Sygn. akt: KIO 1677/21
WYROK
z dnia 6 lipca 2021 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący:
Katarzyna Odrzywolska
Protokolant:
Klaudia Kwadrans
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 1 lipca
2021 r. w Warszawie odwołania wniesionego
do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 2 czerwca 2021 r. przez wykonawców
wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia: NDI S.A.; NDI Sopot S.A. z siedzibą w
Sopocie
w postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego: Centrum Leczenia Oparzeń
im. dr Stanisława Sakiela z siedzibą w Siemianowicach Śląskich
przy udziale wykonawcy:
INERGIS S.A. z siedzibą w Częstochowie, zgłaszającego swoje
przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego
orzeka:
1. oddal
a odwołanie;
2. k
osztami postępowania odwoławczego obciąża odwołującego, i:
zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 10 000 zł 00 gr
(słownie: dziesięć tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez odwołującego
tytułem wpisu od odwołania;
zasądza od zamawiającego na rzecz wykonawcy: INERGIS S.A. z siedzibą
w Częstochowie kwotę 3 600 zł 00 gr (słownie: trzy tysiące sześćset złotych zero
groszy), stanowiącą koszty postępowania odwoławczego, poniesione z tytułu
wynagrodzenia pełnomocnika.
Stosownie do art. 580 ust. 1 ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo Zamówień
Publicznych (Dz. U. z 2021 r., poz. 1129) na niniejszy wyrok - w terminie 14 dni od dnia jego
doręczenia
przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu
Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący:
………………………………
Sygn. akt: KIO 1677/21
UZASADNIENIE
Centrum Leczenia Oparzeń im. dr Stanisława Sakiela z siedzibą
w Siemianowicach Śląskich (dalej: „zamawiający”), prowadzi w trybie przetargu
nieograniczonego, na podstawie ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. -
Prawo zamówień
publicznych (Dz. U. z 2019 r., poz. 1843 ze zm.) -
dalej „ustawa Pzp”, postępowanie
o udzielenie zamówienia publicznego na wykonanie w formule zaprojektuj i wybuduj
dokumentacji projektowej, dostawy urządzeń, robót budowlanych i instalacyjnych dla
przedsięwzięcia pn.: "Efektywność energetyczna w kompleksie budynków Centrum Leczenia
O
parzeń im. dr. Stanisława Sakiela w Siemianowicach Śląskich - Etap I i II"; znak sprawy:
CLO/ZP/38/2020
(dalej „postępowanie” lub „zamówienie”).
Szacunkowa wartość przedmiotowego zamówienia jest niższa od progów unijnych,
o których mowa w art. 11 ust. 8 ustawy Pzp.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Biuletynie Zamówień Publicznych
pod nr 613208-N- 2020 w dniu 20 listopada 2020 r.
W dniu 28 maja
2021 r. zamawiający poinformował o wyborze, jako
najk
orzystniejszej, oferty złożonej przez wykonawcę: INERGIS S.A. z siedzibą w
Częstochowie (dalej „INERGIS” lub „przystępujący”).
W dniu
2 czerwca 2021 r. przez wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie
zamówienia: NDI S.A.; NDI Sopot S.A. z siedzibą w Sopocie (dalej „odwołujący”),
do
Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej, zostało wniesione odwołanie wobec czynności
zamawiającego, polegającej na wyborze, jako najkorzystniejszej oferty INERGIS pomimo,
że podlega on wykluczeniu z postępowania, a w konsekwencji złożona przez niego oferta
podlega
odrzuceniu. Odwołujący zarzucił zamawiającemu naruszenie następujących
przepisów ustawy Pzp:
1. art. 24 ust. 1 pkt 16 lub 17 w zw. z art. 22 ust. 1 pkt 2 i ust. 1b pkt 3 ustawy Pzp przez
zaniechanie wykluczenia INERGIS
z postępowania, pomimo że wykonawca ten w
wyniku zamierzonego działania lub rażącego niedbalstwa, a przynajmniej w wyniku
lekkomyślności lub niedbalstwa, wprowadził zamawiającego w błąd przy przedstawieniu
informacji (wskazanych w uzasadnieniu odwołania), że spełnia warunek udziału
w postępowaniu dotyczący doświadczenia, a zatem podał informacje wprowadzające
z
amawiającego w błąd mające lub mogące mieć istotny wpływ na decyzje podejmowane
przez zamawiającego w postępowaniu, a w konsekwencji naruszenie art. 24 ust. 4
ustawy Pzp przez
zaniechanie uznania za odrzuconą oferty złożonej przez tego
w
ykonawcę;
ewentualnie,
w przypadku nieuwzględnienia zarzutu z pkt 1
2. art. 26 ust. 3 w zw. z art. 22 ust. 1 pkt 2 i ust. 1b pkt 3 ustawy Pzp przez zaniechanie
wezwania w
ykonawcy INERGIS do uzupełnienia oświadczeń i dokumentów
potwierdzających spełnianie warunku udziału w postępowaniu dotyczącego
wymaganego doświadczenia lub ich wyjaśnienia, pomimo iż wykonawca ten nie wykazał
spełniania tego warunku.
Zarzucając powyższe odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie
zamawiającemu: unieważnienia czynności wyboru jako najkorzystniejszej oferty wykonawcy
INERGIS oraz powtórzenia czynności badania i oceny ofert, w tym wykluczenie z udziału
w post
ępowaniu wykonawcy INERGIS oraz uznania złożonej przez niego oferty za
odrzuconą.
Odwołujący sprecyzował zarzuty za pomocą następujących okoliczności faktycznych
i
prawnych, uzasadniających wniesienie odwołania.
Na wstępie argumentował, że zgodnie z warunkiem udziału w postępowaniu,
opisanym w pkt 5.2 specyfikacji istotnych warunków zamówienia (dalej „SIWZ”), wykonawcy
mieli wykazać, że posiadają doświadczenie niezbędne do wykonania przedmiotu
zamówienia:
wykonali co najmniej jedną dokumentację projektową, tj. pełnobranżowe projekty budowlane
i wykonawcze w branżach - architektonicznej, instalacji sanitarnych i elektrycznych dla
odbudowy lub przebudowy lub remontu lub termomodernizacji obiektu wpisanego do rejestru
zabytków, obejmujące swym zakresem zabudowę lub wymianę minimum: źródeł ciepła,
stolarki okiennej, drzwiowej, instalacji centralnego ogrzewania w węźle cieplnym oraz
wymianę oświetlenia. Celem potwierdzenia, że warunek ten spełniają zamawiający, zgodnie
z pkt 6.3.1 SIWZ, żądał wykazu wykonanych usług.
Tymczasem, według wiedzy odwołującego, INERGIS - pomimo złożenia oświadczeń,
z których wynika, że spełnia tak określony warunek udziału w postępowaniu, w
rzeczywistości: (i) Nie wykonał w ramach wskazanej w poz. 1 wykazu usług dokumentacji
projektowej
w postaci pełnobranżowych projektów budowlanych i wykonawczych, a jedynie w postaci
projektów budowlanych; (ii) dokumentację wykonał w okresie wcześniejszym niż wymagane
3 lata przed upływem terminu składania ofert, a w pozostałym wskazanym w wykazie usług
okresie miał jedynie świadczyć usługę nadzoru autorskiego; (iii) wykonana dokumentacja nie
obejmowała swym zakresem zabudowy lub wymiany źródeł ciepła.
