Sygn. akt: KIO 1735/21
POSTANOWIENIE
z dnia 15 lipca 2021 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Ryszard Tetzlaff
Protokolant:
Mikołaj Kraska
po rozpoznaniu na
posiedzeniu z udziałem stron w dniu 15 lipca 2021 r.
w Warszawie
odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu
9 czerwca 2021 r. przez wykonawc
ę: I. S. prowadząca działalność gospodarczą pod
firmą Przedsiębiorstwo Wielobranżowe GRETASPORT I. S., ul. Podlesie 17, 41-303
Dąbrowa Górnicza w postępowaniu prowadzonym przez Gmina Dobre Miasto, ul.
Warszawska 14, 11-040 Dobre Miasto
przy udziale wykonawcy EVERSPORT Sp. z o.o., ul. Kiersnowskiego 12/20, 03-161
Warszawa
zgłaszającego swoje przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie
zamawiającego
postanawia:
umorzyć postępowanie odwoławcze;
nakazać zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych kwoty 10 000
zł 00 gr (słownie: dziesięć tysięcy złotych zero groszy) kwoty uiszczonego wpisu na
rzecz wykonawcy I. S.
prowadząca działalność gospodarczą pod firmą
Przedsiębiorstwo Wielobranżowe GRETASPORT I. S., ul. Podlesie 17, 41-303
Dąbrowa Górnicza.
Stosownie do art. 579 ust.1 i 580 ust.1 i 2
ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo
zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1129) na niniejsze postanowienie - w
terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący:
………………………………
Sygn. akt: KIO 1735/21
UZASADNIENIE
W dniu 09.06.2021 r.
(wpływ do Prezesa KIO w wersji elektronicznej podpisane
podpisem cyfrowym za pośrednictwem elektronicznej skrzynki podawczej – ePUAP) I. S.
prowadząca działalność gospodarczą pod firmą Przedsiębiorstwo Wielobranżowe
GRETASPORT I. S., ul. Podlesie 17, 41-
303 Dąbrowa Górnicza zwana dalej:
„Przedsiębiorstwo Wielobranżowe GRETASPORT I. S.” albo „Odwołującym” wniosła
odwołanie na postanowienia Specyfikacji Warunków Zamówienia (zwanej dalej: „SWZ”).
Postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego prowadzone w trybie podstawowym
na:
„Rozbudowa stadionu lekkoatletycznego, piłkarskiego wraz z zagospodarowaniem
przyległego terenu i infrastrukturą techniczną przy ul. Olsztyńskiej 14 w Dobrym Mieście”,
zostało
wszczęte ogłoszeniem opublikowanym w Biuletynie Zamówień Publicznych w dniu
04.06.2021 r.
pod pozycją nr 2021/BZP 00073415/01 przez: Gmina Dobre Miasto,
ul. Warszawska 14, 11-040 Dobre Miasto zwany dalej:
„Zamawiającym”. Do ww.
postępowania o udzielenie zamówienia zastosowanie znajdują przepisy ustawy
z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych (t. j. Dz. U. z 2019 r., poz. 2019
ze. zm., zwana dalej
„NPzp” albo „ustawy Prawa zamówień publicznych z 2019 r.” albo
„ustawy Pzp z 2019”.
O
dwołanie złożono od czynności i zaniechań czynności przez Zamawiającego
podjętych w przedmiotowym postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego
polegających na dokonaniu opisu przedmiotu zamówienia w sposób, który całkowicie
eliminuje możliwość złożenia ofert przez jakichkolwiek Wykonawców, którzy nie zaoferują
tylko jednej nawierzchni producenta CONICA, tj.:
• naruszeniu zasady uczciwej konkurencji i zasady proporcjonalności poprzez opisanie
przedmiotu
zamówienia w sposób wskazujący rozwiązania konkretnego producenta,
• sporządzeniu SWZ w zakresie opisu przedmiotu zamówienia w sposób utrudniający
i ograniczający uczciwą konkurencję poprzez taki dobór parametrów, który charakteryzuje
konkretne rozwiązanie konkretnego producenta i konkretny produkt, co uniemożliwia
Odwołującemu złożenie konkurencyjnej oferty, pomimo posiadania nawierzchni syntetycznej
bieżni gwarantującej uzyskanie przez wybudowany stadion kategorii VA,
• braku wskazania rozwiązań równoważnych tj. opisania parametrów technicznych jakie
Zamawiający ewentualnie uzna za równoważne w stosunku do wymaganych, a definiujących
jedną konkretną nawierzchnię.
