany będzie wg pracochłonności mierzonej w roboczogodzinach, stąd
Sygnity
zastosowało przelicznik kosztu roboczogodziny i w oparciu o ten czynnik określiło
cenę sprzedaży, uwzględniając inne ewentualnie mogące się pojawić koszty realizacji tego
elementu przedmiotu zamówienia oraz marżę.
W tych okolicznościach Zamawiający wywiódł, co następuje.
Wy
jaśnienia złożone przez Sygnity są wyczerpujące, konkretne i przekonujące, gdyż
u
jawniają wszystkie wymagane składniki cenotwórcze.
P
owołanie się na jeden raportu płacowy nie wykazuje, jaki jest rynkowy poziom
wynagrodzeń specjalistów IT.
O
bniżenie ceny oferty Sygnity w stosunku ceny oferty złożonej przez niego uprzednio
w
postępowaniu o sygn. BA-F-II.3710.59/17, którego przedmiotem były usługi utrzymania
i rozwoju systemu SIS2-SAD,
świadczy o naturalnej przewadze konkurencyjnej, jaką posiada
Przystępujący z uwagi na fakt, że to on jest autorem systemu i to on go dotychczas
utrzymywał.
Według Zamawiającego Odwołujący nie wykazał żadnego związku pomiędzy
odstąpieniem przez Sygnity od podpisania umowy w sprawie zamówienia w postępowaniu
nr BF-II.3710.7.2019 a zarzutami postawionymi
w odwołaniu. Zamawiający oświadczył,
że powyższe nie miało żadnego związku z wysokością ceny oferty Sygnity w tamtym
postępowaniu.
Zamawiający podsumował, że w wyjaśnieniach z 12 kwietnia 2021 r. Sygnity zawarło
konkretne informacje na temat zastosowanej wyceny oferty
, które pozwoliły na dokonanie
oceny realności ceny globalnej, w tym dzięki weryfikacji cen jednostkowych i kosztów
wykonania zamówienia występujących po stronie Wykonawcy.
Sygn. akt KIO 1749/21
{ad pkt 3. listy zarzutów}
Według Zamawiającego błędem jest utożsamianie kwestii niskiej ceny (czy nawet
rażąco niskiej) z czynem nieuczciwej konkurencji, co potwierdza m.in. wyrok Izby z 17
stycznia 2019 r. sygn. akt KIO 2706/18
, w którym Izba jednoznacznie wskazała, że jeżeli
cena oferty dan
ego wykonawcy jest rażąco niska nie przesądza to automatycznie, że
złożenie tej oferty stanowi czyn nieuczciwej konkurencji.
Niezależnie od powyższego Zamawiający zwrócił uwagę na brak zdecydowania
Odwołującego we wskazaniu zachowania Sygnity, które miałoby stanowić konkretny czyn
nieuczciwej konkurencji.
Ponieważ odwołanie nie zawierało braków formalnych, a wpis od niego został
uiszczony
– podlegało rozpoznaniu przez Izbę.
W toku czynności formalnoprawnych i sprawdzających Izba nie stwierdziła, aby
odwołanie podlegało odrzuceniu na podstawie przesłanek określonych w art. 528 npzp i nie
zgłaszano w tym zakresie odmiennych wniosków.
Z uwagi na brak
podstaw do odrzucenia odwołania lub umorzenia postępowania
odwoławczego, Izba skierowała odwołanie do rozpoznania na rozprawie, podczas której
wszyscy uczestnicy sporu podtrzymali swoje dotychczasowe stanowiska.
Po przeprowadzeniu rozprawy, uwzględniając zgromadzony materiał dowodowy,
jak
również biorąc pod uwagę oświadczenia i stanowiska wyrażone ustnie
na rozprawie i
odnotowane w protokole, Izba ustaliła i zważyła, co następuje:
Zaznaczyć należy, że z uwagi na datę wniesienia rozpoznawanego odwołania
do
postępowania odwoławczego w tej sprawie, zgodnie z art. 92 ust. 2 ustawy dnia 11
września 2019 r. Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo zamówień publicznych (Dz.U.
poz. 2020 ze zm.), znajdują zastosowanie przepisy ustawy z dnia 11 września 2019 r. –
Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1129) {powyżej i dalej: „nowa ustawa
pzp” lub „npzp”}.
Z
art. 505 ust. 1 npzp wynika, że legitymacja do wniesienia odwołania przysługuje
wykonawcy, jeżeli ma lub miał interes w uzyskaniu zamówienia oraz poniósł lub może
ponieść szkodę w wyniku naruszenia przez zamawiającego przepisów ustawy.
W ocenie
Izby Odwołujący wykazał, że ma interes w uzyskaniu przedmiotowego
Sygn. akt KIO 1749/21
zamówienia, gdyż złożył ofertę w tym postępowaniu o udzielenie zamówienia. Jednocześnie
może ponieść szkodę w związku z zarzucanymi Zamawiającemu naruszeniami przepisów
ustawy pzp,
gdyż zaniechanie odrzucenia oferty Przystępującego uniemożliwia
mu uzyskanie tego
zamówienia.