INERGIS, w odpowiedzi na wezwanie z
amawiającego złożył wykaz usług,
wymieniając zadanie pn. „Przebudowa budynku Zakładu Opiekuńczo-Leczniczego w
Rudziszkach" oraz załączył do niego referencje. Treść złożonego poświadczenia nie
potwierdza jednak
wykonania projektu wykonawczego, czego zamawiający wymagał w treści
warunku
ud
ziału
w postępowaniu, a co INERGIS oświadczył w wykazie usług.
Odwołujący pismem z dnia 15 grudnia 2020 r. zwrócił się do zamawiającego, na
rzecz którego usługa referencyjna była wykonywana, z wnioskiem o udzielenie informacji
publicznej dot. m.in. termin
u, w jakim dokumentacja projektowa była opracowana. W
odpowiedzi na ten wniosek p. A. G. -
Kierownik działu technicznego mailem z 19 stycznia
2021 r. jako okres wykonania dokumentacji wskazał 26 lipca 2016 r. - 31 maja 2017 r. Z
odpowiedzi tej j
ednoznacznie wynika, że wykonanie tej dokumentacji miało miejsce
wcześniej
niż
w terminie 3 lat przed upływem terminu składania ofert w postępowaniu, który upływał w dniu
12 grudnia 2020 r.
Dalej odwołujący wskazał, że zamawiający pismem z 19 stycznia 2021 r.
(CLO/ZP/56/2021) zwrócił się do zamawiającego, na rzecz którego wykonywana była
referencyjna usługa, o wskazanie m.in. w jakim okresie była wykonywana, czy była
podzielona na etapy, czy dokumentacja projektowa obejmowała zakresem zabudową lub
wymianę źródeł ciepła. W odpowiedzi Szpital Psychiatryczny w Węgorzewie pismem z 22
stycznia 2021 r. (SZP/0703/01/AB/2021) wskazał, że usługa na opracowanie dokumentacji
projektowej
na zadanie pn. „Przebudowa budynku Zakładu Opiekuńczo- Leczniczego w Rudziszkach"
była wykonywana na podstawie umowy, obowiązującej od dnia 26 lipca 2016 r. do dnia 28
lutego 2018 r. oraz że usługa ta była podzielona na dwa etapy: opracowanie dokumentacji
projektowej i pełnienie nadzoru autorskiego, który nie został zrealizowany wobec niepodjęcia
realizacji przebudowy. Co więcej, w piśmie tym p. A. S. - Dyrektor Szpitala wskazała, że
projekt obejmował zaopatrzenie w ciepło z istniejącej kotłowni olejowej znajdującej się w
budynku gospodarczym, a zatem nie obejmował swoim zakresem - jak wymagał
zamawiający w treści warunku - zabudowy lub wymiany źródła ciepła.
Zatem biorąc pod uwagę: informacje udzielone przez Kierownika działu technicznego
Szpitala Psychiatrycznego w Węgorzewie co do okresu wykonania samej dokumentacji,
treść referencji i pisma Szpitala z dnia 22 stycznia 2021 r., które określają przedmiot i okres
wykonywania całej usługi, która została podzielona na dwa etapy: opracowanie dokumentacji
i pełnienie nadzoru autorskiego oraz treść pisma Szpitala z dnia 22 stycznia 2021 r.,
wskazującą na faktyczny zakres dokumentacji co do zaopatrzenia w ciepło - należy uznać,
że INERGIS w wyniku zamierzonego działania lub co najmniej rażącego niedbalstwa
wprowadził zamawiającego w błąd przy przedstawieniu informacji dotyczących spełniania
warunku udziału w postępowaniu, zarówno co do wykonania dokumentacji wykonawczej,
okresu, w którym dokumentacja projektowa została wykonana, jak i deklarowanego zakresu,
a dotyczącego zabudowy lub wymiany źródła ciepła.
Powyższe okoliczności, w ocenie odwołującego, wypełniają przesłanki stosowania
art. 24 ust. 1 pkt 16 ustawy Pzp. Przedmiotowy przepis ma na celu wyeliminowanie
z postępowania wykonawców, którzy wprowadzają zamawiającego w błąd w celu uzyskania
zamówienia. Zaznaczył również, że gdyby celowość działania lub rażące niedbalstwo zostały
uznane
przez Izbę za zbyt daleko idące (choć w ocenie odwołującego ewidentne), to z całą
pewnością możliwe jest przypisanie INERGIS niższego stopnia winy, będącego podstawą
wyk
luczenia wykonawcy, określoną w art. 24 ust. 1 pkt 17 ustawy Pzp - a bezsprzecznie
przynajmniej lekkomyślności (wobec profesjonalnego charakteru działania). Niezależnie
jednak od stopnia winy, bez wątpienia informacje błędne dotyczą elementów niezbędnych do
wykazania spełniania warunku, a zatem mających istotny wpływ na decyzje podejmowane
przez zamawiającego w postępowaniu (czego dowodem wybór oferty INERGIS). Odwołujący
przypomniał, że w orzecznictwie wskazuje się (np. wyr. KIO z dnia 12.08.2019 r., KIO
że w sytuacji, gdy intencją danego wykonawcy jest przekonanie zamawiającego
o spełnieniu warunku udziału w postępowaniu, to zachodzi przypadek co najmniej
lekkomyślności lub niedbalstwa przy przedstawianiu informacji wprowadzających w błąd
zamawi
ającego, z istotnym wpływem na decyzję w przedmiocie wykluczenia tego
wykonawcy z postępowania. W niniejszym postępowaniu przedłożone informacje nie tylko
mogły mieć potencjalny wpływ na wynik postępowania, ale ewidentnie miały wpływ,
ponieważ na ich podstawie zamawiający ocenił pozytywnie spełnianie warunku udziału w
postępowaniu przez INERGIS i dokonał wyboru jako najkorzystniejszej oferty złożonej przez
tego wykonawcę.
Zgodnie również z powszechnie aprobowanym stanowiskiem, w przypadku złożenia
przez wy
konawcę w postępowaniu o udzielenie zamówienia informacji wprowadzających
w błąd, wykonawca ten nie może zostać wezwany do uzupełnienia oświadczeń lub
dokumentów na podstawie art. 26 ust. 3 ustawy Pzp. Odwołujący w tym miejscu powołał się
również na uzasadnienie poprzedniego wyroku Izby z dnia 10 maja w sprawie o sygn. KIO
774/21 (s. 63-
65) w zakresie interpretacji poszczególnych przesłanek określonych w art. 24
ust. 1 pkt 16 i 17 ustawy Pzp, a także co do braku możliwości zastąpienia informacji
nieprawdzi
wej, mającej wpływ na wynik postępowania, informacją nieprawdziwą - przyjmując
je za własne stanowisko.