W związku z powyższym Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie:
− art. 16 ust. 1 NPzp, poprzez opisanie przedmiotu zamówienia w sposób sprzeczny
z zasadą równego traktowania Wykonawców i zachowaniem uczciwej konkurencji,
− art. 17 ust. 1 pkt 1 NPzp poprzez niezapewnienie najlepszej jakości w zakresie przedmiotu
zamówienia,
− art. 99 ust. 4 NPzp poprzez dokonanie opisu przedmiotu zamówienia, który jednoznacznie
definiuje konkretny produkt a tym samym konkretny krąg podmiotów, które mogą złożyć
ofertę, co utrudnia uczciwą konkurencję, poprzez dokonanie opisu przedmiotu zamówienia,
który wskazuje i premiuje charakterystyczne rozwiązania konkretnego producenta,
− art. 99 ust. 6 ustawy poprzez brak zdefiniowania kryteriów w celu oceny równoważności.
Odwołujący wnosił o:
uwzględnienie odwołania w całości;
nakazanie Zamawiającemu dokonania modyfikacji SWZ poprzez zmianę wymaganych
zakresów parametrów nawierzchni i dopuszczenie rozwiązań równoważnych, które nie będą
musiały być rozwiązaniami identycznymi jak produkt CONIPUR M firmy CONICA AG - w tym
w szczególności zmianę zakresów parametrów w taki sposób, aby mieściły się w nich
następujące wartości dla parametrów:
a)
wytrzymałość na rozciąganie (MPa) - poprzez dopuszczenie nawierzchni z wartością 0,83
MPa,
b)
wydłużenie w chwili zerwania (%) - poprzez dopuszczenie nawierzchni z wartością 128%,
c)
redukcja siły w temp. 23⁰C (%) – poprzez dopuszczenie nawierzchni z wartością 39%,
d)
współczynnik tarcia – poprzez dopuszczenie nawierzchni z wartością 61,
e)
odporność na ścieranie – poprzez dopuszczenie nawierzchni z wartością 2,00 g f)
tarcie/poślizg:
• - nawierzchnia sucha – poprzez dopuszczenie nawierzchni z wartością 90,
• - nawierzchnia mokra – poprzez dopuszczenie nawierzchni z wartością 61,
h)
odporność nawierzchni na działanie butów z kolcami:
• - wytrzymałość na rozciąganie – poprzez dopuszczenie nawierzchni z wartością 0,87.MPa
• - wydłużenie w chwili zerwania - poprzez dopuszczenie nawierzchni z wartością 135 %,
i)
odporność po sztucznym starzeniu:
• - wytrzymałość na rozciąganie – poprzez dopuszczenie nawierzchni z wartością 0,88 MPa,
• - wydłużenie w chwili zerwania - poprzez dopuszczenie nawierzchni z wartością 166 %,
j) zmiana barwy po sztucznym starzeniu
– poprzez dopuszczenie nawierzchni z wartością 3-
k)
mrozoodporność/zmiana masy po badaniu – poprzez dopuszczenie nawierzchni
z wartością 0,25%;
zasądzenie kosztów postępowania odwoławczego od Zamawiającego na rzecz
Odwołującego.
Odwołanie zostało wniesione z zachowaniem ustawowego 5-dniowego terminu,
w zakresie czynności z dnia 4 czerwca 2021 r. opublikowania postanowień SWZ na stronie
internetowej Zamawiającego.
Odwołujący uiścił wpis od odwołania w wymaganej wysokości oraz przekazał kopię
odwołania (w tym samym dniu co odwołanie – emailem) wraz z załącznikami
Zamawiającemu.
Izba ustaliła i zważyła, co następuje:
Ustalono, że odwołanie wniesiono zostało w ustawowym terminie. Kopia odwołania
została prawidłowo przekazana Zamawiającemu. Odwołujący uiścił wpis w wymaganej
wysokości na rachunek UZP. Odwołanie nie zawierało więc braków formalnych i podlegało
merytorycznemu rozpoznaniu.
Zamawiający w dniu 11.06.2021 r. (na stronie internetowej Zamawiającego) wezwał
wraz kopią odwołania, w trybie art. 524 NPzp, uczestników postępowania przetargowego do
wzięcia udziału w postępowaniu odwoławczym.
W dniu 14.06.2021 r.
(wpływ do Prezesa KIO w wersji elektronicznej podpisane
podpisem cyfrowym za pośrednictwem elektronicznej skrzynki podawczej - ePUAP)
EVERSPORT Sp. z o.o., ul. Kiersnowskiego 12/20, 03-161 Warszawa zwane dalej:
„EVERSPORT Sp. z o.o.” albo „Przystępującym” zgłosiło przystąpienie do postępowania
odwoławczego po stronie Zamawiającego wnosząc o oddalenie odwołania w całości. Kopia
zgłoszenia została przekazana Zamawiającemu oraz Odwołującemu. Zgłoszone
przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego zostało podpisane
przez pełnomocnika umocowanego na podstawie pełnomocnictwa z 14.06.2021 r.
udzielonego przez P.Z. osobę ujawnioną i umocowaną do samodzielnej reprezentacji
zgodnie dokumentami rejestrowymi.