{
rozpatrzenie zarzutów z pkt 2. i 3. listy zarzutów odwołania
– zaniechanie odrzucenie oferty Sygnity na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 3 lub 4 pzp}
Izba ustaliła następujące okoliczności jako istotne:
W pierwszej kolejności celowe jest rozważenie ciężaru dowodu w przypadku
stawiania
przez Odwołującego zarzutu dotyczącego rażąco niskiej w sytuacji, gdy nie zna on
treści wyjaśnień udzielonych Zamawiającemu przez Przystępującego, w kontekście granic
kognicji Izby, a więc ustalenie, co wynika dla tej sprawy z relacji przepisów art. 534 ust. 1
w zw. z art. 535 i art. 537 pkt 1 i 2 nowej ustawy pzp {poprzednio art. 190 ust. 1 i 1a pzp}
do przepisu art. 555 nowej ustawy pzp {poprzednio art. 192 ust. 7 pzp}.
Według art. 534 ust. 1 npzp strony i uczestnicy postępowania odwoławczego są
obowiązani wskazywać dowody dla stwierdzenia faktów, z których wywodzą skutki prawne.
Przy czym art. 535 npzp stanowi, że dowody na poparcie swoich twierdzeń lub odparcie
twierdzeń strony przeciwnej można przedstawiać do zamknięcia rozprawy. Jednakże z art.
npzp wynika, że ciężar dowodu, że oferta nie zawiera rażąco niskiej ceny, spoczywa
na
wykonawcy, który ją złożył, jeżeli jest stroną albo uczestnikiem postępowania
odwoławczego (pkt 1), a jeżeli nie jest – na zamawiającym (pkt 2).
Zdaniem składu orzekającego Izby powyższa regulacja, wprowadzająca szczególny
rozkładu ciężaru dowodu w toku postępowania odwoławczego w odniesieniu do kwestii
rażąco niskiej ceny oferty, musi być odczytywana w powiązaniu z art. 534 ust. 1 w zw. z art.
535 npzp, a przede wszystkim z
uwzględnieniem art. 555 npzp. Zgodnie z tym ostatnim
przepisem Izba nie może orzekać co do zarzutów, które nie były zawarte w odwołaniu.
Oznacza to, że niezależnie od wskazania w odwołaniu przepisu, którego naruszenie jest
zarzucane zamawiającemu, Izba jest uprawniona do oceny prawidłowości zachowania
zamawiającego (podjętych czynności lub zaniechania czynności), jedynie przez pryzmat
sprecyzowanych w odwołaniu okoliczności faktycznych i prawnych uzasadniających jego
wniesienie. W szczególności okoliczności faktyczne mają decydujące znaczenie
dla
ustalenia granic kognicji Izby przy rozpoznaniu sprawy, gdyż konstytuują zarzut
podlegający rozpoznaniu.
Krajowa Izba Odwoławcza wielokrotnie wypowiadała się w tym przedmiocie.
Sygn. akt KIO 1749/21
W
szczególności już w uzasadnieniu wyroku z 1 grudnia 2009 r. sygn. akt KIO/UZP 1633/09
Izba wskazała, że zarzut odwołania stanowi wskazanie czynności lub zaniechanej czynności
zamawiającego (arg. z art. 180 ust. 1 pzp) oraz okoliczności faktycznych i prawnych
uzasadniających jego wniesienie. Trafność takiego stanowiska została potwierdzona
w
orzecznictwie sądów okręgowych, w szczególności w wyroku z 25 maja 2012 r. sygn. akt
XII Ga 92/12
Sąd Okręgowy w Gdańsku wywiódł, że Izba nie może orzekać co do zarzutów,
które nie były zawarte w odwołaniu, przy czym stawianego przez wykonawcę zarzutu nie
należy rozpoznawać wyłącznie pod kątem wskazanego przepisu prawa, ale również jako
wskazane okoliczności faktyczne, które podważają prawidłowość czynności zamawiającego
i
mają wpływ na sytuację wykonawcy.
W konsekwencji o ile dowody na mocy art. 535 npzp odwołujący może przedstawiać
aż do zamknięcia rozprawy, o tyle okoliczności, z których chce wywodzić skutki prawne musi
uprzednio zawrzeć w odwołaniu, pod rygorem ich nieuwzględnienia przez Izbę z uwagi
na art. 555 pzp.
Należy rozgraniczyć bowiem okoliczności faktyczne konstytuujące zarzut,
czyli określone twierdzenia o faktach, z których wywodzone są skutki prawne, od dowodów
na ich poparcie. Stąd wprowadzony w art. 537 pkt 1 i 2 npzp szczególny rozkład ciężaru
dowodu w odniesieniu
do kwestii rażąco niskiej ceny nie zmienia reguły, że wpierw muszą
zaistnieć w postępowaniu odwoławczym fakty, z których wywodzone są skutki prawne.
Zatem o
dwołanie, które inicjuje postępowanie odwoławcze, zawsze musi zawierać
ok
oliczności uzasadniające zarzucane zamawiającemu naruszenia przepisów ustawy pzp,
również gdy chodzi o art. 89 ust. 1 pkt 4 lub art. 90 ust. 3 ustawy pzp. Przy czym nie może
sprowadzać się to do stawiania generalnych tez, że cena oferty jest rażąco niska, bo nie da
się za nią wykonać zamówienia bez ponoszenia strat, czy też, że ocena wyjaśnień powinna
prowadzić do takiej oceny, gdyż należy skonkretyzować okoliczności faktyczne, które
w
danej sprawie pozwalają na wyprowadzenie takiego wniosku.