W zakresie, w jakim podnosił zarzut ewentualny, dotyczący naruszenia art. 26 ust. 3
w zw. z art. 22 ust. 1 pkt 2 i ust. 1b pkt 3 ustawy Pzp o
dwołujący zauważył, iż wykonawca
INERGIS z przyczyn wskazanych wyżej nie wykazał spełniania warunku udziału
w postępowaniu, o którym mowa w pkt 5.2.1 lit a) SIWZ. Z dowodów załączonych przez
niego do odwołania wynika bowiem jednoznacznie, że usługa wskazana przez INERGIS w
pkt 1 wykazu usług nie potwierdza spełniania ww. warunku udziału w postępowaniu, tj.
została wykonana wcześniej niż 3 lata przed upływem terminu składania ofert, nie
obejmowała wykonania projektu wykonawczego oraz nie obejmowała projektu zabudowy lub
wymiany źródła ciepła. Nie ulega zatem wątpliwości, że wykonawca ten nie potwierdził
spełniania przedmiotowego warunku udziału w postępowaniu. W takiej sytuacji zamawiający,
zgodnie
z dyspozycją art. 26 ust. 3 ustawy Pzp, zobowiązany jest wezwać do uzupełnienia
oświadczeń i dokumentów lub ich wyjaśnienia.
Zamawiający poinformował wykonawców, zgodnie z art. 185 ust. 1 ustawy Pzp,
o wniesieniu odwołania, wzywając uczestników postępowania do złożenia przystąpienia.
Do postępowania odwoławczego przystąpił wykonawca: INERGIS S.A. z siedzibą
w Częstochowie.
Zamawiający, działając na podstawie art. 521 ustawy z dnia 11 września 2019 r.
Prawo zamówień publicznych (Dz.U. z 2021 r., poz. 1129) - dalej „ustawa Pzp z 2019 r.” w
dniu
czerwca 2021 r. złożył do akt sprawy odpowiedź na odwołanie oświadczając, że
uwzględnia w całości zarzuty przedstawione w odwołaniu. Jednocześnie zdeklarował, że
dokona unieważnienia czynności wyboru oferty złożonej przez przystępującego i powtórzy
czynność oceny ofert.
Wobec oświadczenia zamawiającego przystępujący, działając na podstawie art. 523
ustawy Pzp z 2019 r., wniósł sprzeciw wobec uwzględnienia przez zamawiającego zarzutów
przedstawionych w odwołaniu w całości.
Krajowa Izba Odwoławcza, po przeprowadzeniu rozprawy w przedmiotowej
sprawie, na podstawie zebranego materiału dowodowego, po zapoznaniu
się z dokumentacją postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, w tym
w szczególności z postanowieniami ogłoszenia o zamówieniu, postanowieniami SIWZ,
treścią oferty przystępującego złożonej w postępowaniu, w szczególności z wykazem
usług i referencją potwierdzającą należyte ich wykonanie, po zapoznaniu się
z odwołaniem, treścią pism procesowych złożonych przez przystępującego, a także po
wysłuchaniu oświadczeń, jak też stanowisk odwołującego i przystępującego,
złożonych ustnie do protokołu w toku rozprawy ustaliła i zważyła, co następuje
W pierwszej kolejności należy wskazać, że zgodnie z art. 92 ust. 2 ustawy z dnia
11 września 2019 r. Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo zamówień publicznych
(Dz.U. z 2019 r., poz. 2020) do postępowań odwoławczych, o których mowa w uchylanej
ustawie, wszczętych po dniu 31 grudnia 2020 r., dotyczących postępowań o udzielenie
zamówienia wszczętych przed dniem 1 stycznia 2021 r. stosuje się przepisy ustawy z dnia
11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych (Dz.U. z 2021 r., poz. 1129).
Z uwagi na powyższe, Izba wydając wyrok w postępowaniu odwoławczym,
wszczętym na skutek odwołania wniesionego w dniu 2 czerwca 2021 r., zastosowała
przepisy ustawy Pzp z 2019 r.
Na wstępie Izba ustaliła, że nie zaszła żadna z przesłanek, o których stanowi art. 528
ustawy Pzp z 2019 r., s
kutkujących odrzuceniem odwołania.
Izba oddaliła wniosek przystępującego o odrzucenie odwołania na podstawie art. 528
pkt 3 ustawy Pzp z 2019 r.
Odwołujący uzasadniając swój wniosek podnosił, że wnoszone
odwołanie dotyczy ponownej już czynności zamawiającego - wyboru najkorzystniejszej
oferty. Zamawiający w dniu 28 maja 2021 r. zawiadomił wykonawców o wyniku
postępowania wskazując jednocześnie, że zgodnie z wyrokiem KIO z 10 maja 2021 r. (sygn.
akt KIO 774/21 i KIO 767/21) u
nieważnił czynność wyboru oferty najkorzystniejszej z 5
marca 2021 r., tj. oferty wykonawcy P. S
p. z o.o. oraz unieważnił czynność wykluczenia
wykonawcy INERGIS oraz odrzucenia jego oferty, a także wykluczył wykonawcę P.
z postępowania na podstawie art. 24 ust. 1 pkt 16 i 17 ustawy Pzp i odrzucił jego ofertę. Jako
najkorzystniejszą zamawiający wybrał ofertę złożoną przez INERGIS.
Jednocześnie przystępujący podkreślił, że 5 marca 2021 r. wszyscy wykonawcy
ubiegający się o zamówienie, w tym odwołujący, otrzymali informację o odrzuceniu jego
oferty
i wykluczeniu go z postępowania. Zamawiający podał w piśmie uzasadnienie
faktyczne
i prawne dokonanej czynności. Zwrócił uwagę, że zestawienie powodów wykluczenia
przystępującego z postępowania i odrzucenia jego oferty z treścią zarzutów podnoszonych
obecnie przez odwołującego, prowadzi do wniosku, że te podnoszone na obecnym etapie
w sposób oczywisty i rażący wykraczają poza podstawy wskazane przez zamawiającego
w piśmie z 5 marca 2021 r. Tym samym, w ocenie przystępującego, jeśli odwołujący widział
jeszcze inne, nie wskazane przez zamawiającego podstawy dla wykluczenia go
z postępowania - winien wnieść odwołanie i postawić wszystkie zarzuty w ustawowym,
5- dniowym terminie.
Izb
a stwierdziła, że przedmiotowe odwołanie zostało wniesione z zachowaniem
ustawowego 5-
dniowego terminu, stąd nie zaistniała przesłanka wynikająca z art. 528 pkt 3
ustawy Pzp z 2019 r., skutkująca koniecznością odrzucenia odwołania. Wyrok Krajowej Izby
Odwo
ławczej z 10 maja 2021 r. (sygn. akt KIO 774/21 i KIO 767/21) zapadł po rozpoznaniu
odwołań od poprzedniej czynności wyboru, jako najkorzystniejszej, oferty wykonawcy P. Sp.
z o.o.
oraz w związku z wykluczeniem wykonawcy INERGIS z powodu niewykazania
spełniania warunków udziału w postępowaniu. W związku z tym, że zamawiający pierwotnie
wykluczył przystępującego z postępowania i odrzucił jego ofertę, na ówczesnym etapie
postępowania interes odwołującego wyrażał się w kwestionowaniu prawidłowości wyboru
oferty złożonej przez wykonawcę P. Sp. z o.o., albowiem wykonawca INERGIS został
wykluczony z udziału w postępowaniu, a jego oferta została uznana za odrzuconą.
Podnoszenie zarzutów wobec oferty, która została odrzucona a wykonawca ją składający
w
ykluczony z postępowania - w tamtych okolicznościach było nieuzasadnione i niecelowe.
Nie sposób podzielić oceny przystępującego, że na etapie wcześniejszym odwołujący mógł i
powinien liczyć się z tym, że przystępujący złoży własne odwołanie i w konsekwencji
zabezpieczyć swój interes, podnosząc wszystkie zarzuty do oferty INERGIS.