W konsekwencji Izba uznała skuteczność przystąpienia
do postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego: EVERSPORT Sp. z o.o.
W dniu 13.07.2021 r. (e-mailem podpisanym podpisem elektron
icznym) Zamawiający
wobec wniesienia odwołanie do Prezesa KIO wniósł na piśmie, w trybie art. 521 NPzp,
odpowiedź na odwołanie, w której uwzględnił odwołanie w całości. Stwierdził, że:
„uwzględnia w całości zarzuty przedstawione w odwołaniu, które zostało wniesione do
Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej dnia 9 czerwca 2021 r. przez odwołującego wykonawcę
– Przedsiębiorstwo Wielobranżowe GRETASPORT I. S. . Zamawiający, zgodnie z art. 522
ust. 1 zdanie drugie ustawy Pzp, dokona modyfikac
ji SWZ, zgodnie z żądaniami
Odwołującego się zawartymi w odwołaniu. Do postępowania odwoławczego przystąpił po
stronie zamawiającego wykonawca Eversport Sp. z o.o., dlatego zamawiający wnosi, aby
Krajowa Izba Odwoławcza rozważyła możliwość umorzenia postępowania odwoławczego
o sygnaturze akt KIO 1735/21 na posiedzeniu niejawnym bez obecności stron oraz
uczestników postępowania odwoławczego, o ile Przystępujący po stronie Zamawiającego nie
wniesie sprzeciwu. Zamawiający przekazał Uwzględnienie odwołania uczestnikom
postępowania odwoławczego w formie elektronicznej, Prezesowi Krajowej Izby Odwoławczej
oraz zamieścił na stronie internetowej prowadzonego postępowania.”. Niniejsza odpowiedź
została podpisana przez Burmistrza Miasta Dobre Miasto.
W dniu 14.07.2021 r.
(wpływ do Prezesa KIO w wersji elektronicznej podpisane
podpisem cyfrowym za pośrednictwem elektronicznej skrzynki podawczej - ePUAP)
EVERSPORT Sp. z o.o.
złożyło – ustosunkowanie się do uwzględnienia zarzutów odwołania
w całości. W jego ramach Odwołujący oświadczył, że nie będzie wnosił sprzeciwu od tej
czynności Zamawiającego. Pismo zostało podpisane tak jak przystąpienie.
W dniu 15.07.2021 r.
na mocy zarządzenia z 23.06.2021 r. odbyło się posiedzenie
z udziałem stron oraz uczestnika postępowania.
Na posiedzenie
nikt się nie stawił, mimo prawidłowego zawiadomienia o terminie
posiedzenia. Dowód zawiadomienia w aktach sprawy.
Powyższe oznacza, że postępowanie odwoławcze – stosownie do dyspozycji art. 522
ust. 1 oraz art. 568 pkt 3 NPzp
– należało umorzyć.
W sytuacji umorzenia postępowania w związku z uwzględnieniem zarzutów,
ustawodawca nałożył na Zamawiającego obowiązek wykonania, powtórzenia lub
unieważnienia czynności w postępowaniu o udzielenie zamówienia, zgodnie z żądaniem
zawartym w odwołaniu. Zamawiający zatem zobowiązany jest do dokonania czynności,
w taki sposób, który uczyni zadość postulatom postawionym w odwołaniu.
Wobec powyższego należy stwierdzić, że Zamawiający uznał w całości słuszność
argumentacji Odwo
łującego i uwzględnił odwołanie w całości, natomiast Przystępujący do
postępowania po stronie Zamawiającego podmiot, który mógłby skorzystać z prawa do
wniesienia sprzeciwu wobec uwzględnionych zarzutów, nie skorzystał z przysługującego mu
prawa, to
stwierdzić należy, że - stosownie do dyspozycji art. 522 ust. 2 NPzp, postępowanie
odwoławcze podlega umorzeniu.
Zatem mając na uwadze, że:
Zamawiający uwzględnił w całości zarzuty przedstawione w odwołaniu,
do postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego przystąpili wykonawcy,
którzy nie skorzystali z prawa do wniesienia sprzeciwu
Krajowa Izba Odwoławcza stwierdziła, że zachodzą przesłanki do wydania
postanowienia
o umorzeniu postępowania odwoławczego.
Orzekając o kosztach postępowania odwoławczego, Krajowa Izba Odwoławcza
wzięła pod uwagę okoliczność, iż uwzględnienie odwołania miało miejsce przed otwarciem
posiedzenia i rozprawy, zatem koszty te znoszą się wzajemnie stosownie do § 9 ust. 1 pkt 2
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 roku w sprawie
szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz
wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz. U. z 2020r., poz. 2437 ze
zmianami),
orzekając w tym zakresie o konieczności zwrotu kwoty wpisu uiszczonego przez
Odwołującego na rachunek Urzędu Zamówień Publicznych.
Przewodniczący:
………………………………