Nawet w sytuacji, gdy
odwołujący decyduje się podnieść w ciemno zarzut
nieprawidłowej oceny przez zamawiającego wyjaśnień innego wykonawcy, nie może
ograniczać się do postulowania, aby Izba dokonała niejako z urzędu dokładnej weryfikacji
tych wyjaśnień z uwagi na wnioski wyciągnięte przez odwołującego ze znanych mu
szczątkowo okoliczności, które legły u podstaw wezwania lub wynikają z jawnej części
wyjaśnień, zawierającej zwykle generalne oświadczenia i zapewnienia. Odwołujący
znajdujący się w takiej sytuacji procesowej ma obowiązek sprecyzować, jakimi hipotetycznie
wadami mogą być obarczone wyjaśnienia, aby możliwe było przez Izbę zweryfikowanie,
czy takie f
akty zaistniały, czy też nie.
Należy zauważyć, że w tej sprawie Odwołujący, który również był wzywany
do
wyjaśnienia ceny swojej oferty, mógł w oparciu o złożone przez siebie wyjaśnienia
Sygn. akt KIO 1749/21
szczegółowo wskazać, jakiego rodzaju koszty, w jakim zakresie i w jaki sposób należało
uwzględnić z uwagi na opis przedmiotu zamówienia i warunki umowy w sprawie tego
zamówienia, czego jednak zaniechał na rzecz perswazyjnie efektowniejszej, acz oderwanej
od realiów własnej wyceny argumentacji.
O
koliczności zawarte w odwołaniu sprowadzają się bowiem do wskazania stawek
wynagrodzeń dla poszczególnych stanowisk, które Odwołujący rzekomo uważa za właściwe
jako rynkowe,
względnie wskazania na stawki wynagrodzeń wynikające z ofert składanych
w
postępowaniach na analogiczny lub zbliżony przedmiot zamówienia, co ma łącznie
ma
uzasadniać tezę, że wykonanie zamówienia za cenę określoną przez Sygnity jest
niemożliwe, niezależnie od treści złożonych przez nie wyjaśnień i załączonych do nich
dowodów.
W kontekście tak skonkretyzowanego zarzutu Izba zapoznała się z wyjaśnieniami
złożonymi przez Sygnity oraz z załączonymi do nich dowodami i stwierdziła, że nie są one są
ani lakoniczne, ani ogólnikowe, a przede wszystkim prezentują oczekiwane przez
Zamawiającego w wezwaniu informacje dotyczące sposobu skalkulowania ceny oferty co do
wszystkich etapów realizacji zamówienia, czyli w odniesieniu do każdej ze składowych ceny
oferty uwidocznionej w formularzu oferty, co zostało poparte załączonymi dowodami. Innymi
słowy Izba stwierdziła, że ustalenia opisane przez Zamawiającego w odpowiedzi
na
odwołanie odpowiadają rzeczywistemu stanowi rzeczy.
Przede wszystkim
wobec wykazania przez Sygnity, na jakich warunkach płacowych
zatrudnia na poszczególnych stanowiskach informatyków, których skieruje do realizacji tego
zamówienia, bez znaczenia dla sprawy są zgłoszone przez Odwołującego dowody
na
poparcie twierdzeń, jak kształtują się na rynku krajowym czy lokalnym wynagrodzenia
info
rmatyków. Z tego samego powodu nie ma znaczenia dla tej sprawy, jakie ceny
w
poprzednim przetargu na ten przedmiot zamówienia wynikały z ofert Sygnity
czy
Comarchu (z którym została wówczas zawarta umowa), a tym bardziej ceny ofert
w innych
przetargach na być może zbliżony przedmiot zamówienia. Równie dobrze można
wyprowadzić z tego typu pobieżnych informacji wniosek, że konkurencja na rynku IT
zamówień publicznych się zaostrzyła, co zmusiło wykonawców do obniżenia zakładanych
marż zysków.
Co więcej, Zamawiający przeprowadził analizę porównawczą wynagrodzeń
wynikających z wyjaśnień złożonych przez Sygnity i Atosa oraz wynagrodzeń przy stawkach
sugerowanych w treści odwołania jako reprezentatywne dla poszczególnych specjalistów IT.
Wynika z niej, że wynagrodzenia wskazane w obu wyjaśnieniach są porównywalne,
a
jednocześnie kilkukrotnie niższe niż te wskazywane w odwołaniu, które okazały się być
zupełnie oderwane od aktualnej sytuacji na rynku IT zamówień publicznych.
Sygn. akt KIO 1749/21
Zarzut, że oferta Sygnity stanowi czyn nieuczciwej konkurencji sprowadza się
de facto
do przywołania treści art. 3 ust. 1 i art. 15 ust 1 pkt 1 ustawy z 16 kwietnia 1993 r.
o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 1913)
{dalej również: „ustawa
o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji” lub „uznk”}, bez choćby próby wykazania spełnienia
wynikających z tych przepisów znamion opisujących ogólny czy stypizowany czyn
nieuczciwej konkurencji. W szczególności Odwołujący nie przedstawił żadnych kalkulacji co
do kosztów świadczenia usług objętych przedmiotem zamówienia, których rzekomo cena
oferty Sygnity
miałaby nie pokrywać. Nic nie wnosi do sprawy w tej kwestii samo zestawienie
stawek za utrzymanie systemu wskazanych prze
z oferentów w tym i poprzednim
postępowaniu na utrzymanie systemu informatycznego użytkownego przez Zamawiającego.