Izba stwierdziła, że przedmiotem odwołania była czynność zamawiającego
polegająca na powtórnym wyborze oferty. Nastąpiło to w wyniku orzeczenia Izby, w którym
nakazano przywrócenie przystępującego do postępowania i dokonanie powtórnej czynności
oceny ofert. Zamawiający, w wyniku powtórzenia czynności oceny ofert uznał, że
najkorzystniejsz
ą w tym postępowaniu jest oferta złożona przez INERGIS. Zamawiający
powiadomił
oferentów
o wynikach powtórnego badania ofert w dniu 28 maja 2021 r., z kolei odwołanie zostało
złożone w dniu 2 czerwca 2021 r., stąd termin na jego wniesienie został zachowany.
Ponadto Izba stwierdziła, że odwołującemu przysługiwało prawo do skorzystania
ze środka ochrony prawnej, gdyż wypełniono materialnoprawną przesłankę interesu
w uzyskaniu zamówienia, określoną w art. 505 ust. 1 ustawy Pzp z 2019 r., kwalifikowaną
możliwością poniesienia szkody, będącej konsekwencją zaskarżonej w odwołaniu czynności.
Odwołujący jest zainteresowany uzyskaniem przedmiotowego zamówienia i złożył ofertę
w postępowaniu. Zamawiający dokonał wyboru, jako najkorzystniejszej oferty INERGIS, który
w ocenie odwołującego, winien zostać wykluczony z postępowania a jego oferta odrzucona.
Gdyby zamawiający działał zgodnie z przepisami ustawy Pzp odwołujący miałby szansę na
uzyska
nie zamówienia, wykonałby je i osiągnął zysk ekonomiczny z jego realizacji.
Izba dopuściła w niniejszej sprawie dowody z dokumentacji postępowania
o zamówienie publiczne, nadesłanej przez zamawiającego do akt sprawy.
Izba dopuściła i przeprowadziła dowody załączone przez odwołującego do odwołania
oraz złożone na rozprawie. Izba dopuściła i przeprowadziła również dowody załączone przez
przystępującego do pisma procesowego z 30 czerwca 2021 r. oraz złożone na rozprawie.
Krajowa Izba Odwoławcza ustaliła i zważyła, co następuje
Izba, uwzględniając zgromadzony w sprawie materiał dowodowy, w szczególności
powyższe ustalenia oraz zakres zarzutów podniesionych w odwołaniu, doszła
do przekonania, iż w niniejszym postępowaniu nie doszło do naruszenia przez
zamawiającego przepisów ustawy, które miało wpływ lub może mieć istotny wpływ na wynik
postępowania
o udzielenie zamówienia, a tym samym, na podstawie art. 554 ust. 1 ustawy Pzp,
rozpoznawane odwołanie nie zasługiwało na uwzględnienie.
W pierwszej kolejności Izba ustaliła, że zgodnie z opisem zawartym w Rozdziale 5
SIWZ -
Warunki udziału w postępowaniu, zamawiający wskazał, że o udzielenie zamówienia
mogą ubiegać się wykonawcy, którzy spełniają warunki udziału w postępowaniu w zakresie
zdolności technicznej lub zawodowej tj. posiadają doświadczenie niezbędne do wykonania
przedmiotu zamówienia (dla dokumentacji projektowej): (a) wykonał, co najmniej jedną
dokumentację projektową, tj. pełnobranżowe projekty budowlane i wykonawcze w branżach
- architektonicznej, instalacji sanitarnych i elektrycznych dla odbudowy lub przebudowy lub
remontu lub termomodernizacji obiektu wpisanego do rejestru zabytków obejmujące swym
zakresem zabudowę lub wymianę minimum: źródeł ciepła, stolarki okiennej, drzwiowej,
instalacji centralnego ogrzewania w węźle cieplnym oraz wymianę oświetlenia.
Izba ustaliła ponadto, że 8 stycznia 2021 roku zamawiający, działając na podstawie
art. 26 ust. 2 ustawy Pzp wezwał przystępującego do złożenia dokumentów wskazanych
w Rozdziale 6 pkt 6.3 SIWZ, w tym wykazu usług
Izba ustaliła również, że INERGIS, odpowiadając na wezwanie zamawiającego
przedłożył wykaz usług, w którym w kolumnie - Nazwa opracowania projektowego wraz
z podaniem nazwy i lokalizacji obiektu -
wymienił: Dokumentacja projektowa dla zadania pn.
Przebudo
wa budynku zakładu opiekuńczo- leczniczego w Rudziszkach Budynek zakładu
opiekuńczo- leczniczego w Rudziszkach, Rudziszki 5,11- 600 Rudziszki. W kolumnie - opis
i zakres wykonanego opracowania projektowego wpisał: Dokumentacja projektowa w postaci
pełnobranżowych projektów budowlanych i wykonawczych w branżach: architektonicznej,
instalacji sanitarnych, instalacji elektrycznych dla przebudowy obiektu wpisanego do rejestru
zabytków, obejmujące swym zakresem m.in. wymianę źródeł ciepła, wymianę stolarki
okie
nnej i drzwiowej, wymianę instalacji centralnego ogrzewania w węźle cieplnym, wymianę
oświetlenia. Wpisując daty rozpoczęcia i zakończenia wykonania opracowania projektowego
wskazał: 26.07.2016 - 28.02.2018. INERGIS, na potwierdzenie, że przedmiotowa usługa
została wykonana należycie złożył referencję, która potwierdzała, że zadanie wymienione
w wykazie zostało zrealizowane we wskazanym okresie oraz, że obejmowało m.in.:
inwentaryzację budynków, wielobranżowy projekt budowlany zakładu Opiekuńczo-
Leczniczego w Rudziszkach.
Odwołujący sformułował następujące zarzuty wobec treści złożonego wykazu
i referencji: (i) twierdził, że INERGIS nie wykonał w ramach wskazanej w poz. 1 wykazu
usług dokumentacji projektowej w postaci pełnobranżowych projektów budowlanych
i wykonawczych, a jedynie w postaci projektów budowlanych; (ii) stwierdził, że dokumentację
wykonał w okresie wcześniejszym niż wymagane 3 lata przed upływem terminu składania
ofert, a w pozostałym wskazanym w wykazie usług okresie miał jedynie świadczyć usługę
nadzoru autorskiego; (iii) podnosił, że wykonana dokumentacja nie obejmowała swym
zakresem zabudowy lub wymiany źródeł ciepła.
W ocenie Izby wszystkie powyższe zastrzeżenia, sformułowane przez odwołującego
wobec treści wykazu oraz dokumentu, potwierdzającego należyte wykonanie usługi,
są niezasadne.
W
pierwszej kolejności odwołujący zwrócił uwagę, że z treści złożonej referencji
nie wynika, że w ramach zadania wykonany został projekt wykonawczy, z kolei zamawiający
wymagał tego w treści warunku udziału w postępowaniu, a INERGIS złożył w tym
przedmiocie
oświadczenie w wykazie usług. W tym zakresie Izba zauważa, że katalog
dokumentów, jakich zamawiający może żądać od wykonawcy na potwierdzenie spełniania
warunku
udziału
w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego w zakresie zdolności technicznej
i zawodowej określony został w §2 ust. 4 Rozporządzenia Ministra Rozwoju w sprawie
rodzajów dokumentów, jakich może żądać zamawiający od wykonawcy w postępowaniu
o udzielenie zamówienia z dnia 26 lipca 2016 r. Zgodnie z nim dokumentem podstawowym,
z którego wynikać ma fakt spełnienia przez wykonawcę warunków udziału w postępowaniu
jest, składany na wezwanie, wykaz usług. Referencje z kolei, załączane do wykazu dostaw,
usług czy robót budowlanych mają potwierdzać jedynie, że te, wskazane i opisane w
wykazie, zostały wykonane należycie. W konsekwencji nie muszą one zawierać
szczegółowych informacji na temat zakresu wykonanych dostaw, usług czy robót
budowlanych,
w szczególności nie muszą w swojej treści potwierdzać wszystkich informacji podanych
w wykazie.
Zauważyć należy bowiem, że zamawiający w różnych postępowaniach precyzują
i opisują swoje wymagania w różny sposób wymagając, aby w zakresie wykonanego
zamówienia znajdowały się różne elementy. Tym samym nie można oczekiwać, aby
dokument referencyjny wszystkie te żądane elementy szczegółowo wymieniał, gdyż za
każdym razem wykonawca, na potrzeby danego postępowania, musiałby zwracać się do
zlecającego usługę, dostawę czy robotę budowlaną, aby potwierdził, że ten właśnie zakres
został
przez
niego
w ramach tego zamówienia wykonany.
Izba dostrzegła, że w istocie referencja załączona przez INERGIS do wykazu
wykonanych usług nie stwierdza literalnie, że firma P&M PROJEKT P. P. (podmiot
udostępniający swoje zasoby przystępującemu) w ramach usługi dla Szpitala
Psychiatrycznego SPZOZ w Węgorzewie wykonała także projekty wykonawcze, jednak
z braku takiego stwierdzenia w ww. referencji nie można wyciągać wniosku, że w zakresie
przedmiotowego zamówienia nie było wykonania takich projektów.
W ocenie Izby zarzut odwołującego jest niezasadny, oparty został bowiem jedynie
na nic
zym niepopartych wywodach i twierdzeniach. Odwołujący bowiem z treści referencji,
jak też załączonych do odwołania dowodów wyciągał wnioski, że nie została wykonana
dokumentacja
projektowa
w
postaci
pełnobranżowych
projektów
budowlanych
i wykonawczych, a
jedynie w postaci projektów budowlanych. Zauważyć należy, że z pisma
Szpitala Psychiatrycznego w Węgorzewie z 22 stycznia 2021 r. (SZP/0703/01/AB/2021) nie
płyną wnioski, które próbuje formułować odwołujący. Szpital Psychiatryczny w Węgorzewie
stwierdził, że usługa przez niego zlecona obejmowała m.in. opracowanie dokumentacji
projektowej oraz, że umowa obowiązywała w okresie od dnia 26.07.2016 r. do dnia
28.02.2018 r. i
potwierdza, że ten etap usługi został wykonany. Z pisma wynika ponadto, że
nie został zrealizowany etap pełnienia nadzoru autorskiego, a to wobec niepodjęcia realizacji
przebudowy.
Tym samym powyższy dowód nie przesądza, że nie została wykonana
dokumentacja
projektowa
w
postaci
pełnobranżowych
projektów
budowlanych
i wykonawczych czy też, że wykonano jedynie projekty budowlane.
Z kolei
przystępujący złożył na rozprawie dowody w postaci: (i) oświadczenia Pana P.
P.
z 17 czerwca 2021 r. w którym wykonawca projektu potwierdził, że w zakresie zamówienia
leżało wykonanie zarówno projektów budowlanych, jak i wykonawczych i, że takie dla tego
zadania wykonał (dowód nr 1 - załącznik do pisma procesowego z 30 czerwca 2021 r.); (ii)
pisma Szpitala Psychiatrycznego SPZOZ
w Węgorzewie z 28 czerwca 2021 r. (znak DOR
133.8.2021), stanowiące odpowiedź na wniosek przystępującego z 24 czerwca 2021 r. o
udostępnienie informacji publicznej (dowody nr 3 i 4 - załączniki do pisma procesowego z 30
czerwca 2021 r.) w którym potwierdził on, że wykonana w ramach umowy dokumentacja była
kompletną dokumentacją projektową budowlano-wykonawczą, obejmującą zarówno projekt
budowlany jak i wykonawczy; (iii) odpowiedzi Szpitala Psychiatrycznego SPZOZ w
Węgorzewie z dnia 5 lipca 2016 r. w sprawie nr 64/2016 z której wynika, że przedmiot
zamówienia obejmuje wykonanie kompletnej dokumentacji projektowej, jednoetapowo -
dokumentacja budowlano-
wykonawcza (dowód nr 2 - załącznik do pisma procesowego z 30
czerwca 2021 r.). Wszystkie one p
otwierdzają, że w zakresie zamówienia, które wskazał
INERGIS w wykazie usług znalazło się wykonanie projektu wykonawczego. Zwrócić też
należy uwagę, że zgodnie z oświadczeniem złożonym przez Pana P. P. jakkolwiek projekty
wykonawcze zrealizowane dla Szpitala Psychiatrycznego SPZOZ w Węgorzewie nie zostały
fizycznie wyodrębnione w ramach wykonanej dokumentacji projektowej (nie stanowią
odrębnego opracowania), to spełniają wszystkie wymagania wynikające z §5
Rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie szczegółowego zakresu i formy
dokumentacji
projektowej, specyfikacji technicznych wykonania i odbioru robót budowlanych
oraz programu funkcjonalno-
użytkowego z dnia 2 września 2004 r. (Dz. U. z 2013 r., poz.
1129 ze zm.). Zatem ww. projekty wykonawcze zrealizowane dla Szpitala Psychiatrycznego
SPZOZ w Węgorzewie: (1) uzupełniają i uszczegóławiają projekt budowlany w zakresie i
stopniu dokładności niezbędnym do sporządzenia przedmiaru robót, kosztorysu
inwestorskiego, przygotowania oferty przez wykonawcę i realizacji robót budowlanych (Pan
P. P.
wskazał, że w skład wykonanej przez niego dokumentacji projektowej wchodził
przedmiar robót oraz kosztorys inwestorski, których nie dałoby się przygotować bez
projektów wykonawczych; (2) zawierają rysunki w skali uwzględniającej specyfikę
zamawianych robót i zastosowanych skal rysunków w projekcie budowlanym wraz z
wyjaśnieniami opisowymi, które dotyczą: (a) części obiektu, (b) rozwiązań budowlano-
konstrukcyjnych i materiałowych, (c) detali architektonicznych oraz urządzeń budowlanych,
(d)
instalacji i wyposażenia technicznego - których odzwierciedlenie na rysunkach projektu
budowlanego nie jest wystarczające dla potrzeb, o których mowa w pkt 1) powyżej; (3)
dotyczą: (a) robót budowlanych w zakresie wznoszenia części obiektów budowlanych,
włącznie
z
robotami
wykończeniowymi
w
zakresie
obiektów
budowlanych,
(b)
robót w zakresie instalacji budowlanych, (c) robót związanych z zagospodarowaniem
terenu.