W tak ustalonych okolicznościach Izba stwierdziła, że zarzuty są niezasadne.
Zgodnie z Art. 90 ust. 1 pzp jeżeli zaoferowana cena lub koszt, lub ich istotne części
składowe, wydają się rażąco niskie w stosunku do przedmiotu zamówienia i budzą
wątpliwości zamawiającego co do możliwości wykonania przedmiotu zamówienia zgodnie
z
wymaganiami określonymi przez zamawiającego lub wynikającymi z odrębnych przepisów,
zamawiający zwraca się o udzielenie wyjaśnień, w tym złożenie dowodów, dotyczących
wyliczenia ceny lub kosztu, w szczególności w zakresie: 1) oszczędności metody wykonania
zamówienia, wybranych rozwiązań technicznych, wyjątkowo sprzyjających warunków
wykonywania zamówienia dostępnych dla wykonawcy, oryginalności projektu wykonawcy,
kosztów pracy, których wartość przyjęta do ustalenia ceny nie może być niższa
od
minimalnego wynagrodzenia za pracę albo minimalnej stawki godzinowej, ustalonych
na
podstawie przepisów ustawy z dnia 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu
za pracę (Dz. U. z 2018 r. poz. 2177); 2) pomocy publicznej udzielonej na podstawie
odrębnych przepisów; 3) wynikającym z przepisów prawa pracy i przepisów
o zabezpie
czeniu społecznym, obowiązujących w miejscu, w którym realizowane jest
zamówienie; 4) wynikającym z przepisów prawa ochrony środowiska; 5) powierzenia
wykonania części zamówienia podwykonawcy.
Art. 90 ust. 1a pzp stanowi, że w przypadku gdy cena całkowita oferty jest niższa o co
najmniej 30% od: 1) wartości zamówienia powiększonej o należny podatek od towarów
i
usług, ustalonej przed wszczęciem postępowania zgodnie z art. 35 ust. 1 i 2 lub średniej
arytmetycznej cen wszystkich złożonych ofert, zamawiający zwraca się o udzielenie
wyjaśnień, o których mowa w ust. 1, chyba że rozbieżność wynika z okoliczności
oczywistych, które nie wymagają wyjaśnienia; 2) wartości zamówienia powiększonej
o
należny podatek od towarów i usług, zaktualizowanej z uwzględnieniem okoliczności, które
Sygn. akt KIO 1749/21
nastąpiły po wszczęciu postępowania, w szczególności istotnej zmiany cen rynkowych,
zamawiający może zwrócić się o udzielenie wyjaśnień, o których mowa w ust. 1.
Według normy zawartej w art. 90 ust. 2 pzp obowiązek wykazania, że oferta nie
zawiera rażąco niskiej ceny lub kosztu spoczywa na wykonawcy.
Art. 90 ust. 3 pzp stanowi, że zamawiający odrzuca ofertę wykonawcy, który nie złożył
wyjaśnień lub jeżeli dokonana ocena wyjaśnień wraz z dostarczonymi dowodami potwierdza,
że oferta zawiera rażąco niską cenę lub koszt w stosunku do przedmiotu zamówienia. Z kolei
zgodnie z art. 89 ust. 1 pkt 4 pzp zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli zawiera rażąco niską
cenę lub koszt w stosunku do przedmiotu zamówienia.
Z kolei art. 89 ust. 1 pkt 3 pzp stano
wi, że zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli jej
złożenie stanowi czyn nieuczciwej konkurencji w rozumieniu przepisów o zwalczaniu
nieuczciwej konkurencji.
Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji czynem
nieuczciwej konkurencji jes
t działanie sprzeczne z prawem lub dobrymi obyczajami, jeżeli
zagraża lub narusza interes innego przedsiębiorcy lub klienta.
Według Art. 15 ust. 1 pkt 1 uznk czynem nieuczciwej konkurencji jest utrudnianie
innym
przedsiębiorcom dostępu do rynku, w szczególności przez sprzedaż towarów
lub u
sług poniżej kosztów ich wytworzenia lub świadczenia albo ich odprzedaż poniżej
k
osztów zakupu w celu eliminacji innych przedsiębiorców.
W pierwszej kolejności należy rozważyć co oznacza „rażąco niska cena”. Jak trafnie
wskazano w wyroku Sądu Okręgowego w Katowicach z 28 kwietnia 2008 r. (sygn. akt XIX
Ga 128/08) przepisy ustawy pzp nie określają definicji pojęcia rażąco niskiej ceny. Punktem
odniesienia do jej określenia jest przedmiot zamówienia i przyjąć można, że cena rażąco
niska to taka, która jest nierealistyczna, niewiarygodna w porównaniu do cen rynkowych
podobnych zamówień i ewentualnie innych ofert złożonych w toku postępowania o udzielenie
zamówienia publicznego.
Przy braku takiej legalnej definicji „rażąco niskiej ceny” orzecznictwo sądów
okręgowych oraz Krajowej Izby Odwoławczej, a wcześniej orzecznictwo arbitrażowe,
wypracowało pewne cząstkowe lub opisowe rozumienie tego pojęcia. I tak w wyroku Izby
z
28 marca 2013 r. (sygn. akt KIO 592/13) zauważono, że o cenie rażąco niskiej można
mówić wówczas, gdy oczywiste jest, że przy zachowaniu reguł rynkowych wykonanie umowy
przez wykonawcę byłoby dla niego nieopłacalne. Ponadto w wyroku z 4 sierpnia 2011 r.