Jednocześnie Izba uznała, że zastrzeżenia odwołującego co do tego, że
dokumentacja została wykonana jednoetapowo a więc, że projekty wykonawcze
zrealizowane dla Szpitala Psychiatrycznego w Węgorzewie nie zostały fizycznie
wyodrębnione w ramach wykonanej dokumentacji projektowej (nie stanowią odrębnego
opracowania) są niezasadne. Po pierwsze zgodnie z oświadczeniem projektanta spełniają
one wszystkie wymagania wynikające z §5 ww. rozporządzenia Ministra Infrastruktury, a
ponadto
okoliczność
ta
jest
bez
znaczenia
w świetle brzmienia warunku udziału w postępowaniu, zgodnie z którym zamawiający
wskazał, że wymaga wykazania się doświadczeniem w realizacji dokumentacji projektowej,
obejmującej zarówno projekty budowlane, jak też wykonawcze, nie precyzując dodatkowych
wymagań
w tym zakresie.
Tym samym jeżeli w zakresie wykonanego opracowania konieczne było
zrealizowanie dokumentacji projektowej, obejmującej projekt budowlano-wykonawczy, co
wykazał INERGIS za pomocą złożonych dowodów, uznać należy, że spełniony został
warunek
udziału
w postępowaniu w zakresie w jakim zamawiający wymagał zrealizowania pełnobranżowej
dokumentacji projektowej budowlano-wykonawczej.
W ocenie Izby nie
znalazły też potwierdzenia zarzuty, że wykonana przez
przystępującego dokumentacja została zrealizowana w okresie wcześniejszym niż
wymagane 3 lata przed upływem terminu składania ofert, a w pozostałym wskazanym w
wykazie usług okresie INERGIS świadczył jedynie usługę nadzoru autorskiego.
Odwołujący w treści odwołania podnosił, że informację na temat terminu, w jakim
opracowana została dokumentacja projektowa, pozyskał z treści korespondencji mailowej,
prowadzonej z zamawiającym. Pismem z 15 grudnia 2020 r. zwrócił się bowiem
do z
amawiającego, na rzecz którego usługa referencyjna była wykonywana, z wnioskiem
o udzielenie informacji
publicznej, w którym zadał między innymi pytanie odnośnie terminu,
w jakim
ta została wykonana. W odpowiedzi na ten wniosek p. A. G. - Kierownik działu
t
echnicznego mailem z dnia 19 stycznia 2021 r. jako okres wykonania dokumentacji wskazał
26 lipca 2016 r. - 31 maja 2017 r.
Zdaniem odwołującego z treści udzielonej odpowiedzi
jednoznacznie wynika zatem
, że wykonanie tej dokumentacji miało miejsce wcześniej niż w
terminie 3 lat przed upływem terminu składania ofert w postępowaniu, który upływał w dniu
12 grudnia 2020 r.
Odwołujący powoływał się również na wcześniej wskazywane pismo,
które otrzymał od Szpitala Psychiatrycznego w Węgorzewie z 22 stycznia 2021 r.
(SZP/0703/01/AB/2021),
w którym ten, odpowiadając na pytanie czy usługa pn.
Opracowanie dokumentacji projektowej na zadanie Przebudowa budynku Zakładu
opiekuńczo-Leczniczego w Rudziszkach była podzielona na dwa etapy wyjaśnił, iż
wyodrębniono w umowie następujące zakresy: opracowanie dokumentacji projektowej oraz
pełnienie nadzoru autorskiego, a ten nie został zrealizowany wobec niepodjęcia realizacji
przebudowy. Odwołujący, na powyższej podstawie wyciągał wnioski, że przystępujący
wprowadził zamawiającego w błąd przy przedstawieniu informacji dotyczących spełniania
warunku udziału w postępowaniu co do okresu, w którym dokumentacja projektowa została
wykonana, w konsekwencji winien zostać wykluczony z postępowania na podstawie art. 24
ust. 1 pkt 16 lub 17 ustawy Pzp.
Izba nie podziela tych twierdzeń z następujących powodów. Należy zauważyć,
że z dowodów przedłożonych przez odwołującego nie wynika, że firma P&M PROJEKT P. P.
wykonała
dokumentację
w
okresie
wcześniejszym
niż
wskazane
w treści warunku i wymagane 3 lata przed upływem terminu składania ofert, zaś w
pozostałym wskazanym w wykazie usług okresie jedynie świadczyła usługę nadzoru
autorskiego
(co było treścią zarzutu). W piśmie z 22 stycznia 2021 r. (SZP/0703/01/AB/2021)
Szpital Psychiatryczny w Węgorzewie stwierdza jedynie, że etap pełnienia nadzoru
autorskiego nie zost
ał zrealizowany z uwagi na to, że nie doszło do realizacji projektowanej
inwestycji.
Z kolei odnośnie daty wskazanej w treści korespondencji e-mail, przez Kierownika
działu technicznego Szpitala Psychiatrycznego w Węgorzewie tj. terminu 26 lipca 2016 r.
31 maja 2017 r., Izba przyjęła wyjaśnienia przystępującego, który wskazywał, że podanie
tych dat jest najprawdopodobniej wynikiem pomyłki, gdyż nie uwzględnia podpisanych
ze Szpitalem Psychiatrycznym SPZOZ w Węgorzewie aneksów do umowy nr 64/2016,
przed
łużających termin realizacji dokumentacji projektowej do 28 lutego 2018 r. Jak wyjaśnił
przystępujący, na co przedłożył stosowny dowód, zgodnie z pierwotnym brzmieniem umowy
nr 64/2016,
zawartej ze Szpitalem Psychiatrycznym SPZOZ w Węgorzewie firma P&M
PROJEKT P. P.,
była zobowiązana do wykonania przedmiotu umowy w terminie do dnia 30
listopada 2016 r. (wynika to z treści §2 umowy nr 64/2016 z 26 lipca 2018 r. - dowód nr 5 -
załącznik do pisma procesowego z 30 czerwca 2021 r.). W trakcie realizacji kontraktu
powstała konieczność wydłużenia terminu jego wykonania. Z tych powodów firma P&M
PROJEKT P. P.
podpisała ze Szpitalem Psychiatrycznym SPZOZ w Węgorzewie pięć
aneksów do umowy nr 64/2016 (dowód nr 6 - załącznik do pisma procesowego z 30 czerwca
2021 r.), które ostatecznie przedłużyły termin realizacji do 28 lutego 2018 r., a więc do dnia
wskazanego przez INERG
IS w treści wykazu usług. Jednocześnie, biorąc pod uwagę treść
pisma, na które powołuje się odwołujący tj. odpowiedzi Szpitala Psychiatrycznego w
Węgorzewie z 22 stycznia 2021 r. (SZP/0703/01/AB/2021) w którym ten wyjaśnia, iż etap
pełnienia nadzoru autorskiego nie został zrealizowany wobec niepodjęcia realizacji
przebudowy -
uznać należy, że termin określony na realizację zadania, ustalony w aneksie nr
5 do umowy nr 64/2016 dotyczy wykonania wyłącznie dokumentacji projektowej. W
konsekwencji, s
tosownie do treści aneksu nr 5 do umowy nr 64/2016 przystępujący
zakończył wykonywanie usługi opracowania dokumentacji projektowej 28 lutego 2018 r., a
zatem w okresie nie wcześniejszym niż wymagane 3 lata przed upływem terminu składania
ofert
, który wyznaczony został na grudzień 2020 r.
Odnosząc się z kolei do argumentacji odwołującego, który na rozprawie wskazywał
oraz przedkładał na tą okoliczność dowody, że w terminie podanym przez INERGIS w treści
wykazu została zrealizowana cała umowa, nie zaś zadanie które wpisał przystępujący w
treści wykazu (zgodnie z wykazem w kolumnie 2 wpisano zadanie pn. Przebudowa budynku
Zakładu Opiekuńczo-Leczniczego w Rudziszkach) to w pierwszej kolejności dostrzec należy,
że argumentacja odwołującego wykracza poza zakres zarzutów podnoszonych w treści
złożonego odwołania. Izba wielokrotnie w swoich orzeczeniach zwracała uwagę, że nie
może orzekać co do zarzutów, które nie były sformułowane wcześniej w odwołaniu.
Przywołany przepis ma na celu zapobieganie sytuacjom, w których podczas rozprawy
odwoławczej podnoszone są argumenty nie wskazane w jego treści, z kolei rozszerzanie
zarzutów
już
w trakcie rozprawy przed Krajową Izbą Odwoławczą uniemożliwia stronom postępowania
wcześniejszą ocenę takich argumentów. Brak wiedzy na temat kolejnych zarzutów
odwołującego uniemożliwia tym samym zamawiającemu wcześniejsze podjęcie decyzji
o uwzględnieniu odwołania, a innym wykonawcom podjęcie decyzji o przystąpieniu
do postępowania odwoławczego. Nie ulega wątpliwości, że w treści złożonego odwołania
odwołujący nie formułował zastrzeżeń co do tego, że dokumentacja, która została
zrealiz
owana w ramach usługi została wykonana w dwóch etapach, z których pierwszy
dotyczył budynku głównego, w drugim natomiast przekazano część dokumentacji dotyczącej
przebudowy tzw. „domku ogrodnika” oraz, że na podstawie dokumentacji wydano dwie
decyzje pozwo
lenia na budowę tj. odrębnie dla budynku głównego w Rudziszkach,
oddzielnie dla tzw.
„domku ogrodnika”. Próżno doszukać się w treści odwołania także
zarzutu,
że jako termin zakończenia zadania wymienionego w wykazie należy przyjąć datę
wcześniejszą tj. zakończenie pierwszego etapu projektowania.
Co warte dostrzeżenia jest to już kolejna data, jaka zdaniem odwołującego winna być
uznana jako termin zakończenia zadania. Jako właściwą w treści odwołania wskazywał
28 lutego 2017 r. Z kolei
z dowodów złożonych na rozprawie w postaci: odpowiedzi
udzielonej przez Szpital Psychiatryczny w Węgorzewie z 14 czerwca 2021 r. nr
DOA.133.03.2021
(dowód opisany jako O6) wynika, że dokumentację dla przebudowy
budynku głównego w Rudziszkach przekazano w dniu 31 lipca 2017 r., zaś decyzja nr
186/2017, zatwierdzająca projekt budowlany i udzielająca pozwolenia na budowę dla ww.
budynku
została wydana 7 września 2017 r. (dowód opisany jako O2).
Nie sposób nie zauważyć, że odwołujący poszukuje kolejnych argumentów, aby
dowieść, że zadanie wymienione przez INERGIS nie spełnia wymogu dotyczącego
zakończenia realizacji przed upływem 3 lat przed terminem składania ofert.
W ocenie Izby działanie przystępującego, który w treści wykazu jako datę
zakończenia zrealizowanego zamówienia wpisał 28 lutego 2018 r. było poprawne i w pełni
uzasadnione.
Z tą datą bowiem zakończyła się realizacja umowy, która obejmowała opracowanie
dokumentacji projektow
ej na zadanie pn. „Przebudowa budynku Zakładu Opiekuńczo-
Leczniczego w Rudz
iszkach”. Nazwa ta wynika z treści §1 ust. 1 umowy nr 64/2016 z 26
lipca 2016 r. O
koliczność, że dokumentacja projektowa była przekazywana etapami oraz,
że uzyskano odrębnie pozwolenie na budowę dla budynku zakładu oraz dla tzw. „domku
ogrodnika” jest bez znaczenia dla oceny spełnienia warunków udziału w postępowaniu,
a w szczególności nie sposób podzielić twierdzenia, że jako datę zakończenia zadania
należało przyjąć datę przekazania dokumentacji dla budynku zakładu, nie zaś datę
zrealizowania całego zakresu objętego umową.
W konsekwencji uznać należy, że usługa opracowania dokumentacji projektowej dla
zadania pn. „Przebudowa budynku zakładu opiekuńczo-leczniczego w Rudziszkach”, która
była wykonywana na podstawie umowy nr 64/2016 obowiązującej od 26 lipca 2016 r.
do 28 lutego 2018 r. pokrywa się z datą kiedy była wykonywana usługa opracowania
dokumentacji projektowej. Tym samym jej realizacja nie zakończyła się w terminach kolejno
wskazywanych przez odwołującego, lecz właśnie 28 lutego 2018 r. Tym samym INERGIS,
wpisując powyższą datę jako termin zakończenia realizacji zadania, podał dane zgodne
z rzeczywistością i potwierdził jednocześnie, że przedmiotowe zamówienie zakończyło się
w okresie referencyjnym tj. przed upływem 3 lat od daty wyznaczonej jako termin otwarcia
ofert.
Nie zasługują też na uwzględnienie zarzuty odwołującego, że wykonana
dokumentacja nie obejmowała swym zakresem zabudowy lub wymiany źródeł ciepła.
Odwołujący w treści odwołania wywodził ten wniosek z treści pisma Szpitala
Psychiatr
ycznego
w
Węgorzewie
z 2
2 stycznia 2021 r., SZP/0703/01/AB/2021, w którym wskazano, że projekt obejmował
zaopatrzenie w ciepło z istniejącej kotłowni olejowej znajdującej się w budynku
gospodarczym, a zat
em nie obejmował swoim zakresem - jak wymagał zamawiający w treści
warunku
zabudowy lub wymiany źródła ciepła.
Izba
orzekając wzięła pod uwagę, że zamawiający, określając warunek dotyczący
posiadanego doświadczenia w zakresie wykonania dokumentacji projektowej, opisując go
w ppkt 5.2.1 lit. a SIWZ
użył sformułowania „źródło ciepła”, nie definiując w żaden sposób
tego pojęcia. Nie odwołał się także do żadnej definicji w tym zakresie, która wynikać by miała
z jakiegokolwiek aktu normatywnego, gdyż brak jest w przepisach definicji legalnej tego
pojęcia.