(sygn. akt KIO 1562/11) wskazano, że cena rażąco niska w stosunku do przedmiotu
zamówienia będzie ceną odbiegającą od jego wartości, a rzeczona różnica nie będzie
uzasadniona obiektywnymi względami pozwalającymi danemu wykonawcy, bez strat
Sygn. akt KIO 1749/21
i
finansowania wykonania zamówienia z innych źródeł niż wynagrodzenie umowne,
zamówienie to wykonać. W podsumowaniu stwierdzono, że cena rażąco niska jest ceną
nierealistyczną, nieadekwatną do zakresu i kosztów prac składających się na dany przedmiot
zamówienia, zakładającą wykonanie zamówienia poniżej jego rzeczywistych kosztów
i w
takim sensie nie jest ceną rynkową, tzn. generalnie niewystępującą na rynku, na którym
ceny wyznaczane są m.in. poprzez ogólną sytuację gospodarczą panującą w danej branży
i
jej otoczeniu biznesowym, postęp technologiczno-organizacyjny oraz obecność
i
funkcjonowanie uczciwej konkurencji podmiotów racjonalnie na nim działających. Podobnie
według powszechnie przywoływanej w doktrynie i orzecznictwie definicji zawartej
w
uzasadnieniu wyroku Sądu Okręgowego w Katowicach z 30 stycznia 2007 r. (sygn. akt XIX
Ga 3/07) o cenie rażąco niskiej można mówić wówczas, gdy oczywiste jest, że przy
zachowaniu reguł rynkowych wykonanie umowy przez wykonawcę byłoby dla niego
nieopłacalne. Rażąco niska cena jest to cena niewiarygodna, oderwana całkowicie
od
realiów rynkowych. Przykładem może być oferowanie towarów poniżej kosztów zakupu
lub wytworzenia albo oferowanie usług za symboliczną kwotę. Natomiast Sąd Okręgowy
w
Krakowie w uzasadnieniu wyroku z 23 kwietnia 2009 r. (sygn. akt XII Ga 88/09) wskazał
następujące kryteria określające cenę rażąco niską: odbieganie całkowitej ceny oferty od cen
obowiązujących na danym rynku w taki sposób, że nie ma możliwości realizacji zamówienia
przy założeniu osiągnięcia zysku; zaoferowanie ceny, której realizacja nie pozwala
na utrzymani
e rentowności wykonawcy na tym zadaniu; niewiarygodność ceny z powodu
oderwania jej od realiów rynkowych.
Ponadto w opinii prawnej Urzędu Zamówień Publicznych dotyczącej ceny rażąco
niskiej (opublikowanej w serwisie internetowym UZP) zbieżnie z powyższym wskazano,
m.in., że ustawa pzp wprowadzając możliwość odrzucenia oferty przez zamawiającego
z
powodu rażąco niskiej ceny, nie precyzuje jednak tego pojęcia. Nie definiują go również
przepisy dyrektyw Unii Europejskiej będące u podstaw przedmiotowej regulacji. Znaczenia
tego wyrażenia nie wyjaśnia również orzecznictwo Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości.
Mając na względzie cel przedmiotowej regulacji wydaje się, iż za ofertę z rażąco niską ceną
można uznać ofertę z ceną niewiarygodną, nierealistyczną w porównaniu do cen rynkowych
podobnych zamówień. Oznacza to cenę znacząco odbiegającą od cen przyjętych,
wskazującą na fakt realizacji zamówienia poniżej kosztów wytworzenia usługi, dostawy,
roboty budowlanej.
Pomimo generalnej adekwatności powyższych definicji, występowanie w nich,
po pierwsze
– nieostrych terminów definiujących (takich jak „nierealistyczność”,
„niewiarygodność”, „nieadekwatność”, „znaczne odbieganie” etc.), po drugie – terminów
niewyraźnych (takich jak „nieopłacalność”, „koszt wytworzenia”, „rentowność na zadaniu”),
Sygn. akt KIO 1749/21
powoduje, że mają one ograniczoną przydatność przy rozstrzyganiu konkretnych
przypadków wystąpienia rażąco niskiej ceny. W szczególności powyższe definicje nie
wyjaśniają, jakiego rodzaju koszty przedsiębiorstwa ma pokrywać cena ofertowa ani nie
wskazują do jakich wskaźników lub progów rentowności postulat opłacalności ceny się
odnosi (np. w jakim stopniu zaoferowana cena ma wpływać na wynik finansowy całej
jednostki lub jej inne wskaźniki ekonomiczne, chociażby wskaźniki płynności finansowej).
Wydaje się, że co do zasady rażąco niską będzie cena niepokrywająca średniego
jednostkowego kosztu zmiennego wykonania, czyli pogarszająca wynik finansowy
przedsiębiorstwa. Zawsze jednak konieczne jest, aby cena oferty była rażąco niska
w s
tosunku do przedmiotu zamówienia, a dokładniej – jak wynika z przywołanych powyżej
wypowiedzi orzecznictwa i opinii UZP
– jego wartości rynkowej. W konsekwencji wartość
rynkowa przedmiotu zamówienia, obejmująca jego pełny zakres i wszystkie konieczne
do je
go wykonania nakłady kosztowe, ustalana przez porównanie cen występujących
w
danej branży dla określonego asortymentu, stanowić będzie punkt odniesienia dla ceny
rażąco niskiej.
Jednakże w przypadku, gdy na wezwanie zamawiającego zostały złożone przez
wyk
onawcę wyczerpujące i poparte stosownymi dowodami wyjaśnienia odnośnie kosztów
wykonania
przez niego w sposób prawidłowy przedmiotu zamówienia, niezależnie od tego,
czy ustalona w powyższy sposób wartość rynkowa tego przedmiotu zamówienia wydawała
się wyższa, nie ma podstaw do uznania ceny oferty tego wykonawcy za rażąco niską, w tym
za stanowiącą przejaw czynu nieuczciwej konkurencji.
Skoro
– jak to już zostało powyżej ustalone – złożone wyjaśnienia poparte dowodami
pozwoliły Zamawiającemu na ustalenie, że cena oferty Sygnity pokrywa co najmniej koszty
prawidłowej realizacji przez nie tego zamówienia, a Odwołujący nie był w stanie podważyć
prawidłowości tego ustalenia, bezzasadne są zarzuty naruszenia przez Zamawiającego
art. 89 ust. 1 pkt 4 w zw. z art. 90 ust. 3 pzp czy art. 89 ust. 1 pkt 3 pzp.
{rozpatrzenie zarzutu z pkt 1.
listy zarzutów
– zaniechanie odtajnienia wykazu osób i wyjaśnień Sygnity dotyczących ceny oferty}
Izba ustaliła następujące okoliczności jako istotne:
Zaznaczyć należy, że zarzut odwołania sprowadza się do wywodzenia braku
wykazania wartości gospodarczej z faktu użycia w ramach uzasadnienia objęcia tajemnicą
przedsiębiorstwa pewnych ogólnych sformułowań, które zostały wyrwane z kontekstu całości
Sygn. akt KIO 1749/21
przedstawionego uzasadnienia.
Z kolei
odwołanie w ogóle nie zawiera żadnych okoliczności odnośnie tego, z jakich
powodów według Odwołującego Sygnity nie wykazało, ani że informacje zawarte w wykazie
osób czy szczegółowej części wyjaśnień dotyczących ceny oferty jako całość lub w
szczególnym zestawieniu i zbiorze nie są powszechnie znane osobom zwykle zajmującym
się tym rodzajem informacji albo nie są łatwo dostępne dla takich osób, ani że jako
uprawnione do korzystania z informac
ji lub rozporządzania nimi podjęło, przy zachowaniu
należytej staranności, działania w celu utrzymania tych informacji w poufności.
Natomiast Sygnity,
zarówno wraz z wykazem osób, jaki i wyjaśnieniami dotyczącymi
ceny oferty,
oprócz zastrzeżenia ich jako tajemnicy przedsiębiorstwa, przedstawiło
uzasadnienie, w
którym nie ograniczyło się do przywołania treści art. 11 ust. 2 ustawy
o
zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, ale odniosło się, w jaki sposób w tym przypadku
spełniona została każda z trzech przesłanek wynikających z tego przepisu.
W szczególności odnośnie przesłanki wartości gospodarczej informacji Sygnity
wskazało m.in., co następuje (kolejno odnośnie wykazu osób i wyjaśnień ceny oferty).
Ujawnienie wskazanych w Wykazie osób informacji może narazić Spółkę na utratę
pracowników lub całego zorganizowanego zespołu, a także na utratę płynności działalności
gospodarczej. Pozyskanie nowych
pracowników, w tym przeprowadzenie procedury
rekrutacyjnej a przede wszystkim stworzenie
zespołu pracowników dla realizacji danego
zamówienia jest czasochłonne i kosztotwórcze. W ramach grupy kapitałowej Wykonawcy
koszty związane wyłącznie z pozyskiwaniem personelu na potrzeby poszczególnych
kontraktów, dla których Zamawiający określili wymagania w zakresie kwalifikacji personelu
w
ciągu roku stanowią wymierny koszt finansowy na poziomie kilkudziesięciu tysięcy złotych.
Wartość gospodarczą zespołu osób trudno wymiernie i kompletnie wycenić, gdyby jednak
w
ocenie Zamawiającego okazało się to niezbędne, to z całą pewnością przyjąć można,
że pozyskanie specjalistów tej klasy i z tym doświadczeniem a także zbudowanie z nich
zespołu i nabycie przez nich wspólnego porównywalnego doświadczenia jest niewątpliwie
długotrwałe i kosztowne.(…)
Przede wszystkim należy zauważyć, iż zawarte w treści naszych wyjaśnień
i
nformacje wskazujące m. in. na: sposób wyliczenia pracochłonności zadań, użyte
do wyceny metody kal
kulacyjne, wysokość przyjętych do kalkulacji ceny stawek kosztowych
poszczególnych pozycji całej kalkulacji, czy też w końcu informacje odnoszące się
do
sposobu realizacji zamówienia, które są niewątpliwie informacjami o charakterze
organizacyjnym i handlowym posiadającymi wartość gospodarczą dla Wykonawcy.