Tym samym wobec braku takiej definicji oraz wobec braku opisania czy wskazania
przez zamawiającego co rozumieć należy przez źródło ciepła, przystępujący musiał
samodzielnie rozstrzygnąć i ocenić, czy instalacje przewidziane do zrealizowania
w dokumentacji projektowej wykonanej dla Szpitala Psychiatrycznego SPZOZ w
Węgorzewie, stanowią takie źródło ciepła. Zasadnie zatem oparł się w tym przedmiocie na
informacji przekazanej mu przez firmę P&M Projekt P. P. . Wykonawca dokumentacji
stwierdz
ił, że obejmowała ona swoim zakresem między innymi wykonanie wentylacji
mechanicznej,
a w jej ramach wykonanie central wentylacyjnych, w których przewidziano
obrotowe wymienniki ciepła oraz nagrzewnice wodne służące do podgrzewania powietrza
wentylacyjneg
o. Przystępujący wskazał w swoim piśmie procesowym (powielając
wyjaśnienia złożone przez pana P. P. - dowód nr 1 załączony do pisma z 30 czerwca 2021
r.), że wymiennik obrotowy ciepła zabudowany w centrali wentylacyjnej służy do
odzyskiw
ania ciepła z powietrza usuwanego i przekazania tego ciepła do powietrza
nawiewanego, czyli stanowi indywidulane źródło ciepła pierwszego stopnia. Drugim,
indywidulanym źródłem ciepła (źródłem drugiego stopnia) w centrali wentylacyjnej jest
nagrzewnica wod
na, czyli urządzenie, które ogrzewa powietrze za pomocą gorącej wody
(czynnikiem grzewczym jest przepływająca przez wymiennik woda, która ogrzewa
powietrze). Zamontowana w centrali wentylacyjnej nagrzewnica wodna pracuje wtedy, gdy
wymiennik obrotowy ciepła nie zapewnia ciepła w wystarczającej ilości do ogrzania
powietrza do wartości zadanej temperatury. W konsekwencji stwierdził, że w tym stanie
rzeczy zakwalifikowanie przez niego powyższych instalacji jako źródeł ciepła było w pełni
prawidłowe, zasadne i dopuszczalne.
Odnosząc się z kolei do argumentacji odwołującego, że nagrzewnica wodna, o której
mówi autor projektu, nie może być uznana jako źródło ciepła, Izba ponownie zwraca uwagę,
że brak było definicji tego pojęcia w treści warunku udziału w postępowaniu. Jeśli zatem
zamawiający sformułował treść warunku w taki właśnie sposób, że możliwe jest jego
odczytanie i zinterpretowanie w różny sposób, to ocena spełnienia przedmiotowego warunku
nie może powodować negatywnych skutków dla podmiotu ubiegającego się o zamówienie.
Tym samym dokonując oceny brzmienia warunku zamawiający winien przyjąć taką jego
wykładnię, która nie ogranicza, jak chce tego odwołujący, pojęcia źródeł ciepła wyłącznie do
kotłowni czy też kotłowni olejowych, co prowadzi jednocześnie do wyłączenia z zakresu
pojęcia źródeł ciepła obrotowych wymienników ciepła oraz nagrzewnic wodnych służących
do podgrzewania powietrza wentylacyjnego.
Przyjąć zatem należało w tym przypadku wykładnię rozszerzającą i uznać,
że wskazywane w treści warunku pojęcie może być interpretowane bardzo szeroko.
Powyższe jest zbieżne z wnioskami, które wynikają z dowodu przedłożonego przez
przystępującego na rozprawie w postaci opinii przygotowanej przez zespół w osobach Pana
dr inż. M. P. i dr inż. R. Z. z Politechniki Częstochowskiej - Wydział Infrastruktury i
Środowiska, Katedra Zaawansowanych Technologii Energetycznych. Autorzy wskazują, że
pojęcie źródła ciepła jest pojęciem bardzo ogólnym, obejmującym szereg różnych rozwiązań
technicznych, które służą dostarczaniu ciepła o odpowiednich parametrach. W ww. opinii
wskazano, że oprócz lokalnych źródeł ciepła wyróżnić można takie źródła ciepła jak: (1)
syst
emy ciepłownicze - gdzie ciepło w postaci gorącej wody jest dostarczane siecią
ciepłowniczą do budynków, a tam poprzez węzły cieple (z wymiennikami ciepła) dostarczane
jest do instalacji wewnętrznych centralnego ogrzewania, (2) lokalne źródła ciepła – gdzie
lokalne kotłownie, zasilające jeden bądź kilka sąsiadujących budynków, produkują ciepło na
potrzeby centralnego ogrzewania budynku oraz (3) indywidualne źródła ciepła - realizujące
produkcję ciepła na potrzeby pojedynczego lokalu gzy budynku, ale także do ogrzewania
ciepłej wody użytkowej (np. za pomocą pomp ciepła powietrze/woda czy elektrycznych
pojemnościowych i przepływowych podgrzewaczy wody) oraz ogrzewania powietrza
wentylacyjnego (np. za pomocą pomp ciepła powietrze/ powietrze czy modułów gazowych
zabudowanych w centralach wentylacyjnych).
Na zakończenie należy przytoczyć także stanowisko Izby zawarte w wyroku KIO
z dnia 10 maja 2021 r., sygn. akt KIO 774/21 i KIO 767/21. W orzeczeniu tym Izba odniosła
się do użytego przez zamawiającego w treści warunku pojęcia źródła ciepła, również
zauważając, że zamawiający w żaden sposób w zakresie ukształtowanego warunku udziału
w postępowaniu nie zdefiniował co rozumie pod pojęciem źródła ciepła, a skoro tak, to
ocena w ramach spełnienia warunku udziały w postepowaniu może być oparta jedynie na
podanych, wskazanych wymaganiach. Stwierdziła jednocześnie, że skutek jaki rodzi taka
ocena
tj. na przykład wykluczenie wykonawcy z postępowania jest tak dalece idący,
że uzasadnionym jest odczytywanie wymagań zamawiającego tak jak zostały one podane.
Za niewłaściwą należy uznać jakąkolwiek wykładnię wymagań zawartych w warunku, która
referuje do innych niewskazanych literalnie w tym warunku wymagań. Powyższe stanowisko
skład orzekający w niniejszej sprawie w pełni podziela i traktuje jako własne.
W kontekście powyższego uznać należało, że zarzuty podnoszone przez
odwołującego, dotyczące naruszenia art. 24 ust. 1 pkt 16 lub 17 w zw. z art. 22 ust. 1 pkt
i ust. 1b pkt 3 ustawy Pzp, przez zaniechanie wykluczenia INERG
IS z postępowania
nie znajdują uzasadnienia. W konsekwencji bezzasadny jest także zarzut naruszenia art.
24 u
st. 4 ustawy Pzp, przez zaniechanie uznania za odrzuconą oferty złożonej przez
przystępującego.
Odnosząc się natomiast do zarzutu ewentualnego, polegającego na naruszeniu art.
26 ust. 3 w zw. z art. 22 ust. 1 pkt 2 i ust. 1b pkt 3 ustawy Pzp, poprzez zaniechanie
wezwania INERG
IS do uzupełnienia oświadczeń i dokumentów potwierdzających spełnianie
waru
nku udziału w postępowaniu dotyczącego wymaganego doświadczenia lub ich
wyjaśnienia, ten również nie podlega uwzględnieniu. Argumentacja podnoszona przez
odwołującego w tym zakresie opiera się na tych samych podstawach faktycznych, które
wskazywane
były
w
odniesieniu do poprzednich zarzutów. Skoro powyższe nie zasługiwały na uwzględnienie,
za bezzasadne należało uznać tym samym zarzuty naruszenia art. 26 ust. 3 w zw. z art. 22
ust. 1 pkt 2 i ust. 1b pkt 3 ustawy Pzp.
O kosztach postępowania orzeczono stosownie do wyniku sprawy, na podstawie
art. 575 ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. poz. 2019
ze zm.) oraz §8 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia
2020 r. w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego,
ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu wysokości wpisu od odwołania
(Dz. U. poz. 2437).
Przewodniczący :
………………………………