Oczywistym wydaje się być, iż sposób kalkulacji ceny oferty, w szczególności przy tak dużej
konkurencji na rynku informatycznym, ma nie
wątpliwie istotne znaczenie dla każdego
Sygn. akt KIO 1749/21
Wykonawcy i z reguły jest informacją chronioną z punktu widzenia takiego przedsiębiorcy.
Nie inaczej jest również w tym przypadku – Sygnity w swoich wyjaśnieniach utajnił
te
informacje, które posiadają dla niej istotne znaczenie o charakterze organizacyjnym,
posiadających jednocześnie wartość handlową. (…)
Wbrew zatem odmiennym twierdzeni
om zawartym w odwołaniu, w kontekście treści
utajnionego wykazu i utajnionej części wyjaśnień, Sygnity zarówno skonkretyzowało wartość
gospodarczą informacji o zespole osób, które przewidziało do realizacji tego zamówienia,
jak
i sposobu kalkulacji kosztu jego wykonania z uwzględnieniem posiadanego know-how
odnośnie pracochłonności poszczególnych usług.
Okoliczność, że Odwołujący nie był w stanie na potrzeby odwołania ani odgadnąć
personaliów osób przeznaczonych do realizacji tego zamówienia, ani zrekonstruować
koncepcji realizacji zamówienia wynikającej z wyjaśnień konkurenta dodatkowo potwierdza
wartość gospodarczą tych informacji dla Sygnity.
Niezależnie od powyższego argumentacja odwołania w przypadku Odwołującego,
który również utajnił złożone przez siebie wyjaśnienia dotyczące ceny złożonej przez siebie
oferty, uzasadniając wartość gospodarczą zawartych w nich informacji w analogiczny
sposób, jest zupełnie nieprzekonująca.
Istotne znaczenie ma również okoliczność, że zawarte w odwołaniu główne zarzuty –
czyli zarzut nieudostępnienia wyjaśnień dotyczących ceny oferty oraz zarzut zaniechania
odrzucenia oferty z uwagi na to, że treść tych wyjaśnień nie mogła być oceniona jako
wystarczająca dla stwierdzenia, że cena ta nie jest rażąco niska w stosunku do przedmiotu
zamówienia – zostały podniesione równolegle, a nie jako zarzuty alternatywne względem
siebie.
W tak ustalonych okoli
cznościach Izba stwierdziła, że zarzut jest niezasadny.
Przypomnienia wymaga, że jawność postępowania o udzielenie zamówienia jest
jedną z podstawowych zasad obowiązujących w systemie zamówień publicznych, wyrażoną
w art. 8 ust. 1 pzp, a ograniczenie dost
ępu do informacji związanych z postępowaniem
o
udzielenie zamówienia może zachodzić wyłącznie w przypadkach określonych ustawą,
co
wynika z art. 8 ust. 2 pzp. Podstawowym wyjątkiem od tej zasady jest wyłączenie
udostępniania informacji stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa na podstawie art. 8 ust. 3
pzp, zgodnie z którym nie ujawnia się informacji stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa
w
rozumieniu przepisów o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, jeżeli wykonawca, nie później
niż w terminie składania ofert lub wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu,
Sygn. akt KIO 1749/21
zastrzegł, że nie mogą być one udostępniane oraz wykazał, iż zastrzeżone informacje
stanowią tajemnicę przedsiębiorstwa.
W poprzednim stanie prawnym ustawodawca nie wskazywał wyraźnie na obowiązek
w
ykazania, że zastrzeżone informacje stanowią tajemnicę przedsiębiorstwa. Jak to
zauważono w uzasadnieniu do poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy – Prawo
zamówień publicznych (Sejm RP VII kadencji, nr druku 1653) odnośnie wprowadzenia
obowiązku ujawniania informacji stanowiących podstawę oceny wykonawców (czyli zmiany
art. 8 ust. 3 pzp):
Przepisy o zamówieniach publicznych zawierają ochronę tajemnic
przedsiębiorstwa wykonawcy ubiegającego się o udzielenie zamówienia. Mimo zasady
jawności postępowania, informacje dotyczące przedsiębiorstwa nie są podawane
do
publicznej wiadomości. Jednakże, słuszny w swym założeniu przepis jest w praktyce
patologicznie nadużywany przez wykonawców, którzy zastrzegając informacje będące
podstawą do ich ocen, czynią to ze skutkiem naruszającym zasady uczciwej konkurencji,
tj.
wyłącznie w celu uniemożliwienia weryfikacji przez konkurentów wypełniania przez nich
wymagań zamawiającego. Realizacja zadań publicznych wymaga faktycznej jawności
wyboru wykonawcy. Stąd te dane, które są podstawą do dopuszczenia wykonawcy
do
udziału w postępowaniu powinny być w pełni jawne. Praktyka taka miała miejsce do roku
2005 i bez negatywnego skutku dla przedsiębiorców dane te były ujawniane. Poddanie ich
regułom ochrony właściwym dla tajemnicy przedsiębiorstwa jest sprzeczne z jej istotą,
a
przede wszystkim sprzeczne z zasadą jawności realizacji zadań publicznych.
Stąd w znowelizowanym art. 8 ust. 3 pzp na wykonawcę nałożono obowiązek
wykazania
zamawiającemu
przesłanek
zastrzeżenia
informacji
jako
tajemnica
przedsiębiorstwa. W konsekwencji rolą zamawiającego w toku badania ofert lub wniosków
jest ustalenie, czy wykonawca temu obowiązkowi sprostał, udowadniając, że zastrzeżone
informacje stanowią tajemnicę przedsiębiorstwa. Przy czym użyte przez ustawodawcę
sformułowanie, w którym akcentuje się obowiązek „wykazania”, oznacza coś więcej aniżeli
samo wyjaśnienie (uzasadnienie) powodów objęcia tajemnicą przedsiębiorstwa. Z pewnością
za takie „wykazanie” nie może być uznane ogólne uzasadnienie, sprowadzające się de facto
do przytoczenia elementów definicji legalnej tajemnicy przedsiębiorstwa wynikającej
aktualnie z art. 11 ust. 2 ustawy z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej
konkurencji
. Ponadto według art. 8 ust. 3 pzp wykonawcy mają obowiązek wykazania
zasadności zastrzeżenia informacji jako tajemnica przedsiębiorstwa nie później niż
w
terminie składania ofert lub wniosków.
Już w uchwale Sądu Najwyższego z 21 października 2005 r. sygn. akt III CZP 74/05
przesądzono, że w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego zamawiający bada
skuteczność dokonanego przez oferenta zastrzeżenia dotyczącego zakazu udostępniania
Sygn. akt KIO 1749/21
informacji potwierdzających spełnienie wymagań wynikających ze specyfikacji istotnych
warunków zamówienia. A następstwem stwierdzenia bezskuteczności zastrzeżenia jest
wyłączenie zakazu ujawniania zastrzeżonych informacji.
Wykonawca, który chce skutecznie utajnić informacje przedstawiane zamawiającemu
w postępowaniu o udzielenie zamówienia, zobowiązany jest wykazać łączne wystąpienie
przesłanek wynikających z definicji legalnej tajemnicy przedsiębiorstwa zawartej w art. 11
ust. 2 uznk, czyli że zastrzegane informacje: po pierwsze – mają charakter techniczny,
technologiczny, organizacyjny przedsiębiorstwa lub inny posiadający wartość gospodarczą,
po drugie
– jako całość lub w szczególnym zestawieniu i zbiorze nie są powszechnie znane
osobom zwykle zajmującym się tym rodzajem informacji albo nie są łatwo dostępne dla
takich osób. Po trzecie – że uprawniony do korzystania z informacji lub rozporządzania nimi
podjął, przy zachowaniu należytej staranności, działania w celu utrzymania ich w poufności.
Należy podkreślić, że nie budzi wątpliwości w doktrynie i orzecznictwie, że warunkiem
sine qua non
w ramach pierwszej przesłanki jest posiadanie przez daną informację wartości
gospodarczej. Innymi słowy nie każda informacja o charakterze technicznym,
technologicznym, organizacyjnym (lub jeszcze innym) dla przedsiębiorstwa może być
przedmiotem tajemnicy, ale wyłącznie taka, która ma pewną wartość gospodarczą
(jest
źródłem zysku lub pozwala na zaoszczędzenie kosztów) dla przedsiębiorcy dzięki temu,
że pozostanie poufna.
Skoro Sygnity w wystarczający sposób wykazało Zamawiającemu wartość
gospodarczą informacji zawartych w wyjaśnieniach dotyczących ceny oferty, a wykazanie
pozostałych dwóch przesłanek uznania ich za tajemnicę przedsiębiorstwa nie zostało
de facto zakwestionowane, zarzut naruszenia
art. 8 ust. 1, 2 i 3 pzp nie potwierdził się.
Niezależnie od powyższego – skoro zarówno ujawnienie wyjaśnień dotyczących
ceny, jak i wykazu osób miałoby służyć na potrzeby sformułowania zarzutu zaniechania
odrzucenia oferty jako zawierającej rażąco niską cenę, której wysokość nie została w należy
sposób wyjaśniona jako odpowiadająca wartości przedmiotu zamówienia – w sytuacji gdy
zarzut taki został już rozstrzygnięty w tej sprawie, ujawnienie tych informacji Odwołującemu
nie mogłoby już mieć wpływu na wynik postępowania prowadzonego przez Zamawiającego,
a zatem na zasadzie art. 544 ust. 1 pkt 1 npzp
odwołanie w tym zakresie podlegałoby
oddaleniu.
{
rozstrzygnięcie pozostałych zarzutów wymienionych na wstępie odwołania}
Ponieważ zarzuty naruszenia art. 7 ust. 3 czy art. 91 ust. 1 pzp mają charakter wtórny
i nie opiera się na żadnych odrębnych okolicznościach faktycznych w stosunku do powyżej
Sygn. akt KIO 1749/21
rozstrzygniętych zarzutów, są one również niezasadne.
Podobnie
wobec nieprzedstawienia żadnych okoliczności wskazujących, na czym
miałoby polegać nierówne traktowanie wykonawców i niezachowanie uczciwej konkurencji,
zarzut naruszenia art. 7 ust. 1 pzp
należało uznać za oczywiście niezasadny.
Mając powyższe na uwadze, Izba – działając na podstawie art. 553 zd. 1 nowego pzp
– orzekła, jak w pkt 1. sentencji.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono – w pkt 2. sentencji – stosownie
do jego wyniku, na podstawie art. 575 npzp oraz § 5 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady
Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów
postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od
odwołania (Dz. U. poz. 2437) – obciążając Odwołującego kosztami tego postępowania,
na
które złożył się uiszczony przez niego wpis.